Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 31-05 15:55
MikeOO schreef op zondag 17 juli 2022 @ 15:54:
[...]

Zou beginnen om het glas eens goed schoon te maken met heet water en was afwasmiddel. Dit goed inwrijven en dan goed afspoelen en drogen. Zorg dat je vinger het glas zo min mogelijk raken.

Als dat niet werkt zul je waarschijnlijk toch beter je bed moeten levelen of Z-Offset nalopen.
Bed levelen kan ook zeer frustrerend zijn maar met een goede bed level op thingiverse hele kleine stapjes aan de wielen draaien en uiteindelijk krijg je resultaat. Maar heb zeker in het begin ook erg lopen kl... om dit goed te krijgen. Zodra het niet lukt weglopen en wat anders gaan doen en later weer proberen.

Uiteindelijk lukt het wel en dan :9~
Ik heb een bltouch ondertussen met de aangepaste firmware voor die mech stuff.
Maakt het levelen wel een stukje gemakkelijker. Zorgt een verkeerde Z-offset ook voor minder extrution ? of kan dat een probleem zijn met het profiel uit Cura ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray1979
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:37
Boermansjo schreef op zondag 17 juli 2022 @ 16:41:
[...]

Maakt het levelen wel een stukje gemakkelijker. Zorgt een verkeerde Z-offset ook voor minder extrution ? of kan dat een probleem zijn met het profiel uit Cura ?
Als je nozzle echt te kort op het print bed zit dan kan dat inderdaad, er ontstaat dan teveel weerstand waar het filament doorheen geduwd moet worden (met als uiterste de nozzle die echt tegen het print bed aan zit, waardoor de opening als het ware afgedicht is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvhemert
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:13
Maar dat hoor je vaak aan de extruder motor (hard tikken) omdat het filament niet doorgedrukt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
Ok, maar ik ben zeker dat die nog niet tegen het bed zat.
Zal nog wat verder proberen. Blijf het wel raar vinden dat de 2 rechte lijnen wel altijd goed lukken.
Een kunst op zich haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Boermansjo schreef op zondag 17 juli 2022 @ 16:41:
[...]

En bedenk dat een bltouch een leuke toevoeging is maar zeker niet de oplossing om een perfect bed level te krijgen. Het vangt kleine verschillen prima op maar als je bed niet goed level is dan zul je dat eerst in orde moeten maken.

Vele denken dat een bltouch alles voor je doet en je zelf niets meer hoeft in te stellen maar je zult de basis eerst in orde moeten hebben en dan helpt de bltouch voor het laatste stukje. :)

Z-offset is dus ook een instelling die je goed moet hebben staan en is eenvoudig in te stellen dus zeker controleren nadat je het bed goed level hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
MikeOO schreef op maandag 18 juli 2022 @ 07:32:
[...]

En bedenk dat een bltouch een leuke toevoeging is maar zeker niet de oplossing om een perfect bed level te krijgen. Het vangt kleine verschillen prima op maar als je bed niet goed level is dan zul je dat eerst in orde moeten maken.

Vele denken dat een bltouch alles voor je doet en je zelf niets meer hoeft in te stellen maar je zult de basis eerst in orde moeten hebben en dan helpt de bltouch voor het laatste stukje. :)

Z-offset is dus ook een instelling die je goed moet hebben staan en is eenvoudig in te stellen dus zeker controleren nadat je het bed goed level hebt.
Idd, maar ik kijk naar de mesh en pas dan het bed aan volgens de groene en rode vlakjes, laat bltouch een nieuwe mech maken en kijk opnieuw hoe die eruit ziet. Ik zit nog met de originele vering en die zijn best wel slap haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-05 09:58

Rincewind

Take me in your arms tonight

Boermansjo schreef op zondag 17 juli 2022 @ 15:46:
Maakt zo'n nozzle een verschil ? Ik krijg de laatste tijd geen goeie prints meer...
De nozzel heb ik al vervangen door de 2de die bij de ender 3 v2 zat.

Tijdens het maken die twee lijntjes aan de zijkant verloopt alles perfect (blijft mooi liggen ook).
Maar eens de printer aan de brim begint komt er nog nauwelijks iets uit. De 'string' is heel fijn en niets blijft plakken aan het glas (ook al zet ik die op 85°)
Heel frustrerend :'(
Er is in dit topic al vaker gediscussieerd over 'niet blijven plakken' dus daar is ook veel over te vinden. Wat bij mij goed werkt is wat @MikeOO al zegt: goed schoonmaken. Ik maak voor iedere print mijn heatbed schoon met 'alcohol ketonatus 70%' van het Kruidvat. Ik spray wat op het (koude) heatbed en veeg het droog met een doekje. En raak het zeker niet meer met mijn handen/vingers aan daarna.

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-04 09:59
Welke Ender zouden jullie aanbevelen voor een beginner zonder enige ervaring met 3D printen? Door de bomen zie ik het bos niet meer. Ik zou de printer vooral gebruiken voor kleine spulletjes in mijn hobby hok (verloopjes voor stofzuigerslangen, malletjes voor vanalles en nog wat,...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Matthis schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:31:
Welke Ender zouden jullie aanbevelen voor een beginner zonder enige ervaring met 3D printen? Door de bomen zie ik het bos niet meer. Ik zou de printer vooral gebruiken voor kleine spulletjes in mijn hobby hok (verloopjes voor stofzuigerslangen, malletjes voor vanalles en nog wat,...)
Is ook een beetje afhankelijk van je budget. Maar ik zou dan kiezen voor een Ender 5 pro.
Die heeft de upgrades die je wilt hebben. Is net wat stabieler dan een Ender 3 doordat de E5 een kubus als frame heeft. En doordat het bed alleen in Z beweegt. (Een E3 bed beweegt in Y en Z)
Ik ben gestart met een E5 en die zelf in de loop van tijd geüpgraded naar een Pro.

Maar verder blijft het een hobby waar je toch wel wat zult moeten tweaken, testen, en vooral leren. Wel erg leuk om bv ook je eigen designs te printen.

Verder zijn de E3’s zeker geen slechte printers, dus als je wat minder wilt uitgeven zijn dat ook goede printers om mee te starten denk ik. Genoeg mensen hier met E3 ervaring hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Boermansjo schreef op maandag 18 juli 2022 @ 07:43:
[...]

Idd, maar ik kijk naar de mesh en pas dan het bed aan volgens de groene en rode vlakjes, laat bltouch een nieuwe mech maken en kijk opnieuw hoe die eruit ziet. Ik zit nog met de originele vering en die zijn best wel slap haha
Gebruik zelf de silicone spacers en dat bevalt erg goed. 1x je bed goed instellen en deze is al maanden niet meer veranderd >:)

Je kunt beter een first layer testprint uitvoeren. De vlakjes zijn leuk om te zien maar live zien wat er geprint wordt en dan steeds met je vinger voelen of het vast blijft zitten werkt 10x beter.

Als het het niet goed blijft plakken draai je een 1 mm aan het wieltje en zo ga je dit een paar keer rond en test je het weer en vice versa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 29-05 23:24
Matthis schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:31:
Ik heb een 5 pro en een 3 pro. Beide zijn prima maar voor mijn gevoel is de ender 5 pro wel de makkelijke printer vanwege de opbouw zoals eerder genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Heb ik weer. Afeglopen maandag de goede nozzle's binnen gekregen. Eerste XYZ-cube ging goed alleen was de z-hoogte een paar mm te kort. Dus begonnen met opnieuw calibreren van de z-offset en het printbed.Tot mijn grote verbazing kreeg ik het maar niet goed. Mesh was wel goed maar het leek wel alsof er nog een gap zat tussen de nozzlemond en de voorkant van het bed. Dus opnieuw calbreren zonder veel succes.

Net bedacht ik me om een waterpas op het heatbed te leggen en wat blijkt: de voorkant was een stuk lager als de achterkant. Dus nu het bed gelevelled op basis van de waterpas:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjItvGkAQQig7-ecgOylce1S1d8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zcK5OMMvUpLYbEmCCYUDKQV2.jpg?f=user_large

Dus weer de z-offset opnieuw bepaald en opnieuw begonnen met een bed calibratie. En wat zie ik op mijn scherm:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1anT9QA2DAlEuxcXIXHrAqng1m8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/spmKuei35KWuHA34rslt4RNL.jpg?f=fotoalbum_large"
Hoe kan dat nou weer?!? 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Rincewind op 20-07-2022 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:31

sjirafje

No inspirational quotes here

Bedlevelen doe je niet met een waterpas maar ten opzichte van de gantry/frame van je printer. Wel of niet waterpas zijn is niet van belang. Sterker nog 3d printen kan zelfs op de kop.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

sjirafje schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:18:
Bedlevelen doe je niet met een waterpas maar ten opzichte van de gantry/frame van je printer. Wel of niet waterpas zijn is niet van belang. Sterker nog 3d printen kan zelfs op de kop.
Klopt maar na x-keer calibreren en iedere keer mislukt mijn testprint ben ik het wel een beetje zat. Ik had dus een perfect bed en nog steeds 'plakt' het filament niet aan de voorkant van mijn bed. Dus nu maar even dit geprobeerd. Maar zo te zien maakt het niet veel uit (er loopt u een testprint achter me). Opnieuw calibreren dan maar....

Update: Dit is stukken beter nu..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3Pd12K0CYi41C5gOjskBBDhPvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LzlHuXJ3nuqqj4bVornBpXhe.jpg?f=fotoalbum_largeTestprintje dan maar maken zo.

Update 2: schiet mij maar lek. Bed gelevelled, gecalibreerd en gereinigd en toch gaan de prints niet goed. Er verschijnt wel een 'voorlooplijn' aan de linkerkant maar de print zelf niet. Wel wordt er filament ge-extrude maar plakt niet goed/is te hoog van het bed en blijft grotendeels als een blob onder de nozzle hangen. Wat zou dit nu kunnen zijn? Ik weet het echt niet meer... |:(

[ Voor 38% gewijzigd door Rincewind op 20-07-2022 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Bed ziet er zo wel goed vlak uit. Heb je de z-offset goed afgesteld?

Met welk materiaal print je en met welke temperaturen? Wat voor bed gebruik je en waarmee heb je het schoongemaakt?

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

sjirafje schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:21:
Bed ziet er zo wel goed vlak uit. Heb je de z-offset goed afgesteld?

Met welk materiaal print je en met welke temperaturen? Wat voor bed gebruik je en waarmee heb je het schoongemaakt?
Z-offset is nu al 4x door mij afgesteld m.b.v. probe_calibrate zoals dat hoort. Qua temps heb ik het heet en koud geprobeerd: maakte niets uit. Bed is van glas en wordt iedere keer schoongemaakt met 'alcoholus ketonatus'. En dat alles deed ik voorheen ook op dezelfde manier zonder issues. Sinds de nozzle-wisseling gaat het de mist in. Maar waar... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexvanas
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-05 18:00
Heb je ook al eens een andere slicer geprobeerd? Begin eens met een vers profiel van zowel printer als filament

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-05 17:40
Rincewind schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:31:
[...]
Z-offset is nu al 4x door mij afgesteld m.b.v. probe_calibrate zoals dat hoort. Qua temps heb ik het heet en koud geprobeerd: maakte niets uit. Bed is van glas en wordt iedere keer schoongemaakt met 'alcoholus ketonatus'. En dat alles deed ik voorheen ook op dezelfde manier zonder issues. Sinds de nozzle-wisseling gaat het de mist in. Maar waar... :?
Heb je de nieuwe nozzle al goed bekeken? Geen rare braampjes (goedkope Chinese nozzle...) of de verkeerde diameter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

kvandt schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:55:
[...]

Heb je de nieuwe nozzle al goed bekeken? Geen rare braampjes (goedkope Chinese nozzle...) of de verkeerde diameter?
Ja en niets raars gevonden. Na mijn eerdere perikelen is dit dus de goede nozzle ;) Als ik los een stukje
extrude komt het er goed uit. Qua diameter zal ik het nog even nakijken maar dat zou toch niet uit moeten maken qua adhesion?

Update: F*ck. My. Life.... |:( Blijkbaar heb ik er een 0.8mm nozzle ingedraaid. Het setje wat ik besteld heb omvat naast 5x een 0.4 nozzle ook een 0.2 , 0.6 en 0,8 mm nozzles. Daar had ik overheen gekeken want ik dach hdat het 8x 0.4mm was. Zucht...

Maar goed: hij zit er nu in dus ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig hoe dat nu werkt. Zijn er nog settings (buiten de nozzle-size in de extruder-settings in Cura) die ik nu moet aanpassen in klipper om wel met deze nozzle te kunnen werken? Kan ik nu wel een beetje mee experimenteren ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Rincewind op 21-07-2022 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-05 17:40
Rincewind schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:11:
[...]
Update: F*ck. My. Life.... |:( Blijkbaar heb ik er een 0.8mm nozzle ingedraaid. Het setje wat ik besteld heb omvat naast 5x een 0.4 nozzle ook een 0.2 , 0.6 en 0,8 mm nozzles. Daar had ik overheen gekeken want ik dach hdat het 8x 0.4mm was. Zucht...
LOL, dat gebeurt iedereen wel een keer 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Ik heb een tijd terug een 0,6 nozzle in de ender 3 pro gezet. Enige aanpassing die ik doe in cura is de nozzle diameter. Gaat een stuk sneller en zal met 0,8 nog wel meer verschil maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rincewind schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:11:
[...]
Ja en niets raars gevonden. Na mijn eerdere perikelen is dit dus de goede nozzle ;) Als ik los een stukje
extrude komt het er goed uit. Qua diameter zal ik het nog even nakijken maar dat zou toch niet uit moeten maken qua adhesion?

Maar goed: hij zit er nu in dus ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig hoe dat nu werkt. Zijn er nog settings (buiten de nozzle-size in de extruder-settings in Cura) die ik nu moet aanpassen in klipper om wel met deze nozzle te kunnen werken? Kan ik nu wel een beetje mee experimenteren ;)
Je vliegt nu een beetje alle kanten op. Zou eerst je bed level probleem oplossen anders heb je straks meer problemen dan je nu hebt.

Bed probe is leuk maar doe het gewoon eens op de ouderwetse manier met stukje papier en een standaard bed level die je print.
Het zou ook kunnen dat je probe zelf het probleem is die alle veroorzaakt. Je zult niet de eerst zijn met problemen met de probe.

Probe kun je ook testen of hij elke keer ongeveer dezelfde waardes meet.
https://www.th3dstudio.co...bl-working-well-m48-test/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

MikeOO schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 07:38:
[...]

Je vliegt nu een beetje alle kanten op. Zou eerst je bed level probleem oplossen anders heb je straks meer problemen dan je nu hebt.

Bed probe is leuk maar doe het gewoon eens op de ouderwetse manier met stukje papier en een standaard bed level die je print.
Het zou ook kunnen dat je probe zelf het probleem is die alle veroorzaakt. Je zult niet de eerst zijn met problemen met de probe.

Probe kun je ook testen of hij elke keer ongeveer dezelfde waardes meet.
https://www.th3dstudio.co...bl-working-well-m48-test/
Ik vlieg niet echt alle kanten op hoor ;) maar kom er simpelweg achter dat ik een verkeerde nozzle heb geïnstalleerd. En ja, ik gebruik ook nog steeds het ouderwetse papiertje om de levelling te controleren. Testprintje gisteren met de juiste nozzle-setting in cura ging goed maar ik ga toch terug naar 0.4mm. Alle instellingen in klipper staan nu op 0.4mm en als ik die 0.8mm wil gaan gebruiken moet ik op dat vlak ook heel veel aanpassen en daar heb ik geen zin in.

Dus begin ik gewoon van voor af aan maar dan met een complete goede hotend met de juiste nozzle met de juiste diameter. Als het dan nog niet goed gaat ga ik kijken naar mijn probe en dat soort zaken.

Update: 0.4mm nozzle geplaatst zodat nu alles conform spec is. Z-offset weer bepaald en bed gecalibreerd. Testprint gaat weer verkeerd: dikke blob onder de nozzle |:( :( Terwijl het voorlooplijntje aan de linkerkant perfect ligt. Heb nu de zaak uitgezet en ga vanavond niets meer doen. Heb het wel een beetje gehad voor nu maar ga morgen ngmaals kijken. Als iemand een suggestie heeft hoor ik het graag.

[ Voor 15% gewijzigd door Rincewind op 22-07-2022 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rincewind schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:46:
[...]
Ik vlieg niet echt alle kanten op hoor ;) maar kom er simpelweg achter dat ik een verkeerde nozzle heb geïnstalleerd. En ja, ik gebruik ook nog steeds het ouderwetse papiertje om de levelling te controleren. Testprintje gisteren met de juiste nozzle-setting in cura ging goed maar ik ga toch terug naar 0.4mm. Alle instellingen in klipper staan nu op 0.4mm en als ik die 0.8mm wil gaan gebruiken moet ik op dat vlak ook heel veel aanpassen en daar heb ik geen zin in.

Dus begin ik gewoon van voor af aan maar dan met een complete goede hotend met de juiste nozzle met de juiste diameter. Als het dan nog niet goed gaat ga ik kijken naar mijn probe en dat soort zaken.

Update: 0.4mm nozzle geplaatst zodat nu alles conform spec is. Z-offset weer bepaald en bed gecalibreerd. Testprint gaat weer verkeerd: dikke blob onder de nozzle |:( :( Terwijl het voorlooplijntje aan de linkerkant perfect ligt. Heb nu de zaak uitgezet en ga vanavond niets meer doen. Heb het wel een beetje gehad voor nu maar ga morgen ngmaals kijken. Als iemand een suggestie heeft hoor ik het graag.
Ook al andere filament geprobeerd voor de zekerheid. Waarschijnlijk niet het probleem maar om alles uit te sluiten.

Wat voor filament gebruik je. PLA / PETG etc.
Welke temps gebruik je
Probeer bv eens met SuperSlicer met standaard instellingen voor je printer en filament wat te printen.
Kun je uitsluiten of de problemen mogelijk door een instelling in Cura komen.

Kun je op iets anders printen dan wat je nu op de bed hebt liggen.
Test je steeds hetzelfde model of meerdere dingen proberen te printen. Dit om uit problemen met het model zelf nog uit te sluiten.

Alles puur om nog wat factoren te testen. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVog
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-03 18:23
Je hebt het misschien al geprobeerd, ik heb veel gehad aan de aanwijzingen hier https://teachingtechyt.github.io/calibration.html. En dan met name de pagina “First Layer”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Ik zal even je tips hieronder aanstippen.
MikeOO schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 07:58:
Ook al andere filament geprobeerd voor de zekerheid. Waarschijnlijk niet het probleem maar om alles uit te sluiten.
Yup. al 3x gewisseld van filament.
Wat voor filament gebruik je. PLA / PETG etc.
Alleen PLA. PETG staat op mijn verlanglijstje.
Welke temps gebruik je
Alles van 200 tot 220 (ieder keer met stapjes van 5 graden verhoging)
Probeer bv eens met SuperSlicer met standaard instellingen voor je printer en filament wat te printen.
Kun je uitsluiten of de problemen mogelijk door een instelling in Cura komen.
Ik heb ook een superslicer variant geprobeerd te printen maar dat hielp ook niet. Daarnaast heb ik het ook geprobeerd via Cura 5.0 en 5.1.
Kun je op iets anders printen dan wat je nu op de bed hebt liggen.
Ik snap je suggestie maar dat is nu glas en dat heeft altijd gewerkt. het wordt iedere keer schoongemaakt met alcohol en een zeepsopdoekje maar nog steeds geen succes.
Test je steeds hetzelfde model of meerdere dingen proberen te printen. Dit om uit problemen met het model zelf nog uit te sluiten.
Meerdere modellen geprobeerd die ook in een aantal gevallen opnieuw gesliced zijn. Just to be sure.

Update 1: Net weer even een firstlayer gegenereerd via de Superslicer calibratie optie. Vervolgens het printbed gereinigd met water en afwasmiddel (en een schuursponsje), daarna nog eens met schoonmaak-alchohol. Dan moet het wel vetvrij zijn toch? Gcode ge-upload en aan de print gegaan. Resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5jWuwPTHvcab-fQV3M7U0I92xUo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E6EgJpKib9BOSTV6mR1TMCLM.jpg?f=user_large
Dit is de eerste hoek linksboven, Als ik het zo zie liggen de lijntjes veels te ver uit elkaar en dat zou betekenen dat de printhead te ver boven het bed zit. Toen is de Ender begonnen aan de tweede 'deel' van de printgang en dat was in het midden.
Resultaat:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dw-azxoWbNaWgOILOQ5pdtKZfVw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FTIZoqnhB4ioL5abPk01rMZF.jpg?f=user_largeWederom de welbekende oranje blob... |:(

Het lijkt wel alsof er ergens in de instellingen de Z-offset niet goed gaat en dat de afstand tussen nozzle en bed consequent te hoog is.. |:(

Ik vond ook dit topic op Reddit wat er sprekend op lijkt..

Dus net weer opnieuw de hele santemekraam opnieuw gecalibreerd maar nu eerst begonnen met het bed. Dat ziet er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWn7yje5KmGluXrHuY6NlBziBpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FNhJkjlXjqyHL4wkmCbY3oti.jpg?f=fotoalbum_large
Dat zijn de volgende waardes:
2,58 - 2,67 - 2,58
2,55 - 2,67 - 2,63
2,59 - 2,68 - 2,59

Veel beter kan ik het niet krijgen maar de hoekpunten hebben nu allemaal min-of-meer dezelfde waardes. Gelijk daarna maar weer eens de z-offset ingesteld en nu maar weer een testprint gestart. Fingers crossed

Zucht: leuke hobby hoor 8)7 HELP!

[ Voor 45% gewijzigd door Rincewind op 23-07-2022 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVog
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-03 18:23
Heb je al eens met een A4-tje gekeken naar de speling tussen nozzle en bed, bij z=0, op een aantal verschillende punten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 12:51

Benjamin-

CrazyGunner#2385

YouTube: 0.4mm nozzles just became obsolete

Iemand hier ervaring mee (0,6mm nozzle + arachne), klinkt wel interessant, zeker gezien ik wat grotere dingen print.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rincewind schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 11:30:
Ik zal even je tips hieronder aanstippen.

Alles van 200 tot 220 (ieder keer met stapjes van 5 graden verhoging)
Je kan ook nog wat lager temps gebruiken. Sommige printen namelijk ook prima met 190 a 195 graden.

Lijkt er inderdaad op dat je nog wel wat lager kunt gaan met je Z-Offset. Reset je de Z-Offset wel voor je hem aanpast? Had deze volgens mij al eens vermeld maar deze gebruik ik altijd als ik hem weer moet instellen
YouTube: Calibrating Z-Offset With A BLTouch Bed Levelling Probe

Hij zet de z-offset dus ook weer eerst op 0.
Wel daarna de instellingen opslaan anders ben je de aanpassing weer krijg bij uitzetten van de printer.

Je zou ook de firmware een keer kunnen resetten met een M502 en M500 en dan alles opnieuw instellen.
Ooit zelf een keer gehad dat ik de printerkop maar niet in het midden kreeg wat ik ook deed.
Dagen zoeken maar niets werkte tot ik de firmware toch weer een keer een reset gaf (M502) en instellingen weer bewaarde (M500) en daarna alles weer goed ingesteld en toen met dezelfde instellingen keurig in het midden. 8)7

Mogelijk een instelling corrupt of even de weg kwijt maar het werkte.

Printsnelheid kun je eens verlagen. Mogelijk print je te snel voor de eerste laag.

Je zou bijvoorbeeld ook eens met een pritt stift op het glas wrijven. Dan moet het zeker blijven plakken.
Zijn er genoeg dit dit soort middelen gebruiken om goed te kunnen printen.
Een goed afgestelde printer heeft dat echt niet nodig maar als test prima te doen en je wast het er zo weer af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Iedereen dank voor het meedenken _/-\o_ . Het is opgelost: de Ender print weer als vroeger! Of het de laatste keer calibreren was weet ik niet maar de prints lukken nu weer uitstekend. Als ik er over nadenk denk ik dat mijn fout wellicht was dat ik voorheen eerst de Z-offset bepaalde en toen het bed begon te levellen. De laatste keer heb ik eerst het bed gelevelled en toen de Z-offset ingesteld.

Ik ben weer een gelukkig 3d-printeraar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Altijd eerst zo vlak mogelijk en dan finetunen. Vergeet je nooit meer denk ik 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rincewind schreef op zondag 24 juli 2022 @ 18:55:
Iedereen dank voor het meedenken _/-\o_ . Het is opgelost: de Ender print weer als vroeger! Of het de laatste keer calibreren was weet ik niet maar de prints lukken nu weer uitstekend. Als ik er over nadenk denk ik dat mijn fout wellicht was dat ik voorheen eerst de Z-offset bepaalde en toen het bed begon te levellen. De laatste keer heb ik eerst het bed gelevelled en toen de Z-offset ingesteld.

Ik ben weer een gelukkig 3d-printeraar :)
Mooi dat het is opgelost en dat je nu zeker weet welke volgorde beter werkt >:)
En je ziet de aanhouder wint, veel print plezier weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-05 14:08

TTROX

Christian N

Benjamin- schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 17:29:
YouTube: 0.4mm nozzles just became obsolete

Iemand hier ervaring mee (0,6mm nozzle + arachne), klinkt wel interessant, zeker gezien ik wat grotere dingen print.
Als die nieuwe Prusaslicer is vrijgeven met die slicermodes ga ik het wel proberen

Enschede | 6720wp JinkoSolar 16x420 Z 47°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 12:51

Benjamin-

CrazyGunner#2385

TTROX schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:23:
[...]

Als die nieuwe Prusaslicer is vrijgeven met die slicermodes ga ik het wel proberen
Hij zegt dat hij in cura zou moeten zitten, ik heb er eerlijk gezegd nog niet naar gekeken.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-05 14:08

TTROX

Christian N

Benjamin- schreef op maandag 25 juli 2022 @ 23:55:
[...]

Hij zegt dat hij in cura zou moeten zitten, ik heb er eerlijk gezegd nog niet naar gekeken.
Ik gebruik geen cura, alleen prusaslicer.
Ik moet dus nog even geduldig wachten :P

Enschede | 6720wp JinkoSolar 16x420 Z 47°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Vanavond na een paar avonden proberen mijn Y as weer terug gebouwd naar wieltjes.
Ik had er 2 lineaire rails op zitten maar deze lopen soms ineens erg stroef.
Met de wieltjes loopt het toch een stuk soepeler.
Nu weer alles uitlijnen en kijken of mijn printer weer goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Misschien een leuke tip voor in deze groep: Amazon heeft vandaag een aanbieding van eSUN PETG: 1KG voor €16,28 (gratis verzending met Prime). Ik heb geen ervaring met eSUN PETG maar wel hun PLA en dat was uitstekend.

Aanbieding is alweer verlopen..

[ Voor 6% gewijzigd door Rincewind op 31-07-2022 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-05 18:18
Weet iemand hoe het zit?

prijzen van een ender 3 v2 op de pricewatch zijn lager dan alles dat ik op Ali kan vinden. Is dat oude vooraad en zijn de prijzen nu veel hoger of zie ik iets over het hoofd :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
Dat vermoed ik wel. Ik heb vorig jaar een 5 pro bij 123-3d besteld. Was ook goedkoper dan bij ali. Dan is de keuze makkelijk, lekker in Nederland bestellen. Ik had de fan van de moederbordkoeling na 2 weken kapot. Kreeg ook binnen een dag een nieuwe verzonden, dat gaat je bij ali ook niet lukken. Ook losse moederborden zoals de skr mini zijn soms hier goedkoper dan bij ali.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Banditoz schreef op zondag 31 juli 2022 @ 17:27:
Dat vermoed ik wel. Ik heb vorig jaar een 5 pro bij 123-3d besteld. Was ook goedkoper dan bij ali. Dan is de keuze makkelijk, lekker in Nederland bestellen. Ik had de fan van de moederbordkoeling na 2 weken kapot. Kreeg ook binnen een dag een nieuwe verzonden, dat gaat je bij ali ook niet lukken. Ook losse moederborden zoals de skr mini zijn soms hier goedkoper dan bij ali.
Idd, je moet gewoon heel erg opletten, prijzen kunnen behoorlijk variëren. En voordeel van NL shop zoals 123-3d is dat de service-snelheid gewoon goed is.
Maar soms kun je ook hele goede deals op Ali vinden, zeker met de onderdelen die je bv op voorraad wilt kopen en waar je dus geen haast bij hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:33

Christiano007

Ich bin der champion

Misschien een hele domme vraag.

Als ik van een site een 3d print download, staan in die print alle instellingen of moet je zelf met de hand alles nog instellen?

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:23
Christiano007 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 22:22:
Misschien een hele domme vraag.

Als ik van een site een 3d print download, staan in die print alle instellingen of moet je zelf met de hand alles nog instellen?
Normaal gesproken download je bijvoorbeeld een .stl bestand. Daar staan zeker geen instellingen in specifiek voor een printer maar alleen het "model". Met een slicer zoals b.v. Cura open je die .stl en maak je een instructie (gcode) voor jouw specifieke printer, met de juiste instellingen voor die specifieke printer, zoals bijvoorbeeld de print temperatuur en de printsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Laatst online: 21:33

Christiano007

Ich bin der champion

CrystalViriS schreef op zondag 31 juli 2022 @ 22:29:
[...]

Normaal gesproken download je bijvoorbeeld een .stl bestand. Daar staan zeker geen instellingen in specifiek voor een printer maar alleen het "model". Met een slicer zoals b.v. Cura open je die .stl en maak je een instructie (gcode) voor jouw specifieke printer, met de juiste instellingen voor die specifieke printer, zoals bijvoorbeeld de print temperatuur en de printsnelheid.
Laatste vraag :)

Als je de instellingen in de slicer hebt gedaan , die sla je op op de SD kaart zodat de printer het kan lezen.

Moet je dan alsnog in de printer de temperatuur instellen of pakt hij die instellingen van de Gcode automatisch?

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
Christiano007 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 23:03:
[...]

Laatste vraag :)

Als je de instellingen in de slicer hebt gedaan , die sla je op op de SD kaart zodat de printer het kan lezen.

Moet je dan alsnog in de printer de temperatuur instellen of pakt hij die instellingen van de Gcode automatisch?
Hij neemt automatisch over wat er in de gcode staat, wat je dus in je slicer hebt ingesteld. Maar je kunt nog het één en ander aanpassen in de "tune print" instellingen van de printer terwijl die bezig is. Al is dat vaak misschien wat minder wenselijk.

Mijn printer stuur ik overigens aan via octoprint (met een raspberry pi) dat vind ik veel gebruiksvriendelijker dan via sd. Heb op mijn ender 5 plus regelmatig problemen gehad met de lengte van bestandsnamen via SD, of corrupte kaartjes.

[ Voor 3% gewijzigd door CrystalViriS op 31-07-2022 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_Ed
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-05 09:44
hi guys

heb dik een half jaar geleden mijn eerste ender 3 v2 gekocht en na een avondje stoeien kon ik daar mee aan de slag.
Ik print erg veel langere jobs en het leek me handig een 2e printer aan te schaffen om de kleine en tussendoor jobjes wat sneller te kunnen doen.

Nou helaas bleek het deze keer geen feestje ,
Als eerste liep het bed ramvast tegen de motor aan de achterkant , blijkt een euvel te zijn wat vaker voorkomt, en te work arounden (verhelpen vind ik niet het juiste woord) door de sensor een mm of 3-4 omhoog te zetten.
toen in dat ondekt en verholpen had, kwam het volgende : het bed is krom, ik heb een hele week echt alles geprobleerd tot aan glasplaten omgewisseld , veren verwisseld.
het komt er op neer dat als ik hem in de hoeken goed afstel (a4 tje) en ik scroll naar het midden met het papiertje eronder, dan zit die helemaal vast en scheur ik alleen het papier kapot als ik het eronder uit probeer te halen.

als je een bed opdeelt in bovenste rij 123, middelste rij 456 en de onderste rij 789 , dan is rij 456 niet te gebruiken als ik de hoeken juist afstel, zoals gezegd loopt de nozzle vast op de glasplaat.

De leverancier komt met niet meer als het niveau heb je de stekker erin gedaan en meer van die pagina 1 opmerkingen.
ik ben een week aan het klooien geweest en krijg dus de printer niet afgesteld gewoon omdat de marges van het bed gewoon te extreem uit elkaar liggen.

Glasplaat kan ik afstrepen , kwartslag draaien en omgekeerd blijft het probleem hetzelfde.
Als ik de glasplaat op een vlakke ondergrond leg ligt ie vlak, op het bed kan ik de hoeken naar beneden drukken en zie ik de mesh van de glasplaat veranderen (lichtinval)

Uiteindelijk met Jyers Manual Mesh heb ik het zo kunnen levelen dat ik redelijk kan printen, maar het is instabiel, een keer een print die vastzit erafhalen en de boel is niet meer uitgeleveld.
Met jyers heb ik nu ongeveer (met wat schipperen ongeveer 17 microsteps verschil (1.7 mm ? geen idee hoeveel een microstep is.)

Ik weet nu ondertussen wel dat kopen bij een nederlandse leverancier dus geen haar betere support geeft dan bij ome ali.

Ik ben erg benieuwd naar de reacties :)

ik ben er eigenlijk helemaal klaar mee maar heb eigenlijk nog een paar vragen :

Bij een lcd had je een max aantal dode pixels, is er voor zo'n 3d printer ook een marge , of is t heb goed val goed (en heb ik dus de eerste keer gewoon geluk gehad met mijn aanschaf)

Is er iemand die mij kan vertellen hoe je een bolling in het midden weg kunt regelen met de stelschroeven in de hoeken.

Ik snap dat met een auto bed leveler dit wel op te lossen is , maar ik zag eigenlijk geen meerwaarde in die upgrade omdat ik hem eerder ook niet nodig had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlob
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:59
Evil_Ed schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:16:
het komt er op neer dat als ik hem in de hoeken goed afstel (a4 tje) en ik scroll naar het midden met het papiertje eronder, dan zit die helemaal vast en scheur ik alleen het papier kapot als ik het eronder uit probeer te halen.

als je een bed opdeelt in bovenste rij 123, middelste rij 456 en de onderste rij 789 , dan is rij 456 niet te gebruiken als ik de hoeken juist afstel, zoals gezegd loopt de nozzle vast op de glasplaat.
Ik heb eenzelfde kromme bed (ben blijkbaar dus niet de enige). Ook van een Nederlandse webwinkel. Zelf heb ik deze afgesteld op de hoeken van grofweg (in jouw voorbeeld) rijen 1 en 7. De voorste paar centimeter gebruik ik dan niet voor mijn prints omdat het bed daar dan te laag is.

Ik heb trouwens een bltouch maar die loste het probleem van de kromming onvoldoende op!

[ Voor 5% gewijzigd door carlob op 04-08-2022 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_Ed
carlob schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:02:
[...]

Ik heb eenzelfde kromme bed (ben blijkbaar dus niet de enige). Ook van een Nederlandse webwinkel. Zelf heb ik deze afgesteld op de hoeken van grofweg (in jouw voorbeeld) rijen 1 en 7. De voorste paar centimeter gebruik ik dan niet voor mijn prints omdat het bed daar dan te laag is.

Ik heb trouwens een bltouch maar die loste het probleem van de kromming onvoldoende op!
Dankjewel voor je bericht , nou de stoom komt uit mijn oren na hun meest recente reactie, en ik zal echt nog wel een hele vervelende review gaan schrijven als de printer niet snel terug genomen of omgewisseld wordt.

Het is echt om te janken dat ze je afschepen als een domme gebruiker terwijl ik in mijn mails duidelijk aangeef wat ik wel en niet gedaan heb.

Nu komen ze weer met een slechte flash van de firmware .. zucht daar wordt het bed vast krommer van.

Heb jij toevallig nog ergens een screendump van je mesh meting ?

Ik moet nu dus een halve bus 3d lac gebruiken om mijn printjes te laten plakken.
ik bene r wel een beetje klaar mee, mijn andere draait ondertussen wel gewoon prima door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
Zijn er gebruikers die de vref aangepast hebben bij een dual z met dubbele stepper motor op een enkele driver? zo ja op welke waarde? Bij een Ender 3 V2 Creality bord 4.2.2 met 2209 drivers.

Vind het overigens wel verwarrend wat de normale vrefs moeten zijn, elke website laat andere waardes zien voor de Ender 3 V2. Mijn Y as wordt met 1.0V te warm om aan te raken, terwijl dat de minimale waarde was volgens th3d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
Evil_Ed schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:16:
hi guys

heb dik een half jaar geleden mijn eerste ender 3 v2 gekocht en na een avondje stoeien kon ik daar mee aan de slag.
Ik print erg veel langere jobs en het leek me handig een 2e printer aan te schaffen om de kleine en tussendoor jobjes wat sneller te kunnen doen.

Nou helaas bleek het deze keer geen feestje ,
Als eerste liep het bed ramvast tegen de motor aan de achterkant , blijkt een euvel te zijn wat vaker voorkomt, en te work arounden (verhelpen vind ik niet het juiste woord) door de sensor een mm of 3-4 omhoog te zetten.
toen in dat ondekt en verholpen had, kwam het volgende : het bed is krom, ik heb een hele week echt alles geprobleerd tot aan glasplaten omgewisseld , veren verwisseld.

De leverancier komt met niet meer als het niveau heb je de stekker erin gedaan en meer van die pagina 1 opmerkingen.
ik ben een week aan het klooien geweest en krijg dus de printer niet afgesteld gewoon omdat de marges van het bed gewoon te extreem uit elkaar liggen.

Glasplaat kan ik afstrepen , kwartslag draaien en omgekeerd blijft het probleem hetzelfde.
Als ik de glasplaat op een vlakke ondergrond leg ligt ie vlak, op het bed kan ik de hoeken naar beneden drukken en zie ik de mesh van de glasplaat veranderen (lichtinval)

Uiteindelijk met Jyers Manual Mesh heb ik het zo kunnen levelen dat ik redelijk kan printen, maar het is instabiel, een keer een print die vastzit erafhalen en de boel is niet meer uitgeleveld.
Met jyers heb ik nu ongeveer (met wat schipperen ongeveer 17 microsteps verschil (1.7 mm ? geen idee hoeveel een microstep is.)

Ik weet nu ondertussen wel dat kopen bij een nederlandse leverancier dus geen haar betere support geeft dan bij ome ali.

Ik ben erg benieuwd naar de reacties :)

ik ben er eigenlijk helemaal klaar mee maar heb eigenlijk nog een paar vragen :

Bij een lcd had je een max aantal dode pixels, is er voor zo'n 3d printer ook een marge , of is t heb goed val goed (en heb ik dus de eerste keer gewoon geluk gehad met mijn aanschaf)

Is er iemand die mij kan vertellen hoe je een bolling in het midden weg kunt regelen met de stelschroeven in de hoeken.

Ik snap dat met een auto bed leveler dit wel op te lossen is , maar ik zag eigenlijk geen meerwaarde in die upgrade omdat ik hem eerder ook niet nodig had.
Ender 3's zijn dan ook budget printers waar je niet veel kwaliteit van kan verwachten helaas. Bij mijn beide printers was het bed krom en dit heb ik verholpen door laagjes gevouwen zilverfolie onder het glazen bed te leggen totdat het enigszins recht was. Dit is een bekende handeling voor deze printers.
Makkelijkste oplossing daar voor is een bl-touch (originele kost 15 euro bij Amazon excl. kabel).

Ben de laatste dagen ook weer ontzettend veel tijd kwijt aan de printer en begin me inmiddels beetje te ergeren. Ze zijn niet duur maar je betaald met je tijd.

Als voorbeeld dit is de afwijking van mijn bed na schimming Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-UmSOHOoI5n72CZ1mgxsLdJNxp0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NWDAMxfiaF54fbeWOK6aOOiI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Meessen op 04-08-2022 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_Ed
Wow , ik moet nu nog handmatig mesh levelen dus ik vond 3 x 3 wel genoeg , maar ik zie bij jou ook enorm verschil inderdaad.

Ik denk dat ik gewoon echt heel veel geluk heb gehad met de eerste die nagenoeg recht is (heb vandaag een manual mesh gedaan en t scheelt +/- 5 microeenheden her en der , terwijl mijn nieuwe op 20 verschil zit.
maar als ik jouw scherm zie fel groen en rood zal ook wel meer dan 10 microeenheden zijn.

Naja op deze manier wordt je dus verplicht een abl aan te schaffen, het is niet zo'n probleem , maar het is als een auto kopen met knijpremmen , je kunt er mee rijden maar echt genieten kun je er niet van tot je schijfremmen installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexvanas
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-05 18:00
Afgezien van je bed, zou ook je gantry of y-as krom kunnen zijn. Daar dacht ik aan omdat je zegt dat je glasplaat recht is.

Hopelijk weet je het probleem nog op te lossen, of heb je de volgende keer weer meer geluk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Evil_Ed schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:54:
Wow , ik moet nu nog handmatig mesh levelen dus ik vond 3 x 3 wel genoeg , maar ik zie bij jou ook enorm verschil inderdaad.

Ik denk dat ik gewoon echt heel veel geluk heb gehad met de eerste die nagenoeg recht is (heb vandaag een manual mesh gedaan en t scheelt +/- 5 microeenheden her en der , terwijl mijn nieuwe op 20 verschil zit.
maar als ik jouw scherm zie fel groen en rood zal ook wel meer dan 10 microeenheden zijn.

Naja op deze manier wordt je dus verplicht een abl aan te schaffen, het is niet zo'n probleem , maar het is als een auto kopen met knijpremmen , je kunt er mee rijden maar echt genieten kun je er niet van tot je schijfremmen installeert.
De meeste zijn helaas krom maar moet natuurlijk wel "normaal" krom zijn en niet hele grote verschillen.

Heb je het bed ook eens getest een liniaal.
Leg een stalen liniaal (op zijn kant) op je bed zonder glasplaat.
Je kunt dan goed zien waar de kromming zit, desnoods een zaklampje aan de achterkant op de liniaal schijnen zodat je het licht er door ziet schijnen.

Sommige lossen de dipjes op door wat stukjes tapen tussen bed en glasplaat te plakken op de plekken waar bv een dip zit.
Soms is een stukje al genoeg en soms moet je meerdere op elkaar plakken. Hiermee kun je daar het verschil opvangen.

En al je er niet uitkomt met de leverancier is terugsturen geen optie meer, mits je hem net ontvangen hebt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Ipv tape wordt ook aluminiumfolie gebruikt omdat dat de warmte goed geleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-05 13:14
Klopt het dat in SuperSlicer bij Print Settings -> Speed de default print speed disabled is?
Ik gebruik deze slicer i.c.m. een Ender 5 Plus met lineair rails en direct drive.

Ik heb alle machine limits, print speeds en accelerations omhoog gegooid om te kijken wat de max print speed kan zijn van mijn printer. Maar hoe hoog ik alles ook zet, er veranderd niks in de printsnelheid.
De max print speed na slicen blijft 100mm/s

Of is 100mm/s praktisch gewoon de max print speed van de Ender 5 Plus?

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
Crxtreem schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 20:41:
Vanavond na een paar avonden proberen mijn Y as weer terug gebouwd naar wieltjes.
Ik had er 2 lineaire rails op zitten maar deze lopen soms ineens erg stroef.
Met de wieltjes loopt het toch een stuk soepeler.
Nu weer alles uitlijnen en kijken of mijn printer weer goed werkt.
Goedkoop spul gekocht of een goed merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Laatst online: 16:42
Heb nu een vreemd probleem waarvan ik niet weet wat het is. Zomaar middenin een print heb ik last van "onderextrusie". Dan na een tijdje stopt het weer en doet ie het weer goed. Het is bij alle lagen, niet alleen de eerste. Z hoogte is goed. Ook loopt m'n rol met materiaal niet stroef ofzo. Iemand een idee wat dit kan zijn?
Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXtnz2syokj3g_R3StyhvPxrYWU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eWCrezSlxM1Hkp6axYevKMhz.png?f=user_large
(ziet er een beetje slecht uit, omdat ik hem van het bed gepeuterd heb, maar het probleem is denk duidelijk.)

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Al eens geprobeerd de temperatuur een paar graden hoger te zetten? Kan soms al helpen en soms ligt het ook aan het filament. Zelfde print met een andere rol proberen kan ook bepaalde problemen uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Meessen schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:41:
[...]

Goedkoop spul gekocht of een goed merk?
Ik had via Amazon rails van Unitak3D.
De X-as heeft daar ook een rail van Unitak3D en die loopt gewoon soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Meessen schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:04:
Zijn er gebruikers die de vref aangepast hebben bij een dual z met dubbele stepper motor op een enkele driver? zo ja op welke waarde? Bij een Ender 3 V2 Creality bord 4.2.2 met 2209 drivers.

Vind het overigens wel verwarrend wat de normale vrefs moeten zijn, elke website laat andere waardes zien voor de Ender 3 V2. Mijn Y as wordt met 1.0V te warm om aan te raken, terwijl dat de minimale waarde was volgens th3d.
Mijn motor van de Y-as wordt ook super warm vergeleken met de andere motoren.
Ik zal de vref’s ook eens nameten.
Dit kan alleen handmatig met de potmeters en niet in de software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Laatst online: 16:42
Banditoz schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:57:
Al eens geprobeerd de temperatuur een paar graden hoger te zetten? Kan soms al helpen en soms ligt het ook aan het filament. Zelfde print met een andere rol proberen kan ook bepaalde problemen uitsluiten.
Met een andere rol heb ik hetzelfde fenomeen. Zou dit door de luchtvochtigheid kunnen komen? Een dag of 3 geleden deed diezelfde rol het prima :S

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_Ed
MikeOO schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:06:
[...]

De meeste zijn helaas krom maar moet natuurlijk wel "normaal" krom zijn en niet hele grote verschillen.

Heb je het bed ook eens getest een liniaal.
Leg een stalen liniaal (op zijn kant) op je bed zonder glasplaat.
Je kunt dan goed zien waar de kromming zit, desnoods een zaklampje aan de achterkant op de liniaal schijnen zodat je het licht er door ziet schijnen.

En al je er niet uitkomt met de leverancier is terugsturen geen optie meer, mits je hem net ontvangen hebt natuurlijk.
Ik had hem nog geen 2 dagen toen ik tegen het eerste probleem aan liep (bed tegen motor)
Na het weekend heb ik gemaild , nu is het ruim een week geleden maar heb al 3 keer aangegeven dat ie terug moet.
Ze werken niet echt mee , krijg het aanbod dat ik hem terug mag sturen en dan zullen ze hem testen.
Als hun het probleem niet constateren dan heb ik pech.

Ik heb ze het artikel even gestuurd van de overheid mbt kopen op afstand.
Toen werd het stil, niks meer gehoord.

Naja als ze het straks claimen op dat ik te laat ben geweest dan ga ik mijn rechtsbijstand er wel werk van laten maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XiWGowId3NiUasbLTWds9n5D0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qj55Knzo9MIgelJjgmlWysqB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
Crxtreem schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:13:
[...]

Mijn motor van de Y-as wordt ook super warm vergeleken met de andere motoren.
Ik zal de vref’s ook eens nameten.
Dit kan alleen handmatig met de potmeters en niet in de software?
Ja bij het standaard bord alleen via de potmeters. Zou te handig zijn geweest als Creality het fatsoenlijk geïmplementeerd had zodat het via software kan.

Ik ga eens 0.9V uit proberen ipv 1.0V. Bij lagere waardes krijg je kans op gemiste stappen, heb ik gelezen dus mee opletten.

[ Voor 24% gewijzigd door Meessen op 06-08-2022 02:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Evil_Ed schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 02:09:
[...]

Ik had hem nog geen 2 dagen toen ik tegen het eerste probleem aan liep (bed tegen motor)
Na het weekend heb ik gemaild , nu is het ruim een week geleden maar heb al 3 keer aangegeven dat ie terug moet.
Ze werken niet echt mee , krijg het aanbod dat ik hem terug mag sturen en dan zullen ze hem testen.
Als hun het probleem niet constateren dan heb ik pech.

Ik heb ze het artikel even gestuurd van de overheid mbt kopen op afstand.
Toen werd het stil, niks meer gehoord.

Naja als ze het straks claimen op dat ik te laat ben geweest dan ga ik mijn rechtsbijstand er wel werk van laten maken.

[Afbeelding]
Op zich zou je hem gewoon zonder reden terug moeten kunnen sturen binnen de standaard termijn. Hangt alleen weer af wat hun retourprocedure is. Bij sommige verkopers moet je je het eerst melden en ja als ze dan niet reageren wordt het lastig. Hebben ze geen telefoonnummer?

Je kunt ook altijd nogmaals een reactie sturen en aangeven dat ze x aantal dagen hebben om te reageren en als ze dan nog niet reageren je melding maakt bij ACM. Soms helpt dit wel. En reageren ze nog niet dan kun je ook ACM eens bellen en melding maken en hebben zij misschien nog tips.

https://www.consuwijzer.n...reden/anders-dan-verwacht

De foto laat het niet echt goed zien aangezien de foto wat te hoog is genomen. Als je meer op de gelijke hoogte een foto maakt van de onderkant liniaal dan krijg je meer een goed beeld te zien en ook over de gehele breedte zodat je ook kunt zien waar het allemaal zit. Maar is meer om er een beeld van te krijgen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MikeOO op 06-08-2022 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:12

jdh009

FP ProMod
Iemand ervaring met de CR-10 Smart Pro en het verschil met de Creality CR-10S Pro V2?

[ Voor 6% gewijzigd door jdh009 op 07-08-2022 02:23 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Sinds een paar dagen is mijn bltouch ermee gestopt. Als ik de printer aan doe gaat hij niet meer aan. Als ik een 'query_probe' doe krijg ik als resultaat 'triggered' maar dat ding reageert niet op commando's als BLTOUCH_DEBUG COMMAND=pin_up of BLTOUCH_DEBUG COMMAND=pin_down. De connectie heb ik nagekeken en de kabeltjes zitten nog goed vast.

Iemand enig idee? Zou het te maken kunnen hebben met de laatste Klipper/moonraker-upgrade o.i.d.? De config ziet er nog goed uit en is niet gewijzigd sinds een tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rincewind schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:46:
Sinds een paar dagen is mijn bltouch ermee gestopt. Als ik de printer aan doe gaat hij niet meer aan. Als ik een 'query_probe' doe krijg ik als resultaat 'triggered' maar dat ding reageert niet op commando's als BLTOUCH_DEBUG COMMAND=pin_up of BLTOUCH_DEBUG COMMAND=pin_down. De connectie heb ik nagekeken en de kabeltjes zitten nog goed vast.

Iemand enig idee? Zou het te maken kunnen hebben met de laatste Klipper/moonraker-upgrade o.i.d.? De config ziet er nog goed uit en is niet gewijzigd sinds een tijd.
De laatste versie van Klipper draait hier ook en mijne werkt gewoon.
Als de printer aangaat zie je dan nog wel de bekende rode led aangaan op de bltouch of ook dat niet.

Bekabeling heb je gecontroleerd maar zou het ook dat eens doormeten of het nog goed is. Door de vele bewegingen van de printkop is een kabelbreuk ook nog wel eens een probleem.
Je ziet het niet maar het werkt ineens niet meer en dat zou ook daarmee te maken kunnen hebben.

Als dat goed is dan grote kans dat de bltouch is overleden of er is iets aan de hand met je moederbord wat helaas ook defect kan raken.

Misschien even doormeten op de contactpunten of er spanning op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

MikeOO schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 07:39:
[...]

De laatste versie van Klipper draait hier ook en mijne werkt gewoon.
Als de printer aangaat zie je dan nog wel de bekende rode led aangaan op de bltouch of ook dat niet.
Het rode lampje gaat gelijk niet aan
Bekabeling heb je gecontroleerd maar zou het ook dat eens doormeten of het nog goed is. Door de vele bewegingen van de printkop is een kabelbreuk ook nog wel eens een probleem.
Je ziet het niet maar het werkt ineens niet meer en dat zou ook daarmee te maken kunnen hebben.
Dat zou kunnen en ik heb er gisteren naar gekeken. De kabel zelf zit in een kabelboom die weer omhult is met zo'n stoffen hoes. Even de bltouch kabels eruit gehaald en dat was nog goed verbonden. Ik zal ze vanavond even doormeten.
Als dat goed is dan grote kans dat de bltouch is overleden of er is iets aan de hand met je moederbord wat helaas ook defect kan raken.

Misschien even doormeten op de contactpunten of er spanning op staat.
Vandaag komt een nieuwe complete bltouch-set binnen (kabels en probe). Dan maar eens kijken of ik die kan aansluiten. Als het dan nog niet werkt dan zou het alleen maar het MB kunnen zijn. En dat laatste hoop ik niet... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_Ed
MikeOO schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 07:51:
[...]

Op zich zou je hem gewoon zonder reden terug moeten kunnen sturen binnen de standaard termijn. Hangt alleen weer af wat hun retourprocedure is. Bij sommige verkopers moet je je het eerst melden en ja als ze dan niet reageren wordt het lastig. Hebben ze geen telefoonnummer?
Het bedrijf blijkt een dusdanig vreemde retourprocedure te hanteren dat ik er maar vanaf zie.
Ze hebben echt alles gedaan om me maar af te houden, en blijven zich verschuilen achter het feit dat ze hem testen en alleen als de klacht gegrond is in hun ogen dat ik mijn geld terug krijg.

zie mijn nieuwe post voor de eindconclusie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Evil_Ed schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:23:
[...]

Het bedrijf blijkt een dusdanig vreemde retourprocedure te hanteren dat ik er maar vanaf zie.
Ze hebben echt alles gedaan om me maar af te houden, en blijven zich verschuilen achter het feit dat ze hem testen en alleen als de klacht gegrond is in hun ogen dat ik mijn geld terug krijg.

Vreemd, binnen 2 weken kun je altijd dingen terugsturen zonder reden te noemen. Wettelijk kunnen ze dus geen "andere" retourprocedure hanteren? De wet is heel duidelijk.

Je had toch en rechtsbijstand verzekering, kan die niets doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_Ed
Nou Na nog wat heen en weer gemail waar (al dan niet opzettelijk) steeds weer langs mijn verhaal af gezeverd wordt heb ik besloten (geheel tegen mijn principes in, een CR touch aan te schaffen (niet bij hullie) en die maar een kans te geven.

voor het eerst heb ik nu een print die blijft plakken en ook nog eens recht is (Jeuj) , ik moet er nog flink mee gaan testen.

Ik wil iedereen adviseren om niet zomaar 123 voor de goedkoopste aanbieder te gaan, want voor je het weet had je hem net zo goed bij aliexpres kunnen kopen.
Daar begrijpen ze je gewoon echt niet, bij deze doen ze (hopelijk) net alsof.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_d17pWqqebqoiyqxcv9Fr4GzeY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fLQ6H20pQ5cnwbWQIN6vPy5z.jpg?f=fotoalbum_large

als conclusie : ik zal me nog wel 1,2,3 keer bedenken voor ik ooit daar nog iets ga bestellen.

Iedereen bedankt voor het reageren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_Ed
smitae schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:35:
[...]

Vreemd, binnen 2 weken kun je altijd dingen terugsturen zonder reden te noemen. Wettelijk kunnen ze dus geen "andere" retourprocedure hanteren? De wet is heel duidelijk.

Je had toch en rechtsbijstand verzekering, kan die niets doen?
Hij is nu te gebruiken, en ik heb letterlijk de kracht niet meer om zelf er mee aan de gang te gaan :(

bedankt voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Evil_Ed schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:23:
[...]

Tja 123, duidelijk. Zelf ervaring mee gehad met een etikettenprinter die niet goed werkte na aankomst voor een kennis van mij. Printer herkende de etiketten niet die zelf standaard worden meegeleverd.
Dymo heeft een truc bedacht zodat je geen andere goedkope etikettenmeer kan gebruiken. Er zit nu op elke rol een nfc chip. Alleen dit systeem werkt dus zeer onbetrouwbaar en zelf Dymo zelf snapt het niet en konden niets doen dan aanbieden om hem onder garantie te laten nakijken. Gaan we niet doen met een nieuw product.

123 wilde deze ook niet omruilen en moesten maar contact opnemen met de leverancier voor garantie 8)7
Na paar keer mailen gedreigd dat een advocaat contact met ze zal opnemen en toen werden we ineens vrij snel gebeld en kon er ineens van alles en mochten we hen retour sturen en konden we een andere uitzoeken.

Je moet dus inderdaad druk uitoefen en zou je rechtsbijstand er eventueel opzetten maar dat is uiteraard aan je zelf of je die zin nog hebt. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:28
@Evil_Ed Worden ze niet stil omdat je twee zaken door elkaar aan het halen bent? Het leest alsof je een probleem met de printer gemeld hebt en vervolgens gebruik wenst te maken van de 14 dagen koop op afstand. De 14 dagen is er niet voor om defecte producten terug te sturen, daarvoor heb je garantie en dan klopt het verhaal dat ze eerst gaan testen. Voor koop op afstand had je niks moeten zeggen over een defect en/of problemen en gewoon aan moeten geven dat je de printer terug wil sturen. Met natuurlijk het risico dat ze een probleem ontdekken bij het testen.
Nu is het gewoon een garantie kwestie en zal het probleem opgelost moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Rincewind schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:31:
[...]
Vandaag komt een nieuwe complete bltouch-set binnen (kabels en probe). Dan maar eens kijken of ik die kan aansluiten. Als het dan nog niet werkt dan zou het alleen maar het MB kunnen zijn. En dat laatste hoop ik niet... :/
Update: het werkt weer maar niet zoals verwacht.... Dus de nieuwe BLtouch incl. kabel binnen, aangesloten en werken: MB is dus goed (Pfew..). Toch weer de nieuwe losgehaald en de oude weer even aagesloten en wat denk je: die werkt ook weer 8)7 En ik had al die kabels al een keer eerder losgehaald en opnieuw aangesloten: ik snap het niet meer. Maar ja: de nieuwe BLtouch gaat bij de reserve-onderdelen en ik ga weer verder met de 'oude' probe. Weer alles calibreren nu....

Dank aan alle meedenkers voor de suggesties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rincewind schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:27:
[...]
Update: het werkt weer maar niet zoals verwacht.... Dus de nieuwe BLtouch incl. kabel binnen, aangesloten en werken: MB is dus goed (Pfew..). Toch weer de nieuwe losgehaald en de oude weer even aagesloten en wat denk je: die werkt ook weer 8)7 En ik had al die kabels al een keer eerder losgehaald en opnieuw aangesloten: ik snap het niet meer. Maar ja: de nieuwe BLtouch gaat bij de reserve-onderdelen en ik ga weer verder met de 'oude' probe. Weer alles calibreren nu....

Dank aan alle meedenkers voor de suggesties :)
Dan lijkt er er bijna op dat er een kabelbreuk zit of een stekker die niet goed vast zat en slecht contact maakt.
Printer beweegt veel tijdens het printen dus iets kan altijd losraken of een stekker op bv moederbord zit wel vast maar maakt slecht contact.

Mocht het weer gebeuren dan zou ik dat als eerste gaan controleren. ;)

Maar mooi dat het weer werkt. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

MikeOO schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 08:03:
[...]

Dan lijkt er er bijna op dat er een kabelbreuk zit of een stekker die niet goed vast zat en slecht contact maakt.
Printer beweegt veel tijdens het printen dus iets kan altijd losraken of een stekker op bv moederbord zit wel vast maar maakt slecht contact.

Mocht het weer gebeuren dan zou ik dat als eerste gaan controleren. ;)

Maar mooi dat het weer werkt. >:)
Klopt. Maar het 'vreemde' is dat ik al die stekkers al losgemaakt had eerder. Inclusief het verwijderen van kabelhoesjes rondom een stekker en alles opnieuwe aansluiten/schoonblazen. naja, het werkt weer dus ik kan weer verder *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Ik draai nu een tijdje met octopi.
Gaat best goed op het opstarten na.
Als ik de boel aanzet zorgt octoprint er voor dat de printer gekilled wordt.
Volgens het display van de printer heeft hij een M112 (emergency stop) opdracht gekregen.

Al verschillende opstart manieren geprobeerd maar kan er de vinger nog niet op leggen of eerst de printer aan moet of eerst de Pi.

Ik heb tussen de usb kavel en de pi wel een verloopje zitten die de spanning blokt.
Daar kreeg eerst ook een printer mee die op de spanning van de pi opstartte.

Dus wat is de manier om de boel op te starten zonder foutmeldingen?

Edit ik lees net dat ik in de instellingen dit kan veranderen:
To change the error handling settings and instruct OctoPrint to stay connected to the printer unless the error is fatal, follow the steps below:

Navigate to the Serial Connection page in the Printer menu.
Switch to the Behavior tab.
Choose the Cancel any ongoing prints but stay connected to the printer option instead of Disconnect from the printer.
With the error handling set to the Cancel any ongoing prints but stay connected to the printer option, a non-fatal error will only cause OctoPrint to cancel the task without issuing an M112 shutdown.
Ik zie echter ook een tab waar ik het vinkje uit kan zetten voor de M112 code te sturen.
Send M112 on disconnect due to error
If this is checked, OctoPrint will try to send an M112 prior to a disconnect due to a (fatal) error in order to disable heaters and motors.
Ik heb deze voor nu even uitgevinkt dus vanavond eens kijken of dat werkt. (Printer moet nog 8uur printen)

[ Voor 46% gewijzigd door Crxtreem op 13-08-2022 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dx3Yn52lAxZOq89UTZtaPHDWrpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MBPW03eaX45z4PO4AouEDfRq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jWLdctlzGTuxIJMbxOqKOvxbow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mMizvTv0pJmErEVHFZBvgKWt.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenstaande dus. Vreemd issue met een layer shift op de y as. Het komt en het gaat.

Al een paar keer de wieltjes opnieuw afgesteld. Schoongemaakt. Wel niet strakker van de riem.
Net toch maar eens gekeken of er niet per ongeluk iets bij de tandwieltjes is gekomen, dat misschien soms even blokkeert, maar helaas

Zit een skr mini in trouwens, en zover ik weet hebben die drivers geen last van layer shifts. Dus dat zou het ook niet mogen zijn toch?

Zit met een half oog te kijken om een lineair railtje te bestellen voor de y-as. Misschien dat die iets gaat uitmaken. Misschien dat een van de wieltjes een issue heeft.

Ik wil een behoorlijk groot project gaan uitprinten, en ik denk dat ik er niet zo blij van ga worden als het keer 2 moet door dit soort probleempjes.

Ik heb wel alweer een hele een tijd geleden in prusaslicer de print snelheid van infill en support een beetje omhoog gekrikt naar 80 mm/s, maar dat zijn ook geen baanbrekende snelheden.

Lagere acceleratie van 1000 naar 800 ga ik zometeen even testen. En misschien dan toch de snelheid omlaag halen.

Eerst even aan mijn zas sleutelen en schoonmaken, want daar zit op een halve centimeter opeens iets een beetje raar te doen.

Als iemand nog een idee heeft dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
Even een vraag over de stevigheid van 3d prints van creality printers in het algemeen. Ik heb al wat jaren een velleman vertex (k8400). Helaas bleef dat ding maar defecten vertonen. Dus uiteindelijk een keer een ender 3 gekocht uit nieuwsgierigheid en later een ender 5 plus. Wat mij op valt is dat de prints uit de beide creality printers veel breekbaarder zijn dan die van de velleman. Zonet nog viel er perongeluk een kleine print van het bureau af, meteen brak het in stukken. Laatst viel een geprinte benchy ook direct kapot. Terwijl een poos geleden een geprint vliegtuig (door de velleman) van plafondhoogte naar beneden viel en dat brak ook maar wel alleen op de plekken waar de delen aan elkaar geplakt zaten, de print is nog helemaal heel, de lijm was dus het zwakke punt. Het viel me eerder al op dat alles uit de velleman veel sterker is. Er hangen ook al jaren wat vogel voer dispensers buiten en die houden zich prima. En ook al zien de creality prints er prima uit, ze blijken erg breekbaar. Ik print met 123d pla, zowel op de velleman als creality printers.

Herkend iemand dit? Ik gebruikte voor de velleman een andere slicer, namelijk repetier. Cura gebruik ik voor de creality printers. Is er een instelling waar ik misschien naar kan kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CrystalViriS schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:54:
Even een vraag over de stevigheid van 3d prints van creality printers in het algemeen. Ik heb al wat jaren een velleman vertex (k8400). Helaas bleef dat ding maar defecten vertonen. Dus uiteindelijk een keer een ender 3 gekocht uit nieuwsgierigheid en later een ender 5 plus. Wat mij op valt is dat de prints uit de beide creality printers veel breekbaarder zijn dan die van de velleman. Zonet nog viel er perongeluk een kleine print van het bureau af, meteen brak het in stukken. Laatst viel een geprinte benchy ook direct kapot. Terwijl een poos geleden een geprint vliegtuig (door de velleman) van plafondhoogte naar beneden viel en dat brak ook maar wel alleen op de plekken waar de delen aan elkaar geplakt zaten, de print is nog helemaal heel, de lijm was dus het zwakke punt. Het viel me eerder al op dat alles uit de velleman veel sterker is. Er hangen ook al jaren wat vogel voer dispensers buiten en die houden zich prima. En ook al zien de creality prints er prima uit, ze blijken erg breekbaar. Ik print met 123d pla, zowel op de velleman als creality printers.

Herkend iemand dit? Ik gebruikte voor de velleman een andere slicer, namelijk repetier. Cura gebruik ik voor de creality printers. Is er een instelling waar ik misschien naar kan kijken?
Denk dat print stevigheid vooral afhankelijk is van je slicer settings. Je in-fill, wall en inner support overlap etc.
Maar mogelijk ook iets van je printer settings? Bv je flowrate, print-snelheid, net iets meer PLA, mogelijk net wat sterker, verschil temperatuur, waardoor de PLA lagen beter aan elkaar plakken, etc.

Ik heb geen ervaring met andere printers dan mijn E5 (pro na eigen upgrades), ik zoek vaak de grens op van wall dikte, in-fill etc. Om printtijd laag te houden, maar dat heeft direct impact op stevigheid. Voor mijn model werk maakt dat minder uit daar komt base coat, verf op etc. En die staan allen maar te staan.
Moet iets echt stevig zijn, dan meer walls, meer infill, meer overlap, lagere print snelheid zodat er meer tijd is om goed vast te “smelten” etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

sugarlevi01 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:43:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bovenstaande dus. Vreemd issue met een layer shift op de y as. Het komt en het gaat.

Al een paar keer de wieltjes opnieuw afgesteld. Schoongemaakt. Wel niet strakker van de riem.
Net toch maar eens gekeken of er niet per ongeluk iets bij de tandwieltjes is gekomen, dat misschien soms even blokkeert, maar helaas

Zit een skr mini in trouwens, en zover ik weet hebben die drivers geen last van layer shifts. Dus dat zou het ook niet mogen zijn toch?

Zit met een half oog te kijken om een lineair railtje te bestellen voor de y-as. Misschien dat die iets gaat uitmaken. Misschien dat een van de wieltjes een issue heeft.

Ik wil een behoorlijk groot project gaan uitprinten, en ik denk dat ik er niet zo blij van ga worden als het keer 2 moet door dit soort probleempjes.

Ik heb wel alweer een hele een tijd geleden in prusaslicer de print snelheid van infill en support een beetje omhoog gekrikt naar 80 mm/s, maar dat zijn ook geen baanbrekende snelheden.

Lagere acceleratie van 1000 naar 800 ga ik zometeen even testen. En misschien dan toch de snelheid omlaag halen.

Eerst even aan mijn zas sleutelen en schoonmaken, want daar zit op een halve centimeter opeens iets een beetje raar te doen.

Als iemand nog een idee heeft dan hoor ik dat graag.
Als alles met de hand soepel beweegt zou ik eerst eens naar de temperatuur van je steppers kijken. Mogelijk is het voltage te hoog ingesteld en wordt er een te heet en skipt daardoor af en toe een stap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
sjirafje schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:32:
[...]

Als alles met de hand soepel beweegt zou ik eerst eens naar de temperatuur van je steppers kijken. Mogelijk is het voltage te hoog ingesteld en wordt er een te heet en skipt daardoor af en toe een stap.
Zou kunnen, staat op 580, geen rare waarde in principe. Zou eventueel iets lager kunnen. Maar de motor wordt niet heel heet.

Ik heb gisteren als laatst nog met cura een cube geprint, ook een layershift op het einde. Maar deze is wel een stuk netter geprint.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IysB_EOBlFz8sPqBL6UwfOJUyBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yCzx6TdQVBYkfexoDS5RKEAX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2GMIgyOQWsFYe7dTaBuqov1MK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKL0RamU7zfnbq3pov2x3Wj3.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag wat met de settings met beide aan het spelen. Kijken of ik met prusaslicer net zo strak kan printen. Dan wel wat ik nog aan cura kan aanpassen (had de door mij aangepaste settings uit prusaslicer al meegenomen).
Grootste verschil lijkt hem in de line width te zitten trouwens. Die staat in de prusaslicer standaard op 1.125x nozzle, en in cura, standaard op nozzle grootte. Dat zorgtvoor iets heftigere uitschieters in de hoeken.

Vandaag nog geen geen layershifts gehad. Dat is wel weer bijzonder. Even afkloppen, maar misschien dat mijn gerommel het probleem heeft opgelost.

@CrystalViriS Die line width kan voor jou ook nog wel interessant zijn om aan te passen, voor sterkere prints. https://3dprinterly.com/h...ect-layer-height-setting/

Even basaal, ga ik er vanuit dat je temperatuur torens print? En heet genoeg print voor jouw pla? Ik kan bij mij veel van de torens zo afbreken tot aan minstens 200 graden. Maar dat is voornamelijk zijde en andere niet standaard pla's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:31
sugarlevi01 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:28:
[...]

Zou kunnen, staat op 580, geen rare waarde in principe. Zou eventueel iets lager kunnen. Maar de motor wordt niet heel heet.

Ik heb gisteren als laatst nog met cura een cube geprint, ook een layershift op het einde. Maar deze is wel een stuk netter geprint.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vandaag wat met de settings met beide aan het spelen. Kijken of ik met prusaslicer net zo strak kan printen. Dan wel wat ik nog aan cura kan aanpassen (had de door mij aangepaste settings uit prusaslicer al meegenomen).
Grootste verschil lijkt hem in de line width te zitten trouwens. Die staat in de prusaslicer standaard op 1.125x nozzle, en in cura, standaard op nozzle grootte. Dat zorgtvoor iets heftigere uitschieters in de hoeken.

Vandaag nog geen geen layershifts gehad. Dat is wel weer bijzonder. Even afkloppen, maar misschien dat mijn gerommel het probleem heeft opgelost.

@CrystalViriS Die line width kan voor jou ook nog wel interessant zijn om aan te passen, voor sterkere prints. https://3dprinterly.com/h...ect-layer-height-setting/

Even basaal, ga ik er vanuit dat je temperatuur torens print? En heet genoeg print voor jouw pla? Ik kan bij mij veel van de torens zo afbreken tot aan minstens 200 graden. Maar dat is voornamelijk zijde en andere niet standaard pla's.
Mijn persoonlijke ervaring met layershifts is toch meestal te zoeken in hardware.
Ik heb een keer gehad dat de extruder gear te dicht op de motor zat. Of een niet lekker lopende lager, of een veel te strakke/losse belt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
Ik ga even een extra motortje bestellen. Want... Mijn y-as loopt sowieso wat stroevig. Maar dat deed die al vanaf het begin, dus dat hoorde een beetje bij deze ender. Maar het laat mij nu ook niet echt los, en het probleem lijkt in deze motor te zitten. Slipt ook als ik wat harder eraan draai.
Ik heb hem nu even los gedraaid, en alles trilt, en maakt geluid bij het draaien. Het loopt in vergelijking tot de andere motors alles behalve soepel.

Zal met de tijd wat slijtage zijn opgetreden aan de binnenkant, waardoor het nu helemaal misloopt.

@rinkel Waarschijnlijk heb je gelijk ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
sugarlevi01 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:18:
Ik ga even een extra motortje bestellen. Want... Mijn y-as loopt sowieso wat stroevig. Maar dat deed die al vanaf het begin, dus dat hoorde een beetje bij deze ender. Maar het laat mij nu ook niet echt los, en het probleem lijkt in deze motor te zitten. Slipt ook als ik wat harder eraan draai.
Ik heb hem nu even los gedraaid, en alles trilt, en maakt geluid bij het draaien. Het loopt in vergelijking tot de andere motors alles behalve soepel.

Zal met de tijd wat slijtage zijn opgetreden aan de binnenkant, waardoor het nu helemaal misloopt.

@rinkel Waarschijnlijk heb je gelijk ja.
Ik heb overigens ook een keer een kapotte lager gehad in de motor van de x-as.
Die zijn redelijk eenvoudig te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
rinkel schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:39:
[...]

Ik heb overigens ook een keer een kapotte lager gehad in de motor van de x-as.
Die zijn redelijk eenvoudig te vervangen.
Wie weet, maar iemand heeft een dolgedraaide schroef die niet te redden is, en ik kan even mijn kleine metaalboortjes niet vinden. Dus ik krijg hem niet open.

*Moet ook nog even wat zaken afhandelen voor mijn laatste werkdag morgen. Dus ik bestel gewoon alvast nieuwe en pulleys. Mocht het allemaal niet zo makkelijk gaan, liggen er (over)morgen nieuwe motortjes klaar. Zal vast van pas komen ooit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:59
CrystalViriS schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:54:

Geen last van breekbare dingen
Voor kerstmeuk heb ik tandwielen geprint, nog steeds geen slijtage ondanks jaren aan draaien.
Print regelmatig spullen om met fietsen te gebruiken, pedaal platen, steeksleutel adapters
Voor simracen een SFX-100 geprint
etc etc etc

Enige wat er stuk is gegaan is de staart van een glow-in-the-dark Pikachu wat als speelgoed is geprint.
Maar dat was vooraf al iets wat ik als uitdaging zag

Ik zou eens gaan spelen met temperatuur en printsnelheid.
Wil mijn instellingen wel delen, maar heb custom FW op de mijn SKR board, denk niet dat die 1-op-1 werken.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-05 18:18
Print laat los van het print bed door krom trekken Dit is al 2x keer dat het gebeurd. Ik had extres een "plak' laag eromheen gedaan, maar ook die wil niet helpen.
Kan het door afkoelen komen omdat de nieuwe lagen verder van het bed liggen? Moet ik dan bed temp verlagen of juist verhogen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tu9FGUBG0T-nRz1KMLytbdpMd_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zpPqRVl1oHZs8VS9JRoJVmDb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
Stapmotor gisteren nog opengehaald, en lijkt niet helemaal lekker te lopen qua rotor. De andere twee die ik open heb geschroefd, blokkeren als ze niet in de juiste positie zitten. Die van de y-as doet daar niet aan. Andere rotor erin, dan wel. De rotor van deze in een andere, dan niet. Lijkt mij niet juist.
Verder kan ik niets raars vinden. Behalve het erg stroef, en enigszins ratelend ronddraaien.

Die creality motors zijn trouwens sowieso behoorlijk stroef in verhouding tot andere motortjes die ik in gebruik heb, best opvallend. Ik las van veel andere motortjes dat ze niet zo warm worden.Van die frictie zal die warmte ontwikkeling dan waarschijnlijk vandaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
sugarlevi01 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 06:55:
Stapmotor gisteren nog opengehaald, en lijkt niet helemaal lekker te lopen qua rotor. De andere twee die ik open heb geschroefd, blokkeren als ze niet in de juiste positie zitten. Die van de y-as doet daar niet aan. Andere rotor erin, dan wel. De rotor van deze in een andere, dan niet. Lijkt mij niet juist.
Verder kan ik niets raars vinden. Behalve het erg stroef, en enigszins ratelend ronddraaien.

Die creality motors zijn trouwens sowieso behoorlijk stroef in verhouding tot andere motortjes die ik in gebruik heb, best opvallend. Ik las van veel andere motortjes dat ze niet zo warm worden.Van die frictie zal die warmte ontwikkeling dan waarschijnlijk vandaan komen.
En de lagers in die motoren, kunnen die ook bewegen? (Dus naast het ronddraaien)
In mijn geval waren het de bekende 608 lagers, ik heb ze toen van alle motors vervangen. Wel was er 1 motor waarbij ik een trekker nodig had, die zat goed vast.

Wat bij mij de reden was om ze open te maken, was dat als ik de motor ronddraaide deze af en toe gewoon vast liep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Vandaag de micro swiss M2601 kit binnen gekregen voor mijn ender 3 v2.

Heeft iemand deze kit al eens gemonteerd op een bovenliggende lineaire rails?
Op de aluminium plaat van de micro swiss zitten 2 bussen die vrij ver naar achter komen.
Dus heb het idee dat de nozzle vrij ver naar voren gaat komen.

Morgen maar eens een poging doen om hem te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
rinkel schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:08:
[...]

En de lagers in die motoren, kunnen die ook bewegen? (Dus naast het ronddraaien)
In mijn geval waren het de bekende 608 lagers, ik heb ze toen van alle motors vervangen. Wel was er 1 motor waarbij ik een trekker nodig had, die zat goed vast.

Wat bij mij de reden was om ze open te maken, was dat als ik de motor ronddraaide deze af en toe gewoon vast liep.
De lagers zijn nog fidget spinner waardig.

Nieuwe stapmotoren vandaag geïnstalleerd. Ik had drie stuks twotrees 4041's besteld.
Er achter gekomen dat met 38mm hoog/lang ipv de 34mm die er op zat, het verstelwieltje van het bed net tegen de motor aankomt.

Twee twotrees op mijn z-as geïnstalleerd. En de tweede z-as motor die ik heb, zit nu op de y-as.
En ik dacht de derde op mijn x-as of extruder te installeren. Maar vreemd genoeg zijn die twee creality motoren heel soepel. Terwijl die op de y-en de x-as nogal crunchy zijn. Dus ik heb die vooralsnog maar laten zitten.

Ook eindelijk de tijd genomen, om de schakelaar die zo onhandig aan de achterkant zit eens naar de voorkant te verplaatsen.

Eerste print is goed gegaan. Nog even iets aanzetten voor vannacht. En dan hopen dat ook die goed gaat.
Heel misschien dat ik even een nieuwe mesh had moeten aanmaken. Later maar verder testen!

[ Voor 3% gewijzigd door sugarlevi01 op 01-09-2022 00:02 ]

• Crxtreem
  • Niet online
Crxtreem schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:15:
Vandaag de micro swiss M2601 kit binnen gekregen voor mijn ender 3 v2.

Heeft iemand deze kit al eens gemonteerd op een bovenliggende lineaire rails?
Op de aluminium plaat van de micro swiss zitten 2 bussen die vrij ver naar achter komen.
Dus heb het idee dat de nozzle vrij ver naar voren gaat komen.

Morgen maar eens een poging doen om hem te monteren.
Tussentijdse update.

Na wat passen besloten om de afstandsbussen in te korten zodat de plaat plat op mijn lineare rail past.
Dit ging goed maar de 2 lippen waar de riem in vast zit raken nu de staanders.
Deze ingekort en plaat gemonteerd.
Alles loopt netjes en past goed.
Extrudermoter gemonteerd maar deze steekt verder naar achteren en raakt de staanders. -O-

Ringen er tussen om ruimte te creëren, maar nu loopt de riem ook naar voren en zit de eindaanslag ook niet goed meer. :F

Straks even kijken of ik alles gemonteerd krijg en kijken wat de printer doet.

Anders zoeken of ik alleen de aluminium plaat ergens los kan kopen. :/

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:10
The_Woesh schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:25:
Print laat los van het print bed door krom trekken Dit is al 2x keer dat het gebeurd. Ik had extres een "plak' laag eromheen gedaan, maar ook die wil niet helpen.
Kan het door afkoelen komen omdat de nieuwe lagen verder van het bed liggen? Moet ik dan bed temp verlagen of juist verhogen?
[Afbeelding]
Welk materiaal, op wat voor een bed print je, welke temperatuur hot-end en bed.
Ik had problemen met PLA op het bed met 60 nu op 54 is het helemaal prima. Het kan nog aan van alles liggen.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Rincewind

Rincewind

Op printable.com is een leuke contest over het opslaan van sample-prints van alle filaments die iemand heeft. Het idee achter deze wedstrijd is dat je een simpele, overzichtelijke manier hebt van alle filaments die je hebt en die je eventueel ook aan andere kan laten zien. Daar kwam een box voorbij die ik wel zou willen printen inclusief de filament-samples:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZPQ2CPDj62jQjdh5O5DUikH4_0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A7AgR3vo5yAunJoI7jFKYVCu.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je kunt zien heeft de deksel van de doos dieper liggende letters in een andere kleur. Kan dit ook op de Ender 3 en zo ja hoe dan? Two-tone prints heb ik al gemaakt maar dan waren het altijd letters/cijfers die op een ondergrond lagen. Hier liggen ze dieper..

[ Voor 3% gewijzigd door Rincewind op 01-09-2022 14:44 . Reden: voorbeeld toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:36
@Rincewind Het lijkt me dat dat gewoon gedaan is door halverwege de print van filament te wisselen. Het is met de kant die nu boven ligt naar onder geprint, en die grijze letters zijn denk ik zonder support gebridged.

• Rincewind

Rincewind

Tom-Z schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:40:
@Rincewind Het lijkt me dat dat gewoon gedaan is door halverwege de print van filament te wisselen. Het is met de kant die nu boven ligt naar onder geprint, en die grijze letters zijn denk ik zonder support gebridged.
Dat dacht ik ook maar dat lijkt me nooit sterk genoeg dat het zo netjes blijft. Dit zijn de builds/comments op het originele ontwerp en daar zie je meer 2-kleurige voorbeelden plsu een .gcode voor een Prusa-printer die de kleuren wisselt. Helaas kan ik die niet voor mijn Ender gebruiken ben ik bang... Of kan dat wel?

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-05 23:03
Crxtreem schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:25:
Ik draai nu een tijdje met octopi.
Gaat best goed op het opstarten na.
Als ik de boel aanzet zorgt octoprint er voor dat de printer gekilled wordt.
Volgens het display van de printer heeft hij een M112 (emergency stop) opdracht gekregen.

Al verschillende opstart manieren geprobeerd maar kan er de vinger nog niet op leggen of eerst de printer aan moet of eerst de Pi.

Ik heb tussen de usb kavel en de pi wel een verloopje zitten die de spanning blokt.
Daar kreeg eerst ook een printer mee die op de spanning van de pi opstartte.

Dus wat is de manier om de boel op te starten zonder foutmeldingen?

Edit ik lees net dat ik in de instellingen dit kan veranderen:

[...]

Ik zie echter ook een tab waar ik het vinkje uit kan zetten voor de M112 code te sturen.

[...]

Ik heb deze voor nu even uitgevinkt dus vanavond eens kijken of dat werkt. (Printer moet nog 8uur printen)
Heb je dit geprobeerd? https://community.octopri...-5v-pin-why-and-how/13574

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:36
Rincewind schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:48:
[...]

Dat dacht ik ook maar dat lijkt me nooit sterk genoeg dat het zo netjes blijft.
Dat is toch echt hoe dat gedaan is. Je kan gewoon die gcode bekijken, er gebeurt niets bijzonders. Zit gewoon twee keer een M600 in om aan te geven dat je van filament moet wisselen. Met de juiste settings kan ik me best voorstellen dat zo'n bridge lukt.
Helaas kan ik die niet voor mijn Ender gebruiken ben ik bang... Of kan dat wel?
In theorie kan dat wel. Misschien even handmatig wat aanpassingen doen (start/end gcode) en controleren of er geen gekke dingen in zitten. Het enige lastige is de retraction length, je moet hopen dat wat er in die gcode zit ook ongeveer klopt met wat jouw printer wil.

[ Voor 4% gewijzigd door Tom-Z op 01-09-2022 15:36 ]

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-05 15:18
Ik kan zo geen Fusion360-topic vinden dus ik probeer het even hier als Ender 3 V2-bezitter.

Is er iemand die bij dit moederdag-beeldje in Fusion360 met huidige UI een tekst op de basis kan zetten (emboss 0,2mm bijv) en dit kan recorden zodat het na te doen is met eigen tekst? Ik heb twee filmpjes gekeken (officiële site en YT-tutorial) over tekst netjes "rond" op de surface plakken maar het werkt steeds niet goed. Krijg de surface niet goed geselecteerd, of het omzetten van de STL zelf is niet goed gegaan. Kreeg sowieso al een andere rare bug in Fusion360 dus een filmpje zou helpen. Heb er zelf wel een biertje voor over, kan het filmpje daarna gewoon op YouTube public staan ;)

https://www.printables.co...425-mothers-day-sculpture

Bambu Lab P1S Combo

Pagina: 1 ... 143 ... 172 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie