• MC Taz Man
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 26-11 14:52
MikeOO schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 07:58:
[...]

Gebruik deze nu al maanden in zowel PLA als PET-G Devil Design en prijs kwaliteit is prima.

Pas en 2Kg rol PET-G besteld die nog een paar euro voordeliger is. Maar het zijn we grote rollen >:)
Heb geen goede ervaringen met PET(G)... Verstopte nozzle vooral. Kan dat liggen aan het feit dat de rol al een tijd open is? Of is het een instellingen probleem?

Heb wel een temp-toren geprint van dat spul & de overige prints gedaan op de temperatuur die het beste uit de toren kwam.

Spawned scorned, abhorred by the aerial, She was the light of the world going down, War-torn, forlorn and malarial, She was found, Born in a burial gown

• MikeOO
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 07:17
MC Taz Man schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:37:
[...]

Heb geen goede ervaringen met PET(G)... Verstopte nozzle vooral. Kan dat liggen aan het feit dat de rol al een tijd open is? Of is het een instellingen probleem?

Heb wel een temp-toren geprint van dat spul & de overige prints gedaan op de temperatuur die het beste uit de toren kwam.
Klinkt voor mij als een te lage temperatuur waarmee je print. Print het zelf op 230 graden. Als het niet goed kan smelten dan loopt het dus niet lekker door je hotend/nozzle en zou je een verstopping kunnen krijgen.

Zelf print ik vrijwel alles tegenwoordig in PET-G.
Qua prijs gelijk aan PLA en het kan beter tegen warmte en de zon en is ook iets sterker.
Aangezien veel dingen hier in de zon hangen of op een warme plek is het makkelijker om het gelijk hiermee te doen en vervormt het niet. Dingen in de tuin die al ruim 2 jaar in de volle zon staan te bakken met een hitte golf >:) Dat hoef je met PLA niet te proberen.

Maar goed dat is een persoonlijke keus uiteraard.

Zou beginnen om de temp eens op te voeren en mocht het niet mooi worden verlaag je het met 5 graden en zo zoeken naar de beste temp.

• TTROX
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 25-11 14:10
MC Taz Man schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:37:
[...]

PETG is zeer hygroscopisch, oftewel deze trekt veel vocht uit de lucht aan en als deze een tijd open is geweest moet het eigenlijk gedroogd worden als je tegen slechte resultaten aanloopt zoals stringing, poppende geluidjes bij nozzle extruderen en slecht oppervlak.
Verstopte nozzle klinkt meer als een te lage temperatuur of te dicht op je printbed (mits je puur PETG gebruikt). Zelf print ik PETG op 240C

Voor PETG met toevoegingen( PETG+Carbon Fiber) wordt wel eens aangeraden om een .6 Nozzle te gebruiken ipv .4 vanwege de verstoppingen.

• TTROX
Llewy schreef op maandag 8 november 2021 @ 17:51:
Nu heb ik dit topic al aardig doorgespit, maar komende week komt mijn eerste printer, een Ender 3 V2. Ik heb al een hoop gezien over upgrades, maar wil er zo eens mee beginnen. Ik mis alleen een tip over welke filament ik het beste waar kan kopen. In Nederland heb ik begrepen, maar welk merk bij welke shop is een aanrader?

Edit: ik bedoel PLA natuurlijk.
Bijna alle merken zijn wel goed tegenwoordig.
Ik heb Jupiter PLA en REAL PLA (123-3d.nl) PLASTICZ PLA (plasticz.nl) en EcoPLA(3djake.nl) geprobeerd en ik vond de resultaten allemaal wel dicht bij elkaar liggen.
Ik denk dat de volgende eSUN PLA+ wordt (amazon.nl) gezien hun ABS+ en PETG mij goed bevalt.

Alle bovenstaande shops zijn goed, maar 3djake is duits en heeft z'n magazijn daar ook volgens mij.
Verzendtijd is iets langer bij die shop.

• MC Taz Man
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 26-11 14:52
Dank @ jullie 2 :D. Ik zal nog een poging doen, na uitdrogen. Enige ervaring met drogen en over? Op YT heeft men het er wel eens over, maar geen idee hoe lang & welke temp. Mijn oven kan tot 30 graden, FYI

[edit]
Volgens deze site, 60-65C, 4 uur minimum

[Voor 22% gewijzigd door MC Taz Man op 09-11-2021 15:51. Reden: Meer info]

Spawned scorned, abhorred by the aerial, She was the light of the world going down, War-torn, forlorn and malarial, She was found, Born in a burial gown

• TTROX
Ik heb PETG wel eens 4 a 5 uur in de oven gehad op 65C.
Volgende keer ga ik toch wel 5 a 10c lager want op sommige plekken leek het filament toen toch her en der 'vast' te zitten.
Het zat niet aan elkaar vast maar meer klem op de rol leek het.
Ik heb de spoel toen afgerold en weer opnieuw opgerold, het was gelukkig al een redelijk gebruikte spoel.
Volgende keer ga ik liever wat lager in temperatuur en een uurtje meer in de oven.

Resultaat was wel prima trouwens en leerzaam om eens uit te proberen met een oude spoel (die toch bijna op is & een slecht print resultaat geeft)

• DaVaMa
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 19-11 22:59
Sinds een tijdje een all metal hotend van Swiss op mijn Ender 3 gezet, merk er nou niet heel veel van (print eigenlijk alleen PLA, dus was misschien ook niet zo boeiend) behalve dan dat filament wisselen echt een crime is geworden, krijg het er bijna niet meer uit... Iemand anders ook last van?

En nog even een printje waar ik mee bezig ben gewest, hydrocultuursysteempje ben ik mee bezig

Ik moet nog een goede slang om het water naar boven te brengen, en iets verzinnen hoe ik hem elke zoveel tijd een paar seconden aan kan laten slaan, iets iets arduino + relais oid.

• smitae
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 10:35
DaVaMa schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:34:
Sinds een tijdje een all metal hotend van Swiss op mijn Ender 3 gezet, merk er nou niet heel veel van (print eigenlijk alleen PLA, dus was misschien ook niet zo boeiend) behalve dan dat filament wisselen echt een crime is geworden, krijg het er bijna niet meer uit... Iemand anders ook last van?

En nog even een printje waar ik mee bezig ben gewest, hydrocultuursysteempje ben ik mee bezig
[Afbeelding]

Ik moet nog een goede slang om het water naar boven te brengen, en iets verzinnen hoe ik hem elke zoveel tijd een paar seconden aan kan laten slaan, iets iets arduino + relais oid.
Leuk ding, gaat dat goed komen met water + PLA? Of ga je er nog iets van coating op maken ofzo?
Dacht dat juist dit soort dingen beter met PETG zou kunnen?

Ik heb zelf ook wel eens zitten te denken om mijn hot-end te vervangen, maar zoals je aangeeft, ik print zelf alleen maar PLA. Dus hoe nuttig is het. Op dit moment print alles zonder problemen.
Vervanging zou ik dan doen om het vervangen en het knutselen aan de printer, ik geloof er niet zoveel van dat het heel veel effect heeft bij alleen PLA printen. En je feedback lijkt dat te ondersteunen.

• DaVaMa
smitae schreef op woensdag 10 november 2021 @ 07:34:
[...]

Leuk ding, gaat dat goed komen met water + PLA? Of ga je er nog iets van coating op maken ofzo?
Dacht dat juist dit soort dingen beter met PETG zou kunnen?

Ik heb zelf ook wel eens zitten te denken om mijn hot-end te vervangen, maar zoals je aangeeft, ik print zelf alleen maar PLA. Dus hoe nuttig is het. Op dit moment print alles zonder problemen.
Vervanging zou ik dan doen om het vervangen en het knutselen aan de printer, ik geloof er niet zoveel van dat het heel veel effect heeft bij alleen PLA printen. En je feedback lijkt dat te ondersteunen.
Hij lijkt wel waterdicht te zijn, heb wat vasemode plantenpotten geprint ook en die zijn met een single wall al waterdicht, dit lijkt me dus ook wel goed zo. Moet wel zeggen, nu je het zegt, het is weinig moeite om even wat resin te mengen en hem een laklaagje te geven natuurlijk, doe ik misschien nog wel!

Ik heb een rol ABS liggen die ik een keer wil printen, en dan vond ik het wel prettig dat ik geen tubing heb die misschien te heet zou kunnen worden.

• sanscorp
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 07:57
Heb je geen heatcreap waardoor je het filament er lastiger uit krijgt?

• mphilipp
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 10:59
Nooit gehad eigenlijk. Ik heb heel even met een Microswiss gewerkt, maar dat ging altijd wel goed (zodra ik 'm goed in elkaar had gezet). Misschien moet je toch nog eens even de boel uit elkaar halen om te kijken of alles écht goed aansluit.

Поехали! - Mijn Spacenerd Tweakblog

• AteGjalt
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 08:49

...

Heb daar geen last van als ik PLA wissel met de MS, zet de hotend op 180 en trek het moeiteloos los. Heb wel de DIY direct drive, dus hoef t niet door de bowden te trekken.

Voor je pompje kan je ook kijken naar een programmeerbaar timer relais, hoef je alleen maar tijden in te stellen.

• dehardstyler
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 08:42
Llewy schreef op maandag 8 november 2021 @ 17:51:
Nu heb ik dit topic al aardig doorgespit, maar komende week komt mijn eerste printer, een Ender 3 V2. Ik heb al een hoop gezien over upgrades, maar wil er zo eens mee beginnen. Ik mis alleen een tip over welke filament ik het beste waar kan kopen. In Nederland heb ik begrepen, maar welk merk bij welke shop is een aanrader?

Edit: ik bedoel PLA natuurlijk.
Ik ben pas net begonnen met printen, dus misschien is mijn mening niet heel veel waard, maar ik print erg mooie dingen met GST 3D filament. Als je 10 rollen haalt zijn ze een tientje per rol van een KG, met gratis verzending. Het enige wat ik er op aan te merken heb is dat kern van de spoel niet heel netjes is, maar dat is alles.

Vraagje aan de rest: Ik heb stalen nozzles gekocht op Aliexpress, van Kishang of zoiets. "Gewoon" 0.4MM. Maar als ik met deze nozzle print, dan krult het filament naar boven om de nozzle heen zeg maar. Hoe zou dit kunnen komen? Ik ben daarna weer terug gegaan naar de standaard (ik gok messing) nozzle die bij de Ender 3 Pro zat en daarna kon ik gelijk weer goed printen. In beide gevallen heb ik het bed opnieuw geleveld, ik snap er niks van. :P

[Voor 21% gewijzigd door dehardstyler op 10-11-2021 09:23]

• Hoogie2004
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 10:01

Hoogie2004

Whohooooo

dehardstyler schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:18:
[...]

Vraagje aan de rest: Ik heb stalen nozzles gekocht op Aliexpress, van Kishang of zoiets. "Gewoon" 0.4MM. Maar als ik met deze nozzle print, dan krult het filament naar boven om de nozzle heen zeg maar. Hoe zou dit kunnen komen? Ik ben daarna weer terug gegaan naar de standaard (ik gok messing) nozzle die bij de Ender 3 Pro zat en daarna kon ik gelijk weer goed printen. In beide gevallen heb ik het bed opnieuw geleveld, ik snap er niks van. :P
Ik heb ook niks als issues met (gehard) stalen nozzles gehad... Sindsdien geswitched naar nickel-plated copper nozzles, en dat is nu mijn favoriet. Ik print (nog) niet met abrasive spul zoals carbon-fibre / wood e.d.

Als ik het goed begrijp is nickel-plated copper iets sterker als brass, en is de warmtegeleiding ook super.

My iRacing profile | Mijnzestal.nl handboogadministratie | Strava

• dehardstyler
Hoogie2004 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:37:
[...]

Ik heb ook niks als issues met (gehard) stalen nozzles gehad... Sindsdien geswitched naar nickel-plated copper nozzles, en dat is nu mijn favoriet. Ik print (nog) niet met abrasive spul zoals carbon-fibre / wood e.d.

Als ik het goed begrijp is nickel-plated copper iets sterker als brass, en is de warmtegeleiding ook super.
Dank voor je antwoord! Kun je mij een bepaalde nozzle aanraden? Of een merk?

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

dehardstyler schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:24:
[...]

Dank voor je antwoord! Kun je mij een bepaalde nozzle aanraden? Of een merk?
Ik gebruik de nickel plated copper nozzle die bij mijn Pheatus hotend zat, erg over te spreken:
https://www.phaetus.com/plated-copper-nozzle/

Hij is harder als de standaard brass nozzle, en als ik het goed begrijp geleid ie ook warmte nog iets beter als de brass...:
https://www.phaetus.com/brass-nozzle/

Ik moet los nog eens wat maatjes bijkopen, maar ik heb dus nog niet gezocht naar een reseller van deze dingen.

[Voor 9% gewijzigd door Hoogie2004 op 10-11-2021 11:04]

• DaVaMa
mphilipp schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:49:
[...]

Nooit gehad eigenlijk. Ik heb heel even met een Microswiss gewerkt, maar dat ging altijd wel goed (zodra ik 'm goed in elkaar had gezet). Misschien moet je toch nog eens even de boel uit elkaar halen om te kijken of alles écht goed aansluit.
Net mijn clog verwijdert, filament zat vast halverwege dat koelstukje, alsof ie in zichzelf vast gedraaid was, erg vreemd, helaas dat plastic dingetje gesloopt die mij bowden vasthield dus die ff besteld en dan morgen weer aan de slag.

Verder zat ie toch echt wel strak in elkaar, geen idee waar het anders door komt, op internet wel iets gevonden dat ik misschien altijd even eerst een klein beetje moet extruden voordat ik hem eruit trek, ga dat eens proberen.
AteGjalt schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:13:
[...]
Voor je pompje kan je ook kijken naar een programmeerbaar timer relais, hoef je alleen maar tijden in te stellen.
Als ik dit google krijg ik wel stukjes elektronika maar dat ken ik allemaal niet, hoe werkt zo een ding? Is dat gewoon draadjes aan 1 kant draadjes aan de andere kant en instellen? Want dan kan ik gewoon mijn voeding open knippen denk ik, zo een ding ertussen en gaan?

• AteGjalt
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 08:49
DaVaMa schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:51:
Als ik dit google krijg ik wel stukjes elektronika maar dat ken ik allemaal niet, hoe werkt zo een ding? Is dat gewoon draadjes aan 1 kant draadjes aan de andere kant en instellen? Want dan kan ik gewoon mijn voeding open knippen denk ik, zo een ding ertussen en gaan?
Zoekopdracht is "Digital timer relay", Google vind dan genoeg aanbieders zoals ali en amazon.

Meestal zit er wel een beknopte handleiding bij hoe je em in moet stellen met de vier knopjes, maar idd voeding aan de ingang, instellen en daarna de gebruiker aan de uitgangen gaan.
Let wel op het voltage dat het relais nodig heeft tov je voeding.
Je kan zo'n relais instellen voor x tijd aan en y tijd uit, daarna gaat hij met die instellingen aan-uit-aan-uit etc.....

• Rincewind
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 25-11 22:43

Rincewind

Take me in your arms tonight

Iemand goede 11-11 aanbiedingen gezien voor 'onze' Ender's? Nog ergens goedkoop filament?

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

• sjirafje
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 02:36

sjirafje

Come get some!

Al op aliexpress, banggood, dx etc gekeken? Ik vind het aanbod nogal matig dit jaar. In het 11.11 topic gebeurt helemaal niets. Ik heb vorig jaar op 11.11 mijn ender 5 plus voor ca €350 gescoord, maar dergelijke actie's zie ik nu niet voorbij komen. Misschien bewaren ze de acties tot black friday? 3djake had vorig jaar met black friday wel acties.

"I've had it with these motherf*cking snakes on this motherf*cking plane!"
Samuel L. Jackson, Snakes on a Plane

• sugarlevi01
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 11:05
dehardstyler schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:18:
[...]

Ik ben pas net begonnen met printen, dus misschien is mijn mening niet heel veel waard, maar ik print erg mooie dingen met GST 3D filament. Als je 10 rollen haalt zijn ze een tientje per rol van een KG, met gratis verzending. Het enige wat ik er op aan te merken heb is dat kern van de spoel niet heel netjes is, maar dat is alles.

Alleen de transparante/fluorescente kleuren van gst3d ben ik niet zo blij mee. Die lijkt vervuild te zijn, in ieder geval ging het 'aankoeken' in mijn nozzle, en kreeg ik er zwarte vlokken uit, en een steeds weer verstopte nozzle, met nog meer zwarte vlokken. Wat een drama. Grotere nozzle ging beter.

Heb je met die stalen nozzles wel iets heter geprint? Een graad of tien?

Trianglelabs, en phaetus, staan beide goed bekend als nozzle makers. Op banggood, vaak een ietsje goedkoper dan via ali.
Rincewind schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:47:
Iemand goede 11-11 aanbiedingen gezien voor 'onze' Ender's? Nog ergens goedkoop filament?
Volgens mij gewoon de standaard aanbiedingen.

Eryone3d, heeft weer de standaard 50% korting. En volgens mij via ali, net iets goedkoper.
Sunlu, dankzij verzendkosten, nog steeds het goedkoopste via enotepad.shop.

• Tetsuo55
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 29-11 08:05

Tetsuo55

*~*GrahF Emperor of Darkness*~

sugarlevi01 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:43:
[...]

Wil je per se een creality?

Er worden momenteel een hoop Artillery Sidewinder x1's in de uitverkoop gegooid, voor zo'n 200-230 euro. Moet je er alleen zelf even een bedlevelprobe bijbestellen, er in pluggen, en ok, andere firmware erop zetten.

Nieuwe versies, en ook de Pro versie van de Genius, zijn volgens mij wel standaard uitgerust met een probe.

Zijn mooie apparaten, vooral die Sidewinder zo in de uitverkoop voor die prijs. Solide, stil, direct drive.
Waar zie je de sidewinder voor die prijs?

• sugarlevi01
Tetsuo55 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:00:
[...]

Waar zie je de sidewinder voor die prijs?
Ik heb een linkje gepost, ergens tussen dat bericht en later Zijn te vinden op aliexpress.
Een aantal shops hebben ook couponnen, waar je mooie korting mee kunt krijgen.

En banggood heeft de Artillery Genius voor 170. Ook een mooi apparaat.

• Damian
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 10:49

Damian

Insane Obtrusion

Tweakers hier die Klipper hebben draaien op een Ender 3 Pro? welke config hebben jullie gebruikt voor een 4.2.7 bordje. De Generic of gewoon de Ender 3 Pro config?

Ieri ero quiete perché oggi sarò la tempesta

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Damian schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:57:
Tweakers hier die Klipper hebben draaien op een Ender 3 Pro? welke config hebben jullie gebruikt voor een 4.2.7 bordje. De Generic of gewoon de Ender 3 Pro config?
Ik heb het draaien op een 4.2.2 bordje, maar heb wel (deels) deze 4.2.7 voorbeeld config gebruikt:
https://github.com/Klippe...neric-creality-v4.2.7.cfg

• dehardstyler
sugarlevi01 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 17:20:
[...]

Alleen de transparante/fluorescente kleuren van gst3d ben ik niet zo blij mee. Die lijkt vervuild te zijn, in ieder geval ging het 'aankoeken' in mijn nozzle, en kreeg ik er zwarte vlokken uit, en een steeds weer verstopte nozzle, met nog meer zwarte vlokken. Wat een drama. Grotere nozzle ging beter.

Heb je met die stalen nozzles wel iets heter geprint? Een graad of tien?

Trianglelabs, en phaetus, staan beide goed bekend als nozzle makers. Op banggood, vaak een ietsje goedkoper dan via ali.
Ahh oke, bedankt voor de info! Ik heb alleen nog met de normale PLA+ kleuren geprint.

Wat betreft de temperatuur: ik heb gewoon 210 aangehouden nog steeds. Ik zal eens kijken of een hogere temperatuur het misschien oplost.

Bedankt voor de nozzle tips, ik zal eens kijken op Banggood! :)

• dehardstyler
Hoogie2004 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:24:
[...]

Ik heb het draaien op een 4.2.2 bordje, maar heb wel (deels) deze 4.2.7 voorbeeld config gebruikt:
https://github.com/Klippe...neric-creality-v4.2.7.cfg
Werkt dit beter dan de standaard Marlin code? Ik heb toevallig net een Creality 4.2.7 bord geinstalleerd.

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

dehardstyler schreef op donderdag 11 november 2021 @ 17:23:
[...]

Werkt dit beter dan de standaard Marlin code? Ik heb toevallig net een Creality 4.2.7 bord geinstalleerd.
Ik ben er super tevreden mee. Ff afstellen in het begin (pressure advance en input shaping), maar ik print nu op :
100mm/s alle walls
125mm/s infill
75 mm/s voor top/bottom

En dat met 2k mm/s/s acceleratie.

Print tijden zijn een klap sneller, en de kwaliteit is beter als eerdere prints met marlin...

• dehardstyler
Hoogie2004 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 18:17:
[...]

Ik ben er super tevreden mee. Ff afstellen in het begin (pressure advance en input shaping), maar ik print nu op :
100mm/s alle walls
125mm/s infill
75 mm/s voor top/bottom

En dat met 2k mm/s/s acceleratie.

Print tijden zijn een klap sneller, en de kwaliteit is beter als eerdere prints met marlin...
Wauw, dat is inderdaad een stuk sneller! Dan ga ik het zeker ook even proberen.

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

dehardstyler schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:05:
[...]

Wauw, dat is inderdaad een stuk sneller! Dan ga ik het zeker ook even proberen.
Het ombouwen / configureren van de software kostte me een avondje, caliberen ook. Maar het leverde meer op als welke upgrade tot nu toe...

Deze benchy was 50 minuten, met een licht verkeerde pressure advance setting.

En een ander hobby project, eerste versie duurde 14 a 15 uur met marlin, nu net onder de 7 uur, en het resultaat is beter (maar er komt nog een iteratie :+)

[Voor 5% gewijzigd door Hoogie2004 op 11-11-2021 19:22]

• dehardstyler
Ik heb nou ook weer wat moois, echt om gek van te worden:

Vanmiddag heb ik 3 keer geprobeerd een Pi Zero case te printen, dat zag er zo uit (let vooral op de gaten voor de HDMI en stroomaansluitingen):

Deze zijn met Superslicer geprint maar de support werkte niet mee. De 4de heb ik met Cura geprint, die ging eindelijk goed:

En ineens zijn de gaten omgedraaid. :(

Als ik nu hetzelfde model weer importeer in Cura zijn de gaten weer omgedraaid:

Wat is dit voor hekserij? :P

• sugarlevi01
dehardstyler schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:17:
Ik heb nou ook weer wat moois, echt om gek van te worden:

Vanmiddag heb ik 3 keer geprobeerd een Pi Zero case te printen, dat zag er zo uit (let vooral op de gaten voor de HDMI en stroomaansluitingen):

[Afbeelding]

Deze zijn met Superslicer geprint maar de support werkte niet mee. De 4de heb ik met Cura geprint, die ging eindelijk goed:

[Afbeelding]

En ineens zijn de gaten omgedraaid. :(

Als ik nu hetzelfde model weer importeer in Cura zijn de gaten weer omgedraaid:

[Afbeelding]

Wat is dit voor hekserij? :P
Ik heb echt geen idee. Maar ik vind het wel heel grappig.

Iets ergens gespiegeld?
Zat er niet een versie met omgedraaide gaten in de download?

• mphilipp
Hoogie2004 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:21:
[...]
Het ombouwen / configureren van de software kostte me een avondje, caliberen ook. Maar het leverde meer op als welke upgrade tot nu toe...
Mooi resultaat hoor! Dat motiveert mij om er ook echt werk van te maken. Sowieso goed om vast wat met Klipper te kunnen spelen. De SD met de Marlin firmware bewaar ik wel zodat ik 'm in 1 klap terug kan zappen.
Er gaat toch wel op termijn een Voron komen ben ik bang. Ik was tot nu toe een beetje gefocussed op de 2.4, maar heb nu gezien dat de Trident een iets simpelere build is en feitelijk dezelfde snelheid en kwaliteit biedt.

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

mphilipp schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 00:50:
[...]

Mooi resultaat hoor! Dat motiveert mij om er ook echt werk van te maken. Sowieso goed om vast wat met Klipper te kunnen spelen. De SD met de Marlin firmware bewaar ik wel zodat ik 'm in 1 klap terug kan zappen.
Er gaat toch wel op termijn een Voron komen ben ik bang. Ik was tot nu toe een beetje gefocussed op de 2.4, maar heb nu gezien dat de Trident een iets simpelere build is en feitelijk dezelfde snelheid en kwaliteit biedt.
Hier beetje dezelfde reden, ooit wil ik wel een Voron dus goed voor de ervaring. Daarnaast is de Ender wat beter en sneller zodat ik er langer mee kan overbruggen.

• mphilipp
Hoogie2004 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 06:58:
[...]
Hier beetje dezelfde reden, ooit wil ik wel een Voron dus goed voor de ervaring. Daarnaast is de Ender wat beter en sneller zodat ik er langer mee kan overbruggen.
Alleen heeft Klipper (eigenlijk Mainsail of Fluid) weer niet al die plugins die Octoprint heeft, alhoewel je Octo gewoon kunt blijven gebruiken natuurlijk.

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

mphilipp schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:13:
[...]

Alleen heeft Klipper (eigenlijk Mainsail of Fluid) weer niet al die plugins die Octoprint heeft, alhoewel je Octo gewoon kunt blijven gebruiken natuurlijk.
Ik gebruik Fluiddpi, maar ik mis eigenlijk niks.
Ik gebruikte in octoprint eigenlijk ook weinig plugins overigens, dus misschien daarom :+

• mphilipp
Hoogie2004 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:57:
[...]
Ik gebruikte in octoprint eigenlijk ook weinig plugins overigens, dus misschien daarom :+
Nou, er zat een vreselijk handige in die mij wel eens gered heeft: je kunt daarmee een gebied op je build plate uitsluiten. Dat is handig als je bv 3 items tegelijk print en eentje gaat fout. Teken er een circel of een vierkantje omheen, en Octo zorgt ervoor dat die coordinaten worden genegeerd. Zo kan ie de andere 2 af maken, zonder dat je je 22 uur print die al voor 75% klaar was moet afbreken...

En afhankelijk van wat je allemaal doet en hoe je je spullen gebruikt/workflow enzo zijn er nog wel een paar handige dingetjes.

• Rincewind

Rincewind

dehardstyler schreef op donderdag 11 november 2021 @ 17:23:
[...]
Hier een andere erg tevreden Klipper gebruiker. Ik heb dan wel de combi van een RasPI 4 en een SKR mini E3 V2 bordje maar het werkt perfect. Ik heb ook de Telegram-bot geinstalleerd dus krijg gedurende een print iedere keer een berichtje over de status :) Nu nog aan de slag met een ADXL345 om de pressure advance goed in te stellen en dus een hogere snelheid/betere kwaliteit te bereiken. Er moet natuurlijk wel wat te tweaken zijn ;)

• dehardstyler
sugarlevi01 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 22:33:
[...]

Ik heb echt geen idee. Maar ik vind het wel heel grappig.

Iets ergens gespiegeld?
Zat er niet een versie met omgedraaide gaten in de download?
Ja ik vond het ook grappig, en zag het ook pas toen ik de Pi erin drukte met veel geweld.
Ik heb de folder gecheckt maar er is echt maar 1 versie, zo gek dit. _O-
Het moet gespiegeld zijn, maar hoe dan haha?

Ik heb wel de Gcode nog van deze verkeerde print, helaas niet meer het Cura project zelf. Kan ik deze Gcode reconstrueren naar een model weer? Ben nou erg benieuwd hoe dit kan.

• dehardstyler
Rincewind schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:18:
[...]
Hier een andere erg tevreden Klipper gebruiker. Ik heb dan wel de combi van een RasPI 4 en een SKR mini E3 V2 bordje maar het werkt perfect. Ik heb ook de Telegram-bot geinstalleerd dus krijg gedurende een print iedere keer een berichtje over de status :) Nu nog aan de slag met een ADXL345 om de pressure advance goed in te stellen en dus een hogere snelheid/betere kwaliteit te bereiken. Er moet natuurlijk wel wat te tweaken zijn ;)
Dat klinkt goed allemaal en die Telegram bot klinkt ook perfect, dat ga ik zeker ook instellen! :)

• lexvanas
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 11:15
dehardstyler schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:53:
[...]

Het moet gespiegeld zijn, maar hoe dan haha?
In Cura zit standaard een mirror-functie, als je deze aanklikt is het vrij eenvoudig om per ongeluk een model te spiegelen.
Zelf gebruik ik deze functie vooral bij het maken van stempels, waarbij de vorm juist gespiegeld moet zijn.

• dehardstyler
lexvanas schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 12:07:
[...]

In Cura zit standaard een mirror-functie, als je deze aanklikt is het vrij eenvoudig om per ongeluk een model te spiegelen.
Zelf gebruik ik deze functie vooral bij het maken van stempels, waarbij de vorm juist gespiegeld moet zijn.
Bingo! Dat is inderdaad precies wat er gebeurd is zie ik nu. Ik was opzoek naar de "face selector" zodat de juist kant onderop komt en heb inderdaad daar zitten klikken. 8)7

• HugoBoss1985
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 01-12 20:36
Met een nieuwe Ender 3 V2 loop ik tegen een zorgen puntje aan al direct met het monteren van de Z-as.

De boringsgaten in de linker montage van de Z-as (waar dadelijk de spindel en spindel motor op komt) zijn uit het center geboord.
Oftewel deze montage kan op twee manier gemonteerd, maar dan komen de gaten een stuk verder naar links of naar rechts te zitten (afhankelijk van montage) t.o.v. het centrum (dat is volgens mij de gefreesde lijn in het midden van het profiel?)

Ik zie hier ook aan één kant een soort van markering waar ik niets over kan vinden online.
Wellicht dat dit de oriëntering moet aanduiden?

Ik maak me een beetje zorgen dat de spindel hierdoor nooit goed te monteren/uit te lijnen is...

[Voor 55% gewijzigd door HugoBoss1985 op 12-11-2021 12:59]

Corsair 200R - CM V550M - Gigabyte Z390 Elite - i7 9700k @ 5,0 1,34v - Noctua NH-D15S- 16gb G-skill CL15 3600 @ CL14 1,44v - MSI GTX 970 Gaming - Samsung 970 EVO 512 - Windows 10 Pro 64

• sanscorp
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 07:57
Die "markering" is een frees foutje. Niet in het midden geboord hoeft niet rampzalig te zijn, gewoon verder monteren en in hrt ergste geval kan je de gaten iets opboren waardoor je meer speelruimte krijgt

• sympa
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 22-11 10:08
@MC Taz Man en @TTROX ik droog mijn PETG met silica gel (of kleikorreld). Van die zakjes die verkocht worden voor in de auto, tegen condens. De Action heeft die voor 2,78.
Als je die in een afgesloten container doet met het filament er bij wordt het (na een hele tijd, dat wel) prima droog. Minder stringing en geen brosheid.
De silicagel kan je dan weer in de oven drogen bij 100-110 graden (met de magnetron heb ik nooit geprobeerd).

• Borkus
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 01-12 22:17
Vanmiddag deze binnengekregen besteld bij enotepad voor 40 dollar inclusief een rol filament naar keuze. Handig dat de 15% kortingscode
overal te gebruiken is 😎

• Xyphoid
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 30-11 00:13
Deze week voor het eerst PETG geprobeerd, maar ik krijg het niet voor elkaar om de lagen aan elkaar te laten smelten.

Ik heb een Micro Swiss all metal hotend met direct drive op mijn Ender 5 Plus. Print perfect met PLA.
Heb ook een noctuA 12v 40x40x20mm op de hotend gezet. Zit voor nu aan de buitenkant van de shroud, omdat ie niet aan de binnenkant past. Part cooling fan is uit.

Filament is een nieuwe rol Real PETG.
Geprobeerd op 230, 235, 240, 245 en 250 graden. Op de rol staat 240 graden.
Op 250 graden print ie het mooist. Alleen zijn de lagen nog steeds makkelijk uit elkaar te trekken.

Kan het zijn dat de hotend fan ook over de nozzle heen blaast? Ik voel namelijk nog steeds lucht rond de nozzle, ook al is de part cooling fan helemaal uit.

Morgen misschien de stock fan weer terug zetten.

Toshiba e755 Pocket PC > Panasonic G500 >Nokia 8210 > Nokia 8850 > Vario MDA (htc wizard 200) > Vario MDA III (htc tytn II) > HTC Hero > HTC Desire HD > Asus Transformer TF101 > Asus Padfone > Oppo Find 5 > LG Nexus 5 > Wileyfox Swift 2X > Razer Phone

• mphilipp
Hoogie2004 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:57:
[...]
Gisteravond kreeg ik ineens zin om iets leuks te doen, dus begon ik vol goede moed aan de reis naar Klipper met de Ender 3 Pro. Pffff...blijkbaar heb ik precies het verkeerde voorbeeld gepakt. Een printer.cfg voor een SKR Mini E3 V2 bordje. Dat bleek vol met oude opties te zitten waardoor ie naar mijn gevoel elke regel afkeurde en zei dat het niet mocht of fout was. Dan ga je zoeken en zie je dat het inderdaad helemaal anders is (geworden?). Echt behoorlijk frustrerend. En toen ik eenmaal een printer.cfg had waar ie niet over mekkerde, bleek ie geen verbinding te kunnen maken met de printer. En ik had volgens mij toch echt alle instructies opgevolgd die hier staan. Net nog even een tweede keer voor de zekerheid, maar alles was in orde. Aangezien het scherm op de Ender het niet meer doet na het Klipperizen, kon ik niet zien wanneer ie klaar was, maar ik heb 'm een paar minuten laten gaan en daarna het kaartje er weer uitgehaald. En hij had het firmware file idd gerenamed naar firmware.cur, wat volgens mij een teken is dat ie klaar is.
De naam van de USB poort opgehaald met het :LS commando en dat in de printer.cfg gezet. Maar ik zal wel ergens iets over het hoofd hebben gezien. Ik ga nog maar eens goed zoeken naar een beter voorbeeld.

Misschien dat de Klipperianen hier met een Ender 3 of liever een Ender 3 Pro hun [mcu] sectie kunnen delen. Want ik denk dat het daar ergens niet goed zit.

Ondertussen weer de oude firmware erop gezet en Octoprint weer even ontklipperd. Ben nu even iets met nieuw filament aan het printen: een baby-groot met Wood filament. Kijken wat dat wordt. Het ruikt hier heerlijk naar verbrand hout :+ (echt!)

[Voor 6% gewijzigd door mphilipp op 13-11-2021 23:21]

• Greybeard
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 01-12 22:46
Ha Tweakers,

Ender 3v2:
Ik kreeg een: Heating failed, system stopped! Heater_ID: 0 code toen ik rond de 225gr ging printen. Ik zag mijn nozzle qua warmte in 1 keer inzakken.

Ik heb vandaag een nieuwe hitte element geïnstalleerd om het probleem te verhelpen en gelijk de nieuwe jyers geïnstalleerd.

Maar nu, na dit alles werkt mijn bed heating niet meer en denk ik dat ik op de verkeerde plek heb troubleshoot. Zie de foto, draad gesmolten bedheating aan mijn terminal. Enig idee hoe ik kan doormeten of het board v4.2.2.2 nog goed is en dat ik de terminal connector kan vervangen en ook of mijn bed heating nog werkt?

Every battle is won before it is fought

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

mphilipp schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 23:20:
[...]

Gisteravond kreeg ik ineens zin om iets leuks te doen, dus begon ik vol goede moed aan de reis naar Klipper met de Ender 3 Pro. Pffff...blijkbaar heb ik precies het verkeerde voorbeeld gepakt. Een printer.cfg voor een SKR Mini E3 V2 bordje. Dat bleek vol met oude opties te zitten waardoor ie naar mijn gevoel elke regel afkeurde en zei dat het niet mocht of fout was. Dan ga je zoeken en zie je dat het inderdaad helemaal anders is (geworden?). Echt behoorlijk frustrerend. En toen ik eenmaal een printer.cfg had waar ie niet over mekkerde, bleek ie geen verbinding te kunnen maken met de printer. En ik had volgens mij toch echt alle instructies opgevolgd die hier staan. Net nog even een tweede keer voor de zekerheid, maar alles was in orde. Aangezien het scherm op de Ender het niet meer doet na het Klipperizen, kon ik niet zien wanneer ie klaar was, maar ik heb 'm een paar minuten laten gaan en daarna het kaartje er weer uitgehaald. En hij had het firmware file idd gerenamed naar firmware.cur, wat volgens mij een teken is dat ie klaar is.
De naam van de USB poort opgehaald met het :LS commando en dat in de printer.cfg gezet. Maar ik zal wel ergens iets over het hoofd hebben gezien. Ik ga nog maar eens goed zoeken naar een beter voorbeeld.

Misschien dat de Klipperianen hier met een Ender 3 of liever een Ender 3 Pro hun [mcu] sectie kunnen delen. Want ik denk dat het daar ergens niet goed zit.

Ondertussen weer de oude firmware erop gezet en Octoprint weer even ontklipperd. Ben nu even iets met nieuw filament aan het printen: een baby-groot met Wood filament. Kijken wat dat wordt. Het ruikt hier heerlijk naar verbrand hout :+ (echt!)
Dat is zuur ja. Hopelijk krijg je het straks een keer werkend.

Hier is mijn hele config (4.2.2 bord met bltouch):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
# This file contains pin mappings for the stock 2020 Creality Ender 3
# Pro with the 32-bit Creality 4.2.2 board. To use this config, during
# "make menuconfig" select the STM32F103 with a "28KiB bootloader" and
# serial (on USART1 PA10/PA9) communication.

# If you prefer a direct serial connection, in "make menuconfig"
# select "Enable extra low-level configuration options" and select
# serial (on USART3 PB11/PB10), which is broken out on the 10 pin IDC
# cable used for the LCD module as follows:
# 3: Tx, 4: Rx, 9: GND, 10: VCC

# Flash this firmware by copying "out/klipper.bin" to a SD card and
# turning on the printer with the card inserted. The firmware
# filename must end in ".bin" and must not match the last filename
# that was flashed.

# See docs/Config_Reference.md for a description of parameters.
[virtual_sdcard]
path: ~/gcode_files

[display_status]

[pause_resume]

[stepper_x]
step_pin: PC2
dir_pin: PB9
enable_pin: !PC3
microsteps: 16
rotation_distance: 40
endstop_pin: ^PA5
position_endstop: 0
position_max: 235
homing_speed: 50

[stepper_y]
step_pin: PB8
dir_pin: PB7
rotation_distance: 40
endstop_pin: ^PA6
position_min: -18
position_endstop: -18
position_max: 235
homing_speed: 50

[stepper_z]
step_pin: PB6
dir_pin: !PB5
rotation_distance: 8
endstop_pin: probe:z_virtual_endstop
position_min: -0.5
position_max: 250

[extruder]
max_extrude_only_distance: 100.0
step_pin: PB4
dir_pin: PB3
rotation_distance: 34.406
nozzle_diameter: 0.400
filament_diameter: 1.750
heater_pin: PA1
sensor_type: EPCOS 100K B57560G104F
sensor_pin: PC5
#control: pid
# tuned for stock hardware with 200 degree Celsius target
#pid_Kp: 21.527
#pid_Ki: 1.063
#pid_Kd: 108.982
min_temp: 0
max_temp: 250
pressure_advance: 0.07375

[heater_bed]
heater_pin: PA2
sensor_type: EPCOS 100K B57560G104F
sensor_pin: PC4
#control: pid
# tuned for stock hardware with 50 degree Celsius target
#pid_Kp: 54.027
#pid_Ki: 0.770
#pid_Kd: 948.182
min_temp: 0
max_temp: 130

[fan]
pin: PA0

[mcu]
serial: /dev/serial/by-id/usb-1a86_USB_Serial-if00-port0
restart_method: command

[printer]
kinematics: cartesian
max_velocity: 300
max_accel: 2000
max_z_velocity: 5
max_z_accel: 100
square_corner_velocity: 5

[input_shaper]
shaper_freq_x: 30.73
shaper_freq_y: 33.33
shaper_type: mzv

# Pin mappings for BL_T port
[bltouch]
sensor_pin: ^PA7
control_pin: PB0
x_offset: -42
y_offset: -13
z_offset: 1.05

[safe_z_home]
home_xy_position: 117.5,117.5 # Change coordinates to the center of your print bed
speed: 50
z_hop: 10                 # Move up 10mm
z_hop_speed: 5

[bed_mesh]
speed: 120
horizontal_move_z: 4
mesh_min: 35, 35
mesh_max: 185, 185
probe_count: 5,3
algorithm: bicubic
fade_start: 1
fade_end: 10
fade_target: 0

[screws_tilt_adjust]
screw1: 71.5,46.5
screw1_name: front left screw
screw2: 235,46.5
screw2_name: front right screw
screw3: 235,207.5
screw3_name: rear right screw
screw4: 71.5,207.5
screw4_name: rear left screw
horizontal_move_z: 10
speed: 50
screw_thread: CW-M4

[display]
lcd_type: st7920
cs_pin: EXP1_7
sclk_pin: EXP1_6
sid_pin: EXP1_8
encoder_pins: ^EXP1_5, ^EXP1_3
click_pin: ^!EXP1_2

[output_pin beeper]
pin: EXP1_1

[board_pins]
aliases:
  EXP1_1=PC6,EXP1_3=PB10,EXP1_5=PB14,EXP1_7=PB12,EXP1_9=<GND>,
  EXP1_2=PB2,EXP1_4=PB11,EXP1_6=PB13,EXP1_8=PB15,EXP1_10=<5V>,
  PROBE_IN=PB0,PROBE_OUT=PB1,FIL_RUNOUT=PC6

[gcode_macro PAUSE]
description: Pause the actual running print
rename_existing: PAUSE_BASE
# change this if you need more or less extrusion
variable_extrude: 1.0
gcode:
  ##### read E from pause macro #####
  {% set E = printer["gcode_macro PAUSE"].extrude|float %}
  ##### set park positon for x and y #####
  # default is your max posion from your printer.cfg
  {% set x_park = printer.toolhead.axis_maximum.x|float - 5.0 %}
  {% set y_park = printer.toolhead.axis_maximum.y|float - 5.0 %}
  ##### calculate save lift position #####
  {% set max_z = printer.toolhead.axis_maximum.z|float %}
  {% set act_z = printer.toolhead.position.z|float %}
  {% if act_z < (max_z - 2.0) %}
      {% set z_safe = 2.0 %}
  {% else %}
      {% set z_safe = max_z - act_z %}
  {% endif %}
  ##### end of definitions #####
  PAUSE_BASE
  G91
  {% if printer.extruder.can_extrude|lower == 'true' %}
    G1 E-{E} F2100
  {% else %}
    {action_respond_info("Extruder not hot enough")}
  {% endif %}
  {% if "xyz" in printer.toolhead.homed_axes %}
    G1 Z{z_safe} F900
    G90
    G1 X{x_park} Y{y_park} F6000
  {% else %}
    {action_respond_info("Printer not homed")}
  {% endif %} 

[gcode_macro RESUME]
description: Resume the actual running print
rename_existing: RESUME_BASE
gcode:
  ##### read E from pause macro #####
  {% set E = printer["gcode_macro PAUSE"].extrude|float %}
  #### get VELOCITY parameter if specified ####
  {% if 'VELOCITY' in params|upper %}
    {% set get_params = ('VELOCITY=' + params.VELOCITY)  %}
  {%else %}
    {% set get_params = "" %}
  {% endif %}
  ##### end of definitions #####
  {% if printer.extruder.can_extrude|lower == 'true' %}
    G91
    G1 E{E} F2100
  {% else %}
    {action_respond_info("Extruder not hot enough")}
  {% endif %}  
  RESUME_BASE {get_params}

[gcode_macro CANCEL_PRINT]
description: Cancel the actual running print
rename_existing: CANCEL_PRINT_BASE
gcode:
  TURN_OFF_HEATERS
  CANCEL_PRINT_BASE

• Melmer
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 01-12 12:24
Greybeard schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 23:57:
Ha Tweakers,

Ender 3v2:
Ik kreeg een: Heating failed, system stopped! Heater_ID: 0 code toen ik rond de 225gr ging printen. Ik zag mijn nozzle qua warmte in 1 keer inzakken.

Ik heb vandaag een nieuwe hitte element geïnstalleerd om het probleem te verhelpen en gelijk de nieuwe jyers geïnstalleerd.

Maar nu, na dit alles werkt mijn bed heating niet meer en denk ik dat ik op de verkeerde plek heb troubleshoot. Zie de foto, draad gesmolten bedheating aan mijn terminal. Enig idee hoe ik kan doormeten of het board v4.2.2.2 nog goed is en dat ik de terminal connector kan vervangen en ook of mijn bed heating nog werkt?

[Afbeelding]
Oef.. Net op tijd. Maar dit komt omdat de kabels vertind zijn. Hierdoor kan de schroef verbinding losser gaan zitten over tijd met dit als gevolg.

Voordat je je printer weer kan/wilt gebruiken zou ik het volgende doen:

Visuele inspectie doen van je board boven en onderkant. Geen andere dingen weggefikt? Sowieso terminal vervangen. Alle draden van bed/hotend/voeding voorzien van adereind hulzen! Wel even het vertinde deel eraf knippen. :+ daarna kan je e.e.a. doormeten (komt er weer 24v) vanaf die terminal. En daarna even bed op lage temp verwarmen.

Als je beter safe then sorry wilt dan beter je hele board vervangen.

• mphilipp
Hoogie2004 schreef op zondag 14 november 2021 @ 07:48:
Dat is zuur ja. Hopelijk krijg je het straks een keer werkend.
Ja, als ik de motivatie weer heb. Die communicatie vond ik zo vreemd. Onder [mcu] heb ik gewoon de goede poort staan, dus ik begrijp niet waarom ie niet met 'm wil praten. Nou heb ik wel één pinnetje van de USB afgeplakt omdat anders de Pi stroom blijft sturen naar het bord van de printer en dan blijft ie zeg maar 'half' aan. De display brandt maar hij kan verder niets.

Ik ga er nog wel een keer voor zitten. Bedankt voor de cfg, ik ga die eens vergelijken met wat ik heb.

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

mphilipp schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:40:
[...]

Ja, als ik de motivatie weer heb. Die communicatie vond ik zo vreemd. Onder [mcu] heb ik gewoon de goede poort staan, dus ik begrijp niet waarom ie niet met 'm wil praten. Nou heb ik wel één pinnetje van de USB afgeplakt omdat anders de Pi stroom blijft sturen naar het bord van de printer en dan blijft ie zeg maar 'half' aan. De display brandt maar hij kan verder niets.

Ik ga er nog wel een keer voor zitten. Bedankt voor de cfg, ik ga die eens vergelijken met wat ik heb.
Dat afplakken heb ik ook gedaan

• mphilipp
Hoogie2004 schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:35:
[...]
Dat afplakken heb ik ook gedaan
Leek mij ook al vreemd dat het daar aan zou kunnen liggen, maar ik wil nooit iets uitsluiten. Als alles 'goed' staat naar mijn idee, ga ik de rare dingen uitproberen. Al was het alleen maar om zeker te zijn van wat het niet is.

Ondertussen kwam ik dit tegen: KIAUH - Klipper Installation And Update Helper. Heeft niets met mijn probleem te maken, maar het is een stuk software dat helpt om Klipper, Mainsail, Fluidd e.d. te installeren en up to date te houden. Want ik heb al een Pi met Octoprint en wil niet een hele nieuwe image met Mainsail ofzo erop zetten. Ik weet dat die Klipper interfaces ook heel goed naast Octo kunnen bestaan.

• Rincewind

Rincewind

mphilipp schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 23:20:
[...]

(deels) herkenbaar. Klipper is niet echt plug-and-play. Mijn eerste setup ging ook niet goed maar na goed doorlezen wat de instructies zijn en met wat hulp van/via de Klipper-discord draait er nu een Ender 3 Pro met SKR mini E3 V2 en een werkende(!) TFT35 regelmatig wat uit. Ik kan mijn config wel met je delen als je wilt.

Update: hier staat mijn printer.cfg

[Voor 3% gewijzigd door Rincewind op 14-11-2021 14:35]

• Rincewind

Rincewind

mphilipp schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:50:
[...]
Ondertussen kwam ik dit tegen: KIAUH - Klipper Installation And Update Helper. Heeft niets met mijn probleem te maken, maar het is een stuk software dat helpt om Klipper, Mainsail, Fluidd e.d. te installeren en up to date te houden.
[Afbeelding]
Hm. Tooltje kende ik nog niet. Net even geïnstalleerd en volgens die tool is er geen Telegram Bot actief terwijl die wel degelijk geïnstalleerd staat...
Want ik heb al een Pi met Octoprint en wil niet een hele nieuwe image met Mainsail ofzo erop zetten. Ik weet dat die Klipper interfaces ook heel goed naast Octo kunnen bestaan.
Ik heb simpelweg een nieuwe sd-kaart gepakt en daar klipper op gezet. Zelfs een keertje per ongeluk de verkeerde sd-kaart in mijn Pi gestopt en toen zag ik Octoprint weer opduiken :? Dat was wel even verwarrend.

• breaker.evert
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 01-12 14:42
Heb micro swiss hotend geïnstalleerd op de Ender 3 V2.

Alleen de print van de 3d benchy zit er redelijk uit. Alleen het dakje zit uit het midden.

Weet iemand wat het probleem is?

Moet ik hiervoor gcode veranderen? Dit staat niet op de site van Micro swiss

• Daniel.
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 10:53
breaker.evert schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:12:
Heb micro swiss hotend geïnstalleerd op de Ender 3 V2.

Alleen de print van de 3d benchy zit er redelijk uit. Alleen het dakje zit uit het midden.

Weet iemand wat het probleem is? [Afbeelding]

Moet ik hiervoor gcode veranderen? Dit staat niet op de site van Micro swiss
Dit lijkt wel op een layer shift. Dit is geen probleem van de nieuwe hotend. Misschien zijn de stepper drivers te heet geworden of probeert je printer te snel travelen. Het kan veel problemen hebben layer shifts.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Xyphoid
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 30-11 00:13
Xyphoid schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:36:
Deze week voor het eerst PETG geprobeerd, maar ik krijg het niet voor elkaar om de lagen aan elkaar te laten smelten.

Ik heb een Micro Swiss all metal hotend met direct drive op mijn Ender 5 Plus. Print perfect met PLA.
Heb ook een noctuA 12v 40x40x20mm op de hotend gezet. Zit voor nu aan de buitenkant van de shroud, omdat ie niet aan de binnenkant past. Part cooling fan is uit.

Filament is een nieuwe rol Real PETG.
Geprobeerd op 230, 235, 240, 245 en 250 graden. Op de rol staat 240 graden.
Op 250 graden print ie het mooist. Alleen zijn de lagen nog steeds makkelijk uit elkaar te trekken.

Kan het zijn dat de hotend fan ook over de nozzle heen blaast? Ik voel namelijk nog steeds lucht rond de nozzle, ook al is de part cooling fan helemaal uit.

Morgen misschien de stock fan weer terug zetten.
Heb in SuperSlicer de Extrusion Multiplier van 1 naar 2 gezet en nu zijn de layers goed. Wel wat stringing, maar dat is niet zo erg en hopelijk makkelijker op te lossen dan stomme lagen die niet blijven zitten.

- Edit -
Ik bedoelde 1.2, niet 2...

Toshiba e755 Pocket PC > Panasonic G500 >Nokia 8210 > Nokia 8850 > Vario MDA (htc wizard 200) > Vario MDA III (htc tytn II) > HTC Hero > HTC Desire HD > Asus Transformer TF101 > Asus Padfone > Oppo Find 5 > LG Nexus 5 > Wileyfox Swift 2X > Razer Phone

• Eppo ©
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online
Ben al een tijdje bezig om mijn Ender 3 V2 goed af te stellen, maar het lukt niet echt. Heb de handleiding uit de startpost gevolgd, maar nog werkte het niet lekker. Mogelijk ben ik te ongeduldig/onnauwkeurig, dus om te zorgen dat ik toch kon gaan printen heb ik maar een CR Touch gehaald (leek mij na wat revieuws een iets betere dan een BL touch). Deze heb ik geinstalleerd en daarna afgesteld, maar nog had ik geen goede print. Ik had zelfs met het printen van een first layer print (5 vierkantjes) geen goed resultaat. De ene was te dun, de andere plakte niet op het bed en werd door de kop meegenomen. Om die reden wilde ik de mesh vergroten van 3x3 naar 10x10 en kijken wat hij nu precies meet. Hiervoor heb ik de Merlin firmware op mijn printer gezet ipv de Creality firmware. Het lastige is alleen dat het lijkt dat hij mijn CR touch compleet negeert en gewoon mijn Z stopper gebruikt voor de hoogte. Volgens mij heb ik wel alle instellingen aangepast, maar gezien het resultaat ben ik er toch ergens minimaal 1 vergeten.

Heeft iemand voor mij een lijstje met wat ik allemaal moet aanpassen voor de Ender 3 V2 firmware voor een CR touch voor de nieuwe Merlin firmware?

Gratis: Lego Vidiyo VIP pakket

• sugarlevi01
Eppo © schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:19:
Ben al een tijdje bezig om mijn Ender 3 V2 goed af te stellen, maar het lukt niet echt. Heb de handleiding uit de startpost gevolgd, maar nog werkte het niet lekker. Mogelijk ben ik te ongeduldig/onnauwkeurig, dus om te zorgen dat ik toch kon gaan printen heb ik maar een CR Touch gehaald (leek mij na wat revieuws een iets betere dan een BL touch). Deze heb ik geinstalleerd en daarna afgesteld, maar nog had ik geen goede print. Ik had zelfs met het printen van een first layer print (5 vierkantjes) geen goed resultaat. De ene was te dun, de andere plakte niet op het bed en werd door de kop meegenomen. Om die reden wilde ik de mesh vergroten van 3x3 naar 10x10 en kijken wat hij nu precies meet. Hiervoor heb ik de Merlin firmware op mijn printer gezet ipv de Creality firmware. Het lastige is alleen dat het lijkt dat hij mijn CR touch compleet negeert en gewoon mijn Z stopper gebruikt voor de hoogte. Volgens mij heb ik wel alle instellingen aangepast, maar gezien het resultaat ben ik er toch ergens minimaal 1 vergeten.

Heeft iemand voor mij een lijstje met wat ik allemaal moet aanpassen voor de Ender 3 V2 firmware voor een CR touch voor de nieuwe Merlin firmware?
Misschien jyers pakken?
Die heeft volgens mij ook een paar voorbeeld configs staan. Scheelt misschien wat frustratie.

Bedlevelen is wel een kunst op zich, om even onder de knie te krijgen.
Ik kreeg trouwens pas stabiel resultaat na en de stuggere gele veren, en het plaatsen van moertjes vlak onder het bed.

• mphilipp
Rincewind schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:28:
[...]
(deels) herkenbaar. Klipper is niet echt plug-and-play. Mijn eerste setup ging ook niet goed maar na goed doorlezen wat de instructies zijn en met wat hulp van/via de Klipper-discord draait er nu een Ender 3 Pro met SKR mini E3 V2 en een werkende(!) TFT35 regelmatig wat uit. Ik kan mijn config wel met je delen als je wilt.
Thanks, dat is precies de setup die ik ook heb, minus het schermpje dan. Ik heb een Raspberry Pi 7" scherm. Bij mij was het grootste euvel de config die blijkbaar gewoon oud was. Er waren een hoop keywords niet goed. Dus tegen de tijd dat ik alles gecorrigeerd had, begon ie te zeiken dat ie geen verbinding kreeg en had ik niet heel veel motivatie meer over om nog verder te zoeken.

Ik ben niet heel erg onhandig met computers, maar er zijn nog steeds zaken die soms erg frustrerend gemaakt kunnen worden door een verkeerde config. Maar ik ga er deze week nog wel even voor zitten.

[edit]
Heb jij trouwens beeld op de kleine LCD van de Ender? Die zou dacht ik ook nog moeten werken. Heb jij dat aan de praat met jouw config?
[edit2]
Victorie! Uiteindelijk was mijn fout gisteren dat ik op een of andere manier die USB connectstring niet helemaal had overgenomen. Maar zoals ik al zei, had ik het toen ook al een beetje gehad. Jouw config was erg nuttig, en ik zag al vrij snel waar het bij mij stokte. Maar ik heb toch bijna alles van jou overgenomen omdat dat iig werkend is. En mijn display werkt nu ook. Nu even finetunen. DANK! _/-\o_

[Voor 20% gewijzigd door mphilipp op 14-11-2021 22:52]

• mphilipp
Rincewind schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:51:
[...]
Hm. Tooltje kende ik nog niet. Net even geïnstalleerd en volgens die tool is er geen Telegram Bot actief terwijl die wel degelijk geïnstalleerd staat...
Klopt, ik denk dat ie het graag zelf wil doen. Bij mij zag ie dat Klipper geïnstalleerd was, maar hij kon er niets mee, want toen ik zei dat ik Moonraker wilde installeren vondt ie dat Klipper niet geïnstalleerd was. Ik heb dus Klipper even gedeinstalleerd en weer geïnstalleerd en toen ging het goed. Ook Fluidd en Klipperscreen geïnstalleerd en daar heb ik beeld op. Nu nog even de printer.cfg aanpassen en dan bidden dat het werkt. Maar ik had vandaag allerlei andere dingen te doen, dus het moet nog even wachten.

• MikeOO
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 07:17
Borkus schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:46:
Vanmiddag deze binnengekregen besteld bij enotepad voor 40 dollar inclusief een rol filament naar keuze. Handig dat de 15% kortingscode
overal te gebruiken is 😎 [Afbeelding]
Check ook gelijk even de mod https://www.phaserfpv.com...-filament-drier-even-more

Met een fan erin krijg je een betere verspreiding van de warmte.

• ItMeAedri
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 10:37
Misschien dat iemand mij hiermee kan helpen.
Op mijn Ender 5 Pro heeft de extruder Bowder connector gisteren de geest begeven. Nu heb ik gelukkig nog eentje vanuit de doos beschikbaar, maar ik zou graag nieuwe willen bestellen.

Welke maat heb ik hiervoor nodig? De PC4-M6 of de PC4-M10?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'

• mphilipp
ItMeAedri schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:52:
Misschien dat iemand mij hiermee kan helpen.
Op mijn Ender 5 Pro heeft de extruder Bowder connector gisteren de geest begeven. Nu heb ik gelukkig nog eentje vanuit de doos beschikbaar, maar ik zou graag nieuwe willen bestellen.

Welke maat heb ik hiervoor nodig? De PC4-M6 of de PC4-M10?
Dat kun je toch meten op de connector die stuk is? M6=6mm en M10 is 10mm.

• ItMeAedri
mphilipp schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:06:
[...]

Dat kun je toch meten op de connector die stuk is? M6=6mm en M10 is 10mm.
Je hebt gelijk, ben nog niet helemaal wakker :O

• BounceMeister
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
sympa schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:01:
@MC Taz Man en @TTROX ik droog mijn PETG met silica gel (of kleikorreld). Van die zakjes die verkocht worden voor in de auto, tegen condens. De Action heeft die voor 2,78.
Als je die in een afgesloten container doet met het filament er bij wordt het (na een hele tijd, dat wel) prima droog. Minder stringing en geen brosheid.
De silicagel kan je dan weer in de oven drogen bij 100-110 graden (met de magnetron heb ik nooit geprobeerd).
Ik heb dat wel met de magnetron geprobeerd. De boel was aan één kant bijna verbrand dus kon ik hem weggooien. ;)

• Ikke_niet
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 10:16
Eppo © schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:19:

Hoe gewelding de reviews ook waren bij mij bleef er ook niks plakken op het standaard ender bed. Bedlevelen hielp niks, het hield gewoonweg niet. Schilderstape (blauw A-C-T ion) deed hier wonderen.

• Eppo ©
  • Niet online
sugarlevi01 schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:50:
[...]
Misschien jyers pakken?
Die heeft volgens mij ook een paar voorbeeld configs staan. Scheelt misschien wat frustratie.

Bedlevelen is wel een kunst op zich, om even onder de knie te krijgen.
Ik kreeg trouwens pas stabiel resultaat na en de stuggere gele veren, en het plaatsen van moertjes vlak onder het bed.
Ga ik vanavond even naar kijken en die gele veren had ik ook al besteld, maar Ali is helaas niet zo snel. Wel fijn om te horen dat het bedlevelen niet alleen voor mij lastig is.

@Ikke_niet Ga ik ook eens proberen. Rolletje plakband van de Action zijn de kosten niet.

• mphilipp
Ikke_niet schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:06:
[...]
Hoe gewelding de reviews ook waren bij mij bleef er ook niks plakken op het standaard ender bed. Bedlevelen hielp niks, het hield gewoonweg niet. Schilderstape (blauw A-C-T ion) deed hier wonderen.
Is het dan ook misschien een kwestie van z-height goed afstellen? Ik heb daar een hele poos mee geworsteld. Hoe makkelijk het ook leek, ik kreeg het niet goed voor elkaar. En op een gegeven moment lukte het ineens. En misschien ook een beetje spelen met de temperaturen kan ook een wereld van verschil maken.

Ik weet overigens niet wat het standaard Ender bed is. Bij de een is dat een magetisch bed; de ander heeft weer dat carborundum glazen bed (met die spikkels). Dat carborundum glazen bed ben ik erg blij mee. Zowel PLA als PETG plakken als een dolle en als ie is afgekoeld pak ik ze er zo af.

• Melmer
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 01-12 12:24
@Ikke_niet @Eppo © voor het levelen heb ik veel gehad aan de video’s van CHEP op YouTube. Hij heeft ook een bed level print waarmee hij gewoon live-adjust. Even zoeken op: chep bed leveling.

Maar over het algemeen als het niet plakt:

- bed koud/warm genoeg?
- bed schoonmaken met heet water en afwasmiddel
- terug op je printer
- schoonmaken met isopropanol

- chep z’n eerste bed level script draaien (vijf punten) of via de jyers firmware langs de verschillende punten gaan
- nog een keer
- nog een keer
- nog een keer :+

- test printje maken (die lijntjes printen)
- eventueel live adjusten

(Ik heb even de auto bed level buiten beschouwing gehouden) ik zou eerst proberen het bed handmatig goed te krijgen.

@mphilipp helemaal mee eens het glazen bed van de E3v2 is idd erg fijn. Ik print er zelfs gewoon ABS+ op (zonder behuizing). >:)

[Voor 89% gewijzigd door Melmer op 15-11-2021 11:49]

• Rincewind

Rincewind

mphilipp schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:19:
[...]
[edit]
Heb jij trouwens beeld op de kleine LCD van de Ender? Die zou dacht ik ook nog moeten werken. Heb jij dat aan de praat met jouw config?
[edit2]
Victorie! Uiteindelijk was mijn fout gisteren dat ik op een of andere manier die USB connectstring niet helemaal had overgenomen. Maar zoals ik al zei, had ik het toen ook al een beetje gehad. Jouw config was erg nuttig, en ik zag al vrij snel waar het bij mij stokte. Maar ik heb toch bijna alles van jou overgenomen omdat dat iig werkend is. En mijn display werkt nu ook. Nu even finetunen. DANK! _/-\o_
Mooi dat mijn setup geholpen heeft :) Dat het display werkt is trouwens ook sinds kort. Voorheen was dat blijkbaar niet mogelijk maar door een aanpassing van BTT is dat wel gelukt maar niet bij iedereen. In eerste instantie werkte het ook niet bij mij maar toen ik mijn TFT35 in de 'marlin'-modus zette werkte het wel.

• mphilipp
Rincewind schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:02:
[...]
Mooi dat mijn setup geholpen heeft :) Dat het display werkt is trouwens ook sinds kort. Voorheen was dat blijkbaar niet mogelijk maar door een aanpassing van BTT is dat wel gelukt maar niet bij iedereen. In eerste instantie werkte het ook niet bij mij maar toen ik mijn TFT35 in de 'marlin'-modus zette werkte het wel.
Inmiddels heb ik ook Fluidd geïnstalleerd en mijn 7" scherm werkt ook. Uiteindelijk was het niet zo moeilijk, alleen had ik de fout gemaakt met die MCU connect string en daarom kreeg ie geen contact. En jouw config was een goed startpunt. Ik heb uiteraard eea moeten veranderen voor mijn eigen situatie. De BL Touch werkte ook niet helemaal en dat komt omdat ik de sensor pin op de Z-endstop heb aangesloten. Dat heb ik verandert en toen werkte die ook weer. Momenteel loopt de pressure advance test.

• TTROX
sympa schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:01:
Ik heb al mijn rollen filament in afgesloten plastic ikea bak staan met silicakorrels onderin, die je inderdaad in de oven weer kunt regenereren.
Maar ik doe dit meer om het spul goed te bewaren, om slecht filament op deze manier te drogen moet je inderdaad heel veel geduld hebben. Ligt natuurlijk ook aan de inhoud van de container en hoeveelheid silicagel... maar dan nog.

• SacredRose
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 01-12 20:37
Even een vraagje voor de Klipper gebruikers hier. Ik zit er aan te denken om het ook te gaan proberen maar zou het willen bedienen via een 5” inch touchscreen die via de GPIo en HDMI verbind op de pi.

Nu is dit een el cheapo schermpje en in het verleden heb ik best wat moeite moeten doen om het hele scherm te kunnen gebruiken in retropi en raspbian.

Draait klipper op een vorm hiervan of gaat het moeilijker worden voor de drivers enzo?

• RobertMe
  • Laatst online: 10:46
SacredRose schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:30:
Even een vraagje voor de Klipper gebruikers hier. Ik zit er aan te denken om het ook te gaan proberen maar zou het willen bedienen via een 5” inch touchscreen die via de GPIo en HDMI verbind op de pi.

Nu is dit een el cheapo schermpje en in het verleden heb ik best wat moeite moeten doen om het hele scherm te kunnen gebruiken in retropi en raspbian.

Draait klipper op een vorm hiervan of gaat het moeilijker worden voor de drivers enzo?
Na alle Klipper posts de afgelopen dagen hier er zelf ook eens wat naar gekeken uit interesse (1 of 2 jaar terug alleen beetje meegekregen dat Klipper beter is doordat je een minimale firmware hebt en Klipper alle berekeningen doet op betere hardware).
Wat ik vervolgens zo las in de installatie instructies is dat ze OctoPi als basis nemen. En OctoPi is dan weer standaard Raspbian met daarop OctoPrint geïnstalleerd. Dus als het met Raspbian werkt zou het ook met het onderliggende systeem van Klipper kunnen werken. Vraag is uiteraard alleen hoe of wat je het display gaat laten aansturen / "hoe iets van Klipper er op komt". Maar driver technisch zou ik dus verwachten dat het geen issue hoeft te zijn. Aangezien je eigenlijk dus gewoon Raspbian als OS hebt (alleen dan een voorgebakken image met OctoPrint geïnstalleerd).

• sympa
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 22-11 10:08
@SacredRose Met Klipperscreen kan je heel wat schermpjes gebruiken. Wat dingen die getest zijn: https://klipperscreen.readthedocs.io/en/latest/Hardware/
Minimum 480x320 resolutie heb je nodig.
Begin eerst met een webinterface (Klipper plus Moonraker plus Mainsail (of Fluidd)), want via de webinterface is handig om te configureren, logfiles te bekijken, config te editen en zo. Ik ben daarvoor beginnen met het installeren van MainsailOS op de Pi.

• TTROX
Veel klipper gebruikers hier zie ik.

Iemand hier een goede How-to of tutorial om te starten met Klipper?

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

TTROX schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:13:

Er is niet echt 1 goede up-to-date handleiding ben ik bang. Het hangt ook nog af van je hardware configuratie (welk mainboard, bltouch, etc)

Diot zijn enkele bronnen die ik heb gebruikt:
https://all3dp.com/2/klipper-ender-3-v2/
https://3dprintbeginner.com/install-klipper-on-ender-3/
https://docs.fluidd.xyz/installation/fluiddpi
https://www.klipper3d.org/Installation.html
https://www.reddit.com/r/...r_3_v2_klipper_w_bltouch/
https://github.com/Klippe...-creality-ender3-2018.cfg

Veel voorbeelden zijn outdated, maar Klipper geeft (in ieder geval in Fluidd) behoorlijk goede meldingen als je config niet klopt. Met een beetje zoekwerk en begrijpend lezen kom je een heel eind.

Ik heb mijn octoprint sd kaart voor de Pi bewaard, incl de marlin firmware, dus terug switchen is een kwestie van firmware flashen, en SD kaart van de Pi wisselen. Maar ik vermoed niet dat ik nog ooit terug wil...

Mocht je een 4.2.2 mainboard hebben (evt. incl bltouch), heb ik een config die je kan kopieren (staat al ergens in dit topic geloof ik, of DM me even).

[Voor 8% gewijzigd door Hoogie2004 op 16-11-2021 11:37]

• mphilipp
Hoogie2004 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:37:
Er is niet echt 1 goede up-to-date handleiding ben ik bang. Het hangt ook nog af van je hardware configuratie (welk mainboard, bltouch, etc)
Klopt. Klipper is niet voor de 'faint of heart'. Je zult je echt een beetje moeten inlezen. Klipper op een Pi krijgen is het simpelste en als je het echt makkelijk wilt maken, is dat KIAUH script een makkelijke manier om alle componenten, inclusief de handige add-ons, zoals de Telegram bot op je Pi te installeren en up-to-date te houden.

Een high-level overview van Klipper is altijd aardig. Hier geeft Nero3D een goed beeld van wat het is en wat het kan doen voor je:

Ik kan ook aanbevelen om de korte reeks van Teaching Tech te bekijken over Klipper conversie. Hij behandelt 2 verschillende printers, en of ze nou overeen komen met wat jij hebt, is niet zo spannend; het gaat om de methodiek.

En een verhaaltje over Klipper interfaces:

Hier installeert Nero Klipper op een Ender 3 V2. Altijd handig:

• mphilipp
Hoogie2004 schreef op zondag 14 november 2021 @ 07:48:
Hier is mijn hele config (4.2.2 bord met bltouch)
Hoe heb jij trouwens de machine limits in de slicer gezet? Ik kan een heleboel parameters in Prusaslicer zetten vwb acceleratie etc, maar ik kan ook aangeven dat ie die limieten moet negeren. Want als ik in Prusa heb gezet dat de max.acceleratie 500mm is en in Klipper zet ik 1000, dan pakt ie volgens mij toch 500 omdat ie dat in de gcode meegeeft met bewegingen, toch?

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

mphilipp schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:55:
[...]

Hoe heb jij trouwens de machine limits in de slicer gezet? Ik kan een heleboel parameters in Prusaslicer zetten vwb acceleratie etc, maar ik kan ook aangeven dat ie die limieten moet negeren. Want als ik in Prusa heb gezet dat de max.acceleratie 500mm is en in Klipper zet ik 1000, dan pakt ie volgens mij toch 500 omdat ie dat in de gcode meegeeft met bewegingen, toch?
Ik heb in Cura acceleration control e.d. uitgezet (staat standaard uit) :)
Daardoor wordt de firmware leidend, en kan je in de Fluidd UI deze waardes controleren.

• mphilipp
Hoogie2004 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:10:
Ik heb in Cura acceleration control e.d. uitgezet (staat standaard uit) :)
Daardoor wordt de firmware leidend, en kan je in de Fluidd UI deze waardes controleren.
Ok, duidelijk. Ik zag ergens staan dat SuperSlicer (PrusaSlicer fork) een optie heeft voor Klipper firmware. Wat ie dan doet is negeren van de gcode die Klipper niet kent. Dus je kunt effectief alleen max.acceleration while extruding en while travelling zetten. De rest is grijs en wordt genegeerd.
Dus in feite kan ik dat ook gewoon in PrusaSlicer zetten. Klipper 'klaagt' inderdaad ook bij elke print dat ie M201/203 en 205 niet kent. Ik heb daar nu macro's voor gemaakt met 1ms dwell... :+ Houdt ie tenminste zijn klep met dat geklaag.

• Eppo ©
  • Niet online
@sugarlevi01 Bedankt, de instellingen van jyers werken. Ben wat aan het spelen geweest, maar ik heb nu een firmware met de instellingen van jyers met het standaard menu van Marlin. De CR touch lijkt nu goed te werken.

@Ikke_niet Heb de schilderstape nog niet geprobeerd, aangezien ik een glazenplaat heb van de Ender 3 v2 en die volgens sommige toch goed moet werken. Helaas zie ik dat ding bij elke print achteruit gaan omdat de kop hem nog wel eens wil raken. Denk dat als ik het voor elkaar heb gekregen dat hij helemaal werkt, ik misschien de plaat al moet gaan vervangen.

@Melmer Aangezien ik al een CR touch heb, leek het mij handig om gewoon lekker automatisch te laten levelen.

Heb mijn mesh trouwens laten exporteren naar pronterface en via lokspace heb ik hem visueel gemaakt. Doe ik iets verkeerd of is mijn bed echt gewoon ruk en kan ik hem nooit geleveld krijgen? Dit maakt hij er namelijk van:

• Borkus
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 01-12 22:17
TTROX schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:13:

YouTube: Klipper on Ender 3 😱 dit is een recente guide voor een ender 3. Let wel op deze heeft een 4.2.7 board!

• sugarlevi01
Eppo © schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:29:
@sugarlevi01 Bedankt, de instellingen van jyers werken. Ben wat aan het spelen geweest, maar ik heb nu een firmware met de instellingen van jyers met het standaard menu van Marlin. De CR touch lijkt nu goed te werken.

@Ikke_niet Heb de schilderstape nog niet geprobeerd, aangezien ik een glazenplaat heb van de Ender 3 v2 en die volgens sommige toch goed moet werken. Helaas zie ik dat ding bij elke print achteruit gaan omdat de kop hem nog wel eens wil raken. Denk dat als ik het voor elkaar heb gekregen dat hij helemaal werkt, ik misschien de plaat al moet gaan vervangen.

@Melmer Aangezien ik al een CR touch heb, leek het mij handig om gewoon lekker automatisch te laten levelen.

Heb mijn mesh trouwens laten exporteren naar pronterface en via lokspace heb ik hem visueel gemaakt. Doe ik iets verkeerd of is mijn bed echt gewoon ruk en kan ik hem nooit geleveld krijgen? Dit maakt hij er namelijk van:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zit de touch goed vast?
Ik had dit ook ooit als resultaat, maar dat was omdat de schroefjes losraakte. :+
En dat zag er ongeveer hetzelfde uit, als dat het er bij jou uitziet.

Ik heb de printscreens nog, want het zag er wel kunstzinnig uit.

• mphilipp
Eppo © schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:29:
Een paar krassen hoeft geen drama te zijn. Het recept om die glazen plaat zo af en toe goed schoon te maken is simpel: gewoon een pannensponsje pakken (zo'n gele met een groen schuurgedeelte) beetje water en zeep erop (uitknijpen, hij hoeft niet te druipen) en daarmee de plaat een beetje poetsen (met het schuurgedeelte). Ronddraaiende bewegingen. Sponsje uitspoelen en met de gele kant het sop weghalen. Zo nodig herhalen tot al het sop weg is. Ik warm 'm dan altijd op tot 90 graden en laat 'm even een paar minuten staan. Die krassen zie je nog wel, maar het filement dat ie erin geperst heeft is er dan doorgaans wel uit.

Overigens kan het geen kwaad om het bed 1x gewoon met de hand recht te zetten. Dat mesh opbouwen met de probe is alleen maar om imperfecties in het bed op te vangen. Eigenlijk zou je iets als Octoprint moeten gebruiken, die heeft een hele handige plugin die je verteld welke stelschroef je hoeveel moet draaien om recht te komen. Als je het bed eenmaal goed recht hebt, moet je ook nog een keer de z-height goed instellen. Dan weet de printer hoe hoog/laag hij de kop moet laten zakken voor een goede eerste laag.

Misschien deze guide volgen:

• TTROX
Thanks!
@Hoogie2004 , die config is dat stuk text?
Ik heb inderdaad dezelfde setup dus ik heb die text opgeslagen.

De optie dat je zo weer terug kunt naar Octoprint en Marlin is inderdaad wel makkelijk.
Mocht ik er toch niet uitkomen of niet tevreden mee zijn op dat moment dan kun je "zo even switchen".

[Voor 151% gewijzigd door TTROX op 17-11-2021 01:11]

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

TTROX schreef op woensdag 17 november 2021 @ 00:21:
[...]

[...]

[...]

Thanks!
@Hoogie2004 , die config is dat stuk text?
Ik heb inderdaad dezelfde setup dus ik heb die text opgeslagen.

De optie dat je zo weer terug kunt naar Octoprint en Marlin is inderdaad wel makkelijk.
Mocht ik er toch niet uitkomen of niet tevreden mee zijn op dat moment dan kun je "zo even switchen".
Yes die config was dat stuk tekst.
Voor de volledigheid, heb je hem hier nog eens: https://gist.github.com/F...f56214dd#file-printer-cfg

Paar dingen:
- BLTouch zit op de Z-endstop-pin (als je een andere poort gebruikt moet je de pin aanpassen)
- Position_min voor de Y-as is hoe mijn endstop staat
- Position_min voor de Z-as moet negatief zijn, omdat ie met de bed_mesh ook naar - waardes moet kunnen

Dingen die je moet aanpassen:
- Bevat mijn BLTouch offset (let hiermee dus even op)
- Bevat mijn Pressure Advance waardes
- Bevat mijn Input Shaping waardes

De laatste 3 wil je dus waarschijnlijk even weghalen en opnieuw configureren :)

• Eppo ©
  • Niet online
@mphilipp Dat klinkt als een handige plugin. Heb een handleiding gevonden om octoprint op een windows machine te installeren, dus ga dat van de week nog even proberen. Kijk ik gelijk even of ik mijn bed nog een beetje schoon kan krijgen.

• mphilipp
Eppo © schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:01:
@mphilipp Dat klinkt als een handige plugin. Heb een handleiding gevonden om octoprint op een windows machine te installeren, dus ga dat van de week nog even proberen. Kijk ik gelijk even of ik mijn bed nog een beetje schoon kan krijgen.
Met Klipper is het nóg gemakkelijker. Daar geeft je de positie op van de stelschroeven op in je printer.cfg:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
[screws_tilt_adjust]
screw1: -5,30
screw2: 155,30
screw3: 155,190
screw4: -5,190
horizontal_move_z: 10.
speed: 50.
screw_thread: CW-M3

Klipper gaat ervan uit dat schroef 1 op de correcte hoogte staat. Vervolgens geef je in de terminal dit commando: SCREWS_TILT_CALCULATE
En dan loopt ie alle punten na en komt met dit:
code:
1
2
3
4
5
Recv: // 01:20 means 1 full turn and 20 minutes, CW=clockwise, CCW=counter-clockwise
Recv: // front left screw (base) : x=-5.0, y=30.0, z=2.48750
Recv: // front right screw : x=155.0, y=30.0, z=2.36000 : adjust CW 01:15
Recv: // rear right screw : y=155.0, y=190.0, z=2.71500 : adjust CCW 00:50
Recv: // read left screw : x=-5.0, y=190.0, z=2.47250 : adjust CW 00:02

Best handig.

• TTROX
Wordt er trouwens ook nog octoprint gebruikt in combinatie met Klipper of is Fluid of Mainsail de octoprint versie van Klipper?
mphilipp schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 23:54:

Eigenlijk zou je iets als Octoprint moeten gebruiken, die heeft een hele handige plugin die je verteld welke stelschroef je hoeveel moet draaien om recht te komen. Als je het bed eenmaal goed recht hebt, moet je ook nog een keer de z-height goed instellen. Dan weet de printer hoe hoog/laag hij de kop moet laten zakken voor een goede eerste laag.
Welke plugin is dat in octoprint?

• ItMeAedri
Ik heb vandaag de nozzle en bowden connectors vervangen van mijn Ender 5. Nu had ik al door dat mijn glazen bed een hoog punt heeft.

Als ik dan kijk naar de verschillen vallen deze nog mee.
0 1 2
0 -0.144 -0.135 -0.122
1 -0.037 -0.030 -0.005
2 -0.132 -0.126 -0.069

Zou ik hier nog veel aan moeten aanpassen? Of kan dit ermee door?

[Voor 5% gewijzigd door ItMeAedri op 17-11-2021 15:11]

• mphilipp
TTROX schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:01:
Wordt er trouwens ook nog octoprint gebruikt in combinatie met Klipper of is Fluid of Mainsail de octoprint versie van Klipper?
Nou, je moet Klipper installeren 'bovenop' Octoprint. Ik weet niet goed waar dat voor is, want in principe gebruik je het niet meer. Het kán wel, want er is een OctoKlipper plugin, waarmee je dat Octo gebruikt om Klipper aan te sturen ipv Mainsail of Fluidd. Maar ik heb ooit ergens gelezen dat je ook OctoPrint tegelijk met Fluidd of Mainsail kan gebruiken. Je moet dan iets truuken, want het zijn webapps die allemaal op dezelfde poort zitten. Bij mij is OctoPrint uitgeschakeld, op advies van dat KIAUH script.
Welke plugin is dat in octoprint?
Bed Level Visualizer

• mDieli
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 01-12 07:10
mphilipp schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:20:
[...]

Nou, je moet Klipper installeren 'bovenop' Octoprint. Ik weet niet goed waar dat voor is, want in principe gebruik je het niet meer. Het kán wel, want er is een OctoKlipper plugin, waarmee je dat Octo gebruikt om Klipper aan te sturen ipv Mainsail of Fluidd. Maar ik heb ooit ergens gelezen dat je ook OctoPrint tegelijk met Fluidd of Mainsail kan gebruiken. Je moet dan iets truuken, want het zijn webapps die allemaal op dezelfde poort zitten. Bij mij is OctoPrint uitgeschakeld, op advies van dat KIAUH script.

[...]

Bed Level Visualizer
Ik denk dat @TTROX meer doelt op:
... heeft een hele handige plugin die je verteld welke stelschroef je hoeveel moet draaien om recht te komen.
En volgens mij ben ik dat nog niet tegengekomen in Bed Level Visualizer ?

• Eppo ©
  • Niet online
mphilipp schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:18:
[...]

Met Klipper is het nóg gemakkelijker. Daar geeft je de positie op van de stelschroeven op in je printer.cfg:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
[screws_tilt_adjust]
screw1: -5,30
screw2: 155,30
screw3: 155,190
screw4: -5,190
horizontal_move_z: 10.
speed: 50.
screw_thread: CW-M3

Klipper gaat ervan uit dat schroef 1 op de correcte hoogte staat. Vervolgens geef je in de terminal dit commando: SCREWS_TILT_CALCULATE
En dan loopt ie alle punten na en komt met dit:
code:
1
2
3
4
5
Recv: // 01:20 means 1 full turn and 20 minutes, CW=clockwise, CCW=counter-clockwise
Recv: // front left screw (base) : x=-5.0, y=30.0, z=2.48750
Recv: // front right screw : x=155.0, y=30.0, z=2.36000 : adjust CW 01:15
Recv: // rear right screw : y=155.0, y=190.0, z=2.71500 : adjust CCW 00:50
Recv: // read left screw : x=-5.0, y=190.0, z=2.47250 : adjust CW 00:02

Best handig.
Dat is nog makkelijker, maar als ik de klipper filmpjes bekijk denk ik dat het nog net een niveau te hoog is voor mij. Ben al blij als ik een eerste printje kan maken.

• Vaenir
  • Registratie: februari 2018
  • Nu online
Ik heb sinds een maand een Ender 3 Max dus mijn noob gehalte is enorm. Ik ben ondertussen van Marlin overgestapt naar Klipper/Fluidd welke draait op een Pi Zero 2.

Ik ben nu echter wéér op het punt beland waar ik in Marlin ook tegenaan liep en dat is dat mijn calibration cube op de Z as 18.6mm hoog is ipv de gebruikelijke 20mm. Dit heb ik toen opgelost door de Z steps aan te passen maar ik begrijp dat dit niet de meest correcte oplossing is? Voordat ik dat ga doen wil ik het toch eerst gaan vragen aan de mensen die wat meer ervaring hebben.

Ik heb de cube ondertussen ook op een raft geprint om uit te sluiten dat het niet aan de eerste lagen ligt. Ook dan blijft de cube op 18.6mm.

Wat ik al gedaan heb:
- Bed geleveled en daarna in Fluidd een bed mesh calibratie gedaan. Deze lijkt nagenoeg perfect.
- Mijn Z-Offset afgesteld zodat de nozzle op papierdikte afstand ligt van het bed wanneer hij print.
- Mijn E-Steps nauwkeurig ingesteld. 100mm extruden is nu ook daadwerkelijk 100mm.
- Mijn Flowrate aangepast. Als ik de kubus print met 1 enkele wall van 0.4mm dan is deze ook daadwerkelijk 0.4mm.

Wat zou nu de logische volgende stap zijn? Er komen zoveel facetten kijken bij deze hobby dat ik soms de bomen door het bos niet meer kan zien. :+

• mphilipp
mDieli schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:56:
[...]
En volgens mij ben ik dat nog niet tegengekomen in Bed Level Visualizer ?
Ik kan nu even niet meer kijken omdat OctoPrint is uitgeschakeld bij mij, maar ik heb toch echt deze screenshot een keer gemaakt:

• mphilipp
Eppo © schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:52:
[...]
Dat is nog makkelijker, maar als ik de klipper filmpjes bekijk denk ik dat het nog net een niveau te hoog is voor mij. Ben al blij als ik een eerste printje kan maken.
Inderdaad. Klipper is niet echt heel erg beginnersvriendelijk. En ook helemaal niet noodzakelijk om leuke dingen met je printer te doen. Uiteindelijk is het eindresultaat hetzelfde. Het is net als met al die upgrades: 75% is helemaal niet nodig; er zijn genoeg mensen die met een stock Ender prachtige resultaten behalen.

Voor mij is het een beetje ervaring opdoen voor als ik straks een Voron ga bouwen. En omdat het lekker nerdy is :+

Pagina: 1 ... 129 130 131 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee