Ik sta op het punt een CR Touch te bestellen om het levelen wat makkelijker te maken. De CR Touch kost ongeveer 49 dollar, maar lijkt wel goede reviews te krijgen. Iemand nog een advies voor een goedkoper of beter alternatief? Ik heb overigens een stock Ender 3 Pro
ik heb een BLTouch besteld voor ongeveer 35€ en een langere kabel a €6,50.peligro2k schreef op zondag 28 november 2021 @ 15:28:
Ik sta op het punt een CR Touch te bestellen om het levelen wat makkelijker te maken. De CR Touch kost ongeveer 49 dollar, maar lijkt wel goede reviews te krijgen. Iemand nog een advies voor een goedkoper of beter alternatief? Ik heb overigens een stock Ender 3 Pro
De mount zelf geprint voor bij mijn Hero Me koeling. Werkt allemaal perfect.
Kan iemand mij vertellen wat voor vreselijks er met mijn Ender 3 v2 gaat gebeuren als ik hem niet op onderdelen ga upgraden?
Hoe lang gaat het duren eer er iets stuk aan gaat? Wat is het eerste mankement dat ik mag verwachten?
Hoe lang gaat het duren eer er iets stuk aan gaat? Wat is het eerste mankement dat ik mag verwachten?
Ik heb voor 12 euro die van trianglelab besteld. Maar had niet per se behoefte aan zo'n ding, en voor die paar euro wel de moeite waard om mee te bestellen.peligro2k schreef op zondag 28 november 2021 @ 15:28:
En nu tijd om nieuwe belts bij te bestellen. Mijn bed-belt knapte. Had gelukkig sinds gisteren belts in huis in voor de voron build die ik wil beginnen.
Met de belts vast geknupt aan de oude, belt clipjes geprint. En nu loopt die weer als een zonnetje.
Was eigenlijk net druk bezig met proberen uit te vinden waarom ik last lijk te hebben van overextrusie, bij voornamelijk ronde vormen.
edit: Awesome, ik heb zo'n isolerend laagje onder mijn bed aangebracht. Met de clipjes die ik geprint heb, gaat mijn bed nu in het bedden niet meer laag genoeg.
[ Voor 8% gewijzigd door sugarlevi01 op 28-11-2021 20:42 ]
De extruder waarschijnlijk. Verder gaat er niet zoveel heel snel stuk aan. Misschien als je de hotend wat te hoog zet, dat je de huidige bowden tube weet te laten versmelten met je hotend.Uruk-Hai schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:06:
Kan iemand mij vertellen wat voor vreselijks er met mijn Ender 3 v2 gaat gebeuren als ik hem niet op onderdelen ga upgraden?
Nieuw projectje. En hoop dat jullie wat ideeën of ervaring hebben met printen van ronde objecten. Met details rondom. Ik wilde wat de planeten, manen, planetoïden etc gaan printen. Mogelijk als iets voor publiek om te bekijken.
Heb al een hele partij files. Eerste uitdaging is een beetje te zoeken naar passende schaal.
Ik ga beginnen met Aarde 2cm diameter. Dan kom ik voor Jupiter op dikke 22 cm en kan ik ook de grotere manen printen (Onze eigen Maan is dan 0,54 cm). De Zon is dan 218 cm, dus beetje te lomp om te printen.
Deel in PLA > ~ 10 cm. Deel in Resin 0,5 cm ~ 10 cm diameter.
Maar de uitdaging is om ze zo mooi mogelijk printen. Dus niet te plat en denk dat ik ze doormidden knip, zodat ik support aan de binnenkant kan plakken. En dan onder een kleine hoek?
De volgende stap in de schaal zal beginnen met onze eigen Maan als start in 20 cm dan kan ik een nieuwe reeks kleinere Manen printen. Tot weer ongeveer 0,5 cm diameter.
En dan als laatste stap wil ik ook de kleinste manen, planetoïden, kometen, TNO, etc kunnen printen. Dan wil ik het kleinst printbare object van enige kilometers groot hebben. Waarbij de vorm nog steeds zichtbaar moet zijn.
Any help / input voor dit nieuwe projectje?
Ps; Ga deze ook posten in het resin Topic voor de Resin objecten.
Edit; Kan niet posten in ander Topic….Mag blijkbaar niet dubbel posten.
Heb al een hele partij files. Eerste uitdaging is een beetje te zoeken naar passende schaal.
Ik ga beginnen met Aarde 2cm diameter. Dan kom ik voor Jupiter op dikke 22 cm en kan ik ook de grotere manen printen (Onze eigen Maan is dan 0,54 cm). De Zon is dan 218 cm, dus beetje te lomp om te printen.
Deel in PLA > ~ 10 cm. Deel in Resin 0,5 cm ~ 10 cm diameter.
Maar de uitdaging is om ze zo mooi mogelijk printen. Dus niet te plat en denk dat ik ze doormidden knip, zodat ik support aan de binnenkant kan plakken. En dan onder een kleine hoek?
De volgende stap in de schaal zal beginnen met onze eigen Maan als start in 20 cm dan kan ik een nieuwe reeks kleinere Manen printen. Tot weer ongeveer 0,5 cm diameter.
En dan als laatste stap wil ik ook de kleinste manen, planetoïden, kometen, TNO, etc kunnen printen. Dan wil ik het kleinst printbare object van enige kilometers groot hebben. Waarbij de vorm nog steeds zichtbaar moet zijn.
Any help / input voor dit nieuwe projectje?
Ps; Ga deze ook posten in het resin Topic voor de Resin objecten.
Edit; Kan niet posten in ander Topic….Mag blijkbaar niet dubbel posten.
Wat kan er stuk gaan aan die extruder?sugarlevi01 schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:19:
De extruder waarschijnlijk. Verder gaat er niet zoveel heel snel stuk aan. Misschien als je de hotend wat te hoog zet, dat je de huidige bowden tube weet te laten versmelten met je hotend.
Gokje: het wieltje slijt af en heeft dus geen grip meer op het filament. Of "het kanaal" waar het filament doorheen gaat wordt groter, maar vermoed dat dat niet perse tot issues hoeft te leiden.
In ieder geval kost een nieuwe (evt all metal) extruder het geld niet.
Wil de filament wel eens inslijten bij kunststof extruder. Niet echt een mega probleem, maar ik heb mijn originele extruder na 1,5 jaar vervangen door een full metal. En ik zag idd dat de filament klein beetje was ingesleten. Staat in elk geval wel mooi, diep rode extruder van metaal. Ipv zwarte kunststof origineel
Volgens mij kan die extruder arm breken.
Zoals hier: https://www.reddit.com/r/...fyv/my_extruder_arm_broke
Maar dat komt misschien ook wel door wat lompheid.
Ik heb de originele van mij ook eerst een tijd gebruikt. Wel al een all-metal in huis gehaald en op ten duur er maar opgezet. Een dual gear (BMG Clone) is ook een optie.
Dingen die niet stuk gaan maar wel als verbruiksartikelen (vanwege slijtage) worden gezien zijn de PTFE tube en Nozzle.
Zoals hier: https://www.reddit.com/r/...fyv/my_extruder_arm_broke
Maar dat komt misschien ook wel door wat lompheid.
Ik heb de originele van mij ook eerst een tijd gebruikt. Wel al een all-metal in huis gehaald en op ten duur er maar opgezet. Een dual gear (BMG Clone) is ook een optie.
Dingen die niet stuk gaan maar wel als verbruiksartikelen (vanwege slijtage) worden gezien zijn de PTFE tube en Nozzle.
[ Voor 17% gewijzigd door Melmer op 29-11-2021 07:25 ]
Oh. Die is dus zelfs in het metaal gesleten. Dat is toch een rode Metal extruder?GLeenders schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:41:
@Uruk-Hai @smitae @RobertMe
Hier een voorbeeld van het inslijten van een kunststof extruder: link.
Wat er verder mis kan gaan is dat je bowden tube beschadigd kan raken bij het printen op hoge temperaturen. Als je enkel PLA print zou dit niet voor moeten komen.
Dan zat de filament feed wel erg scheef voor de extruder?
Dis is de originele kunststof van mij naar 1,5 jaar gebruik op de Ender 5.
:strip_exif()/f/image/c8HwsBkqCqP1jlPjH4H3IlWi.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij mij is de invoer wel redelijk recht, tot dat de rol erg leeg is, dan gaat het wel iets scheef.
:strip_exif()/f/image/HJNKVBpxu37v0PDqLDr3wpZE.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb deze geprint, dat zorgt ervoor dat het filament netjes recht de extruder in gaat. Nog geen spoor van slijtage te zien op mijn stock extruder.GLeenders schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:41:
@Uruk-Hai @smitae @RobertMe
Hier een voorbeeld van het inslijten van een kunststof extruder: link.
Ik zie dit in mijn extruder arm (metalen hulsje) waar het filament in gaat en dat zo te zien beschermt tegen inslijten van het plastic van de extruder arm:PatrickvL schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:50:
[...]
Ik heb deze geprint, dat zorgt ervoor dat het filament netjes recht de extruder in gaat. Nog geen spoor van slijtage te zien op mijn stock extruder.
:strip_exif()/f/image/VXWwBqAvYBZkAxgawz3CumWZ.jpg?f=fotoalbum_small)
Heeft die van jou dat ook?
[ Voor 190% gewijzigd door Uruk-Hai op 29-11-2021 15:59 ]
Ja, in de extruder van mijn 3v2 zit ook zo'n koperen (?) hulsje. Maar voor de zekerheid heb ik toch die filament geleider geprint. Better safe than sorry.
Ik doelde voornamelijk op het breken van de extruder.
Ik heb sowieso de stock extruder vrijwel meteen vervangen. Maar ik kreeg het filament er niet goed ingevoerd. Daar was ik heel snel klaar mee. Dat ging met de aluminium versie een stuk beter.
Ik heb sowieso de stock extruder vrijwel meteen vervangen. Maar ik kreeg het filament er niet goed ingevoerd. Daar was ik heel snel klaar mee. Dat ging met de aluminium versie een stuk beter.
Ik kreeg het filament er eerst ook niet goed in, totdat ik het uiteinde een klein beetje boog. Daarna ging het perfect.
[ Voor 33% gewijzigd door Uruk-Hai op 29-11-2021 17:10 ]
Ik ben van plan om alle instellingen, machine instellingen (zoals afmetingen, start en end gcode) van de Creality slicer over te nemen in mijn Cura 4.12 op Linux, maar weet iemand hier of dat voldoende is?
Ik wil een resulterend .gcode bestand ook gaan vergelijken met de voorbeeldbestanden van Creality van het hondje en de kat.
Zijn er specifieke regels in die gcode waar ik speciaal op moet letten als ik telkens een perfecte print wil krijgen?
Ik wil een resulterend .gcode bestand ook gaan vergelijken met de voorbeeldbestanden van Creality van het hondje en de kat.
Zijn er specifieke regels in die gcode waar ik speciaal op moet letten als ik telkens een perfecte print wil krijgen?
Heeft er iemand nog tips m.b.t. het kalibreren van de X en Y assen met Klipper? Als ik er berekeningen op los laat of de online calculator pak zit ik wel dichtbij maar een kubus van 20x20x20mm komt er als 20,30mm uit.
De extruder is wel afgesteld en verwerkt 100mm filament als ik de opdracht geef.
Er zitten 0,9 steppers i.p.v. 1,8.
De rotation distance staat nu op 20 (i.p.v. stock config 40).
Het gaat dus echt om het fine tunen van de print qua afmetingen (e.q. 20mm op het scherm is 20mm op de printer).
De extruder is wel afgesteld en verwerkt 100mm filament als ik de opdracht geef.
Het gaat dus echt om het fine tunen van de print qua afmetingen (e.q. 20mm op het scherm is 20mm op de printer).
[ Voor 20% gewijzigd door sanscorp op 29-11-2021 20:03 ]
Je moet X en Y eigenlijk calibreren door de movement te meten, niet je cube. Er zijn teveel variabelen rondom die cube, zoals de flow, het filament, extruder, etc.sanscorp schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:51:
Heeft er iemand nog tips m.b.t. het kalibreren van de X en Y assen met Klipper? Als ik er berekeningen op los laat of de online calculator pak zit ik wel dichtbij maar een kubus van 20x20x20mm komt er als 20,30mm uit.
Voorbeeld van hoe je het kan doen:
https://www.instructables...r-using-minimal-filament/
Echt totale onzin. Je x, y en z assen kalibreer je niet, die zijn gedefinieerd door je setup. Bij een GT2 belt is de afstand tussen de tandjes 2mm en heeft de pulley 20 tandjes, dus in klipper rotation_distance=40 en in Marlin 80 steps/mm. Hetzelfde geldt voor leadscrews, die hebben een bepaalde pitch welke correspondeert met een bepaalde rotation distance of steps/mm.Hoogie2004 schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:13:
[...]
Je moet X en Y eigenlijk calibreren door de movement te meten, niet je cube. Er zijn teveel variabelen rondom die cube, zoals de flow, het filament, extruder, etc.
Voorbeeld van hoe je het kan doen:
https://www.instructables...r-using-minimal-filament/
Weer wat geleerd 👍iDaniel schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:42:
[...]
Echt totale onzin. Je x, y en z assen kalibreer je niet, die zijn gedefinieerd door je setup. Bij een GT2 belt is de afstand tussen de tandjes 2mm en heeft de pulley 20 tandjes, dus in klipper rotation_distance=40 en in Marlin 80 steps/mm. Hetzelfde geldt voor leadscrews, die hebben een bepaalde pitch welke correspondeert met een bepaalde rotation distance of steps/mm.
Maar hoe zorg je dan wel dat 20mm ook 20mm op de printer is?iDaniel schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:42:
[...]
Echt totale onzin. Je x, y en z assen kalibreer je niet, die zijn gedefinieerd door je setup. Bij een GT2 belt is de afstand tussen de tandjes 2mm en heeft de pulley 20 tandjes, dus in klipper rotation_distance=40 en in Marlin 80 steps/mm. Hetzelfde geldt voor leadscrews, die hebben een bepaalde pitch welke correspondeert met een bepaalde rotation distance of steps/mm.
Je werkstuk corrigeren is niet altijd mogelijk.
Zou de riem te strak staan of uitgerekt kunnen zijn na een jaar printen?
[ Voor 5% gewijzigd door sanscorp op 30-11-2021 08:13 ]
De riem zou vast iets uit kunnen rekken de vraag is of je dat accuraat kunt meten met een schuifmaat.sanscorp schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:12:
[...]
Maar hoe zorg je dan wel dat 20mm ook 20mm op de printer is?
Al zitten er volgens mij wel juist ook vezels in zo'n riem tegen het uitrekken.
Als een kalibratie kubus +/-0,1 ~ 0.2 mm binnen specificatie valt is dat in mijn ogen prima.
FDM printen is natuurlijk sowieso niet het meest nauwkeurige proces.
[ Voor 0% gewijzigd door Headbuddy op 30-11-2021 10:37 . Reden: leesbaarheid ]
Je kan natuurlijk altijd controleren over een veel grotere afstand dan 20x20mm.Headbuddy schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:35:
[...]
De riem zou vast iets uit kunnen rekken de vraag is of je dat accuraat kunt meten met een schuifmaat.
Al zitten er volgens mij wel juist ook vezels in zo'n riem tegen het uitrekken.
Als een kalibratie kubus +/-0,1 ~ 0.2 mm binnen specificatie valt is dat in mijn ogen prima.
FDM printen is natuurlijk sowieso niet het meest nauwkeurige proces.
Een afwijking van +/-0,1 ~ 0.2 mm over 100mm is al veel nauwkeuriger (ook in verband met meetfouten). Als het daar ook 0.1 of 0.2 is, is het zeker wel acceptabel.
Misschien kan je dit wel oplossen met horizontal / vertical expansion settings in je slicer. Hiervoor moet je een testprint maken die je nameet, en als je holes te klein zijn en je object te groot, kan je met die settings dus correcties toepassen om het te laten kloppen.sanscorp schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:12:
[...]
Maar hoe zorg je dan wel dat 20mm ook 20mm op de printer is?
Wat voorbeeldjes uit even snel googlen:
https://www.thingiverse.com/thing:3535060
https://bradshacks.com/3d-printing-tolerancing/
Ik heb sinds kort dat mijn eerste layer wit uit slaat. (zowel met blauwe als zwarte pla) Iemand een idee hoe dit kan? De eerste layer hecht wel goed. Zo goed dat ik recent 2 print bedden de bovenste laag kapot heb getrokken bij het verwijderen van de print. Ik print PLA 200graden + 60 graden
[ Voor 6% gewijzigd door Xenophoben op 30-11-2021 18:22 ]
Dit is wat ik weet:Ik heb sinds kort dat mijn eerste layer wit uit slaat. (zowel met blauwe als zwarte pla)
Pigment kan licht verkleuren door een teveel aan hitte.
Een teveel aan hitte kan veroorzaakt worden door een verstoring in de stroomtoevoer.
Een oorzaak van een verstoring in de stroomtoevoer is kortgeleden eerder vermeld in dit draadje:
dennistd in "[3D Printer] Creality Ender ervaringen"
Kort gezegd: Creality soldeert de gevlochten uiteinden van de gevlochten stroomdraad alvorens die vast te klemmen en dat heeft nare gevolgen voor de duurzaamheid van je 3D printer:
YouTube: Install Ferrules on Ender-3 V2 Wiring
[ Voor 24% gewijzigd door Uruk-Hai op 30-11-2021 20:17 ]
Wit uitslaan kan ook een teken van stress in het materiaal zijn, bijvoorbeeld bij het verwijderen van de bouwplaat
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Het lijkt me in elk geval de moeite waard om de tip van dennistd serieus te nemen.
Ik ga mijn eigen printer er in elk geval op controleren. Voorkomen is beter dan genezen.
Ik ga mijn eigen printer er in elk geval op controleren. Voorkomen is beter dan genezen.
Ik heb vandaag bij de Creality First Global Overseas User Seminar mogen zijn. Leuke discussie met een aantal prominenten gehad in Creality over bestaande en toekomstige printers
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Ik las kort geleden in dit draadje dat iemand zijn complete extruder had vervangen omdat de arm was afgebroken. Dat is een arm van kunststof. Daarom vroeg ik me af of er iemand is die die arm digitaal heeft nagemaakt en op Thingiverse heeft geplaatst, zodat je met je printer tijdig een reserve arm kunt printen.
Dat blijkt inderdaad het geval te zijn:
https://www.thingiverse.com/thing:4907225
In de begeleidende tekst staat dit:
I definitely recommend going online / Amazon to order an aluminium version of the extruder assembly to replace it.
Mja, als ik na ga wat hier eerder in dit draadje al gelinkt is:
https://imgur.com/ljMkWFz
Dan lijkt mij dat toch niet definitief het beste advies.
Ja, een aluminium arm is steviger. Maar als er al een ontwerp van die arm op Thingiverse staat is die toch zodanig aanpasbaar dat je daar een stalen versteviging in moet kunnen duwen? Een soort van wapening zeg maar.
Met de combinatie van kunststof en metaal kun je ook duurzame constructies maken.
Ultimaker plaatst stalen buisjes in de in -en uitgang van hun extruders. Vervolgens gaan die extruders jarenlang zonder problemen mee. Je moet ze vanwege filament gruis alleen af en toe de-assembleren, schoonmaken en opnieuw in elkaar zetten.
Dat blijkt inderdaad het geval te zijn:
https://www.thingiverse.com/thing:4907225
In de begeleidende tekst staat dit:
I definitely recommend going online / Amazon to order an aluminium version of the extruder assembly to replace it.
Mja, als ik na ga wat hier eerder in dit draadje al gelinkt is:
https://imgur.com/ljMkWFz
Dan lijkt mij dat toch niet definitief het beste advies.
Ja, een aluminium arm is steviger. Maar als er al een ontwerp van die arm op Thingiverse staat is die toch zodanig aanpasbaar dat je daar een stalen versteviging in moet kunnen duwen? Een soort van wapening zeg maar.
Met de combinatie van kunststof en metaal kun je ook duurzame constructies maken.
Ultimaker plaatst stalen buisjes in de in -en uitgang van hun extruders. Vervolgens gaan die extruders jarenlang zonder problemen mee. Je moet ze vanwege filament gruis alleen af en toe de-assembleren, schoonmaken en opnieuw in elkaar zetten.
[ Voor 58% gewijzigd door Uruk-Hai op 01-12-2021 09:14 ]
Aluminium is relatief zacht, daarom bevatten sommige metalen extruders ook inserts maar alsnog krijg je erosie. Daarom zie je steeds meer printers met de spool holder op de zijkant.
Er staat op thingiverse ook een mooie filament geleider met een lager er in. Daarmee komt het filament netjes recht de extruder in en schuurt niet tegen de zijkant. Prima oplossing om slijtage aan de extruder te voorkomen.
https://www.thingiverse.com/thing:3052488
[ Voor 9% gewijzigd door Raafz0r op 01-12-2021 11:51 ]
Zo ik heb vandaag de V2 in elkaar gezet.
Maar dat bed levelen is wel een dingetje, printjes willen niet starten.
Eerste laag echt alleen wat afzetting op de plaat en bij tweede laag zag je direct dat hij schreef gaat.
Maar even op zoek naar een goede manier om dit aan te pakken.
Maar dat bed levelen is wel een dingetje, printjes willen niet starten.
Eerste laag echt alleen wat afzetting op de plaat en bij tweede laag zag je direct dat hij schreef gaat.
Maar even op zoek naar een goede manier om dit aan te pakken.
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Levelen tot je er helemaal gek van wordt en dan nog een paar keer 
De veren lekker strak houden.
De veren lekker strak houden.
Nog wat nieuws van de pers bij Creality: https://www.facebook.com/...rmalink&v=437945777898908
Ender 3 S1 (eerder al aan bod geweest op een paar sites)
Direct drive (dual gear), CR-Touch bed leveling, dual Z-axis, Ender-3 V2-style display.
CR-10 Smart Pro
Ook direct drive, capacitive touch screen, OTA updates, ingebouwde camera, lijkt voor de rest gelijk aan Ender 3 S1.
Sermoon V1 en V1 Pro
Creates Magic Life
Beide ook bedslingers.
Ender 3 S1 (eerder al aan bod geweest op een paar sites)
Direct drive (dual gear), CR-Touch bed leveling, dual Z-axis, Ender-3 V2-style display.
CR-10 Smart Pro
Ook direct drive, capacitive touch screen, OTA updates, ingebouwde camera, lijkt voor de rest gelijk aan Ender 3 S1.
Sermoon V1 en V1 Pro
Creates Magic Life
Beide ook bedslingers.
[ Voor 5% gewijzigd door Sebazzz op 01-12-2021 20:46 ]
Het eerste printjes draait(hondje van meegeleverde sd), na wat opstart issues met het bed levelen, hij lijkt op de hoeken goed maar in het midden bleef hij hoger.
Wat direct opvalt is dat de printer wel erg luid is wat betreft fans, dus zit er meteen aan te denken deze allemaal te vervangen voor stille varianten.
Nu vind ik er van alles over, maar kom er niet echt uit welke ik nu moet hebben. Denk er wel aan ze meteen maar allemaal te vervangen.
Wat direct opvalt is dat de printer wel erg luid is wat betreft fans, dus zit er meteen aan te denken deze allemaal te vervangen voor stille varianten.
Nu vind ik er van alles over, maar kom er niet echt uit welke ik nu moet hebben. Denk er wel aan ze meteen maar allemaal te vervangen.
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Ook daar is genoeg over te vinden en vaak kom je op noctua uit, maar Sunon doet het ook prima. De kleinere fans zijn nu eenmaal luidruchtiger.
Inmiddels heb ik een behuizing geprint waarbij PSU, mobo, scherm en Pi in 1 externe behuizing zit. Dit i.c.m. een buck converter en een 120mm fan. Dat is pas echt stil.
Ik heb het echter niet om geluid gedaan, alleen om de behuizing van de printer en om de elektronica uit de warme printer behuizing te halen.
Inmiddels heb ik een behuizing geprint waarbij PSU, mobo, scherm en Pi in 1 externe behuizing zit. Dit i.c.m. een buck converter en een 120mm fan. Dat is pas echt stil.
Ik heb het echter niet om geluid gedaan, alleen om de behuizing van de printer en om de elektronica uit de warme printer behuizing te halen.
[ Voor 10% gewijzigd door sanscorp op 02-12-2021 07:57 ]
Ik kom er niet uit met deze printjes:
https://www.thingiverse.com/thing:3464335
Ze moeten er voor zorgen dat de veren evenwijdig aan de schroeven lopen, wat gezeur met levelen scheelt.
Ik heb er meerdere van geprint met een Ultimaker 3 op een laagdikte van 0,1mm.
Wat op de foto op Thingverse te zien is heb ik niet.
Bij mij is de huls zo dik dat die niet tussen schroef en veer past. Daar is hij te breed voor.
Het gaatje is net te klein voor de schroef. Die moet ik er door heen wurmen.
Ik vermoed dat dat komt doordat de draadjes van het geprinte filament teveel naar 'buiten' zijn geperst. De wanden staan zeg maar te bol. Kan ik dat verhelpen met een andere instelling voor de laagdikte? Is er nog een andere instelling in de slicer waarmee het eindresultaat het ontwerp dichter benaderd?
Ze moeten er voor zorgen dat de veren evenwijdig aan de schroeven lopen, wat gezeur met levelen scheelt.
Bij mij is de huls zo dik dat die niet tussen schroef en veer past. Daar is hij te breed voor.
Ik vermoed dat dat komt doordat de draadjes van het geprinte filament teveel naar 'buiten' zijn geperst. De wanden staan zeg maar te bol. Kan ik dat verhelpen met een andere instelling voor de laagdikte? Is er nog een andere instelling in de slicer waarmee het eindresultaat het ontwerp dichter benaderd?
[ Voor 13% gewijzigd door Uruk-Hai op 02-12-2021 18:41 ]
Je printer is niet juist gekalibreerd als de afmetingen van je print niet overeenkomen met de afmetingen in je slicer. Zie: https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#flowUruk-Hai schreef op donderdag 2 december 2021 @ 18:38:
Ik kom er niet uit met deze printjes:
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Ik heb helemaal niet gekeken naar de afmetingen in de slicer.
Maakt me vooralsnog niet uit. Ik heb in Thingiverse de stl geïmporteerd en er een nieuwe versie op gebaseerd.
Ter info:
Totale hoogte: 9mm.
Diameter hals: 5.5mm.
Diameter gat: 4.5mm.
Diameter voet: 9mm.
Een wanddikte van 1mm is vrij dun, maar ik reken er op dat het door de ronde doorsnede toch stevig wordt.
Beetje dom: in Cura staat voor CPE standaard een wall thickness van 1,4mm. Dat is natuurlijk niet slim als je een object met een wand van 1mm dik wilt printen.
Maakt me vooralsnog niet uit. Ik heb in Thingiverse de stl geïmporteerd en er een nieuwe versie op gebaseerd.
Ter info:
Totale hoogte: 9mm.
Diameter hals: 5.5mm.
Diameter gat: 4.5mm.
Diameter voet: 9mm.
Een wanddikte van 1mm is vrij dun, maar ik reken er op dat het door de ronde doorsnede toch stevig wordt.
Beetje dom: in Cura staat voor CPE standaard een wall thickness van 1,4mm. Dat is natuurlijk niet slim als je een object met een wand van 1mm dik wilt printen.
[ Voor 19% gewijzigd door Uruk-Hai op 03-12-2021 09:44 ]
Een tip, deze ringetjes werken erg goed om de belts van de Ender 5 in het midden te houden.
https://www.thingiverse.com/thing:3968980
https://www.thingiverse.com/thing:3968980
/f/image/SCywQd5RFjoK9MlDyDMdqAKJ.png?f=fotoalbum_large)
Wat gebruiken jullie om het printbed te ontvetten?
Ik ben eens ergens geweest waar spiritus gebruikt werd. Dat hielp toen niets.
Ik heb weleens ontvet (of dat geprobeerd) met IPA, maar ik lees dat het ook kan met schoonmaakazijn.
Op mijn vakschildersopleiding vroeger werd vaak ontvet met ammoniak of wasbenzine.
Ik ben eens ergens geweest waar spiritus gebruikt werd. Dat hielp toen niets.
Ik heb weleens ontvet (of dat geprobeerd) met IPA, maar ik lees dat het ook kan met schoonmaakazijn.
Op mijn vakschildersopleiding vroeger werd vaak ontvet met ammoniak of wasbenzine.
Beetje afwasmiddel en warm-water werkt bij mij goed.
Sinds ik de hulsjes tussen de veren en de schroeven geplaatst heb moet de nozzle tijdens het levelen ietsje hoger staan dan voorheen, merk ik.
Hulsjes te lang? Ik kan de siliconen spacers ter vervanging van de veren sterk aanraden, bed verloopt hier echt nooit, denk al 8 maanden niet aan de afstelling gezeten en de printer is al een paar keer verplaatst.
Wel heb ik wat kwaliteitsproblemen met Klipper waar ik niet helemaal uit kom. Het lijkt op under extrusion maar de eerste langzame lagen gaan wel gewoon goed.
Is er iemand die klipper gebruikt en welke snelheden heb je in zowel slicer als klipper ingesteld?
Ik gebruik input shaping al.
Wel heb ik wat kwaliteitsproblemen met Klipper waar ik niet helemaal uit kom. Het lijkt op under extrusion maar de eerste langzame lagen gaan wel gewoon goed.
Is er iemand die klipper gebruikt en welke snelheden heb je in zowel slicer als klipper ingesteld?
Kun je me een linkje geven van de siliconen spacers die je besteld hebt?sanscorp schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 18:19:
Hulsjes te lang? Ik kan de siliconen spacers ter vervanging van de veren sterk aanraden
Ik heb ze van ali, "ender 3 silicon"
Dan vind je ze wel.
Ik heb zelf een set waarbij er 1 spacer iets minder hoog is t.b.v. de kabel geleider die links achter zit maar met 4 gelijke kom je ook prima weg.
Dan vind je ze wel.
Ik heb zelf een set waarbij er 1 spacer iets minder hoog is t.b.v. de kabel geleider die links achter zit maar met 4 gelijke kom je ook prima weg.
Ik heb een Ender 3 met een Pheatus BMS hotend, en een nickel plated copper nozzle.sanscorp schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 18:19:
Hulsjes te lang? Ik kan de siliconen spacers ter vervanging van de veren sterk aanraden, bed verloopt hier echt nooit, denk al 8 maanden niet aan de afstelling gezeten en de printer is al een paar keer verplaatst.
Ik draai met Klipper op de volgende settings:
:fill(white):strip_exif()/f/image/qiQIlNYHTCg2NhBeNDlAgpKo.png?f=user_large)
In de firmware draai ik 2k acceleratie,hoger heb ik issues. Ik wil nog met een ADXL450 aan de slag om hogere acceleratie te halen,maar dat projectje moet nog even wachten. Ik had met die snelheden een beetje last van under-extrusion, en dat heb ik opgelost met een iets hogere temperatuur (de copper nozzle helpt ook, die geeft supergoed warmte door).
Ik kan je ook aanraden om je pressure advance te tunen, dat is een wereld van verschil op hogere snelheden in mijn ervaring en echt veel moeite kost het niet.
Acceleratie heb ik inmiddels ook flink naar beneden gezet, die zal ik eens wat opschroeven morgen.
Pressure advance ging van een hoek met uitschieter naar een ronde hoek,
er zat geen mooie hoek tussen. ik heb hem dan ook heel voorzichtig op 0.100 gezet en dat is vrij laag.
Met petg (advies tussen 220-250 graden) print ik al op 240, ik kan ook de temperatuur nog iets opschroeven.
Pressure advance ging van een hoek met uitschieter naar een ronde hoek,
er zat geen mooie hoek tussen. ik heb hem dan ook heel voorzichtig op 0.100 gezet en dat is vrij laag.
Met petg (advies tussen 220-250 graden) print ik al op 240, ik kan ook de temperatuur nog iets opschroeven.
[ Voor 16% gewijzigd door sanscorp op 03-12-2021 20:54 ]
Ik zit over na te denken om een skr mini e3 v2.0 aan te schaffen om vervolgens klipper op te draaien via octoprint op de Pi 4B.
Momenteel heb ik al een octoprint draaien maar de printer maakt nog zo'n lawaai en ik wil graag aan de gang met input shaping en pressure advance tuning.
Toch zijn nog een paar vragen die ik heb. Als ik de klipper plugin installeer werkt octoprint dan ook nog in zijn oude configuratie bijv. met het oude bordje evt.?
Daarnaast lijkt het of de SKR mini maar twee pins heeft voor fans wat overeenkomt met de voorbeeld config op de klipper github:
[heater_fan nozzle_cooling_fan]
pin: PC7
[fan]
pin: PC6
Waar kan ik zien wanneer welke fan wordt ingeschakeld?
Ik kan dat namelijk niet terug vinden in de documentatie van Klipper.
Of zie ik iets over het hoofd?
Momenteel heb ik al een octoprint draaien maar de printer maakt nog zo'n lawaai en ik wil graag aan de gang met input shaping en pressure advance tuning.
Toch zijn nog een paar vragen die ik heb. Als ik de klipper plugin installeer werkt octoprint dan ook nog in zijn oude configuratie bijv. met het oude bordje evt.?
Daarnaast lijkt het of de SKR mini maar twee pins heeft voor fans wat overeenkomt met de voorbeeld config op de klipper github:
[heater_fan nozzle_cooling_fan]
pin: PC7
[fan]
pin: PC6
Waar kan ik zien wanneer welke fan wordt ingeschakeld?
Ik kan dat namelijk niet terug vinden in de documentatie van Klipper.
Of zie ik iets over het hoofd?
Afgelopen dagen de printer weer verbouwd naar de BMG E3D V6 “SpeedDrive” for Ender 3.
Lekker compact en ondanks dat de BMG niet meer direct in de hotend zit een prima opstelling.
Groot voordeel is ook dat het met een paar uur geprint is.
Daarna overgaan naar Klipper en al lekker op weg en de eerste testcube is net klaar en dan ging in 1x al prima.
Dus tot op heden een prima start en uiteraard veel zoekwerk om je printer.cfg goed te krijgen voor je eigen opstelling.
Maar waar ik even vastloopt is de slicer en de start code.
Gebruik een aantal standaard macro's in de printer.cfg en die zou je dus eenvoudig kunnen aanroepen in de start en stop G-Code van je slicer.
Dus in SuperSlicer als start g-code opgegeven. Normaal gebruik ik Prusaslicer maar omdat ik daar foutmelding al in kreeg dacht ik even met een schone beginnen en dan is Superslicer even handig.
Dus printer aangemaakt met de standaard instellingen.
Start G-code
Als ik nu een STL slice en de Gcode laad in fluidd en de opdracht start krijg ik in de console gelijk 2 foutmeldingen
Belangrijkste is dus dat hij het gehele PRINT-START code, de macro dus) niet start.
Nu lijkt mij het probleem in de variabele te zitten first_layer_temperature en first_layer_bed_temperature en mogelijk kent Prusa en Superslicer deze niet.
Update: variabele lijken wel goed. Als ik deze aanpas in Superslicer naar iets anders krijg ik als ik wil slicen een foutmelding dat hij deze niet kent. Dus probleem lijkt toch ergens anders te zitten helaas.
Ik kom alleen maar Cura instellingen tegen en die wil ik die niet gebruiken.
Iemand toevallig ook die Klipper gebruik icm Prusa of Superslicer en tip heeft.
Update2
De oplossing toch weer kunnen vinden voor de start code
In Prusaslicer of Superslicer dien je als start G-code te gebruiken.
bron: https://drucktipps3d-de.t...&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=sc
Helaas voert hij de END_PRINT nog niet uit.
Lekker compact en ondanks dat de BMG niet meer direct in de hotend zit een prima opstelling.
Groot voordeel is ook dat het met een paar uur geprint is.
Daarna overgaan naar Klipper en al lekker op weg en de eerste testcube is net klaar en dan ging in 1x al prima.
Dus tot op heden een prima start en uiteraard veel zoekwerk om je printer.cfg goed te krijgen voor je eigen opstelling.
Maar waar ik even vastloopt is de slicer en de start code.
Gebruik een aantal standaard macro's in de printer.cfg en die zou je dus eenvoudig kunnen aanroepen in de start en stop G-Code van je slicer.
Dus in SuperSlicer als start g-code opgegeven. Normaal gebruik ik Prusaslicer maar omdat ik daar foutmelding al in kreeg dacht ik even met een schone beginnen en dan is Superslicer even handig.
Dus printer aangemaakt met de standaard instellingen.
Start G-code
code:
1
| PRINT_START EXTRUDER_TEMP=[first_layer_temperature] BED_TEMP=[first_layer_bed_temperature] |
Als ik nu een STL slice en de Gcode laad in fluidd en de opdracht start krijg ik in de console gelijk 2 foutmeldingen
code:
1
2
| // Unknown command:"M486" // Unknown command:"PRINT_START" |
Belangrijkste is dus dat hij het gehele PRINT-START code, de macro dus) niet start.
Nu lijkt mij het probleem in de variabele te zitten first_layer_temperature en first_layer_bed_temperature en mogelijk kent Prusa en Superslicer deze niet.
Update: variabele lijken wel goed. Als ik deze aanpas in Superslicer naar iets anders krijg ik als ik wil slicen een foutmelding dat hij deze niet kent. Dus probleem lijkt toch ergens anders te zitten helaas.
Ik kom alleen maar Cura instellingen tegen en die wil ik die niet gebruiken.
Iemand toevallig ook die Klipper gebruik icm Prusa of Superslicer en tip heeft.
Update2
De oplossing toch weer kunnen vinden voor de start code
In Prusaslicer of Superslicer dien je als start G-code te gebruiken.
code:
1
2
3
| M104 S0; Dummy M190 S0; Dummy START_PRINT BED_TEMP=[first_layer_bed_temperature] EXTRUDER_TEMP=[first_layer_temperature] |
bron: https://drucktipps3d-de.t...&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=sc
Helaas voert hij de END_PRINT nog niet uit.
[ Voor 15% gewijzigd door MikeOO op 07-12-2021 15:24 ]
@MikeOO
Welke mainboard gebruik jij i.c.m. klipper?
Heb je een voorbeeld van jouw config?
Waar heb jij die informatie gevonden voor het instellen van jouw config?
Op klipper website en github?
Volgens mij wel, in OctoPrint selecteer je dan een andere printer om mee te verbinden (/tmp/blabla voor Klipper of /serial/huppeldepup voor je oude board)Headbuddy schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:41:
Ik zit over na te denken om een skr mini e3 v2.0 aan te schaffen om vervolgens klipper op te draaien via octoprint op de Pi 4B.
Gebruik een SKR 1.3 icm TMC2009 steppendrivers en BMG Extruder en V6 Hotend en 3D-Touch.Headbuddy schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:42:
@MikeOO
Info heb ik gevonden door de basis config van de SKR 1.3 te nemen die bij Klipper zelf staat.
Deze aangepast voor TMC2009 (is niet meer dan de naam TMC2008 aanpassen eigenlijk)
En daarna gezocht op printer.cfg en klipper en veel lezen wat het doet en dat beetje bij beetje erin gezet.
Ben ook nog aan het testen en tweaken dus ben er ook nog niet.
Het onderste deel van printer.cfg niet aanpassen en zelf doen met een PID tune van Hotend en Bed. Dan komen die daar in te staan. Zelfde voor de Z-Offzet. Dat is voor elke printer weer anders.
Bronnen die ik heb gebruik
Installatie
https://www.itsalllost.com/adventures-in-klipper/
Verder bronnen voor instellen
YouTube: Klipper on Ender 3 😱
YouTube: Klipper Pre-Flight Checklist - Don't Forget These Steps!
YouTube: Klipper z offset calibrate
YouTube: Klipper Basics - [screws_tilt_adjust]
Voor de Bigtreetech TFT35 v3 Display deze gebruikt. Hij werkt met Klipper maar voor mij nog niet 100%. Soms wordt de info niet goed bijgewerkt van bed temp maar dat komt later wel
YouTube: YouTube
Er is heel veel te vinden en is een kwestie van veel testen/lezen/proberen.
Kom steeds iets verder en op zich lijkt het allemaal heel ingewikkeld maar valt op zich best mee. En bijwerken van je firmware gaat zoveel makkelijker dan Marlin.
Printer.cfg op dit moment.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
| # This file contains common pin mappings for the BIGTREETECH SKR V1.3 # board. To use this config, the firmware should be compiled for the # LPC1768. # See docs/Config_Reference.md for a description of parameters. [stepper_x] step_pin: P2.2 dir_pin: !P2.6 enable_pin: !P2.1 microsteps: 16 rotation_distance: 40 endstop_pin: P1.29 # P1.28 for X-max position_endstop: 0 position_max: 230 homing_speed: 50 [stepper_y] step_pin: P0.19 dir_pin: !P0.20 enable_pin: !P2.8 microsteps: 16 rotation_distance: 40 endstop_pin: P1.27 # P1.26 for Y-max position_endstop: 0 position_max: 230 homing_speed: 50 [stepper_z] step_pin: P0.22 dir_pin: P2.11 enable_pin: !P0.21 microsteps: 16 rotation_distance: 8 #endstop_pin: P1.25 # P1.24 for Z-max endstop_pin: probe:z_virtual_endstop position_min: -4 position_max: 250 [extruder] step_pin: P2.13 dir_pin: !P0.11 enable_pin: !P2.12 microsteps: 16 #rotation_distance: 7.710 rotation_distance: 22.172 full_steps_per_rotation: 200 gear_ratio: 50:17 nozzle_diameter: 0.400 filament_diameter: 1.750 heater_pin: P2.7 sensor_type: EPCOS 100K B57560G104F sensor_pin: P0.24 #control: pid #pid_Kp: 22.2 #pid_Ki: 1.08 #pid_Kd: 114 min_temp: 0 max_temp: 260 [heater_bed] heater_pin: P2.5 sensor_type: ATC Semitec 104GT-2 sensor_pin: P0.23 control: watermark min_temp: 0 max_temp: 130 [fan] pin: P2.3 [heater_fan my_nozzle_fan] pin: P2.4 heater: extruder heater_temp: 50.0 fan_speed: 1.0 [mcu] serial: /dev/serial/by-id/usb-Klipper_lpc1768_1650010B01A538AF8873DE5BC12000F5-if00 [printer] kinematics: cartesian max_velocity: 200 max_accel: 2000 max_z_velocity: 25 max_z_accel: 100 ######################################## # TMC2209 configuration ######################################## # For TMC2209 UART # 1) Remove all of the jumpers below the stepper drivers # 2) Place jumpers on the red pin headers labeled XUART (XUART, YUART etc.) [tmc2209 stepper_x] uart_pin: P1.17 run_current: 0.800 hold_current: 0.500 stealthchop_threshold: 999999 [tmc2209 stepper_y] uart_pin: P1.15 run_current: 0.800 hold_current: 0.500 stealthchop_threshold: 999999 [tmc2209 stepper_z] uart_pin: P1.10 run_current: 0.650 hold_current: 0.450 stealthchop_threshold: 999999 [tmc2209 extruder] uart_pin: P1.8 run_current: 0.800 hold_current: 0.500 stealthchop_threshold: 0 ######################################## # EXP1 / EXP2 (display) pins ######################################## [board_pins] aliases: EXP1_1=P1.30, EXP1_3=P1.18, EXP1_5=P1.20, EXP1_7=P1.22, EXP1_9=<GND>, EXP1_2=P0.28, EXP1_4=P1.19, EXP1_6=P1.21, EXP1_8=P1.23, EXP1_10=<5V>, EXP2_1=P0.17, EXP2_3=P3.26, EXP2_5=P3.25, EXP2_7=P1.31, EXP2_9=<GND>, EXP2_2=P0.15, EXP2_4=P0.16, EXP2_6=P0.18, EXP2_8=<RST>, EXP2_10=<NC> [display] lcd_type: st7920 cs_pin: EXP1_4 sclk_pin: EXP1_5 sid_pin: EXP1_3 encoder_pins: ^EXP2_3, ^EXP2_5 click_pin: ^!EXP1_2 [bltouch] sensor_pin: ^P1.25 control_pin: P2.0 pin_up_touch_mode_reports_triggered: False x_offset: -36 y_offset: 0 #z_offset: 2.00 stow_on_each_sample: False probe_with_touch_mode: True [safe_z_home] home_xy_position: 151,115 # Nozzle coordinates speed: 250 z_hop: 10 z_hop_speed: 5 [bed_mesh] speed: 250 horizontal_move_z: 5 mesh_min: 40,40 # Probe coordinates mesh_max: 190, 190 probe_count: 3,3 algorithm: bicubic fade_start: 1 fade_end: 10 fade_target: 0 # This adds a screw tilt adjust command that probes certain points on the bed and recommends new bed screw positions (turn clockwise this much etc) [screws_tilt_adjust] screw1: 50,50 screw1_name: Front left screw screw2: 50,215 screw2_name: Rear left screw screw3: 215,50 screw3_name: Front right screw screw4: 215,215 screw4_name: Rear right screw horizontal_move_z: 10 speed: 250 screw_thread: CW-M3 # This adds a bed screws adjust GCode, that moves the nozzle around for you so you can paper adjust. [bed_screws] screw1: 31,37 screw1_name: Front left screw screw2: 31,208 screw2_name: Rear left screw screw3: 201,208 screw3_name: Rear right screw screw4: 201,37 screw4_name: Front right screw [virtual_sdcard] path: ~/gcode_files [display_status] ###################################################################### # Macros ###################################################################### ###################################################################### # Start Print and End Print ###################################################################### # Start print gcode defined here # in slicer, use only the following lines for start gcode: # SuperSlicer: # START_PRINT EXTRUDER_TEMP={first_layer_temperature[initial_extruder]+extruder_temperature_offset[initial_extruder]} BED_TEMP=[first_layer_bed_temperature] # Cura: # START_PRINT EXTRUDER_TEMP={material_print_temperature_layer_0} BED_TEMP={material_bed_temperature_layer_0} [gcode_macro START_PRINT] #default_parameter_EXTRUDER_TEMP: 190 #default_parameter_BED_TEMP: 60 gcode: {% set EXTRUDER_TEMP_VAL = params.EXTRUDER_TEMP|default(190)|int %} {% set BED_TEMP_VAL = params.BED_TEMP|default(60)|int %} G4 P2500 # Clears the current paused state CLEAR_PAUSE # set extruder temp M104 S{EXTRUDER_TEMP_VAL} # set and wait for bed temp M190 S{BED_TEMP_VAL} # wait for extruder temp M109 S{EXTRUDER_TEMP_VAL} # Absolute coordinates G90 # Reset the G-Code Z offset (adjust Z offset if needed) #SET_GCODE_OFFSET Z=0.0 # home all G28 # reset extruder G92 E0 # move to purge position G1 X1.0 Y-10.0 Z10 F3000 G1 Z0.2 # relative positioning G91 # Feed in filament and retract a bit G1 E14 F200 G1 E-2 # Beep to indicate done purging, dwell 2 sec to allow time to manually remove M300 G4 P2000 # Absolute positioning G90 # move onto platform and avoid clip G1 Y25 F3000 RUN_SHELL_COMMAND CMD=print_started # End print gcode defined here # in slicer, use only the following lines for start gcode: # SuperSlicer: # END_PRINT # Cura: # END_PRINT [gcode_macro END_PRINT] gcode: # Relative positioning G91 # Retract a bit, raise Z, wipe out, restract more, raise Z more G1 E-2 F2700 G1 E-2 Z5 F2400 G1 X-5 Y5 F3000 G1 E-4 F500 G1 Z10 G90 # Present Print G1 X5 Y205 F3000 # Turn off fan, hotend, bed M106 S0 TURN_OFF_HEATERS # Disable all steppers but Z M84 X Y E RUN_SHELL_COMMAND CMD=print_done ###################################################################### # Pause and Resume Print ###################################################################### #[pause_resume] #Pause/Resume functionality with support of position capture and restore. #recover_velocity: 50. # When capture/restore is enabled, the speed at which to return to # the captured position (in mm/s). Default is 50.0 mm/s. [pause_resume] [gcode_macro G29] gcode: BED_MESH_CALIBRATE G1 X151 Y115 Z5 F15000 [gcode_macro PAUSE] description: Pause the actual running print rename_existing: PAUSE_BASE # change this if you need more or less extrusion variable_extrude: 1.0 gcode: ##### read E from pause macro ##### {% set E = printer["gcode_macro PAUSE"].extrude|float %} ##### set park positon for x and y ##### # default is your max posion from your printer.cfg #{% set x_park = printer.toolhead.axis_maximum.x|float - 5.0 %} #{% set y_park = printer.toolhead.axis_maximum.y|float - 5.0 %} {% set x_park = 0.0 %} {% set y_park = 0.0 %} ##### calculate save lift position ##### {% set max_z = printer.toolhead.axis_maximum.z|float %} {% set act_z = printer.toolhead.position.z|float %} {% if act_z < (max_z - 2.0) %} {% set z_safe = 2.0 %} {% else %} {% set z_safe = max_z - act_z %} {% endif %} ##### end of definitions ##### PAUSE_BASE G91 {% if printer.extruder.can_extrude|lower == 'true' %} G1 E-{E} F2100 {% else %} {action_respond_info("Extruder not hot enough")} {% endif %} {% if "xyz" in printer.toolhead.homed_axes %} G1 Z{z_safe} F900 G90 G1 X{x_park} Y{y_park} F6000 {% else %} {action_respond_info("Printer not homed")} {% endif %} [gcode_macro RESUME] description: Resume the actual running print rename_existing: RESUME_BASE gcode: ##### read E from pause macro ##### {% set E = printer["gcode_macro PAUSE"].extrude|float %} #### get VELOCITY parameter if specified #### {% if 'VELOCITY' in params|upper %} {% set get_params = ('VELOCITY=' + params.VELOCITY) %} {%else %} {% set get_params = "" %} {% endif %} ##### end of definitions ##### {% if printer.extruder.can_extrude|lower == 'true' %} G91 G1 E{E} F2100 {% else %} {action_respond_info("Extruder not hot enough")} {% endif %} RESUME_BASE {get_params} [gcode_macro CANCEL_PRINT] description: Cancel the actual running print rename_existing: CANCEL_PRINT_BASE gcode: TURN_OFF_HEATERS CANCEL_PRINT_BASE ###################################################################### # Filament Change ###################################################################### # M600: Filament Change. This macro will pause the printer, move the # tool to the change position, and retract the filament 50mm. Adjust # the retraction settings for your own extruder. After filament has # been changed, the print can be resumed from its previous position # with the "RESUME" gcode. [pause_resume] [gcode_macro M600] gcode: {% set X = params.X|default(50)|float %} {% set Y = params.Y|default(0)|float %} {% set Z = params.Z|default(10)|float %} SAVE_GCODE_STATE NAME=M600_state SET_IDLE_TIMEOUT TIMEOUT=3600 PAUSE G91 G1 E-.8 F2700 G1 Z{Z} G90 G1 X{X} Y{Y} F3000 G91 G1 E-50 F1000 RESTORE_GCODE_STATE NAME=M600_state #*# <---------------------- SAVE_CONFIG ----------------------> #*# DO NOT EDIT THIS BLOCK OR BELOW. The contents are auto-generated. #*# #*# [extruder] #*# control = pid #*# pid_kp = 17.766 #*# pid_ki = 0.677 #*# pid_kd = 116.586 #*# #*# [heater_bed] #*# pid_kp = 71.846 #*# pid_ki = 1.368 #*# pid_kd = 942.981 #*# #*# [bltouch] #*# z_offset = 1.650 #*# #*# [bed_mesh default] #*# version = 1 #*# points = #*# 0.102500, 0.062500, 0.005000 #*# 0.000000, 0.000000, -0.007500 #*# -0.072500, -0.052500, -0.052500 #*# tension = 0.2 #*# min_x = 40.0 #*# algo = bicubic #*# y_count = 3 #*# mesh_y_pps = 2 #*# min_y = 40.0 #*# x_count = 3 #*# max_y = 190.0 #*# mesh_x_pps = 2 #*# max_x = 190.0 |
[ Voor 5% gewijzigd door MikeOO op 08-12-2021 09:15 . Reden: printer.cfg bijgewerkt met updates ]
Hey, een M600 gebruikerMikeOO schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:31:
[...]
Gebruik een SKR 1.3 icm TMC2009 steppendrivers en BMG Extruder en V6 Hotend.
--SNIP--
[gcode_macro PAUSE]
description: Pause the actual running print
rename_existing: PAUSE_BASE
# change this if you need more or less extrusion
variable_extrude: 1.0
gcode:
##### read E from pause macro #####
{% set E = printer["gcode_macro PAUSE"].extrude|float %}
##### set park positon for x and y #####
# default is your max posion from your printer.cfg
{% set x_park = printer.toolhead.axis_maximum.x|float - 5.0 %}
{% set y_park = printer.toolhead.axis_maximum.y|float - 5.0 %}
##### calculate save lift position #####
{% set max_z = printer.toolhead.axis_maximum.z|float %}
{% set act_z = printer.toolhead.position.z|float %}
{% if act_z < (max_z - 2.0) %}
{% set z_safe = 2.0 %}
{% else %}
{% set z_safe = max_z - act_z %}
{% endif %}
##### end of definitions #####
PAUSE_BASE
G91
{% if printer.extruder.can_extrude|lower == 'true' %}
G1 E-{E} F2100
{% else %}
{action_respond_info("Extruder not hot enough")}
{% endif %}
{% if "xyz" in printer.toolhead.homed_axes %}
G1 Z{z_safe} F900
G90
G1 X{x_park} Y{y_park} F6000
{% else %}
{action_respond_info("Printer not homed")}
{% endif %}
[/code]
Ik heb in die PAUSE code het volgende gewijzigd:
code:
1
2
3
| # default is your max posion from your printer.cfg {% set x_park = printer.toolhead.axis_maximum.x|float - 5.0 %} {% set y_park = printer.toolhead.axis_maximum.y|float - 5.0 %} |
Door
code:
1
2
3
| # default is your max posion from your printer.cfg {% set x_park = 0.0 %} {% set y_park = 0.0 %} |
Dit zorgt ervoor dat de printer niet eerst naar de MAX van je bed beweegt (met het risico op layer shifts als je bed max 2mm te groot staat... don't ask), maar meteen naar 0,0 / HOME als parking positie. Scheelt je ook nog eens een onnodige travel move over je print
Ook raad ik je aan om de SET_IDLE_TIMEOUT toe te voegen in je M600 na de SAVE_GCODE_STATE:
code:
1
2
| SAVE_GCODE_STATE NAME=M600_state SET_IDLE_TIMEOUT TIMEOUT=3600 |
Dit voorkomt dat je opnieuw moet homen als je niet snel genoeg je filament wisselt (deze waarde geeft je een uur, in plaats van enkele minuten standaard)
[ Voor 7% gewijzigd door Hoogie2004 op 07-12-2021 16:57 ]
Dank hiervoor. Ik heb het nog niet gebruikt maar altijd handig dit soort aanvullingenHoogie2004 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:54:
[...]
Hey, een M600 gebruiker
Ik heb in die PAUSE code het volgende gewijzigd:
code:
1 2 3 # default is your max posion from your printer.cfg {% set x_park = printer.toolhead.axis_maximum.x|float - 5.0 %} {% set y_park = printer.toolhead.axis_maximum.y|float - 5.0 %}
Door
code:
1 2 3 # default is your max posion from your printer.cfg {% set x_park = 0.0 %} {% set y_park = 0.0 %}
Dit zorgt ervoor dat de printer niet eerst naar de MAX van je bed beweegt (met het risico op layer shifts als je bed max 2mm te groot staat... don't ask), maar meteen naar 0,0 / HOME als parking positie. Scheelt je ook nog eens een onnodige travel move over je print
Ook raad ik je aan om de SET_IDLE_TIMEOUT toe te voegen in je M600 na de SAVE_GCODE_STATE:
code:
1 2 SAVE_GCODE_STATE NAME=M600_state SET_IDLE_TIMEOUT TIMEOUT=3600
Dit voorkomt dat je opnieuw moet homen als je niet snel genoeg je filament wisselt (deze waarde geeft je een uur, in plaats van enkele minuten standaard)
Ik heb sinds 1,5 maand de Ender 3 V2 (via een aanbieding voor 165 euro, toppie) als eerste printer en vind het echt een leuk ding. Het is wel echt een soort hobby in plaats van download>print>klaar, aan de ene kant wel leuk, aan de andere kant kost het best wat tijd die ik soms gewoon niet heb 
Nu is de Ender 3 V2 best luidruchtig qua ventilatoren, dat is het enige wat ik echt veranderd wil hebben. Ik heb als goede Tweaker al veel gezocht en las veel Noctua-aanraders maar met mogelijke heat creep door te lage koeling. Ik heb inmiddels een Sunon 4020 gekocht, maar ben ook niet technisch genoeg om zo'n JST-connector te hebben met tang, en even de originele fan-kabels door te knippen en de nieuwe te solderen is ook weer een risico dat de ventilator toch minder stil is en ik weer terug wil naar de originele, moet ik het weer terug solderen, etc.
Mijn vraag, wie kan mij een beetje leiden in de missie naar een stillere Ender 3 V2, en dan gaat het mij vooral om de stilte tijdens het printen en niet filament/part cooling of betere bridging blabla. Ik kom bijvoorbeeld vaker de Satsana tegen voor stock fans, die kan ik doen, maar dan heb je ook Petsfang/Brissfang/Blokhead/Hero Me Gen 5, etc. 2x een 5015 kopen vind ik ook best, als het maar stil is.
Ik heb de BLTouch, stock fans en een ongeopende Sunon 4020. Wil liever geen buck converters tenzij dat echt het beste is. Heb inmiddels al zoveel tijd erin zitten dat ik door de bomen het bos niet meer zie, als iemand me gewoon een duidelijke oplossing kan geven is dat top. Als iemand voor mij een Noctua+buck converter+verlengde kabel met connector setje kan solderen zodat ik het plug&plug kan gebruiken heb ik daar ook wel geld voor over
Edit: Dan heb ik het dus alleen nog over de hot end fan, ik lees tegenstrijdige verhalen dat juist de PSU-fan het luidruchtigst is maar dat kan ook van de oude Ender 3/3 Pro zijn. Kan ook een 9cm-fan daarvoor halen en een nieuwe behuizing printen, als het totale volume maar gewoon een stuk lager is. Ideaal zou zijn om hem aan te kunnen hebben tijdens Teams-meetings op 2 meter afstand, maar niet noodzakelijk.
Nu is de Ender 3 V2 best luidruchtig qua ventilatoren, dat is het enige wat ik echt veranderd wil hebben. Ik heb als goede Tweaker al veel gezocht en las veel Noctua-aanraders maar met mogelijke heat creep door te lage koeling. Ik heb inmiddels een Sunon 4020 gekocht, maar ben ook niet technisch genoeg om zo'n JST-connector te hebben met tang, en even de originele fan-kabels door te knippen en de nieuwe te solderen is ook weer een risico dat de ventilator toch minder stil is en ik weer terug wil naar de originele, moet ik het weer terug solderen, etc.
Mijn vraag, wie kan mij een beetje leiden in de missie naar een stillere Ender 3 V2, en dan gaat het mij vooral om de stilte tijdens het printen en niet filament/part cooling of betere bridging blabla. Ik kom bijvoorbeeld vaker de Satsana tegen voor stock fans, die kan ik doen, maar dan heb je ook Petsfang/Brissfang/Blokhead/Hero Me Gen 5, etc. 2x een 5015 kopen vind ik ook best, als het maar stil is.
Ik heb de BLTouch, stock fans en een ongeopende Sunon 4020. Wil liever geen buck converters tenzij dat echt het beste is. Heb inmiddels al zoveel tijd erin zitten dat ik door de bomen het bos niet meer zie, als iemand me gewoon een duidelijke oplossing kan geven is dat top. Als iemand voor mij een Noctua+buck converter+verlengde kabel met connector setje kan solderen zodat ik het plug&plug kan gebruiken heb ik daar ook wel geld voor over
Edit: Dan heb ik het dus alleen nog over de hot end fan, ik lees tegenstrijdige verhalen dat juist de PSU-fan het luidruchtigst is maar dat kan ook van de oude Ender 3/3 Pro zijn. Kan ook een 9cm-fan daarvoor halen en een nieuwe behuizing printen, als het totale volume maar gewoon een stuk lager is. Ideaal zou zijn om hem aan te kunnen hebben tijdens Teams-meetings op 2 meter afstand, maar niet noodzakelijk.
[ Voor 13% gewijzigd door MacorgaZ op 08-12-2021 12:24 ]
Bambu Lab P1S Combo
No offense, maar als je hier met wat fans al "zo veel tijd in hebt zitten" denk ik niet dat je veel plezier aan de printer gaat beleven.
En hoe kom je in vredesnaam bij het feit dat je meer geluid krijgt als je er een kabel aan soldeert?
En hoe kom je in vredesnaam bij het feit dat je meer geluid krijgt als je er een kabel aan soldeert?
Ik kan vanavond wel eens even inventariseren of ik iets voor je zou kunnen betekenen.MacorgaZ schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:31:
Als iemand voor mij een Noctua+buck converter+verlengde kabel met connector setje kan solderen zodat ik het plug&plug kan gebruiken heb ik daar ook wel geld voor over
Mijn ervaringen met brissfang en 2 noctua 4020 fans + PSU en mobo met 90mm noctua is dat het een muisstil systeem oplevert zonder Heat creep. Ik ben er tevreden over. Ik denk dat de PSU fan het grootste effect opleverde, achteraf bekeken.
Ach, ik vermaak me helemaal prima met de printer hoor, maar als ik meerdere avonden een uurtje of twee aan het lezen ben over verschillende Sunon's op Reddit/Tweakers/ec, winkels ervoor opzoek, de Noctua's met buck converter, filmpjes kijk over nieuwe fans (CHEP, BV3D, Teaching Tech), over de types fan ducts, allemaal om simpelweg een wat stillere printer te krijgen.... en niet eens zo graag een 90 graden overhang perfect wil hebben of bridgen blabla. Dan ben ik er ook wel weer een keer klaar mee. Het is voor mij deels een hobby, maar deels wil ik ook gewoon kunnen printen.sanscorp schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:28:
No offense, maar als je hier met wat fans al "zo veel tijd in hebt zitten" denk ik niet dat je veel plezier aan de printer gaat beleven.
Dat van het solderen heb ik verkeerd verwoord, bedoelde meer dat als de Sunon niet goed is ik toch weer alles terug moet zetten.
Dat zou top zijn! Zoals ik zei vind ik Noctua's met buck converters ook geen probleem als ik maar weet dat alles goed gaat werken en mooi stil is. En precies dat van de PSU vind ik zo bijzonder, heb zoveel gelezen over de hot end en dan soms zie je juist staan dat de PSU-fan het meeste scheelde en die is met een nieuwe geprinte cover ook makkelijker te plaatsen dan een hele Brissfang. Maar goed, thanks alvastRaafz0r schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:35:
[...]
Ik kan vanavond wel eens even inventariseren of ik iets voor je zou kunnen betekenen.
Mijn ervaringen met brissfang en 2 noctua 4020 fans + PSU en mobo met 90mm noctua is dat het een muisstil systeem oplevert zonder Heat creep. Ik ben er tevreden over. Ik denk dat de PSU fan het grootste effect opleverde, achteraf bekeken.
Edit: Deze setup heb je lijkt me? link -- edit2: die heb je zelf gelinkt, had hem van jou en je posts ook allang gezien maar niet aan je username gekoppeld. Mooie setup, hoor wel van je
[ Voor 39% gewijzigd door MacorgaZ op 08-12-2021 13:18 ]
Bambu Lab P1S Combo
@Hoogie2004
@MikeOO
Dus de heater_fan is de hotend fan en fan is de partcooling fan?
Hebben jullie de fan van het board dan ook aangesloten op de heater_fan pin?
Sorry voor alle vragen maar print soms PET-g zonder partcooling en zou het erg vervelend vinden om de nieuwe SKR kapot te maken.
Voor alle mensen met een oud bordje die ook PET-g of ABS zonder partcooling willen printen.
Filmpje naar simpele fix
@MikeOO
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| [fan] pin: P2.3 [heater_fan my_nozzle_fan] pin: P2.4 heater: extruder heater_temp: 50.0 fan_speed: 1.0 |
Sorry voor alle vragen maar print soms PET-g zonder partcooling en zou het erg vervelend vinden om de nieuwe SKR kapot te maken.
Voor alle mensen met een oud bordje die ook PET-g of ABS zonder partcooling willen printen.
Filmpje naar simpele fix
Ik heb eerder in dit topic al eens laten zien wat ik nu heb: https://gathering.tweaker...message/68251668#68251668
Pfoeh... Goeie vraag. Zeker weten doe ik het niet.Headbuddy schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:52:
@Hoogie2004
@MikeOO
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 [fan] pin: P2.3 [heater_fan my_nozzle_fan] pin: P2.4 heater: extruder heater_temp: 50.0 fan_speed: 1.0
Filmpje naar simpele fix
Ik heb geen aansluitingen aangepast toen ik naar klipper ging. De hotend fan staat altijd aan, de part cooling fan is afhankelijk van je slicer settings.
Documentatie van [fan]: https://www.klipper3d.org/Config_Reference.html#fan
Dit is dus je part cooling fan, wordt dus geregeld via je slicer settings qua cooling. Ik heb alleen de pin gedefinieerd en voor de rest niks.
Andere fans komen in mijn config niet voor... Mijn hotend fan draait altijd op een vaste snelheid, volgens mij 12 of 24v (no clue wat precies).
Mijn 2e edit en jouw post waren net in dezelfde minuutRaafz0r schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:19:
[...]
Ik heb eerder in dit topic al eens laten zien wat ik nu heb: https://gathering.tweaker...message/68251668#68251668
Had jouw posts inderdaad al gezien en van daaruit had ik die link ook nog als tab open
Bambu Lab P1S Combo
Ja, lekker....heb je enig idee hoe hard azijn, amoniak of wasbenzine stinkt? Ga gerust je gang, maar IPA is nog altijd het makkelijkst. En zo om de zoveel tijd een keer met een sponsje de boel lekker soppen, en als het sop er vanaf is, een paar minuutjes op 90 graden stoken. Dan is ie weer heerlijk fris.Uruk-Hai schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:51:
Ik heb een microvezeldoekje en een fles IPA naast de printer staan, en na elke print even het glazen bed poetsen met IPA. Geen luchtjes, wel lekker schoon.
[ Voor 11% gewijzigd door mphilipp op 08-12-2021 15:15 ]
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Vragen mag altijd hoor. Daar is het een forum voor en we leren van elkaarHeadbuddy schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:52:
@Hoogie2004
@MikeOO
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 [fan] pin: P2.3 [heater_fan my_nozzle_fan] pin: P2.4 heater: extruder heater_temp: 50.0 fan_speed: 1.0
Filmpje naar simpele fix
FAN zijn op de normale manier aangesloten zoals ik het ook met Marlin had en is al tijd geleden. Maar even op Youtube kijken naar een upgrade naar een SKR 1.3 en bv Ender 3 en dan wordt het zo uitgelegd.
Hotend Fan gaat aan boven de 50 graden en uit onder de 50 graden. Als je dat eerder/later wilt dan pas je dat aan bij heater_temp: 50.0
Part Cooling wordt inderdaad via de slicer ingestelt en daarmee geef je bv aan dat je de eerste lagen niet wilt koelen en daarna wel. Zelf print ik alleen maar PET-G en part cooling staat gemiddeld op 50% maar kan volgens zelf lager met PET-G. Doe het meer omdat de 5015 Fan zoveel herrie maakt anders.
Die moet ik echt eens vervangen voor iets anders. Zo jammer dat hier geen goede stille voor te vinden is.
Heb al vele geprobeerd, goedkoop en duurkoop en maken allemaal deze herrie, zeker na een tijdje gebruik te zijn.
Iemand ervaring met een echt goede en stille 5012 fan 24v en geen ding wat na een tijd heel veel herrie maakt.
[ Voor 18% gewijzigd door MikeOO op 08-12-2021 15:28 ]
Joh, gewoon iets doen.MacorgaZ schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:31:
Ik heb sinds 1,5 maand de Ender 3 V2 (via een aanbieding voor 165 euro, toppie) als eerste printer en vind het echt een leuk ding. Het is wel echt een soort hobby in plaats van download>print>klaar, aan de ene kant wel leuk, aan de andere kant kost het best wat tijd die ik soms gewoon niet heb
Dankzij cognitieve dissonantie, ben je straks toch wel blij met om het even wat je gedaan hebt.
En als het niet bevalt, heb je ook zo weer een nieuw fanduct geprint.
De sunon, is een 24v?
Dan heb je dus geen buckconverter nodig.
Je kunt inderdaad die brissfang doen, of iets anders en dan je nieuwe sunon gebruiken, en eventueel de oudere fans hergebruiken.
En j nogmaalse kunt altijd nog weer een nieuwe mount/duct printen en naar iets anders switchen. Je hoeft je in ieder geval niet voor de rest van jouw, of de printers levensduur vast te leggen op het één of ander.
@MikeOO
@Hoogie2004
Bedankt voor jullie toelichting ga nu een SKR mini halen.
Als het lukt om klipper normaal te installeren ga ik misschien ook wel nog even kijken of ik 12v fans met dan wel PWM of en buckconverter ga monteren.
@Hoogie2004
Als het lukt om klipper normaal te installeren ga ik misschien ook wel nog even kijken of ik 12v fans met dan wel PWM of en buckconverter ga monteren.
Maare fan die uitstaat maakt toch geen herrie?MikeOO schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:17:
Zelf print ik alleen maar PET-G en part cooling staat gemiddeld op 50% maar kan volgens zelf lager met PET-G. Doe het meer omdat de 5015 Fan zoveel herrie maakt anders.

Ik zeg nergens dat hij uitstaat. 50% is iets anders dan 0%Headbuddy schreef op woensdag 8 december 2021 @ 18:21:
@MikeOO
@Hoogie2004
[...]
Maare fan die uitstaat maakt toch geen herrie?![]()
En let wel op met de SKR Mini dat de aansluitpinnen anders kunnen heten dan de SKR 1.3.
Dus goed controleren in printer.cfg
[ Voor 11% gewijzigd door MikeOO op 09-12-2021 07:17 ]
@MikeOO
Bedankt voor headsup zal voor het boardje de printer.cfg opzoeken in Klipper github
en misschien wat macro's pikken uit jouw config
Waarom print je trouwens PET-g met partcooling?
Vanwege grote bridge afstanden in je prints ofzo?
Gewoon benieuwd....
Bedankt voor headsup zal voor het boardje de printer.cfg opzoeken in Klipper github
Gewoon benieuwd....
Geen idee eigenlijk. Zit er vanaf het begin in om die aan te hebben omdat ik begonnen ben met PLA.Headbuddy schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:28:
@MikeOO
Gewoon benieuwd....
Maar omdat ik vaak dingen print die of buiten of op warme plekken komen overgegaan naar PET-G. PRint net zo makkelijk en meer voordelen voor mij. En dan verdiep je je niet meer in die dingen als het printen goed gaat. Al vaker gelezen dat dit niet nodig is maar ja kom maar eens van gewoontes af
Heeft iemand nog een 608 kogellager over voor dit ding:
Ik kan zelf wel via Amazon bestellen, maar dan krijg ik er minimaal acht binnen terwijl ik er maar eentje nodig heb.
Deze Nederlandse site levert ze per stuk voor 2 euro, maar dan moet ik €5,50 verzendkosten betalen:
https://www.mijnonderdele...8-2z-low-cost-608-zz.html
Het is wel handig als je in de stad Groningen woont. Dan kan ik hem op komen halen.
Zo niet, dan heb ik pech gehad.
Ik kan zelf wel via Amazon bestellen, maar dan krijg ik er minimaal acht binnen terwijl ik er maar eentje nodig heb.
Deze Nederlandse site levert ze per stuk voor 2 euro, maar dan moet ik €5,50 verzendkosten betalen:
Het is wel handig als je in de stad Groningen woont. Dan kan ik hem op komen halen.
[ Voor 45% gewijzigd door Uruk-Hai op 09-12-2021 21:23 ]
Een vrij ganbare maat in diverse projecten, ik zou voor die 8 stuks gaan.
Euro per lager, brievenbuspakket is 2,50 verzending:Uruk-Hai schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:04:
Heeft iemand nog een 608 kogellager over voor dit ding:
https://www.tinytronics.n...arings/608zz-ball-bearing
Maar zoals @sanscorp ook al zegt, t is handig om meerdere van te hebben.
Volgens mij heb ik die op Ali besteld. Inmiddels all 3 gebruikt (helaas niet woonachtig in Groningen) dus een paar extra bestellen kan echt geen kwaad.
Bedankt, ik heb er hier net vier van besteld!AteGjalt schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:15:
[...]
Euro per lager, brievenbuspakket is 2,50 verzending:
https://www.tinytronics.n...arings/608zz-ball-bearing
Maar zoals @sanscorp ook al zegt, t is handig om meerdere van te hebben.
Wat betreft stiller maken van je printer: teachingtech heeft net een nieuwe video hierover gemaakt: YouTube: Quiet 3D printing guide: Noctuas, buck converters, relays & firmware...
Heb hem zelf nog niet gekeken, maar zijn content is meestal goed.
Heb hem zelf nog niet gekeken, maar zijn content is meestal goed.
Ik blijf er bij dat het stiller maken van je printer een kwestie is van persoonlijke voorkeur.
Als je in een studio woont snap ik het, maar als je zoals ik in een appartement met meerdere kamers waarvan je de deur dicht kunt trekken woont, wordt het al gauw een ander verhaal.
Ik heb niks te klagen over de kwaliteit van de printjes met de standaard ventilatoren. Mede daarom heb ik er geen enkele behoefte aan om daar iets aan te veranderen.
De enige upgrades waar ik voorlopig behoefte aan heb zijn voor:
- Filament geleiding tussen rol en extruder (dan hoef ik er niet aldoor bij te blijven).
- Brandveiliger en duurzamer maken (gesoldeerde contactpunten vervangen door adereindhulzen).
- Minder vaak handmatig hoeven te levelen (ik vind upgraden naar automatic bed leveling te ver gaan).
Ik heb voor dit alles al goede oplossingen aangereikt gekregen via deze thread, waarvoor mijn dank.
Wat ik veel leuker vind dan de 3D printer zelf is onderzoeken wat voor leuks en nuttigs ik er mee kan maken. Ik merk dat ik er allerlei leuke cadeaus voor kennissen mee kan printen. Op Thingiverse staat genoeg. Dingen die ik zelf ontwerp zijn eenvoudige gepersonaliseerde sleutelhangers.
Als je in een studio woont snap ik het, maar als je zoals ik in een appartement met meerdere kamers waarvan je de deur dicht kunt trekken woont, wordt het al gauw een ander verhaal.
Ik heb niks te klagen over de kwaliteit van de printjes met de standaard ventilatoren. Mede daarom heb ik er geen enkele behoefte aan om daar iets aan te veranderen.
De enige upgrades waar ik voorlopig behoefte aan heb zijn voor:
- Filament geleiding tussen rol en extruder (dan hoef ik er niet aldoor bij te blijven).
- Brandveiliger en duurzamer maken (gesoldeerde contactpunten vervangen door adereindhulzen).
- Minder vaak handmatig hoeven te levelen (ik vind upgraden naar automatic bed leveling te ver gaan).
Ik heb voor dit alles al goede oplossingen aangereikt gekregen via deze thread, waarvoor mijn dank.
Wat ik veel leuker vind dan de 3D printer zelf is onderzoeken wat voor leuks en nuttigs ik er mee kan maken. Ik merk dat ik er allerlei leuke cadeaus voor kennissen mee kan printen. Op Thingiverse staat genoeg. Dingen die ik zelf ontwerp zijn eenvoudige gepersonaliseerde sleutelhangers.
[ Voor 12% gewijzigd door Uruk-Hai op 10-12-2021 21:22 ]
Nou, ik vond zijn reden ook wel overtuigend (alhoewel het uiteraard persoonlijk blijft): hij maakt zijn printers niet alleen stil als ze werken, maar ook als ze idle zijn en staan te wachten op een nieuwe print. Dat zijn ook slimme truukjes, waardoor je de printer desnoods aan kunt laten staan omdat ze toch geen geluid maken. Ik weet inderdaad niet of ik al die fans wil gaan veranderen. Dat gekloot met die converters enzo. Ik zou dan nog eerder in staat zijn zo'n Octopus bord te kopen die regelbare fan uitgangen heeft. Gemak dient de mens tenslotte...Uruk-Hai schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 21:18:
Ik blijf er bij dat het stiller maken van je printer een kwestie is van persoonlijke voorkeur.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Voor mij persoonlijk is het ook niet zo nodig. Hij staat in de bijkeuken en de deur is altijd dicht vooral in de winter omdat die ruimte een boel kou binnen laat. Maar aan de andere kant is wat meer stilte wel fijn als je bezig bent met de printer.
En natuurlijk een goed excuus om nog een mod aan te brengen en middag aan te spenderen.
En natuurlijk een goed excuus om nog een mod aan te brengen en middag aan te spenderen.
Let er wel op dat een te koude omgeving weer voor warping kan zorgen. De bovenkant koelt te snel af t.o.v. lager bij het verwarmde bed.
Noctua is nog steeds overrated en vooral overpriced met het risico op heatcreap + je moet wel met een buck aan de gang.
Print dan een externe behuizing en zet daar 1x een 120mm fan in, dan ben je van de PSU en mainboard koeler af en dat scheelt al enorm. Vervang de hotend fans door grotere door adapters te plaatsen (40x40 bijv.) en dan hoor je die ook al een stuk minder.
Noctua is nog steeds overrated en vooral overpriced met het risico op heatcreap + je moet wel met een buck aan de gang.
Print dan een externe behuizing en zet daar 1x een 120mm fan in, dan ben je van de PSU en mainboard koeler af en dat scheelt al enorm. Vervang de hotend fans door grotere door adapters te plaatsen (40x40 bijv.) en dan hoor je die ook al een stuk minder.
@Raafz0r
Deze video kwam echt als geroepen.
Net aan de gang met het stiller maken van mijn printer.
Ben wel iets minder voorzichtig dan TT want ik heb de PSU al open.
Vooral hoe je buckconverters kunt wiren op PWM fans is wel echt super handig.
@Uruk-Hai
Ik *kuch*mijn vriendin*kuch* had toch aardig last van het geluid zelfs met de deuren dicht in ons appartement.
Heb zelfs een keer een apje m.b.t. het geluid ontvangen van de bovenburen en dat zijn studenten.
Nu had ik ook het oude bordje van Creality. Ik denk als je een bord met relatief stille steppers hebt je al een stuk miinder last hebt.
Deze video kwam echt als geroepen.
Net aan de gang met het stiller maken van mijn printer.
Ben wel iets minder voorzichtig dan TT want ik heb de PSU al open.
Vooral hoe je buckconverters kunt wiren op PWM fans is wel echt super handig.
@Uruk-Hai
Ik *kuch*mijn vriendin*kuch* had toch aardig last van het geluid zelfs met de deuren dicht in ons appartement.
Heb zelfs een keer een apje m.b.t. het geluid ontvangen van de bovenburen en dat zijn studenten.
Nu had ik ook het oude bordje van Creality. Ik denk als je een bord met relatief stille steppers hebt je al een stuk miinder last hebt.
@peligro2k Heb je het op deze wijze al geprobeerd?
Ik heb geen ABL, maar het lijkt mij dat het niet veel uitmaakt.
Het idealiter wil op de exact plek van nozzle levelen, maar dat kan sowieso niet met een ABL.
Het blijft altijd een benadering dus of naast in x-as ook in de y-as een paar mm afwijkt van nozzle lijkt mij niet erg.
Zolang hij maar op het bed levelt natuurlijk.
Maakt wel uit blijkbaar mis je inderdaad je bed en andere ongein:
Ik heb geen ABL, maar het lijkt mij dat het niet veel uitmaakt.
Het idealiter wil op de exact plek van nozzle levelen, maar dat kan sowieso niet met een ABL.
Het blijft altijd een benadering dus of naast in x-as ook in de y-as een paar mm afwijkt van nozzle lijkt mij niet erg.
Zolang hij maar op het bed levelt natuurlijk.
Maakt wel uit blijkbaar mis je inderdaad je bed en andere ongein:
Daar ben ik me zeker van bewust maar heb het nog niet echt gemerkt. Het is ook niet zo dat het er ijskoud wordt. Tot nu toe is het koudste dat ik gezien hen 16C er even vanuitgaande dat de hot end en bed sensor het op die temperatuur redelijk precies zijn.sanscorp schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 06:06:
Let er wel op dat een te koude omgeving weer voor warping kan zorgen. De bovenkant koelt te snel af t.o.v. lager bij het verwarmde bed.
De ruimte warmt ook redelijk snel op als de pronter bezig naar een graad of 20-22. Dat is dan ook wel omdat ik er een aantal keer ga kijken.
Weer een tijdje later... ik heb eindelijk het probleem van mijn printbed opgelost.. door een nieuw printbed te kopenItMeAedri schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:49:
[...]
Ik heb een bltouch ja, die staat nu op 3x3 ingesteld. Zal vanavond wel kijken naar een 4x4 mesh.. dus weer even de firmware in duiken

Wat ook niet meehielp was dat mijn BLtouch geen commando's kreeg om mee te werken, omdat Cura na een update besloot om mijn profielen weg te gooien
[ Voor 5% gewijzigd door ItMeAedri op 11-12-2021 19:29 ]
Als je een paar ringetjes onder de schroefjes van de bl-touch doet, kun je ze gelijk krijgen.peligro2k schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 15:31:
Ik ben een Geetech 3D Touch aan het installeren. De bracket past helaas niet op mijn Ender 3 Pro. Iemand enig idee of dit de beste manier is, en ik dan een Y offset moet instellen (omdat de nozzle en ABL niet op één lijn zitten).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik blijf met de ender 3 v2 en klipper toch wat kwaliteitsproblemen hebben. Het lijkt op over extrusion, veel blobs/zits. Ik heb de E steps zo staan dat er 100mm filament doorgevoerd word maar ik zie op diverse plekken de flow op +100% staan (bijv. 130% first layer).
In Cura stond de flow gewoon op 100%, zou dit het kunnen verklaren?
Heb het zowel met Devil Design en REAL PLA, Ninjatek Chinchilla als nu met REAL ASA.
Snelheid lijkt niets uit te maken want de Chinchilla moet je erg traag printen.
De pressure advance krijg ik hierdoor ook niet lekker, er is geen mooi punt en gaat van bobbel naar ronde hoek..
Iemand nog tips?
In Cura stond de flow gewoon op 100%, zou dit het kunnen verklaren?
Heb het zowel met Devil Design en REAL PLA, Ninjatek Chinchilla als nu met REAL ASA.
Snelheid lijkt niets uit te maken want de Chinchilla moet je erg traag printen.
De pressure advance krijg ik hierdoor ook niet lekker, er is geen mooi punt en gaat van bobbel naar ronde hoek..
Iemand nog tips?
Iemand een tip om de printer in het midden van je printbed te krijgen. Sinds ik over ben gegaan naar Klipper krijg ik het niet voor elkaar om de print weer goed in het midden te krijgen maar wijkt hij een paar cm af.
Drama is het niet maar niet handig met grotere prints.
In de Slicer staat het object in het midden van het bed en printbed heb ik ingesteld op 220x220 voor ze zekerheid mbt klips.
Printer: Ender 3
Slicer: Prusaslicer
Probleem: X as print in het midden, maar Y as is paar cm teveel naar voren op het bed.
Misschien ziet iemand de fout in de config.
Printer.cfg
In de Slicer staat het object in het midden van het bed en printbed heb ik ingesteld op 220x220 voor ze zekerheid mbt klips.
Probleem: X as print in het midden, maar Y as is paar cm teveel naar voren op het bed.
Printer.cfg
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
| # This file contains common pin mappings for the BIGTREETECH SKR V1.3 # board. To use this config, the firmware should be compiled for the # LPC1768. # See docs/Config_Reference.md for a description of parameters. [stepper_x] step_pin: P2.2 dir_pin: !P2.6 enable_pin: !P2.1 microsteps: 16 rotation_distance: 40 endstop_pin: P1.29 # P1.28 for X-max position_endstop: 0 position_max: 230 homing_speed: 50 [stepper_y] step_pin: P0.19 dir_pin: !P0.20 enable_pin: !P2.8 microsteps: 16 rotation_distance: 40 endstop_pin: P1.27 # P1.26 for Y-max position_endstop: 0 position_max: 230 homing_speed: 50 [stepper_z] step_pin: P0.22 dir_pin: P2.11 enable_pin: !P0.21 microsteps: 16 rotation_distance: 8 #endstop_pin: P1.25 # P1.24 for Z-max endstop_pin: probe:z_virtual_endstop position_min: -4 position_max: 250 [extruder] step_pin: P2.13 dir_pin: !P0.11 enable_pin: !P2.12 microsteps: 16 #rotation_distance: 7.710 rotation_distance: 22.172 full_steps_per_rotation: 200 gear_ratio: 50:17 nozzle_diameter: 0.400 filament_diameter: 1.750 heater_pin: P2.7 sensor_type: EPCOS 100K B57560G104F sensor_pin: P0.24 #control: pid #pid_Kp: 22.2 #pid_Ki: 1.08 #pid_Kd: 114 min_temp: 0 max_temp: 260 [heater_bed] heater_pin: P2.5 sensor_type: ATC Semitec 104GT-2 sensor_pin: P0.23 control: watermark min_temp: 0 max_temp: 130 [fan] pin: P2.3 [heater_fan my_nozzle_fan] pin: P2.4 heater: extruder heater_temp: 50.0 fan_speed: 1.0 [mcu] serial: /dev/serial/by-id/usb-Klipper_lpc1768_1650010B01A538AF8873DE5BC12000F5-if00 [printer] kinematics: cartesian max_velocity: 200 max_accel: 2000 max_z_velocity: 25 max_z_accel: 100 ######################################## # TMC2209 configuration ######################################## # For TMC2209 UART # 1) Remove all of the jumpers below the stepper drivers # 2) Place jumpers on the red pin headers labeled XUART (XUART, YUART etc.) [tmc2209 stepper_x] uart_pin: P1.17 run_current: 0.800 hold_current: 0.500 stealthchop_threshold: 999999 [tmc2209 stepper_y] uart_pin: P1.15 run_current: 0.800 hold_current: 0.500 stealthchop_threshold: 999999 [tmc2209 stepper_z] uart_pin: P1.10 run_current: 0.650 hold_current: 0.450 stealthchop_threshold: 999999 [tmc2209 extruder] uart_pin: P1.8 run_current: 0.800 hold_current: 0.500 stealthchop_threshold: 0 ######################################## # EXP1 / EXP2 (display) pins ######################################## [board_pins] aliases: EXP1_1=P1.30, EXP1_3=P1.18, EXP1_5=P1.20, EXP1_7=P1.22, EXP1_9=<GND>, EXP1_2=P0.28, EXP1_4=P1.19, EXP1_6=P1.21, EXP1_8=P1.23, EXP1_10=<5V>, EXP2_1=P0.17, EXP2_3=P3.26, EXP2_5=P3.25, EXP2_7=P1.31, EXP2_9=<GND>, EXP2_2=P0.15, EXP2_4=P0.16, EXP2_6=P0.18, EXP2_8=<RST>, EXP2_10=<NC> [display] lcd_type: st7920 cs_pin: EXP1_4 sclk_pin: EXP1_5 sid_pin: EXP1_3 encoder_pins: ^EXP2_3, ^EXP2_5 click_pin: ^!EXP1_2 [bltouch] sensor_pin: ^P1.25 control_pin: P2.0 pin_up_touch_mode_reports_triggered: False x_offset: -36 y_offset: 0 #z_offset: 2.00 stow_on_each_sample: False probe_with_touch_mode: True [safe_z_home] home_xy_position: 145,115 # Nozzle coordinates speed: 250 z_hop: 10 z_hop_speed: 5 [bed_mesh] speed: 250 horizontal_move_z: 5 mesh_min: 25, 25 mesh_max: 150, 210 probe_count: 3,3 algorithm: bicubic fade_start: 1 fade_end: 10 fade_target: 0 # This adds a screw tilt adjust command that probes certain points on the bed and recommends new bed screw positions (turn clockwise this much etc) [screws_tilt_adjust] screw1: 50,50 screw1_name: Front left screw screw2: 50,215 screw2_name: Rear left screw screw3: 215,50 screw3_name: Front right screw screw4: 215,215 screw4_name: Rear right screw horizontal_move_z: 10 speed: 250 screw_thread: CW-M3 # This adds a bed screws adjust GCode, that moves the nozzle around for you so you can paper adjust. [bed_screws] screw1: 31,37 screw1_name: Front left screw screw2: 31,208 screw2_name: Rear left screw screw3: 201,208 screw3_name: Rear right screw screw4: 201,37 screw4_name: Front right screw [virtual_sdcard] path: ~/gcode_files [display_status] ###################################################################### # Macros ###################################################################### ###################################################################### # Start Print and End Print ###################################################################### [gcode_macro START_PRINT] gcode: {% set BED_TEMP = params.BED_TEMP|default(60)|float %} {% set BED_TEMP_FIRST_LAYER = params.BED_TEMP_FIRST_LAYER|default(60)|float %} {% set EXTRUDER_TEMP = params.EXTRUDER_TEMP|default(220)|float %} {% set EXTRUDER_TEMP_FIRST_LAYER = params.EXTRUDER_TEMP_FIRST_LAYER|default(220)|float %} G90 ; use absolute coordinates M83 ; extruder relative mode M104 S200 ; set temporary nozzle temp to prevent oozing during homing and auto bed leveling M140 S{BED_TEMP} ; set final bed temp G4 S10 ; allow partial nozzle warmup G28 ; home all axis BED_MESH_CALIBRATE ; auto bed levelling G1 Z10 F240 G1 X2 Y10 F3000 G1 E-10 M104 S{EXTRUDER_TEMP_FIRST_LAYER} ; set final nozzle temp M190 S{BED_TEMP_FIRST_LAYER} ; wait for bed temp to stabilize M109 S{EXTRUDER_TEMP_FIRST_LAYER} ; wait for nozzle temp to stabilize G1 Z0.28 F240 G1 E10 G92 E0 G1 Y140 E10 F1500 ; prime the nozzle G1 X2.3 F5000 G92 E0 G1 Y10 E10 F1200 ; prime the nozzle G92 E0 [gcode_macro END_PRINT] gcode: G91 G1 Z2 F 240 G90 G1 X5 Y220 F3000 M140 S0 ; turn off heatbed M104 S0 ; turn off temperature M107 ; turn off fan M84 X Y E ; disable motors ###################################################################### # Pause and Resume Print ###################################################################### #[pause_resume] #Pause/Resume functionality with support of position capture and restore. #recover_velocity: 50. # When capture/restore is enabled, the speed at which to return to # the captured position (in mm/s). Default is 50.0 mm/s. [pause_resume] [gcode_macro G29] gcode: BED_MESH_CALIBRATE G1 X151 Y115 Z5 F15000 [gcode_macro PAUSE] description: Pause the actual running print rename_existing: PAUSE_BASE # change this if you need more or less extrusion variable_extrude: 1.0 gcode: ##### read E from pause macro ##### {% set E = printer["gcode_macro PAUSE"].extrude|float %} ##### set park positon for x and y ##### # default is your max posion from your printer.cfg #{% set x_park = printer.toolhead.axis_maximum.x|float - 5.0 %} #{% set y_park = printer.toolhead.axis_maximum.y|float - 5.0 %} {% set x_park = 0.0 %} {% set y_park = 0.0 %} ##### calculate save lift position ##### {% set max_z = printer.toolhead.axis_maximum.z|float %} {% set act_z = printer.toolhead.position.z|float %} {% if act_z < (max_z - 2.0) %} {% set z_safe = 2.0 %} {% else %} {% set z_safe = max_z - act_z %} {% endif %} ##### end of definitions ##### PAUSE_BASE G91 {% if printer.extruder.can_extrude|lower == 'true' %} G1 E-{E} F2100 {% else %} {action_respond_info("Extruder not hot enough")} {% endif %} {% if "xyz" in printer.toolhead.homed_axes %} G1 Z{z_safe} F900 G90 G1 X{x_park} Y{y_park} F6000 {% else %} {action_respond_info("Printer not homed")} {% endif %} [gcode_macro RESUME] description: Resume the actual running print rename_existing: RESUME_BASE gcode: ##### read E from pause macro ##### {% set E = printer["gcode_macro PAUSE"].extrude|float %} #### get VELOCITY parameter if specified #### {% if 'VELOCITY' in params|upper %} {% set get_params = ('VELOCITY=' + params.VELOCITY) %} {%else %} {% set get_params = "" %} {% endif %} ##### end of definitions ##### {% if printer.extruder.can_extrude|lower == 'true' %} G91 G1 E{E} F2100 {% else %} {action_respond_info("Extruder not hot enough")} {% endif %} RESUME_BASE {get_params} [gcode_macro CANCEL_PRINT] description: Cancel the actual running print rename_existing: CANCEL_PRINT_BASE gcode: TURN_OFF_HEATERS CANCEL_PRINT_BASE ###################################################################### # Filament Change ###################################################################### # M600: Filament Change. This macro will pause the printer, move the # tool to the change position, and retract the filament 50mm. Adjust # the retraction settings for your own extruder. After filament has # been changed, the print can be resumed from its previous position # with the "RESUME" gcode. [pause_resume] [gcode_macro M600] gcode: {% set X = params.X|default(50)|float %} {% set Y = params.Y|default(0)|float %} {% set Z = params.Z|default(10)|float %} SAVE_GCODE_STATE NAME=M600_state SET_IDLE_TIMEOUT TIMEOUT=3600 PAUSE G91 G1 E-.8 F2700 G1 Z{Z} G90 G1 X{X} Y{Y} F3000 G91 G1 E-50 F1000 RESTORE_GCODE_STATE NAME=M600_state #*# <---------------------- SAVE_CONFIG ----------------------> #*# DO NOT EDIT THIS BLOCK OR BELOW. The contents are auto-generated. #*# #*# [extruder] #*# control = pid #*# pid_kp = 17.766 #*# pid_ki = 0.677 #*# pid_kd = 116.586 #*# #*# [heater_bed] #*# pid_kp = 71.846 #*# pid_ki = 1.368 #*# pid_kd = 942.981 #*# #*# [bltouch] #*# z_offset = 1.650 #*# #*# [bed_mesh default] #*# version = 1 #*# points = #*# -0.070000, -0.032500, -0.215000 #*# -0.070000, 0.005000, -0.072500 #*# -0.187500, -0.097500, -0.137500 #*# tension = 0.2 #*# min_x = 40.0 #*# algo = bicubic #*# y_count = 3 #*# mesh_y_pps = 2 #*# min_y = 40.0 #*# x_count = 3 #*# max_y = 190.0 #*# mesh_x_pps = 2 #*# max_x = 190.0 |
even een vraag als ik de fan op de hotend wil veranderen gaat dit dan lukken
https://www.amazon.nl/JZK...arp_d_product_top?ie=UTF8
of kan ik beter deze doen https://www.amazon.nl/gp/...smid=A3SCFTIO8CSK1X&psc=1
in combinatie met een Noctua NF-A4x10 5V
[ Voor 20% gewijzigd door digibazz op 12-12-2021 18:18 ]
Je kan de endstop/minimal posities van de X / Y assen op een negatieve waarde zetten. Hierdoor weet de printer dat hij daar buiten het bed beweegt, en dan wordt 0,0 ook weer precies op de hoek van je bed.MikeOO schreef op zondag 12 december 2021 @ 16:06:
Iemand een tip om de printer in het midden van je printbed te krijgen. Sinds ik over ben gegaan naar Klipper krijg ik het niet voor elkaar om de print weer goed in het midden te krijgen maar wijkt hij een paar cm af.
Printer.cfg
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 # This file contains common pin mappings for the BIGTREETECH SKR V1.3 # board. To use this config, the firmware should be compiled for the # LPC1768. # See docs/Config_Reference.md for a description of parameters. [stepper_x] step_pin: P2.2 dir_pin: !P2.6 enable_pin: !P2.1 microsteps: 16 rotation_distance: 40 endstop_pin: P1.29 # P1.28 for X-max position_endstop: 0 position_max: 230 homing_speed: 50 [stepper_y] step_pin: P0.19 dir_pin: !P0.20 enable_pin: !P2.8 microsteps: 16 rotation_distance: 40 endstop_pin: P1.27 # P1.26 for Y-max position_endstop: 0 position_max: 230 homing_speed: 50 [stepper_z] step_pin: P0.22 dir_pin: P2.11 enable_pin: !P0.21 microsteps: 16 rotation_distance: 8 #endstop_pin: P1.25 # P1.24 for Z-max endstop_pin: probe:z_virtual_endstop position_min: -4 position_max: 250 [extruder] step_pin: P2.13 dir_pin: !P0.11 enable_pin: !P2.12 microsteps: 16 #rotation_distance: 7.710 rotation_distance: 22.172 full_steps_per_rotation: 200 gear_ratio: 50:17 nozzle_diameter: 0.400 filament_diameter: 1.750 heater_pin: P2.7 sensor_type: EPCOS 100K B57560G104F sensor_pin: P0.24 #control: pid #pid_Kp: 22.2 #pid_Ki: 1.08 #pid_Kd: 114 min_temp: 0 max_temp: 260 [heater_bed] heater_pin: P2.5 sensor_type: ATC Semitec 104GT-2 sensor_pin: P0.23 control: watermark min_temp: 0 max_temp: 130 [fan] pin: P2.3 [heater_fan my_nozzle_fan] pin: P2.4 heater: extruder heater_temp: 50.0 fan_speed: 1.0 [mcu] serial: /dev/serial/by-id/usb-Klipper_lpc1768_1650010B01A538AF8873DE5BC12000F5-if00 [printer] kinematics: cartesian max_velocity: 200 max_accel: 2000 max_z_velocity: 25 max_z_accel: 100 ######################################## # TMC2209 configuration ######################################## # For TMC2209 UART # 1) Remove all of the jumpers below the stepper drivers # 2) Place jumpers on the red pin headers labeled XUART (XUART, YUART etc.) [tmc2209 stepper_x] uart_pin: P1.17 run_current: 0.800 hold_current: 0.500 stealthchop_threshold: 999999 [tmc2209 stepper_y] uart_pin: P1.15 run_current: 0.800 hold_current: 0.500 stealthchop_threshold: 999999 [tmc2209 stepper_z] uart_pin: P1.10 run_current: 0.650 hold_current: 0.450 stealthchop_threshold: 999999 [tmc2209 extruder] uart_pin: P1.8 run_current: 0.800 hold_current: 0.500 stealthchop_threshold: 0 ######################################## # EXP1 / EXP2 (display) pins ######################################## [board_pins] aliases: EXP1_1=P1.30, EXP1_3=P1.18, EXP1_5=P1.20, EXP1_7=P1.22, EXP1_9=<GND>, EXP1_2=P0.28, EXP1_4=P1.19, EXP1_6=P1.21, EXP1_8=P1.23, EXP1_10=<5V>, EXP2_1=P0.17, EXP2_3=P3.26, EXP2_5=P3.25, EXP2_7=P1.31, EXP2_9=<GND>, EXP2_2=P0.15, EXP2_4=P0.16, EXP2_6=P0.18, EXP2_8=<RST>, EXP2_10=<NC> [display] lcd_type: st7920 cs_pin: EXP1_4 sclk_pin: EXP1_5 sid_pin: EXP1_3 encoder_pins: ^EXP2_3, ^EXP2_5 click_pin: ^!EXP1_2 [bltouch] sensor_pin: ^P1.25 control_pin: P2.0 pin_up_touch_mode_reports_triggered: False x_offset: -36 y_offset: 0 #z_offset: 2.00 stow_on_each_sample: False probe_with_touch_mode: True [safe_z_home] home_xy_position: 145,115 # Nozzle coordinates speed: 250 z_hop: 10 z_hop_speed: 5 [bed_mesh] speed: 250 horizontal_move_z: 5 mesh_min: 25, 25 mesh_max: 150, 210 probe_count: 3,3 algorithm: bicubic fade_start: 1 fade_end: 10 fade_target: 0 # This adds a screw tilt adjust command that probes certain points on the bed and recommends new bed screw positions (turn clockwise this much etc) [screws_tilt_adjust] screw1: 50,50 screw1_name: Front left screw screw2: 50,215 screw2_name: Rear left screw screw3: 215,50 screw3_name: Front right screw screw4: 215,215 screw4_name: Rear right screw horizontal_move_z: 10 speed: 250 screw_thread: CW-M3 # This adds a bed screws adjust GCode, that moves the nozzle around for you so you can paper adjust. [bed_screws] screw1: 31,37 screw1_name: Front left screw screw2: 31,208 screw2_name: Rear left screw screw3: 201,208 screw3_name: Rear right screw screw4: 201,37 screw4_name: Front right screw [virtual_sdcard] path: ~/gcode_files [display_status] ###################################################################### # Macros ###################################################################### ###################################################################### # Start Print and End Print ###################################################################### [gcode_macro START_PRINT] gcode: {% set BED_TEMP = params.BED_TEMP|default(60)|float %} {% set BED_TEMP_FIRST_LAYER = params.BED_TEMP_FIRST_LAYER|default(60)|float %} {% set EXTRUDER_TEMP = params.EXTRUDER_TEMP|default(220)|float %} {% set EXTRUDER_TEMP_FIRST_LAYER = params.EXTRUDER_TEMP_FIRST_LAYER|default(220)|float %} G90 ; use absolute coordinates M83 ; extruder relative mode M104 S200 ; set temporary nozzle temp to prevent oozing during homing and auto bed leveling M140 S{BED_TEMP} ; set final bed temp G4 S10 ; allow partial nozzle warmup G28 ; home all axis BED_MESH_CALIBRATE ; auto bed levelling G1 Z10 F240 G1 X2 Y10 F3000 G1 E-10 M104 S{EXTRUDER_TEMP_FIRST_LAYER} ; set final nozzle temp M190 S{BED_TEMP_FIRST_LAYER} ; wait for bed temp to stabilize M109 S{EXTRUDER_TEMP_FIRST_LAYER} ; wait for nozzle temp to stabilize G1 Z0.28 F240 G1 E10 G92 E0 G1 Y140 E10 F1500 ; prime the nozzle G1 X2.3 F5000 G92 E0 G1 Y10 E10 F1200 ; prime the nozzle G92 E0 [gcode_macro END_PRINT] gcode: G91 G1 Z2 F 240 G90 G1 X5 Y220 F3000 M140 S0 ; turn off heatbed M104 S0 ; turn off temperature M107 ; turn off fan M84 X Y E ; disable motors ###################################################################### # Pause and Resume Print ###################################################################### #[pause_resume] #Pause/Resume functionality with support of position capture and restore. #recover_velocity: 50. # When capture/restore is enabled, the speed at which to return to # the captured position (in mm/s). Default is 50.0 mm/s. [pause_resume] [gcode_macro G29] gcode: BED_MESH_CALIBRATE G1 X151 Y115 Z5 F15000 [gcode_macro PAUSE] description: Pause the actual running print rename_existing: PAUSE_BASE # change this if you need more or less extrusion variable_extrude: 1.0 gcode: ##### read E from pause macro ##### {% set E = printer["gcode_macro PAUSE"].extrude|float %} ##### set park positon for x and y ##### # default is your max posion from your printer.cfg #{% set x_park = printer.toolhead.axis_maximum.x|float - 5.0 %} #{% set y_park = printer.toolhead.axis_maximum.y|float - 5.0 %} {% set x_park = 0.0 %} {% set y_park = 0.0 %} ##### calculate save lift position ##### {% set max_z = printer.toolhead.axis_maximum.z|float %} {% set act_z = printer.toolhead.position.z|float %} {% if act_z < (max_z - 2.0) %} {% set z_safe = 2.0 %} {% else %} {% set z_safe = max_z - act_z %} {% endif %} ##### end of definitions ##### PAUSE_BASE G91 {% if printer.extruder.can_extrude|lower == 'true' %} G1 E-{E} F2100 {% else %} {action_respond_info("Extruder not hot enough")} {% endif %} {% if "xyz" in printer.toolhead.homed_axes %} G1 Z{z_safe} F900 G90 G1 X{x_park} Y{y_park} F6000 {% else %} {action_respond_info("Printer not homed")} {% endif %} [gcode_macro RESUME] description: Resume the actual running print rename_existing: RESUME_BASE gcode: ##### read E from pause macro ##### {% set E = printer["gcode_macro PAUSE"].extrude|float %} #### get VELOCITY parameter if specified #### {% if 'VELOCITY' in params|upper %} {% set get_params = ('VELOCITY=' + params.VELOCITY) %} {%else %} {% set get_params = "" %} {% endif %} ##### end of definitions ##### {% if printer.extruder.can_extrude|lower == 'true' %} G91 G1 E{E} F2100 {% else %} {action_respond_info("Extruder not hot enough")} {% endif %} RESUME_BASE {get_params} [gcode_macro CANCEL_PRINT] description: Cancel the actual running print rename_existing: CANCEL_PRINT_BASE gcode: TURN_OFF_HEATERS CANCEL_PRINT_BASE ###################################################################### # Filament Change ###################################################################### # M600: Filament Change. This macro will pause the printer, move the # tool to the change position, and retract the filament 50mm. Adjust # the retraction settings for your own extruder. After filament has # been changed, the print can be resumed from its previous position # with the "RESUME" gcode. [pause_resume] [gcode_macro M600] gcode: {% set X = params.X|default(50)|float %} {% set Y = params.Y|default(0)|float %} {% set Z = params.Z|default(10)|float %} SAVE_GCODE_STATE NAME=M600_state SET_IDLE_TIMEOUT TIMEOUT=3600 PAUSE G91 G1 E-.8 F2700 G1 Z{Z} G90 G1 X{X} Y{Y} F3000 G91 G1 E-50 F1000 RESTORE_GCODE_STATE NAME=M600_state #*# <---------------------- SAVE_CONFIG ----------------------> #*# DO NOT EDIT THIS BLOCK OR BELOW. The contents are auto-generated. #*# #*# [extruder] #*# control = pid #*# pid_kp = 17.766 #*# pid_ki = 0.677 #*# pid_kd = 116.586 #*# #*# [heater_bed] #*# pid_kp = 71.846 #*# pid_ki = 1.368 #*# pid_kd = 942.981 #*# #*# [bltouch] #*# z_offset = 1.650 #*# #*# [bed_mesh default] #*# version = 1 #*# points = #*# -0.070000, -0.032500, -0.215000 #*# -0.070000, 0.005000, -0.072500 #*# -0.187500, -0.097500, -0.137500 #*# tension = 0.2 #*# min_x = 40.0 #*# algo = bicubic #*# y_count = 3 #*# mesh_y_pps = 2 #*# min_y = 40.0 #*# x_count = 3 #*# max_y = 190.0 #*# mesh_x_pps = 2 #*# max_x = 190.0
Als voorbeeld,mijn Stepper_Y config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| [stepper_y] step_pin: PB8 dir_pin: PB7 enable_pin: !PC3 microsteps: 16 rotation_distance: 40 endstop_pin: ^PA6 position_min: -18 position_endstop: -18 position_max: 235 homing_speed: 50 |
Ligt er aan of je een multimeter hebt.digibazz schreef op zondag 12 december 2021 @ 18:17:
Indien je die niet hebt, kun je beter voor die laatste gaan. Anders is het lastig meten wat het voltage is.
Tnx de aanpassing voor alleen de Y stepper was de oplossingHoogie2004 schreef op zondag 12 december 2021 @ 19:57:
[...]
Je kan de endstop/minimal posities van de X / Y assen op een negatieve waarde zetten. Hierdoor weet de printer dat hij daar buiten het bed beweegt, en dan wordt 0,0 ook weer precies op de hoek van je bed.
Als voorbeeld,mijn Stepper_Y config:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 [stepper_y] step_pin: PB8 dir_pin: PB7 enable_pin: !PC3 microsteps: 16 rotation_distance: 40 endstop_pin: ^PA6 position_min: -18 position_endstop: -18 position_max: 235 homing_speed: 50
Maakt in principe niet uit, de eerste geeft altijd 5V (volgens de spec) andere is instelbaar.sugarlevi01 schreef op zondag 12 december 2021 @ 21:32:
[...]
Ligt er aan of je een multimeter hebt.
Indien je die niet hebt, kun je beter voor die laatste gaan. Anders is het lastig meten wat het voltage is.
@digibazz Voor de toekomstbestendigheid en meer mogelijkheid zou ik voor de instelbare variant gaan. Kun je later toch voor een 12V variant gaan mocht de 5V te weinig doen of kan het voltage iets opschroeven zodat de fan iets harder gaat.
@digibazz Lood om oud ijzer toch? De een is vooraf ingesteld op 5V en heeft USB aansluiting.
Bij andere kan je het voltage aanpassen.
Beide moeten werking voor jouw toepassing.
Je wilt je hotend fan vervangen toch of je partscoolingfan?
Het aansluiten bij de partscoolingfan is iets anders namelijk i.v.m. het PWM signaal.
Bij andere kan je het voltage aanpassen.
Beide moeten werking voor jouw toepassing.
Je wilt je hotend fan vervangen toch of je partscoolingfan?
Het aansluiten bij de partscoolingfan is iets anders namelijk i.v.m. het PWM signaal.
Nuttige video om de printkwaliteit te verbeteren
YouTube: The Ultimate Guide to Perfect 3D Prints
YouTube: The Ultimate Guide to Perfect 3D Prints
Dit is een stuk goedkoper, hier heb je 6 stuks voor 9 euro.digibazz schreef op zondag 12 december 2021 @ 18:17:
Wellicht handig voor toekomstige projecten?
https://www.amazon.nl/ICQ...ter&qid=1639494621&sr=8-5
Je moet hem wel instellen met een multimeter, als je die nog niet hebt kun je die ook op amazon kopen voor 28 euro. Ik heb hem zelf ook en werkt best prima.
https://www.amazon.nl/dp/...LPRH?_encoding=UTF8&psc=1)
Enschede | 6720wp JinkoSolar 16x420 Z 47°
@TTROX Je vergeet het soldeerstation, de flux en de tin.
Ik vind het wel grappig dat je hem probeert helpen geld te besparen op een buckconverter en in de zin erna een multimeter van 28 euro aanprijst
Ik vind het wel grappig dat je hem probeert helpen geld te besparen op een buckconverter en in de zin erna een multimeter van 28 euro aanprijst
Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.
Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.
Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie