Als complete noob zou ik inderdaad zeggen dat Klipper "betere algoritmes" heeft. Dit doordat het bij Klipper uiteraard "extern" draait waardoor er meer CPU kracht beschikbaar is. Die "mooie prints met Marlin" zijn dan denk ik met aangepaste printers met een bordje dat ook (veel) beter / krachtiger is en daardoor beter kan printen.mphilipp schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:09:
Ik ben toch even benieuwd wat de gedachtes hierover zijn. Het volgende houdt mij bezig:
ik heb (nog) een Ender 3 Pro. Na wat gerommel met Marlin compileren heb ik er een poos geleden Klipper op gezet. Echt superveel tunen heb ik niet gedaan, eigenlijk hetzelfde als met Marlin, dus bed recht gezet, mesh opbouwen, z-hoogte afstellen, pressure advance (had ik ook bij Marlin) en eigenlijk is dat het wel. Dezelfde slicer, en daar heb ik sowieso weinig aan gerommeld, behalve dan mijn profielen aangepast aan de materialen en op welke temps ik wil printen.
Maar één ding viel mij vrijwel direct op: onder Klipper printte de kleine Ender veel mooier. En ook nog wat sneller. Nu wordt ie verkocht en heb ik 'm weer gedowngrade naar Marlin omdat ik denk dat er niet veel mensen zitten te wachten op een Ender 3 onder Klipper. Teruggaan was simpel, want ik had het SD kaartje met de 'oude' firmware bewaard, net als dat ik de Klipper firmware nog heb, dus hij kan nét zo snel weer terug.
Maar wáár zit 'm dat fenomeen dat ie onder Klipper 'beter' lijkt te printen? Nou ja...lijkt, hij print gewoon beter. Punt. En wat ik zeg: ik ben niet dagenlang aan het tweaken geweest. Zijn de algoritmes in Klipper dan zoveel beter om de printer te laten bewegen? Ik was nog niet begonnen aan dat gedoe met die accelerometer, maar de spullen liggen er voor klaar. Straks komt er een Ender 5 Plus, en die gaat ook zsm over naar Klipper.
Ik denk wel dat je hetzelfde kunt bereiken met Marlin, want er zijn miljoenen mensen die er prachtige dingen mee maken, dus het zal niet inherent aan Marlin liggen. Misschien dat er wat features in moeten worden geschakeld of waarden moeten worden aangepast, waar ik niet van weet. Maar op een of andere manier ging het met Klipper in ieder geval meteen goed. En sowieso is het tweaken natuurlijk veel en veel makkelijker met Klipper. Gewoon je config file aanpassen en restart. Niet eerst compileren, sd kaart erin; kost zo weer 5 minuten. En als je dan steeds een klein ding moet aanpassen, gaat dat ook snel vervelen.
Volgens mij is GCode op zichzelf ook een vrij domme taal. Een cirkel tekenen in GCode kan volgens mij niet. Dan krijg je gewoon continu kleine stapjes in de X en Y as en is het maar hopen dat het rond is. Bij mijn weten zijn er o.a. ook weer OctoPrint plugins die de GCode analyseren en "omschrijven" voor een beter resultaat. Het kan dus ook zomaar zijn dat Klipper dat ook doet. Met dat analyseren valt dus bv te zien dat een hele reeks GCode commando's tot een cirkel leiden waardoor Klipper de steppers dus ook aan kan sturen om "soepel" een cirkel te tekenen i.p.v. allemaal zelfstandige "moves" te doen.