Overigens is het uithollen van dat ronde gat met de eerder genoemde tools in dit topic ook een fluitje van een cent.
Ik vind dat de standaard fans op mijn Ender 5 Pro redelijk wat herrie maken en wil ze misschien vervangen.
Had een mailtje naar 123-3d gestuurd met eventueel advies om ze te vervangen.
Ze raden deze dan aan:
https://www.123-3d.nl/Noc...r-19161-i6878-t15055.html
Maar moet dan ook deze installeren.
https://www.123-3d.nl/123...V-DC-2-A-i3869-t9746.html
Zijn dit de enige opties of zijn er eventueel alternatieven welke jullie kunnen aanraden?
Ze raden deze dan aan:
Zijn dit de enige opties of zijn er eventueel alternatieven welke jullie kunnen aanraden?
Lijkt er op dat je bij die stepdown converter nog zelf de connectoren er aan moet solderen.MADG0BLIN schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:53:
Ik vind dat de standaard fans op mijn Ender 5 Pro redelijk wat herrie maken en wil ze misschien vervangen.
Ze raden deze dan aan:
Weet niet hoeveel fans je nodig hebt en van welke maat maar Megekko heeft deze fans op 5v: https://www.megekko.nl/pr...3/Noctua-NF-A4x10-5V-40mm
Volgens mij is 40x40 alleen op de print kop en zijn de andere fans 60mm?
[ Voor 18% gewijzigd door Toppe op 24-02-2022 13:02 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
En dat is de reden dat ik het vraag. Wil met alle plezier wat kabels opnieuw aansluiten en schroeven, maar solderen gaat een aantal stappen te ver. Ik heb niet eens een soldeer apparaat.Toppe schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:55:
[...]
Lijkt er op dat je bij die stepdown converter nog zelf de connectoren er aan moet solderen.
Weet niet hoeveel fans je nodig hebt en van welke maat maar Megekko heeft deze fans op 5v: https://www.megekko.nl/pr...3/Noctua-NF-A4x10-5V-40mm
Volgens mij is 40x40 alleen op de print kop en zijn de andere fans 60mm?
Ben dus eigenlijk op zoek naar een iets simpelere oplossing om het geluid te verminderen met de 2 fans die bovenop zitten.
Als het 5v fans zijn dan kan je die van Megekko nemen, dat is standaard 5v. Sowieso moet je met z’n step down converter weer oppassen dat je hem goed monteert en het ding zelf dus niet verbinding maakt met de behuizing, tintelt zo lekkerMADG0BLIN schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:07:
[...]
En dat is de reden dat ik het vraag. Wil met alle plezier wat kabels opnieuw aansluiten en schroeven, maar solderen gaat een aantal stappen te ver. Ik heb niet eens een soldeer apparaat.![]()
Ben dus eigenlijk op zoek naar een iets simpelere oplossing om het geluid te verminderen met de 2 fans die bovenop zitten.
Overigens is die aan de zijkant weer van een ander maatje, de van zelf is wat kleiner en zit niet in het midden.
[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 24-02-2022 13:11 ]
Met een 40x10 Noctua op de hotend loop je wel het risico op heatcreep.
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Nee, zijn 24V als ik het goed lees overal.Toppe schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:11:
[...]
Als het 5v fans zijn dan kan je die van Megekko nemen, dat is standaard 5v. Sowieso moet je met z’n step down converter weer oppassen dat je hem goed monteert en het ding zelf dus niet verbinding maakt met de behuizing, tintelt zo lekker
Overigens is die aan de zijkant weer van een ander maatje, de van zelf is wat kleiner en zit niet in het midden.
Ah, ja dan heb je die wel nodig. 24v is geen standaard voltage dus dat beperkt je keus wel aardig.MADG0BLIN schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:15:
[...]
Nee, zijn 24V als ik het goed lees overal.
Nou moet je niet specifiek die Noctua’s hebben maar gewoon een stom exemplaar, die zijn er genoeg, alleen dus niet op 24v
@sjirafje wat bedoel je precies?
[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 24-02-2022 13:23 ]
https://all3dp.com/2/3d-printer-heat-creep/Toppe schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:23:
[...]
Ah, ja dan heb je die wel nodig. 24v is geen standaard voltage dus dat beperkt je keus wel aardig.
Nou moet je niet specifiek die Noctua’s hebben maar gewoon een stom exemplaar, die zijn er genoeg, alleen dus niet op 24v
@sjirafje wat bedoel je precies?
De luchtverplaatsing van zo'n Noctua is een stuk lager waardoor de hotend mogelijk onvoldoende gekoeld wordt (was bij mijn printer het geval). De warmte trekt daardoor te ver omhoog waardoor filament te vroeg smelt.
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Voor de fan onderin heb ik wel een Noctua 4010 genomen, die koelt voldoende voor het SKR Mini moederbordje wat er in mijn Ender 5 zit.MADG0BLIN schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:53:
Ze raden deze dan aan:
De fan van de voeding maakt ook lawaai, die heb ik ook vervangen voor een ander 12v model, maar of dat een 12V of 24V fan is, wisselt per type voeding.
De part cooling fan van Creality ging bij mij enorm ratelen, dus daar heb ik een andere voor besteld, van Ali. Even kijken hoe lang die meegaat.
Omdat er één fanpoort kapot is op mijn SKR bordje, draaien de fan van het moederbord en de hotend altijd zolang de printer aan staat, die zitten daarom beiden op 12V nu.
Inderdaad, daarom heb ik er een 4020 van Noctua op zitten, dat is wel het minimum. Je moet dan wel een andere koelerbehuizing voor de hotend printen. En een DC-DV converter is nodig van 24V naar 12V, daar zijn ook behuizinkjes voor om kortsluiting te voorkomen.sjirafje schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:14:
Met een 40x10 Noctua op de hotend loop je wel het risico op heatcreep.
Daar had ook geen zin in om te solderen https://www.amazon.nl/Dol...x=buck%2Caps%2C70&sr=8-17MADG0BLIN schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:07:
[...]
En dat is de reden dat ik het vraag. Wil met alle plezier wat kabels opnieuw aansluiten en schroeven, maar solderen gaat een aantal stappen te ver. Ik heb niet eens een soldeer apparaat.![]()
deze heb ik gebruikt om een 12v fan op het mainbord te doen kan je schroeven
https://www.amazon.nl/XTV...fix=jst%2Caps%2C80&sr=8-6 En deze heb ik gebruikt om de fans op de hotend vast te maken ( dan kan je daarna ook altijd makkelijk wisselen.
Soldeerbout zijn de kosten nietMADG0BLIN schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:07:
[...]
Is niet moeilijk om te doen en leer je in paar minuten als je dit nooit hebt gedaan. Zeker met een step down converter toch wel een pre om deze veilig te kunnen aansluiten. Je hebt ze ook wel met aansluitblokjes ipv soldereer punten maar ergens moet je toch een snoertje verlengen en ontkom je er bijna niet aan.
Noctula bij hotend zou ik gaan voor een 4020 ipv 4010. Werkt prima en gebruik ik nu al geruime tijd.
Noctua is prijzig maar is het zeker waard. Zelf alle fan's vervangen door dit merk en de stilte die het geeft is een genot. Helaas een 5015 fan waar geen stille voor is te krijgen en die maakt nu alleen nog geluid.
Andere goedkope fan nemen is zeker een optie maar zijn niet zo stil als Noctula.
Als je meerdere fans hebt en een Pi, kun je volgens mij veel beter zo'n kleine 5V voeding en een SSR kopen. Dan sluit je meerdere zaken probleemloos aan. Zo'n converter is ook weer verlies (warmte) en de voeding van de printer moet harder werken.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Heeft iemand een oplossing voor de Ender 5 Plus bedleveling?
Ik krijg na 1,5 maand de bedleveling maar niet gedaan na de aankoop .(ik heb ook ender 3 V2, dus weet hoe een printer werkt)
Ik weet hoe ik moet bedlevelen, dus dat is het probleem niet.
Ik heb ook keer op keer Creality's youtube filmpje gevolgd IVM de BL-Though leveling. (die nu op de 5 plus zit)
Maar steeds na alles gedaan te hebben kan ik niet printen!
Problemen:
- Prints plakken niet aan het bed (al ander glasbed gekocht, helpt ook niet), ook verschillende lijmsoorten geprobeerd.
- BL- Thouch raakt soms in de war en botst hard tegen alle kanten van mijn printer op en leveld soms buiten bed, andere keren doet hij het wel heel goed.
- Lijkt of na het levelen de BL-Thouch de nozzel steed omhoog gooit, waardoor mijn papier bij manueellevelen ruimschoots eronder kan bewegen zonder te schrapen.
- Al Eeprom gereset, helpt ook niet.
Ik weet dat het misschien ook iets te maken kan hebben met de Z-Offset instelling, maar dat is nou net de vraag daarna, hoe moet ik dat doen? iemand een uitleg of filmpje ernaar toe?
Of andere tips ook ivm met de BL-Thouch die in de war is soms?
Dank jullie alvast.
Ik krijg na 1,5 maand de bedleveling maar niet gedaan na de aankoop .(ik heb ook ender 3 V2, dus weet hoe een printer werkt)
Ik heb ook keer op keer Creality's youtube filmpje gevolgd IVM de BL-Though leveling. (die nu op de 5 plus zit)
Problemen:
- Prints plakken niet aan het bed (al ander glasbed gekocht, helpt ook niet), ook verschillende lijmsoorten geprobeerd.
- BL- Thouch raakt soms in de war en botst hard tegen alle kanten van mijn printer op en leveld soms buiten bed, andere keren doet hij het wel heel goed.
- Lijkt of na het levelen de BL-Thouch de nozzel steed omhoog gooit, waardoor mijn papier bij manueellevelen ruimschoots eronder kan bewegen zonder te schrapen.
Ik weet dat het misschien ook iets te maken kan hebben met de Z-Offset instelling, maar dat is nou net de vraag daarna, hoe moet ik dat doen? iemand een uitleg of filmpje ernaar toe?
Dank jullie alvast.
En als je de BL-touch uitzet? Andere firmware zonder BL-touch erop?Jootje schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:58:
Problemen:
- BL-Touch raakt soms in de war en botst hard tegen alle kanten van mijn printer op en leveld soms buiten bed, andere keren doet hij het wel heel goed.
Dank jullie alvast.
En dan eerst eens kijken of je dan de boel stabiel kunt krijgen zonder BL-touch. Om idd te controleren of de BL-touch het probleem is.
Daarna weer nieuwe firmware erop met BL-touch? En dan kijken of je de boel wel goed kunt krijgen met de BL-touch.
Ik heb geen ervaring met de E5+ (ik heb een E5 met upgrades nu een pro zonder BL-touch)
Tot nu toe nog nooit de need gehad om een BL-touch erop te zetten, alles werkt goed en stablel.
Ik heb een Ender-5 met BLTouch. Maar moest wel de Z Probe offset instellen Dat is de afstand tussen de BLTouch en de Nozzle. Omdat anders de probe van de BLTouch het Z 0-punt is en je in de lucht print. Maar jou problemen lijken daar niet echt op. Dus misschien is dat wat anders dan jij bedoeld.Jootje schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:58:
Problemen:
Dank jullie alvast.
Heb je overigens wel de juiste firmware? Als je BlTouch botst lijkt het er op dat hij de XY afstanden tussen de nozzle en de BLTouch ook niet weet.
[ Voor 4% gewijzigd door bloblub op 25-02-2022 09:38 ]
Wat ik doe is de 'z-axis 0.1mm' op papierdikte zetten en die waarde invullen bij 'Z-offset' dit op een CR20 pro. En het gaat meestal goed ;-)Jootje schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:58:
M
Bing
Bij mijn Ender3 wordt de Z-Offset opgeslagen op het SD-kaartje in de printer. Wanneer ik vanuit Octoprint een print start, zonder dat het SD-kaartje in de printer zit, gaat het ook helemaal mis.Jootje schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:58:
Problemen:
Dank jullie alvast.
Bij het instellen van mijn Z-Offset heb ik onderstaande filpmje vanaf 10:22 gevolgd:
YouTube: CR Touch Install Guide – Complete Walkthrough!
Hopelijk heb je iets aan bovenstaande
Dat is helaas het probleem, de z offset is NIET in te vullen bij de ender 5 plus met aanraakscherm. Dus bijvoorbeeld om 0.1mm in te voeren bij het bedleveling gedeelte.
Ik kan daar enkel met babysteps werken door op de knop omhoog of omlaag te drukken met stapjes van 0.1mm.
Dus dan denk je: nou prima dan doe ik dat, maar 1 stapje om hoog van 0.1mm is te veel en zit je papier te los ( je zou bijna 2 papieren eronder kunnen schuiven zoveel ruimte) en 1 stapje omlaag van 0.1mm is het papier er niet onder vandaan te krijgen zo vast zit het. Helaas kan het niet nog nauwkeuriger ingesteld worden om een tussenweg te vinden, wat wel bij een draaiknop scherm kan.
En de firmware opnieuw erop zetten om het ZONDER BL-Touch te laten werken, daar durf ik niet aan te beginnen, lijkt me echt te moeilijk, voor het geval ik iets verkeerd doe. Welk firmware gebruik ik dan? Waar haal ik het vandaan? Hoe zet ik het erop? Al dat soort zaken....
Helaas wil de winkel mij ook niet helpen, al vanaf dag 1. Ik ben nu 1,5 maand verder...pppffff.
Zij hebben wel 1 maal laten zien dat het werkt (zeggen ze met een voorbeeld printje en een foto) toen ik mijn printer had gebracht en toen ik thuis kwam na het weer terughalen, nog steeds niets. Alle problemen bleken hetzelfde. Ze wilden in de winkel niet eens laten zien hoe ik het zou moeten afstellen, gewoon een snel voorbeeldje vroeg ik, meer niet, via touch scherm laten zien, niet helemaal bedlevelen etc. Dus kleine moeite voor hen geweest als ze meewerkte. Maar dat wilden ze dus niet. Daar zit je dan met een nieuw apparaat wat niet print en tevens je BL-touch raar doet en niet terug gebracht kan worden.
Mocht er nog iemand een ander idee of goed filmpje hebben (liefst dus met touch screen omdat dat anders werkt dan de draaiknoppen), dan heel graag. Ikzelf kan het maar niet vinden op youtube.
Tot zover bedankt allen voor jullie reacties die al gedaan zijn. Aardig dat jullie meedenken voor me!
Ik kan daar enkel met babysteps werken door op de knop omhoog of omlaag te drukken met stapjes van 0.1mm.
Dus dan denk je: nou prima dan doe ik dat, maar 1 stapje om hoog van 0.1mm is te veel en zit je papier te los ( je zou bijna 2 papieren eronder kunnen schuiven zoveel ruimte) en 1 stapje omlaag van 0.1mm is het papier er niet onder vandaan te krijgen zo vast zit het. Helaas kan het niet nog nauwkeuriger ingesteld worden om een tussenweg te vinden, wat wel bij een draaiknop scherm kan.
En de firmware opnieuw erop zetten om het ZONDER BL-Touch te laten werken, daar durf ik niet aan te beginnen, lijkt me echt te moeilijk, voor het geval ik iets verkeerd doe. Welk firmware gebruik ik dan? Waar haal ik het vandaan? Hoe zet ik het erop? Al dat soort zaken....
Helaas wil de winkel mij ook niet helpen, al vanaf dag 1. Ik ben nu 1,5 maand verder...pppffff.
Zij hebben wel 1 maal laten zien dat het werkt (zeggen ze met een voorbeeld printje en een foto) toen ik mijn printer had gebracht en toen ik thuis kwam na het weer terughalen, nog steeds niets. Alle problemen bleken hetzelfde. Ze wilden in de winkel niet eens laten zien hoe ik het zou moeten afstellen, gewoon een snel voorbeeldje vroeg ik, meer niet, via touch scherm laten zien, niet helemaal bedlevelen etc. Dus kleine moeite voor hen geweest als ze meewerkte. Maar dat wilden ze dus niet. Daar zit je dan met een nieuw apparaat wat niet print en tevens je BL-touch raar doet en niet terug gebracht kan worden.
Mocht er nog iemand een ander idee of goed filmpje hebben (liefst dus met touch screen omdat dat anders werkt dan de draaiknoppen), dan heel graag. Ikzelf kan het maar niet vinden op youtube.
Tot zover bedankt allen voor jullie reacties die al gedaan zijn. Aardig dat jullie meedenken voor me!
Je hebt wel een beetje pech denk ik. En het niet willen mee werken van de winkel valt mij ook tegen. Vooral omdat men volgens mij ook juist de E5-plus als printer met BL-touch aanmerkt die dus automatisch de bedlevel doet.
Bedlevel proces filmpje van Creality voor je printerheb je waarschijnlijk al 100x doorlopen?
YouTube: Creality Ender-5 Plus Bltouch Leveling Tutorial (2019)
Uiteindelijk moet je nog steeds finetuning doen met de draaiknoppen onder het bed en daarna zal de printer automatisch de lieveling doorlopen?
0,1 mm is naar mijn idee ook de goede afstand van nozzle tot bed, dus de stand voordat het papier vast zit is de goede stand.
Dus eerst in het midden met de BL-touch je z-goed zetten en daarna moet je met de hand nog steeds op de rest van het bed je papier bedlevel uitvoeren.
Maar mogelijk begrijp ik je niet goed en bedoel je dat er iets anders fout gaat. Maar het instructie filmpje van Creality lijkt mij redelijk duidelijk?
Werkt dat niet volgens het instructie filmpje dan toch maar weer de winkel benaderen en aangeven dat de printer niet naar behoren werkt? Je zit toch nog in de garantie periode?
Eerst moet je je printer werkend krijgen voor je iets met je firmware ofzo gaat doen.
That’s it denk ik, veel succes.
Bedlevel proces filmpje van Creality voor je printerheb je waarschijnlijk al 100x doorlopen?
YouTube: Creality Ender-5 Plus Bltouch Leveling Tutorial (2019)
Uiteindelijk moet je nog steeds finetuning doen met de draaiknoppen onder het bed en daarna zal de printer automatisch de lieveling doorlopen?
0,1 mm is naar mijn idee ook de goede afstand van nozzle tot bed, dus de stand voordat het papier vast zit is de goede stand.
Dus eerst in het midden met de BL-touch je z-goed zetten en daarna moet je met de hand nog steeds op de rest van het bed je papier bedlevel uitvoeren.
Maar mogelijk begrijp ik je niet goed en bedoel je dat er iets anders fout gaat. Maar het instructie filmpje van Creality lijkt mij redelijk duidelijk?
Werkt dat niet volgens het instructie filmpje dan toch maar weer de winkel benaderen en aangeven dat de printer niet naar behoren werkt? Je zit toch nog in de garantie periode?
Eerst moet je je printer werkend krijgen voor je iets met je firmware ofzo gaat doen.
That’s it denk ik, veel succes.
[ Voor 4% gewijzigd door smitae op 26-02-2022 08:51 ]
Ik heb alleen de originele Creality hot-end cooler vervangen door deze (oeginele had de geest gegeven)MADG0BLIN schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:53:
Ze raden deze dan aan:
https://www.amazon.nl/-/e...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
Gewoon een 40x10, de rest is bij mij nog origineel, maakt wel wat geluid, maar staat bij mij in een kast dus niet echt een probleem. Stiller gaat denk ik alleen lukken door grotere fans te gebruiken, je zult toch een vergelijkbare luchtstroom moet genereren als de originele fans, maar dan zul je idd aan de slag moet met wat converters etc.
Heb je misschien een foto / filmpje van je first layer?Jootje schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:20:
Dat is helaas het probleem, de z offset is NIET in te vullen bij de ender 5 plus met aanraakscherm. Dus bijvoorbeeld om 0.1mm in te voeren bij het bedleveling gedeelte.
Als je in interface de Z offset niet kunt instellen zou je het met gcode kunnen doen. Je kunt je pc / laptop verbinden met pronterface:
https://m.all3dp.com/2/pr...ad-install-and-set-it-up/
Je kunt dan met M851 kijken wat de Z offset momenteel is. Met M851 Z-XXX kun je de offset aanpassen. Mocht je een betere waarde hebben gevonden, dan kun je die met M500 definitief opslaan.
Wat @wapper20 ook al aangeeft kun je alles ook instellen via commando's en gebruik je zelf niet eens het scherm. Sterker nog ik kijk nooit naar het display maar doe alles via iets als Octoprint maar dan voor Klipper.Jootje schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:58:
Problemen:
Dank jullie alvast.
Kijk anders die filmpje eens, heeft mij toen goed geholpen om dit goed af te stellen.
YouTube: Calibrating Z-Offset With A BLTouch Bed Levelling Probe
Tevens zou ik eens kijken voor een update of andere firmware.
Je zou alles gewoon via het display moeten kunnen doen en als dat niet lukt dan lijkt het erop dat de firmware of niet goed is gemaakt of iemand heeft een firmware erop gezet die niet volledig is.
En de BL-Touch zelf zou natuurlijk ook een probleem kunnen zijn. Sommige hebben kuren.
Je kunt dit ook testen zie bv: YouTube: Overview of the Marlin Probe Repeatability Test
Soms moet je wel aanpassingen doen in de firmware waardoor je deze dus zelf moet compileren om dat te doen maar op zich ook handig als je weet hoe dat moet. Dan heb je geen beperkingen meer qua instellingen.
Andere firmwares zijn helemaal niet nodig bij een stock Ender 5 plus! Ga daar pas mee aan de gang als je de printer goed werkend hebt en al een beetje ervaring met de printer hebt, en vanuit die ervaring behoefte hebt aan andere firmware.Jootje schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:20:
Toen ik nog het originele scherm gebruikte op mijn e5+ heb ik gewoon de methode uit het creality filmpje gebruikt. Bij mij werkte dat gewoon en kon ik gewoon de z-offset instellen (Z-axis Compensation). Wat werkt er bij jou niet? Kun je anders misschien een filmpje maken van wat er mis gaat?
[ Voor 4% gewijzigd door sjirafje op 26-02-2022 12:11 ]
Wie gebruikt er hier de Euclid Probe? Ik zat net te kijken naar deze video van Teaching Tech en werd er wel heel nieuwsgierig van. Er zijn mounts en docks te vinden op de GitHub pagina voor de Ender 3 en de Ender 5 (wel de stock varianten). Momenteel heb ik een werkende BLTouch-kloon maar dit ziet er wel heel leuk uit.
[ Voor 17% gewijzigd door Rincewind op 26-02-2022 12:39 ]
Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees
:strip_exif()/f/image/ZhIRJsl4xQGsf3sqVOLVXqoG.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo staat de Ender 5 Pro er nu bij. Schiet al mooi op en alleen nog wachten op de Voron extruder onderdelen.
Wat is er aangepast:
- Octoprint + 7" inch touchscreen + Klipper
- Rode profiel rubbers
- Drag Chains voor alle kabels
- Bed Support
- Prusa Pei Sheet
Heb je ergens een tutorial voor dat touchscreen? Ziet er makkelijk uitKevinSetz schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:25:
[Afbeelding]
Zo staat de Ender 5 Pro er nu bij. Schiet al mooi op en alleen nog wachten op de Voron extruder onderdelen.
Wat is er aangepast:Nog even wachten op de extruder en dan alles afstellen inclusief auto bed leveling.
- Octoprint + 7" inch touchscreen + Klipper
- Rode profiel rubbers
- Drag Chains voor alle kabels
- Bed Support
- Prusa Pei Sheet
Hier de uitleg van octoprint te installeren:Toppe schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:31:
[...]
Heb je ergens een tutorial voor dat touchscreen? Ziet er makkelijk uit
https://octoprint.org/download/
Daarnaast moet je een plugin installeren genaamd Octodash.
https://github.com/UnchartedBull/OctoDash
Heb je de display wat er bij geleverd zit dan helemaal niet meer nodig?? #dommevraagKevinSetz schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:45:
[...]
Hier de uitleg van octoprint te installeren:
https://octoprint.org/download/
Daarnaast moet je een plugin installeren genaamd Octodash.
https://github.com/UnchartedBull/OctoDash
Mijn oude display doet helemaal niks meer omdat ik klipper heb geïnstalleerdToppe schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:50:
[...]
Heb je de display wat er bij geleverd zit dan helemaal niet meer nodig?? #dommevraag
Nice. OctoPrint gebruik ik al dus dit moet ook lukken. Alleen opzoek naar een touch-screen zonder dat ze de hoofdprijs vragen vanwege chip te kortKevinSetz schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:54:
[...]
Mijn oude display doet helemaal niks meer omdat ik klipper heb geïnstalleerdMaar je kan het andere scherm gewoon los koppelen die ben je niet meer nodig dan.
Ik heb lief 123 gesponsord, wel veel te duur maar had geen zin om te wachten op chinaToppe schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:58:
[...]
Nice. OctoPrint gebruik ik al dus dit moet ook lukken. Alleen opzoek naar een touch-screen zonder dat ze de hoofdprijs vragen vanwege chip te kort
Mooi inderdaad. Is dat het RPi 7" touchscreen? Want die heb ik ook, maar ik zoek een manier om 'm aan een extrusion te bevestingen. Ik heb er verschillende gezien, maar de ene was weer voor een ander scherm en toch niet wat ik zoek. Dit ziet er aardig uit. Heb je een link naar Thingiversie oid? En voor die dragchains ook. Misschien dat ik dat ook een keer ga doen. Heb wel een 5+, maar volgens mij zijn de maten van het frame gelijk.KevinSetz schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:25:
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Ik heb van thingiverse een mount gepakt voor het scherm.. maar dit is helaas dikke rotzooimphilipp schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 22:22:
[...]
Mooi inderdaad. Is dat het RPi 7" touchscreen? Want die heb ik ook, maar ik zoek een manier om 'm aan een extrusion te bevestingen. Ik heb er verschillende gezien, maar de ene was weer voor een ander scherm en toch niet wat ik zoek. Dit ziet er aardig uit. Heb je een link naar Thingiversie oid? En voor die dragchains ook. Misschien dat ik dat ook een keer ga doen. Heb wel een 5+, maar volgens mij zijn de maten van het frame gelijk.

De dragchain heb ik zelf er op gezet en eerst nog met tieraps vast gezet. hier ga ik later een ontwerp voor maken.
ik heb mijn 3d touch maar vervangen door de nieuwe kloon van Creality: de cr touch. die staafje van 3d touch is een kunststof staafje. deze is verbogen door spaghettiprint.
die van creality zelf is van metal en de vorm is wat compacter. oftewel minder kans op haken en buigen. is 1 op 1 vervanging. Sterker nog, ik heb de oude kabels behouden en simpel die oude stekker in die van Creality gestoken.
tot nu blij mee, zeker omdat de meegeleverde mount van metaal is en ook wat robuuster dan een print.
die van creality zelf is van metal en de vorm is wat compacter. oftewel minder kans op haken en buigen. is 1 op 1 vervanging. Sterker nog, ik heb de oude kabels behouden en simpel die oude stekker in die van Creality gestoken.
tot nu blij mee, zeker omdat de meegeleverde mount van metaal is en ook wat robuuster dan een print.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Er is op thingiverse een beschermkapje te vinden voor de bl/3d-touch. Die beschermt het pinnetje. Ik kan nu even de link niet opzoeken.kmf schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:15:
ik heb mijn 3d touch maar vervangen door de nieuwe kloon van Creality: de cr touch. die staafje van 3d touch is een kunststof staafje. deze is verbogen door spaghettiprint.
Lang lopen wikken en wegen over welke printer in wilde kopen (2 extruders ja/nee, grootte, merk) maar vandaag eindelijk de kogel door de kerk gejaagd. Zojuist een Creality Ender 3 MAX besteld, samen met eSun grijs PLA filament om mee te oefenen. Ik heb veel zin in mijn nieuwe hobby 
Reden voor de MAX is dat ik o.a. ook plantenpotjes e.d. wil printen in rare vormen en daar kom ik al snel tegen de maximale grootte aan van de Creality Ender 5 waar ik ook naar aan het kijken was. Ik heb wel wat ervaring met Arduino, procestechnologie en meet- en regeltechniek. Dan, uit die basis, hoop ik snel wat nuttige ervaring op te doen en mooie dingen te kunnen maken
Reden voor de MAX is dat ik o.a. ook plantenpotjes e.d. wil printen in rare vormen en daar kom ik al snel tegen de maximale grootte aan van de Creality Ender 5 waar ik ook naar aan het kijken was. Ik heb wel wat ervaring met Arduino, procestechnologie en meet- en regeltechniek. Dan, uit die basis, hoop ik snel wat nuttige ervaring op te doen en mooie dingen te kunnen maken
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Er is ook nog de 5Plus, lekker groot en een stevig frame, wat wel handig is voor grote prints. Is alleen een stuk duurder dan een 3 Max, dat dan weer wel.Ravhin schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:21:
Reden voor de MAX is dat ik o.a. ook plantenpotjes e.d. wil printen in rare vormen en daar kom ik al snel tegen de maximale grootte aan van de Creality Ender 5 waar ik ook naar aan het kijken was.
Ja, die ging inderdaad voor mij buiten het budget om in te stappen. Ik vertrouw er op dat de 3 MAX mij ook veel plezier gaat geven - we gaan het meemaken.mphilipp schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:43:
[...]
Er is ook nog de 5Plus, lekker groot en een stevig frame, wat wel handig is voor grote prints. Is alleen een stuk duurder dan een 3 Max, dat dan weer wel.
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Ik heb sinds een maand een 2de hands Ender 3 V2 met BL touch.
Printer draait JyersUI V2.0.1 firmware.
Na de print in huis gehaald te hebben, heb ik samen met een maat het bed handmattig recht gezet, en juist zoff set bepaald.
Daarna paar prints gemaakt welke via Cura aangepakt zijn.
Op zich werkte alles goed.
Voor print begon ging de BL touch naar het midden om juiste hoogte te bepalen en deed daarna zn werk.
Nou was ik wat info aan het lezen en kwm er toen achter dat ik dus een G29 code moest toevoegen in Cura, iets wat ik dus niet gedaan had.
Maar nu merk ik dat zodra ik een nieuwe print opstart het hele bed eerst wordt gemeten, en dan pas begint de print.
Neem aan dat dit zo hoort, maar ik vraag me af waarom ik deze stap nooit zie bij videos waar de BL touch installatie wordt uitgelegd.
Daar begint de print gelijk nadat de touch het midden heeft afgetast.
Code die ik hebgebruik is
G29 ; Auto bed leveling
Toevallig net een collega gesproken die ook een Ender heeft en die heeft me uitgelegd dat ik gewoon G29 moet vervangen voor M420 S1
Die pakt dan de mesh die opgeslagen is in de Eprom welke gesaved is na het auto leveling gedaan te hebben.
Weer iets wijzer
Printer draait JyersUI V2.0.1 firmware.
Na de print in huis gehaald te hebben, heb ik samen met een maat het bed handmattig recht gezet, en juist zoff set bepaald.
Daarna paar prints gemaakt welke via Cura aangepakt zijn.
Op zich werkte alles goed.
Voor print begon ging de BL touch naar het midden om juiste hoogte te bepalen en deed daarna zn werk.
Nou was ik wat info aan het lezen en kwm er toen achter dat ik dus een G29 code moest toevoegen in Cura, iets wat ik dus niet gedaan had.
Maar nu merk ik dat zodra ik een nieuwe print opstart het hele bed eerst wordt gemeten, en dan pas begint de print.
Neem aan dat dit zo hoort, maar ik vraag me af waarom ik deze stap nooit zie bij videos waar de BL touch installatie wordt uitgelegd.
Daar begint de print gelijk nadat de touch het midden heeft afgetast.
Code die ik hebgebruik is
G29 ; Auto bed leveling
Toevallig net een collega gesproken die ook een Ender heeft en die heeft me uitgelegd dat ik gewoon G29 moet vervangen voor M420 S1
Die pakt dan de mesh die opgeslagen is in de Eprom welke gesaved is na het auto leveling gedaan te hebben.
Weer iets wijzer
[ Voor 12% gewijzigd door seninha op 01-03-2022 17:32 ]
:strip_exif()/f/image/M6DxRHWnoOWPoKnjFf0V3YuS.jpg?f=fotoalbum_large)
@KevinSetz zijn keuze gekopieerd en m'n Ender voorzien van een goed display. Kan de originele er af en deze komt er voor in de plaats. Nu nog alleen opzoek naar een Pi 4 want had de verkeerde behuizing mee besteld en voor de 3+ lijkt er geen behuzing te zijn met dit type scherm
Wat linkjes:
Touchscreen
Behuizing
Omdraaien scherm
Omdraaien touch laag
PoE naar USB
Ik moest mijn screen softwarematig 180 graden draaien, anders stond hij onderste boven. Vergeet ook niet het touchscreen softwarematig om te draaien.
[ Voor 36% gewijzigd door Toppe op 04-03-2022 14:51 ]
@Toppe Ja super dik inclusief preview. Ik ben me mount nog aan het printen voor het scherm als die klaar is zal ik foto's posten!
vraagje, ik gebruik OctoPrint met de psu plugin en home assistant om mijn plug aan te sturen voor de ender 3 v2. is het mogelijk deze automatisch te starten wanneer ik vanuit cura naar OctoPrint upload? Dat lijkt niet goed te gaan.
Is je mount met een dichte achterkant? De aansluitingen tussen de Pi3+ en Pi4 zijn net anders en om nou hier speciaal een Pi4 voor te kopen voelt zo gek... Helemaal met die bizarre prijzen die ze ondertussen vragen.KevinSetz schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:54:
@Toppe Ja super dik inclusief preview. Ik ben me mount nog aan het printen voor het scherm als die klaar is zal ik foto's posten!
Yolo lekker een Pi4 besteld. Nu mezelf voorbereiden op enige discussie met de baas thuis
[ Voor 9% gewijzigd door Toppe op 04-03-2022 13:02 ]
Deze achterkant aangepast voor de pi3+ is wat mij betreft snel zat. Heb de pi4 ook in gebruik voor home assistant maar dat is een stuk zwaarder dan een 3d printer.Toppe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:57:
[...]
Is je mount met een dichte achterkant? De aansluitingen tussen de Pi3+ en Pi4 zijn net anders en om nou hier speciaal een Pi4 voor te kopen voelt zo gek... Helemaal met die bizarre prijzen die ze ondertussen vragen.
Yolo lekker een Pi4 besteld. Nu mezelf voorbereiden op enige discussie met de baas thuis
Klopt, met je eens. Maar ik krijg de achterkant niet lekker aangepast en ik heb nu twee Pi's in gebruik. Op één draai ik de tools voor mijn UPS en op de ander draaide ik OctoPrint. Beide werden gevoed met een PoE+ hat en dus wil ik graag weer één Pi terug om mee te spelen...KevinSetz schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:06:
[...]
Deze achterkant aangepast voor de pi3+ is wat mij betreft snel zat. Heb de pi4 ook in gebruik voor home assistant maar dat is een stuk zwaarder dan een 3d printer.
Verder is zo'n scherm leuk maar je ziet niet per definitie heel veel meer informatie er op. Hij komt op zolder te staan en dus zie ik hem verder toch niet. Maar goed, altijd handig zo'n scherm als ik eens wat anders wil proberen
[ Voor 81% gewijzigd door Toppe op 04-03-2022 13:14 ]
Toch handig zo’n 3D printer. Net even nog een een tanden borstel doosje voor dochterlief geprint
mijn bearings zijn eindelijk aangekomen uit China, welke spool holder raden jullie aan?
Het hangt een beetje van je opstelling af. Ik ben erg tevreden over TUSH (The Ultimate Spool Holder), maar dan wel met de parallel upgrade, zodat je de rails goed naast elkaar houdt terwijl je de breedte afstemt op de rol die je erop wil zetten.zierbeek schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:05:
mijn bearings zijn eindelijk aangekomen uit China, welke spool holder raden jullie aan?
Maar TUSH werkt denk ik alleen goed als ie naast of boven je printer staat. Het is dus geen spoolholder die aan je printer vast zit. Ik had 'm bovenop mijn Ikea Lack tafel staan, met een gaatje erin, waar ik met die klemmetjes een teflon tube naar de extruder liet gaan. Het mooie aan deze holder is dat ie lekker simpel is. Geen ingewikkelde constructies met een as waarop ie af kan rollen ofzo. Hier blijft ie altijd goed op staan. Stabiel, en het rolt goed dankzij de lagers.
Ik gebruik deze:zierbeek schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:05:
https://www.thingiverse.com/thing:4368727
Sinds kort heb heb ik bij het printen met mijn E3 Pro layershifts op bepaalde plekken. Aangezien ik niet kan plaatsen waar de shifts door komen en de standaard oplossing zoals bed levelen, hotend schoonmaken, belts spannen en extruder schoonmaken/calibreren niet helpen hoop ik dat een van jullie mij wat tips kan geven.
De shifts gebeuren op plekken in de print waar een overbrugging gemaakt wordt of een gap gesloten wordt. Hieronder wat voorbeelden, duidelijk te zien in de witte benchies maar zoals te zien in de rest van de fotos ook bij andere kleuren PLA. De shift lijken niet afhankelijk van de hoogte van de print, enkel van de layout.
Hier een album met wat voorbeelden: imgur album.
Mocht iemand een idee hebben hoe ik dit op kan lossen dan hoor ik het graag.
De shifts gebeuren op plekken in de print waar een overbrugging gemaakt wordt of een gap gesloten wordt. Hieronder wat voorbeelden, duidelijk te zien in de witte benchies maar zoals te zien in de rest van de fotos ook bij andere kleuren PLA. De shift lijken niet afhankelijk van de hoogte van de print, enkel van de layout.
Hier een album met wat voorbeelden: imgur album.
Mocht iemand een idee hebben hoe ik dit op kan lossen dan hoor ik het graag.
:strip_exif()/f/image/nI0KgteXR4kllBQHfgsxddvB.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien stoot de hotend tegen je print aan bij het verplaatsen?GLeenders schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:15:
Sinds kort heb heb ik bij het printen met mijn E3 Pro layershifts op bepaalde plekken. Aangezien ik niet kan plaatsen waar de shifts door komen en de standaard oplossing zoals bed levelen, hotend schoonmaken, belts spannen en extruder schoonmaken/calibreren niet helpen hoop ik dat een van jullie mij wat tips kan geven.
Had ik ook. Pas nadat ik goed bleef kijken, zag (en hoorde) ik dat ie af en toe tegen de print aan stootte.
Nu heb ik standaard z-hop aan. Kost wat tijd, maar meestal heb ik toch geen haast.
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
Ik heb geen ervaring met een E3 Pro maar ik vind eerlijk gezegd dat alle layers eigenlijk niet zo mooi op elkaar liggen. Worden er misschien steppers of stepper-drivers te heet? Lopen alle assen soepel als je ze met de hand beweegt? Geen extra weerstand op bepaalde plekken?
Ik heb een ender 3 pro en die print veel gladdere buitenwanden dus ergens moet er iets niet helemaal soepel gaan of te los zitten. Zoals vaker vermeld, alle riemen controleren of ze strak genoeg zitten en de rolwieltjes of die niet te strak staan afgesteld of te los.
Zo. Net even een Noctua NF-A8 ULN gekocht om de Ender 3 Pro PSU stiller te maken. Ik zag in een YT-clip dat iemand er een buck-converter bij plakte ook al is de Noctua 12V. Heeft iemand hier al die NF-A8 geplaatst in zijn PSU en is daar dan ook een buck converter bij nodig? Volgens mij niet..
Correct me if I'm wrong, maar de printer is 24V toch? Dus ja, dan heb je buck converter nodig voor 24 => 12.Rincewind schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:32:
Zo. Net even een Noctua NF-A8 ULN gekocht om de Ender 3 Pro PSU stiller te maken. Ik zag in een YT-clip dat iemand er een buck-converter bij plakte ook al is de Noctua 12V. Heeft iemand hier al die NF-A8 geplaatst in zijn PSU en is daar dan ook een buck converter bij nodig? Volgens mij niet..
In de psu zit volgens mij wel een 12v fan. Even nakijken voor je er stroom opzet
Klopt inderdaad maar meten is weten. Ze kunnen namelijk altijd iets veranderen in de voeding. Zelf heb ik fan ook vervangen door een Noctula en gewoon aangesloten op de bestaande aansluiting waar de huidige fan ook op is aangesloten. Deze pinnen even meten met een multimeter zodat je zeker weet dat er 12v op staat.Rincewind schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:32:
Let wel op, de fan gaat niet direct aan maar bij pas bij een bepaalde temperatuur.
Bij mn E3V2 had ik een 12V fan, dus geen buck nodig. Maar zoals de rest zegt, PSU open schroeven en controleren.Rincewind schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:32:
Dank voor de input. Vanavond komt de fan binnen (hoop ik). Eerst even een andere PSU-body printen en dan komend weekend de boel ombouwen. Eens zien of het scheelt.
Check wel echt je fan want hier zat er gewoon overal een 24v fan in.
Heb ook alles vervangen door 24v fans.
Heb ook alles vervangen door 24v fans.
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Een beetje duur maar wel een erg handige vervanging van mijn losse touchscreen+Raspi4 combo: de Raspberry Pad 5. Aangezien er een CM4 bij hoort zou je dus Octoprint/Klipper er ook op kunnen draaien en (in mijn geval) de RP4 vrij maken voor een ander project.
Er zijn ook andere soortgelijke oplossingen maar die hebben altijd een normale RP3/4 nodig en die zijn een stuk groter dan een CM3 of CM4.
Er zijn ook andere soortgelijke oplossingen maar die hebben altijd een normale RP3/4 nodig en die zijn een stuk groter dan een CM3 of CM4.
Zo. De Max staat in elkaar en de eerste prints zijn van het bed af:
De plantenpot heb ik met Creality Slicer gemaakt, baby Groot met Cura. de laatste vind ik wel prettiger werken.
Ik kwam daar wel tegen een probleem aan; de Ender 3 Max staat niet als profiel in Cura waardoor mijn bed en hoogte niet kloppen. Ik heb dit wel aangepast in het profiel, maar op de een of andere manier blijven de veiligheidsmarges even groot waardoor o.a. Vase niet past. Ik was uitgegaan van het Ender 3v2 profiel. Later las op fora dat de Max meer een afgeleide is van de 3 Pro
Heeft een van jullie dat probleem ook en daar een oplossing voor gevonden?
![]() | ![]() |
De plantenpot heb ik met Creality Slicer gemaakt, baby Groot met Cura. de laatste vind ik wel prettiger werken.
Ik kwam daar wel tegen een probleem aan; de Ender 3 Max staat niet als profiel in Cura waardoor mijn bed en hoogte niet kloppen. Ik heb dit wel aangepast in het profiel, maar op de een of andere manier blijven de veiligheidsmarges even groot waardoor o.a. Vase niet past. Ik was uitgegaan van het Ender 3v2 profiel. Later las op fora dat de Max meer een afgeleide is van de 3 Pro
Heeft een van jullie dat probleem ook en daar een oplossing voor gevonden?
[ Voor 3% gewijzigd door Ravhin op 16-03-2022 07:37 ]
Na een tijdje perfect geprint te hebben op CR20 Pro (ben nog niet zo lang bezig) had ik eerst met een eigen ontwerp en nu met een gedownload iphone houder dat hij een lange tijd aan het printen is en dat bij nadere controle blijkt dat hij niet meer print maar er al een halve cm boven beweegt zonder aanvoer. Zo te zien is er met de aanvoer van het filament niets aan de hand. Iemand al zoiets mee gemaakt?
Bing
Zeker weten dat je aanvoer wel goed is? Via de optie 'Load Filament' komt er wel gewoon netjes filament uit je nozzle? Ik heb het ook een keer gehad toen na een filamentwissel het filament opeens vast zat geplakt aan een oud stuk tape op de spool...
Bambu Lab P1S Combo
@Xyphoid
Thanks voor de input. Goed idee, maar met zhop aan helaas geen verbetering.
@sjirafje & @Banditoz
Het lijkt er op dat jullie gelijk hebben. Met wat meer afstelwerk zijn de buitenwanden al een stuk beter, de shift waar ik eerst mee zat is er helaas nog steeds. Gek genoeg is het weg als ik een andere slicer gebruik, dus wat meer in Cura spelen zal ook nog wel helpen.
Bedankt voor de tips allemaal!
Thanks voor de input. Goed idee, maar met zhop aan helaas geen verbetering.
@sjirafje & @Banditoz
Het lijkt er op dat jullie gelijk hebben. Met wat meer afstelwerk zijn de buitenwanden al een stuk beter, de shift waar ik eerst mee zat is er helaas nog steeds. Gek genoeg is het weg als ik een andere slicer gebruik, dus wat meer in Cura spelen zal ook nog wel helpen.
Bedankt voor de tips allemaal!
Ik ervaar iets stoms met mijn Ender 3 v2 en Octopi.
Ik weet niet of het met de firmware versie te maken heeft, maar de printer zit op stock firmware (filenaam) Ender-3 V2Marlin2.0.6.1V1.0.4HW_4.2.2_20210803.
Na een aantal prints via Octopi lijkt het wel of de firmware corrupt raakt. Als ik daarna iets print (via octo of SD kaart)(, of movement controls via Octo) dan schiet de printkop (X) met een rotgang naar links of naar rechts tegen de aanslag aan om vervolgens heel hard te ratelen. De print speed op het scherm staat dan ergens in de 800 of 900%.
Auto home werkt vaak wel, maar ik heb ook al meegemaakt dat dat soms ook ineens door de aanslag heen wil duwen en dat tie hard begint te ratelen.
Wat me ook opviel, is dat op zich alle movement controls via het scherm werken, behalve dat Z alleen maar omhoog wil, ik kan draaien aan het knopje wat ik wil maar het wil niet meer terug naar beneden. Zodra ik de procedure die hieronder beschrijf heb gevolgd, werkt dat wel weer.
Zodra dit optreedt krijg ik het alleen nog opgelost door een oudere firmware te flashen (1.0.1), factory defaults te resetten en weer naar 1.0.4 te flashen. Alleen 1.0.4 opnieuw flashen helpt niet. Vervolgens kan ik alles opnieuw configureren (e-steps, pid tune, etc). Maar enige tijd later komt het weer terug.
Ik zit vooralsnog niet meer op de laatste firmware maar nog op 1.0.1 en gebruik alleen nog maar SD kaart om te printen. Dit werkt goed.
De Pi zit aangesloten met een USB kabeltje waarvan de 5V is afgetaped. Als ik USB aansluit, gaat het scherm ook niet meer aan. Daar kan het dus niet aan liggen.
Ik heb me wezenloos gezocht op het internet maar kan er niets over vinden. Ik heb het gepost op creality forums maar ook daar geen reactie.
Iemand hier misschien enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Ik weet niet of het met de firmware versie te maken heeft, maar de printer zit op stock firmware (filenaam) Ender-3 V2Marlin2.0.6.1V1.0.4HW_4.2.2_20210803.
Na een aantal prints via Octopi lijkt het wel of de firmware corrupt raakt. Als ik daarna iets print (via octo of SD kaart)(, of movement controls via Octo) dan schiet de printkop (X) met een rotgang naar links of naar rechts tegen de aanslag aan om vervolgens heel hard te ratelen. De print speed op het scherm staat dan ergens in de 800 of 900%.
Auto home werkt vaak wel, maar ik heb ook al meegemaakt dat dat soms ook ineens door de aanslag heen wil duwen en dat tie hard begint te ratelen.
Wat me ook opviel, is dat op zich alle movement controls via het scherm werken, behalve dat Z alleen maar omhoog wil, ik kan draaien aan het knopje wat ik wil maar het wil niet meer terug naar beneden. Zodra ik de procedure die hieronder beschrijf heb gevolgd, werkt dat wel weer.
Zodra dit optreedt krijg ik het alleen nog opgelost door een oudere firmware te flashen (1.0.1), factory defaults te resetten en weer naar 1.0.4 te flashen. Alleen 1.0.4 opnieuw flashen helpt niet. Vervolgens kan ik alles opnieuw configureren (e-steps, pid tune, etc). Maar enige tijd later komt het weer terug.
Ik zit vooralsnog niet meer op de laatste firmware maar nog op 1.0.1 en gebruik alleen nog maar SD kaart om te printen. Dit werkt goed.
De Pi zit aangesloten met een USB kabeltje waarvan de 5V is afgetaped. Als ik USB aansluit, gaat het scherm ook niet meer aan. Daar kan het dus niet aan liggen.
Ik heb me wezenloos gezocht op het internet maar kan er niets over vinden. Ik heb het gepost op creality forums maar ook daar geen reactie.
Iemand hier misschien enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Thanks, ben die optie nog niet tegen gekomen. Ga morgen maar de boel eens schoon maken, kijken of dat iets oplost….MacorgaZ schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:07:
Zeker weten dat je aanvoer wel goed is? Via de optie 'Load Filament' komt er wel gewoon netjes filament uit je nozzle? Ik heb het ook een keer gehad toen na een filamentwissel het filament opeens vast zat geplakt aan een oud stuk tape op de spool...
Bing
Misschien heb je een nozzle clog, dan komt er niks of geen consistente stroom uit je nozzle. Je kan ook eens je nozzle temperatuur op bijv 230 graden zetten en zelf filament er doorheen drukken vanaf de extruder, alsof je zelf de extruder een handje helpt. Dan kan je zien of er gewoon filament uit de nozzle komt maar de extruder misschien kapot is, dat ene plastic armpje gaat bijvoorbeeld redelijk snel kapot. Of bij een nozzle clog een nieuwe nozzle erop zetten (40 cent ofzo), of je huidige schoonmaken met zo’n naald.bing69 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:41:
[...]
Thanks, ben die optie nog niet tegen gekomen. Ga morgen maar de boel eens schoon maken, kijken of dat iets oplost….
Bambu Lab P1S Combo
Thanks, blijkt vanmorgen toch de aanvoer te zijn. Van het koperen aanvoer wieltje zaten de inbus boutjes los.MacorgaZ schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:54:
[...]
Misschien heb je een nozzle clog, dan komt er niks of geen consistente stroom uit je nozzle. Je kan ook eens je nozzle temperatuur op bijv 230 graden zetten en zelf filament er doorheen drukken vanaf de extruder, alsof je zelf de extruder een handje helpt. Dan kan je zien of er gewoon filament uit de nozzle komt maar de extruder misschien kapot is, dat ene plastic armpje gaat bijvoorbeeld redelijk snel kapot. Of bij een nozzle clog een nieuwe nozzle erop zetten (40 cent ofzo), of je huidige schoonmaken met zo’n naald.
Eerste testprint is gelukt, ga nu weer de hoogte in dus nog niet te hard juichen
Bing
Goeie tip….. denk ik.
10% korting op alle Filament bij 123-3D.nl tot 20 Maart.
10% korting op alle Filament bij 123-3D.nl tot 20 Maart.
Nou blijkbaar nietInflatableMouse schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:41:
Ik ervaar iets stoms met mijn Ender 3 v2 en Octopi.
[...]
Ben zelf uiteraard ook druk aan het experimenteren. In elk geval met "Ender-3 V2-Marlin-2.0.1 - V1.0.2" en printen vanaf SD kaart werkt gewoon goed. Afgelopen dagen ook af en toe met octopi verbonden en wat dingen geprint, en dat lijkt ook goed te werken.
Ik heb nu "Ender-3_V2_Marlin_2.0.6.1_V1.0.4_HW_4.2.2_20210803" er weer op staan. Weer gereset en ik ga nu door de setup en tuning stappen. Wellicht blijft het weg en zal ik er nooit achter komen wat er precies mis was.
Toch wel even een vraag. Ik vind die downloads van Creality nou niet bepaald duidelijk. Er zijn meerdere domeinen die lijken op official Creality met downloads, en in elk geval 1 daarvan komt op een of andere vage Google drive uit.
Wat is nou volgens jullie de laatste officiele firmware van Creality voor de Ender 3 v2 met 4.2.2 board?
Als je dan toch aan het zoeken bent met firmware dan zou ik voorstellen om de firmware van Jyers https://github.com/Jyers/Marlin/wiki (Marlin voor Ender 3V2) te installeren. Werkt prima, ook met octoprint
[ Voor 12% gewijzigd door EVog op 18-03-2022 17:55 ]
Hier draai ik jyers, zeer tevreden mee. Niet overkill aan opties, maar genoeg om er meer uit te halen dan standaard Creality.
Loop zelf nu wel tegen een ander issue aan.
Rare druppels op mijn grotere prints.

Het gebeurt ook pas later in het print proces, in het begin is er niets aan de hand.

Heb voor zover ik weet alles gekalibreerd, bed mesh met level, extruder en stepper motors.
Loop zelf nu wel tegen een ander issue aan.
Rare druppels op mijn grotere prints.

Het gebeurt ook pas later in het print proces, in het begin is er niets aan de hand.

Heb voor zover ik weet alles gekalibreerd, bed mesh met level, extruder en stepper motors.
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Dat noemen ze "zits". Engels voor puistjes. In general, retraction, coasting, wiping zijn dingen om naar te kijken.
Ik heb sinds deze week deze set gekleurd filament binnen.
Hartstikke leuk spul, het hecht alleen voor geen meter op de schone glasplaat zoals het witte filament dat ik eerder had besteld via 123-3d wel doet.
Nu heb ik dat tijdelijk opgelost met pritt stift (de originele), maar ook dat levert niet altijd een goed resultaat op.
Ik denk er over om iets te bestellen als alternatieve hechtlaag op de glasplaat.
Ik zit te twijfelen tussen hechtspray of nylon hechtplatform folie of PEI hechtfolie.
Voor de Ultimaker printers op mijn werk gebruik ik hechtfolie, maar ik heb geen idee waar dat van gemaakt is. Het is de hechtfolie van Ultimaker zelf.
Ik zie door de bomen het bos even niet meer. Weet iemand raad?
Hartstikke leuk spul, het hecht alleen voor geen meter op de schone glasplaat zoals het witte filament dat ik eerder had besteld via 123-3d wel doet.
Nu heb ik dat tijdelijk opgelost met pritt stift (de originele), maar ook dat levert niet altijd een goed resultaat op.
Ik denk er over om iets te bestellen als alternatieve hechtlaag op de glasplaat.
Ik zit te twijfelen tussen hechtspray of nylon hechtplatform folie of PEI hechtfolie.
Voor de Ultimaker printers op mijn werk gebruik ik hechtfolie, maar ik heb geen idee waar dat van gemaakt is. Het is de hechtfolie van Ultimaker zelf.
[ Voor 17% gewijzigd door Uruk-Hai op 19-03-2022 06:13 ]
Gisteren mijn noctua fans en buck converters binnen gehad voor mijn ender 3 v2.
Nu heeft de kap voor mijn mainboard al wel een uitsparing voor de buck converter maar voor de 2 fans die bij mijn hotend moet ik er ook nog 2 verstoppen.
Waar laten jullie deze?
Of is het mooist om hier 2 behuizingen voor te printen?
Nu heeft de kap voor mijn mainboard al wel een uitsparing voor de buck converter maar voor de 2 fans die bij mijn hotend moet ik er ook nog 2 verstoppen.
Waar laten jullie deze?
Of is het mooist om hier 2 behuizingen voor te printen?
[ Voor 4% gewijzigd door Crxtreem op 19-03-2022 10:03 ]
Ik zou alle buck converters bij het mainboard monteren. Anders ben je allerlei gewicht aan je gantry aan het hangen dat daar niet hoeft te zijn.
Qua bekabeling scheelt het ook: alle kabels die het moederbord-kastje uitkomen, kunnen blijven zitten.
Qua bekabeling scheelt het ook: alle kabels die het moederbord-kastje uitkomen, kunnen blijven zitten.
Ik gebruik altijd 'alcohol ketonatus 60%' van het Kruidvat. Je kunt ook 96% kopen maar daar heb ik geen ervaring mee: maakt denk ik nog wat beter schoon. Ik heb het in een kleine verstuiver gedaan en spray het iedere keer voordat ik print op mijn glasplaat. Even schoonvegen met een doekje en dan hecht alles (behalve echt klein printjes: dan met een brim) als een dolle aan de standaard glasplaat van Creality. In het verleden ook met een pritt-stift zitten klooien maar sinds ik die ketonatus gebruik hecht alles. En geen rotzooi op je plaat achterafUruk-Hai schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 06:08:
Trouwens: iemand nog een tip voor goed zwart filament? IK heb een keer een rol van 500gr gekocht en daar kan ik niet op vertrouwen: al een paar keer spontaan vastgelopen in de nozzle om de een of andere manier. En ik moet nu een print van 12 uur doen dus dan wil ik wel dat het betrouwbaar verloopt..
Voorwat betreft hechting, ik heb een 5+ met glazen bed en behoorlijk wat zitten stoeien. Denk nu de oplossing gevonden te hebben. Na iedere print maak ik het bed schoon met aceton en wanneer dit is opgedroogd/verdampt spray ik lichtjes met 3D LAC (https://colorfabb.com/3d-lac-plus).
Het resultaat is verbluffend, als het bed op temperatuur (60C) is zit de print werkelijk muurvast, maar zodra het bed weer op kamertemperatuur komt ligt de print er los op. Ik print nu een half jaar dagelijks op deze manier en er is nog niets los gekomen.
Als filament gebruik ik de PLA ECONOMY (https://colorfabb.com/pla-economy-black) van Colorfabb. Iets duurder maar geen problemen met clogging of andere narigheden. Let wel op dat de kleinste rol 220gr is en meestal niet past op de standaard spoel houders van de meeste printers.
Het resultaat is verbluffend, als het bed op temperatuur (60C) is zit de print werkelijk muurvast, maar zodra het bed weer op kamertemperatuur komt ligt de print er los op. Ik print nu een half jaar dagelijks op deze manier en er is nog niets los gekomen.
Als filament gebruik ik de PLA ECONOMY (https://colorfabb.com/pla-economy-black) van Colorfabb. Iets duurder maar geen problemen met clogging of andere narigheden. Let wel op dat de kleinste rol 220gr is en meestal niet past op de standaard spoel houders van de meeste printers.
Ik heb net alcohol ketotanus 70% gehaald van de Kruidvat, maar dat heeft bij mij niet het gewenste effect.
Tijdens het printen van de raft gaat het al fout. De raft laat los van de glasplaat.
Nu maar eens 3DLAC en hechtfolie bestellen.
Tijdens het printen van de raft gaat het al fout. De raft laat los van de glasplaat.
[ Voor 86% gewijzigd door Uruk-Hai op 19-03-2022 17:13 ]
Heb je wel nog even schoongemaakt na de alcohol?Uruk-Hai schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:47:
Ik heb net alcohol ketotanus 70% gehaald van de Kruidvat, maar dat heeft bij mij niet het gewenste effect.
Ik doe juist niets meer na het schoonmaken van m'n glasbed met 70% alcohol. Hecht prima.Jesse- schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 20:25:
[...]
Heb je wel nog even schoongemaakt na de alcohol?
Moet je misschien ietsje dichter op de plaat printen dan? Als ie meteen al loslaat.Uruk-Hai schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:47:
Maak het eens schoon met heet water en beetje afwasmiddel. Daarna met heet water goed afspoelen en afdrogen en zorgen dat je niet meer met vingers het oppervlak aanraakt.Uruk-Hai schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:47:
Dan zou hechten geen probleem moeten zijn. Werkt het nog niet dan inderdaad iets lager (Z-Offset) printen en test het ook eens met andere filament.
Je gebruikt nu filament voor een 3D pen. Zou op zich prima moeten werken maar je weet nooit waar dat spul vandaan komt en wat er dus inzit. Met een 3D pen heb je geen hechting op een plaat nodig.
Het is meer om het uit te sluiten dat het probleem niet wordt veroorzaakt door het filament zelf.
Alle hulpmiddelen om het te laten hechten zijn normaal niet nodig. Soms helpt het om een brim erbij te printen.
Zoals ik al eens eerder heb aangegeven print ik op de standaard glazen plaat van mijn e5+. Voor het printen besproei ik de plaat even met bio-ethanol van de Action (lekker goedkoop!) en doe hem even af met een microvezeldoekje en ik heb vervolgens geen enkel probleem met hechting. Print je op eenzelfde glasplaat controleer dan zeker de printhoogte, hechtmiddelen zijn normaal gesproken echt niet nodig op een goed schone glasplaat.
[ Voor 3% gewijzigd door sjirafje op 20-03-2022 13:36 ]
Just checking, maar klopt de link naar het filament en heb je bewust gekozen voor 3D pen filament? In principe is het PLA, maar kan me voorstellen dat ze extra toevoegingen hebben gedaan om met zo'n pen te printen ten opzichte van standaard PLA.Uruk-Hai schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 06:08:
Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange
Nee, hij laat niet meteen los. De eerste drie lagen worden goed geprint, maar op een gegeven moment maakt de printkop een bepaalde beweging die de raft los doet schieten van de glasplaat.mphilipp schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 21:03:
[...]
Moet je misschien ietsje dichter op de plaat printen dan? Als ie meteen al loslaat.
Waarschijnlijk helpt "Z hop when retracted" aanvinken daarvoor, maar ik wil eerst experimenteren met 3DLAC en hechtfolie omdat met name hechtfolie op mijn werk ook goede resultaten bied.
3DLAC heb ik besteld omdat ik me realiseer dat de PLA die ik gekocht heb niet bedoeld is voor 3D printers maar voor 3D pennen. Dat verschil levert wat meer problemen op dan ik vooraf voorzien had. Ik dacht vooraf heel naïef "PLA is PLA..."

Daar staat dan wel tegenover dat ik tot nu toe vijf keer succesvol heb geprint met dit filament, zij het met pritt stift. De allereerste keer ging het zelfs goed met alleen een schone glasplaat, maar dat was blijkbaar een kwestie van puur geluk hebben.
Het gaat ook niet om een batch van grote objecten. Het gaat om labels in verschillende kleuren met elk een printtijd van 41 minuten.
Ik snap heel goed dat het hem waarschijnlijk vooral in het filament zit, omdat mijn eigen ervaringen zo verschillen van die van jullie, maar aan de andere kant: wie ben ik om niet van alles uit te proberen?
Ik vind het 3D printen en rondklooien met materialen e.d. er in elk geval niet minder leuk om
[ Voor 15% gewijzigd door Uruk-Hai op 20-03-2022 20:52 ]
Betreft bed hechting,
Ik poets de spiegel voor het printen op met een droog doekje (kan een theedoek, microvezel doek zijn, of zelfs een sok als alles in de was zit) hecht elke keer perfect.
Print klaar dan object er af halen, poetsen en weer printen.
Eens in de zoveel tijd maak ik de spiegel schoon met 99% ipa maar dat is meer om mij zelf gerust te stellen dan dat het nodig is.
Gebruik overigens altijd esun pla+.
Ik poets de spiegel voor het printen op met een droog doekje (kan een theedoek, microvezel doek zijn, of zelfs een sok als alles in de was zit) hecht elke keer perfect.
Eens in de zoveel tijd maak ik de spiegel schoon met 99% ipa maar dat is meer om mij zelf gerust te stellen dan dat het nodig is.
Gebruik overigens altijd esun pla+.
:strip_exif()/f/image/Oo8DwISge3r339WFD0fl4d35.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb voor het eerst iets moeten printen met een support. Het was een vrij grote print, rond de 13 uur, dus even proberen was wat lastig. Nu is hij klaar, maar ik durf niet al te veel kracht te zetten, geen zin de print te vernielen.
Hieronder een tweetal foto's hoe het eruit ziet. Hoe halen jullie normaliter dit soort supports er fatsoenlijk af? Ik denk ik vraag het even voordat ik het stuk maak.
Hieronder een tweetal foto's hoe het eruit ziet. Hoe halen jullie normaliter dit soort supports er fatsoenlijk af? Ik denk ik vraag het even voordat ik het stuk maak.

![]() | ![]() |
Print je altijd met brim? Want met een brim kan ik overal wel op printenChrisje1983 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 01:32:
Betreft bed hechting,
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
ik heb niet veel ervaring maar dit wel al uitgeprobeerd. Met een spudge (plectrum) wrik ik voorzichtig er tussen totdat de layer losspringt.MADG0BLIN schreef op maandag 21 maart 2022 @ 08:30:
Ik heb voor het eerst iets moeten printen met een support. Het was een vrij grote print, rond de 13 uur, dus even proberen was wat lastig. Nu is hij klaar, maar ik durf niet al te veel kracht te zetten, geen zin de print te vernielen.
Hieronder een tweetal foto's hoe het eruit ziet. Hoe halen jullie normaliter dit soort supports er fatsoenlijk af? Ik denk ik vraag het even voordat ik het stuk maak.![]()
[Afbeelding] [Afbeelding]
Daarna kan ik de restjes makkelijk weghalen. Geen idee of dit de standaard is 😊
Beginnen van inknipping van de support en pas als laatste proberen tussen de print en het support iets te gaan doen. Want als je een begin heb geknipt in de support kun je meestal de support loshalen. Althans zo doe ik het altijd, zeker bij grotere support vlakken.
Mogelijke tip;
Standaard support zit vaak erg vast aan het object. Ik print tegenwoordig zo veel mogelijk met tree support. Die is veel makkelijker los te krijgen. Nadeel is wel dat de print tijd omhoog gaat.
En je moet goed kijken in de preview hoe het eruit gaat zien, dan weet je ook een beetje waar je het door kan knippen. Maar zoals aangegeven, niet alles is altijd geschikt voor tree support.
Mogelijke tip;
Standaard support zit vaak erg vast aan het object. Ik print tegenwoordig zo veel mogelijk met tree support. Die is veel makkelijker los te krijgen. Nadeel is wel dat de print tijd omhoog gaat.
En je moet goed kijken in de preview hoe het eruit gaat zien, dan weet je ook een beetje waar je het door kan knippen. Maar zoals aangegeven, niet alles is altijd geschikt voor tree support.
Als je de brim overal op kan printen zit je goed toch? Filament hecht altijd perfect op de eerste laag.Sebazzz schreef op maandag 21 maart 2022 @ 08:36:
[...]
Print je altijd met brim? Want met een brim kan ik overal wel op printen
Maar inderdaad, ik print de brim altijd zodat het "sputteren" van het filament in de brim zit en niet in de print daarnaast voorkomt het dat haakse hoeken niet omhoog gaan staan door warmteoverdracht. Maar ik snap je reactie.
Dit dus.MikeOO schreef op zondag 20 maart 2022 @ 07:10:
[...]
Maak het eens schoon met heet water en beetje afwasmiddel. Daarna met heet water goed afspoelen en afdrogen en zorgen dat je niet meer met vingers het oppervlak aanraakt.
Dan zou hechten geen probleem moeten zijn. Werkt het nog niet dan inderdaad iets lager (Z-Offset) printen en test het ook eens met andere filament.
Je gebruikt nu filament voor een 3D pen. Zou op zich prima moeten werken maar je weet nooit waar dat spul vandaan komt en wat er dus inzit. Met een 3D pen heb je geen hechting op een plaat nodig.
Het is meer om het uit te sluiten dat het probleem niet wordt veroorzaakt door het filament zelf.
Alle hulpmiddelen om het te laten hechten zijn normaal niet nodig. Soms helpt het om een brim erbij te printen.
Ik zie veel mensen in de weer met allemaal middelen on de boel schoon te maken en problemen met hechting. Tussen de prints door gebruik ik ook wel IPA, maar het beste blijft voor mij toch echt een sopje met wat extra afwasmiddel, afspoelen met heet water en drogen met keukenrol.
Ik zet er meestal een schroevendraaier voorzichtig tussen of snij het eerst ff in met een mes, zodra ik een begin heb trek ik het eraf en begin ik aan de restjes en schuur ik het mooi glad.MADG0BLIN schreef op maandag 21 maart 2022 @ 08:30:
Hieronder een tweetal foto's hoe het eruit ziet. Hoe halen jullie normaliter dit soort supports er fatsoenlijk af? Ik denk ik vraag het even voordat ik het stuk maak.![]()
Meestal gebruik ik het meegeleverde tangetje. Stukjes "afknabbelen", soms grotere stukken als het soepel gaat.MADG0BLIN schreef op maandag 21 maart 2022 @ 08:30:
Had je de print niet een kwartslag kunnen draaien om zo zonder support te printen?
Ik ben iets verder met experimenteren met de hechting.
Zoals eerder gesteld gebruik ik nu 1,75mm PLA voor een 3D pen en dat spul hecht niet op een volledig schone glasplaat (na afwasmiddel met sponsje, afspoelen met heet water en afdrogen met theedoek) en ook niet na schoonmaken met alchohol ketonatus 70%.
Ik heb zojuist de nylon hechtfolie van BuildTak geprobeerd. Dit werkt iets beter dan de standaard glasplaat, maar helaas laat de print na 4 lagen printen nog steeds los. Deze keer lag dat niet aan de niet in Cura aangevinkte "Z hop when retracted" instelling, omdat de print al 1 laag verder was dan de raft (die is bij mij 3 lagen dik).
3D printen met een laag 3DLAC hechtspray geeft wél een goede hechting gedurende de complete printtijd en ga ik opnemen in mijn standaard workflow. Wel wil ik er bij vertellen dat ik enkel in het midden van de glasplaat spray en niet in de hoeken om niet in de problemen te komen met het handmatig levelen van het bed in de hoeken.
Deze spray heb ik overigens nooit nodig voor de eigen merk 123inkt witte gerecyclede PLA filament. Dat filament hecht wel voldoende op een volkomen schone glasplaat.
Zoals eerder gesteld gebruik ik nu 1,75mm PLA voor een 3D pen en dat spul hecht niet op een volledig schone glasplaat (na afwasmiddel met sponsje, afspoelen met heet water en afdrogen met theedoek) en ook niet na schoonmaken met alchohol ketonatus 70%.
Ik heb zojuist de nylon hechtfolie van BuildTak geprobeerd. Dit werkt iets beter dan de standaard glasplaat, maar helaas laat de print na 4 lagen printen nog steeds los. Deze keer lag dat niet aan de niet in Cura aangevinkte "Z hop when retracted" instelling, omdat de print al 1 laag verder was dan de raft (die is bij mij 3 lagen dik).
3D printen met een laag 3DLAC hechtspray geeft wél een goede hechting gedurende de complete printtijd en ga ik opnemen in mijn standaard workflow. Wel wil ik er bij vertellen dat ik enkel in het midden van de glasplaat spray en niet in de hoeken om niet in de problemen te komen met het handmatig levelen van het bed in de hoeken.
Deze spray heb ik overigens nooit nodig voor de eigen merk 123inkt witte gerecyclede PLA filament. Dat filament hecht wel voldoende op een volkomen schone glasplaat.
Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.
Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.
Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie