Acties:
  • 0 Henk 'm!
TTROX schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:11:
[...]

Juist daarom gebruiken veel mensen ook een lijm/spray tussen PETG en glas.
Dit kan dan werken als tijdelijk laagje tussen PETG en glas waardoor je achteraf je print er makkelijker af krijgt, of eventueel onder de kraan het laagje laten oplossen waardoor je print loskomt.

Je zult de eerste niet zijn die een stuk glas meetrekt uit je bed wanneer je een PETG print verwijderd.
Klopt het zit soms goed vast maar geduld is hiermee het belangrijkste.
Tot op heden lukt het prima maar als je een zeer groot oppervlak print dan is dat inderdaad verstandig.

Maar voor standaard print die niet groot zijn is het gewoon wachten tot het is afgekoeld en hoor je het kraken en laat het langzaam los ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
noodgang schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:16:
Afgelopen week de ender 3 pro ook binnen gekregen. Het printen ging zonder al teveel aanpassingen eigenlijk wel prima.

Maar lekker eigenwijs toch maar een BLtouch geïnstalleerd. Alle kabeltjes naar het bordje al vaak nagelopen en die zouden moeten kloppen, 4.2.2 bordje zit erin. De goede firmware erop geknald, gewoon van Creality (Ender-3 Pro- 4.2.2-Marlin2.0.1 - V1.1.2 - BLTouch)

Alleen bij het bed levellen gaat het niet helemaal lekker. Op random momenten vindt de BLtouch het nodig om niet te retracten en te gaan knipperen. Geen pijl op te trekken wanneer die het doet, soms al bij de 2e probe test en soms werkt ie ze alle 9 succesvol af.

Als dit voor het printen misgaat blijft de sensor uitgeklapten knalt deze tegen de zijkant van het bed aan voor het printen. (gelukkig niet verbogen of afgebroken)

Op 0:45 bij dit filmpje gaat het weer mis
[Video: ender]

Over dit specifieke probleem heb ik nog maar weinig terug kunnen vinden op t internet. Ergens iemand die voorstelt om een weerstandje ergens op het bordje te solderen, maar geen idee of het werkt en dat gaat me eigenlijk ook even een stapje te ver.
Denk dat ik de BLTouch er maar weer gewoon afhaal en misschien ooit terugzet als ik er een ander bordje in wil zetten ofzo :P
Wat ik zo snel kan bedenken na het bekijken.

Kan het niet te maken hebben met de kabels achterop. Als ik het filmpje bekijk zit er een draaiing in je zware kabelboom en daaraan zit ook de bltoch kabels. De kabelboom beweegt een aardig stuk mee en dus ook de andere draden van de bl-touch. Mogelijk wordt er soms net iets te hard getrokken aan de kabels waardoor hij de verbinding verlies.

Zou de draaiing goed maken zodat die slag uit je kabelboom is en dan de bl-touch kabels netjes er langs laten lopen.
Als deze te kort zijn de kabels verlengen. Je kan er zelf iets tussen zetten en je kiest voor een verlengkabel.
Check ook goed of alle kabels op het moederbord nog allemaal goed vast zitten.

Met dit soort klusjes wil het nog wel eens gebeuren dat niet alles meer goed vast zit en zeker bepaalde stekkers trek je zo los.

En misschien staan hier nog tips bij
https://www.google.com/se...q=bl+touch+probing+failed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vullisbak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-10 16:29
Alleen bij het bed levellen gaat het niet helemaal lekker. Op random momenten vindt de BLtouch het nodig om niet te retracten en te gaan knipperen. Geen pijl op te trekken wanneer die het doet, soms al bij de 2e probe test en soms werkt ie ze alle 9 succesvol af.
Ik heb exact hetzelfde probleem.
Ben uiteindelijk geëindigd bij regelmatig handmatig een bed level procedure te starten en deze op te slaan in EEPROM. Deze vervolgens laden voor elke print (M420 S1)

https://marlinfw.org/docs/features/auto_bed_leveling.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Afgelopen week de ender 3 pro ook binnen gekregen. Het printen ging zonder al teveel aanpassingen eigenlijk wel prima.

Maar lekker eigenwijs toch maar een BLtouch geïnstalleerd. Alle kabeltjes naar het bordje al vaak nagelopen en die zouden moeten kloppen, 4.2.2 bordje zit erin. De goede firmware erop geknald, gewoon van Creality (Ender-3 Pro- 4.2.2-Marlin2.0.1 - V1.1.2 - BLTouch)

Als dit voor het printen misgaat blijft de sensor uitgeklapten knalt deze tegen de zijkant van het bed aan voor het printen. (gelukkig niet verbogen of afgebroken)

Op 0:45 bij dit filmpje gaat het weer mis
[Video: ender]

Over dit specifieke probleem heb ik nog maar weinig terug kunnen vinden op t internet. Ergens iemand die voorstelt om een weerstandje ergens op het bordje te solderen, maar geen idee of het werkt en dat gaat me eigenlijk ook even een stapje te ver.
Denk dat ik de BLTouch er maar weer gewoon afhaal en misschien ooit terugzet als ik er een ander bordje in wil zetten ofzo :P
Ik las dat er wel eens wat storing kan optreden (reddit staat er vol mee), je hebt de kabel buiten de sleeve omlopen. Dat zal waarschijnlijk al schelen. Maar misschien toch eens kijken, of het helpt de bltouch kabel bij de andere kabels weg te houden?

Misschien dat een firmware met ubl (jyers bijv. als je zelf nog niet met de firmware aan de slag wilt) ook handig is?

Want nu doe je voor elke print een mesh? Met ubl, sla je de mesh op. En een kleine probe voordat je gaat printen. Dat scheelt al wat frustratie.

[ Voor 4% gewijzigd door sugarlevi01 op 27-10-2021 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noodgang
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:59
Bedankt voor de antwoorden!
sugarlevi01 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:56:
[...]

Ik las dat er wel eens wat storing kan optreden (reddit staat er vol mee), je hebt de kabel buiten de sleeve omlopen. Dat zal waarschijnlijk al schelen. Maar misschien toch eens kijken, of het helpt de bltouch kabel bij de andere kabels weg te houden?

Misschien dat een firmware met ubl (jyers bijv. als je zelf nog niet met de firmware aan de slag wilt) ook handig is?

Want nu doe je voor elke print een mesh? Met ubl, sla je de mesh op. En een kleine probe voordat je gaat printen. Dat scheelt al wat frustratie.
Ik heb de kabel losgehaald van de sleeve en alles nog eens goed nagelopen. Tot nu toe lijkt het beter te gaan!

Ook via Ome Ali toch maar even een ander draadje besteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EyjMBXt00DbOmCP3N1XNnGaBb60=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WPUH669BQRXOSExahkrmeF7W.png?f=user_large

Heb nu de aansluiting op het board met twee blokjes (3- en 2 pins, de links op t plaatje), wellicht dat de verbinding toch wat beter is met een goed passende 5 pins aansluiting voor t 4.2.x bord (de middelste op t plaatje).

Verder had ik inderdaad geprobeerd Jyers firmware erop te zetten (voor v2 4.2.2 bord) alleen bleef mn display leeg. Ik ga me hier nog wel even wat meer in verdiepen om te kijken of t toch gaat lukken.
MikeOO schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 07:50:
[...]

Wat ik zo snel kan bedenken na het bekijken.

Kan het niet te maken hebben met de kabels achterop. Als ik het filmpje bekijk zit er een draaiing in je zware kabelboom en daaraan zit ook de bltoch kabels. De kabelboom beweegt een aardig stuk mee en dus ook de andere draden van de bl-touch. Mogelijk wordt er soms net iets te hard getrokken aan de kabels waardoor hij de verbinding verlies.

Zou de draaiing goed maken zodat die slag uit je kabelboom is en dan de bl-touch kabels netjes er langs laten lopen.
Als deze te kort zijn de kabels verlengen. Je kan er zelf iets tussen zetten en je kiest voor een verlengkabel.
Check ook goed of alle kabels op het moederbord nog allemaal goed vast zitten.

Met dit soort klusjes wil het nog wel eens gebeuren dat niet alles meer goed vast zit en zeker bepaalde stekkers trek je zo los.

En misschien staan hier nog tips bij
https://www.google.com/se...q=bl+touch+probing+failed
Met de kabels los van elkaar lijkt het al beter te gaan, Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-09 07:51
noodgang schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:18:

Verder had ik inderdaad geprobeerd Jyers firmware erop te zetten (voor v2 4.2.2 bord) alleen bleef mn display leeg. Ik ga me hier nog wel even wat meer in verdiepen om te kijken of t toch gaat lukken.
Je moet het .bin bestand sowieso een andere naam geven dan de vorige, anders gaat ie niet flashen. Misschien dat dat meespeelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVog
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-03 18:23
Verder had ik inderdaad geprobeerd Jyers firmware erop te zetten (voor v2 4.2.2 bord) alleen bleef mn display leeg. Ik ga me hier nog wel even wat meer in verdiepen om te kijken of t toch gaat lukken
Mijn ervaring was dat ik eerst de SD kaart opnieuw moest formatteren (FAT32, 4k). En dan het image erop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02:07

mphilipp

Romanes eunt domus

Raafz0r schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:52:
[...]
Je moet het .bin bestand sowieso een andere naam geven dan de vorige, anders gaat ie niet flashen. Misschien dat dat meespeelt?
Toch gewoon firmware.bin en na het flashen maakt ie er zelf firmware.cur van? Tenminste, bij Marlin werkt dat zo.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-10 23:32

Hoogie2004

Whohooooo

mphilipp schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 08:21:
[...]

Toch gewoon firmware.bin en na het flashen maakt ie er zelf firmware.cur van? Tenminste, bij Marlin werkt dat zo.
Maar een Ender zal dezelfde filename als een eerdere dan niet flashen.

Daarom is het handig om de hun file te hernoemen met de datum aan het eind bijv.

Ik ben helemaal erg. Ik verander zelfs de versie die op het scherm getoond wordt zodat ik zeker weet dat ik de juiste versie heb.

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Hoogie2004 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 08:26:
Maar een Ender zal dezelfde filename als een eerdere dan niet flashen.
Ik noem het altijd firmware.bin en dat flashed gewoon. Daarna heet het firmware.cur om aan te geven dat dat de firmware is die er nu op staat. Datums en versienummers zijn (bij mij iig) niet nodig. Nooit gedaan. En ik heb echt best veel zitten klooien met firmware omdat ik de nieuwste Marlin heb gedownload en met VS Code allerlei zaken heb aangepast.
Ik heb een Ender 3 Pro; geen idee of een V2 het anders doet.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

mphilipp schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 08:59:
[...]

Ik noem het altijd firmware.bin en dat flashed gewoon. Daarna heet het firmware.cur om aan te geven dat dat de firmware is die er nu op staat. Datums en versienummers zijn (bij mij iig) niet nodig. Nooit gedaan. En ik heb echt best veel zitten klooien met firmware omdat ik de nieuwste Marlin heb gedownload en met VS Code allerlei zaken heb aangepast.
Ik heb een Ender 3 Pro; geen idee of een V2 het anders doet.
Hmm, interessant... Misschien afhankelijk van de bootloader / mainboard dan? In ieder geval fijn dat jij er verder 0 issues mee hebt.

Ik heb een Ender 3 met een 4.2.2 mainboard, en daar heb ik dus zoveel flash issues mee gehad dat ik dat versienummer op het display ophoog :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Hoogie2004 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:25:
Hmm, interessant... Misschien afhankelijk van de bootloader / mainboard dan? In ieder geval fijn dat jij er verder 0 issues mee hebt.
Ohwacht...ik heb een SKR bordje. Dat is misschien het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
EVog schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 23:41:
[...]

Mijn ervaring was dat ik eerst de SD kaart opnieuw moest formatteren (FAT32, 4k). En dan het image erop zetten.
Ja, nu je het zegt, volgens mij heb ik dat ook gedaan ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

mphilipp schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:42:
[...]

Ohwacht...ik heb een SKR bordje. Dat is misschien het verschil.
Dat zal het wel zijn ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Rincewind schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:46:
Is dit een goed smeermiddel voor de rods/schroefassen en de lagers?
[Afbeelding]

Er zit ptfe in en dat wordt aangeraden. Iemand ervaring mee?
Ik heb dezelfde, werkt prima bij mijn Ender 5, trekt geen stof aan. Er zit een "oude werkplaats" luchtje aan, dat is het enige. Verder zit er geen dop op die onbedoeld sprayen voorkomt. Dus voorzichtig opbergen zodat niets de knop kan indrukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

BounceMeister schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:29:
Verder zit er geen dop op die onbedoeld sprayen voorkomt. Dus voorzichtig opbergen zodat niets de knop kan indrukken.
Je hebt toch een 3D printer? Need I say more... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:29

Rincewind

Take me in your arms tonight

Iemand ervaring met deze fan:
https://a.aliexpress.com/_vT50cE. Is hij echt zo stil?

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Reviews zijn er niet veel en aantal geven aan dat hij toch niet zo stil is. Zoals met alles bij Ali niet alles geloven wat er staat. Ze zijn erg goed in het promoten van dingen en plaatjes zien er altijd super uit.

Voor die prijs kun je ook gaan voor een Noctua 4020 dan weet je zeker dat het stil is en werkt prima.
Gebruik dit al maanden zonder problemen. Wel de 4020 nemen als je die kwijt kunt. De 4010 schijnt soms te kort koeling te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

MikeOO schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 07:13:
[...]Voor die prijs kun je ook gaan voor een Noctua 4020 dan weet je zeker dat het stil is en werkt prima.
Gebruik dit al maanden zonder problemen. Wel de 4020 nemen als je die kwijt kunt. De 4010 schijnt soms te kort koeling te geven.
Welke 4020? De NF-A4x20 FLS (3-pin) of de NF-A4x20 PWM (4-pin) ? En dan de 5V of de 24V uitvoering? Ik heb een Ender 3 Pro dus ik vermoed de 24V ;) Momenteel heb ik een Trianglelab DDE in gebruik en daar zit een 4010 bij die continue draait en relatief veel lawaai maakt (alhoewel het low-noise fans zijn volgens trianglelab..). Kan ik die gewoon vervangen voor een 4020?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTROX
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-10 12:59

TTROX

Christian N

mphilipp schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 19:27:
[...]

Ik heb dan weer totaal geen problemen met mijn Creality glazen bed en PETG. Gewoon goed laten afkoelen en dan pak je 'm er zo vanaf. Echt nooit problemen mee gehad. PLA plakt ook als een malle, maar als ie is afgekoelt ligt ie gewoon los op het bed. Wonderbaarlijk...
Klopt maar dat is dat creality "carborundum" oppervlak, heerlijk spul inderdaad.
Ik doelde meer op alleen glas, dus bijvoorbeeld de onderkant van je creality bed of een gladde glasplaat of spiegel.

Enschede | 6720wp JinkoSolar 16x420 Z 47°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

MikeOO schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 07:37:
[...]

Klopt het zit soms goed vast maar geduld is hiermee het belangrijkste.
Tot op heden lukt het prima maar als je een zeer groot oppervlak print dan is dat inderdaad verstandig.

Maar voor standaard print die niet groot zijn is het gewoon wachten tot het is afgekoeld en hoor je het kraken en laat het langzaam los ;)
Inderdaad, als je het geduld hebt dan hoor je het soms gewoon loskomen van je bed.
Blijft leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

noodgang schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:18:
Is Jyers niet bedoeld voor de E3V2 met het LCD scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Rincewind schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:04:
[...]
Welke 4020? De NF-A4x20 FLS (3-pin) of de NF-A4x20 PWM (4-pin) ? En dan de 5V of de 24V uitvoering? Ik heb een Ender 3 Pro dus ik vermoed de 24V ;) Momenteel heb ik een Trianglelab DDE in gebruik en daar zit een 4010 bij die continue draait en relatief veel lawaai maakt (alhoewel het low-noise fans zijn volgens trianglelab..). Kan ik die gewoon vervangen voor een 4020?
Noctua heeft alleen nog maar een 120mm en 140mm in 24V.
Je zult een buck converter (LM2596) moeten gebruiken om van 24v naar 12v te gaan voor de Fan.
Volgens mij heb je de 3 pin versie nodig gezien je alleen maar 12v & GND gebruikt om de fan aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Joris84 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 19:16:
Heeft iemand enig idee wat een lege spoel filament weegt?

Ik heb zo'n gele spoel van 123-3D.nl; Filament wit 1,75 mm PLA 1 kg (Jupiter serie)
Mijn lege 1KG spoel van 123-3D weegt exact 200gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

TTROX schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:19:
[...]Noctua heeft alleen nog maar een 120mm en 140mm in 24V.
Je zult een buck converter (LM2596) moeten gebruiken om van 24v naar 12v te gaan voor de Fan.
Volgens mij heb je de 3 pin versie nodig gezien je alleen maar 12v & GND gebruikt om de fan aan te sturen.
Wat ik me nu dus afvraag: is de 4010-fan die bij mijn DDE-kit dan ook 12V? Volgens de beschrijving heb ik een 24V-kit gekocht en daar zouden 24V fans bij zitten.. Beide fans (zowel de 5015 als de 4010) zitten
aangesloten op mijn SKR Mini E3 en niet op een of ander buck-converter. Dan heb ik dus 24V fans want ik heb ook een 24V PSU. Die buck convertor gebruik ik trouwens wel om mijn Rapsberry-Pi van stroom te voorzien. Welke stille vervanging kan ik dan wel krijgen om mijn 4010 te vervangen?!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Rincewind schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:53:
[...]
Wat ik me nu dus afvraag: is de 4010-fan die bij mijn DDE-kit dan ook 12V? Volgens de beschrijving heb ik een 24V-kit gekocht en daar zouden 24V fans bij zitten.. Beide fans (zowel de 5015 als de 4010) zitten
aangesloten op mijn SKR Mini E3 en niet op een of ander buck-converter. Dan heb ik dus 24V fans want ik heb ook een 24V PSU. Die buck convertor gebruik ik trouwens wel om mijn Rapsberry-Pi van stroom te voorzien. Welke stille vervanging kan ik dan wel krijgen om mijn 4010 te vervangen?!
Het merk Noctua(van de creme&bruinkleurige fans) heeft in de bouwvorm 40x40x10 en 40x40x20 alleen een 5v of een 12v variant.

Andere merken hebben in de bouwvorm 40x40x10 & 40x40x20 wél 24v varianten.
Ik vermoed dat je dus in je DDE kit een zwarte "willekeurig chinees merk" 24v fan hebt zitten.

Die noctua fans zijn zo stil omdat ze ook vrij 'traag' draaien, hierdoor geeft de 40x40x10 variant vaak niet meer genoeg opbrengst en zie je dat veel mensen een 40x40x20 gaan toepassen. (zie specs Noctua 40x40x20 https://noctua.at/en/products/fan/nf-a4x20-flx/specification)

Sunon MagLev zijn ook goede fans welke ook in 24v te krijgen zijn maar het aantal dBA ligt wel hoger dan een Noctua.
Zie bijvoorbeeld https://www.sunon.com/PRO...A138&oid=6B9C001E76E4A138 voor specs van een Sunon 40x40x20 24V fan.

Het getal achter de V in het artikelnummer van Sunon (VX V1 V2 etc.) duidt de snelheid aan van een fan en daarbij hoort dan ook weer verschillende specs zoals opbrengst en dBA.
(zie pagina 2 https://www.sunon.com/PROSEARCH_FILES/(D04115260G-01)-0.pdf)

Momenteel heb ik een V1 maar deze is nog niet geheel stil te noemen, wellicht probeer ik de volgende keer een V2.

Oftewel ik heb geen idee welke 24v fan echt stil is, en, dit is meer een aanname, maar ik denk als je minder dBA wilt dat je toch naar 12v moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodgang
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:59
TTROX schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:13:
[...]

Is Jyers niet bedoeld voor de E3V2 met het LCD scherm?
Dat was ook mijn conclusie ja, werkt niet met een stock 3 pro display

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rincewind schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:04:
[...]
Inderdaad buckconverter er tussen en dan kun je gewoon 12v gebruiken.
Je kunt fan's onderling gewoon niet vergelijk ook al zijn ze qua formaat gelijk.

Bij twijfel over een spanning, koop een eenvoudige multimeter en je kunt meten wat voor spanning ergens op staat. Betere aanpak is er niet en voorkomt problemen later >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
Het maakt trouwens niet uit of je de 3 of 4 pins variant neemt. In beide gevallen gebruik je maar 2 pinnen (12V en GND). Als je de fan wat langzamer wil laten lopen doe je dat via de buck converter.

Koop dus wat het goedkoopst of beschikbaar is.

[ Voor 19% gewijzigd door Raafz0r op 30-10-2021 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Raafz0r schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 08:31:
Koop dus wat het goedkoopst of beschikbaar is.
Ik wil niet perse de goedkoopste 4010 of 4020: het gaat mij hier om de stilste en als het even kan ook nog eens op 24V zodat er geen buck converter nodig is. Na wat meer uitzoekwerk (lees: Google zoektocht ;) ) kwam ik ook de Sunon MF40202V2 24V tegen die aangeraden werd. Misschien ook een goed kandidaat. Kan ik trouwens simpelweg een 4010 vervangen door een 4020 en dan wat langere schroeven/bouten gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
Mijn punt was de keuze tussen de twee noctua varianten (met en zonder pwm sturing) en dat het in deze toepassing niet uitmaakt welke van de twee je kiest.

Bij die sunon zul je inderdaad wat langere bouten nodig hebben ja. Bij de noctua zit er een uitsparing in het midden die je kunt gebruiken.

[ Voor 41% gewijzigd door Raafz0r op 30-10-2021 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:36
De Heating Tube moet vervangen worden voor de Ender 3.

Alleen heb ik een 24v40W gekocht en de Ender 3 heeft een van 24v 30watt.
Moet je daarvoor wat wijzigen in de firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08-10 22:38
Lijkt me niet. Alleen je mosfet krijgt het zwaarder denk ik. Maar als ik zoek op ali zie ik standaard ook 40 Watt geleverd wordt. Hij zal vooral wat sneller warm zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Rincewind schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:59:
[...]
Ik wil niet perse de goedkoopste 4010 of 4020: het gaat mij hier om de stilste en als het even kan ook nog eens op 24V zodat er geen buck converter nodig is. Na wat meer uitzoekwerk (lees: Google zoektocht ;) ) kwam ik ook de Sunon MF40202V2 24V tegen die aangeraden werd. Misschien ook een goed kandidaat. Kan ik trouwens simpelweg een 4010 vervangen door een 4020 en dan wat langere schroeven/bouten gebruiken?
Ik heb de MF40202V1, ik ben benieuwd wat je van de V2 vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rincewind schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:59:
[...]
Hangt van je opstelling af. ;)

Een 4020 is 2x zo dik dus die ruimte moet je hebben. Past het niet dan kun je bv het deel wat om de hotend zit en de lucht blaast zelf te printen. Op thingiverse bv genoeg voorbeelden die je kunt uitprinten die wel de ruimte hebben.

Boutjes zijn dus ook te kort en zul je die ook moeten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

MikeOO schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 07:20:
[...]Een 4020 is 2x zo dik dus die ruimte moet je hebben. Past het niet dan kun je bv het deel wat om de hotend zit en de lucht blaast zelf te printen. Op thingiverse bv genoeg voorbeelden die je kunt uitprinten die wel de ruimte hebben.
Ik heb een DDE laatst geplaatst en zo te zien heb ik wel ruimte voor een 4020:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYVjxRFxt1pqVgTh4oc3qia67zc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fwvImJyNYHR99lqB6cAwViCK.jpg?f=fotoalbum_large
En inderdaad: alleen iets langere M4-boutjes. In dit geval zijn het zelfs schroeven geloof ik: eens even de installatiemanual erbij pakken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rincewind schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:21:
[...]

[Afbeelding]
En inderdaad: alleen iets langere M4-boutjes. In dit geval zijn het zelfs schroeven geloof ik: eens even de installatiemanual erbij pakken..
Bij mij zit deze aan de voorkant om de hotend te koelen. Als ik je foto bekijkt zit de betreffende fan aan de zijkant. Als deze dus op je hotend blaast dan moet dat prima kunnen. Maten zijn gelijk alleen dikker.
Gebruik ook een DDE maar dan wel een originele BondTech >:)

Die aan de voorkant kun je niet vervangen door een Notula helaas. Daar heb ik er ook nog 1 van in gebruik en die maakt nu ook als enige "herrie".
Alle andere fan die in de printer maar te vinden zijn zijn allemaal Notula.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Rincewind schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:21:
[...]

[Afbeelding]
De ruimte voor een 404020 is er zo te zien wel, dubbelcheck alleen even of het past met je X-as eindstop switch die normaliter ook aan die zijde zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

TTROX schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:15:
[...]De ruimte voor een 404020 is er zo te zien wel, dubbelcheck alleen even of het past met je X-as eindstop switch die normaliter ook aan die zijde zit.
Klopt. Dat is ook waarom ik waarschijnlijk toch een 4010 daar kan plaatsen omdat ik vermoed dat een 4020 net een paar mm te dik is. Ondertussen 2 4020's besteld voor een ander project (het modden van de SunLu Filadryer S1) en als die binnen zijn kan ik gelijk zien of een 4020 uberhaupt past. Zo ja dan bestel ik een Noctua of Sunon, afhankelijk wat er past een 4020 of 4010.

Update: Net even nagemeten en de ruimte tussen de 4010 en mijn x-as eindstop is 15-16mm dus dat zou wellicht toch net passen met een 4020...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnadam1977
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-02 23:47
Rincewind schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:07:
[...]
Klopt. Dat is ook waarom ik waarschijnlijk toch een 4010 daar kan plaatsen omdat ik vermoed dat een 4020 net een paar mm te dik is. Ondertussen 2 4020's besteld voor een ander project (het modden van de SunLu Filadryer S1) en als die binnen zijn kan ik gelijk zien of een 4020 uberhaupt past. Zo ja dan bestel ik een Noctua of Sunon, afhankelijk wat er past een 4020 of 4010.

Update: Net even nagemeten en de ruimte tussen de 4010 en mijn x-as eindstop is 15-16mm dus dat zou wellicht toch net passen met een 4020...
Het midden van de S1? Wat is er dan mis mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
martijnadam1977 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 04:50:
[...]

Het midden van de S1? Wat is er dan mis mee?
YouTube: SUNLU S1 Box MODIFICATION

Door de aanpassing wordt de temperatuur niet goed verdeelt. Standaard gaat dat dus niet goed waardoor je een niet goed werkende dryer hebt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurres
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-10 16:18
Goeiemorgen!

Ik ben opzoek naar een leuke set om mee aan te vangen.
Op het moment de Creality 3D CR 20 Pro op het oog, o.a ivm de automatic-bed-leveling wat ik bij mijn vorige printer (een jaar of wat geleden een oude kossel gehad) miste en een hoop gezeur mee had.

Wil opzich prima 350€ uit geven, nog wel meer ook, maar wil dan ook degelijk spul hebben. Hebben jullie misschien wat advies terwijl ik zelf ook lekker doorzoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
Djurres schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:38:
Goeiemorgen!

Ik ben opzoek naar een leuke set om mee aan te vangen.
Op het moment de Creality 3D CR 20 Pro op het oog, o.a ivm de automatic-bed-leveling wat ik bij mijn vorige printer (een jaar of wat geleden een oude kossel gehad) miste en een hoop gezeur mee had.

Wil opzich prima 350€ uit geven, nog wel meer ook, maar wil dan ook degelijk spul hebben. Hebben jullie misschien wat advies terwijl ik zelf ook lekker doorzoek?
Wil je per se een creality?

Er worden momenteel een hoop Artillery Sidewinder x1's in de uitverkoop gegooid, voor zo'n 200-230 euro. Moet je er alleen zelf even een bedlevelprobe bijbestellen, er in pluggen, en ok, andere firmware erop zetten.

Nieuwe versies, en ook de Pro versie van de Genius, zijn volgens mij wel standaard uitgerust met een probe.

Zijn mooie apparaten, vooral die Sidewinder zo in de uitverkoop voor die prijs. Solide, stil, direct drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Laatst online: 09-10 22:57

gday

TENACIOUS D TIME!!!

MikeOO schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 07:50:
[...]

Door de aanpassing wordt de temperatuur die goed verdeelt. Standaard gaat dat dus niet goed waardoor je een niet goed werkende dryer hebt >:)
Een bekend probleem met die drogers. Ik heb echter het idee dat het verplaatsen van die sensor minder invloed heeft dan het toevoegen van een fan. Ik merk het probleem overigens aanzienlijk minder met mijn Sunlu-droger dan met mijn Wanhao-droger. Als ik mijn Sunlu-droger open voel ik dat er gewoon warme lucht uit komt, en dat heb ik helemaal niet met mijn Wanhao-droger.

[ Voor 17% gewijzigd door gday op 02-11-2021 11:56 ]

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurres
sugarlevi01 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:43:
[...]

Er worden momenteel een hoop Artillery Sidewinder x1's in de uitverkoop gegooid, voor zo'n 200-230 euro. Moet je er alleen zelf even een bedlevelprobe bijbestellen, er in pluggen, en ok, andere firmware erop zetten.

Nieuwe versies, en ook de Pro versie van de Genius, zijn volgens mij wel standaard uitgerust met een probe.

Zijn mooie apparaten, vooral die Sidewinder zo in de uitverkoop voor die prijs. Solide, stil, direct drive.
Oh nee zeker niet per se hoor! Ben gewoon aan t zoeken.
Ik ben de Sidwinder nog niet tegengekomen, ik ga ff kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gday schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:53:
[...]

Een bekend probleem met die drogers. Ik heb echter het idee dat het verplaatsen van die sensor minder invloed heeft dan het toevoegen van een fan. Ik merk het probleem overigens aanzienlijk minder met mijn Sunlu-droger dan met mijn Wanhao-droger. Als ik mijn Sunlu-droger open voel ik dat er gewoon warme lucht uit komt, en dat heb ik helemaal niet met mijn Wanhao-droger.
Wat ik in testen heb gezien is dat de sensor direct onder de warmte unit zit en daardoor zit je vrij snel aan de temperatuur terwijl het bovenin veel minder warm is. Door het verplaatsen krijg je daarom een beter meting.
Dat het onderin warm wordt is logische dus je wilt het juist meten op een plek waar geen verwarming zit.

Rond 17 min zie je ook goed hoe de warmte zich verspreid met standaard en met de mod.

Maar zolang het voor jouw voldoet is het prima toch. Ik moet het nog steeds uitvoeren en staat al een tijdje nieuw op de plank >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

MikeOO schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:59:
[...]

Wat ik in testen heb gezien is dat de sensor direct onder de warmte unit zit en daardoor zit je vrij snel aan de temperatuur terwijl het bovenin veel minder warm is. Door het verplaatsen krijg je daarom een beter meting.
Dat het onderin warm wordt is logische dus je wilt het juist meten op een plek waar geen verwarming zit.

Rond 17 min zie je ook goed hoe de warmte zich verspreid met standaard en met de mod.

Maar zolang het voor jouw voldoet is het prima toch. Ik moet het nog steeds uitvoeren en staat al een tijdje nieuw op de plank >:)
Nou, wat je daar dus ziet rond 17m is dat het filament wel degelijk zo warm wordt (slechts 1 à 2 graden verschil met de gemodde droger), maar dat het zich alleen niet verspreid omdat de lucht statisch is. Vandaar dat ik zeg dat ik verwacht dat het verplaatsen van de sensor minder zal uitmaken dan het daadwerkelijk laten circuleren van de warme lucht. Ik zal het straks ook eens bekijken met mijn FLIR. Ik heb ook nog wat 24V fans liggen dus kan ook snel proberen wat het verschil is als je alleen een fan toevoegt.

De Sunlu S2 heeft trouwens ook een heater aan de bovenkant dus dat scheelt ook weer.

Edit: Ik heb de droger ingesteld op 55 graden. Na een halfuurtje zit de bovenkant van m'n filament op ongeveer 40 graden. Het is wat onbetrouwbaar met een FLIR om glanzende oppervlakken te meten, maar het stuk schuim dat er vlak naast het aluminium element zit is bijna 60 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpAH6WcKmwPzND9MGss_34wV6Dw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DWaq11Kov6gFQvMvcCEpMpNK.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBAXMKHGOh_hGuk0WsF8Tn7YPMw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rPHniTsQa6JoztjRW2NDU0A0.jpg?f=user_large

[ Voor 44% gewijzigd door gday op 02-11-2021 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurres
sugarlevi01 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:43:
[...]

Zit zo eens te zoeken maar kom eigks alleen maar 300$ + tegen, en dan nog niet over shipping gesproken.
Hoeveel interessanter is een direct drive printer tov een Creality dan? En waar zou je hem dan bestellen?
Goedkoopste kom ik nl gewoon uit bij de website van Artillery zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vullisbak
  • Laatst online: 10-10 16:29
@Djurres Binnenkort is het China Singles Day (11 nov) en ook Black Friday (26 nov) zit eraan te komen.
Meestal mooie aanbiedingen op deze dagen, dus ik zou als je je keuze gemaakt hebt nog even geduld hebben met kopen.

(en als de aanbiedingen tegenvallen heb je in ieder geval geen spijt dat je niet even gewacht hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gday schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:04:
[...]

Nou, wat je daar dus ziet rond 17m is dat het filament wel degelijk zo warm wordt (slechts 1 à 2 graden verschil met de gemodde droger), maar dat het zich alleen niet verspreid omdat de lucht statisch is. Vandaar dat ik zeg dat ik verwacht dat het verplaatsen van de sensor minder zal uitmaken dan het daadwerkelijk laten circuleren van de warme lucht. Ik zal het straks ook eens bekijken met mijn FLIR. Ik heb ook nog wat 24V fans liggen dus kan ook snel proberen wat het verschil is als je alleen een fan toevoegt.

De Sunlu S2 heeft trouwens ook een heater aan de bovenkant dus dat scheelt ook weer.

Edit: Ik heb de droger ingesteld op 55 graden. Na een halfuurtje zit de bovenkant van m'n filament op ongeveer 40 graden. Het is wat onbetrouwbaar met een FLIR om glanzende oppervlakken te meten, maar het stuk schuim dat er vlak naast het aluminium element zit is bijna 60 graden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie beelden zo. _/-\o_
Ben benieuwd of een fan voldoende is om de temp dan omhoog te krijgen, dat scheelt weer werk.

In deze situatie gaat het in ieder geval niet zoals het zou moeten dus een fan is nodig om de temp
daadwerkelijk hoger te gaan krijgen.

Dan is een warmtebeeldcamera wel weer handig. Jammer dat ze zo prijzig zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
Djurres schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:08:
[...]

Zit zo eens te zoeken maar kom eigks alleen maar 300$ + tegen, en dan nog niet over shipping gesproken.
Hoeveel interessanter is een direct drive printer tov een Creality dan? En waar zou je hem dan bestellen?
Goedkoopste kom ik nl gewoon uit bij de website van Artillery zelf.
Er is nu inderdaad net geen goede sale bezig, maar die komen er wel weer aan met 11.11 en Black friday in de buurt. Juist ook met deze printer, nu de X2 uit is, om ruimte te maken in de magazijnen.
Banggood heeft er nog een aantal in sommige europese magazijnen, maar nu niet in de sale, helaas.

En bijvoorbeeld deze aanbieder, heb ik zelf in mijn mandje gegooid voor het geval ik opeens ruimte in huis vind: https://www.aliexpress.com/item/1005001304145910.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

MikeOO schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:43:
[...]

Mooie beelden zo. _/-\o_
Ben benieuwd of een fan voldoende is om de temp dan omhoog te krijgen, dat scheelt weer werk.

In deze situatie gaat het in ieder geval niet zoals het zou moeten dus een fan is nodig om de temp
daadwerkelijk hoger te gaan krijgen.

Dan is een warmtebeeldcamera wel weer handig. Jammer dat ze zo prijzig zijn ;)
YMMV, dus je kunt altijd nog die sensor verplaatsen als het toch niet voldoende blijkt te zijn. :) Ik zou sowieso altijd een hygrometer + tempsensor installeren. Meten is weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-10 14:29
Ik wil linear rails op mijn Ender 5 Plus zetten. Maar ik vroeg mij af of ik een Micro Swiss direct drive daarop kan zetten. Ze hebben er 1 voor op een linear rail, maar die past niet op een Ender 5 Plus, omdat de riem in de weg zit.
Maar als ik zoiets koop, dan zou ik die plaat van Micro Swiss toch daaraan kunnen vastmaken? Of anders die plaat van de gewone direct drive.
Of werkt dat niet?

[ Voor 4% gewijzigd door Xyphoid op 02-11-2021 18:32 ]

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Xyphoid schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:29:
Ik wil linear rails op mijn Ender 5 Plus zetten. Maar ik vroeg mij af of ik een Micro Swiss direct drive daarop kan zetten.
Heb je al op Thingiverse gekeken? Grote kans dat daar een adapterplaatje voor een MicroSwiss op een linear rail kit voor Ender 5 te vinden is. Die kun je dan nu uitprinten en dan de boel monteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Ik ben aan het stoeien met Klipper op de Ender 3, en wat is die webinterface van Fluidd een verademing in vergelijking met Octoprint.... Had het eigenlijk in een uurtje wel helemaal aan de praat op een 4.2.2 bord. Enige zoekwerkje was met de BLTouch op de z-stop endpin, maar dat was snel genoeg gevonden.

Tevens bevalt het editen van de config in de webinterface zonder firmware gezeik me ook wel heel erg.

Nu een Pressure Advance testprint aan het draaien.

Als het straks niet bevalt kan ik simpel terug, heb de oude firmware nog en ook de octoprint pi SD-card heb ik bewaard :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xyphoid
mphilipp schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:46:
[...]

Heb je al op Thingiverse gekeken? Grote kans dat daar een adapterplaatje voor een MicroSwiss op een linear rail kit voor Ender 5 te vinden is. Die kun je dan nu uitprinten en dan de boel monteren.
Ja, maar kon niks vinden omdat ik op verkeerde termen zocht : :o
Heb nu een paar gevonden. Ik ga ze uitprinten en kijken welke de beste is (als ik mijn rails binnen heb).

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Hoogie2004 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:02:
Ik ben aan het stoeien met Klipper op de Ender 3, en wat is die webinterface van Fluidd een verademing in vergelijking met Octoprint.... Had het eigenlijk in een uurtje wel helemaal aan de praat op een 4.2.2 bord. Enige zoekwerkje was met de BLTouch op de z-stop endpin, maar dat was snel genoeg gevonden.
Misschien ook wel een idee om zo vast aan Klipper te wennen. Ik ben van plan een Voron te gaan bouwen. Dan is een beetje Klipper ervaring wel meegenomen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

mphilipp schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 23:56:
[...]

Misschien ook wel een idee om zo vast aan Klipper te wennen. Ik ben van plan een Voron te gaan bouwen. Dan is een beetje Klipper ervaring wel meegenomen denk ik.
Ik vond de conversie makkelijk, heb gisteren de Pressure Advance tower geprint voor de kalibratie, en vandaag moet de Ringing tower nog voor de input shaping. Tot nu toe geen gekke dingen tegengekomen, zelfs het display werkt als een zonnetje na een beetje googlen (originele 2-color ender display).

Weet niet welke hardware je precies hebt, maar als dat een beetje matched heb je misschien iets aan mijn config (4.2.2 bordje van creality).

Zo'n Voron staat ook op mijn lijstje, maar de wife-acceptance-factor van dat ding is denk ik 0 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurres
sugarlevi01 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:02:
[...]

Er is nu inderdaad net geen goede sale bezig, maar die komen er wel weer aan met 11.11 en Black friday in de buurt. Juist ook met deze printer, nu de X2 uit is, om ruimte te maken in de magazijnen.
Banggood heeft er nog een aantal in sommige europese magazijnen, maar nu niet in de sale, helaas.

En bijvoorbeeld deze aanbieder, heb ik zelf in mijn mandje gegooid voor het geval ik opeens ruimte in huis vind: https://www.aliexpress.com/item/1005001304145910.html
Thx voor je reactie!

Ik heb geen zin om te wachten, ben een beetje ongeduldig dus ik wil wat gaan bestellen.
Wat is het verschil tussen de Sidewinder X1 en een Genius, en een Genius Pro. Het enige wat ik een beetje vinden kan is dat de Genius (pro) automatic bed leveling hebben.Verder is de opbouw en structuur hetzelfde? want als dat het 'enige' verschil is dan kan ik het best een Sidewinder kopen en zelf de bedleveling erin bouwen lijkt mij.

Ook kan ik slecht vinden of de Genius (Pro) nou ook een direct drive extruder hebben.. Bij de Sidewinder staat dit er groots bij, bij de andere twee niet.

Bomen en bos..

EDIT:

Ik zie nu ook de Sidewinder X2 op banggood voor 265 ekkies, lijkt me tot op heden de beste variant ten opzichte van bovenstaande 3, nietwaar?

https://www.banggood.com/...ds=search&ID=480366311364

[ Voor 14% gewijzigd door Djurres op 03-11-2021 08:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djurres
Oke, das dus toch de X1. Heb de X1 aangeschaft en ga nu ook nog die sensor voor automatic bed leveling kopen. Lijkt me leuk startersding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Hoogie2004 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 07:30:
Ik vond de conversie makkelijk, heb gisteren de Pressure Advance tower geprint voor de kalibratie, en vandaag moet de Ringing tower nog voor de input shaping. Tot nu toe geen gekke dingen tegengekomen, zelfs het display werkt als een zonnetje na een beetje googlen (originele 2-color ender display).
Ik twijfelde al of die eenvoudige display aan de praat te krijgen was. Dat is wel een leuke bonus. Ik heb al eea aan videos bekeken en zag dat er een hele rits aan voorbeeld configs te krijgen is waar je dan vaak maar een klein beetje hoeft aan te passen.
Weet niet welke hardware je precies hebt, maar als dat een beetje matched heb je misschien iets aan mijn config (4.2.2 bordje van creality).
Ik heb een BTT bordje, dus dat wijkt een beetje af denk ik qua namen van de poorten. Ik heb een Ender 3 Pro maar ik ben wel erg benieuwd naar de info om die display aan de praat te krijgen. Altijd handig!
Zo'n Voron staat ook op mijn lijstje, maar de wife-acceptance-factor van dat ding is denk ik 0 :+
Haha...bij mij komt ie in mijn eigen domein te staan, daar ben ik de baas :+ Maar sowieso heeft ze er geen problemen mee. Ze vindt het prachtig wat ik allemaal maak voor haar kleinkind. En die is zelf ook fan en gaat elke 10 minuten op de display kijken hoeveel laagjes er nog komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

mphilipp schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:39:

Ik heb een BTT bordje, dus dat wijkt een beetje af denk ik qua namen van de poorten. Ik heb een Ender 3 Pro maar ik ben wel erg benieuwd naar de info om die display aan de praat te krijgen. Altijd handig!
De display info komt hier vandaan, de sectie '# 128x64 Full Graphic Creality CR10 / ENDER 3 stockdisplay':
https://github.com/Klippe...ter/config/sample-lcd.cfg

Dan klaagt ie waarschijnlijk dat ie de `EXP***` poorten niet kent, en die moeten in je config als board-pin alias komen.
Onderstaande is mijn config voor de aliassen, een kopie van de creality 4.2.7 voorbeeld config. Je moet even zoeken wat de exacte pins zijn voor jouw display.
code:
1
2
3
4
5
[board_pins]
aliases:
  EXP1_1=PC6,EXP1_3=PB10,EXP1_5=PB14,EXP1_7=PB12,EXP1_9=<GND>,
  EXP1_2=PB2,EXP1_4=PB11,EXP1_6=PB13,EXP1_8=PB15,EXP1_10=<5V>,
  PROBE_IN=PB0,PROBE_OUT=PB1,FIL_RUNOUT=PC6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Hoogie2004 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 07:30:
[...]
Als je een Ender 3 hebt moet je eerst "uitbreiden" naar een Voron Switchwire, vervolgens "uitbreiden" naar een Voron 2.4
Dat heeft ze nooit door :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

TTROX schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:40:
[...]

Als je een Ender 3 hebt moet je eerst "uitbreiden" naar een Voron Switchwire, vervolgens "uitbreiden" naar een Voron 2.4
Dat heeft ze nooit door :+
Ik zal niet bekennen dat ik daar wel over heb nagedacht, maar voor mijn gevoel blijf ik dan upgraden :+
Dan doe ik liever nog een tijdje hiermee, en later een keer een Voron bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein187
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-10 20:21
Ik heb sinds kort een E3 V2.
Heb van een eerder projectje nog Sunon 4020’s liggen en 4x 5015 radial blowers.
Welke setup voor hotend en part cooler is de beste middenweg? Niet te veel herrie vs niet te veel gewicht vs niet al te moeilijk te installeren. Het moet ook passen met CR Touch die ik net binnen heb gekregen.

Hero Me Gen 5 is misschien beetje overkill. Petsfang?
Ik heb verder nog stock, geen direct drive of dual axis.

"Op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag dikke blob aan en in het hot-end. deel. Gelukkg niet erg genoeg om tot de ventilatoren te komen....
Maar bij het verwijderen part-cooling-fan-duct aan stukken.

Gebruik al bijna vanaf het begin deze op de Ender 5. Geen problemen, maar iemand die gevoel heeft dat er mogelijk betere fan-ducks zijn. Nu wel het moment logische moment om iets anders te proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwWWbeh8_I2FSID2xpCi6YbUHiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/noiy8xQngoYCmJNlLiFCTCfu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Hoogie2004 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:59:
Onderstaande is mijn config voor de aliassen, een kopie van de creality 4.2.7 voorbeeld config. Je moet even zoeken wat de exacte pins zijn voor jouw display.
Bedankt. Ik denk dat de pins hetzelfde zijn want de SKR Mini is een drop in replacement voor het originele Ender 3 bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Kapitein187 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:09:
Welke setup voor hotend en part cooler is de beste middenweg? Niet te veel herrie vs niet te veel gewicht vs niet al te moeilijk te installeren. Het moet ook passen met CR Touch die ik net binnen heb gekregen.

Satsana?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:17

Damian

Insane Obtrusion

Hoogie2004 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:02:

Tevens bevalt het editen van de config in de webinterface zonder firmware gezeik me ook wel heel erg.

Nu een Pressure Advance testprint aan het draaien.

Als het straks niet bevalt kan ik simpel terug, heb de oude firmware nog en ook de octoprint pi SD-card heb ik bewaard :)
Ik wil hier ook aan beginnen, maar ik heb een 1.1.5 bord. Ik weet ff niet hoe ik die firmware op de printer krijg voor dat model moederbord :/

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-10 17:29
Damian schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:26:
[...]

Ik wil hier ook aan beginnen, maar ik heb een 1.1.5 bord. Ik weet ff niet hoe ik die firmware op de printer krijg voor dat model moederbord :/
Kan je er niet een SD-kaartje insteken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Jesse- schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:04:
[...]

Kan je er niet een SD-kaartje insteken?
Jawel, maar volgens mij heeft het 8bit bord geen bootloader die de firmware oppikt :/

Ik heb wel zon flasher van mijn BLTouch nog liggen, maar weet ook niet waar ik dan moet beginnen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-10 17:29
Damian schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:05:
[...]

Jawel, maar volgens mij heeft het 8bit bord geen bootloader die de firmware oppikt :/

Ik heb wel zon flasher van mijn BLTouch nog liggen, maar weet ook niet waar ik dan moet beginnen :D
Nou ja, dan opzoeken hoe je het destijds gedaan hebt alleen dan de klipper.bin gebruiken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Jesse- schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:30:
[...]

Nou ja, dan opzoeken hoe je het destijds gedaan hebt alleen dan de klipper.bin gebruiken :P
Mjah die werkt met een .hex file :/

Ik ga maar eens op zoek naar een 32bit bordje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Damian schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:26:
[...]

Zonder bootloader zou ik het niet weten...
Damian schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:42:
[...]

Mjah die werkt met een .hex file :/

Ik ga maar eens op zoek naar een 32bit bordje :D
Dat is altijd een leuke upgrade, zeker als je er stillere steppers op hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
Kapitein187 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:09:

Ik heb de petsfang, met dual 5015. Werkt wel mooi, 5015's kun je dan op max 70% laten draaien, eventueel alleen tijdens bridging op 100%. Maar tot die 70% zijn ze redelijk stil.

Brissfang met de 4020's, misschien ook een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
smitae schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:20:
Vandaag dikke blob aan en in het hot-end. deel. Gelukkg niet erg genoeg om tot de ventilatoren te komen....
Maar bij het verwijderen part-cooling-fan-duct aan stukken.

Gebruik al bijna vanaf het begin deze op de Ender 5. Geen problemen, maar iemand die gevoel heeft dat er mogelijk betere fan-ducks zijn. Nu wel het moment logische moment om iets anders te proberen.

[Afbeelding]
Goede vraag. Er zijn er velen, maar vaak zijn ze op de Ender 3 gebaseerd, waardoor je op een Ender 5 al snel ruimte op de X-as of Y-as moet inleveren. Ik bedoel daarmee dat ze relatief ver uitsteken naar links, rechts of naar voren, dan komt hij tegen het frame aan. Bij een Ender 5 wil je daar juist zo veel mogelijk ruimte overhouden zodat je het hele printbed kunt gebruiken en ook nog zoiets als een BL-Touch kunt monteren. Ik heb nog niet de ultieme koeler gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Ik had in het begin ook wat problemen daarmee op mijn Ender 5. Die moer liep niet lekker op de schroefdraad. Daardoor lelijke lagen en de Z richting, ook na alles goed schoonmaken en smeren. Backlash nut van metaal toegevoegd, maar die werkte ook niet lekker. Ik heb nu een set van harde kunststof:
https://nl.aliexpress.com/item/33048975612.html
Die bevalt me tot nu toe goed.

Let wel op de Pitch en de Lead van de schroefdraad. Die verschillen per model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-10 07:31
Een anti backlash moer heeft toch helemaal geen zin op een verticale as? Zwaartekracht zorgt daar wel voor toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Als alles soepel en vrij loopt zou het (theoretisch) in verticale positie niet veel doen nee.
Maarja een chinese 3d printer is niet altijd perfect dus alle kleine beetjes helpen.

Ik heb er zelf ook 2 op mijn ender 3 zitten, maar dit is meer omdat ik POM moeren wou, anti-backlash was dan een leuk extraatje wat zeker geen kwaad kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein187
sugarlevi01 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 18:33:
[...]

Ik heb de petsfang, met dual 5015. Werkt wel mooi, 5015's kun je dan op max 70% laten draaien, eventueel alleen tijdens bridging op 100%. Maar tot die 70% zijn ze redelijk stil.

Brissfang met de 4020's, misschien ook een idee?
Thanks voor de tips. Ik ga voor de Briss fang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
Heb zelf ook de brissfang met 2x noctua 4020. Werkt prima. Ergens anders in dit topic staan wel wat foto's.
Er is een variant voor met bltouch, geen idee of de crtouch dan compatibel is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-10 13:11
MikeOO schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 07:50:
[...]

Door de aanpassing wordt de temperatuur niet goed verdeelt. Standaard gaat dat dus niet goed waardoor je een niet goed werkende dryer hebt >:)
Met een fan verspreid je de warmte inderdaad. Anders gezegd, zonder fan heb je vooral stralingswarmte van onder naar de rol filament maar het bereikt de bovenste helft van de rol vrijwel niet.

Ik heb daarom dit geprint voor de Sunlu S1:
https://www.thingiverse.com/thing:4628798
Nou ja, heb die thingiverse aangepast zodat er een kleinere 30x30x11mm fan in past. En het verschil is merkbaar! Ook met een FLIR bekeken en met die fan wordt de rol gelijkmatig overal warm. Het drogen werkt, na een 24u was de rol inderdaad 2g lichter en had ik minder bubbeltjes en draadjes (stringing) bij het printen met die rol. Aanrader! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:04
Hallo ik ben een noob/beginner met 3D printerAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFkWq76DkXzN2ha32m4TSiXBDGg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PZRTerYsZTtZ3YQk18QnuRJj.jpg?f=fotoalbum_large

Maar is dit normaal/erg dat de voeding zo scheef staat?

Gaat om de normale Ender 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Amdwarrior schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 17:14:
Ik zie niet goed hoe scheef hij staat, maar het is niet erg. Hij hangt gewoon aan het frame en vormt geen structureel onderdeel ervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

mphilipp schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 22:47:
[...]

Ik zie niet goed hoe scheef hij staat, maar het is niet erg. Hij hangt gewoon aan het frame en vormt geen structureel onderdeel ervan.
Hallo ik ben een noob/beginner met 3D printer[Afbeelding]

Bij mij staat ie ook iets scheef idd. Let gewoon op dat je bed hem niet raakt, dan is het olgens mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
  • Laatst online: 12:12
Hallo ik ben een noob/beginner met 3D printer[Afbeelding]

Ik heb persoonlijk het idee dat, qua afwerking, Creality zo'n beetje de Tesla van de 3D printers is. Technisch goede producten, de afwerking is geluk/pech hebben.

Itt Tesla, zijn de prijzen voor Creality spullen wél normaal :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein187
Raafz0r schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:14:
Heb zelf ook de brissfang met 2x noctua 4020. Werkt prima. Ergens anders in dit topic staan wel wat foto's.
Er is een variant voor met bltouch, geen idee of de crtouch dan compatibel is.
Hij zit er ondertussen op bij mij met die Sunon 4020’s. Nu ben ik niet tevreden met de part cooler fan want die sunons draaien niet goed op alles onder de 100%. Waarschijnlijk door die maglev lagers? Hij gaat stotteren. Dus ik ga misschien ook wel voor een Noctua en dan een Buck converter er tussen gooien.. de fan voor hot end is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLF
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-10 17:41

NLF

Ik wil vanavond een ender 5 pro bestellen en ik zal vooral ABS en ASA gebruiken.

Is het aan te raden om een andere nozzle te kopen vanwege de hogere temperaturen? Zo ja, welke? Hoeveel mm output?

Ik heb ook gekeken naar de micro swiss upgrade maar daar lees ik veel wisselende ervaringen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-10 13:15
NLF schreef op maandag 8 november 2021 @ 09:51:
Ik wil vanavond een ender 5 pro bestellen en ik zal vooral ABS en ASA gebruiken.

Is het aan te raden om een andere nozzle te kopen vanwege de hogere temperaturen? Zo ja, welke? Hoeveel mm output?

Ik heb ook gekeken naar de micro swiss upgrade maar daar lees ik veel wisselende ervaringen over.
Voor de hogere temperaturen is het aan te raden een all-metal hotend te halen vanwege de heatcreep, nozzle maakt hiervoor niet veel uit. Wat betreft de micro swiss hoor ik bij de positieve ervaringen, geen moment spijt van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-10 07:31
Ik ben voor de E3D V6 gegaan en had daar toch meer moeite mee om een goede mount te printen. 1 op 1 was makkelijker geweest en wellicht had ik beter voor de microswiss kunnen gaan. Verder geen spijt van de E3D qua prestaties en uiteindelijk ook een goed printbare mount gevonden voor de V6 i.c.m. een direct drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 17:13
Nu heb ik dit topic al aardig doorgespit, maar komende week komt mijn eerste printer, een Ender 3 V2. Ik heb al een hoop gezien over upgrades, maar wil er zo eens mee beginnen. Ik mis alleen een tip over welke filament ik het beste waar kan kopen. In Nederland heb ik begrepen, maar welk merk bij welke shop is een aanrader?

Edit: ik bedoel PLA natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Llewy op 08-11-2021 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLF
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-10 17:41

NLF

AteGjalt schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:21:
[...]

Voor de hogere temperaturen is het aan te raden een all-metal hotend te halen vanwege de heatcreep, nozzle maakt hiervoor niet veel uit. Wat betreft de micro swiss hoor ik bij de positieve ervaringen, geen moment spijt van gehad.
Bedankt voor je bericht! Ik zal het eerst eens zonder de micro swiss proberen, mocht het niet lekker gaan dan switch ik alsnog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08-10 22:38
Llewy schreef op maandag 8 november 2021 @ 17:51:
Nu heb ik dit topic al aardig doorgespit, maar komende week komt mijn eerste printer, een Ender 3 V2. Ik heb al een hoop gezien over upgrades, maar wil er zo eens mee beginnen. Ik mis alleen een tip over welke filament ik het beste waar kan kopen. In Nederland heb ik begrepen, maar welk merk bij welke shop is een aanrader?

Ik heb zelf goede ervaring met esun pla+. Ik heb denk ik 5 of 6 merken gehad maar vindt deze echt het fijnst. Ik heb ze via 3dwensshop besteld en ook aleens via bol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik gebruik alleen 123-3d Jupiter PLA op mijn Ender 5 (Met upgrades nu een pro). Geen ervaring met andere merken, werkt voor mij goed en prijs is ook goed. Geen reden andere PLA te proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wout r
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:07

Ik gebruik Formfutura easyfil PLA en reform PLA en doen het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 00:10
Wout r schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:45:
[...]

Ik gebruik Formfutura easyfil PLA en reform PLA en doen het goed.
Ik ben er ook blij mee, goed spul.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xyphoid
Vandaag Micro Swiss hotend en direct drive extruder binnen gekregen. Gelijk geïnstalleerd. Duurde een uurtje of zo.
Test print is beter dan ervoor. Minder stringy en iets strakker. Geen foto van de "before", want mijn dochters hebben die gepikt. Nu wachten op mijn linear rails...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91r8fdK49Slcf61oJdk9PtQq8Fs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4wU6kDMZyAqu3XtM6U5lI72.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6maGZubpPBbBYdiCOTDfkLmBhD4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r1gfWTVPn3fOugpy92H5XXuo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8N6hMp0VW0ZbkeGyaxfjOhJvic=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uBEqcdiAKAWQ1Ewg7le4ENOo.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3NGvTXLFOCv_c-vMCxtjK50YYzE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gVewSjf8UhUWK8OGHzjAcVUM.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
  • Laatst online: 12:12

Ik gebruik Form Futura naar volle tevredenheid. eSun PLA+ Bot kleur is wat meer stringy (de spoel die ik heb iig), maar wel ideaal imo voor mini's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gebruik deze nu al maanden in zowel PLA als PET-G Devil Design en prijs kwaliteit is prima.

Pas en 2Kg rol PET-G besteld die nog een paar euro voordeliger is. Maar het zijn we grote rollen >:)
Pagina: 1 ... 128 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie