Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:58
mphilipp schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:09:
Ik ben toch even benieuwd wat de gedachtes hierover zijn. Het volgende houdt mij bezig:

ik heb (nog) een Ender 3 Pro. Na wat gerommel met Marlin compileren heb ik er een poos geleden Klipper op gezet. Echt superveel tunen heb ik niet gedaan, eigenlijk hetzelfde als met Marlin, dus bed recht gezet, mesh opbouwen, z-hoogte afstellen, pressure advance (had ik ook bij Marlin) en eigenlijk is dat het wel. Dezelfde slicer, en daar heb ik sowieso weinig aan gerommeld, behalve dan mijn profielen aangepast aan de materialen en op welke temps ik wil printen.
Maar één ding viel mij vrijwel direct op: onder Klipper printte de kleine Ender veel mooier. En ook nog wat sneller. Nu wordt ie verkocht en heb ik 'm weer gedowngrade naar Marlin omdat ik denk dat er niet veel mensen zitten te wachten op een Ender 3 onder Klipper. Teruggaan was simpel, want ik had het SD kaartje met de 'oude' firmware bewaard, net als dat ik de Klipper firmware nog heb, dus hij kan nét zo snel weer terug.

Maar wáár zit 'm dat fenomeen dat ie onder Klipper 'beter' lijkt te printen? Nou ja...lijkt, hij print gewoon beter. Punt. En wat ik zeg: ik ben niet dagenlang aan het tweaken geweest. Zijn de algoritmes in Klipper dan zoveel beter om de printer te laten bewegen? Ik was nog niet begonnen aan dat gedoe met die accelerometer, maar de spullen liggen er voor klaar. Straks komt er een Ender 5 Plus, en die gaat ook zsm over naar Klipper.

Ik denk wel dat je hetzelfde kunt bereiken met Marlin, want er zijn miljoenen mensen die er prachtige dingen mee maken, dus het zal niet inherent aan Marlin liggen. Misschien dat er wat features in moeten worden geschakeld of waarden moeten worden aangepast, waar ik niet van weet. Maar op een of andere manier ging het met Klipper in ieder geval meteen goed. En sowieso is het tweaken natuurlijk veel en veel makkelijker met Klipper. Gewoon je config file aanpassen en restart. Niet eerst compileren, sd kaart erin; kost zo weer 5 minuten. En als je dan steeds een klein ding moet aanpassen, gaat dat ook snel vervelen.
Als complete noob zou ik inderdaad zeggen dat Klipper "betere algoritmes" heeft. Dit doordat het bij Klipper uiteraard "extern" draait waardoor er meer CPU kracht beschikbaar is. Die "mooie prints met Marlin" zijn dan denk ik met aangepaste printers met een bordje dat ook (veel) beter / krachtiger is en daardoor beter kan printen.

Volgens mij is GCode op zichzelf ook een vrij domme taal. Een cirkel tekenen in GCode kan volgens mij niet. Dan krijg je gewoon continu kleine stapjes in de X en Y as en is het maar hopen dat het rond is. Bij mijn weten zijn er o.a. ook weer OctoPrint plugins die de GCode analyseren en "omschrijven" voor een beter resultaat. Het kan dus ook zomaar zijn dat Klipper dat ook doet. Met dat analyseren valt dus bv te zien dat een hele reeks GCode commando's tot een cirkel leiden waardoor Klipper de steppers dus ook aan kan sturen om "soepel" een cirkel te tekenen i.p.v. allemaal zelfstandige "moves" te doen.

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
TTROX schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:31:
[...]

Waarom pauzeer je een print om die vervolgens een dag later weer op te starten?
Gezien je steppermotors na een tijdje "uit" gaan (stroom gaat eraf waardoor je je positie verliest) lijkt mij dit niet handig.
Ik wou de printer niet 24 uur aan 1 stuk laten printen en zag op internet dat je hem ook kan pauzeren en de printer daarna braaf verder gaat.
Maar helaas ging dat niet goed.

Had nu een andere PSU cover gevonden voor een 120mm fan die ook plat geprint kan worden.
Dan hoef ik ook geen ondersteuning te printen wat al veel tijd scheelt.
Enigste is dat deze in 2 delen is zodat hij op het printbed past.
https://www.thingiverse.com/thing:4656043

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06:47
Crxtreem schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:04:
[...]

Ik wou de printer niet 24 uur aan 1 stuk laten printen en zag op internet dat je hem ook kan pauzeren en de printer daarna braaf verder gaat.
Maar helaas ging dat niet goed.

Had nu een andere PSU cover gevonden voor een 120mm fan die ook plat geprint kan worden.
Dan hoef ik ook geen ondersteuning te printen wat al veel tijd scheelt.
Enigste is dat deze in 2 delen is zodat hij op het printbed past.
https://www.thingiverse.com/thing:4656043
Die had ik ook gemaakt maar ben hem niet gaan gebruiken, vond het toch behoorlijk gammel… nu aan het kijken voor een andere oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digibazz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-05 11:01
ik heb gewoon zoiets gedaan https://www.thingiverse.com/thing:4662559 dan de fan er onder met een fanguard waar is een filter tussen heb gemaakt ( komt er niet al dat stof in )

je kan zo de fan aanpassen iin thinkercad of fusion als je 120 mm wil

en daaronder heb ik dan los dit kapje gedaan https://www.thingiverse.com/thing:4866719

[ Voor 12% gewijzigd door digibazz op 10-02-2022 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crackanimal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-06 17:48
crackanimal schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 00:55:

[...] USB aangesloten en board opgeblazen [...]
[Afbeelding]
Het blijkt dus inderdaad, helaas zo te zijn door een USB kabel tussen Ender 3 V2 (board 4.2.2.) en PC te plaatsen, heeft ervoor gezorgd dat:
- de main board 'opgeblazen' is (rook en stank);
- daarmee ook het LCD scherm elektronica aangetast heeft, die viel volledig uit;
- enkel vervangen van het main board niet voldoende was; deze is nu ook stuk gegaan, door het scherm 8)7

Een heel vreemd fenomeen... beetje jammer dat ik de waarschuwing voor het afplakken van een 5V pin op de USB aansluiting, pas ná het ploffen heb gelezen, en dat dit uberhaupt nodig is klaarblijkelijk! Of heb ik gewoon een maandag ochtend exemplaar gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
crackanimal schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 02:26:
[...]

Het blijkt dus inderdaad, helaas zo te zijn door een USB kabel tussen Ender 3 V2 (board 4.2.2.) en PC te plaatsen, heeft ervoor gezorgd dat:
- de main board 'opgeblazen' is (rook en stank);
- daarmee ook het LCD scherm elektronica aangetast heeft, die viel volledig uit;
- enkel vervangen van het main board niet voldoende was; deze is nu ook stuk gegaan, door het scherm 8)7

Een heel vreemd fenomeen... beetje jammer dat ik de waarschuwing voor het afplakken van een 5V pin op de USB aansluiting, pas ná het ploffen heb gelezen, en dat dit uberhaupt nodig is klaarblijkelijk! Of heb ik gewoon een maandag ochtend exemplaar gehad...
Moet gewoon kunnen, met USB op een PC aansluiten. De 5 volt power is ook niet erg, alleen trekt het board dan nog steeds stroom als de printer uit staat. Daar mag het board echt niet kapot van gaan.

Denk dat je gewoon pech hebt gehad met je printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crackanimal
In elk geval nu lekker bezig met de eerste prints - hoe leuk is het om fysieke 'dingen' op te zien bouwen!

Een zeer succesvolle kubus geprint, het bootje vertoont echter wat 'first layer problems'. Pas net te laat gezien dat die toch nog op een hoekje iets omhoog krulde. Bed op 60 graden, PLA Real filament op 200.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAgtFS-J8hhZeJGIUK3iaENqgpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vrLIkzn4kVEYiF9rmfaD8wEX.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt ook wel met afstellen alsof de glasplaat ietwat (minimaal dus) bol loopt, in het midden dus net iets minder ruimte / meer frictie met papier dan in de hoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:56
crackanimal schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:55:
In elk geval nu lekker bezig met de eerste prints - hoe leuk is het om fysieke 'dingen' op te zien bouwen!

Een zeer succesvolle kubus geprint, het bootje vertoont echter wat 'first layer problems'. Pas net te laat gezien dat die toch nog op een hoekje iets omhoog krulde. Bed op 60 graden, PLA Real filament op 200.

[Afbeelding]

Het lijkt ook wel met afstellen alsof de glasplaat ietwat (minimaal dus) bol loopt, in het midden dus net iets minder ruimte / meer frictie met papier dan in de hoeken?
Ik ben een complete noob nog op 3d print gebied, zelf pas 3 weken er een in huis, maar ik print tegenwoordig met brim, dat heeft het probleem bij mij opgelost. Maar misschien zijn er wel betere oplossingen nog, maar dan durf ik zo ook niet te zeggen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:55

[Afbeelding]

Als je wilt valideren kan je voor je echte print ook dit nog even volgen:
https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#firstlayer

Dan kan je eventueel nog verder afstellen, al begreep ik dat een plat bed bij Creality wel vaker een issue is vanuit fabriek 😅

Overigens zelf ook pas sinds 2 weken aan de slag gegaan met een nieuwe Ender 3 V2. Veel ingelezen zowel hier als Reddit als youtube. Moet zeggen dat de eerste prints me 100% mee vallen als ik bijvoorbeeld zie wat voor issues mensen hebben op Reddit. Denk dat het scheelt met het beleid van bed levelen, dan nog eens, nog een keer en als je dan denkt klaar te zijn, nog een keer doen :P

Nu nog zonder mods, wil eerst de printer goed leren kennen om zo problemen op te kunnen lossen. Als ik dat ding al compleet ga verbouwen wordt het lastig te herleiden waar de problemen precies vandaan komen. Enige wat ik wel echt op korte termijn ga vervangen zijn de veren onder het bed. Die stock veren zijn een drama. Na een printje van 14 uur was het bed al van perfect af.

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crackanimal
aidanl schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:19:
[...]

Moet zeggen dat de eerste prints me 100% mee vallen als ik bijvoorbeeld zie wat voor issues mensen hebben op Reddit. Denk dat het scheelt met het beleid van bed levelen, dan nog eens, nog een keer en als je dan denkt klaar te zijn, nog een keer doen :P

Nu nog zonder mods, wil eerst de printer goed leren kennen om zo problemen op te kunnen lossen. Als ik dat ding al compleet ga verbouwen wordt het lastig te herleiden waar de problemen precies vandaan komen. Enige wat ik wel echt op korte termijn ga vervangen zijn de veren onder het bed. Die stock veren zijn een drama. Na een printje van 14 uur was het bed al van perfect af.
Bij mij valt het ook reuze mee idd! althans, de eerste 'echte' prints moeten nog komen. Erg veel zin in!

Heb overigens dezelfde aanpak, eerst zo eens kijken wat er allemaal kan en dan later wellicht upgraden. Gezien mijn ervaring met opgeblazen main boards blijf ik wellicht nog wel even weg van een octoprint bijvoorbeeld.
Die veren heb ik direct vervangen, direct bij de printer bij besteld. probleem is wel dat ik dus niet weet wat het bed doet op de standaard veren :-) En ik heb het idee dat ik dankzij die veren, mij Z axis stop iets hoger moest plaatsen dan oorspronkelijk bedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:36
MADG0BLIN schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:14:
[...]

Ik ben een complete noob nog op 3d print gebied, zelf pas 3 weken er een in huis, maar ik print tegenwoordig met brim, dat heeft het probleem bij mij opgelost. Maar misschien zijn er wel betere oplossingen nog, maar dan durf ik zo ook niet te zeggen. :P
Brim kan maar is wel een beetje symptoombestrijding van een niet goed afgestelde printer. Beste kun je de gelinkte guide van teachingtech volgen om de parameters zo goed mogelijk af te stellen. Dat gaat je wel wat tijd kosten maar is het wel waard!

Wat ik iedereen wel kan aanraden is stijvere veren (die oranje) bestellen op aliexpress. En dan eens een uurtje gaan zitten om je bed zo goed mogelijk te levelen met wat testprints en de z-offset goed instellen. Dat gaat je zoveel gedoe schelen met printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske

[Afbeelding]

Dit is heel lastig te zeggen, zou het dus niet direct op de glasplaat afschuiven. Print eens een first layer test om te kijken of je bed wel recht staat afgesteld. Ook met een beetje een bolle glasplaat zou een benchy gewoon moeten plakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVog
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-03 18:23
Ik krijg de beste resultaten met bed-levelling als ik het bed tenminste een half uurtje op temperatuur laat staan.
Zelfde proces bij printen: eerst goed laten doorwarmen en dan de print starten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bartske schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:04:
[...]

Brim kan maar is wel een beetje symptoombestrijding van een niet goed afgestelde printer. Beste kun je de gelinkte guide van teachingtech volgen om de parameters zo goed mogelijk af te stellen. Dat gaat je wel wat tijd kosten maar is het wel waard!

Wat ik iedereen wel kan aanraden is stijvere veren (die oranje) bestellen op aliexpress. En dan eens een uurtje gaan zitten om je bed zo goed mogelijk te levelen met wat testprints en de z-offset goed instellen. Dat gaat je zoveel gedoe schelen met printen.
Ja en nee, met je eens dat voor normale prints, dwz redelijk normaal contact vlak, etc. Zou het gewoon zonder brim goed moeten gaan. Ook de de test bootjes en stuff moeten zonder brim gewoon goed printen.

Ik gebruik brim vooral bij hele klein en dunne dingen of prints die erg veel uitlopen als je hoger komt. Dan is het wel prettig om iets meer contact met het bed te hebben.

Andere tip;
Ik ben wel heel happy deze dagen met tree support, nooit mee geprint in het verleden, vooral omdat de print tijd meestal te veel omhoog ging naar mijn idee, maar sinds de laatste 4 weken ofzo toch erg blij met tree support. Veel eenvoudiger te verwijderen dan normale support. En in veel gevallen is support op baseplate voldoende, want de tree gaat netjes naar binnen groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:30

mphilipp

Romanes eunt domus

crackanimal schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 02:26:
[...]
Dat laatste. Ik heb die pin ook afgeplakt, maar dat had ik in het begin niet en als je dan je printer uit zet, en mijn Raspberry Pi stond nog aan, bleef de display branden. Na wat Googlen heb ik toen idd maar die pin afgeplakt. Nooit vanaf een PC geprobeerd eigenlijk, maar die zou nooit meer dan 5V 500mA over die USB poort mogen sturen, dus dat moet hetzelfde zijn als een Pi.
Klopt gewoon iets niet met je PC óf de printer.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
smitae schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:04:
[...]
Ja en nee, met je eens dat voor normale prints, dwz redelijk normaal contact vlak, etc. Zou het gewoon zonder brim goed moeten gaan. Ook de de test bootjes en stuff moeten zonder brim gewoon goed printen.

Ik gebruik brim vooral bij hele klein en dunne dingen of prints die erg veel uitlopen als je hoger komt. Dan is het wel prettig om iets meer contact met het bed te hebben.

Andere tip;
Ik ben wel heel happy deze dagen met tree support, nooit mee geprint in het verleden, vooral omdat de print tijd meestal te veel omhoog ging naar mijn idee, maar sinds de laatste 4 weken ofzo toch erg blij met tree support. Veel eenvoudiger te verwijderen dan normale support. En in veel gevallen is support op baseplate voldoende, want de tree gaat netjes naar binnen groeien.
Tuurlijk, maar het ging hier over de benchy als voorbeeld. Als je daar een brim voor nodig hebt met PLA dan is er iets mis met je printer (meer waarschijnlijk met de instellingen van de printer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTROX
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:14

TTROX

Christian N

Hoogie2004 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:31:
[...]

Ik heb de z as eruit gehad, uitgelijnd en een anti wobble nut geïnstalleerd https://www.thingiverse.com/thing:5164752

[Afbeelding]

De as loopt super soepel en recht, en de layer heights kloppen ook gewoon. Bij binding / wobble zou ik een patroon verwachten dat naar 1 kant afwijkt aan alle zijdes (de as drukt naar 1 kant), of waar de z as niet genoeg beweegt in z. Maar aangezien de anti wobble nut en op het oog goede layer heights, en een tussen maat van 6 mm tussen de banden (wat met een lead van 8mm nergens op slaat), ben ik ervan overtuigd dat het niet de z as is.

Wat het dan wel is... Weet ik nog niet :+
Ik wist niet dat je al het een en ander had aangepast, dan weet ik het ook niet.
Als je er gebruik van maakt wellicht kun je Reddit eens vragen?
https://www.reddit.com/r/ender3/

Enschede | 6720wp JinkoSolar 16x420 Z 47°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
digibazz schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:17:
ik heb gewoon zoiets gedaan https://www.thingiverse.com/thing:4662559 dan de fan er onder met een fanguard waar is een filter tussen heb gemaakt ( komt er niet al dat stof in )

je kan zo de fan aanpassen iin thinkercad of fusion als je 120 mm wil

en daaronder heb ik dan los dit kapje gedaan https://www.thingiverse.com/thing:4866719
Volgens cura is deze print als hij plat ligt te groot.
Heb je deze op een 3 V2 geprint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digibazz
Crxtreem schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:02:
[...]
[...]
Volgens cura is deze print als hij plat ligt te groot.
Heb je deze op een 3 V2 geprint?
past toch gewoon ( weet nie hoe groot je machine settings staan volgens mij heb ik die ooit wat groter gezet maar hij pas op 230 230) en anders op zijn zij dan diagonaal volgens mij had ik deze gedaan toen twijfel is al zo lang geleden XD https://www.thingiverse.com/thing:3570785/remixes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Ik heb de instellingen van mijn printbed op 220x220x250mm staan in cura.
Dacht dat dit de max was.
Ik kan de instellingen dus ook op 230x230 zetten?

Dan slinger ik de printer zo weer eens aan, heb ik vanavond weer een print klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Crxtreem schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 11:26:
Ik heb de instellingen van mijn printbed op 220x220x250mm staan in cura.
Dacht dat dit de max was.
Ik kan de instellingen dus ook op 230x230 zetten?

Dan slinger ik de printer zo weer eens aan, heb ik vanavond weer een print klaar.
Ik zou eerst even kijken waar de 0 zit en hoeveel je nog ever hebt na 220, anders ramt hij straks nog ergens tegenaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:58
BounceMeister schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:35:
[...]

Ik zou eerst even kijken waar de 0 zit en hoeveel je nog ever hebt na 220, anders ramt hij straks nog ergens tegenaan.
Daarmee kan ik uit ervaring spreken. Tijdje terug Klipper op mijn E5, met SKR Mini E3 bordje, gezet. De configuratie daarbij gemixt tussen die voor het SKR brodje en de stock E3 en E5. Daarbij had ik dus ook hun maten over genomen wat dan dus ook het absolute maximum was. En die ramde dus ook steeds tegen het frame aan. Volgens mij klopte het in zoverre wel in dat die niet bleef door draaien en dus eigenlijk exact tegen het frame aan stopte. Maar erg fijn vond ik het niet, dus ook maar weer iets kleiner afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
Als beginner waarbij je het bed levelen nog onder de knie aan het krijgen bent is een brim of raft misschien wel nuttig? Ik weet dat mijn prints goed blijven zitten (soms met beetje hulp van 3DLAC), maar door de brim of raft kan ik nu wel zien aan het begin van de print of ik hem goed geleveled heb en eventueel nog beetje finetunen. Kan me wel voorstellen dat als je werkt met BL/CL Touch het overbodig wordt.

Ben nu wel een filament guide aan het printen, want merk dat het filament vanaf de spool bovenaf toch best wel strak komt te staan. Nou helpt het ook niet dat mijn silveren PLA spool (123-3D Jupiter) niet echt goed opgerold is waardoor die niet altijd lekker afrolt. Maar een beetje hulp kan nooit kwaad. Zit daarnaast ook te kijken om misschien de spool aan de zijkant te bevestigen ipv bovenaf. Lees dat het ook wel helpt mbt de toevoer.

Hoe hebben anderen de spool gemonteerd?

[ Voor 27% gewijzigd door aidanl op 12-02-2022 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digibazz
RobertMe schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:01:
[...]

Daarmee kan ik uit ervaring spreken. Tijdje terug Klipper op mijn E5, met SKR Mini E3 bordje, gezet. De configuratie daarbij gemixt tussen die voor het SKR brodje en de stock E3 en E5. Daarbij had ik dus ook hun maten over genomen wat dan dus ook het absolute maximum was. En die ramde dus ook steeds tegen het frame aan. Volgens mij klopte het in zoverre wel in dat die niet bleef door draaien en dus eigenlijk exact tegen het frame aan stopte. Maar erg fijn vond ik het niet, dus ook maar weer iets kleiner afgesteld.
je plaat is 235 dus 230 moet wel kunnen... het enige waar je rekening mee moet houden is dat de clipjes die mijn plaat beet houden niet in de weg zitten.... ( in z zou ik niet iets veranderen maar x en y zou geen probleem moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:09
Wie kan mij uit de brand helpen voor een goede keuze te maken? Ik heb al enige ervaring met 3D printers en wil graag dus een printer voor er bij te hebben (ben al in bezit van een prusa mk3s+) Mijn oog is dus gevallen op een Creality. Ik wil hem graag natuurlijk gebruiken om mee te printen en een beetje te gaan modden om beter te maken maar ik weet niet echt goed wat nou de betere keuze is. Ik heb deze 3 soorten op het oog. Ik weet dat er verschil in print bed grote zit maar dat interesseert mij vrij weinig 20x20x25 is goed genoeg voor mij.

Wie kan voor mij het beste uitzoeken? en waarom ik voor die moet gaan.

Creality-3D-Ender-3-V2
https://www.123-3d.nl/3D-...3D-Ender-3-V2-p16058.html
Creality-3D-Ender-5-Pro
https://www.123-3d.nl/3D-...D-Ender-5-Pro-p15720.html
Creality-3D-Ender-3-Max
https://www.123-3d.nl/Cre...2130003-i5495-t16349.html

Graag hoor ik van jullie <3

Acties:
  • +1 Henk 'm!
KevinSetz schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:17:
Wie kan mij uit de brand helpen voor een goede keuze te maken? Ik heb al enige ervaring met 3D printers en wil graag dus een printer voor er bij te hebben (ben al in bezit van een prusa mk3s+) Mijn oog is dus gevallen op een Creality. Ik wil hem graag natuurlijk gebruiken om mee te printen en een beetje te gaan modden om beter te maken maar ik weet niet echt goed wat nou de betere keuze is. Ik heb deze 3 soorten op het oog. Ik weet dat er verschil in print bed grote zit maar dat interesseert mij vrij weinig 20x20x25 is goed genoeg voor mij.

Creality-3D-Ender-3-V2
Creality-3D-Ender-5-Pro
Creality-3D-Ender-3-Max

Ik zou voor de E5-pro gaan. Voordeel is dat het bed alleen in Z beweegt. Bij de E3 beweegt het bed in XY en Z. Dus minder mogelijk afstel problemen op de E5 met bedlevel beweging etc. Denk ook dat de cube setup van de E5 wat stabieler is.

Het is de reden dat ik zelf in 2019 een E5 heb gekocht voor toen dikke 400 euro, ondertussen is het met de upgrades een E5-pro. Dus ik ben mogelijk iets bevooroordeeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:02

Hoogie2004

Whohooooo

smitae schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:35:
[...]

Ik zou voor de E5-pro gaan. Voordeel is dat het bed alleen in Z beweegt. Bij de E3 beweegt het bed in XY en Z. Dus minder mogelijk afstel problemen op de E5 met bedlevel beweging etc. Denk ook dat de cube setup van de E5 wat stabieler is.

Het is de reden dat ik zelf in 2019 een E5 heb gekocht voor toen dikke 400 euro, ondertussen is het met de upgrades een E5-pro. Dus ik ben mogelijk iets bevooroordeeld :)
@KevinSetz Hier sluit ik me bij aan. Ik heb een Ender 3 (geupgrade naar pro), maar ik zou liever een E5-pro hebben.

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08-10 22:38
Ik heb de ender 3 pro en de ender 5 pro. De ender 5 pro vindt ik persoonlijk fijner en stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-09 07:51
Als je al een prusa mk3s hebt dan is een ender 3 meer van hetzelfde, in welke versie dan ook.
Bovendien zou ik verwachten dat je dan al weet waar je behoefte aan hebt in vergelijking met je prusa.
Als de grootte van het printbed niet relevant is dan snap ik niet waarom je je oriënteert op een andere printer. Technisch is de ender 3 een downgrade tov de prusa mk3s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:09
Bedankt voor het mee denken hier over, Ik heb inmiddels de ender 5 pro besteld en die komt morgen in huis :D Zijn er nog must have wat het echt een betere printer wordt?

@Raafz0r Dat klopt mijn prusa mk3s is goed maar wil een printer er voor er bij om beetje te gaan modden en meer er over te leren. De prusa werkte out of the box. Maar ik sloop liever iets van ~200euro dan iets van ~1000 euro bijvoorbeeld :P Daarom lijkt het me geinig om de ender 5 er bij te hebben en natuurlijk als die goed print kan ik ze beide in zetten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Zomaar wat dingen van Thingiverse waarmee in mijn Ender 5 heb opgeleukt:

Ender 5 bed support - "Compressive" Super Struts
https://www.thingiverse.com/thing:4128533

Ender-5 Tool Clip
https://www.thingiverse.com/thing:3361395

Ender 5 Endcaps for the short 20x20 at Z axis
https://www.thingiverse.com/thing:4136209

Creality Ender 5 X-Gantry Squaring Jig
https://www.thingiverse.com/thing:4311961

Cable protection for Ender-5
https://www.thingiverse.com/thing:3354725

3D Printer Frame - Y axis Belt Tensioner Corner - Support Bracket
https://www.thingiverse.com/thing:4091154

De cable guide voor de stroomkabel aan het printbed kon ik niet meer vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door BounceMeister op 13-02-2022 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:42
Hier afgelopen dagen een lack behuizing gemaakt, eerst flink wat printen en gisteren 'eindelijk' plexi binnen en dat erop gezet. Wacht nu op wat magneetjes nog.

Had een rpi camera aan de printer hangen, maar die gaf ineens weer issues en daardoor maar een losse webcam gekocht, uiteindelijk toch die camera weer aan de gang gekregen (waarschijnlijk connector van sensor zelf) en nu heb ik 2 camera's, 1 die mee omhoog gaat en 1 vaste bovenaan de kast :p

Zag gisteren ook nog een video over de voeding van de Ender 3 v2, dat zo'n beetje alle ventilatie is afgedekt door een extra plaat... dus maar een losse cover geprint voor enkel de connectoren, nu nog een keer de voeding naar buiten de kast plaatsen, volgens mij een kwestie van langere +, - en aarde leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:11

Toppe

Oké ✅

KevinSetz schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:17:

Creality-3D-Ender-3-V2
Creality-3D-Ender-5-Pro
Creality-3D-Ender-3-Max

Jij stelt precies de juiste vraag. Ik zit nu ook te kijken naar de 5-Pro, maar wat voor PLA heb ik nou nodig? Je hebt 100 en 1 soorten.

Is zoiets dan goed? https://www.123-3d.nl/3D-...75-mm-PLA/Wit-p12163.html

Nu dit bij elkaar geklikt, is het wat voor een beginner? :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r19zggYF2_tn8YS7nunHnrNNSUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NoPgkOaXZBbEUS9wdbhFLkyD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Toppe op 13-02-2022 17:37 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Dit is ook een fijne aanpassing; https://www.thingiverse.com/thing:4410969

Crossbar relocator. Hiermee krijg je veel meer zicht op je onderdeel tijdens het printen.

Van de bed supports zijn meerdere versies. Geen idee welke beter is, deze heb ik zelf gebruikt ; https://www.thingiverse.com/thing:3373479

Hiervoor heb je wel twee buisjes nodig (ik heb aluminium gordijnroedes gebruikt). Deze vind ik wat verfijnder overkomen dan de volledig geprinte versies maar ze zullen allemaal prima werken denk ik.

[ Voor 50% gewijzigd door Banditoz op 13-02-2022 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVog
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-03 18:23
Voor ervaringen met filament kun je ook even hier kijken:

[3D printen] Welke (PLA) filament merken raden jullie aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toppe schreef op zondag 13 februari 2022 @ 17:22:
[...]

Jij stelt precies de juiste vraag. Ik zit nu ook te kijken naar de 5-Pro, maar wat voor PLA heb ik nou nodig? Je hebt 100 en 1 soorten.

Is zoiets dan goed? https://www.123-3d.nl/3D-...75-mm-PLA/Wit-p12163.html

Nu dit bij elkaar geklikt, is het wat voor een beginner? :+

[Afbeelding]
Ja, niks mis mee. Ik print vanaf 2019 alleen met 123-3D Jupiter op een E5 en gaat als een speer.
Alleen de zwarte 123-3D PLA loopt niet lekker, teveel stringing etc. Denk dat het door het pigment komt, dus nu hoofdzakelijk met grijs.
Eerste een beetje tunen tot je de goede settings te pakken hebt, desnoods een temp tower.

Paar post terug heb ik mijn Cura settings voor mijn E5 gepost, denk ik mooi start punt.

Edit; Oh ja. 3DLAC is zeker niet altijd nodig. Maar kan wel handig zijn bij kleine dingen met weinig bedcontact die ook nog eens wat uitlopen als ze de hoogte in gaan. Dan heb je net dat beetje extra plakkracht. Maar voor de grotere dingen eigenlijk nooit nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door smitae op 13-02-2022 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

smitae schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:14:
[...]

Ja, niks mis mee. Ik print vanaf 2019 alleen met 123-3D Jupiter op een E5 en gaat als een speer.
Alleen de zwarte 123-3D PLA loopt niet lekker, teveel stringing etc. Denk dat het door het pigment komt, dus nu hoofdzakelijk met grijs.
Eerste een beetje tunen tot je de goede settings te pakken hebt, desnoods een temp tower.

Paar post terug heb ik mijn Cura settings voor mijn E5 gepost, denk ik mooi start punt.

Edit; Oh ja. 3DLAC is zeker niet altijd nodig. Maar kan wel handig zijn bij kleine dingen met weinig bedcontact die ook nog eens wat uitlopen als ze de hoogte in gaan. Dan heb je net dat beetje extra plakkracht. Maar voor de grotere dingen eigenlijk nooit nodig.
Top! Nu nog even op ontdekking gaan of het een beetje goed werkt op Mac OS :+

Ik wil vooral Thingiverse items downloaden en printen. Zelf ontwerpen zal ik nooit gaan doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 13-02-2022 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:50
Vandaag had ik iets raars met een print op m'n Ender 3 v2, en ik ben even benieuwd waar het nu mis gaat. Zie hieronder de slice die ik gemaakt heb ik Ultimaker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PR0Cs7JbD3ZwrLIBIJTUyALdyaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7trDVhi7nu7sK9fqQdRVTQAi.jpg?f=fotoalbum_large

Het betreft een lade van een klein kastje, om precies te zijn dit project.

Het is dus 1 lade die ik x 4 op het bed heb gelegd om zo in 1 keer een kastje te kunnen voltooien. Zoals in de beschrijving aangegeven heb ik in Vase Mode geprint. Dat ging in het begin prima, ik kreeg 4 mooie en stevige bases. Echter, toen ik na een tijdje weer een kijkje ging nemen zag ik dat het mis ging:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XPkEciOiX6enl1r0HFfdSQrCLpY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vKKBSzzr8gzFnqdmin56pHd5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfYIddfcBZw6MltYEvTdbiJJmmo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aYdlMD2qXNBXvQ6D7zfGqteJ.jpg?f=fotoalbum_tile

Niet goed op de foto's te zien, maar nadat de base is afgerond en de zijwanden de lucht in gaan, print hij ineens walls tussen de 4 lades in. Deze walls "zweven" dus als het ware. Ze staan niet op de slice van Ultimaker Cura, en als je goed kijkt komen er bij een aantal lades dus ook een soort van dubbele wanden (naast de overduidelijke diagonale en verticale lijnen).

Het is sowieso geen stringing, daar zijn de walls veel te mooi en strak voor. Maar wat veroorzaakt dit wel? Een instelling in Ultimaker? Heeft het met Vase Mode te maken? Of is het een (eenmalige) bug in de Ender?

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Ik denk dat het met de Vase mode te maken heeft ja, die zegt eigenlijk dat alles behalve bottom layers, in 1 continue beweging geprint moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-09 07:51
Dat is zeker door vase mode. Dat kun je alleen gebruiken als je 1 continue base hebt en dan wanden van 1 laag dik.

Als je de lades 1 voor 1 los print zal het wel goed gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Raafz0r op 13-02-2022 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Vanmiddag mijn 'nieuwe' tweedehandse Ender 5 Plus opgehaald. Paste nog maar nét in door de achterklep in de auto (Seat Mii/VW Up!)... :+ Wát een monster van een printer. Helaas had ik nog wat verplichtingen de rest van de dag en visite vanavond, dus ik kan nu pas een beetje spelen. Even een testprintje draaien en ik heb met grote tevredenheid naar de perfecte eerste laag gekeken. De vorige eigenaar is niet volledig overboord gegaan met mods en deze heeft alleen de meest noodzakelijke aanpassingen: metalen extruder, een Pheatus Dragonfly hotend en uiteraard een silent board. Ik wil eerst even kijken hoe alles eruit ziet onder stock Marlin, en dan ros ik Klipper erop. Ik ben ook van plan om 'm in ieder geval te voorzien van direct drive. In mijn hoofd zitten nog wel wat zaken, maar daar moet ik nog eea voor bestuderen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Helemaal correct, vase mode is namelijk 1 lange run, zonder retractie. Met vase mode kun je maar 1 object per print sessie printen.

Vase mode lijkt mij ook minder geschikt voor deze lades om eerlijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:50
Raafz0r schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:08:
Dat is zeker door vase mode. Dat kun je alleen gebruiken als je 1 continue base hebt en dan wanden van 1 laag dik.

Als je de lades 1 voor 1 los print zal het wel goed gaan.
Hoogie2004 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:43:
Ik denk dat het met de Vase mode te maken heeft ja, die zegt eigenlijk dat alles behalve bottom layers, in 1 continue beweging geprint moet worden.
smitae schreef op maandag 14 februari 2022 @ 07:37:
Helemaal correct, vase mode is namelijk 1 lange run, zonder retractie. Met vase mode kun je maar 1 object per print sessie printen.

Vase mode lijkt mij ook minder geschikt voor deze lades om eerlijk te zijn.
Helder, dank! Weer wat geleerd over 3D printen en dat is altijd goed :)

In de beschrijving stond specifiek Vase Mode om te printen, voor zover ik kon zien geen uitzonderingen op bepaalde onderdelen. Ik zal eens proberen de lade zonder Vase Mode te printen.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:12

sjirafje

No inspirational quotes here

Denman schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:40:
[...]

[...]

[...]

In de beschrijving stond specifiek Vase Mode om te printen, voor zover ik kon zien geen uitzonderingen op bepaalde onderdelen. Ik zal eens proberen de lade zonder Vase Mode te printen.
1 los bakje in vase-mode zou geen probleem moeten zijn maar niet 4 tegelijk. In je slicer kun je met preview ook zien wat je printer gaat doen, en hoe je geprinte object er uit komt te zien. Met de horizontale slider krijg je de printbewegingen in 1 layer te zien en met de verticale slider scrol je door de layers heen

Als het past icm je printer zou je middels sequentieel printen wel meerdere bakjes in vase-mode kunnen printen. Maar voor je daar aan begint moet je eerst meer informatie opzoeken over sequentieel printen want de afmetingen van de objecten die je op die manier kunt printen zijn voor elk model printer verschillend.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Denman schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:40:
[...]

[...]

[...]

Oke, dan zou je wel 1 lade kunnen printen in vase mode. Dat werk namelijk wel. Zeker als voor deze lades is aangegeven dat dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:09
Ik heb iets raars met mijn Ender 3 Pro sinds kort, misschien dat iemand hier weet hoe het komt:

De afgelopen 2 prints zijn laadjes voor onder de printer en hebben zodoende dus een redelijk groot vlak wat geprint wordt aan het begin. De eerste en tweede van deze lagen gaan perfect, dus het bed is goed geleveld. Ik heb ook een BLTouch dus dat is makkelijk. Alleen vanaf de 3de laag begint de extruder te "klikken", alsof hij zijn filament niet kwijt kan. Ik heb dit bijvoorbeeld al eerder gehad als de nozzle half geblokkeerd is. Alleen het gekke is dat na de 3de en 4de laag dit geklik weer ophoudt. Vanaf de 5de laag worden er alleen nog randen geprint en dan kan de printer dus wel weer zijn filament kwijt.

Ik heb de nozzle al vervangen en het bed opnieuw geleveld, maar dat haalde niks uit. Als daar iets mee zou zijn, dan zou ik ook zeggen dat de eerste en tweede laag mis zouden moeten gaan, maar dat is dus niet het geval.

Het is in principe niet echt een probleem, ik laat hem gewoon doorprinten en dan vanaf laag 5 gaat het goed. Maar ik kan me voorstellen dat dit niet echt goed voor de extruder is.

Iemand een idee? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartske
Je print waarschijnlijk te dicht op het bed? Of er is iets met je z as aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Of hij heeft over-extrusion, wat zich in hogere lagen toont in te dikke lijnen, maar die vallen waarschijnlijk niet op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wapper20
  • Laatst online: 21-09 20:46
Op wat voor snelheid print je? Mogelijk kan je extruder het 'gewoon' niet bijhouden.
Laag 1 wordt vaak langzamer geprint, en de randen (dus vanaf laag 5) ook.
De lagen waar je problemen hebt zijn de lagen waar je op volle snelheid gaat.
Misschien eens proberen langzamer te printen?

En zou ook kunnen dat je filament op die snelheid niet genoeg tijd krijgt om goed te smelten. Je zou eens hogere temp kunnen proberen.

Zie ook:
https://all3dp.com/2/clicking-extruder-troubleshooting/

[ Voor 7% gewijzigd door wapper20 op 15-02-2022 12:34 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
Bedankt voor jullie reacties!

Ik zat ook te denken aan over-extrusion, maar het is wel gek dat ik dan andere prints gewoon kan printen, behalve grote vlaktes toch? Zou ik dan niet meer andere problemen hebben, zoals een model wat er belabberd uit ziet als de print klaar is?

Ook de snelheid zou kunnen, ik heb er persoonlijk nog nooit meegespeeld, maar ik gebruik wel SuperSlicer en daar veranderd soms nog wel eens wat in. Dit lijken mij redelijk normale snelheden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXuo6Qb_LfEncEJgF7DB-u5o-6M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YXc20MboWHzcqCpQXXiUbeIi.png?f=fotoalbum_large

Temperatuur is ook een goede, die heb ik ook nog niet geprobeerd. Ik zal die eens op 215 zetten.
Dank voor zover allemaal! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

dehardstyler schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:39:
Bedankt voor jullie reacties!

Ik zat ook te denken aan over-extrusion, maar het is wel gek dat ik dan andere prints gewoon kan printen, behalve grote vlaktes toch? Zou ik dan niet meer andere problemen hebben, zoals een model wat er belabberd uit ziet als de print klaar is?
Je zou eens een testprint kunnen maken om te zien of je flow een beetje klopt.
Bijv: https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#flow

Vooral een groot vlak zou over-extrusion namelijk versterken, aangezien het teveel aan filament ergens heen moet. Of teveel tegendruk geeft aan de nozzle, omdat elke laag net iets hoger is als dat je vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
Hoogie2004 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:00:
[...]

Je zou eens een testprint kunnen maken om te zien of je flow een beetje klopt.
Bijv: https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#flow

Vooral een groot vlak zou over-extrusion namelijk versterken, aangezien het teveel aan filament ergens heen moet. Of teveel tegendruk geeft aan de nozzle, omdat elke laag net iets hoger is als dat je vraagt.
Wat een handige website, dank daarvoor. :)
Ik zal dat vanavond eens uitproberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ik ga hier ook vaker langs komen
oOo

Ben nu bezig met een test print maar alle kabels hangen ‘gewoon’ los. Iemand een tip om dit netjes af te binden, of is het gewoon alles met een tie-wrap vast snoeren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CdjN2_IQtKF0LE6xmVSjNZFbfTI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/11wZBxSq5CHAQSCBSsPHNNVx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Toppe op 15-02-2022 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toppe schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:25:
Ik ga hier ook vaker langs komen
oOo

Ben nu bezig met een test print maar alle kabels hangen ‘gewoon’ los. Iemand een tip om dit netjes af te binden, of is het gewoon alles met een tie-wrap vast snoeren?
[Afbeelding]
Mooi ding hè :-)

Kijk dit is een beetje mijn kabel bagger. Mooier kan ik het niet makenj. Kabel-support aan het bed geprint en boven op de printer een extra stukje T-metaal gezet waar ik de kabel aan omhoog probeer te houden.

Vond het belangrijk dat alles voldoende bewegingsruimte heeft zonder te veel te storen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFL76QAso-OprwzwuQQUYplTY5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LNHAetjPn8FwPzgOjDO6kj89.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMxmbzqreAPUrSX6SShW1EwDnIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hsshtRYKam89Dc87gEkOwFUM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BsN_oYOypB-aC_yat8zBVTHwJeA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lTH958ATJYnUMBezLs8A8AJd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

smitae schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:30:
[...]

Mooi ding hè :-)

Kijk dit is een beetje mijn kabel bagger. Mooier kan ik het niet makenj. Kabel-support aan het bed geprint en boven op de printer een extra stukje T-metaal gezet waar ik de kabel aan omhoog probeer te houden.

Vond het belangrijk dat alles voldoende bewegingsruimte heeft zonder te veel te storen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Eerste printje is klaar, zn kubus. Klopt aardig. Nu eens een beugeltje printen waarvoor ik hem gekocht heb. Mooi om naar te kijken.

Zal straks de kabeltjes eens weg werken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En dit vond ik wel erg handig. Zeker omdat ik geen Octoprint meer gebruik. Dat was ik helemaal zat met de disconnects die ik nooit heb kunnen oplossen. En uiteindelijk wil ik gewoon printen.

Nu geen gezeur met de micro SD-cardje in de printer proberen te krijgen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRIPXFZ4SSmp7BBJ9zgOAUw0q3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IER2MbivUYhR9H2OqBNnn3Q0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

smitae schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:56:
En dit vond ik wel erg handig. Zeker omdat ik geen Octoprint meer gebruik. Dat was ik helemaal zat met de disconnects die ik nooit heb kunnen oplossen. En uiteindelijk wil ik gewoon printen.

Nu geen gezeur met de micro SD-cardje in de printer proberen te krijgen.[Afbeelding]
Ben best tevreden. Alleen nog kijken hoe ik het ‘afval’ netjes weg krijg, ik dacht aan een vijltje maar iemand tips?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdfAUVSlGushHDuHZJ-QLmqBH5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/88fAQuLK8Qmx5G5uRUSTBhMU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zeker voor een eerste print, helemaal niks mis mee. Toch wel beetje voordeel van de E5 denk ik, stabiel en uit of the box direct goed printen. Ik had dezelfde ervaring in 2019.

Met vijltjes of scherp mesje valt het goed te bewerken.

Anders heb je ook van die setjes met van alles en nog wat.

https://www.123-3d.nl/123...king-set-i7916-t9727.html

https://www.123-3d.nl/Mod...atietool-i1722-t9727.html

[ Voor 29% gewijzigd door smitae op 15-02-2022 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
Losse draadjes even kort een aansteker langs halen en voor randjes en grovere stukjes zijn er speciale mesjes of gewoon hobbymesjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

smitae schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:16:
Zeker voor een eerste print, helemaal niks mis mee. Toch wel beetje voordeel van de E5 denk ik, stabiel en uit of the box direct goed printen. Ik had dezelfde ervaring in 2019.

Met vijltjes of scherp mesje valt het goed te bewerken.

Anders heb je ook van die setjes met van alles en nodig wat.

https://www.123-3d.nl/123...king-set-i7916-t9727.html

https://www.123-3d.nl/Mod...atietool-i1722-t9727.html
Ben best tevreden er mee, enige niet mooie zijn die twee ‘korte’ beugeltjes, die zijn aan de achterkant niet zo mooi. Had al gezien in Cura dat je voor dat soort onderdelen een soort ‘ondersteuning’ kan aanzetten.

Vannacht eens een long-run doen, hij staat in de woonkamer dus dat is niet gewenst overdag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
smitae schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:16:

[...]
Had ik ook out-of-the-box met mijn Ender 3 V2, maar misschien was dan ook gewoon mazzel hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digibazz
Toppe schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:37:
[...]

Ben best tevreden er mee, enige niet mooie zijn die twee ‘korte’ beugeltjes, die zijn aan de achterkant niet zo mooi. Had al gezien in Cura dat je voor dat soort onderdelen een soort ‘ondersteuning’ kan aanzetten.

Vannacht eens een long-run doen, hij staat in de woonkamer dus dat is niet gewenst overdag :+
Mijn 3 v2 staat ook min of meer in de woonkamer.. tip fans upgraden dan mag hij ook overdag aan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

digibazz schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:49:
[...]

Mijn 3 v2 staat ook min of meer in de woonkamer.. tip fans upgraden dan mag hij ook overdag aan :D
Ja gezien inderdaad, maar die Noctua fans zijn €14 per stuk en over 6 weken verhuist hij in het nieuwe huis naar zolder, koop ik liever 2/3 rolletjes PLA

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toppe schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:37:
[...]

Klopt, dingen die te veel uitsteken kun je beter met support printen. Zijn wel diverse goeie YouTube filmpjes met uitleg hoe en waarom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Toppe schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:42:
[...]

Ben best tevreden. Alleen nog kijken hoe ik het ‘afval’ netjes weg krijg, ik dacht aan een vijltje maar iemand tips?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_XAisLwOSCyoDaGXDs-lVN6IwQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jHuOSbLiEVJ3e4mqfSuxLIOS.jpg?f=fotoalbum_tile

Deze is best handig
12 euro op Amazon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Tot twee keer toe tref ik de print na een minuut of 20 zo aan, alsof hij niet goed vast plakt. Geen idee wat ik fout doe?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWEgSuQg__RJR4ZfmVh795oeED8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SRvgQtpSCOBux5FK8F0bdehX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:56
Ik heb beide en gebruik ze zeer regelmatig.
Toppe schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 23:00:
Tot twee keer toe tref ik de print na een minuut of 20 zo aan, alsof hij niet goed vast plakt. Geen idee wat ik fout doe?
[Afbeelding]
3D LAC spray, bed temperatuur of brim/raft maar dat laatste zou niet nodig moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Rukapul schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 23:05:
[...]

[...]

Ik heb beide en gebruik ze zeer regelmatig.

[...]

3D LAC spray, bed temperatuur of brim/raft maar dat laatste zou niet nodig moeten zijn.
Temperatuur staat op 50 graden, zou verhogen zin hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:56
Toppe schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 23:07:
[...]

Ik zou beginnen met wat 3dlac spray om het goed te laten hechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Meestal is dat toch de z-hoogte goed/beter afstellen.
Anders het bed goed schoonmaken. Gewoon met een beetje lauw water met een drupje dreft oid erin. Met een sponsje schoonmaken en daarna met lauw water afnemen zodat het sop weg is. IPA maakt op zich wel schoon, maar blijkbaar gaat toch niet alles weg, dus af en toe met een sopje en tussen de prints door met IPA.

Maar we missen eigenlijk wat data: wat voor spul print je? Welke temps gebruik je? Wat heb je al geprobeerd dat niet werkte? Wat voor bed is het? Maar basically is wat ik noemde zo'n beetje 98% van de teflon (non-stick :+ ) issues met 3D printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

mphilipp schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 23:09:
[...]

Meestal is dat toch de z-hoogte goed/beter afstellen.
Anders het bed goed schoonmaken. Gewoon met een beetje lauw water met een drupje dreft oid erin. Met een sponsje schoonmaken en daarna met lauw water afnemen zodat het sop weg is. IPA maakt op zich wel schoon, maar blijkbaar gaat toch niet alles weg, dus af en toe met een sopje en tussen de prints door met IPA.

Maar we missen eigenlijk wat data: wat voor spul print je? Welke temps gebruik je? Wat heb je al geprobeerd dat niet werkte? Wat voor bed is het? Maar basically is wat ik noemde zo'n beetje 98% van de teflon (non-stick :+ ) issues met 3D printen.
Dit ding: https://www.prusaprinters...lt-and-nut-measuring-tool

Z as al meerdere keren opnieuw getest maar verschillen zijn minimaal.

Ik zal eens z’n flesje spray bestellen, kijken of dat helpt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

[Afbeelding]
Schoonmaken met water+zeep, en de Z-offset iets verlagen.
PLA bed op ±60°C, PETG ±75°C ABS ±90°C ~ ±110°C

3DLAC werkt erg goed maar zou niet direct nodig zijn.
Het is wel érg makkelijk en zeker geen afrader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TTROX schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 23:19:
[...]

Schoonmaken met water+zeep, en de Z-offset iets verlagen.
PLA bed op ±60°C, PETG ±75°C ABS ±90°C ~ ±110°C

3DLAC werkt erg goed maar zou niet direct nodig zijn.
Het is wel érg makkelijk en zeker geen afrader
Check, met offset verlagen bedoel je de afstand tussen printkop en bed vergroten of verkleinen?

Ondertussen 3dlac besteld, wordt donderdag geleverd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

[...]

Ik heb dit ook zodra ik onder de 55 graden kom, iets verhogen lijkt me wel slim.
Sindsdien gebruik ik ook 3DLac, met het bed op 55 graden, dat komt echt niet meer los dan.
Toppe schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 23:21:
[...]

Check, met offset verlagen bedoel je de afstand tussen printkop en bed vergroten of verkleinen?

Iets dichter op het bed printen kan idd ook nog helpen. (afstand bed-printkop verkleinen). Soms kan 0.025 of 0.05 al een wereld van verschil maken.

[ Voor 37% gewijzigd door Hoogie2004 op 15-02-2022 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Toppe schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 23:21:
[...]

Afstand tussen printkop (Nozzle) en bed verkleinen.
Hierdoor druk je je eerste laag iets beter op je bed waardoor het vaak beter blijft plakken.
Maar als je de afstand weer te klein maakt dan krijg je weer geen mooie eerste laag.

Zelf print ik vaak een vierkant 75x75mm, en tijdens het printen stel ik de Z-offset in tot die perfect is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6F4KXbltl6aeW_W5Bc9NtcIRhs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GykRBX5kHkr8FO75Ot9Txjv9.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KQVhlD7enwLpxk8BoosNSJ_pL8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/FJsjyNofkMvzjDUn8Ywe98aN.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik bedoelde eigenlijk MET welk spul print je? PLA/PETG/...

Eigenlijk is die spray helemaal niet nodig. Ik print op glas (dat standaard Creality glas met die ruwe coating) en als de boel goed afgesteld is, heb je helemaal geen spray, pritt of tape nodig. En volgens mij geldt dat ook voor die flex build surfaces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

mphilipp schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 00:08:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk MET welk spul print je? PLA/PETG/...

Eigenlijk is die spray helemaal niet nodig. Ik print op glas (dat standaard Creality glas met die ruwe coating) en als de boel goed afgesteld is, heb je helemaal geen spray, pritt of tape nodig. En volgens mij geldt dat ook voor die flex build surfaces.
Met PLA wat er standaard bijgeleverd zat. Heb nu de temperatuur verhoogt en lijkt ook mooier te printen.

Edit: hij is nu over het punt heen waar hij gister tot twee keer toe los liet. Hogere temperatuur lijkt het wel te doen.

Ik gebruik Cura, klopt het dan je dan per print de temperatuur moet instellen?

[ Voor 16% gewijzigd door Toppe op 16-02-2022 07:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toppe schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 07:11:
[...]

Met PLA wat er standaard bijgeleverd zat.Heb nu de temperatuur verhoogt en lijkt ook mooier te printen.
Die rol van Creality is wel een beetje bagger, ik heb de rol nog steeds liggen, 2x mee geprint toen maar overgestapt op 123-3d.

Maar lijkt erop dat je nu tegen exact de uitdaging aanloopt die elke 3D persoon een keer door moet. :)

Eerste stap is, idd zoals de mensen hier aangeven, bedlevel goed zetten. Dat is een trucje wat je echt even goed in de vingers moet hebben. De papier level werkt bij mij heel goed. Doe ik eens in de 2 a 3 maanden. Papier moet je nog heen en weer kunnen bewegen, maar mag best beetje stroef gaan. Alle hoeken goed zetten en dan nog een keer extra rond gaan voor de zekerheid.

Ik gebruik zo goed als nooit 3DLAC. Alleen bij kleine prints met weinig bed contact, dan gebruik ik soms ook een brim.
Maar zoals eerder aangegeven, je moet ook gevoel krijgen hoe je het beste je print kunt voorbereiden. Hoe te oriënteren, hoe je support te gebruiken, etc.

Er zijn diverse goede test objecten. Maar deze is wel een leuke: https://www.3dbenchy.com/
Ga eerst maar eens kijken of je die zonder support geprint krijgt.
Daarmee kun je ook de eerste laag goed afstellen.
Of begin desnoods met een brim, al is het alleen maar om eens te zien wat voor effect het heeft op je print en hechting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
Als je in cura de print if bed temperatuur instelt blijft deze gewoonlijk staan. Alleen als je naar een ander profiel schakelt vraagt cura of je de wijzigingen wilt behouden. Je kunt ook temperaturen per materiaal in je profiel vast zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toppe schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 07:11:
[...]

Met PLA wat er standaard bijgeleverd zat. Heb nu de temperatuur verhoogt en lijkt ook mooier te printen.

Edit: hij is nu over het punt heen waar hij gister tot twee keer toe los liet. Hogere temperatuur lijkt het wel te doen.

Ik gebruik Cura, klopt het dan je dan per print de temperatuur moet instellen?
In cure heb je profielen, per profiel zal er een temp staan. Ook heb je profielen voor je PLA. Daar kun je de temperatuur instellen en als je dan de type PLA selecteert in Cura krijg je de temperatuur die je hebt aangegeven. Je kunt ook zelf profielen aanmaken en die opslaan.
Beetje teveel opties en mogelijkheden om hier uit te leggen, er zijn heel veel how-to’s te vinden op het web.

Ik kan je echt aanraden niet eerst lekker een beetje te stoeien met je settings, test-prints maken etc. Vooral om alles een beetje te leren, ik kom soms ook nog wel eens iets nieuws tegen en leer er weer wat bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Nee, 50 graden bed moet goed zijn. Gebruik ik ook, en meestal zet ik handmatig na een tijdje de temp van het bed wat lager. Kan vast ook via Cura maar ben te lui om dat uit te zoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Ik was het hier vergeten te melden, maar ik heb mijn layer / z-issues verholpen. Geen idee welke van de 10 veranderingen en aanpassingen nu uiteindelijk de doorslag gaf :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQ9cewayLYAd7O_3laZhzMgP9KE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bmuzh2EXaseLQEZflH9zbKRZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ben lekker op weg met De Ruyter. Eerst 9 romp delen geprint, nummer 10 nu bezig. Dan zit ik op 1 meter romp, nog dikke 70cm (8 delen) te gaan. Elk deel is rond de 10 ~ 12 uur printen.
Kan nu wel zien dat het bed iets hol is. Want de print is nooit 100% vlak, moet altijd hele dunne spleet opvullen op de hoeken als ik de delen aan elkaar lijm. Hert zit wel goed vast op het bed, dus geen wrapping.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mGkXIFe3A0LslRe2yZWO4CB0I0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Yj7zYAaAO0bkeDpzJFOYEGW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfvxN-rVYfEQ6lbpmHPGE4iiuv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ff6QnTyQXNX9Nb3oYs06MS69.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

smitae schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 07:50:
[...]

In cure heb je profielen, per profiel zal er een temp staan. Ook heb je profielen voor je PLA. Daar kun je de temperatuur instellen en als je dan de type PLA selecteert in Cura krijg je de temperatuur die je hebt aangegeven. Je kunt ook zelf profielen aanmaken en die opslaan.
Beetje teveel opties en mogelijkheden om hier uit te leggen, er zijn heel veel how-to’s te vinden op het web.

Ik kan je echt aanraden niet eerst lekker een beetje te stoeien met je settings, test-prints maken etc. Vooral om alles een beetje te leren, ik kom soms ook nog wel eens iets nieuws tegen en leer er weer wat bij.
Ik ga die boot eens printen. En online kwam ik ook al wel dingen tegen om de Z-as te kunnen test printen maar heb gister wel 20 keer gekeken en getest en alles leek goed te staan. 2 prints gingen wél goed.

Eerdaags ook eens mijn voelermaat eens opsnorren. Werkt wat makkelijker dan papier.

A4 papier is tussen de 0.08 en 0.11mm dik, z’n voelermaat heeft verschillende maten maar dan weet je wel zeker dat als je hem instelt met 0.08 dat je de volgende keer weer 0.08 in je handen hebt en niet opeens 0.11. Geen idee hoe erg die 0.02mm is, maar better safe than sorry!

[ Voor 11% gewijzigd door Toppe op 16-02-2022 08:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Toppe schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:14:
[...]
Ik ga die boot eens printen.
Je moet dit circus maar eens doorlopen. Het is wat werk, maar eigenlijk is dit verplichte kost voor iedereen die met 3D printen bezig is. Uiteraard hoef je dit niet wekelijks te doen, maar om te beginnen is het wel goed. Sommige dingen veranderen nooit of niet snel, maar zaken als snaarspanning en of de wieltjes van je Ender nog goed zijn en goed lopen, weer wél. Dus die zul je zo af en toe moeten nalopen. Ik had laatst ook een toolhead die een beetje speling had. Stelmoer aan de achterkant (die excentrische) even verdraaien tot het weer strak zit en klaar. Maar een initiële calibratie doet wonderen en je snapt zo ook meteen meer van het apparaat. En daarna: z-hoogte en bed level zijn de gouden dingen waar je steeds op moet letten en zo nodig afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:16

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Ik zit met een issue met mijn Ender 3 V2
Ik heb er gele springs op zitten en het geheel voelt wat steviger dan de originelen maar mijn leveling kom ik niet mee uit de voeten.
Op sommige plekken raakt de kop het bed ook al is alles volledig aangedraaid, moet het dan echt zo zijn dat ik de z-stop moet verplaatsen zodat deze hoger hangt?

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Rubman schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:52:
Ik zit met een issue met mijn Ender 3 V2
Ik heb er gele springs op zitten en het geheel voelt wat steviger dan de originelen maar mijn leveling kom ik niet mee uit de voeten.
Op sommige plekken raakt de kop het bed ook al is alles volledig aangedraaid, moet het dan echt zo zijn dat ik de z-stop moet verplaatsen zodat deze hoger hangt?
Welke lengte veren heb je?
voor zover ik het weet heb je van de gele veren alleen 25 en 30mm veren.
De originele zijn 20mm.

Ik heb de eindswitch iets hoger gezet zodat hij juist afgesteld is.
De maximale hoogte heb ik tot nu toe nog niet nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:16

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Crxtreem schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:56:
[...]

Welke lengte veren heb je?
voor zover ik het weet heb je van de gele veren alleen 25 en 30mm veren.
De originele zijn 20mm.

Ik heb de eindswitch iets hoger gezet zodat hij juist afgesteld is.
De maximale hoogte heb ik tot nu toe nog niet nodig gehad.
Dat is een goeie, het was een set met een metalen extruder en capricorn tubing.
En zie net dat ze 25 zijn, ik zal dus de z-stop switch een 5mm hoger zetten dan origineel en dan opnieuw proberen te levelen.
Zat er al mee te kloten waarom het nu niet lekker liep. 8)7

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• Toppe

Toppe

Oké ✅

mphilipp schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:26:
[...]

Je moet dit circus maar eens doorlopen. Het is wat werk, maar eigenlijk is dit verplichte kost voor iedereen die met 3D printen bezig is. Uiteraard hoef je dit niet wekelijks te doen, maar om te beginnen is het wel goed. Sommige dingen veranderen nooit of niet snel, maar zaken als snaarspanning en of de wieltjes van je Ender nog goed zijn en goed lopen, weer wél. Dus die zul je zo af en toe moeten nalopen. Ik had laatst ook een toolhead die een beetje speling had. Stelmoer aan de achterkant (die excentrische) even verdraaien tot het weer strak zit en klaar. Maar een initiële calibratie doet wonderen en je snapt zo ook meteen meer van het apparaat. En daarna: z-hoogte en bed level zijn de gouden dingen waar je steeds op moet letten en zo nodig afstellen.
Interessante website. Ondanks dat hij wat resultaten laat zien van die kubus die bij mij er aardig het zelfde uit ziet ga ik morgen eens even kijken naar alle testjes die hij geeft.

Enige wat ik een onbetrouwbare factor blijf vinden is het A4'tje dus wellicht eens kijken of daar nog een alternatief voor is.

Toppe schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 07:33:
[...]

Interessante website. Ondanks dat hij wat resultaten laat zien van die kubus die bij mij er aardig het zelfde uit ziet ga ik morgen eens even kijken naar alle testjes die hij geeft.

Enige wat ik een onbetrouwbare factor blijf vinden is het A4'tje dus wellicht eens kijken of daar nog een alternatief voor is.
Als je wat ervaring krijgt en je print iets met een groot oppervlak kun je tijdens het printen het bed nog bijstellen. Dan zie je snel genoeg of het bed goed staat.
Dat doe ik de laatste tijd ook vaak. Ook omdat ik nu dingen print van 0.08 tot 0.28 layer, moet ik eigenlijk het bed wel aanpassen tussen de prints. Want de eerste layer is namelijk in deze gevallen niet altijd 0.20 dik.

En als ik het een keer echt moet doen, gebruik ik altijd nog de standaard A4-tje print papier. Works-for-me

• Toppe

Toppe

Oké ✅

smitae schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 07:59:
[...]

Als je wat ervaring krijgt en je print iets met een groot oppervlak kun je tijdens het printen het bed nog bijstellen. Dan zie je snel genoeg of het bed goed staat.
Dat doe ik de laatste tijd ook vaak. Ook omdat ik nu dingen print van 0.08 tot 0.28 layer, moet ik eigenlijk het bed wel aanpassen tussen de prints. Want de eerste layer is namelijk in deze gevallen niet altijd 0.20 dik.

En als ik het een keer echt moet doen, gebruik ik altijd nog de standaard A4-tje print papier. Works-for-me
Gister inderdaad tijdens het "test rondje" wat moeten bij stellen, hij pakte 1 ronde hoek niet. Zodra de bocht voorbij was printen hij wel weer. Nu aardig wat PLA aan het verprinten om wat dingen te testen enzo. De plak spray komt als het goed is vanmiddag zodat ik ook wat andere prints kan printen zonder dat ze los komen.

Zo was ik gister een beugeltje voor de Apple TV aan het printen en op een hoogte van ~4cm kwam hij op eens los, zonder reden. De print was verder in mijn ogen aardig 'perfect' qua afstelling van de Z-as en dus kan ik geen logische verklaring vinden.

Toppe schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 07:33:
[...]

En toch is een A4'tje het meest gebruikte object om het mee te stellen , dus onbetrouwbaar is het zeker niet.
Het is meer een kwestie van geduld en het gevoel krijgen wanneer hij goed is. Hij kan namelijk losjes of juist heel klem zitten op tussen bed en nozzle :)

Ik doe het op de volgende manier

1. Scheur een A4 in de lengte in 3 stroken.
2. Neem 1 stook en stop deze tussen nozzle en bed
3. Pak de strook vast op 1 derde vast aan het einde.
4. Het andere einde van de strook hou je onder de nozzle.
5. Beweeg nu de strook rustig heen en weer en draai aan het betreffende wieltje tot de strook begint te vouwen. Als je de strook daarna meer bij de nozzle vaste houd moet hij nog makkelijk bewegen maar niet te los.

Zo kun je redelijk inschatten hoe dicht je op het bed zit. Dit doe je met alle punten waar je het bed kunt stellen en als dat gedaan is herhaal je dit. Net zolang totdat alle punten zo goed voelen.

Sommige stellen het met een bed en nozzle als deze op kamertemperatuur is en andere als beide warm zijn op het filament wat je het meeste gebruikte. Ik doe dat laatste en warm de boel dan meestal eerst 10 minuten op zodat alles goed goed warm is zodat alles zeker uitgewerkt is door het opwarmen.

Dit in combinatie met silleconen spacers is een handeling die je daarna maar weinig hoeft te herhalen.
En een 3D-Touch vangt het minimale verschil verder op maar is niet echt nodig.

Hechtspray en andere tools heb je meestal alleen nodig als je bed niet goed level is of je bed is niet schoon of vettig. Printen op een glasplaat of spiegel en het hecht als een gek. Alleen hele kleine of smalle objecten kan het helpen.

Geduld blijf het belangrijkste. Je wordt in het begin soms gek van deze handeling en soms helpt het om er dan even afstand van te doen en later weer proberen. De aanhouder wint. >:)

En check ook goed of je er niet is wat lager hangt dan je nozzle. Denk aan alles rond je nozzle.
In het begin ook gehad dat het koelobject wat aan de fan zat op 1 punt een kleine mm te laag hing en soms dus een object los tikte op den duur.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeOO op 17-02-2022 08:05 ]

• Toppe

Toppe

Oké ✅

MikeOO schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:03:
[...]

En toch is een A4'tje het meest gebruikte object om het mee te stellen , dus onbetrouwbaar is het zeker niet.
Het is meer een kwestie van geduld en het gevoel krijgen wanneer hij goed is. Hij kan namelijk losjes of juist heel klem zitten op tussen bed en nozzle :)

Ik doe het op de volgende manier

1. Scheur een A4 in de lengte in 3 stroken.
2. Neem 1 stook en stop deze tussen nozzle en bed
3. Pak de strook vast op 1 derde vast aan het einde.
4. Het andere einde van de strook hou je onder de nozzle.
5. Beweeg nu de strook rustig heen en weer en draai aan het betreffende wieltje tot de strook begint te vouwen. Als je de strook daarna meer bij de nozzle vaste houd moet hij nog makkelijk bewegen maar niet te los.

Zo kun je redelijk inschatten hoe dicht je op het bed zit. Dit doe je met alle punten waar je het bed kunt stellen en als dat gedaan is herhaal je dit. Net zolang totdat alle punten zo goed voelen.

Sommige stellen het met een bed en nozzle als deze op kamertemperatuur is en andere als beide warm zijn op het filament wat je het meeste gebruikte. Ik doe dat laatste en warm de boel dan meestal eerst 10 minuten op zodat alles goed goed warm is zodat alles zeker uitgewerkt is door het opwarmen.

Dit in combinatie met silleconen spacers is een handeling die je daarna maar weinig hoeft te herhalen.
En een 3D-Touch vangt het minimale verschil verder op maar is niet echt nodig.

Hechtspray en andere tools heb je meestal alleen nodig als je bed niet goed level is of je bed is niet schoon of vettig. Printen op een glasplaat of spiegel en het hecht als een gek. Alleen hele kleine of smalle objecten kan het helpen.

Geduld blijf het belangrijkste. Je wordt in het begin soms gek van deze handeling en soms helpt het om er dan even afstand van te doen en later weer proberen. De aanhouder wint. >:)

En check ook goed of je er niet is wat lager hangt dan je nozzle. Denk aan alles rond je nozzle.
In het begin ook gehad dat het koelobject wat aan de fan zat op 1 punt een kleine mm te laag hing en soms dus een object los tikte op den duur.
Ik print deze: https://www.thingiverse.com/thing:1086615

De print ziet er prima uit, klopt als een en voelt ook gewoon goed vlak aan alle zijdes. Hij komt zonder reden gewoon los, ik zat er naast.

Zal straks de mat eens schoonmaken en goed ontvetten om te kijken of dat wil helpen, anders ga ik toch echt aan de slag met die spray. Dat de Z-as goed staat ben ik ondertussen wel van overtuigd, net weer met een A4'tje gemeten en alles voelt gewoon goed.

Deze print staat nu de printen: https://www.thingiverse.com/thing:4600448 en die blijft gewoon plakken, mogelijk omdat hij een groter contact vlak heeft.

Nozzle hoogte gekeken en die is zeker 10mm lager dan de rest, los tikken door de printer lijkt dus niet te kunnen.

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:57
Gisteren mijn cr20 pro binnen gekregen, na calibratie een poging maar nog niet geweldig...... zou een hondje moeten worden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHNLqDn7bu2iJ1KOEn6TKaV2C1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FG8oGWC7iFrsw3TrNKAAa5kt.jpg?f=fotoalbum_large

Bing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

bing69 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:38:
Gisteren mijn cr20 pro binnen gekregen, na calibratie een poging maar nog niet geweldig...... zou een hondje moeten worden

[Afbeelding]
Lijkt aardig toch? :+

Toppe schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:18:
[...]

Ik print deze: https://www.thingiverse.com/thing:1086615

De print ziet er prima uit, klopt als een en voelt ook gewoon goed vlak aan alle zijdes. Hij komt zonder reden gewoon los, ik zat er naast.

Zal straks de mat eens schoonmaken en goed ontvetten om te kijken of dat wil helpen, anders ga ik toch echt aan de slag met die spray. Dat de Z-as goed staat ben ik ondertussen wel van overtuigd, net weer met een A4'tje gemeten en alles voelt gewoon goed.

Deze print staat nu de printen: https://www.thingiverse.com/thing:4600448 en die blijft gewoon plakken, mogelijk omdat hij een groter contact vlak heeft.

Nozzle hoogte gekeken en die is zeker 10mm lager dan de rest, los tikken door de printer lijkt dus niet te kunnen.
Is toch een redelijk groot object om te printen en zou niet los moeten komen. Kleine dingen van paar cm wil dat nog wel eens gebeuren.

Probeer inderdaad eens de mat goed schoon te maken met heet water en druppel afwasmiddel. Dan goed afspoelen en tijdens afdrogen zorgen dat je vingers de bovenkant niet meer aanraken ivm vettigheid wat er dan weer opkomt. >:)

• aidanl
Hier gebruik ik voor iedere nieuwe print Glassex, blijft dan prima plakken. Truuk is dan wel om de plaat niet meer aan te raken want dat geeft vettigheid wat weer zorgt dat de prints los laten. Al had ik laatst een print die echt flink wat uren zou duren en snachts ook door ging, daar heb ik voor de zekerheid wel spray voor gebruikt. Had geen zin in dat die dan snachts toch misschien mis zou gaan :P

• Toppe

Toppe

Oké ✅

MikeOO schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:13:
[...]

Is toch een redelijk groot object om te printen en zou niet los moeten komen. Kleine dingen van paar cm wil dat nog wel eens gebeuren.

Probeer inderdaad eens de mat goed schoon te maken met heet water en druppel afwasmiddel. Dan goed afspoelen en tijdens afdrogen zorgen dat je vingers de bovenkant niet meer aanraken ivm vettigheid wat er dan weer opkomt. >:)
aidanl schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:16:
Hier gebruik ik voor iedere nieuwe print Glassex, blijft dan prima plakken. Truuk is dan wel om de plaat niet meer aan te raken want dat geeft vettigheid wat weer zorgt dat de prints los laten. Al had ik laatst een print die echt flink wat uren zou duren en snachts ook door ging, daar heb ik voor de zekerheid wel spray voor gebruikt. Had geen zin in dat die dan snachts toch misschien mis zou gaan :P
Zal eerdaags even Isopropyl halen, ontvet lekker. Nu 2 prints die goed gingen. Bed weer goed schoongemaakt en nu eens die Apple TV mount proberen.

Zijn er mensen die de BL Touch hebben geïnstalleerd? Zou er voor zorgen dat je geen Z-As ellende meer hebt, daar heb ik graag 5 tientjes voor over.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-PdH3vIZtWvGVvdrcHf3Ga2gXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nf7DF4XKCRHFPwLgvyGMVrGT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Toppe schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:24:
[...]

[...]

Zal eerdaags even Isopropyl halen, ontvet lekker. Nu 2 prints die goed gingen. Bed weer goed schoongemaakt en nu eens die Apple TV mount proberen.

Zijn er mensen die de BL Touch hebben geïnstalleerd? Zou er voor zorgen dat je geen Z-As ellende meer hebt, daar heb ik graag 5 tientjes voor over.
[Afbeelding]
Ik heb een BLTouch, ben er erg blij mee. Maar het is niet voor allees een magische fix. De basis van je bed moet nog steeds redelijk level staan voor een goeie nette print. Het helpt wel als je bed een beetje 'golft' dat je een mesh kan maken.

Overigens kan je een bed mesh leveling ook prima met de hand en een setje voelermaten / papiertje doen, dus die BLTouch heb je niet 'echt' nodig.

Toppe schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:03:
[...]

Gister inderdaad tijdens het "test rondje" wat moeten bij stellen, hij pakte 1 ronde hoek niet. Zodra de bocht voorbij was printen hij wel weer. Nu aardig wat PLA aan het verprinten om wat dingen te testen enzo. De plak spray komt als het goed is vanmiddag zodat ik ook wat andere prints kan printen zonder dat ze los komen.

Zo was ik gister een beugeltje voor de Apple TV aan het printen en op een hoogte van ~4cm kwam hij op eens los, zonder reden. De print was verder in mijn ogen aardig 'perfect' qua afstelling van de Z-as en dus kan ik geen logische verklaring vinden.
Was het een dun en hoog ding? Als ik hoge dingen print met niet heel veel print-contact op het bed wil ik nog wel eens voor de zekerheid met brim printen of met bv tree support. Dat geeft net dat beetje extra vast plak kracht zeg maar. Maar dat is ook weer experimenteren wat werkt.

Ook kan de printer kop soms een print om tikken als je pech hebt. Beetje extra adhesie is dan wel handig.
Pagina: 1 ... 137 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie