In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex
Yes, thanks! die bedoel ik. Ik heb een 40x40 profiel geprint om achter de tweede z-as ook de voeding weer aan het frame te monteren. Dit is natuurlijk niet zo sterk als een écht aluminium profiel maar met 4x M4 schroeven door het profiel heen en dan aan het frame van de MAX heb ik er vertrouwen in dat de voeding niet zomaar gaat dansen. Ik kom nu alleen een paar glijmoeren / T-nuts / Boat lugsMikeOO schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 07:49:
[...]
Plaatjes zijn dan handig zeker als je twijfelt aan hoe ze heten![]()
Bedoel je deze?
https://www.123-3d.nl/123...EEiVCGRtXhtgaAnBIEALw_wcB
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Grappig! ik had verwacht dat dat te ielig was om te kunnen houden. Enniehoe: ik heb de link hierboven gevolgd en die ga ik gebruiken. Sommige dingen doe ik het liefst toch met metaal.sjirafje schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:33:
Je kunt ze ook zelf printen: https://www.thingiverse.com/thing:3510542
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
De kwaliteit van de rails, ze zijn de afgelopen jaren flink beter geworden. Zelf heb ik alleen ervaring met de rails van CNA welke allemaal goed waren (wel even schoonmaken en opnieuw smeren), dus daar kan ik je alleen een positieve reactie op geven.
Mooi dat je je probleem hebt gevonden en hebt kunnen oplossen.
Dingen die continu onder spanning staan kun je beter niet uit kunststof maken.
Na verloop van tijd treedt er relaxatie op waardoor alles "los" komt te zitten!
Klopt, maar het maakt wel uit hoeveel kracht je er op zet. Mijn toolhoudertjes hangen al 3 jaar probleemloos aan geprinte t-nuts. Ik had ze oorspronkelijk bedoeld om de houdertje tijdelijk mee vast te makken in afwachting van metalen t-nuts, maar ik heb ze uiteindelijk nooit vervangen.Esso21 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:03:
@sjirafje
Dingen die continu onder spanning staan kun je beter niet uit kunststof maken.
Na verloop van tijd treedt er relaxatie op waardoor alles "los" komt te zitten!
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Na 7 testprintjes had ik een redelijk goede profile te pakken in SuperSlicer. Viel nog hartstikke mee.
Nog even warping in de hoeken oplossen (hopelijk werken die rim ears). Kan dat door hoge temperatuur van het bed komen? Die eerste ziet er namelijk recht uit en die had de laagste temp van alle testprints. Dacht eigenlijk dat hogere temp beter was voor hechting aan bed.
:strip_exif()/f/image/dH5bnqdNsYbym19soVFEh3zE.jpg?f=fotoalbum_large)
Telefoonhoesje is nu aan het printen met oortjes.
[ Voor 13% gewijzigd door Xyphoid op 25-01-2023 18:29 ]
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
Inmiddels al even mee lopen spelen, erg leuk!
Loop alleen tegen het volgende aan:
Bij elke print print de printer een soort support plateau waar de complete print aan vast zit. Zie hem ook in CURA maar krijg het met geen mogelijkheid weg. Ik wil gewoon de 3D print op de plaat hebben en niet eerst nog een soort supportplak eronder. De print blijft hier namelijk aan vast zitten en krijg hem dan niet netjes los.
Wie weet hoe ik dit weg krijg?
"Adhesion " instelling? Zijn een aantal opties voor. Niks, een lijn er omheen, een "plaat" er onder en ik meem dat zelfs een "muurtje" er omheen kan.Royvz81 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 18:16:
Mijn zoon van 12 wilde graag een 3D printer in plaats van een tv, helemaal goed natuurlijk dus een Ender 3 v2 aangeschaft.
Inmiddels al even mee lopen spelen, erg leuk!
Loop alleen tegen het volgende aan:
Bij elke print print de printer een soort support plateau waar de complete print aan vast zit. Zie hem ook in CURA maar krijg het met geen mogelijkheid weg. Ik wil gewoon de 3D print op de plaat hebben en niet eerst nog een soort supportplak eronder. De print blijft hier namelijk aan vast zitten en krijg hem dan niet netjes los.
Wie weet hoe ik dit weg krijg?
[Afbeelding]
Dit zijn dan allemaal opties om ervoor te zorgen dat een print (indien nodig) beter blijft plakken. Ik meen juist dat alleen die lijn er omheen de standaard was, maar mogelijk dus veranderd of gebaseerd op printer profiel. Uiteraard daarbij ook even opletten of bij een andere optie de print vervolgens niet los laat.
https://www.simplify3d.co...s/rafts-skirts-and-brims/
In Cura maak je profielen aan met de settings die je wilt. Normaal gesproken zal Cura de settings gewoon bewaren en als je Cura opnieuw start zal dat dus zijn met de laatste setting die je hebt ingesteld.M van Lent schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 23:34:
Waar kun je de default setting voor de bed adhesion instellen? Ik zie daar bij de opties nergens set as default staan. Elke keer dat ik een nieuw model inlaad in cura wordt dat op een raft gezet en dan zie je dat pas in de preview (of soms pas tijdens het printen) wat toch enigszins storend is.
Alleen als je van layer hoogte switched krijg je altijd de vraag of je de de gekozen prrofiel settings wel/niet wilt bewaren.
Je kunt een aangepast profiel ook gewoon opslaan onder een bestaand profiel naam of jr kunt je eigen profielen maken en die onder een duidelijk naam opslaan.
Duck-Duck-go(of-wel Google) op “how to save profiles in cura”. Zowel wat YouTube how-to’s als websites met uitleg.
filament brand: eSun PLA+
settings: bed 60 graden, printtemperatuur 200 graden
supports: YES, 47 degrees
adhesion: YES, brim
Iemand een idee hoe dit te fixen? Ender 3 MAX met carbodurum plaat. Werkstuk wat er vlak voor zit blijft wel vast aan het bed, en het bed is onder de support ook warm.
[ Voor 2% gewijzigd door Ravhin op 03-02-2023 13:47 . Reden: tpyo's ]
Ik zou een brim toevoegen aan de supports voor meer contactoppervlak en eventueel je bed goed te reinigen.Ravhin schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:46:
Ik ben een haakmandje aan het printen voor de missess (alles voor de WAF) alleen loop ik tegen een probleem aan met de supports. De voorste 'krul' komt pas heel laat bij de rest van het werkstuk. Nu heb ik een extra support gemaakt er onder om er voor te zorgen dat de supports niet te smal en ielig werden. Werkt goed, maar (ik denk) door de lange printtijd van 2 dagen laten de supports los van het bed.
Iemand een idee hoe dit te fixen? Ender 3 MAX met carbodurum plaat. Werkstuk wat er vlak voor zit blijft wel vast aan het bed, en het bed is onder de support ook warm.
zomaar een idee, heb je al eens geprobeerd om hem ondersteboven te printen met tree support ?Ravhin schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:46:
Ik ben een haakmandje aan het printen voor de missess (alles voor de WAF) alleen loop ik tegen een probleem aan met de supports. De voorste 'krul' komt pas heel laat bij de rest van het werkstuk. Nu heb ik een extra support gemaakt er onder om er voor te zorgen dat de supports niet te smal en ielig werden. Werkt goed, maar (ik denk) door de lange printtijd van 2 dagen laten de supports los van het bed.
In elk geval zorgen dat de supports geen los-staande delen van de print zijn, dan heb je veel minder risico dat er een stukje los kan laten.
En bij tree support vind ik het zelf wel handig omdat de tree soms aardig “wegloopt” van de print basis, zonder brim grote kans dat het dan toch los laat.
In de recent nieuwe Cura versie-5.2.2 is tree support ook nog eens sterk verbeterd.smitae schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:58:
Tree support + plus goede brede brim zou ik denk ik doen.
Alleen Cura wordt netjes update en Creality slicer loopt vrij achter.
In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex
:strip_exif()/f/image/2XHtjA26Kr3nXaiI1yxUK4iI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/knhGJlw7ex94K0ruM239HVwI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rWWOMFA3LVxgDVfF6uUrEDjk.jpg?f=fotoalbum_large)
Met USB C lader, UV led voor uranium glas herkenning en schuifdeurtjes zodat ik de sensor niet belemmer!
Beetje off-topic, of eigenlijk compleet maar soit > waar koop je een geigenteller. Dan heb ik wel interesse in je STLaegis3d schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:48:
Heb in Fusion360 een behuizing ontworpen voor m'n PCB only Geiger Counter.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Met USB C lader, UV led voor uranium glas herkenning en schuifdeurtjes zodat ik de sensor niet belemmer!
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Idd, want normaal heeft geigerteller een Geiger-muller buis? Op zich wel te bouwen, maar door gebruik van hoogspanning op de buis ben ik er nooit aan begonnen. Buizen zijn namelijk wel te koop, heb je voor een paar tientjes.franssie schreef op zondag 5 februari 2023 @ 23:09:
[...]
Beetje off-topic, of eigenlijk compleet maar soit > waar koop je een geigenteller. Dan heb ik wel interesse in je STL
Ben wel benieuwd wat voor sensor er in deze setup zit en waarom een UV-LED?
https://www.aliexpress.com/item/1005001389890970.html
Vond ik wel mooi compact.
Was toen iets van 30 euro.
Maar ik zie nu dat complete versies inclusief kleurenscherm en grafiekjes stukken goedkoper zijn geworden!
https://www.aliexpress.com/item/1005001941053804.html
~2 jaar geleden waren deze nog ruim boven de 60 euro
In deze specifiek zit een chinese glazen buis, die zijn iets goedkoper dan de ex soviet metalen buizen die je ook in DIY pakketjes ziet.smitae schreef op zondag 5 februari 2023 @ 23:26:
[...]
Idd, want normaal heeft geigerteller een Geiger-muller buis? Op zich wel te bouwen, maar door gebruik van hoogspanning op de buis ben ik er nooit aan begonnen. Buizen zijn namelijk wel te koop, heb je voor een paar tientjes.
Ben wel benieuwd wat voor sensor er in deze setup zit en waarom een UV-LED?
Maar zo te zien is de massa productie weer opgestart en zijn ze rap stukken goedkoper geworden!
Edit, oja en de UV led is voor uranium glas bij de kringloop/antiek winkel herkennen. Groen uranium glas gloeit onder UV licht, en dan kan ik met de Geiger teller kijken hoe radioactief 't glazen object is.
[ Voor 55% gewijzigd door aegis3d op 06-02-2023 22:43 ]
Alles tot nu toe helemaal naar wens, alleen een klein probleem; ik heb hem via USB verbonden met mijn server waar OctoPrint op draait, alleen als ik de printer uitzet blijft het display voeding krijgen vanaf de USB poort waardoor hij dus een soort van "aan" blijft staan.
Valt hier wat aan te doen of moet ik gewoon constant na de USB kabel loshalen?
Beetje (elektrische) tape over de 5V pin plakken in de connectorDanielson schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:52:
Ik heb ook mijn eerste 3D printer, de Ender 3 V2 NEO!![]()
Alles tot nu toe helemaal naar wens, alleen een klein probleem; ik heb hem via USB verbonden met mijn server waar OctoPrint op draait, alleen als ik de printer uitzet blijft het display voeding krijgen vanaf de USB poort waardoor hij dus een soort van "aan" blijft staan.
Ik heb zo'n 3d print geprobeerd die de 5v zou moeten blokkeren. Ik kan je zeggen, voor mij werkt dat niet.Danielson schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:52:
Ik heb ook mijn eerste 3D printer, de Ender 3 V2 NEO!![]()
Uiteindelijk stukje ducttape over de 5v+ pin gedaan en geen probleem.
In de Micro-USB connector? Oef...RobertMe schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:54:
[...]
Beetje (elektrische) tape over de 5V pin plakken in de connector
Wat @ocmer aangeeft. Gewoon in de USB-A connector die je in de server stopt
Nog even een andere vraag, ik ben heel tevreden over mijn nieuwe 3D printer, de Ender 3 V2 NEO, ik print met PLA+ van eSUN op 205 graden en een bedtemperatuur van 60 graden.
De kwaliteit van de prints zijn prima voor me, alleen de eerste paar lagen zijn wat "grof", het is niet heel duidelijk op de foto, maar hopelijk kunnen jullie er wat uit halen, kan het te maken hebben met de bedtemperatuur of misschien met de Z-Offset?
Heb dezelfde opstelling en materiaal.Danielson schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:42:
Nou, ik weet wat me te doen staat!
Nog even een andere vraag, ik ben heel tevreden over mijn nieuwe 3D printer, de Ender 3 V2 NEO, ik print met PLA+ van eSUN op 205 graden en een bedtemperatuur van 60 graden.
De kwaliteit van de prints zijn prima voor me, alleen de eerste paar lagen zijn wat "grof", het is niet heel duidelijk op de foto, maar hopelijk kunnen jullie er wat uit halen, kan het te maken hebben met de bedtemperatuur of misschien met de Z-Offset?
[Afbeelding]
Instellingen 220 graden nozzle en 45 bed. Prima resultaten.
Wel de Z goed instellen. Dus voldoende boven het bed zodat je de eerste laag niet teveel aandrukt.
Verder alle instellingen standaard.
Zal deze goed zijn voor de Ender3 of kan ik beter kiezen voor een andere carbon lucht filter?
Ik heb ook al vaker gelezen dat wat de printer aangeeft aan temperatuur ook nog weleens wat afwijkt. Als de ene dan een paar graden naar boven afwijkt en de anderr andersom zit je er zo 5 á 10 graden naast. Ik print esun meestal ook op 200 met bed 60 maar heb ook weleens 205 geprint en dat gaat ook prima. Bij twijfel kun je natuurlijk ook een temptower printen.Ravhin schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:14:
Grappig, ik gebruik hetzelfde materiaal. 200 graden en 60 graden bedblijkbaar zijn die instellingen nogal vergevingsgezind.
Ik heb de dual Z-as upgrade erop geplaatst, er zat al een BLT sensor op toen ik hem kreeg.
Ik heb ze Z-stop weggehaald, en ik bepaal doormiddel van de BLT sensor de hoogte, ik gebruik hem ook om het bed te levellen.
Nu heb ik 1 heel vreemd ding, ik heb al meerdere keren het bed uitgelijnd met de nozzle doormiddel van een papier. Als ik dan een bed level uitvoer, gaat het vaak probleemloos.
Als ik de printer nu uitzet, weer aanzet, het bed laat opwarmen tot 60 graden en dan weer een bed level uitvoer dan mislukt hij ineens en dat terwijl ik niets heb aangepast..
Weet iemand wat dit probleem kan veroorzaken?
Is de Z-offset nog hetzelfde na een reboot?
De probe Z-offset staat bij mij op -1.398, die heb ik toen ook opgeslagen nadat ik de Z-probe offset kalibratie had uitgevoerd. Die blijft ook hetzelfde na een reboot.aegis3d schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:27:
Nadat je de Z-offset heb ingesteld moet je volgens mij wel een store settings uitvoeren.
Is de Z-offset nog hetzelfde na een reboot?
De Z-value onder "bed leveling" blijft ook hetzelfde na een reboot.
Voor mij gevoel lijkt het wel, of het bed steeds meer losser komt, waardoor ik alle kalibratiepunten onderaan het bed steeds strakker moet zetten.
[ Voor 5% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 08-02-2023 22:02 ]
Bij alle kalibratiepunten steekt er ongeveer 1cm een schroef uit, ze zijn ook allemaal ingedrukt.aegis3d schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:26:
Zit 't bed wel ver genoeg omlaag geschroefd, dat de bed springs genoeg tegendruk geven? Vaak upgrade men ook de bed springs naar iets stevigers, ook om kalibratieverlies te vermijden.
Ik kan nog wel proberen de veren uit te wisselen voor iets stevigers, misschien dat het daarin zit.
Check ook de rest van de printer. Soms gaat er ergens na een tijdje een schroefje los van bv het frame waardoor je ook afwijkingen kunt krijgen. Bij dit soort problemen altijd handig om ze even een keer na te lopen dat scheelt soms een hoop zoekwerk.BladeSlayer1000 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 23:19:
[...]
Bij alle kalibratiepunten steekt er ongeveer 1cm een schroef uit, ze zijn ook allemaal ingedrukt.
Ik kan nog wel proberen de veren uit te wisselen voor iets stevigers, misschien dat het daarin zit.
Spreek uit ervaring
Misschien even een tip in een richting waar normaal niet gedacht wordt.
Staat er misschien nog een firmware op de SD kaart in de printer?
Het kan zo zijn als hier nog een firmware op staat, je printer bij iedere keer dat hij aangaat, deze flashed en dus je oude settings weggooit.
Zover ik weet wordt na de flash het bestand verwijderd of hernoemd.Nederlandhc schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:57:
@BladeSlayer1000
Het kan zo zijn als hier nog een firmware op staat, je printer bij iedere keer dat hij aangaat, deze flashed en dus je oude settings weggooit.
Dit had ik al gedaan, dit was ook een van mijn eerste gedachtes.MikeOO schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 07:36:
[...]
Check ook de rest van de printer. Soms gaat er ergens na een tijdje een schroefje los van bv het frame waardoor je ook afwijkingen kunt krijgen. Bij dit soort problemen altijd handig om ze even een keer na te lopen dat scheelt soms een hoop zoekwerk.
Spreek uit ervaring
Ik had de firmware geupdate, en daarna werd het hernoemd, zodat het niet meer opnieuw kan worden ingeladen.Nederlandhc schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:57:
@BladeSlayer1000
Oplossing:
De oplossing bleek nieuwe veren te zijn, de veren die eronder zaten was er 1 van gebroken (zag je niet tijdens het printen / met een lamp eronder schijnen), en 2 waren in slechte staat.
Heb nu meerdere keren de machine gereboot, en alles blijft nu mooi stabiel.
Heb dat moment ook maar direct aangepakt om Metal Extruder Upgrade Kit erop te plaatsen.
Check anders eens silicone spacers. Sinds ik deze gebruik geen gedoe meer met het bed. Stellen is ook ook niet meer echt nodig. 1x goed afstellen en na een jaar nog steeds niets aan gedaan.BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:55:
[...]
Oplossing:
De oplossing bleek nieuwe veren te zijn, de veren die eronder zaten was er 1 van gebroken (zag je niet tijdens het printen / met een lamp eronder schijnen), en 2 waren in slechte staat.
Heb nu meerdere keren de machine gereboot, en alles blijft nu mooi stabiel.
Heb dat moment ook maar direct aangepakt om Metal Extruder Upgrade Kit erop te plaatsen.
Wel even goed kijken welke geschikt zijn voor je printer. 3 passen altijd maar 1 heeft soms een doorvoer voor de stroomdraden voor de aansluiting van het bed en die kan per printer verschillen.
Om hier nog even op terug te komen, het probleem blijft. Ik heb getest met verschillende bed temperaturen; 40, 50 en 60 graden, dat maakt totaal geen verschil, ook heb ik gespeeld met de Z-Offset en ik heb gespeeld met de strakheid van de rollers van de Z as, dit maakte ook geen verschil!Danielson schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:42:
Nou, ik weet wat me te doen staat!
[Afbeelding]
Iemand nog tips?
Misschien opnieuw de z-as stift zetten, volgens een video die ik gebruikte op YT mocht deze niet direct de motor raken (geen idee waarom).
Verder meet alles na, als je printer niet 100% recht is opgebouwd krijg je gekke dingen maar die zou ik niet onderaan je prints verwachten
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Heb je misschien een setting in je slice niet goed staan die voor over extrusie zorgt?
[ Voor 21% gewijzigd door sjirafje op 12-02-2023 19:42 ]
Ik gebruik alles verder default, dus ook geen bijzondere houder voor de Z-as. Ik zou eens zoeken naar: "de z-as stift zetten"franssie schreef op zondag 12 februari 2023 @ 19:40:
@Danielson heb je een houder voor de Z-as? Die gaf bij mij ooit problemen, liep toch iets aan helaas (en gaf draden vanaf een centimeter of 12)
Misschien opnieuw de z-as stift zetten, volgens een video die ik gebruikte op YT mocht deze niet direct de motor raken (geen idee waarom).
Verder meet alles na, als je printer niet 100% recht is opgebouwd krijg je gekke dingen maar die zou ik niet onderaan je prints verwachten
Ik is heel lastig te zien, ik kan met het blote oog in ieder geval niet vertellen wat er mis gaan. Dit zijn mijn slice settings;sjirafje schreef op zondag 12 februari 2023 @ 19:41:
Dit begrijp ik niet. Zulke afwijking moet je toch zien gebeuren tijdens het printen? Of zet je een print aan en loop je dan weg? Hoe ziet je first layer er uit?
Heb je misschien een setting in je slice niet goed staan die voor over extrusie zorgt?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| ;FLAVOR:Marlin ;TIME:3429 ;Filament used: 1.50185m ;Layer height: 0.12 ;MINX:89 ;MINY:89 ;MINZ:0.12 ;MAXX:131 ;MAXY:131 ;MAXZ:20.04 ;Generated with Cura_SteamEngine 5.2.2 M140 S60 M105 M190 S60 M104 S205 M105 M109 S205 M82 ;absolute extrusion mode ; Ender 3 Custom Start G-code G92 E0 ; Reset Extruder G28 ; Home all axes G29 ; Auto Bed Level G1 Z2.0 F3000 ; Move Z Axis up little to prevent scratching of Heat Bed G1 X0.1 Y20 Z0.3 F5000.0 ; Move to start position G1 X0.1 Y200.0 Z0.3 F1500.0 E15 ; Draw the first line G1 X0.4 Y200.0 Z0.3 F5000.0 ; Move to side a little G1 X0.4 Y20 Z0.3 F1500.0 E30 ; Draw the second line G92 E0 ; Reset Extruder G1 Z2.0 F3000 ; Move Z Axis up little to prevent scratching of Heat Bed G1 X5 Y20 Z0.3 F5000.0 ; Move over to prevent blob squish G92 E0 G92 E0 G1 F2700 E-5 ;LAYER_COUNT:167 ;LAYER:0 M107 G0 F6000 X92.198 Y92.264 Z0.12 ;TYPE:SKIRT |
Misschien dat iemand hier nog wat uit kan halen?
edit:
Wat is je initial layer temperature en je initial layer flow?
[ Voor 23% gewijzigd door aegis3d op 12-02-2023 20:10 ]
Het lijken gewoon strakke lagen op het oog, dat grove begint pas later op te vallen!aegis3d schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:08:
Maar met die slordige eerste paar lagen, dan moet je de printer toch iets anders zien neerleggen dan een stak lijntje?
edit:
Wat is je initial layer temperature en je initial layer flow?
Dit is b.v. een foto van de onderkant van de print, die ziet er volgens mij gewoon prima uit:
:strip_exif()/f/image/8Bp7eRBeQ4iG0UkH8dOqMqwL.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb alle settings in Cura default staan, buitenom de nozzle en bed temperatuur, de initial layer temperature op 205 graden staan en de initial layer flow op 100%
Zoek maar eens z-axis coupler op thingiverse.
Oei! Ben een 3D Print noob, maar het is het standaard flexibele magnetische bed die bij de Ender 3 V2 NEO werd geleverd.aegis3d schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:23:
Wat voor printbed heb je? Textured PEI?
Licht ruwe structuur, fijn schuurpapier zeg maar.aegis3d schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:42:
Het is op de foto's van de Ender 3 V2 Neo lastig te zien, maar is dit een glad materiaal, of heeft een een licht ruwe structuur?
Ik heb zelf ook een v2 Neo, en ik herken jouw dobbelstenen niet. Ik denk dus niet dat het door het printbed komt.
Kan je een video maken van de first layer? Ik denk toch dat 't bed misschien te dichtbij staat, waardoor de eerste paar lagen worden uitgesmeerd in dit effect.
Kan het niet goed zien, maar heb het idee dat de lijnen op de eerste layer niet aansluiten? Zou graag je eerste layer willen zien. De lijnen in de eerste layer moeten strak tegen elkaar zitten.
:strip_exif()/f/image/wJPdxNWnhaynDiLABSWHHqkW.jpg?f=fotoalbum_large)
Benchy had ik eerder ook al eens gepost hier, ook rete strak. Later nog een keer geprint na problemen en toen bleek een riem toch wat losser gekomen te zijn maar dat lijkt mij bij jou het probleem niet.
EDIT: de munt niet geprint, maar ter indicatie van schaal en relief
EDIT 2 : ik heb wel een glazen bed, dat zou verschil kunnen maken.
[ Voor 41% gewijzigd door franssie op 12-02-2023 22:34 ]
Het viel me trouwens nog wel op dat mijn veren compleet ingedrukt onder het bed zitten, zou het nog kunnen helpen als ik deze iets "losser" zet?
De printer die ik zou kopen is een Ender S1, en die heeft alleszins een filament sensor.
https://free-sudoku-puzzle.net - http://chordoracle.com - https://resistorcolors.com
Als je er naast staat kun je de print pauzeren, het filament wisselen en weer verder gaan. Het is netter om dat met een speciale filament change G code te doen (even afhankelijk van welke firmware je draait, in Marlin is het M600).spoonman schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:06:
Beginners vraagje: als de rol filament op is, is je print dan om zeep? Of kan je dan gewoon de print stoppen, een nieuwe rol steken en verder doen?
De printer die ik zou kopen is een Ender S1, en die heeft alleszins een filament sensor.
Het makkelijkste is om een filament sensor te hebben, die pauzeert automatisch als je filament op is, en dan kan je wisselen en weer verder printen.
Gewoon ff opletten (of met filiament sensor werken).spoonman schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:06:
Beginners vraagje: als de rol filament op is, is je print dan om zeep? Of kan je dan gewoon de print stoppen, een nieuwe rol steken en verder doen?
Als het bijna op is, print op pauze zetten oude stukje filament eruit, nieuwe erin en resume print.
Lijkt mij strak genoeg. Ik print zelf op een magnetisch flexbed en dit is hoe een bodem bij mij eruit ziet.franssie schreef op zondag 12 februari 2023 @ 22:09:
@Danielson dit is een achterkantje van wat ik vandaag op de 3d V2 (niet neo) geprint heb. Dat voel je net met je vingertop of nagel. Bovenkant is nog net iets strakker maar niet veel.
[Afbeelding]
Benchy had ik eerder ook al eens gepost hier, ook rete strak. Later nog een keer geprint na problemen en toen bleek een riem toch wat losser gekomen te zijn maar dat lijkt mij bij jou het probleem niet.
EDIT: de munt niet geprint, maar ter indicatie van schaal en relief
EDIT 2 : ik heb wel een glazen bed, dat zou verschil kunnen maken.
:fill(white):strip_exif()/f/image/0ijSPuHpx76dCZSDT1DEXDYg.png?f=user_large)
Vervolgens zoals jullie vroegen een enkele grote laag geprint:
-2.40 Z-offset
:strip_exif()/f/image/gEb89BqCmVxk4OfB6c3to4YR.jpg?f=fotoalbum_large)
-2.30 Z-offset
:strip_exif()/f/image/9MnWm98h6XavsH5puVCHqTl1.jpg?f=fotoalbum_large)
-2.25 Z-offset
:strip_exif()/f/image/3WJK6YQ4FId8ppZZF5bzfY3k.jpg?f=fotoalbum_large)
-2.20 Z-offset
:strip_exif()/f/image/TncRb015GI5J9KAUmYr74udm.jpg?f=fotoalbum_large)
Overzicht:
:strip_exif()/f/image/OBtKpSYNPpuGZwbXImuK1yTA.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij -2.20 en -2.25 scheurt hij los als ik hem van het bed haal, -2.30 lijkt perfect als je het mij vraagt.
Dus vervolgens de calibratie kubus weer geprint en hetzelfde als voorheen!
Help!
https://www.creality3doff...o76s9znBzJmhoC_cYQAvD_BwE
Straks maar eens die S1 bestellen, valentijnskadootje voor mezelf
[ Voor 10% gewijzigd door spoonman op 13-02-2023 14:29 ]
https://free-sudoku-puzzle.net - http://chordoracle.com - https://resistorcolors.com
De andere aanbiedingen zie ik goedkoper bij 123-3d maar deze is wel erg verleidelijk, en heeft alles wat ik mis (na twee maanden haha) aan mijn 3 v2 ...spoonman schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:27:
Voor wie trouwens ook een ender overweegt, ze geven "valentijnskorting" op enkele ender modellen
https://www.creality3doff...o76s9znBzJmhoC_cYQAvD_BwE
Straks maar eens die S1 bestellen, valentijnskadootje voor mezelf
Dual extruder, en alle andere leuke meuk.
edit: Fuck me, besteld. loop nu steeds meer aan tegen 20+ uur projecten (nu eentje bezig van 30) dus waarom ook geen tweede
edit 2: vriendin riep al vrij snel, waarom geen tweede? Hoop dat ze zich dat nog herinnert ... ook al zijn ze niet zo groot, gaan wel in de weg staan.
[ Voor 18% gewijzigd door franssie op 13-02-2023 18:11 ]
Ik zou het anders zelf zoeken in de first layer instellingen van de slicer, probeer eens meerdere of mindere bottom layers te printen en te kijken of het dan tot hoger of lager speelt. Of je kan de "elephants foot" compensatie te veranderen (ben de naam ervoor even kwijt, maar zo is hij te vinden in Cura). Probeer anders een heel andere slicer (of een nieuw profiel in je favo slicer), misschien zit er wel iets geks in je profiel.
Als de software geen verandering laat zien, knelt je z-as/screw misschien bij heel lage hoogtes. Daar zit de motor natuurlijk vast, dus als er iets niet lekker uitgelijnd is, merk je dat daar het ergst. Hoe hoog zijn je testkubussen, wel precies zo hoog als je verwacht had?
Ik gebruik Octoprint met Cura 5.2.2 met de default settings voor 0.12mm per laag.lexvanas schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:19:
@Danielson, print je vanaf een sd-kaartje? Heb je toevallig een ander kaartje waarmee je kan proberen?
Ik zou het anders zelf zoeken in de first layer instellingen van de slicer, probeer eens meerdere of mindere bottom layers te printen en te kijken of het dan tot hoger of lager speelt. Of je kan de "elephants foot" compensatie te veranderen (ben de naam ervoor even kwijt, maar zo is hij te vinden in Cura). Probeer anders een heel andere slicer (of een nieuw profiel in je favo slicer), misschien zit er wel iets geks in je profiel.
Als de software geen verandering laat zien, knelt je z-as/screw misschien bij heel lage hoogtes. Daar zit de motor natuurlijk vast, dus als er iets niet lekker uitgelijnd is, merk je dat daar het ergst. Hoe hoog zijn je testkubussen, wel precies zo hoog als je verwacht had?
Daar zeg je wat, ik heb de cubes nagemeten en kom in de hoogte op 19.3mm en in de breedte op 20mm! Er lijken dus lagen te missen of samengedrukt te worden, stomme is dat de eerste laag super netjes is! Daarna gaat het blijkbaar mis! Het is bij elke print op de zelfde hoogte tussen de 0.2 en 2/3mm zeg maar!
Echt frustrerend dit!
Print de kalibratiekubus nog een keer en blijf er bij zitten. Ik denk dat je het goed gezien hebt dat het wss mis gaat bij de tweede/volgende lagen. Zit er bij, maak een filmpje er van en deel je ervaringen.Danielson schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:36:
[...]
Ik gebruik Octoprint met Cura 5.2.2 met de default settings voor 0.12mm per laag.
Daar zeg je wat, ik heb de cubes nagemeten en kom in de hoogte op 19.3mm en in de breedte op 20mm! Er lijken dus lagen te missen of samengedrukt te worden, stomme is dat de eerste laag super netjes is! Daarna gaat het blijkbaar mis! Het is bij elke print op de zelfde hoogte tussen de 0.2 en 2/3mm zeg maar!
Echt frustrerend dit!
Ik zou je willen aanraden om “gewoon” eens cura te gebruiken en de .gcode op een sd kaartje te zetten. Gewoon, van de kalibratiekubus, en zien wat die doet. Dan kan je zien of het aan de printer ligt, octoprint of cura instellingen.
Goh, eerste laag ziet er prima uit! Maar toch nog het probleem.Danielson schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:36:
[...]
Ik gebruik Octoprint met Cura 5.2.2 met de default settings voor 0.12mm per laag.
Echt frustrerend dit!
We leven met je mee...
Inspecteer de Z rod is? Zit er iets net boven 't begin in de schroef? Als je de Z as beweegt door de stang stepper te draaien met de printer uit, voel je dan vlak boven de bouwplaat weerstand?
Radicaal: Draai de hele Z rod is om.
Als je de Z rod er dan uit hebt, rolt de gantry wel soepel op en neer? Hebben de wieletjes iets op dat punt waar ze vast zitten?
[ Voor 37% gewijzigd door aegis3d op 13-02-2023 21:00 ]
Bij mij zitten de veren niet totaal ingedrukt. Als je ze wat losser zet, komt het printbed naar boven en met een klein beetje geluk verdwijnt het slechte deel van je kubus dan als het ware onder het printbed.Danielson schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:03:
Het viel me trouwens nog wel op dat mijn veren compleet ingedrukt onder het bed zitten, zou het nog kunnen helpen als ik deze iets "losser" zet?
Ter indicatie, mijn v2 Neo staat direct op de tafel en de bovenkant van het printbed zit dan 11,4 cm boven het tafelblad.
Kloteklus, maar onwetend over de z-offset dus maar zo gedaan. Werkt prima verder.
Je bent zeker dat ze het niet over een 2e kind had ofzo?franssie schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:03:
[...]
edit 2: vriendin riep al vrij snel, waarom geen tweede? Hoop dat ze zich dat nog herinnert ... ook al zijn ze niet zo groot, gaan wel in de weg staan.
Ze zijn er echt hoor de vrouwen partners die aangeven een tweede te halen.spoonman schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:16:
[...]
Je bent zeker dat ze het niet over een 2e kind had ofzo?
Hier idem, een V2 Neo nog geen maand in gebruik, zegt de wederhelft: "Misschien moeten we maar een tweede halen".
1. Printer resetten naar fabrieksinstellingen.
2. Alle boutten van het frame etc losdraaien en opnieuw stellen.
3. Alle overige bouten controleren.
4. Rollers stellen.
5. Z-as invetten.
6. Bed levelen.
7. E-Steps calibreren.
8. Testprint van SD-Kaart met default Cura settings.
Vergeet ik nog iets?
Ik ben benieuwd wat er volgens gebeurd, ik hou jullie op de hoogte!
andere slicer proberen of iig de settings terug naar factoryDanielson schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:32:
Bedankt voor het meedenken allemaal, zodra ik tijd heb is het plan als volgt;
4. Rollers stellen.
5. Z-as invetten.
6. Bed levelen.
7. E-Steps calibreren.
Vergeet ik nog iets?
Heb het zelfde probleem gehad was ook lang aan het zoeken ook precies met de kubus op aantal vlakken dubbele lagen op mekaar.Danielson schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:36:
[...]
Echt frustrerend dit!
Bleek de stappen motor te zijn van de z as.
https://www.amazon.com/Pr...er-3-Z-Axis/dp/B08L3XBCGP
Denk dat dit ook het probleem bij jou is.
Voor het eerst in een week of 4 echt wel bijna 20 uur per dag dat de V2 Neo aanstaat.
Gezien ik nog (al) een capricorn tube had liggen, gelijk de standaard tube maar vervangen door de capricorn.
Toen ik toch bezig was ook gelijk de veren van de printer maar vervangen door silicone spacers, bed opnieuw geleveld, first layer tests gedaan en die lijken weer goed te zijn.
Volgens mij mag ik best trots zijn op hoe level het bed is:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o9XR4LdD1jCkqyEgKupCSj1v.jpg?f=user_large)
Nou prima, weer een cube geprint e.d. om wat dingen te controleren, retraction iets omlaag gezet (5 -> 4.5) en proberen een nieuwe print te maken.
Deze kwam er dus zo uit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/B5oDdUL37NujJ5fYyWu0Rv8A.png?f=user_large)
Vanavond maar eens verder kijken want zulke duidelijke lijnen heb ik nog nooit gehad.
Mijn idee is dat ik de flow e.d. weer aan moet passen gezien ik een ander type tube heb gemonteerd natuurlijk.
Verder nog altijd even blij met mn printer en tot nu toe behalve deze clog nog niks als goede ervaringen!
[ Voor 3% gewijzigd door Nederlandhc op 15-02-2023 11:00 ]
Ik denk dat de duidelijke lijnen te maken hebben met een vrij hoge layer height. Per laag is er dan meer verschil in x en y-richting, waardoor het veel meer opvalt. Dat is nog versterkt door de lichte glooiingen in dit model.
Wat betreft je bed level (en van meer mensen die dat recent gepost hebben): De standaard schaal is van -2 tot +2 mm. Als je in die grafiek een duidelijk verschil ziet, is er iets écht niet goed. Probeer de schaal eens aan te passen naar bijvoorbeeld +- 0,2mm (of zet de schaal op "auto"). Dan zie je veel duidelijker of je bed level is. Dat levert een minder mooi recht plaatje op, maar je hebt er dan wel wat aan!
Bedankt voor het meedenken!lexvanas schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:22:
@Nederlandhc:
Ik denk dat de duidelijke lijnen te maken hebben met een vrij hoge layer height. Per laag is er dan meer verschil in x en y-richting, waardoor het veel meer opvalt. Dat is nog versterkt door de lichte glooiingen in dit model.
Wat betreft je bed level (en van meer mensen die dat recent gepost hebben): De standaard schaal is van -2 tot +2 mm. Als je in die grafiek een duidelijk verschil ziet, is er iets écht niet goed. Probeer de schaal eens aan te passen naar bijvoorbeeld +- 0,2mm (of zet de schaal op "auto"). Dan zie je veel duidelijker of je bed level is. Dat levert een minder mooi recht plaatje op, maar je hebt er dan wel wat aan!
De layer height is 0.2mm op een 0.4 nozzle. Dit heb ik altijd zo gedaan tot nu toe en nog nooit zulke duidelijker layers gehad.
Nu bedenk ik me dat ik ook mn eccentric nut van Z iets versteld heb, misschien moet ik daar eerst eens naar kijken. Dit heb ik gedaan omdat met de stepper motors uit de Z vanzelf begon te zakken na X tijd, ook niet altijd.
Ik snap wat je bedoeld met het plaatje op een andere schaal, maar hier zie je dat de totale variation op 0.1mm zit. Dat was waar ik vooral trots op was!
Voor dat ik met de silicon spacers aan de gang ging en hem geleveld had zat ik op 0.27 variation dus dit was toch al een hele verbetering. Niet dat het heel erg te merken is met de CRTouch erop natuurlijk aangezien deze zelf iets bijsteld waar nodig.
Ik neem aan dat ik wat met de hoogte instellingen moet doen?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
[ Voor 96% gewijzigd door rinkel op 16-02-2023 00:17 ]
Heb je nu een Prusa printer of dit onderdeel op je Ender gezet? Het lijkt mij sowieso niet een heel effecient ontwerp voor een luchtkoeler ... edit: ken dat soort pompen meer voor olie of water, een impeller voor lucht? )rinkel schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 23:33:
Vandaag weer bezig geweest met aanpassingen aan mn Mini Bear.
De mgn12h zit er nu op, maar niet zoals ik het wil, de boel maar weer aanpassen.
Prototype aan t printen, begeeft de fan het weer eens.Wat een rotzooi is dat toch (origineel Prusa)
Ik ben helaas door mn prusa fans heen, dus nu maar even een fysetc.
Eens de boel opengemaakt
[Afbeelding]
Sleeve "bearing" uiteraard..
Nu 6 andere in bestelling staan,3 verschillende, 2x elcheapo met dual ball bearing (is de claim), 2x LDO, 2x Sunon.
Vooral die laatste is lastig te vinden, en voldoet ook niet aan de specs (te weinig flow) maar dat doet de fysetc ook niet.
Iemand anders goede ervaringen met 5015 5v 3pin ?
[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 15-02-2023 23:50 ]
oops, inderdaad verkeerde topic, zal m even verplaatsen.franssie schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 23:47:
[...]
Heb je nu een Prusa printer of dit onderdeel op je Ender gezet? Het lijkt mij sowieso niet een heel effecient ontwerp voor een luchtkoeler ... edit: ken dat soort pompen meer voor olie of water, een impeller voor lucht? )
Overigens hebben dit soort fans wel behoorlijk wat druk.
[ Voor 7% gewijzigd door rinkel op 16-02-2023 00:19 ]
Je dient de Z-Offset aan te passen aangezien deze nu veranderd als je een dunnere of dikker ondergrond gebruikt.Toppe schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:28:
Heb hier al een tijdje een glaslat liggen voor de Ender maar iemand hier een duidelijke uitleg hoe ik die nou het beste kan plaatsen?
Ik neem aan dat ik wat met de hoogte instellingen moet doen?
Deze tutorial is een voorbeeld maar er zijn er vele te vinden
YouTube: Calibrating Z-Offset With A BLTouch Bed Levelling Probe
Niet 100% perfect, maar een hele verbetering en ik doe het ervoor!Danielson schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:32:
Bedankt voor het meedenken allemaal, zodra ik tijd heb is het plan als volgt;
4. Rollers stellen.
5. Z-as invetten.
6. Bed levelen.
7. E-Steps calibreren.
Vergeet ik nog iets?
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.
Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie
:strip_exif()/f/image/eOdHNKxYZUjhGK6VRfFbdSBo.jpg?f=fotoalbum_large)