• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:44
Boermansjo schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:19:
[...]

Welke heb je gekocht ? Die met een extra motor of de andere amazon versie (zonder motor)
Ik heb de originele gekocht van Creality, dus met een extra motor. Ten eerste zodat ik de bovenbalk kan vrijhouden voor verdere projecten en met Creality gegaan omdat het toch beter voelt dan een samengesteld product van Yoeki Toeki Shop op Aliexpress / Amazon. :P

Voor de prijs hoef je het niet te laten, ik was 40 kwijt op Amazon. En de namaak versies zaten rond de 30 op Aliexpress. Deze link is het van Amazon: https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-12 21:40

Solid Seal

3D Printer N00b

Heb nu zo'n 4 jaar de Ender 3 en ben van plan een 2e te kopen.

Ik neig een beetje naar de Ender 3 S1 (pro) Ik hoor daar verschillende verhalen over dat de upgradability minder is omdat het eigenlijk een Ender 3 : met alle upgrades is.

En de Pro versie heeft dan een touch screen.

iemand ervaring met de S1 ?

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:18
dehardstyler schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:15:
[...]

Ik heb toevallig net de Dual Z axis upgrade gekocht. (moet nog binnenkomen)
Doe jezelf een plezier en bestel ook een Z sync kit om de beide assen te koppelen met een belt.
Mijn CR-10S Pro V2 heeft standaard dual axis maar dat bleek toch niet voldoende te zijn en na een paar keer uit en aan schakelen waren ze niet meer in sync. Heb een paar GT2 pulleys en een belt gekocht om de boel helemaal in sync te houden. Daarnaast heb ik nog anti backlash nuts geinstalleerd.

• dehardstyler
ninjazx9r98 schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:44:
[...]

Doe jezelf een plezier en bestel ook een Z sync kit om de beide assen te koppelen met een belt.
Mijn CR-10S Pro V2 heeft standaard dual axis maar dat bleek toch niet voldoende te zijn en na een paar keer uit en aan schakelen waren ze niet meer in sync. Heb een paar GT2 pulleys en een belt gekocht om de boel helemaal in sync te houden. Daarnaast heb ik nog anti backlash nuts geinstalleerd.
Kom je nu mee! :+

Ik wilde er juist 1 zonder die pully's, zodat de bovenbalk vrij blijft voor een Klipper scherm. Is het echt zo erg dat desyncen ja? :(

• ninjazx9r98
dehardstyler schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:50:
[...]

Kom je nu mee! :+

Ik wilde er juist 1 zonder die pully's, zodat de bovenbalk vrij blijft voor een Klipper scherm. Is het echt zo erg dat desyncen ja? :(
De pulleys kunnen ook onder de bovenbalk ;) Scheelt wel iets in max hoogte maar heb er wel her en der wat foto's van gezien. Bij mij gingen ze inderdaad uit sync en dat gebeurde na een paar/aantal keren uit en inschakelen van de printer en dus ook motoren. Heb wel twee "sync blokken" om te meten en handmatig weer te syncen maar dat was ik snel beu.
Heb zelf een Creality behuizing met rpi en touchscreen buiten de behuizing voor Klipper, waar een wil is is een weg ;)

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-12 21:51

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Evertt schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:08:
De Ender 5 s1 ziet er wel goed uit zeg.

https://www.creality.com/products/ender-5-s1-3d-printer

Wil een nieuwe printer maar zo wordt mij keuze nog moeilijker.
Printer kopen was echt een drama destijds. Dit is absoluut wel een hele mooie.

Voorlopig vervang ik de mijne niet, en erbij hoef ik niet, maar moest die kapot gaan, dan zou die wel interessant zijn.
MdBruin schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:49:
@Benjamin- bedankt, ik zal het ook eens proberen met de originele flex mat. Deze heb ik maar in de doos van de glasplaat gedaan omdat ik de mat niet meer goed schoon kreeg.
En al geprobeerd?

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-12 22:15
Solid Seal schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:50:
Heb nu zo'n 4 jaar de Ender 3 en ben van plan een 2e te kopen.

Ik neig een beetje naar de Ender 3 S1 (pro) Ik hoor daar verschillende verhalen over dat de upgradability minder is omdat het eigenlijk een Ender 3 : met alle upgrades is.

En de Pro versie heeft dan een touch screen.

iemand ervaring met de S1 ?
Volgens mij is er wel nu een leuke aanbieding voor de pro:
https://www.geekbuying.co...-496843.html?Currency=EUR

* Raymond twijfelt
Raymond schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:10:
[...]

* Raymond twijfelt
Waarom zou je voor dat geld geen Ender 5 pro kopen? E5 heeft groot voordeel dat je bed alleen in Z beweegt en naar mijn gevoel wat meer vergevingsgezind dan een E3 setup waar je bed in zowel X en Y moet bewegen? En de E5-pro is ook wat goedkoper, heb je geld over om zelf wat extra tweaks te kopen.

De aangeven E3 heeft wel wat meer gadgets dan de E5-pro en als je goede ervaringen hebt met een E3 dan dat zou een reden kunnen zijn om voor de E3-S1-pro te gaan. Maar als het puur om het printen gaat zou mijn voorkeur een E5-pro zijn. De aanpassingen kun je als echte tweaker ook later zelf doen :-)

Ik heb zelf een E5 met wat upgrades, dus ik ben niet geheel onpartijdig en heb geen ervaring met een E3.

• Raymond
smitae schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:23:
[...]

Waarom zou je voor dat geld geen Ender 5 pro kopen?
Omdat de Ender 3 S1 pro een veel completere machine is? Ik zie zo snel nog geen ender-5 tegenhanger. Maar de gewone ender 5 S1 is al een stuk duurder en dan heb je nog niet de pro-opties. Als je die gelijk aan de ender 3 S1 pro wilt uitrusten, kom je een paar honderd euro duurder uit. Ik weet niet of ik dat die dubbele verticale staanders wel waard vind, aangezien ik begonnen ben met kijken naar de ender 3 V2 neo, van nog geen 300 euro :)

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-12 22:41
@Solid Seal je heb ook een Ender 5 s1.

Maar ik vindt de Creality niet meer echt open source als aantal jaren geleden. Zeker als je kijkt naar de scherm en hun eigen bl touch. Werkt niet meer op andere moederborden alleen op een Creality mainbord.

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-12 22:24
Raymond schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:10:
[...]

* Raymond twijfelt
Via de app = 10 euro eraf

Met code GKBEMAIL 10 euro eraf

Kom je uit op 388.

Twijfel ook... zal mijn eerste 3d printer worden.

[ Voor 32% gewijzigd door Ferio op 15-11-2022 14:52 ]

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:52

Rincewind

Take me in your arms tonight

aegis3d schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:07:
@Verwijderd Ik ben het eens met MdBruin, kijk is naar je z-offset.

Dit is een leuke guide/stl om met je z off set aan de slag te gaan tot het goed is:
https://www.printables.co...alibration-in-less-than-5

Ik heb mijn z-offset goed gekregen door een auto-bedlevel te doen, dan voorzichtig! in stapjes de Z naar 0 gemoved. En dan met de Z-offset spelen totdat een papiertje grip heeft.
Met deze handelingen moet je wel oppassen, je kan zomaar je nozzle in je bed sturen.

Daarna kan je de guide van hierboven volgen om het helemaal perfect te krijgen.
Dank voor de tip: ik ga die vanavond ook uitvoeren. Hoe kan ik dan 'dynamisch' de Z-offset aanpassen tijdens het printen?

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

• Raymond
Ferio schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:19:
[...]

Via de app = 10 euro eraf

Met code GKBEMAIL 10 euro eraf

Kom je uit op 388.

Twijfel ook... zal mijn eerste 3d printer worden.
En hij is alweer in prijs gestegen :o

* Raymond had vanmiddag meteen moeten bestellen :+

• Ferio
Raymond schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:53:
[...]

En hij is alweer in prijs gestegen :o

* Raymond had vanmiddag meteen moeten bestellen :+
nee hoor.. nog steeds 388.

• Raymond
Ferio schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:40:
[...]

nee hoor.. nog steeds 388.
Whut?
Bij mij 408 en via app issie 398.

• Ferio
Raymond schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:44:
[...]

Whut?
Bij mij 408 en via app issie 398.
GKBEMAIL in de app gebruiken als kortingscode.

• Raymond
Ferio schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:45:
[...]

GKBEMAIL in de app gebruiken als kortingscode.
ohso.

Dan kan je beter de gkb22bf25 code gebruiken, krijg je 25eur korting.(het is me niet gelukt om coupons te stapelen).

Maar vanmiddag was de prijs op de site 388 en daar ging dan 25 eur vanaf en zat'ie voor 362 in mn mandje. Blijkbaar via app bestellen nog tientje eraf, dus had ik hem voor 352 kunnen kopen.
En ik heb hem daarnet besteld voor eur372. Niks mis mee, maar toch wel sneu geld. You snooze, you loose :+

• Ferio
Raymond schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:52:
[...]

ohso.

Dan kan je beter de gkb22bf25 code gebruiken, krijg je 25eur korting.(het is me niet gelukt om coupons te stapelen).

Maar vanmiddag was de prijs op de site 388 en daar ging dan 25 eur vanaf en zat'ie voor 362 in mn mandje. Blijkbaar via app bestellen nog tientje eraf, dus had ik hem voor 352 kunnen kopen.
En ik heb hem daarnet besteld voor eur372. Niks mis mee, maar toch wel sneu geld. You snooze, you loose :+
Ahzo, ja mooie kortingscode idd. Kan ik beter die gebruiken, straks thuis.. Denk dat ik m ook wel bestel. :-)

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
@Benjamin- nog niet, ben een beetje aan het upgraden gegaan en nog niet de printer opnieuw afgesteld. Momenteel de heatbreak vervangen zodat het een all metal hotend is geworden en de bed steunen andersom erop gezet zodat de steun breder is als de standaard smalle manier van monteren. Ik stuur je even een pb voor de stl, ik ben nog niet zo thuis in het tekenen van een 3d object (wel vroeger autocad geleerd op school maar daarna niet meer gebruikt, eens kijken of autocad een optie is).

@Rincewind ik weet dat dit mogelijk is in octoprint of klipper maar ik weet niet zeker of de offset in het menu van de printer live het aanpast.

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-12 12:18
Rincewind schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:24:
[...]

Dank voor de tip: ik ga die vanavond ook uitvoeren. Hoe kan ik dan 'dynamisch' de Z-offset aanpassen tijdens het printen?
Ik print al een tijdje niet meer vanaf de SD kaart, ik gebruik octoprint, maar volgens mij kan je tijdens het printen in Prepare menu gaan en daar Z-offset tunen.
Let op: kleine stapjes doen!

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22-12 13:10
Ik ben bezig om klipper op mijn ender 5 pro te instaleren. Il kan de printer besturen, x, y en z homen gaat prima. Temperaturen instellen werkt zoals het moet alleen als ik een print start gaat het heatbed na het homen naar beneden. Ik heb position endstop op 300 staan, position max op 300 en position min op 0. Als ik min en max position omdraai krijg ik een foutmelding. Iemand een idee wat ik anders moet zetten. Eventueel de steppermotor ompolen? En als dat het is, kan dat ook via klipper? Alvast bedankt voor tips

• MdBruin
@Banditoz dit heb ik in de config staan, let wel op ik heb een 4.2.7 board dus er kunnen verschillen in zitten met de 4.2.2.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
[stepper_x]
step_pin: PB9
dir_pin: PC2
enable_pin: !PC3
microsteps: 16
rotation_distance: 40
endstop_pin: ^PA5
position_endstop: 220
position_max: 220
homing_speed: 50

[stepper_y]
step_pin: PB7
dir_pin: PB8
rotation_distance: 40
endstop_pin: ^PA6
position_endstop: 220
position_max: 220
homing_speed: 50

[stepper_z]
step_pin: PB5
dir_pin: PB6
rotation_distance: 4
endstop_pin: ^PA7
position_endstop: 0.2
position_max: 300

Met een ! draai je de richting om en ik weet dat ik een 0.2 correctie heb op de Z, dit is bewust omdat ik de bedleveling met een 0,2 voelermaatje doe.

[ Voor 9% gewijzigd door MdBruin op 16-11-2022 21:52 ]

• Banditoz
Bedankt, ik was zo handig om te vergeten te vermelden dat er een skr mini e3 v3 in zit 😁. Maar ik ben eruit gekomen. Ik heb de richting van de steppermotor omgedraaid in de config door bij dir_pin: !PC5 te zetten in plaats van dir_pin PC5 en postion_ endstop is nu 0, position_max is 300 en position_min is 0. Blijft leuk om te puzzelen, nu wachten op het goede scherm. Ik heb een dsi versie ontvangen in plaats van een hdmi versie. Doe nu de eerste print met connectie via de laptop.

• dehardstyler
MdBruin schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:49:

Met een ! draai je de richting om en ik weet dat ik een 0.2 correctie heb op de Z, dit is bewust omdat ik de bedleveling met een 0,2 voelermaatje doe.
En ik heb bij mijn Ender 3 lopen kloten door de draden fysiek om te draaien... Dit is veel makkelijker, goede tip!

• Rincewind

Rincewind

MdBruin schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:01:
@Rincewind ik weet dat dit mogelijk is in octoprint of klipper maar ik weet niet zeker of de offset in het menu van de printer live het aanpast.
Ik gebruik klipper op mijn E3Pro maar zal eens kijken of het daar ergens in verstopt zit. En waar. Ik heb er wel wat op internet over gevonden maar hoe precies is nog onduidelijk. Ik vermoed dat het via de CMD-line zal moeten in fluidd ofzo...

• MdBruin
@Banditoz geen probleem, mooi dat het is opgelost. Zelf zit ik ook naar een SKR te kijken of toch maar eens de mod (UART) proberen op de 4.2.7.

@dehardstyler ja dat is inderdaad erg makkelijk, zelf liep ik te zoeken welke draden omgedraaid moesten worden en toen kwam ik deze tip tegen. Het scheelt weer als ik toch over ga naar een ander bord en de draden weer moet herstellen naar de originele staat.

@Rincewind ik gebruik mainsailos, hierbij zit de z-offset gewoon op de dashboard pagina onder toolhead.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQpRcPE90FGUP_eLOyfr0yUh_lI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IaKzztZtfLf1bIBQ3to6kfew.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 13% gewijzigd door MdBruin op 17-11-2022 20:29 ]

• Rincewind

Rincewind

MdBruin schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:28:
@Rincewind ik gebruik mainsailos, hierbij zit de z-offset gewoon op de dashboard pagina onder toolhead.
[Afbeelding]
Zucht. Ik heb gewoon niet zitten opletten |:( Het staat gewoon 'in my face' op de tool-pagina/venster in mijn dashboard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWRhbF55a8obXjj6jFzXSG2k48Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/G2MqU5tIddFPNHSTAcOG9zfc.jpg?f=user_large
Net zoals in jouw plaatje min-of-meer. Straks maar eens kijken of de calibratie inderdaad beter kan

[ Voor 3% gewijzigd door Rincewind op 18-11-2022 09:42 ]

• MdBruin
@Rincewind ja ik ken het gevoel, maar mooi dat je het gevonden hebt. Als je je offset waarde hebt gevonden dan kan je deze toevoegen aan je printer.cfg.

@Benjamin- ik heb een stl gevonden waarmee ik mijn bed kon vullen, alleen het flex bed blijft bij mij toch een beetje vuil. Ja het haalt het oppervlakkige eraf maar echt vlak is deze niet. Op 2 plekken is het zodanig dat er geen petg achterblijft, maar het voelt wel vlak (misschien is mijn flex mat niet 100% vlak, met een liniaal is het ook te zien). Ik heb het bed naar 100 graden laten verwarmen en daarna even 6 minuten lekker door laten gaan, of doe jij dit langer/korter?

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

MdBruin schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:49:
@Benjamin- ik heb een stl gevonden waarmee ik mijn bed kon vullen, alleen het flex bed blijft bij mij toch een beetje vuil. Ja het haalt het oppervlakkige eraf maar echt vlak is deze niet. Op 2 plekken is het zodanig dat er geen petg achterblijft, maar het voelt wel vlak (misschien is mijn flex mat niet 100% vlak, met een liniaal is het ook te zien). Ik heb het bed naar 100 graden laten verwarmen en daarna even 6 minuten lekker door laten gaan, of doe jij dit langer/korter?
Ik wilde nog een STL voor je maken, gezien ik de mijne niet kon vinden, maar ben het vergeten. Sorry.

Bij mij haalt die alles weg op miniscule restjes na, als in je voelt niet dat er iets zit, maar je ziet een lichte verkleuring. Maar ik heb eigenlijk alleen maar met PLA geprint, dus geen idee hoe petg het doet. Vlak is de mijne dus wel. Vind het ook wel bijzonder dat dit bij jou niet is, is die niet magnetisch?

Ik doe die 100 graden maar heel kort, zeg 30 seconden. In principe lukt 60 graden ook wel, maar 100 graden maakt het plastic natuurlijk nog soepeler.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

• MdBruin
@Benjamin- geen probleem hoor, ik heb er zo weer wat van kunnen leren. Ja het is de meegeleverde flexibele plaat. Ik heb het er koud afgetrokken, maar begrijp ik het goed dat jij het doet als deze nog warm is?

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

MdBruin schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 13:53:
@Benjamin- geen probleem hoor, ik heb er zo weer wat van kunnen leren. Ja het is de meegeleverde flexibele plaat. Ik heb het er koud afgetrokken, maar begrijp ik het goed dat jij het doet als deze nog warm is?
Ja, natuurlijk hecht het plastic wel aan elkaar, maar gezien het ook vast zit aan de plaat, zal je het niet altijd er afkrijgen.

Wanneer het 100 graden is, blijft het plastic lekker soepel en zacht, en zal het makkelijk van de plaat loskomen.

• Rincewind

Rincewind

Heb ik weer.... Op zich gaat printen goed maar ik wilde eens de boel opnieuw calibreren.en ook gelijk de z-offset controleren zoals hier is vermeld. Dus in mijn Fluidd-console begin ik met een nieuwe mesh van mijn bed te maken. En wat zie ik opeens verschijnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FugTDes-ngrblPeiKX5RbZGQj7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3pys4UkQtr1c3fFFTGmUrP6o.jpg?f=fotoalbum_small
Wat is dit nu weer? Een tweede keer een mesh genereren leverde een soortgelijke spike. Wat is hier aan de hand?

• MdBruin
@Benjamin- ik heb er even een rol PLA ingedaan, deze is nu aan het printen en deze zal ik er warm vanaf halen. Is kijken wat het uithaalt.

@Rincewind controleer eens of alle schroefjes netjes vast zitten. Het lijkt alsof je probe kan bewegen om zo'n uitschieter te krijgen.

Edit: dat deed inderdaad behoorlijk wat Benjamin, de flex mat ziet er behoorlijk schoon uit (op de PETG na die bleef behoorlijk goed zitten). Misschien nog een keer herhalen maar dan met PETG.

[ Voor 26% gewijzigd door MdBruin op 19-11-2022 22:59 ]

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:26
Rincewind schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 18:37:
Heb ik weer.... Op zich gaat printen goed maar ik wilde eens de boel opnieuw calibreren.en ook gelijk de z-offset controleren zoals hier is vermeld. Dus in mijn Fluidd-console begin ik met een nieuwe mesh van mijn bed te maken. En wat zie ik opeens verschijnen:
[Afbeelding]
Wat is dit nu weer? Een tweede keer een mesh genereren leverde een soortgelijke spike. Wat is hier aan de hand?
Had net ook een spike in Octoprint.
Maar niet zo hoog. Bleek het klemmetje om de glasplaat vast te houden te zijn...
Was aan het rommelen met offsets om mijn prints in het midden te krijgen en de BLTouch op de plaat in plaats van er naast.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Met mijn Ender 3 Pro voorzien van BLTouch print ik niet zo vaak, maar als ik dat doe gaat dat eigenlijk prima. Tussen prints door doe ik niet meer dan het glazen bed met alcohol ontvetten. Ik wijzig niets aan afstelling, kalibratie of opstelling.

Gisteren startte ik deze print https://www.thingiverse.com/thing:4879050 en zag ik na enige tijd behoorlijke layershifts. Nu zijn er veel mogelijke oplossingen beschreven voor een dergelijk issue, maar aangezien ik tussen voorafgaande prints en deze print niets heb gewijzigd wat in het verlengde kan liggen voor die oplossingsrichting (kalibratie, belts, etc), vraag ik me af waar zo'n layer shift dan ineens vandaan zou kunnen komen. Iemand dit zonder ogenschijnlijk aanwijsbare reden ook wel eens zien gebeuren?
De eerste X lagen zien er gewoon prima en netjes uit, daarna begint 't.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJVoRPDascxp6j78F3PP7_9wk2o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mThgFPVuEtxFzkr3KMsf5IlX.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2BdnBDkzmgTf61JtkcyhFLYOeeI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4YioJBXmMhVUg79XHYYxJXNi.png?f=fotoalbum_large

• BorS
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03-11-2024
Beste Allemaal, Ik heb al ca 2 jaar een Ender 5 pro, heb hier al heel veel mee geprint. Een V6 kop gemonteerd en ook een Rapsberry voor afstandbesturing gemonteerd.
Soms met een nieuwe fillament even zoeken naar de goed afstelling maar tot nu toe ging alles goed.

Van de week had ik ineens nadat er problemen waren met een verstopping in de printerkop (dit is opgelost), problemen met de motor van de X-as. Deze stopt tijdens de print met draaien.
Ook kan ik hem dan met de bediening via het Enderpaneel, de motor manueel niet laten draaien. De andere assen werken wel goed.
In eerste instantie denk ik dan aan een stukke motor, maar na het uit- en aan zetten van de printer werkt het dan ineens wel weer. Auto-home bijvoorbeeld gaat goed, maar tijdens de print stopt hij ineens weer.

Zelf denk ik bv aan :
-firmware van slag, deze opnieuw installaren.
-een slechte motor die het af en toe gewoon niet doet.
-slecht contact in de bekabeling.
-storing in het moederbord

Wie kent dit probleem en kan mij op weg helpen.

• Rincewind

Rincewind

MdBruin schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:01:

@Rincewind controleer eens of alle schroefjes netjes vast zitten. Het lijkt alsof je probe kan bewegen om zo'n uitschieter te krijgen.
Nope. Alles nagekeken en als ik de probe beweeg dan beweegt de hele extruder mee: die zit goed vast.
Xyphoid schreef op zondag 20 november 2022 @ 00:26:
[...]

Had net ook een spike in Octoprint.
Maar niet zo hoog. Bleek het klemmetje om de glasplaat vast te houden te zijn...
Was aan het rommelen met offsets om mijn prints in het midden te krijgen en de BLTouch op de plaat in plaats van er naast.
Ik gebruik geen klemmen voor de glasplaat op mijn bed: die zit ook goed vast.

Ik ga vanavond maar eens gewoon opnieuw calibreren en dan een nieuwe mesh genereren. Eens kijken of het dan weg is.

• MdBruin
@JBS check je z as een goed of deze vrij loopt. Je kunt dit doen met de hand of met de steppers zelf (even in het menu je z waarde verhogen en kijken hoe recht deze omhoog blijft gaan, ik vermoed dat je hierin je probleem gaat vinden. Je y en x zijn mogelijk het probleem niet omdat je anders in het begin al dit probleem zou moeten tegenkomen.

@BorS heb je nog een reserve motor liggen? Zo niet dan zou je eventueel je extruder motor met je z motor kunnen wisselen. Je zou ook eens kunnen proberen om de stekker er gewoon opnieuw in te doen en dan te proberen. Als de motor gestopt is, hoe warm is deze dan? Het kan zijn dat deze veel te heet is en daarom problemen geeft. Wel voorzichtig doen als deze door warmte problemen geeft dan is deze VEEL te heet.
Is het telkens op dezelfde hoogte dat de z stepper stopt? Zo ja kijk eens of een tunings print (bijvoorbeeld een temp tower) het zelfde probleem geeft (dan verspeel je niet zoveel filament).

@Rincewind ik ben benieuwd of een nieuwe kalibratie je oplossing is. Welke heb je eraan hangen, de bl of cr?
Eventueel heb ik nog een nieuwe bl liggen welke ik toch niet ga gebruiken.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

MdBruin schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:22:
@JBS check je z as een goed of deze vrij loopt. Je kunt dit doen met de hand of met de steppers zelf (even in het menu je z waarde verhogen en kijken hoe recht deze omhoog blijft gaan, ik vermoed dat je hierin je probleem gaat vinden. Je y en x zijn mogelijk het probleem niet omdat je anders in het begin al dit probleem zou moeten tegenkomen.
Dank, ga ik checken. Aangezien de afwijking naar rechts gaat, ben ik wel benieuwd hoe dit door de Z as veroorzaakt zou kunnen worden?

• MdBruin
@JBS de z as van een ender 3 is een bekende voor problemen, dit omdat er maar 1 leadscrew wordt gebruik.
Uitlijning en speling zijn regelmatig veroorzakers, al las ik ook over een probleem over de schroeven van de motor bracket. Deze kunnen ook los zitten waardoor je ook behoorlijk wat speling kunt krijgen op de gantry.
De mod welke regelmatig wordt gedaan is dat er een tweede leadscrew (met of zonder stepper) wordt geplaatst om deze stabieler te houden.
Ik zie ook een glasplaat, blijft deze goed op z'n plaats tijdens het printen. Deze kan ook voor soort gelijke problemen zorgen.

Als je eventueel het los uitprobeert, zet dan eens een haakse hoek op het printbed aan de linker kant van je printkop. Kijk dan eens of er speling naar rechts ontstaat als je de z waarde verhoogd.

• BorS
MdBruin schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:22:

@BorS heb je nog een reserve motor liggen? Zo niet dan zou je eventueel je extruder motor met je z motor kunnen wisselen. Je zou ook eens kunnen proberen om de stekker er gewoon opnieuw in te doen en dan te proberen. Als de motor gestopt is, hoe warm is deze dan? Het kan zijn dat deze veel te heet is en daarom problemen geeft. Wel voorzichtig doen als deze door warmte problemen geeft dan is deze VEEL te heet.
Is het telkens op dezelfde hoogte dat de z stepper stopt? Zo ja kijk eens of een tunings print (bijvoorbeeld een temp tower) het zelfde probleem geeft (dan verspeel je niet zoveel filament).
M bedankt voor jou inzicht.
Ik denk dat het de motor is.
Het heeft niet met warmte te maken in de motor, hij doet het meteen al slecht.
De motor houd de kop ook niet op zijn plaats. Denk dat er intern iets is in de motor.
Heb een nieuwe besteld en laat je weten hoe het afloopt.

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11 19:07

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Weet iemand misschien hoe dit soort prints worden gemaakt ?
Het lijkt op foam (schuimrubber), in kleur? Komt het uit een 3D Printer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RGZpXgVaEPAMRbsnqOslulRrUwE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VdbEsuiO4xrtleoOFmlSQ1J7.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 17% gewijzigd door Da_maniaC op 22-11-2022 17:30 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Banditoz
Da_maniaC schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:30:
Weet iemand misschien hoe dit soort prints worden gemaakt ?
Het lijkt op foam (schuimrubber), in kleur? Komt het uit een 3D Printer?

[Afbeelding]
Ik denk dat je dan met een printer met meerdere extruders moet werken. De structuur kan van het flexbed komen, wat je ziet is dan eigenlijk de onderkant van de print.

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-12 16:32
@Da_maniaC : is dat niet gewoon 2d geprint op een soort foam laag? Ik ken het niet maar er zijn vast 2d printers die bv ook op dik karton printen die dat kunnen.

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11 19:07

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Banditoz schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:36:
[...]

Ik denk dat je dan met een printer met meerdere extruders moet werken. De structuur kan van het flexbed komen, wat je ziet is dan eigenlijk de onderkant van de print.
En hoeveel kleuren zou ik dan tegelijkertijd aankunnen in 1 afdruk?
.
The_Woesh schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:37:
@Da_maniaC : is dat niet gewoon 2d geprint op een soort foam laag? Ik ken het niet maar er zijn vast 2d printers die bv ook op dik karton printen die dat kunnen.
Enig idee welke printer dit kan? Want veel verder dan een Brother ScannCut ben ik nog niet gekomen met zoeken eigenlijk..

[ Voor 36% gewijzigd door Da_maniaC op 22-11-2022 19:39 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Banditoz
Als je op google zoekt naar rgb 3d printer if full colir 3d pri ter kom je al wel wat tegen. Ik heb geen idee of het ook echt al mooi en makkelijk werkt maar de techniek is er.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:21
Mensen ervaring met deze bedden?

https://www.amazon.nl/-/en/dp/B07X3WBNPX/ Congro bed
https://www.amazon.nl/-/en/dp/B082PFL8TX/ Creality PEI bed

Ik lees nl zowel goede als slechte reviews, waarbei zeker het bubblen bij het Creality bed me opvalt

• MdBruin
De eerste heb ik standaard bij mijn ender 5 pro gekregen, ik heb er geen klachten over. Dat er wat residu achter wil blijven klopt, daar heb ik ook wat last van. De tip iets hoger van Benjamin- lost dit voor mij op.
Tot nu toe alleen met PLA en PETG erop geprint, ASA staat nog op de planning (wat voron parts printen).

PEI sheets worden aangeraden, vooral op een spring steel sheet. Schijnt erg makkelijk te zijn met het verwijderen van prints. Ik heb er zelf (nog) geen ervaring mee.

• ninjazx9r98
maartend schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:11:

Ik lees nl zowel goede als slechte reviews, waarbei zeker het bubblen bij het Creality bed me opvalt
Ik heb een Creality PEI bij 3DJake vandaan en ben er dik tevreden over. Alles plakt als een malle en bubbels heb ik geen last van.
https://www.3djake.nl/cre...n/pei-flexibele-bouwplaat
Bij mij staat er ook Creality op en zat de plaat in een Creality doos. Bij Amazon zie ik staan dat het merk Comgrow is maar de manufacturer is dan weer Creality.

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:19

jdh009

FP ProMod
Iemand suggesties hoe je het beste een Thermistor Error kan troubleshooten? En heb je daar een serial monitor voor nodig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUK4lgb55OebypieoSWhp7bxfhg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JusfG7UlAPxa0j9wAUPQFkwz.jpg?f=fotoalbum_medium

Sinds de laatste twee prints krijg ik deze melding ongeveer een dag nadat de print begonnen is, daarom krijg ik het gevoel dat dit niet te maken heeft met de hot end maar in de richting zit van de printbedverwarming. Deze schakelt namelijk na een x aantal lagen uit van 60 naar 0.

Mijn printer is een Creality CR-10S Pro v2.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

• MdBruin
@jdh009 meet eens met een multimeter de weerstandswaarden van de thermistors, deze zouden een weerstandswaarde moeten geven. Bij een open waarde (oneindig) moet je je bekabeling na kijken of deze geen onderbrekingen heeft. Op redit heeft de ts de stekkers opnieuw gemonteerd wat voor hem het probleem oploste.

• jdh009

jdh009

FP ProMod
MdBruin schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:05:
@jdh009 meet eens met een multimeter de weerstandswaarden van de thermistors, deze zouden een weerstandswaarde moeten geven. Bij een open waarde (oneindig) moet je je bekabeling na kijken of deze geen onderbrekingen heeft. Op redit heeft de ts de stekkers opnieuw gemonteerd wat voor hem het probleem oploste.
Bedankt, ik ga komende dagen even kijken of ik die kan doormeten. Had wel al een video gevonden waarin ze uitleggen hoe het geheel ongeveer uit elkaar moet.

YouTube: Creality CR-10 Hot Bed Thermistor Replacement Tutorial (al is dit een CR10 en geen CR-10S Pro maar dat lijkt niet zoveel te verschillen.)

[ Voor 4% gewijzigd door jdh009 op 24-11-2022 19:44 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

• MdBruin
@jdh009 hopelijk maak je de verbinding beter dan die in de video, echt een goedkope maar onbetrouwbare verbinding zo.

Hier nog een filmpje van het mogelijke probleem:
YouTube: CR-10S Heat Bed Problem Fixed

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-12 21:40

Solid Seal

3D Printer N00b

Evertt schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:42:
@Solid Seal je heb ook een Ender 5 s1.

Maar ik vindt de Creality niet meer echt open source als aantal jaren geleden. Zeker als je kijkt naar de scherm en hun eigen bl touch. Werkt niet meer op andere moederborden alleen op een Creality mainbord.
Nee, ik heb gewoon de standaard Ender 3 :)

• MdBruin
@Evertt ik had je berichtje gemist, maar de CR-Touch werkt gelijk aan een BL-Touch.
Hierdoor zijn ze uitwisselbaar (misschien even de offset opnieuw instellen) en werken ook op andere mainboard. Zie het volgende filmpje waarin ze een CR-Touch aansluiten op een SKR mini.
YouTube: CR Touch on SKR Mini
Maar dat ze minder opensource zijn geworden dat klopt wel, maar daarin zijn ze niet de enige. Kijk maar bijvoorbeeld naar de E3D Revo nozzles, deze zijn alleen leverbaar door E3D (patent).

[ Voor 21% gewijzigd door MdBruin op 25-11-2022 15:18 ]

• jdh009

jdh009

FP ProMod
MdBruin schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:36:
@jdh009 hopelijk maak je de verbinding beter dan die in de video, echt een goedkope maar onbetrouwbare verbinding zo.

Hier nog een filmpje van het mogelijke probleem:
YouTube: CR-10S Heat Bed Problem Fixed
Bedankt voor de waarschuwing en het filmpje, ik net geprobeerd mijn printer op te tillen voor reparatiepoging maar mijn rug (herstellende van een operatie) laat dit nog niet toe. Helaas moet ik dus nog even een paar weken wachten tot ik zulke zaken kan doen en kan uitzoeken waar het precies aan ligt.

Als alternatief maar een derde printer, de CR-10 Smart Pro 3D Printer, gekocht om het printwerk toch voort te zetten.

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-12 12:18
maartend schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:11:

Ik heb een Creality branded smooth PEI bed.

Van alle upgrades die ik heb gedaan aan m'n E3V2 was dit de beste!

Eindelijk bleven al m'n prints zonder zorgen goed zitten, en kan ik complexe articulated modellen printen.

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

• DigitalHombre
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-12 21:52
Ender-3 S1 Pro aangeschaft, printbed staat netjes afgesteld maar de cr-touch doet er bij het automatisch meten wel heel lang over. Het proben op zich lijkt me normaal te gaan, maar na de meting van ieder meetpunt wacht ie een seconde of dertig alvorens te bewegen en het volgende meetpunt aan te pakken. Bij het zesde meetpunt geeft de Ender het dan ook op met een vrolijke 203-probing failed. Ook bij aanvang van het printen, na het op hoogte stellen van de extruder, heeft de printer zijn tijd (30sec) nodig om dan verder te gaan. En dat printen loopt verder prima, netjes en probleemloos. Wat zou er mis zijn? Hardwareprobleem?

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:48
Mijn ender3 heeft nu een klein jaartje stil gestaan.

Ik ga nu verder aan de slag met een BLtouch, daarnaast wil ik ook iets van een webinterface op een pi zero w 2 installeren.

En daar komt de grote twijfel. 😇
Op dit moment gebruik ik een skr mini 1.2 mainboard.

Wat is een handige config. Gewoon marlin blijven gebruiken en octoprint installeren op de pi (grote plus voor mij is de intergratie met home assistant).

Of klipper gebruiken icm octoprint? (Wordt dit wel eens aangeraden?).

Of klipper gebruiken icm mainsail of fluid. Mijn voorkeur gaar nu dan uit naar mainsail.

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-12 22:41
jdh009 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:41:
Iemand suggesties hoe je het beste een Thermistor Error kan troubleshooten? En heb je daar een serial monitor voor nodig?

[Afbeelding]

Sinds de laatste twee prints krijg ik deze melding ongeveer een dag nadat de print begonnen is, daarom krijg ik het gevoel dat dit niet te maken heeft met de hot end maar in de richting zit van de printbedverwarming. Deze schakelt namelijk na een x aantal lagen uit van 60 naar 0.

Mijn printer is een Creality CR-10S Pro v2.
Heb soort gelijke melding gehad op de Ender 3.

Heb de temperatuur sensor vervangen van de nozzle. Ik kwam er achter toen de temperatuur van de nozzle andere waarde gaf dan de bed in koude toestand.

Maar wat doet dat de printer als half uur op temperatuur houd?

[ Voor 3% gewijzigd door Evertt op 28-11-2022 00:06 ]

prekz schreef op zondag 27 november 2022 @ 23:42:
Mijn ender3 heeft nu een klein jaartje stil gestaan.

Ik ga nu verder aan de slag met een BLtouch, daarnaast wil ik ook iets van een webinterface op een pi zero w 2 installeren.

En daar komt de grote twijfel. 😇
Op dit moment gebruik ik een skr mini 1.2 mainboard.

Wat is een handige config. Gewoon marlin blijven gebruiken en octoprint installeren op de pi (grote plus voor mij is de intergratie met home assistant).

Of klipper gebruiken icm octoprint? (Wordt dit wel eens aangeraden?).

Of klipper gebruiken icm mainsail of fluid. Mijn voorkeur gaar nu dan uit naar mainsail.
Wat je moet gebruiken is een persoonlijke voorkeur. Zelf ook een tijdje terug overgaan naar Klipper en geen spijt van. Het aanpassen van de firmware vindt ik een verademing. Niets meer compileren maar tekst bestandje aanpassen en herstarten en klaar ben je.

Zelf gebruik ik het icm fluid en bevalt ook prima. Maar mij nooit verdiept in de verschillen tussen fluid en mainsail. Octoprint gebruik ik niet sinds dien en er zullen zeker mogelijkheden zijn om deze combo ook te laten werken in HA.

Enig nadeel is dat je bepaalde commando's die je mogelijk gewend was in Marlin niet in Klipper kunt gebruiken. Maar soms kun je bepaalde code's toevoegen in de config zodat ze wel werkt.
Is even wat uitzoek werk maar voor mij een blijvertje >:)

Je kunt het altijd uittesten,
Bevalt het niet zet je de backup's terug op de Rpi en zorg dat je een backup hebt van je Marlin firmware met je huidige instellingen.

• MdBruin
@jdh009 doe vooral voorzichting met je rug, ik weet helaas hoe het voel om een tijdje behoorlijk rustiger aan te moeten doen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

@DigitalHombre ik zou zeggen neem contact op met je leverancier, het probleem kan meerder oorzaken hebben. Het kan inderdaad een hardware probleem zijn (mainboard, crtouch of bekabeling) maar ook een software probleem. Het lastige is dat het een relatief nieuw product is en deze combinatie is ook niet te vinden op Google. de 203 is te vinden, maar niet dat er een lange pauze aanwezig is voordat de kop naar de volgende positie wil gaan.

@prekz Dat is echt een persoonlijke keuze, zelf ben ik overgegaan naar klipper (mainsailos) met mijn Ender 5 pro. Tot nu toe geen spijt van gehad. Even een aanpassing in de software maken en save and restart klikken en de wijziging zit erin, echt handig zonder een nieuwe firmware te moeten maken/flashen. Het is in het begin even wennen hoe alles werkt, maar de filmpjes van Nero 3D op YouTube hebben me echt geholpen om op te starten. Wat je ook kies het blijft erg persoonlijk, je moet kijken wat het beste voor jou werkt. Octoklipper word wel gebruikt door gebruikers welke de mogelijkheden van Octoprint fijn vinden, er zijn gewoon veel plugins beschikbaar welke niet voor mainsailos/fluid beschikbaar zijn. Modbot heeft er een instructie video voor gemaakt. Wat MikeOO al aangeeft, probeer eens wat jezelf makkelijk vind werken. Even de config op je computer opslaan (eventueel een image van de sd kaart maken) en probeer wat je lekker vind werken. Loop je tegen problemen op, vraag gerust.
Morgen tweakers….

Vraagje, ik zag vanmorgen tot mijn (kleine) schrik iets in mijn laatste print. 2 strepen over de lengte van de print. Dus even gaan kijken of ik wat zag aan de printer bij de print die nu loopt, zelfde issue.
Ender 5 (pro met upgrades)

Even opletten of ik wat zie tijdens het printen, lijkt een wieltje van de Y-richting te slippen. Wat wel vreemd is, want het probleem lijkt eerder een probleem in de X-richting te zijn? De 2 strepen lopen in de Y-richting. Nu moet ik zeggen dat er best veel stof ofzo op de wieltjes te zitten. En ook op het frame voel je wat rubber ofzo vast zitten. Slijtage van de wielen? Dus die moet ik eerst maar een schoonmaken. En dan mogelijk de wieltjes opnieuw afstellen? Printer is 3 jaar oud en erg veel gebruikt en echt schoonmaken… uh nee, nooit gedaan. Wat gebruiken jullie? Doekje met IPA een goed plan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yWOoMQP0qS74Ed_0fX2JKdDAtA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fkHnr885y8ok8E552q2USrQA.jpg?f=fotoalbum_large

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
smitae schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:45:
Morgen tweakers….

Vraagje, ik zag vanmorgen tot mijn (kleine) schrik iets in mijn laatste print. 2 strepen over de lengte van de print. Dus even gaan kijken of ik wat zag aan de printer bij de print die nu loopt, zelfde issue.
Ender 5 (pro met upgrades)

Even opletten of ik wat zie tijdens het printen, lijkt een wieltje van de Y-richting te slippen. Wat wel vreemd is, want het probleem lijkt eerder een probleem in de X-richting te zijn? De 2 strepen lopen in de Y-richting. Nu moet ik zeggen dat er best veel stof ofzo op de wieltjes te zitten. En ook op het frame voel je wat rubber ofzo vast zitten. Slijtage van de wielen? Dus die moet ik eerst maar een schoonmaken. En dan mogelijk de wieltjes opnieuw afstellen? Printer is 3 jaar oud en erg veel gebruikt en echt schoonmaken… uh nee, nooit gedaan. Wat gebruiken jullie? Doekje met IPA een goed plan?

[Afbeelding]
Ik heb ook een Ender 5 en er zitten veel van die rollers op. Hoe voelt het als je zelf de printkop heen en weer duwt?
Je kunt beginnen met schoonmaken van het frame waar de rollers op rollen en de wieltjes opnieuw afstellen. Wellicht zijn de rollers versleten?

YouTube: 3D printer essential maintenance guide
BounceMeister schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:42:
[...]

Ik heb ook een Ender 5 en er zitten veel van die rollers op. Hoe voelt het als je zelf de printkop heen en weer duwt?
Je kunt beginnen met schoonmaken van het frame waar de rollers op rollen en de wieltjes opnieuw afstellen. Wellicht zijn de rollers versleten?

YouTube: 3D printer essential maintenance guide
Probleem gefixed, Op 2 plekken op het frame stukje vuil waardoor de hot-end-setup in X-richting even iets omhoog ging. Alles schoongemaakt en nu geen problemen meer.
Alleen vergeten om bedlevel te doen na schoonmaken en afstellen dus nu beetje wrapping rechtsvoor omdat de print los laat. Dus voor de volgende print eerst ff een bedlevel om dat te fixen, kan de Ender-5 er weer 3 jaar tegen.

• BorS
BorS schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:30:
[...]

M bedankt voor jou inzicht.
Ik denk dat het de motor is.
Het heeft niet met warmte te maken in de motor, hij doet het meteen al slecht.
De motor houd de kop ook niet op zijn plaats. Denk dat er intern iets is in de motor.
Heb een nieuwe besteld en laat je weten hoe het afloopt.
Ondertussen de motor vervangen, het probleem blijft. zich voordoen.
Tijdens een kleine print, een bedlevel test om de printer af te stellen, treed het probleem op de eerste laag al weer op.
Ik denk dat de onderstaand video alles laat zien. De print lijkt goed op de starten, maar op een gegeven ogenblik stopt de motor van de X-as as met werken, en schiet ook in zijn "vrij" hij houd de printerkop niet meer vast.
Het lijkt mij een hardware probleem ?

https://youtu.be/FZrjr6MWNFI

• MdBruin
@BorS je filmpje laat het inderdaad duidelijk zien. Het lijkt alsof er iets flink vast loopt waardoor de motor sturing stopt met werken, maar tegelijkertijd kan je deze (zoals het lijkt in het filmpje) wel vrij bewegen of voel je wat weerstand?
Welke firmware maak je gebruik van? Dit om te kijken wat er mogelijk is.
En in welke regio woon je? Ik heb eventueel nog een 4.2.7. ingebouwd zitten welke vervangen gaat worden door een Octopus.

[ Voor 16% gewijzigd door MdBruin op 01-12-2022 16:18 ]

@BorS Lijkt inderdaad of het ergens tegen aan loopt? Mogelijk tandwiel op de motor-as los? Mogelijk de band te strak?

Lawaai ken ik goed :-( ... hels lawaai... maar was toen vergeten een printje van de plaat te halen... beetje dom idd, en hele hot-end setup liep vast op de print. Zelfde getikt en herrie.

• BorS
MdBruin schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:16:
@BorS je filmpje laat het inderdaad duidelijk zien. Het lijkt alsof er iets flink vast loopt waardoor de motor sturing stopt met werken, maar tegelijkertijd kan je deze (zoals het lijkt in het filmpje) wel vrij bewegen of voel je wat weerstand?
Welke firmware maak je gebruik van? Dit om te kijken wat er mogelijk is.
En in welke regio woon je? Ik heb eventueel nog een 4.2.7. ingebouwd zitten welke vervangen gaat worden door een Octopus.
Firmware is Marlin 2.08.2
Er zit nu een board 4.2.2 in, ik woon in Noord Holland, Marius, doe geen moeite, ik bestel wel een printje,

Alles lijkt vrij te lopen, als ik geen spanning op de printer heb staan, loopt alles soepel. De snaar loopt netjes vrij op alle plekken.

Wat ik vooral vreemd vind : als je de printer aan hebt staan willen de motoren niet bewegen, maar zijn vergrendeld in hun stand. Dat is bij mij ook zo, totdat de storing op treed, dan kan (alleen) de motor van de X-as heel makkelijk draaien. De rest blijft vergrendeld.
smitae schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:00:
@BorS Lijkt inderdaad of het ergens tegen aan loopt? Mogelijk tandwiel op de motor-as los? Mogelijk de band te strak?

Lawaai ken ik goed :-( ... hels lawaai... maar was toen vergeten een printje van de plaat te halen... beetje dom idd, en hele hot-end setup liep vast op de print. Zelfde getikt en herrie.
Het tandwieltje zit vast, heb alles net uit elkaar gehad en de motor vervangen.
Zal zo voor de zekerheid e.e.a. nog een keer controleren.

• BorS
Nog 1 vraagje, zijn de print uitwisselbaar tussen de de Ender 3 en 5 en Pro uitvoeringen.
Zie op Ali verschillende waar je moet kiezen voor welke printer het is, heeft dat alleen betrekking op de firmware ?
BorS schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:57:
[...]

Firmware is Marlin 2.08.2
Er zit nu een board 4.2.2 in, ik woon in Noord Holland, Marius, doe geen moeite, ik bestel wel een printje,

Alles lijkt vrij te lopen, als ik geen spanning op de printer heb staan, loopt alles soepel. De snaar loopt netjes vrij op alle plekken.

Wat ik vooral vreemd vind : als je de printer aan hebt staan willen de motoren niet bewegen, maar zijn vergrendeld in hun stand. Dat is bij mij ook zo, totdat de storing op treed, dan kan (alleen) de motor van de X-as heel makkelijk draaien. De rest blijft vergrendeld.

[...]

Het tandwieltje zit vast, heb alles net uit elkaar gehad en de motor vervangen.
Zal zo voor de zekerheid e.e.a. nog een keer controleren.
Je zou idd bijna aan een ander probleem denken, printer aan dan moeten idd de motoren “vast” staan. Als dat niet zo is dan klopt er iets. Niet, geen idee wat jammer genoeg.

Deze heb ik vorig jaar bij 123-3d gekocht voor mijn Ender 5. Heb er zelf een nieuwe versie Marlin opgezet voor de Ender 5. Geen idee wat die kost bij Ali? Maar vond het verschil vorige jaar niet groot genoeg om bij Ali te halen.
https://www.123-3d.nl/Cre...-v4-2-7-i5058-t16058.html

Bij Creality shop op Ali is hetzelfde board dikke 70 euro. Hoef je erg geen firmware op te zetten als je board voor de E5 selecteert, maar ja, duurt langer voor je de boel in huis hebt.

Dus idd, board is hetzelfde volgens mij, je moet er alleen andere firmware opzetten.
Draai sinds Aug 2021 met bug fixes versie. Werkt goed, dus geen reden om nieuwere versie erop te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQyiCPKr-dkIzQlI8kmQBZ3iH0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6A8yABkdgB7oZZRuJ7kRBhHf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYKHFBCNnoJHLP3SOWvIgt-A2mQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s0nC3jKuoLaeSMubVFFE3Qur.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door smitae op 01-12-2022 19:05 ]

• MdBruin
@BorS hopelijk heb je nog niet besteld, ik twijfel of het wel het mainboard is wat dit probleem veroorzaakt. Het klinkt meer van iets van dat het stroef loopt en dat daardoor de driver wordt uitgeschakeld, het vreemde is alleen dat je daarvan geen melding krijgt (maar dat kan natuurlijk ook komen doordat de driver "dom" is aangesloten. Ik zal zo even wat testen of het kan, dan kan jij dat ook even proberen (om uit te sluiten of dat het je x as driver/bekabeling is of niet.

• BorS
MdBruin schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:37:
@BorS hopelijk heb je nog niet besteld, ik twijfel of het wel het mainboard is wat dit probleem veroorzaakt. Het klinkt meer van iets van dat het stroef loopt en dat daardoor de driver wordt uitgeschakeld, het vreemde is alleen dat je daarvan geen melding krijgt (maar dat kan natuurlijk ook komen doordat de driver "dom" is aangesloten. Ik zal zo even wat testen of het kan, dan kan jij dat ook even proberen (om uit te sluiten of dat het je x as driver/bekabeling is of niet.
Nee, nog niets besteld. Ben benieuwd naar je plan.

• MdBruin
@BorS wat je kunt doen is het volgende.

Sluit je X stepper en X endstop aan op de Y kabels
en de Y stepper en Y endstop op de X kabels

Doe dit op de steppers en eindstops, een tywrap is makkelijk te vervangen.

Wat gaat dit doen, je sluit de X stepper aan op een andere driver waardoor je kan testen wat er gebeurd.
Als weer hetzelfde probleem ontstaat dan zit het in de gantry, als het probleem verschuift dan is het mainboard of bekabeling het probleem. Om dit volledig uit te sluiten sluit je de kabels normaal aan (dus X op X en Y op Y) en wissel je de aansluitingen op het mainboard om en herhaal je de test. Bij hetzelfde is het de bekabeling en bij verschuiving het mainboard..

Tijdens het printen zal het vreemd gaan aangezien je de X en Y hebt omgedraaid. Hierdoor zal je een spiegelbeeld krijgen en kan het zijn dat het wat langer duurt voordat het probleem kan verschijnen.
Print gewoon weer dezelfde gcode om daarin geen verschillen te krijgen, je kunt zelf deze gewoon laten printen zonder filament aangezien daar het probleem niet in zit.

edit:
getest op mijn ender 5 pro, alleen dan even een pin omgedraaid in de config van klipper ;)
de # waarden zijn de originele pin waarden waarop mijn 4.2.7 mainboard draait i.c.m. de ender 5 pro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Xnxmk4mH9pXy5NRMzEgQj9t7hI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ci0DNM9IQRCaulNkRh9xAC83.jpg?f=fotoalbum_medium

Edit: verkeert om gedacht bij de tweede test (aansluitingen wisselen op het mainboard).

[ Voor 36% gewijzigd door MdBruin op 02-12-2022 11:15 ]

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:58

Moofnor

King of my castle

Sinds een paar maanden heb ik een Ender 5 Pro staan die tot nu toe zonder aanpassen prima staat te printen (PLA(+)) Nu wil ik echter dingen printen die wat beter tegen hoge temperatuur en water kunnen, waardoor ik bij PETG uit kom.

En toen kwam ik in het grote woud der printerupgrades :X

Zover ik uiteindelijk heb begrepen is het enige wat ik echt nodig heb een full metal hotend. Een direct drive wordt vaak tegelijk aangeboden maar biedt volgens mij vooral meerwaarde voor flexibele filamenten.
Als ik dan verder zoek kom ik eigenlijk steeds uit op 2 opties: E3D V6 of Microswiss. (Die allebei wat meer kosten dan ik zou verwachten)

Wat ik echter niet kan vinden is het verschil tussen beiden, vooral qua printprestaties. Is hierin veel verschil te verwachten voor mijn toepassing?
Wel zag ik dat qua installatie de Microswiss gewoon 1 op 1 om te zetten is, waar ik voor de E3D nog geen handleiding heb gevonden. Maar gezien de vorm verwacht ik daar in ieder geval meer moeite.

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

• MdBruin
@Moofnor wat je wilt is dat de PTFE tube niet tegen de nozzle zit maar eerder eindigt. Dit kan je op verschillende manieren doen, 1 je complete hotend vervangen voor een welke full metal is of 2 je heatbreak vervangen. Zelf heb ik in eerste instantie gekozen voor de heatbreak te vervangen, deze zit momenteel in mijn Ender 5 pro. Je hebt zover ik weet 2 keuzes, die van Brozzle of Slice Engineering (er zullen er vast meer zijn). Ik heb de Brozzle gekozen omdat deze bi-metal is en iets voordeliger. De Slice Engineering C-E is de andere waar ik ook naar heb gekeken. Wat ik vooral merk bij de Brozzle is dat soms de filament wat lastig de hotend in wil gaan, 45 graden afknippen en wat draaien wil helpen. Hoe dit bij SE is durf ik niet te zeggen omdat ik deze niet heb.

De Microswiss is 1 op 1 om te zetten maar bij E3D zijn er ook modellen (CR), maar dit zijn wel gelijk de Revo modellen (duurder). Bij E3D heb je een adapter nodig om deze te monteren op de kop, deze is te printen (maar tegelijkertijd weer lastig omdat ABS/ASA wordt aangeraden voor de hitte bestendigheid) of een kant en klare beugel.

Om terug te komen op de keuze voor de vervanging, ik heb een tussen oplossing gekozen omdat ik van plan ben om de Voron Stealthburner te gaan monteren. Hiervoor heb ik ook de passende E3D Voron Revo gekocht, wetende dat dit een goede (maar kostbare) upgrade gaat zijn.

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:58

Moofnor

King of my castle

MdBruin schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:40:
@Moofnor wat je wilt is dat de PTFE tube niet tegen de nozzle zit maar eerder eindigt. Dit kan je op verschillende manieren doen, 1 je complete hotend vervangen voor een welke full metal is of 2 je heatbreak vervangen. Zelf heb ik in eerste instantie gekozen voor de heatbreak te vervangen, deze zit momenteel in mijn Ender 5 pro. Je hebt zover ik weet 2 keuzes, die van Brozzle of Slice Engineering (er zullen er vast meer zijn). Ik heb de Brozzle gekozen omdat deze bi-metal is en iets voordeliger. De Slice Engineering C-E is de andere waar ik ook naar heb gekeken. Wat ik vooral merk bij de Brozzle is dat soms de filament wat lastig de hotend in wil gaan, 45 graden afknippen en wat draaien wil helpen. Hoe dit bij SE is durf ik niet te zeggen omdat ik deze niet heb.

De Microswiss is 1 op 1 om te zetten maar bij E3D zijn er ook modellen (CR), maar dit zijn wel gelijk de Revo modellen (duurder). Bij E3D heb je een adapter nodig om deze te monteren op de kop, deze is te printen (maar tegelijkertijd weer lastig omdat ABS/ASA wordt aangeraden voor de hitte bestendigheid) of een kant en klare beugel.

Om terug te komen op de keuze voor de vervanging, ik heb een tussen oplossing gekozen omdat ik van plan ben om de Voron Stealthburner te gaan monteren. Hiervoor heb ik ook de passende E3D Voron Revo gekocht, wetende dat dit een goede (maar kostbare) upgrade gaat zijn.
Dank voor de uitgebreide reactie! Dan ga ik de weg van Brozzl ook maar bewandelen, klinkt als een goed alternatief.

Of ik dan ook ooit de kant opga van de Stealthburner zou ik niet durven zeggen, tot nu ga ik in erg kleine stapjes ;)

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

• MdBruin
@Moofnor geen probleem, ik snap ook niet waarom Creality de heatbreak ondertussen nog niet heeft aangepast. Ja op de nieuwe S1 modellen maar die vind ik veel te duur t.o.v. wat je krijgt (persoonlijke mening).
Bij de Brozzl zit geen thermische pasta, je kunt het zonder doen maar als je toch bezig gaat dan zou ik toch deze gelijk meebestellen.

Hierbij een video van 3D Jake waarin ze deze heatbreak installeren met nog wat extra E3D Volcano parts. Deze extra onderdelen heb je niet nodig, ik gebruik alleen de heatbreak en de rest is origineel wat meegeleverd is van Creality.
YouTube: Upgrade Your Creality Hotend TO THE MAX!

De Stealthburner is een van de vele opties welke mogelijk zijn, er zijn ook kits van MicroSwiss welke goed hun werk doen. Wat bij mij vooral heeft meegewogen is het opensource karakter van Voron, standaard wordt deze combo niet ondersteund maar het is wel mogelijk.

• BorS
MdBruin schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:38:
@BorS wat je kunt doen is het volgende.

Sluit je X stepper en X endstop aan op de Y kabels
en de Y stepper en Y endstop op de X kabels

Doe dit op de steppers en eindstops, een tywrap is makkelijk te vervangen.

Wat gaat dit doen, je sluit de X stepper aan op een andere driver waardoor je kan testen wat er gebeurd.
Als weer hetzelfde probleem ontstaat dan zit het in de gantry, als het probleem verschuift dan is het mainboard of bekabeling het probleem. Om dit volledig uit te sluiten sluit je de kabels normaal aan (dus X op X en Y op Y) en wissel je de aansluitingen op het mainboard om en herhaal je de test. Bij hetzelfde is het de bekabeling en bij verschuiving het mainboard..

Tijdens het printen zal het vreemd gaan aangezien je de X en Y hebt omgedraaid. Hierdoor zal je een spiegelbeeld krijgen en kan het zijn dat het wat langer duurt voordat het probleem kan verschijnen.
Print gewoon weer dezelfde gcode om daarin geen verschillen te krijgen, je kunt zelf deze gewoon laten printen zonder filament aangezien daar het probleem niet in zit.

edit:
getest op mijn ender 5 pro, alleen dan even een pin omgedraaid in de config van klipper ;)
de # waarden zijn de originele pin waarden waarop mijn 4.2.7 mainboard draait i.c.m. de ender 5 pro

[Afbeelding]
Jou idee uitgevoerd. Kabels X en Y omgewisseld op het bord. Het probleem bleef bij dezelfde as/motor.
Daarna kabels op de X en Y as motoren omgewisseld en toen verscheen het probleem op de andere as.
Dat moet dan dus de kabels zijn.

Bedankt voor jullie hulp.

[ Voor 6% gewijzigd door BorS op 03-12-2022 21:19 ]

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-12 22:02
Bij mijn Ender 3 v2 zaten twee nozzles, beiden 0,4mm als ik me niet vergis.

De eerste raakte zaterdag verstopt. Ontstoppen met hot pull / cold pull zoals met een Ultimaker lukte me niet en die nozzle moest ik daarom verwijderen.

Ik heb de tweede nozzle geplaatst en daarna succesvol een nieuwe print gemaakt.

Maar nu ik zit ik dus zonder reserve nozzles.

Wie weet wat ik moet bestellen en of er betere kwaliteit nozzles verkrijgbaar zijn die niet zo snel verstopt raken als de meegeleverde nozzles? Zijn er merken van opvallend goede kwaliteit? Wat is het kwaliteitsverschil tussen nozzles van verschillende metaalsoorten?

Dat soort vragen heb ik nu.

[ Voor 10% gewijzigd door Uruk-Hai op 04-12-2022 22:28 ]

Intel Core i7 3770, 16GB RAM, 1TB SSD, ATI Radeon RX 500 XT, Linux Mint Cinnamon 22.2

Uruk-Hai schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:27:
Bij mijn Ender 3 v2 zaten twee nozzles, beiden 0,4mm als ik me niet vergis.

De eerste raakte zaterdag verstopt. Ontstoppen met hot pull / cold pull zoals met een Ultimaker lukte me niet en die nozzle moest ik daarom verwijderen.

Ik heb de tweede nozzle geplaatst en daarna succesvol een nieuwe print gemaakt.

Maar nu ik zit ik dus zonder reserve nozzles.

Wie weet wat ik moet bestellen en of er betere kwaliteit nozzles verkrijgbaar zijn die niet zo snel verstopt raken als de meegeleverde nozzles? Zijn er merken van opvallend goede kwaliteit? Wat is het kwaliteitsverschil tussen nozzles van verschillende metaalsoorten?

Dat soort vragen heb ik nu.
Ik heb een setje besteld op Ali bij de Creality official store. 5 of 6 stuks voor een paar euro. Heb je de originele nozzles. Verstoppen heb ik geen last van op mijn E5.

Als de boel verstopt ligt het normaal gesproken niet zo snel aan de nozzle. Maar eerder dat bv je tube niet lekker in je hot-end zit. Of een filament wat niet helemaal lekker is.

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-12 17:41
Ik print regelmatig inserts voor bordspellen en haal deze bijvoorbeeld op thingiverse. Helaas loop ik er af en toe tegenaan dat de prints te groot zijn voor mijn printbed. Ik heb een Ender 5 Pro.

Wat is dan het makkelijkste om te doen, is het eenvoudig om ze te "snijden" en apart te printen? Heeft iemand hier ervaring mee wat te doen?

• MdBruin
@BorS mooi dat de veroorzaker van je probleem is gevonden, gaat het verder lukken met de kabelboom?

@Uruk-Hai Welke filament en welke temperatuur gebruik je?
Dit probleem kan ook worden veroorzaakt doordat je de koud probeert te printen.
Bij Mijn Ender 5 gebruik ik nog steeds de originele nozzle welke Creality erin heeft geschroeft. Ik heb zelf tot nu toe 1 verstopping gehad maar deze was behoorlijk snel te verhelpen. Even de nozzle warmer opstoken en doorprikken. Als je nog geen full metal hotend hebt moet je alleen wel uitkijken omdat de PTFE tube niet te warm mag worden (gaat schadelijke stoffen afgeven als deze te warm wordt).

@MADG0BLIN hoeveel te groot zijn de prints? De originele maten welke door Creality zijn ingesteld zijn een beetje conservatief, je hebt meer ruimte als de 220x220 welke is opgegeven. Heb je een voorbeeld (linkje) welke te groot is voor je om te printen?

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-12 17:41
MdBruin schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:05:

@MADG0BLIN hoeveel te groot zijn de prints? De originele maten welke door Creality zijn ingesteld zijn een beetje conservatief, je hebt meer ruimte als de 220x220 welke is opgegeven. Heb je een voorbeeld (linkje) welke te groot is voor je om te printen?
Niet een beetje te groot. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_jr3lmIIM-TfYlvxlL9-1ziFrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sLSbRClB3KKdJks7IG16bSw4.jpg?f=fotoalbum_large
MADG0BLIN schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:14:
Ik print regelmatig inserts voor bordspellen en haal deze bijvoorbeeld op thingiverse. Helaas loop ik er af en toe tegenaan dat de prints te groot zijn voor mijn printbed. Ik heb een Ender 5 Pro.

Wat is dan het makkelijkste om te doen, is het eenvoudig om ze te "snijden" en apart te printen? Heeft iemand hier ervaring mee wat te doen?
Ja, zeker. Ik doe niet anders :-). Idd, in stukken snijden en apart printen en na printen in elkaar lijmen.

Als je een Windows machine hebt is de meest eenvoudige tool Windows 3D Builder. Die werkt echt heel goed.

Model snijden, 1 deel verwijderen dan opslaan met andere naam, daarna redo (ctrl-Z), komt het verwijderde model deel terug. Andere deel verwijderen en dan weer opslaan met een andere naam en klaar.
Beetje slim snijden zodat je in elk geval goed kunt printen en de delen ook weer slim aan elkaar kunt lijmen.

Je zou ook aan de slag kunnen gaan met uitsparingen maken waar dan een nok in kan vallen. Maar dan moet je wel eerst wat ervaring hebben met Windows 3D builder.

Zelf gebruik ik Blender om mijn modellen te snijden, maar dat is waarschijnlijk overkill als je alleen simpel op goede bedsize wilt snijden. Ik design namelijk mijn eigen dingen, dat doe ik in Blender en ik heb ook geen Windows doos meer tot mijn beschikking :-)

Hele soms kan het zijn dat je originele model een slecht model is, bv niet manifold, dan kan het gebeuren dat snijden niet goed werkt met Windows 3D builder. Dan zul je het model eerst moeten repareren. Soms ziet Windows 3D builder dat zelf. Maar je zult gevallen hebben die niet te snijden zijn omdat de stl file gewoon bagger is.

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-12 22:02
MdBruin schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:05:
@Uruk-Hai Welke filament en welke temperatuur gebruik je?
Dit probleem kan ook worden veroorzaakt doordat je de koud probeert te printen.
Bij Mijn Ender 5 gebruik ik nog steeds de originele nozzle welke Creality erin heeft geschroeft. Ik heb zelf tot nu toe 1 verstopping gehad maar deze was behoorlijk snel te verhelpen. Even de nozzle warmer opstoken en doorprikken. Als je nog geen full metal hotend hebt moet je alleen wel uitkijken omdat de PTFE tube niet te warm mag worden (gaat schadelijke stoffen afgeven als deze te warm wordt).
123-3d eigen merk wit PLA op 200 graden.

Ik heb de originele tube nog.
Ik heb ook het originele hotend.

Vanuit welke richting heb jij de nozzle doorgeprikt? Ik zou het van boven doen, maar ik heb geen naalden thuis. Die liggen wel op mijn werk, maar ik vind die 0,4mm naalden erg kwetsbaar. Ze buigen makkelijk mee. Valt niet mee om daar kracht op te zetten zonder dat ze krom buigen en je er alsnog niks mee bereikt hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Uruk-Hai op 05-12-2022 18:25 ]

Intel Core i7 3770, 16GB RAM, 1TB SSD, ATI Radeon RX 500 XT, Linux Mint Cinnamon 22.2

• MdBruin
@Uruk-Hai wit wil altijd wat warmer geprint worden als de andere kleuren, zelf print ik mijn PLA op 220 maar deze is van polymaker. Verwarm de nozzle eens naar 230 graden en probeer deze daarna door de prikken, zelf heb ik de naald gebruikt welke met mijn Ender 5 kwam. Eerst van beneden naar boven (scherpe puntje) en daarna van boven naar beneden (de dikke kant van de naald 1,33mm), de filament zou dan door de nozzle heen moeten komen (incl. de verstopping).
Qua printen, ga wat hoger zitten in temperatuur. Neem bijvoorbeeld 10 graden warmer en maak eens een test printje om te kijken hoe de PLA reageert en of deze sterk genoeg blijft.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-12 22:58
Al een poosje hier niet meer geweest, want geen problemen...

Nu wel eentje, is te verhelpen, maar hij functioneert niet als voorheen:
Als ik wat wil printen, steek ik het kaartje er in, en select 'print'en dan de bestandsnaam, druk op de knop, dan begint hij op te warmen MAAR alleen het bed, de printkop temp. zie je niet opklimmen., dat is te verhelpen door naar de settings te gaan, de printkop te bevestigen op de 200°.
Daarna werkt alles goed.

Ik dacht dat er iets fout was gegaan in Cura, maar daar staat de printkop temperatuur wèl goed, op 200.
Weer geprobeerd, en weer verwarmd hij de printkop niet.

Als er geen kaartje in zit, en ikzet de printer dan aan, en ga naar print, dan doet hij het wèl goed! rara.

Wie heeft er enig idee wat ik zou kunnen doen, om als de printer op print zet, en de knop indruk, de printkop ook gaat verwarmen, zoals het hoort.
Zoals boven al omschreven, er is een work-around, maar dat moet niet nodig zijn. Iemand?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Naalroc schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:43:
Al een poosje hier niet meer geweest, want geen problemen...

Nu wel eentje, is te verhelpen, maar hij functioneert niet als voorheen:
Als ik wat wil printen, steek ik het kaartje er in, en select 'print'en dan de bestandsnaam, druk op de knop, dan begint hij op te warmen MAAR alleen het bed, de printkop temp. zie je niet opklimmen., dat is te verhelpen door naar de settings te gaan, de printkop te bevestigen op de 200°.
Daarna werkt alles goed.

Ik dacht dat er iets fout was gegaan in Cura, maar daar staat de printkop temperatuur wèl goed, op 200.
Weer geprobeerd, en weer verwarmd hij de printkop niet.

Als er geen kaartje in zit, en ikzet de printer dan aan, en ga naar print, dan doet hij het wèl goed! rara.

Wie heeft er enig idee wat ik zou kunnen doen, om als de printer op print zet, en de knop indruk, de printkop ook gaat verwarmen, zoals het hoort.
Zoals boven al omschreven, er is een work-around, maar dat moet niet nodig zijn. Iemand?
Al en ander Sd-kaaartje geprobeerd? Mogelijk corrupte file door kaartje wat stuk is?

• Naalroc
Nee, dat is het niet, want ik had ook inmiddels een enkele wijziging in mijn ontwerp aangebracht, en daarom de stl file vervangen, en ook een nieuwe Gcode. Dus dat lijkt me erg onwaarschijnlijk. Bovendien, ik heb geen ander kaartje liggen.
Maar ik heb wèl de printer aangezet zonder kaartje, en op printen gezet, en dan doet hij het wel goed, dwz, hij verwarmd de printkop èn het bed, zonder dat ik daar iets aan doe, zoals ik al eerder op merkte.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Naalroc schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:15:
Nee, dat is het niet, want ik had ook inmiddels een enkele wijziging in mijn ontwerp aangebracht, en daarom de stl file vervangen, en ook een nieuwe Gcode. Dus dat lijkt me erg onwaarschijnlijk. Bovendien, ik heb geen ander kaartje liggen.
Maar ik heb wèl de printer aangezet zonder kaartje, en op printen gezet, en dan doet hij het wel goed, dwz, hij verwarmd de printkop èn het bed, zonder dat ik daar iets aan doe, zoals ik al eerder op merkte.
Ja, toch een cura setting mogelijk? Maar dat zou je toch redelijk snel moeten zien. Desnoods ff de gcode controleren van je print-file met een txt-editor?

Begin verwarmen
M104 Sxxx T0 M104 is voor extruder heating, Sxxx is dan de temp. Dus S200 is 200 graden.
M109 Sxxx T0 Wacht tot de boel op temperatuur is voor verder te gaan met printen.

T0 is je eerste extruder. Niet van belang op een E5.
Dus M104 en M109 moeten ergens in het begin van je gcode staan.

Staan die er niet in, dan idd een cura probleem.
Staan die er wel in, dan toch even ander sd-kaartje proberen.
MADG0BLIN schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:14:

Snijden kun je met elke slicer zelf ook wel doen. Met PrusaSlicer of SuperSlicer is het eenvoudig te doen.

YouTube: How to use PrusaSlicer 2.2.0 - Cutting Big models (rond minuut 4 te zien hoe het werkt.)

Maar Cura schijnt het ook te kunnen maar die gebruik ik zelf niet.
YouTube: Cura Questions - UPDATED - how to cut/split models with cura!

• MdBruin
@Naalroc Wat smitae bedoelde kan je zien in het onderstaande plaatje. Mijne is ingesteld om op 220 te printen, deze zou bij jou op 200 moeten staan. Verder is het gewoon het standaard profiel wat cura heeft voor de Ender 5 (de layer height staat op 0,3 vanwege de test welke deze print voor mij doet)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpQglvDM757oLTEwW6lxUxa_Y78=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3NZyqm2a6z7kLkV4nkqsmQZb.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 6% gewijzigd door MdBruin op 06-12-2022 13:29 ]

Verwijderd

Hier recent de originele dual z-axis kit op de Ender 3 v2 gemonteerd, paar testprints gedaan, resultaat na wat afstellen is toch wel een stabielere print! Voorheen gaf de BLTouch een beeld alsof mijn bed krom stond, maar dat lijkt nu verholpen!

• Naalroc
MdBruin schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:27:
@Naalroc Wat smitae bedoelde kan je zien in het onderstaande plaatje. Mijne is ingesteld om op 220 te printen, deze zou bij jou op 200 moeten staan. Verder is het gewoon het standaard profiel wat cura heeft voor de Ender 5 (de layer height staat op 0,3 vanwege de test welke deze print voor mij doet)

[Afbeelding]
Dank voor de extra hulp; de mijne staat dus op 200, op een regeltje hoger (x2) . Overigens, hoe krijg je dit met alle regels genummerd, zoals bij jou?
  1. ;FLAVOR:Marlin
    ;TIME:2295
    ;Filament used: 0.8419m
    ;Layer height: 0.12
    ;MINX:101.339
    ;MINY:102.335
    ;MINZ:0.12
    ;MAXX:117.8
    ;MAXY:117.665
    ;MAXZ:16.92
    ;Generated with Cura_SteamEngine 4.7.1
    M140 S60
    M105
    M190 S60
    M104 S200
    M105
    M109 S200
    M82 ;absolute extrusion mode
    ; Ender 3 Custom Start G-code
    G92 E0 ; Reset Extruder
    G28 ; Home all axes
@smitae Die temperaturen staan er dus correct in, ik heb dit op 3 verschillende 'save's 'gedaan en steeds moest ik handmatig de 200° instellen, die op het scherm op 0 stonden .

[ Voor 10% gewijzigd door Naalroc op 06-12-2022 14:47 ]

Naalroc schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:40:
[...]

Dank voor de extra hulp; de mijne staat dus op 200, op een regeltje hoger (x2) . Overigens, hoe krijg je dit met alle regels genummerd, zoals bij jou?
  1. ;FLAVOR:Marlin
    ;TIME:2295
    ;Filament used: 0.8419m
    ;Layer height: 0.12
    ;MINX:101.339
    ;MINY:102.335
    ;MINZ:0.12
    ;MAXX:117.8
    ;MAXY:117.665
    ;MAXZ:16.92
    ;Generated with Cura_SteamEngine 4.7.1
    M140 S60
    M105
    M190 S60
    M104 S200
    M105
    M109 S200
    M82 ;absolute extrusion mode
    ; Ender 3 Custom Start G-code
    G92 E0 ; Reset Extruder
    G28 ; Home all axes
@smitae Die temperaturen staan er dus correct in, ik heb dit op 3 verschillende 'save's 'gedaan en steeds moest ik handmatig de 200° instellen, die op het scherm op 0 stonden .
Hum, ja, dit is wel een beetje vreemd. Je file lijkt dus goed, kaartje erin, print selecteren, printer start, bed gaat naar de goede temperatuur, maar nozzle gaat niet naar de correcte temp, terwijl dat wel goed in de file staat.
Dus als je dan met de hand de temp dan op 200 zet, dan gaat de printer het model gewoon printen?

Enige wat er dan overblijft, maar dat blijft een beetje gokken zonder zelf de boel te zien, ergens in je printer firmware een setting die de temperatuur overruled. (Moet eerlijk zeggen dat ik niet eens weet of dat kan)
Maar ja, die komt er niet zomaar spontaan in, helemaal als het eerst allemaal wel goed ging. En er vanuit gaande dat de sd-kaart verder geen probleem is.
Sorry, ik weet het niet meer :-( Beetje irritant, want probleem lijkt duidelijk genoeg, zou toch ook een eenvoudige oplossingen moeten hebben.

De regel nummers zal komen doordat je mogelijk een andere txt-editor gebruikt.

• Naalroc
smitae schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 18:29:
[...]

Hum, ja, dit is wel een beetje vreemd. Je file lijkt dus goed, kaartje erin, print selecteren, printer start, bed gaat naar de goede temperatuur, maar nozzle gaat niet naar de correcte temp, terwijl dat wel goed in de file staat.
Dus als je dan met de hand de temp dan op 200 zet, dan gaat de printer het model gewoon printen?
JA! Dat klopt helemaal; de printkop blijft dan op 0 staan
Enige wat er dan overblijft, maar dat blijft een beetje gokken zonder zelf de boel te zien, ergens in je printer firmware een setting die de temperatuur overruled. (Moet eerlijk zeggen dat ik niet eens weet of dat kan)
Maar ja, die komt er niet zomaar spontaan in, helemaal als het eerst allemaal wel goed ging. En er vanuit gaande dat de sd-kaart verder geen probleem is.
Sorry, ik weet het niet meer :-( Beetje irritant, want probleem lijkt duidelijk genoeg, zou toch ook een eenvoudige oplossingen moeten hebben.

De regel nummers zal komen doordat je mogelijk een andere txt-editor gebruikt.
Nog even wat ik al eerder meldde: Als er geen kaartje in zit, en ik zet de printer aan, en ga naar start print,>dan settings> preheat PLA, dan begint hij dus wel beide verwarmingen op te warmen, de printkop naar 200 en het bed naar 60, dat is wat ik altijd gebruik, want print ook alleen maar PLA.
En nogmaals, dat is zonder kaartje, net nog even geverifieerd om hiervan zeker te zijn

Ok, dus je zet de printer aan zonder sd-kaartje. Dan kun je met de controles van de printer de boel wel allemaal aanzetten etc.
Maar op het moment dat het kaartje erin gaat en je wilt printen vanaf sd-kaartje werkt het niet meer. Althans, bed heat werkt wel, maar de nozzle gaat nooit aan. Neem aan dat je ook gewoon de print-files op het sd-kaartje kunt selecteren?

Dus je kunt op dit moment dus niets printen? Ik dacht dat je wel kon printen, maar dat je dan met de hand de temp van de nozzle naar 200 moest zetten. Dat kan namelijk ook tijdens het printen. Maar daar kom je dus niet eens.

Tja, dan is naar mijn idee de enige variabele je sd-kaartje of de houder van de sd-kaart? Zou ik toch eerst een ander kaartje proberen, want het gaat fout als je vanaf sd-kaartje wilt printen? Of je huidige kaartje formatteren en dan nog een keer proberen?
SD-kaartjes kosten een paar euro. Die dingen gingen bij mij redelijk snel kapot omdat de Ender originele firmware de optie aan had staan om na stroom storing verder te printen. Maar dat betekend dus dat de printer constant op de sd-kaart staat te lezen en schrijven, daar zijn ze niet echt voor gemaakt.
Ik heb er zelf andere firmware opgezet nu doe ik al een hele tijd met 1 sd-kaartje.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:21
Heb een Ender 3 met daarin een SKR mini E3 V2.0. En nog een RPi 3b liggen. Dus wil ik klipper draaien en daarvoor moet ik natuurlijk mijn RPi verbinden met de Ender. Maar ik kan alleen maanr serial verbindingen vinden, maar dat moet toch ook gewoon via USB kunnen?

• Naalroc
smitae schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:24:
Ok, dus je zet de printer aan zonder sd-kaartje. Dan kun je met de controles van de printer de boel wel allemaal aanzetten etc.
Maar op het moment dat het kaartje erin gaat en je wilt printen vanaf sd-kaartje werkt het niet meer. Althans, bed heat werkt wel, maar de nozzle gaat nooit aan. Neem aan dat je ook gewoon de print-files op het sd-kaartje kunt selecteren?
Ja, ik kan gewoon de file selecteren en dat gaat ook helemaal normaal. Verder: Klopt niet helemaal: als ik naar print ga, dan zie ik dat de printkop niet opwarmt, maar dan ga ik van print naar>tune>nozzle temp>draai van 0 naar 200°>back, en hij gaat beide verwarmen en daarna kan ik printen
Dus je kunt op dit moment dus niets printen? Ik dacht dat je wel kon printen, maar dat je dan met de hand de temp van de nozzle naar 200 moest zetten. Dat kan namelijk ook tijdens het printen. Maar daar kom je dus niet eens.
Klopt
Tja, dan is naar mijn idee de enige variabele je sd-kaartje of de houder van de sd-kaart? Zou ik toch eerst een ander kaartje proberen, want het gaat fout als je vanaf sd-kaartje wilt printen? Of je huidige kaartje formatteren en dan nog een keer proberen?
SD-kaartjes kosten een paar euro. Die dingen gingen bij mij redelijk snel kapot omdat de Ender originele firmware de optie aan had staan om na stroom storing verder te printen. Maar dat betekend dus dat de printer constant op de sd-kaart staat te lezen en schrijven, daar zijn ze niet echt voor gemaakt.
Ik heb er zelf andere firmware opgezet nu doe ik al een hele tijd met 1 sd-kaartje.
Het gaat me niet om die kosten, maar het kaartje is alleen voor deze printer gebruikt, van 8 Gb.
Ik had een reserve gelijk er bij gekocht, maar nooit gebruikt en kan hem niet vinden. :? :X

Maar ik kan dus wèl printen, met een omweggetje.
Ik ga een nieuw kaartje organiseren, en kom hierop terug.
Dank voor het mee denken, en helpen deze storing te localiseren.

Pagina: 1 ... 146 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie