Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digibazz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-05 11:01
zierbeek schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:49:
[...]

Allright, ik had nu geen topresultaten na extruder aanpassingen. Kan flow of nat filament zijn naar mijn mening.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
vond zelf die fang tegenvallen... mijn sunon maakte er een vervelendgeluid op

zit nu weer op deze https://www.thingiverse.com/thing:4773218 samen met deze https://www.thingiverse.com/thing:4939306

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-09 09:20
moet de psu van van de ender 3 v2 direct aanslaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digibazz
nee die fan werkt maar af en toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:56

mphilipp

Romanes eunt domus

zierbeek schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:21:
[...]
Aha, mijn ender ondersteunt geen linear advance
Zeker nog het Creality mainboard? Ik heb wel eens wat gelezen dat die dat niet kunnen of dat je daar rare dingen voor moet doen. Is een SKR Mini E3 dan geen optie? Kost ook niet de wereld.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVog
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-03 18:23
digibazz schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:16:
nee die fan werkt maar af en toe
Daarom heb ik die fan aangesloten op de printklem waar ook de hot-end fan zit. Dan draait hij permanent en wordt het moederbord tenminste altijd redelijk goed gekoeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Net de hele aanpassing gedaan naar de sunon voor mainboard, psu en hot end part cooling, best een verschil. Iets stiller maar vooral een lagere, minder storende toon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-10 12:59

TTROX

Christian N

[...]

Allright, ik had nu geen topresultaten na extruder aanpassingen. Kan flow of nat filament zijn naar mijn mening.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe makkelijk kun je je X gantry omhoog en omlaag bewegen?
Lijkt vrij veel Z-banding maar het kan ook het lichtinval zijn...
Of mogelijk variable layer height?

Enschede | 6720wp JinkoSolar 16x420 Z 47°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

EVog schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:53:
[...]

Daarom heb ik die fan aangesloten op de printklem waar ook de hot-end fan zit. Dan draait hij permanent en wordt het moederbord tenminste altijd redelijk goed gekoeld
moederbord is iets anders dan de PSU ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
TTROX schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:44:
[...]

Hoe makkelijk kun je je X gantry omhoog en omlaag bewegen?
Lijkt vrij veel Z-banding maar het kan ook het lichtinval zijn...
Of mogelijk variable layer height?
Dat gaat vrij vlot? de nuts zijn aangespannen tot dat ze vast zijn maar je ze toch nog met de hand kan ronddraaien. moet dat vaster?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:28

Hoogie2004

Whohooooo

Ik heb gisteren deze gemaakt omdat ik laat had van banding.
https://www.thingiverse.com/thing:5164752

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylK75BkqMQd_2Z6AU_V2Wb0NQd8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zMUcHwweWaaJ0SOKnrFrh4bE.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste indruk lijkt het zeker te helpen, maar ben nog niet helemaal klaar met afstellen dus heb nog steeds wat banding waar ik de oorzaak niet van weet.

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik lees net wat dingen over linear advance. Dat ga ik ook maar eens proberen, ik moet nu vaak wat bijschuren omdat scherpe hoeken wat “uitlopen” en om het weer mooi vlak te krijgen is stukje schuren de enige optie. Als ik het goed begrijp zou ik met linear advance dit moeten kunnen voorkomen. Iemand al mee zitten te testen op een Ender-5?

Ik lees toch goed dat het gewoon aanpassen van de start G-code is en een Cura add-on optie om de boel wat te tweaken. Dus geen firmware aanpassing? Ik zag iemand zeggen dat zijn Ender deze optie niet kan gebruiken? Maar als het een Cura optie is moet dat toch niet uitmaken? Stukje start G-code die je meegeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

smitae schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 07:54:
Ik lees net wat dingen over linear advance. Dat ga ik ook maar eens proberen, ik moet nu vaak wat bijschuren omdat scherpe hoeken wat “uitlopen” en om het weer mooi vlak te krijgen is stukje schuren de enige optie. Als ik het goed begrijp zou ik met linear advance dit moeten kunnen voorkomen. Iemand al mee zitten te testen op een Ender-5?

Ik lees toch goed dat het gewoon aanpassen van de start G-code is en een Cura add-on optie om de boel wat te tweaken. Dus geen firmware aanpassing? Ik zag iemand zeggen dat zijn Ender deze optie niet kan gebruiken? Maar als het een Cura optie is moet dat toch niet uitmaken? Stukje start G-code die je meegeeft?
Je stepper drivers moeten het we ondersteunen geloof ik... Maar verder is het volgens mij inderdaad een simpele globale setting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-10 07:31
Anders toch over naar klipper en pressure advance. Dat kan wel met je creality steppers zonder te moeten solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

sanscorp schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:29:
Anders toch over naar klipper en pressure advance. Dat kan wel met je creality steppers zonder te moeten solderen.
Ja, ik gebruik dat met volle tevredenheid.
Tip voor het afstellen van Pressure Advance *(de advanced methode):
https://github.com/Andrew...ide#lines-method-advanced

In mijn beleving veel sneller en preciezer als de tower in de klipper handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodgang
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:00
Vandaag de SKR Mini E3 v3 binnengekregen om mn herriebordje uit de ender 3 pro te vervangen.

Nu heeft dit board een aparte aansluiting voor de hot end fan, wat eigenlijk een voordeel is, maar dan moet je wel de losse draden in een JST connector krijgen.

Heb eigenlijk geen zin daar weer een aparte krimptang voor te moeten kopen die ik 1 keer gebruik. Misschien toch maar solderen dan, of zijn er manieren om dit makkelijk te fixen zonder allerlei dure extra tangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digibazz
voorzichtig met een punt tang ?

zo heb ik het ook gedaan XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digibazz
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
maar heb jij die shroud al getest ? bij mij waren de overhangs niet echt super als ik een benchy print maakte had er 2x een sunon 4020 op gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodgang
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:00
digibazz schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:05:
voorzichtig met een punt tang ?

zo heb ik het ook gedaan XD
Ga ik ook maar proberen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

zierbeek schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:54:
[...]

Dat gaat vrij vlot? de nuts zijn aangespannen tot dat ze vast zijn maar je ze toch nog met de hand kan ronddraaien. moet dat vaster?
Nee dat moet zeker niet vaster.
ik heb de schroefjes in de nuts handvast gedraaid en vervolgens een ~kwartslag weer terugdraaien.
Juist als je deze heel vast draait kun je last krijgen van een knellende leadscrew en Z-banding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
TTROX schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:43:
[...]

Nee dat moet zeker niet vaster.
ik heb de schroefjes in de nuts handvast gedraaid en vervolgens een ~kwartslag weer terugdraaien.
Juist als je deze heel vast draait kun je last krijgen van een knellende leadscrew en Z-banding
Ik had het over de eccentric nuts van de bed en gantry in dit geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

zierbeek schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:44:
[...]

Ik had het over de eccentric nuts van de bed en gantry in dit geval :)
Ah kijk, ik had het over de leadscrew nut.
Volgens mij moet je de eccentric nuts wel héél vast draaien wil je hebben dat de gantry vastloopt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
TTROX schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:50:
[...]

Ah kijk, ik had het over de leadscrew nut.
Volgens mij moet je de eccentric nuts wel héél vast draaien wil je hebben dat de gantry vastloopt :+
Hahah wel nu zijn ze zo vast dat je toch nog kan draaien met de hand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:39
smitae schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:24:
@MADG0BLIN

Glasbed heb ik geen ervaring, maar brim kost minder tijd om te printen dan een raft. PLA maakt mij niet veel uit :-)

Je zou ook iets met 3DLAC of pritt kunnen proberen. Maar er zijn hier wel wat mensen die wat meer ervaring hebben met glasbed.

Hierbij mijn settings. Speed en travel.
[Afbeelding]

Maar zoals aangegeven, de zwarte Jupier PLA geeft bij mij de meeste strining. Met grijs en wat andere kleuren heb ik dat zo goed als niet.

Ja, in ultimaker Cura heb je leuke optie's in de market-place.
[Afbeelding]

Calibration Shapes add-on leuk voor testen etc.. Je moet wel wat fancy dingen doen, maar er zijn op het web wel wat how-to's te vinden. Ik zou je mijn gcode kunnen sturen voor de Temp-tower-210-190 (Dat is voldoende temp range) de Ender-5 maar ik heb wat dingetjes in mijn start/stop code aangepast. En draai een DEV-marlin versie. Maar volgens mij moet dat geen probleem zijn.

Wat meer details over de add-on.
https://github.com/5axes/Calibration-Shapes/wiki
Bedankt hiervoor, heb ze overgenomen en gisteren een mooie print mee gemaakt, helaas inderdaad wel wat stringing op sommige plekken. Krijg vandaag andere kleuren binnen, dan eens kijken of het daarmee beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MADG0BLIN schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 08:59:
[...]

Bedankt hiervoor, heb ze overgenomen en gisteren een mooie print mee gemaakt, helaas inderdaad wel wat stringing op sommige plekken. Krijg vandaag andere kleuren binnen, dan eens kijken of het daarmee beter gaat.
Het is ook erg afhankelijk van het model, maar de zwarte PLA is echt wel het slechtste met stringing. Deze week met zilver nagenoeg geen, en met grijs iets meer dan zilver, maar nog ruim binnen de grenzen voor mij.
Mogelijk nog wel wat beter te krijgen door de retractie nog wat hogere te zetten. Maar voor mij is het nu wel oke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:39
smitae schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:20:
[...]

Het is ook erg afhankelijk van het model, maar de zwarte PLA is echt wel het slechtste met stringing. Deze week met zilver nagenoeg geen, en met grijs iets meer dan zilver, maar nog ruim binnen de grenzen voor mij.
Mogelijk nog wel wat beter te krijgen door de retractie nog wat hogere te zetten. Maar voor mij is het nu wel oke.
Enig idee hoe dat dan komt? Materiaal is toch hetzelfde zou je zeggen. Nu blauw aan het printen, maar helemaal geen stringing inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08-10 22:38
Waarschijnlijk door de pigmenten die ze toevoegen. Gewoon wit print bij mij ook net wat anders dan zwart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MADG0BLIN schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:22:
[...]

Enig idee hoe dat dan komt? Materiaal is toch hetzelfde zou je zeggen. Nu blauw aan het printen, maar helemaal geen stringing inderdaad.
Ik denk iets met de kleurstof die er in zit, kan niet aan de batch liggen, want ik heb in de laatste jaren wel vaker zwart gebruikt, maar die gaf altijd al wat meer drama.
Neem idd aan dat de PLA samenstelling verder redelijk gelijk zal zijn.
Wilde zelf mij wargaming leger in zwarte doosjes doen, maar ik stap over op grijs. En mogelijk groen voor mijn Nederlanders. Wel balen stuk of 15 in zwart geprint, grrr. Hele systeem om zeep geholpen.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
eindelijk terug mooie resultaten. ik heb de schroeven van de Z as vast gedraaid en opnieuw 1 draai los. Z banding volledig verdwenen.
Filament van 123 inkt op 215 graden en 65 graden plaat lukt ook aardig. Wel wat werken voor dat goed was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digibazz
zierbeek schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:48:
eindelijk terug mooie resultaten. ik heb de schroeven van de Z as vast gedraaid en opnieuw 1 draai los. Z banding volledig verdwenen.
Filament van 123 inkt op 215 graden en 65 graden plaat lukt ook aardig. Wel wat werken voor dat goed was.
Is dat voor de pla ?
Want anders is dat best erg hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik ben stiekem aan het kijken naar een andere printer. De Prusa XL die ik in pre-order heb staan gaat misschien dit jaar niet eens geleverd worden waarschuwde Joe deze week al, dus ik wil een leuke tussenpaus. Die Ender 3 Pro is leuk, maar hij begint zijn leeftijd te tonen. Ik moet 'm iets te vaak naregelen.

Nu was ik een beetje aan het neuzen en stuitte op de Ender 5 Plus. Een lekker maatje, kan ik vast wennen aan grote prints. Maar het lijkt mij een mooi apparaat, met een goed stevig frame en door de constructie lijkt ie mij ook stabieler. Volgens mij zijn er een aantal in deze groep met een 5+. Zijn er argumenten om mij dit uit het hoofd te praten of is het een goed apparaat? Plussen en minnen?

Ik ga er denk ik wel zsm Klipper op zetten en misschien wel een SKR 1.4 zodat die dual Z ook daadwerkelijk dual kan worden aangestuurd. Er zitten zowel in Marlin (G34) als ik Klipper sync routines om ze beiden in het gelid te krijgen/houden, in combinatie met een BL Touch oid.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
digibazz schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 18:53:
[...]

Is dat voor de pla ?
Idd, 215 is dacht ik ook het maximum van de 123 PLA. Dat moet lager kunnen.

Ik print het op 200/45, niks mis mee.

Ik print op een magnetisch flex-bed, mogelijk dat je voor glasbed wat hoger kunt gaan zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

zierbeek schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:48:
(y) Mooi zo.
Maakt inderdaad een behoorlijk verschil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

digibazz schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 18:53:
[...]

Is dat voor de pla ?
Misschien PLA+, PLA Pro of Tough? dat print wat warmer dan standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
smitae schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 20:41:
[...]

Idd, 215 is dacht ik ook het maximum van de 123 PLA. Dat moet lager kunnen.

Ik print het op 200/45, niks mis mee.

Ik print op een magnetisch flex-bed, mogelijk dat je voor glasbed wat hoger kunt gaan zitten?
123 Jupiter pla inderdaad :) aanhechting was niet geweldig en temp Tower toonde. Edge resultaten op 215 dus dat is het dan maar geworden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zierbeek schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 01:05:
[...]

123 Jupiter pla inderdaad :) aanhechting was niet geweldig en temp Tower toonde. Edge resultaten op 215 dus dat is het dan maar geworden :)
Ja, dat is wel de optie om beste print temp te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:19

sjirafje

No inspirational quotes here

mphilipp schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 18:57:
Ik ben stiekem aan het kijken naar een andere printer. De Prusa XL die ik in pre-order heb staan gaat misschien dit jaar niet eens geleverd worden waarschuwde Joe deze week al, dus ik wil een leuke tussenpaus. Die Ender 3 Pro is leuk, maar hij begint zijn leeftijd te tonen. Ik moet 'm iets te vaak naregelen.

Nu was ik een beetje aan het neuzen en stuitte op de Ender 5 Plus. Een lekker maatje, kan ik vast wennen aan grote prints. Maar het lijkt mij een mooi apparaat, met een goed stevig frame en door de constructie lijkt ie mij ook stabieler. Volgens mij zijn er een aantal in deze groep met een 5+. Zijn er argumenten om mij dit uit het hoofd te praten of is het een goed apparaat? Plussen en minnen?

Ik ga er denk ik wel zsm Klipper op zetten en misschien wel een SKR 1.4 zodat die dual Z ook daadwerkelijk dual kan worden aangestuurd. Er zitten zowel in Marlin (G34) als ik Klipper sync routines om ze beiden in het gelid te krijgen/houden, in combinatie met een BL Touch oid.
Ik ben erg tevreden over mijn e5+. Vergis je niet in de afmetingen, het is een groot ding. Bl touch zit er standaard op.

Enige echte minpunt vond ik de extreem luide fan van de Meanwell voeding. Daar bestaat geen stille drop-in replacement voor die voldoende lucht verplaatst. Wil je de voeding stiller maken dan zul je z'n behuizing moeten aanpassen.

Het originele moederbord heeft luidruchtige stepper drivers maar die kun je eenvoudig vervangen (door een skr bijvoorbeeld).

Misschien relevant om te vermelden dat het stroomverbruik (door het grotere bed) wel een stukje hoger ligt dan bij een kleinere printer.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +2 Henk 'm!
sjirafje schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:39:
[...]

Ik ben erg tevreden over mijn e5+. Vergis je niet in de afmetingen, het is een groot ding. Bl touch zit er standaard op.

Enige echte minpunt vond ik de extreem luide fan van de Meanwell voeding. Daar bestaat geen stille drop-in replacement voor die voldoende lucht verplaatst. Wil je de voeding stiller maken dan zul je z'n behuizing moeten aanpassen.

Het originele moederbord heeft luidruchtige stepper drivers maar die kun je eenvoudig vervangen (door een skr bijvoorbeeld).

Misschien relevant om te vermelden dat het stroomverbruik (door het grotere bed) wel een stukje hoger ligt dan bij een kleinere printer.
Nice ding inderdaad. Voor mij was de + een beetje te groot. Dus ik heb een E5, maar wel met silent board etc. Zodat het nu effectief een E5-pro is.
Ik heb beetje de regel dat ik maximaal 13 uur ofzo print, nooit in de nacht. Dus ik had niet zoveel aan de extra size jammer genoeg.
Mogelijk ooit als ik een aparte schuur/ruimte heb los van het huis is het wel een optie. Minder snijden van modellen en dus grotere delen printen, scheelt vooral in print-file work-flow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

sjirafje schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:39:
[...]
Ja, het is een big boy...maar de Prusa XL is ook geen kleintje, dus kan ik vast wennen :+
Volgens mij is er niemand meer die het originele bordje erin heeft zitten. Maar volgens mij is het door zijn constructie een bijzonder stabiele printer. Weinig ruimte om uit lijn te gaan lopen op welke as dan ook. Alleen z-hop is een dingetje met zo'n groot bed :+ Als je die gantry op linear rails zet, is ie helemaal rock solid denk ik.

Goed, dank voor je input. Ik zit nog een beetje op de fence. Er zijn een paar dingen aan de Ender 3 Pro die ik nu heb die mij niet zo bevallen en aangezien de XL misschien pas volgend jaar komt, dacht ik aan een tussenpaus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-10 18:01

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Waarom is dat invoeren van filament bij de ender 3 v2 toch zo ongelofelijk kak. Net alsof de in- en uitgang niet recht tegenover elkaar zitten, en de frictiewieltjes drukken het filament precies wég van de uitgang. Pas met veel gepiel en hulp van een tandartshaakje kan je het fatsoenlijk in de uitgang krijgen. Rest gaat prima dan.

slecht design, of heb ik net een misser?

En hoe verwijder ik die 'ghostprints' (afdrukken van je vorige print) van het glasbed? Met 70% ethanol niet...

[ Voor 13% gewijzigd door superduper op 05-02-2022 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thodekroo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12-10 22:36
superduper schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 15:49:
Waarom is dat invoeren van filament bij de ender 3 v2 toch zo ongelofelijk kak. Net alsof de in- en uitgang niet recht tegenover elkaar zitten, en de frictiewieltjes drukken het filament precies wég van de uitgang. Pas met veel gepiel en hulp van een tandartshaakje kan je het fatsoenlijk in de uitgang krijgen. Rest gaat prima dan.

slecht design, of heb ik net een misser?

En hoe verwijder ik die 'ghostprints' (afdrukken van je vorige print) van het glasbed? Met 70% ethanol niet...
Ja dat filament invoeren is een beetje een truukje wat je onder de knie moet krijgen. Druk vooral die veer niet te ver in, want dan drukt hij de filament weg van de opening inderdaad. Daarnaast probeer ik het filament zo recht morgelijk te buigen voor ik het erin stop, en anders een klein beetje naar beneden gebogen. Op deze manier heb ik hem er met een paar seconden pielen wel in.

En voor wat betreft die 'ghostprints'... Die zie ik ook maar daar doe ik niks mee, gewoon overheen printen en eens in de paar prints met een nat doekje en druppeltje dreft het glasbed ontvetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-10 08:42
Tja de invoer is bij die plastic extruder van Creality echt niet fijn. Suf ontwerp. Inderdaad. Het invoeren lukte overigens prima door het filament schuin af te knipppen.
Toen kocht ik zo'n dual gear metalen extruder. En daarna (toen was ik al op Klipper overgestapt) een Titan extruder kloon met slimline motor. Die ondertussen bovenop het hotend gemonteerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-10 18:01

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Thodekroo schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:33:
[...]

Ja dat filament invoeren is een beetje een truukje wat je onder de knie moet krijgen. Druk vooral die veer niet te ver in, want dan drukt hij de filament weg van de opening inderdaad. Daarnaast probeer ik het filament zo recht morgelijk te buigen voor ik het erin stop, en anders een klein beetje naar beneden gebogen. Op deze manier heb ik hem er met een paar seconden pielen wel in.

En voor wat betreft die 'ghostprints'... Die zie ik ook maar daar doe ik niks mee, gewoon overheen printen en eens in de paar prints met een nat doekje en druppeltje dreft het glasbed ontvetten.
Nou, ik ben zeker een minuut of 5 bezig; uiteraard schuin afknippen, maar ik moet er al een 'contrabochtje' inbuigen wil ik maar in de buurt komen, en dan moet ik hem echt fysiek helpen richting de uitgang. Die en- en uitgang zitten echt niet goed uitgelijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

sympa schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:39:
Toen kocht ik zo'n dual gear metalen extruder. En daarna (toen was ik al op Klipper overgestapt) een Titan extruder kloon met slimline motor. Die ondertussen bovenop het hotend gemonteerd is.
Bij mij staat ie in zo'n Ikea Lack ding en heb ik de spools bovenop gezet en een reverse bowden systeem gemaakt tot aan de DD extruder. Ik prik het filament erin tot ik weerstand voel en start dan een 'filament load' macro die 'm eerst een stukje snel en daarna langzaam doorvoert en meteen een purge doet van zoveel mm.
Unload ook met een macro. Werkt super! Alleen wel eerst de hotend opwarmen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-10 11:29

Rincewind

Take me in your arms tonight

mphilipp schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:15:
[...]
Ik prik het filament erin tot ik weerstand voel en start dan een 'filament load' macro die 'm eerst een stukje snel en daarna langzaam doorvoert en meteen een purge doet van zoveel mm.
Unload ook met een macro. Werkt super!
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar die macro. Klinkt ideaal! Gebruik je Klipper en wil je die macro eventueel delen?

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Rincewind schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:57:
[...]
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar die macro. Klinkt ideaal! Gebruik je Klipper en wil je die macro eventueel delen?
No problem. Ik heb ze ook maar gevonden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
[gcode_macro FILAMENT_LOAD]
gcode:
    M83
    G92 E0.0
    G1 E75 F1000
    G1 E100 F200
    G92 E0.0

[gcode_macro FILAMENT_UNLOAD]
gcode:
    M83
    G1 E-100 F500
    G92 E0.0

Je moet natuurlijk wel even kijken hoe ver hij het filament bij jou moet doortrekken. Bij LOAD doet ie eerst 75mm snel, en daarna 100mm langzaam omdat ie dan bij de nozzle komt. Idem voor UNLOAD. Die draait 'm er gewoon 100mm uit met gezwinde spoed.

Dus niet klakkeloos overnemen...

Ik heb deze gevonden bij een zoektocht naar een M600 functie in Klipper om bv een filamentwissel te implementeren. Het hele verhaal ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
[gcode_macro PAUSE]
description: Pause the actual running print
rename_existing: PAUSE_BASE
# change this if you need more or less extrusion
variable_extrude: 1.0
gcode:
  ##### read E from pause macro #####
  {% set E = printer["gcode_macro PAUSE"].extrude|float %}
  ##### set park positon for x and y #####
  # default is your max posion from your printer.cfg
  {% set x_park = printer.toolhead.axis_maximum.x|float - 5.0 %}
  {% set y_park = printer.toolhead.axis_maximum.y|float - 5.0 %}
  ##### calculate save lift position #####
  {% set max_z = printer.toolhead.axis_maximum.z|float %}
  {% set act_z = printer.toolhead.position.z|float %}
  {% if act_z < (max_z - 2.0) %}
      {% set z_safe = 2.0 %}
  {% else %}
      {% set z_safe = max_z - act_z %}
  {% endif %}
  ##### end of definitions #####
  PAUSE_BASE
  G91
  {% if printer.extruder.can_extrude|lower == 'true' %}
    G1 E-{E} F2100
  {% else %}
    {action_respond_info("Extruder not hot enough")}
  {% endif %}
  {% if "xyz" in printer.toolhead.homed_axes %}
    G1 Z{z_safe} F900
    G90
    G1 X{x_park} Y{y_park} F6000
  {% else %}
    {action_respond_info("Printer not homed")}
  {% endif %} 

[gcode_macro RESUME]
description: Resume the actual running print
rename_existing: RESUME_BASE
gcode:
  ##### read E from pause macro #####
  {% set E = printer["gcode_macro PAUSE"].extrude|float %}
  #### get VELOCITY parameter if specified ####
  {% if 'VELOCITY' in params|upper %}
    {% set get_params = ('VELOCITY=' + params.VELOCITY)  %}
  {%else %}
    {% set get_params = "" %}
  {% endif %}
  ##### end of definitions #####
  {% if printer.extruder.can_extrude|lower == 'true' %}
    G91
    G1 E{E} F2100
  {% else %}
    {action_respond_info("Extruder not hot enough")}
  {% endif %}  
  RESUME_BASE {get_params}

[gcode_macro M600]
gcode:
    {% set X = params.X|default(50) %}
    {% set Y = params.Y|default(10) %}
    {% set Z = params.Z|default(10) %}
    SAVE_GCODE_STATE NAME=M600_state
    PAUSE
    G91
    G1 E-.2 F2700;
    G1 Z{Z}
    G90
    G1 X{X} Y{Y} F3000
    G91
    #M300 P1000
    FILAMENT_UNLOAD
    #M300 P3000
    G90
    RESTORE_GCODE_STATE NAME=M600_state

Volegens mij was dit het. Ik heb mijn macro's allemaal in een aparte file zitten macros.cfg en dan in mijn printer.cfg aan het begin een [include macros.cfg]

[ Voor 4% gewijzigd door mphilipp op 05-02-2022 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Vanavond mijn 3v2 voorzien van een blauwe bowden tube.
Ik had al een aluminium upgrade kit.
Wat mij opviel bij het invoeren van de pla was dat als ik met de hand de knop draai van de extruder deze een tok tok tok geluid maakt. Net of er iets ergens tegenaan loopt.
Pla er weer uit gehaald en veer ingedrukt en weer gedraaid en weer hetzelfde gevoel en geluid.
Als ik de extruder zelf laat draaien loopt hij wel netjes.
Morgen de boel maar eens loshalen en kijken waar het aanloopt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:41
Heb de afgelopen jaren best wat geknutseld aan m'n Ender 3. Nu was hij best wel rommelig geworden.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yHMiSr7.png
:P
Dus ik dacht ik print een nieuwe direct drive verbinding met plek voor een bltouch. En vond er 1 op Thiniverse. Ziet er een stuk beter uit nu:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hMxbwcw.png
Kan ie weer even een tijdje mee :)

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Dat mag wel een verbetering genoemd worden 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Ik loop al meer als een week te ruziën met een vorm van z-banding / ribbing die ik niet thuis kan brengen... Het is soort van consistent, als in een dikke lijn elke 4 tot 6 mm ofzo, afgewisseld met legio aan kleinere inconsistencies... De issues zijn echt per layer, want de lijnen lopen helemaal rondom het testobject.

Voorbeeldje, printed op 0.4mm layer height met een 0.6mm nozzle:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mjxEdolZXDh535Sikma4F8WXn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pzm54UafO8GHlSdzdmQBvPbn.jpg?f=fotoalbum_large

Wat heb ik al gedaan:
- Frame square gezet
- Bed level
- Nieuwe z-as + nut (deze as is veel rechter, maar heeft aan 1 uiteinde nog een kleine afwijking. De rechte kant staat in de nut want ik print bijna nooit echt hoog).
- Z-motor en de as + bracket opnieuw uitgelijnd / recht gezet
- Anti-wobble nut erop gezet (https://www.thingiverse.com/thing:5164752)
- PID tuning van het bed (om bang-bang achtige artifacts uit te sluiten, ondanks dat het al PID was)
- E-steps en flow tuning is volgens mij oké, want top layers e.d. zijn helemaal in orde, alsmede de lijndiktes van wanden.

Ik heb overigens linear rails op de Z-as zitten, en voor zover ik kan beoordelen lopen die erg soepel.

Ik weet echt niet meer waar ik moet zoeken, ook omdat de grote artifacts elke 5mm voorkomen, wat niet echt een logische waarde is bij een T8x8 leadscrew... Het enige dat ik nog kan bedenken zijn extrusion inconsistencies, maar waarom zouden die zo consequent per laag opduiken...

Als iemand ideëen heeft, hou ik me ten zeerste aanbevolen, ook als ik dingen overnieuw moet checken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Hebben sommigen van jullie klipper geïnstalleerd op de Ender 3 v2? Ik ben wel van van het scherm om bed Levelling en mesh bed te gebruiken. Dat verlies ik dan helaas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVog
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-03 18:23
Als iemand ideëen heeft, hou ik me ten zeerste aanbevolen, ook als ik dingen overnieuw moet checken...
Het lijkt op de foto net alsof de eerste dikke laag aan linkerkant iets hoger zit dan aan de rechterkant? Alsof er rechts een laagje minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

zierbeek schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:50:
Hebben sommigen van jullie klipper geïnstalleerd op de Ender 3 v2? Ik ben wel van van het scherm om bed Levelling en mesh bed te gebruiken. Dat verlies ik dan helaas?
Ja, dat soort schermen wordt niet ondersteund door Klipper. Maar het is een Open Source project, dus het kan zomaar zijn dat iemand de tijd neemt om iets te bouwen. Ik zag bijvoorbeeld dat er een oplossing is voor de touchscreen van de Ender 5 Plus.
Je kunt 3 dingen doen:
  • downgraden naar een oud Ender 3 scherm. Die werken wel
  • downgraden naar een LCD12864. Dat is zeg maar hetzelfde als een oud Ender 3 scherm
  • Klipperscreen op een Raspberry Pi (compatible) touchscreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

EVog schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:52:
[...]

Het lijkt op de foto net alsof de eerste dikke laag aan linkerkant iets hoger zit dan aan de rechterkant? Alsof er rechts een laagje minder is.
Ik gok dat mijn foto vertekend... Als ik hem vast heb, zou ik zweren dat ze perfect parallel lopen...
Links en rechts is de print ook precies even hoog.

Andere hoek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FoBsjpJIQbvUCVGbULlmB1jAytE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sVhqszZVpd0TlB73a5JyPQ3b.jpg?f=fotoalbum_large

#edit:
Nadere inspectie van de foto's en de cube's, lijkt de Z-as niet direct het issue. Als ik er onder een hoek op kijk, lijken de lijnen allemaal netjes even dik, maar ze liggen niet strak op elkaar...

Dus we gaan de X en Y as maar eens afspeuren op beweging, of de extruder eens compleet nalopen op rariteiten waardoor er meer / minder filament per laag zou komen... Ik verdenk momenteel de X / Y movement het meest, dat die niet constant genoeg is.

Ik zal voor de zekerheid een keer zonder Pressure Advance en Resonance Compensation een print draaien.

[ Voor 27% gewijzigd door Hoogie2004 op 07-02-2022 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hoogie2004 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 08:52:
Ik loop al meer als een week te ruziën met een vorm van z-banding / ribbing die ik niet thuis kan brengen... Het is soort van consistent, als in een dikke lijn elke 4 tot 6 mm ofzo, afgewisseld met legio aan kleinere inconsistencies... De issues zijn echt per layer, want de lijnen lopen helemaal rondom het testobject.

Voorbeeldje, printed op 0.4mm layer height met een 0.6mm nozzle:
[Afbeelding]

Wat heb ik al gedaan:
- Frame square gezet
- Bed level
- Nieuwe z-as + nut (deze as is veel rechter, maar heeft aan 1 uiteinde nog een kleine afwijking. De rechte kant staat in de nut want ik print bijna nooit echt hoog).
- Z-motor en de as + bracket opnieuw uitgelijnd / recht gezet
- Anti-wobble nut erop gezet (https://www.thingiverse.com/thing:5164752)
- PID tuning van het bed (om bang-bang achtige artifacts uit te sluiten, ondanks dat het al PID was)
- E-steps en flow tuning is volgens mij oké, want top layers e.d. zijn helemaal in orde, alsmede de lijndiktes van wanden.

Ik heb overigens linear rails op de Z-as zitten, en voor zover ik kan beoordelen lopen die erg soepel.

Ik weet echt niet meer waar ik moet zoeken, ook omdat de grote artifacts elke 5mm voorkomen, wat niet echt een logische waarde is bij een T8x8 leadscrew... Het enige dat ik nog kan bedenken zijn extrusion inconsistencies, maar waarom zouden die zo consequent per laag opduiken...

Kan het niet helemaal goed zien, maar is het niet eerder een XY probleem? Layers lijken mij niet netjes vlak?
Per vlak verwacht ik niet dat de print in Z beweegt. Alleen in XY?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

smitae schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:32:
[...]

Kan het niet helemaal goed zien, maar is het niet eerder een XY probleem? Layers lijken mij niet netjes vlak?
Per vlak verwacht ik niet dat de print in Z beweegt. Alleen in XY?
Bedankt voor de bevestiging! Ik vermoed dit inmiddels ook (zie laatste update hierboven), dus we gaan alles maar weer nalopen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
zierbeek schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:50:
De functionaliteiten die je noemt blijven gewoon beschikbaar, alleen via een web GUI en niet op een los scherm.

De GUI hoef je niet open te laten tijdens het printen.

Gebruik het hier naar volle tevredenheid op de E3v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
sanscorp schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:35:
[...]

De functionaliteiten die je noemt blijven gewoon beschikbaar, alleen via een web GUI en niet op een los scherm.

De GUI hoef je niet open te laten tijdens het printen.

Gebruik het hier naar volle tevredenheid op de E3v2
Oh echt, heeft klipper dat ook allemaal?
Moet dat dan allemaal via de terminal ?

[ Voor 4% gewijzigd door zierbeek op 07-02-2022 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

zierbeek schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:41:
Oh echt, heeft klipper dat ook allemaal?
Moet dat dan allemaal via de terminal ?
Via de webinterface, of een scherm dat aan de Pi zit, of een eenvoudig scherm op de printer. Zoiets als wat op de 'oude' Ender is (LCD12684).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
mphilipp schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:23:
[...]

Via de webinterface, of een scherm dat aan de Pi zit, of een eenvoudig scherm op de printer. Zoiets als wat op de 'oude' Ender is (LCD12684).
@zierbeek voor de duidelijkheid: Klipper heeft geen interface, maar er zijn wel een aantal web interfaces voor, zoals Fluidd en Mainsail (beiden hebben overigens ook een kant en klare "OS" variant voor RPi. Kun je zo op een SD kaartje zetten en dan heb je meteen Klipper + Moonraker + Fluidd / Mainsail zonder dat je de losse componenten zelf moet installeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-10 17:29
RobertMe schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:47:
[...]

@zierbeek voor de duidelijkheid: Klipper heeft geen interface, maar er zijn wel een aantal web interfaces voor, zoals Fluidd en Mainsail (beiden hebben overigens ook een kant en klare "OS" variant voor RPi. Kun je zo op een SD kaartje zetten en dan heb je meteen Klipper + Moonraker + Fluidd / Mainsail zonder dat je de losse componenten zelf moet installeren).
En natuurlijk met Octoprint, waarschijnlijk het makkelijkst als je dat toch al gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Jesse- schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:22:
[...]

En natuurlijk met Octoprint, waarschijnlijk het makkelijkst als je dat toch al gebruikt :)
Maar octoprint is niet meer perse nodig met klipper. En als je dan toch een RPi gebruikt is het waarschijnlijk sneller om FluidPi of MainsailOS op het SD kaartje te zetten dan handmatig Klipper, Moonraker etc te installeren op een OctoPi installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06:47
Ik ben ook geswitched met mijn ender 3v2 van octoprint naar klipper (fluiddpi image) en heb octoprint nog geen seconde gemist.

Dat het scherm niet meer te gebruiken is vind ik niet zo erg, dat werkte toch redelijk omslachtig. Ik ga gewoon een oude tablet aan m’n printer monteren voor de bediening via de webinterface :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bieowbie
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-09 11:26
Het is mij gelukt om Octorpint op een 'oud' Android toestel te installeren. Ik loop alleen tegen het probleem aan dat het toestel niet wil opladen en tegelijkertijd verbinden met mijn Ender3, het is alleen een van de twee. Het is afhankelijk van de volgorde van aansluiten of hij oplaadt of verbindt. Ik heb het geprobeerd met een Samsung Galaxy A8 en een Redmi Note 9 Pro. Ik gebruik de volgende kabel: https://www.amazon.nl/gp/...tle_o01_s00?ie=UTF8&psc=1

Heeft er iemand een idee hoe ik er voor kan zorgen dat het toestel tegelijkertijd oplaadt en verbindt met de printer? Een andere kabel? Zie ik ergens een instelling over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Robsta86 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:12:
Ik ben ook geswitched met mijn ender 3v2 van octoprint naar klipper (fluiddpi image) en heb octoprint nog geen seconde gemist.
Ik in principe ook niet, behalve één plugin om een gebied op het bed te excluden. Handig voor als je meerdere zaken op het bed hebt en ééntje gaat fout. Dan kun je de rest door laten gaan. Het staat op de backlog voor Klipper/Fluidd/Mainsail, want het is door de architectuur van Klipper niet zo eenvoudig te implementeren. De UI (Fluidd/Mainsail) doet niets met de gcode, dus kan eigenlijk niets onderscheppen. Men is aan het nadenken over een mogelijkheid, maar het ziet er niet naar uit dat het gauw gaat gebeuren. Iets met prioriteiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-10 17:29
RobertMe schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:53:
[...]

Maar octoprint is niet meer perse nodig met klipper. En als je dan toch een RPi gebruikt is het waarschijnlijk sneller om FluidPi of MainsailOS op het SD kaartje te zetten dan handmatig Klipper, Moonraker etc te installeren op een OctoPi installatie.
Nou ja, niet als je al octoprint gebruikt en daar doelde ik op :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Jesse- schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:36:
[...]
Nou ja, niet als je al octoprint gebruikt en daar doelde ik op :)
Ik zou altijd opnieuw beginnen. Een image met Klipper, zoiets als FluiddPi staat er met een paar minuten op, en klaar is Kees (of wie dan ook). Veel makkelijker naar de toekomst toe dan OctoPrint meezeulen. Nergens voor nodig. Het kán als frontend worden gebruikt voor Klipper, maar ik zou het niet doen. Gewoon native spul zoals Fluidd of Mainsail gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Ok, er waren dus wel degelijk wat issues met X/Y, de excentrische moeten afgestelt en belt tension, en het is nu een stuk beter, maar ik blijf issues houden om de 3mm qua banding / ribbing. Ik snap er niks van wat dit kan veroorzaken zo consistent... En zeker niet per 3mm op de Z-as. Overigens is het elke 6mm het ergst. De leadscrew is met 8mm lead, dus een issue elke 3 of 6 milimeter slaat helemaal nergens op...

De enige correlatie is dat deze print op 0.3mm layer height was (de 0.4mm met dezelfde settings / cube loopt nu).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/habIBT6DFm6UwnbnDJIRdvEOmEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aw1AlJuGMukA86Q5FDTVs9ab.jpg?f=fotoalbum_large

#edit: de 0.4mm layer cube is ook klaar, en die heeft lijnen op exact dezelfde plekken... 6.2mm van het bed, en ook elke 3 / 6mm erna... (de lijnen op elke 3mm zijn veel genuanceerder)

Anyone nog een ander idee?

[ Voor 15% gewijzigd door Hoogie2004 op 07-02-2022 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Excuses, klipper alleen is idd niet vildoende, ik heb FluidPi, en dat is niet flashen en klaar is Kees. Je moet de config nog wel (naar je zin) maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
sanscorp schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:04:
Excuses, klipper alleen is idd niet vildoende, ik heb FluidPi, en dat is niet flashen en klaar is Kees. Je moet de config nog wel (naar je zin) maken.
FluiddPi an zich is wel kant en klaar? Alleen moet je nog de Klipper firmware op het printer bordje zetten en Klipper configureren voor de printer / het bordje. Maar als je Klipper op OctoPi gaat draaien moet je dat natuurlijk ook doen, alleen moet je dan ook nog Klipper zelf installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

RobertMe schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:47:
[...]
FluiddPi an zich is wel kant en klaar? Alleen moet je nog de Klipper firmware op het printer bordje zetten en Klipper configureren voor de printer / het bordje. Maar als je Klipper op OctoPi gaat draaien moet je dat natuurlijk ook doen, alleen moet je dan ook nog Klipper zelf installeren.
Klopt helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Damn, was voor mijn 3v2 een ventilatierooster aan het printen en deze gisteravond gepauzeerd.
Nu weer opgestart maar nu is de print een paar mm versprongen.

Moet ik hem nu wel afprinten en later doorzagen of zo?
Of wordt dit een drama?

Print duurt meer dan een dag en ben nu op 14uur.

[ Voor 9% gewijzigd door Crxtreem op 08-02-2022 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:51
In principe zijn geprinte onderdelen netjes te lijmen, maar hoe het eruit komt te zien hangt van heel veel factoren af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Ik heb hem er maar afgehaald.
Op de vorige naad waar ik gestopt was brak hij direct af.
Dus iets gaat er niet lekker.

Laatste mod was een nieuwe bowden tube.
Deze maar eens loshalen en kijken of hij goed zit.

Daarna weer moed verzamelen voor een lange print.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
Hoogie2004 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:48:
Ok, er waren dus wel degelijk wat issues met X/Y, de excentrische moeten afgestelt en belt tension, en het is nu een stuk beter, maar ik blijf issues houden om de 3mm qua banding / ribbing. Ik snap er niks van wat dit kan veroorzaken zo consistent... En zeker niet per 3mm op de Z-as. Overigens is het elke 6mm het ergst. De leadscrew is met 8mm lead, dus een issue elke 3 of 6 milimeter slaat helemaal nergens op...

De enige correlatie is dat deze print op 0.3mm layer height was (de 0.4mm met dezelfde settings / cube loopt nu).

[Afbeelding]

#edit: de 0.4mm layer cube is ook klaar, en die heeft lijnen op exact dezelfde plekken... 6.2mm van het bed, en ook elke 3 / 6mm erna... (de lijnen op elke 3mm zijn veel genuanceerder)

Anyone nog een ander idee?
Ik ben zeker geen expert maar kan het niet zijn dat er ergens een lager een hapering heeft. Mijn idee is dat elke keer als een kogeltje rond is er misschien een plat stukje langskomt met een kleine sprong tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Banditoz schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:00:
[...]

Ik ben zeker geen expert maar kan het niet zijn dat er ergens een lager een hapering heeft. Mijn idee is dat elke keer als een kogeltje rond is er misschien een plat stukje langskomt met een kleine sprong tot gevolg.
Tja, daar heb ik ook aan gedacht. Afgelopen dagen alles nagelopen en na gemeten met een micrometer, en het is nu voor 97% weg. Alles loopt soepel en correct, de lijnen zijn perfect even hoog, alleen na 12 lijnen zijn er 2 under/overextruded... Ik sluit omdat de lijnen even hoog zijn, een z-as issue uit.

Ik verdenk inmiddels de extruder of stepper driver. De extrudermotor draait (veel) te heet, dus ik vermoed dat die na een tijdje het filament niet kan pushen/minder efficient werkt, tot ie iets later weer wat koeler is.

Dus de volgende stap is de vref / current controleren en instellen. Misschien daarnet de e-steps en flow opnieuw caliberen voor de zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Hoogie2004

Blijft beetje irritant idd. Als de printer bezig zie je hem niet verspringen ofzo, of dat er ergens iets overslaat ofzo.
Het moet bijna wel in de z-as constructie zitten, maar daar stopt ook mijn verdere input…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

smitae schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:23:
@Hoogie2004

Blijft beetje irritant idd. Als de printer bezig zie je hem niet verspringen ofzo, of dat er ergens iets overslaat ofzo.
Het moet bijna wel in de z-as constructie zitten, maar daar stopt ook mijn verdere input…
Maar de Z-as binding zou een circulair / schroef patroon geven, en dat is dit niet. Het zijn echt 1 of 2 lagen die gewoon breder/smaller zijn, vandaar dat ik nu de extruder verdenk.

Vanaf bepaalde hoeken lijkt de print perfect, maar in bepaald licht ziet het er niet uit.
Zie hier, hetzelfde oppervlak, maar dan vanuit 2 hoeken, vanaf de juiste hoek zie je dat alle lagen even hoog (lijken) te zijn (overigens maakt schaduw in foto 2 het veel erger als dat het is, waardoor laag-hoogte ook vertekent..):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5fCHPIOMKKmMOFgLbYIomXZIz-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tzcd9lhImfHMibaSNR35f0Rn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABX6VxJkGiHQ8M9-285cvP0ksDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6o3uP5OFQ3zPRqPtAnNj7Fr2.jpg?f=fotoalbum_large

Nja, we blijven jagen :) Ik waardeer de input wel heel erg, want het zorgt ervoor dat ik alles 3x nakijk. Ik ga de Z-as qua hoogte nogmaals nameten met een micrometer, zodat hij ook echt doet wat hij moet doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Hoogie2004 op 08-02-2022 22:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Hoogie2004 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:11:
[...]
De extrudermotor draait (veel) te heet, dus ik vermoed dat die na een tijdje het filament niet kan pushen/minder efficient werkt, tot ie iets later weer wat koeler is.
In principe hoeft dat niet erg te zijn. Ik lees heel toevallig vanavond een stukje op de site van LDO Motors dat stapper motoren ontworpen zijn om heet te draaien. Zelfs als ze idle zijn, kunnen ze warm worden. Specifiek LDO motoren zijn gemaakt om tot 180C te gaan. Uiteraard is dat een maximum, want het zou niet goed zijn om ze zover op te stoken, maar 100C zou geen probleem mogen zijn voor een stepper motor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ja, goed te zien dat er idd de de lagen variëren in de hoeveelheid plastic.
Niet consistent de hoeveelheid PLA, niet iets met je PLA toevoer, extruder zoals je aangeeft, of vastlopende PLA rol?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crackanimal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-06 17:48
Vandaag de eerste poging gedaan om aan een lang verwachtte hobby te beginnen: de Ender 3 V2 besteld en geleverd gekregen :-)

Na zeer op mijn gemak de printer in elkaar gestoken te hebben, en een hele mooie eerste "X" geprint te hebben om de afstelling te controleren, is het helaas fout gegaan.

In een poging de Ender 3 aan mijn PC te koppelen middels een USB kabel, schakelde ineens zowel de Ender 3, als mijn PC, uit. Andere apparatuur als beeldschermen bleven aan - het heeft dus wel degelijk met de USB kabel te maken gehad.

Gelukkig kwam mijn PC weer tot leven - maar de Ender 3 begon te stinken. Het scherm bleef uit (niet eens backlight - gewoon UIT) en de ventilatoren gaan draaien - zelfs een boot up sequence van de BLTouch is waar te nemen. Een blauw lichtje op het moederboard knippert, maar méér dan dat niet.
De SD kaart was vervolgens corrupt - op zich logisch - moest opnieuw geformatteerd worden. een nieuwe firmware, wil de Ender echter niet oppakken. Geen Eeprom file wordt aangemaakt oid. En: scherm blijft uit....

De 'typische' geur, en het feit dat beide apparaten zich restarte na de daad, doen mij vermoeden dat er op één of andere manier kortsluiting is ontstaan in het mainboard. Beide zekeringen (de blauwe op het mainboard en die bij de 220V) zien er gewoon goed uit en de ventilatoren draaien ook gewoon. Visueel zie ik geen problemen, maar misschien jullie wel? of iets dergelijks meegemaakt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RzF-RToEPGypjvgbjB28r1AOeDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6S6tnprcGEeK4lI9M9K4Sxjq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KaslP73vwgBHBfO-Z7_P9VZMi1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ojopd4QJEZRaLrJyifWToeVd.jpg?f=fotoalbum_large

(ik heb de sticker geanonimiseerd - geen idee hoe boeiend het nummer is wat hier op staat, vandaar)

Heb ik het bij het rechte eind? Na zoveel moeite (wat wel erg leuk was natuurlijk) is een dergelijke climax wel erg frustrerend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Da’s pech hebben. Is het niet je scherm dat stuk is gegaan? En dat die stinkt?
Ik heb wel eens een usb-poort opgeblazen van een MacMini door kortsluiting, ook beetje stinken, maar verder geen impact. Alleen de USB-poort niet meer bruikbaar. Meestal zit er wel iets van beveiliging op. Dus als je mazzel hebt is je printerboard niet stuk.

Ik ben tijden geleden ook wel eens een tijdje de printer met octo-print bezig geweest. Nooit stabiel gekregen, altijd resets op de USB poort. Verschillende kabeltje, Pi’s maar een ook een normale PC geprobeerd.
Ik print nu alleen direct vanaf SD-card, wel met een verleng-kabeltje zodat ik niet steeds kaartje in de printer hoef te stoppen. Toegevoegde waarde van octo-print is overrated naar mijn gevoel. Met prints van 10 tot 12 uur maakt het ook niet veel uit. En voor een camera op een Pi kun je ook prima zonder octo-print werken.
Maar goed, een octo-print is wel leuk om te hebben draaien, gewoon omdat het kan zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

@crackanimal Dat is wel balen zeg...

Ik print vanaf een Pi, maar ik heb wel de 5v van de USB connector afgeplakt, juist omdat de Creality bordjes erom bekend staan dat die niet echt lekker met die 5v omgaan / afschermen van het 24v systeem. Geen idee wat je zou kunnen doen om te achterhalen wat er stuk is... Op je foto zie ik niet direct iets compleet fout ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crackanimal
smitae schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 07:31:
Da’s pech hebben. Is het niet je scherm dat stuk is gegaan? En dat die stinkt?
Op het mainboard zijn wel wat 'bubbels' aan de onderkant van de 'main' chips zichtbaar, die zilveren vierkantjes, is dat normaal? bij de andere/kleinere chips zijn die helemaal strak namelijk.

Om eerlijk te zijn was het scherm ook redelijk warm nabij de connector, maar de stank leek echt uit het mainboard te komen - hier zit ook een venilator die het wegblaast. Ook ziet de printplaat er goed uit van het scherm, ik heb niks anders om mee te testen.

Ik heb maar een nieuw mainboard besteld om mee te beginnen, hopen dat ik er met de verkoper netjes uit kan komen i.v.m. dit natuurlijk niet normaal is met een product van nog geen dag oud en normaal gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-10 10:28
Ik ben hier al een tijd niet meer aanwezig geweest, maar heb nu even wat tips nodig van de experts hier :p. Ik heb nu namelijk wat probleempjes met het printen van PETG (123-3d huismerk). Nu heb ik dat spul nooit echt mooi kunnen printen, maar ik ben mijn settings een keer verloren na het updaten van cura, dus ik weet niet meer hoe ik het precies printte.

De problemen waar ik tegenaan loop zijn voornamelijk enorm veel stringing en ik heb het idee dat als ik lager ga met temp dat de lagen minder goed kleven. Uiteraard heb ik eerst even gezocht op internet, maar daar kom ik niet echt een duidelijk antwoord tegen helaas. Is hier toevallig iemand die met een ender 3v2 petg van 123-3d print en zijn settings wil delen? :)

Wat ik heb geprobeerd is: temp tussen 230-235 graden, wat gespeeld met de part cooling tussen de 20 en 70% (internet zegt dat je deze of hard of zacht moet zetten :') ) en verder de retraction distance en speed verhoogd naar 6mm met 50mm/s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Niekserr schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:12:
Ik ben hier al een tijd niet meer aanwezig geweest, maar heb nu even wat tips nodig van de experts hier :p. Ik heb nu namelijk wat probleempjes met het printen van PETG (123-3d huismerk). Nu heb ik dat spul nooit echt mooi kunnen printen, maar ik ben mijn settings een keer verloren na het updaten van cura, dus ik weet niet meer hoe ik het precies printte.

De problemen waar ik tegenaan loop zijn voornamelijk enorm veel stringing en ik heb het idee dat als ik lager ga met temp dat de lagen minder goed kleven. Uiteraard heb ik eerst even gezocht op internet, maar daar kom ik niet echt een duidelijk antwoord tegen helaas. Is hier toevallig iemand die met een ender 3v2 petg van 123-3d print en zijn settings wil delen? :)

Wat ik heb geprobeerd is: temp tussen 230-235 graden, wat gespeeld met de part cooling tussen de 20 en 70% (internet zegt dat je deze of hard of zacht moet zetten :') ) en verder de retraction distance en speed verhoogd naar 6mm met 50mm/s
Ik heb geen ervaring met specifiek de PETG van 123-3d, maar gisteren wel nog andere cheapo PETG geprint (Sunlu).

240 graden met 70 graden bed, fan op 10% (PETG houd niet van teveel koeling volgens mij).
Mijn retraction is 0,5mm met 35mm/s, maar ik heb een direct drive extruder.

Juist de retraction speed mag niet te hoog zijn bij PETG, en travel moves zo snel mogelijk.
Misschien heb je hier wat aan:
https://all3dp.com/2/petg...e-best-settings-for-petg/
https://all3dp.com/2/cura-petg-settings-profile/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headbuddy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-09 11:26

Headbuddy

Surrealist

Mijn persoonlijke cheatsheet voor mijn ender 3 retractions en temp met standaard extruder en hotend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-10 10:28
Hoogie2004 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:47:
[...]

Ik heb geen ervaring met specifiek de PETG van 123-3d, maar gisteren wel nog andere cheapo PETG geprint (Sunlu).

240 graden met 70 graden bed, fan op 10% (PETG houd niet van teveel koeling volgens mij).
Mijn retraction is 0,5mm met 35mm/s, maar ik heb een direct drive extruder.

Juist de retraction speed mag niet te hoog zijn bij PETG, en travel moves zo snel mogelijk.
Misschien heb je hier wat aan:
https://all3dp.com/2/petg...e-best-settings-for-petg/
https://all3dp.com/2/cura-petg-settings-profile/
Bedankt, ik ga daar eens naar kijken!
Headbuddy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:17:
Mijn persoonlijke cheatsheet voor mijn ender 3 retractions en temp met standaard extruder en hotend.
Nice, wat doe je precies met je cooling fan? Hoe hard heb je die staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Mijn schoonvader had ook net een Ender 3v2 toegekregen.
Alles geassembleerd maar nu gaat de de z as bij het homen maar een heel klein beetje omhoog en dan stopt ie. Moederbord of stepper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuijerlattie
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-10 13:06
De ender 3v2 z as hoort standaard bij het homen volgens mij ook niet ver omhoog te gaan. Het 0 punt moet namelijk zo dicht mogelijk bij het bed liggen. Dus z helemaal omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
kuijerlattie schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:51:
De ender 3v2 z as hoort standaard bij het homen volgens mij ook niet ver omhoog te gaan. Het 0 punt moet namelijk zo dicht mogelijk bij het bed liggen. Dus z helemaal omlaag.
Normaal gaat die toch naar home, beetje naar beneden tot endstop, terug beetje omhoog en opnieuw naar beneden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuijerlattie
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-10 13:06
zierbeek schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:53:
[...]

Normaal gaat die toch naar home, beetje naar beneden tot endstop, terug beetje omhoog en opnieuw naar beneden ?
Naar mijn beleving ging hij bij "gewoon" homen zonder een print te starten naar beneden tot de stop, dan heel iets omhoog en bleef hij daar staan... Nu heb ik vrij snel enn bltouch gehaald + jyers er op geflashed, dus ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crackanimal
crackanimal schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 00:55:
In een poging de Ender 3 aan mijn PC te koppelen middels een USB kabel, schakelde ineens zowel de Ender 3, als mijn PC, uit. Andere apparatuur als beeldschermen bleven aan - het heeft dus wel degelijk met de USB kabel te maken gehad.

Gelukkig kwam mijn PC weer tot leven - maar de Ender 3 begon te stinken. Het scherm bleef uit (niet eens backlight - gewoon UIT) en de ventilatoren gaan draaien - zelfs een boot up sequence van de BLTouch is waar te nemen.
Inmiddels een nieuw moederboard geleverd gekregen - de problemen blijven. Of erger....opnieuw!
Direct bij het aanzetten gaat de condensator linksboven roken - niet goed!!

Zet ik de Ender aan zónder het scherm, dan rookt er niets.....

Hier is iets niet in orde - zou ik het nog eens met een ander scherm moeten proberen?!
Is er een mogelijkheid de Ender aan te spreken zónder een scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Als de condensator is gaan roken dan ben je al te laat.

Voordat je iets weg gaat gooien mag je de twee bordjes ook naar mij brengen/opsturen dan soldeer ik er een nieuwe condensator op. Als ik dan 1 bordje mag houden ;)

Ik heb eventueel ook nog wel een E3v2 scherm ter overname beschikbaar.

Tenzij je qua scherm nog garantie hebt, dan kan je daar beter aanspraak op maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crackanimal
sanscorp schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:15:
Als de condensator is gaan roken dan ben je al te laat.

Voordat je iets weg gaat gooien mag je de twee bordjes ook naar mij brengen/opsturen dan soldeer ik er een nieuwe condensator op. Als ik dan 1 bordje mag houden ;)

Ik heb eventueel ook nog wel een E3v2 scherm ter overname beschikbaar.

Tenzij je qua scherm nog garantie hebt, dan kan je daar beter aanspraak op maken.
Hmm....dat is klote. Op zich wel garantie, maar ik weet niet of het nu (nog) er onder valt eigenlijk.

Maar kan het dit zo zijn - dat het scherm het moederboard opblaast? Is die links condensator van het scherm? of kan er nog iets anders zijn, en als ik er opnieuw 1 instop, hij weer gaat ploffen/roken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Crxtreem schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:43:
Damn, was voor mijn 3v2 een ventilatierooster aan het printen en deze gisteravond gepauzeerd.
Nu weer opgestart maar nu is de print een paar mm versprongen.

Moet ik hem nu wel afprinten en later doorzagen of zo?
Of wordt dit een drama?

Print duurt meer dan een dag en ben nu op 14uur.
Waarom pauzeer je een print om die vervolgens een dag later weer op te starten?
Gezien je steppermotors na een tijdje "uit" gaan (stroom gaat eraf waardoor je je positie verliest) lijkt mij dit niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TTROX schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:31:
[...]

Waarom pauzeer je een print om die vervolgens een dag later weer op te starten?
Gezien je steppermotors na een tijdje "uit" gaan (stroom gaat eraf waardoor je je positie verliest) lijkt mij dit niet handig.
Meer dan een dag printen, ik doe het niet, mijn max print tijd is 12 uur. Alleen overdag als ik thuis ben.
Dan maar de stl snijden in meerdere delen en apart printen en later in elkaar lijmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

smitae schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:35:
[...]

Meer dan een dag printen, ik doe het niet, mijn max print tijd is 12 uur. Alleen overdag als ik thuis ben.
Dan maar de stl snijden in meerdere delen en apart printen en later in elkaar lijmen?
Ah vandaar, snap ik.
Ik zou dan inderdaad STL opdelen in meerdere onderdelen zodat je per onderdeel onder de 12h blijft.

Dit heb ik in het begin ook veel gedaan toen ik de printer nog niet echt betrouwbaar aan het draaien had.
Steeds 'kleine' prints en dan met secondelijm aan elkaar.
Heel veel parts zijn ook 'makkelijker' te printen wanneer je dit opdeelt en later in elkaar lijmt.

Daarbij tip: Secondelijm en activatorspray, het zit direct vast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Hoogie2004 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:19:
[...]

Maar de Z-as binding zou een circulair / schroef patroon geven
Als de Z-as stroef loopt over de gehele omwenteling, dan zou je een circulair pattern verwachten.
Wanneer de as op 1 punt stroef loopt zie je een afwijking op "1 punt" volgens mij.

Hoe hard heb je alle boutjes/schroefjes aangedraaid op de plekken waar het iets met de Z of leadscrew te maken heeft?

Mits strak > eens proberen om alles te ontspannen?
Mits los > wellicht iets strakker om speling weg te nemen?

Misschien eens proberen om de leadscrew eruit te halen en goed te reinigen > ook je leadscrew nut niet vergeten.
Als je DualZ hebt, wellicht eens proberen om de leadscrews om te wisselen van L naar R en de nuts laten zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door TTROX op 09-02-2022 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

TTROX schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:49:
[...]

Als de Z-as stroef loopt over de gehele omwenteling, dan zou je een circulair pattern verwachten.
Wanneer de as op 1 punt stroef loopt zie je een afwijking op "1 punt" volgens mij.

Hoe hard heb je alle boutjes/schroefjes aangedraaid op de plekken waar het iets met de Z of leadscrew te maken heeft?

Mits strak > eens proberen om alles te ontspannen?
Mits los > wellicht iets strakker om speling weg te nemen?

Misschien eens proberen om de leadscrew eruit te halen en goed te reinigen > ook je leadscrew nut niet vergeten.
Als je DualZ hebt, wellicht eens proberen om de leadscrews om te wisselen van L naar R en de nuts laten zitten.
Ik heb de z as eruit gehad, uitgelijnd en een anti wobble nut geïnstalleerd https://www.thingiverse.com/thing:5164752

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLfyGxdmQQRrHbEGcTG4pWahA2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJdx1qs9TzXmyTFgtPoFk3KV.jpg?f=fotoalbum_large

De as loopt super soepel en recht, en de layer heights kloppen ook gewoon. Bij binding / wobble zou ik een patroon verwachten dat naar 1 kant afwijkt aan alle zijdes (de as drukt naar 1 kant), of waar de z as niet genoeg beweegt in z. Maar aangezien de anti wobble nut en op het oog goede layer heights, en een tussen maat van 6 mm tussen de banden (wat met een lead van 8mm nergens op slaat), ben ik ervan overtuigd dat het niet de z as is.

Wat het dan wel is... Weet ik nog niet :+

[ Voor 13% gewijzigd door Hoogie2004 op 09-02-2022 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik ben toch even benieuwd wat de gedachtes hierover zijn. Het volgende houdt mij bezig:

ik heb (nog) een Ender 3 Pro. Na wat gerommel met Marlin compileren heb ik er een poos geleden Klipper op gezet. Echt superveel tunen heb ik niet gedaan, eigenlijk hetzelfde als met Marlin, dus bed recht gezet, mesh opbouwen, z-hoogte afstellen, pressure advance (had ik ook bij Marlin) en eigenlijk is dat het wel. Dezelfde slicer, en daar heb ik sowieso weinig aan gerommeld, behalve dan mijn profielen aangepast aan de materialen en op welke temps ik wil printen.
Maar één ding viel mij vrijwel direct op: onder Klipper printte de kleine Ender veel mooier. En ook nog wat sneller. Nu wordt ie verkocht en heb ik 'm weer gedowngrade naar Marlin omdat ik denk dat er niet veel mensen zitten te wachten op een Ender 3 onder Klipper. Teruggaan was simpel, want ik had het SD kaartje met de 'oude' firmware bewaard, net als dat ik de Klipper firmware nog heb, dus hij kan nét zo snel weer terug.

Maar wáár zit 'm dat fenomeen dat ie onder Klipper 'beter' lijkt te printen? Nou ja...lijkt, hij print gewoon beter. Punt. En wat ik zeg: ik ben niet dagenlang aan het tweaken geweest. Zijn de algoritmes in Klipper dan zoveel beter om de printer te laten bewegen? Ik was nog niet begonnen aan dat gedoe met die accelerometer, maar de spullen liggen er voor klaar. Straks komt er een Ender 5 Plus, en die gaat ook zsm over naar Klipper.

Ik denk wel dat je hetzelfde kunt bereiken met Marlin, want er zijn miljoenen mensen die er prachtige dingen mee maken, dus het zal niet inherent aan Marlin liggen. Misschien dat er wat features in moeten worden geschakeld of waarden moeten worden aangepast, waar ik niet van weet. Maar op een of andere manier ging het met Klipper in ieder geval meteen goed. En sowieso is het tweaken natuurlijk veel en veel makkelijker met Klipper. Gewoon je config file aanpassen en restart. Niet eerst compileren, sd kaart erin; kost zo weer 5 minuten. En als je dan steeds een klein ding moet aanpassen, gaat dat ook snel vervelen.

Pagina: 1 ... 136 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie