• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:58
Als dan die rookmelder tegen die tijd afgaat , ben je al te laat .

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:38

Hoogie2004

Whohooooo

wim62 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:30:
Als dan die rookmelder tegen die tijd afgaat , ben je al te laat .
True...

Heb inmiddels behandelspul gevonden voor karton. Dus als de behuizing werkt naar behoren met testen, behandel ik hem gewoon met brandveiligheid spul.

My iRacing profile | Strava

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik heb voor morgen mijn ender 3v2 een Ikea lack behuizing gemaakt.
Heb hem zonder poten op mijn bureau staan.
Bovenop staan mijn filaments in Ikea Samla bakken waardoor ik ze direct kan invoeren.

Printparts heb ik van deze website:
https://sanderg.nl/posts/...ehuizing-voor-ender-3-v2/

Voordeel is dat je alles goed kan zien en makkelijk erbij kan.
Temperatuur is mooi stabiel, maar print nog niet op extreme temperaturen.

• Edje6
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 31-08 21:35
Hallo,

Wie kan mij aub helpen:
Ik heb sinds 2 weken problemen met mijn 3D printer. Het lijkt erop dat telkens een laag wordt overgeslagen (zie onderstaande foto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5ZHbccpT2bmTGGr2x6XwkIQOFo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mXl49nWPV5eszThEaKREX9Kl.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de hottend al vervangen voor een compleet nieuwe, verschillende PLA's geprobeerd maar het probleem blijft zich voordoen.

Mijn gevoel zegt dat het ergens in de Z-as zit, alleen ik weet niet wat ik daar van kan nalopen/nakijken.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07:32
Edje6 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:10:
Hallo,

Wie kan mij aub helpen:
Ik heb sinds 2 weken problemen met mijn 3D printer. Het lijkt erop dat telkens een laag wordt overgeslagen (zie onderstaande foto)

[Afbeelding]

Ik heb de hottend al vervangen voor een compleet nieuwe, verschillende PLA's geprobeerd maar het probleem blijft zich voordoen.

Mijn gevoel zegt dat het ergens in de Z-as zit, alleen ik weet niet wat ik daar van kan nalopen/nakijken.

Keertje schoonmaken en opnieuw smeren?

• Luani
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-12 07:58
Hallo,

Wie kan mij aub helpen:

[Afbeelding]

Altijd bij dezelfde part of ook bij andere parts?

• Edje6
@Jesse, je bedoeld de Z-as?

@Luani Ook bij andere parts gebeurd dit helaas

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22-12 13:10
Als je hotend vervangen is en het gebeurd nogsteeds dan zou je naar je extruder kunnen kijken. De plastic versie de op de ender 3 pro geleverd werd (v2 versie weet ik niet). slijt heel snel in en is niet echt degelijk. De aluminium versies werken bij mij wel prima.
Hallo,

Wie kan mij aub helpen:

[Afbeelding]

Denk dat @Banditoz een goed punt heeft en je het in die hoek moet gaan zoeken.
Kan slijtage zijn maar hangt af hoelang je de printer al hebt.

Kan bv ook under-extrusion zijn.

Zou dit ook eens testen of hij niet te weinig filament geeft tijdens het printen.

Controleer dus de tandwieltjes goed die in de extruder zitten.
Kijk tijdens het printen of je mogelijk ziet dat de boel slipt af en toe.

• Edje6
Heren, bedankt voor jullie reacties.

Ik heb het ondertussen gevonden.

Het "gouden" tandwieltje was helemaal op. Ik heb deze vervangen voor een nieuwe en printen gaat weer goed. Er kwam dus gewoon te weinig filament uit waardoor en lagen werden overgeslagen.

Heeft iemand iedee waar je van die kleine zwarte "inbus boutjes" kunt bestellen? Van mij zijn bijna dol
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMGLWrNIva0qAght4Mtj4H3NP8g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TR6YS58NZsYclKa96D1QZXzT.png?f=user_large

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:01
Als je op “set screw” zoekt ga je die vast vinden!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:01
Hoi, even een vraagje met betrekking tot het bedlevel ik heb net de ender 3 v2 in elkaar gezet, maar als ik het bedlevel 0.1mm ruimte geeft, dan komt het bed tegen de moter aan die hem moet verplaatsen.

De situatie is als volgt, links voor is bijna helemaal los gedraaid
rechts voor zit ongeveer in het midden qua strakte.
Achter zitten redelijk strak om aan die 0.1 te komen.

Ik kan de z axis limit switch niet hoger plaatsen omdat ik niet meer speling heb links voor... dus iemand nog een idee wat ik kan doen om hem te stellen?

Nvm: ik ben er achter dankzij deze: YouTube: Ender 3 V2 Easy Bed Leveling

[ Voor 13% gewijzigd door REDSD op 29-10-2022 12:11 ]

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
@REDSD check ook even of je frame wel haaks in elkaar zit, ik had soort gelijke klachten bij mijn ender 5 pro en hierbij was mijn frame niet helemaal haaks. Met bedlevelen kan je een gedeelte oplossen maar het is beter om eerst je frame haaks te hebben en daarna te bedlevelen.

Deze website staat ook in de TS en wordt aangeraden om eens helemaal door te lopen:
https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#frame

[ Voor 20% gewijzigd door MdBruin op 29-10-2022 14:00 ]

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:01
MdBruin schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:59:
@REDSD check ook even of je frame wel haaks in elkaar zit, ik had soort gelijke klachten bij mijn ender 5 pro en hierbij was mijn frame niet helemaal haaks. Met bedlevelen kan je een gedeelte oplossen maar het is beter om eerst je frame haaks te hebben en daarna te bedlevelen.

Deze website staat ook in de TS en wordt aangeraden om eens helemaal door te lopen:
https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#frame
Ja dat had in het begin al gedaan, maar uiteindelijk had ik alle veren gewoon veelste strak staan om nog te kunnen levelen, toen ik ze zo los had gedraaid zodat de steeksleutel er tussen kon, het ik de z-stop aan de zijkant iets omhoog gezet zodat hij net klikte en toen ging het levelen een stuk makkelijker.

Eerste print is nu bezig van iets wat ik in fusion 360 had ontworpen en dat ziet er al goed uit :)

[ Voor 4% gewijzigd door REDSD op 29-10-2022 14:10 ]

• MdBruin
@REDSD mooi, maar dan had je ook al problemen met je eerste layer test als ik me niet vergis. Hiermee heb ik in het begin ook flink lopen klieren, na het bouwen had ik het printer ergens anders neergezet waardoor ik een lichte afwijking in het frame kreeg.

Zelf gebruik ik een 0.2mm voelermaatje met een offset van 0.2mm in de printer, dit geeft bij mij goede eerste laag. Met het papiertje had ik te veel last ervan dat de hechting extreem sterk was, dus de eerste laag werd er veel te strak op drukt.

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-12 22:41
Heb de Ender 3 v2 2 jaar.

Heb in de 2 jaar tijd veel upgraden gedaan zoals andere fans gemonteerd en dubble z as en een filament sensors.

Ik wil graag kijken voor andere 3d printer en deze ook weer upgraden. Dat blijft toch het leukste met 3d printers.

Heb gekeken naar Ender 6 mooie printer om gelijk een kast erbij.

Ik weet niet hoe de ervaringen zijn? En is deze ook makkelijk te upgraden of wat dit tegen.
Of is Ender 5 een betere optie?

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Probleem: heb een 2e hands Ender 3 v2 gekocht die altijd met een Raspberry PI is gebruikt. Moederbord is een SKR 1.4 Turbo. Display was niet aangesloten/gebruikt.

Na het aansluiten van de display gebeurt er niks, geen beeld. Ik weet op dit moment niet of het probleem dan ligt in/bij het scherm of in de printer zelf.

Ik ga er vanuit dat ik sowiezo een nieuwe verse firmware op moet gaan flashen. Meegeleverde Micro SD-Card was leeg dus ik dacht daar een firmware.bin op zetten en dan booten.

Dus talloze Youtube filmpjes bekeken hoe anderen een SKR 1.4 installeren en de firmware erop zetten maar bij iedereen is het toch anders.
Anders als in, andere code in de firmware, mappen/bestanden die er niet zijn of anders heten e.d.
Dus daar ben ik weinig mee opgeschoten.

In dit topic zag ik een link voorbij komen: https://3dwork.io/marlin/index.php
Daar de 'Ender 3 Pro BigTreeTEch SKR 1.4 Turbo' gedownload en gecompiled. Compilen ging goed. De firmware op de micro sd gezet, printer booten, met aangesloten display. Maar er gebeurt niets. Display licht wel op, maar toont niets. Ding heeft wel een kwartier aan gestaan maar niks.

Tutorial van BigTreeTech zelf bevat dode links dus dat is hetzelfde verhaal als de Youtube videos; ik kom niet verder.

Uiteindelijk maar een precompiled firmware op een sd card gezet en dat geprobeerd. Nog steeds geen beeld. En een piep die constant doorgaat uit de speaker in display. (ook met de .bin in display geprobeerd, maar piep is meteen aanwezig)

Ik ben geneigd om de standaard mobo (4.2.2) te installeren maar ik wil ook niet te gauw opgeven.

Dus, kan iemand mij in de juiste richting duwen waar ik het moet zoeken?
Misschien staan er jumpers verkeerd ofzo?

[ Voor 17% gewijzigd door Scipionyx op 30-10-2022 13:11 ]

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• Evertt
Scipionyx schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:55:
Probleem: heb een 2e hands Ender 3 v2 gekocht die altijd met een Raspberry PI is gebruikt. Moederbord is een SKR 1.4 Turbo. Display was niet aangesloten/gebruikt.

Na het aansluiten van de display gebeurt er niks, geen beeld. Ik weet op dit moment niet of het probleem dan ligt in/bij het scherm of in de printer zelf.

Ik ga er vanuit dat ik sowiezo een nieuwe verse firmware op moet gaan flashen. Meegeleverde Micro SD-Card was leeg dus ik dacht daar een firmware.bin op zetten en dan booten.

Dus talloze Youtube filmpjes bekeken hoe anderen een SKR 1.4 installeren en de firmware erop zetten maar bij iedereen is het toch anders.
Anders als in, andere code in de firmware, mappen/bestanden die er niet zijn of anders heten e.d.

Daar de 'Ender 3 Pro BigTreeTEch SKR 1.4 Turbo' gedownload en gecompiled. Compilen ging goed. De firmware op de micro sd gezet, printer booten, met aangesloten display. Maar er gebeurt niets. Display licht wel op, maar toont niets. Ding heeft wel een kwartier aan gestaan maar niks.

Tutorial van BigTreeTech zelf bevat dode links dus dat is hetzelfde verhaal als de Youtube videos; ik kom niet verder.

Uiteindelijk maar een precompiled firmware op een sd card gezet en dat geprobeerd. Nog steeds geen beeld. En een piep die constant doorgaat uit de speaker in display. (ook met de .bin in display geprobeerd, maar piep is meteen aanwezig)

Ik ben geneigd om de standaard mobo (4.2.2) te installeren maar ik wil ook niet te gauw opgeven.

De SKR moederbord daar kan de originele van de Ender 3v2 scherm er niet op.
Als je dat wel doet krijg je inderdaad een piep te horen.

Daarvoor moet je het scherm lcd 12864 aansluiten https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Scipionyx schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:55:

Misschien dit?
https://www.reddit.com/r/...der_3_v2_screen_solution/

En anders standaard mobo installeren inderdaad?
Als je snel aan de slag wilt althans.

Misschien dat er ook repin schema's staan op de btt github. Staan er in ieder geval voor andere bordjes.
edit hier staat waarschijnlijk meer: https://github.com/bigtre...CH-SKR-E3-Turbo/issues/40

[ Voor 4% gewijzigd door sugarlevi01 op 30-10-2022 14:58 ]

• Scipionyx
  • Niet online
Evertt schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:02:
[...]

De SKR moederbord daar kan de originele van de Ender 3v2 scherm er niet op.
Als je dat wel doet krijg je inderdaad een piep te horen.

Daarvoor moet je het scherm lcd 12864 aansluiten https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld
Ah dat verklaart een hoop! Ben dat niet tegengekomen in mijn zoektocht.
Maar nu ik specifiek daarop zoek dan kom ik idd ook terecht op onderstaande:
sugarlevi01 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:49:
[...]

Misschien dit?
https://www.reddit.com/r/...der_3_v2_screen_solution/

En anders standaard mobo installeren inderdaad?
Als je snel aan de slag wilt althans.

Misschien dat er ook repin schema's staan op de btt github. Staan er in ieder geval voor andere bordjes.
edit hier staat waarschijnlijk meer: https://github.com/bigtre...CH-SKR-E3-Turbo/issues/40
Beiden bedankt!
Ik heb voor nu originele moederbord teruggeplaatst. Misschien wordt de SKR een project voor in de toekomst.

Printer functioneert nu goed. Straks eerste print aanzetten. :)

2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:53
Ik heb al een tijdje een vervelend probleem met mijn Ender 3 Pro (met SKR Mini E3 v2 board)
Als ik b.v. het linker object print, dan komt het van de printer zoals het rechter object.
Precies ter hoogte van de gaten onstaat een layer shift.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wl3TN0WomkZW7b64mqJkMJiYGB0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tFVLN25Gx3BbdPW6dJhAVlEW.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de standaard dingen al gecontroleerd; spanning van de belts, enz.
Ook getest met ander filament (PETG en PLA), andere temperaturen, andere slicer op een andere laptop.
Uiteindelijk zelfs nieuwste versie van Marlin gecompileerd en op de printer gezet.
Niets lijkt te helpen en de ideeen raken een beetje op. Heb ik nog iets gemist?
remmuz schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:23:
Ik heb al een tijdje een vervelend probleem met mijn Ender 3 Pro (met SKR Mini E3 v2 board)
Als ik b.v. het linker object print, dan komt het van de printer zoals het rechter object.
[Afbeelding]

Ook getest met ander filament (PETG en PLA), andere temperaturen, andere slicer op een andere laptop.
Uiteindelijk zelfs nieuwste versie van Marlin gecompileerd en op de printer gezet.
Kun je deze objecten niet beter plat printen? Denk dat je dan geen probleem hebt? Geeft waarschijnlijk ook een mooie resultaat? Maar ik kan niet het hele object goed zien, dus weet niet of je het model goed plat kunt leggen.

Je probleem;
Layer shift als de boel verspringt, zou naar mijn gevoel iets in je x richting zijn. Maar ja, dat heb je allemaal al gecontroleerd. Maar heb toch echt het gevoel dat er iets niet lekker zit in je x-richting. Te los, te vast, dacht niet dat er een slicer setting is die dit kan veroorzaken?

• remmuz
smitae schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:32:
[...]

Kun je deze objecten niet beter plat printen? Denk dat je dan geen probleem hebt? Geeft waarschijnlijk ook een mooie resultaat? Maar ik kan niet het hele object goed zien, dus weet niet of je het model goed plat kunt leggen.
Dit was alleen ter illustratie ;-)
Als ik b.v. een holle kubus print, dan staan de top en bottom layers op de goede plek, maar is er dus layer shift ter hoogte van de holte.
Het probleem lijkt inderdaad in de X as te zitten, als ik mijn voorbeeld object een kwart slag draai dan komt het er prima uit .

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:05
[Afbeelding]

Lijkt wel alsof de belt skipped, dus tandje overslaat, of de motor skipped.
Dus te strak, of te los, of x-as loopt niet soepel,of motor stuk ?
Lijkt me geen software isssue.

[ Voor 4% gewijzigd door rinkel op 31-10-2022 13:27 ]

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-12 21:20
Of een setscrew van een tandwiel niet helemaal goed vast op de as van de stappenmotor...

• remmuz
rinkel schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:26:
[...]

Lijkt wel alsof de belt skipped, dus tandje overslaat, of de motor skipped.
Dus te strak, of te los, of x-as loopt niet soepel,of motor stuk ?
Lijkt me geen software isssue.
Maar waarom zou dat dan precies gebeuren op de plaatsen waar een gat in het object zit?
Het zijn echt alleen prints waar een gat of een onregelmatige vorm in zit. Als ik b.v. een holle buis print dan is het resultaat perfect.

• Luani
remmuz schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:53:
[...]

Maar waarom zou dat dan precies gebeuren op de plaatsen waar een gat in het object zit?
Het zijn echt alleen prints waar een gat of een onregelmatige vorm in zit. Als ik b.v. een holle buis print dan is het resultaat perfect.
Kan het zijn dat hij de nozzel niet ver genoeg optilt en dan tegen zijn eigen print aanstoot als hij oversteekt?

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:58
[Afbeelding]

Probeer eens een andere Slicer, neem aan dat je Cura gebruikt? Probeer die van Prusa eens ;)

Heb enorm veel gezeik gehad met bepaalde prints (meeste zelf ontworpen) en het was onmogelijk om de fout op te lossen, een andere slicer was bij mij voor meeste modellen de oplossing.

Als het eigen modellen zijn zorg dan ook dat je juist exporteert

[ Voor 10% gewijzigd door Mistacal op 31-10-2022 15:41 ]

__/`\__/`\__

• MdBruin
@Evertt het hangt er heel erg vanaf wat je wilt, elke printer kan een toegevoegde waarde zijn.
Het belangrijkste is wat zoek je in de nieuwe printer.
Als het bouwen het belangrijkste is dan zou je ook eens kunnen kijken bij Voron of radrig welke echte bouwpakketten zijn. Bijvoorbeeld er zijn voorbeelden te vinden welke de ender 3 hebben omgebouwd naar een Voron switchwire.

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-12 21:51

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Inmiddels heb ik alweer pakweg een half jaar een 3D Printer, en blijft leuk spul. Tijdje terug heb ik een enclosure geprint, veelal al ontworpen delen, maar ook wat delen zelf ontworpen, zoals de voeten, de doorgang van het filament, camera houder en kabel clips. Doordat alles helemaal waterpas staat gaan de printjes nog wat beter.

Net maakte ik voor het eerst weer eens mijn print bed schoon, en toen zag ik pas hoe mooi waterpas die staat, want waar ik voorheen niet een helemaal mooi egaal vel kreeg, had ik dat nu wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rlf-L3fPHegV9vcrDDP4pws7keQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6AG4XFkoQHmcF36VVOFievdB.jpg?f=fotoalbum_large

Ter info, ik print een dun laagje om rotzooi van mijn bed af te halen, schoonmaken werkt hier niet (goed) op, dus ik print een super dun laagje, verhit daarna het bed naar 100 graden, en trek het er af. Werkt super.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54LsD7MeWU54mu41iEstQmiiQ_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tt57MX5pUAATM0iFjcAIxER2.jpg?f=fotoalbum_large

In de loop der tijd al heel wat geprint (en gespoten), zoals deze molen voor mijn schoonmoeder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CdRViGmMq5BUUrtUYXhcNzWQ_c8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/71GoCFdHL2B2rN5iHutvll3Y.jpg?f=fotoalbum_large

En al is die heel mooi geworden, het was niet mijn ontwerp, en dat is wel het leukste om zelf te doen.

Mijn deckboxen zijn hier wel de mooiste voorbeelden van. Die zijn voor het spel Unmatched.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l5iY-XcvlFJywGEaMTKiVHopZXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zdv4fgySIOsnc2JTVTun87Wx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hB_IkqADFoirVf2hWFeLCfRvVB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eOSeSoVLAfpQSIQ2wZ5BLsxN.jpg?f=fotoalbum_large

Verder is dit de enclosure voor mijn printer. Plexiglas moet ik nog toevoegen, maar voor dat ik dat doe, moet eerst de voeding nog buiten de enclosure komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O08i2ZXGOVXe7xXV6LGZ572GoN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hSR8CFMBTjd0QIKa6tyjtPY1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCuoh7TXMO0M2Qwc0cfvWPPzubU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QsPYUuoUZU0YdIeqT6FlxzMt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tfS9RIzHyQbnvleewD_0JNimY0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5yZiOMu1TzCFNC39pPv475ev.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1wyyBpTY7_pg9FJFnd64pxh-qw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YAoltuQFvAIOHJ4OvBhXW6FG.jpg?f=fotoalbum_large

En ja dat is een kerstboom, ben ik vroeg? Soort van. Maar dat is omdat dit mijn nieuwe project is, ik ga namelijk 2 platformen tussen de boom in doen. Deze bestaat uit 3 delen, ik print nu delen die daar tussen gaan om ronde houten platen te dragen waarop het 1 en ander gaat komen (denk een trein, dorpje enz)

Eerst prototype geprint, past perfect, net wat frictie maar nog wel goed er in en er af te krijgen. V2 wordt nu geprint met een hoge infill voor extra stevigheid en iets ander design. Blijft leuk dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JG4Ex9BcceCZcyI9l2uHX3NCtbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/swijyBUXEgPdwsGDgVJLs33X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-AChr1lJ2ayD7Nf_EZDrsokTbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/swPKzFIojsW2A0rsJ3bIlFhn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0qT8IKTCEMaBnvqFLyZ1j54lYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMPx68f03QGYVkh50TKEOojQ.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: en geprint:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nnied_ckXJdm2xkqL28jA8RJAwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxnaCoehvUUshAyAI9xDikK0.jpg?f=fotoalbum_large

En in de boom:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y55J_WRODwSZEtoBkmQHJz3WFAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/imbOkMGFoX0htEZH3t3hXR2L.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Benjamin- op 06-11-2022 16:15 ]

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@Benjamin- Die windmolen is heel gaaf! Ik heb het 3d model ondertussen gevonden, maar welke filamenten heb je gebruikt?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

pwillemske schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:02:
@Benjamin- Die windmolen is heel gaaf! Ik heb het 3d model ondertussen gevonden, maar welke filamenten heb je gebruikt?
Alles met PLA(+)

Ik heb een hoop met wit geprint. Vervolvens met een airbrush alles gespoten, en daarna vernis.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

• Scipionyx
  • Niet online
Had firmware 1.0.2 op mn Ender 3 v2. Vandaag geflashed naar 1.0.7, maar ik blijf het probleem houden dat mijn nozzle niet automatisch opwarmt wanneer ik een print start.

Bed warmt gewoon op, zoals aangegeven in de slicer Cura.

De nozzle moet ik tijdens de printjob handmatig op bijv 205 graden zetten. Daarna begint de print wel gewoon.

Is er iets wat ik mis..?

• MdBruin
@Benjamin- hoe dun print je deze laag. 0,2mm? De standaard creality flex mat is bij mij een ramp om echt schoon te krijgen. Ik print momenteel op een glasplaat wat voor mij goed werkt maar ik moet wel uitkijken dat de PETG er niet teveel op afkoelt (anders zit het echt goed vast).

@Scipionyx heb je dit ook als je preheat voor bijvoorbeeld PLA in het menu van de printer?
Welke slicer (prusa/cura/enz) maak je gebruik van, heb je dit ook als je een andere gebruikt?

• Scipionyx
  • Niet online
MdBruin schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:56:

@Scipionyx heb je dit ook als je preheat voor bijvoorbeeld PLA in het menu van de printer?
Welke slicer (prusa/cura/enz) maak je gebruik van, heb je dit ook als je een andere gebruikt?
Nee. Het handmatig pre-heaten gaat prima. De nozzle zelf werkt en print voor de rest prima. Ik denk dat het een stukje gcode is wat ontbreekt/anders moet.

Ik moet nog een andere slicer proberen. Zal m'n bevindingen laten weten hier.

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

MdBruin schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:56:
@Benjamin- hoe dun print je deze laag. 0,2mm? De standaard creality flex mat is bij mij een ramp om echt schoon te krijgen. Ik print momenteel op een glasplaat wat voor mij goed werkt maar ik moet wel uitkijken dat de PETG er niet teveel op afkoelt (anders zit het echt goed vast).

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik precies kan controleren hoe dik die is, heb hem alleen in STL file en ik weet zo 1, 2, 3, niet hoe ik de dikte kan zien. Maar ik vermoed gezien mijn layer height op normale settings op 0,28 staat, en de maat tussen de 2 en 3 zit, dat dit best wel eens 0,28mm kan zijn. Het is iig 1 laag die die print.

Ik had ook altijd gezeur met schoon krijgen als er veel rotzooi op zit (de hekken van die molen bijvoorbeeld gebruikte iets van 150 kleine supports, veel die op de plaat bleven en resten achter liet), maar met 1 zo'n printje zit er gewoon niets meer op je bed, zeker met nog even extra opwarmen naar 100c gaat het er echt heel mooi af. Soort van waxen voor je printer. ;)

De volledige plaat is 11g plastic, maar ik moet nog een keer wat kleinere maken, vaak zit de rotzooi alleen in het midden, en al boeit me die 5-10 cent aan pla niet, is die toch weer een tijdje aan het printen, dus minder downtime is dan wel fijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Benjamin- op 05-11-2022 23:35 ]

@Benjamin- Dikte van de eerste laag is een setting in je Slicer. Moet je dat ergens terug kunnen vinden, zal per profiel verschillen.

@Scipionyx Je temperatuur zou mee moeten komen vanuit je Slicer software. Geen idee wat je gebruikt, maar in Cura kun je dat instellen, of als setting van je PLA of in een profiel wat je altijd kunt aanpassen mocht je wat willen spelen met de temperatuur of andere settings. Kan mij niet voorstellen dat het van je firmware komt om heel eerlijk te zijn. Is iets in je slicer-software naar mijn idee.

Ik print alleen op het magnetisch flexbed, geen problemen mee met PLA. Bed op 45 tijdens printen. Als je bedlevel goed is dan heb je ook geen problemen met te vast of te los zitten van prints. Om de paar maanden afspoelen met heet water veel meer doe ik er niet aan. Ik print geen PETG, want te hoge temperatuur schijnt niet heel goed te zijn voor het magnetisch flexbed lees ik overal. Zelf geen ervaring mee, mijn bed temp is nooit boven de 50 graden geweest.

[ Voor 10% gewijzigd door smitae op 06-11-2022 08:42 ]

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

smitae schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:40:
@Benjamin- Dikte van de eerste laag is een setting in je Slicer. Moet je dat ergens terug kunnen vinden, zal per profiel verschillen.
Ja en het profiel dat ik vermoed dat ik heb gebruikt, staat op 0,28.

• Scipionyx
  • Niet online
Ben een stapje verder.
Met PrusaSlicer wordt temp wél 'meegenomen'. Alleen stond er op display eerst 150 graden en even later ging dat naar 200. Wat het eigenlijk gelijk had moeten zijn.

Begin te vermoeden dat het in mijn start g-code kan zitten. Misschien Cura maar s vers installeren.

In de tussentijd; kan iemand zijn start g-code plaatsen?

Zelf wil ik dit ook nog s proberen: https://gist.github.com/f...c80ac7b6b20ffa771af103c56
smitae schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:40:

@Scipionyx Je temperatuur zou mee moeten komen vanuit je Slicer software. Geen idee wat je gebruikt, maar in Cura kun je dat instellen, of als setting van je PLA of in een profiel wat je altijd kunt aanpassen mocht je wat willen spelen met de temperatuur of andere settings. Kan mij niet voorstellen dat het van je firmware komt om heel eerlijk te zijn. Is iets in je slicer-software naar mijn idee.
Cura idd. Heeft altijd goed gewerkt, bij een andere printer.
Had juist gehoopt dat de firmware update dit euvel zou oplossen.

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:32
@Scipionyx
Dit is wat ik in SuperSlicer heb met Klipper firmware voor een CR-10S Pro V2
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
G90 ; use absolute coordinates
M83 ; extruder relative mode
M140 S{first_layer_bed_temperature[initial_extruder]} ; set final bed temp
M104 S150 ; set temporary nozzle temp to prevent oozing during homing and auto bed leveling
M190 S{first_layer_bed_temperature[initial_extruder]} ; wait for bed temp to stabilize
G28 ; home all axis
G29 ; auto bed levelling
G1 Z50 F240
G1 X2 Y10 F3000
M104 S{first_layer_temperature[initial_extruder]+extruder_temperature_offset[initial_extruder]} ; set final nozzle temp
M109 S{first_layer_temperature[initial_extruder]+extruder_temperature_offset[initial_extruder]} ; wait for nozzle temp to stabilize
G1 Z0.28 F240
G92 E0
G1 Y140 E10 F1500 ; prime the nozzle
G1 X2.3 F5000
G92 E0
G1 Y10 E10 F1200 ; prime the nozzle
G92 E0

Is overigens 'gestolen' inclusief commentaar, wil me er ooit nog eens in verdiepen maar printen gaat prima dus is er nog niet van gekomen.

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-11 16:39
Wie kan mij helpen met kiezen voor een nieuwe slicer? Ik ben een #D virgin en heb nu een paar weken mijn 3v2 en paar leuke dingen/mods geprint dmv gebruik van de creality slicer en heb moeten ploeteren om het bed correct te krijgen zodat alles blijft plakken :-) maar lees zoveel dingen die je kan instellen in een slicer wat in de default creality slicer niet kan.

Is er niet ergens een mooie tabel met de pro/cons van de diverse slicers? Las ergens in (geloof) de opening hierover maar daar ben ik niet veel wijzer van geworden.

• Banditoz
Ik gebruik vanaf het begin al cura maar dat was niet echt een voorkeur maar bevalt prima. Ik denk dat dat samen met prus slicer de meest gebruikte is. Creality slicer heb ik weleens gelezen dat die gebaseerd is op cura maar vaak een paar versies achter ligt.

• ninjazx9r98
@rikoos
Op dit moment gebruik ik alleen nog maar SuperSlicer waar ik zeer tevreden over ben. Zelfs overigens ook een redelijke "3D virgin" dus hieronder mijn bevindingen sinds maart dit jaar.
Grootste deel van het verhaal gaat overigens over printen met PLA. Toen ik het plakken onder de knie had een rol ABS gekocht (wilde voor in de auto steviger materiaal dat minder warmte gevoelig is) maar daar blijven de lagen los komen van elkaar en het is en blijft broos. Die rol ligt in een hoek en geen idee of ik daar nog wat mee ga doen aangezien ik sinds een paar weken alleen nog maar PETG print en daar nul komma nul problemen mee heb.

Ben met mijn Creality printer aantal maanden terug als 3D virgin begonnen met Prusa slicer na gelezen te hebben dat de Creality daarop gebaseerd is maar minder recent is. In het begin ook veel problemen gehad om de boel te laten plakken maar dat bleek uiteindelijk meer te liggen aan mijn onkunde en nog niet goed begrijpen hoe het allemaal in elkaar stak dan dat het aan de slicer lag.
Overgestapt naar Prusa slicer omdat ik destijds nog het vermoeden had dat mijn plak problemen veroorzaakt werden door de slicer en daarmee ging het printen ineens een stuk beter. Zal achteraf gezien niet zo aan de slicer hebben gelegen maar eerder aan levelling, z-offset enz waarmee ik ook aan het proberen was en kennelijk had ik bij toeval de juiste mix van een en ander te pakken waarna het over het algemeen wel plakte maar nu had ik ineens prints die op 1 of meerdere hoeken los lieten of op driekwart van een print liet het ineens toch weer los.

Creality behuizing, sterkere veren, anti backlash nuts, Creality glasplaat, sync belt enz allemaal verbeteringen toegepast op de printer en om eerlijk te zijn is dat voor mij bijna nog leuker als hobby dan het printen zelf.
Na de veren was het plakken weer helemaal voorbij en liet alles los. Lopen klooien met levelling en z-offset wat ik destijds nog steeds niet goed begreep en een print gehad die zo'n beetje in het originele bed/sticker gegraveerd was inclusief wat pitten in de sticker. Glasplaat er op want dat zou een wondermiddel zijn, ook nu weer niet goed plakken. Boenen met schoonmaakmiddel, alcohol, haarlak alles is zo'n beetje de revu gepasseerd. De printer staat in hetzelfde hok als de wasmachine en droger dus moet het haast wel de droger zijn die een luchtstroom veroorzaakt en de boel verpest dus daar was de reden om een behuizing te kopen.

Tijdens al dat geexperimenteer veel youtube filmpjes gekeken over levelling en de z-offset waarbij ik steeds meer begon te begrijpen hoe het zou moeten werken. Overgestapt op Klipper firmware maar dan de Desuuuu versie zodat m'n LCD blijft werken en de RPI voorzien van een origineel touchscreen dat voor weinig voorbij kwam op marktplaats. toen pas is het muntje echt gevallen met levelling en de z-offset. Alle prints plakken sindsdien als een malle en heb ook een tijd probleemloos geprint op de gladde kant van m'n glasplaat zonder toevoeging van wat dan ook en dus niet op de kant met de struktuur sticker.

Laatste wijzigingen zijn nu een Phaetus Dragonfly hotend en een PEI flex plate, een nieuwe 50W heater cartridge en thermistor cartridge zijn onderweg nadat ik me gisteren tijdens het vervangen van de hotend en parts fan ergerde aan de thermistor die steeds uit de hotend kwam zetten. Niet perse noodzakelijk maar net als een aantal van de andere verbeteringen puur omdat het kan en sleutelen aan de printer is ook een groot deel van de fun voor mij.

• rikoos
@ninjazx9r98 hahaha wat herken ik veel hierin :-) Ik ben alleen nog steeds met alleen PLA bezig en wil dat eerst goed snappen allemaal voordat ik andere filament soorten ga proberen.

Bedankt voor de jouw uitgebreide verhaal en je reis naar het perfecte 3d printen :-)

• MdBruin
@Scipionyx De volgende startcode staat bij mij in Cura voor de Ender 3

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
; Ender 3 Custom Start G-code
G92 E0 ; Reset Extruder
G28 ; Home all axes
G1 Z2.0 F3000 ; Move Z Axis up little to prevent scratching of Heat Bed
G1 X0.1 Y20 Z0.3 F5000.0 ; Move to start position
G1 X0.1 Y200.0 Z0.3 F1500.0 E15 ; Draw the first line
G1 X0.4 Y200.0 Z0.3 F5000.0 ; Move to side a little
G1 X0.4 Y20 Z0.3 F1500.0 E30 ; Draw the second line
G92 E0 ; Reset Extruder
G1 Z2.0 F3000 ; Move Z Axis up little to prevent scratching of Heat Bed
G1 X5 Y20 Z0.3 F5000.0 ; Move over to prevent blob squish

Ik heb zelf een ender 5 waardoor ik niet kan zeggen of de start code volledig goed werkt (ik neem aan van wel). Het in 2 stappen verhogen van de temperatuur kwam ik met cura ook tegen bij mijn ender 5, eigenlijk geen aandacht gegeven omdat de ingestelde temperatuur werd bereikt voor het printen.

@rikoos welk filament gebruik je momenteel? Er zijn namelijk veel gelijksoortige klachten over de meegeleverde filament vanuit Creality.

@ninjazx9r98 voor je ABS kan ik je de volgende playlist aanraden:
https://www.youtube.com/p..._8CTrnUhxSyeRiCQqPpAbienf
Is van Nero3D welke uitlegt hoe je ABS kunt printen. Wel is aangeraden om een full metal hotend te hebben en niet de standaard creality oplossing, dit omdat je PTFE tube tot aan je nozzle zit welke dus de hogere temperatuur te verwerken krijgt. Een oplossing is om een andere heatbreak te installeren om er een full metal hotend van te maken. Maar je oplossing voor een dragenfly te monteren is natuurlijk ook een mooie oplossing.

@Benjamin- bedankt, ik zal het ook eens proberen met de originele flex mat. Deze heb ik maar in de doos van de glasplaat gedaan omdat ik de mat niet meer goed schoon kreeg.

[ Voor 26% gewijzigd door MdBruin op 07-11-2022 16:05 ]

• rikoos
MdBruin schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:49:
@rikoos welk filament gebruik je momenteel? Er zijn namelijk veel gelijksoortige klachten over de meegeleverde filament vanuit Creality.
Ik had dat ook al hier in het forum gemeld dat mijn meegeleverde filament bagger was, heb nieuwe bij een lokale shop hier PLA gekocht en die gaat prima. Bedankt voor de reactie.

• MdBruin
@rikoos mooi dat het al opgelost is, uit je vorige bericht dacht ik te lezen dat je nog problemen had en ook keek naar een andere slicer.
Zelf heb ik de creality slicer niet gebruikt, maar ben gelijk naar cura gegaan.
rikoos schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:46:
Wie kan mij helpen met kiezen voor een nieuwe slicer? Ik ben een #D virgin en heb nu een paar weken mijn 3v2 en paar leuke dingen/mods geprint dmv gebruik van de creality slicer en heb moeten ploeteren om het bed correct te krijgen zodat alles blijft plakken :-) maar lees zoveel dingen die je kan instellen in een slicer wat in de default creality slicer niet kan.

Is er niet ergens een mooie tabel met de pro/cons van de diverse slicers? Las ergens in (geloof) de opening hierover maar daar ben ik niet veel wijzer van geworden.
Ik gebruik alleen Cura, doet wat het doen moet. Simpel tot heel complexe opties. En naar mijn gevoel wel een soort van standard in de 3d print wereld. En aangezien het NL roots heeft, komt immers van ultimate, heeft het voor mij wel een extra pluisje.
De meegeleverde slicers zijn vaak Cura maar met een sausje van Creality of andere HW fabrikant.
Gewoon beetje proberen, merk je vanzelf of je er mee uit de voeten kunt. Ik heb de Creality slicer nooit gebruikt, heb zelf een Ender 5 (pro met alle upgrades)

• rikoos
MdBruin schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:12:
@rikoos mooi dat het al opgelost is, uit je vorige bericht dacht ik te lezen dat je nog problemen had en ook keek naar een andere slicer.
Niet echt problemen maar ik mis gewoon veel opties die ik overal lees, voor de echte beginner is het simpel (want je kan bijna niets hahaha) maar ik wil gewoon meer ;)

• MdBruin
@rikoos ik bedoelde meer
rikoos schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:46:
[...] dmv gebruik van de creality slicer en heb moeten ploeteren om het bed correct te krijgen zodat alles blijft plakken :-)
[..]
Maar dat kan je op 2 manieren lezen kom ik zelf al achter. Cura heeft voor mij nu genoeg instellingen welke ik kan aanpassen, als het standaard niet kan dan is er meestal wel een plugin wat iets mogelijk maakt. Bijvoorbeeld de z-offset welke met de standaard firmware niet is aan te passen, daar moet je echt de autobedleveling firmware voor hebben. Ik heb wel een probe liggen maar deze nog niet geïnstalleerd (ben er nog niet helemaal uit of ik deze ga plaatsen) omdat het nu prima gaat. Voor Cura is er gewoon een plugin beschikbaar welke deze optie toevoegt aan de slicer.

• Evertt
De Ender 5 s1 ziet er wel goed uit zeg.

https://www.creality.com/products/ender-5-s1-3d-printer

Wil een nieuwe printer maar zo wordt mij keuze nog moeilijker.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-12 22:15
En nu met €120 eurly bird korting :)00

Uitverkocht..

[ Voor 25% gewijzigd door Raymond op 08-11-2022 22:28 ]

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:05
Evertt schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:08:
De Ender 5 s1 ziet er wel goed uit zeg.

https://www.creality.com/products/ender-5-s1-3d-printer

Wil een nieuwe printer maar zo wordt mij keuze nog moeilijker.
Die extruder is wel mooi. Eens een keer geen dual-gear.
Je hoort veel jippie-verhalen over dual-gear, maar dual-gear is zeker niet zaligmakend. Oa MihaiDesigns heeft daar ooit eens wat over gezegd.

Verwijderd

Opstelling: Ender 3v2, 3D Touch sensor, handmatig geleveld, toen de sensor zijn werk laten doen. Maar ik heb enorme issues met de first later. Terug weten te brengen tot gaps in 1 hoek waardoor de print omkrult. Maar ondanks dat ik al vele goede prints heb gedaan, krijg ik er momenteel alleen maar rommel uit. Als iemand de gouden tip heeft 🤷🏻‍♂️ want ik ben het even kwijt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OKkcPezQNUlDnVteKS-6X221oI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VNaBTtdKPByf0YaJ9ArsNa97.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkQZQLA9r7rrty_AWz10Ub7U3GU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JkIpzdTf2QPvmsoN48IlSgdu.jpg?f=fotoalbum_large
De lijn komt omdat het 2 lagen zijn en ik hem al dubbel gevouwen had. 😇

• Luani
Verwijderd schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:23:
Opstelling: Ender 3v2, 3D Touch sensor, handmatig geleveld, toen de sensor zijn werk laten doen. Maar ik heb enorme issues met de first later. Terug weten te brengen tot gaps in 1 hoek waardoor de print omkrult. Maar ondanks dat ik al vele goede prints heb gedaan, krijg ik er momenteel alleen maar rommel uit. Als iemand de gouden tip heeft 🤷🏻‍♂️ want ik ben het even kwijt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De lijn komt omdat het 2 lagen zijn en ik hem al dubbel gevouwen had. 😇
Mijn ervaring is hoe meer walls je gebruikt hoe sterker het warp effect. Ik zou hier een brim of micky oortjes toevoegen.

Verwijderd

Luani schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:45:
[...]

Mijn ervaring is hoe meer walls je gebruikt hoe sterker het warp effect. Ik zou hier een brim of micky oortjes toevoegen.
Ik heb deze print al zo vaak gemaakt.... nametag plaatje.
Dus net de printer nog maar eens uit elkaar gehaald, hele heatbed los alle wielen weer even vaster gezet, leek iets minder wiebelig. Handmatig met een papiertje geleveld, iets strakker op de veren gezet en de probe is nu zijn ronde aan het maken...

Edit: wellicht de drastische oplossing, The great reset op je printer 8)
Maar de eerste print daarna ging weer als van ouds! Dus soms handiger om even alles na te lopen en opnieuw in elkaar te zetten kennelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2022 12:22 ]

• MdBruin
@Verwijderd ik wou al zeggen controleer eens je z-offset, deze staat waarschijnlijk verkeerd omdat na de autobedleveling de afstand te groot is. De standaard instelling kan ook nog niet helemaal goed zijn.
Je kunt dit doen door een autobedleveling te laten doen en daarna een auto home, daarna eens kijken met een papiertje hoever de nozzle van het bed af staat (aangeraden om het bed op te warmen naar de print temperatuur welke je gebruikt).

@Evertt ik weet het nog niet zo, vooral is er gesleuteld aan het uiterlijk als ik zo de plaatjes zie.
Ja er zijn wat upgrades gedaan aan de standaard Ender 5 (pro), maar of deze de meerwaarde waard zijn voor mij dat zou ik niet zo kunnen zeggen. De direct drive en full metal hotend zijn een welkome verbetering, maar deze kan je ook eenvoudig bij een standaard Ender 5 (pro) kunnen doen. De rest (op het silicone veertje) is gewoon te printen. Het standaard frame van de Ender 5 is sterk genoeg, de extrusions zijn in mijn ogen niet echt nodig. Het grootste probleem met het bed is dat deze kan buigen onder gewicht, daarvoor is er eenbeugel mod te printen.
Om deze printer te modden zoals je vroeg moet je even geduld hebben of zelf aan de slag gaan met ontwerpen/tekenen.

@rinkel kijk nog maar eens goed in de specs, deze heeft gewoon een dual-gear extruder. Niet goed afgesteld geeft inderdaad ook genoeg problemen.
Edit: ik ga de test ook eens doen om te kijken wat eruit komt ;) .

[ Voor 7% gewijzigd door MdBruin op 09-11-2022 14:37 ]

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-12 12:18
@Verwijderd Ik ben het eens met MdBruin, kijk is naar je z-offset.

Dit is een leuke guide/stl om met je z off set aan de slag te gaan tot het goed is:
https://www.printables.co...alibration-in-less-than-5

Ik heb mijn z-offset goed gekregen door een auto-bedlevel te doen, dan voorzichtig! in stapjes de Z naar 0 gemoved. En dan met de Z-offset spelen totdat een papiertje grip heeft.
Met deze handelingen moet je wel oppassen, je kan zomaar je nozzle in je bed sturen.

Daarna kan je de guide van hierboven volgen om het helemaal perfect te krijgen.

Print je toevallig ook met Jupiter bladgroen?
Dit is hoe mijn eerste laag eruit ziet op mijn Ender3v2 met CR-touch en PEI bed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7iFugiUCFPaPsD1P7htlMfvQ-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rvDGRDfPSooAeb4yk7lRLho2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door aegis3d op 09-11-2022 21:10 ]

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

• Evertt
Ik vind Creality niet meer echt open source als ik kijk naar de S1 serie. Zeker als ik kijk naar de touch scherm.

Maar ik besloten om de Ender 3 v2 te houden die veel is update heeft gekregen.

Alleen zoek ik nog een direct drive voor Ender 3 v2.

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:44
Hallo allemaal,

Ik heb mijn Ender 3 Pro de afgelopen tijd flink geupgrade, oa direct drive en een Bondtech BMG extruder. Nu merk ik toch dat dat vrij zwaar is voor de X as en dat die een de rechterkant begint door te zakken. Ik heb al geprobeerd deze strakker aan te draaien, maar misschien is het ook wel een mooi moment voor nog een upgrade, namelijk de dual Z axis upgrade.

Nu zie ik dat er meerdere mogelijkheden zijn: TH3D heeft een volledig mechanische kit voor 60 dollar, maar dat betekent dat ik de bovenste balk niet meer kan gebruiken om in de toekomst een Klipper scherm te monteren.
Op Aliexpress zie ik ook de mogelijkheid om 2 steppers te gebruiken, dit moet dan werken met een splitter kabel, zodat je beide steppers op dezelfde moederbord poort kunt gebruiken.

Heeft iemand ervaring met de dual Z axis upgrade en zo ja welke van de 2 methodes gebruik je?
Voor wat betreft de Aliexpress methode: Kan het moederbord die 2 steppers op 1 poort wel aan? Of is het toch niet aan te raden?

Ik hoop dat iemand er meer vanaf weet. :)

• dehardstyler
Evertt schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:48:
Alleen zoek ik nog een direct drive voor Ender 3 v2.
Ik heb deze upgrade vorig weekend afgerond: https://www.youmaketech.c...-for-ender-3-pro-v2-cr10/

Ik kan hem aanraden!

• Sharkey79
  • Laatst online: 24-12 00:40
Heeft iemand ervaring met de dual Z axis upgrade en zo ja welke van de 2 methodes gebruik je?
Voor wat betreft de Aliexpress methode: Kan het moederbord die 2 steppers op 1 poort wel aan? Of is het toch niet aan te raden?
Ik heb bij de aanschaf van mijn v2 gelijk de Creality Dual Z as (met 2e stepper en split kabel) aangeschaft en gelijk geïnstalleerd en voor bij mij werkt het prima op 1 poort :-)

• rikoos
Gisteren ook de (van Creality zelf) Dual Z geïnstalleerd dus nog weinig over te vertellen maar was heel simpel om te doen en het lijkt perfect te werken.

Verwijderd

rikoos schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:13:
Gisteren ook de (van Creality zelf) Dual Z geïnstalleerd dus nog weinig over te vertellen maar was heel simpel om te doen en het lijkt perfect te werken.
Helpt die Dual-Z ook tegen het zakken van de arm?
Want et verbaast me dat die na een print, als de motor wordt losgelaten, op het heatbed valt.
En voor de auto-home, gooit hij hem niet omhoog, dus vaak strepen over de plaat. 8)7

• rikoos
Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:09:
[...]
Want et verbaast me dat die na een print, als de motor wordt losgelaten, op het heatbed valt.
En voor de auto-home, gooit hij hem niet omhoog, dus vaak strepen over de plaat. 8)7
Dat was ook één van de redenen bij mij dat ik hem had gekocht. Soms zakte hij (schuin) omlaag en mijn printjes waren daardoor niet mooi recht. Ik heb hem nu nog te kort geinstalleerd (pas 1 mini printje) om echt wat zinnig te kunnen zeggen.

• dehardstyler
[...]

Waarschijnlijk wel, maar wat jij zeker ook even moet doen is het wieltje aan de binnenkant van de rechterkant wat strakker te zetten. Dat voorkomt dit ook. Die van mij is ook wel eens een stukje gezakt nadat de print klaar was, maar als hij bij jou zo op je bed knalt zit het allemaal wel heel los.
Sharkey79 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:23:
[...]

Ik heb bij de aanschaf van mijn v2 gelijk de Creality Dual Z as (met 2e stepper en split kabel) aangeschaft en gelijk geïnstalleerd en voor bij mij werkt het prima op 1 poort :-)
rikoos schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:13:
Thanks mannen. Ik zie dat die van Creality ook gewoon met zo'n splitter kabeltje komt, dus ik weet genoeg. Dan ga ik voor de dubbele stepper optie, zodat de bovenkant vrij blijft. d:)b

[ Voor 36% gewijzigd door dehardstyler op 10-11-2022 13:17 ]

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09:32
[...]

is dat met een v2 ? Die van mij blijft toch mooi op de hoogte staan waar hij gestopt is. Zelfs met de hand is het al flink draaien aan de as. (via de setting in free-mode zetten maakt het wel gemakkelijker)

Verwijderd

Boermansjo schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:27:
[...]

is dat met een v2 ? Die van mij blijft toch mooi op de hoogte staan waar hij gestopt is. Zelfs met de hand is het al flink draaien aan de as. (via de setting in free-mode zetten maakt het wel gemakkelijker)
v2 ja, maar heb het idee dat hij een paar minuten na de print in free-mode gaat en daardoor zakt.
en dan gaat het ook vrij soepel (op zwaartekracht)

• Boermansjo
Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:28:
[...]

v2 ja, maar heb het idee dat hij een paar minuten na de print in free-mode gaat en daardoor zakt.
en dan gaat het ook vrij soepel (op zwaartekracht)
Ik zou dat niet normaal vinden haha. De mijne staat nu al 3-4 maanden met de printkop 2/3 omhoog.
Zelf zonder stroom valt die niet naar beneden.

Verwijderd

Boermansjo schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:36:
[...]

Ik zou dat niet normaal vinden haha. De mijne staat nu al 3-4 maanden met de printkop 2/3 omhoog.
Zelf zonder stroom valt die niet naar beneden.
Zal nog eens aan de wielen draaien en een 2e Z-stepper d'r in schroeven! 8)

• Boermansjo
Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:37:
[...]

Zal nog eens aan de wielen draaien en een 2e Z-stepper d'r in schroeven! 8)
Ik ben ook nog maar een newbie wat 3D betreft hoor. Voor hetzelfde is die van mij verkeerd afgesteld.

• Sharkey79
  • Laatst online: 24-12 00:40
Zelfs met de hand is het al flink draaien aan de as. (via de setting in free-mode zetten maakt het wel gemakkelijker)
Als ik je 1 tip mag geven; Draai niet aan/beweeg geen assen als deze niet in "free-mode" staan. Deze genereren dan namelijk stroom richting het moederbord en daar kan je je moederbord mee om zeep helpen

• dehardstyler
Sharkey79 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:07:
[...]

Als ik je 1 tip mag geven; Draai niet aan/beweeg geen assen als deze niet in "free-mode" staan. Deze genereren dan namelijk stroom richting het moederbord en daar kan je je moederbord mee om zeep helpen
Als ze in free mode staan (steppers disabled) dan zijn het nog steeds generators. Je moet ze gewoon niet te hard draaien. :)

• Boermansjo
Sharkey79 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:07:
[...]

Dat wist ik niet (In de zin van dat het moederbord hier last kan van hebben)
De snelheid is niet al te hoog. Zo'n 1-2 millimeter.
In elk geval bedankt voor de tip. Al kom ik aan de z-as niet te veel omdat deze echt wel lastig is om te draaien.

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-12 12:18
Ik heb de aliexpress dual Z axis set, met de enkele orginele stepper motor op mijn E3v2

Aan de hand van deze vidoes heb ik besloten om de enkele stepper motor variant te bestellen:
YouTube: Ender3 V2 dual Z axis upgrade with pulley and timing belt with singl...

YouTube: Ender3 V2 Double screw upgrade kit (Dual Z axis upgrade by Creality)

1 argument voor een enkele stepper met tooth belt tussen de assen is, is als deze nou eenmaal goed is, kunnen de Z axis niet uit sync raken.
Dit zou eventueel wel kunnen met de 2 stepper set.

Tot nu toe bevalt de Z axis upgrade wel. Ik heb hem voornamelijk gehaald omdat mijn Z as resultaten niet zo fraai waren, veel zichtbare lines.
Deze set heeft hier wel mee geholpen, maar 't is nog niet perfect. Ik denk dat m'n frame ook niet 100% recht is.

Ik moet is m'n fillament spool naast m'n printer zetten inplaats van erop, ik zag gisteren iemand op reddit zeggen dat spool bovenop je printer voor extra Z wobble kan zorgen.

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

• Oli4-
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-11 22:05
Ha allemaal, sinds een maand in het bezit van een Ender 3 V2 Neo. Na een calibratie (manual bed level, auto bed level, z-offset, etc) kreeg ik meteen goede prints. Mijn eerste nozzle heb ik al weten te verstoppen na een aantal experimenten met wood filament PLA. Na het voorzichtig vervangen van de nozzle en herlevelen krijg ik geen goede prints meer.

Dit is wat Bed Level Visualizer in Octoprint mij geeft (redelijk aardig, toch?):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNl1ZHEGBAJPiIrKL3oW4e4cWRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wTidJ6wrQCEMRP75rsGRwXhc.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is echter wat ik als resultaat krijg (ook na nog een keer auto levelen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjDNtRjPHmhuBYMXCEhpQ6W5My0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k5fjO6r4ySspgQ2pL2tgK7rD.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan het bed handmatig levelen om de print beter te krijgen. Dan zegt Bed Level Visualizer in Octoprint echter dat mijn bed schever is dan het was. Raar... Ook lijkt auto level het alleen maar echter te maken i.p.v. beter. Ergens zit dus iets fout maar ik weet niet wat.

Iemand ervaring met soortgelijke situaties?

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-12 17:41
Ik heb het weleens gehad dat prints er ongeveer zo van af kwamen. Toen stond hij te ver van het bed af.

• Oli4-
MADG0BLIN schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 17:34:
Ik heb het weleens gehad dat prints er ongeveer zo van af kwamen. Toen stond hij te ver van het bed af.
Het rare is dat de nozzle linksonder een goede afstand heeft en linksboven te dichtbij. Rechts is natuurlijk een ramp zoals je kunt zien op de afbeelding. Wat ik raar vind is dat Bed Level Visualizer en de printkwaliteit elkaar tegenspreken.

Of Bed Level Visualizer zegt dat mijn bed recht is en dan is mijn print scheef. Of mijn print is goed maar dan zegt Bed Level Visualizer dan mijn bed scheef is. Ik begrijp het niet :'(

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-12 22:29
Heeft iemand een werkende Marlin 2.1.1 firmware.bin voor een Ender 5, met een BigTreeTech SKR mini E3 v2.0? Zonder BLTouch.

Er staat nu Marlin 2.0.7.2 op en ik wil upgraden vanwege het TFT35 display. In de laatste firmware voor het display staat dat er Marlin 2.1.x nodig is voor juiste werking.

Wat ik heb gedaan om zelf Marlin te complileren:
  1. Marlin 2.1.1 gedownload en in de Arduino IDE 2.0.1 geladen.
  2. De example configurations gedownload: (https://github.com/MarlinFirmware/Configurations) Daar onder Creality->Ender-5->SKR Mini E3 2.0 die bestanden genomen.
  3. Na een foutmelding bij complileren over het juiste board (STM32), in preferences een extra board manager opgegeven (http://dan.drown.org/stm3...age_STM32duino_index.json) en daarna het board Generic STM32F103C gekozen. Dat is volgens boards.h in de Marlin sources de juiste.
  4. Daarna kwam een foutmelding over een missende library U8glib-HAL, ook toegevoegd
  5. Maar nu komt er een melding "Compilation error: #error "You cannot set CONTROLLER_FAN_PIN equal to FAN_PIN."/li]
In de Configuration_adv.h staat die CONTROLLER_FAN_PIN helemaal niet gedefinieerd:
//#define CONTROLLER_FAN_PIN -1
Dit gaat m'n pet te boven. Help :)

In meer detail:

In file included from /Users/X/Downloads/Marlin-2.1.1/Marlin/src/inc/MarlinConfig.h:49:0,
from /Users/X/Downloads/Marlin-2.1.1/Marlin/src/HAL/shared/eeprom_if_i2c.cpp:28:
/Users/X/Downloads/Marlin-2.1.1/Marlin/src/inc/SanityCheck.h:2187:6: error: #error "You cannot set CONTROLLER_FAN_PIN equal to FAN_PIN."
#error "You cannot set CONTROLLER_FAN_PIN equal to FAN_PIN."
^
/Users/X/Downloads/Marlin-2.1.1/Marlin/src/inc/SanityCheck.h:2199:6: error: #error "You cannot set E1_AUTO_FAN_PIN equal to CONTROLLER_FAN_PIN."
#error "You cannot set E1_AUTO_FAN_PIN equal to CONTROLLER_FAN_PIN."
^
/Users/X/Downloads/Marlin-2.1.1/Marlin/src/HAL/shared/eeprom_if_i2c.cpp:35:28: fatal error: SlowSoftWire.h: No such file or directory
#include <SlowSoftWire.h>
^
compilation terminated.

- aanvulling -
Het board was de verkeerde, het moest de STM32F103R zijn. Daarna ontbraken nog een aantal libraries zoals SoftWire en TMCStepper. Maar nu krijg ik weer dit:
/Users/X/Downloads/Marlin-2.1.1/Marlin/src/HAL/AVR/u8g_com_HAL_AVR_sw_spi.cpp:71:15: error: cannot convert 'volatile uint32* {aka volatile long unsigned int*}' to 'volatile uint8_t* {aka volatile unsigned char*}' in assignment
u8g_outData = portOutputRegister(digitalPinToPort(dataPin));

Compilation error: cannot convert 'volatile uint32* {aka volatile long unsigned int*}' to 'volatile uint8_t* {aka volatile unsigned char*}' in assignment
Ik geef het op 8)7

Dus dan maar de shortcut: heeft iemand een firmware.bin voor een BTT mini E3 V2.0, voor een Ender-5? :)

[ Voor 12% gewijzigd door Snelletomaat op 12-11-2022 21:07 ]

Oli4- schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 15:37:
Ha allemaal, sinds een maand in het bezit van een Ender 3 V2 Neo. Na een calibratie (manual bed level, auto bed level, z-offset, etc) kreeg ik meteen goede prints. Mijn eerste nozzle heb ik al weten te verstoppen na een aantal experimenten met wood filament PLA. Na het voorzichtig vervangen van de nozzle en herlevelen krijg ik geen goede prints meer.

Dit is wat Bed Level Visualizer in Octoprint mij geeft (redelijk aardig, toch?):

[Afbeelding]

Dit is echter wat ik als resultaat krijg (ook na nog een keer auto levelen):

[Afbeelding]

Ik kan het bed handmatig levelen om de print beter te krijgen. Dan zegt Bed Level Visualizer in Octoprint echter dat mijn bed schever is dan het was. Raar... Ook lijkt auto level het alleen maar echter te maken i.p.v. beter. Ergens zit dus iets fout maar ik weet niet wat.

Iemand ervaring met soortgelijke situaties?
Kan het zijn dat de nieuwe nozzle langer/korter is dan degene die erin zat.
Of mogelijk is de z-offset nu iets anders doordat de nozzle juist meer in ingedraaid of juist iets minder.
Na een wissel van de nozzle kan de boel snel ontregeld worden door ermee te sleutelen.

Bed Level Visualizer is een leuke tool maar moet niet leidend zijn in mijn ogen. Je geeft al aan dat handmatig levelen je resultaat geeft. Dus lekker dat aanhouden en net zolang aan de wielen draaien en stellen totdat je weer een goede hechting krijgt.

Zou zelf dit aanhouden.
1. Bed goed ontvetten met warm water en afwasmiddel en daarna goed droog maken.
2. Z-Offzet controleren.
3. Nu bed gaan stellen met de stelwielen.

En als dat alles niet werkt dan een keer je firmware resetten naar de fabrieksinstellingen en dit opslaan!!
Daarna bovenstaand opnieuw proberen.

Klinkt raar misschien maar soms gebeuren er dingen met een printer die niet te verklaren zijn en kun je dagen zoeken en blijkt de oplossing hierin te zetten. In het verleden toch paar keer mee mogen maken.
Snelletomaat schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 20:10:
Heeft iemand een werkende Marlin 2.1.1 firmware.bin voor een Ender 5, met een BigTreeTech SKR mini E3 v2.0? Zonder BLTouch.

Er staat nu Marlin 2.0.7.2 op en ik wil upgraden vanwege het TFT35 display. In de laatste firmware voor het display staat dat er Marlin 2.1.x nodig is voor juiste werking.

Wat ik heb gedaan om zelf Marlin te complileren:
  1. Marlin 2.1.1 gedownload en in de Arduino IDE 2.0.1 geladen.
  2. De example configurations gedownload: (https://github.com/MarlinFirmware/Configurations) Daar onder Creality->Ender-5->SKR Mini E3 2.0 die bestanden genomen.
  3. Na een foutmelding bij complileren over het juiste board (STM32), in preferences een extra board manager opgegeven (http://dan.drown.org/stm3...age_STM32duino_index.json) en daarna het board Generic STM32F103C gekozen. Dat is volgens boards.h in de Marlin sources de juiste.
  4. Daarna kwam een foutmelding over een missende library U8glib-HAL, ook toegevoegd
  5. Maar nu komt er een melding "Compilation error: #error "You cannot set CONTROLLER_FAN_PIN equal to FAN_PIN."/li]
In de Configuration_adv.h staat die CONTROLLER_FAN_PIN helemaal niet gedefinieerd:
//#define CONTROLLER_FAN_PIN -1
Dit gaat m'n pet te boven. Help :)

In meer detail:

In file included from /Users/X/Downloads/Marlin-2.1.1/Marlin/src/inc/MarlinConfig.h:49:0,
from /Users/X/Downloads/Marlin-2.1.1/Marlin/src/HAL/shared/eeprom_if_i2c.cpp:28:
/Users/X/Downloads/Marlin-2.1.1/Marlin/src/inc/SanityCheck.h:2187:6: error: #error "You cannot set CONTROLLER_FAN_PIN equal to FAN_PIN."
#error "You cannot set CONTROLLER_FAN_PIN equal to FAN_PIN."
^
/Users/X/Downloads/Marlin-2.1.1/Marlin/src/inc/SanityCheck.h:2199:6: error: #error "You cannot set E1_AUTO_FAN_PIN equal to CONTROLLER_FAN_PIN."
#error "You cannot set E1_AUTO_FAN_PIN equal to CONTROLLER_FAN_PIN."
^
/Users/X/Downloads/Marlin-2.1.1/Marlin/src/HAL/shared/eeprom_if_i2c.cpp:35:28: fatal error: SlowSoftWire.h: No such file or directory
#include <SlowSoftWire.h>
^
compilation terminated.

- aanvulling -
Het board was de verkeerde, het moest de STM32F103R zijn. Daarna ontbraken nog een aantal libraries zoals SoftWire en TMCStepper. Maar nu krijg ik weer dit:
/Users/X/Downloads/Marlin-2.1.1/Marlin/src/HAL/AVR/u8g_com_HAL_AVR_sw_spi.cpp:71:15: error: cannot convert 'volatile uint32* {aka volatile long unsigned int*}' to 'volatile uint8_t* {aka volatile unsigned char*}' in assignment
u8g_outData = portOutputRegister(digitalPinToPort(dataPin));

Compilation error: cannot convert 'volatile uint32* {aka volatile long unsigned int*}' to 'volatile uint8_t* {aka volatile unsigned char*}' in assignment
Ik geef het op 8)7

Dus dan maar de shortcut: heeft iemand een firmware.bin voor een BTT mini E3 V2.0, voor een Ender-5? :)
Durf het niet met zekerheid te zeggen maar dien je Marlin niet te compileren met PlatformIO.

Gebruik zelf Klipper dus is al lang geleden maar je kan het daar anders eens mee proberen.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Marlin 2.x moet je inderdaad via PlatformIO compileren. De IDE is niet geschikt hiervoor. PlatformIO kun je gebruiken i.c.m. VSCode. Er zijn veel tutorials te vinden op Youtube.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Guy van Echteld
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04-12-2022
Hallo,

Sinds enkele dagen ben ik in het bezit van een Creality CR10 Max. Nu ervaar ik problemen met de nozzle die te ver van het bed staat, waardoor het filament op het bed gelegd wordt, en dus niet hecht.
Na een hele dag puzzelen door middel van kalibreren, bed verhogen enz. ben ik denk ik tot de conclusie gekomen dat er iets niet goed zit in de kalibratie van de microswitch.

Dit omdat hij na het verhogen van het bed, nog steeds de zelfde afstand aanhoudt, als toen het bed lager stond. Voordat de print gestart wordt, kalibreert hij ook steeds opnieuw de 16 punten.

Hierbij een video ter illustratie:

YouTube: Creality CR10 Max

Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.
Alvast bedankt!
Ik heb geen ervaring met BL-touch etc. Naar mijn idee is het ook veel beter eerst je printer goed te krijgen door 100% de boel handmatig af te stellen.

Pas als je dat goed in de vingers hebt kun je dan de auto bedlevel verder goed inregelen.
Naar alle waarschijnlijkheid zit je uitdaging in het goed krijgen van je Z-offset.

Maar goed, je koopt een complete printer met BL-touch etc. Dan mag je toch wel verwachten dat het out of de box zou moeten werken. Er zijn hier vast wel tweakers die ervaring hebben de setup van de BL touch / Z-offset etc.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:20
Guy van Echteld schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:23:
Dit omdat hij na het verhogen van het bed, nog steeds de zelfde afstand aanhoudt, als toen het bed lager stond. Voordat de print gestart wordt, kalibreert hij ook steeds opnieuw de 16 punten.
Je moet ergens in die firmware de z offset aanpassen.

slice eens iets met een enorme brim eromheen, dan als hij begint te printen kan je waarschijnlijk wel ergens iets in het menu menu vinden, vaak bij "tune" oid, ik weet niet hoe de firmware interface er uit ziet.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Oli4-
MikeOO schreef op zondag 13 november 2022 @ 07:57:
[...]

Kan het zijn dat de nieuwe nozzle langer/korter is dan degene die erin zat.
Of mogelijk is de z-offset nu iets anders doordat de nozzle juist meer in ingedraaid of juist iets minder.
Na een wissel van de nozzle kan de boel snel ontregeld worden door ermee te sleutelen.

Bed Level Visualizer is een leuke tool maar moet niet leidend zijn in mijn ogen. Je geeft al aan dat handmatig levelen je resultaat geeft. Dus lekker dat aanhouden en net zolang aan de wielen draaien en stellen totdat je weer een goede hechting krijgt.

Zou zelf dit aanhouden.
1. Bed goed ontvetten met warm water en afwasmiddel en daarna goed droog maken.
2. Z-Offzet controleren.
3. Nu bed gaan stellen met de stelwielen.

En als dat alles niet werkt dan een keer je firmware resetten naar de fabrieksinstellingen en dit opslaan!!
Daarna bovenstaand opnieuw proberen.

Klinkt raar misschien maar soms gebeuren er dingen met een printer die niet te verklaren zijn en kun je dagen zoeken en blijkt de oplossing hierin te zetten. In het verleden toch paar keer mee mogen maken.
Thanks voor de tips!

Het is exact dezelfde nozzle, maar misschien minder strak of strakker aangedraaid. Ik heb de printer nu gereset en manual geleveled. De prints lukken weer beter dan eerst.

Toch heb ik iets wat ik nog niet snap. Als ik na het manual levelen ook auto bed level doe dan komt mijn print er slechter uit dan zonder auto bed level. Het zou toch juist beter moeten worden? Ik dacht dat auto leveling juist kleine imperfecties corrigeerde die je maakt tijdens manual leveling. De CRTouch die ik gebruik zit verder gewoon recht op het bed. Geen gekke hoeken oid. Ook lijkt hij wel te functioneren zoals zou moeten. Ik snap er niets van. :?

Over firmware gesproken. Zou het een idee zijn om de standaard firmware om te ruilen voor die van Marlin zelf? Ik weet alleen niet zeker welke ik dan moet hebben i.v.m. CRTouch. Gewoon stock Marlin en dan bij Creality de CRTouch firmware halen?

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:20
Oli4- schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:12:
Toch heb ik iets wat ik nog niet snap. Als ik na het manual levelen ook auto bed level doe dan komt mijn print er slechter uit dan zonder auto bed level. Het zou toch juist beter moeten worden? Ik dacht dat auto leveling juist kleine imperfecties corrigeerde die je maakt tijdens manual leveling. De CRTouch die ik gebruik zit verder gewoon recht op het bed. Geen gekke hoeken oid. Ook lijkt hij wel te functioneren zoals zou moeten. Ik snap er niets van. :?
Met de bed leveling wordt je 1e laag meestal beter, omdat hij met de nozzle de krommingen van het bed volgt. De volgende lagen worden slechter, omdat hij de krommingen van het bed volgt in plaats van de z as gewoon stil te houden.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-12 22:29
@pwillemske @MikeOO Bedankt! Complileren via PlatformIO gaat wel.
Enige obstakel was dat ik in platformio.ini de variabele default_envs = mega2560 moest aanpassen. Ik had geen flauw idee naar wat maar gelukkig stonden er een paar suggesties bij de foutmelding. Deze leek het best te passen bij de SKR mini: default_envs = STM32F103RC_btt
En dan nog de firmware.bin lokaliseren, die stond in /.pio/build/STM32F103RC_btt/firmware.bin

Mooie puzzel. Maar de Ender-5 is heeft nu Marlin 2.1.1. :)
Guy van Echteld schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:23:
Hallo,

Sinds enkele dagen ben ik in het bezit van een Creality CR10 Max. Nu ervaar ik problemen met de nozzle die te ver van het bed staat, waardoor het filament op het bed gelegd wordt, en dus niet hecht.
Na een hele dag puzzelen door middel van kalibreren, bed verhogen enz. ben ik denk ik tot de conclusie gekomen dat er iets niet goed zit in de kalibratie van de microswitch.

Hierbij een video ter illustratie:

YouTube: Creality CR10 Max

Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.
Alvast bedankt!
Inderdaad beginnen om de Z-Offset aan te passen
YouTube: Calibrating Z-Offset With A BLTouch Bed Levelling Probe
Oli4- schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:12:
[...]

Thanks voor de tips!

Het is exact dezelfde nozzle, maar misschien minder strak of strakker aangedraaid. Ik heb de printer nu gereset en manual geleveled. De prints lukken weer beter dan eerst.

Over firmware gesproken. Zou het een idee zijn om de standaard firmware om te ruilen voor die van Marlin zelf? Ik weet alleen niet zeker welke ik dan moet hebben i.v.m. CRTouch. Gewoon stock Marlin en dan bij Creality de CRTouch firmware halen?
Automatisch bed level klinkt helaas vaak mooier dan het is. Het is inderdaad handig om kleine verschillen te kunnen compenseren maar vaak wordt gedacht dat hij alles dan automatische doet.

Je zou eigenlijk eerst alles goed moeten controleren en afstellen. Dan ga je 1 van de vele bed level tools gebruiken zodat je zeker weet dat de printer over het gehele vlak goed en mooi een 1ste laag print die ook goed hecht aan het bed.

Pas daarna zou je met de CRTouch het kunnen fijn afstellen. Maar let ook goed op dat je ondanks dat hij hij bed meet je ook deze waardes ook moet opslaan en dan weer in je start g-code moet inlezen. Anders heeft het 0 zin om je CRTouch te gebruiken >:)
Hier staat een uitleg over: https://marlinfw.org/docs/features/auto_bed_leveling.html

Eigen firmware bouwen is altijd het beste. Is even uitzoeken hoe alles moet maar eenmaal door hoe dit werkt is het niet heel ingewikkeld en heb je alle vrijheid. Je kunt dan zelf zaken in of juist uitschakelen die je toch niet gebruikt. Anders ben je afhankelijk van andere en die moeten dan precies dezelfde opstelling gebruiken.

Je zult even door wat leesvoer heen moeten gaan en zal niet direct goed gaan maar ja dat is met 3D printen al redelijk normaal.
bv: https://all3dp.com/2/marl...-to-edit-marlin-firmware/

Je kunt het gewoon proberen. Werkt het niet dan download je de standaard firmware weer van je printer.

• Oli4-
haarbal schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:50:
[...]

Met de bed leveling wordt je 1e laag meestal beter, omdat hij met de nozzle de krommingen van het bed volgt. De volgende lagen worden slechter, omdat hij de krommingen van het bed volgt in plaats van de z as gewoon stil te houden.
Bij mij lijkt het dus juist andersom. Zonder auto bed level is de eerste laag goed. Met auto bed level wordt het slechter... Waarom heb ik dan een CRTouch :+

Goed, ik ga Marlin firmware installeren. Geldt het BLTouch pakket ook voor CRTouch of is dat echt iets anders?

• ninjazx9r98
Oli4- schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:02:
[...]

Bij mij lijkt het dus juist andersom. Zonder auto bed level is de eerste laag goed. Met auto bed level wordt het slechter... Waarom heb ik dan een CRTouch :+

Goed, ik ga Marlin firmware installeren. Geldt het BLTouch pakket ook voor CRTouch of is dat echt iets anders?
Het wordt slechter omdat je Z-offset niet goed ingesteld staat ;)
Met auto bed level meet je de afstand tussen het 'meet device' en de het printbed op een aantal punten, dit is dus niet de afstand tussen de nozzle en het printbed. Met de Z offset stel je de werkelijke afstand in tussen de nozzle en het bed, die moet de printer dus verrekenen met de waardes die gemeten zijn.
Jij zegt dus tegen de printer "dit is het werkelijke 0 punt op de Z as en die moet je gaan gebruiken, niet het punt wat je zelf in de gedachte hebt"
Lastig onder woorden te brengen maar dit goed snappen heeft me uiteindelijk de meeste tijd gekost toen ik begon met printen.

• Evertt
Mij heated bed van mij Ender 3 v2 is krom.

Misschien komt het omdat ik altijd op 65 zet in plaats van 60 wat aangeraden wordt.

Nu wil ik deze vervangen kan ik voor de originele gaan of voor een andere merk?
Evertt schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:11:
Mij heated bed van mij Ender 3 v2 is krom.

Misschien komt het omdat ik altijd op 65 zet in plaats van 60 wat aangeraden wordt.

Nu wil ik deze vervangen kan ik voor de originele gaan of voor een andere merk?
De meeste zijn krom en het hangt af hoe krom hij is. Leg een stalen lineaal schuin op het bed en dan kun je vrij snel zien hoe krom het is. Maak daar een foto van en kunnen we zien of het "normaal" is of inderdaad erg krom.

• Banditoz
Is er niemand die ooit geprobeerd heeft een bed te richten evt. Het is maar aluminium dus buigen moet lukken. Zelf gelukkig bij beide printers een bed dat recht genoeg is om een goeie fitstlayer te krijgen.

• Boermansjo
smitae schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:44:
Ik heb geen ervaring met BL-touch etc. Naar mijn idee is het ook veel beter eerst je printer goed te krijgen door 100% de boel handmatig af te stellen.

Pas als je dat goed in de vingers hebt kun je dan de auto bedlevel verder goed inregelen.
Naar alle waarschijnlijkheid zit je uitdaging in het goed krijgen van je Z-offset.

Maar goed, je koopt een complete printer met BL-touch etc. Dan mag je toch wel verwachten dat het out of de box zou moeten werken. Er zijn hier vast wel tweakers die ervaring hebben de setup van de BL touch / Z-offset etc.
Als beginner snap ik dit nu niet. Dat je het manueel kan oplossen is goed. Ik heb ook handmatig de eerste 3 keer goed en perfect kunnen printen.
Maar de 4de keer bleef niets meer plakken.
Dan maar een BL-touch geïnstalleerd. Maar sindsdien heb ik nog geen enkele print kunnen maken.

Dus als zo'n printer 'Ender 3 v2' na 3 prints al ontregeld is, hoe doen al die mensen die zo'n printer als business gebruiken ? (als je zo'n 15-20 printers hebt staan) kan je toch niet elke 2 uur alles opnieuw kalibreren ?
Er moet toch een manier bestaan om dit minder handmatig te maken ?
Het enige dat ik nog eens kan doen, is kijken of alles nog haaks staat, de veren aanpassen, misschien een volledige nieuwe full metal extruder ?

• dehardstyler
Boermansjo schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:51:
[...]

Als beginner snap ik dit nu niet. Dat je het manueel kan oplossen is goed. Ik heb ook handmatig de eerste 3 keer goed en perfect kunnen printen.
Maar de 4de keer bleef niets meer plakken.
Dan maar een BL-touch geïnstalleerd. Maar sindsdien heb ik nog geen enkele print kunnen maken.

Dus als zo'n printer 'Ender 3 v2' na 3 prints al ontregeld is, hoe doen al die mensen die zo'n printer als business gebruiken ? (als je zo'n 15-20 printers hebt staan) kan je toch niet elke 2 uur alles opnieuw kalibreren ?
Er moet toch een manier bestaan om dit minder handmatig te maken ?
Het enige dat ik nog eens kan doen, is kijken of alles nog haaks staat, de veren aanpassen, misschien een volledige nieuwe full metal extruder ?
Als je nog de originele veren onder je bed gebruikt, dan is dat al boosdoener nummer 1. Ja het kan wel werken, maar uiteindelijk levert het gezeik op. Zorg dus zeker dat je die even naar de gele veren upgrade. :)

• Boermansjo
dehardstyler schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:55:
[...]

Als je nog de originele veren onder je bed gebruikt, dan is dat al boosdoener nummer 1. Ja het kan wel werken, maar uiteindelijk levert het gezeik op. Zorg dus zeker dat je die even naar de gele veren upgrade. :)
Die had ik nog niet vervangen omdat ik vrij snel de BL-touch gebruikt heb. (in de hoop dat die alles ging oplossen :+ )

Zijn er nog andere handige upgrades die ik kan toepassen ? (Creality Sprite direct extruder, all-metal feeder)

• dehardstyler
Boermansjo schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:06:
[...]

Die had ik nog niet vervangen omdat ik vrij snel de BL-touch gebruikt heb. (in de hoop dat die alles ging oplossen :+ )

Zijn er nog andere handige upgrades die ik kan toepassen ? (Creality Sprite direct extruder, all-metal feeder)
Ik heb toevallig net de Dual Z axis upgrade gekocht. (moet nog binnenkomen)
Die gaat het zakken van de rechterkant van de X axis tegen. Ik merkte bij mij dat door Klipper, die tijdens het printen dynamisch de Z hoogte verandert, er problemen ontstonden aan de rechterkant van mijn bed. De nozzle ging bijvoorbeeld echt lopen krassen over de prints na 4 of 5 lagen en de nozzle kon maar slecht het filament kwijt, wat dan weer een klik geluid veroorzaakt in de extruder (die gaat slippen). Als je dus problemen hebt aan vooral de rechterkant, dan kun je eens kijken of het wieltje aan de rechterkant van de X axis nog wel goed is afgesteld. Of je gaat gelijk voor de upgrade, wat dus de Dual Z axis upgrade is. :)

• Boermansjo
dehardstyler schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:15:
[...]

Ik heb toevallig net de Dual Z axis upgrade gekocht. (moet nog binnenkomen)
Die gaat het zakken van de rechterkant van de X axis tegen. Ik merkte bij mij dat door Klipper, die tijdens het printen dynamisch de Z hoogte verandert, er problemen ontstonden aan de rechterkant van mijn bed. De nozzle ging bijvoorbeeld echt lopen krassen over de prints na 4 of 5 lagen en de nozzle kon maar slecht het filament kwijt, wat dan weer een klik geluid veroorzaakt in de extruder (die gaat slippen). Als je dus problemen hebt aan vooral de rechterkant, dan kun je eens kijken of het wieltje aan de rechterkant van de X axis nog wel goed is afgesteld. Of je gaat gelijk voor de upgrade, wat dus de Dual Z axis upgrade is. :)
Welke heb je gekocht ? Die met een extra motor of de andere amazon versie (zonder motor)
Pagina: 1 ... 145 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie