Uiteindelijk valt het wel mee, zeker de kleine. Op een vierkant meter kun je er snel een stuk of 100 kwijt van paar cm doorsnede. Hebben toch geen details, maar wel de zoals ze zijn waargenomen.
Oke, niet helemaal On-topic.... Maar goed, toch alles met een Creality Ender geprint.
De story tot nu toe.....
Ik doe wel eens wat voor de
Publieks Sterrenwacht Hellendoorn. Dus niet thuis, maar idee was paar leuke ophang dingen te maken, klein beetje tekst erbij etc. Hoe weet ik nog niet en moet ze ook nog in de verf zetten. Dat samen met de Saturnus V waar ik ook aan werk (1500 uur printen ofzo) ben ik bang dat het nog wel ff gaat duren.
De gebruikte 3d modellen heb oppervlakte details, alleen die zijn wel wat overdreven, anders zouden bijna alle objecten gladde bollen zijn.
Eerste serie in schaal is klaar, de FDM prints, want deel gaat in resin, die zijn net te klein. Alle grotere manen van het zonnestelsel. Uitgangspunt was dat de grootste moest passen op mijn Ender 5 bed. Dus die komt op 21,222 cm doorsnede. Onze eigen maan is in dit geval 14 cm. Rechtsonder op de foto. Ik moet alleen Callisto nog printen.
Alle manen kleiner dan 1cm doorsnede gaan mee in de volgende schaal. Rond de 30 stuks. In die schaal zou onze maan 300 cm zijn. Maar ook hier weer de insteek dat de grootste per schaal moet passen op mijn Einder 5 bed. En de kleine modellen van 1 ~ 3 cm doe ik in Resin.
Dan nog wat planetoïden (stuk of 50), ik doe alleen de objecten waarvan ik de de vorm kan laten zien. Dus waarvan ik via ESA en NASA de 3D modellen kon downloaden.
En de planeten: Mercurius, Venus, Aarde/Maan, in Resin klaar. Doorsnede aarde 2 cm. Zo geschaald dat ik de ringen van Saturnus en Jupiter kon printen.
En dan direct ff de ringen van Jupiter, Saturnus (nog 2 stukken te gaan), Uranus en Neptunus. En voor de schaal even de Resin binnen planeten erbij op de foto. Jupiter zal 11,1 cm doorsnede worden, Saturnus 9,14 cm, Uranus 3,9 c,, Neptunus 1,9 cm. Pluto kan ik in deze schaal niet printen. Die gaat mee met de manen serie en is dan 9,575 cm (Onze eigen Maan 14 cm ter vergelijk.)