Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:53

mphilipp

Romanes eunt domus

Evertt schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:32:
De Octoprint stop ermee blijkbaar reageert de verlichting via het lichtnet op de raspberry pi.
Het eerste dat in mij opkomt is de voeding van de Pi. Ik weet niet of je een officiële Pi voeding hebt of een USB lader of iets anders. Het zou mijn eerste doelwit zijn voor een onderzoek. Als het echt met de verlichting te maken heeft, zit er misschien ook wel iets niet helemaal lekker in die lichtschakelaar. Misschien veroorzaakt die een stoorpuls oid, maar de andere kant is denk ik ook mogelijk: de voeding van de Pi die van slag raakt van zo'n vuiltje op de lijn. Ik heb het idee dat zoiets er normaal gesproken wel uitgefilterd zou worden. Ik bedoel: je vormt 240V om naar 5V, dus de spanning zou behoorlijk afgevlakt moeten zijn.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Evertt schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:32:
Ik zette de verlichting aan in de hobby kamer even later stopte de printer ermee. Helaas heb ik deze probleem eerder gehad tijdje was het niet meer voorgekomen.
De Octoprint stop ermee blijkbaar reageert de verlichting via het lichtnet op de raspberry pi. De printer zelf blijf staan en de tempartuur zijn nog hetzelfde en blijf staan waar de printer was gebleven.

Zijn er meer met deze probleem?
Ja zeker. Dat is de reden dat ik niet meer print via octo-print. Eerst tijdje geen probleem, maar op een moment om de paar uur printen loopt de boel vast. Kun je ook terug vinden in de log-files op de Pi. USB communicatie hik-up. Had het probleem met originele E5 board en later ook met een silent board zelfde.
Heb ook nog getest met een Intel NUC en een andere losse PC met Ubuntu en daar de printer aan gehangen, zelfde probleem. Mijn conclusie, zit niet in de Pi, NUC of PC maar is een printer issue.

Heb nog zitten te denken om er een UPS of iets van stabilisatie op de 220 van de Pi en de Printer te zetten, uiteindelijk niet gedaan. En print nu al tijden vanaf de SD-card.
Heb wel een verloopkabel gehaald bij Ali om vervangen SD-carded net wat makkelijker te maken. Plaatsen van de micro-SD in de printer gaat niet heel makkelijk door de behuizing.
https://nl.aliexpress.com...JC6S&gatewayAdapt=glo2nld

Een paar keer mislukte prints na uren printen……. Dat was ik snel heel erg zat. Met mijn print-queue kon ik dat echt niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-06 22:31
@smitae
Oke bedankt. Dus het probleem is dus bekend. Ga nog een oplossing zoeken op de Octoprint forum. Printen via alleen SD is geen optie. Omdat aantal dingen niet meer worden gebruikt zoals automatisch uitschakeling als de print klaar is.

Heb zelf de ender 3 v2 met een BigTreeTech SKR mini E3. Dat is vrij goede moederbord.
Ik ga zeker de voeding controleren. Heb gisteren de usb in poort1 geprikt.

Maar ik kan ook niet testen door de verlichting aan en uit te zetten. Het probleem is er soms en soms ook weer niet. Heb net een print gedaan van 11 uur zeker in de eerste 5 uur paar keer het licht uit en aan gedaan. En de print is zonder problemen geprint.

Het is wel dat het het probleem alleen in de avonduren is.

Ik weet wel dat LED ruis op het net kan veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik had wel met mijn ender 3v2 dat als ik eerst de pi met octoprint aan zet mijn printer ook op start zonder de printer aan te zetten.
Heb nu een USB verloopje ertussen zitten zodat de 5 Volt niet doorgegeven wordt.
En tot zover draait alles nu goed.

Misschien kan het zijn dat er meer gekke dingen kunnen gebeuren als de apparaten elkaar spanning geven.

[ Voor 17% gewijzigd door Crxtreem op 12-06-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flythierry
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-06 22:43
@Crxtreem

Wat voor verloopstukje is dat?
Ik erger me daar ook aan, zeker omdat ik vaak geen connectie kan maken via de Octopi UI als ik eerst de USB aansluit voordat ik de printer zelf inschakel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-06 22:31
Je kan beter deze fix doen https://community.octopri...-5v-pin-why-and-how/13574 Gewoon de 5v pin afplakken met tape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 31-05 22:12
Crxtreem schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 11:50:
Vanmorgen een lineaire rail en x-as adapterset binnen gekregen van Unitak3D
Welke kit heb je waar besteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
sanscorp schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:49:
[...]

Welke kit heb je waar besteld?
Ik heb alles bij Amazon besteld;

Unitak3D Ender 3 X-Axis houder
Unitak3D MG12N lineaire rail 300mm

Voor de rail kan je ook andere merken voor kopen maar vond deze wel mooi omdat hij zwart is.
Hij glijdt ook goed.
Heb ook een flesje naaimachineolie gekocht om hem te smeren.

Zaterdag komen er nog 2 rails binnen voor mijn Y-as.
Hiervoor print ik de adapters zelf.
Dus nog even afwachten of dat gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Beste Mede print tweakers,

Een tijdje geleden heb ik mijn Ender 3 Pro voorzien van een swiss all metal hot end. Hij beschikt nog over een bowden installatie. Extruder is een dual gear metal, SKR mini E3 met zelf aangepaste Marlin firmware, 3Dtouch, standaard fan.

Sinds dien print mijn printer ruwe boven kantjes.
Ik heb pid tuning doorlopen, e-steps goed gezet, Z offset aangepast, bed opnieuw geleveld, Flow calibration gedaan, retraction tuning gedaan etc. Ik print hier PLA op 210 graden.

Ik krijg het niet netjes.

Heeft iemand een idee wat ik over het hoofd zie?
Ik denk zelf dat ik last heb van over extrusion. Ik heb de flow al wat lager gezet, maar als ik hem nog lager zet zie je gaten ontstaan in de walls en first layer. Ik heb ook al zitten spelen met retraction. 3mm 40mm/sec bevalt tot nu toe het beste. Of komt het doordat mijn z offset te ver op het bed zit?

Zie afbeelding: Laatste layers zijn ruw. De walls zien er erg netjes uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JK1dcezzBkY--e6CO6R0Yi0jjjY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uHtNVbIKRZPmm3F7JSXCeYKl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door jhead22 op 17-06-2022 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jhead22 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:22:

Een tijdje geleden heb ik mijn Ender 3 Pro voorzien van een swiss all metal hot end. Hij beschikt nog over een bowden installatie. Extruder is een dual gear metal, SKR mini E3 met zelf aangepaste Marlin firmware, 3Dtouch, standaard fan.

Ik heb pid tuning doorlopen, e-steps goed gezet, Z offset aangepast, bed opnieuw geleveld, Flow calibration gedaan, retraction tuning gedaan etc. Ik print hier PLA op 210 graden.

Ik denk zelf dat ik last heb van over extrusion. Ik heb de flow al wat lager gezet, maar als ik hem nog lager zet zie je gaten ontstaan in de walls en first layer. Ik heb ook al zitten spelen met retraction. 3mm 40mm/sec bevalt tot nu toe het beste. Of komt het doordat mijn z offset te ver op het bed zit?

[Afbeelding]
Je zou eens ironing aan kunnen zetten op alle top-layers? Dat werkt bij redelijk goed om de vlakken netjes te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

[Afbeelding]
verse nozzle geprobeerd?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:00

[Afbeelding]
Beetje een gokje hier, maar het lijkt een beetje alsof je nozzle in het filament graaft. Iets hoger zetten misschien?
Of misschien staat de nozzle juist iets te hoog, waardoor de lijnen er een beetje op vallen.
Probeer eens wat hoogte instellingen met een testprintje, 2 layer vierkantje o.i.d.

[ Voor 4% gewijzigd door rinkel op 18-06-2022 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

[Afbeelding]
Ik heb de Z offset nu op 0.590 staan ipv 0.620 en dat ziet er een stuk beter uit.
Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-06 22:26

sjirafje

No inspirational quotes here

Ik begrijp niet hoe de z-offset effect kan hebben op de bovenkant van de print. Kan iemand mij dat uitleggen?

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sjirafje schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 21:43:
Ik begrijp niet hoe de z-offset effect kan hebben op de bovenkant van de print. Kan iemand mij dat uitleggen?
Inderdaad, snap ik ook niet. Want dat heeft niets met de top-laag te maken? Alleen met eerste laag naar mijn idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaatschaaap
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-05 12:50

blaatschaaap

schaap

Ik heb voor het weekend een ender 5 pro gekocht met een bltouch, en tot nu toe is het één grote bron van frustratie.

mainboard is v4.2.2

Het updaten van de firmware is inmiddels gelukt naar Ender-5 Pro_32bit_Marlin2.0.1 - V1.1_TMC2208.BL Touch_Firmware_0814.

- Wanneer ik settings wijzig (voor bv het configureren van de BLTouch sensor) en probeer op te slaan dan maakt de printer een piep geluid, na een herstart is alles weer terug naar default
- Soms ziet de printer de SD kaart niet, ook wanneer hij dat voor een herstart wel deed (en zonder dat ik aan het kaartje heb gezeten)
- Wanneer ik tijdens een print de axis wil verstellen loopt de printer geheel vast
- Na een herstart van de printer is ineens de gcode file van de SD kaart verdwenen

Tot nu toe ben ik nog niet veel wijzer geworden op het internet, is er hier misschien iemand die deze problemen ook is tegengekomen en een oplossing weet?

blaap

Acties:
  • +1 Henk 'm!
blaatschaaap schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:36:
Ik heb voor het weekend een ender 5 pro gekocht met een bltouch, en tot nu toe is het één grote bron van frustratie.

mainboard is v4.2.2

Het updaten van de firmware is inmiddels gelukt naar Ender-5 Pro_32bit_Marlin2.0.1 - V1.1_TMC2208.BL Touch_Firmware_0814.

- Wanneer ik settings wijzig (voor bv het configureren van de BLTouch sensor) en probeer op te slaan dan maakt de printer een piep geluid, na een herstart is alles weer terug naar default
- Soms ziet de printer de SD kaart niet, ook wanneer hij dat voor een herstart wel deed (en zonder dat ik aan het kaartje heb gezeten)
- Wanneer ik tijdens een print de axis wil verstellen loopt de printer geheel vast
- Na een herstart van de printer is ineens de gcode file van de SD kaart verdwenen

Tot nu toe ben ik nog niet veel wijzer geworden op het internet, is er hier misschien iemand die deze problemen ook is tegengekomen en een oplossing weet?
Eerst maar eens een ander sd-kaartje proberen denk ik. Stap 2 mogelijk een verloop kabel voor je SD-kaart kopen? Zie paar posts terug. Scheelt in elk geval gepier om de kaartjes in/uit de printer te halen. Gaat met verloop stukje bij mij handiger. Geen verschil in kwaliteit ofzo, gewoon makkelijker wisselen.

BL-touch heb ik geen ervaring mee op mijn E5 (nu een pro met de upgrades). Zie ook niet veel toegevoegde waarde voor de BL-touch voor mij zelf. Ik doe 1x in de paar maanden een bed-level en ding print verder zoals het moet.

[ Voor 7% gewijzigd door smitae op 20-06-2022 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:02
blaatschaaap schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:36:

mainboard is v4.2.2

Ik vond het in het begin ook niet makkelijk, maar ik heb dezelfde printer en ik herken je problemen allemaal niet. MIsschien eens een andere kaart proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaatschaaap

blaatschaaap

schaap

Dank allebei voor de snelle response, ik ga een ander SD kaartje proberen, ik zal laten weten of dat de problemen oplost :)

blaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik zag vandaag dat er een all metal hotend upgrade kit is voor de Ender 3 S1. Rond de 25 euro dacht ik.
(Of ben ik spuit 11 vandaag...)

[ Voor 6% gewijzigd door rinkel op 20-06-2022 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaatschaaap

blaatschaaap

schaap

Na wat rommelen heb ik nog een 8gb Kingston microSD kaartje gevonden. Deze heb ik als fat32 4096 allocation geformateerd.
Daarna heb ik mijn stappen opgeschreven:
1. stop SD kaart in pc, plaats gcode file op sd kaart
2. stop SD kaart in 3d printer
3. SD kaart is zichtbaar, gcode bestand ook
4. stop SD kaart in pc
inhoud:
Mode LastWriteTime Length Name
---- ------------- ------ ----
------ 1-1-2000 00:00 0 EEPROM.DAT
-a---- 22-4-2019 09:42 18934289 pig-4H.gcode

5. stop SD kaart in printer
6. SD kaart zichtbaar, bestand ook
7. store settings > harde piep uit printer
8. check sd kaart op printer > bestand is er nog
9. check sd kaart op pc > bestanden zijn nog hetzelfde
10. sd kaart in printer > no tf card melding
11. printer uit/aan > SD kaart zichtbaar, maar geen bestanden zichtbaar
12. printer uit/aan > no tf card
13. printer uit/aan > no tf card
14. meerdere keren kaartje eruit en erin, > kaart zichtbaar, geen bestanden
15. sd kaart in pc > alleen EEPROM.DAT staat er nog
Mode LastWriteTime Length Name
---- ------------- ------ ----
------ 1-1-2000 00:00 0 EEPROM.DAT

Het plaatsen van het SD kaartje werkt heel wisselvallend, misschien dat zo'n verloopstekkertje dat probleem weg neemt. Ik snap alleen niet waarom de printer bestanden van het SD kaartje wist.

Ik heb nu deze firmware erop gezet (wat ook een paar herstarts vereiste): Marlin2.0.1 BLtouch V1.1.1 Non-adapter board firmware (van creality.com)

Daarna de gcode file weer op een SD kaart gezet, instellingen gedaan, nu geen luide piep (maar een minde luid piepje) bij het opslaan van de settings.

Print gestart, na het levelen heeft hij enkele milimeters geprint en toen liep de printer vast. Na een herstart geen vraag of ik de print wil resumen, SD kaartje is weer leeg.

Zou het mainboard defect zijn?

blaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Daar lijkt het dan meer op. Je verwijdert de kaart wel netjes uit je pc voordat je hem eruit haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaatschaaap

blaatschaaap

schaap

MADG0BLIN schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:05:
Daar lijkt het dan meer op. Je verwijdert de kaart wel netjes uit je pc voordat je hem eruit haalt?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar lang niet altijd op let :p Dus dat ben ik vanaf nu ook maar gaan doen. Het lijkt erop dat mijn SD kaartje schoongeveegd wordt zodra ik settings probeer op te slaan. het SD kaartje wordt soms na een herstart van de printer ineens wel herkend, terwijl ik helemaal niet aan het kaartje heb gezeten, dus ik denk niet dat het slot van het kaartje de boosdoener is.

Ik ben nu heen en weer aan het mailen met Creality, hopelijk hebben zij nog een idee. In ieder geval dank voor het meedenken.

blaap

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:45
MADG0BLIN schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:05:
Dat is sinds enige versies geleden van Windows 10 niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Rukapul schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:53:
[...]

Dat is sinds enige versies geleden van Windows 10 niet meer nodig.
Oh, en ik maar netjes elke keer verwijderen voordat ik hem eruit haal. :D
Weet ik dat ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blaatschaaap schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:42:
[...]

Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar lang niet altijd op let :p Dus dat ben ik vanaf nu ook maar gaan doen. Het lijkt erop dat mijn SD kaartje schoongeveegd wordt zodra ik settings probeer op te slaan. het SD kaartje wordt soms na een herstart van de printer ineens wel herkend, terwijl ik helemaal niet aan het kaartje heb gezeten, dus ik denk niet dat het slot van het kaartje de boosdoener is.

Ik ben nu heen en weer aan het mailen met Creality, hopelijk hebben zij nog een idee. In ieder geval dank voor het meedenken.
Heb je na het flashen van de nieuwe firmware ook de firmware een reset gegeven en daarna de instellingen opnieuw opgeslagen. Als je geen reset doet kunnen er soms ook vreemde dingen gebeuren, spreek uit ervaring >:)

Als het via het menu van de printer niet lekker werkt dan kun je ook de printer even aansluiten op je PC en met bv prontoface verbinden. Maar kunt die ook via Octoprint of andere tool doen. Dit werkt vaak beter/sneller dan via het menu van de printer als je de command's een beetje doorhebt. ;)

Daarna geef je het commando M502 (Factory Reset uitvoeren) en daarna M500 (Opslaan van de instellingen).
Let wel op de eventuele instellingen die je hebt gemaakt weer moet instellen en daarna weer opslaan met M500.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-06 15:55
Zo, nu een maand geleden een PEI bed upgrade gedaan, die van Creality zelf.

En wat een verademing. Alle printjes lukken, ik kan allemaal complexe articulated printjes maken, printen is weer helemaal leuk.

Dit zou de eerste upgrade die ik heb gedaan moeten zijn geweest, niet de laatste :)

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:41

Mavamaarten

Omdat het kan!

smitae schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 22:34:
[...]

Inderdaad, snap ik ook niet. Want dat heeft niets met de top-laag te maken? Alleen met eerste laag naar mijn idee?
Je bouwt laagje op laagje op laagje op laagje. Elke laag is er zo op berekend dat deze een bepaalde hoogte heeft, en je printer zal dat ook gewoon zo uitvoeren. In zekere zin is een kleine afwijking hierin niet zo erg, want filament wordt best makkelijk opzij gesmusht. Maar dat neemt niet weg dat je printer op laag x nog steeds gewoon op een bepaalde hoogte een bepaalde hoeveelheid filament uitperst, en als je nozzle dan eigenlijk te dicht op de vorige laag zit dan moet dat filament ergens heen, maar dat kan niet. In walls en infill zie je het niet echt (maar je afmetingen gaan een klein beetje afwijken) maar in top layers wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Mavamaarten op 22-06-2022 11:04 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mavamaarten schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:03:
[...]

Je bouwt laagje op laagje op laagje op laagje. Elke laag is er zo op berekend dat deze een bepaalde hoogte heeft, en je printer zal dat ook gewoon zo uitvoeren. In zekere zin is een kleine afwijking hierin niet zo erg, want filament wordt best makkelijk opzij gesmusht. Maar dat neemt niet weg dat je printer op laag x nog steeds gewoon op een bepaalde hoogte een bepaalde hoeveelheid filament uitperst, en als je nozzle dan eigenlijk te dicht op de vorige laag zit dan moet dat filament ergens heen, maar dat kan niet. In walls en infill zie je het niet echt (maar je afmetingen gaan een klein beetje afwijken) maar in top layers wel.
Ja, maar dat gaat geen verschil maken per laag? Dat regel je met je flowrate naar mijn idee niet met je offset.
Toplayer probleem kan ook komen doordat er teveel overlap tussen wall en vlak zit, dan heb je ook teveel Plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:41

Mavamaarten

Omdat het kan!

smitae schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:21:
[...]

Ja, maar dat gaat geen verschil maken per laag? Dat regel je met je flowrate naar mijn idee niet met je offset.
Toplayer probleem kan ook komen doordat er teveel overlap tussen wall en vlak zit, dan heb je ook teveel Plastic.
Als je je eerste laag al de dicht tegen je bed smusht, dan heeft het plastic al niet genoeg ruimte. Dat propageert zich wel door, ook al heeft het wel een beetje een "zelfherstellend" effect hoe hoger je print is.

Flow is een belangrijke om goed te hebben ingesteld, absoluut, dat moet je zeker goed calibreren en per filament/temp bijhouden. Maar als de flow goed is en je het probleem makkelijk oplost met de first layer te corrigeren, zou ik van flow afblijven. Want een te lage flow geeft dan weer andere problemen met layer adhesion etc.

Je zou dit op meerdere manieren kunnen oplossen, en het is moeilijk te judgen van een foto waar de first layer niet zichtbaar op is. Maar een top layer als deze kan wel degelijk door een te lage nozzle distance komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Mavamaarten op 22-06-2022 11:51 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnAccount
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-01 10:35
blaatschaaap schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:25:
10. sd kaart in printer > no tf card melding

Print gestart, na het levelen heeft hij enkele milimeters geprint en toen liep de printer vast. Na een herstart geen vraag of ik de print wil resumen, SD kaartje is weer leeg.
Ik draai nu geen marlin meer maar ik dacht dat ik on-the-fly sd kaart er in en er uit kan halen.

Ik kan goed begrijpen dat je printer na het starten bijna meteen stopt. De "print resume" functie slaat heel vaak de progressie op, op de sd kaart.

Goede opties kunnen zijn
-Contact met de leverancier, zoals je al doet, en vragen om een ander moederbord
-Ander moederbord kopen/lenen om te kijken of het probleem verholpen is
-Klipper of Octoprint icm een raspberry pi gebruiken. Dan wordt er niks meer gedaan met de sd kaart.

Vervelend om te horen dat je meteen tegen zo'n vaag probleem aanloopt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blaatschaaap

blaatschaaap

schaap

Zojuist contact gehad met de winkel (123-3d), ze gaan een nieuw mainboard opsturen, meteen ook een upgrade (4.2.7) omdat ze geen 4.2.2 borden meer maken, mooi meegenomen :)

Als het goed is wordt hij dit weekend geleverd, ik zal laten weten of dit de problemen waar ik tegenaan loop oplost.

blaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Vanavond mijn ender 3v2 voorzien van 2 lineaire rails op de Y-As.
Draait op zich wel maar de lagertjes kraken af en toe.
Heb de rails al wel extra voorzien van olie maar denk dat ze niet helemaal perfect uitgelijnd zijn.
Als ik hem vrij beweeg gaat hij ook soms stroef.

Calibratie kubus geprint en die is gemiddeld 20,05.
Dus redelijk netjes.

Heb wel het idee dat mijn bed ineens diagonaal bol staat.
Van de hoek waar de kabel aan het bed zit naar de hoek rechtsvoor zijn de veren helemaal ingedraaid, en van de andere 2 hoeken zowat helemaal los.
Misschien dat mijn rails getordeerd zijn of dat mijn adapters tussen de rail en voetplaat niet recht zijn.
Toch nog eens wat meer tijd in stoppen.

Anders maar weer terug naar de wieltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Toch maar even wachten met bestellen van de lineaire rails als ik het zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVog
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-03 18:23
@Crxtreem Even nieuwsgierig doen: welke linear rails heb je? En welke adapter voor het printbed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
EVog schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:52:
@Crxtreem Even nieuwsgierig doen: welke linear rails heb je? En welke adapter voor het printbed?
Ik heb deze geprint:
https://3dmixers.com/m/15...mod-mgn12h-fir-ender-3-v2

En 2 MGN12 30cm rails van Unitak3D bij Amazon besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVog
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-03 18:23
Ingewikkelde uitlijnprocedure, zo te zien. Ik kan me voorstellen dat daar makkelijk iets mis gaat.

Ik heb een poosje terug een setje adapters bij Printermods gekocht. Die beschrijven ook een uitlijn procedure, die oogt wat simpeler. Die begint met het uitlijnen van de beide rails met behulp van een passtuk.

Helaas zitten de gaten in het printbed net een beetje anders dan de Printermods adapter nodig heeft. Het paste dus net niet, helaas. Uitlijnen van het bed lukte me niet. Rails maar weer in de hoek gesmeten.

Ik ga eens naar jouw oplossing kijken, misschien passen deze adapters toch beter….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaatschaaap

blaatschaaap

schaap

Nieuw mainboard (4.2.7) gekregen van de winkel, firmware erop gezet en geen problemen meer met sd kaartjes :) Eerste print net geprobeerd (een kat die er als voorbeeld bij zit) maar die liet na een paar laagjes ineens los van het printbed.

Nu even uitzoeken waarom dat gebeurt, maar vergeleken met vorige week is dit al 100 keer beter :P

edit: Ik heb de printbed temperatuur hoger gezet, volgens Reddit zou dat het probleem moeten oplossen.

[ Voor 13% gewijzigd door blaatschaaap op 27-06-2022 16:00 ]

blaap

Acties:
  • +1 Henk 'm!
blaatschaaap schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:53:
Nieuw mainboard (4.2.7) gekregen van de winkel, firmware erop gezet en geen problemen meer met sd kaartjes :) Eerste print net geprobeerd (een kat die er als voorbeeld bij zit) maar die liet na een paar laagjes ineens los van het printbed.

Nu even uitzoeken waarom dat gebeurt, maar vergeleken met vorige week is dit al 100 keer beter :P

edit: Ik heb de printbed temperatuur hoger gezet, volgens Reddit zou dat het probleem moeten oplossen.
Nice, ja, printbed 45 ~ 50 zou goed moeten werken. Ik gebruik 45 graden voor PLA van 123-3d.
Have fun :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:08

GeeBee

Oddball

sanscorp schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:45:
Toch maar even wachten met bestellen van de lineaire rails als ik het zo lees.
Teaching Tech weet te vertellen dat goed uitgelijnde V-rollers net zo goed is als lineair rails.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Alleen slijten ze wat harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-06 13:20

Rincewind

Take me in your arms tonight

Heb ik weer: Bij 3DJake een aantal kleinere rollen filament gekocht waaronde MagicPLA en Glow-in-the-dark.Dat kwam gisteren binnen dus gelijk begonnen met wat testprintjes. MagicPLA ging goed maar de glow-in-the-dark ging totaal niet goed. Nu lees ik net het volgende op hun site (bij de reviews):
Het is een prachtig filament wat goed print, als je de juiste nozzle hebt dit glow in the dark filament shuurt in je nozzle waardoor je je eerstvolgende prints kan weggooien. Het stond namelijk niet vermeld dat dit een schurend filament is dus LET OP je hebt een geharde nozzle nodig om dit constant te printen
Er zit nu nog een standaard 0.4mm nozzle op die ik nog nooit heb vervangen. Ook merk ik dat de print-kwaliteit de laatste tijd langzaam wat achteruit gaat. Tijd om mijn nozzle maar eens te vernieuwen? Gelijk een RVS nozzle dan maar erin doen?

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Rvs heeft geen nut. Je moet een geharde nozzle hebben, rvs is alleen om “voedselveilig” te kunnen printen verder heeft het veel nadelen.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:51

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Eindelijk een Pi 2B binnen, kan ik lekker aan de gang met Klipper en FluidPi. Wilde in eerste instantie een 3 of 4 kopen maarja iets met bijna niet te leveren, gelukkig had een kennis er nog een stuk of wat liggen maar dan wel 2B variant. Daar draait het ook wel op.
Kijken of we alles een beetje beter kunnen aansturen dan via Jyers.

Dan iets anders, ik heb het vermoeden dat mijn Filament wat vochtig is, printer staat in ruimte waar de luchtvochtigheid schommelt tussen de 45 en 55 procent. Hoe kan ik dat het beste drogen?

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:37

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Rubman schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:10:
Dan iets anders, ik heb het vermoeden dat mijn Filament wat vochtig is, printer staat in ruimte waar de luchtvochtigheid schommelt tussen de 45 en 55 procent. Hoe kan ik dat het beste drogen?
Zo'n ding is best handig, houdt ook je filament droog tijdens het printen. Alternatief is je filament in de oven leggen, mits hij koud genoeg kan en niet te hard pendelt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:48
Rubman schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:10:
Ik print altijd met deze box. https://www.esun3d.com/ebox-product/ je hebt ook deze https://www.esun3d.com/ebox_lite-product/ of andere merken uiteraard.
Los van of het wel of niet vochtig is heb ik dit boven op mijn kast staan en print ik er direct uit.

@Gizz Die sunlu schijn je wel meteen te moeten modden met een fan er in, of hebben ze die inmiddels al wat verbeterd?

[ Voor 9% gewijzigd door Daniel. op 29-06-2022 13:28 ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:37

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Daniel. schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:28:
@Gizz Die sunlu schijn je wel meteen te moeten modden met een fan er in, of hebben ze die inmiddels al wat verbeterd?
Oh, dat is mij niet bekend. Ik heb zelf sinds december 2020 een droger van Sunlu en die doet het prima? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:48
Gizz schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:31:
[...]

Oh, dat is mij niet bekend. Ik heb zelf sinds december 2020 een droger van Sunlu en die doet het prima? :)
https://www.phaserfpv.com...-filament-drier-even-more

Vindt het nogal een groot verschil wat zoiets simpels kan doen. Ik wist het ook alleen maar omdat ik het tegenkwam want ik zat er ook over te twijfelen om die Sunlu te kopen.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Iemand nog een tip m.b.t. een direct drive BMG mount voor de E3V2 i.c.m. een bltouch en E3D V6?

Ik ga geen 2 euro p.m. betalen om gebruik te kunnen maken van de HeroMe..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:39

jdh009

FP ProMod
Afgelopen week de laatste hand gelegd aan mij Normandy print en voor een eerste print van dit formaat vond ik hem redelijk goed gelukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXHvm6sPI_vm8kCdXZ64xggC_9o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rdQGCTr4cgi1uHIdiiPv6EQB.jpg?f=user_large

Nu had ik nog wel een paar onvolkomenheden die ik bij een volgende print zou willen oplossen maar weet niet precies waar ik het moet zoeken. Zo is er een kleine 'deuk' over het model loopt (rechter blok, twee/drie strepen van boven naar beneden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zTOmRWIPzlOiJjTFS_933KiLKyA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r9cd0yFo1h2phsiKcmDIAAih.jpg?f=fotoalbum_medium

En had ik last van rafelingen op een stukje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfigUoNVUTG85VEIKKsSJxvtXRQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Fwl05Zc3x8ZbgkfUx2VW070.jpg?f=fotoalbum_medium

Is dit te fixen met de instellingen? (vast wel, maar welke?)

Daarnaast kwam ik er achter dat het plastic de lijm niet zo leuk vond: Hierdoor is er wat beschadiging ontstaan die ik nu wil wegwerken. Wat is goed materiaal om dit gat te vullen en wat details bij te werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Ia1MyyrAG8Gg37ZSuilQM43mqM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncpPnx0SQqXSBq4YBRpV6OOR.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KyH1qLpe0ooHw29OkFP2mbX_0QQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DbFewWKWZZB05nkDCeq69R6X.jpg?f=fotoalbum_medium

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Daniel. schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:35:
[...]

https://www.phaserfpv.com...-filament-drier-even-more

Vindt het nogal een groot verschil wat zoiets simpels kan doen. Ik wist het ook alleen maar omdat ik het tegenkwam want ik zat er ook over te twijfelen om die Sunlu te kopen.
Ik heb die dryer en ook die mod uitgevoerd. Bij mij zit de fan niet op hun manier in de hoek van de deksel maar ik heb er een houder voor geprint waar de fan inzit (deze dus). Werkt als een tierelier!

[ Voor 5% gewijzigd door Rincewind op 30-06-2022 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-06 21:56
dehardstyler schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:16:
Ik ben de afgelopen 2 weekenden flink aan het printer geweest met de Ender 3 Pro. Dit ging ook helemaal top, ik heb zeker 2KG aan filament gebruikt en wel 50+ uur geprint in totaal (2x 14 uur en 2 keer 13 uur). Vandaag wilde ik nog even wat voetjes printen voor de Ender en ineens een verschrikkelijke pieptoon: Thermal Runaway.

Geschrokken heb ik gelijk de printer uitgezet en de stekker eruit. Na 30 minuten heb ik de Meanwell voeding weer aangezet en ik hoorde de steppers weer aan gaan en daarna alles gelijk uit. Als ik nu de Meanwell voeding aan of uit zet gebeurt er gewoon helemaal niks meer. Geen geluid, geen licht, helemaal niks.

Wat denken jullie? Moederbord doorgebrand?

Het gaat om een Ender 3 Pro, met een BLTouch en geupgrade met een Creality 4.2.7 board.

Ik weet nu in ieder geval dat de Thermal Runaway protectie werkt, dus dat is fijn... :P
Hier nog even een update van voor wie het interesseert: het was toch een veel simpeler probleem, nadat ik contact had gezocht met de support voor een RMA. Dit alles werd veroorzaakt door een corrupte SD kaart. Aangezien ik daar nooit aan had kunnen denken, heb ik nooit een 2de SD kaartje geprobeerd. Op aanraden van de support dus wel en de printer werkte gelijk weer, heel raar allemaal.

Eind goed al goed en nu alleen nog maar printen als ik thuis / in de buurt van thuis ben denk ik.
Hoe doen jullie dit met lange prints? :) (meer dan 12 uur printen zeg maar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-06 20:31
dehardstyler schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:06:
[...]

Hier nog even een update van voor wie het interesseert: het was toch een veel simpeler probleem, nadat ik contact had gezocht met de support voor een RMA. Dit alles werd veroorzaakt door een corrupte SD kaart. Aangezien ik daar nooit aan had kunnen denken, heb ik nooit een 2de SD kaartje geprobeerd. Op aanraden van de support dus wel en de printer werkte gelijk weer, heel raar allemaal.

Eind goed al goed en nu alleen nog maar printen als ik thuis / in de buurt van thuis ben denk ik.
Ik print via Octoprint en heb een webcam aan de Raspberry Pi. Ik heb ook een rookmelder aan de printer gehangen (aan een arm, zodat ie 20 cm boven het hoogste punt van de printer hangt). Maar ondanks dat, print ik alleen als ik thuis ben. Ik print wel in de nacht, als het echt een hele lange print is.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-06 21:56
Xyphoid schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 02:00:
[...]

Ik print via Octoprint en heb een webcam aan de Raspberry Pi. Ik heb ook een rookmelder aan de printer gehangen (aan een arm, zodat ie 20 cm boven het hoogste punt van de printer hangt). Maar ondanks dat, print ik alleen als ik thuis ben. Ik print wel in de nacht, als het echt een hele lange print is.
Dank voor je reactie. Ik gebruik ook Octoprint en heb ook een webcam, maar geen rookmelder. Dat is nog wel een goede, die zal ik even aanschaffen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dehardstyler schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:06:
[...]

Ik print alleen als ik thuis ben en alleen overdag, maximaal 12 ~ 13 uur.
Heb een Pi met camera en temperatuur sensor in de printer-kast hangen. Rookmelder op de verdieping.
Ik print altijd vanaf een sd-card, geen octo-print. Teveel problemen met USB-resets gehad en met de langere prints ook niet echt veel toegevoegde waarde. Wel jammer, want was/is wel makkelijker met pauzeren, liften bed etc. Maar na 2 mislukte prints na 8 uur printen….. daar werd ik niet heel blij van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tt6L0CFx6xsQl3YBvKZuAuRHbBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JJxJjxZmNU0aZXavCEktRwHG.jpg?f=fotoalbum_large

Momenteel alle Manen van ons zonnestelsel aan het printen, de Maan (voor) en Europa (Achter) liggen nog ff naast de printer voor ze een kleurtje gaan krijgen. Printer is bezig met Ganymedes Noordpool deel, 4 prints van ongeveer 10 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Ik heb ook een rookmelder boven de printer hangen. Ik print alleen als er iemand thuis is die in geval van nood kan ingrijpen. Prints pauzeren heb ik geen goede ervaring mee.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Hmm...
* Resistor zet dit op de verlanglijst, ik zie ze voor ongeveer een tientje (incl. verzending) op Ali staan :P

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Ik heb een raar probleem. Gisteren mijn nozzle vervangen en vandaag besteed aan het opnieuw afstellen van mijn printbed. So far so good. Een aantal XYZ-cubes geprint en die gaan goed. Toen geprobeerd om een kleine domtoren te printen als test en dat gaat iedere keer fout op hetzelfde punt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKTbZnrsNaHpq4O4eGdOFSzcto0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yEqVzN0fULQYKTxvt5UdYhb9.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ga het straks nog eens proberen met een ander filament maar ik heb al met 2 verschillende gebruikt en dat gebeurde iedere keer. Ook een andere print geprobeerd en op min-of-meer dezelfde hoogte ging het ook daar fout.

Update: Net een 3e filament gepakt die altijd goed print en weer gaat het fout op hetzelfde punt. Het lijkt erop dat de extruder op een gegeven moment niet meer het filament goed kan 'doorduwen' want ik hoor ook een klikkend geluid uit de DDE komen op dat moment:

Ook het filament wat ik er vervolgens uithaal ziet er uit alsof het vast zat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5ZoJin1Yx6DRLttTUR2i8e5wNU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZDBDBVxPOpWY63t7dR6ZZN4C.jpg?f=user_large

Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? En vooral hoe ik het kan oplossen?

[ Voor 27% gewijzigd door Rincewind op 03-07-2022 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:40
Gezien het feit dat het steeds op precies dezelfde plek gebeurt zou ik eerst kijken naar de file. Of naar wat er gebeurt met omhoog gaan van de printer. Ander object printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Staat je retractie nog wel goed ingesteld? (ik gebruik voor mijn Biqu h2 0.5mm @ 25 mm/s). Ik heb geen ervaring met de door jouw gebruikte extruder maar misschien is de veer niet goed afgesteld waardoor hij teveel of te weinig in het filament "bijt"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aangezien je de nozzle hebt vervangen vermoed ik dat het probleem daarmee te maken heeft. Mogelijk dat de nozzle niet goed aansluit en er ruimte ontstaat tussen nozzle en hotend.

Heb je de nozzle wel aangedraaid terwijl deze heet was?

Maar zou eerst inderdaad de STL eens controleren op fouten. Een keer opnieuw downloaden of andere downloaden. Als het dan ook fout gaat onderstaand eens proberen.

Zou de hotend weer verwarmen en daarna nozzle verwijderen en hotend eens bekijken of er geen restjes nog zitten. Daarna de nozzle weer vastzetten terwijl de hotend nog heet is. Daarna zou je bv wat schoonmaak filament er doorheen kunnen voeren. (bij de printer krijg je meestal een kleine wit rolletje)

Lost dat het ook niet op dan zou ik ook de hotend loshalen en alles goed nakijken. Soms zit er maar een klein stukje filament ergens en dan sluit te boel niet goed aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Dank voor de hulp. Mijn aanvullinge/reacties staan hieronder :)
maartend schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:01:
Gezien het feit dat het steeds op precies dezelfde plek gebeurt zou ik eerst kijken naar de file. Of naar wat er gebeurt met omhoog gaan van de printer. Ander object printen
Dat was ook een van mijn gedachten dus de STL opnieuw in Cura geladen en omgezet naar gcode. Dit object heb ik al eerder zonder problemen geprint. Ook nu ging het niet goed. Ook heb ik een volledig ander print/object gepakt, door Cura heen gejast en ook dit ging niet goed.
sjirafje schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:45:
Staat je retractie nog wel goed ingesteld? (ik gebruik voor mijn Biqu h2 0.5mm @ 25 mm/s). Ik heb geen ervaring met de door jouw gebruikte extruder maar misschien is de veer niet goed afgesteld waardoor hij teveel of te weinig in het filament "bijt"?
Hm. Daar heb ik nog niet aan gedacht. Zoals je aan het fimpje kunt zien zit er aan de rechterkant een stelveer. Daar heb ik wel vaker mee gedraaid om te kijken of dat zou helpen. Geen resultaat. Is er ergens anders nog iets waar ik de retractie kan instellen? Dat heeft trouwens eerder geen problemen opgeleverd.
MikeOO schreef op maandag 4 juli 2022 @ 07:44:
Aangezien je de nozzle hebt vervangen vermoed ik dat het probleem daarmee te maken heeft. Mogelijk dat de nozzle niet goed aansluit en er ruimte ontstaat tussen nozzle en hotend.

Heb je de nozzle wel aangedraaid terwijl deze heet was?

Maar zou eerst inderdaad de STL eens controleren op fouten. Een keer opnieuw downloaden of andere downloaden. Als het dan ook fout gaat onderstaand eens proberen.

Zou de hotend weer verwarmen en daarna nozzle verwijderen en hotend eens bekijken of er geen restjes nog zitten. Daarna de nozzle weer vastzetten terwijl de hotend nog heet is. Daarna zou je bv wat schoonmaak filament er doorheen kunnen voeren. (bij de printer krijg je meestal een kleine wit rolletje)

Lost dat het ook niet op dan zou ik ook de hotend loshalen en alles goed nakijken. Soms zit er maar een klein stukje filament ergens en dan sluit te boel niet goed aan.
Ja, nozzle is aangedraaid toen hij heet was. Ik zie ook geen 'lekken' o.i.d. En ook heb ik al een andere STL gebruikt en een 'last know good print'gemaakt. Die ging ook fout. De hotend ga ik komende dagen wel even doorvlooien maar ik heb niet het idee dat het daar aan ligt. Vlak voordat het fout gaat hoor ik namelijk dat klikkende geluid uit de DDE komen en gaat het fout. Dan zit het filament ook gelijk vast in de extruder en moet ik het eruit trekken. Op de draad zelf lijkt het wel alsof het filament niet doorgeduwd kon worden want ik zie een karteling (duidelijk op de 2e foto te zien) . Zou het kunnen zijn dat mijn hotend 'opeens' afkoelt en dat er daardoor een verstopping onstaat? Hoe kan ik zoiets controleren?

[ Voor 74% gewijzigd door Rincewind op 07-07-2022 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Rincewind schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:23:

[...]
Hm. Daar heb ik nog niet aan gedacht. Zoals je aan het fimpje kunt zien zit er aan de rechterkant een stelveer. Daar heb ik wel vaker mee gedraaid om te kijken of dat zou helpen. Geen resultaat. Is er ergens anders nog iets waar ik de retractie kan instellen? Dat heeft trouwens eerder geen problemen opgeleverd.
Retractie instellen doe je over het algemeen in je slicer. Heb je misschien je slicer software geupdate? Heb je misschien een verkeerd profiel geladen in je slicer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ja, nozzle is aangedraaid toen hij heet was. Ik zie ook geen 'lekken' o.i.d. En ook heb ik al een andere STL gebruikt en een 'last know good print'gemaakt. Die ging ook fout. De hotend ga ik komende dagen wel even doorvlooien maar ik heb niet het idee dat het daar aan ligt. Vlak voordat het fout gaat hoor ik namelijk dat klikkende geluid uit de DDE komen en gaat het fout. Dan zit het filament ook gelijk vast in de extruder en moet ik het eruit trekken. Op de draad zelf lijkt het wel alsof het filament niet doorgeduwd kon worden want ik zie een karteling (duidelijk op de 2e foto te zien) . Zou het kunnen zijn dat mijn hotend 'opeens' afkoelt en dat er daardoor een verstopping onstaat? Hoe kan ik zoiets controleren?
Als je hotend echt afkoelt krijg je meestal wel foutmelding of error op de printer zelf meen ik. Maar hangt ook af hoe de firmware is opgebouwd. Meen dat je dit wel grenswaardes kunt inbouwen maar gebruik Marlin al een tijdje niet meer.

Met bv Octoprint kun je in een grafiek zien wat de tempwaardes doen van je hotend en bed en zien of deze bv schommelen.

Je kunt ook eens een PID Tune doen, wordt zelf aangeraden als je bv andere Hotend installeert of als je dit nog niet gedaan hebt.
https://www.3dmakerengine...id-tuning-marlin-firmware

Geluid wat je omschrijft is duidelijk dat het niet meer kan extruden. Dus er zit iets niet goed ingesteld (Slicer) of toch een probleem met je Hotend of temps. Voor de slicer kun je bv eens een andere tijdelijk installeren bv Cura/Prusaslicer/Superslicer. Kun je gewoon naast elkaar gebruiken en test je met een standaard profiel voor je printer. Wel goed opletten dan je het juiste filament + temps instelt. ;)

Je zou bv als het fout gaat je print kunnen stoppen. Je Hotend omhoog brengen en weer op de juiste temp brengen en proberen of je het dan wel handmatig het filament er wel doorheen kunt doorvoeren, of via een extrude commando bv 100mm laten extruden. Kan ook via Octoprint.

Als dat lukt dan zou het inderdaad met de temperatuur te maken kunnen hebben maar wel heel toevallig als het steeds op hetzelfde moment gebeurt.

Check ook alles aansluitingen eens op het moederbord en bij de hotend of alles nog goed vast zit. Soms kan het ook door het printen en schudden van de printer iets los komen.

Als het dan wel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 13:05

Solid Seal

3D Printer N00b

smitae schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:02:
[...]

Momenteel alle Manen van ons zonnestelsel aan het printen, de Maan (voor) en Europa (Achter) liggen nog ff naast de printer voor ze een kleurtje gaan krijgen. Printer is bezig met Ganymedes Noordpool deel, 4 prints van ongeveer 10 uur.
Er zijn ongeveer 170 manen in ons zonnestelsel. De meesten daarvan draaien om de gasreuzen Jupiter en Saturnus. Kleine planeten hebben meestal maar weinig manen: Mars heeft er twee, de aarde heeft er eentje, en Venus en Mercurius hebben er helemaal geen.

ben je nog ff zoet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Solid Seal schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 11:37:
[...]

Er zijn ongeveer 170 manen in ons zonnestelsel. De meesten daarvan draaien om de gasreuzen Jupiter en Saturnus. Kleine planeten hebben meestal maar weinig manen: Mars heeft er twee, de aarde heeft er eentje, en Venus en Mercurius hebben er helemaal geen.

ben je nog ff zoet :P
Idd. En ook nog in 5 verschillende schalen, loopt van Jupiter tot objecten van minder dan 1 kilometer.
Dus ook planetoïden, etc. Dus het aantal is nog wat groter :-). Ach, printer moet printen.
Van de kleinere objecten print ik alleen de objecten waarvan ik profielen heb, dus geen bolletjes, maar de onregelmatige vormen.
De kleinere objecten doe ik ik ook deels in resin. Want iets van 1 cm is met FDM niet leuk met de details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
170 manen... waar ga je die allemaal laten?
Kamer vullen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rinkel schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 16:59:
170 manen... waar ga je die allemaal laten?
Kamer vullen?
Uiteindelijk valt het wel mee, zeker de kleine. Op een vierkant meter kun je er snel een stuk of 100 kwijt van paar cm doorsnede. Hebben toch geen details, maar wel de zoals ze zijn waargenomen.

Oke, niet helemaal On-topic.... Maar goed, toch alles met een Creality Ender geprint.
De story tot nu toe.....
Ik doe wel eens wat voor de Publieks Sterrenwacht Hellendoorn. Dus niet thuis, maar idee was paar leuke ophang dingen te maken, klein beetje tekst erbij etc. Hoe weet ik nog niet en moet ze ook nog in de verf zetten. Dat samen met de Saturnus V waar ik ook aan werk (1500 uur printen ofzo) ben ik bang dat het nog wel ff gaat duren.

De gebruikte 3d modellen heb oppervlakte details, alleen die zijn wel wat overdreven, anders zouden bijna alle objecten gladde bollen zijn.

Eerste serie in schaal is klaar, de FDM prints, want deel gaat in resin, die zijn net te klein. Alle grotere manen van het zonnestelsel. Uitgangspunt was dat de grootste moest passen op mijn Ender 5 bed. Dus die komt op 21,222 cm doorsnede. Onze eigen maan is in dit geval 14 cm. Rechtsonder op de foto. Ik moet alleen Callisto nog printen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k70y_kzVIxECzRB_2vfT610B9EA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bkhomEReSgGtbCV03YbdUfpL.jpg?f=fotoalbum_large

Alle manen kleiner dan 1cm doorsnede gaan mee in de volgende schaal. Rond de 30 stuks. In die schaal zou onze maan 300 cm zijn. Maar ook hier weer de insteek dat de grootste per schaal moet passen op mijn Einder 5 bed. En de kleine modellen van 1 ~ 3 cm doe ik in Resin.

Dan nog wat planetoïden (stuk of 50), ik doe alleen de objecten waarvan ik de de vorm kan laten zien. Dus waarvan ik via ESA en NASA de 3D modellen kon downloaden.

En de planeten: Mercurius, Venus, Aarde/Maan, in Resin klaar. Doorsnede aarde 2 cm. Zo geschaald dat ik de ringen van Saturnus en Jupiter kon printen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_qcV1JeeQk4rmsdmVQ8I5mo3-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6nRK2pWxJ6PEqG1cWAFToJc.jpg?f=fotoalbum_large

En dan direct ff de ringen van Jupiter, Saturnus (nog 2 stukken te gaan), Uranus en Neptunus. En voor de schaal even de Resin binnen planeten erbij op de foto. Jupiter zal 11,1 cm doorsnede worden, Saturnus 9,14 cm, Uranus 3,9 c,, Neptunus 1,9 cm. Pluto kan ik in deze schaal niet printen. Die gaat mee met de manen serie en is dan 9,575 cm (Onze eigen Maan 14 cm ter vergelijk.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74cbR4EPEW7qByBi1tZe7s5mGnQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NjVTHRWX7pHO0fPTiqkLmKml.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

sjirafje schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:39:
[...]

Retractie instellen doe je over het algemeen in je slicer. Heb je misschien je slicer software geupdate? Heb je misschien een verkeerd profiel geladen in je slicer?
Nope. Ik ben wel een tijdje overgestapt van Cura 4 naar Cura 5 maar gebruik ook SuperSlicer en tot de nozzle-vervanging met beide slicers geen problemen mee gehad. Ik gebruik Klipper en daar ben ik ook helemaal bij qua firmware/settings. Ik ga maar eens een temptower printen: kijken wat dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

MikeOO schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:06:
[...]Als je hotend echt afkoelt krijg je meestal wel foutmelding of error op de printer zelf meen ik. Maar hangt ook af hoe de firmware is opgebouwd. Meen dat je dit wel grenswaardes kunt inbouwen maar gebruik Marlin al een tijdje niet meer.
Ik gebruik Klipper en daar zit het hem niet in vermoed ik. Niets aan gewijzigd.
Met bv Octoprint kun je in een grafiek zien wat de tempwaardes doen van je hotend en bed en zien of deze bv schommelen.
Klopt. Die zie ik ook en daar is niets vreemds aan te zien. Temperatuur blijft constant. Geen dip o.i.d.
Je kunt ook eens een PID Tune doen, wordt zelf aangeraden als je bv andere Hotend installeert of als je dit nog niet gedaan hebt.
Dat ga ik ook doen.
Geluid wat je omschrijft is duidelijk dat het niet meer kan extruden. Dus er zit iets niet goed ingesteld (Slicer) of toch een probleem met je Hotend of temps. Voor de slicer kun je bv eens een andere tijdelijk installeren bv Cura/Prusaslicer/Superslicer. Kun je gewoon naast elkaar gebruiken en test je met een standaard profiel voor je printer. Wel goed opletten dan je het juiste filament + temps instelt. ;)

Je zou bv als het fout gaat je print kunnen stoppen. Je Hotend omhoog brengen en weer op de juiste temp brengen en proberen of je het dan wel handmatig het filament er wel doorheen kunt doorvoeren, of via een extrude commando bv 100mm laten extruden. Kan ook via Octoprint.

Als dat lukt dan zou het inderdaad met de temperatuur te maken kunnen hebben maar wel heel toevallig als het steeds op hetzelfde moment gebeurt.

Check ook alles aansluitingen eens op het moederbord en bij de hotend of alles nog goed vast zit. Soms kan het ook door het printen en schudden van de printer iets los komen.
Dank voor je suggesties. Verschillende slicers gebruik ik al door elkaar om te kijken of het soms een betere print oplevert met de een dan met de ander. Ik zal de komende periode maar eens een complete check doen a.h.v. de Teaching Tech Calibration site. Misschien dat ik iets tegenkom..

Update: net een PID_CALIBRATE gedaan en mijn PID paramets zijn tochy behoorlijk anders dan eerst:
  • Oud: // PID parameters: pid_Kp=24.885 pid_Ki=1.306 pid_Kd=118.514
  • Nieuw: // PID parameters: pid_Kp=25.715 pid_Ki=1.633 pid_Kd=101.255
Is dit een significante wijziging of is dit normaal?

[ Voor 6% gewijzigd door Rincewind op 11-07-2022 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Rincewind schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:47:
[...]

Update: net een PID_CALIBRATE gedaan en mijn PID paramets zijn tochy behoorlijk anders dan eerst:
  • Oud: // PID parameters: pid_Kp=24.885 pid_Ki=1.306 pid_Kd=118.514
  • Nieuw: // PID parameters: pid_Kp=25.715 pid_Ki=1.633 pid_Kd=101.255
Is dit een significante wijziging of is dit normaal?
Dat is volgens mij best wel een aardig verschil.

Ik heb het niet helemaal gevolgd, maar wat voor een nozzle heb je geplaatst?
Een klikkend geluid is meestal een verstopte nozzle. Dit kan komen door bijvoorbeeld een te lage temperatuur. Heb je misschien een stalen nozzle geplaatst?

[ Voor 19% gewijzigd door rinkel op 11-07-2022 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

rinkel schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:29:
[...]

Dat is volgens mij best wel een aardig verschil.

Ik heb het niet helemaal gevolgd, maar wat voor een nozzle heb je geplaatst?
Een klikkend geluid is meestal een verstopte nozzle. Dit kan komen door bijvoorbeeld een te lage temperatuur. Heb je misschien een stalen nozzle geplaatst?
Nope. Gewoon een 0.4mm koperen nozzle. Zelfde als die er op zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

En weer gaat het fout :( Een XYZ-cube van 20mm bij 20mm gaat probleemloos maar als ik een kleine domtoren wil printen gaat het na 15 mm hoogte al fout: klikkende geluiden uit de DDE en geen filament doorvoer meer. Even op pauze gedrukt, filament eruit gehaald, stuk afgeknipt en weer teruggezet in de nozzle. Resume zonder problemen... Temperatuur blijft strak op de 220 C.

Wat is hier toch aan de hand?

[ Voor 4% gewijzigd door Rincewind op 11-07-2022 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Klinkt in mijn oren toch echt als filament dat gestript wordt (tijdens retractie). Vooral ook omdat hij wel wil door printen als je een stuk afknipt en er onbeschadigd filament terug in steekt (= geen verstopping).

In zo'n cube zit veel minder detail = weinig retractie. In een model van de Dom toren zit waarschijnlijk veel detail = veel retractie.

[ Voor 34% gewijzigd door sjirafje op 11-07-2022 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

sjirafje schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:25:
Klinkt in mijn oren toch echt als filament dat gestript wordt (tijdens retractie). Vooral ook omdat hij wel wil door printen als je een stuk afknipt en er onbeschadigd filament terug in steekt (= geen verstopping).

In zo'n cube zit veel minder detail = weinig retractie. In een model van de Dom toren zit waarschijnlijk veel detail = veel retractie.
Klinkt heel erg plausibel. Hoe kan ik dit dan oplossen c.q. voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Zit de nozzle wel goed tegen de heatbreak?
Dus niet tegen het heatblock?

Beetje open deur natuurlijk, maar ik denk toch nog iets met de nozzle.
Heb je nog een andere nozzle liggen?

je zou ook nog de extruder wat strakker kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

rinkel schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:11:
Zit de nozzle wel goed tegen de heatbreak?
Dus niet tegen het heatblock?

Beetje open deur natuurlijk, maar ik denk toch nog iets met de nozzle.
Heb je nog een andere nozzle liggen?

je zou ook nog de extruder wat strakker kunnen zetten.
Uhm: wat is het verschil tussen de heatbreak en het heatblock? De nozzle kan niet verder aangedraaid worden. Komend weekend ga ik de nozzle maar eens vervangen (weer) en dan alles nalopen. Net een grote (platte) steun geprint en dat ging vlekkeloos. Dat komt behoorlijk overheen met de suggestie van @sjirafje want dat is alleen maar doorprinten en weinig retractie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Hoeveel mm en welke snelheid heb je de retractie ingesteld? Wat heb je ingesteld als het maximum aantal retracties op het zelfde stuk filament?

Kun je als je vers filament in de extruder steekt het er dan weer met de hand uit trekken? Zo ja, dan staat de veer van je extruder staat mogelijk niet strak genoeg. (moet de printer natuurlijk wel aan staan en de steppers geactiveerd hebben)

Je kunt ook een stukje filament een paar keer door de extruder heen en weer laten bewegen en het er dan weer uit halen, is het filament dan erg beschadigd dan staat de veer mogelijk juist te strak ingesteld.

Print je altijd met het zelfde filament, of ben je misschien overgestapt op een ander merk? De diameter van je filament is dan mogelijk anders dan je eerder had (kun je met een schuifmaat opmeten). Mogelijk is het filament wat je nu gebruikt net iets te dun voor je huidige setup/instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Rincewind schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:24:
[...]
Uhm: wat is het verschil tussen de heatbreak en het heatblock? De nozzle kan niet verder aangedraaid worden. Komend weekend ga ik de nozzle maar eens vervangen (weer) en dan alles nalopen. Net een grote (platte) steun geprint en dat ging vlekkeloos. Dat komt behoorlijk overheen met de suggestie van @sjirafje want dat is alleen maar doorprinten en weinig retractie.
Ik ken het type hotend niet dat je gebruikt (van de foto's), dus ik kan niet goed zien waar je de nozzle in draait. Dat is meestal de heatblock, de heatbreak is de verbinding tussen dit heatblock en de heatsink.
De nozzle mag niet geheel tegen het heatblock zitten, daar moet ongeveer 1mm tussen zitten zodat de nozzle een goede verbinding maakt met de heatbreak.

Afbeeldingslocatie: https://hobbyhoarder.net/content/images/2018/10/vlcsnap-2018-10-03-13h58m44s008.jpg

Dus een ruimte:
Afbeeldingslocatie: https://forum.prusa3d.com/wp-content/uploads/2021/08/526a59ae1e9dcd1b_painted.png

[ Voor 5% gewijzigd door rinkel op 11-07-2022 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Ik denk dat het deze is?:
Afbeeldingslocatie: https://www.fabbaloo.com/wp-content/uploads/2020/05/image-asset_img_5eb0b44564fd2.png

De nozzle moet inderdaad goed strak tegen de heatbreak aanzitten, maar naar mijn idee krijg je andere problemen (lekkage langs de heatblock, stringing etc) en geen verstopping tijdens het printen als die niet goed aansluit. Je krijgt dan wel verstoppingen als je heatblock afkoelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinkel
sjirafje schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:08:
[Afbeelding]

De nozzle moet inderdaad goed strak tegen de heatbreak aanzitten, maar naar mijn idee krijg je andere problemen (lekkage langs de heatblock, stringing etc) en geen verstopping tijdens het printen als die niet goed aansluit. Je krijgt dan wel verstoppingen als je heatblock afkoelt.
Daar heb je zeker een punt, uiteindelijk blijft de nozzle gewoon heet.

[ Voor 10% gewijzigd door rinkel op 11-07-2022 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rincewind schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:44:
[...]
Klinkt heel erg plausibel. Hoe kan ik dit dan oplossen c.q. voorkomen?
Bij een niet DDE, komt dat meestal doordat de tube niet goed in je hot-end zit of door heatcreep.
Aangezien het een DDE is neig ik naar heatcreep. Zeker bij veel retractie acties en de filament dus relatief langzaam door je hot-end gaat en er trekt er teveel warmte naar “boven” dan gaat de boel hoger smelten en dat veroorzaakt denk ik je problemen.

Maar blijft een gokje. Probeer eens een massief stukje print, resize de cubed naar 50mm x 50mm (met minder retractie en meer hogere flow-rate) of een heattower die tot 10cm hoogte gaat ofzo.

Oplossing zou kunnen zijn betere hotend cooling als dit idd het probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 13:05

Solid Seal

3D Printer N00b

smitae schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 17:47:
[...]

Uiteindelijk valt het wel mee, zeker de kleine. Op een vierkant meter kun je er snel een stuk of 100 kwijt van paar cm doorsnede. Hebben toch geen details, maar wel de zoals ze zijn waargenomen.

Oke, niet helemaal On-topic.... Maar goed, toch alles met een Creality Ender geprint.
De story tot nu toe.....
Ik doe wel eens wat voor de Publieks Sterrenwacht Hellendoorn. Dus niet thuis, maar idee was paar leuke ophang dingen te maken, klein beetje tekst erbij etc. Hoe weet ik nog niet en moet ze ook nog in de verf zetten. Dat samen met de Saturnus V waar ik ook aan werk (1500 uur printen ofzo) ben ik bang dat het nog wel ff gaat duren.

De gebruikte 3d modellen heb oppervlakte details, alleen die zijn wel wat overdreven, anders zouden bijna alle objecten gladde bollen zijn.

Eerste serie in schaal is klaar, de FDM prints, want deel gaat in resin, die zijn net te klein. Alle grotere manen van het zonnestelsel. Uitgangspunt was dat de grootste moest passen op mijn Ender 5 bed. Dus die komt op 21,222 cm doorsnede. Onze eigen maan is in dit geval 14 cm. Rechtsonder op de foto. Ik moet alleen Callisto nog printen.
[Afbeelding]

Alle manen kleiner dan 1cm doorsnede gaan mee in de volgende schaal. Rond de 30 stuks. In die schaal zou onze maan 300 cm zijn. Maar ook hier weer de insteek dat de grootste per schaal moet passen op mijn Einder 5 bed. En de kleine modellen van 1 ~ 3 cm doe ik in Resin.

Dan nog wat planetoïden (stuk of 50), ik doe alleen de objecten waarvan ik de de vorm kan laten zien. Dus waarvan ik via ESA en NASA de 3D modellen kon downloaden.

En de planeten: Mercurius, Venus, Aarde/Maan, in Resin klaar. Doorsnede aarde 2 cm. Zo geschaald dat ik de ringen van Saturnus en Jupiter kon printen.
[Afbeelding]

En dan direct ff de ringen van Jupiter, Saturnus (nog 2 stukken te gaan), Uranus en Neptunus. En voor de schaal even de Resin binnen planeten erbij op de foto. Jupiter zal 11,1 cm doorsnede worden, Saturnus 9,14 cm, Uranus 3,9 c,, Neptunus 1,9 cm. Pluto kan ik in deze schaal niet printen. Die gaat mee met de manen serie en is dan 9,575 cm (Onze eigen Maan 14 cm ter vergelijk.)
[Afbeelding]
Leuk project wel . succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray1979
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-06 15:12
Ik heb ooit een soortgelijk probleem gehad. Bleek uiteindelijk toch een gedeeltelijke verstopping te zijn in de hotend. De moeite waard om die even uit elkaar te halen en schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

sjirafje schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:08:
[Afbeelding]

Inderdaad: iets dergelijks zit er nu bij mij op. Komend weekend (als ik tdij heb) dan maar even de spullenboel weer uit elkaar halen. Nozzle vervangen en alles goed nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

rinkel schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:58:
[...]

Dat is meestal de heatblock, de heatbreak is de verbinding tussen dit heatblock en de heatsink.
De nozzle mag niet geheel tegen het heatblock zitten, daar moet ongeveer 1mm tussen zitten zodat de nozzle een goede verbinding maakt met de heatbreak.

Dus een ruimte:
[Afbeelding]
Misschien dat ik daar een fout heb gemaakt c.q verkeerd in elkaar gezet. Toen ik de vorige keer mijn nozzle verving heb ik ook de heatbreak en de heatsink losggeschroefd om na te kijken. Vermoedelijk is er met het in elkaar zetten dan daar een fout gemaakt. Als ik de volgorde goed inschat is het eerst de heatbreak, dan de heatsink en als laatste de nozzle. Koud in elkaar zetten en dan als het heet is nog even de nozzle aandraaien. Klopt dat?

Hmmm... Hier staat het duidelijk uitgelegd maar hij begint met de nozzle..

[ Voor 6% gewijzigd door Rincewind op 13-07-2022 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Rincewind schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:46:
[...]
Misschien dat ik daar een fout heb gemaakt c.q verkeerd in elkaar gezet. Toen ik de vorige keer mijn nozzle verving heb ik ook de heatbreak en de heatsink losggeschroefd om na te kijken. Vermoedelijk is er met het in elkaar zetten dan daar een fout gemaakt. Als ik de volgorde goed inschat is het eerst de heatbreak, dan de heatsink en als laatste de nozzle. Koud in elkaar zetten en dan als het heet is nog even de nozzle aandraaien. Klopt dat?

Hmmm... Hier staat het duidelijk uitgelegd maar hij begint met de nozzle..
Die video legt het idd prima uit.
Volgorde maakt in principe niet zoveel uit, als uiteindelijk de nozzle niet helemaal vastgeschroefd zit tegen het heatblock, maar al eerder contact kan maken met de heatbreak.
De eerste keer is het dus handig om als eerste de nozzle in het heatblock te plaatsen, dan de heatbreak er tegenaan.
Wat men dan vaak doet is de nozzle er helemaal in draaien, dan een hele (of halve) slag terug en dan de heatbreak erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-06 22:34

Christiano007

Ich bin der champion

Heb een Endor V3 S1 besteld, komt volgende week binnen.

Als totale noob, zijn er nog basis zaken waarmee ik rekening mee moet houden of kan ik wel de meeste instellingen van internet halen en hiermee aan de slag gaan?

Heb PLA besteld van Esun en nog een pakketje met kleuren van een ander merk zodat ik wat kan proberen.

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Beste tip is gewoon gaan printen, ow en gooi het bijgeleverde rolletje plastic direct weg. Gebruik het zeker niet om je printer te calibreren of je slicer instellingen mee te fine tunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-06 20:31
sjirafje schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 17:44:
Beste tip is gewoon gaan printen, ow en gooi het bijgeleverde rolletje plastic direct weg. Gebruik het zeker niet om je printer te calibreren of je slicer instellingen mee te fine tunen.
Weggooien is zonde. Lekker voor de 3D pen voor de kinderen gebruiken.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:47
sjirafje schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 17:44:
Ik heb er nooit wat meegedaan maar is dat ook niet van dat spul om je nozzle mee schoon te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:04
Nee je krijgt meestal een 200 gram rolletje wit pla bij de ender printers. Als je daarmee print kan het zijn dat je de printer als rotzooi bestempeld terwijl de printer gewoon goed is. Bij mijn ender 3 heb ik hem wel kunnen gebruiken. Die bij de ender 5 pro was waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

rinkel schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:04:
[...]

De eerste keer is het dus handig om als eerste de nozzle in het heatblock te plaatsen, dan de heatbreak er tegenaan. Wat men dan vaak doet is de nozzle er helemaal in draaien, dan een hele (of halve) slag terug en dan de heatbreak erin.
Dus net even mijn hotend weer uit elkaar gehaald en ik zie wel iets aparts. Hieronder links een nieuwe nozzle en rechts de oude, orignele nozzle die af fabriek erin zat (ja, ik gooi zoiets niet weg ;) ):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2WOUCknOrxeBtnpJbuilhNXHK1A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BCnftTuBrNMzg7K4aFzRfu6n.jpg?f=user_large
Als je goed kijkt zie je dat de schroefdraad bij het origineel langer is dan bij de nieuwe. Dat zorgt ervoor dat heatbreak en de heatsink dus veel verder omlaag geschroefd worden om tegen de nozzle aan te komen. Of dat de nozzle dus helemaal tegen het heatblok geschroefd wordt. Volgens mij is dat nu dus het probleem... Kan dat kloppen?

Aanvulling: hieronder heb ik de nieuwe nozzle ingezet met 1-2 mm ruimte vrij tussen het heatblock en is de heatsink zo goed als tegen het heatblock aangeschroefd als ik het de nozzle en de heatbreak tegen elkaar schroef.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDiyyLPEIqemz5ltnWMvje5sT3M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7xKYDvxzZ3g3D9etUcUyCYQW.jpg?f=user_large
Lijkt mij niet goed... Ik denk dat ik dus verkeerde nozzle's heb... :?

Aanvulling 2: ik heb dus een 'All Metal V6 hotend' en heb dus iets andere nozzle's nodig als dat ik dacht dat ik nodig had:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORciWbxUqzTc1VtCTmsMhIqaUqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gD4XKWNIgAFW3bBmh2kkPctK.jpg?f=fotoalbum_large
V6 nozzle's.... |:( Iemand nog Ender 3 nozzle's nodig? Af te halen bij mij thuis...

[ Voor 18% gewijzigd door Rincewind op 16-07-2022 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

De ruimte die op deze manier ontstaat tussen de nozzle en de heatbreak zal waarschijnlijk zo groot zijn dat dit inderdaad allerlei problemen kan veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Rincewind schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:28:
[...]
Dus net even mijn hotend weer uit elkaar gehaald en ik zie wel iets aparts. Hieronder links een nieuwe nozzle en rechts de oude, orignele nozzle die af fabriek erin zat (ja, ik gooi zoiets niet weg ;) ):[Afbeelding]
Als je goed kijkt zie je dat de schroefdraad bij het origineel langer is dan bij de nieuwe. Dat zorgt ervoor dat heatbreak en de heatsink dus veel verder omlaag geschroefd worden om tegen de nozzle aan te komen. Of dat de nozzle dus helemaal tegen het heatblok geschroefd wordt. Volgens mij is dat nu dus het probleem... Kan dat kloppen?

Aanvulling: hieronder heb ik de nieuwe nozzle ingezet met 1-2 mm ruimte vrij tussen het heatblock en is de heatsink zo goed als tegen het heatblock aangeschroefd als ik het de nozzle en de heatbreak tegen elkaar schroef.[Afbeelding]
Lijkt mij niet goed... Ik denk dat ik dus verkeerde nozzle's heb... :?

Aanvulling 2: ik heb dus een 'All Metal V6 hotend' en heb dus iets andere nozzle's nodig als dat ik dacht dat ik nodig had:
[Afbeelding]
V6 nozzle's.... |:( Iemand nog Ender 3 nozzle's nodig? Af te halen bij mij thuis...
Is die linker nozzle niet een Mk8 nozzle?
Die rechter is een V6. Dat is volgens mij de nozzle die je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

rinkel schreef op zondag 17 juli 2022 @ 11:40:
[...]

Is die linker nozzle niet een Mk8 nozzle?
Die rechter is een V6. Dat is volgens mij de nozzle die je nodig hebt.
Yup. Ik heb nu dus ook een setje V6 nozzle's bestelt. Verklaart ook waarom de steeksleutel die ik bij de mk8 nozzle's kreeg niet paste op de oude nozzle. Toen ik daar een paar weken geleden mee bezig was viel me dat wel op maar niet verder op gelet |:( Dinsdag nieuwe nozzle's, woensdag hopelijk gaan testen. Ik zit er ook aan te denken om maar gelijk m'n heatbreak te vervangen. Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Rincewind schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:01:
[...]
Yup. Ik heb nu dus ook een setje V6 nozzle's bestelt. Verklaart ook waarom de steeksleutel die ik bij de mk8 nozzle's kreeg niet paste op de oude nozzle. Toen ik daar een paar weken geleden mee bezig was viel me dat wel op maar niet verder op gelet |:( Dinsdag nieuwe nozzle's, woensdag hopelijk gaan testen. Ik zit er ook aan te denken om maar gelijk m'n heatbreak te vervangen. Suggesties?
Belangrijkst is eigenlijk dat deze all-metal is, en dus de ptfe niet de nozzle kan raken.
Er zijn allemaal fancy metalen als titanium en bi-metal. Ik vraag me dan altijd af of de hitte wel goed afgevoerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Ik zou wel wachten met het vervangen tot de printer weer naar behoren werkt.

Overigens is er in de basis niets mis met een ptfe-lined heatbreak. All-metal heatbreaks zijn vooral interessant als je met plastics print die een temperatuur hoger dan ca 260 C nodig hebben. Capricorn geeft aan dat hun ptfe bestand is tot 270 C. Overigens komen ook al bij lagere temperaturen (202 C) gassen vrij die schadelijk kunnen zijn voor bijvoorbeeld vogels.

Print je voornamelijk PLA en af en toe een beetje PETG dan heeft een all-metal heatbreak niet direct een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 15-06 20:23
Maakt zo'n nozzle een verschil ? Ik krijg de laatste tijd geen goeie prints meer...
De nozzel heb ik al vervangen door de 2de die bij de ender 3 v2 zat.

Tijdens het maken die twee lijntjes aan de zijkant verloopt alles perfect (blijft mooi liggen ook).
Maar eens de printer aan de brim begint komt er nog nauwelijks iets uit. De 'string' is heel fijn en niets blijft plakken aan het glas (ook al zet ik die op 85°)
Heel frustrerend :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Boermansjo schreef op zondag 17 juli 2022 @ 15:46:
Maakt zo'n nozzle een verschil ? Ik krijg de laatste tijd geen goeie prints meer...
De nozzel heb ik al vervangen door de 2de die bij de ender 3 v2 zat.

Tijdens het maken die twee lijntjes aan de zijkant verloopt alles perfect (blijft mooi liggen ook).
Maar eens de printer aan de brim begint komt er nog nauwelijks iets uit. De 'string' is heel fijn en niets blijft plakken aan het glas (ook al zet ik die op 85°)
Heel frustrerend :'(
Zou beginnen om het glas eens goed schoon te maken met heet water en was afwasmiddel. Dit goed inwrijven en dan goed afspoelen en drogen. Zorg dat je vinger het glas zo min mogelijk raken.

Als dat niet werkt zul je waarschijnlijk toch beter je bed moeten levelen of Z-Offset nalopen.
Bed levelen kan ook zeer frustrerend zijn maar met een goede bed level op thingiverse hele kleine stapjes aan de wielen draaien en uiteindelijk krijg je resultaat. Maar heb zeker in het begin ook erg lopen kl... om dit goed te krijgen. Zodra het niet lukt weglopen en wat anders gaan doen en later weer proberen.

Uiteindelijk lukt het wel en dan :9~
Pagina: 1 ... 142 ... 172 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie