• Evil_Ed
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-08 02:22
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:16:
@Evil_Ed Worden ze niet stil omdat je twee zaken door elkaar aan het halen bent? Het leest alsof je een probleem met de printer gemeld hebt en vervolgens gebruik wenst te maken van de 14 dagen koop op afstand. De 14 dagen is er niet voor om defecte producten terug te sturen, daarvoor heb je garantie en dan klopt het verhaal dat ze eerst gaan testen. Voor koop op afstand had je niks moeten zeggen over een defect en/of problemen en gewoon aan moeten geven dat je de printer terug wil sturen. Met natuurlijk het risico dat ze een probleem ontdekken bij het testen.
Nu is het gewoon een garantie kwestie en zal het probleem opgelost moeten worden.
Mwoh kopen of afstand geeft aan dat je zonder opgaaf van reden retour mag sturen, linksom of rechtsom hadden ze me moeten helpen en hebben dat niet gedaan.

Ik ga bij dat beroerde kud bedrijf nooit of te nimmer nog iets bestellen.
Zelfs bij Ali krijg je betere garanties.

en ik ben het niet met je eens dat het gewoon een garantie kwestie is , het was een doa , die vanaf dag 1 defect was, en ook als zodanig hadden ze hem terug kunnen nemen.

Het neerbuigende toontje van de medewerker die een blauwe maandag in dienst was zette bij mij direct mijn stekels uit

ik heb ervoor gekozen om alle communicatie af te kappen en met een CR touch heb ik hem nu redelijk aan de gang, hij is nog niet zo goed als mijn eerste , maar hij doet het iig beter nu.

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:41

jdh009

FP ProMod
Ik zit met twee vragen, de eerste is vrij gemakkelijk:

Heeft iemand een suggestie voor goed 'opvulspul' dat gebruikt kan worden om een spleet op te vullen in PLA (van eSUN)? Iets wat niet het PLA aantast, soort plamuur zeg maar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LvRmK7oGTCEeoOs5tw05u7kvMMc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7xLM4xKiToIkOoaPHRhR97t9.jpg?f=fotoalbum_medium
Het witte zijn lijmresten, echter is een van de stukken licht vervormd geraakt bij het printen en lijmen.

Daarnaast had ik een aparte fout met het printen waarbij een van de objecten gek vervormd was. Het gekke is dat de rest van de modellen die geprint zijn tijdens deze sessie geen afwijkingen vertonen. Je zou verwachten dat bij die de lagen dan ook vervormen o.i.d.

Geprint met een Creality 3D CR-10S Pro V2 en eSUN PLA+ Black met een 210°C nozzle temp en 60 heated bed waarmee ik al maanden zonder problemen print. Waar kan dit aan liggen?

print
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rlr63yetNSa9D4MUujItz3WYWfo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/urFNEAEJBGUsu0ZpFgWm5kcM.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mSvYVYnd3GDA3snsHnalJqptTGg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WBSpnx5kzD7L0H5YYmV5wREG.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNEMJytzUQS4ZnNkSNCR_FJ1Y50=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ggAc4r7UonvvglRT367Zyq2p.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ix92gV8IjFF4ipxOvmov-U7hcAU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4NFuh6p49IsJiFTSamvEAEQ.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZQFM2LgQ31p_g8OOy83RGhG5hQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WBtrwJqEIJwz1DubhZAkswyp.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPzjaaNBGWIswehkb-JHa-ZXanc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dL4RbXdXtm5kk5iSyOTPXOOj.jpg?f=fotoalbum_small

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jdh009 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:43:
Ik zit met twee vragen, de eerste is vrij gemakkelijk:

Heeft iemand een suggestie voor goed 'opvulspul' dat gebruikt kan worden om een spleet op te vullen in PLA (van eSUN)? Iets wat niet het PLA aantast, soort plamuur zeg maar.
[Afbeelding]
Het witte zijn lijmresten, echter is een van de stukken licht vervormd geraakt bij het printen en lijmen.

Daarnaast had ik een aparte fout met het printen waarbij een van de objecten gek vervormd was. Het gekke is dat de rest van de modellen die geprint zijn tijdens deze sessie geen afwijkingen vertonen. Je zou verwachten dat bij die de lagen dan ook vervormen o.i.d.

Geprint met een Creality 3D CR-10S Pro V2 en eSUN PLA+ Black met een 210°C nozzle temp en 60 heated bed waarmee ik al maanden zonder problemen print. Waar kan dit aan liggen?

print
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik gebruik voor opvullen van mijn PLA prints modelbouw putty. Net een tube besteld van Tamiya, je hebt nogal wat verschillende merken, enige nadeel is dat je het soms meerdere keren moet aanbrengen omdat de putty soms wat kan krimpen tijdens het drogen. Beetje afhankelijk van soort/merk.
In het verleden ook gewone plamuur (niet de hele grove) uit een tube van de bouwmarkt gebruikt, Werkt ook goed, daarna schuren en zet ik de boel wel altijd in de basecoat. Naden en print-layers helemaal weg.

Je print issue, ik denk een probleem in de print-file. Waardoor je lagen niet goed aansluiten tijdens het printen en dus niet blijven plakken. Ook omdat je aangeeft dat alleen 1 model er last van heeft. Even goed kijken in je slicer of je niets raars ziet. Mocht je via een SD-cardjes printen zou dat ook een reden kunnen zijn, maar eerst je stl eens goed bekijken. Andere mogelijkheid zou ook stukje slechte PLA kunnen zijn geweest, korte verstopping of zo. Waardoor er paar lagen zijn gemist. Maar omdat het op een bepaalde plek zit in je print is dit denk het niet het probleem geweest, dan zou je dat in je hele model moeten terug zien op dezelfde layer(s).

Je zou het model eens in een andere oriëntatie kunnen printen, roteren 90 graden rond de Z-as, heb je dan hetzelfde probleem is het 100% zeker de stl-file. Als je print dan wel goed gaat, dan is er iets anders aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:11

Rincewind

Take me in your arms tonight

Tom-Z schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:35:
[...]

Dat is toch echt hoe dat gedaan is. Je kan gewoon die gcode bekijken, er gebeurt niets bijzonders. Zit gewoon twee keer een M600 in om aan te geven dat je van filament moet wisselen. Met de juiste settings kan ik me best voorstellen dat zo'n bridge lukt.
Hm. Dan nog zit ik met een uitdaging als ik die print bekijk. In mijn ervaring met 2-kleuren prints is dat je vanaf een bepaalde laag de kleur wisselt. Dat betekent dat alles vanaf die laag dus die andere kleur krijgt. Bij deze deksel betekent dat dan ook dat een aantal lagen van de zijkant ook die kleur krijgen want ik moet minimaal 2 lagen printen (denk ik) om een beetje stevigheid te krijgen. Dan krijg ik dus ook 2 lagen met die contrastkleur aan de zijkant. En ik wil eigenlijk dat de printer alleen die letters 'opvult' met een andere kleur. En ik betwijfel of dat kan: een bepaalde deel van je print 'aanwijzen' waarbij de 2e kleur wordt geprint.

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05:17
Rincewind schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:04:
[...]
Hm. Dan nog zit ik met een uitdaging als ik die print bekijk. In mijn ervaring met 2-kleuren prints is dat je vanaf een bepaalde laag de kleur wisselt. Dat betekent dat alles vanaf die laag dus die andere kleur krijgt. Bij deze deksel betekent dat dan ook dat een aantal lagen van de zijkant ook die kleur krijgen want ik moet minimaal 2 lagen printen (denk ik) om een beetje stevigheid te krijgen. Dan krijg ik dus ook 2 lagen met die contrastkleur aan de zijkant. En ik wil eigenlijk dat de printer alleen die letters 'opvult' met een andere kleur. En ik betwijfel of dat kan: een bepaalde deel van je print 'aanwijzen' waarbij de 2e kleur wordt geprint.
Ja, dat kan, en dat is dus gedaan in die STL file die je voor de Prusa hebt gevonden. Ze gebruiken daar maar één laag, maar als je twee lagen wil moet je dus vier keer van filament wisselen.

Een manier om dit te doen is om twee STL files te maken, een voor ieder deel dat je in een bepaalde kleur geprint wil hebben. Die slice je apart, en dan krijg je twee gcode-files: eentje voor het hele object min het stukje dat in een andere kleur moet, en eentje voor het stukje dat in kleur moet. Dan moet je een beetje rommelen met notepad om die twee samen te voegen (in de file voor het hele object moet je op de juiste plek een filament change gevolgd door de gcode uit de andere file invoegen).
Of makkelijker is wachten tot de outline is geprint en dan de filament change doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Tom-Z schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:26:
[...]

Ja, dat kan, en dat is dus gedaan in die STL file die je voor de Prusa hebt gevonden. Ze gebruiken daar maar één laag, maar als je twee lagen wil moet je dus vier keer van filament wisselen.
Uhm...ook al gebruik ik maar 1 laag dan krijg ik toch nog steeds 1 laag in die andere kleur ook op rand/outline en niet alleen op die letters? Of begrijp ik je nu verkeerd?
Een manier om dit te doen is om twee STL files te maken, een voor ieder deel dat je in een bepaalde kleur geprint wil hebben. Die slice je apart, en dan krijg je twee gcode-files: eentje voor het hele object min het stukje dat in een andere kleur moet, en eentje voor het stukje dat in kleur moet. Dan moet je een beetje rommelen met notepad om die twee samen te voegen (in de file voor het hele object moet je op de juiste plek een filament change gevolgd door de gcode uit de andere file invoegen).
Of makkelijker is wachten tot de outline is geprint en dan de filament change doen.
Ik begrijp wat je bedoelt maar dat lijkt mij wel heeel omslachtig :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05:17
Rincewind schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:59:
[...]

Uhm...ook al gebruik ik maar 1 laag dan krijg ik toch nog steeds 1 laag in die andere kleur ook op rand/outline en niet alleen op die letters? Of begrijp ik je nu verkeerd?
Hangt er van af op welk moment je van kleur wisselt.
Ik begrijp wat je bedoelt maar dat lijkt mij wel heeel omslachtig :?
Tja, je wil met een single-extruder printer in meerdere kleuren printen. Dat is handwerk.
Wat je ook kan doen, is misschien makkelijker:

- Wacht tot de outline van laag X is geprint
- Doe een filament swap
- Print de infill van lagen X en X+1
- Doe een filament swap
- Ga verder met de outline van laag X+1

Dan heb je de outline helemaal in dezelfde kleur en alleen de infill van de letters anders, en je hebt twee lagen andere kleur met maar twee keer filament omwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Tom-Z schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:25:
[...]

Hangt er van af op welk moment je van kleur wisselt.

[...]

Tja, je wil met een single-extruder printer in meerdere kleuren printen. Dat is handwerk.
Wat je ook kan doen, is misschien makkelijker:

- Wacht tot de outline van laag X is geprint
- Doe een filament swap
- Print de infill van lagen X en X+1
- Doe een filament swap
- Ga verder met de outline van laag X+1

Dan heb je de outline helemaal in dezelfde kleur en alleen de infill van de letters anders, en je hebt twee lagen andere kleur met maar twee keer filament omwisselen.
Dan moet ik wel wat dieper in de resulterende gcode van de STL duiken dan dat ik normaliter doe om dat voor elkaar te krijgen. Als ik je goed begrijp zou ik dus in de gcode moeten kijken waar de nozzle begint aan de letters, daar een filamentswap plaatsen, dan die letters opvullen en weer een filamentswap uitvoeren. Als ik in Superslicer kijk kan ik alleen per laag een swap laten uitvoeren. Zie hieronder: net geprobeerd in SuperSlicer om de filament swap op 1 laag te configureren zodat de letters met een contrasterende kleur zijn 'gevuld'. Dan krijg ik toch een zelfde kleurlaag ook in de rand eromheen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fU52zWv4ajXHQGHB7vBZgBKiro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F5v7aL8pIfZuRnYvoapRoYjb.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb expres blauw gekozen zodat het beter opvalt. Je ziet dan ook een blauwe layer in de zijkant ontstaan..

Misschien kan met die Gcode-output aan de slag waarbij ik de 1e swap verplaats in de gcode naar de plek waar de infill begint. Maar hoe?

Denk ik :? Wel een leuke uitdaging..

[ Voor 22% gewijzigd door Rincewind op 02-09-2022 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Alles weer afgesteld en nu eerste test cube aan het printen.

Nog we wat finetuning nodig maar het begin is er.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1iCpv-1oniMwyk67I7CyQBDHVM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJLIBnibgMfAiFgLKkNh003R.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10 09:45
Weet iemand waarvoor deze twee schroeven dienen op mijn CR20 pro?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgLbNawSOLJtSKQTyQeOx4Vlshg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SFHyUJWCgUFD3teBSqLQh9y9.png?f=fotoalbum_large

Bing

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sharkey79
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:45
bing69 schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:53:
Weet iemand waarvoor deze twee schroeven dienen op mijn CR20 pro?
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hltsTbapfNtcYEaD7J0J9sjQ3aw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vOL9GZxuYkmbYDeuXk0TVe1M.png?f=user_large

Voor deze... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
jdh009 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:43:
Ik had laatst ook een raar geval met een spleet midden in een print. Alsof er een paar lagen geen filament uit was gekomen. Uiteindelijk gevonden dat Cura een nieuwe 'experimental' feature had om zelf dynamisch laagdiktes aan te passen. Dit functie stond aan wat ik niet wist. Blijkbaar nog iets te experimenteel want hij ging midden in de print opeens een millimeter omhoog.

Als je Cura gebruikt is het de moeite waard om te checken.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Dat snapte ik al, maar de functie?
Deze zaten bij mij los en vast gedraaid. Nu lees ik ook weer dat deze wel een slag los mag zitten....??

Bing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:13
Dat is misschien om te te gaan dat er te veel spanning op het lager komt.
Maar als deze een speling geeft komt die speling ook terug in je patroon.

Dus het 'moet' niet muurvast zitten, maar 'mag' ook weer geen speling hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door cruysen op 05-09-2022 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Laatst online: 11:29
bing69 schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:23:
[...]

Dat snapte ik al, maar de functie?
Deze zaten bij mij los en vast gedraaid. Nu lees ik ook weer dat deze wel een slag los mag zitten....??
In het koper zit schroefdraad en dat zorgt er dus voor dat je gantry omhoog/omlaag gaat. Als het niet helemaal vast zit heb je wat speling om schommelingen van het verticale draadeind op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
mddd schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:08:
[...]

Ik had laatst ook een raar geval met een spleet midden in een print. Alsof er een paar lagen geen filament uit was gekomen. Uiteindelijk gevonden dat Cura een nieuwe 'experimental' feature had om zelf dynamisch laagdiktes aan te passen. Dit functie stond aan wat ik niet wist. Blijkbaar nog iets te experimenteel want hij ging midden in de print opeens een millimeter omhoog.

Als je Cura gebruikt is het de moeite waard om te checken.
Ik gebruik inderdaad Cura 5.0.0, helaas stond deze optie niet aan dus daar zal het niet aan liggen. Ik kan in de preview ook geen gekke dingen zien en in de gcode file zitten ook geen gekke bewegingen in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFbF7DPWA_LO2c7TEjPnEgBr2k8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/KDTdkR74cvjuXYBRaRI7Ngak.png?f=fotoalbum_medium

@smitae
Ik had nog putty liggen en dat heeft goed gewerkt, bedankt voor de tip.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
sugarlevi01 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 23:54:
[...]

De lagers zijn nog fidget spinner waardig.

Nieuwe stapmotoren vandaag geïnstalleerd. Ik had drie stuks twotrees 4041's besteld.
Er achter gekomen dat met 38mm hoog/lang ipv de 34mm die er op zat, het verstelwieltje van het bed net tegen de motor aankomt.

Twee twotrees op mijn z-as geïnstalleerd. En de tweede z-as motor die ik heb, zit nu op de y-as.
En ik dacht de derde op mijn x-as of extruder te installeren. Maar vreemd genoeg zijn die twee creality motoren heel soepel. Terwijl die op de y-en de x-as nogal crunchy zijn. Dus ik heb die vooralsnog maar laten zitten.

Ook eindelijk de tijd genomen, om de schakelaar die zo onhandig aan de achterkant zit eens naar de voorkant te verplaatsen.

Eerste print is goed gegaan. Nog even iets aanzetten voor vannacht. En dan hopen dat ook die goed gaat.
Heel misschien dat ik even een nieuwe mesh had moeten aanmaken. Later maar verder testen!
Inmiddels alweer de hele week aan het printen
En de pruttelende printer print perfecte prints.

Echt superstrak print die nu.
Mocht iemand nog beetje vreemde doenende stappenmotors hebben. Dan kan ik van harte aanraden om die te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:07
Nou, ik heb voor het eerst in een half jaar wat settings gewijzigd en dat had ik duidelijk niet moeten doen :+

Ik had een tweetal delen geprint die in elkaar moesten klikken (gedownload via Thingiverse) maar de pasvorm was niet goed. Bovendien merkte ik dat een groot dun plat vlak niet mooi evenredig geprint was. Het ene gedeelte scheen wat door, terwijl het andere mooi egaal was.

Dus ik heb besloten maar eens opnieuw handmatig te levelen, nieuwe mesh te maken (printer is voorzien van Jyers firmware incl. CR Touch voor leveling) en daarna Z-offset opnieuw te bepalen.

De gevolgen waren dramatisch voor de printkwaliteit :P Stukken worden overgeslagen, laten los, worden te ver uit elkaar geprint en ga maar door. Onderstaand een foto van de laatste poging, na een keer of 5 geleveld te hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gX2KvsnCr03mF0ZmCsT-KzsJrE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kUcqfdaJJq3uzkrNwHQLp1C1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0zBGC7v742cvcSSRfK8Z_AlpN0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OVEfMXqJqTlbdEKaRSNIPf4Y.jpg?f=fotoalbum_tile

De print lijkt goed te beginnen, maar in het midden missen er ineens lijnen. Links en rechts lijkt de consistentie van de lijnen ook te verschillen; rechts zijn ze mooier aan elkaar geplakt dan links. Bovendien lijkt er op 1/4e van de print (vanaf links gezien) ook een verticale lijn door de print te lopen.

Als ik naar mijn mesh kijk, lijken de verschillen niet enorm, en zeker overkomelijk voor de CR touch incl. auto tilt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IlkqKxAQDkHQi-Ts3ejwb0htSjw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bo6BpzgGMl3m3a0Rh7C2bpE5.jpg?f=fotoalbum_large

En dan zou je kunnen denken aan een hardware matig iets, maar gezien de prints voorheen wel "acceptabel" waren denk ik toch iets met een bed leveling issue.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is? Ik heb nog geen Manual Leveling gedaan overigens. Ten eerste omdat auto leveling voorheen prima werkte, ten tweede omdat het me een tijdrovend klusje lijkt :+

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08-10 22:38
Zover ik weet doe je altijd eerst zo goed mogelijk een handmatige leveling en dan pas de automatische mesh leveling. Maar als je weinig verschil hebt met de automatische weet ik niet of je daar handmatig nog iets aan kunt verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Laatst online: 13-10 14:20
Ik heb een ender 3 v2 (of eigenlijk mijn dochter). We hebben een flink aantal printjes gemaakt, op zich zien de printjes er prima uit. Maar de prints blijven aan de glasplaat vast zitten en moeten echt met heel veel geweld eraf gehaald worden (zelfs als de glasplaat een poosje in de vriezer heeft gelegen). Van alles al geprobeerd, de extruder speed aangepast (nu weer default) bed temperatuur van 50 naar 60 gezet, eea mag niet baten en eerlijk gezegd begint het een beetje te frustreren.... Iemand een idee aan welke knoppen ik moet draaien?

Ik gebruik huismerk PLA, bedleveling middels het bekende A4tje (net laten scratchen op het papier met de nozzle). Nozzle temp 200, bed temp 50 (behoudens dan die variatie). Verder gebruik is een adhesive vanuit een spuitbus (geen haarlak).

[ Voor 4% gewijzigd door htca op 19-09-2022 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:47
htca schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:15:
Ik heb een ender 3 v2 (of eigenlijk mijn dochter). We hebben een flink aantal printjes gemaakt, op zich zien de printjes er prima uit. Maar de prints blijven aan de glasplaat vast zitten en moeten echt met heel veel geweld eraf gehaald worden (zelfs als de glasplaat een poosje in de vriezer heeft gelegen). Van alles al geprobeerd, de extruder speed aangepast (nu weer default) bed temperatuur van 50 naar 60 gezet, eea mag niet baten en eerlijk gezegd begint het een beetje te frustreren.... Iemand een idee aan welke knoppen ik moet draaien?

Ik gebruik huismerk PLA, bedleveling middels het bekende A4tje (net laten scratchen op het papier met de nozzle). Nozzle temp 200, bed temp 50 (behoudens dan die variatie). Verder gebruik is een adhesive vanuit een spuitbus (geen haarlak).
Heb je al eens zonder de adhesive proberen te printen? Als het zo goed vastzit dan heb je die toch niet nodig?
Ik print met een Ender 5 pro altijd zonder, werkt prima. :) Helemaal als de plaats is afgekoelt komt het er zo af.

[ Voor 66% gewijzigd door MADG0BLIN op 19-09-2022 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:16

mphilipp

Romanes eunt domus

htca schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:15:
Verder gebruik is een adhesive vanuit een spuitbus (geen haarlak).
Dan zou ik daar maar eens mee stoppen. Ik heb nog nooit een adhesive gebruikt op een Creality glasplaat. Gewoon op dat glas printen en laten afkoelen, dan pak je 'm er zo af.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
MADG0BLIN schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:26:
[...]

Heb je al eens zonder de adhesive proberen te printen? Als het zo goed vastzit dan heb je die toch niet nodig?
Ik print met een Ender 5 pro altijd zonder, werkt prima. :) Helemaal als de plaats is afgekoelt komt het er zo af.
mphilipp schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:27:
[...]

Dan zou ik daar maar eens mee stoppen. Ik heb nog nooit een adhesive gebruikt op een Creality glasplaat. Gewoon op dat glas printen en laten afkoelen, dan pak je 'm er zo af.
Met de nieuwe glasplaat ga ik dat eens proberen... Zojuist de coating van de glasplaat gesloopt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
Ik heb op beide printers een pei sheet en nog nooit 3dlac of iets gebruikt. Af en toe een beetje dreft en warm water, afspoelen en weer verder met printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Banditoz schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:00:
Ik heb op beide printers een pei sheet en nog nooit 3dlac of iets gebruikt. Af en toe een beetje dreft en warm water, afspoelen en weer verder met printen.
Toch nog een glasplaatje besteld, zou toch moeten lukken. Op het verkeerde been gezet door YT.... adhesive komt er niet op... Die PEI ook wel bekeken, maar wellicht in de toekomst als het weer misgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:26
Banditoz schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:00:
Ik gebruik ook altijd een beetje afwasmiddel en afspoelen, werkt echt perfect. Dit werkt overigens het beste voor PETG. Bij PLA volstaat afnemen met IPA ook prima.

• Edje6
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 31-08 21:35
Ik ben naar 2 jaar printen op een glasplaat overgestapt naar een magnetische buigbare/flexibele plaat.
Dit werkt echt perfect! Nooit meer last van prints die er niet af willen gaan. Het eraf halen van de prints gaat nu super makkelijk

Hier een link:
https://www.123-3d.nl/Cre...cJkWD0cHIBmMaAhn4EALw_wcB

Verwijderd

Grappig, ik print ook al 2 jaar op glas, en nooit last gehad dat ze er niet af willen.
Gewoon na het printen heel even laten afkoelen en hij komt vanzelf los!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Vraagje: op mijn CR20 pro zit een standaard Nozzle van 0,4 en ik kalibreer zoals de meeste met een vel papier.
Nu heb ik nieuwe gekocht met oa die van 1mm. Moet ik het nu anders afstellen?

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

bing69 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:55:
Vraagje: op mijn CR20 pro zit een standaard Nozzle van 0,4 en ik kalibreer zoals de meeste met een vel papier.
Goede vraag. Ik zou zeggen van niet. Die specifieke calibratie blijft hetzelfde maar als je een nozzle hebt van 1mm i.p.v. 0.4mm zul je wel andere parameters moeten bijstellen zoals flow/printspeed en layer height. Hier staat wellicht wat info waar je wat aan hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bing69 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:55:
In je slicer aangeven dat je nozzle 1mm is en dan ff een bedlevel doen zou voldoende moeten zijn.
Bij nozzle vervangen is het het beste altijd een bedlevel uit te voeren.
Dan ff een kalibratie kubus etc printen om te controleren dat je flow etc allemaal goed lijkt.

Meer zou het het volgens niet moeten zijn.

edit : typo

[ Voor 7% gewijzigd door smitae op 23-09-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Laatst online: 11:29
htca schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:04:
[...]

[...]

Met de nieuwe glasplaat ga ik dat eens proberen... Zojuist de coating van de glasplaat gesloopt....
En printen op de andere kant dus die zonder coating? Op mijn Creality werkte dat met PLA stukken beter/prettiger dan op de coating. Temp op 65, geen plakmiddelen en gaan.
Bij afkoelen liet het vervolgens letterlijk los.

Overigens print ik nu op PEI. Wilde ABS gaan printen wat echt niet wilde op glas, gecoat of niet. Toen over naar PEI met goede ABS hechting maar dat bleef maar broos en lagen waren zo van elkaar te halen.
Nu PETG op PEI en dat gaat fantastisch, mogelijk dat ik ook alleen nog maar PETG blijf gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:38:
[...]

En printen op de andere kant dus die zonder coating? Op mijn Creality werkte dat met PLA stukken beter/prettiger dan op de coating. Temp op 65, geen plakmiddelen en gaan.
Bij afkoelen liet het vervolgens letterlijk los.

Overigens print ik nu op PEI. Wilde ABS gaan printen wat echt niet wilde op glas, gecoat of niet. Toen over naar PEI met goede ABS hechting maar dat bleef maar broos en lagen waren zo van elkaar te halen.
Nu PETG op PEI en dat gaat fantastisch, mogelijk dat ik ook alleen nog maar PETG blijf gebruiken.
Inmiddels op een nieuw plaatje, pla blijft plakken maar komt redelijk los, afstand tussen nozzle en bed lijkt de grootste gevoeligheid te zijn. Misschien maar eens kijken of ik een touch kan vinden… CR of BL… that’s the question…. Had geen vermoeden dit zo leuk te vinden
htca schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 22:24:
[...]

Inmiddels op een nieuw plaatje, pla blijft plakken maar komt redelijk los, afstand tussen nozzle en bed lijkt de grootste gevoeligheid te zijn. Misschien maar eens kijken of ik een touch kan vinden… CR of BL… that’s the question…. Had geen vermoeden dit zo leuk te vinden
Zou je Z-Offset eens controleren en anders iets lager gaan printen zodat het net is beter wordt gedrukt op het bed. Loslaten is meestal een probleem dat de eerste laag niet voldoende wordt aangedrukt.

En uiteraard nieuwe plaat eerst grondig ontvetten met heet water en zeep.

• htca
MikeOO schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 07:22:
[...]

Zou je Z-Offset eens controleren en anders iets lager gaan printen zodat het net is beter wordt gedrukt op het bed. Loslaten is meestal een probleem dat de eerste laag niet voldoende wordt aangedrukt.

En uiteraard nieuwe plaat eerst grondig ontvetten met heet water en zeep.
Het is eerder dat het te hard plakt dan te weinig. Beetje blijven pielen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
htca schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:32:
[...]

Het is eerder dat het te hard plakt dan te weinig. Beetje blijven pielen denk ik.
Ja dat kan ook en dan juist andersom denken >:)

Dus iets hoger instellen zodat het minder wordt aangedrukt.
Maar het moet wel goed blijven plakken tijdens printen dus zolang het makkelijk los komt als het bed is afgekoeld dan is het prima en anders proberen het iets bij te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flythierry
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:40
Heeft iemand enig idee waar deze kleine 'gaatjes' door zouden kunnen komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVURJq_fo4d1ekKrQ1waxPmMwYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QeVIHxnS2HeycvQBaeSL3zBG.jpg?f=fotoalbum_large

- Ender 3 v2 met Microswiss Direct Drive en gecalibreerde E-steps
- eSun PLA+ die in een drybox staat met ongeveer 25% a 30% luchtvochtigheid.
- Deze plekken zijn ontstaan op rechte stukken waar geen Z-seam in de buurt zit en pas later in de print.
- Gesliced met Cura 5.1.0 en een layerheight van 0,12mm.

Heb geen idee waardoor dit onstaat en waarom het ook pas richting het einde van de print gebeurt. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flythierry schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:31:
Heeft iemand enig idee waar deze kleine 'gaatjes' door zouden kunnen komen?

[Afbeelding]

- Ender 3 v2 met Microswiss Direct Drive en gecalibreerde E-steps
- eSun PLA+ die in een drybox staat met ongeveer 25% a 30% luchtvochtigheid.
- Deze plekken zijn ontstaan op rechte stukken waar geen Z-seam in de buurt zit en pas later in de print.
- Gesliced met Cura 5.1.0 en een layerheight van 0,12mm.

Heb geen idee waardoor dit onstaat en waarom het ook pas richting het einde van de print gebeurt. :?
Ik zou op het eerste gezicht zeggen een filament probleem. Mogelijk verstopping? Stukje slecht Filament?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flythierry
smitae schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:24:
[...]

Ik zou op het eerste gezicht zeggen een filament probleem. Mogelijk verstopping? Stukje slecht Filament?
Ik zal eens kijken, maar is het dan niet raar dat het later in de print pas onstaat en steeds rond dezelfde plek?
Er zit sinds een week of twee geleden een nieuwe nozzle op en heb verder geen problemen met dit filament gehad eerder.

Heb net nog wat andere prints gedaan, maar daar is alles verder goed gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flythierry schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:49:
[...]

Ik zal eens kijken, maar is het dan niet raar dat het later in de print pas onstaat en steeds rond dezelfde plek?
Er zit sinds een week of twee geleden een nieuwe nozzle op en heb verder geen problemen met dit filament gehad eerder.

Heb net nog wat andere prints gedaan, maar daar is alles verder goed gegaan.
Ja, zelfde plek is wel raar, dan zit je idd eerder te denken aan iets met de printer. Maar dan verwacht ik wel een zelfde soort fouten op exact dezelfde hoogte, plek, etc.

Maar mogelijk toch stukje slecht filament, wat vervuiling in je hot-end. Dat soms de boel laat verstoppen?
Of probleem met koeling hot-end op een bepaalde hoogte, door bv probleem met de kabel. Teveel mogelijkheden. Je hebt geen tikkende extruder gehoord ofzo tijdens de print?

Geen eenvoudig , maar als je aangeeft onlangs de nozzle vervangen? Daarvoor geen problemen? Dan toch maar eens je nozzle/hot-end bekijken?

• flythierry
smitae schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:29:
[...]

Ja, zelfde plek is wel raar, dan zit je idd eerder te denken aan iets met de printer. Maar dan verwacht ik wel een zelfde soort fouten op exact dezelfde hoogte, plek, etc.

Maar mogelijk toch stukje slecht filament, wat vervuiling in je hot-end. Dat soms de boel laat verstoppen?
Of probleem met koeling hot-end op een bepaalde hoogte, door bv probleem met de kabel. Teveel mogelijkheden. Je hebt geen tikkende extruder gehoord ofzo tijdens de print?

Geen eenvoudig , maar als je aangeeft onlangs de nozzle vervangen? Daarvoor geen problemen? Dan toch maar eens je nozzle/hot-end bekijken?
Heb nog meer prints gedaan, met verschillende filamenten, maar daar zie ik niet echt van dit soort putjes.
Misschien dat het toch idd aan die specifieke rol PLA ligt.
Ik heb deze rol nu in m'n opslag drybox liggen, waar de luchtvochtigheid nog lager is (~10%), kijken of dit misschien helpt.

De extruder tikt niet tijdens het printen.

Zou het misschien aan de layerheight kunnen liggen (0,1mm)?
Dit is de eerste keer dat ik met zo'n kleine laaghoogte print.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
Je zou dezelfde print met ander pla kunnen testen. Dan heb je dezelfde bewegingen, temperaturen en printtijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.wjca
  • Laatst online: 05-10 17:06
Hoi Allemaal,
Ik heb na lang stil gezeten te hebben (allerlei redenen) het 3d printen weer opgepakt.

Wat heb ik:
Ender 3 Pro
Bigtreetech Skr Mini E3 V2.0
BLtouch

Eerst wat ik heb gedaan is maar even de firmware geupdate, kan nooit kwaad
(printer werkte hiervoor wel al had ik nog best veel ruzie met bedleveling).
om dit te doen heb ik YouTube: SKR Mini e3 v3 Marlin Firmware Update gevolgd
Met Marlin-2.0.8.2.x-SKR-mini-E3-V2.0

Om te testen of alles een beetje werkte, Bedleveling met BLtouch, stiekem even een test printje gedraaid (Octoprint)
Gebeurt me toch iets aparts, de filament wordt door de extruder "unloaded" even getest met de hand (via display) en echt waar, ik kies voor Load, en de filament unload.
Ik heb gezocht en ook gekeken in de configuration.h, maar kan niet direct zien waar het mis gaat of ik kijk er overheen of ik ben zo blind als het kan zijn (draag wel een bril)

Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Hoe zou je zoiets kunnen fixen? Opnieuw vastdraaien heeft helaas geen zin gehad. Gister toen ik wakker werd lag er aardig wat meters aan filament langs de printer.
https://share.icloud.com/photos/01ed6WDX7UZ1HrIivbQnv4t-Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
Die koppeling is waarschijnlijk niet goed eventueel in combinatie met een verstopt hotend. Als mijn hotend verstopt zit of te dicht op het bed gaat de extruder skippen en blijft de bowdentube gewoon in de koppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
mr.wjca schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:31:
Hoi Allemaal,
Ik heb na lang stil gezeten te hebben (allerlei redenen) het 3d printen weer opgepakt.

Wat heb ik:
Ender 3 Pro
BLtouch

Om te testen of alles een beetje werkte, Bedleveling met BLtouch, stiekem even een test printje gedraaid (Octoprint)
Gebeurt me toch iets aparts, de filament wordt door de extruder "unloaded" even getest met de hand (via display) en echt waar, ik kies voor Load, en de filament unload.
Ik heb gezocht en ook gekeken in de configuration.h, maar kan niet direct zien waar het mis gaat of ik kijk er overheen of ik ben zo blind als het kan zijn (draag wel een bril)

Lijkt me een fout in de firmware als de printer voorheen wel met dit bord gewerkt heeft. 2 opties, firmware aanpassen of de extrudermotor anders aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wapper20
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-09 20:46
Ik ben al een tijdje aan het stoeien met het calibreren van mijn ender 5 en loop vast bij de first layer.

Zie afbeelding hieronder. Je kan duidelijk zien dat de z-offset hier te hoog is, het filament wordt niet lekker aangeduwd en de lijnen sluiten niet aan.
Maar wat ik vreemd vind, is dat het er niet uniform uitziet. Bij links boven, mid boven, mid mid en gedeeltelijk ook mid onder sluiten de lijnen (grotendeels) wel goed aan. Terwijl ze dat op de andere plekken totaal niet doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MozhoCc4Q2lO29FqJV0LM4khlcg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPpCWeZQEdKoyhgnGiSp9lFw.jpg?f=fotoalbum_large

Het zou natuurlijk een warped bed kunnen zijn, maar ik gebruik een BLTouch met een 5x5 grid die elke print start met opnieuw proben. Die zou dat toch op moeten vangen?

Ik heb het geprobeerd op glasplaat en zo'n magnetische sprint steel plaat, maar beide leveren vergelijkbaar resultaat op.

iemand suggesties hoe ik dit op kan lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
wapper20 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:26:
Ik ben al een tijdje aan het stoeien met het calibreren van mijn ender 5 en loop vast bij de first layer.

Zie afbeelding hieronder. Je kan duidelijk zien dat de z-offset hier te hoog is, het filament wordt niet lekker aangeduwd en de lijnen sluiten niet aan.
Maar wat ik vreemd vind, is dat het er niet uniform uitziet. Bij links boven, mid boven, mid mid en gedeeltelijk ook mid onder sluiten de lijnen (grotendeels) wel goed aan. Terwijl ze dat op de andere plekken totaal niet doen.

[Afbeelding]

Het zou natuurlijk een warped bed kunnen zijn, maar ik gebruik een BLTouch met een 5x5 grid die elke print start met opnieuw proben. Die zou dat toch op moeten vangen?

Ik heb het geprobeerd op glasplaat en zo'n magnetische sprint steel plaat, maar beide leveren vergelijkbaar resultaat op.

Welke bed leveling methode gebruik je?
Het kan zijn dat je de gemaakte mesh nog moet activeren met bijvoorbeeld een G29 A commando aan het begin van je gcode of M240 S*.
https://marlinfw.org/docs/gcode/G029-ubl.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmeaho
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
wapper20 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:26:

[Afbeelding]

Heb je je bed ook handmatig geleveld? Een BLTouch heeft maar een beperkte afstand die die kan corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wapper20
sugarlevi01 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:36:
[...]

Welke bed leveling methode gebruik je?
Het kan zijn dat je de gemaakte mesh nog moet activeren met bijvoorbeeld een G29 A commando aan het begin van je gcode of M240 S*.
https://marlinfw.org/docs/gcode/G029-ubl.html
Ik heb klipper als firmware, en roep `BED_MESH_CALIBRATE` aan om te proben.
Ik ga er vanuit dat het bed mesh dan ook meteen gebruikt wordt, of moet ik daar nog apart iets voor aanroepen?
Timmeaho schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:37:
[...]

Heb je je bed ook handmatig geleveld? Een BLTouch heeft maar een beperkte afstand die die kan corrigeren.
Niet helemaal handmatig. Heb de BLTouch icm met screws_tilt_adjust macro gebruikt om de 4 hoeken te corrigeren. Afstand tussen nozzle en bed is dus op de 4 hoeken nagenoeg gelijk (volgens BLTouch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een E5 en gebruik geen BLtouch.
Naar mijn gevoel eerst een maar eens zonder BLtouch de boel goed krijgen.

Of je bed is gewoon niet level, of idd je bed is krom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wapper20
smitae schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:22:
Ik heb een E5 en gebruik geen BLtouch.
Naar mijn gevoel eerst een maar eens zonder BLtouch de boel goed krijgen.

Of je bed is gewoon niet level, of idd je bed is krom.
Ik vermoed inderdaad dat het bed krom is. Heb ook een tijd zonder BLTouch geprint, en bij niet te grote prints ging dat altijd wel goed. Het waren vooral de hele grote objecten, die bijna hele buildplate bedekken, waarbij de first layer nogal varieert. Kon dat meestal nog wel oplossen met dikke first layer, maar had gehoopt dit probleem met BLTouch de wereld uit te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wapper20 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:35:
[...]

Ik vermoed inderdaad dat het bed krom is. Heb ook een tijd zonder BLTouch geprint, en bij niet te grote prints ging dat altijd wel goed. Het waren vooral de hele grote objecten, die bijna hele buildplate bedekken, waarbij de first layer nogal varieert. Kon dat meestal nog wel oplossen met dikke first layer, maar had gehoopt dit probleem met BLTouch de wereld uit te helpen.
Ja, maar lijkt mij dat je bed voor je testprint overal net wat te laag staat. Links zeker te laag, maar de rest ook, nergens zie ik de print lijnen mooi aansluiten?
Alleen middelste vlakje en bovenste lijkt redelijk lijnen te hebben die redelijk goed aansluiten.
Volgens mij moet dit met een goede handmatige bedlevel toch heel wat strakker kunnen?

Ik zie mogelijk een kleine "bult" op je bed van midden-onder naar mdden-boven, omdat ik daar door de PLA geen ondergrond zie. Maar dat kan ook door de foto komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wapper20
smitae schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:59:
[...]

Ja, maar lijkt mij dat je bed voor je testprint overal net wat te laag staat. Links zeker te laag, maar de rest ook, nergens zie ik de print lijnen mooi aansluiten?
Alleen middelste vlakje en bovenste lijkt redelijk lijnen te hebben die redelijk goed aansluiten.
Volgens mij moet dit met een goede handmatige bedlevel toch heel wat strakker kunnen?

Ik zie mogelijk een kleine "bult" op je bed van midden-onder naar mdden-boven, omdat ik daar door de PLA geen ondergrond zie. Maar dat kan ook door de foto komen.
Het klopt dat op de foto het bed overal te laag staat. Mijn punt was voornamelijk dat ik, met BLTouch, had verwacht dat dat over het hele bed zou zijn.

Ik vermoed inderdaad dat er een "bult" op het bed zit, maar dat ga ik dus met de draaiknoppen op de hoeken nooit op kunnen lossen. Vandaar dat ik dit met BLTouch probeer recht te trekken.

Maar hoe doe jij dit dan? Ik heb volgens mij post van je voorbij zien komen waarbij je behoorlijk grote prints hebt. Heb jij geen last van hoogteverschillen in je bed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@wapper20,

Je vertrouwd teveel op je BL-Touch. Die zijn mooi voor kleine verschillen maar meer ook niet. Daarbij zijn er genoeg BL-Toch die clonen zijn van de originelen en afwijkingen vertonen of niet goed werken.
Staar je hierop dus niet blind.

0. Z-Offset goed controleren en afstellen.
1. Bed levelen met het bekende papiertje.
2. Gebruik iets als https://www.thingiverse.com/thing:4625884 en dan kun je tijdens het printen nog via de knoppen alles beter afstellen. Tijdens het printen voorzichtig over het lijntje gaan met je vinger om te voelen of het goed vast blijft zitten. Zo niet dan draai je op dit plek aan de bedlevel knop en test je weer.
Dit blijven herhalen totdat alles goed blijft liggen.

BED_MESH_CALIBRATE bewaar je de mesh wel op in een profiel zodat je deze voor elke print weer kunt oproepen ?
https://github.com/Klippe...b/master/docs/Bed_Mesh.md

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wapper20 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:13:
[...]

Het klopt dat op de foto het bed overal te laag staat. Mijn punt was voornamelijk dat ik, met BLTouch, had verwacht dat dat over het hele bed zou zijn.

Ik vermoed inderdaad dat er een "bult" op het bed zit, maar dat ga ik dus met de draaiknoppen op de hoeken nooit op kunnen lossen. Vandaar dat ik dit met BLTouch probeer recht te trekken.

Maar hoe doe jij dit dan? Ik heb volgens mij post van je voorbij zien komen waarbij je behoorlijk grote prints hebt. Heb jij geen last van hoogteverschillen in je bed?
Ah, oke, duidelijk. Ik heb iets van een dipje in het midden van mijn bed denk ik. Maar ik kan met de draaiknoppen de boel goed afstellen. Dus het dipje is blijkbaar niet erg genoeg.

Ik heb idd prints die bijna net zo groot zijn als het hele bed. Daar heb heb ik geen problemen mee. Onderstaande heb ik gisteren geprint, verf potjes houder. Foto is van de onderkant, je ziet de lijnen, maar zIjn netjes naar mijn idee.
Bedlevel doe ik bijna nooit (eigenlijk alleen als ik een nozzle vervangen, of als ik ineens van 008 naar 028 layer en de print gaat niet lekker), en als ik een print start en ik zie dat de eerste laag niet lekker loopt, wil ik nog wel eens tijdens het printen het bed nog wat aanpassen met de draaiknoppen. Vooral als ik wissel tussen layer hoogte, moet ik soms ff bijstellen, omdat dan mijn eerste laag layer anders kan zijn. Maar dat is gevoel wat ik in de jaren met mijn Ender 5 heb gekregen.

Mogelijk heb ik gewoon een goed vlak bed. Ik print trouwens op het magnetisch flex-bed, geen idee of dat verschil maakt. Heb nog een glasbed in verpakking liggen want ik had gelezen en mij gek laten maken dat het een goede upgrade zou zijn, maar zolang alles goed print ga ik het glasbed niet gebruiken. Geen toegevoegde waarde ;)
Mocht je een glasbed hebben, draai die dan eens om? Of ga eens kijken of je met aluminium papier de dikte wat kunnen aanpassen als je een flexbed hebt, ik heb er geen ervaring mee. Maar ik begreep van andere printers dat dat de boel ook wel eens wil oplossen.

Maar ook als je met de hand je bedlevel doet, dan zou je wel moeten merken dat je het niet goed afgesteld krijgt? Met de bult in het midden. Als je eerst je hoeken goed zet en dan als laatste gaat testen in het midden van je bed. Als de nozzle dan tegen je bed zit is je bed denk ik te bol. Uitdaging is om dan het niveau te vinden dat nog gaat werken.
Maar voor mij gevoel is er best wel veel ruimte en aangezien ik soms tijdens het printen van de eerste laag nog ff het bed iets beter zet lijkt de Ender 5 best wel vergevingsgezind.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mm31l0OrMpqIVmse9AnQoABgK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Z9K88Xm1i2QGJO9ZkByEhGb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 14:37
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met mijn "niet blijven plakken" probleem. Allereerst ben ik een Noob op 3D printen en heb aandachtig dit forum zitten lezen (mede daarom er ook één gekocht). Ik heb sinds een goede week nu een Creality 3 v2 en ik heb echt bizar veel filmpjes al zitten kijken over leveling, type PLA, etc etc echter lukt het mij niet om een print vast te laten zitten op het bed en deze verschuiven elke keer tijdens het printen of laten gewoon los in de hoeken. (nozelle temp 200c en bed 60c)

Ik heb steeds gedacht dat ik de leveling niet goed deed (na ongeveer 10 pogingen) dus heb ik de Creality CR-Touch Auto Leveling Kit gekocht echter zonder succes. Precies hetzelfde probleem namelijk dat niets blijft plakken op mijn glazen bed. Ik ben weer gaan zoeken en zag verschillende oplossingen maar vooral dat de glazen plaat schoon moest zijn (meest extreme was een schuurspons). Nu zie ik nog steeds op mijn plaat de afdruk van de allereerst print poging en dat stuk is daardoor ook gewoon glad en niet zoals de rest van de plaat waar duidelijk een relief te voelen is. Ik krijg dat er niet af want dat is denk ik de oorzaak van het niet stikken.

Wie heeft er voor mij de gouden tip om de plaat schoon te krijgen en dit plastic laagje eraf gaat zodat het wel blijft plakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

rikoos schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:04:
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met mijn "niet blijven plakken" probleem. Allereerst ben ik een Noob op 3D printen en heb aandachtig dit forum zitten lezen (mede daarom er ook één gekocht). Ik heb sinds een goede week nu een Creality 3 v2 en ik heb echt bizar veel filmpjes al zitten kijken over leveling, type PLA, etc etc echter lukt het mij niet om een print vast te laten zitten op het bed en deze verschuiven elke keer tijdens het printen of laten gewoon los in de hoeken. (nozelle temp 200c en bed 60c)

Ik heb steeds gedacht dat ik de leveling niet goed deed (na ongeveer 10 pogingen) dus heb ik de Creality CR-Touch Auto Leveling Kit gekocht echter zonder succes. Precies hetzelfde probleem namelijk dat niets blijft plakken op mijn glazen bed. Ik ben weer gaan zoeken en zag verschillende oplossingen maar vooral dat de glazen plaat schoon moest zijn (meest extreme was een schuurspons). Nu zie ik nog steeds op mijn plaat de afdruk van de allereerst print poging en dat stuk is daardoor ook gewoon glad en niet zoals de rest van de plaat waar duidelijk een relief te voelen is. Ik krijg dat er niet af want dat is denk ik de oorzaak van het niet stikken.

Wie heeft er voor mij de gouden tip om de plaat schoon te krijgen en dit plastic laagje eraf gaat zodat het wel blijft plakken?
Sorry to say: level je bed.... dat lijkt toch wel het issue, die sensor is helaas niet heilig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:19:
[...]
Sorry to say: level je bed.... dat lijkt toch wel het issue, die sensor is helaas niet heilig
Dat heb ik nu gedaan met het bekende papiertje. Ik ga het nogmaals proberen dan maar.

maar kan het geen kwaad dat de afdruk van een eerdere print nog zichtbaar en voelbaar is? Het namelijk op die plekken glad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

rikoos schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:24:
[...]

Dat heb ik nu gedaan met het bekende papiertje. Ik ga het nogmaals proberen dan maar.

maar kan het geen kwaad dat de afdruk van een eerdere print nog zichtbaar en voelbaar is? Het namelijk op die plekken glad.
Papiertje moet net niet vast zitten, dat je hem net vrij kunt schuiven, maar nog wel weerstand voelt.
En dan op alle hoeken, dus je gaat hem echt 5x rond moeten sturen van hoek naar hoek, dan check je het midden, en dan zou het goed moeten zijn!

Gebruik zelf dan ook nooit schilderstape, prittstift, spuitlijm of welke troep dan ook, gewoon direct op het bed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikoos
Straks na werk dan maar nogmaals proberen om het correct te krijgen. Als je die YT filmpjes ziet printen die gasten gelijk goed na het installeren dus best wel frusterend als dat niet bij mij zo gelijk gaat hahaha

Thnx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

In elk geval een mooi printer gekocht waar je veel plezier van gaat hebben.

Ik zou echt eerst proberen zonder Touch het bedlevel in je vingers proberen te krijgen. Beste is en blijft toch bedlevel met een velletje papier naar mijn idee. Pas als je dat in de vingers hebt zou ik een Touch gaan proberen.
Bedlevel is best een uitdaging, dus dat het nog niet lekker lukt is niet heel vreemd. Blijven proberen :-)

Zelf heb ik geen ervaring met printen op glasplaat, ik gebruik al jaren een magnetisch flexbed. Maar er zijn hier vast wel tweakers die ervaring hebben met printen op glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

rikoos schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:29:
Straks na werk dan maar nogmaals proberen om het correct te krijgen. Als je die YT filmpjes ziet printen die gasten gelijk goed na het installeren dus best wel frusterend als dat niet bij mij zo gelijk gaat hahaha

Thnx
Ja, op YouTube lijkt alles makkelijk... :+
Maar gek genoeg knippen ze de moeilijke stukjes er gewoon tussenuit :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikey!
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-10 16:53

Het is het proberen waard: Breng een dun laagje lijmstift aan op de glasplaat op de plek waar je wilt gaan printen.

Ik gebruik zelf hiervoor Pelikan Pelifix (o.a. te verkrijgen bij de Action) aangezien die voor mij het beste werkt op een spiegel van de Ikea als printbed. De goedkopere lijmstiften van de Action doen het dan weer heel slecht, er zit dus klaarblijkelijk verschil in de lijmstift die je gebruikt. Zonder de lijmstift krijg ik het niet goed voor elkaar om prints te laten plakken. Alternatieven zijn natuurlijk het vervangen van je printbed (al dan niet magnetisch) of special hechtspray te gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
smitae schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:30:
[...]

In elk geval een mooi printer gekocht waar je veel plezier van gaat hebben.

Ik zou echt eerst proberen zonder Touch het bedlevel in je vingers proberen te krijgen. Beste is en blijft toch bedlevel met een velletje papier naar mijn idee. Pas als je dat in de vingers hebt zou ik een Touch gaan proberen.
Bedlevel is best een uitdaging, dus dat het nog niet lekker lukt is niet heel vreemd. Blijven proberen :-)

Zelf heb ik geen ervaring met printen op glasplaat, ik gebruik al jaren een magnetisch flexbed. Maar er zijn hier vast wel tweakers die ervaring hebben met printen op glas.
Thnx :-) ga hem vooral gebruiken voor mod onderdelen te printen voor oude spelcomputer waarbij dingen na 20 a 30 jaar oud wel eens kapot gaan. Heb er echt zin in (als hij correct gaat werken hahahaha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:40
Hier print ik ook op de glasplaat op beide printers. Ik heb de Creality ender 3 en een Ender 5 plus. Ging eerst ook voor geen meter direct op het glas, maar nu gaat het eigenlijk nooit meer fout. Ik gebruik ook niets, geen plakband of lijm. Wel goed voorverwarmen want dat maakt het ook wat makkelijker. Ik heb een poos spuitlijm (uit spuitbus) gebruikt van de Action en dat werkte als een trein echter is het schoonmaken een ramp en moet je het er buiten op sprayen. De glasplaat houdt ik nu vooral heel goed vetvrij, dus af en toe gewoon afwassen met Dreft in de keuken en verder niet aanraken met vette vingers. Ik haal na elke print alle resten van de plaat af met die krabber die bij de printer zit. Ik prefereer de gladde onderkant van de prints, dus ik ga nooit meer terug naar lijm. Ik heb op beide printers een BLTouch sensor. Dat wil niet zeggen dat je het bed niet recht moet stellen, want die sensor is in mijn ervaring eigenlijk alleen handig om de z-offset snel bij te stellen. Die sensor kan een scheef bed niet compenseren voor je. Ik doe dat rechtstellen van het bed ook met een papiertje. Laat de printer dan naar home gaan, zet de steppers uit. Papiertje eronder en als er echt teveel of te weinig speling is eerst de z-offset in de printer bijstellen en dan de printkop handmatig (eventueel steppers in de tussentijd weer uitzetten) met papier eronder schuiven naar de uithoeken. Waar er teveel speling is de tandwielen onder het bed bijstellen. En nadat je alle hoeken gedaan hebt, nog eens. Meestal staat het dan juist weer ergens te hoog. Daarna dus nog eens tot alle hoeken echt gelijk zijn en het papier overal in soortgelijke mate stropt. Je moet wel wat weerstand voelen als het papier onder de nozzle zit.

Als het echt nog steeds niet op het bed blijft plakken. Is je nozzle dan wel goed schoon? Als je het printhoofd omhoog zet en de printer laat extruden komt het er dan mooi recht uit? Of krult alles op aan de nozzle zelf? Soms zit er wel eens een vezeltje of iets van vuil aan de nozzle en krijg je een soort ophopingen aan je nozzle. En dan schuift die ophoping gewoon mee als je aan het printen bent en trekt alles los van je printbed wat wel hecht. Ik weet niet of je wel eens geprobeerd hebt om de nozzle te ontstoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
CrystalViriS schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:09:
Als het echt nog steeds niet op het bed blijft plakken. Is je nozzle dan wel goed schoon? Als je het printhoofd omhoog zet en de printer laat extruden komt het er dan mooi recht uit? Of krult alles op aan de nozzle zelf? Soms zit er wel eens een vezeltje of iets van vuil aan de nozzle en krijg je een soort ophopingen aan je nozzle. En dan schuift die ophoping gewoon mee als je aan het printen bent en trekt alles los van je printbed wat wel hecht. Ik weet niet of je wel eens geprobeerd hebt om de nozzle te ontstoppen?
Dankjewel, goed advies allemaal. Hij is echt nieuw een week dus ik ging ervanuit dat de nozzle dus schoon zou zijn maar maar idd het filament krult wel een beetje dus ik ga deze vanavond ook schoonmaken tesamen met de leveling heel nauwkeurig doen. Wil wel proberen zonder spullen op de plaat te printen maar als dat echt niet lukt gaan we voor hulpmiddelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:25

Damian

Insane Obtrusion

Wat een top apparaat blijft het toch ook he :p

Ik geef toe, hij staat 80% van het jaar te verstoffen hier, maar nu had ik dus iets wat ik wel zelf moest maken :P

Van een spelletje van mijn dochtertje was een houdertje afgebroken, en er gaan geheid nog meer houdertjes breken. Schuifmaat erbij, opmeten, nabouwen in Tinkercad en klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XC-AAfXREs4ibKKuJizXRFEG-o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wVVuqsNSZWcodNw2fbk43wbB.png?f=user_large

Printer aangeslingerd, even goed afgestoft want damn wat zat ie onder het stof. Ik kon aan OctoPi zien dat ik hem al 190 dagen niet gebruikt had, print erin gezet, Auto Bed Level deroverheen en gaan met die banaan, zonder enig probleem 2 houdertjes kunnen printen.

Ik moet dan toch stiekem altijd wel een beetje lachen als ik dan hier mensen dingen zie posten dat ze na uren gekloot een printje er nog niet goed uitkrijgen. Ik weet niet of ik iets goed doe, of dat mijn Ender 3 Pro het zo goed doet, maar ik geniet elke keer van het apparaat :)

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:40
Damian schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:41:
Wat een top apparaat blijft het toch ook he :p

Ik geef toe, hij staat 80% van het jaar te verstoffen hier, maar nu had ik dus iets wat ik wel zelf moest maken :P

Van een spelletje van mijn dochtertje was een houdertje afgebroken, en er gaan geheid nog meer houdertjes breken. Schuifmaat erbij, opmeten, nabouwen in Tinkercad en klaar.

[Afbeelding]

Printer aangeslingerd, even goed afgestoft want damn wat zat ie onder het stof. Ik kon aan OctoPi zien dat ik hem al 190 dagen niet gebruikt had, print erin gezet, Auto Bed Level deroverheen en gaan met die banaan, zonder enig probleem 2 houdertjes kunnen printen.

Ik moet dan toch stiekem altijd wel een beetje lachen als ik dan hier mensen dingen zie posten dat ze na uren gekloot een printje er nog niet goed uitkrijgen. Ik weet niet of ik iets goed doe, of dat mijn Ender 3 Pro het zo goed doet, maar ik geniet elke keer van het apparaat :)
Van mensen die zo'n ding pas hebben snap ik dat wel. Als je al wat langer met 3d printers bezig bent dan weet je ook waar je fouten kunt zoeken.

De ender 3 hier is ook de printer "die het altijd doet". Ik heb ook een velleman K8400, aka de rammelbak. Eigenlijk heb ik de Ender 3 impulsief gekocht toen die voorbij kwam op Tomtop voor een bedrag waar ik hem niet kon laten gaan. En ook om wat onderdelen te printen voor de Velleman die al voor de vijfduizend-triljoenste keer weer een nieuw defect had. Maar de velleman was een cadeau en dat is wat lastiger met weg doen. Ben nu eigenlijk altijd met de Ender aan het printen en de Velleman is weer defect momenteel. :+ Die ga ik binnenkort weer repareren en ombouwen. Ik had eigenlijk beloofd dat de ender weer verkocht zou worden zodra de Velleman het weer zou doen. Maar nu heb ik ook een ender 5 plus... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.wjca
  • Laatst online: 05-10 17:06
mr.wjca schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:31:
Hoi Allemaal,

Wat heb ik:
Ender 3 Pro
BLtouch

Update.
Er bleek inderdaad iets mis te zijn met de firmware, waar precies is me nog niet duidelijk.
Ik had ondertussen hulp gekregen en een nieuwere Firmware gedownload en geupdate.

Bedlevel is nu ook bijna goed, helaas is het bed zelf niet helemaal zuiver moet daar nog een oplossing voor gaan vinden.
De z-stop wizard in Marlin vind ik wel super, heeft me goed geholpen om ook de bltouch goed af te stellen.
Heb nu nog een beetje ruzie met de extruder die van dat klikkend geluid maakt.
Maar me printjes lopen verder wel lekker.

Paar extra dingetjes die ik heb gedaan/toegevoegd is octoeverywhere en printoid kan ik de printjes lekker in de gaten houden vanaf het werk.
Ben ook gaan spelen mer PrusaSlicer, ben namelijk met een grote print bezig die niet op de plaat paste.

Heb veel lol, nu nog gaan leren om zelf printjes te maken, ben ik absoluut nog niet goed in maar heb wel wensen/ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr.wjca schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 08:06:
[...]

Update.
Er bleek inderdaad iets mis te zijn met de firmware, waar precies is me nog niet duidelijk.
Ik had ondertussen hulp gekregen en een nieuwere Firmware gedownload en geupdate.

Bedlevel is nu ook bijna goed, helaas is het bed zelf niet helemaal zuiver moet daar nog een oplossing voor gaan vinden.
De z-stop wizard in Marlin vind ik wel super, heeft me goed geholpen om ook de bltouch goed af te stellen.
Heb nu nog een beetje ruzie met de extruder die van dat klikkend geluid maakt.
Maar me printjes lopen verder wel lekker.

Paar extra dingetjes die ik heb gedaan/toegevoegd is octoeverywhere en printoid kan ik de printjes lekker in de gaten houden vanaf het werk.
Ben ook gaan spelen mer PrusaSlicer, ben namelijk met een grote print bezig die niet op de plaat paste.

Heb veel lol, nu nog gaan leren om zelf printjes te maken, ben ik absoluut nog niet goed in maar heb wel wensen/ideeën.
Goed bezig.

Klikkend geluid is in veel gevallen een probleem in je hot-end. Extruder heeft blijkbaar moeite om de PLA erdoor te persen.
Mogelijk niet goed aansluiten van je tube in je hot-end, of probleempje met hot-end koeling en daardoor wat heat-creep.
Maar goed, met beetje testen etc is daar wel achter te komen en ook op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
rikoos schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:18:
[...]

Dankjewel, goed advies allemaal. Hij is echt nieuw een week dus ik ging ervanuit dat de nozzle dus schoon zou zijn maar maar idd het filament krult wel een beetje dus ik ga deze vanavond ook schoonmaken tesamen met de leveling heel nauwkeurig doen. Wil wel proberen zonder spullen op de plaat te printen maar als dat echt niet lukt gaan we voor hulpmiddelen.
Waar je ook nog naar zou kunnen kijken is de temperatuur waarmee je de eerste laag aanbrengt. Ik heb hier dat ik de printer afhankelijk van de omgevingstemperatuur een wat warmere hotend moet geven. Het filament koelt kennelijk zo snel dat het dan niet goed plakt.

En nog een tip, een wat dikkere eerste laag.

Maar het zou volgens mij gewoon moeten lukken zonder extra spulletjes. Belangrijkste is het goede uitlevelen. Doe dat zelf met een feeler gauge ipv met papiertje. Stel de z offset dan bij en level hem op basis van de feeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
Sandburd schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:36:
[...]
Maar het zou volgens mij gewoon moeten lukken zonder extra spulletjes. Belangrijkste is het goede uitlevelen. Doe dat zelf met een feeler gauge ipv met papiertje. Stel de z offset dan bij en level hem op basis van de feeler.
Dankje voor de tips!

Daar had ik nog nooit aan gedach om een feeler gauge te gebruiken, eigenlijk beter (die heb ik liggen vanuit mijn vorige auto hahaha) Beschadig je niet de kop met een gauge en met welke dikte/afstand stel jij hem dan af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luani
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-09 10:53
rikoos schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:10:
[...]

Dankje voor de tips!

Daar had ik nog nooit aan gedach om een feeler gauge te gebruiken, eigenlijk beter (die heb ik liggen vanuit mijn vorige auto hahaha) Beschadig je niet de kop met een gauge en met welke dikte/afstand stel jij hem dan af?
Ik gebruikte eerst ook een voelermaat, ik heb daarmee nog niks beschadigd. Ik vond het zelf prettigst afstellen met dikste voelermaat die ik had, die bogen niet zomaar waardoor het vlakker op het bed lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:17
Ik ben deze vandaag ook voor het eerst aan het opbouwen (1e printer)

En als ik handmatig van boven naar beneden beweeg moet ik best veel kracht zetten om deze te bewegen.

En als ik de plaat van voor naar achter beweeg, dan heb ik 2 punten waar hij eventjes “remt” / weerstand geeft. Is dit correct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
rikoos schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:18:
[...]

Gebruik je toevallig de kleine meegeleverde rol creality pla? Ik heb bij mijn ender 5 pro deze gebruikt en dat was 1 groot drama. Daarna een andere rol erin ( in mijn geval esun pla+) en met dezelfde instellingen en zonder aan mijn bedlevel te zitten meteen ok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
trekker22 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:41:
Ik ben deze vandaag ook voor het eerst aan het opbouwen (1e printer)

En als ik handmatig van boven naar beneden beweeg moet ik best veel kracht zetten om deze te bewegen.

En als ik de plaat van voor naar achter beweeg, dan heb ik 2 punten waar hij eventjes “remt” / weerstand geeft. Is dit correct.
Dat is niet goed en moet je dus bijstellen. Omhoog/omlaag moet soepel gaan en zonder echt weerstand.
Het schroefdraad gaat in een koper busje en dat busje zit met 2 schroefjes vast. Deze moet je niet vast draaien maar losjes laten zodat de as kan blijven bewegen. Anders kan dat deze de boel gaat klemmen.

Als dat het niet verhelpt dan zul je moeten nakijken of alles wel goed haaks is.

Bed moet soepel bewegen zonder te remmen. Als het bed al gemonteerd was kan het komen dat de wieltjes nog wat plat zijn van het lang op 1 plek staan na installatie en levering aan klant en dit trek vaak wel weer bij.

Als je het zelf gemonteerd hebt dan zul je het net iets losser moeten stellen en uitzoeken waardoor hij afremt.

Elke hapering zou je kunnen terugzien in je print. Na wat afstellen gewoon gaan printen en merk je vanzelf of het een probleem is. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandburd
  • Niet online
rikoos schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:10:
[...]

Dankje voor de tips!

Ik gebruik er zelf een van 0.20 (mm) en zet dan de z-offset tijdens het levelen op 0.23. 0.24. Ik print dus altijd met een negatieve offset van -0.03 op die manier kan ik namelijk terwijl de printer loopt de offset ook nog iets bijstellen als ik zie dat het helemaal mis gaat. (Ik blijf meestal bij de eerste laag bij de printer om zaken als temperatuur en flow bij te stellen als ik zie dat het "mis" gaat). Als het mis gaat dan is meestal het bijstellen van de temperatuur voldoende (bij 18 graden in de ruimte moet de hotend warmer zijn dan dat het 20 graden is in de ruimte heb ik gemerkt).

En beschadigen, nee hoor. Is ook niet de bedoeling dat je de feeler over de kop gaat schrapen :) Mijn techniek is om te voelen of hij hem raakt.
Let er wel op dat je het ding goed vetvrij maakt. Mijn setje zat dik in de olie toen ik het kocht. Want die olie wil je niet aan je glasplaat of aan de hotend.

En wat Banditoz ook al opmerkt, kijk even naar de PLA die je gebruikt. Ik heb hier matte PLA van eSun en die is van zichzelf al een drama om te laten hechten. Het wil wel, maar het luistert heel nauw.

[ Voor 7% gewijzigd door Sandburd op 21-10-2022 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
@rikoos tot nu toe heb ik een 0.1 mm voelermaat gebruikt, maar hierbij komen de prints echt vast te zitten op het glas (PLA). Na het lezen van het opensource 3d topic ga ik nu zelf de 0.2 proberen, waar het eigenlijk vanaf hangt is je laagdikte waarmee je print. Ik ben de printer nog aan het afstellen (ik ben sinds kort ook ingestapt in deze mooie hobby met een ender 5 pro).
Waar ik vooral last van had is dat het frame niet helemaal 100% haaks was en dit heb ik uiteindelijk kunnen oplossen door carrosserieringen te gebruiken om de voorkant bij mij iets langer te maken. Bij het uitlijnen had ik vooral het probleem dat de achterkant van het bed goed was en voor liep de nozzle gewoon vast (kraste in de flex mat).
Ik gebruik momenteel gewoon de meegeleverde PLA maar merk wel dat af en toe er een plopje uit de nozzle komt dat de filament niet echt de hoogste kwaliteit is, maar ik krijg er wel prints en de (te sterk) plakkende eerste layer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburd
  • Niet online
MdBruin schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:29:
@rikoos tot nu toe heb ik een 0.1 mm voelermaat gebruikt, maar hierbij komen de prints echt vast te zitten op
Ik gebruik momenteel gewoon de meegeleverde PLA maar merk wel dat af en toe er een plopje uit de nozzle komt dat de filament niet echt de hoogste kwaliteit is, maar ik krijg er wel prints en de (te sterk) plakkende eerste layer van.
Is je PLA niet te nat dan? Dat hij plopt doordat het vocht erin gaat koken/verdampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Sandburd schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:33:

Is je PLA niet te nat dan? Dat hij plopt doordat het vocht erin gaat koken/verdampen?
dat doet de PLA al vanaf het begin dat deze uit de verpakking komt, maar het vreemde is dat het niet continue is maar af en toe. Het kan zomaar zijn dat de eerste print niet plopt en de volgende wel. Ik heb nog een nieuwe rol real liggen welke ik nog niet heb aangebroken, ik dacht ik maak me eerst maar bekend met de printer door de meegeleverde rol te gebruiken. Er komen ondanks het af en toe ploppen prima prints uit. Helaas kan mijn oven (combi) niet laag genoeg om de PLA eens proberen te drogen, toch maar eens kijken naar een drybox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
MdBruin schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:41:
[...]

dat doet de PLA al vanaf het begin dat deze uit de verpakking komt, maar het vreemde is dat het niet continue is maar af en toe. Het kan zomaar zijn dat de eerste print niet plopt en de volgende wel. Ik heb nog een nieuwe rol real liggen welke ik nog niet heb aangebroken, ik dacht ik maak me eerst maar bekend met de printer door de meegeleverde rol te gebruiken. Er komen ondanks het af en toe ploppen prima prints uit. Helaas kan mijn oven (combi) niet laag genoeg om de PLA eens proberen te drogen, toch maar eens kijken naar een drybox.
Ik heb het ook eens gehad met Hatchbox (kexcelled)
Na uren in de oven nog steeds af en toe plop. Bleek dat dit specifieke PLA niet goed tegen retractie kan. Iets minder retractie en t probleem was opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
@rinkel bedankt voor je tip, ik heb er eens opgelet wanneer het ploppen tevoorschijn kwam en dit lijkt op het moment van retractie te zijn (even een streepje op de extruder gezet).

Morgen eens proberen met de polymaker, hopelijk werkt PostNL mee en heb ik het morgen in huis.

Edit:

Misschien heeft iemand een idee wat er nu fout gaat. Zodra ik de bedleveling heb gedaan met een voelermaatje van 0,2mm dik dan heb ik problemen met de extrusion waardoor de lijntjes niet mooi aansluiten/aan elkaar smelten. Tijdens het printen merkte ik op dat de printer begint op z 0.2 waardoor effectief de afstand 0,4 wordt en mogelijk mijn probleem ontstaat (kan misschien ook wel komen door de filament welke meegeleverd is). Doe ik iets ergens fout of zou dit geen probleem moeten zijn.

Edit 2:
Ik heb het zelf al gevonden, bij het gebruik maken van het voelermaatje moet je ook even de offset instellen zodat de printer z 0 als z 0.2 ziet. :O

[ Voor 56% gewijzigd door MdBruin op 21-10-2022 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
MdBruin schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 20:50:
@rinkel bedankt voor je tip, ik heb er eens opgelet wanneer het ploppen tevoorschijn kwam en dit lijkt op het moment van retractie te zijn (even een streepje op de extruder gezet).

Morgen eens proberen met de polymaker, hopelijk werkt PostNL mee en heb ik het morgen in huis.
Bij Polymaker heb ik dit probleem geheel niet.
Zeer goed Filament.
Overigens is Kexcelled (Hatchbox) ook helemaal prima, zeker voor de prijs. Maar niet zo goed als Polymaker.

[ Voor 10% gewijzigd door rinkel op 21-10-2022 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
@rinkel dat heb ik inderdaad gelezen in het filament topic, vandaar ook mijn keuze. Voor de prijs hoef ik het niet te laten, de rollen polymaker polylite waren net zo duur als de real PLA. Ik heb nog wel even gekeken naar de polymax maar in de review van CNCKitchen kwam de polylite er goed uit, vandaar dat ik de lite heb gekozen. Wel ook een rol PETG erbij besteld om de upgrades voor de Ender 5 te printen, en ja ik heb gezien dat deze iets meer vochtgevoelig is (dus eraf en in een afgesloten zak zodra ik klaar ben). Qua dryboxen ben ik er nog niet helemaal uit, de SUNLU word een beetje afgeraden door het ontbreken van een fan (vocht gaat niet zo makkelijk uit de box).

Nog een algemene vraag, als ik ga kijken naar een vervangende hot-end met direct drive voor de Ender 5. Welke is dan aan te raden? Er zijn behoorlijk wat verschillende opties van DIY tot kopen, de DIY staat op de planning om eens te proberen. Waar ik vooral een beetje last van houd is stringing (kan natuurlijk ook weg gaan nadat ik de polymaker PLA ga gebruiken) ook na het tunen, ik heb de stringing test van TeachingTech gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
MdBruin schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 11:26:
@rinkel dat heb ik inderdaad gelezen in het filament topic, vandaar ook mijn keuze. Voor de prijs hoef ik het niet te laten, de rollen polymaker polylite waren net zo duur als de real PLA. Ik heb nog wel even gekeken naar de polymax maar in de review van CNCKitchen kwam de polylite er goed uit, vandaar dat ik de lite heb gekozen. Wel ook een rol PETG erbij besteld om de upgrades voor de Ender 5 te printen, en ja ik heb gezien dat deze iets meer vochtgevoelig is (dus eraf en in een afgesloten zak zodra ik klaar ben). Qua dryboxen ben ik er nog niet helemaal uit, de SUNLU word een beetje afgeraden door het ontbreken van een fan (vocht gaat niet zo makkelijk uit de box).

Nog een algemene vraag, als ik ga kijken naar een vervangende hot-end met direct drive voor de Ender 5. Welke is dan aan te raden? Er zijn behoorlijk wat verschillende opties van DIY tot kopen, de DIY staat op de planning om eens te proberen. Waar ik vooral een beetje last van houd is stringing (kan natuurlijk ook weg gaan nadat ik de polymaker PLA ga gebruiken) ook na het tunen, ik heb de stringing test van TeachingTech gebruikt.
Ik heb zelf geen Ender (ik heb een ander merk en ben hier gewoon uit interesse) dus ik kan je daar niet bij helpen.

Ik had ooit een rol PETG van Jupiter, die stringt bij mij veel meer dan Polymaker.
Voor PLA wil ik nog wel eens wat andere merken proberen, maar voor PETG blijf ik bij Polymaker en Prusament.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rikoos
Bedankt allemaal! Zojuist de creality cat volledig en strak kunnen printen. 2 dingen de meegeleverde pla was echt dus slecht.
Heb mijn v2 opnieuw gelevelt en andere pla gebruikt en hij ging als een zonnetje!

Dankjewel allemaal voor de tips en advies, ik heb er HEEL VEEL aan gehad 👍

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

sjirafje

No inspirational quotes here

@Rone @SA007 @_ferry_ @Intergalactic @Razwer @phYzar @Mielmania @eagle00789 @MikeOO @Christoxz Ik denk dat er in de topic warning en in de topic start een melding moet komen over het gebruik van het door Creality meegeleverde rolletje PLA.

Dit is in dit topic nu echt al tientallen keren voorbijgekomen dat mensen problemen hebben met hun nieuwe printer en dat het uiteindelijk lag aan de slechte kwaliteit van bijgeleverde dat rolletje PLA. Ik ben er zelf ook ingetrapt, mijn bestelde PLA was nog niet binnen toen mijn printer geleverd werd, dus ik heb eerst mijn printer en slicer afgesteld op basis van dat meegeleverde rolletje om er achter te komen dat ik dat vervolgens weer helemaal opnieuw kon doen toen mijn echte PLA geleverd werd.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Heb de topicwaarschuwing aangevuld, de topicstart ga ik niet over :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:07
sjirafje schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:55:
@Rone @SA007 @_ferry_ @Intergalactic @Razwer @phYzar @Mielmania @eagle00789 @MikeOO @Christoxz Ik denk dat er in de topic warning en in de topic start een melding moet komen over het gebruik van het door Creality meegeleverde rolletje PLA.

Dit is in dit topic nu echt al tientallen keren voorbijgekomen dat mensen problemen hebben met hun nieuwe printer en dat het uiteindelijk lag aan de slechte kwaliteit van bijgeleverde dat rolletje PLA. Ik ben er zelf ook ingetrapt, mijn bestelde PLA was nog niet binnen toen mijn printer geleverd werd, dus ik heb eerst mijn printer en slicer afgesteld op basis van dat meegeleverde rolletje om er achter te komen dat ik dat vervolgens weer helemaal opnieuw kon doen toen mijn echte PLA geleverd werd.
Goed punt, inmiddels ook in de topic start vermeld onder 'De minder goede zaken' & 'Veel voorkomende issues'.

Echter denk ik niet dat veel de topicstart goed doornemen, het is outdated en niet zo overzichtelijk. (De topic warning is dus top!)
Ik heb in September '20 een poging gewaagd om met meerdere mensen te werken aan een nieuwe topic start, dit omdat er veel nieuwe info is en het een stuk duidelijker kan, echter kwam er weinig tot geen input van andere, waardoor dit is blijven liggen.
Met andere woorden, er is een hoop dat aangepast kan worden, bijv moederbord info & upgrades zijn zeer outdated..

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13:03
SA007 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:09:
Heb de topicwaarschuwing aangevuld, de topicstart ga ik niet over :)
Lap, ik zit al maanden aan het sukkelen met dat rolletje dat bij de printer zat |:(
Niets blijft plakken.
(Behalve de eerste 2 lijnen die gemaakt worden voor het printen zelf. Die zijn altijd perfect.)

Ik heb nog andere nieuwe rollen liggen. Eens de printer afstoffen, opnieuw levelen en eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Creality kan beter niks mee leveren of fatsoenlijk spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grappig is dat ik er op mijn Ender 5 wel goed mee kon printen in. Had er 3 doosjes mee geprint. Mij probleem was dat het ‘s nachts als de printer stil stond steeds was afgebroken. Na 3 dagen was ik dat danig zat, nu ligt de Creality rol PLA nog steeds te wachten op een print die er nooit gaat komen 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburd
  • Niet online
Banditoz schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 18:59:
Creality kan beter niks mee leveren of fatsoenlijk spul.
Misschien dat ik dan heel veel geluk heb gehad maar de rol die ik meegeleverd kreeg (dus niet dat kleine stukje) was prima PLA. Heb inmiddels ook al paar x creality PLA gekocht aangezien het bij mij goed print.

En dat kleine stukje heb ik volgens mij ook een kubus mee weten te printen, dus heel soms komt er toch wel aardig spul mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13:03
Misschien zit er bij een Ender 5 wat beter PLA in de doos.
Ik heb het ook over dat kleine stukje. De eerste 3 prints heb ik perfect kunnen doen.
Daarna niets meer er uit gekregen. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:53

Hoogie2004

Whohooooo

Ik ben aan het knutselen aan een behuizing uit dik karton (15mm) voor mijn Ender 3.
Had dat karton nog liggen en dacht, leuk projectje. ASA printen in de zomer ging best redelijk, maar nu het kouder wordt is het echt niet te doen (warping).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWT7FW2a6jY35_Akq69dtYtO46o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9RWvcmvnOfrtvBHUz9awB0Q.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga de power-supply en raspberry pi buiten de behuizing laten, just in case.
Iemand nog andere tips of dingen waar ik op moet letten?

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Laatst online: 11-10 21:36
Christoxz schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:40:
[...]
Ik heb in September '20 een poging gewaagd om met meerdere mensen te werken aan een nieuwe topic start, dit omdat er veel nieuwe info is en het een stuk duidelijker kan, echter kwam er weinig tot geen input van andere, waardoor dit is blijven liggen.
Met andere woorden, er is een hoop dat aangepast kan worden, bijv moederbord info & upgrades zijn zeer outdated..
Wat mij betreft ben je vrij om de hele starpost te herschrijven (of elke andere mede auteur).
Door andere prioriteiten heb ik de hobby gedag gezegd en de printers verkocht. Misschien ooit nog een keer maar voor nu andere prioriteiten. Indien er meer mede auteurs toegevoegd dienen te worden, tag me in een bericht of stuur pb en dan regel ik dat.
Zelf zal ik iig niet in staat zijn om de starpost te updaten door gebrek aan hedendaagse ervaring.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh0712
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-10 12:49
Hoogie2004 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:01:
Ik ben aan het knutselen aan een behuizing uit dik karton (15mm) voor mijn Ender 3.
Had dat karton nog liggen en dacht, leuk projectje. ASA printen in de zomer ging best redelijk, maar nu het kouder wordt is het echt niet te doen (warping).

[Afbeelding]

Zou je dit nu wel met karton doen ivm brandveiligheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:02
Hoogie2004 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:01:

[Afbeelding]

Ik zou met een kartonnen behuizing wel altijd erbij blijven en een rookmelder in de behuizing hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:53

Hoogie2004

Whohooooo

mvh0712 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:30:
[...]

Zou je dit nu wel met karton doen ivm brandveiligheid?
Bartske schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:41:
[...]

Ik zou met een kartonnen behuizing wel altijd erbij blijven en een rookmelder in de behuizing hangen.
Goed punt, gaan we zeker wat mee doen.
Heb hiervoor een omhulsel gebouwd van foam platen, en die werd tijdens het printen nooit echt heet genoeg om Iets in brand te zetten (slechts paar graden boven de omgeving). De behuizing is ook ruim genoeg dat niets iets heets raakt en echt luchtdicht krijg ik hem toch niet. Voorkomen van tocht en een stabielere temperatuur (liefst iets boven de kamertemperatuur) is het voornaamste doel. ASA printte tot nu toe prima bij ong. 30 graden zonder tocht.

Desondanks ga ik natuurlijk uitgebreid testen wat de temperaturen doen en hang ik een rookmelder erbij.

[ Voor 3% gewijzigd door Hoogie2004 op 25-10-2022 17:44 ]

My iRacing profile | Strava

Pagina: 1 ... 144 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie