• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-01 17:57
@Naalroc dus als je je sd kaartje in de printer hebt zitten en je start deze op, kan je dan normaal de preheat laten doen of blijft hierbij ook de nozzle koud?
Indien deze ook koud blijft, formateer je sd kaartje en zet opnieuw de gcode op de kaart en probeer nog eens.
Voor de regelnummers, ik gebruik notepad++. Deze heeft de regelnummers standaard aanstaan.

@maartend als ik het goed begrijp moet je de volgende instellingen instellen in make menuconfig

Ja het klinkt vreemd, maar de low-level en de extra gpio pin is nodig om via de USB de communiceren.
De rest van de config heb je waarschijnlijk al gevonden, maar hierbij de standaard printer.cfg.
Wel even de poorten controleren of je deze zo hebt aangesloten zoals in de printer.cfg staat vermeld.
https://github.com/Klippe...tech-skr-mini-e3-v2.0.cfg

[Voor 54% gewijzigd door MdBruin op 06-12-2022 20:07]

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:06
Ik had bij Amazon een Bigtreetech BIQU SSS bed gekocht.
Deze binnen gehad maar er zit geen magneetsticker bij.
Kan ik hier een willekeurige sticker voor kopen?
Of welke magneetsticker kan ik hier het beste voor kopen?

• wapper20
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:17
Naalroc schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:57:
[...]
Ja, ik kan gewoon de file selecteren en dat gaat ook helemaal normaal. Verder: Klopt niet helemaal: als ik naar print ga, dan zie ik dat de printkop niet opwarmt, maar dan ga ik van print naar>tune>nozzle temp>draai van 0 naar 200°>back, en hij gaat beide verwarmen en daarna kan ik printen
[...]
Klopt
[...]
Het gaat me niet om die kosten, maar het kaartje is alleen voor deze printer gebruikt, van 8 Gb.
Ik had een reserve gelijk er bij gekocht, maar nooit gebruikt en kan hem niet vinden. :? :X

Maar ik kan dus wèl printen, met een omweggetje.
Ik ga een nieuw kaartje organiseren, en kom hierop terug.
Dank voor het mee denken, en helpen deze storing te localiseren.
Misschien domme vraag, maar heb je al eens afgewacht wat er gebeurd als je niet zelf de temperatuur van de nozzle op 200 zet?
Als ik me niet vergis zal de g-code vanuit Cura standaard altijd eerst het bed opwarmen, en dan pas de nozzle.
Pre-heat vanuit de printer doet wel beide tegelijk.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:39
MdBruin schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:03:
@Naalroc dus als je je sd kaartje in de printer hebt zitten en je start deze op, kan je dan normaal de preheat laten doen of blijft hierbij ook de nozzle koud?
Indien deze ook koud blijft, formateer je sd kaartje en zet opnieuw de gcode op de kaart en probeer nog eens.
Voor de regelnummers, ik gebruik notepad++. Deze heeft de regelnummers standaard aanstaan.
Ja nozzle blijft koud; formatteren wacht iknog even mee, er staan ook nog andere onderdelen op; ik ga wel een nieuwe er bij halen.

Notepad++ : heb ook geen Notepad; wèl (nog) Win 10 + laatste versie Chrome.
Heb dat nu gevonden, en kan ik dan de nieuwste versie gewoon downloaden, of beter een oudere?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Naalroc
wapper20 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:09:
[...]

Misschien domme vraag, maar heb je al eens afgewacht wat er gebeurd als je niet zelf de temperatuur van de nozzle op 200 zet?
Als ik me niet vergis zal de g-code vanuit Cura standaard altijd eerst het bed opwarmen, en dan pas de nozzle.
Pre-heat vanuit de printer doet wel beide tegelijk.
Hij ging altijd bed èn nozzle tegelijkertijd opwarmen , nadat ik de file geselecteerd had, en op print gedrukt.
Als ik niet handmatig de printkop opwarm, dan blijft hij hangen, nadat het bed op temp is gekomen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:31
@maartend als ik het goed begrijp moet je de volgende instellingen instellen in make menuconfig

[Afbeelding]

Ja het klinkt vreemd, maar de low-level en de extra gpio pin is nodig om via de USB de communiceren.
De rest van de config heb je waarschijnlijk al gevonden, maar hierbij de standaard printer.cfg.
Wel even de poorten controleren of je deze zo hebt aangesloten zoals in de printer.cfg staat vermeld.
https://github.com/Klippe...tech-skr-mini-e3-v2.0.cfg
Thnx voor de eerste hulp bij drama's
Had idd deze config gevonden en daarin wordt dus naar USB verwezen

Paar vragen nu
Is dit wel aansluiting via USB of toch serieel? Dus de letterlijke kabel.
En hoe check ik de poorten?

Heb trouwens een Creality PEI plaat gekocht, wat werkt dat fijn zeg. Niks meer lijmen,m schhonmaken enz.

[Voor 7% gewijzigd door maartend op 06-12-2022 20:35]

• MdBruin
@Crxtreem heeft je bed momenteel nog geen magneetsticker erop zitten? Als deze er al opzit dan kan je deze gewoon hergebruiken voor de Sss sheet. De meeste Creality printers hebben tegenwoordig namelijk al een flex plate erop zitten welke ook door een magneetsticker op z'n plaats wordt gehouden. Als dit niet het geval is dan kan je in principe elke sticker erop plakken zolang je maar zorgt dat deze er volledig vlak op zit (geen luchtbellen).

@Naalroc ik gebruik gewoon de laatste versie welke ik kan downloaden. Ik draai Win 11 maar heb Notepad++ gewoon los geïnstalleerd en niet via de store.

@maartend geen probleem. Ja gewoon de USB poort gebruiken, zie ook de communicatie interface. De low-level is nodig om de USB communicatie te laten werken.
Elke poort is gelabeld op de onderkant van het bord, je kunt ook op de github van BTT kijken voor de poort adressen. https://github.com/bigtre...0MINI%20E3%20V2.0-PIN.pdf

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:06
MdBruin schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:55:
@Crxtreem heeft je bed momenteel nog geen magneetsticker erop zitten? Als deze er al opzit dan kan je deze gewoon hergebruiken voor de Sss sheet. De meeste Creality printers hebben tegenwoordig namelijk al een flex plate erop zitten welke ook door een magneetsticker op z'n plaats wordt gehouden. Als dit niet het geval is dan kan je in principe elke sticker erop plakken zolang je maar zorgt dat deze er volledig vlak op zit (geen luchtbellen).
Helaas heeft de ender 3v2 geen magnetisch bed.
Dat wordt eens zoeken naar een goede sticker.

• maartend
MdBruin schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:55:

@maartend geen probleem. Ja gewoon de USB poort gebruiken, zie ook de communicatie interface. De low-level is nodig om de USB communicatie te laten werken.
Elke poort is gelabeld op de onderkant van het bord, je kunt ook op de github van BTT kijken voor de poort adressen. https://github.com/bigtre...0MINI%20E3%20V2.0-PIN.pdf
Thnx. Dat was dus idd het ding. Ik zag in de config dat ik USB moest gebruyiken, maar vervolgens vond ik online alleen tutorials voor seriele aansluiting.
En nu ik dit schrijf vraag ik me af of ik wel op skr heb gezocht en niet gewoon op Ender

• MdBruin
@maartend als je op ender zoekt dan krijg je UART communicatie, maar deze gaat ook over de USB port maar dan zonder de extra low-level config.

• maartend
MdBruin schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:14:
@maartend als je op ender zoekt dan krijg je UART communicatie, maar deze gaat ook over de USB port maar dan zonder de extra low-level config.
Nog redelijk abacadabra, maar ik denk dat ik een goede video heb gevonden met zoekwoorden van jou.Thnx

• MdBruin
@maartend van Nero 3D toevallig?

• maartend

• Sharkey79
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-01 14:37
maartend schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:28:
Heb een Ender 3 met daarin een SKR mini E3 V2.0. En nog een RPi 3b liggen. Dus wil ik klipper draaien en daarvoor moet ik natuurlijk mijn RPi verbinden met de Ender. Maar ik kan alleen maanr serial verbindingen vinden, maar dat moet toch ook gewoon via USB kunnen?

Naast het SD-kaart-slot zit een mini USB aansluiting. Van daar met de USB-kabel die bij de SKR geleverd is naar de USB poort op de RPi ;-)

• maartend
Sharkey79 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:55:
[...]

[Afbeelding]

Naast het SD-kaart-slot zit een mini USB aansluiting. Van daar met de USB-kabel die bij de SKR geleverd is naar de USB poort op de RPi ;-)
Jeez, dus toch gewoon dat. En ik zag extra printplaatjes voorbij komen en weet ik veel wat.
Nou, mag dan geen probleem gaan kost, kabel zit zelfs nog in mijn EnderOMGwatHebIkTochEenRotzooiOver bakje

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-01 12:33

Rincewind

Take me in your arms tonight

maartend schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:51:
[...]

Jeez, dus toch gewoon dat. En ik zag extra printplaatjes voorbij komen en weet ik veel wat.
Nou, mag dan geen probleem gaan kost, kabel zit zelfs nog in mijn EnderOMGwatHebIkTochEenRotzooiOver bakje
Ik heb ook zo'n bak! :) Inclusief een complete hotend, Ender3-MB en bltouch. Maar inderdaad: het meeste werk van het koppelen van de RPi zit hem in dat kabeltje. En natuurlijjk het opzetten van je klipper-config maar daar zijn nu ook tools voor zoals KIAUH. Ikzelf heb deze trouwens niet gebruikt maar naar wat ik lees is dit wel een handige tool.

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:29
Crxtreem schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:58:
[...]

Helaas heeft de ender 3v2 geen magnetisch bed.
Dat wordt eens zoeken naar een goede sticker.
Waar woon je?

Bing

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:01
Ik heb bij bijna elke sheet die ik de laatste jaren besteld heb ook de magneetsticker erbij gehad.

• harmpie21
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-01 22:04
Hoi,

Heeft iemand een idee, wat hier bij mij mis gaat?
Vant weekend mijn ender 3 voorzien van de SKR Mini E3 v2.0
Maar wanneer ik deze wil gaan verbinden met mijn OctoPi, dan gaat de printer zich herstarten, maar wordt er geen verbinding opgezet.
De configuratie heb ik wel iets aangepast, omdat ik ook gebruik maak van de EZABL™ Pro Bed Leveling Kit for Creality Ender 3/3 Pro.

Heb ook al geprobeerd met alleen Stock firmware en configuration.h, maar hier gebeurd hetzelfde mee.

Dank alvast voor het meedenken / mij in de goede oplossing richting te sturen. _/-\o_ _/-\o_

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

• MdBruin
@harmpie21 heb je de volgende firmware al eens geprobeerd?
https://github.com/bigtre...tree/master/firmware/V2.0
Puur om te kijken of met deze firmware het al ergens fout gaat, het maakt voor nu even niet uit of je met BLtouch of zonder pakt. Eerst maar eens de verbinding met OctoPi werkend krijgen.
Met Marlin firmware heb ik helaas niet heel veel ervaring (op de stock ender 5 firmware na). Zelf heb ik de stap naar Klipper gemaakt om een meer up-to-date firmware te draaien.

• harmpie21
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-01 22:04
@MdBruin Thanks! Ga ik vant weekend proberen, jij bent dus naar Klipper overgestapt ivm de updates? Of meerdere redenen?
Misschien ook beter voor mij om dan over te stappen?

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

• MdBruin
@harmpie21 de updates t.o.v. de originele firmware, Creality heeft alleen maar oudere firmware op de site staan, deze heb ik alleen gebruikt om te kijken of de ender 5 goed werkte en daarna gekeken naar wat er mogelijk is. Gezien het configuratie gemak heb ik gekozen voor klipper, maar ik heb ook gekeken naar Marlin zelf. Ik weet niet of je Octoprint gebruikt voor ook alle plugins, deze zijn namelijk bij Mainsailos/Fluid niet zo rijkelijk aanwezig. Wat wel een mogelijkheid is om gebruik te gaan maken van Octoklipper, dit is octoprint i.c.m. klipper firmware. Hierdoor heb je nog wel alle plugins welke voor Octoprint beschikbaar zijn, maar het gemak van aanpassingen maken in de config (zonder nieuwe firmware te moeten flashen).
Het is wel even uitzoeken hoe klipper werkt, maar o.a. Nero 3D op Youtube heeft een behoorlijk aantal filmpjes erover gemaakt. Hij maakt alleen geen gebruik van Octoprint maar Mainsailos en Fluid. Volgens mij heb ik laatst een filmpje gelinkt van Modbot dacht ik welke Octoklipper demonstreerde.

edit:
MdBruin schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:44:
[..]
Dat is echt een persoonlijke keuze, zelf ben ik overgegaan naar klipper (mainsailos) met mijn Ender 5 pro. Tot nu toe geen spijt van gehad. Even een aanpassing in de software maken en save and restart klikken en de wijziging zit erin, echt handig zonder een nieuwe firmware te moeten maken/flashen. Het is in het begin even wennen hoe alles werkt, maar de filmpjes van Nero 3D op YouTube hebben me echt geholpen om op te starten. Wat je ook kies het blijft erg persoonlijk, je moet kijken wat het beste voor jou werkt. Octoklipper word wel gebruikt door gebruikers welke de mogelijkheden van Octoprint fijn vinden, er zijn gewoon veel plugins beschikbaar welke niet voor mainsailos/fluid beschikbaar zijn. Modbot heeft er een instructie video voor gemaakt. Wat MikeOO al aangeeft, probeer eens wat jezelf makkelijk vind werken. Even de config op je computer opslaan (eventueel een image van de sd kaart maken) en probeer wat je lekker vind werken. Loop je tegen problemen op, vraag gerust.

[Voor 36% gewijzigd door MdBruin op 08-12-2022 16:51]

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-01 16:57

seninha

god's right foot

aegis3d schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 23:49:
[...]

Ik heb een Creality branded smooth PEI bed.

Van alle upgrades die ik heb gedaan aan m'n E3V2 was dit de beste!

Eindelijk bleven al m'n prints zonder zorgen goed zitten, en kan ik complexe articulated modellen printen.
Ik heb sinds twee dagen een smooth PEI en evalt me uitstekend.
Heb als eerste geprobeerd om op glad gedeelte te printen maar eerste laag bleef maar niet plakken.
Op de ruwe kan gaat het perfect.

Moet even uitzoeken waarom op glad printen niet gaat. Had dit probleem na de printer zeker 2 maande niet gebruikt te hebben. Eerste probleem was dat de eerste laag los kwam waardoor geprint onderdeel niet vlak was.
Daarom alles nagekeken. Heb een nieuwe nozzle, gelijk nieuwe blauwe tube er op gezet (die kreeg ik bij de printer) maar nog steeds liep het niet lekker.
Alles was goed afgesteld, maar toch kwam geprint onderdeel omhoog.
Met deze nieuwe PEI bed is dat nu opgelost.

Heb trouwens een vraag wat FW betreft. Toen ik de printer kocht zat volgend FW op: bugfix-JyersUI v2.0.1

Heeft het nut om een nieuwere versie op te zetten ? Zie namelijk dat ze versie 2.0.2 uitgebracht hebben.
Maak trouwens gebruik van een BL touch

iRacing Profile Flickr

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:46
seninha schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:33:
[...]

Ik heb sinds twee dagen een smooth PEI en evalt me uitstekend.
Heb als eerste geprobeerd om op glad gedeelte te printen maar eerste laag bleef maar niet plakken.
Op de ruwe kan gaat het perfect.

Moet even uitzoeken waarom op glad printen niet gaat. Had dit probleem na de printer zeker 2 maande niet gebruikt te hebben. Eerste probleem was dat de eerste laag los kwam waardoor geprint onderdeel niet vlak was.
Daarom alles nagekeken. Heb een nieuwe nozzle, gelijk nieuwe blauwe tube er op gezet (die kreeg ik bij de printer) maar nog steeds liep het niet lekker.
Alles was goed afgesteld, maar toch kwam geprint onderdeel omhoog.
Met deze nieuwe PEI bed is dat nu opgelost.

Heb trouwens een vraag wat FW betreft. Toen ik de printer kocht zat volgend FW op: bugfix-JyersUI v2.0.1

Heeft het nut om een nieuwere versie op te zetten ? Zie namelijk dat ze versie 2.0.2 uitgebracht hebben.
Maak trouwens gebruik van een BL touch
Ik zit zelf nog op de Creality BLTouch firmware voor mijn E3v2. Ben wel blij hoe hij nu print dus wil 't niet allemaal overhoop gooien met firmware experimenten..

Qua dat je PEI bed nog niet helemaal werkt zoals verwacht, ik denk dat je de z-offset moet tweaken. Een klein verschil zal een hoop uitmaken!

Deze methode is erg handig:
https://www.printables.co...alibration-in-less-than-5

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-01 19:14
Goedeavond,

Heb vandaag de Ender 3 S1 peo binnen gekregen en wat videos doorgelopen om hem goed in te stellen.

Het probleem waar ik nu tegenaan loop is dat ik hem manual afstel met een papiertje, als het papier wat stroefjes onder de nozzle gaat is het goed. Dat doet hij dus in alle hoeken en in het midden is hij wel losjes. Bij auto leveling erna gaat het compleet mis en heb ik uiteindelijk bijna 6mm ruimte tussen het bed en de nozzle.

Is dit een bekend probleem en hoe los ik het op?

[Voor 3% gewijzigd door Ferio op 09-12-2022 18:43]

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:11
@Ferio Dat zal je Z offset zijn, je moet ffies op zoek gaan hoe je die instelt voor je printer.

• Ferio
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:11:
@Ferio Dat zal je Z offset zijn, je moet ffies op zoek gaan hoe je die instelt voor je printer.
Thanks, zal ff zoeken.. ben er echt helemaal nieuw in.

Edit: Stom , zat ook bij die video in, helemaal niet opgemerkt.

[Voor 10% gewijzigd door Ferio op 09-12-2022 19:37]

• Ferio
Inmiddels is het konijn gelukt maar de bency failed.

Iemand een idee wat anders moet worden ingesteld na het zien van de foto? Het gaat zeg maar al fout wanneer hij aan de hut begint. De lijnen lijken losjes erin te vallen.

[Voor 8% gewijzigd door Ferio op 09-12-2022 22:27]

• aegis3d
Dat is niet een hele gebruikelijke failure. De hull ziet er verder goed uit.

Probeer de print nog is? Ik denk dat die voor de 2e keer vast wel goed gaat.

Edit: is het slicen wel goed gegaan? Laat is een foto van de bovenkant zien.

[Voor 20% gewijzigd door aegis3d op 09-12-2022 22:35]

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

• Ferio
aegis3d schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:34:
Dat is niet een hele gebruikelijke failure. De hull ziet er verder goed uit.

Probeer de print nog is? Ik denk dat die voor de 2e keer vast wel goed gaat.

Edit: is het slicen wel goed gegaan? Laat is een foto van de bovenkant zien.
Zelfde probleem

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:47
Lijkt wel vase modeToch niet

[Voor 144% gewijzigd door kvandt op 09-12-2022 23:17]

• Ferio

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:47
Dat ie alleen de buitencontour print. Speciaal voor vaasjes en dergelijke. Maar lijkt toch anders.

• aegis3d
Zo te zien print je zonder infill en zonder top surface! Best apparte instellingen heb je gevonden.

Welke slicer gebruik je?

Volgens mij zou een default installatie en profiel van Cura een wel werkende GCode voor je moeten genereren.

• Ferio
kvandt schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:18:
[...]

Dat ie alleen de buitencontour print. Speciaal voor vaasjes en dergelijke. Maar lijkt toch anders.
aegis3d schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:31:
Zo te zien print je zonder infill en zonder top surface! Best apparte instellingen heb je gevonden.

Welke slicer gebruik je?

Volgens mij zou een default installatie en profiel van Cura een wel werkende GCode voor je moeten genereren.
Ik gebruik cura en heb de Ender 3 pro gepakt en daarbij bed veranderd naar 270mm bij height en in de code na G28 G29 gezet (dus G28G29 Home all axes)

In cura onder het standaard profiel nog aangepast naar 40mms snelheid en 0.8 retraction distance. Voor de rest is alles zoals het standaard profiel al had.

Eigenlijk zoals de volgende youtuber liet ziet op YouTube: Creality Ender-3 S1 Pro - 3D Printer - Unbox & Setup Tijd 38m

• aegis3d
Ferio schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:40:
[...]

[...]

Ik gebruik cura en heb de Ender 3 pro gepakt en daarbij bed veranderd naar 270mm bij height en in de code na G28 G29 gezet (dus G28G29 Home all axes)

In cura onder het standaard profiel nog aangepast naar 40mms snelheid en 0.8 retraction distance. Voor de rest is alles zoals het standaard profiel al had.

Eigenlijk zoals de volgende youtuber liet ziet op YouTube: Creality Ender-3 S1 Pro - 3D Printer - Unbox & Setup Tijd 38m
Ik ben met Cura aan het spelen, en met 0 top layers en 0 infill krijg ik precies wat jij ziet:

Beetje lastig te zien als je niet gewent bent om naar gcode te kijken, maar als je goed kijkt zie je dat het schip geen dek heeft, en het dak van de cabin alleen uit zwevende lijntjes bestaat. Precies zoals in jouw print.

Hoe het er uit ziet gesliced met het normal profiel in Cura is zo:

De gele lijnen representeren top surfaces, dus deze benchy heeft een dek, en het dak bestaat ook uit meer dan alleen de losse lijnen.

Probeer opnieuw te slicen met het normal profiel, en kijk goed in de preview of de lijnen er logisch uitzien.

edit: Ik zie nu in de video dat de dude spiralize outer contour gebruikt voor de calibration cube, dat is de 'vase mode' waar de andere tweakers het ook al over hadden. Vase mode print je model in 1 continue spiraal van 1 laag dik. Handig voor holle modellen, zoals een vaas. Beslist niet geschikt voor complexe modellen zoals een Benchy. Gebruik het Normal profile van Cura, en tweak de instellingen later.

[Voor 9% gewijzigd door aegis3d op 09-12-2022 23:53]

• Ferio
aegis3d schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:48:
[...]

De gele lijnen representeren top surfaces, dus deze benchy heeft een dek, en het dak bestaat ook uit meer dan alleen de losse lijnen.

Probeer opnieuw te slicen met het normal profiel, en kijk goed in de preview of de lijnen er logisch uitzien.
Top surfaces is standaard op 5 en Density op 20%

Ziet er zo uit na slice

Zal in elk geval jou settings is overnemen. Thanks!

[Voor 3% gewijzigd door Ferio op 09-12-2022 23:54]

• aegis3d
En dat is de slice die je geprint hebt?

Dat zou vreemd zijn. Een 3D printer is 'dom' en print braaf de gcode zonder er veel over na te denken. Als de lijnen in Cura te zien zijn dan moet de printer ze ook printen.

Deel anders je start code is, wellicht staat daar iets gek in. Of deel je hele Gcode anders.

• Ferio
aegis3d schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:57:
En dat is de slice die je geprint hebt?

Dat zou vreemd zijn. Een 3D printer is 'dom' en print braaf de gcode zonder er veel over na te denken. Als de lijnen in Cura te zien zijn dan moet de printer ze ook printen.

Deel anders je start code is, wellicht staat daar iets gek in. Of deel je hele Gcode anders.
Ik heb de printer verwijderd en opnieuw aangemaakt op dezelfde manier als ik eerder had geschreven en nu lijkt hij wel alles te printen. De vorige had geen dek zeg maar en deze print hij nu wel.

Misschien stond er toch iets geks in!

Thanks! Lijkt te werken, upload straks wel ff een foto.

• Ferio
Zojuist de boot klaar. Bijna goed lijkt me. 1 zijkant is niet helemaal lekker. Waar zou dit aan kunnen liggen?

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:35

sjirafje

Why so serious, Sam?

Dat is waarschijnlijk de z-seam. Je kunt die op random of op sharpest corner zetten.

"Enough is enough!"
"I've had it with these mother f*cking snakes on this mother f*cking plane!"

Samuel L. Jackson, Snakes on a Plane

• Ferio
Volgende probleem.

Ik zet hem aan en kom niet verder dan 7 streepjes op het display. Iemand een idee?

• aegis3d
Wat je ziet op de Benchy is de Z-Seam. Met settings kan Cura die proberen te verstoppen, maar op consumenten FDM printers zul je hem altijd hebben.
Viel mij ook een klein beetje tegen toen ik net mijn E3V2 had haha.

Verder heb je een erg nette benchy geprint! De boeg ziet er goed uit, en ook de tekst onder op ziet er strak uit!

Wat er met 't display aan de hand is.. geen idee.. Stroom er al af gehaald?

• Ferio
aegis3d schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:25:
Wat je ziet op de Benchy is de Z-Seam. Met settings kan Cura die proberen te verstoppen, maar op consumenten FDM printers zul je hem altijd hebben.
Viel mij ook een klein beetje tegen toen ik net mijn E3V2 had haha.

Verder heb je een erg nette benchy geprint! De boeg ziet er goed uit, en ook de tekst onder op ziet er strak uit!

Wat er met 't display aan de hand is.. geen idee.. Stroom er al af gehaald?
Geen idee, gisteren gewoon uitgezet naar de print en vanmorgen krijg ik dit. Stroom eraf etc helpt niet

Heb geprobeerd om de software een update te geven via creality, display gedaan, maar werkt ook niet.

[Voor 7% gewijzigd door Ferio op 10-12-2022 09:30]

• ricknr9
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-01 15:34
Ik heb sinds afgelopen week een probleem met mijn Ender 3v2. Tijdens het printen gaat de nozzel na elke layer naar links achter voordat hij aan een nieuwe layer begint. Dit geeft weer veel stringing en blobs. Ik heb geen instellingenmenu in cura veranderd dus daar lijkt het mij niet aan te liggen. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

• aegis3d
ricknr9 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:50:
Ik heb sinds afgelopen week een probleem met mijn Ender 3v2. Tijdens het printen gaat de nozzel na elke layer naar links achter voordat hij aan een nieuwe layer begint. Dit geeft weer veel stringing en blobs. Ik heb geen instellingenmenu in cura veranderd dus daar lijkt het mij niet aan te liggen. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Moet ergens een slicer instelling zijn, voor timelapses doen mensen dit.

Slice opnieuw met een standaard profiel wellicht?
Ferio schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:28:
[...]

Geen idee, gisteren gewoon uitgezet naar de print en vanmorgen krijg ik dit. Stroom eraf etc helpt niet

Heb geprobeerd om de software een update te geven via creality, display gedaan, maar werkt ook niet.
Op reddit zie ik dat je in deze situatie kan komen als je de mainboard firmware update, maar niet de display firmware:
https://www.reddit.com/r/...lity_splash_screen_after/

https://www.reddit.com/r/...h_screen_ender_s1_s1_pro/

[Voor 6% gewijzigd door aegis3d op 10-12-2022 09:55]

• Ferio
aegis3d schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:54:
[...]

Moet ergens een slicer instelling zijn, voor timelapses doen mensen dit.

Slice opnieuw met een standaard profiel wellicht?

[...]

Op reddit zie ik dat je in deze situatie kan komen als je de mainboard firmware update, maar niet de display firmware:
https://www.reddit.com/r/...lity_splash_screen_after/

https://www.reddit.com/r/...h_screen_ender_s1_s1_pro/
Heb dat inderdaad net gedaan, na het scherm nog steeds 7 strepen en firmware zit nu ruim 10m in voor het moederbord, maar gebeurd niets.

Denk dat deze gewoon teruggaat en ze hem maar moeten omruilen.

Edit: Had met Creality support door enkele stappen gelopen kwa firmware etc. Blijkbaar met Moederbord type 401 die ik dus heb schijnt het wel vaker voor te komen. Het moederbord moet worden vervangen, maar hij gaat terug en ze ruilen hem maar om. :-)

[Voor 13% gewijzigd door Ferio op 10-12-2022 20:38]

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-01 12:33

Rincewind

Take me in your arms tonight

*post verwijderd want issue is al opgelost*

[Voor 96% gewijzigd door Rincewind op 11-12-2022 14:53]

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

• DigitalHombre
  • Registratie: Mei 2022
MdBruin schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:44:

@DigitalHombre ik zou zeggen neem contact op met je leverancier, het probleem kan meerder oorzaken hebben. Het kan inderdaad een hardware probleem zijn (mainboard, crtouch of bekabeling) maar ook een software probleem. Het lastige is dat het een relatief nieuw product is en deze combinatie is ook niet te vinden op Google. de 203 is te vinden, maar niet dat er een lange pauze aanwezig is voordat de kop naar de volgende positie wil gaan.
Wat late reactie maar ik wil je toch even op de hoogte houden van mijn probleem met het slow motion auto-bed levelen, mogelijk help ik hiermee in de toekomst ook iemand anders.
Wat mail correspondentie gehad met de support afdeling van Creality. Dat was ook een dingetje want verschillende mails raken kwijt/in quarantaine. Iets met Chinezen? Zij stelden voor om de firmware van scherm en printer te updaten. Daarbij bleek het belangrijk om het juiste chip type te kennen, dus wel even de onderkant er afschroeven en het nummer controleren. Er zijn dus verschillende versies van firmware in omloop, aandachtig de juiste versie kiezen. Support raad ook aan om bij het formateren van de geheugenkaartjes, 4096 als clustergrootte in te stellen.
Het updaten van de firmware verliep probleemloos, Creality heeft daar nuttige YT video's voor.
En plots werkt het automatisch levelen probleemloos, ondertussen verscheidende perfecte prints gemaakt.
Bedankt @MdBruin :)

• Naalroc
en : @smitae
Ik heb nog een mooi kaartje gevonden in mijn tablet, en dat nu gebruikt voor de printfile.
Ook daar staat de print temperatuur er 2 x correct op, maar de printkop opwarmen doet hij evengoed niet; ik heb gewacht tot de bedtemp 60° was, maar daarna gebeurt er dus weer niets. Dan naar settings> printkop naar 200 >back en daar gaat 'ie.
Wat op dat nieuw kaartje staat is het volgende, dus gelijk aan de originele, voor wat de M104 en M109 betreft.
Dus deze test is ook op niets uitgelopen, en ik snap dat dit niet eenvoudig oplosbaar is; maar met een omweggetje kan ik toch wel printen gelukkig, maar het lijkt mij nu dat er ergens een fout in de printersoftware zit? En ws niets aan te doen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
;FLAVOR:Marlin
;TIME:4587
;Filament used: 1.39788m
;Layer height: 0.12
;MINX:73.935
;MINY:95.2
;MINZ:0.12
;MAXX:146.067
;MAXY:124.8
;MAXZ:17.28
;Generated with Cura_SteamEngine 4.7.1
M140 S60
M105
M190 S60
M104 S200
M105
M109 S200
M82 ;absolute extrusion mode
; Ender 3 Custom Start G-code
G92 E0 ; Reset Extruder
G28 ; Home all axes

Naalroc schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:14:
[...]

en : @smitae
Ik heb nog een mooi kaartje gevonden in mijn tablet, en dat nu gebruikt voor de printfile.
Ook daar staat de print temperatuur er 2 x correct op, maar de printkop opwarmen doet hij evengoed niet; ik heb gewacht tot de bedtemp 60° was, maar daarna gebeurt er dus weer niets. Dan naar settings> printkop naar 200 >back en daar gaat 'ie.
Wat op dat nieuw kaartje staat is het volgende, dus gelijk aan de originele, voor wat de M104 en M109 betreft.
Dus deze test is ook op niets uitgelopen, en ik snap dat dit niet eenvoudig oplosbaar is; maar met een omweggetje kan ik toch wel printen gelukkig, maar het lijkt mij nu dat er ergens een fout in de printersoftware zit? En ws niets aan te doen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
;FLAVOR:Marlin
;TIME:4587
;Filament used: 1.39788m
;Layer height: 0.12
;MINX:73.935
;MINY:95.2
;MINZ:0.12
;MAXX:146.067
;MAXY:124.8
;MAXZ:17.28
;Generated with Cura_SteamEngine 4.7.1
M140 S60
M105
M190 S60
M104 S200
M105
M109 S200
M82 ;absolute extrusion mode
; Ender 3 Custom Start G-code
G92 E0 ; Reset Extruder
G28 ; Home all axes
Ja, dit is wel een raar probleem. Ik snap echt waarom de printer de file niet goed wil lezen. Maar wel via een een om weg wil printen.
Of er is een setting in de printer die iets tegenhoudt, of de firmware is niet helemaal in orde. Maar blijft een beetje gissen.

Ik zou als laatste optie dan proberen nieuw marlin firmware te compileren en die op je printer te zetten. Maar dat is wel iets wat je moet durven en kunnen.
Opzich zijn er goede how-to’s beschikbaar (teaching tech is een hele goeie om eens te volgen) Maar je zult wel enig IT skills nodig hebben om dit zelf te kunnen doen. Je moet de firmware configureren, compileren en dan op de printer zetten. Dat is niet voor iedereen zeg ik eerlijk.

• Naalroc
Duidelijk: dus zeker niet voor mij; ik zal de omweg wel blijven gebruiken denk ik, dat is de enige, en niet zo moeilijke/tijdrovende bezigheid.
Bedankt voor de informatie over de afgelopen dagen

• Banditoz
Naalroc schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:49:
Duidelijk: dus zeker niet voor mij; ik zal de omweg wel blijven gebruiken denk ik, dat is de enige, en niet zo moeilijke/tijdrovende bezigheid.
Bedankt voor de informatie over de afgelopen dagen
Ik warm meestal vanuit de printer zelf al de nozzle en het bed op voordat ik de printopdracht start. Werkt prima, doe ik al vanaf het begin ondanks dat ik ook gewoon vanuit cura de opdracht kan starten.

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:00

Hoogie2004

Whohooooo

Heb al heel lang issues rondom de Z-as. Niet mega maar net genoeg om me er geregeld aan te storen. Het betreft onregelmatige hoogteverschillen, waardoor sommige lagen net iets hoger/lager zijn, wat op een finished print echt niet uit ziet. Na verschillende probeersels om dit op te lossen (andere Z-as, wobble nut, etc), nu gekozen om de belted Z mod te installeren van KevinAkaSam (https://kevinakasam.com/belt-driven-ender-3/)
Ik ga de ultra-low versie installeren met een enkele motor.

Alle onderdelen inmiddels geprint in ASA, tot nu toe echt tevreden met de ontwerpen van die mod. Er is duidelijk goed over nagedacht en de clearances en toleranties zijn overal spot-on.

Zie wel weer even op tegen de disassembly en assembly (vooral omdat het in de koude garage gebeurt, misschien toch de keukentafel maar even claimen vanavond :+ ), maar andersom is het klooien aan de printer een mega leuk onderdeel van de hobby. Benieuwd of dit eindelijk mijn Z-as eisen kan bekoren ;)

My iRacing profile | Mijnzestal.nl handboogadministratie | Strava

• juiced01
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:52
Hm ik heb er op mijn Ender 3 Pro ook last van. De 'moeren' om dat in te stellen zijn ook niet goed meer geloof ik, krijg ze met geen mogelijkheid meer goed... Ook maar eens verder naar kijken binnenkort.

[Voor 10% gewijzigd door juiced01 op 14-12-2022 12:00]

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

juiced01 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:50:
Hm ik heb er op mijn Ender 3 Pro ook last van. De 'moeren' om dat in te stellen zijn ook niet goed meer geloof ik, krijg ze met geen mogelijkheid meer goed... Ook maar eens verder naar kijken binnenkort.
Ik zal mijn bevindingen en wat foto's / prints posten als ik de upgrade klaar heb en getest :)

• aegis3d
Interesant ja! Ik ben ook niet echt tevreden over de Z as performance van m'n E3V2. Ben benieuwt naar je resultaten.

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Alles zit weer in elkaar, de eerste print loopt.

De calibratie van de bed hoeken belooft veel goeds, hoekjes binnen 0.0025:
code:
1
2
3
4
21:00:26 // probe at 25.000,80.000 is z=4.467500
21:00:33 // probe at 195.000,80.000 is z=4.467500
21:00:40 // probe at 195.000,210.000 is z=4.465000
21:00:47 // probe at 25.000,210.000 is z=4.467500

2 foto's die ik tijdens de installatie heb gemaakt

Installatie was redelijk straightforward. Totaal een 3 uurtjes bezig geweest. Veel werk om die stomme x-gantry te disassemblen en weer te assemblen, want je komt steeds een hand tekort.

Er loopt nu even een kleine print (BL Touch houdertje) want die was krom geraakt :+
Morgen zal ik wel even een benchy o.i.d. doen voor de fun ;)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05:49

Mn eerste benchy. Op zich tevreden. Alleen wel een patroon/oneven oppervlak te zien op de boeg.
Ik ben nieuw met 3D printen, ik kan niet goed inschatten wat er fout gaat. Hebben jullie tips?

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Zo, benchy geprint met de KevinAkaSam belted z mod. Ik ben echt wel behoorlijk tevreden. Op het eerste oog een strakke benchy (125% size, want ik gebruik een 0.5 nozzle). Nadere inspectie laat nog heel lichte dingen zien,maar met een bed-slinger krijg je dat er denk ik niet uit (zeker niet op 100mm/s met 3k acceleratie).

Heb in fel licht echt de hoeken gezocht om 'slechte' lijnen te laten zien:

• BorS
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-12-2022
MdBruin schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:05:
@BorS mooi dat de veroorzaker van je probleem is gevonden, gaat het verder lukken met de kabelboom?
Kabel zat vandaag bij de post. Gemonteerd en de printer draait weer probleemloos.

Iedereen bedankt voor de hulp.

• breaker.evert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:44
Heb last van layer shifting.

Met prints die meer dan 45 minuten duren de test kubus komen er wel goed uit. Maar de benchy niet. Daar heb ik last van layer shifting op de x-as.

- Heb het bed helemaal opnieuw ingesteld en de wieltjes en riem gecontroleerd. Octo print meld dat het bed helemaal vlak is. En dat gecontroleerd met level bed test print.

- Standaard Cura instelling gebruikt.

- VREF wat verhoogd en verlaagt.

Ineens kwam de benchy er goed uit nadat ik de VREF had verhoogd. Maar bij de volgende test weer niet.

Nu verdenk ik dat stepper motor van de x as.
Deze wil ik vervangen.

Hebben jullie nog tips.

• Raymond
Als een print ergens bij de eerste/tweede layer loslaat van mn printbed, wat is dan het eerste wat je verdenkt?

Ik heb een ender 3 s1 pro. Ik print (nu voor het eerdt) met monoprice PLA+. Temp instelling is (voor de eerste layer) printtemp 215gr en bedtemp 75gr (na eerste layer gaat dat 5gr omlaag).

Ik was een soort kerstkaart aan het printen (een eland die je dan in elkaar kan puzzelen). Dus een wat groter oppervlak. Ergens in het midden liet er wat los en ging het mis.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:40

franssie

Save the albatross

@Raymond ik ben nu drie dagen aan het printen met een 3 v2. Die heeft een glazen bed Dat doe ik op 200c nozzle, 60c bed en als het niet lukt verlaag ik de printsnelheid met stapjes (100 > 90 >80)
Levellen doe ik na elke print (met de papier methode) maar heb al wel twee upgrade sets in bestelling staan (veren natuurlijk, betere feed naar de extreuder maar dat gaat niets helpen met los laten, d everen wel hoop ik).
Ook en autolevel setje gekocht, maar dat moet ik ook nog maar zien.

Hoe dan ook, wat ik in elke YT video lees en hoor dat de originele veren ruk zijn, dat geloof ik nu wel :+

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

franssie schreef op zondag 18 december 2022 @ 23:48:
@Raymond ik ben nu drie dagen aan het printen met een 3 v2. Die heeft een glazen bed Dat doe ik op 200c nozzle, 60c bed en als het niet lukt verlaag ik de printsnelheid met stapjes (100 > 90 >80)
Levellen doe ik na elke print (met de papier methode) maar heb al wel twee upgrade sets in bestelling staan (veren natuurlijk, betere feed naar de extreuder maar dat gaat niets helpen met los laten, d everen wel hoop ik).
Ook en autolevel setje gekocht, maar dat moet ik ook nog maar zien.

Hoe dan ook, wat ik in elke YT video lees en hoor dat de originele veren ruk zijn, dat geloof ik nu wel :+
Gebruik zelf ipv veren silicone spacers en die werken uitstekend. 1x je bed levelen en geen omkijken meer naar. Is nu denk ik ruim 1 jaar geleden dat ik het bed heb gesteld en sindsdien niet meer uitgevoerd. ;)
Raymond schreef op zondag 18 december 2022 @ 23:16:
Als een print ergens bij de eerste/tweede layer loslaat van mn printbed, wat is dan het eerste wat je verdenkt?

Ik heb een ender 3 s1 pro. Ik print (nu voor het eerdt) met monoprice PLA+. Temp instelling is (voor de eerste layer) printtemp 215gr en bedtemp 75gr (na eerste layer gaat dat 5gr omlaag).

Ik was een soort kerstkaart aan het printen (een eland die je dan in elkaar kan puzzelen). Dus een wat groter oppervlak. Ergens in het midden liet er wat los en ging het mis.
Ik zou zeggen, zonder het model te zien, is je bedlevel goed. Zo ja, mogelijk met een brim printen? Groot oppervlak geeft namelijk best spanning op je print bij het afkoelen. Dus je bed hechting moet wel goed zijn anders kan je print als nog loslaten tijdens het printen.
Daarnaast is je hele bed nooit 100% vlak, dus mogelijk dat het midden net wat lager is en dus net wat minder goed plakt op je bed?

Wat je probleem is weet ik niet, maar printen met brim doe ik in veel gevallen. Is wel iets meer werk achteraf, maar altijd beter dan een mislukte print.

• MdBruin
Geen probleem, ik had je berichtje gemist. Mooi dat je probleem is opgelost, en ja het gebeurd soms vaker dat communicatie kwijt raakt. Zelf ik ik altijd de gewoonte om als je met ze mail, om dat altijd de history van de mails eronder te laten zitten. Niet iedereen heeft daar problemen mee, maar ik merk en hoor van Creality dat de support onder te maat kan zijn. Je moet het echt van de gebruikersgroep hebben welke problemen voor Creality oplossen. Of dit nu gemak is van hun durf ik niet te zeggen, maar er zit natuurlijk een behoorlijk cultuur verschil in. Bij ons is het echt van als het duidelijk is dat er ergens een schroefje in zou moeten zitten dan kijken we daar naar, maar bij hun is het als het niet in de instructie/handleiding staat dan doen we het gewoon niet (ze worden vaak daar niet betaald om na te denken maar om simpel de instructies te volgen).

@breaker.evert zet z-hop eens aan en dan met een hoogte van 2x je layer hoogte. Misschien dat je geprinte PLA/PETG/enz. warpt waardoor je nozzle hierop vast loopt en je layer shift veroorzaakt. Het is het proberen waard voordat je mogelijk onnodig een stepper vervangt.

[Voor 11% gewijzigd door MdBruin op 19-12-2022 17:12]

• Ferio
Goedemorgen allemaal,

Inmiddels een nieuw moederbord voor de s1 pro en het werkt weer goed. Benchy enzo komen er erg goed uit.

Ik heb nu alleen dat met grote prints een hoek uiteindelijk omhoog word getrokken na enkele uren printen.

Het is een pla print op 60/200 graden met een infill van 10% en kamer temperatuur van rond de 20. Ik heb nog geen enclosure, maar die wil ik denk ik wel zelf gaan bouwen.

Enig idee hoe ik onderstaand mogelijk kan oplossen?

Ik had al geprobeert om de eerste laag op 60 te doen en daarna te verlagen, maar dat maakte het nog erger.

• fvhemert
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:23
Ik zie dat ook wel eens en gebruik een brim bij grote oppervlakken.
Ferio schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:53:
Goedemorgen allemaal,

Inmiddels een nieuw moederbord voor de s1 pro en het werkt weer goed. Benchy enzo komen er erg goed uit.

Ik heb nu alleen dat met grote prints een hoek uiteindelijk omhoog word getrokken na enkele uren printen.

Het is een pla print op 60/200 graden met een infill van 10% en kamer temperatuur van rond de 20. Ik heb nog geen enclosure, maar die wil ik denk ik wel zelf gaan bouwen.

Enig idee hoe ik onderstaand mogelijk kan oplossen?

Ik had al geprobeert om de eerste laag op 60 te doen en daarna te verlagen, maar dat maakte het nog erger.

[Afbeelding]
Ja, dat blijft een uitdaging. Bedlevel en goed plakken is eerste wat goed moet zijn. Je zou met brim kunnen printen of desnoods met 3DLAC ofzo?

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-01 08:26
Raymond schreef op zondag 18 december 2022 @ 23:16:

Al eens deze print met ander PLA geprobeerd?
je gebruikt stock buildplate? Schoonmaken met lauw water en een druppeltje dreft
Alcohol schoonmaken doet geen kont op dit bed heb ik gemerkt, dreft is je winnaar.

Kaartje verplaatsen op het bed, probleem opgelost?
Z-offset met .05 of .1 verlagen

Met dit PLA een bedlevel test printen en wijzigingen toepassen?

Gebruik je Octoprint? Check je bed levels met de bed level visualizer plugin

G29 voor de print of in ieder geval je mesh laden met M420
Veel slicers en default profiles werken niet met de S1 (pro) auto bed level

• Raymond
@Zilverdael80
Ik heb idd al met twee andere soorten pla geprint en dat ging goed.

Het filament dat nu problemen geeft is PLA+
Ik ben aan het testen en ik merk dat de temperatuur veel doet. Dus ik ben nu op zoek naar de juiste bedtemperatuur. Vanavond maar weer eens een testprintje maken. Laatste testprint ging al een stuk beter.

• Zilverdael80
Raymond schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:41:
@Zilverdael80

Ik ben aan het testen en ik merk dat de temperatuur veel doet. Dus ik ben nu op zoek naar de juiste bedtemperatuur. Vanavond maar weer eens een testprintje maken. Laatste testprint ging al een stuk beter.
Je kan alsnog proberen je Z offset iets te verlagen, dat werkt voor mij met BV PETG ook prima. (en dat terwijl iedereen roept dat PETG te goed blijft plakken op je bed, nergens last van)
Of, (zelf nooit gedaan, dus geen ervaring) haarlak / lijmstift op het bed voor het printen, schijnt ook goed te werken.

• Raymond
@Zilverdael80
Met "verlagen" bedoel je dichter op het bed, of juist meer afstand?

• Raymond
@Zilverdael80

Met bedtemp op 50gr ging het al beter, maar nog niet helemaal goed
Nu ff 45gr proberen. Daarna ga ik met de nozzletemp bezig, ook al verwacht ik daar minder effect van.

• Zilverdael80
Raymond schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:30:
@Zilverdael80
Met "verlagen" bedoel je dichter op het bed, of juist meer afstand?
Inderdaad dichter op het bed.
Dat kan je tijdens het printen doen of in het prepare/ level menu

• Banditoz
@Zilverdael80

Ik print pla+ altijd met 60graden bed. Als ik lager ga wordt de hechting juist minder goed. Nozzle varieerd een beetje tussen de 200 en 210 per kleur.

• Raymond
Ik heb nu meerdere temp combinaties geprobeerd, maar het monoprice spul wil niet blijven zitten.
Ik heb ook esun pla+, dat ga ik vanavond proberen. Als dat wel goed werkt, dan gaat de monoprice rol gewoon de container in. (Of ik vraag mn geld terug, als dat kan)

• Ferio
Raymond schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:00:
Ik heb nu meerdere temp combinaties geprobeerd, maar het monoprice spul wil niet blijven zitten.
Ik heb ook esun pla+, dat ga ik vanavond proberen. Als dat wel goed werkt, dan gaat de monoprice rol gewoon de container in. (Of ik vraag mn geld terug, als dat kan)
Heb ook monoprice en exact hetzelfde probleem. Momenteel op vakantie, maar ik ga volgende week weer ermee spelen. O.a dus dreft etc

• hanssen
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-01 16:32

Heb sinds kort ook last van een omhoog krullende hoek.

Settings :
200 graden nozzle
60 graden bed
omgeving temperatuur.. 10 graden.

acties dat ik ga ondernemen zijn een enclosure maken
Bed proper maken met dreft.
Net voor de volgende print alcohol spray op het bed doen.

Indien jullie nog acties zien die ik zou moeten ondernemen, hoor ik het graag. voorheen liepen de prints altijd goed met deze temp setting.

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 26-01 09:59
Het ligt volgens mij aan het glazen bed van de Ender .
Er zit daar een coating op die het filament niet goed vast houd .
Ik zelf print op een spiegel , en hebt nergens last van loskomend objecten .
Alleen als ik met ABS ga printer doe ik er een flinke brim omheen en plak deze vast aan het printbed .

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
3dlac spray is wel een uitkomst.
nadeel wel is dat het soms TE goed plakt (en je echt met een hamer aan de slag moet om het eraf te tikken).

• aegis3d
hanssen schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:41:
[Afbeelding]

Settings :
200 graden nozzle
60 graden bed

Indien jullie nog acties zien die ik zou moeten ondernemen, hoor ik het graag. voorheen liepen de prints altijd goed met deze temp setting.
Ik zie dat je een textures PEI bed hebt, ik denk dat je toch nog iets dichtebij kan printen. Op PEI zou het goed moeten blijven zitten.

Af en toe dreften help wel verder.

Ik zelf heb ook een probleem met mijn Z-Offset.

Die staat op -1.33, en tijdens de eerst laag dacht ik, hmm kan iets dichterbij, dus ik veranderde deze naar -1.34.
En de nozzle werd zo in m'n PEI bed gedrukt waar nu een kras in zit :'(

Als ik niet eerst een Prepare -> Home -> Z naar 0 -> adjust Z-Offset doe, lijkt het erop dat m'n Z-offset wat anders is dan het schermpje laat zien. Want als ik het zonder dit te doen maar 1 tik beweeg, veranderd de Z-offset flink.

Zo kan ik dus niet live z-offset tunen.
Weet iemand wat er hier gebeurt?

Ik print met octoprint, maar tweak de settings op de printer zelf voor live adjustments.

Ik heb de gcode bekeken en daar staan geen Z-offset codes in die roet in het eten zouden kunnen gooien.

• breaker.evert
hanssen schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:41:
[Afbeelding]

Settings :
200 graden nozzle
60 graden bed

Bed goed schoon maken met alcohol.

Grote prints gebruik maken van een brim en prit stift helpt ook.
Bed op 65 graden zetten.

Als je de orginele bed gebruikt van Creality draai je hem om dat de glas gedeelte boven zit.

• Raymond
prekz schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:59:
3dlac spray is wel een uitkomst.
nadeel wel is dat het soms TE goed plakt (en je echt met een hamer aan de slag moet om het eraf te tikken).
Waar koop je dat spul?

• aegis3d
Tip:
Als je de nozzle vervangt, dan moet je ook opnieuw de bowden tube weghalen en opnieuw installeren..
Had ik niet gedaan, nu overal groene prut.
Tijdens 't schoonmaken/repareren ook de fan beschadigd van m'n stock E3V2 hotend.. gaat lekker zo.

Dus...
Maar een Sprite Pro gekocht als vervanging/upgrade, ik had al dual Z-axis.

Ik laat weten hoe de upgrade naar de Sprite Pro gaat!

• Banditoz
Raymond schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:00:
Ik heb op het moment alleen esun pla+, ik vind het fijn spul.

• Raymond
Nu zit de Esun PLA+ erop. Dat gaat wel beter dan de monoprice. Maar grote prints gaan nog steeds fout, langs de randen knappen die dan los van het printbed.

Zoektocht naar de juiste instellingen gaat dus voort :)

Ik heb wel die spray besteld bij 123-3D.nl. Die ga ik ook maar eens proberen. Ook al heb ik geen zin om hulpmiddeltjes te gebruiken. Dat zou niet nodig moeten zijn met mn PEI bed en PLA. Volgens mij zou dat eigenlijk altijd wel goed moeten gaan, als ik het internet mag geloven :)

• aegis3d
Laat is een foto van de onderkant van je prints zien.

• breaker.evert
Raymond schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:10:
Nu zit de Esun PLA+ erop. Dat gaat wel beter dan de monoprice. Maar grote prints gaan nog steeds fout, langs de randen knappen die dan los van het printbed.

Ik heb wel die spray besteld bij 123-3D.nl. Die ga ik ook maar eens proberen. Ook al heb ik geen zin om hulpmiddeltjes te gebruiken. Dat zou niet nodig moeten zijn met mn PEI bed en PLA. Volgens mij zou dat eigenlijk altijd wel goed moeten gaan, als ik het internet mag geloven :)
Brim al geprobeerd?
Alle grote prints doe ik standaard met brim.

Kan de Sprite Pro ook op een SKR mini E3 mainbord?

[Voor 3% gewijzigd door breaker.evert op 23-12-2022 23:14]

• Banditoz
Ik denk dat dat prima kan. Alleen de thermistor moet je misschien aanpassen in de frimware als die anders is.

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:10
Raymond schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:10:

Heb je al je bed eens schoongemaakt met een gewoon sopje en een schuursponsje? Doet vaak wonderen.
Daarna afvegen met keukenrol en niet met je vingers aankomen.

• Raymond
rinkel schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 23:28:
[...]

Heb je al je bed eens schoongemaakt met een gewoon sopje en een schuursponsje? Doet vaak wonderen.
Daarna afvegen met keukenrol en niet met je vingers aankomen.
Ik heb vandaag 96% alcohol gehaald en daarmee 2x het bed goed schoongemaakt. Dat lijkt ook een stukje te helpen.

Morgen weer verder met expirimenteren.
aegis3d schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 23:01:
Laat is een foto van de onderkant van je prints zien.
Zal ik morgen ook doen.

[Voor 18% gewijzigd door Raymond op 23-12-2022 23:56]

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:10
Raymond schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 23:55:
[...]

Ik heb vandaag 96% alcohol gehaald en daarmee 2x het bed goed schoongemaakt. Dat lijkt ook een stukje te helpen.

Morgen weer verder met expirimenteren.

[...]

Zal ik morgen ook doen.
Mijn ervaring is dus dat een sopje beter werkt dan IPA.
Ik gebruik IPA ook meestal tussen een aantal prints door, maar als het echt schoon moet: sopje

• MdBruin
@breaker.evert ja dat kan, je zal alleen even moeten kijken welke thermistor wordt gebruikt (verwacht dat deze de standaard Creality is, maar check het wel even) en je extruder zal je opnieuw moeten instellen (3,5:1 vertraging in de aandrijving). Dus afhankelijk van hoe makkelijk je je firmware kunt aanpassen, gaat het simpel of wordt het een uitdagende klus.

Review van een koper op 3D Jake, vertaald naar het nederlands ;)
De installatie is gedaan op ENDER 3 PRO met SKR MINI E3 V2 en was eenvoudig en snel, inclusief instellingen. Zeer nauwkeurige hottent-extrusiefunctie. Geweldig voor mij.

• Raymond

Bed goed schoongemaakt en ingespoten met dat 3DLac spul van 123-3D (wat verdacht ruikt naar haarlak btw :P )
Machine is nu 2u aan het printen op een "kerstster", die bijna het hele bed bedekt. Goeie test, want die is totnutoe altijd fout gegaan. Gebruikt filament is het zilver-rood van 123-3D, leek me wel mooi kerstig :P

Nu op visite, vanavond weer checken of het goed is blijven plakken. Maar so far, so good.
Wel jammer dat er blijkbaar toch spul nodig is om het goed te laten werken. Had ik niet verwacht met een PEI bed.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@Raymond Jij durft :P Ik heb geen moeite om mijn printer alleen te laten maar voor iets wat ik niet zeker weet of het gaat lukken gaat dat niet gebeuren. Zeker met dingetjes als loskomen van het bed want dat kan een aardige bende geven. Dat kan ik helaas vertellen uit eigen ervaring.

Ik hoop voor je dat ie lukt!

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:40

franssie

Save the albatross

@pwillemske ik ben ook nieuw in de wereld, maar bij projecten zoals een leuke kerstbal met een printtijd van 15 uur ontkom ik er niet aan, ik laat mijn BBQ ook soms 12 uur doorgaan. Bij de BBQ heb ik een temp meter gekoppeld aan de telefoon, bij de 3d printen een rookalarm (al schijnt er software te zijn die met een webcam spagetthi monsters kan herkennen).

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@franssie Nee met lange prints kan het niet anders, maar bijna altijd gaat zo’n print in de eerste uren los van het bed en niet bij bijvoorbeeld uur 10 van de 15. De eerste laag kijk ik altijd of het goed gaat, als die goed ligt en je kent je printer een beetje dan kan het bijna niet fout gaan.

Die spaghetti dinges schijnt ook goed te werken, ik heb er geen ervaring mee. En als je rookalarm af gaat door je printer ben je veel te laat ;)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Pagina: 1 ... 147 148 149 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee