Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 11:16
@mphilipp Thanks,
Het blijkt inderdaad toch daarin te zitten. Alleen stond het bij enkel zichtbaar in de plugin instellingen. Van daaruit is er een vinkje te zetten om het ook in het tabblad zichtbaar te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08-10 22:38
Vaenir schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:09:
Ik heb sinds een maand een Ender 3 Max dus mijn noob gehalte is enorm. Ik ben ondertussen van Marlin overgestapt naar Klipper/Fluidd welke draait op een Pi Zero 2.

Ik ben nu echter wéér op het punt beland waar ik in Marlin ook tegenaan liep en dat is dat mijn calibration cube op de Z as 18.6mm hoog is ipv de gebruikelijke 20mm. Dit heb ik toen opgelost door de Z steps aan te passen maar ik begrijp dat dit niet de meest correcte oplossing is? Voordat ik dat ga doen wil ik het toch eerst gaan vragen aan de mensen die wat meer ervaring hebben.

Ik heb de cube ondertussen ook op een raft geprint om uit te sluiten dat het niet aan de eerste lagen ligt. Ook dan blijft de cube op 18.6mm.

Wat ik al gedaan heb:
- Bed geleveled en daarna in Fluidd een bed mesh calibratie gedaan. Deze lijkt nagenoeg perfect.
- Mijn Z-Offset afgesteld zodat de nozzle op papierdikte afstand ligt van het bed wanneer hij print.
- Mijn E-Steps nauwkeurig ingesteld. 100mm extruden is nu ook daadwerkelijk 100mm.
- Mijn Flowrate aangepast. Als ik de kubus print met 1 enkele wall van 0.4mm dan is deze ook daadwerkelijk 0.4mm.

Wat zou nu de logische volgende stap zijn? Er komen zoveel facetten kijken bij deze hobby dat ik soms de bomen door het bos niet meer kan zien. :+
Dit betekend dat 1 laag niet 0,2 mm is maar 0,186mm. Dit moet je neem ik aan aanpassen met het aantal steps per mm van de z-as. Onder voorbehoud dat hij geen lagen of steps mist.

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-10 07:31
Borkus schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:36:
[...]

YouTube: Klipper on Ender 3 😱 dit is een recente guide voor een ender 3. Let wel op deze heeft een 4.2.7 board!
Je bent wel lekker snel klaar met dit filmpje!

• Banditoz
Ik denk dat die iets vertraagd afgespeeld duidelijker is 😁. Maar alles lijkt er wel in te zitten denk ik als (nog) niet klipper gebruiker.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Banditoz schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:08:
Ik denk dat die iets vertraagd afgespeeld duidelijker is 😁. Maar alles lijkt er wel in te zitten denk ik als (nog) niet klipper gebruiker.
Hij doet dat goed. Lekker snel, en het is in YT makkelijk om te vertragen, dus als je de details wilt weten, kan dat ook. Het is aardig om even snel een idee te krijgen over wat Klipper voor je kan doen. Als je het echt wilt gaan doen op jouw Ender, moet je denk ik toch wel iets meer onderzoek doen. Klipper is niet zomaar iets dat je als n00b 'even' op een zondagmiddag kunt doen. Misschien als je machine nog helemaal standaard is, maar zodra je iets hebt verandert, een direct drive bijvoorbeeld, moet je even wat zaken anders instellen. En je kunt niet alles zomaar 1:1 overnemen uit Marlin.
Bij mij was een lastig ding de bltouch. De example config voor mijn SKR Mini bordje gebruikte de standaard pinnetjes. Maar zo heb ik het niet. Mijn crtouch zit voor de stroom op de bltouch poort en de signaal pin zit op de z-endstop pin. Dat moet je dus zelf uitvogelen. Sowieso was de example config ernstig verouderd; ik kreeg de een na de andere error.

Klipper is echt prachtig, maar je moet er toch wel een klein beetje werk voor doen. Net als je eigen Marlin compileren. Dat klinkt leuk en er zijn volledige guides, maar het probleem begint als jouw setup ietsje afwijkt. Dan werkt zo'n guide niet meer en moet je alsnog zelf aan de bak. Dus voordat je Klipper gaat flashen op je machine, zorg dat je een goede Marlin firmware op een sd kaartje hebt zodat je binnen een paar minuten weer terug kunt mocht het allemaal niet werken.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-10 14:29
Heb de Hero Me Gen 5 op mijn printer gezet.
Ziet er cool uit, maar printjes zijn niet merkbaar beter geworden. Ach, het houdt me van de straat.
Heb ook een 5015 fan er op gezet, maar die maakt echt 10X zoveel lawaai als de stock 4010 fan.
Heb hem nu op 20% gezet voor PLA en dat maakt het lawaai dragelijk. Iemand nog tips voor het lawaai?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1tph0yTgGZF4QpUXwzrISObniU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AZQjn660uNTtyeNPFHnvWN3H.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag ook mijn linear rails binnen gekregen! Ik ben weer een paar dagen van de straat...

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Bij de buren zetten?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Banditoz schreef op woensdag 17 november 2021 @ 18:47:
[...]

Dit betekend dat 1 laag niet 0,2 mm is maar 0,186mm. Dit moet je neem ik aan aanpassen met het aantal steps per mm van de z-as. Onder voorbehoud dat hij geen lagen of steps mist.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWVc4YQG1chMjRZpmqcJtS_qTgE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9wGyISvnt4kmLyTP9anirMnV.jpg?f=user_large

Ik heb binnen Klipper de rotation distance aangepast voor de x/y/z as en de kubus komt nu perfect op 20mm eruit. Vandaag ook nogmaals mijn bed opnieuw geleveled en de z-offset aangepast. De pressure advance gecalibreerd.

Mijn kleine printjes komen er nu wat netter uit dan toen ik nog Marlin draaide. Twee dagen mee bezig geweest maar volgens mij heb ik nu succesvol de overstap gemaakt naar Klipper. Nu nog verder finetunen en daarna maar eens kijken naar hetgeen waar Klipper bekend om staat, de snelle prints.

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-10 23:32

Hoogie2004

Whohooooo

Xyphoid schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:43:
Heb de Hero Me Gen 5 op mijn printer gezet.
Ziet er cool uit, maar printjes zijn niet merkbaar beter geworden. Ach, het houdt me van de straat.
Heb ook een 5015 fan er op gezet, maar die maakt echt 10X zoveel lawaai als de stock 4010 fan.
Heb hem nu op 20% gezet voor PLA en dat maakt het lawaai dragelijk. Iemand nog tips voor het lawaai?

[Afbeelding]

Vandaag ook mijn linear rails binnen gekregen! Ik ben weer een paar dagen van de straat...
Haal die jet fan cover er maar eens af, dat is een wereld van verschil (bij mij zorgt die voor een mega pieptoon...)

My iRacing profile | Strava

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-10 17:29
Ik heb een probleem waar ik niet uitkom en waar ik ook de goede zoekwoorden voor Google niet voor kan vinden. Een tijdje geleden ben ik overgestapt op Klipper en sindsdien een paar rechthoekige objecten geprint die er prima uitgekomen zijn. Nou heb ik vandaag een ronder model geprobeerd waarbij patronen ontstaan zoals in het midden van de onderstaande Benchy. In Cura heb ik mijn instellingen nagelopen en met SuperSlicer krijg ik hetzelfde resultaat (SuperSlicer geeft overigens wel betere resultaten dan Cura).

Iemand hier misschien een richting waarin ik het moet zoeken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0b0TuUupEWhiiQZIinms8wEoqL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3AwGzbfjPbLyot4IZBbYHVb0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Jesse- op 18-11-2021 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jesse- schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:15:
Ik heb een probleem waar ik niet uitkom en waar ik ook de goede zoekwoorden voor Google niet voor kan vinden. Een tijdje geleden ben ik overgestapt op Klipper en sindsdien een paar rechthoekige objecten geprint die er prima uitgekomen zijn. Nou heb ik vandaag een ronder model geprobeerd waarbij patronen ontstaan zoals in het midden van de onderstaande Benchy. In Cura heb ik mijn instellingen nagelopen en met SuperSlicer krijg ik hetzelfde resultaat (SuperSlicer geeft overigens wel betere resultaten dan Cura).

[Afbeelding]
Zou het niet eerder een extruder probleem zijn? Of “gewoon” verstopte nozzle of slechte PLA?

• Jesse-
smitae schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:18:
[...]

Zou het niet eerder een extruder probleem zijn? Of “gewoon” verstopte nozzle of slechte PLA?
Dat zou zeker kunnen, die opties zal ik even nalopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TravockMD
Jesse- schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:24:
[...]

Dat zou zeker kunnen, die opties zal ik even nalopen.
Ziet er in mijn ogen uit als under extrusion iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Jesse- schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:15:

[Afbeelding]
Weet je zeker dat je je pressure advance goed hebt afgesteld voor jouw printer (niet dat je bijv. een waarde uit een voorbeeld configuratie hebt)? Ik heb een benchy met (zeer kleine) beginselen van die tekens op dezelfde hoogtes, en dat was omdat de pressure advance veel te hoog stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Heb ook mijn mesh laten visualiseren door Octoprint, maar daar komt hetzelfde uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EXC9U1WmvN9t4maBy8PcKHNW7zE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rt92i8KSK1dSD8jdRI9NrwgQ.png?f=user_large

Heb mijn glazen bed ook even omgedraaid en daar komt hetzelfde uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbZ29F0bp5N-mzmRtZg0vyQ7UHI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kQIZ5xKioRXXndkL9g2bXgRd.png?f=user_large

Denk dat ik het probleem toch ergens anders moet gaan zoeken, want het lijkt mij sterk dat beide kanten hetzelfde afwijken. CRtouch had ik nog gecontroleerd, die zit goed vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Eppo © schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:48:
Heb ook mijn mesh laten visualiseren door Octoprint, maar daar komt hetzelfde uit
Zo'n afwijking moet je haast kunnen zien. Dit lijkt meer op een kommetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 11:38
@Eppo © wat als je je bed eens handmatig probeert goed te krijgen? Even de CR touch eraf? Ik zou het gewoon even proberen uit te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Daar was ik mee begonnen, maar omdat niet lukte heb ik de cr touch aangeschaft. Zou van het weekend weer eens vanaf 0 beginnen en kijken of ik het beter ga krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Idd, echt eerst met de hand proberen. Touch zou ik pas gaan gebruken als je de boel beetje onder controle hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexvanas
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-10 16:48
Als sanity check zou je ook een lang, recht voorwerp op je bed kunnen leggen. Als het bed echt zo krom is als op de grafieken, zou je dat heel duidelijk moeten kunnen zien.

Wellicht wordt dat eerste, middelste, "nul"-punt te snel geprobed, waardoor hij over het echte nulpunt heen schiet en dus een lagere waarde neemt.

Anders denk ik dat je het toch ergens mechanisch moet zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xyphoid
Hoogie2004 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 18:53:
[...]

Haal die jet fan cover er maar eens af, dat is een wereld van verschil (bij mij zorgt die voor een mega pieptoon...)
Nee, die Noctua 4020 is superstil.
Het is de 5015 die lawaai maakt (met en zonder duct). Ratelend geluid. Ga nog proberen om de lagers te smeren (als dat kan bij deze fan).
Heb hem nu op 20% staan en dat is redelijk stil en heb geen problemen met PLA printen. Alhoewel de eerste laag van een bridge wel wat inzakt. Maar dat is een probleem voor later.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melmer
Handmatig is heel goed te doen als je er genoeg tijd voor neemt. (Of mijn bed is gewoon ok). Dit is mijn mesh:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ViTHjooKlMl9tydTJHxC2fdX3aU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zLzimj0Y2zXRaOJLnHJeV5Du.jpg?f=user_large

Met een voelermaat (0.15mm volgens mij) en mesh met jyers 5x5 firmware

En de volgende bed mods:

- gele veren
- andere stel knoppen: https://www.thingiverse.com/thing:4743835 (ik heb het idee dat het bed hierdoor ook langer level blijft)

[ Voor 4% gewijzigd door Melmer op 19-11-2021 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TravockMD
Ik persoonlijk heb de scale een stuk lager gezet dan de standaard -2.0,2.0 om zo een beter beeld te krijgen.
met de standaard instelling kan het bedlevel goed lijken, maar in werkelijkheid is de afwijking nog teveel.

Bij de settings de Z limit instellen wat je wilt. Ik heb hier -0.5,0.5 staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HIT77S1SQkXM7i-QbYBRnUhJWKI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RiazpacvzL54IjRh3Tlq7Xwa.png?f=user_large

Standaard:
(Ziet er goed uit zou je zeggen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oi-BzH9xgMMiH64alnCMZNT5y9I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XkQIaYHOCHjAuByoDTHIAzGf.png?f=user_large

met -0.5,0.5:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/or9Y1sCxgAbK-bgxjo3ipW4-jEE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c07Ig8rsHSLGFagdxVMpiOKQ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:17

Damian

Insane Obtrusion

TravockMD schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:40:
Ik persoonlijk heb de scale een stuk lager gezet dan de standaard -2.0,2.0 om zo een beter beeld te krijgen.
met de standaard instelling kan het bedlevel goed lijken, maar in werkelijkheid is de afwijking nog teveel.

Bij de settings de Z limit instellen wat je wilt. Ik heb hier -0.5,0.5 staan.
[Afbeelding]

Standaard:
(Ziet er goed uit zou je zeggen)
[Afbeelding]

met -0.5,0.5:
[Afbeelding]
Jah duh, zet hem eens op -0.2,0.2, dan lijkt het wel een maan landschap :P

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:09
Misschien dat iemand mij een gouden tip kan geven.

Op mijn ender 5 heb ik een Creality glass bed geplaatst op mijn ender 5 pro. Vanaf dag 1 viel mij al op dat het bed in het midden een hoog punt heeft. Met een pritt stick nog aardige resultaten weten te bereiken.. tot gisteren, nadat ik een aantal onderdelen had vervangen en het bed opnieuw ging levelen.

Wanneer ik alle hoeken rond de 0.08mm kalibreer, knalt mijn nozzle tegen het midden van het bed aan. Wat zou een goede stap zijn om toch weer resultaten te krijgen? Vanaf het midden de afstand tot m'n nozzle kalibreren en dan weer met lijm aan de slag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

ItMeAedri schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:04:
Wanneer ik alle hoeken rond de 0.08mm kalibreer, knalt mijn nozzle tegen het midden van het bed aan. Wat zou een goede stap zijn om toch weer resultaten te krijgen? Vanaf het midden de afstand tot m'n nozzle kalibreren en dan weer met lijm aan de slag?
Heb je een bltouch? Want dan kan ie een mesh opbouwen van je bed en op die manier compenseren voor het hoogteverschil. Dat is precies het doel van dat ding. Het zou op die manier moeten lukken. Misschien een fijnmaziger mesh opzetten van 4x4 punten of meer. Het idee is dan dat ie in elke sector iets van die z-hoogte aftrekt om zo weer dicht op het bed te komen. Dus dan idd de z-hoogte instellen op het hoogste punt.
In principe zou dat moeten werken.

Of een nieuwe glasplaat kopen en hopen dat ie vlak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
mphilipp schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:35:
[...]

Heb je een bltouch? Want dan kan ie een mesh opbouwen van je bed en op die manier compenseren voor het hoogteverschil. Dat is precies het doel van dat ding. Het zou op die manier moeten lukken. Misschien een fijnmaziger mesh opzetten van 4x4 punten of meer. Het idee is dan dat ie in elke sector iets van die z-hoogte aftrekt om zo weer dicht op het bed te komen. Dus dan idd de z-hoogte instellen op het hoogste punt.
In principe zou dat moeten werken.

Of een nieuwe glasplaat kopen en hopen dat ie vlak is.
Ik heb een bltouch ja, die staat nu op 3x3 ingesteld. Zal vanavond wel kijken naar een 4x4 mesh.. dus weer even de firmware in duiken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Bij Z limits in Octo even "auto" invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:36
Heb vorige week nieuwe hotend van Mirco Swiss op de Ender 3 v2 gëinstaleerd.

Alleen heb ik sindsdien last van layer shifting.

Ik heb aantal dingen geprobeerd.

-steppers motoren opnieuw gekalibreerd
-v-ref wat verhoogd en iets verlaagd maar dit maakt niks uit.
- De belt en de aansluitingen gecontroleerd.

Het probleem blijf bestaan.

Is er iets wat ik nog dan controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
Vanochtend verder gegaan met troubleshooting. Het lijkt erop alsof de filament niet goed uit de printkop kan komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_7r4tob-_MClNA3hLSDhnrq6T8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/axz2xhfd9ykHnpdx2XCBFMTW.jpg?f=fotoalbum_large

Heb d.m.v. een coldpull en het vervangen van de capricorn ptfe tube geprobeerd dit probleem te fixen, maar helaas heb ik daarmee het bovenstaande resultaat.

Het lijkt er niet op alsof de nozzle zelf verstopt zit, gezien buitenom de prints de filament wel netjes eruit loopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-10 14:19
De setup voor Klipper is redelijk op gang aan het komen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ord6XSByN-PhC5PvXeE79F_La8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HnGM1X1DpXfzsEGYX9XNjkhi.jpg?f=fotoalbum_large

Klipperscreen draait nu ook op het scherm en voelt lekker soepel aan. Nu is mij nog niet helemaal duidelijk of ik zoiets als fluid of mainsail nog nodig heb.

En nu natuurlijk het finetunen van de printer zelf. Leuke bezigheid voor het komende weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ItMeAedri schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 14:17:
Vanochtend verder gegaan met troubleshooting. Het lijkt erop alsof de filament niet goed uit de printkop kan komen?

[Afbeelding]

Heb d.m.v. een coldpull en het vervangen van de capricorn ptfe tube geprobeerd dit probleem te fixen, maar helaas heb ik daarmee het bovenstaande resultaat.

Het lijkt er niet op alsof de nozzle zelf verstopt zit, gezien buitenom de prints de filament wel netjes eruit loopt.
Is je bed wel goed level. Lijkt erop dat je te krap op het bed print waardoor het filament er niet uit kan stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-09 07:51
MikeOO schreef op zondag 21 november 2021 @ 07:43:
[...]

Is je bed wel goed level. Lijkt erop dat je te krap op het bed print waardoor het filament er niet uit kan stromen.
Het lijkt er inderdaad op dat je Z-offset niet goed is waardoor je nozzle bij de eerste laag te dicht op het bed zit. Doe even een firstlayer print van teachingtech of iets vergelijkbaars, dan zie je dat meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Evertt schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:12:
Heb vorige week nieuwe hotend van Mirco Swiss op de Ender 3 v2 gëinstaleerd.

Alleen heb ik sindsdien last van layer shifting.

Ik heb aantal dingen geprobeerd.

-steppers motoren opnieuw gekalibreerd
-v-ref wat verhoogd en iets verlaagd maar dit maakt niks uit.
- De belt en de aansluitingen gecontroleerd.

Het probleem blijf bestaan.

Is er iets wat ik nog dan controleren?
Typisch dat het ontstaat na het installeren van de Micro Swiss, een aantal V2 borden heeft wel last van layer shifting, door wss oververhitting van de steppers en/of er was iets mis met de aarding.

Misschien dat je nu inderdaad toch net wat meer vraagt van de onderdelen, en hier nu tegenaan loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zondag-ochtend Creality Ender-5 ervaring.

Hot-end fan was nogal lawaai aan het maken, nieuwe besteld bij 123-3d, maar die was ook niet lekker. Kreeg ik een 2de van 123-3d (Met netjes excuses en klein flesje wijn) die er nu in gezet en weer heerlijk stil. Geen ratel meer.

De nieuwe nieuwe ventilator en links de oude nieuwe fan. (Sorry, nogal onscherp)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/79KWQlGG73-R1PK-zbXrnaQRxUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l2ikakzBmQwJKjH1GJtWhaGw.jpg?f=fotoalbum_large

De boel enigszins uit elkaar. En direct de silicon maar ff vervangen, die was nogal gaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HSKSvkJCr-i1uEWMsXgsY3P0OY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ObzbUPtyuATglzBimsZImPA.jpg?f=fotoalbum_large

Klaar voor beetje soldeerwerk, moet de connector vervangen, verkeerde type. Belangrijkste natuurlijk de koffie, anders wordt het echt niets.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gEpk4B5pUSv56cb1kMp294dSYis=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6CmxUemoJdruHDebylkwogYI.jpg?f=fotoalbum_large

Operatie geslaagd… patient niet overleden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yU2_dB84BKPgPpqEcG2iHcSsE5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GvmRvDUrNdD3nesFjJ7RRMpd.jpg?f=fotoalbum_large

En ding doet het weer, heerlijk geen rammelaar meer. Moet wel weer de Pi opnieuw installeren die je net achter de E5 display kunt zien liggen, maar daar heb ik ff geen zin in. En aangezien ik toch geen OCtoprint meer gebruik maakt dat ook niet heel veel uit. Uitzonder aansturen van de LED-strip en de Camera. Maar dat moet maar ff wachten. Moet nu eerst weer 4 weken printen 8)
Oh ja, wil eigenlijk de tube en kabel geleiding nog iets aanpassen. Ziet er niet netjes uit, maakt verder voor printen niet veel uit. Maar het oog wil soms ook wat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oS_peCjY0oNyAm9LsLt3E-olTsY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GSHgDoKRSYB6oUU820sGGdex.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:36
sugarlevi01 schreef op zondag 21 november 2021 @ 12:26:
[...]

Typisch dat het ontstaat na het installeren van de Micro Swiss, een aantal V2 borden heeft wel last van layer shifting, door wss oververhitting van de steppers en/of er was iets mis met de aarding.

Misschien dat je nu inderdaad toch net wat meer vraagt van de onderdelen, en hier nu tegenaan loopt?
Het is een Ender 3 v2 met een SKR Mini e3V2 moederbord. Maar ik zal daar ook nog kijken de fans is het niet.

Ik ben nu alle stappen aan het nalopen van teachingtechy kijken of ik daar de probleem kan ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:52
Zit te denken om een kleinere nozzle aan te schaffen, dan de standaard 0.4, maar wordt niet heel wijs van het aanbod op het grote boze internet. Iemand een aanwijzing?

Bedoeling is om deze te gebruiken voor D&D mini's, dus kleine details is waar ik op naar zoek ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10 21:12
Borkus schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:46:
Vanmiddag deze binnengekregen besteld bij enotepad voor 40 dollar inclusief een rol filament naar keuze. Handig dat de 15% kortingscode
overal te gebruiken is 😎 [Afbeelding]
Die wil ik ook aanschaffen, iemand tips mbt korting? (de addblocker uitgezet en dan komt dat snel naar voren) :)

[ Voor 5% gewijzigd door jantje112 op 21-11-2021 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ItMeAedri
MikeOO schreef op zondag 21 november 2021 @ 07:43:
[...]

Raafz0r schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:57:
[...]

Het lijkt er inderdaad op dat je Z-offset niet goed is waardoor je nozzle bij de eerste laag te dicht op het bed zit. Doe even een firstlayer print van teachingtech of iets vergelijkbaars, dan zie je dat meteen.
Het bed was wel goed level. Deze underextrusion issues kwamen doordat de bowden tube niet helemaal goed aansloot op m'n print nozzle... of de nozzle had een blokkage...

In elk geval, ik heb met een stukje bowden tube de hotend schoongemaakt en daarbij kwam een grote bruine klont filament bij mee :+ Nozzle voor een groot deel ingedraaid en daarna de bowden tube erin gestoken. Tot slot de nozzle iets aangedraaid.

Ben nu een test printje aan het doen, maar de eerste laag ziet er al stukken beter uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
Hoogie2004 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 07:34:
[...]

Weet je zeker dat je je pressure advance goed hebt afgesteld voor jouw printer (niet dat je bijv. een waarde uit een voorbeeld configuratie hebt)? Ik heb een benchy met (zeer kleine) beginselen van die tekens op dezelfde hoogtes, en dat was omdat de pressure advance veel te hoog stond.
Daar lijkt het inderdaad wel wat op, maar dat heb na installatie van Klipper wel afgesteld. Wel eentje om in het achterhoofd te houden voor als ik weer wat aan de printer gewijzigd heb!
smitae schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:18:
[...]

TravockMD schreef op donderdag 18 november 2021 @ 22:56:
[...]

Ziet er in mijn ogen uit als under extrusion iig.
Jullie hebben beiden gelijk. De nozzle bleek de boosdoener. Gelukkig levert Creality een reserve nozzle mee. Dank, daar had ik zelf nooit aan gedacht.

De Benchy komt er nu mooi (en in net iets meer dan een uur) uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KpofLkyM8z-Dzu66-13KOpLlm2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s0aYKCvELKPK0JEepxIWi4B9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jesse- schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:33:
[...]

Daar lijkt het inderdaad wel wat op, maar dat heb na installatie van Klipper wel afgesteld. Wel eentje om in het achterhoofd te houden voor als ik weer wat aan de printer gewijzigd heb!

[...]

[...]

Jullie hebben beiden gelijk. De nozzle bleek de boosdoener. Gelukkig levert Creality een reserve nozzle mee. Dank, daar had ik zelf nooit aan gedacht.

De Benchy komt er nu mooi (en in net iets meer dan een uur) uit:
[Afbeelding]
FF setje reserve nozzles bestellen. Ik heb voor alle onderdelen reserve onderdelen liggen, scheelt paar dagen wachten als je iets moet vervangen, kost weinig?

Wil Ali niet teveel promoten, maar via de Officiële Creality store kun je ze per set van 3 of 6 kopen. Kan je ook losse tube connectors aanraden en een extra capricorn tube op voorraad is best handig. Ik print erg veel (bija elke dag 10 tot 12 uur) en heb sinds Dec 2019 2x de tube vervangen (ook 2x keer iets ingekort) Bv. de tube muurvast in de connector aan de hot-end, of dat klem mechanische kapot in de extruder aansluiting. Wil dan niet dagen moeten wachten op onderdelen. Scheelt wachttijd als je wat op voorraad hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanscorp
Zo kan je alles wel blijven kopen, het is maar net hoe ver je daar in wil gaan en hoe belangrijk je het vind.

Ik had op een gegeven moment alles dubbel en daar heb ik een laser graveer machine van gemaakt... Haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Dat heb ik ook. Ik denk dat ik wel 10 nozzles heb. Reserve slang, ventilator e.d. als je net een leuk idee hebt om te printen wil je niet te lang wachten. Ik denk als je tijdens feestdagen in nl wat besteld het soms ook een dag of 3 á 4 duurt. Dat geduld heb ik niet altijd 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-10 13:15
MC Taz Man schreef op zondag 21 november 2021 @ 14:27:
Zit te denken om een kleinere nozzle aan te schaffen, dan de standaard 0.4, maar wordt niet heel wijs van het aanbod op het grote boze internet. Iemand een aanwijzing?

Bedoeling is om deze te gebruiken voor D&D mini's, dus kleine details is waar ik op naar zoek ben.
DnD mini's doe ik met een 0.2mm en lage snelheid (max 40mm/s), lukt dan wel aardig. Resin printer is wel beter voor dit kleine spul en hoge details.
Gebouwen en terrein doe ik met een 0.5mm tot 100mm/s, genoeg detail en korte printtijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
AteGjalt schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:33:
[...]

DnD mini's doe ik met een 0.2mm en lage snelheid (max 40mm/s), lukt dan wel aardig. Resin printer is wel beter voor dit kleine spul en hoge details.
Gebouwen en terrein doe ik met een 0.5mm tot 100mm/s, genoeg detail en korte printtijd.
Ik weet dat hars beter is, maar mijn longen vinden van niet :P. Blijkbaar was ik niet duidelijk genoeg in m'n vraag... Waar koop ik zo'n 0.2 nozzle? :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:21:
[...]

Ik weet dat hars beter is, maar mijn longen vinden van niet :P. Blijkbaar was ik niet duidelijk genoeg in m'n vraag... Waar koop ik zo'n 0.2 nozzle? :$
Kun je vast halen bij 123-3d, of anders (Als je langer wilt/kunt wachten) bij de Officiële Creality shop van Oom Ali.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:39

Graag via V&A

[ Voor 92% gewijzigd door _ferry_ op 22-11-2021 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brupje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-09 20:21

Brupje

3D nerd

Xyphoid schreef op zondag 14 november 2021 @ 20:29:
[...]

Heb in SuperSlicer de Extrusion Multiplier van 1 naar 2 gezet en nu zijn de layers goed. Wel wat stringing, maar dat is niet zo erg en hopelijk makkelijker op te lossen dan stomme lagen die niet blijven zitten.

- Edit -
Ik bedoelde 1.2, niet 2...
In principe moet je niet aan de extrusion multiplier hoeven zitten. Heb je niet gewoon last van under extrusion door te weinig grip op het filament?

Zie ook 123-3D voor 3D-printer stuff

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-10 13:15
MC Taz Man schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:21:
[...]

Ah zo 8)7
Zie: 123-3D.nl, tinytronics.nl of bitsandparts.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
smitae schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:02:
[...]

FF setje reserve nozzles bestellen. Ik heb voor alle onderdelen reserve onderdelen liggen, scheelt paar dagen wachten als je iets moet vervangen, kost weinig?

Wil Ali niet teveel promoten, maar via de Officiële Creality store kun je ze per set van 3 of 6 kopen. Kan je ook losse tube connectors aanraden en een extra capricorn tube op voorraad is best handig. Ik print erg veel (bija elke dag 10 tot 12 uur) en heb sinds Dec 2019 2x de tube vervangen (ook 2x keer iets ingekort) Bv. de tube muurvast in de connector aan de hot-end, of dat klem mechanische kapot in de extruder aansluiting. Wil dan niet dagen moeten wachten op onderdelen. Scheelt wachttijd als je wat op voorraad hebt.
Was ik ook sowieso van plan. Ik wacht de black friday aanbiedingen van 123-3D even af en anders inderdaad bij ome Ali bestellen. De officiële creality shop kende ik niet, dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Laatst online: 12:43

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ik snap er geen bal meer van. Ik doe waarschijnlijk iets stoms. Ik heb een bltouch geïnstalleerd maar mijn print begint te hoog. Welke setting heb ik verkeerd staan? Moet ik nu mijn z nou aanpassen of? Als ik op save setting doe op de printer display dan krijg ik ook geen melding het is opgeslagen. Of is de software gewoon brak?

Betreft een ender 3 pro

Heb de firmware geïnstalleerd van ender zelf voor bltouch.

Standaard instellingen gepakt van cura voor ender 3 pro. En geupload naar octoprint.

[ Voor 29% gewijzigd door TheDudez op 22-11-2021 16:44 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:12
TheDudez schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:36:
Ik snap er geen bal meer van. Ik doe waarschijnlijk iets stoms. Ik heb een bltouch geïnstalleerd maar mijn print begint te hoog. Welke setting heb ik verkeerd staan? Moet ik nu mijn z nou aanpassen of? Als ik op save setting doe op de printer display dan krijg ik ook geen melding het is opgeslagen. Of is de software gewoon brak?

Betreft een ender 3 pro

Standaard instellingen gepakt van cura voor ender 3 pro. En geupload naar octoprint.
Z offset moet dan in de min (is naar beneden). :)

edit: Ik heb 2 weken geleden ook mijn Ender 3 Pro geupgrade met een BLTouch en voor mij is de waarde -2.200.

[ Voor 7% gewijzigd door dehardstyler op 22-11-2021 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Brupje schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:24:
[...]

In principe moet je niet aan de extrusion multiplier hoeven zitten. Heb je niet gewoon last van under extrusion door te weinig grip op het filament?
Opgelost door estep opnieuw naar mijn printer te sturen.
Stond al goed, maar had hem veranderd, opgeslagen en weer terug veranderd en opgeslagen.
En toen ging alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brupje

Brupje

3D nerd

Xyphoid schreef op maandag 22 november 2021 @ 18:04:
[...]

Opgelost door estep opnieuw naar mijn printer te sturen.
Stond al goed, maar had hem veranderd, opgeslagen en weer terug veranderd en opgeslagen.
En toen ging alles goed.
Ja, dat was het alternatief, maar dat durfde ik niet te opperen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Printer van het weekend opnieuw in elkaar gezet en dat lijkt te werken. Dit heb ik nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDZg_JeS7Ebgpc0RkgOK2yy1ACo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qtc1W6Ys0woWnFq7Wq7IhJwZ.png?f=user_large

Nog een beetje finetunen, maar ben op de goede weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
Eppo © schreef op maandag 22 november 2021 @ 18:44:
Printer van het weekend opnieuw in elkaar gezet en dat lijkt te werken. Dit heb ik nu:
[Afbeelding]

Nog een beetje finetunen, maar ben op de goede weg :)
Dat is gaaf! Hoe kan ik dit doen? Ik zit nu elke keer te wachten tot mijn BLTouch alle punten af gaat en ik schrijf dan ondertussen de Z axis waarde op papier haha, dat kan dus blijkbaar beter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
SacredRose schreef op zondag 21 november 2021 @ 00:14:
De setup voor Klipper is redelijk op gang aan het komen:
[Afbeelding]

Klipperscreen draait nu ook op het scherm en voelt lekker soepel aan. Nu is mij nog niet helemaal duidelijk of ik zoiets als fluid of mainsail nog nodig heb.

En nu natuurlijk het finetunen van de printer zelf. Leuke bezigheid voor het komende weekend.
Ziet er goed uit. Is dat scherm bovenaan een 3D print? Zo ja, waar kan ik meer lezen over het project? Dat lijkt mij een mooie upgrade voor mijn printer. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
dehardstyler schreef op maandag 22 november 2021 @ 18:47:
[...]

Dat is gaaf! Hoe kan ik dit doen? Ik zit nu elke keer te wachten tot mijn BLTouch alle punten af gaat en ik schrijf dan ondertussen de Z axis waarde op papier haha, dat kan dus blijkbaar beter. :)
In het begin deed ik het met http://lokspace.eu/3d-pri...leveling-mesh-visualizer/ en nu met de plugin van Octoprint https://plugins.octoprint.org/plugins/bedlevelvisualizer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ik kan geen -2200 instellen wel -00.22 gaat max ook maar tot -20.00
dehardstyler schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:57:
[...]

Z offset moet dan in de min (is naar beneden). :)

edit: Ik heb 2 weken geleden ook mijn Ender 3 Pro geupgrade met een BLTouch en voor mij is de waarde -2.200.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
TheDudez schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:05:
Ik kan geen -2200 instellen wel -00.22 gaat max ook maar tot -20.00
[...]
Er staat een puntje tussen de tweeën. :P
Dus dat wordt of je resolutie aanpassen of Specsavers. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

SacredRose schreef op zondag 21 november 2021 @ 00:14:
Het is denk ik uiteindelijk een kwestie van voorkeur. Ik heb zelf gekozen voor Fluidd omdat ik hoorde dat daar wat meer actieve ontwikkeling achter zit. Maar nu is nét afgelopen weekend dacht ik een update voor Mainsail uitgekomen. Gewoon beide maar eens proberen, dat kan gewoon online, zonder te installeren:

Mainsail
Fluidd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Let op dat je weergave nu helemaal niets laat zien van -2 tot 2.
Zet in de instellingen de maatvoering even op "AUTO" dan zie je wel de juiste weergave van het bed.

Even naar boven scrollen voor de exacte benaming en een screenshot.

Je BL touch zit niet op een vaste waarde (afstand) gemonteerd en dus moet je de Z waarde veranderen.

Dit is homen en dan minus die waarde tot de nozzle 0.15mm van het bed zit.

Monteer je de BLtouch hoger san word de negatieve waarde groter.

Monteer je hen lager dan ga je meer richting een positief getal.

Daarmee vertel je de printer dus hoe ver je bltouch van jet bed af zit en je moet zelf meten wat het juiste punt is door dua met een voelermaat de nozzle tot het bed te meten.

Die z offset van -2.2 zegt helemaal niks. Bij mij is het -2.65

Bij jou kan het zomaar -1 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheDudez schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:36:

Betreft een ender 3 pro

Probeer deze stappen een keer. Hiermee kun je de Z-offset goed instellen.
YouTube: Calibrating Z-Offset With A BLTouch Bed Levelling Probe

En de stappen kun je ook via Octoprint uitvoeren ipv Prontoface.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeOO op 23-11-2021 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Dankje ga ik proberen.
MikeOO schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 07:02:
[...]

Probeer deze stappen een keer. Hiermee kun je de Z-offset goed instellen.
YouTube: Calibrating Z-Offset With A BLTouch Bed Levelling Probe

En de stappen kun je ook via Octoprint uitvoeren ipv Prontoface.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
sanscorp schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:01:

Die z offset van -2.2 zegt helemaal niks. Bij mij is het -2.65

Bij jou kan het zomaar -1 zijn.
Uiteraard, was puur voor referentie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-10 15:34
Voor de liefhebbers is zojuist de kickstarter van Co print en Creality online gegaan.
Co Print: Multi-Filament Module for All Bowden 3D Printer

Ik vind het een zeer interessant product alleen ik weet niet of dit samen gaat met Octoprint, iemand die hier antwoord op heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:14

sjirafje

No inspirational quotes here

Ziet er erg indrukwekkend uit. Ik denk alleen dat ik veel te weinig functionele printjes heb waarbij de kleur niet uitmaakt voor die "cleaned printjes" om de oude kleur uit je nozzle te krijgen. Wat een enorme verspilling van filament zou betekenen.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ziet er wel leuk uit voor bv PETG ofzo. Althans heb begrepen dat je dat niet kunt schilderen en dan kun je dus toch kleuren prints maken. Ook wel een stoere uitbreiding voor op de printer….. Maar voor mij persoonlijk niet nuttig.

Ik print eigenlijk alleen PLA en wat ik print krijgt altijd een verflaag. Dus default print ik zwart of grijs.

Maar laat je vooral niet tegenhouden, in de toekomst mogelijk wel een leuke uitbreiding, gewoon omdat het kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
smitae schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:17:
Ziet er wel leuk uit voor bv PETG ofzo. Althans heb begrepen dat je dat niet kunt schilderen en dan kun je dus toch kleuren prints maken. Ook wel een stoere uitbreiding voor op de printer….. Maar voor mij persoonlijk niet nuttig.

Ik print eigenlijk alleen PLA en wat ik print krijgt altijd een verflaag. Dus default print ik zwart of grijs.

Maar laat je vooral niet tegenhouden, in de toekomst mogelijk wel een leuke uitbreiding, gewoon omdat het kan.
Dat dacht ik dus ook altijd.
Pas geleden een beeldje geprint voor iemand en die moest een roestig uiterlijk krijgen.
Met zwarte PET-G geprint (print bijna alles hiermee en hij moet buiten staan). Daarna met goedkope primer verf (Action) geschilderd. Ging prima en uitstekende hechting en daarna met een spuitbus met roestverf gespoten.

Ziet er prima uit en merkte totaal niets van niet willen hechten.

Na zal PLA veel makkelijker hierin zijn met verschillende verfsoorten maar het is dus zeker te doen. ;)
En is maar 1 ervaring dus zeker geen garantie dat dit met alle merken ook werkt. Zelf gebruik ik Dare Devil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC Taz Man
sjirafje schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:07:
Ziet er erg indrukwekkend uit. Ik denk alleen dat ik veel te weinig functionele printjes heb waarbij de kleur niet uitmaakt voor die "cleaned printjes" om de oude kleur uit je nozzle te krijgen. Wat een enorme verspilling van filament zou betekenen.
Die schoonmaak torens is precies waarom ik niet een x-in 1-uit systeem wil. Uiteindelijk wil ik naar een printer met meerdere koppen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

MC Taz Man schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:42:
Die schoonmaak torens is precies waarom ik niet een x-in 1-uit systeem wil. Uiteindelijk wil ik naar een printer met meerdere koppen :D
Ik ben eigenlijk benieuwd of je met dat Creality ding ook gebruik zou kunnen maken van zo'n pellet extruder. Bij die DHZ multi-material toestand (die enraged rabbit oid) kan dat. Maar ja, dat is een geheel open ding en volgens mij bestuur je die met Klipper macro's. De slicer geeft aan dat er een toolchange moet komen, en het apparaat reageert daarop. Ik vind een cleaning tower ook een enorme verspilling van materiaal. Soms heb je meer afval dan bruikbaar object. Dat is idioot. Met die pellets heb je in ieder geval minder afval en je doet dat alleen maar als je van kleur wisselt en niet bij elke laag omdat de toren zo hoog moet zijn als de print. En wie weet kun je die pellets ooit nog een keer kwijt bij een filament recycling tent ofzo.

Maar toch ben ik benieuwd of je zo'n pellet extruder bij elk multi-filament systeem zou kunnen gebruiken. Is dat Creality ding open source of zit je daar vast aan een gesloten systeem dat alleen maar doet wat zij hebben geprogrammeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:41
RensVerlaak schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 18:15:
Voor de liefhebbers is zojuist de kickstarter van Co print en Creality online gegaan.
Co Print: Multi-Filament Module for All Bowden 3D Printer

Ik vind het een zeer interessant product alleen ik weet niet of dit samen gaat met Octoprint, iemand die hier antwoord op heeft?
Ik probeer te begrijpen hoe exact de wisseling van filament wordt gedaan, qua aansturing zeg maar. Dit dingt hangt niet aan je moederbord, dus hoe komen de gewenste wisselmomenten van de printer naar de multi-module? (En hoe in je g-code?)

//edit: hmm, als ik de filmpjes goed begrijp moet je met een of andere custom editor een niet-gekleurde/standaard gcode handmatig gaan inkleuren, en monteer je vervolgens een extra eindstop op het andere eind van je x-as, en dan gaat hij die eindstop aantikken om de wissel aan te geven...

[ Voor 16% gewijzigd door phYzar op 24-11-2021 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
phYzar schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:18:
[...]

Ik probeer te begrijpen hoe exact de wisseling van filament wordt gedaan, qua aansturing zeg maar. Dit dingt hangt niet aan je moederbord, dus hoe komen de gewenste wisselmomenten van de printer naar de multi-module? (En hoe in je g-code?)

//edit: hmm, als ik de filmpjes goed begrijp moet je met een of andere custom editor een niet-gekleurde/standaard gcode handmatig gaan inkleuren, en monteer je vervolgens een extra eindstop op het andere eind van je x-as, en dan gaat hij die eindstop aantikken om de wissel aan te geven...
Plus, als ik het filmpje goed gezien heb, dien je zelf de overschakeling te doen naar de nieuwe kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:14

sjirafje

No inspirational quotes here

De fysieke overschakeling van het filament wordt volgens mij gedaan door de co print.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

phYzar schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:18:
[...]
Hmmm...beetje vreemd. Als ik andere multi-material units bekijk, worden ze allemaal ondersteund door de bekende slicers en kun je het proces aansturen door een nieuwe toolhead aan te geven. Beetje jammer dat ze niet voor dat systeem hebben gekozen. Zou dat uit kostenoverwegingen zijn of willen ze het op die manier beschermen?
Dan zou ik liever nog zo'n boos konijn kopen en 'm zelf maken. Dan heb je iets meer contole. Maar ja, dat is natuurlijk niet weggelegd voor Jan Doorsnee.

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-10 17:42
Ik heb toch bijzonder veel moeite met het printen van wit filament. Ik dacht dat het aan het merk lag, maar van de week is er van Amazon Basics PETG Zwart en Wit binnen gekomen, de zwarte PETG print super, nergens problemen mee. De Witte PETG lijkt goed te printen, maar de layers hechten niet goed aan elkaar met dezelfde settings als het zwarte filament. Is het een kwestie van hogere temperatuur printen? Zit nu op 240 graden.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:02
Soepstengel schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:29:
Ik heb toch bijzonder veel moeite met het printen van wit filament. Ik dacht dat het aan het merk lag, maar van de week is er van Amazon Basics PETG Zwart en Wit binnen gekomen, de zwarte PETG print super, nergens problemen mee. De Witte PETG lijkt goed te printen, maar de layers hechten niet goed aan elkaar met dezelfde settings als het zwarte filament. Is het een kwestie van hogere temperatuur printen? Zit nu op 240 graden.
Eventueel je fan uitzetten? Ik print PETG met minimaal fan. 15/20% maximaal.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• sanscorp
Ik heb toch even wat hele basale hulp nodig met klipper en de rotation distance..
Nee, rekenen is niet mijn sterke punt :)

Ik heb een Ender 3 V2 met 0,9 graden steppers.
E-steps in Marlin stonden altijd op het dubbele, dus 400 en 830 voor de extruder.

Ik kan geen kaas maken van de "formule" en daar bovenop heb ik ook nog eens een BMG DD extruder waarbij je de gear ratio ook nog eens toe moet passen. Deze heb ik wel gedefinieerd in de printer.cfg als "gear_ratio: 50:17

De rotation distance staat nu voor de extruder op 15.421686746987952 a.d.h.v. een online calculator.

X en Y staan in de stock config beide op 40 en Z staat op 8.
Betekend dit dat ik voor 0,9 steppers gewoon naar 20 en 4 kan in de config?

m.b.t. de BLtouch en een poging tot het maken van een mesh krijg ik al meteen de foutmelding Move out of range: -30.800 0.800 10.000 [0.000]

Ik heb even geen idee waar ik dan moet gaan zoeken aangezien ik nog niets anders aangepast heb.

EDIT: Ik ben er inmiddels uit..
Probe offset stond niet goed en horizontal_move_z heb ik aangepast. De Z offset van de probe was namelijk 6.xxxx en horizontal move stond op 5 wat kleiner is dan de offset.

Uiteindelijk gewoon te ongeduldig geweest.
Wellicht heeft iemand anders er wat aan :)

[ Voor 28% gewijzigd door sanscorp op 25-11-2021 21:51 ]

• Xyphoid
Ik heb een probleem met layers die soms skippen op de X as (bij sommige objecten zelfs op dezelfde lagen).

Ik heb de snelheid van acceleration en jerk al omlaag gegooid.
M201 X300 Y400 Z100 E5000 ; sets maximum accelerations, mm/sec^2
M203 X300 Y300 Z5 E60 ; sets maximum feedrates, mm/sec
M204 P400 R1000 T1000 ; sets acceleration (P, T) and retract acceleration (R), mm/sec^2
M205 X6.00 Y5.00 Z0.40 E5.00 ; sets the jerk limits, mm/sec
M205 S0 T0 ; sets the minimum extruding and travel feed rate, mm/sec

Z hop op 1 mm, zodat ie niet blijft haken.
De vref van mijn motoren omlaag gegooid (zijn nu ook veel koeler).
Belt aangespannen.

Heb Ender 5 plus met silent board en een Micro Swiss all metal hotend met direct drive.
Raspberry Pi met Octoprint. En SuperSlicer.

Gister een PETG print van 6 uur gedaan en geen problemen. Daarna nog een print van 6 uur (iets ander object) en die had layer shift. Snelheid nog iets omlaag gedaan en toen ging het goed.
Net een printje van een uur gedaan en op 2 lagen layer shifts.

Als de printer langs de X as beweegt en ik hou hem tegen, dan houdt de belt de motor tegen. Dus die slipt zeker niet.

Wat kan het nog meer zijn?
Probleem is vorige week ineens begonnen (voordat ik bovenstaande oplossingen had geprobeerd). Die week had ik gewoon een aantal prints kunnen printen zonder fouten.

Links de eerste foute met twee layers shifts.
Rechts de tweede met één layer shift, maar op precies dezelfde plek als de eerste print.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQ-AfOq_qyjocqb1ob8fm90r2MY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PWGhw8ZFKyADh5dT0HCCAulg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Xyphoid op 26-11-2021 00:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Soepstengel schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:29:
Als ze exact hetzelfde zijn zou het ook hetzelfde moeten printen qua specs. Te heet kan ook natuurlijk.
Controleer ook eens de diameter van het filament op verschillende plekken over een paar meter.
Mogelijk zit er een grote afwijking in qua dikte.

En na het wisselen van wit weer terug naar zwart gaat het wel direct weer goed. Vraag dit zodat je zeker weet dat je kunt uitsluiten dat er iets op je printer aan de hand is of iets veranderd is, bv bed level / z-offset etc
Kan altijd en dan lijkt het probleem in het filament te zitten terwijl het probleem dus ergens anders zit.

Meer om dat uit te sluiten.

Als alles goed gaat zou ik gewoon melding maken bij Amazon dat je er problemen mee hebt. Kan natuurlijk zijn dat er iets niet goed is met de rol.
Soms losse ze de dingen zeer netjes op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brupje

Brupje

3D nerd

Xyphoid schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:34:
Ik heb een probleem met layers die soms skippen op de X as (bij sommige objecten zelfs op dezelfde lagen).

Ik heb de snelheid van acceleration en jerk al omlaag gegooid.
M201 X300 Y400 Z100 E5000 ; sets maximum accelerations, mm/sec^2
M203 X300 Y300 Z5 E60 ; sets maximum feedrates, mm/sec
M204 P400 R1000 T1000 ; sets acceleration (P, T) and retract acceleration (R), mm/sec^2
M205 X6.00 Y5.00 Z0.40 E5.00 ; sets the jerk limits, mm/sec
M205 S0 T0 ; sets the minimum extruding and travel feed rate, mm/sec

Z hop op 1 mm, zodat ie niet blijft haken.
De vref van mijn motoren omlaag gegooid (zijn nu ook veel koeler).
Belt aangespannen.

Heb Ender 5 plus met silent board en een Micro Swiss all metal hotend met direct drive.
Raspberry Pi met Octoprint. En SuperSlicer.

Gister een PETG print van 6 uur gedaan en geen problemen. Daarna nog een print van 6 uur (iets ander object) en die had layer shift. Snelheid nog iets omlaag gedaan en toen ging het goed.
Net een printje van een uur gedaan en op 2 lagen layer shifts.

Als de printer langs de X as beweegt en ik hou hem tegen, dan houdt de belt de motor tegen. Dus die slipt zeker niet.

Wat kan het nog meer zijn?
Probleem is vorige week ineens begonnen (voordat ik bovenstaande oplossingen had geprobeerd). Die week had ik gewoon een aantal prints kunnen printen zonder fouten.
Als het meer dan een cm layer shift is kan de stepper motor te warm worden. Minder dan een cm is waarschijnlijk te snel bewegen/te weinig vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Brupje schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:12:
[...]

Als het meer dan een cm layer shift is kan de stepper motor te warm worden. Minder dan een cm is waarschijnlijk te snel bewegen/te weinig vermogen.
Toen het probleem zich voordeed, was de stepper motor heel warm. Vref was toen 1.3.
Layer shift was toen best groot. Weet niet meer zeker of het groter dan cm was.
Heb tot dan aantal maanden goed kunnen printen.

Toen heb ik de vref verlaagd naar 0.76. Stepper motor was toen niet meer warm.
De layer shifts die ik tot nu toe heb gehad, waren minder dan cm.

Dus als ik het goed begrijp hoef ik alleen de vref iets te verhogen.
Ik ga dat vanavond eens proberen.

Dank voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brupje

Brupje

3D nerd

Xyphoid schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:03:
[...]

Toen het probleem zich voordeed, was de stepper motor heel warm. Vref was toen 1.3.
Layer shift was toen best groot. Weet niet meer zeker of het groter dan cm was.
Heb tot dan aantal maanden goed kunnen printen.

Toen heb ik de vref verlaagd naar 0.76. Stepper motor was toen niet meer warm.
De layer shifts die ik tot nu toe heb gehad, waren minder dan cm.

Dus als ik het goed begrijp hoef ik alleen de vref iets te verhogen.
Ik ga dat vanavond eens proberen.

Dank voor de info.
Sorry, ik lees nu dat ik stepper motor type. Maar had stepper driver bedoelt. Die schakelen (kort) uit bij oververhitting, de motoren zelf wel wat meer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Brupje schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:09:
[...]

Sorry, ik lees nu dat ik stepper motor type. Maar had stepper driver bedoelt. Die schakelen (kort) uit bij oververhitting, de motoren zelf wel wat meer hebben.
Heb twee Noctua fans die de case koelen, dus denk niet dat driver heet is.
Vanavond even temp meten en voor de zekerheid vref verhogen.

- Edit -
Vref van X en Y verhoogd naar 0.9.
Eerste grote print kwam er goed uit (maar dat was de vorige keer ook zo). Net nog wat kleine printjes gedaan en die gingen ook goed.

Hier wat projectjes:
Robot heb ik uitgeprint voordat ik de layer shifts had.
Links paar brackets die verkeerd gingen.
Zonnewijzer heb ik uitgeprint nadat ik de layer shifts had en die ging helemaal goed.
Ook nog een halve benchy die voorbij de layer shift ging en die ook goed ging.
Daarna weer brackets die verkeerd gingen.
Vref omlaag gegooid en twee van de rechter brackets kunnen printen.
Daarna ging het weer mis.
Nu dus vref iets omhoog gegooid en bracket ging goed.
Nu drie afstandhoudertjes voor het plaatsen van lineare rails aan het printen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGDNbOOQtlY0nd0pRhwvJ1ZNYy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aH6OcpkIdfTNvqPsvvj6CBKS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door Xyphoid op 27-11-2021 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Kwam nog een nieuwe / recente tutorial voor Klipper op een Ender 3 tegen.
Heb hem niet helemaal bekeken maar aan de indexen / hoofdstuklken lijkt ie wel behoorlijk compleet:

#edit:
Vandaag mijn ADXL accelerometer binnen gekregen. Kijken of ik daarmee boven de 2k acceleratie kan gaan...

[ Voor 18% gewijzigd door Hoogie2004 op 26-11-2021 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Hier idem, nog helemaal nieuw wat betreft klipper, maar zojuist de bekabeling gesoldeerd en mount geprint.

Ik vind de printer nu sowieso al behoorlijk agressief t.o.v. Marlin, ik heb een voorbeeld config voor de E3 v2 gebruikt. Wel tijdens het printen de snelheden even flink omlaag gegooid.
Maar de extruder blijft nogal fel reageren en retraction/priming gaat veel te snel.

Bltouch en 10x10 mesh zijn wel gelukt, de eerste test print is ook wel redelijk gelukt. Nu nog verder kalibreren en idd de accelorometer eens proberen.

[ Voor 15% gewijzigd door sanscorp op 26-11-2021 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SacredRose
  • Laatst online: 10-10 14:19
dehardstyler schreef op maandag 22 november 2021 @ 18:51:
[...]

Ziet er goed uit. Is dat scherm bovenaan een 3D print? Zo ja, waar kan ik meer lezen over het project? Dat lijkt mij een mooie upgrade voor mijn printer. :)
De behuizing is inderdaad zelf geprint. Het is niet heel spannend hoor het was vooral even stoeien met fusion360 en meten waar de bevestigings puntem van het scherm kwamen (kwam er later pas achter dat op de CD die bij het scherm zat netjes in de handleiding alle maten en de pinout zat, best netjes van ze).

De behuizing bestaat uit 3 delen, een plaatje voor het scherm, de achterkant met nogal grote ogen om hem vast te zetten en dan het middenstuk met de bevestiging van het scherm en de uitsparingen voor de I/O en stroom. Mijn meet en ontwerpkunsten kunnen nog wel wat werk gebruiken want het past maar net.

Voor het software gedeelte ben ik eigenlijk gewoon begonnen met een kale raspbian install en heb ik eerst octoprint geinstalleerd en vervolgens de stappen gevolgd om Klipper, moonsail en klipperscreen te installeren. Dit ging opzich best makkelijk met de beschikbare stappen alleen Klipperscreen ging wat moeizaam omdat ik ingesteld had naar de desktop op te starten en later om ingelogd in de terminal te starten maar dat werkt niet en hij moet opstarten naar de terminal zonder in te loggen. Volgens mij ook nog een legacy pakket van Xserver moeten installeren.

Al met al viel het omzetten naar klipper reuze mee in mijn geval. Je hebt ook niet perse een (touch)screen nodig het scherm van de Pro zelf werkt ook nog gewoon en je kan er zelf menu’s in maken om hem te bedienen, maar een 800x480 kleuren scherm ziet er toch een stuk beter uit.

Nog even een klein foutje van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbbKfSCpDnUs37X5jpaihk9DHm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VdZoON3mbhnIqnpCN3a8gbGL.jpg?f=fotoalbum_large
Bijna 2,5 cm bridge met een 90 graden hoek en dan nog een stukje voor hij weer ondersteuning had. Niet goed gekeken naar alle overhangs in de slicer en kwam er pas later achter dat hij 0 ondersteuning had op die hoek. Lijkt erop dat allen die laag echt mislukt is maar verder heeft hij het goed gered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-10 16:29

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Ik krijg maandag mijn Ender 3 V2 binnen en wil natuurlijk direct aan de gang (ook met upgrades ;))

Ik ga uiteraard eerst instellen en de 20x20 Cube instellen maar lees al bijzonder veel over must have upgrades.

Zo is een andere extruder nieuwe bedveren (of rubber busjes) en capricorn tubes bijna een noodzaak als ik het zo lees maar zijn er andere zaken die ik echt niet mag missen om een goede start te maken.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jesse-
Rubman schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:20:
Ik krijg maandag mijn Ender 3 V2 binnen en wil natuurlijk direct aan de gang (ook met upgrades ;))

Ik ga uiteraard eerst instellen en de 20x20 Cube instellen maar lees al bijzonder veel over must have upgrades.

Zo is een andere extruder nieuwe bedveren (of rubber busjes) en capricorn tubes bijna een noodzaak als ik het zo lees maar zijn er andere zaken die ik echt niet mag missen om een goede start te maken.
Stuggere veren maken je leven wel een stuk makkelijker. Maar direct een andere extruder of een capricorn tube is echt niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:07
Rubman schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:20:

Zelf heb ik stuggere veren (die gele) en een 3Dtouch (BLtouch-kloon). Daarnaast print op op de glaszijde van de plaat (onderkant) met 3Dlac. De normale kant wou bij mij onmogelijk hechten, maar zo gaat het perfect.

Verder uit veiligheidsoverwegingen adereindhulzen aangebracht op de draden bij het moederbord. Zie YouTube: Install Ferrules on Ender-3 V2 Wiring

[ Voor 12% gewijzigd door dennistd op 27-11-2021 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:04
Ik heb net een Ender 3 v2 gekocht, maar ik vind dat de frame delen slecht op elkaar aansluiten, waardoor het geheel erg wiebelig aanvoelt. Alleen heel stevig aandraaien van bouten kan dat verhelpen, maar ik wil eigenlijk al van die instabiliteit af voordat ik bouten in ga draaien.

Ik heb al gekeken of ik met rvs ringetjes tussen de frame delen de instabiliteit kan verhelpen, maar dat werkt niet.

Heeft iemand hier enig idee welk probleem ik bedoel? Want zo niet, dan maak ik morgen even een video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abracadaver79
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 30-09 16:15
Een vraagje. Ik heb vandaag een silent moederboard 4.2.7 geïnstalleerd. Hierop is een BLtouch die ik al had aangesloten.

Volgens de handleiding moet ik nadat ik de firmware heb geïnstalleerd de printer een autohome uitvoeren en daarna de Probe Z offset afstellen. Echter kan ik de Z ofset niet dicht genoeg naar het bed brengen, er blijft grofweg een cm ruimte.

Ik gebruik firmware die ik van de ender site heb gehaald, Marlin2.0.1 BLtouch V1.3.1 TMC2225with-adapter firmware.
De BLtouch is aangesloten via de adapter en de Z axis poort

Iemand een idee wat het probleem kan zijn en hoe ik dit kan verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Jyers firmware/config installeren, dan kan je de Z offset via het LCD scherm regelen.

Jyers is een configuratie variant op de stock Marlin.

Je BLtouch moet ingeklapt ook plm. 2mm boven de nozzle zitten, dan zit je op de juiste hoogte.

[ Voor 51% gewijzigd door sanscorp op 27-11-2021 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Ik heb lineaire rails op mijn Ender 5 Plus gezet.
Heb ook een Micro Swiss direct drive. Helaas is er door de uitstulpingen op de plaat een ruimte van een centimeter tussen de rails en de plaat. Kan dit kwaad voor precieze bewegingen?
Als ik een keer zin heb, wil ik die uitstulpingen weghalen. Maar tot dan moet het maar zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MlA5SJPxrNAh4zFdMeV0CLF8JzA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NUoJkMwdTIVFL9DICpTxgFaX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LpX0x8m5fCAx7RhbVd84JYE-6jQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XoguEmNjtbGFuhho2QGTrA06.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 17:13
Iemand enig idee waar je in Nederland voor leuk geld die gele veren kunt krijgen? Ik blijf maar levellen met die standaard veren en heb weinig zin om een paar weken te wachten op ome Ali ;-)

Prijzen op Bol gaan we heel erg door het dak, maar natuurlijk mag iemand er best wat aan verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-10 13:11
Llewy schreef op zondag 28 november 2021 @ 12:07:
Iemand enig idee waar je in Nederland voor leuk geld die gele veren kunt krijgen? Ik blijf maar levellen met die standaard veren en heb weinig zin om een paar weken te wachten op ome Ali ;-)

Prijzen op Bol gaan we heel erg door het dak, maar natuurlijk mag iemand er best wat aan verdienen.
Je hebt een 3D printer he? :)
Als je deze print en onder je veren stopt staan ze ook goed op spanning:

https://www.thingiverse.com/thing:3464335

Printkosten €0.03 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 17:13
Snelletomaat schreef op zondag 28 november 2021 @ 12:21:
[...]

Je hebt een 3D printer he? :)
Als je deze print en onder je veren stopt staan ze ook goed op spanning:

https://www.thingiverse.com/thing:3464335

Printkosten €0.03 :)
Hé, die had ik nog nooit ergens gezien. Gelijk maar door de printer, dank! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melmer
Uruk-Hai schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 18:20:
Ik heb net een Ender 3 v2 gekocht, maar ik vind dat de frame delen slecht op elkaar aansluiten, waardoor het geheel erg wiebelig aanvoelt. Alleen heel stevig aandraaien van bouten kan dat verhelpen, maar ik wil eigenlijk al van die instabiliteit af voordat ik bouten in ga draaien.

Ik heb al gekeken of ik met rvs ringetjes tussen de frame delen de instabiliteit kan verhelpen, maar dat werkt niet.

Heeft iemand hier enig idee welk probleem ik bedoel? Want zo niet, dan maak ik morgen even een video.
Heb je een idee waar het vandaan komt? Zijn de extrusie profielen niet recht (haaks) gezaagd? Ipv ringen misschien aluminium folie in meerdere laagjes zoveel als nodig gebruiken om het frame wat te shimen (en haaks te krijgen). Ik zou wel gewoon die bouten aan gaan draaien en kijken of je het haaks kunt krijgen ipv van te voren zorgen maken of het wel netjes op elkaar aansluiten.

En anders toch even een video/foto van het probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:04
Ipv ringen misschien aluminium folie in meerdere laagjes zoveel als nodig gebruiken om het frame wat te shimen (en haaks te krijgen).
Dat is het idee waar ik zelf niet op kon komen!

Bedankt :)
Pagina: 1 ... 130 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie