Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toppe schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:18:
[...]

Ik print deze: https://www.thingiverse.com/thing:1086615

De print ziet er prima uit, klopt als een en voelt ook gewoon goed vlak aan alle zijdes. Hij komt zonder reden gewoon los, ik zat er naast.

Zal straks de mat eens schoonmaken en goed ontvetten om te kijken of dat wil helpen, anders ga ik toch echt aan de slag met die spray. Dat de Z-as goed staat ben ik ondertussen wel van overtuigd, net weer met een A4'tje gemeten en alles voelt gewoon goed.

Deze print staat nu de printen: https://www.thingiverse.com/thing:4600448 en die blijft gewoon plakken, mogelijk omdat hij een groter contact vlak heeft.

Nozzle hoogte gekeken en die is zeker 10mm lager dan de rest, los tikken door de printer lijkt dus niet te kunnen.
Die zou ik plat printen, dan heb je lekker veel bedcontact. Dus zeker niet op de dunne randen.
Dan kun je desnoods ironing aanzetten, zodat de printer het oppervlak mooi glad maakt.
Maar in dit geval maakt dat niet veel uit, want je ATV zit er toch voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:11
Toppe schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:24:
[...]

[...]

Zal eerdaags even Isopropyl halen, ontvet lekker. Nu 2 prints die goed gingen. Bed weer goed schoongemaakt en nu eens die Apple TV mount proberen.

Zijn er mensen die de BL Touch hebben geïnstalleerd? Zou er voor zorgen dat je geen Z-As ellende meer hebt, daar heb ik graag 5 tientjes voor over.
[Afbeelding]
Ik heb een 3D Touch (de goedkope kloon ervan). Werkt perfect, voorheen had ik altijd ruzie met de leveling. Moet wel zeggen dat ik ook standaard 3Dlac gebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door dennistd op 17-02-2022 12:20 ]

• lexvanas
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-10 16:48
Hoe bevalt deze fan duct? Is deze zwaar?
Ik ben ook op zoek naar iets beters dan stock, zodat ik een stillere 4020 fan kan monteren op mijn E3 Pro.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:16

Toppe

Oké ✅

smitae schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:15:
[...]

Die zou ik plat printen, dan heb je lekker veel bedcontact. Dus zeker niet op de dunne randen.
Dan kun je desnoods ironing aanzetten, zodat de printer het oppervlak mooi glad maakt.
Maar in dit geval maakt dat niet veel uit, want je ATV zit er toch voor.
Uh, ik kan hem net vanuit cura naar de printer sturen. Draaien enzo moet ik nog gaat ontdekken. Ben meer van vooral proberen en daarna kijken hoe het niet moet :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

dennistd schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:19:
[...]

Ik heb een 3D Touch (de goedkope kloon ervan). Werkt perfect, voorheen had ik altijd ruzie met de leveling. Moet wel zeggen dat ik ook standaard 3Dlac gebruik.
Top. Heb jij ook andere firmware er op gezet? Las online dat de firmware die op de Ender zit niet altijd even lekker werkt.

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-10 09:57
Vraagje van een leek, mag je op het magnetisch bed ook hechtspray gebruiken? Of is dit af te raden?
Bij de derde poging liet het voorwerp (hondje) al los van het bed

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
Toppe schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:59:
[...]

Top. Heb jij ook andere firmware er op gezet? Las online dat de firmware die op de Ender zit niet altijd even lekker werkt.
Ik draai gewoon de Creality-firmware met BLtouch-ondersteuning van https://www.creality.com/download

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bing69 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:47:
Vraagje van een leek, mag je op het magnetisch bed ook hechtspray gebruiken? Of is dit af te raden?
Bij de derde poging liet het voorwerp (hondje) al los van het bed
Ik doe dat al 2,5 jaar. Maar alleen als ik denk dat een print het nodig heeft.
Even afspoelen met heet water is meer dan voldoende om het bed weer schoon te maken mocht er teveel 3DLAC opkomen.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

dennistd schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:55:
[...]

Ik draai gewoon de Creality-firmware met BLtouch-ondersteuning van https://www.creality.com/download
Welke printer heb jij als ik vragen mag? Voor de Ender 5 Pro is de laatste software van Januari '21. Lijkt me dat die er al op zit dan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:30

mphilipp

Romanes eunt domus

Toppe schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 07:33:
[...]
Enige wat ik een onbetrouwbare factor blijf vinden is het A4'tje dus wellicht eens kijken of daar nog een alternatief voor is.
Je kunt een voelermaatje gebruiken. Dat wordt vaak gedaan. Zo uit het hoofd een van 0.1.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
Toppe schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:16:
[...]

Welke printer heb jij als ik vragen mag? Voor de Ender 5 Pro is de laatste software van Januari '21. Lijkt me dat die er al op zit dan...
Ik heb de Ender 3 V2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

mphilipp schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:28:
[...]

Je kunt een voelermaatje gebruiken. Dat wordt vaak gedaan. Zo uit het hoofd een van 0.1.
[YouTube: Leveling or Tramming your Bed Using a Feeler Gauge on Ender 3 V2]
Moet even m'n voelermaatje opsnorren of even een nieuwe bestellen maar twijfel ook nog steeds over de bitouch. Lijkt me stuk makkelijker :+

Dankzij alle tips hier gaat m'n Apple TV mount nu wel echt lekker, zit nog steeds vastgeplakt en alles sluit netjes aan!

[ Voor 11% gewijzigd door Toppe op 17-02-2022 14:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:16

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Heb net de professional firmware erop gezet voor de ender 3 V2.

Wat een verschil in mogelijkheden zeg.
Meteen een manual mesh gedaan, dat moet ik nog een keer goed doen na bed eerst met de hand goed te leveren zodat het bed in ieder geval pas staat. Nu had ik wel erg grote verschillen tussen links en rechts.

Maar eerste printje met nieuwe firmware komt er strak uit.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• digibazz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-05 11:01
Toppe schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:35:
[...]

Moet even m'n voelermaatje opsnorren of even een nieuwe bestellen maar twijfel ook nog steeds over de bitouch. Lijkt me stuk makkelijker :+

Dankzij alle tips hier gaat m'n Apple TV mount nu wel echt lekker, zit nog steeds vastgeplakt en alles sluit netjes aan!
Heb zelf een cr touch op mijn 3 v2 (zeg maar zelfde als een bll) je moet hem nog steeds eens in de zoveel tijd even recht afstellen dus dat blijft maar verder is het wel een stuk makkelijker..
vaak gewoon printladen en aan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeShell
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-10 07:53
Hoogie2004 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:01:
Ik was het hier vergeten te melden, maar ik heb mijn layer / z-issues verholpen. Geen idee welke van de 10 veranderingen en aanpassingen nu uiteindelijk de doorslag gaf :+

[Afbeelding]
Kan je weer sturen printen!

www.MEPS-Sim.com - SimRacing immersion made easy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noodgang
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:56
lexvanas schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:47:
[...]

Hoe bevalt deze fan duct? Is deze zwaar?
Ik ben ook op zoek naar iets beters dan stock, zodat ik een stillere 4020 fan kan monteren op mijn E3 Pro.
Hij bevalt mij goed, een stuk minder herrie dan met de originele fans. De duct is absoluut niet zwaar. Of het de allerstilste oplossing is weet ik niet vanwege de airflow, maar stil genoeg voor mij

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Even bezig geweest op 012 layer. Zou nog naar 008 kunnen gaan, maar met verf erop ga je het verschil niet meer zien. Met de Ender 5 beetje de grens opzoeken met de kleine details.
Met brim van 4 lijnen en bed support only. Modellen al van support gehaald, grootste uitdaging de dunne buis van de trailer van het support halen.

Zogenaamde goliath Wikipedia: Goliath (rupsvoertuig) in 1:100 schaal. 1,6 x 0,85 x 0,56 cm.

302 links op trailer en 302 midden, rechts een 303.

Blijft toch wel grappig, zat eerst te denken om het in resin te printen voor de details. Maar PLA it is. 1 printen kost 15 minuten, in resin zou ik er waarschijnlijk stuk of 20 in 30 minuten kunnen doen. Maar teveel gesmeer met resin en heb er totaal 6 nodig. Dus niks mis mee om in PLA te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eY8oQabhnf28OO7WpeOlHtbVcW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NgJgsYQLBE17xgEIDvVFgy5m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MnEhy0TFunHwYmZcGD7C0TRg3wk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0UPa840061HhK7kDbpp2wLJz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJG9EWPeGHCqlpaRppjuMx6mxos=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hQ66ql6zhZXmjYcyxQ7dyV0R.jpg?f=fotoalbum_large

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:56
Ik loop nu tegen het feit aan dat ik voor het eerst bijna een rol PLA op heb. Pauzeren jullie hem dan bijvoorbeeld halverwege en vervang je hem dan en houdt je het in de gaten wanneer hij op is? Of werkt dat niet? Wat is daarin het handigste? Het is soms lastig om er continu naast te gaan zitten om hem in de gaten te houden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MADG0BLIN schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:30:
Ik loop nu tegen het feit aan dat ik voor het eerst bijna een rol PLA op heb. Pauzeren jullie hem dan bijvoorbeeld halverwege en vervang je hem dan en houdt je het in de gaten wanneer hij op is? Of werkt dat niet? Wat is daarin het handigste? Het is soms lastig om er continu naast te gaan zitten om hem in de gaten te houden..
Ik let een beetje op, mijn printer staat in mijn werkkamer. Maar als ik niet kan opletten wil ook nog wel eens een nieuwe rol plaatsen. Ruim voor de rol leeg is.
Maar uiteindelijk print ik alles zo goed als op. Dus ja, opletten, pauzeren, vervangen en weer verder.
Als er nog 20cm filament over is pauzeer ik de print, dan blijft de nozzle netje op temperatuur, vervangen is een trucjes van 30 seconden max.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35
Ik heb wel eens gepauzeerd en het filament vervangen, maar in principe probeer ik het er niet op aan te laten komen.

Voor het in de gaten houden heb ik een IR camera aan de Raspberry PI hangen met Octoprint :) Sowieso handig want de printer staat in het klushok.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:02

Hoogie2004

Whohooooo

Filament vervangen is voor mietjes :+ Of, geluk is met de domme, ik laat het oordeel aan jullie. Net genoeg... (deze foto was voor de fix van de layers)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHuZ-dv59QqLSNF7wqYPb9xEPs4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BekA3el2sEnDJiC0K7fkIFcE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Hoogie2004 op 17-02-2022 21:55 ]

My iRacing profile | Strava

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08-10 22:38
Daar kun je nog makkelijk iets van printen 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als je een bowden setup gebruikt kun je de volgende rol er ook gewoon achteraan doen zonder pauzeren.
Zodra het filament op is, of je knipt hem zelf door, duw je de volgende rol er direct achter aan.

Extruder pakt dit dan vanzelf weer op. Kunst is dus alleen om te zorgen dat er geen gat ontstaat tussen beide filamenten. Al een paar keer zo gedaan toen ik nog bowden setup had. Werkte prima >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toppe schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:24:

Zijn er mensen die de BL Touch hebben geïnstalleerd? Zou er voor zorgen dat je geen Z-As ellende meer hebt, daar heb ik graag 5 tientjes voor over.
Het is echt een hulp middel maar zeker geen wondermiddel. Ook met de BL Touch kun je deze problemen krijgen als je bed niet level is. Het is geen vervangen voor het handmatig stellen van je bed.

Het vangt de kleine verschillen wat beter op. Maar is het niet en zeker niet nodig. Zou juist zorgen dat je de basis dingen eerst onder te knie hebt en dan pas uitbreiden. De basis heb je namelijk altijd nodig en die onder de knie hebben en weten waar een probleem door wordt veroorzaakt is zoveel prettiger.

Met de BL Touch kun je ook weer andere problemen creëren >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

MikeOO schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 07:27:
[...]

Het is echt een hulp middel maar zeker geen wondermiddel. Ook met de BL Touch kun je deze problemen krijgen als je bed niet level is. Het is geen vervangen voor het handmatig stellen van je bed.

Het vangt de kleine verschillen wat beter op. Maar is het niet en zeker niet nodig. Zou juist zorgen dat je de basis dingen eerst onder te knie hebt en dan pas uitbreiden. De basis heb je namelijk altijd nodig en die onder de knie hebben en weten waar een probleem door wordt veroorzaakt is zoveel prettiger.

Met de BL Touch kun je ook weer andere problemen creëren >:)
Ik heb deze ook geprint (dankzij @smitae voor de link :+ ) en ziet er opzich prima uit, alleen bij de letters zie je wat oneffenheden. Waarom weet ik niet, zelfs op 0.16 geprint ipv 0.20.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CiGoyjtB9dYcZBdm0s3FPgXrFOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xxlesvJGKX5pq9NHey3p63m3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xV4pA2FyDyE66U8fqVG25KtSpgc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yf5kvbZShbeXNjQCJMc4t6U8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Toppe schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 07:51:
[...]

Ik heb deze ook geprint (dankzij @smitae voor de link :+ ) en ziet er opzich prima uit, alleen bij de letters zie je wat oneffenheden. Waarom weet ik niet, zelfs op 0.16 geprint ipv 0.20.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt een beetje op ringing/ghosting of icm snelheid maar lastig te zeggen aangezien het meerdere oorzaken kan hebben en ik dagelijkse ook nog steeds lerend ben >:)
Je kan hierop eens wat testen doen.
https://3dprinterly.com/3...ng-rippling-how-to-solve/

Je zou dan bv in je slicer alleen het deel met de letters kunnen printen als test. In elke slicer kun je een deel van je 3d ontwerp verwijderen en zo het meeste van de onderkant verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Hoogie2004 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:54:
Filament vervangen is voor mietjes :+ Of, geluk is met de domme, ik laat het oordeel aan jullie. Net genoeg... (deze foto was voor de fix van de layers)
Net als in de auto door blijven rijden als de benzinemeter links in de hoek staat...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
noodgang schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 19:23:
[...]

Hij bevalt mij goed, een stuk minder herrie dan met de originele fans. De duct is absoluut niet zwaar. Of het de allerstilste oplossing is weet ik niet vanwege de airflow, maar stuk genoeg voor mij
Deze is alleen op die site te krijgen waar je naar link?
Heb nu PSU en mainboard cover geprint, zoek nu een mooie oplossing voor de extruder met 2 40x40x20 fans.
Dan kan ik mijn bestelling doen en gaan knutselen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:55
Gisteren voor het eerst een model ontworpen met Fusion360, zonder enig voorkennis van CAD. Moest een tafelhoek beschermer hebben, maar ipv met plakzooi vast te maken wou ik hem zo hebben dat hij strak op de hoeken pasten en er dus eigenlijk op klemt. Vanacht geprint en meteen perfect :D

Ondanks dat het niet een erg complex model was toch wel een beetje trots haha. En gezien ik een dergelijke klem-hoekbeschermer niet goed kon vinden ook maar even op Thingiverse gekwakt
https://www.thingiverse.com/thing:5252231

Volgend projectje is een haak slot om de keukenkastjes kinderproef te maken. Zulke ontwerpen bestaan wel op Thingiverse, maar niet exact zoals ik hem wil hebben. Dus weer zelf aan de slag met Fusion360!

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aidanl schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:45:
Gisteren voor het eerst een model ontworpen met Fusion360, zonder enig voorkennis van CAD. Moest een tafelhoek beschermer hebben, maar ipv met plakzooi vast te maken wou ik hem zo hebben dat hij strak op de hoeken pasten en er dus eigenlijk op klemt. Vanacht geprint en meteen perfect :D

Ondanks dat het niet een erg complex model was toch wel een beetje trots haha. En gezien ik een dergelijke klem-hoekbeschermer niet goed kon vinden ook maar even op Thingiverse gekwakt

Volgend projectje is een haak slot om de keukenkastjes kinderproef te maken. Zulke ontwerpen bestaan wel op Thingiverse, maar niet exact zoals ik hem wil hebben. Dus weer zelf aan de slag met Fusion360!
Mooi gedaan. Dat is echt wel het leukste van de 3d Hobby, je eigen dingen designed en dan printen.

Zelf heb ik bewust voor Blender.org gekozen om mee te tekenen. Wel een wat steile leercurve.
Maar ik wilde hoe dan ook off-line kunnen werken, geen fee, Open Source, goede community en how-to etc.. En extraatje in dit geval is dat Blender van Nederlandse bodem komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:58
smitae schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:01:
[...]

Mooi gedaan. Dat is echt wel het leukste van de 3d Hobby, je eigen dingen designed en dan printen.

Zelf heb ik bewust voor Blender.org gekozen om mee te tekenen. Wel een wat steile leercurve.
Maar ik wilde hoe dan ook off-line kunnen werken, geen fee, Open Source, goede community en how-to etc.. En extraatje in dit geval is dat Blender van Nederlandse bodem komt.
Ik gebruik zelf FreeCad. Werkt ook wel ok. En ook offline.
Zitten wel wat eigenaardigheden/bugs in, maar voor een niet-cadder zoals ik, best ok.

Zelf iets ontwerpen en printen maakt 3dprinten geweldig.

Overigens zit ik al lange tijd naar Prusa te kijken als opvolger voor mijn volgende printer, maar die S1 is ook wel erg interessant. Reviews zijn tot op heden wel goed.

[ Voor 10% gewijzigd door rinkel op 18-02-2022 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
Heb eerst wat lopen rommelen met Tinkercad maar werd daar niet heel vrolijk van. Dus toch maar Fusion360 als meer professionele software gepakt en met wat YouTube tutorials doorgelopen. Als je het truukje doorhebt werkt het best gemakkelijk. Het is dan vooral zelf goed nadenken hoe je een ontwerp opbouwt. Het enige vervelende aan Fusion vind ik de navigatie met de muis. Ipv als bij Tinkercad of in Cura, moet je steeds knoppen aanklikken om bijvoorbeeld om het object heen te kunnen draaien (los van eventuele sneltoetsen dan).

Overigens heb je met die gratis Fusion wel een limiet van 10 actieve projecten. Maar als je de projecten exporteert kan je ze alsnog later weer openen.

[ Voor 12% gewijzigd door aidanl op 18-02-2022 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

aidanl schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 17:23:
Heb eerst wat lopen rommelen met Tinkercad maar werd daar niet heel vrolijk van. Dus toch maar Fusion360 als meer professionele software gepakt en met wat YouTube tutorials doorgelopen. Als je het truukje doorhebt werkt het best gemakkelijk. Het is dan vooral zelf goed nadenken hoe je een ontwerp opbouwt. Het enige vervelende aan Fusion vind ik de navigatie met de muis. Ipv als bij Tinkercad of in Cura, moet je steeds knoppen aanklikken om bijvoorbeeld om het object heen te kunnen draaien (los van eventuele sneltoetsen dan).

Overigens heb je met die gratis Fusion wel een limiet van 10 actieve projecten. Maar als je de projecten exporteert kan je ze alsnog later weer openen.
Hier ook iemand die Fusion is gaan gebruiken na een paar keer Tinkercad.

Ik heb niet echt issues met dat rondkijken, shift+middelmuis en alleen middelmuis button zijn je vrienden daarin.

En de limiet van 10 actieve projecten is ook niet echt een issue, want je kan projecten 'read-only' maken, waardoor ze niet meer meetellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodgang
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:56
Crxtreem schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:19:
[...]

Deze is alleen op die site te krijgen waar je naar link?
Heb nu PSU en mainboard cover geprint, zoek nu een mooie oplossing voor de extruder met 2 40x40x20 fans.
Dan kan ik mijn bestelling doen en gaan knutselen.
Er staat ook een versie op Thingiverse, maar minder uitgebreid. Ik heb er maar voor betaald op cults3d
https://www.thingiverse.com/thing:4630748

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Vandaag zwart filament binnen gekregen en wat prints mee gedaan. Ik krijg het alleen heel erg slecht van het print bed af. Iemand tips, of wordt het overstappen op Ender glas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Ik gebruik al een tijdje een pei sheet. Dat gaat tot nog toe heel fijn. Na afkoelen laat alles bijna vanzelf los en als mijn geduld te kort is gewoon even buigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 20:33:
Vandaag zwart filament binnen gekregen en wat prints mee gedaan. Ik krijg het alleen heel erg slecht van het print bed af. Iemand tips, of wordt het overstappen op Ender glas?
Zwart 123-3D, de enige die ik niet meer gebruik :-) Teveel stringing bij mij. Gaat dat bij jouw wel goed zonder teveel stringing?

In elk geval goed laten afkoelen, dan hele magnetische bed met print van de printer halen. Daarna buig je het bed er normaal gesproken heel eenvoudig af. Bed temp wat lager zetten?
Mag best wel beetje plakken, ook bij het los halen. Weet je zeker dat je bedlevel goed is.

Ik heb glasplaat al 2 jaar in doos liggen, maar nog geen reden gehad om mijn flexbed om te ruilen voor het glasbed. Als de boel goed plakt en goed print, waarom zou je dan overstappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

smitae schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 20:50:
[...]

Zwart 123-3D, de enige die ik niet meer gebruik :-) Teveel stringing bij mij. Gaat dat bij jouw wel goed zonder teveel stringing?

In elk geval goed laten afkoelen, dan hele magnetische bed met print van de printer halen. Daarna buig je het bed er normaal gesproken heel eenvoudig af. Bed temp wat lager zetten?
Mag best wel beetje plakken, ook bij het los halen. Weet je zeker dat je bedlevel goed is.

Ik heb glasplaat al 2 jaar in doos liggen, maar nog geen reden gehad om mijn flexbed om te ruilen voor het glasbed. Als de boel goed plakt en goed print, waarom zou je dan overstappen?
Het plakt goed, maar ik krijg de resten er niet af haha! En buigen werkt inderdaad wel maar dan sloop ik die hele mat… met glas kan je gewoon een krabbertje gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb soms wel een brim die te goed plakt, print gaat er dan goed af en de brim blijft zitten. Niet erg want die heeft dan zijn werk goed gedaan. Dan heb ik soms een Stanley mesjes nodig om het voorzichtig los te wippen/snijden, kan ook met een scherp plamuurmes. Mesje bijna vlak en als je dan een begin hebt is het er ook zo af.

Denk ook dat je na wat meer printen zult merken dat het wat minder gaat plakken.
Glas kun je weer niet buigen en dat buigen is wel erg handig naar mijn idee.

Maar aan de andere kant, ook wel leuk om eens te testen met een glasplaat :-) Leef je uit en test erop los. 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6C5R5jvNK7HehPx5SVO0txfj6qs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZaTm2qf1Dw6eBU6rK78fJJ0M.jpg?f=fotoalbum_large
In het midden zit een gespiegelde J, dat is allemaal afval wat ik er alleen af krijg met een mes of iets. Ben weer bang met een mes de plaat te beschadigen.

Glas testen is best grappig om eens te doen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
Ik heb weleens een print gemaakt om resten van de buildplate af te halen. Gewoon een vlak van bv. 15x15cm en een paar lagen dik (1mm totaal dacht ik) printen en deze dan na afkoelen eraf halen. Dat naam wel de nodige resten mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aidanl
Hoogie2004 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 18:19:
[...]

Hier ook iemand die Fusion is gaan gebruiken na een paar keer Tinkercad.

Ik heb niet echt issues met dat rondkijken, shift+middelmuis en alleen middelmuis button zijn je vrienden daarin.

En de limiet van 10 actieve projecten is ook niet echt een issue, want je kan projecten 'read-only' maken, waardoor ze niet meer meetellen.
Daar was ik dus naar op zoek, had nog niet gevonden hoe dat werkte mbt de middelmuis button! En van die read-only wist ik dus ook nog niet. Dank! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als je even een goed begin hebt trek je het meestal makkelijk los. Ff beetje peuteren.

In elk geval weet je zeker dat tijdens het printen de boel goed stevig op het bed zit. Je zou het bed een tikkie lager kunnen zetten, maar goed plakken is toch wel stap 1 van een goede print.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digibazz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-05 11:01
smitae schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 20:50:
[...]

misschien een slechte rol ? heb geen last van stringing met zwart met 200 graden...

Die glas plaat plakt super en als je het geduld hebt om hem te laten afkoelen is het geprinte deel gelijk zo goed als los.
Maar das gelijk het nadeel dus twijfel het tzt te vervangen voor een pei plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Dat is dan -1 splinternieuw BTT SKR 2 bordje... :F
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyMEK1MRR4BTcLWAr5LvplbnNBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IjeEbLgIEJePrQyd4wFUkcge.jpg?f=fotoalbum_large
Ik snap nog steeds niet waarom dit gebeurde. Hij wilde al steeds niet starten, en dat bleek dan te liggen aan wat connectors die ik er niet goed op had gezet. Fans omgekeerd enzo. Ik heb er ook een BTT Mini 12864 schermpje bij gekocht en volgens mij gebeurde het toen ik op het knopje van het scherm drukte (toen kwam er een vonk van het bordje af). Dus ik moet dat schermpje maar weer even demonteren en kijken of dat misschien omgedraaid zit ofzo. Het is beide BTT, en ik gebruik de kabeltjes van BTT en er zit een groefje in het stekkertje. Ik heb echter wel eens gehoord van Chinezen die ijskoud verkeerde kabeltjes leveren die omgedraaid zitten. Je verwacht het niet als je in 1 order bij dezelfde fabrikant iets besteld dat op elkaar aangesloten kan en mag worden...
Verder zitten de dingen waarvan je verwacht dat ze (fatale) kortsluiting kunnen maken (power in, heated bed enzo) gewoon goed. Tien keer gecontroleerd enzo. Draadjes zitten er ook gewoon goed in. Zekeringen heb ik doorgemeten en die zijn nog gewoon goed. Nouja...straks weer een kans. Maar eerst kijken wat er fout zit, anders gaat straks weer €50 in rook op.

Wel erg zonde. Meteen een nieuw bordje besteld bij 123...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

digibazz schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 17:51:
[...]

misschien een slechte rol ? heb geen last van stringing met zwart met 200 graden...

Die glas plaat plakt super en als je het geduld hebt om hem te laten afkoelen is het geprinte deel gelijk zo goed als los.
Maar das gelijk het nadeel dus twijfel het tzt te vervangen voor een pei plaat.
Boeiend filmpje, laat wel zien dat die magnetische plaat wel beetje teleurstellend is naast pei of glas.

[ Voor 42% gewijzigd door Toppe op 19-02-2022 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Toppe schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:49:
[...]
Boeiend filmpje, laat wel zien dat die magnetische plaat wel beetje teleurstellend is naast pei of glas.
Zeker. Ik heb nooit met iets anders gewerkt dan dat glas met het structuurtje en dat werkt perfect. De keren dat de prints niet bleven zitten lag dat aan een verkeerde Z-hoogte of andere afstelling/user error. En als je geduldig genoeg bent, pak je je print er gewoon af na het afkoelen. Prima spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:49:
[...]

[YouTube: Creality PEI sheet vs Carborundum glass vs Soft magnetic self-adhesive platform]
Tja, je moet niet vergeten dat de YouTubers gewoon views nodig hebben. Dus ik neem veel van de filmpjes met een dikke korrel zout :-) Ik zou hetzelfde verhaal kunnen afsteken en tot de conclusie komen dat er geen verschil is.

Volgens mij is het onder de knie hebben van bedlevel en je printer snappen punt 1, dan zul je goede prints krijgen, op welk bed je dan ook print.

Zoals aangegeven print ik al vanaf het begin op her magnetische flexbed en dat gaat als een speer. Alleen in het begin toen ik nog beetje zat te stoeien met bedlevel heb ik vaak 3DLAC gebruikt op het magnetische flexbed. Maar tegenwoordig gebruik ik dat eigenlijk nooit meer. En mislukte prints als gevolg van het flexbed ook nog nooit gehad.
Schoonmaken, mocht het nodig zijn, even onder de hete kraan, geen zeep, geen IPA, ofzo, gewoon heet water, droog deppen met keukenpapier en klaar.

Ik zal in de toekomst de glasplaat die ik nog heb liggen wel eens en keer proberen, maar ik begreep dat je dan moet wachten op het afkoelen van de glasplaat om de print redelijk eenvoudig los te halen. Op het magnetische flexbed kan ik direct de print eraf halen als de print klaar is, het bed en de print van de printer halen, flexbed beetje buigen en de print is los.

Iedereen zijn ding, maar beste is je eigen ervaring en je eigen way of working.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35
Toppe schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 21:10:
[Afbeelding]
In het midden zit een gespiegelde J, dat is allemaal afval wat ik er alleen af krijg met een mes of iets. Ben weer bang met een mes de plaat te beschadigen.

Glas testen is best grappig om eens te doen :+
Ik gebruik een plamuurmesje om print eraf te halen. Wel paar krasjes door iets teveel met puntje een begin proberen te maken.

Extreem dun residu die haast versmolten lijkt met de buildplate (niet meer voelbaar met nagel) poets ik met wat alcohol.

Schoonmaken met warm water en afwasmiddel ook een keer gedaan (daarna schoon als nieuw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

smitae schreef op zondag 20 februari 2022 @ 08:15:
[...]

Tja, je moet niet vergeten dat de YouTubers gewoon views nodig hebben. Dus ik neem veel van de filmpjes met een dikke korrel zout :-) Ik zou hetzelfde verhaal kunnen afsteken en tot de conclusie komen dat er geen verschil is.

Volgens mij is het onder de knie hebben van bedlevel en je printer snappen punt 1, dan zul je goede prints krijgen, op welk bed je dan ook print.

Zoals aangegeven print ik al vanaf het begin op her magnetische flexbed en dat gaat als een speer. Alleen in het begin toen ik nog beetje zat te stoeien met bedlevel heb ik vaak 3DLAC gebruikt op het magnetische flexbed. Maar tegenwoordig gebruik ik dat eigenlijk nooit meer. En mislukte prints als gevolg van het flexbed ook nog nooit gehad.
Schoonmaken, mocht het nodig zijn, even onder de hete kraan, geen zeep, geen IPA, ofzo, gewoon heet water, droog deppen met keukenpapier en klaar.

Ik zal in de toekomst de glasplaat die ik nog heb liggen wel eens en keer proberen, maar ik begreep dat je dan moet wachten op het afkoelen van de glasplaat om de print redelijk eenvoudig los te halen. Op het magnetische flexbed kan ik direct de print eraf halen als de print klaar is, het bed en de print van de printer halen, flexbed beetje buigen en de print is los.

Iedereen zijn ding, maar beste is je eigen ervaring en je eigen way of working.
Feit blijft dat hij wel alle stappen op de zelfde plaat herhaalt en hij bij het magnetisch bed tot twee keer toe los komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toppe schreef op zondag 20 februari 2022 @ 08:38:
[...]

Feit blijft dat hij wel alle stappen op de zelfde plaat herhaalt en hij bij het magnetisch bed tot twee keer toe los komt.
Slechte bedlevel/afstelling want de dingen die hij print hebben meer dan genoeg bedcontact om zonder problemen goed te printen als alles goed is afgesteld.

Moet wel zeggen dat als het nog smaller zou zijn ik een brim zal gebruiken. Mogelijk dat dat op glas niet nodig zou zijn? Zal dat ook eens een keer testen als ik mijn print queue wat minder vol heb. Moet teveel dingen printen en heb ff geen zin om nieuwe bedlevel te doen met de glasplaat.

Maar blijf erbij dat het magnetische flexbed goed zijn werk doet en ik een ander bed niet direct als een upgrade zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

smitae schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:47:
[...]

Slechte bedlevel/afstelling want de dingen die hij print hebben meer dan genoeg bedcontact om zonder problemen goed te printen als alles goed is afgesteld.

Moet wel zeggen dat als het nog smaller zou zijn ik een brim zal gebruiken. Mogelijk dat dat op glas niet nodig zou zijn? Zal dat ook eens een keer testen als ik mijn print queue wat minder vol heb. Moet teveel dingen printen en heb ff geen zin om nieuwe bedlevel te doen met de glasplaat.

Maar blijf erbij dat het magnetische flexbed goed zijn werk doet en ik een ander bed niet direct als een upgrade zie.
Na de afwas tips blijft het hier nu ook goed zitten maar hij print altijd eerst "de vorm" in 2 of 3 rondes voordat hij aan de print begint en die krijg ik er niet echt lekker af. Denk als je die zou kunnen instellen naar 5/6 rondes dat je wat meer body hebt om het los te krijgen. Die optie heb ik alleen (nog) niet kunnen vinden in Cura?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-10 13:11
Toppe schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:56:
[...]

Na de afwas tips blijft het hier nu ook goed zitten maar hij print altijd eerst "de vorm" in 2 of 3 rondes voordat hij aan de print begint en die krijg ik er niet echt lekker af. Denk als je die zou kunnen instellen naar 5/6 rondes dat je wat meer body hebt om het los te krijgen. Die optie heb ik alleen (nog) niet kunnen vinden in Cura?
Dat klinkt als een Skirt. Die instelling zit onder Build Plate Adhesion.
  • Skirt = een paar lijnen om het object heen
  • Brim = 1 laag aan het object vast
  • Raft = dikke laag aan het object vast
Je kunt het aantal lijnen bij het skirt instellen onder Skirt Line Count (default: 3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Snelletomaat schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:19:
[...]

Je kunt het aantal lijnen bij het skirt instellen onder Skirt Line Count (default: 3)
Thanks! Na deze print eens kijken dan. Denk als ik die op 5 zet dat ik minimaal extra verlies heb en dat het dan wel goed los komt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toppe schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:20:
[...]

Thanks! Na deze print eens kijken dan. Denk als ik die op 5 zet dat ik minimaal extra verlies heb en dat het dan wel goed los komt!
Skirt niet gebruiken, voegt niets toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Ben nu een paar dagen bezig (Cr20 pro) en het voorbeeld van het hondje is na drie pogingen gelukt.
Het eerste projectje geprobeerd, kwam echter niet van de magnetische plaat af;-)
Na schoongemaakt te hebben gereinigd en weer gespray't te hebben laat het volgende dingetje na een paar min los..... Hoe kan ik dat voorkomen?

Hoe voorkom ik onderstaande draadjes, Filement gebruikt wat meegeleverd werd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fBplmlHQavE6j2gf562a73JRgNA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6p2ohybPDdFA6AEwtuY58oMt.jpg?f=fotoalbum_large

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:08
[...]

Mooie opsomming. Van de skirt vraag ik mijzelf altijd af wat de toegevoegde waarde is.
De Brim helpt mij bij het voorkomen van de zgn elephant’s foot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Ik had volgens mij in dit topic een youtube filmpje gezien dat je ook een spray kon maken waarmee de print loskomt van het printbed.

Ik krijg hem niet meer gevonden.
Heeft iemand een linkje naar dit filmpje?

Zelfs als ik mijn bed in de vriezer heb gehad komen mijn prints er met moeite af en zou toch wat sneller willen wisselen als ik klaar ben met printen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

bing69 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:45:
Ben nu een paar dagen bezig (Cr20 pro) en het voorbeeld van het hondje is na drie pogingen gelukt.
Het eerste projectje geprobeerd, kwam echter niet van de magnetische plaat af;-)
Na schoongemaakt te hebben gereinigd en weer gespray't te hebben laat het volgende dingetje na een paar min los..... Hoe kan ik dat voorkomen?

[Afbeelding]
Ik heb die plaat gewoon eens goed gewassen met dreft en heet water. Nu komt er bij mij niets meer los. Heb ook nog een flesje alcohol bij de Etos gehaald voor de snelle reiniging na de print voordat ik verder ga.

Heb die spray ná het reinigen gebruikt en toen zat alles dus echt muur vast :+

Filament wat er bij zit heb ik gebruikt tot de helft van de rol, nu 123-3d en dat print echt stukken fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Een brim is juist géén extra laag, maar extra lijnen om het object heen alleen op de eerste laag, zoals een skirt maar dan eraan vast. Dat voorkomt het loskomen van het object van de plaat.
Bij een brim kun je het aantal lijnen invoeren, of de breedte in millimeters.
Dat is allemaal in Cura overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:12

sjirafje

No inspirational quotes here

bing69 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:45:

[Afbeelding]
Het is al vaker genoemd in dit topic maar het filament wat Creality bij haar printers levert is troep. Ook ik heb de fout gemaakt om mijn printer en slicer eerst af te stellen op het filament wat bij de printer geleverd werd. Het kan maar als je daarna overstapt op echt filament kun je weer helemaal opnieuw beginnen. Mijn advies schaf echt filament aan (lees in dit topic enkele ervaringen) en ga daar mee printen.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bing69
sjirafje schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:01:
[...]

Het is al vaker genoemd in dit topic maar het filament wat Creality bij haar printers levert is troep. Ook ik heb de fout gemaakt om mijn printer en slicer eerst af te stellen op het filament wat bij de printer geleverd werd. Het kan maar als je daarna overstapt op echt filament kun je weer helemaal opnieuw beginnen. Mijn advies schaf echt filament aan (lees in dit topic enkele ervaringen) en ga daar mee printen.
Thanks, had al een extra rol in huis. Ga het daarmee proberen!

Bing

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Angus is helemaal wild van G10:

En na 5 maanden is ie er nog steeds gek op:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Lekker kleurtje, zie je in elk geval waar wat afval is achter gebleven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Nog een vraagje: eergisteren na het printen wilde ik het voorwerp van de magneetmat afhalen. Zat muurvast en het gevolg was dat een voorwerp afbrak. Wat is de beste manier om een geprint iets van de magneetmat (en glas, komt vandaag binnen) af te halen?

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:35

jdh009

FP ProMod
Iemand een idee hoe de voortgang berekend wordt bij een Creality CR10s Pro v2? Zeg maar het percentage + balkje die gedurende het printen getoond is. Afgelopen week een print gemaakt die meer dan 10 dagen duurde maar kon er geen touw aan vastknopen. De eerste twee dagen was het voortgangspercentage 4% terwijl die op het laatste soms met veel meer dan 10% per dag opschoot.

In de handleiding die erbij zat wordt er met geen woord over gerept en op internet is het lastig zoeken i.v.m. vergelijkbare zoektermen die veel meer resultaten geven. Iemand een idee? Door het gekke gedrag die hierboven beschreven is kan ik me voorstellen dat het zo simpel is als laag 5/100 = 5% of line 5 in gcode file van de 100 = 5%.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@jdh009 Holy moly, 10 dagen printen :+

Zover ik begrijp berekend de printer de tijd aan de hand van de huidige snelheid per laag. Zodra de lagen korter worden om te printen zal ie zijn voortgang aanpassen.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
En dan krijg je dit :p:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAZGfA8cFRawed7o3-Na-TrEUUA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3WkQCqQeQs3QArahEKDOLDeb.jpg?f=fotoalbum_medium

Voor het eerst geprint zonder mijn eigen instellingen en me strikt gehouden aan de instellingen die Gambody mij aanraden voor de printer. Na afstoffen van de draadjes zag het er prima uit, echter niet mijn beste print met deze printer. Vooral dat webachtige spul heb ik nog nooit in deze mate gehad terwijl ik dezelfde temperatuur als normaal gebruik voor dit filament (205 °C). Volgende keer houd ik toch mijn eigen profiel aan.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

jdh009 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:05:
En dan krijg je dit :p:
[Afbeelding]

Voor het eerst geprint zonder mijn eigen instellingen en me strikt gehouden aan de instellingen die Gambody mij aanraden voor de printer. Na afstoffen van de draadjes zag het er prima uit, echter niet mijn beste print met deze printer. Vooral dat webachtige spul heb ik nog nooit in deze mate gehad terwijl ik dezelfde temperatuur als normaal gebruik voor dit filament (205 °C). Volgende keer houd ik toch mijn eigen profiel aan.
Wat is het? Een soort landschap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Toppe schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:07:
[...]

Ik denk een ruimteschip o.i.d. dat ie nog moet assembleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Toppe schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:07:
[...]

Ik heb deze gekocht:
Afbeeldingslocatie: https://www.gambody.com/image/1160/normandy-sr2-mass-effect-1_980x500.png
https://www.gambody.com/3d-models/normandy-sr2-mass-effect

Maar het lijkt inderdaad op een soort Cyberpunk 2077 achtig stadsomgeving.

[ Voor 26% gewijzigd door jdh009 op 21-02-2022 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerfreak
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Even een vraagje wat betreft all metal hotends. Ik zit eraan te denken om een Micro Swiss all metal hotend aan te schaffen als upgrade voor mijn Ender 3 V2: https://www.3djake.nl/mic...tal-hotend-kit-voor-cr-10

Nu heb ik ooit ergens in een youtube comment gelezen (kan hem niet meer teug vinden) dat het beschermingsmateriaal van de thermistor van de Ender 3 V2 de hogere temperaturen (280 voor nylon bijvoorbeeld) niet aankan. Klopt dit of is dit onzin?

i5-6500 | GTX1060 6GB | 16GB @2133MHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:14

TTROX

Christian N

smitae schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 20:51:
Even bezig geweest op 012 layer. Zou nog naar 008 kunnen gaan, maar met verf erop ga je het verschil niet meer zien. Met de Ender 5 beetje de grens opzoeken met de kleine details.
Met brim van 4 lijnen en bed support only. Modellen al van support gehaald, grootste uitdaging de dunne buis van de trailer van het support halen.

Zogenaamde goliath Wikipedia: Goliath (rupsvoertuig) in 1:100 schaal. 1,6 x 0,85 x 0,56 cm.

302 links op trailer en 302 midden, rechts een 303.

Blijft toch wel grappig, zat eerst te denken om het in resin te printen voor de details. Maar PLA it is. 1 printen kost 15 minuten, in resin zou ik er waarschijnlijk stuk of 20 in 30 minuten kunnen doen. Maar teveel gesmeer met resin en heb er totaal 6 nodig. Dus niks mis mee om in PLA te doen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Best nog wel veel detail, standaard 0,4mm nozzle neem ik aan?
Mooi werk :)

Enschede | 6720wp JinkoSolar 16x420 Z 47°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

aidanl schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:45:

Goed gelukt zou ik zeggen!
Hoe lang ben er er mee bezig geweest voor de eerste keer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bing69 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:00:
Nog een vraagje: eergisteren na het printen wilde ik het voorwerp van de magneetmat afhalen. Zat muurvast en het gevolg was dat een voorwerp afbrak. Wat is de beste manier om een geprint iets van de magneetmat (en glas, komt vandaag binnen) af te halen?
De hele magneetmat van je printer afhalen en dan kun je voorzichtig de mat afbuigen van de print?
Als je dat langzaam doet gaat dat volgens mij altijd goed?
Met kleine delen kun je desnoods met een mesje of plamuurmes het ook nog los maken, wel je mesje/plamuurmes goed vlak houden om je bed niet te beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

killerfreak schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:48:
Even een vraagje wat betreft all metal hotends. Ik zit eraan te denken om een Micro Swiss all metal hotend aan te schaffen als upgrade voor mijn Ender 3 V2: https://www.3djake.nl/mic...tal-hotend-kit-voor-cr-10

Nu heb ik ooit ergens in een youtube comment gelezen (kan hem niet meer teug vinden) dat het beschermingsmateriaal van de thermistor van de Ender 3 V2 de hogere temperaturen (280 voor nylon bijvoorbeeld) niet aankan. Klopt dit of is dit onzin?
Volgens mij heeft de thermistor een beschermlaagje van PTFE of soortgelijks.
Dezelfde reden als waarom je naar een all metal gaat is dat PTFE de hogere temperaturen niet aankan.
Waarschijnlijk had ik het zelf eerst gewoon geprobeerd met de huidige thermistor.
Mocht je tegen issues aanlopen kun je hem dan ook vervangen.

Tip: neem een all-metal-heatbreak. https://www.3djake.nl/bon...rhead-heat-break?sai=9719
Dit is een 'duur' exemplaar maar er zijn ook genoeg goedkope alternatieven op Ali of dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TTROX schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:10:
[...]

Best nog wel veel detail, standaard 0,4mm nozzle neem ik aan?
Mooi werk :)
Ja, 0.4mm. Als ik kleiner ga dan ben ik bang dat de prints te lang gaan duren.
Ik heb nog 0,3 en 0,3 mm liggen, maar dat was ooit een soort van impuls aankoop.
Of ooit in de toekomst als ik een tweede FDM printer erbij koop, dan zou het een optie zijn om 1 printer met kleinere nozzle uit te rusten. Maar sinds ik ook een resin printer heb denk ik niet dat ik dat ga doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

bing69 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:00:
Glas: laten afkoelen en dan kun je de print er vaak wel afhalen.
Als dat niet werkt, voorzichtig met het plamuurmesje er onder proberen te komen of een paar keer een tikje geven met de achterkant van het plamuurmes.

Zeer grote prints hebben de neiging om heel vast te gaan zitten, dan je glasplaat met print in de vriezer te stoppen voor +- 10 a 15 minuten wil ook wel helpen.

Daarbij gebruiken veel mensen een lijmlaagje bij het printen van PETG aangezien PETG zich hecht aan glas en dus stukken uit je glasplaat haalt, hier werkt de lijmlaag dus als bescherm/tussen laag.

Maar laten afkoelen is wel regel 1 met glas, je zult zeker niet de eerste zijn die anders een print van je glasplaat haalt met een stukje glas nog aan de print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Had vandaag ook weer iets voor het eerst.

Hele volgende layer is ineens verschoven, heb helaas niet gezien wat er gebeurde. Is hier iets aan te doen of tikt hij hem dan per ongeluk aan waardoor die verschuift ofzo?
Heb hem net opnieuw gestart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rD-enZp91215Bqmy4oYmKRtAss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m2F1o8nKTYDrtN08K6Nx4qeJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:12

sjirafje

No inspirational quotes here

Het meest voor de hand liggende is dat je print is losgekomen tijdens het printen. Minder voor de hand liggende oorzaak is dat de steppers, stepperdrivers of de cpu oververhit zijn geraakt.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
sjirafje schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:00:
Het meest voor de hand liggende is dat je print is losgekomen tijdens het printen. Minder voor de hand liggende oorzaak is dat de steppers, stepperdrivers of de cpu oververhit zijn geraakt.
Ik denk dat ik er achter ben, op de een of andere manier blijft de filament tube soms hangen achter een gedeelte bovenop de printer, dan kan hij niet verder. Dit heb ik 1x eerder gehad, maar toen zat hij verkeerd gemonteerd. Dacht dat het opgelost was, maar met bepaalde prints waar hij verder moet dus niet. Heb het nu met een tie wrap tijdelijk opgelost. Heb ik hem misschien verkeerd gemonteerd dan?

Hij blijft hangen achter het blokje met de QR code bovenop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lOfKYp6Di7-vW14UzVZJZJ2iJ2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cka0Q0R7Bodu9JmDGpTvMjBR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuijerlattie
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-10 13:06
MADG0BLIN schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:08:
[...]

[Afbeelding]
Dat is een beschermkapje voor een van de motoren. heb je op de manier hoe je de bowden tube nu vast gezet hebt wel genoeg speling om tot alle hoeken van het bed te komen met de printkop? heb zelf geen ender 5, maar kan me voorstellen dat de bowden tube niet lang genoeg is om helemaal links voor op het printbed te komen op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
kuijerlattie schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:15:
[...]

Dat is een beschermkapje voor een van de motoren. heb je op de manier hoe je de bowden tube nu vast gezet hebt wel genoeg speling om tot alle hoeken van het bed te komen met de printkop? heb zelf geen ender 5, maar kan me voorstellen dat de bowden tube niet lang genoeg is om helemaal links voor op het printbed te komen op deze manier.
Heb het ff tijdelijk voor deze print zo opgelost, maar het is niet optimaal. Eerst liep de zwarte kabel over de blauwe heen waardoor hij niet goed zat. Die heb ik toen omgedraaid, maar het lijkt erop dat het dus weer niet goed ging. Misschien langere tube erop plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Eindelijk filmpje weer gevonden van de spray om je object los te krijgen.

Zijn er mensen die dit al gebruiken?
Zal eens een mengsel maken met 50% water en 50% IPA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

MADG0BLIN schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:08:
[...]

Ik denk dat ik er achter ben, op de een of andere manier blijft de filament tube soms hangen achter een gedeelte bovenop de printer, dan kan hij niet verder. Dit heb ik 1x eerder gehad, maar toen zat hij verkeerd gemonteerd. Dacht dat het opgelost was, maar met bepaalde prints waar hij verder moet dus niet. Heb het nu met een tie wrap tijdelijk opgelost. Heb ik hem misschien verkeerd gemonteerd dan?

[Afbeelding]
Bij mij zit hij zo, kan alle hoeken bereiken en blijft nu nergens meer achter hangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDp1Eynrlbk0Fkau4HVLaomPB5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nOpq90m8pLBULl3ax3IoI6LQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zo heb ik het opgelost en ik wilde nog ierts van geleider maken in de kast waar de kabels en tube in kunnen hangen.

Heb een stukje T-profiel op de printer gezet waar ik de kabels met tie-wrap op heb vast gezet. De tube wilde ik zoveel mogelijk vrijheid geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-VwPeixUnJ-R5zpuGm5xEH6wX7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aU6WV29Wh5qyAsZQQCqwkkjo.jpg?f=fotoalbum_large

Hier kun je het T-profile wat beter zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5rWi62jqzrqUIK9A3xShaftSZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NSomhGoXhqfpl0Kf4YahCuZK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door smitae op 21-02-2022 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerfreak
  • Niet online
TTROX schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:44:
[...]

Volgens mij heeft de thermistor een beschermlaagje van PTFE of soortgelijks.
Dezelfde reden als waarom je naar een all metal gaat is dat PTFE de hogere temperaturen niet aankan.
Waarschijnlijk had ik het zelf eerst gewoon geprobeerd met de huidige thermistor.
Mocht je tegen issues aanlopen kun je hem dan ook vervangen.

Tip: neem een all-metal-heatbreak. https://www.3djake.nl/bon...rhead-heat-break?sai=9719
Dit is een 'duur' exemplaar maar er zijn ook genoeg goedkope alternatieven op Ali of dergelijks.
Dat de thermister een PTFE beschermlaag heeft was inderdaad de reden waarom het niet zou werken. Maar ik zie op youtube legio mensen die over zijn gestapt naar een all metal hotend en nergens wordt benoemd dat de thermister dan vervangen moet worden.

Die heatbreak is niet nodig als ik een all metal hotend neem toch? De heatbreak is dan immers al van metaal, in het geval van de micro swiss zelfs van titanium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Crxtreem schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:39:
[YouTube: Simple Method for removing sticky 3d-printed Objects from the Build-Plate]

Ik vraag me af wat er precies gebeurt als je dit doet. Hoe komt de vloeistof toch onder de print terwijl deze zo extreem vast zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

killerfreak schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:32:
[...]

Dat de thermister een PTFE beschermlaag heeft was inderdaad de reden waarom het niet zou werken. Maar ik zie op youtube legio mensen die over zijn gestapt naar een all metal hotend en nergens wordt benoemd dat de thermister dan vervangen moet worden.

Die heatbreak is niet nodig als ik een all metal hotend neem toch? De heatbreak is dan immers al van metaal, in het geval van de micro swiss zelfs van titanium.
Veel mensen stappen over op een all-metal zodat ze hogere temperaturen zonder problemen kunnen printen, voornamelijk voor PETG en ABS/ASA etc..
(Lees: hogere temperaturen = 260°C Max gezien dat de max is zonder firmware aanpassingen)

Een Hotend/Heatbreak upgrade is relatief simpele upgrade, firmware aanpassingen en de limit van de printer verhogen is iets ingrijpender.

Daarbij heb ik het idee dat youtubers hun vingers niet willen branden aan het "max nozzle temp verhogen" verhaal om eventuele schuld te voorkomen als het misgaat bij een gebruiker, snap ik ook wel.
Daarbij is het ook niet echt nodig wanneer je een beetje bij de 'standaard' filaments blijft wat volgens mij het grootste gross doet.

Die heatbreak is inderdaad niet nodig wanneer je een all-metal hotend neemt, maar het was een suggestie van mij in plaats van de micro-swiss.
Het enige 'speciale' aan een all-metal hotend is dat je PTFE tube niet meer direct in aanraking is met de nozzle.
Wanneer je een all-metal heatbreak installeert heb je in hetzelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

BounceMeister schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:14:
[...]

Ik vraag me af wat er precies gebeurt als je dit doet. Hoe komt de vloeistof toch onder de print terwijl deze zo extreem vast zit?
Print zit niet vacuüm dus vloeistof kan er gewoon onder komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Crxtreem schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:39:
[YouTube: Simple Method for removing sticky 3d-printed Objects from the Build-Plate]

Ik heb dit geprobeerd maar dit werkt bij mij niet echt.
Ook geprobeerd met 100% water en 100% IPA.
Het idee is volgens mij dat de vloeistof onder je print terecht komt waardoor de gehele print makkelijk loslaat.

Als je een oppervlak hebt waar de print al gedeeltelijk loslaat tijdens het afkoelen werkt het iets heb ik het idee, maar het nadeel is dat je elke keer je bed weer moet schoonmaken.
Daarbij als je print al gedeeltelijk loslaat is het verwijderen ook behoorlijk eenvoudig.
Als je een oppervlak hebt waar de print echt vast aan zit dan doet dit niets, althans niet bij mij.

Niet elke variatie maar wel 100% IPA geprobeerd op creality carborundum glass, normaal glas (onderkant creality bed), kapton en textured PEI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet de meest fancy upgrade. Maar wilde toch graag de temperatuur in de print-kast goed kunnen meten.
Dus naast de Pi Camera, de LED-strip nu ook een DHT11 op de Pi aangesloten.

Nu nog ff de data-verwerking naar mijn centrale InfluxDB / Grafana opzetten. Dus moet Python script op de Pi nog beetje aanpassen. Nu puur ff kijken of het werkt.

Wilde de sensor eigenlijk boven in de kast hangen, maar het is handiger als alles op de printer gemonteerd zit ivm onderhoud etc.

En zoals je ziet, ook perfect om wat voorraad PLA op te slaan boven in de kast lekker droog :-)

Weer stukje Creality T-profiel (beetje voorraad best handig) en daar de DHT-sensor op geklust.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-hf2j207N-qDMTDmyxGKlX6Qp3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oFcAxkgRifwgiyPdYm5gDEow.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZFsiOdwRQ5VBE3RW2dVnkjqLvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JhNu7VuQ6jHdpVuFhK79xfaF.jpg?f=fotoalbum_large

Succes :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hcbZCW7UGacphJ6mdUzfCYKSQPU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jb5wnH85tYsA02y3B4ToyRwL.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aidanl
TTROX schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:12:
[...]

Goed gelukt zou ik zeggen!
Hoe lang ben er er mee bezig geweest voor de eerste keer?
Was na even aankloten met Tinkercad en de overstap naar Fusion 360 misschien 3 uurtjes bezig, aan de hand van youtube tutorials. Ben nu ook al bezig met een volgende, wil slotje hebben voor kast deurtjes omdat mijn zoontje het leuk vind de deuren te openen. De standaard sloten uit de winkel pasten niet lekker op de deuren, tja dan maken we het zelf maar 😇

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gTLXZv6sZekveQC8KuCADeAwOU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sj7uTEtng6P2CkaHxrt6PPXU.png?f=fotoalbum_large

Moest na de eerste print nog even even terug naar de tekentafel, alles klopte op de mm waardoor de
klem heel stroef op de beugel sloot. Iets om rekening mee te houden, als IT'er is alles altijd exact. Houtbewerking gaat me dus ook nooit zo goed af haha

Maar tot op heden eigenlijk nog steeds zo goed als geen problemen met de E3 V2. Enige waar ik nog last van heb is dat de PLA spoel niet lekker is opgerold waardoor de filament blijft haken bij het afrollen. Samen met het niet lekker doorlopen van de filament + de tik wanneer het zich lostrekt van de spoel geeft in de print wat kleine onefenheden. Het is dat ik geen reserve spoelen heb, anders had ik hem zelf even opnieuw opgerold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

smitae schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:28:
Niet de meest fancy upgrade. Maar wilde toch graag de temperatuur in de print-kast goed kunnen meten.
Dus naast de Pi Camera, de LED-strip nu ook een DHT11 op de Pi aangesloten.

Nu nog ff de data-verwerking naar mijn centrale InfluxDB / Grafana opzetten. Dus moet Python script op de Pi nog beetje aanpassen. Nu puur ff kijken of het werkt.

Wilde de sensor eigenlijk boven in de kast hangen, maar het is handiger als alles op de printer gemonteerd zit ivm onderhoud etc.

En zoals je ziet, ook perfect om wat voorraad PLA op te slaan boven in de kast lekker droog :-)

Weer stukje Creality T-profiel (beetje voorraad best handig) en daar de DHT-sensor op geklust.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Succes :-)
[Afbeelding]
Hey nice!, toevallig had ik laatst een DHT22 gekocht maar nog niet aangesloten omdat mijn Pi nog niet echt een vaste plek heeft.
Toevallig een linkje naar een tutorial of iets? :P

Wat is InfluxDB / Grafana is dat nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TTROX schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:48:
[...]

Hey nice!, toevallig had ik laatst een DHT22 gekocht maar nog niet aangesloten omdat mijn Pi nog niet echt een vaste plek heeft.
Toevallig een linkje naar een tutorial of iets? :P

Wat is InfluxDB / Grafana is dat nodig?
Ik had ook nog wel wat DHT22 liggen, maar die gebruik ik meestal buiten omdat die een grotere range hebben.
Zoek ik morgen ff paar linkjes, opzich ook redelijk goed te vinden met zoeken op “raspberry Pi DHT22” wel ff opletten dat je een beetje nieuwe tutorial gebruikt 2021 of nieuwer en geen Python2 meer gebruiken.

Influxdb is een timebased database waarin ik al een jaar of wat al mijn omgevings sensoren data laat opslaan. Grafana is de front-end webserver zeg maar. Kun je leuke plaatjes, grafiekjes, klokjes etc Real-time laten zien.
Hier iets meer over grafana en influxdb op mijn blog https://aesmit.org/2020/0...u-20-04-influxdb-grafana/ Wat ouder, maar geeft in elk geval wat je ermee kunt doen. Zou ik niet op de Pi gaan draaien, kan wel maar dat is allemaal net wat te zwaar voor de Pi. Ik draai het zelf op mijn centrale NUC als home-server, met Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerfreak
  • Niet online
TTROX schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:31:
[...]

Veel mensen stappen over op een all-metal zodat ze hogere temperaturen zonder problemen kunnen printen, voornamelijk voor PETG en ABS/ASA etc..
(Lees: hogere temperaturen = 260°C Max gezien dat de max is zonder firmware aanpassingen)

Die heatbreak is inderdaad niet nodig wanneer je een all-metal hotend neemt, maar het was een suggestie van mij in plaats van de micro-swiss.
Het enige 'speciale' aan een all-metal hotend is dat je PTFE tube niet meer direct in aanraking is met de nozzle.
Wanneer je een all-metal heatbreak installeert heb je in hetzelfde resultaat.
Ja precies. De reden dat ik benieuwd was naar die hoge temperaturen is omdat ik voor mijn studie bezig ben met vezelversterkte kunststoffen, zoals PETCF15 en dergelijke, en het leek me leuk om daar misschien in de toekomst ook thuis mee te experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ik moet deze print met support doen, anders gaat hij in de lucht printen.

Echter die ronde support (links) op de foto wil ik eigelijk niet want ik moet straks alles gaan uithollen.

Kan je dit ook in Cura aangeven, want dit is niet handig :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7tUyzF_f5isJ_IiGlowwY3G2HA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fnEy77QdAHheIydivPJr5uhe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

@Toppe
Je hebt 2 opties:
- Support instellen op 'Touching buildplate', dan krijg je alleen supports als ze de buildplate kunnen raken
- Een support blocker maken in Cura (zo'n overlay blokje uit de onderste menu optie links)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hoogie2004 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:52:
@Toppe
Je hebt 2 opties:
- Support instellen op 'Touching buildplate', dan krijg je alleen supports als ze de buildplate kunnen raken
- Een support blocker maken in Cura (zo'n overlay blokje uit de onderste menu optie links)
Idd. En mocht je het aan durven. Je zou ook tree support kunnen gebruiken.
Die is makkelijker te verwijderen en die zal die rondjes ook iets ondersteunen zonder het helemaal te vullen. Ik zie dat je namelijk best lange delen met support hebt in je model.
Tree support duurt meestal wel iets langer met printen en je bed-adhesie moet wel goed zijn.
Niet alle prints zijn geschikt voor tree support, dus je moet wel een beetje gevoel erbij krijgen.
Ik gebruik zoveel mogelijk tree support sinds een tijdje, bevalt mij beter dan de normale support.

Maar je kunt altijd een preview doen van je model, mocht je het niet aandurven blijf je bij normaal support.
Pagina: 1 ... 138 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie