Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Beekforel schreef op maandag 21 maart 2022 @ 17:11:
[...]

Meestal gebruik ik het meegeleverde tangetje. Stukjes "afknabbelen", soms grotere stukken als het soepel gaat.

Had je de print niet een kwartslag kunnen draaien om zo zonder support te printen?
Nee helaas, overal zit een inkeping waar een support voor nodig was.
Maar hij is er inmiddels redelijk aardig uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-10 22:08
Ik heb vorige week een skr mini e3 1.2 geinstalleerd (de andere modellen waren niet/nauwelijks op voorraad).

Deze handleiding gebruikt op mijn ender 3 (v1) https://letsprint3d.net/h...kr-mini-e3-board-ender-3/

Nu heb ik volgens de handleiding dus de fans omgeswapt, maar nu heb ik het idee dat sinds die periode mijn mainbord fan niet meer functioneert.

Dient deze swap persee te gebeuren? En hebben eventueel meer mensen hier last van gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
prekz schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:03:
Ik heb vorige week een skr mini e3 1.2 geinstalleerd (de andere modellen waren niet/nauwelijks op voorraad).

Deze handleiding gebruikt op mijn ender 3 (v1) https://letsprint3d.net/h...kr-mini-e3-board-ender-3/

Nu heb ik volgens de handleiding dus de fans omgeswapt, maar nu heb ik het idee dat sinds die periode mijn mainbord fan niet meer functioneert.

Dient deze swap persee te gebeuren? En hebben eventueel meer mensen hier last van gehad?
Ik heb de swap wel gedaan (ook E3 V1 met SKR Mini 1.2) en hier geen problemen gehad.

Welke filmware heb je? Mocht je toevallig ook BLTouch geinstalleerd hebben dan kun je evt eens testen met mijn firmware https://github.com/dhuit9...-E3-V1.2-BLTouch/releases (met extragratis tweakers bootscreen)

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-10 11:29

Rincewind

Take me in your arms tonight

Iemand hier ervaring met Winkle PLA Filament te koop bij Amazon? Prijstechnisch erg interessant..

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-10 22:08
ImNotnoa schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:32:
[...]

Ik heb de swap wel gedaan (ook E3 V1 met SKR Mini 1.2) en hier geen problemen gehad.

Welke filmware heb je? Mocht je toevallig ook BLTouch geinstalleerd hebben dan kun je evt eens testen met mijn firmware https://github.com/dhuit9...-SKR-Mini-E3-V1.2-BLTouch (met extragratis tweakers bootscreen)
Qua firmware nog niks aangepast dus gewoon stock marlin (versie nummer even niet voor de hand omdat de printer aan het printen is).

BLtouch staat voor vanmiddag op de planning, ik zal eens naar jouw firmware kijken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:00
Ik zit nu te kijken naar het printen met dit filament, de oranje kleur.

Het is echt rotspul, het hecht amper aan zichzelf (raft van 4 lagen op een bed van 60 graden)!

Weet iemand een alternatief voor kleine rollen kleurtjes PLA filament dat zeker weten wel goed hecht cq lekker plakkerig is als het op een verwarmd bed ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08-10 22:38
Ik weet dat 3dwensshop samples van gewone pla verkoopt. Geen idee of andere dat ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik heb even op 3dwensshop.nl gekeken, maar via het zoekfilter 100 gram vond ik alleen reinigingsfilament.

Maar ik heb nog even verder gezocht en vond dit:
https://www.123-3d.nl/3D-...-sample-pakket-p1612.html

Het gaat hier echter om willekeurige kleuren.
Ik denk dat ik t.z.t. maar eens ga e-mailen met de servicedesk van 123-3d hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 11:38
Uruk-Hai schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:45:
Ik heb even op 3dwensshop.nl gekeken, maar via het zoekfilter 100 gram vond ik alleen reinigingsfilament.

Ik denk dat ik t.z.t. maar eens ga e-mailen met de servicedesk van 123-3d hierover.
Even sorteren op prijs (laag-hoog). https://3dwensshop.nl/pro...nt/?orderby=price&paged=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Uruk-Hai schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:45:

Beetje hetzelfde idee; https://3dwensshop.nl/?s=10+meter&post_type=product

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ah, dank jullie. Had ik het toch iets te snel opgegeven dus.

[ Voor 96% gewijzigd door Uruk-Hai op 29-03-2022 02:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:30
Dank voor de tip.
Kan ik meteen eens eSun proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Banditoz
eSun bevalt mij prima. Wel alleen pla+ geprobeerd in diverse kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-10 09:21

Ravhin

no <root>...

Ik ben ook erg tevreden met eSun - ik merk alleen wel dat ik nog regelmatig last heb van warping (wat volgens de boekjes met PLA niet zou moeten zijn). Ik heb 3D-LAC geprobeerd en een pritt-stift; beide geven zonder een brim warping (en volgens mij is haarlak een stuk goedkoper dan 3D-LAC en exact hetzelfde ;) ).
Gisteren is de BL-Touch binnengekomen en ga ik die op mijn Ender 3D MAX zetten en de firmware flashen. Kijken of dat enige soelaas biedt.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Ik volg een aantal 3D-print-YT kanalen waaronder Teaching Tech en CHEP. Die laatste heeft altijd een c.g. Filament Friday waarin meestal hij iets interessants over de Ender 3 plaatst. Ruim een maand geleden plaatste hij een video over een zeer snelle manier van printen op de Ender 3. Hij gaf zelf toe dat het een beetje een hack was want hij pakte een Ultimaker profile en gebruikt deze op een Ender 2. Maar het was wel 2x zo snel.

Vorige week kwam hij op deze video terug en plaatste een wel werkende oplossing om op een Ender 3 inderdaad 2x zo snel te printen als bij een gelijkwaardig standaard profile. Ik was wel zo nieuwsgierig om het te proberen en inderdaad: eenzelfde print met zijn Extra Fast Profile is bijna de helft sneller. Ik print een cover voor mijn Ender PSU en met een gelijkwaardig standaard profile was dat 6u25m en nu is dat 3u44m. Bijna 3 uur sneller!

Natuurlijk is het niet de beste top kwaliteit maar voor de prints waarbij het niet om HQ gaat is dit wel een grote winst. Mijn print loopt nu en over 3 uur weet ik meer...

Doe er je voordeel mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Ik ben bezig met het vervangen van alle fans op mijn E3 Pro voor stille (als het kan Noctua) fans. Ik gebruik dus deze DDE:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5N5tivD8kaKXYQmHLOnBjtWxTMg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5Fn25Wtm1VdzhVLJY96blm0q.jpg?f=user_large
Die voorste parts-cooling 5015-fan wil ik ook vervangen door een stillere. Heeft iemand enige suggestie welke ik dan kan nemen? Noctua heeft ze volgens mij niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rincewind schreef op zondag 3 april 2022 @ 14:03:
Ik ben bezig met het vervangen van alle fans op mijn E3 Pro voor stille (als het kan Noctua) fans. Ik gebruik dus deze DDE:
[Afbeelding]
Die voorste parts-cooling 5015-fan wil ik ook vervangen door een stillere. Heeft iemand enige suggestie welke ik dan kan nemen? Noctua heeft ze volgens mij niet...
Zover ik weet en kon vinden helaas geen stille uitvoering van te krijgen. Heb er diverse gekocht in de afgelopen maanden maar uiteindelijk maken ze allemaal dezelfde herrie goedkoop als duurdere uitvoeringen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

MikeOO schreef op maandag 4 april 2022 @ 07:47:
[...]

Zover ik weet en kon vinden helaas geen stille uitvoering van te krijgen. Heb er diverse gekocht in de afgelopen maanden maar uiteindelijk maken ze allemaal dezelfde herrie goedkoop als duurdere uitvoeringen >:)
Daar was ik al bang voor. Blijkbaar zal ik toch de hele mount moeten aanpassen om een noctua te gebruiken als ik die 5015-fan wil vervangen. En daar heb ik geen zin in eigenlijk dus ga ik maar eens kijken of ik de hele printer in een enclosure kan bouwen. Ik ben al begonnen met deze te bouwen dus ik denk dat als de deurtjes erin zitten het ook wat stiller kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ravhin schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 09:50:
Ik ben ook erg tevreden met eSun - ik merk alleen wel dat ik nog regelmatig last heb van warping (wat volgens de boekjes met PLA niet zou moeten zijn). Ik heb 3D-LAC geprobeerd en een pritt-stift; beide geven zonder een brim warping (en volgens mij is haarlak een stuk goedkoper dan 3D-LAC en exact hetzelfde ;) ).
Gisteren is de BL-Touch binnengekomen en ga ik die op mijn Ender 3D MAX zetten en de firmware flashen. Kijken of dat enige soelaas biedt.
Ik heb de BL-Touch ongeveer 8 uur van mijn leven gegeven maar hij gaf mij weinig gemak terug. Continu storingen, inconsistent gedrag, niet doorlopen van de 9-punts leveling... hij gaat vrolijk terug naar Amazon en ik ga het manueel levelen perfectioneren. Ik krijg het gevoel dat ik niet een variabele heb uitgesloten, maar drie extra heb toegevoegd :|

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:33
Ravhin schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:12:
[...]
Ik heb de BL-Touch ongeveer 8 uur van mijn leven gegeven maar hij gaf mij weinig gemak terug. Continu storingen, inconsistent gedrag, niet doorlopen van de 9-punts leveling... hij gaat vrolijk terug naar Amazon en ik ga het manueel levelen perfectioneren. Ik krijg het gevoel dat ik niet een variabele heb uitgesloten, maar drie extra heb toegevoegd :|
Dat had ik ook toen ik hem net had, maar bleek dat ik niet alle draadjes goed had aangesloten, misschien dat je daar nog naar kan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Bartske schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:57:
[...]

Dat had ik ook toen ik hem net had, maar bleek dat ik niet alle draadjes goed had aangesloten, misschien dat je daar nog naar kan kijken.
Het zijn twee connectors - ik had gezien dat daar nogal wat discussie over was. Voorzover ik kan zien zijn ze goed aangesloten. Ik ga dit nog wel een keer checken. Dank voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Vanavond eindelijk begonnen aan de ventilator upgrades van mijn 3v2.
De fans van het moederbord zijn vervangen voor 92mm versies van Noctua.
Scheelt best veel qua lawaai.
Morgenavond mijn voetjes pas zien te krijgen.
Ik heb squashbal voetjes maar de voorste gaan heel slecht in het profiel.
Dus even kijken hoe ik dit goed krijg.

Dan kan de printer weer staan en kan ik de ventilators van de hotend aan gaan pakken als ik hiervoor een goede plek heb voor de buck converters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rincewind schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:39:
[...]
Daar was ik al bang voor. Blijkbaar zal ik toch de hele mount moeten aanpassen om een noctua te gebruiken als ik die 5015-fan wil vervangen. En daar heb ik geen zin in eigenlijk dus ga ik maar eens kijken of ik de hele printer in een enclosure kan bouwen. Ik ben al begonnen met deze te bouwen dus ik denk dat als de deurtjes erin zitten het ook wat stiller kan zijn.
Zelf zet ik de fan op 50%, print vrijwel alles in PET-G, en dan is het prima te doen. Op 100% is het niet erg prettig als hij in de buurt staat >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Ik probeer al een tijdje een keycap te printen. Dat gaat alleen goed met een brim vanwege de dunne randen van de keycap zelf. Zie hier wat ik probeer te printen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNCUpS8-TDiTrQHpudAR0ibVuSk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tqx3qjw8RFOPG0e0yUbUGpvR.jpg?f=user_large
In het midden zit de zogenaamde stem en daar gaat het nu net niet goed. Als ik de print-preview bekijk wordt er ook een brim aan de binnenkant van de keycap en rondom die stem geprint:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-tZ6foOeIakf_LIDXjomuw55VQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6wgD7lqyNTjnBRH2cew87iJ4.jpg?f=user_large
En dat wil ik nou net niet. Iemand een idee om dat te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rincewind schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:05:
Ik probeer al een tijdje een keycap te printen. Dat gaat alleen goed met een brim vanwege de dunne randen van de keycap zelf. Zie hier wat ik probeer te printen: [Afbeelding]
In het midden zit de zogenaamde stem en daar gaat het nu net niet goed. Als ik de print-preview bekijk wordt er ook een brim aan de binnenkant van de keycap en rondom die stem geprint:
[Afbeelding]
En dat wil ik nou net niet. Iemand een idee om dat te voorkomen?
Dacht dat je outside only kon kiezen? Zit ff niet achter de prive PC kan het niet checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

smitae schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:59:
[...]

Dacht dat je outside only kon kiezen? Zit ff niet achter de prive PC kan het niet checken.
Klopt. Die optie heet 'Brim Only on Outside' in Cura en die staat ook aan. Maar nog zie ik die brim ook rondom de stem..

Om het nog wat leuker te maken: SuperSlicer plaatst geen brim rondom de stem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xKs09LoBRl7hLyNbhRK7_zD1GY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gqaHSDw43v4A2f9gdANb3MYA.jpg?f=user_large
Waarom Cura dan wel?!?

[ Voor 32% gewijzigd door Rincewind op 06-04-2022 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-10 07:31
Omdat het andere software is haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Gisteren weer een print gemaakt.
Deze vannacht in de vriezer gelegd om eraf te halen.
Net de print eraf. Maar nu komt de coating van de glasplaat.

Is die coating niet bestand tegen temperatuurverschillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Crxtreem schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 10:27:
Gisteren weer een print gemaakt.
Deze vannacht in de vriezer gelegd om eraf te halen.
Net de print eraf. Maar nu komt de coating van de glasplaat.

Is die coating niet bestand tegen temperatuurverschillen?
Waarom ik de vriezer? Als hij is afgekoeld komt hij er toch simpel van af? Nooit problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
MADG0BLIN schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:58:
[...]

Waarom ik de vriezer? Als hij is afgekoeld komt hij er toch simpel van af? Nooit problemen mee.
Bij mij is het zelfs na een nacht afkoelen niet los te krijgen.
Als ik hem in de vriezer leg kan ik hem er wel redelijk makkelijk af krijgen.

Ik heb nu eigenlijk alleen vrij lage modellen geprint dus ik kan ook niet echt veel kracht zetten op mijn modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Ik heb ooit met spiegel geexperimenteerd, dat was het niet vondt ik. Ik print nu al 2 jaar op een flex sheet (pei). En dat werkt fijn. Als de hechting minder wordt even heet water met dreft en dan met een stukje keukenpapier afdrogen. Dat werkt echt fijn. En de sheet is buigzaam dus even een beetje buigen na het afkoelen en de print komt los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Eindelijk mijn Noctua upgrade uit kunnen voeren.
Wat een verschil zeg.
Het is nu een niet storende zoem op de achtergrond en je hoort de motoren duidelijker dan de ventilators.
Enigste is dat ik mijn ventilator van de voeding wil vervangen voor een andere versie.
Ik heb nu een 92x20mm versie maar deze is het meest aanwezig als hij aanslaat.
Op het moederbord heb ik een 92x14mm versie en die hoor je haast niet.
Dus ik denk dat ik er zo 1 ook op de voeding plaats.
Verder is nu de ventilator van de object koeling het meest aanwezig.
Ik denk dat dit komt door de 2 kanalen van de brissfang.

Maar zeker blij met de upgrade.

Volgende stap Jyers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Jyers geïnstalleerd en werkt best goed.
Moet nog wel wat wegwijs worden in de menu’s.

Display upgraden is nog niet gelukt maar is niet zo’n grote ramp.
Als het display opstart flitst hij even blauw en wordt dan direct oranje.

Zijn er voor de ender 3v2 ook brackets voor lineare rails die je zelf kan printen?

Vind de kits niet echt makkelijk te vinden en wil misschien dit als volgende upgrade gaan voorbereiden.

Ik zou dan de X en Y as willen ombouwen.
De Z as is niet continu in beweging dus die komt later wel.

[ Voor 29% gewijzigd door Crxtreem op 12-04-2022 20:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Kwam deze gisteren tegen. Zelf geen ervaring mee, gebruik Klipper :)

Om Marlin Firmware wat eenvoudiger te maken,
https://3dwork.io/marlin/index.php

[ Voor 15% gewijzigd door MikeOO op 13-04-2022 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Toch iets merkwaardigs met jyers.
Als ik een autohome doe of een andere handeling met beweging van de assrn blijf ik een gezoem horen van de motoren.
Als ik dan bijvoorbeeld het bed wil verplaatsen staat deze muurvast.
Pas bij disable stepper motors komen ze weer los.

Hoort dat, of is dat een bug in de software?

Gisteren draaide alles vrij goed maar nu gaat alles niet echt lekker.
Extruder tandwieltje springt ook ineens over het fillament.
En de boel blijft ook niet goed zitten.
Argh.

[ Voor 22% gewijzigd door Crxtreem op 13-04-2022 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 09:02
Ik heb net voor m'n Ender 3 S1 deze mod uitgevoerd:
(het plaatje is heel mooi, maar die laat niet zien dat er nog wel wat kabels van de fans weggewerkt moeten worden...)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EEZrJH503uFTlcz7z6zxQuu414=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7zVJjkGVanZYnOGDEoPjWHe7.webp?f=fotoalbum_large
https://cults3d.com/en/3d...dual-40mm-fan-shroud-psdj

En daarna ook de fans voor het moederbord en de voeding vervangen met 120mm varianten die wat minder hoeven te doen. Heb eea vastgeplakt, dat is nu nog aan het drogen. Vanavond de boel weer monteren en dan hopen dat het werkt.

De fans aan de onderkant zitten op een losse voeding, zodat die niet via een buck converter of zener diode hoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

JakeOfOz schreef op donderdag 14 april 2022 @ 08:33:
Ik heb net voor m'n Ender 3 S1 deze mod uitgevoerd:
(het plaatje is heel mooi, maar die laat niet zien dat er nog wel wat kabels van de fans weggewerkt moeten worden...)
[Afbeelding]

En daarna ook de fans voor het moederbord en de voeding vervangen met 120mm varianten die wat minder hoeven te doen. Heb eea vastgeplakt, dat is nu nog aan het drogen. Vanavond de boel weer monteren en dan hopen dat het werkt.

De fans aan de onderkant zitten op een losse voeding, zodat die niet via een buck converter of zener diode hoeven.
Dit ziet er wel heel bulky uit - heb je niet het probleem dat het gewoicht een probleem gaat worden? Niet zozeer voor de stappenmotor maar ook vanwege inpuls; een zwaardere printkop heeft een lagere responstijd (massa = traag) waardoor de torque op je stappenmotor groter wordt en mogelijk de nauwkeurigheid naar beneden gaat. Of ben ik nu te paranoia?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
Daar heb ik wel even naar lopen kijken inderdaad. Het verschil in gewicht met het origineel is bij mij zo'n 20 gram geworden. De Sprite extruder is van zichzelf al heel erg licht, dat maakt dat dit wel haalbaar moet zijn.

Mijn idee is dat je dit pas merkt als je op de limiet van de printsnelheid wil gaan werken. Uiteraard ga ik het wel in de gaten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTROX
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-10 14:14

TTROX

Christian N

Crxtreem schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:55:
Toch iets merkwaardigs met jyers.
Als ik een autohome doe of een andere handeling met beweging van de assrn blijf ik een gezoem horen van de motoren.
Als ik dan bijvoorbeeld het bed wil verplaatsen staat deze muurvast.
Pas bij disable stepper motors komen ze weer los.

Hoort dat, of is dat een bug in de software?

Gisteren draaide alles vrij goed maar nu gaat alles niet echt lekker.
Extruder tandwieltje springt ook ineens over het fillament.
En de boel blijft ook niet goed zitten.
Argh.
Ja dat hoort zo, je motoren blijven onder stroom staan, zodat ze de positie van de printkop na het homen vasthouden.
Bij Disable stepper haal je de stroom van de motoren af waardoor je ze met de hand weer kunt bewegen.
Nu ben je ook wel je home positie kwijt en zul je weer opnieuw moeten homen waarschijnlijk.

Volgens mij is ingesteld dat na 3 minuten (zoiets?) de motoren weer spanningsvrij worden gemaakt wanneer er geen andere invoer meer wordt gegeven.

Enschede | 6720wp JinkoSolar 16x420 Z 47°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik heb voor de eerste keer wat geprint in PETG, op een Ender 5. Alleen ziet het resultaat er nogal funky uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhrDPsDHhrnCW37c1MVS-zae8g0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LY7tPwKuoCL1U5wcSJnuTp5A.jpg?f=fotoalbum_large
In eerste instantie dacht ik, tijdens het printen dat het stringing was door een te hoge temperatuur, deze heb ik toen verlaagd naar 220, maar dat blijkt geen soelaas geboden te hebben. Nu na het printen lijkt het er op dat het probleem alleen optreedt bij de wanden en die een grote gatenkaas is (het ronde uiteinde kun je letterlijk doorheen kijken doordat laagjes ontbreken).

Nu wou ik een beetje snel snel de print aanzetten en afronden. En eigenlijk ben ik mij bij het zien van deze problemen pas gaan inlezen. En ik vermoed nu dat ik de snelheid niet op 100mm/s had moeten zetten, al helemaal niet voor de wanden. Is dat een correcte constatering?
Deze waardes heb ik gebruikt omdat ik, een tijdje terug, Fluidd/Klipper heb geïnstalleerd en nu ook eindelijk maar eens wat configuratie/kalibratie werk heb gedaan, en een van die prints moest op 100mm/s en was in PLA gewoon goed. Maar waarschijnlijk dus dat die snelheid lang niet geschikt is voor PETG?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Het ziet er uit alsof de filamenten niet aan elkaar hebben kunnen hechten - ik vind zelf 100 mm/s best snel (Ender 3 MAX). Ik heb wel eens een test gedaan met sneller printen en kwam ook tot een dergelijk resultaat.

Ik zou eerst maar eens op 60 mm/s testen en zien hoe dat er uit ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Yup, snelheid omlaag is stap 1. Je kunt desnoods de binnenkant wat sneller zetten. Maar zeker de buitenste lijn zou ik op 60 of zelfs 40 zetten.
Langzamer is altijd beter.

En PLA print wat makkelijker dan PETG, om die reden idd een goed idee om toch ff een calibratie rondje te doen. Snelheid, temp, etc.

Dit ziet er ook een beetje uit zoals ik ooit had omdat ook last had van heat-creep omdat mijn hot-end cooler defect was. Geen idee of dat nu een probleem is met je print. Maar je print wel op hogere temperatuur met PETG, dus zou kunnen. Maar goed, blijf een gokje aan de hand van de foto van mij.

[ Voor 3% gewijzigd door smitae op 15-04-2022 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Thanks beiden. Heb de print intussen alweer een tijdje aan staan, nu bij layer 10 / 276, en ziet er tot nu toe goed uit.

Snelheid staat nu op 50 mm/s met van Cura de standaard "walls op 50%" oftewel 25 mm/s. Part cooling fan op 40% wat schijnbaar ook een dingetje is bij PETG (niet op 100% de part cooling). En temperatuur op 235 voor hotend en 70 voor bed. Dus temperatuur wel weer iets opgeschroefd voor de "stickyness".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-10 19:30
Beetje zitten zoeken, maar kom er niet aan uit.

Heb meer dan een jaar lang de printer niet meer gebruikt (zat in een verbouwing). Nu weer begonnen. En dus gaat miijn PLA er lekker vlotjes door.

Waar moet ik nu zijn voor gewoon huis/tuin en keuken PLA?

Ik leit het eerst uit Engeland komen, maar ja, dat kan niet meer echt voor een leuke prijs

[ Voor 15% gewijzigd door maartend op 15-04-2022 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maartend schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 22:30:

Heb meer dan een jaar lang de printer niet meer gebruikt (zat in een verbouwing). Nu weer begonnen. En dus gaat miijn PLA er lekker vlotjes door.

Ik leit het eerst uit Engeland komen, maar ja, dat kan niet meer echt voor een leuke prijs
Kun je natuurlijk zelf eenvoudig opzoeken. Zijn zoveel plekken voor en voorraard en prijzen kunnen dagelijkse veranderen.

Maar vooruit. Zelf gebruik ik altijd Devil Design PETG maar PLA is er natuurlijk ook en print zeer goed voor een leuke prijs: https://www.tinytronics.n...20PLA%20Filament%201.75mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik gebruik sinds aanschaf van mijn E5 in 2019 alleen 123-3D Jupiter 19,50 per kg. Mogelijk niet de allergoedkoopste, maar ik ga niet switchen voor 1 euro minder. Alleen de zwarte PLA werkt niet lekker, andere kleuren geen probleem.

https://www.123-3d.nl/PLA/175-mm-PLA-p7315.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
MikeOO schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 07:36:
[...]

Kun je natuurlijk zelf eenvoudig opzoeken. Zijn zoveel plekken voor en voorraard en prijzen kunnen dagelijkse veranderen.
Precies dat dus. Gaat me minder om de prijzen, want dat kan ik idd zelf wel. Maar ik veronderstel dat er in PLA ook wel ontwikkeling zit.

Dus thnx. Ennuh, de door jou aangegeven pagina kwam bij mij niet naar boven, dus sowieso wat opgeschoten

[ Voor 10% gewijzigd door maartend op 16-04-2022 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
smitae schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 07:49:
[...]

Ik gebruik sinds aanschaf van mijn E5 in 2019 alleen 123-3D Jupiter 19,50 per kg. Mogelijk niet de allergoedkoopste, maar ik ga niet switchen voor 1 euro minder. Alleen de zwarte PLA werkt niet lekker, andere kleuren geen probleem.

https://www.123-3d.nl/PLA/175-mm-PLA-p7315.html
Thnx. Dus gewoon het oude Jupiter nog. Dan gebruik ik dat ook maar weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lexvanas
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-10 16:48

Ik gebruik (na de eerste proefrol Creality 8)7 ) het merk Esun, hun PLA+ print bij mij eigenlijk altijd goed. Verkrijgbaar via bijvoorbeeld Ome Bezos in allerlei leuke kleurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maartend schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 09:57:
[...]

de door jou aangegeven pagina kwam bij mij niet naar boven, dus sowieso wat opgeschoten
De link werkt bij mij wel dus vermoed dat het aan jouw kant iets niet goed gaat.

Even zoeken op Devil Design PLA Filament 1.75mm https://www.tinytronics.nl :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
MikeOO schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 14:38:
[...]

De link werkt bij mij wel dus vermoed dat het aan jouw kant iets niet goed gaat.

Even zoeken op Devil Design PLA Filament 1.75mm https://www.tinytronics.nl :)
Nee, bedoel ik niet. De link werkt, maar als zoekopdracht in google kwam deze toko niet naar boven. Dus daar ben ik je dankbaar voor.

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 16-04-2022 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maartend schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 15:07:
[...]

Nee, bedoel ik niet. De link werkt, maar als zoekopdracht in google kwam deze toko niet naar boven. Dus daar ben ik je dankbaar voor.
Ahhh duidelijk nu >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JakeOfOz
Ik gebruik nu het filament van FormFutura. Toko uit Nijmegen dacht ik (in ieder geval Nederland), die ook proberen wat duurzamer te zijn qua verpakking. Ze hebben goede gerecycled PLA, maar ook mooie combo kleuren en andere materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-10 13:15
Vraagje voor een Ender 5 plus: Upgrade silent mainboard V2.2 meebestellen of zijn er betere opties?
Of is het niet nodig het mainboard te upgraden en is deze standaard al redelijk stil?
Ik slaap in de kamer ernaast en heb geen last als de E3V2 aanstaat, wil dus een gelijkwaardig geluidsniveau hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
AteGjalt schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:54:
Vraagje voor een Ender 5 plus: Upgrade silent mainboard V2.2 meebestellen of zijn er betere opties?
Of is het niet nodig het mainboard te upgraden en is deze standaard al redelijk stil?
Ik slaap in de kamer ernaast en heb geen last als de E3V2 aanstaat, wil dus een gelijkwaardig geluidsniveau hebben.
Er zijn ook alternatieven vermoed ik. Na mijn eerste nachtelijke print op een Ender 5 (niet Plus du) heb ik toentertijd de SKR mini E3 besteld en ook tevreden over.

Lang verhaal kort: de motoren maken redelijk veel geluid, maar dat komt eigenlijk door de aansturing, zijnde de drivers voor de stepper motors op het bordje. Je moet dus even kijken welke drivers op het stock bordje zitten en opzoeken of die wel of niet luidruchtige motoren tot gevolg hebben. Op basis daarvan kun je dan evt ook kijken voor alternatieven. Op mijn SKR mini E3 zitten TMC2209 drivers, en qua resulterend geluid ben ik daar tevreden over. Maar ik heb dit bordje ook alweer twee jaar, dus het kan best dat er alweer andere bordjes zijn met mogelijk modernere drivers.
Voordeel van het silent bordje van Creality meteen mee bestellen zal wel zijn dat het een drop in replacement is. Bij andere bordjes kan dat nogal afwijken. De SKR Mini e3 is dan voor de Ender 3 maar ook compatibel met andere Ender modellen, zoals dus de 5. Alleen staat er standaard een firmware op voor de 3, dus daarvoor moest ik er zelf eentje maken. Maar qua formfactor, en schroefgaten, was de SKR Mini E3 dan wel compatible, en qua aansluitingen volgens mij ook vrijwel identiek. Ga je echt voor een ander bordje kan het dus zijn dat het bordje fysiek niet past, of de schroefgaten niet overeen komen, of zo'n soort dingen. Dat is dus uiteraard iets waar je rekening mee moet houden als je niet meteen de hele printer wilt ombouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-10 14:12

sjirafje

No inspirational quotes here

Het standaard bord van de E5+ heeft vrij luidruchtige stepper drivers. Ik heb er zelf destijds een SKR 1.4 ingezet zodat ik gebruik kan maken van dual-Z.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan niet direct vinden wat voor board er in de E5+ zit.
Kan alleen aangeven dat ik zelf mijn E5 heb geupgrade met een Creality silentboard, dat was toch wel erg prettig. Intussen staat mijn E5 nu in een IKEA kast, dus extra geluid demping, kast kan niet helemaal dicht want ik wil niet dat de kast te warm kan worden. Dus voldoende ventilatie en de temp in de kast is nu zo rond de 28 graden tijdens lange prints.
Meeste geluid komt nu van de hot-end, part-cooler en main-board fan. Motoren hoor je niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
Duidelijk verhaal, zal meteen het V2.2 moederbord meebestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Vanavond voor de voeding mijn Noctua 92x25 vervangen voor een 92x14 versie.
Ik vond de 92x 25 best aanwezig als deze aan ging.
Nu viel mij op dat de nieuwe fan niet direct op volle toeren ging draaien.
Is de ventilator van de mean well. Voeding ook variabel?
Of heb ik een los contactje.

Ook een 2e Z-as gemonteerd en heb ook een cr touch klaar liggen.

Hopen dat hiermee de prints wel overal op het bed vast blijven zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heb nog ff goed ingeslagen voor de prijsverhoging gaat komen…. Lijkt veel, maar eigenlijk is het zo weg 😜

In de planning een 2 meter hoge Saturn V inclusief toren van Thingiverse. Wel meer dan 1500 uur printen, dus zal wel ff gaan duren, want ik zal ook nog andere dingen printen. Of toch maar een printer nummer 2 halen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32hcp9YQtgQeN8pbr-O3yGSd7no=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rEpY21QGlwqjbMm1N1RoI3n6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juiced01
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:51
Ik ben bezig met het (opnieuw) kalibreren van mijn Ender 3 Pro. Ik heb, zoals iedereen denk ik, door middel van een papiertje het bed gekalibreerd. Ik gebruik het magnetische bed. Het voorbeeld hieronder is geprint met PLA van Devil Design. Als slicer gebruik ik Cura 4.11. Print temperatuur is 205 graden, bed temperatuur 60 graden.

Het valt me op dat er aan 1 kant van de print, een soort streep zit. De rest van de print ziet er volgens mij ok uit, maar steeds op dezelfde plek zit een afwijking.

Weten jullie hoe ik dit zou kunnen oplossen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hbzPKsy3PC7dUcFShWFPtRo5YJc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aXODyGhlxXPpBBdwuYJL51WK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door juiced01 op 01-05-2022 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
juiced01 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 21:11:
Ik ben bezig met het (opnieuw) kalibreren van mijn Ender 3 Pro. Ik heb, zoals iedereen denk ik, door middel van een papiertje het bed gekalibreerd. Ik gebruik het magnetische bed. Het voorbeeld hieronder is geprint met PLA van Devil Design. Als slicer gebruik ik Cura 4.11. Print temperatuur is 205 graden, bed temperatuur 60 graden.

Het valt me op dat er aan 1 kant van de print, een soort streep zit. De rest van de print ziet er volgens mij ok uit, maar steeds op dezelfde plek zit een afwijking.

Weten jullie hoe ik dit zou kunnen oplossen?
[Afbeelding]
Kan het de Z-seam zijn? Dus het punt waar de printkop elke keer staat als die naar de volgende laag gaat? Daar ontstaat altijd een randje / naad. Volgens mij heeft Cura daar een instelling voor, dat die elke keer op een ander punt staat als die de Z-as aanpast / naar de volgende laag gaat. Als je het zeker kunt weten kun je het wellicht in Cura nog zien in de "preview", of dit punt is waar die bij elke laag begint en eindigt. Of als je een camera bij de printer hebt die je doet opnemen zie je het daar wellicht ook op, dat de printer elke keer op dat punt "stopt" (of bij een timelapse die een "foto" van elke laag maakt dat de kop dus elke keer op dat punt staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juiced01
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:51
RobertMe schreef op zondag 1 mei 2022 @ 21:43:
[...]

Kan het de Z-seam zijn? Dus het punt waar de printkop elke keer staat als die naar de volgende laag gaat? Daar ontstaat altijd een randje / naad. Volgens mij heeft Cura daar een instelling voor, dat die elke keer op een ander punt staat als die de Z-as aanpast / naar de volgende laag gaat. Als je het zeker kunt weten kun je het wellicht in Cura nog zien in de "preview", of dit punt is waar die bij elke laag begint en eindigt. Of als je een camera bij de printer hebt die je doet opnemen zie je het daar wellicht ook op, dat de printer elke keer op dat punt "stopt" (of bij een timelapse die een "foto" van elke laag maakt dat de kop dus elke keer op dat punt staat).
Thanks! Ik ga er eens naar kijken.Hij staat blijkbaar (standaard) op Smart Hiding. Ik zal 'ns kijken wat dit doet op andere settings :).

Ha, je ziet inderdaad in Cura, bij Preview, deze streep staan, in het wit! Ik heb weer wat te doen: https://all3dp.com/2/cura-z-seam-tutorial/

Edit: Verhaal weggehaald over de eerste cm. dat klopt niet.

[ Voor 28% gewijzigd door juiced01 op 01-05-2022 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-10 14:12

sjirafje

No inspirational quotes here

Z seam op sharpest corner zetten.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Vanavond een briss fang met cr touch mount geplaatst op de ender 3v2.
Nu zitten hier sleufgaten in om hem te monteren.

Nu heb ik jyers met een 5x5 mesh erop gezet voor de bl touch.

Maar hoe krijg ik de cr touch goed afgesteld qua hoogte zodat hij de juiste afstand meet?

Nu probeert hij of door het bed heen te duwen of hij blijft er boven hangen.
Maar de afstand is niet een papier dikte.

Ik kan het bed wel afstellen met manual leveling maar dat is niet de bedoeling lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Crxtreem schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:17:
Vanavond een briss fang met cr touch mount geplaatst op de ender 3v2.
Nu zitten hier sleufgaten in om hem te monteren.

Nu heb ik jyers met een 5x5 mesh erop gezet voor de bl touch.

Maar hoe krijg ik de cr touch goed afgesteld qua hoogte zodat hij de juiste afstand meet?

Nu probeert hij of door het bed heen te duwen of hij blijft er boven hangen.
Maar de afstand is niet een papier dikte.

Ik kan het bed wel afstellen met manual leveling maar dat is niet de bedoeling lijkt mij.
1. Weet de firmware ook dat je een bl-touch gebruikt? Zo niet dit dus aanpassen in de fimrware of de juiste firmware downloaden en flashen.

2. Heb je wel XYZ Probe Offset ingesteld nadat je alles gemonteerd hebt in de firmware.
https://marlinfw.org/docs/gcode/M851.html

Kort gezegd dien je de waardes van je bl-touch tov de hotend op te geven.

3. Daarna stel je de z offset opnieuw in.
YouTube: Calibrating Z-Offset With A BLTouch Bed Levelling Probe

4. Nu opnieuw Bed level uitvoeren

tip: Als je nieuwe firmware maakt is het belangrijk om een reset uit te voeren met M502 en dan M500 om op te slaan.

Als je dat niet doet is de kans groot dat de printer oude instellingen blijft gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeOO op 03-05-2022 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
MikeOO schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 07:24:
[...]

1. Weet de firmware ook dat je een bl-touch gebruikt? Zo niet dit dus aanpassen in de fimrware of de juiste firmware downloaden en flashen.

2. Heb je wel XYZ Probe Offset ingesteld nadat je alles gemonteerd hebt in de firmware.
https://marlinfw.org/docs/gcode/M851.html

Kort gezegd dien je de waardes van je bl-touch tov de hotend op te geven.

3. Daarna stel je de z offset opnieuw in.
YouTube: Calibrating Z-Offset With A BLTouch Bed Levelling Probe

4. Nu opnieuw Bed level uitvoeren

tip: Als je nieuwe firmware maakt is het belangrijk om een reset uit te voeren met M502 en dan M500 om op te slaan.

Als je dat niet doet is de kans groot dat de printer oude instellingen blijft gebruiken.
Is dat de enige manier om het juist te krijgen?

Ik zie namelijk in het menu Prepare “Z-offset” staan.
Hier kan ik ook de Z positie afstellen.
Is dit eigenlijk hetzelfde als dat je dan met dat programma doe?
Had dit eigenlijk in het menu “Level” verwacht.

Ik heb nu Jyers met 5x5 en Bl touch erop staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Crxtreem schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:21:
[...]

Is dat de enige manier om het juist te krijgen?

Ik zie namelijk in het menu Prepare “Z-offset” staan.
Hier kan ik ook de Z positie afstellen.
Is dit eigenlijk hetzelfde als dat je dan met dat programma doe?
Had dit eigenlijk in het menu “Level” verwacht.

Ik heb nu Jyers met 5x5 en Bl touch erop staan.
Gebruik zelf Klipper dus weet niet welke mogelijkheden Jyers firmware zelf al heeft.
Z-Offset kun je meestal ook via menu instellen maar weet niet of de Probe Offset ook via het menu is in te stellen is.

Persoonlijk ben ik niet van kant en klare firmware aangezien je dan niet even snel een aanpassing kunt uitvoeren. Het is gemakkelijk maar dat is ook alles ;) Ervaring opdoen om het zelf te maken is toch erg handig bij dit soort problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-10 13:41
nu ruim een week in het bezit van een ender 3 S1. Printen lukt al aardig goed en lijkt goed afgesteld te zijn alleen wat maakt dat ding een geluid zeg.

Meer mensen hier last van? iemand al wat ventilators vervangen voor minder luidruchtige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Rickrebr schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:58:
nu ruim een week in het bezit van een ender 3 S1. Printen lukt al aardig goed en lijkt goed afgesteld te zijn alleen wat maakt dat ding een geluid zeg.

Meer mensen hier last van? iemand al wat ventilators vervangen voor minder luidruchtige?
Weet je zeker dat het de ventilators zijn? Als in: "normaliter" zijn het de stepper motors die flink wat lawaai produceren. Dit kun je, gek genoeg, oplossen door een ander (moeder)bordje te gebruiken met andere stepper drivers. De motors worden dan "anders" aangestuurd waardoor deze ook een stuk stiller zijn. Bij sommige printers heeft o.a. Creality zelf de keuze voor een "Silent board". Echter ken ik de E3 S1 niet dus geen idee of daarbij die mogelijkheid ook bestaat of dat je op zoek moet naar een 3th party bordje, als het geluid inderdaad van de stepper motors afkomstig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
RobertMe schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:04:
[...]

Weet je zeker dat het de ventilators zijn? Als in: "normaliter" zijn het de stepper motors die flink wat lawaai produceren. Dit kun je, gek genoeg, oplossen door een ander (moeder)bordje te gebruiken met andere stepper drivers. De motors worden dan "anders" aangestuurd waardoor deze ook een stuk stiller zijn. Bij sommige printers heeft o.a. Creality zelf de keuze voor een "Silent board". Echter ken ik de E3 S1 niet dus geen idee of daarbij die mogelijkheid ook bestaat of dat je op zoek moet naar een 3th party bordje, als het geluid inderdaad van de stepper motors afkomstig is.
Of het dat is weet ik niet maar zodra ik de printer aanzet begint hij een lawaai te maken, en het lijkt van de voeding af te komen aan de onderkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
Rickrebr schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:11:
[...]

Of het dat is weet ik niet maar zodra ik de printer aanzet begint hij een lawaai te maken, en het lijkt van de voeding af te komen aan de onderkant.
Op de ender 3 v2 komt er vooral lawaai van de psu fan en de moederbord fan. De eerste heb ik vervangen door een 80mm fan, moet je wel een andere onderplaat printen ( https://www.thingiverse.com/thing:4548187) en de moederbord fan heb ik vervangen door een noctua fan (let wel op voltage en gebruik eventueel een buck converter). Ik weet niet of dat bij de nieuwe versie 1 op 1 te vergelijken is maar ik gok dat je een aardig end komt hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
Bartske schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:18:
[...]

Op de ender 3 v2 komt er vooral lawaai van de psu fan en de moederbord fan. De eerste heb ik vervangen door een 80mm fan, moet je wel een andere onderplaat printen ( https://www.thingiverse.com/thing:4548187) en de moederbord fan heb ik vervangen door een noctua fan (let wel op voltage en gebruik eventueel een buck converter). Ik weet niet of dat bij de nieuwe versie 1 op 1 te vergelijken is maar ik gok dat je een aardig end komt hiermee.
Moet je dan een deel van de voedings plaat eraf laten? en ook de gehele plaat van de onderkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
Rickrebr schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:28:
[...]

Moet je dan een deel van de voedings plaat eraf laten? en ook de gehele plaat van de onderkant?
Ik weet niet hoe het bij jouw printer precies zit, maar bij de ender 3 v2 kan je de voedingsplaat losschroeven en deze erop zetten.

Maar als je meteen last hebt als je de printer aanzet zal het waarschijnlijk de moederbord fan zijn, die gaat meteen draaien bij aanzetten en de psu fan pas als hij warm wordt.

[ Voor 20% gewijzigd door Bartske op 04-05-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
Bartske schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:31:
[...]

Ik weet niet hoe het bij jouw printer precies zit, maar bij de ender 3 v2 kan je de voedingsplaat losschroeven en deze erop zetten.
Oke, ik zal vanavond eens de onderkant eraf halen. en foto uploaden.

Heb je trouwens linkjes voor de fans?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Bij mijn ender 3v2 gaat de fan van het moederbord pas aan als ik ga verwarmen.
De hotend fan staat wel altijd aan.

@Rickrebr
Voor de 3 S1 kwam ik dit filmpje tegen voor een fan upgrade:
https://youtu.be/TrO5Q0-KEFE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
Rickrebr schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:58:

Ja die maken enorm lawaai. Ik heb twee andere fan ducts geprobeerd, en de moederbord en psu fan vervangen met grotere modellen.
Standaard gebruikt de Ender 24V, dus als je normale pc fans wil gebruiken moet je er wel een Zener diode tussen solderen.

YouTube: Ender 3 S1 - The Silence of The Fans
(nogal vage intro, het echte begin is op 37 seconden)

Met de upgrades is de S1 echt heel stil, en hoor je alleen de stepper motors.

Andere optie is:
Dan heb je twee keer dezelfde fan, maar in mijn ervaring heb je dan wel wat weinig part cooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
Crxtreem schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:43:
Bij mijn ender 3v2 gaat de fan van het moederbord pas aan als ik ga verwarmen.
De hotend fan staat wel altijd aan.

@Rickrebr
Voor de 3 S1 kwam ik dit filmpje tegen voor een fan upgrade:
https://youtu.be/TrO5Q0-KEFE
Ja ik had dat filmpje ook al gezien, Wil eigenlijk alleen niet heel die bodemplaat mollen om er een 200mm fan in te zetten. Waarschijnlijk zal ik die psu cover printen die bartske hierboven linkte samen met de moederboard cover. Ik denk dat ik die wel ga aanpassen en een stuk eraf ga halen zodat deze gewoon plat geprint kan worden wat veel tijd zal schelen. na het slice kwam ik uit op 1 dag en 11 uur voor 1 print. dit komt omdat deze rechtop geprint moet worden met supports overal en rafts?
JakeOfOz schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:56:
[...]

Ja die maken enorm lawaai. Ik heb twee andere fan ducts geprobeerd, en de moederbord en psu fan vervangen met grotere modellen.
Standaard gebruikt de Ender 24V, dus als je normale pc fans wil gebruiken moet je er wel een Zener diode tussen solderen.

YouTube: Ender 3 S1 - The Silence of The Fans
(nogal vage intro, het echte begin is op 37 seconden)

Met de upgrades is de S1 echt heel stil, en hoor je alleen de stepper motors.

Andere optie is:
Dan heb je twee keer dezelfde fan, maar in mijn ervaring heb je dan wel wat weinig part cooling
Thanks voor de links! zal er naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Rincewind schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:35:
Iemand hier ervaring met Winkle PLA Filament te koop bij Amazon? Prijstechnisch erg interessant..
Even een update op mijn eigen post: 2 rollen gekocht en er gaan ook weer 2 rollen (roze en bruin) retour naar Amazon. Erg slechte PLA. Waar ik normaal print rond de 200/210 moest ik hier omhoog gaan naar 225 en nog had ik last van een verstopte nozzle of werd het filament niet goed 'doorgeduwd'. Ook hechte het niet goed. Mijn standaardprintje waarmee ik altijd test kwam er meermaals niet goed uit of helemaal niet eruit. Geen aanrader dus.

Doe er je voordeel mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
Rickrebr schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:29:
[...]

Ja ik had dat filmpje ook al gezien, Wil eigenlijk alleen niet heel die bodemplaat mollen om er een 200mm fan in te zetten. Waarschijnlijk zal ik die psu cover printen die bartske hierboven linkte samen met de moederboard cover. Ik denk dat ik die wel ga aanpassen en een stuk eraf ga halen zodat deze gewoon plat geprint kan worden wat veel tijd zal schelen. na het slice kwam ik uit op 1 dag en 11 uur voor 1 print. dit komt omdat deze rechtop geprint moet worden met supports overal en rafts?

[...]

Thanks voor de links! zal er naar kijken.
Het is niet een onderdeel wat hoge detail nodig heeft, zou de snelheid wat hoger zetten en een grotere nozzle gebruiken. Heb de PSU cover in 13u geprint en de MOBO cover in 8u met een 0.5 nozzle.
Deze voor psu https://www.thingiverse.com/thing:4644985,
Deze voor mobo https://www.thingiverse.com/thing:4644951

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-10 19:32

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Eerder vandaag een Ender 3 S1 besteld, komt als het goed is morgen binnen, heb er zin in.

Welke slicer kunnen jullie mij aanraden als newbie?

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Benjamin- schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:23:
Eerder vandaag een Ender 3 S1 besteld, komt als het goed is morgen binnen, heb er zin in.

Ik gebruik al jaren Cura. Niks mis mee, Open Source, dus gratis.
Maar ik heb dus geen ervaring met andere slicers…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cura is prima maar kan ook erg lastig zijn ivm de vele instellingen die je kunt maken.
Gebruik zelf al een tijd Superslicer (afgeleide van PrusaSlicer) met wat meer mogendheden. elf vindt ik deze erg prettig werken.

Maar je kunt ze naast elke installeren dus een kwestie van proberen en testen welke je het meest prettig vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Printer staat eindelijk weer te printen.

Alles van de printer afgesteld en gekalibreerd.
Daarna de brissfang lager vastgezet zodat mijn printkop verder van het printbed blijft.
Daarna met pronterface de mijn z-as afgesteld.
Afstand toch nog iets lager gezet dan in de instructies omdat de eerste laag ruimtes had.
Nu lijkt het wel goed te gaan.
Moet wel met PLA mijn bed op 57graden houden anders laat de print los van mijn glasbed.

De calibratie kubus is netjes aan alle kanten 20mm.

Nu het benchy bootje aan het printen.
Hij schraapt volgens mij nog wel met de kop over de print als hij snel naar een andere positie gaat.
Hopen dat hij hiermee niet de print losbeukt.
Heb de Z-seam op hoek aanstaan dus zal daar waarschijnlijk door komen dat hij elke keer naar de punt van de boeg schiet.

Morgen eens kijken of hoe de verdere tests werken van teaching tech.
https://teachingtechyt.github.io/calibration.html

Edit:
Benchy bootje heeft het niet tot het einde gehaald.
Bij het printen van het dak is hij losgekomen van het bed.
Kan het zijn dat de printkop te laag staat?
Als hij snel naar een andere positie gaat hoor ik hem de print raken.

[ Voor 12% gewijzigd door Crxtreem op 06-05-2022 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel

Wellicht het meest gebruikte bij Creality is Cura.
Ik gebruik zelf PrusaSlicer (maar ik heb, nog, geen Creality). Ik heb net even gekeken: De S1 wordt nu ook ondersteund, maar Alpha nog.
Ik vind Prusaslicer net even wat prettiger werken dan Cura, maar de keuze voor een slicer is persoonlijk.
Probeer ze beide even zou ik zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Vandaag de printer binnen gekregen. Eerst even de kat geprint. Ging eerst niet goed omdat die net iets te dicht op het bed zat en de boel mee smeerde. Maar daarna ging het goed.

Gisteren was ik voor het eerst met 3D aan de slag gegaan, en ik ben best positief over de uitkomst.

Sowieso veel van geleerd, want ik had een mooi idee hoe ik het mechanisme wilde laten werken, maar zeker met de huidige instellingen (had de standaard gebruikt) en omdat mijn filament nog niet binnen is (komt morgen), heb ik wat in de doos zat gebruikt, paste het allemaal niet zo precies als ik wilde.
Maar los van dat de volgende print beter zal zijn, weet ik ook wat ik in mijn design wil aanpassen om een beter resultaat te krijgen.

Toch mijn design met wat schraap werk, en alles heel standaard, werkt wel zoals bedoeld, en is 100% n00b qua 3d werk, ben ik zeer tevreden, want uiteindelijk wat ik in mijn hoofd had is er wel uit gekomen.

Erg leuk om op deze manier te creeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KtKMs0vxSGVmAXvoFgPsr_oMOeg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jdVrEdHkYep683nZh5elsFXS.jpg?f=fotoalbum_large

Test printje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofWlGpGk6R9e2lHeB81-hUIFkKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ymCT0LwyBYRa6TZlsrwLuyav.jpg?f=fotoalbum_large

Draaibare health dial gebruikt voor het spel Unmatched. De health dial die ik heb gemaakt heeft een Sith (Star Wars) emblem, omdat ik mijn eigen Sith deck heb gecreerd voor dat spel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PuGYLxQFFq-Z3_auxmwgIIIwc5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VGfOeLU3p55Twzg9Nd8Chr7P.jpg?f=fotoalbum_large

Hier kan je zien de bevestiging zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKqSO8J4DijMsPAZ2svvSqlhzyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yS0kQdrF6yLboXTzoeesJ8TW.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het 3 design. Ik had in het staafje een gaatje gemaakt, en dan in de bovenkant een zelf puntje, maar dat was met printen in beide gevallen wat dicht gegaan.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
AteGjalt schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:12:
[...]

Het is niet een onderdeel wat hoge detail nodig heeft, zou de snelheid wat hoger zetten en een grotere nozzle gebruiken. Heb de PSU cover in 13u geprint en de MOBO cover in 8u met een 0.5 nozzle.
Deze voor psu https://www.thingiverse.com/thing:4644985,
Deze voor mobo https://www.thingiverse.com/thing:4644951
Thanks! heb ze de afgelopen dagen geprint! de psu cover 2 keer mislukt vanwege gemiste instelling dat er een brim nodig was dus tot twee keer toe kwam er een support los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
Rickrebr schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:46:
[...]

Thanks! heb ze de afgelopen dagen geprint! de psu cover 2 keer mislukt vanwege gemiste instelling dat er een brim nodig was dus tot twee keer toe kwam er een support los.
Had ik nog kunnen vermelden voor de zekerheid 8)7 , maar staat ook in de beschrijving geloof ik. Ik had een brim van 8mm gebruikt voor psu en 3mm voor de mobo.
Mooi dat t gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Benjamin- schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 02:02:
Vandaag de printer binnen gekregen. Eerst even de kat geprint. Ging eerst niet goed omdat die net iets te dicht op het bed zat en de boel mee smeerde. Maar daarna ging het goed.

Gisteren was ik voor het eerst met 3D aan de slag gegaan, en ik ben best positief over de uitkomst.

Sowieso veel van geleerd, want ik had een mooi idee hoe ik het mechanisme wilde laten werken, maar zeker met de huidige instellingen (had de standaard gebruikt) en omdat mijn filament nog niet binnen is (komt morgen), heb ik wat in de doos zat gebruikt, paste het allemaal niet zo precies als ik wilde.
Maar los van dat de volgende print beter zal zijn, weet ik ook wat ik in mijn design wil aanpassen om een beter resultaat te krijgen.

Toch mijn design met wat schraap werk, en alles heel standaard, werkt wel zoals bedoeld, en is 100% n00b qua 3d werk, ben ik zeer tevreden, want uiteindelijk wat ik in mijn hoofd had is er wel uit gekomen.

Erg leuk om op deze manier te creeren.

[Afbeelding]

Test printje

[Afbeelding]

Draaibare health dial gebruikt voor het spel Unmatched. De health dial die ik heb gemaakt heeft een Sith (Star Wars) emblem, omdat ik mijn eigen Sith deck heb gecreerd voor dat spel.

[Afbeelding]

Hier kan je zien de bevestiging zien.

[Afbeelding]

Dit is het 3 design. Ik had in het staafje een gaatje gemaakt, en dan in de bovenkant een zelf puntje, maar dat was met printen in beide gevallen wat dicht gegaan.
Tof zo'n eerst resultaat.
Als ik goed naar de onderkant van die munt kijk staat je bed nog niet helemaal level. Ik denk dat je z-offset nog iets naar beneden kan. Het oppevlakte zou egaal moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

rinkel schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:32:
[...]

Tof zo'n eerst resultaat.
Als ik goed naar de onderkant van die munt kijk staat je bed nog niet helemaal level. Ik denk dat je z-offset nog iets naar beneden kan. Het oppevlakte zou egaal moeten zijn.
Ik had hem iets naar boven gedaan omdat de eerste print zat te smeren, maar blijkbaar ietsje te ver naar boven. Zal bij de volgende weer aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
AteGjalt schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:02:
[...]

Had ik nog kunnen vermelden voor de zekerheid 8)7 , maar staat ook in de beschrijving geloof ik. Ik had een brim van 8mm gebruikt voor psu en 3mm voor de mobo.
Mooi dat t gelukt is.
Naja lezen is ook nog een vak apart he haha, ik had iets van 20mm en 10 ouzo. Heb alleen wel bij de mobo cover de supports goed vast zitten. Hoe krijg je dit het veiligst eraf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Benjamin- schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:18:
[...]

Ik had hem iets naar boven gedaan omdat de eerste print zat te smeren, maar blijkbaar ietsje te ver naar boven. Zal bij de volgende weer aanpassen.
Op zich zien ze er al mooi uit.
Het zijn relatief kleine voorwerpen, waarbij het vooral om de sfeer en design gaat, sierstukken. Je zou nog kunnen overwegen een kleinere nozzle te gebruiken. Alleen gaat dan de printtijd wel enorm omhoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AteGjalt
Rickrebr schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:24:
[...]

Naja lezen is ook nog een vak apart he haha, ik had iets van 20mm en 10 ouzo. Heb alleen wel bij de mobo cover de supports goed vast zitten. Hoe krijg je dit het veiligst eraf?
Hehe, herkenbaar probleem ja.
Ik doe mijn support meestal als tree support zonder infill, dan breekt het makkelijk af en hoef ik alleen de interface laag nog een beetje bij te werken.
Zet er een kleine schroevendraaier tussen en wrik het los of snij/zaag het los met een aardappelschilmesje oid.
Als het echt goed vast zit pak ik de kniptang erbij om het grootste deel verwijderen en doe ik de rest met de dremel of de 3D nabewerkingsset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
rinkel schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:33:
[...]

Het zijn relatief kleine voorwerpen, waarbij het vooral om de sfeer en design gaat, sierstukken. Je zou nog kunnen overwegen een kleinere nozzle te gebruiken. Alleen gaat dan de printtijd wel enorm omhoog.
Als cura 5.0 uit de beta komt kun je een met een grotere nozzle ook meer detail krijgen, zit een stukje slimmigheid in waarmee de lijnbreedte kleiner kan worden dan de nozzle size. Printtijden schijnen hierdoor ook met 20% verminderd te kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

rinkel schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:33:
[...]

Ik heb hier een 0.2 en 0.3 liggen. Daar wil ik ook zeker mee gaan experimenteren, maar focus me nu eerst om met 0.4 het goed onder de knie te krijgen. Er is zat te leren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
AteGjalt schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:08:
[...]

Hehe, herkenbaar probleem ja.
Ik doe mijn support meestal als tree support zonder infill, dan breekt het makkelijk af en hoef ik alleen de interface laag nog een beetje bij te werken.
Zet er een kleine schroevendraaier tussen en wrik het los of snij/zaag het los met een aardappelschilmesje oid.
Als het echt goed vast zit pak ik de kniptang erbij om het grootste deel verwijderen en doe ik de rest met de dremel of de 3D nabewerkingsset.
Thanks! Nog een vraagje. heeft de ender 3 v2/pro ook een plaat over de gehele onderkant?
Ik heb dus wat van de onderkant moeten weg knippen anders paste de plaat niet meer i.v.m. de hogere voetjes. (Ik heb de noctua fans nog niet)

Dit is van de S1:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lKEWLEfwtyUuM18YK_Oc47z33I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4358HxZKkQXD7QSJo6mUpZKc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
M'n V2 heeft geen plaat op de onderkant, zo ziet ie er uit met nieuwe fans:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nHN4r89hb_Q-pVDb_6gDqGshKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o4NTKqhjdamuI05TfMe6ZS1k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
AteGjalt schreef op zondag 8 mei 2022 @ 12:48:
M'n V2 heeft geen plaat op de onderkant, zo ziet ie er uit met nieuwe fans:
[Afbeelding]
Dan zal ik iets nieuws moeten verzinnen. Ik dacht aan de mobo cover gewoon op de metalen plaat te schroeven en dan de plaat door de helft bij die middelste schroefpunten, aan de rechterkant wel gewoon een psu cover gebruiken op mijn foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:55
Rickrebr schreef op zondag 8 mei 2022 @ 12:16:
[...]

Thanks! Nog een vraagje. heeft de ender 3 v2/pro ook een plaat over de gehele onderkant?
Ik heb dus wat van de onderkant moeten weg knippen anders paste de plaat niet meer i.v.m. de hogere voetjes. (Ik heb de noctua fans nog niet)

Dit is van de S1:

[Afbeelding]
Nee, bij de V2 zit er een plaat over de mobo en de voeding. Je hoeft niet de hele onderkant los te halen in ieder geval.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Pagina: 1 ... 140 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie