Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-10 19:32

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Inmiddels een kleine week verder, en ben druk bezig geweest.

Ten eerste haal ik er veel plezier uit, ondanks dat niet alles gaat zoals ik wil, geeft het geen frustraties, dus dat is een grote plus.
Wat lukt geeft wel veel plezier, en is goed voor de creativiteit.

Wel ben ik erachter, wat ik al vermoedde voordat ik deze kocht, dat ik een resin printer wil, en neig naar de Halot One. De reden is simpel, ik wil zowel grote dingen printen, als kleine printjes zoals minatures. Ik al gelezen dat dit complex is tenzij het erg stevige modellen zijn, en dat heb ik ook ondervonden. Een gedeelte is nog wel op te lossen met modellen aanpassen, maar uiteindelijk zie ik niet de resultaten die ik wil.

Ik ben best wel aan het kijken naar upgrades, ik heb vooral de vraag of een enclosure de moeite waard is. Ik heb hier nog 2 ongebruikte lack tafeltjes, en zie zat leuke designs daarvoor.

Maar ik ben nu vooral bezig met ontwerpen en dat printen, en heb net mijn eerste deckbox af... soort van. Moet het doosje ietsje aanpassen omdat ik een paar dimensies net iets te krap heb, en 1 foutje heb gemaakt.
Verder blijft de bovenkant niet helemaal lekker gaan niet een vreselijk resultaat, maar zou het wel wat netter willen. Tips zijn welkom!

Box is voor het spel Unmatched, in dit geval voor een eigen gemaakt deck. De originele dozen zijn erg groot, zelfs als er geen map bij zit, compacter dan dit kan naar mijn idee niet, dus ben erg tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55Cfhio5XgvDmRXpF2EXLGpb2nk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pA1WIpxNFM7M2AL7die7BTNm.jpg?f=fotoalbum_large

De miniatures klemmen net iets teveel, dus ik wil iets meer ruimte.

De health dials (rondjes) gaan niet helemaal naar beneden. Die inham in de muren waar het uitsteeksel in komt, had ik verkeerd gemeten, waardoor die niet ver genoeg naar beneden zakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NX8bPIJLZKdLYcZcYXQp82c68AE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZseIJcqrEn5n41oEkWHed5d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hRyLJnX9a25UWwqCfQSbS4RXOsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/woxIih3mj77xDnFBf6ZoZo72.jpg?f=fotoalbum_large

Deksel met een klemmend systeem, werkt goed, maar de bovenkant vind ik niet helemaal mooi.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nice, ik heb idd ook diverse bozen en dozen gemaakt voor mijn games. Erg handig, lekker opgeruimd en goed strak. Zelf beetje aanpassen naar eigen wensen is ook ideaal.

Combinatie van FDM en een Resin printer is toch wel ideaal. Wat je aangeeft, kleinere detail dingen met resin en de grote item met de FDM printer. Ik kan niet meer zonder mijn E5 en Mono SE :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

smitae schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:58:
Nice, ik heb idd ook diverse bozen en dozen gemaakt voor mijn games. Erg handig, lekker opgeruimd en goed strak. Zelf beetje aanpassen naar eigen wensen is ook ideaal.

Combinatie van FDM en een Resin printer is toch wel ideaal. Wat je aangeeft, kleinere detail dingen met resin en de grote item met de FDM printer. Ik kan niet meer zonder mijn E5 en Mono SE :-)
Ja is ideaal. Ik had wat dozen gezien op thingiverse, wat goed voor wat inspiratie was, maar uiteindelijk vond ik ze allemaal nog to inefficient qua indeling. Dit is het kleinste hoe die kan worden gemaakt, en dat was dan ook mijn doel.
Daarnaast is het leuker om het zelf te maken dan van een ander te printen. Nu kan ik tenminste echt zeggen dat het mijn deckbox is.
Verder zijn dit leuke projecten om te doen, leer je een hoop van, zowel qua ontwerpen als het print resultaat. Ik had mijn maten super strak met alles staan, en dan merk je snel wat wel en niet kan. Zo had ik de gleuf voor de deksel 2mm gemaakt en het dekseltje 1,9. Tja dat paste gewoon niet. Nu is die 1,5mm en werkt wel gewoon goed.

Ja resin lijkt me ook echt een grote meerwaarde hebben, ik hoopte dat ik zonder kon, niet zozeer voor het geld, maar vooral omdat het toch allemaal wat meer rotzooi geeft. Maar het niet doen is voor mij geen optie. Ik hoef niet de ultieme kwaliteit te hebben, maar als ik een miniature print dan wil ik wel dat die goed herkenbaar is en ook stevig, dat is nu niet haalbaar.

Ik heb videos gezien waar ze 8k prints laten zien, heel mooi, maar voor mij is 2k meer dan zat, plus ik geef op dit moment alweer zat uit aan deze hobby. :+

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:30
Benjamin- schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:58:
[...]

Ja is ideaal. Ik had wat dozen gezien op thingiverse, wat goed voor wat inspiratie was, maar uiteindelijk vond ik ze allemaal nog to inefficient qua indeling. Dit is het kleinste hoe die kan worden gemaakt, en dat was dan ook mijn doel.
Daarnaast is het leuker om het zelf te maken dan van een ander te printen. Nu kan ik tenminste echt zeggen dat het mijn deckbox is.
Verder zijn dit leuke projecten om te doen, leer je een hoop van, zowel qua ontwerpen als het print resultaat. Ik had mijn maten super strak met alles staan, en dan merk je snel wat wel en niet kan. Zo had ik de gleuf voor de deksel 2mm gemaakt en het dekseltje 1,9. Tja dat paste gewoon niet. Nu is die 1,5mm en werkt wel gewoon goed.

Ja resin lijkt me ook echt een grote meerwaarde hebben, ik hoopte dat ik zonder kon, niet zozeer voor het geld, maar vooral omdat het toch allemaal wat meer rotzooi geeft. Maar het niet doen is voor mij geen optie. Ik hoef niet de ultieme kwaliteit te hebben, maar als ik een miniature print dan wil ik wel dat die goed herkenbaar is en ook stevig, dat is nu niet haalbaar.

Ik heb videos gezien waar ze 8k prints laten zien, heel mooi, maar voor mij is 2k meer dan zat, plus ik geef op dit moment alweer zat uit aan deze hobby. :+
Ik vind het ontwerpen ook het leukt, van een idee/ontwerp naar iets tastbaars.

Resin maakt erg mooie prints, maar die vloeistof vind ik echt rommel.
Maar ik print dan ook geen ABS meer.

[ Voor 3% gewijzigd door rinkel op 11-05-2022 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

rinkel schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:37:
[...]

Ik vind het ontwerpen ook het leukt, van een idee/ontwerp naar iets tastbaars.

Resin maakt erg mooie prints, maar die vloeistof vind ik echt rommel.
Maar ik print dan ook geen ABS meer.
Ja voelt wel echt heel tof om een idee in je hoofd te hebben, dit uit te werken en dan binnen een dag voor je neus te hebben, en gelijk te kunnen kijken naar verbeteringen.
Ook qua prijs vind ik het meer dan prima te doen, want mijn geprinte deckbox is goedkoper dan een minder ideale deckbox die ik in de winkel moet kopen. Tja wat wil je dan nog meer.

Ik heb het nodige al met resin gewerkt (in combinatie met hout), en ben al te bekend met de rommel er van, dit was ook echt de reden waarom ik als eerste printer absoluut geen resin overwoog. Maar ik ben ook niet van het halve werk.

Even voor het idee. Ik speel Unmatched, het is een board/card game, je speelt dus op een veld met een vast deck van 30 kaarten. Unmatched verkoopt gewoon officiele sets, maar de community maakt veel eigen sets. Ik vind dit soort dingen ontwerpen erg leuk en begon hier dus ook mee.
Al een tijdje wist ik voor mezelf dat ik dit goed wilde aanpakken, dus mijn deck wordt nu professioneel geprint (valt nog best mee, iets van 10 euro).
Toen had ik ook zoiets is, dan wil ik er ook echt een mooie set van maken, dus ook een mooi doosje en miniatures, dus ja dan kom je bij het 3d printen.
Goed en dan zie je gewoon dat je miniatures zo niet goed krijgen, of je moet hele massieve poppetjes gebruiken, en dat is dan iets wat ik niet wil. Ik ben dan wel weer zo perfectionistisch dat dit goed moet zijn. Dus ja dan gaan we maar een resin printer bestellen, want ze online laten maken is ook niet aantrekkelijk (zo 5 euro per stuk exclusief verzenden)

Ik heb er vrede mee, de viezigheid van resin ga ik wel voor lief nemen, eindresultaat zal supergaaf worden, en dat geeft wel weer mijn plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-10 13:41
Weet iemand hoe ik die letters en gaten aan de voorzijdes eenvoudig vlak kan maken in fusion 360?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qLVM-S8De4bSsqFRABQmdwHRuw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uuhvaUEb9RWdptkMSOlFPA1W.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Rickrebr schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:14:
Weet iemand hoe ik die letters en gaten aan de voorzijdes eenvoudig vlak kan maken in fusion 360?

[Afbeelding]
Vlak als in niet meer zichtbaar? Vanuitgaande dat het onderdeel van de model is, dan zou ik gewoon een nieuw stuk door dat geheel plaatsen. In je model ziet dat er even raar uit, maar voor het printen maakt dat niet uit.

Hoe je dat in Fusion doe weet ik niet trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]
In Blender simpel te doen…. In wireframe bewerken, alle punten selecteren van wat je weg wilt hebben en dan samenvoegen op een punt in het voorvlak. Ik neem aan dat je een soort gelijke optie hebt in Fusion?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]
Ontwerp importeren in Fushion.
Nieuwe Sketch maken aan op de voorkant en rechthoek over bestaande rechthoek met de tekst tekenen en daarna extruden naar binnen toe (dus in je ontwerp) zover als de diepte van de tekst. Dan krijg je er maar 1 mm extra bij aan de voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-10 11:29

Rincewind

Take me in your arms tonight

Ik wil een keertje iets wat groters gaan printen met multi-colour/rainbow filament zodat je wat kleurenverloop in je print ziet. Ik heb een rol 'rainbow silk PLA+' van Sunlu maar dit komt niet betrouwbaar uit de printer qua print: verstoppingen, laaghechting niet lekker en is erg 'brittle'. Ook met hogere temperaturen (nozzle 215/220) ben ik niet tevreden. Normale PLA+ van eSUN print als een dolle met dezelfde printer en instellingen dus ik vermoed dat het aan de Sunlu-rol ligt.

Iemand een suggestie voor wel een goed printende rainbow/multicolour PLA+?

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 09:02
@Rincewind heb je de rol al eens gedroogd?
Een paar uur in de oven op 50 graden doet soms wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

JakeOfOz schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:02:
@Rincewind heb je de rol al eens gedroogd?
Een paar uur in de oven op 50 graden doet soms wonderen.
Hm: daar had ik nog niet aan gedacht. Ik heb zelfs een Sunlu S1 Filament Dryer staan die ik nog nooit heb gebruikt omdat ik geen stopconcact over heb bij de printer 8)7 Ik sla trouwens al mijn filaments op in een vacuumzak met droogkorrels dus denk niet dat deze rol erg veel vocht bevat. Maar ik ga het even proberen!

Update: net weer even een kleinere print te printen op 220/60 en na een paar minuten hoor ik mijn DDE al weer stotteren. Even een zwarte stip gezet op het filament om te kijken of hij omlaag gaat en die bleef zichtbaar dus de feed 'hing' weer. Nu maar even een normale rol er opgezet om te kijken of dat beter gaat.

[ Voor 22% gewijzigd door Rincewind op 12-05-2022 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Rincewind Mss hier aansluiting vinden?
https://community.ultimak...212-issues-with-silk-pla/
Ze hebben daar veel geprobeerd ook drogen. Zo te zien niet altijd met succes.
Ander merken hebben het ook, Mss is het toch omdat het om een polymeren mengsel gaat iets met teveel incompatibiliteit te maken hebben. Te weinig compatibilizer en je kunt instabiel zijn, te veel daarvan .. dan is je charme van het materiaal weg. Controleerde menging/ontmenging van polymeren is een apart en complex vak.
Daar verder ontmengen ook een tijdschaal effect is kan ik me voorstellen dat de temperatuur/tijd schalen applicaties vensters erg kritisch kunnen zijn. Dus ook het type nozzle kan effect hebben.
Heb er zelf geen praktische ervaring mee, maar wat ik weet van kunststoffen zou dat in dit beeld passen.

Edit: Heb nog ff gezocht op ResearchGate waar ik voor mijn eigen polymeren R&D altijd zat/zit.

Er lijken nog andere complexe zaken een rol te spelen.
https://www.researchgate....ixture_with_Reactive_Dyes
Ik weet niet of jullie draad ook zo gemaakt is?
Silk/PLA mixture is a new textile material, and it combines the outstanding characteristics of silk and PLA fibers. During the wet process, this mixture is subjected to some problems owing to the poor resistance of PLA fiber to alkali. The silk component in this mixture can be dyed with acid dyes under acidic condition, and with reactive dyes under alkaline condition. In the present work, silk/PLA mixture was dyed with Everzol ED reactive dyes in the case of the use of sodium carbonate and sodium bicarbonate as alkalis for the fixation of dyes. The alkali dosage and dyeing temperature on the uptake of dyes by this mixture were discussed. Also, the dyeing rates, building-up properties and color fastness of reactive dyes were determined. It was found that Everzol ED reactive dyes exhibited good dyeing properties for silk/PLA mixture under weakly alkaline condition in the presence of sodium bicarbonate.
Hier (zeker vanaf 2:20 min) wordt het printen van dit materiaal besproken.
YouTube: 3D Printing with Silk PLA / Enotepad Rainbow and Black Silk Filament
In de comments zie je dat er meer mensen zijn met problemen en er zijn wat tips.

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 12-05-2022 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

route99 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:22:
@Rincewind Mss hier aansluiting vinden?
https://community.ultimak...212-issues-with-silk-pla/
Ze hebben daar veel geprobeerd ook drogen. Zo te zien niet altijd met succes.
Ander merken hebben het ook, Mss is het toch omdat het om een polymeren mengsel gaat iets met teveel incompatibiliteit te maken hebben. Te weinig compatibilizer en je kunt instabiel zijn, te veel daarvan .. dan is je charme van het materiaal weg. Controleerde menging/ontmenging van polymeren is een apart en complex vak.
Daar verder ontmengen ook een tijdschaal effect is kan ik me voorstellen dat de temperatuur/tijd schalen applicaties vensters erg kritisch kunnen zijn. Dus ook het type nozzle kan effect hebben.
Heb er zelf geen praktische ervaring mee, maar wat ik weet van kunststoffen zou dat in dit beeld passen.

Edit: Heb nog ff gezocht op ResearchGate waar ik voor mijn eigen polymeren R&D altijd zat/zit.

Er lijken nog andere complexe zaken een rol te spelen.
https://www.researchgate....ixture_with_Reactive_Dyes
Ik weet niet of jullie draad ook zo gemaakt is?

[...]

Hier (zeker vanaf 2:20 min) wordt het printen van dit materiaal besproken.
YouTube: 3D Printing with Silk PLA / Enotepad Rainbow and Black Silk Filament
In de comments zie je dat er meer mensen zijn met problemen en er zijn wat tips.
Toptip! Dank voor de hulp! Ik ga daar zeker even rondneuzen maar het is voor mij nu (gelukkig) duidelijk dat het niet zozeer aan mij ligt maar dat het een vaker voorkomend probleem is met dat soort silk/rainbow PLA.

Update: net even dat topic doorgelezen en het komt grotendeels overeen met mijn ervaringen. Lesson learned: geen silk/rainbow pla voor mij dus...

[ Voor 4% gewijzigd door Rincewind op 12-05-2022 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Rincewind schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:37:
[...]

Toptip! Dank voor de hulp! Ik ga daar zeker even rondneuzen maar het is voor mij nu (gelukkig) duidelijk dat het niet zozeer aan mij ligt maar dat het een vaker voorkomend probleem is met dat soort silk/rainbow PLA.

Update: net even dat topic doorgelezen en het komt grotendeels overeen met mijn ervaringen. Lesson learned: geen silk/rainbow pla voor mij dus...
Soms heb ik ook ruzie met een bepaald soort filament. Het werkt voor anderen perfect, maar niet voor mij. Ik heb dat met Fiberlogy. Ik heb er 3 rollen van (2x PLA, 1x Easy PETG), maar ik krijg er met geen mogelijkheid een nette print uit. Bij PETG blijft het broos. Andere merken gaan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Na wat met de instellingen te proberen, is dit een beetje het maximum wat ik er uit haal. Hebben jullie een idee hoe dit verder netjes te krijgen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlacAC2EaMWjC7FAr3rjl54JFz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1t4S0OuwrUbx6eBt9jq8O1jP.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was op 0,12, bed op 60, 195 nozzle, 0,20 speed voor top en bottom laag, anders 50, infill denk ik 20% en voorderest geloof ik vrij standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-10 14:08

Solid Seal

3D Printer N00b

Benjamin- schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:29:
Na wat met de instellingen te proberen, is dit een beetje het maximum wat ik er uit haal. Hebben jullie een idee hoe dit verder netjes te krijgen?[Afbeelding]

Dit was op 0,12, bed op 60, 195 nozzle, 0,20 speed voor top en bottom laag, anders 50, infill denk ik 20% en voorderest geloof ik vrij standaard.
Is dit gewoon PLA ?

Ik print meestal 200-205 graden.
Maar lijkt ook beetje of je wat extrusion problemen hebt.
Misschien een keer je E-steps calibreren mocht je dat al gedaan hebben dan weet ik het eigenlijk niet.
En misschien je Flow-rate : https://www.3dmakerengine...ing/flow-rate-calibration

[ Voor 5% gewijzigd door Solid Seal op 12-05-2022 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Na wat met de instellingen te proberen, is dit een beetje het maximum wat ik er uit haal. Hebben jullie een idee hoe dit verder netjes te krijgen?[Afbeelding]

Strijken aangezet?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Nee. Ik had het een keer gebruikt voor iets, maar het werd er niet mooier op.
Solid Seal schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:33:
[...]

Is dit gewoon PLA ?

Ik print meestal 200-205 graden.
Maar lijkt ook beetje of je wat extrusion problemen hebt.
Misschien een keer je E-steps calibreren mocht je dat al gedaan hebben dan weet ik het eigenlijk niet.
En misschien je Flow-rate : https://www.3dmakerengine...ing/flow-rate-calibration
Ja dit is PLA. Ik had daarvoor op 200 geprint, maar ik had goen meer extrusion problemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmXVJxtQGFtnC0s6pJYgOX2Z_PA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7oWIK8xGH6tBwHuqNp84yXQm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb beide nog niet gedaan, dus zal dit morgen eens doen! Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDAnvers
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06-10 17:42
Aan het overwegen om een 3D printer aan te schaffen.
Mensen die mij kunnen vertellen of ik de Ender 3 Pro of de Ender 3 V2 moet nemen?
Of nog andere voorstellen?

Budget 200 euro.

Thanks!

https://www.twitch.tv/fragdanvers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:17

Die kras die je ziet heeft te maken met dat je nozzle krast over het geprinte onderdeel. Je kan combing proberen(geen fan van), persoonlijk zou ik z-hop gebruiken en dan only z-hop over printed parts.

In Cura heet dat Z Hop when retracted
Z hop only over printed parts
En de z hop height heb ik op 0.28mm

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-10 21:04
FragDAnvers schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 23:29:
Mensen die mij kunnen vertellen of ik de Ender 3 Pro of de Ender 3 V2 moet nemen?

Budget 200 euro.

Thanks!
Ik zal voor de Ender 3 V2 gaan. Heeft toch betere verbetering dan de Ender 3 pro. Zoals betere voeding en moederbord.
En is goede printer om te beginnen. Je kan eventueel overwegen om bltouch gelijk bij te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:33
Evertt schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:27:
[...]

Ik zal voor de Ender 3 V2 gaan. Heeft toch betere verbetering dan de Ender 3 pro. Zoals betere voeding en moederbord.
En is goede printer om te beginnen. Je kan eventueel overwegen om bltouch gelijk bij te kopen.
Inderdaad de V2, top printer. bltouch is niet direct nodig, ik zou eerst lekker zelf gaan levelen dan leer je ook veel over je printer. ik zou je wel aanraden de stijvere veren voor onder het bed te kopen, dat maakt echt een verschil:
https://de.aliexpress.com...2120000000183237836%21sea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Benjamin- schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:11:

[...]

Ja dit is PLA. Ik had daarvoor op 200 geprint, maar ik had goen meer extrusion problemen.

[Afbeelding]

Wat mij heeft geholpen in het afstellen van mijn printer is deze pagina: Teaching Tech 3D printer site. Daar staat een hele handige calibratie-volgorde om je printer goed af te stellen. Kost wat tijd maar dan weet je gelijk meer over je printer en je hebt gestructureerd alles nagelopen. Kijk ook even zijn introductie-filmpje V2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-10 13:15
FragDAnvers schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 23:29:

Budget 200 euro.

Thanks!
E3V2 is de betere optie als je het mij vraagt, ben er tot nu toe zeer tevreden over.
Als tip zou ik zeggen kijk ff bij V&A voor een goede deal met een andere tweaker: https://tweakers.net/3d-printers/aanbod/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Ik had een jam in mijn nozzle dus moest even de DDE uit elkaar halen. Gelijk maar even de as van de motor van diezelfde DDE bekeken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bj6YxNIBsehq0mwP3EaktZ3Equw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yLL6ZmGQ9JRAP1fgAsLQKm7P.jpg?f=fotoalbum_large
Is deze nog goed of zie ik daar wat slijtage? Zo ja waar kan ik dan een nieuw tandwiel kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Daniel. schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 01:11:
[...]

Die kras die je ziet heeft te maken met dat je nozzle krast over het geprinte onderdeel. Je kan combing proberen(geen fan van), persoonlijk zou ik z-hop gebruiken en dan only z-hop over printed parts.

In Cura heet dat Z Hop when retracted
Z hop only over printed parts
En de z hop height heb ik op 0.28mm
Ik heb dit ook maar eens geprobeerd want bij verplaatsen naar de andere kant ratelt hij over mijn print heen.
Alleen nu heb ik iedere keer een dotje/stipje in mijn laag zitten waar hij denk ik omhoog gaat.
Straks eens kijken of het zichtbaar is als de print klaar is.

Gisteren mijn ender 3v2 voorzien van 2 draadeindes om de staanders te schoren.
https://www.thingiverse.com/thing:4533346

Het voelt nu een stuk stabieler aan.
Enigste is dat mijn filament het draadeind raakt als ik boven de 17cm kom.
Eens kijken of ik hier iets voor kan maken zodat hij er vandaan blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Benjamin- schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:11:

[...]

[Afbeelding]

Wat is je aantal top-layers?

Ik wil de grens nog wel eens opzoeken en die op 3 zetten bij hele grote vlakken, maar nadeel is dat ik dan geen mooie vlakken krijg. Dus print nu een aantal objecten weer met 6 top-layers (bij 0.16 layer) en 5 top-layers bij 0.20mm layer. Ik probeer rond de 1 mm dikte voor de toplaag uit te komen. Daar mee voorkom je in elk geval de ruimtes die ik zie in je print. Enige nadeel, print tijd kan aardig omhoog gaan als je grotere vlakken moet vol printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Net een printje gedaan nadat ik de flow heb veranderd. Deze moest ik aanzienlijk verlagen (naar 83%), maar tijdens deze print zag ik nu geen overextrusion dus dat is positief.

Of ik helemaal tevreden ben weet ik niet, maar misschien moet ik deze printjes nog eens proberen met superslicer (of andere instellingen in cura?), want die deed een netter patroon printen. Nu ziet de boel er wat rommelig uit door alle lijnen om de tekst en cijfers.

Voor mij hoeft het niet 'onnatuurlijk' smooth te zijn, een 3d print mag er ook wel uitzien als een 3d print, maar ik wil natuurlijk wel het maximale eruit halen.

Top layer is 7 lagen trouwens. Dit is op 0,12, 0.4 nozzle, 0.48 line width, 195/60 temp, 50 print speed, top en bottom op 20Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pTrMoyfjKEkyXWnf7ASYfT4eZys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qJpr8ry6hkeSKA4KJ8J0olGU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YPLbIW9ZvGL6g-E7MKrwj4mwSAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ozSvPJG2WJlp2OuzlA8XUvQy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ziet er toch niet slecht uit? Desnoods eens kijken of Ironing het verschil maakt, moet wel zeggen dat zonder soms beter lijkt. Beetje model afhankelijk, grote egale vlakken lukt vaak beter dan een vlak met tekst erin.

En uiteindelijk schuur en basecoat ik meestal mijn prints dan ben je de lijnen etc helemaal kwijt. Maar goed, dat is wel extra werk.

Die letters uit je print, heb ik bv voor mijn games-spullen doosjes opgevuld met verf. Het oppervlak heb ik gewoon print gelaten. Zoals je zegt, helemaal niet erg dat je kunt zien dat het een 3D-print is. Maar beetje extra kleur maakt het wel leuker :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-10 08:42
In plaats van stijvere bedveren gebruik ik siliconen cilindertjes. Geen idee of dat beter is of niet, maar ik heb mijn printer (die ik overigens niet heel veel gebruik) al maanden niet hoeven bijstellen.
Een voordeel lijkt me de stijfheid in X en vooral Y-richting. Een veer doet daar niks. En aangezien ik met de E3 op 3000 mm/s2 versnelling print komt er toch een kracht van meer dan "100 gram" (ja 1 N eigenlijk) in zijdelingse richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digibazz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-05 11:01
AteGjalt schreef op zondag 8 mei 2022 @ 12:48:
M'n V2 heeft geen plaat op de onderkant, zo ziet ie er uit met nieuwe fans:
[Afbeelding]
zelf heb ik ook allemaal fans veranderd alleen heb ik tussen de fans wel nog een filter gedaan zoals https://www.amazon.nl/Bre...gid=pla-763053587651&th=1

voor iedereen die fans veranderd is dit wel een aanrader het zorgt er voor dat je voeding en moederbord een stuk schoner blijft.. knip het op maat en als je de fan vast schroeft doe je dit er tussen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
Ik wou net wat boormachine hulpstukken printen alleen merkte al gelijk dat het niet goed ging. Iemand een idee wat hier gebeurd aan de rechterzijde?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NTTCvX2wYhXPRsVLotawjL_XaM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFyUN9We0f9ttcbxel9WEKRl.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij is mijn nozzle niet te dicht of te ver weg van het bed.

PLA 200c
60c bed
55 print speed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juiced01
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:04
Is dat bed wel vlak? Misschien eens schoonmaken en opnieuw bed levelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of je bed is niet vlak of je moet toch even opnieuw een bedlevel doen. Je ziet echt teveel verschil, rechts vooraan duidelijk te ver van het bed. Links achter lijkt mij mooi strak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:17
Ik ben de afgelopen 2 weekenden flink aan het printer geweest met de Ender 3 Pro. Dit ging ook helemaal top, ik heb zeker 2KG aan filament gebruikt en wel 50+ uur geprint in totaal (2x 14 uur en 2 keer 13 uur). Vandaag wilde ik nog even wat voetjes printen voor de Ender en ineens een verschrikkelijke pieptoon: Thermal Runaway.

Geschrokken heb ik gelijk de printer uitgezet en de stekker eruit. Na 30 minuten heb ik de Meanwell voeding weer aangezet en ik hoorde de steppers weer aan gaan en daarna alles gelijk uit. Als ik nu de Meanwell voeding aan of uit zet gebeurt er gewoon helemaal niks meer. Geen geluid, geen licht, helemaal niks.

Wat denken jullie? Moederbord doorgebrand?

Het gaat om een Ender 3 Pro, met een BLTouch en geupgrade met een Creality 4.2.7 board.

Ik weet nu in ieder geval dat de Thermal Runaway protectie werkt, dus dat is fijn... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digibazz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-05 11:01
Rickrebr schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:37:
Ik wou net wat boormachine hulpstukken printen alleen merkte al gelijk dat het niet goed ging. Iemand een idee wat hier gebeurd aan de rechterzijde?

[Afbeelding]

Volgens mij is mijn nozzle niet te dicht of te ver weg van het bed.

PLA 200c
60c bed
55 print speed
zo van de foto zou ik toch zeggen dat rechts niet goed op hoogte staat omdat je lijn om je print daar ook niet goed op het bed zit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
Dankje iedereen!

Ik ga hem opnieuw auto levele. Was ook al van plan om een glasplaat te halen. Ik hoor dat dit veel beter is in plaats van die er nu op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14:00
dehardstyler schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:16:
Ik ben de afgelopen 2 weekenden flink aan het printer geweest met de Ender 3 Pro. Dit ging ook helemaal top, ik heb zeker 2KG aan filament gebruikt en wel 50+ uur geprint in totaal (2x 14 uur en 2 keer 13 uur). Vandaag wilde ik nog even wat voetjes printen voor de Ender en ineens een verschrikkelijke pieptoon: Thermal Runaway.

Geschrokken heb ik gelijk de printer uitgezet en de stekker eruit. Na 30 minuten heb ik de Meanwell voeding weer aangezet en ik hoorde de steppers weer aan gaan en daarna alles gelijk uit. Als ik nu de Meanwell voeding aan of uit zet gebeurt er gewoon helemaal niks meer. Geen geluid, geen licht, helemaal niks.

Wat denken jullie? Moederbord doorgebrand?

Het gaat om een Ender 3 Pro, met een BLTouch en geupgrade met een Creality 4.2.7 board.

Ik weet nu in ieder geval dat de Thermal Runaway protectie werkt, dus dat is fijn... :P
Thermal runaway heeft toch met de thermistor te maken? Check eens of dat schroefje los zit (niet te strak aandraaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 09:02
Ik heb regelmatig zo'n piepende error, maar dan met de 'Nozzle temp too low' melding. Een keer uit en aan maakt dat 'ie het wel weer doet, maar de print moet wel overnieuw. Ik kan het nog niet betrouwbaar reproduceren helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Argh vanavond wil mijn print niet meer hechten aan mijn bed.
Heb hem al meerdere malen afgewassen, opnieuw geleveld, andere bedtemeraturen etc. maar na een aantal lagen springt er een stukje van de print los.
Ik ben een fosilz fish aan het printen op 80% grootte maar er is iedere keer dat er ren stukje losspringt.
https://www.thingiverse.com/thing:1276095

Ook geprobeerd met haarlak maar ook geen resultaat.
Komt dat nu omdat de stukjes te klein zijn dat ze losspringen?
Of doe ik iets anders verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JakeOfOz schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:25:
Ik heb regelmatig zo'n piepende error, maar dan met de 'Nozzle temp too low' melding. Een keer uit en aan maakt dat 'ie het wel weer doet, maar de print moet wel overnieuw. Ik kan het nog niet betrouwbaar reproduceren helaas
Probeer eens een PID Tune
https://3dprintbeginner.com/hotend-and-heatbed-pid-tuning/

Grote kans dat hij de hotend nu niet goed op temperatuur kan houden en door een PID tune gaat hij dit proberen te kalibreren waardoor het stabiel blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
Crxtreem schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:40:
Argh vanavond wil mijn print niet meer hechten aan mijn bed.
Heb hem al meerdere malen afgewassen, opnieuw geleveld, andere bedtemeraturen etc. maar na een aantal lagen springt er een stukje van de print los.
Ik ben een fosilz fish aan het printen op 80% grootte maar er is iedere keer dat er ren stukje losspringt.
https://www.thingiverse.com/thing:1276095

Ook geprobeerd met haarlak maar ook geen resultaat.
Komt dat nu omdat de stukjes te klein zijn dat ze losspringen?
Of doe ik iets anders verkeerd?
In de beschrijving staat een vermelding van 'raft', zou die optie ff aanvinken in je slicer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
Jesse- schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:05:
[...]

Thermal runaway heeft toch met de thermistor te maken? Check eens of dat schroefje los zit (niet te strak aandraaien).
Kan dat er voor zorgen dat er gewoon echt helemaal niks meer gebeurt? Ik heb wel gelezen dat als die thermistor niet werkt dat de printer dan gelijk weer een thermal runaway geeft, maar hier lijkt gewoon helemaal geen leven meer in te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sympa
Nee een losse thermistor zal niet alles dood laten vallen.
Ik zou om te beginnen eens de thermistor, maar vooral het verwarmingselemen loskoppelen van het moederbordje.
En dan kijken of ie nog steeds niet aan gaat.
Overigens, als het scherm van de printer niet oplicht heb je geen voeding. Dus ergens kortsluiting, of een kapotte voeding, of de converter die van 24 naar 5 volt omzet op het moederbord is kapot.
Heb je een voltmeter? Desnoods heeft Action een universeelmeter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
dehardstyler schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:02:
[...]

Kan dat er voor zorgen dat er gewoon echt helemaal niks meer gebeurt? Ik heb wel gelezen dat als die thermistor niet werkt dat de printer dan gelijk weer een thermal runaway geeft, maar hier lijkt gewoon helemaal geen leven meer in te zitten.
Nee, hij moet gewoon aan gaan en hoeft (afhankelijk van de oorzaak) niet direct weer een thermal runaway te zijn. Als hij niet aangaat is er iets anders/meer aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
sympa schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 23:34:
Nee een losse thermistor zal niet alles dood laten vallen.
Ik zou om te beginnen eens de thermistor, maar vooral het verwarmingselemen loskoppelen van het moederbordje.
En dan kijken of ie nog steeds niet aan gaat.
Overigens, als het scherm van de printer niet oplicht heb je geen voeding. Dus ergens kortsluiting, of een kapotte voeding, of de converter die van 24 naar 5 volt omzet op het moederbord is kapot.
Heb je een voltmeter? Desnoods heeft Action een universeelmeter.
Jesse- schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:18:
[...]

Nee, hij moet gewoon aan gaan en hoeft (afhankelijk van de oorzaak) niet direct weer een thermal runaway te zijn. Als hij niet aangaat is er iets anders/meer aan de hand.
Dank voor jullie reacties, ik zal er aanstaand weekend eens mee gaan stoeien. Ik heb een multimeter, dus dat moet goed komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Iemand een tip over een goede (hardened) nozzle voor de Ender 3? Er zijn zoveel types en soorten (vooral qua materiaal) dat het lastig is om te kiezen en misschien hebben jullie goede ervaringen met een bepaald merk ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Rincewind schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:53:
Iemand een tip over een goede (hardened) nozzle voor de Ender 3? Er zijn zoveel types en soorten (vooral qua materiaal) dat het lastig is om te kiezen en misschien hebben jullie goede ervaringen met een bepaald merk ofzo.
Ik print al een tijdje met de MicroSwiss Twinclad XT.
Print als een messing nozzle (en is het ook). Erg fijn.
Blijft ook mooi schoon na aardig wat prints.

Volgens de specs kunnen ze ook wel wat hebben:
The nozzles have a very long life and thus facilitate the 3D printing when working with abrasive filaments such as carbon, metal, glow-in-the-dark.
Verder zijn de standaard messing nozzles gewoon helemaal prima voor PLA en PETG. Ik kies dan meestal voor E3D, maar volgens mij is die van elk ander huismerk ook prima.
Ik heb ook nog een E3D Nozzle X, gehard staal, maar vind die niet fijn printen, temp moet ook een flink stuk omhoog.

[ Voor 19% gewijzigd door rinkel op 19-05-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

rinkel schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:57:
[...]
Verder zijn de standaard messing nozzles gewoon helemaal prima voor PLA en PETG. Ik kies dan meestal voor E3D, maar volgens mij is die van elk ander huismerk ook prima.
Ik heb ook nog een E3D Nozzle X, gehard staal, maar vind die niet fijn printen, temp moet ook een flink stuk omhoog.
Dus als ik een ander type nozzle neem zoals gehard staal moet ik een hogere temperatuur instellen? En ik vermoed dat ik dan ook weer even opnieuw moet levellen. Hoe weet je eigenlijk dat je je nozzle moet vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Rincewind schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:16:
[...]
Dus als ik een ander type nozzle neem zoals gehard staal moet ik een hogere temperatuur instellen? En ik vermoed dat ik dan ook weer even opnieuw moet levellen. Hoe weet je eigenlijk dat je je nozzle moet vervangen?
Mijn ervaring is dat bij gehard staal, of eigenlijk elk staal, de temperatuur zo'n 10-15 graden hoger moet.
Als je een nozzle vervangt is het wel zo verstandig opnieuw de z-offset in te stellen ja. Ik doe dat altijd.
Maar eigenlijk vervang ik de nozzle niet zo vaak.
Je kunt het wel zien aan de nozzle opening. die is dan wat groter en korter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:00
2 dagen mislukte elke print die ik deed. Alle instellingen nagekeken en veranderd om te testen. Kom ik er vandaag achter dat mijn radial fan kapot was 8)7

Kon geen nieuwe bestellen, want ik ben morgen niet thuis. Dus heb ik een Janky McJankface mod gedaan en de oude blades uit de stock fan gesloopt en met hotglue in de case van de kapotte 50X15 gestopt. Werkt als een tierelier :P

Volgende week toch maar een nieuwe bestellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwq0OIdmGSpcIWYMt7uYKwzsy6I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qXGidbFgDYRk6Ruqaa5FMhfS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-GcjcaMj7ucrV5ru0gwlHJKbp8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b4n0YQBPGPIpLGD4Oxpn1t51.jpg?f=fotoalbum_tile

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:51

GeeBee

Oddball

21e eeuwse technologie gerepareerd met een houtje-touwtje oplossing.
Kudo’s!

Ik neem aan dat je eerste print nu een nieuwe fan was? ;)

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal

Solid Seal

3D Printer N00b

Paar dagen lang 10+ uur printen gedaan .
Laatste was een 3 uurs print die niet heel lekker liep.
Na het printen van de Brim ging de printer naar de home stand en koelde af .

Daarna weer aangezet en ging het goed.

Daarna weer een 4 uurs print erin (na de printer al ruim een uur uit stond) en toen ik ging kijken na een uurtje stond dat ding te piepen . Heating error printer halted ofzo.

Als ik m nu aanzet en pre-heat PLA doet dan gaat ie best snel naar 150 graden daarna gaat het langzaam en dan staat ie op 190 graden en na 20 sec ofzo krijg ik die error ..

Neem aan dat Thermal runway dan werkt maar dat de thermistor kapot is?
Of misschien de Heater cartridge zelf ?

Zijin dit goede vervangers mocht dat zo zijn ?
https://www.3djake.nl/cre...eDkncS6OM89caAluXEALw_wcB
https://www.3djake.nl/cre...kh1mVDkmV98AaAluKEALw_wcB

De hele hot-end assembly is overigens denk nieteens een jaar oud. Heb toen een nieuwe besteld maar weet niet meer waar :D
2 weken terug nieuwe Marlin erop gezet.

[ Voor 5% gewijzigd door Solid Seal op 21-05-2022 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
GeeBee schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 09:17:
21e eeuwse technologie gerepareerd met een houtje-touwtje oplossing.
Kudo’s!

Ik neem aan dat je eerste print nu een nieuwe fan was? ;)
Helemaal niet eens aan gedacht 8)7
Volgende week voor de lol eens kijken of het lukt.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Wil binnenkort een print maken die buiten moet hangen en ook weerbestendig moet zijn.
Ik heb altijd geprint op PLA. Is mogelijk om deze te verven en zo weerbestendig is?

Heeft er iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
Maker's Muse heeft een test gedaan met PLAN buiten. En verf helpt prima tegen UV.
Printen met PETG (heel werrsbestendig) is ook geen probleem, overigens. Er is niks bijzonders aan, het trekt vooral meer draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, beetje schuren, basecoat, beetje verf moet lukken.
Naast UV is dacht ik ook vocht een uitdaging voor PLA. Dus zolang je basecoat + verf goed dekt zou het goed moeten gaan.

Ik hoor dat PETG juist minder lekker is voor verf, geen ervaring mee. Heb nog 2 rol liggen, zal eens een keer wat printen en kijken of het goed te verven is. Maar PETG kan dan wel weer uitermate goed tegen een buitenklimaat, ook zonder verf. Zeggen ze 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Evertt schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:36:
Wil binnenkort een print maken die buiten moet hangen en ook weerbestendig moet zijn.
Ik heb altijd geprint op PLA. Is mogelijk om deze te verven en zo weerbestendig is?

PETG blijft prima buiten. Al verschillende items 2 jaar geleden geprint in het zwart en staan in de volle zon gehele dag en met 30 graden temps maakt allemaal niets uit. Het ziet er nog steeds prima uit en gebeurt niets mee.

Verven kan op zich wel. Zelf ook iets getest en wel eerst in de primer (Action spuitbuis) en daarna meerdere keren gespoten en ook dan blijft wel goed maar is geen garantie dat het bij elke merk PET-G kan en ook niet of het goed blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:24

Ravhin

no <root>...

Evertt schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:36:

Ik heb van eSun super tough PLA gekocht in wit. eSun beweert dat dit spul veel sterker is, UV-bestendig en geschikt voor buiten. Het heeft nu twee weken in de volle zon gehangen en ik ben niet ontevreden. Het werkstuk buigt iets meer door dan ik zou willen maar soit. Ik houd je op de hoogte.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Vuil bezink bakje voor benzinekraan van een tuintrekker houd het wonderbaarlijk al 2,5 jaar uit in zon, regen en benzine. Valt allemaal wel mee dus, esun pla+.

Bedoeling was pla+ als test en uiteindelijk petg te gebruiken, de pla+ test houd nog steeds stand.

[ Voor 35% gewijzigd door Chrisje1983 op 24-05-2022 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-10 14:12

sjirafje

No inspirational quotes here

Wat ik merk van PLA dat het vooral last heeft van vervormen als het warm wordt (in de zon hangt of in de auto). Bij PETG heb ik dat nog niet gemerkt. Zoals ook al door anderen aangegeven print PETG nauwelijks anders dan PLA maar stringing is wel een issue bij PETG.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:45
sjirafje schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:25:
Wat ik merk van PLA dat het vooral last heeft van vervormen als het warm wordt (in de zon hangt of in de auto). Bij PETG heb ik dat nog niet gemerkt. Zoals ook al door anderen aangegeven print PETG nauwelijks anders dan PLA maar stringing is wel een issue bij PETG.
Merkte dit ook maar alhoewel PetG niet zo vervormd als Pla vervormd het wel enigzins.
Had een zonnebrilhouder in de vorm van een S voor de zonneklep geprint. De Pla versie vervormde echt maar de PetG versie vervormde niet maar de S werd wel wat uit elkaar gezet waardoor hij niet goed meer bleef zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUahwGsvfnWMS1ugzYqzQCjV4ZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iey4VFMuqvww0eWaBEQ7ytMA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door bing69 op 25-05-2022 08:26 ]

Bing

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3N-rOQwj6h1r61Yit8tHMbGYEBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tfCyWuhrnErODgQSmOQwMKyy.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kom deze net bij de Action tegen voor nog geen twee euro, een usb gevoed led stipje van ca 30 cm, verkrijgbaar in Wit en RGB

Past met wat pulken precies in de v-slot groef. Eindelijk goed zicht op mijn prints

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-10 14:12

sjirafje

No inspirational quotes here

ImNotnoa schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:29:
[Afbeelding]

Ik kom deze net bij de Action tegen voor nog geen twee euro, een usb gevoed led stipje van ca 30 cm, verkrijgbaar in Wit en RGB

Past met wat pulken precies in de v-slot groef. Eindelijk goed zicht op mijn prints
Leuk idee! Heb je een foto van het eindresultaat?
Als alternatief is er ook losse ledstrip in 5v en 12v verkrijgbaar (bv via Ali)

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

zo. net mijn bowden tube (capricorn) moeten wisselen omdat ik een jam had en het filament niet meer los wilt gaan. zelfs uit e coupler halen lukte niet.

uiteindlijk nieuwe couplers+tube geinstalleerd, en gelijk een nieuwe printkop.

moet zeggen dat de resultaten nu (met de creality bl-touch) alle prints perfect lopen. ik moet alleen nog de smart filament sensor in gebruik nemen met octprint, want een vastgelopen filament is nog het enige waar ik vaak mee zit.

maar toch... ga ik waarschijnlijk deze backen als ie uitkomt volgende week en mijn ender 5 gaat met half pensioen:

ik heb geen zin in tweaken meer en wil dat het gewoon werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door kmf op 25-05-2022 21:01 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crackanimal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-06 17:48
Na heel wat prints succesvol gemaakt te hebben, loop ik nu met mijn ender V2 tegen een probleem aan die ik niet opgelost lijk te krijgen.

Bijna al mijn laatste prints hebben er vroeg of laat last van - een skippende extruder! Waardoor er géén of te weinig filament uit komt, en slechte kwaliteit of mislukte prints als gevolg.

Een aantal keer pas na een aantal uur - erg frustrerend - maar nu met ander filament zelfs op de eerste lagen.
De nozzle ook al een paar keer vervangen, temperatuur tot 230 graden opgetild, niks lijkt te helpen.

Als ik handmatig aan de knop draai om filament door te duwen, gaat dit doorgaans goed. Maar vandaag kwam ik er achter, als ik dit doe als de print gefaald is - en ik uiteraard de temperatuur terug op peil breng en stepper motoren uitzet - 'blokkeert' de nozzle/heatblock. Draai ik dan het filament een paar CM terug, en 'draai' ik het er opnieuw door, gaat het ineens wél soepeltjes. Soms wel, soms niet - dan duw ik, maar komt er niks.

Het klinkt mij als een soort blokkade, maar wáár? In de bi-metal heatbreak, kan het daar óók ergens fout gaan? of kan er nog iets anders mis zijn? slechte kwaliteit heatbreak misschien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jesse-
crackanimal schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 21:58:
Na heel wat prints succesvol gemaakt te hebben, loop ik nu met mijn ender V2 tegen een probleem aan die ik niet opgelost lijk te krijgen.

Bijna al mijn laatste prints hebben er vroeg of laat last van - een skippende extruder! Waardoor er géén of te weinig filament uit komt, en slechte kwaliteit of mislukte prints als gevolg.
Heb je nog de stock plastic arm op je extruder? Zo ja, controleer eens of die niet gebroken is (daar moet je de arm wel even voor demonteren, de breuk zit nagenoeg altijd in het niet zichtbare stuk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Een aantal keer pas na een aantal uur - erg frustrerend - maar nu met ander filament zelfs op de eerste lagen.
De nozzle ook al een paar keer vervangen, temperatuur tot 230 graden opgetild, niks lijkt te helpen.

Als ik handmatig aan de knop draai om filament door te duwen, gaat dit doorgaans goed. Maar vandaag kwam ik er achter, als ik dit doe als de print gefaald is - en ik uiteraard de temperatuur terug op peil breng en stepper motoren uitzet - 'blokkeert' de nozzle/heatblock. Draai ik dan het filament een paar CM terug, en 'draai' ik het er opnieuw door, gaat het ineens wél soepeltjes. Soms wel, soms niet - dan duw ik, maar komt er niks.

Het klinkt mij als een soort blokkade, maar wáár? In de bi-metal heatbreak, kan het daar óók ergens fout gaan? of kan er nog iets anders mis zijn? slechte kwaliteit heatbreak misschien?
als je los (dus extruder in z'n vrij) duwt, komt er dan wel soepel filament uit? zo niet, dan kan het een blokkade zijn bij de heaetbreak, trek eens de bowden tube eruit en kijk hoe het eruit ziet. was bij mij ook gebeurd toen ik iets in petg ging printen (240 graden). ook al heb ik capricorn tubing, die was toch "gesmolten" en lekte. waardoor filament dus ging blokkeren.

heb ik de tube met de connector losggeschroeft en eruit moeten trekken, verovlgens met schroevendraaier alle filament uit de heatbreak moeten duwen. (printkop losgemaakt en op temp gezet)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik zou eens kijken of je tube goed in je hot-end zit. In veel gevallen is niet je nozzle het probleem, maar de aansluiting van tube in je hot-end.
Zelf heb ik ook ooit een defecte peneumatische connector aan de extruder Kant gehad, merk je ook bijna niet. Maar wel erg slechte prints.
Vorige week na dikke 3 maanden printen, bijna dagelijkse 10 tot 12 uur, ook last van minder mooie prints, zo nu en dan skipped van de extruder, etc. Filament loopt niet lekker door.
Mijn standaard actie is dan altijd vervangen van de nozzle, loshalen tube van hot-end, paar centimeter tube afknippen en alles weer goed vast zetten. Dan kan de printer weer paar maanden door printen. Vervangen van de nozzle waarschijnlijk niet eens nodig, maar doe ik standaard, heb een goede voorraad en die dingen kosten je de kop ook niet. Als de tube te kort is dan vervang ik de hele tube, maar dat is max 1x per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crackanimal
kmf schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 23:08:
[...]

als je los (dus extruder in z'n vrij) duwt, komt er dan wel soepel filament uit? zo niet, dan kan het een blokkade zijn bij de heaetbreak, trek eens de bowden tube eruit en kijk hoe het eruit ziet. was bij mij ook gebeurd toen ik iets in petg ging printen (240 graden). ook al heb ik capricorn tubing, die was toch "gesmolten" en lekte. waardoor filament dus ging blokkeren.

heb ik de tube met de connector losggeschroeft en eruit moeten trekken, verovlgens met schroevendraaier alle filament uit de heatbreak moeten duwen. (printkop losgemaakt en op temp gezet)
smitae schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 23:19:
[...]

Ik zou eens kijken of je tube goed in je hot-end zit. In veel gevallen is niet je nozzle het probleem, maar de aansluiting van tube in je hot-end.
Zelf heb ik ook ooit een defecte peneumatische connector aan de extruder Kant gehad, merk je ook bijna niet. Maar wel erg slechte prints.
Vorige week na dikke 3 maanden printen, bijna dagelijkse 10 tot 12 uur, ook last van minder mooie prints, zo nu en dan skipped van de extruder, etc. Filament loopt niet lekker door.
Mijn standaard actie is dan altijd vervangen van de nozzle, loshalen tube van hot-end, paar centimeter tube afknippen en alles weer goed vast zetten. Dan kan de printer weer paar maanden door printen. Vervangen van de nozzle waarschijnlijk niet eens nodig, maar doe ik standaard, heb een goede voorraad en die dingen kosten je de kop ook niet. Als de tube te kort is dan vervang ik de hele tube, maar dat is max 1x per jaar.
Dank voor de reacties! Ik heb de boel uit elkaar gehaald, en ik vermoed inderdaad dat de capricorn tube niet diep genoeg zat, en dat de meest recente blokkade veroorzaakt(e).
Ook heb ik het idee dat ik de hotend te ver op de heatbreak had, en de nozzle dus (te) weinig hitte overbracht. Dit heb ik nu ook gefixed.

Echter nog steeds wel issues met printen, vooral pas na een centimeter of 2-3 omhoog. Dan 'schaart' de nozzle over de print heen, en blokkeert de extrusion (waarschijnlijk daardoor), skipt de extruder en blijft dan 'hangen' in de skipping, waardoor prints slechte kwaliteit of waardeloos worden.

Dit kan/zal vast met afstelling ergens te maken hebben, maar daar ben ik dus nog niet over uit. Morgen weer verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
crackanimal schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 21:23:
[...]

[...]

Dank voor de reacties! Ik heb de boel uit elkaar gehaald, en ik vermoed inderdaad dat de capricorn tube niet diep genoeg zat, en dat de meest recente blokkade veroorzaakt(e).
Ook heb ik het idee dat ik de hotend te ver op de heatbreak had, en de nozzle dus (te) weinig hitte overbracht. Dit heb ik nu ook gefixed.

Echter nog steeds wel issues met printen, vooral pas na een centimeter of 2-3 omhoog. Dan 'schaart' de nozzle over de print heen, en blokkeert de extrusion (waarschijnlijk daardoor), skipt de extruder en blijft dan 'hangen' in de skipping, waardoor prints slechte kwaliteit of waardeloos worden.

Dit kan/zal vast met afstelling ergens te maken hebben, maar daar ben ik dus nog niet over uit. Morgen weer verder :)
Ik zou toch je Extruder arm controleren op breuken. (Mocht je dat nog niet gedaan hebben)

Voor de tube heb ik onderstaande fix op m'n printer, wellicht de moeite.
https://www.thingiverse.com/thing:3203831

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lijkt dat er dan een ander probleem is. Doordat de nozzle te dicht op de print zit en steeds dichter op de print komt, kan de printer er geen plastic meer uit duwen. En dus gaat de boel skippen en krijg je verstopping lijkt het idd.

Zoals aangegeven door @Jesse- , ergens een breuk, probleem in de Z richting, Z-motor, etc. Maar ik heb niet direct een mogelijk oplos optie voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crackanimal
Jesse- schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 22:05:
[...]

Ik zou toch je Extruder arm controleren op breuken. (Mocht je dat nog niet gedaan hebben)

Voor de tube heb ik onderstaande fix op m'n printer, wellicht de moeite.
https://www.thingiverse.com/thing:3203831
Bedankt voor de tip idd! Echter heb ik die al vervangen door een all-metal versie. Ook al ik misschien een beetje het tandwieltje verdenk, omdat ie al zoveel 'gehapt' heeft. Ik twijfel om een dubbel-tandwiel versie te bestellen, maar ik bestrijd liever de oorzaak dan dit symptoon. Iets moet veroorzaken dat de extrusion niet lekker gaat denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crackanimal
smitae schreef op zondag 29 mei 2022 @ 08:43:
Lijkt dat er dan een ander probleem is. Doordat de nozzle te dicht op de print zit en steeds dichter op de print komt, kan de printer er geen plastic meer uit duwen. En dus gaat de boel skippen en krijg je verstopping lijkt het idd.

Zoals aangegeven door @Jesse- , ergens een breuk, probleem in de Z richting, Z-motor, etc. Maar ik heb niet direct een mogelijk oplos optie voor je.
Inderdaad, die Z-richting, maar dat is ook wel een lastige om te bestrijden lijkt me. Geen idee hoe ik dat kan 'testen' of tegengaan. Ik heb nu wel zo'n spacer geprint en ga nog eens kijken hoe soepel ik de Z-richting ga kunnen krijgen/afstellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
crackanimal schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:03:
[...]

Bedankt voor de tip idd! Echter heb ik die al vervangen door een all-metal versie. Ook al ik misschien een beetje het tandwieltje verdenk, omdat ie al zoveel 'gehapt' heeft. Ik twijfel om een dubbel-tandwiel versie te bestellen, maar ik bestrijd liever de oorzaak dan dit symptoon. Iets moet veroorzaken dat de extrusion niet lekker gaat denk ik.
Het tandwieltje kan prima wat versleten zijn en daardoor wat skippen. Je zou hem eens wat in hoogte kunnen verschuiven zodat een ongebruikt deel het contact met het filament maakt. Of gewoon vervangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Ik heb een stepper motor over van mijn extruder. Deze wil ik gaan gebruiken om mijn rolgordijn open en dicht te doen. Maar ik snap, na het lezen van aantal artikelen over stepper motoren, nog steeds niet hoe ik deze moet aansluiten op een spanningsbron.
Wat ik heb begrepen (correct me if I'm wrong), is dat de 4.8V die op de motor staat, niet het het maximale voltage is. Dat ligt veel hoger.
Nu heb ik nog een 5V voeding liggen. Kan ik die via een Shelly schakelaar direct aan de motor aansluiten of heb ik nog een stepper driver nodig? Ik snap nog steeds niet helemaal wat een stepper driver nu doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:51

GeeBee

Oddball

@Xyphoid
Als je een uurtje hebt, weet je ineens heel veel.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
Xyphoid schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 03:09:
Ik heb een stepper motor over van mijn extruder. Deze wil ik gaan gebruiken om mijn rolgordijn open en dicht te doen. Maar ik snap, na het lezen van aantal artikelen over stepper motoren, nog steeds niet hoe ik deze moet aansluiten op een spanningsbron.
Wat ik heb begrepen (correct me if I'm wrong), is dat de 4.8V die op de motor staat, niet het het maximale voltage is. Dat ligt veel hoger.
Nu heb ik nog een 5V voeding liggen. Kan ik die via een Shelly schakelaar direct aan de motor aansluiten of heb ik nog een stepper driver nodig? Ik snap nog steeds niet helemaal wat een stepper driver nu doet.
FYI Dit is meer een vraag voor de EL-kroeg: https://gathering.tweaker...message/71676692#71676692

Een stepper sluit je niet direct aan op een voeding, hier moet een driver tussen welke de motor aanstuurt. Ook heb je een controller nodig welke signalen stuurt naar de driver om te vertellen wat er moet gebeuren.
Toevallig ben ik met een soortgelijk project bezig maar dan voor normale gordijnen. Had het al werkend met een stevige continue servo, maar die maak teveel geluid dus werk ik nu aan versie 2.0 met een stepper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crackanimal
Jesse- schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:56:
[...]

Het tandwieltje kan prima wat versleten zijn en daardoor wat skippen. Je zou hem eens wat in hoogte kunnen verschuiven zodat een ongebruikt deel het contact met het filament maakt. Of gewoon vervangen :)
Inmiddels vrees ik dat het met mijn hot-end te maken heeft. Ik had een 'nieuwe' besteld omdat de originele destijds door een domme actie van mij, volledig geclogged was. Ik dacht een nieuwe met los bestelde bi-metal heatbreak te assembleren. Dit heeft ook tijden lang goed gewerkt.
Echter nu blijf ik steeds merken dat ik met extruden een probleem in de hot-end voel. Oftewel: het gaat vaak een uurtje goed, maar dan begint het gedoe.

Ik heb nu gestest op het moment de printer 'skipped', door de print te cancellen en de temperatuur op peil te houden ( 205 graden). Vervolgens de printkop wat omhoog te brengen, en handmatig met de knop op de extruder te 'feeden'. Hier voel ik een hele grote weerstand op de hot-end. Echt verstopt: met geen mogelijkheid/kracht krijg ik zelf het filament er dan doorheen. Draai ik dan het filament wat terug, en duw ik opnieuw aan, is het een hit-and-miss: na een paar keer komt het filament wel 'door' en loopt daarna weer soepeltjes.

ik heb met 3, 5 en 6mm retraction gewerkt, verschillende snelheden tussen 20 mm/s en 50 mm/s.Steeds hetzelfde verhaal.

Kort door de bocht: ik ga nu terug proberen met een 'meegeleverde' heatbreak, misschien toch iets met clogging/temperatuur door die bimetal heatbreak. ook het tandwieltje op de extruder vervangen of verzetten inderdaad - alhoewel ik die minder 'verdenk'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crackanimal
Update: Er komt weer een mooie benchy uit mijn printer :-) Het vervangen van de heatbreak voor een 'stock' versie heeft in mijn geval kennelijk wonderen gedaan! Nu opnieuw wat afstelling doen, maar daar kom ik wel uit - voor het eerst sinds tijden skipt de extruder in elk geval niet meer. Hurray!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Sjongejonge, printer print maandenlang prima.

En opeens de spoelhouder die kuren vertoont. Zichzelf ergens steeds vastdraait waardoor het niet meer lekker draait.
En opeens steeds verstoppingen in de heatbreak, van de dragonfly die er in zit.
En nu krijg ik met de beste wil van de wereld geen goede first layer meer.

Ik probeer al de hele dag iets uit de printer te krijgen, maar nada, noppes, niente. Net weer uitgezet. Morgen weer een dag.

En dit is ook een ding, why?!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1u_Q1F_sP9XtJI4j4ht7dfILNYQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lOo5gjOvMxGuaNUcCYXcfnik.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sugarlevi01 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 02:15:
Sjongejonge, printer print maandenlang prima.

En opeens de spoelhouder die kuren vertoont. Zichzelf ergens steeds vastdraait waardoor het niet meer lekker draait.
En opeens steeds verstoppingen in de heatbreak, van de dragonfly die er in zit.

Ik probeer al de hele dag iets uit de printer te krijgen, maar nada, noppes, niente. Net weer uitgezet. Morgen weer een dag.

[Afbeelding]
Weet niet hoeveel je print, maar volgens mij is het redelijk normaal dat je na een paar maanden printen wat onderhoud moet doen. Ik print bijn dagelijks.
Vastlopen van de spoelhouder heb ik geen ervaring mee, heb geen fancy spoelhouder setup.
Maar ik moet toch echt eens in de paar maanden hot-end uit elkaar halen, meestal klein stukje van de tube knippen en weer in elkaar zetten. Doe ik dat niet zie ik de print kwaliteit achteruit gaan, problemen met bed-adhesie etc. Meestal vervang ik dan ook de nozzle, waarschijnlijk niet nodig.

Na onderhoud van week of 2 geleden gaat het weer perfect, alleen deze keer gevoel dat ironing niet helemaal lekker gaat. Denk ik nozzle issue, geen echt probleem. Dan maar ff beter schuren en afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
De bed van mij Ender 3 v2 verloopt elke keer. Bij kleine prints zoals de kubus of de 3DBenchy geen probleem alleen problemen bij prints meer dan 1 uur.

Ik hoor hem dan over de tanden heen gaan tanden poetsen dus.

Heb vandaag alles gecontroleerd de tandriem en de pully ziet er allemaal goed eruit.

Denk dat misschien komt dat de motor te warm wordt en daardoor de pully gaat slippen. Helaas zit op de pully op de motor geen inbusstelschroef om hem wat vaster te draaien.

Zijn er meer die deze problemen hebben gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Evertt schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:49:
De bed van mij Ender 3 v2 verloopt elke keer. Bij kleine prints zoals de kubus of de 3DBenchy geen probleem alleen problemen bij prints meer dan 1 uur.

Ik hoor hem dan over de tanden heen gaan tanden poetsen dus.

Heb vandaag alles gecontroleerd de tandriem en de pully ziet er allemaal goed eruit.

Denk dat misschien komt dat de motor te warm wordt en daardoor de pully gaat slippen. Helaas zit op de pully op de motor geen inbusstelschroef om hem wat vaster te draaien.

Zijn er meer die deze problemen hebben gehad?
Misschien staan de wieltjes te strak?
Die kan je ook strakker of losser zetten.
https://youtu.be/yG0icKHnypY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Crxtreem schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:01:
[...]

Misschien staan de wieltjes te strak?
Die kan je ook strakker of losser zetten.
https://youtu.be/yG0icKHnypY
Nee dit is het ook niet.

Heeft altijd goed gewerkt tot dat ik een lang print wou printen. Hiervoor kon ik dit zonder problemen printen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVog
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-03 18:23
Misschien gaat je stappenmotor steps overslaan, door een warmteprobleem. Heb je al eens naar de instellingen van Vref gekeken?
Ik heb ooit eens de aanwijzingen van 123-3d gevolgd. Zie hier https://www.123-3d.nl/page/Creality_3D_Ender-3v2.html.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
smitae schreef op zondag 5 juni 2022 @ 08:18:
[...]

Weet niet hoeveel je print, maar volgens mij is het redelijk normaal dat je na een paar maanden printen wat onderhoud moet doen. Ik print bijn dagelijks.
Vastlopen van de spoelhouder heb ik geen ervaring mee, heb geen fancy spoelhouder setup.
Maar ik moet toch echt eens in de paar maanden hot-end uit elkaar halen, meestal klein stukje van de tube knippen en weer in elkaar zetten. Doe ik dat niet zie ik de print kwaliteit achteruit gaan, problemen met bed-adhesie etc. Meestal vervang ik dan ook de nozzle, waarschijnlijk niet nodig.

Na onderhoud van week of 2 geleden gaat het weer perfect, alleen deze keer gevoel dat ironing niet helemaal lekker gaat. Denk ik nozzle issue, geen echt probleem. Dan maar ff beter schuren en afwerken.
Ja, het is alleen jammer dat het nu allemaal achter elkaar mis gaat. Blijf ik bezig, met elke keer de overblijfselen van een mislukte print eraf schrobben, en weer een poging doen.

Vandaag ging alles het trouwens na alleen een keer het bed afstellen, weer helemaal goed. Ik snap er soms echt niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
EVog schreef op zondag 5 juni 2022 @ 22:52:
Misschien gaat je stappenmotor steps overslaan, door een warmteprobleem. Heb je al eens naar de instellingen van Vref gekeken?
Ik heb ooit eens de aanwijzingen van 123-3d gevolgd. Zie hier https://www.123-3d.nl/page/Creality_3D_Ender-3v2.html.
Bedankt voor de tip. Ga dit proberen vref te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexvanas
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-10 16:48
sugarlevi01 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 02:15:
...

[Afbeelding]
First layer problemen en het plaatje kunnen heel goed met elkaar te maken hebben! Het ziet er uit alsof je z-motor steps geskipt heeft bij het maken van het mesh. Of dat de touch-sensor is verschoven, heb je die schroefjes al gecontroleerd?

Bij het printen gaat hij dan compenseren voor een verschil dat er eigenlijk niet is, waardoor die eerste laag compleet mislukt.

Kan ook verklaren waarom hij het later wel weer deed: nieuwe mesh zonder (of met minder) gekke dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

ImNotnoa schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:29:
[Afbeelding]

Deze tip stond een paar maanden geleden ook in dit topic en is inderdaad ideaal. Er is ook een RGB-varian te kopen maar daar heb je niets aan geloof ik. Die strip heb ik ook in mijn Ender zitten sindsdien. Het kabeltje heb ik verlengd en weggewerkt in een verticale V-groef en gekoppeld aan mijn RasPi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

smitae schreef op zondag 5 juni 2022 @ 08:18:
[...]
Bedoel je hiermee dat het de hele 'printerkop' openmaakt plus de nozzle vervangt? Ik heb zelf een DDE dus gaat dat ook bij mij op dan? Ja, voor wat betreft ie nozzle wel ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rincewind schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:52:
[...]
Bedoel je hiermee dat het de hele 'printerkop' openmaakt plus de nozzle vervangt? Ik heb zelf een DDE dus gaat dat ook bij mij op dan? Ja, voor wat betreft ie nozzle wel ja ;)
Ja, ik schroef de vents er af (hot-end en model), maak alles schoon. Haal de tube uit het hot-end, meestal knip ik dan de tube 2 of 3 cm bij en plaats die terug. Als de tube te kort is geworden vervang ik de tube. Dan nog ff de nozzle vervangen en done. Print ding weer zoals het hoort.

Maar ik heb geen DDE, dus kan mij voorstellen dat je minder issues/risico hebt dat je tube niet goed zit. Geen ervarin mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:45
Rincewind schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:44:
[...]
Deze tip stond een paar maanden geleden ook in dit topic en is inderdaad ideaal. Er is ook een RGB-varian te kopen maar daar heb je niets aan geloof ik. Die strip heb ik ook in mijn Ender zitten sindsdien. Het kabeltje heb ik verlengd en weggewerkt in een verticale V-groef en gekoppeld aan mijn RasPi.
Wel bij de computerspullen (usb) kijken en niet bij verlichting!! Thanks

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Geen idee wat er aan de hand was maar de printer doet het weer.

Het probleem was het bed na lange prints verliep van de Ender 3 v2. Alles gecontroleerd tandwiel en riem waren goed. Alleen heb de lager van de riem spanner wat ingevet met vaseline. Weet niet of dat het probleem was.

Had elke weer problemen met de filament van 123d3. Stringing of slechte hechting de prints hadden altijd fouten. Helaas heb ik dit ook met een andere PLA van 123. De kwaliteit is soms daarvan om te huilen.

Nu heb filament van Fiberlogy Easy PLA en de problemen zijn gelijk verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal

Solid Seal

3D Printer N00b

Mijn collega is ook erg geïntreseerd in een 3D printer en zit vooral naar de wat grotere Enders te kijken ,
De Ender 5 en 6.

Nu viel het hem op dat op de Ender 6 geen USB zit. hoe connect je deze dan voor bijvoorbeeld Pronterface ?

Em zou hij niet beter voor de iets kleinere Ender 3 S1(pro) kunnen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Solid Seal schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:55:
Mijn collega is ook erg geïntreseerd in een 3D printer en zit vooral naar de wat grotere Enders te kijken ,
De Ender 5 en 6.

Nu viel het hem op dat op de Ender 6 geen USB zit. hoe connect je deze dan voor bijvoorbeeld Pronterface ?

Em zou hij niet beter voor de iets kleinere Ender 3 S1(pro) kunnen gaan?
Heeft wel USB zit direct op de moederbord daarvoor moet je wel de kast open maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal

Solid Seal

3D Printer N00b

Evertt schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:38:
[...]

Heeft wel USB zit direct op de moederbord daarvoor moet je wel de kast open maken.
Ah ok :D thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Vanmorgen een lineaire rail en x-as adapterset binnen gekregen van Unitak3D
Was een klein half uurtje schroeven en alles zat erop.
Staat nu weer braaf te printen en voor zover gaat alles goed en loopt alles soepel.
Moet nog wel de boel goed levelen want de hoogte is net iets anders.

Van de week nog 2 railen bestellen voor de y-as.
Hiervoor print ik de adapters zodat hij zo laag mogelijk blijft.

Z-as twijfel ik nog over of dat een grote meerwaarde heeft omdat deze maar weinig beweegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Ik zette de verlichting aan in de hobby kamer even later stopte de printer ermee. Helaas heb ik deze probleem eerder gehad tijdje was het niet meer voorgekomen.
De Octoprint stop ermee blijkbaar reageert de verlichting via het lichtnet op de raspberry pi. De printer zelf blijf staan en de tempartuur zijn nog hetzelfde en blijf staan waar de printer was gebleven.

Zijn er meer met deze probleem?

[ Voor 5% gewijzigd door Evertt op 11-06-2022 23:26 ]

Pagina: 1 ... 141 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie