Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:58

franssie

Save the albatross

pwillemske schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 18:44:
@franssie Nee met lange prints kan het niet anders, maar bijna altijd gaat zo’n print in de eerste uren los van het bed en niet bij bijvoorbeeld uur 10 van de 15. De eerste laag kijk ik altijd of het goed gaat, als die goed ligt en je kent je printer een beetje dan kan het bijna niet fout gaan.
lijkt mij ook, nog geen last van liftende prints gehad op het glasbed van de 3 V2
Die spaghetti dinges schijnt ook goed te werken, ik heb er geen ervaring mee. En als je rookalarm af gaat door je printer ben je veel te laat ;)
Voor de print wel, boeien, maar het blijft spul met hoge temperaturen en motoren etc die kunnen blokkeren. Als het echt fout gaat wordt ik liever wel wakker :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:44
pwillemske schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 18:34:
@Raymond Jij durft :P Ik heb geen moeite om mijn printer alleen te laten maar voor iets wat ik niet zeker weet of het gaat lukken gaat dat niet gebeuren. Zeker met dingetjes als loskomen van het bed want dat kan een aardige bende geven. Dat kan ik helaas vertellen uit eigen ervaring.

Ik hoop voor je dat ie lukt!
Achja, dan ben ik maar ff de bende aan het opruimen :+

Edit: weer thuis, gaat nog steeds goed!

@franssie mooi ding :)

[ Voor 6% gewijzigd door Raymond op 24-12-2022 20:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Mijn grootste/langste print tot nu toe overigens (om even in de kerstsfeer te blijven) https://www.printables.co...ive-ornament-winter-cabin

Echt superleuk, past een LED-theelichtje in van 38mm en ik heb het geprint met transparant filament (PLA) zodat je de structuren lekker kan zien.

edit: een print van een uur of 15

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 24-12-2022 19:23 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:18
Vandaag wilden ik layer shifting oplossen. Bed en de rolletjes goed schoongemaakt en voorzien van een nieuwe belt.
Zoals altijd komt er altijd een probleem bij.

Auto home doet het half en bed leveling dan is hij alle coördinaten kwijt en begin half op de bed te levelingen.

Ga nu een firmware maken hopelijk is het probleem opgelost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqXWF-hrbYiFo2gZKW7x43hiFhs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iEu8t1jP5TscCpxXP0SO0cK7.jpg?f=fotoalbum_large

Nou, die is vannacht gefabriceerd (geen foto van gemaakt, toen'ie nog op de buildplate stond).

Het lijkt nu allemaal goed te gaan! :)
Nog steeds balen dat er truukjes voor nodig zijn, maar het werkt iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-06 23:51
Is er ook iemand die een tekening van deze handgreep heeft? Wil hem graag uitprinten voor mijn nieuwe Ender S1

Afbeeldingslocatie: https://clevercreations.org/wp-content/uploads/2022/06/creality-ender-3-s1-pro-review-specs-31-800x534.webp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sme4gle
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:32
DevaZ schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:04:
Is er ook iemand die een tekening van deze handgreep heeft? Wil hem graag uitprinten voor mijn nieuwe Ender S1

[Afbeelding]
Noem me een zeikerd haha.. Ik weet dat het gewicht van zo'n handgreep niet extreem is.. Maar vergeet niet dat dit alsnog gewoon onnodig gewicht toevoegd aan het printbed.
Bij hogere snelheden gaat dit zorgen voor meer ringing dan zonder het handvat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Waar gebruik je zo een printbedhandvat eigenlijk voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnldhfmmm
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:10
Dan zou ik voor deze gaan. Doet hetzelfde, alleen weegt niks.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUT2OKTIVl1yjgOE67w5UDsh3Oo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AennmrIOVbgdpU53hXf0R4lm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-06 23:51
Vanmiddag zelf maar ff actief geweest en een greep gemaakt zoals op de PRO versie van de Ender-3

https://www.thingiverse.com/thing:5746990

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YWDrIajOGMAhfZb399LXFWWlJMw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WT24KGRVS6bTsgRxWveENjcw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door DevaZ op 27-12-2022 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Helaas is vandaag mij z as motor defect van de Ender 3v2.

Alleen kan ik op internet niet vinden welke versie ik nodig heb.

Allleen bij Creality staat dat dit een 42-34 versie moet zijn staat ook om de motor maar verder staat hier niks op.

Maar staat niet welke graden per stap is. Ik weet niet of deze past https://www.123-3d.nl/123...07-0524-i3423-t14804.html deze komt in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Evertt deze lijkt mij dan geschikt https://www.amazon.nl/Cre...d=pla-1637403233922&psc=1

Deze heeft dus minder stappen per omwenteling (200 ipv 400) waardoor de hoek per stap 1.8 graad is ipv 0.9. Die andere zou werken als je het aanpast in de firmware denk ik.

Maar wat zegt je leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-06 21:41
Als je de verkeerde zou kopen kun je als het moet de esteps per mm aanpassen neem ik aan. Ik dacht dat bij de meeste enders de 1,8 graden versie erop zit. Theoretisch is 0,9 graden volgens mij nauwkeuriger omdat je dan per mm 2x zoveel stappen maakt maar of je dat nog kan zien lijkt me sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-06 15:22
smitae schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:13:
[...]

Ja, dat blijft een uitdaging. Bedlevel en goed plakken is eerste wat goed moet zijn. Je zou met brim kunnen printen of desnoods met 3DLAC ofzo?
Lijkt goed te graag nu dankzij brim en goed schoonmaken. Dank je!

Ik heb nu echter tijdens de print nog geen vloeiende print. Zie onderstaande foto, valt zoiets op te lossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xKsWdITgmWvx6F5gmsoUPICr9RU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hn5jqrHfyFPtzX5EjZyBry90.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ferio schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:46:
[...]

Lijkt goed te graag nu dankzij brim en goed schoonmaken. Dank je!

Ik heb nu echter tijdens de print nog geen vloeiende print. Zie onderstaande foto, valt zoiets op te lossen?

[Afbeelding]
Dat lijkt mij een bedlevel probleem of een niet helemaal vlak bed. Kan het niet helemaal goed zien op de foto, maar naar mijn idee linksachter op de foto lijkt goed, maar rechtsvoor zou ik zeggen dat je nozzle te dicht op het bed zit tijdens de eerste laag, op-zich zou dit vanzelf verdwijnen met de 2 of derde laag, dan vlakt alles meestal wel mooi uit.

Heb er zelf ook wat last van in de eerste laag, ik wil dan nog wel eens met tijdens het printen het bed iets bijstellen met de draaiknop. Maar ik heb het probleem dat ik een beetje een deuk heb in het midden van het bed heb, dus ik moet altijd een beetje zoeken en ontkom bijna niet aan hetzelfde effect als jij hebt. Maar zoals aangegeven, zie je niets meer van na 2 a 3 lagen printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
smitae schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:03:
[...]

Dat lijkt mij een bedlevel probleem of een niet helemaal vlak bed. Kan het niet helemaal goed zien op de foto, maar naar mijn idee linksachter op de foto lijkt goed, maar rechtsvoor zou ik zeggen dat je nozzle te dicht op het bed zit tijdens de eerste laag, op-zich zou dit vanzelf verdwijnen met de 2 of derde laag, dan vlakt alles meestal wel mooi uit.

Heb er zelf ook wat last van in de eerste laag, ik wil dan nog wel eens met tijdens het printen het bed iets bijstellen met de draaiknop. Maar ik heb het probleem dat ik een beetje een deuk heb in het midden van het bed heb, dus ik moet altijd een beetje zoeken en ontkom bijna niet aan hetzelfde effect als jij hebt. Maar zoals aangegeven, zie je niets meer van na 2 a 3 lagen printen.
Bij mij blijft het helaas. Ik zal nog is naar bed leveling kijken.

Heeft onderstaand ook hiermee te maken? Je ziet de lijntjes echt lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avX1jUSmwzzkmya-4AvlsC8lp1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SqtP5DaH9x0LoKTERXRyM3aC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ferio schreef op woensdag 28 december 2022 @ 01:08:
[...]

Bij mij blijft het helaas. Ik zal nog is naar bed leveling kijken.

Heeft onderstaand ook hiermee te maken? Je ziet de lijntjes echt lopen.

[Afbeelding]
Hum, mogelijk over extrusion. Heb je je flowrate wel eens getest en goed gezet? Dat kan zowel de issues op je bed en de lijnen in je print ook verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Eens met smitae. Lijkt overextrusion. Ik heb gisteren nog de esteps gacllivreerd bij mijn ender 3. Die had underextrusion door een nieuwe firmware waar ik deze niet had aangepast. Kan echt heel veel verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mW_8UDCSfP9mc4v27YQUMCjjwzc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DKmY8LU0Lh2vhT4YyV75Co5w.png?f=fotoalbum_large

Sorry voor het goud&glitter filament. Vandaag de veren vervangen door de siliconen steunen, was weer even afstellen (denk ik toch wel twee uur mee bezig geweest) maar het werkt.
Dus ook een Benchy gemaakt, ging prima (zeer glad, moet er nog even een schuifmaat tegenaan houden) maar aan bakboord dit er een rare streep die er aan stuurboord niet dit. Ik heb de riemen al wat strakker gezet maar als de riem te los staat, dan zou ik dat toch aan beide kanten van het scheepje moeten zien?

bakboord is overigens linkerzijde van het bootje in de vaarrichting gezien ;-)

Voor de rest is ie glad, onderkant niet slechter dan wat ik op YT zien Geen verschil in laters nergens, alleen die gekke ribbel vertikaal.

EDIT: ik gebruik de creality slicer, wellicht dat die met de standaard instellingen ergens een fout maakt.

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 28-12-2022 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:36
franssie schreef op woensdag 28 december 2022 @ 23:09:
[Afbeelding]

Sorry voor het goud&glitter filament. Vandaag de veren vervangen door de siliconen steunen, was weer even afstellen (denk ik toch wel twee uur mee bezig geweest) maar het werkt.
Dus ook een Benchy gemaakt, ging prima (zeer glad, moet er nog even een schuifmaat tegenaan houden) maar aan bakboord dit er een rare streep die er aan stuurboord niet dit. Ik heb de riemen al wat strakker gezet maar als de riem te los staat, dan zou ik dat toch aan beide kanten van het scheepje moeten zien?

Voor de rest is ie glad, onderkant niet slechter dan wat ik op YT zien Geen verschil in laters nergens, alleen die gekke ribbel vertikaal.

EDIT: ik gebruik de creality slicer, wellicht dat die met de standaard instellingen ergens een fout maakt.
Volgens mij is dat gewoon de "seam". Waarschijnlijk heb je die op standaard staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
smitae schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:34:
[...]

Hum, mogelijk over extrusion. Heb je je flowrate wel eens getest en goed gezet? Dat kan zowel de issues op je bed en de lijnen in je print ook verklaren.
Banditoz schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:41:
Eens met smitae. Lijkt overextrusion. Ik heb gisteren nog de esteps gacllivreerd bij mijn ender 3. Die had underextrusion door een nieuwe firmware waar ik deze niet had aangepast. Kan echt heel veel verschil maken.
Thanks beide.

Ik heb de flow terug gezet naar 90% en het gaat nu echt veel beter. Ik heb nu heel soms dat als hij snel beweegt (altijd van rechts naar link) een licht tikkend geluid, maar ik had al gevonden dat ik dit kan oplossen met Z hop, dus die ga ik ook nog is uitproberen.

Hij is nu bezig met de grote print en zal morgen is een foto plaatsen hoe het eruit ziet. Wellicht zien jullie, gezien ervaringen, iets wat ik nog zou moeten aanpassen, maar dankzij de hulp hier zijn de prints echt al veel beter!

Dank alle! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

rinkel schreef op woensdag 28 december 2022 @ 23:13:
[...]

Volgens mij is dat gewoon de "seam". Waarschijnlijk heb je die op standaard staan.
Ga ik even opzoeken, had het dan wel aan beide kanten van de print verwacht maar soit, kleine verstoring in de gehele wel gelukte print.
Ik blijf leren !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferio
franssie schreef op woensdag 28 december 2022 @ 23:09:
[Afbeelding]

Die gekke ribbel is idd z-seam en is aan 1 kant, je hebt een instelling dat je die kan verplaatsen naar hoeken geloof ik, waardoor het minder opvalt.

Cura heeft de volgende optie;

Sharpest Corner chooses the sharpest-angled corner to place the Z seam. Corners are great for hiding the Z seam because the seam almost blends into the vertex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ferio schreef op woensdag 28 december 2022 @ 23:16:
[...]

Die gekke ribbel is idd seam en is aan 1 kant, je hebt een instelling dat je die kan verplaatsen naar hoeken geloof ik, waardoor het minder opvalt.

Cura heeft de volgende optie;

Sharpest Corner chooses the sharpest-angled corner to place the Z seam. Corners are great for hiding the Z seam because the seam almost blends into the vertex.
Ah - dat verklaart denk ik ook waarom een spelbalkje gister steeds halverwege keerde in de print. Ik moet die slicer software nog leren virtualiseren in mijn hoofd. En daar is vast software voor, maar dat gaat voorbij aan dit topic. Dank voor je tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
Als je in cura op voorbeeld klikt kun je de print visualizeren. Normaal staat bovenaan voorbereiden. In dit scherm plaats je je print zoals je hem op de builplate wilt hebben. En bij voorbeeld kun je met een schuif een laag kiezen en dan "afspelen". Je ziet dan de route van je nozzle ook de plaats van de seams e.d. worden weergegeven.

• Ferio
Vraagje, is er ergens online een calculator beschikbaar waar je de kosten van een print kan berekenen inclusief verbruik van de ender?

• Raymond
Ferio schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:02:
Vraagje, is er ergens online een calculator beschikbaar waar je de kosten van een print kan berekenen inclusief verbruik van de ender?
Cura doet dat toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ferio schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:02:
Kun je beter je eigen excel sheet maken?

Kun je ook dingen als afschrijving etc mee nemen. Ik heb zelf een sheet waarin ik de volgende dingen in meeneem om de print kosten per uur te bepalen;
- Hoeveelheid PLA en de kosten van 1 meter PLA
- Stroomverbruik per uur (Volgens specificatie van de printer)
- Print-tijd
- Afschrijving per jaar (Dan met gemiddeld print-tijd per jaar kun je de afschrijving per uur printen bepalen)
- Onderhouds kosten (Denk aan vervangen van defecte onderdelen, nieuwe Tube, andere nozzle, schoopnmaak middelen, etc, etc en dan weer met de gemiddelde print-tijd per jaar de onderhoudskosten per uur printen bepalen)

Dan kan ik redelijk goed bepalen wat de printkosten voor een print zijn volgens kostprijs. Voor bekenden is dat de prijs die ze bij mij betalen voor een print.

Voor andere mensen doe ik er meestal nog 30% bij als “winst” en zal ik er ook nog wat handlingkosten bij doen, 3d print-file voorbereiden, etc. Meestal 5 euro per uur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
@Raymond mooi dat het gelukt is, dat je trucjes nodig hebt komt door hoe het ontwerp. Je hebt een kleine oppervlakte welke op je bed de bal moet vast houden. Je de volgende keer eens kunnen kijken naar supports waardoor je meer oppervlakte creëert (helaas hierdoor wel wat nabewerking) of de bal in tweeën hakken en dan vanaf het midden laten printen (hierdoor heb je ook meer contact oppervlakte)

@Ferio heb je je e-steps op je extruder al eens gekalibreerd? De slicer rekent namelijk erop dat als je bijvoorbeeld 100mm laat extruden dat er dan ook 100mm uit komt, en niet bijvoorbeeld 120mm. Je flow rate aanpassen is iets wat kan werken maar deze past niet alle waarden aan welke berekend worden. Op de volgende site kan je zien hoe je je e-steps kunt kalibreren: https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#esteps . Tevens zijn daar nog meer stappen welke je kunt doen om je printer nog beter te laten printen.

• juiced01
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:40
Ik geloof dat je daar een plug-in voor kan installeren, inderdaad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:31
juiced01 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:05:
[...]

Ik geloof dat je daar een plug-in voor kan installeren, inderdaad :)
Geen plugin voor nodig. Cura kan het zelf. Alleen even de prijs van je filament instellen.

• juiced01
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:40
remmuz schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:50:
[...]

Geen plugin voor nodig. Cura kan het zelf. Alleen even de prijs van je filament instellen.
Ah! Weer wat geleerd, dacht dat het 'n plug-in was haha :)
remmuz schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:50:
[...]

Maar dan heb je het dacht ik alleen over filament verbruik? Geen stroom, geen afschrijving, geen onderhoud, etc? Of hebben ze dat er tegenwoordig wel in zitten?

Meeste printers zitten dacht ik rond de 350W verbruik (maar zou je desnoods een keer kunnen meten, want dat is maximaal vanuit de tech specs van Creality voor een Ender 3 of Ender 5).
Beetje print van 10 uur printen verstookt dan 3500 Watt (3,5 kWh).
Stel tarief is 0,60 Euro per kWh, kost je dat dus € 2,10 voor een print van 10 uur.
Dat is meer dan wat je aan Filament wegprint in de 10 uur. Zijn beetje soort van onzichtbare kosten, maar hakt er best in. In November zat ik zelf op dikke 0,80 Euro per kWh, da’s bijna 3 euro voor 10 uur printen.
Lijkt niet veel, maar ik print de laatste tijd bijna elke dag meer dan 10 uur, toch snel richting de 90 euro per maand aan stroom kosten.
Gelukkig heb ik dikke 5000 pW zonnepanelen op het dak liggen, dus zeker in de zomer print ik overdag “gratis” envoor nu met het jaarlijkse verrekenen van teruglevering kost zit ik hoe dan ook goed.

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:12
350W is maximum vermogen inderdaad. Bij het opwarmen zal die wellicht in de richting daarvan komen, maar ik verwacht minder.

Las laatst dat die tijdens het printen op zo'n 120W zit. Print van 10 uur zit je dan op 1.2kWh, dus dan valt het al wel weer mee ;)

• franssie

franssie

Save the albatross

smitae schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:26:
[...]

<>

Meeste printers zitten dacht ik rond de 350W verbruik (maar zou je desnoods een keer kunnen meten, want dat is maximaal vanuit de tech specs van Creality voor een Ender 3 of Ender 5). <>
Ik meet bij mijn ender 3 v2 even 180w 200W bij het opwarmen van het bed en de kop, daarna bij het printen 90 120 watt. dus zeg 10 cent per uur.
Filament is zeg 3 cent per gram. moet er even bijzoeken hoeveel gram er per uur doorheen gaat, maar dat zal niet boven de 5 gram komen schat ik.

Dus dat zijn de kosten niet zeg maar.

Afschrijving, onderhoud, aandacht etc zijn factoren die lastig te bepalen en te waarderen zijn. Afschrijving zal de grootste factor zijn. Daarop schrijf ik mijn aankopen privé altijd emotioneel gelijk af. Maar als je voor derden gaat printen is een doorbelasting van de kosten redelijk, en dan vind ik de eerder genoemde 5 euro per uur nog erg schappelijk.

edit: stroomverbruik Ender 3 V2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLpMWeP7U1h5NJxW6P4IcrT-HGY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fux8S1Myvxnu0am5mrhTBFwA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door franssie op 29-12-2022 21:39 ]

• DigitalHombre
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:36
Dat verbruik kan kloppen, heb het nagekeken. Gemiddeld voor een print van 20u ronde de 90Wh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Heb nog steeds last van layer shifting. Op de Ender 3 v2 met SKR Mini E3 v2

Nu niet op de benchy alleen maar ook op de test kubus.

Nu is het dat meer lagen verschoven zijn.

Wat ik tot nu toe heb gedaan

-belt en de y as vernieuwd de motor stopte ermee als hij warm werd.
-En rolletje gecontroleerd en opnieuw afgesteld.

-Koeling nagekeken.

Andere firmware en standaart Cura instelling gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J883qHAGWHzfcXnfj-i9ZbmNLTI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yMnTBNlXCve97R5csjULIoCr.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft dit met layer shifting te maken of moet ik ergens na kijken?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axv6-h7cLhNT3Gg-bxRlc6eNFpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ucHvpwFCy2mlnNa0Uxtez7So.jpg?f=fotoalbum_large

Edit net een temp tower geprint daar is het nog erger. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0dnFER5FMnsq4wnx3ySamHbQ_bw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GBfWLd6BQbEksGIRQQCZt0o0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Evertt op 30-12-2022 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
(jarig!)
Ik wil op mijn Ender 3 v2 een paar fans vervangen door 12V varianten. Ben nu op zoek naar buck converters om de spanning van 24 naar 12 te krijgen. Iemand ervaring met deze?
https://www.bitsandparts....V-max.-2A-MT3608-p1105659

(Of toch maar gaan voor goede stille 24V fans..?)

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeShell
  • Laatst online: 09:40
Ik gebruik zelf Noctua's op 12V. Heb er geen moment spijt van gehad. heb soort gelijke converter gekocht op Amazon. Deze lijken mij prima geschikt ook...

www.MEPS-Sim.com - SimRacing immersion made easy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Evertt Deze had je natuurlijk al gevonden:
https://all3dp.com/2/laye...-tips-tricks-to-solve-it/

Van alle tips is die van de fixatie van het print-bed niet eentje waar ik gelijk aan moest denken. Hoe dan ook lijkt er toch ergens speling te zitten. Zit er niet speling op de rollers van de z-as of de x-as (of is dat y-as)? Dat was bij mij bij het opbouwen van de printer nog wel een dingetje om ze soepel rollend maar toch strak af te stellen (zo strak dat ze niet meer wiebelen maar je nog wel het middelste wieltje kan ronddraaien met twee vingers).
Wat me lijkt op te vallen (je foto's zijn erg onscherp, misschien nog een keer scherp fotograferen en dan crops maken) is dat het layer shiften iewat consistent lijkt op hoogtes, is je Z-as worm wel goed recht gemonteerd?

EDIT: en je riemspanning, die hoort volgens mij best losjes om de lagers van de motoren te ontzien. Het is geen elektrische fiets.

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 30-12-2022 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-06 08:40
Zo, Sprite Pro geïnstalleerd op de Ender 3v2. Alles OK gegaan. Hardware installatie was niet moeilijk, en tegenwoordig zit er ook een korte kabel bij dat je de CRTouch kan aansluiten. Ik zie in posts van toen de sprite pro net uit was dat deze er nog niet bij zat.

Ik heb de Professional firmware erop gezet, had ik eerder moeten doen, wat een fijne instellingen krijg je er bij!
https://github.com/mriscoc/Ender3V2S1

Ook de tips en instellingen hier gebruikt nadat de nieuwe firmware erop stond:
https://www.reddit.com/r/..._sprite_extruder_pro_kit/

Eerste print is gelukt, morgen door met finetunen.

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdBruin
@Evertt lastig, ik ben zelf niet bekend met de Ender 3. Heb je layer hop al eens geprobeerd? Misschien dat je nozzle tegen de print aankomt en hierdoor een layer verschuiving plaats vindt.

Deze video ben je misschien al tegengekomen, maar voor het geval van niet bij deze:
YouTube: Service tutorial Ender - 3 layer shifting debugging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online
(jarig!)
Heb het idee dat, om een of andere reden, mijn Bondtech BMG extruder niet optimaal werkt op mijn Ender3 v2. De e-steps waren ingesteld op 415, maar na wat trial and error haal ik nettere resultaten op 408.

Hekel aan calibreren en dat soort ander uitzoekwerk, maar als het dan (vrij) netjes uitpakt dan geeft dat best voldoening. Hieronder wat foto's van een calibratie-print (uit SuperSlicer) wat ik heb geprint.

De desbetreffende calibratie test je extruder met de standaard waardes, in procenten; (standaard, 0), -10, -20, +10 en +20.
Foto "-10" (meer iets van -6, -7?) vind ik het beste uit de bus komen. Wat jullie?

Voor als je zelf wil kijken/testen: YouTube: Superslicer in built calibration guide for better 3D prints

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k36sjhgYoyynpA5t_EQ8jKURKyM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WR0gNnPj4RHBBbObxO1wjw2f.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75TKb7-a-kVsUk8BIw6T_TN5I-o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w1xkxv0g6swjOTVvf71ebopP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ODQicIyHBnVBYBfotO95DRPo-60=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3qpdLwRfRQzU5yhHHj5plnGj.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gr7eXlgZhcykhtgYcTK5S9eFLUg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0HQZcE9VTVnbKYTxhGUANYac.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_Kvwll5rpWdyb2CYfOVa_dXHkg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Q545o22SKLoyXYHzUA46utb.jpg?f=fotoalbum_tile

MeShell schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:20:
Ik gebruik zelf Noctua's op 12V. Heb er geen moment spijt van gehad. heb soort gelijke converter gekocht op Amazon. Deze lijken mij prima geschikt ook...
Ja, ik heb ook Noctua's op het oog. Heb hier al een 40mm klaar staan, maar wil voor de extruder eigenlijk een 40x20.

[ Voor 6% gewijzigd door Scipionyx op 31-12-2022 19:07 ]

2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
MdBruin schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:50:
@Evertt lastig, ik ben zelf niet bekend met de Ender 3. Heb je layer hop al eens geprobeerd? Misschien dat je nozzle tegen de print aankomt en hierdoor een layer verschuiving plaats vindt.

Deze video ben je misschien al tegengekomen, maar voor het geval van niet bij deze:
YouTube: Service tutorial Ender - 3 layer shifting debugging
Z hop maakt het erger.

Ik dacht gisteren gevonden te hebben de motor van de z as had lichte speling.
Daarna nieuwe motor koppeling er op gezet. Maar helaas was dat het niet.

Ik ga morgen even de printer half uit mekaar halen. En alle assen weer controleren.

Zo blijven we lekker bezig en het is en blijft leerzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Evertt schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 19:23:
[...]

<>
Ik ga morgen even de printer half uit mekaar halen. En alle assen weer controleren.
<>
lijkt mij een goede herstart, mijn Ender 3 V2 geeft nauwelijks problemen, maar ik ben wel ruim 3 uur bezig geweest met het opbouwen van dat ding, calibreren van de staanders, de rollers, de Z switch (ja die staat bij mij hoger dan normaal om te compesenren voor het glas bed en de siliconen steunen ipv veren)

Ik heb een aantal onderdelen (CR touch, metal extruder etc etc) op voorraad, maar zolang het ding het doet ben ik voorzichtig met het vervangen van onderdelen en firmwares die het nog doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
@Scipionyx hopelijk heb je de e-steps gekalibreerd op wat de extruder moet extruden. Dus als je opgeeft dat deze 100mm moet extruden dat deze ook 100mm extrude. Al het andere wordt namelijk gedaan aan de hand van het profiel wat je in de slicer hebt opgegeven voor je printer. Met het volgende filmpje kan je zien wat je moet doen, laat de extruder in de vrije lucht (dus niet door je nozzle) het filament extruden.
https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#esteps

Daarna kan je als je merkt dat toch net te veel is je flow-rate in je slicer aanpassen, maar dit is meestal niet nodig als je op de juiste temperatuur print voor het filament (en uiteraard je printer instelling correct in de slicer hebt staan).

@Evertt ok duidelijk, dan moet daarin je probleem ook zitten. Er gaat iets fout in de Z as (gantry) waardoor je de layer shift wordt veroorzaakt, hopelijk vind je het probleem snel. Wat in het filmpje ook voor kwam is dat de hot-end niet vast genoeg zit, is even snel te controleren of dit bij jouw ook het probleem veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Scipionyx schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 19:05:
Heb het idee dat, om een of andere reden, mijn Bondtech BMG extruder niet optimaal werkt op mijn Ender3 v2. De e-steps waren ingesteld op 415, maar na wat trial and error haal ik nettere resultaten op 408.

Hekel aan calibreren en dat soort ander uitzoekwerk, maar als het dan (vrij) netjes uitpakt dan geeft dat best voldoening. Hieronder wat foto's van een calibratie-print (uit SuperSlicer) wat ik heb geprint.

De desbetreffende calibratie test je extruder met de standaard waardes, in procenten; (standaard, 0), -10, -20, +10 en +20.
Foto "-10" (meer iets van -6, -7?) vind ik het beste uit de bus komen. Wat jullie?

Voor als je zelf wil kijken/testen: YouTube: Superslicer in built calibration guide for better 3D prints

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

[...]

Ja, ik heb ook Noctua's op het oog. Heb hier al een 40mm klaar staan, maar wil voor de extruder eigenlijk een 40x20.
Yup, handiger test moet ik zeggen. Ja, -10 en -20 lijken het beste. Had het gevoel dat het cijfer 0 beter is op de -20? Maar maken elkaar niet veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 24-05 10:51
MeShell schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:20:
Ik vind dat de noctua's overgewaardeerd worden, omdat ze zogenaamd erg stil zijn, maar ze hebben ook veel minder airflow en ik heb zelf gemerkt wanneer ik b.v. een sunon op dezelfde airflow instel door de spanning iets te verlagen, nog veel stiller is, dit gaat vaak ook op voor ander goedkoper fan's, en je bent dan ook veel flexibeler in de keus.
Lucht verplaatsing gaat altijd gepaard met geluid, hoe meer wind hoe harder loeien ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Hardy8 op 01-01-2023 15:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evertt
Heb het probleem gevonden van de layer shifting.

Het probleem is dat de wiel niet goed draaien. Waardoor de z as niet goed omhoog gaat.
Ben blij dat ik het probleem heb gevonden.

Kijken wat voor wieltjes kan vervangen van Creality of een andere merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Evertt schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:48:
Heb het probleem gevonden van de layer shifting.

Het probleem is dat de wiel niet goed draaien. Waardoor de z as niet goed omhoog gaat.
Ben blij dat ik het probleem heb gevonden.

Kijken wat voor wieltjes kan vervangen van Creality of een andere merk.
Heb je al aan de concentrische bouten gedraaid om te kijken of je ze soepeler kunt laten lopen? Ik had dat probleem ook en dat heeft toen veel voor me opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:52

Ravhin

no <root>...

Ik heb een probleempje waar ik niet uit kom met mijn Ender 3 MAX - wellicht weten jullie het antwoord.
De z-as was niet consistent over het gehele bed doordat er maar 1 z-as stappenmotor en rod screw wordt gebruikt. Dit heb ik 'op kunnen lossen' door werkstukken vooral aan het begin van het printbed te printen zodat je er zo min mogelijk last van hebt.

Dit weekend heb ik de z-as upgrade gekocht van Creality zodat de arm aan twee kanten op-en-neer gaat :) Dat scheelt echt een slok op een borrel. Ik moest het bed een heel stuk aanpassen, zoveel hing de arm scheef.

Nu mijn vraag: bij het setje werd een z-rod screw meegeleverd voor een Ender 3 pro... en die is zo'n 12 cm te kort. Wat zijn de dimensies qua schroefdraad van zo'n rod screw? Ik kan nu werkstukken van maximaal 28 cm hoog printen en er zit geen bearing holder bovenin omdat-ie dat niet haalt. Zou deze passen?

Alvast bedankt!

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Je moet vooral kijken dat hij dezelfde omwentelling maakt. Je hebt bv t8x4 en t8x8 leadscrews. De ene gaat per omwentelling 2x zo snel omhoog. Dat moet wel bij beide gelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Banditoz schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:50:
Je moet vooral kijken dat hij dezelfde omwentelling maakt. Je hebt bv t8x4 en t8x8 leadscrews. De ene gaat per omwentelling 2x zo snel omhoog. Dat moet wel bij beide gelijk zijn.
mja dat zag ik. Ik heb stock Creality maar kan nergens specificaties vinden van de rod screws. Erg irritant.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ravhin schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:06:
[...]
mja dat zag ik. Ik heb stock Creality maar kan nergens specificaties vinden van de rod screws. Erg irritant.
Als ik zoek op thread pitch ender kom ik o.a. deze post tegen:
https://www.thingiverse.c...orums/general/topic:52757

met hier de t8x8 spec https://github.com/Creali...DF/Z%20threaded%20rod.pdf

[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 02-01-2023 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Dat is het antwoord waar ik naar zoek! De Ender 3 series gebruikt een T8x8 screw rod.
Ik ga op zoek naar een met genoeg lengte voor de MAX. Thanksels!

PS thread pitch had ik niet geprobeerd als zoekfunctie - weer wat geleerd!

Update: screw rod van de Ender 3 MAX is, als ik het goed gemeten heb, 480mm. Ik heb nu deze besteld van 500mm die dezelfde spoed zou moeten hebben. Ik houd jullie op de hoogte.

Update 2: ik heb deze geplaatst en hij past perfect :*) Ik heb zo'n 120mm travel gemaakt en hij blijft perfect horizontaal. T8x8 klopt en 480mm hoogte ook. Deze rod steekt 2 cm boven het frame uit maar kniesoor die daar op let ;)

[ Voor 55% gewijzigd door Ravhin op 13-01-2023 21:28 . Reden: thread pitch, update bestelling, update resultaat ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online
(jarig!)
MdBruin schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 21:20:
@Scipionyx hopelijk heb je de e-steps gekalibreerd op wat de extruder moet extruden. Dus als je opgeeft dat deze 100mm moet extruden dat deze ook 100mm extrude. Al het andere wordt namelijk gedaan aan de hand van het profiel wat je in de slicer hebt opgegeven voor je printer. Met het volgende filmpje kan je zien wat je moet doen, laat de extruder in de vrije lucht (dus niet door je nozzle) het filament extruden.
https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#esteps

Daarna kan je als je merkt dat toch net te veel is je flow-rate in je slicer aanpassen, maar dit is meestal niet nodig als je op de juiste temperatuur print voor het filament (en uiteraard je printer instelling correct in de slicer hebt staan).
Je hebt helemaal gelijk.
Moet idd de flowrate in Cura (gebruik ik toch vaker dan SuperSlicer) aanpassen. Nog niet getest overigens. Wil toch eindelijk ook zo'n temp-tower printen. Kijken hoe het eruit komt. :)
smitae schreef op zondag 1 januari 2023 @ 08:59:
[...]

Yup, handiger test moet ik zeggen. Ja, -10 en -20 lijken het beste. Had het gevoel dat het cijfer 0 beter is op de -20? Maar maken elkaar niet veel.
Ik zie weinig verschil in de 0, maar vind de 'ironing' en de cirkel in de -10 variant wel beter/mooier.
Ik hou het (om en nabij) de -10 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-06 23:19

-36-

Trust me. I'm an amateur

Ravhin schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:19:
Ik heb een probleempje waar ik niet uit kom met mijn Ender 3 MAX - wellicht weten jullie het antwoord.
De z-as was niet consistent over het gehele bed doordat er maar 1 z-as stappenmotor en rod screw wordt gebruikt. Dit heb ik 'op kunnen lossen' door werkstukken vooral aan het begin van het printbed te printen zodat je er zo min mogelijk last van hebt.

Dit weekend heb ik de z-as upgrade gekocht van Creality zodat de arm aan twee kanten op-en-neer gaat :) Dat scheelt echt een slok op een borrel. Ik moest het bed een heel stuk aanpassen, zoveel hing de arm scheef.

Nu mijn vraag: bij het setje werd een z-rod screw meegeleverd voor een Ender 3 pro... en die is zo'n 12 cm te kort. Wat zijn de dimensies qua schroefdraad van zo'n rod screw? Ik kan nu werkstukken van maximaal 28 cm hoog printen en er zit geen bearing holder bovenin omdat-ie dat niet haalt. Zou deze passen?

Alvast bedankt!
Zou dan toch eerst is kijken of alles waterpas staat en je rollen strak genoeg staan. een 2e z-rod hoort in principe niet noodzakelijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online

Hoogie2004

Whohooooo

Inmiddels wat afstellen later met de belted Z, en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben. Super strakke en constante layer hoogte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKDzon8lBX2LStOnhlZ-5QAFBqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/chwiN0kXzp61G9r8seFujqpk.jpg?f=fotoalbum_large

Het enige dat ik er nog in zie is een hout-like textuur in de print (heel lichtjes, onder bepaalde hoeken). In het meeste licht zie je er niks van, maar als het licht precies 'fout' valt ziet het zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASGSRILQvfzvXAFMs8Kof1Tjo4Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFQknsoY1dmEEgrMkHCZrEIS.jpg?f=fotoalbum_large

Zouden jullie nog verder zoeken verbeteringen en oorzaken van die zeer lichte structuur in de print n.a.v. bovenstande foto's? Mijn vermoeden is dat ik dan in de extruder hoek moet gaan zoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door Hoogie2004 op 03-01-2023 07:31 ]

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

-36- schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 02:07:
[...]Zou dan toch eerst is kijken of alles waterpas staat en je rollen strak genoeg staan. een 2e z-rod hoort in principe niet noodzakelijk te zijn.
Ik ben met de rollen in de weer geweest en de excentrische schroef. de MAX heeft een overspanning van > 50 cm en blijkbaar is dat toch te veel. Je kan zien wanneer de z-as beweegt dat de overkant blijft hangen en later volgt. Dat is ook niet consistent over het gehele werkstuk heen, dus je krijg diverse verdikkingen. Waterpas was ook OK. Nu, met de tweede z-as is het beeld veel beter; consistente layerhoogte en super strak.

Vanuit een engineering perspectief is dit ook wel logisch - je hebt een enorme arm die je recht wil houden en kan je zo uitrekenen dat dat best spannend is om met alleen rollen tegen te houden.

[ Voor 4% gewijzigd door Ravhin op 03-01-2023 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Bartske schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:52:
[...]

Heb je al aan de concentrische bouten gedraaid om te kijken of je ze soepeler kunt laten lopen? Ik had dat probleem ook en dat heeft toen veel voor me opgelost.
Helaas helpt dat niet.
De wieltjes lopen vrij.

Maar er blijft iets vastlopen je hoort op aantal punten de motor zwaarder lopen.

Denk dat op de wieltjes de lager is versleten een zwaar punt voel ik niet.

Maar wil eerst de motor verwisselen om het uit te sluiten.

[ Voor 14% gewijzigd door Evertt op 03-01-2023 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Hoogie2004 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 07:22:
Zouden jullie nog verder zoeken verbeteringen en oorzaken van die zeer lichte structuur in de print n.a.v. bovenstande foto's? Mijn vermoeden is dat ik dan in de extruder hoek moet gaan zoeken.
Ik zou het inderdaad in de extruder zoeken (consistente feed?) of de kwaliteit van het filament.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Nu online

Hoogie2004

Whohooooo

Ravhin schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:51:
[...]
Ik zou het inderdaad in de extruder zoeken (consistente feed?) of de kwaliteit van het filament.
Qua filament gebruik ik momenteel vooral PolyTerra PLA van Polymaker. volgens mij staat dat niet echt slecht aangeschreven.

Ik zal eens gaan zoeken in de extruder hoek (dat is ook een chinees ding), want het kan altijd beter :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Hoogie2004 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:55:
[...]

Qua filament gebruik ik momenteel vooral PolyTerra PLA van Polymaker. volgens mij staat dat niet echt slecht aangeschreven.

Ik zal eens gaan zoeken in de extruder hoek (dat is ook een chinees ding), want het kan altijd beter :+
De veer kan te slap zijn, of de feed line (tandradje wat het filament naar de extruder beweegt) is versleten. Je kan, door simpel kijken, vaak snel zien waar het mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Wat ik overigens bij een rol filament heb meegemaakt is dat die rol stroef rolde op de spindle. Dat gaf een schurend geluid : ik verdacht een fout in de Z-as stang maar het bleek de rol te zijn die dat geluid bij het afrollen veroorzaakte. Daar heb ik een strookje bakpapier tussen de spindle en de filamentrol geplaatst en die liep toen wel soepeler. Ik zag het niet direct terug in het resultaat maar het was een vervelend geluid.
Moet dus nog eens op zoek naar een rolhouder met lagers oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis3d
Evertt schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:39:
[...]

Helaas helpt dat niet.
De wieltjes lopen vrij.

Maar er blijft iets vastlopen je hoort op aantal punten de motor zwaarder lopen.

Denk dat op de wieltjes de lager is versleten een zwaar punt voel ik niet.

Maar wil eerst de motor verwisselen om het uit te sluiten.
Is je stang wel recht? Mocht je hem nog is uitbouwen, rol hem op een vlak oppervlak en kijk of er geen buiging in zit.

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Nu online

Hoogie2004

Whohooooo

Hoogie2004 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 07:22:
Inmiddels wat afstellen later met de belted Z, en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben. Super strakke en constante layer hoogte.
[Afbeelding]

Het enige dat ik er nog in zie is een hout-like textuur in de print (heel lichtjes, onder bepaalde hoeken). In het meeste licht zie je er niks van, maar als het licht precies 'fout' valt ziet het zo uit:
[Afbeelding]

Qua textuur moet dit het issue zijn:

Dus daar gaan we eens naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
aegis3d schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:04:
[...]

Is je stang wel recht? Mocht je hem nog is uitbouwen, rol hem op een vlak oppervlak en kijk of er geen buiging in zit.
Bedankt voor de tip. Heb een blokhaak gebruikt en alles is recht.

Wel zie ik op aantal wieltjes gladde kanten op zitten. Grote kans dat het is.

Maar ik zelf zit beetje met een dilemma. Wil altijd nog een printer erbij hebben.

De Ender 5 s1 of mij huidige printer Ender 3 v2 waar bijna alles is gedaan op upgrade gebiedt verder updaten met o.a Lineaire slider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:14
Hier een nieuwe ender3 Neo, wel met ervaring op eerdere ender en ultimakers.
Alles netjes opgebouwd, gesteld en ben erg tevreden over de neo vs stock ender3.

Ik heb wel moeite om mijn ASA te printen; nieuwe rol colorfabb ASA zwart, temps op 248/95 en 3dlac pritt stick op hey bed.
Volgens mij is de laatste remedie een casing te maken.. iemand nog tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmfWDclsr_UkSkPXsYqY3aN_1UM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zO7rUxoR52ffBmmMLN9dN6AV.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Nu online

Hoogie2004

Whohooooo

stevenP schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:29:
Hier een nieuwe ender3 Neo, wel met ervaring op eerdere ender en ultimakers.
Alles netjes opgebouwd, gesteld en ben erg tevreden over de neo vs stock ender3.

Ik heb wel moeite om mijn ASA te printen; nieuwe rol colorfabb ASA zwart, temps op 248/95 en 3dlac pritt stick op hey bed.
Volgens mij is de laatste remedie een casing te maken.. iemand nog tips?

[Afbeelding]
Mooi ding!

ASA in de zomer is hier geen probleem. Ik print in de garage en daar is het dan al snel 30 graden zonder tocht. In dit weer heb ik de casing toch wel nodig, want 5-10 graden in de garage is een garantie voor warping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeShell
  • Laatst online: 09:40
@stevenP

Wat mij enorm hielp met de hechting en daardoor ook minder warping was de glasplaat omdraaien. Ik print op de vlakke onderkant i.p.v. de gecoate bovenkant. De hechting is echt 100% beter. Ik maak dan ook nog gebruik van 3DLac.

www.MEPS-Sim.com - SimRacing immersion made easy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
Ik dacht dat je voor ABS / ASA bijna altijd wel een tentje nodig hebt.

Verder met mijn upgrade naar de Sprite Pro, lekkere extruder hoor!

Heb foutloos al de meeste onderdelen van deze geprint deze week:
https://www.printables.co...anically-working-winchest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
@Evertt ik vind het lastig om te zeggen welke keuze nu beter is. Het nadeel van de 5 S1 is dat je nog steeds de wieltjes als geleiding hebt en geen lineaire rails. Nu is het wel zo dat je ook met de wieltjes prima resultaten kunt behalen, maar de kosten van de rails vallen op zich ook wel mee.
Hier een voorbeeld van een betrouwbare leverancier (voor door veel Voron bouwers gebruikt), https://nl.aliexpress.com...ayAdapt=glo2nld4itemAdapt
Zelf heb ik ook goede ervaringen, 3 MGN9 en 2 MGN12 rails besteld. Allen zijn zonder speling wat vroeger nog wel eens voorkwam bij de goedkopere leveranciers. Ja het zijn niet de echte HIWIN rails, maar de kwaliteit is prima naar mijn mening.
Wat je ook kiest, het moet voor jouw doel geschikt zijn. Een tweede 3D printer is altijd handig, maar je moet ook wel weer een betrouwbare eerste hebben.
Het nadeel wat ik vind bij de Ender 5 (niet de plus) is dat je bed maar 1 steunpunt heeft, deze kan gaan doorhangen. Zelf heb ik de steunen hiervoor geprint, maar dan nog wil er nog wel wat flex in het bed zitten. Print je grotere en zwaardere prints, dan is dit wel een nadeel. Zelf zit ik nog te kijken of ik dit ga aanpakken of dat ik mijn budget gebruik om langzaam aan Voron onderdelen aan te schaffen.

@stevenP Je hebt last van tocht waardoor je print niet gelijkmatig afkoeld, hierdoor trekt de ASA krom.
Het beste is om in een behuizing te printen, nu hoef je hiervoor niet veel uit te geven. Wat gelijk in mijn gedachte naar boven kwam is het volgende filmpje:
YouTube: FREE and EASY Bambulab P1P Enclosure! #shorts #3dprinting #3d #lives...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
@MdBruin bedankt voor je informatie.
De Ender 5 s1 is verbeterde ender 5 plus.
En vervolgens is bed probleem verholpen en de frame flink verbeterd.

Maar ik heb voor nu wieltjes besteld die zijn niet zo duur. En ga alle bouten vervangen. Hopelijk is mij probleem hiermee verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hum, print nu dikke 3 jaar met de Ender 5 (Met upgrades nu een pro) gemiddeld 5 dagen per week 10 uur per dag.
Maar ik merk nu dat de wielen toch wel slijten en zo nu en dan problemen geven. Nu om de week ofzo moet ik echt de slijt-stof van de wielen en frame halen anders zie ik het terug in de prints.

Nu ik hier lineaire rails voorbij zie komen… ik neem aan de er bij lineaire rails ook slijtage is?
Is het echt de moeite waard om over te stappen (ik ben tevreden met mijn prints) of toch maar gewoon nieuwe wielen halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:14
@MeShell @Hoogie2004 @MdBruin thanks voor de feedback. Ik heb de glasplaat gekeerd maar helaas ook nog steeds warping als ABS. Tijd voor tentje.. nu ik er over nadenk, volgens mij heb ik altijd asa geprint op de ultimaker met een semi behuizing of een oude zelfgebouwde xyz printer in een kast.

Foto tentjes als deze lijken me een optie maar eerst maar eens het eea doordraaien met pla :)

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peukiemon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-06 21:51
@stevenP Ik zou een foto tent links laten liggen, je kan dan beter een kweektent nemen.
Dan heb je ook direct doorvoer kanalen om de lucht te filteren wel zou prettig bij bv ABS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:40

jdh009

FP ProMod
Iemand een idee wat dit probleem kan veroorzaken? Als het warmtebed naar achteruitschuift loopt ie op een gegeven moment vast en maakt ie flink kabaal.

https://share.icloud.com/photos/038KAZGjDHc6VDFjfbZJx1jkQ

Printer: CR-10 Smart Pro

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aegis3d
Wow!
Dat is niet goed!
Je Y limit switch hoort ingedrukt te worden voordat dit gebeurd.

Als je de Y limit switch indrukt, klikt die dan? Zit de kabel van de switch goed in het main board?
Raakt de carriage wel de Y limit switch?

Het kabaal is in ieder geval je stepper motor die de slee maar door probeerd te drukken terwijl de limiet al bereikt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
Eindelijk heb ik het probleem gevonden.

Nadat ik de motor van de y as(nieuwe motor) en z as had omgewisseld. Was deze print goed.
Alleen had ik wel layer shifting op de y as maar dat komt omdat de motor defect is.

Heb nu wel het probleem gevonden dat beide motoren van de y en de z as defect zijn.

De bouten en de wieltjes waren wel nodig. Zeker de bouten de tap gaten van de x as waren net aan heb alle gaten door geboord en hier moeren achter gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M van Lent
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:37
Mogelijk kunnen jullie me helpen:

Sinds enkele dagen lijkt mijn glazen printbed met coating niet meer te plakken.
Het printen van PLA en PETG ging altijd probleemloos zonder dat er een raft of brim nodig was.

Nu laat het filament soms al los bij het 2e lijntje van de skirt of brim waarbij de nozzle het zelf 'los lijkt te tikken'.
Bij gebruik van een raft lukt het wel om verder te komen dan de 1e laag maar laat het toch los na 30 tot 60 minuten (1,5-3mm hoogte)

Gegevens:
Printer: Longer LK5 Pro
Hotend: stock ender 3pro
Extruder: stock ender 3pro
Slicer: Cura 5.2.1
Layer height: 0.2mm
Nozzle temperature: 200
bed temperature: 40
first layer speed: 20mm/s
first layer fan speed: 0%
normal print speed: 50mm/s
Normal fan speed: 100%
retraction: 5mm @ 45mm/s
Travel speed: 100mm/s
Zhop: 0.2mm only over printed parts

Het bed verder verwarmen naar 50 graden: geen effect
Al een 3 tal rollen filament geprobeerd: geen effect
Het printbed ook opgewarmd tot 30 graden en toen schoongemaakt met dreft en warm water vervolgens drooggemaakt met handdoek: geen effect.
Voorheen gebruikte ik wel eens 96% ethanol om het bed schoon te maken maar dit was niet altijd nodig en is momenteel op. Verder lees ik wel eens dat zo'n hoge concentratie slecht zou zijn voor de coating.

De delen van de print die wel lukken zien er netjes uit en vertonen geen kenmerken van extrusieproblemen.
Omdat deze instellingen altijd gewerkt hebben eigenlijk geen idee waarom het plotseling niet meer lukt.

[ Voor 3% gewijzigd door M van Lent op 08-01-2023 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
M van Lent schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:01:

Het printen van PLA en PETG ging altijd probleemloos zonder dat er een raft of brim nodig was.

Nu laat het filament soms al los bij het 2e lijntje van de skirt of brim waarbij de nozzle het zelf 'los lijkt te tikken'.
Bij gebruik van een raft lukt het wel om verder te komen dan de 1e laag maar laat het toch los na 30 tot 60 minuten (1,5-3mm hoogte)

Gegevens:

Het printbed ook opgewarmd tot 30 graden en toen schoongemaakt met dreft en warm water vervolgens drooggemaakt met handdoek: geen effect.
Voorheen gebruikte ik wel eens 96% ethanol om het bed schoon te maken maar dit was niet altijd nodig en is momenteel op. Verder lees ik wel eens dat zo'n hoge concentratie slecht zou zijn voor de coating.

De delen van de print die wel lukken zien er netjes uit en vertonen geen kenmerken van extrusieproblemen.
Omdat deze instellingen altijd gewerkt hebben eigenlijk geen idee waarom het plotseling niet meer lukt.
Ik had dit probleem ook.

Heb toen de bed omgedraaid waar de glazen kant boven ligt. Heeft toen mij probleem opgelost.
En print zelf nog beter.

Na loop van tijd wordt de coating minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:36

Gegevens:

Wassen met vaatwasmiddel?
Werkt echt 10x beter dan IPA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Gegevens:

Probeer eens om het schoon te maken met afwasmiddel en heet water. Dan goed droogmaken en zorgen dat je vingers het bed niet meet aanraken.

Werkt hier altijd uitstekend. En tussendoor met 70%+ alcohol schoonmaken is handig als je merkt dat het niet zo schoon meer is.

Lost dat het probleem niet op dat bed weer levelen en z-off set controleren en afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M van Lent
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:37
Bedankt voor jullie antwoorden, inmiddels print ik met succes op de onderzijde van de glasplaat. Dat gaat zo goed dat ik het voorlopig zo houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-06 23:08

Rincewind

Take me in your arms tonight

Ik heb een PEI-setje gekocht om de glasplaat van mijn Ender 3 Pro te vervangen. Zijn er nog zaken waar ik op moet letten qua vervanging of is het simpel een kwestie van glasplaat weg en PEI erop? Of moet ik ook die rubberen magnetische onderlaag/sheet vervangen? En dan natuurlijk weer even calibreren ;-)

[ Voor 17% gewijzigd door Rincewind op 10-01-2023 10:06 ]

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
Het magneetdeel kun je gewoon laten zitten alleen is pei veel dunner als je glasplaat dus je zult moeten levelen. Ik heb op mijn ender 3 pro al 3 jaar dezelfde magneet en daar heeft de originele creality opgelegen en ook pei en glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Gelukkig doet mij 3d printer het goed.
Sinds de nieuwe motor klinkt de printer rustige.

Heb daarom besloten om niet voor de Ender 5 S1 te gaan voor een 2de printer. Ik zie niet zoveel meer waarden in.

Maar wil wel direct drive installeren.
Ik zie dat Creality 3D Sprite Extruder 1 heeft maar ben bang dat de kwaliteit tegen valt.

Maar ik zie dat Micro Swiss Direct Drive ook 1 heeft maar daar moet ik voor de Ender 3 v2 een fan duct worden geprint. Alleen met welke materiaal is hiervoor het beste geschikt?

Verder wil ik mij ook verdiepen in linear rail kit.
Zit hier nog veel verschil in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
Ik heb vorige week een Sprite Pro kit gekocht voor mijn Ender 3 v2 en ik ben er erg blij mee!

Print mooi, en fillament wisselen is ook erg vlot.

Wel iets meer stringing, maar dat is met slicer settings op te lossen.

Voordeel is dat hij lekker compact is, en alles er bij zit om aan te sluiten, ook plek en kabel voor een CR touch. De Sprite Pro gebruikt een Creality custom pancake nema stepper, waar de rest op gemonteerd is.

Bij de Microswiss moet je zelf je extruder motor uitbouwen en hergebruiken, wat een stuk grotere stepper is op je gantry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Laatst online: 17-06 15:32
Een korte vraag: Ik heb een extruder pro er gisteren op gezet nadat mij originele kop clogged was en ik hem op black friday heel goedkoop kon aanschaffen ook gelijk de nieuwste professionele firmware erop gezet. Na wat instellingen te hebben aangepast print alles weer netjes MUV de locatie op het bed. Alles is een paar cm naar links en naar voren geschoven. Logisch want de print kop is een stuk groter maar ik kan niet achter halen waar ik deze locatie moet aanpassen in deze firmware zodat home weer de center positie is van mijn bed.

Iemand een suggestie waar dit in het menu zit en wat de waardes zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
Je hebt een Sprite Pro?

Ik heb deze reddit post gebruikt voor alle extra instellingen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnldhfmmm
Grrrrr had een Creality Ender v2 besteld, sturen ze een Flashforge Creator Pro 2.
Nou ja, moet dan maar 🤡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Laatst online: 17-06 15:32
aegis3d schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:09:
Je hebt een Sprite Pro?

Ik heb deze reddit post gebruikt voor alle extra instellingen:
Yes de sprite extruder pro heb ik.

Ik ga de reddit link bekijken, dankjewel!
rnldhfmmm schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:25:
Grrrrr had een Creality Ender v2 besteld, sturen ze een Flashforge Creator Pro 2.
Nou ja, moet dan maar 🤡
Zo dan..... en heb je de creality prijs betaald? Ik zou mijn mond houden hahahahaha

[ Voor 29% gewijzigd door rikoos op 12-01-2023 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rnldhfmmm
[...]

Zo dan..... en heb je de creality prijs betaald? Ik zou mijn mond houden hahahahaha
[/quote]

Ik zeg niks.
Ze mogen uiteraard langskomen met een Ender 2 om hem om te ruilen maar ik bel niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:40

jdh009

FP ProMod
aegis3d schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:06:
Wow!
Dat is niet goed!
Je Y limit switch hoort ingedrukt te worden voordat dit gebeurd.

Als je de Y limit switch indrukt, klikt die dan? Zit de kabel van de switch goed in het main board?
Raakt de carriage wel de Y limit switch?

Het kabaal is in ieder geval je stepper motor die de slee maar door probeerd te drukken terwijl de limiet al bereikt is.
Als ik op het 'knopje' druk dan stopt ie wel op tijd. Echter, lijkt dit ding (waar ik de naam niet van weet) omhoog te komen. Gezien die in mijn eerste filmpje een stuk lager leek te zitten en alleen erop vastliep en geluid maakte komt ie nu helemaal niet verder (maar gelukkig zonder geluid).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o50VeU5dYuszDgOqM_xt0ZMjx_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jEZWUgX1Z1snHehXWjfn1ef8.jpg?f=fotoalbum_large

Er is mij verteld dat ik morgenochtend de technische support van Creality kan contacten hierover om dit op te lossen. Wil er zelf nog niet te veel aan prutsen i.v.m. garantie en eventuele actie om het geld terug te krijgen via de betaalmaatschappij indien ik het via hen niet gemaakt krijg.

https://share.icloud.com/photos/02b9u1VD4ZQO68Ux1uXLYztFg

Toevallig iemand in dit topic die een CR-10 Smart Pro heeft en een foto kan delen van zijn printer en hoe dit achterste deel bij hem eruit ziet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7SX8_a2qaMDwD3K9oLC6feaszbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NceDPBf6rruXsmscAh6ZCvzP.jpg?f=fotoalbum_large

Dit ziet er in ieder geval een stuk normaler uit (foto van een webshop) :P

[ Voor 52% gewijzigd door jdh009 op 12-01-2023 18:09 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis3d
Ah het lijkt erop dat de pulley waar de tandsnaar van de Y as niet goed meer op de stepper motor as vast zit.

Hierdoor is hij omhoog gegaan, waardoor je slee ook omhoog word getrokken, en zo de knop mist?

Meestal zit er op koppelingen en pulleys zo'n klein schroefje om hem vast te zetten op de as van de stepper:
https://reprapltd.com/wp-...016/04/782-MXL_Pulley.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ravhin schreef op maandag 2 januari 2023 over screw rods voor een Creality 3D MAX
Update gedaan van mijn vorige post over een langere screw rod voor de 3D MAX. Goed resultaat :) - ik ben nu op zoek naar de M4 boat lugs die Creality gebruikt om add-ons op het aluminium profiel vast te zetten. Weet iemand waar je die los kan krijgen? Ik heb veel sites afgezocht maar ik krijg geen goed resultaat. Ik gebruik waarschijnlijk de verkeerde zoekterm :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-06 23:08

Rincewind

Take me in your arms tonight

Banditoz schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:18:
Het magneetdeel kun je gewoon laten zitten alleen is pei veel dunner als je glasplaat dus je zult moeten levelen. Ik heb op mijn ender 3 pro al 3 jaar dezelfde magneet en daar heeft de originele creality opgelegen en ook pei en glas.
En zojuist gedaan. Morgen mijn eerste testprint doen dan maar. Ik moest net wel mijn glasplaat eraf 'wrikken': die zat vastgekleefd aan de rubberen onderlaag :) Klaarblijkelijk heb ik dus nu een rubberen magneetmatje over want die zat ook bij mijn PEI-sheet.

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ravhin schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:32:
Ravhin schreef op maandag 2 januari 2023 over screw rods voor een Creality 3D MAX
Update gedaan van mijn vorige post over een langere screw rod voor de 3D MAX. Goed resultaat :) - ik ben nu op zoek naar de M4 boat lugs die Creality gebruikt om add-ons op het aluminium profiel vast te zetten. Weet iemand waar je die los kan krijgen? Ik heb veel sites afgezocht maar ik krijg geen goed resultaat. Ik gebruik waarschijnlijk de verkeerde zoekterm :X
Plaatjes zijn dan handig zeker als je twijfelt aan hoe ze heten >:)

Bedoel je deze?
https://www.123-3d.nl/123...EEiVCGRtXhtgaAnBIEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Kan je met firmware.bin file uitlezen wat in de Configuration files staat?
Of is dit niet mogelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ravhin schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:32:
Op Aliexpress heten ze "t-nut", verkrijgbaar in o.a. M3, M4 en M5.
Pagina: 1 ... 148 ... 172 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie