• mphilipp
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 11:17
Ik denk dat ik maar zo'n Mean Well RS-50-5 (5V 50W/10A) voeding toevoeg aan de printer. Kan ik de Pi voeden én de nodige 5V fans om de boel stiller te maken. Scheelt weer een hoop gekloot met buck converters enzo. Met 10A is ie meer dan genoeg om alles van stroom te voorzien en omdat ie lang niet op max power hoeft te draaien, wordt ie minder warm ook. Voor die 2 tientjes is dan denk ik geen verkwisting.

Поехали! - Mijn Spacenerd Tweakblog

• Xyphoid
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 04-12 19:54
Raafz0r schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 13:16:
[...]

Ik heb eerder in dit topic al iets geplaatst over noctua fans voor hot end, part cooler, Mobo en PSU. Die bij elkaar leveren een fluisterstille printer op. De hotend wordt er boven niet heel veel zwaarder van omdat er 40mm fans worden gebruikt.
Dat ziet er net zo "zwaar" uit, als mijn aanpassing. Alleen heb ik dan één 40mm vervangen door één 80mm en die andere laten zitten, dus misschien ietsje zwaarder.

-Edit -
Net een speed test gedaan in Cura.
Layer height 0,2 mm.
Infill op 100%.
Print speed op 120mm/s.

[Voor 28% gewijzigd door Xyphoid op 04-10-2021 17:16]

Toshiba e755 Pocket PC > Panasonic G500 >Nokia 8210 > Nokia 8850 > Vario MDA (htc wizard 200) > Vario MDA III (htc tytn II) > HTC Hero > HTC Desire HD > Asus Transformer TF101 > Asus Padfone > Oppo Find 5 > LG Nexus 5 > Wileyfox Swift 2X > Razer Phone

• Tokolosh
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
Wie print er met z'n Ender (3) trouwens meer exotische materialen?

Zit te denken om te upgraden naar all metal hotend + direct drive extruder.

Ik kijk naar de volgende materialen en toepassingen:
  • (hele zachte/flexibele) TPU's voor oa. O-ringen, seals, etc.
  • Polycarbonaat en Nylon voor sterkere onderdelen die het beter houden in warmere omgevingen.
Nu eigenlijk alleen ervaring met PLA en PETG.

Heeft het zin om een fancy hotend/DD extruder op een Ender te zetten?

• smitae
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 10:38
Xyphoid schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:06:
[...]

Dat ziet er net zo "zwaar" uit, als mijn aanpassing. Alleen heb ik dan één 40mm vervangen door één 80mm en die andere laten zitten, dus misschien ietsje zwaarder.

-Edit -
Net een speed test gedaan in Cura.
Layer height 0,2 mm.
Infill op 100%.
Print speed op 120mm/s.

[Afbeelding]
Niks mis mee lijkt mij?

• Hoogie2004
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 10:39

Hoogie2004

Whohooooo

Tokolosh schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:43:
Wie print er met z'n Ender (3) trouwens meer exotische materialen?

Zit te denken om te upgraden naar all metal hotend + direct drive extruder.

Ik kijk naar de volgende materialen en toepassingen:
  • (hele zachte/flexibele) TPU's voor oa. O-ringen, seals, etc.
  • Polycarbonaat en Nylon voor sterkere onderdelen die het beter houden in warmere omgevingen.
Nu eigenlijk alleen ervaring met PLA en PETG.

Heeft het zin om een fancy hotend/DD extruder op een Ender te zetten?
Voor je eerste tests met flexibele materialen kan je de bestaande extruder ook monteren als direct drive, dan hoef je niet meteen alles te vervangen. 1 printje en wat schroefwerk met bijvoorbeeld https://www.thingiverse.com/thing:3386628 of https://www.thingiverse.com/thing:3816051

Heb er zelf nog geen flexibel spul mee geprint, maar die eerste werkt verder prima :)

My iRacing profile | Mijnzestal.nl handboogadministratie | Strava

• Xyphoid
Nee, dacht ik ook.
Had al rond gevraagd en een paar mensen zeiden dat het allemaal problemen zou opleveren (ringing, slijtage aan de wielen etc.).
Maar als ik zie wat sommige mensen allemaal voor bouwsels aan hun hotend hebben hangen, valt dit nog wel mee.

Anyways, mijn printer is superstil nu!

Toshiba e755 Pocket PC > Panasonic G500 >Nokia 8210 > Nokia 8850 > Vario MDA (htc wizard 200) > Vario MDA III (htc tytn II) > HTC Hero > HTC Desire HD > Asus Transformer TF101 > Asus Padfone > Oppo Find 5 > LG Nexus 5 > Wileyfox Swift 2X > Razer Phone

• AteGjalt
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 08:55
Hoogie2004 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 18:23:
[...]

Voor je eerste tests met flexibele materialen kan je de bestaande extruder ook monteren als direct drive, dan hoef je niet meteen alles te vervangen. 1 printje en wat schroefwerk met bijvoorbeeld https://www.thingiverse.com/thing:3386628 of https://www.thingiverse.com/thing:3816051

Heb er zelf nog geen flexibel spul mee geprint, maar die eerste werkt verder prima :)
Ik heb ook iets vergelijkbaars gedaan, zelfde idee maar dan de extruder stepper links ipv voor of achter, werkt prima verder. Heb wel alvast een all metal hotend erop gedaan omdat de standaard hotend bij mij best wel veel heatcreap had op 215C en de witte bowden tube al half gesmolten was.

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

AteGjalt schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:08:
[...]

Ik heb ook iets vergelijkbaars gedaan, zelfde idee maar dan de extruder stepper links ipv voor of achter, werkt prima verder. Heb wel alvast een all metal hotend erop gedaan omdat de standaard hotend bij mij best wel veel heatcreap had op 215C en de witte bowden tube al half gesmolten was.
Ik heb ook een all metal inmiddels, maar voor enkele testprints was alleen de extruder verplaatsen misschien al genoeg :)

• Flatline____
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 08-12 09:45
Raafz0r schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:58:
Die squashballen zouden voldoende stug moeten zijn dat ze trillingen dempen. Voor zover ik weet wil je vooral iets dat veel energie absorbeert bij deformatie en een koude squashbal doet dat wel, vooral de dubbele gele stip soort. Als je daar mee echt wilt squashen moet je hem ook echt een tijd warm slaan voor hij fatsoenlijk stuitert.

Die tegel heb ik ook overwogen, maar nergens iets gevonden met het juiste formaat.
grappig, die tegels worden ook gebruikt om subwoofers te stabiliseren. Maar voor wie tegels zoekt op een bepaald formaat, je zou eens contact op kunnen nemen met André. Woont in Amersfoort en hij heeft een diamanten zaagtafel. Kan dus tegels op maat maken. Ik ken hem via MP: https://www.marktplaats.nl/u/avc/8963096/.

• MC Taz Man
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online
Sinds vandaag een raar probleem. BLTouch begint met z’n mesh (5*5), maar bij de 5e test klikt ‘ie 2 keer in de lucht & houdt er mee op. Enige wat verandert is, is dat de printer is verhuisd van beneden naar boven. Ik nie snap nie..

Spawned scorned, abhorred by the aerial, She was the light of the world going down, War-torn, forlorn and malarial, She was found, Born in a burial gown

• MikeOO
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 07:49
MC Taz Man schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:49:
Sinds vandaag een raar probleem. BLTouch begint met z’n mesh (5*5), maar bij de 5e test klikt ‘ie 2 keer in de lucht & houdt er mee op. Enige wat verandert is, is dat de printer is verhuisd van beneden naar boven. Ik nie snap nie..
Misschien even je bedrading controleren of alles nog goed verbonden is. Door de verhuizing, hoe klein ook, kan er altijd een draad niet meer goed vastzitten. Dus even alles goed nalopen en hopelijk snap hij het dan wel weer >:)

• MC Taz Man
  • Nu online
MikeOO schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 07:48:
[...]

Misschien even je bedrading controleren of alles nog goed verbonden is. Door de verhuizing, hoe klein ook, kan er altijd een draad niet meer goed vastzitten. Dus even alles goed nalopen en hopelijk snap hij het dan wel weer >:)
Zucht... Soms is het leven echt zó simpel... _O_ Hulde ende Daenck _O_

Spawned scorned, abhorred by the aerial, She was the light of the world going down, War-torn, forlorn and malarial, She was found, Born in a burial gown

• smitae
Weet dat het niet helemaal de plek is…. Maar heb liever dat iemand uit dit forum ze neemt dan een willekeurig iemand die opzoek is naar een deal. En als ik op verkeerde tenen ga staan dan hoor ik het wel en verwijder ik de post.

Ik heb ooit 3 maanden na de aanschaf van mijn Ender 5 rollen PLA en rollen PETG gekocht. De PLA is allang op 🤪
Maar de PETG doe ik helemaal niks mee en ga ik ook nooit gebruiken. 1 kg wit en 1 kg transparant, beide van 123-3d Jupiter eigen merk. Ongeopende verpakking, bestelling 9 maart 2020, liggen nog steeds onderin mijn kast. Nieuw waarde 55 euro (ex verzenden)

Iemand belang bij? Ja, mag voor weinig weg. PM maar als iemand ze wil hebben voor 30 ~ 40 euro ofzo.

• Xyphoid
Polssteun uitgeprint met mijn nieuwe hotend fan duct uit mijn vorige posts.
Verticaal gedaan, dus de lijntjes zitten net 90 graden verkeerd.
Ga hem misschien nog een keer doen, maar dan gedraaid met de achterkant naar beneden.

• Crazy-Al
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 04-12 05:53
Na een hele boel printuren met mijn Ender 3 Pro heeft de fan op mijn mainboard besloten van zich te laten horen... letterlijk.

Zojuist alles uit elkaar geschroefd en de fan 'los' aangezet, hij is hoorbaar en voelbaar van slag, mogelijk iets geraak, vervangen dus...

Mijn vragen:

Ik wil nu dus de 40X40X10 fan van het mainboard (2-polig) + de 40x40x10 fan van de hotend (?-polig) vervangen. Wat raden jullie aan als alternatief? Ik heb nog een oud "luid" mainboard, dus het hoeft niet fluisterstil maar zou wel mooi zijn als ik ooit de upgrade ga maken naar een SKR oid.

• sjirafje
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 11:29

sjirafje

Come get some!

Sunon heeft degelijke 24V fans in het assortiment. Niet zo stil als een Noctua maar ook niet zo duur, en wel een fatsoenlijke luchtverplaatsing en 24V (dus geen buck converter nodig).

[Voor 57% gewijzigd door sjirafje op 11-10-2021 01:22]

"I've had it with these motherf*cking snakes on this motherf*cking plane!"
Samuel L. Jackson, Snakes on a Plane

• SacredRose
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 10:58
Na heel wat problemen om het printen onder de knie te krijgen begint het nu toch eindelijk te lukken. Ik heb nu toch heel wat prints achter elkaar kunnen doen zonder dat er grote problemen waren. Er is nog genoeg te doen om hem verder af te stellen en te perfectioneren maar er komen nu toch wel degelijke prints uit.

Als eerste maar eens een mooi systeem gemaakt om de printer in de gaten te kunnen houden en coole timelapse videos te maken van de prints.

Blijkbaar geen een wencam in huis dus maar mijn oude Galaxy S8 gepakt. Droidcam werkte niet echt lekker maar met IP webcam lijkt het wel te gaan. De stream is niet herl snel maar je kan goed zien wat er gebeurd en hoop dat het voor de timelapse geen probleem is.

Het lijstje met upgrades die ik iit wil voeren groeit ook sneller dan dat ik ze kan maken. Maar dat is dan ook de reden waarom je voor zo’n model gaat.

• smitae
Vanmorgen de filament vast gelopen. Oorzaak hot-end cooler lijkt de geest te hebben gegeven.
Ding spint op, doet het tijdje, en gaat weer down, up and down. etc.....
Vervangen dus maar. Maar niet in huis, dus moet ik bestellen. Kan ik zeker 1 dag niet printen....damn
En "ontdekt" dat het toch wel slim is de hele hot-end setup eens in de paarf maanden schoon te maken. De hoeveelheid troep was wel schokkend, dus kan mij voorstellen dat de hot-end fan wat moeite kreeg met draaien met alle zooi die er omheen en in zat. Op de foto meeste troep al opgeruimd.

Maar mega probleem om de filemant weer uit de tube te krijgen. En aangezien ik de boel toch los moest halen direct maar full-metal extruder erop gezet. Lag al 1,5 jaar in de la..... Alleen al voor de kleur zou je de extruder moeten upgraden.

• smitae
Deze moet ik dus vervangen;

Is dit een goeie vervanger, dit is de enige die ik bij 123 zie in het goede formaat en 24V;
https://www.123-3d.nl/123...mm-axiaal-i80-t15056.html

[Voor 5% gewijzigd door smitae op 11-10-2021 09:45]

• Crazy-Al
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 04-12 05:53
smitae schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:42:
Deze moet ik dus vervangen;
[Afbeelding]

Is dit een goeie vervanger, dit is de enige die ik bij 123 zie in het goede formaat en 24V;
https://www.123-3d.nl/123...mm-axiaal-i80-t15056.html
3D Jake biedt de originele fans ook aan. Ik heb hierboven dezelfde vraag gesteld en nijg naar het gebruik van een Sunon fan.

Wat ik tot nu toe heb ontdekt in deze casus:
Fans zijn 40x40x10mm (vaak aangeduid als 4010 fan) met 24V. Tweepolig, maar driepolig werkt ook als je de aarde (geel) niet toepast. De mainboard fan en hotend fan zijn hetzelfde.

Je hoort en lees veel over Sunon als vervanger, ik nijg die kant op. Helaas niet te vinden op Amazon, maar online wel op plekken. Ik heb nog niet besteld, maar ga dat vanmiddag denk ik wel doen. Op dit moment 90% zeker voor Sunon.

Succes!

• GLeenders
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 08-12 09:33
@smitae @Crazy-Al

Ik heb sinds een aantal maanden deze als hotend fan in gebruik op een Micro Swiss all metal hotend. Ben er erg tevreden mee, en heb ook bij langere ABS en PETG prints(10 uur+) geen last van heat creep. Overigens ook stiller dan de fan die er standaard op zit.

Eerder had ik de 4010 fan die ze bij 123-3d verkopen, en heb daar een maand zonder problemen mee kunnen printen. Daarna begon ik last te krijgen van verstoppingen bij ABS/PETG en later ook bij PLA. Vandaar dat ik ben overgestapt op een 4020 fan vanwege de hogere luchtstroom.

• smitae
GLeenders schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:46:
@smitae @Crazy-Al

Ik heb sinds een aantal maanden deze als hotend fan in gebruik op een Micro Swiss all metal hotend. Ben er erg tevreden mee, en heb ook bij langere ABS en PETG prints(10 uur+) geen last van heat creep. Overigens ook stiller dan de fan die er standaard op zit.

Eerder had ik de 4010 fan die ze bij 123-3d verkopen, en heb daar een maand zonder problemen mee kunnen printen. Daarna begon ik last te krijgen van verstoppingen bij ABS/PETG en later ook bij PLA. Vandaar dat ik ben overgestapt op een 4020 fan vanwege de hogere luchtstroom.
Check. Deze is 20mm hoog zag ik, past niet in de standaard E5, daar heb ik 10mm hoogte. Anders toch maar eens kijken naar een andere hotend setup.....

• Banditoz
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 11:30
Ik heb bij mijn ender 5 pro na 2 weken en 2 lekkages het hotend vervangen voor een all metal versie (v6 imitatie). Deze heb ik ook op mijn ender 3 pro en bevalt prima. Wel alles met de originele fans, heater en temp sensor. Nu begint de fan van de mainboard koeling te janken. Hiervoor heb ik gister een sunon besteld in china. Als deze goed bevalt ga ik die ook bestellen voor het hotend.

• BounceMeister
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Heeft iemand al eens alleen de heatbreak vervangen om zo een "all metal hotend" te maken met grotendeels standaard onderdelen? Het betreft alleen dat binnenste buisje, waardoor origineel de pfte tube gaat, maar bij het vervangende onderdeel stopt hij halverwege, zoals in een all metal hotend.
Zie dit filmpje van Chep:
YouTube: High Temperature Bi-Metal Hot End Upgrade on any Creality 3D Printer

TH3D heeft een goedkopere versie beschikbaar.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 09:30

vso

raap voor zijn recht

ik heb mijn kast bijna af voor de ender3v2 maar ik vrees dat de kabels wellicht aan de korte kant zijn ..
wat is het beste om de standaard kabels te verlengen ? ik heb de printer in een kast (op een plank) staan

elke kabel verlengen met solderen is best veel werk, het zou mooi zijn als er een verleng setje te vinden is van 50cm oid maar kan niet veel vinden klopt dat ?

Gevonden gramatica fouten, mag je houden

• mphilipp
vso schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:28:
ik heb mijn kast bijna af voor de ender3v2 maar ik vrees dat de kabels wellicht aan de korte kant zijn ..
wat is het beste om de standaard kabels te verlengen ? ik heb de printer in een kast (op een plank) staan

elke kabel verlengen met solderen is best veel werk, het zou mooi zijn als er een verleng setje te vinden is van 50cm oid maar kan niet veel vinden klopt dat ?
Ik lees even mee, want ik heb hetzelfde probleem. Ik dacht dat ze het nét zouden redden, maar ze redden het nét niet. Dus ik heb alles weer teruggebouwd. Momenteel nog niet erg; de deurtjes van de (Ikea Lack) enclosure heb ik er nog even af gelaten. Maar ik zit ook te peinzen hoe ik dat ga aanpakken. Het is sowieso een pokkewerkje, maar ik denk dat ik er gewoon aan moet geloven. Ik weet alleen niet hoe al die connectors heten, dus dat is klus nr.1... :+

• pwillemske
  • Registratie: november 2014
  • Niet online
@mphilipp De meest gebruikte connectoren zijn Dupont, JST-XH en JST-PH waar die 2 verschillen in de pin afstand, dus die moet je even opmeten. Maar zover ik weet is het de XH die het meest wordt gebruikt.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• smitae
Back in business.

Wel beetje irritant dat de connector van de nieuw fan anders is en ik dus toch de soldeerbout te hand moest nemen. Afgeknipt en draadjes gesoldeerd, het is niet anders.
Dit is de connector die aan de originele Ender 5 Fan zit.

Dit is de connector die aan de nieuwe fan zit.

Weer aan het printen, alleen nu ergens een irritant geluidje wat ik eerst niet had. Lijkt de print cooler, want begint als de print naar de 2 de layer en hoger gaat. Die ging open en heb ik vast moeten drukken…. Zal niet lekker vast zitten lijkt het. Maar goed, komen we ook wel weer uit.

Maar printen lijkt verder goed te gaan, wel het gevoel dat de nieuwe fan minder lucht verplaatsing heeft, in elk geval lijkt mij de totale fan oppervlak/luchtdoorlatend kleiner dan de originele Ender 5 fan.
Ga denk ik toch nog ff shoppen bij Creality zelf. Kan nu wel verder maar heb niet het 100% het goede gevoel erbij. En zoals je ziet is mijn Pi Camera mount afgebroken…. Iets teveel kracht gezet. Nou ja, nieuwe print loopt.

• Rincewind
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 08-12 14:36

Rincewind

Take me in your arms tonight

Iemand ervaring hier met de Telegram-bot-optie van Klipper? Ik heb het geïnstalleerd maar loop vast in de communicatie met de bot.. Nevermind: het werkt! Wel gaaf dat je TG-berichten krijgt van de voortgang van je prints (eventueel inclusief foto) :)

[Voor 70% gewijzigd door Rincewind op 15-10-2021 09:38]

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

• smitae
Iemand ervaring met de bondtech direct drive kit op een Ender-5?

Zit te denk om naar DD over te stappen, maar ben er nog niet helemaal uit. Moet ook het kabeltje van de extruder motor dan waarschijnlijk langer maken. Anders komt dat niet goed.
En ik zit nog steeds een beetje met het extra gewicht, gaat dat wel/niet een probleem worden? Vooral op langere termijn, de hele setup moet wel constant in XY-bewegen. Iemand een idee of dat impact heeft op de XY-motoren?

• sympa
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 08-12 16:00
Als die extruder een overbrengingsverhouding (tandwielen) heeft kan je toe met een pancake stepper motor. Dat scheelt fors in gewicht.
(Wel de stroomsterkte verlagen dan).

• Rincewind

Rincewind

Net mijn dual-Z uitbreiding op mijn Ender gezet en alles werkt zo te zien redelijk. Ik moet nog wel alles opnieuw calibreren maar geen rookontwikkeling o.i.d.. So far so good. Maar nu is er wel iets vreemds aan de hand. Ik gebruik Klipper en daar zit een 'calibrate'-optie in. Dan wordt mijn bed op (ik geloof) 20 punten geprobed met de bltouch. Dat gaat ook goed alleen krijg ik dit terug als bed mesh:

Voor alle duidelijkheid: mijn bed is niet verticaal 8) Iemand enig idee wat hier aan de hand is?

• rinkel
  • Registratie: september 2002
  • Nu online
Crazy-Al schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:38:
[...]

3D Jake biedt de originele fans ook aan. Ik heb hierboven dezelfde vraag gesteld en nijg naar het gebruik van een Sunon fan.

Wat ik tot nu toe heb ontdekt in deze casus:
Fans zijn 40x40x10mm (vaak aangeduid als 4010 fan) met 24V. Tweepolig, maar driepolig werkt ook als je de aarde (geel) niet toepast. De mainboard fan en hotend fan zijn hetzelfde.

Je hoort en lees veel over Sunon als vervanger, ik nijg die kant op. Helaas niet te vinden op Amazon, maar online wel op plekken. Ik heb nog niet besteld, maar ga dat vanmiddag denk ik wel doen. Op dit moment 90% zeker voor Sunon.

Succes!
Sunon heeft tegenwoordig ook mag-lev (!) fans, ja net als die trein.
Volgens mij zijn ze alleen niet in 4010, maar alleen in 4020
Deze bijvoorbeeld

• sympa
@Rincewind Wie weet staat je "gantry" nu scheef, door die 2e schroef?
@rinkel dat "mag-lev" is een veredeld (en goed) glijlager. En zijn er ook in 4010 hoor. Zie de catalogus op https://www.sunon.com/en/...%20&%20Blower_(240-A).pdf - er staan weinig kleine 24 volt modellen in. En veel wat er in China wordt verkocht is nep (eigen ervaring, toerental klopt in de verste verte niet met het datasheet, label laat spontaan los...) maar Reichelt en Conrad hebben ook wel wat van Sunon.

• rinkel
  • Registratie: september 2002
  • Nu online
sympa schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:03:
@rinkel dat "mag-lev" is een veredeld (en goed) glijlager. En zijn er ook in 4010 hoor. Zie de catalogus op https://www.sunon.com/en/...%20&%20Blower_(240-A).pdf - er staan weinig kleine 24 volt modellen in. En veel wat er in China wordt verkocht is nep (eigen ervaring, toerental klopt in de verste verte niet met het datasheet, label laat spontaan los...) maar Reichelt en Conrad hebben ook wel wat van Sunon.
Ik kon alleen de 4020 in 24v vinden bij Conrad, maar wellicht hebben ze die wel.

• sugarlevi01
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 11:18

Topavond!

Iemand een goed idee om de andere helft van de nozzle uit het heatblock te krijgen?
Boortje denk ik?
Zou koud lukken, of beter het heatblock verhitten?

• MikeOO
sugarlevi01 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 01:17:
[Afbeelding]

Topavond!

Iemand een goed idee om de andere helft van de nozzle uit het heatblock te krijgen?
Boortje denk ik?
Zou koud lukken, of beter het heatblock verhitten?

[Afbeelding]
Hotend wel eerst opgewarmd?

Proberen in te boren en dan bv schroefdraad tappen en bout erin draaien en dan warm maken.
En mogelijk lukt het dan om hem eruit te draaien.

Makkelijker is: je hebt ook setjes om afgebroken schroeven te verwijderen. Gat boren en deze er in draaien.
https://www.toolstation.n...iKAe1TpkYVehoCRKAQAvD_BwE

Mogelijk wel even verwarmen met een brander omdat de nozzle koud loskrijgen best lastig kan zijn.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online
Ik heb geen goede ervaring met een schroefextractieset, zie Rukapul in "[3D Printer] Creality Ender ervaringen" . Het messing is zo zacht dat het opgevreten wordt.

Het was makkelijker om een nieuw heat block te halen voor een paar euro.

Mocht je toch tot extractie over willen gaan: zet het blokje klem, ram een platte schroevendraaier in de messing nozzle en zet kracht. Verwarm evt het geheel eerst.

• pwillemske
  • Niet online
@sugarlevi01 Als je een Torx schroevendraaier o.i.d. hebt kun je die in het gaatje van de afgebroken nozzle tikken. Als de schroefdraad goed is draai je hem er zo uit, de spanning is immers van het materiaal af omdat ie is afgebroken.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Rincewind

Rincewind

sympa schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:03:
Nope. Zie foto. De printer zelf staat nu tijdelijk op een statafel zodat ik er goed bij kan maar beide waterpasjes zijn hetzelfde qua niveau.

• sugarlevi01
Rukapul schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 09:33:
Ik heb geen goede ervaring met een schroefextractieset, zie Rukapul in "[3D Printer] Creality Ender ervaringen" . Het messing is zo zacht dat het opgevreten wordt.

Het was makkelijker om een nieuw heat block te halen voor een paar euro.
Dit zal inderdaad de makkelijkste oplossing zijn.
MikeOO schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 07:32:
[...]

Hotend wel eerst opgewarmd?
Hot end was opgewarmd inderdaad. Mooie blob, daarna een verstopping die ik niet opgelost kreeg, en vervolgens ging de nozzle die bij het losschroeven doormidden.
pwillemske schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 10:26:
@sugarlevi01 Als je een Torx schroevendraaier o.i.d. hebt kun je die in het gaatje van de afgebroken nozzle tikken. Als de schroefdraad goed is draai je hem er zo uit, de spanning is immers van het materiaal af omdat ie is afgebroken.
Torx geprobeerd. Bout/schroef geprobeerd. Maar messing is te zacht maar zit wel echt muurvast in de schroefdraad.

Liefste zou ik proberen, van de andere kant er doorheen te boren. Maar de heatbreak, krijg ik ook niet los. Ligt nu in de vriezer voor de laatste poging. Terwijl ik even wat tangen ga scoren, want die lijken uit mijn huis verdwenen te zijn.

En inmiddels al half over op plan B, proberen of de dragon hotend. die ik een tijdje geleden in een impulsieve bui heb gekocht, maar geen mount voor heb, provisorisch bevestigd kan worden, om zelf een mount te printen. En ik denk dat dit misschien nog wel kan lukken.

En anders plan C, ik ben van de week op een vestiging met een 3d printer, even kijken of ik maandag iemand zo ver krijg, dat ik later in de week een mount mee kan terugnemen.

[Voor 3% gewijzigd door sugarlevi01 op 16-10-2021 16:22]

• pwillemske
  • Niet online
En wat kost een nieuwe hotend? Is ook een overweging natuurlijk

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Rukapul
  • Nu online
Dit is trouwens de reden dat ik naast een heatblock (paar euro) vervolgens ook een heel nieuw horend (<20euro) heb gekocht als reserve.

Als er iets niet helemaal loopt als gepland dan kun je in elk geval verder.

Zo'n heatbreak krijg je heus wel los met de juiste tangen/steeksleutel/bankschroef.

• sympa
@Rincewind je kan beter de afstand meten tussen gantry en het bed. Een waterpas is hier niet nuttig (en is niet nauwkeurig genoeg).
Ik heb een blokje hout gebruikt om te kijken of de gantry links en rechts even hoog staat ten opzichte van het frame.
En daarna het bed afgesteld met de 4 schroefwielen om in elke hoek evenveel speling met de nozzle te hebben (met een papiertje ertussen als voeler).

• sugarlevi01
Rukapul schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 18:21:
Dit is trouwens de reden dat ik naast een heatblock (paar euro) vervolgens ook een heel nieuw horend (<20euro) heb gekocht als reserve.

Als er iets niet helemaal loopt als gepland dan kun je in elk geval verder.

Zo'n heatbreak krijg je heus wel los met de juiste tangen/steeksleutel/bankschroef.
Zo'n ruim assortiment aan gereedschap heb ik dan weer niet in mijn stedelijke appartementje, waar ik dat meestal allemaal niet nodig heb.
pwillemske schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:59:
En wat kost een nieuwe hotend? Is ook een overweging natuurlijk
Niet zoveel, maar duurt dan weer even voordat die hier is.

Gelukkig had ik de dragon liggen. En met die provisorisch vast lijkt het vooralsnog te lukken om een mount te printen, niet de mooiste.
Maar als die wat netter vast zit. Kan het nog een tweede keer gedaan worden natuurlijk.

• Rincewind

Rincewind

sympa schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 22:01:
@Rincewind je kan beter de afstand meten tussen gantry en het bed. Een waterpas is hier niet nuttig (en is niet nauwkeurig genoeg).
Ik heb een blokje hout gebruikt om te kijken of de gantry links en rechts even hoog staat ten opzichte van het frame.
En daarna het bed afgesteld met de 4 schroefwielen om in elke hoek evenveel speling met de nozzle te hebben (met een papiertje ertussen als voeler).
Klopt deels. Na lang puzzelen en calibreren bleek dat de gantry aan de rechterkant hoger was dan de linkerkant. Toen ik mijn bed perfect had gecalibreerd dan kon je zien dat het bed links lager was dan rechts. Na wat verder speurwerk bleek dat de linker verticale staander een paar mm korter is dan de rechter. Het schijnt dat Creality niet bekend staat om zijn perfecte afwerking van het frame heb ik gelezen... Dat is geen probleem als je maar 1 z-axis hebt maar als je er 2 hebt begint het op te vallen. Links dus een paar mm opgehoogd en nu is het stukken beter:

• Vullisbak
  • Laatst online: 11:36
Lengte van de staanders (z-as) maakt toch niet uit? Dat komt je hooguit helemaal bovenin als probleem tegen. Onderaan begin je allebei op de basis.

Zolang de x-gantry parallel staat met je bed (wat meestal niet hetzelfde is als waterpas!!!) zou je geen enkel probleem doordat een van de staanders langer is moeten hebben. Of zie ik nu iets over het hoofd?

[Voor 7% gewijzigd door Vullisbak op 17-10-2021 13:33]

• Rincewind

Rincewind

Vullisbak schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 13:32:
Lengte van de staanders (z-as) maakt toch niet uit? Dat komt je hooguit helemaal bovenin als probleem tegen. Onderaan begin je allebei op de basis.

Zolang de x-gantry parallel staat met je bed (wat meestal niet hetzelfde is als waterpas!!!) zou je geen enkel probleem doordat een van de staanders langer is moeten hebben. Of zie ik nu iets over het hoofd?
Als de linkerstaander een paar millimeter korter is dan is rechterstaander dan is de gantry ook een paar mm lager dan de linkerkant. Met bed-levellen had ik inderdaad de gantry evenwijdig aan het het bed gekregen maar toen liep mijn bed scheef: links was lager dan rechts. Toen viel het pas op.. 8)7 Geprobeerd om dat te corrigeren met de beide Z-axis stepper motors/schroefdraad maar dat was hopeloos. Ik heb nu een paar 'verhogers' onder de linkerstaander gezet en opnieuw alles uitgelijnd/gecalibreerd. Stukken beter nu.

• Solid Seal
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 03-12 11:09

Solid Seal

3D Printer N00b

Ik had veel prints die heel broos waren.
Dacht eerst te vochtig in mijn schuur dus filament poos in zo een heater gedaan(speciaal voor filament)
Dat was het dus niet.

Flow bekeken . stond op 100% zal het niet zijn.
E-steps gedaan. Nope ook niet.

Compleet Marlin er weer op gemikt. .... ook niet :/

Extruder beter bekijken tijdens printen viel mij op dat het wieltje naast extruder tandwiel niet altijd mee draait.
Dus ding uitelkaar. schoongemaakt, inelkaar gezet.... nog niet..

Weer uitelkaar gehaald .. kijk naar tandwiel . in het midden helemaal weg :D.
Ding stukje hoger weer gemonteerd en nu print ie weer 'beter'
Toch maar nieuwe bestellen :D

• SacredRose
Nu het printen goed gaat wil ik mijn printer wat verder upgraden en wil ik de bltouch kloon installeren. Vooral omdat ik het idee heb dat het glazen bed niet perfect recht is. Het midden lijkt altijd iets lager te zijn dan bij de hoeken ongeacht hoe lang ik probeer te levelen. Maar bij het bekijken van de kabels kom ik erachter dat ik een kort kabeltje heb en een langere van 1 meter maar dit lijkt toch wat te kort te zijn en ik heb geen zij om alles te installeren en er dan achter te komen dat ik wat te kort kom.

Bij de bltouch zit een setje connectors en metalen pinnen die erin moeten dus dat geeft wel een optie aand de kabels zitten standaard dupont aansluitingen. Dus nu heb ik een paar opties bedacht.
  • een andere lange kabel zoeken die rectstreeks op de bltouch en het mainboard aangesloten kan worden
  • ik kan zelf een langere kabel maken maar de dunste draad die ik heb liggen is 26 awg maar de kabels die aand de bltouch zit lijkt nog dunner te zijn en ik weet niet of dit een probleem kan geven. dan heb ik de volgende twee opties.
  • ik kan de kabel maken door de meegeleverde connector te gebruiken (als deze op het bord past) en aan de andere kant er dupont stekkers opzetten om hem te verbinden eventueel met wat krimpkous om te voorkomen dat het los gaat.
  • ik doe hetzelfde maar in plaats van dupont stekkers te gebruiken haal ik ze eraf en soldeer ik ze direct aan elkaar om 1 lange kabel te maken. Al ben ik niet het beste in solderen en weet ik ook niet of dan het verschil in dikte een probleem is.
De laatste optie lijkt me het mooiste resultaat geven en minder kans op problemen dan met de extra verbinding en geeft een mooie kans om het netjes weg te werken in de bestaande sleeve.
De eerste optie is natuurlijk makkelijk en ik hoef alleen maar te wachten tot hij bezorgd is en dat is natuurlijk het grootste nadeel.

Wat zouden jullie aanraden in deze situatie?

• Soepstengel
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 10:17
Ik weet niet of het al bekend was, maar ik kreeg vandaag een e-mailtje van 123-3d dat ze tegenwoordig een helpcentrum hebben met de meest bekende problemen en oplossingen: https://www.123-3d.nl/page/3d-print-problemen-oplossen.html

Lijkt heel erg op de ultimaker troubleshoot guide (https://support.3dverksta...ker-troubleshooting-guide), maar dan in het Nederlands.

Desktop: Ryzen 3600 | 16 GB | Radeon RX 6800 | Asus MG279Q

• Raafz0r
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 10:09
SacredRose schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 01:59:
Nu het printen goed gaat wil ik mijn printer wat verder upgraden en wil ik de bltouch kloon installeren. Vooral omdat ik het idee heb dat het glazen bed niet perfect recht is. Het midden lijkt altijd iets lager te zijn dan bij de hoeken ongeacht hoe lang ik probeer te levelen. Maar bij het bekijken van de kabels kom ik erachter dat ik een kort kabeltje heb en een langere van 1 meter maar dit lijkt toch wat te kort te zijn en ik heb geen zij om alles te installeren en er dan achter te komen dat ik wat te kort kom.

Bij de bltouch zit een setje connectors en metalen pinnen die erin moeten dus dat geeft wel een optie aand de kabels zitten standaard dupont aansluitingen. Dus nu heb ik een paar opties bedacht.
  • een andere lange kabel zoeken die rectstreeks op de bltouch en het mainboard aangesloten kan worden
  • ik kan zelf een langere kabel maken maar de dunste draad die ik heb liggen is 26 awg maar de kabels die aand de bltouch zit lijkt nog dunner te zijn en ik weet niet of dit een probleem kan geven. dan heb ik de volgende twee opties.
  • ik kan de kabel maken door de meegeleverde connector te gebruiken (als deze op het bord past) en aan de andere kant er dupont stekkers opzetten om hem te verbinden eventueel met wat krimpkous om te voorkomen dat het los gaat.
  • ik doe hetzelfde maar in plaats van dupont stekkers te gebruiken haal ik ze eraf en soldeer ik ze direct aan elkaar om 1 lange kabel te maken. Al ben ik niet het beste in solderen en weet ik ook niet of dan het verschil in dikte een probleem is.
De laatste optie lijkt me het mooiste resultaat geven en minder kans op problemen dan met de extra verbinding en geeft een mooie kans om het netjes weg te werken in de bestaande sleeve.
De eerste optie is natuurlijk makkelijk en ik hoef alleen maar te wachten tot hij bezorgd is en dat is natuurlijk het grootste nadeel.

Wat zouden jullie aanraden in deze situatie?
Wat ik zelf heb gedaan is een verlengkabel gemaakt van 5x Dupont naar 5-polige JST-XH omdat dat de connector is op het Mainboard bij mij (v4.2.2).

Dan krimp je het liefst de connectors op de kabel. Kost je wel een investering in connectors en een krimptang.

Alternatief is twee kabels knippen en met solderen aan elkaar verbinden ook prima als je krimpkous gebruikt.

• Rincewind

Rincewind

Is dit een goed smeermiddel voor de rods/schroefassen en de lagers?

Er zit ptfe in en dat wordt aangeraden. Iemand ervaring mee?

• Sinned123
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 06-12 19:51
Ik weet niet of deze al is langsgekomen.
Ze hebben bij de action ook de variant met wit licht, ook voor 1,49.
https://www.action.com/nl-nl/p/usb-ledstrip-/

Op de ender3 past die ledstrip dus precies tussen de openingen van de balk.
Ik vond de kant van de Z-as te druk voor nog eens een kabel, dus ik heb de kabel via de voedingskant ingebracht.
2 schroeven aan de bovenkant losgedraaid losgedraaid en ik geloof 3of4 stukjes ledstrip afgeknipt zodat het dunste stuk van de usb kabel bij de 2 schroefgaten uitkwam.
Daarna beetje friemelen met de kabel zodat de 2 schroefgaten helemaal vrij liggen en de balk weer vast gemonteerd.

https://tweakers.net/i/BYsEuN0Msq9qM51xpbh7K-cWKQI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p5ymrFMnklMPxp3DFmsdarpq.jpg?f=fotoalbum_small

https://tweakers.net/i/Q67pHY2lvwaKVyuDPzowsh04xM4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/60h4I8nDAbpUqbSOofxNO6jX.jpg?f=fotoalbum_small

[Voor 38% gewijzigd door Sinned123 op 18-10-2021 14:01]

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• Rincewind

Rincewind

Sinned123 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:59:
Ik weet niet of deze al is langsgekomen.
Ze hebben bij de action ook de variant met wit licht, ook voor 1,49.
https://www.action.com/nl-nl/p/usb-ledstrip-/

Op de ender3 past die ledstrip dus precies tussen de openingen van de balk.
Leuk idee (en goedkoop). Waar heb je de usb-aansluiting in geprikt? Losse voeding?

• TTROX
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 08-12 16:10
Rincewind schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:46:
[Afbeelding]

Ja dat is prima spul, PTFE is altijd goed en droog smeermiddel is beter voor de assen aangezien er dan minder troep aan blijft kleven.
Ik heb zelf nu PTFE van Den Braven maar het is zo goed als hetzelfde spul.

• TTROX
Rincewind schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:06:
[...]
Klopt deels. Na lang puzzelen en calibreren bleek dat de gantry aan de rechterkant hoger was dan de linkerkant. Toen ik mijn bed perfect had gecalibreerd dan kon je zien dat het bed links lager was dan rechts. Na wat verder speurwerk bleek dat de linker verticale staander een paar mm korter is dan de rechter. Het schijnt dat Creality niet bekend staat om zijn perfecte afwerking van het frame heb ik gelezen... Dat is geen probleem als je maar 1 z-axis hebt maar als je er 2 hebt begint het op te vallen. Links dus een paar mm opgehoogd en nu is het stukken beter:
[Afbeelding]
Vergeet niet dat je Z-stepper motors ook uit sync kunnen raken wanneer stroom van de motoren afgaat.
Het beste is ze elke keer te syncen of voorkomen dat ze uit sync kunnen raken d.m.v. een belt bijvoorbeeld.
Zelf doe ik het met Gcode in de start van elke print.

Ik heb de volgende regels toegevoegd in de Start GCode vóór de eerste G28:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
G0 F3000 ; Set feedrate
G28 ; Home all axes
G0 X5 ; Go home > Prevents pinching of bowden tube with top of frame
G0 Z250 ; Go to Z Top Max
M211 S0 ; Disable Software Endstops
G91 ; Relative Positioning
G0 F100 ; Set feedrate
G0 Z10 ; Move up 10 mm to push into mechanical endstops and align stepper steps
G0 Z-10 ; Move down 10 mm
G0 F3000 ; Set feedrate
G90 ; Absolute Positioning
M211 S1 ; Enable Software Endstops
G0 Z20 ; Go down faster than G28

[Voor 18% gewijzigd door TTROX op 18-10-2021 15:40]

• Rukapul
  • Nu online
Rincewind schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:46:
[Afbeelding]

Ik gebruik PTFE (teflon spray) bij andere bewegende delen zoals fiets, etc. Zou ok moeten zijn voor 3D printer :)

De WD40 zette me wel eerst op het verkeerde been, want de normale WD40 moet je juist niet gebruiken :P

• Sinned123
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 06-12 19:51
Rincewind schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:24:
[...]
Leuk idee (en goedkoop). Waar heb je de usb-aansluiting in geprikt? Losse voeding?
Er hangt ook nog een raspberry pi met octopi aan.
Maar die rapporteerde al zonder led lampje over een te lage voltage. Even bekijken of dat allemaal lukt met een betere voeding

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• vso

vso

raap voor zijn recht

ik heb nu mijn Platsa kast voorzien van zijwanden (2m) en wielen .. zodat het een echte "printer kast is.

De kast

de MFP die er onderstaat kan je volledig uittrekken
de deur bovenin (zie je hieronder open) komt welicht nog glasplaat in ..

De 3d printer kast en la
a

la eronder is voor de HW aansturing welke aparte "koeling" krijgt, ik zit alleen nog te denken aan:
- hoe(lang) ga ik de kabels verlengen (JST plugs al in huis) maar hoe ga ik deze netjes geleiden .

Wellicht de kast nog radiator folie erop plakken ? zodat de warmte erin blijft, ik heb in bij Cranenbroek een verfbrander die in de "zwakste" stand als verhitter moet gaan dienen .. zodat printen bij warmere temperaturen ook nog gaat lukken

Voor nu moet ik eerst zorgen dat ventilatie / afzuiging (en aanzuiging) regelbaar word
led verlichting erin plaatsen ..

1ste print word wellicht een hero koeling en met BL touch aansluiting ..
moet alleen wel een kleinere container vinden (smaller) voor de spoelen ..

Mochten jullie nog tips/gedachten hebben .. graag :)

• Melmer
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 11:04
@TTROX heb je dan ook nog extra ‘mechanical end stops’ toegevoegd aan je printer?

• Rincewind

Rincewind

TTROX schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:27:
[...]

Vergeet niet dat je Z-stepper motors ook uit sync kunnen raken wanneer stroom van de motoren afgaat.
Het beste is ze elke keer te syncen of voorkomen dat ze uit sync kunnen raken d.m.v. een belt bijvoorbeeld.
Zelf doe ik het met Gcode in de start van elke print.
OK. Maar ik gebruik Klipper en heb een andere setup dan die van jou waarschijnlijk. Welke code is dan specifiek voor het syncen va de Z-stepper motors?

• TTROX
Melmer schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 06:25:
@TTROX heb je dan ook nog extra ‘mechanical end stops’ toegevoegd aan je printer?
Ja, vergeten te melden, maar inderdaad die heb ik.
Die van mij zien er zo uit, omdat ik ze eerst had gecombineerd met een hanger voor tang en filament guide aan andere zijde.
Maar zoiets kun je ook toevoegen:
https://www.thingiverse.com/thing:4848479

• TTROX
Rincewind schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 08:26:
[...]
OK. Maar ik gebruik Klipper en heb een andere setup dan die van jou waarschijnlijk. Welke code is dan specifiek voor het syncen va de Z-stepper motors?
De gehele code wordt gebruikt om de steppers te syncen.
De motoren worden gesynct door ze links en rechts mechanisch tegen de bovenkant van het frame aan te laten lopen.

Hieronder heb ik het even uitgeschreven voor je.

De gehele code;
1: snelheid instellen naar "normaal/snel".
2: XYZ assen homen zodat de printkop weet waar die is.
3: Printkop bijna helemaal naar links zodat de kabels niet bekneld worden.
4: Ga omhoog naar Z250.
5: de-activeer de software-eindstop.
6: Zet relatief positionering aan.
7: snelheid instellen naar "traag".
8: Ga 10mm omhoog vanaf huidige positie.
9: ga 10mm omlaag vanaf huidige positie.
10: snelheid instellen naar "normaal/snel".
11: Absoluut positionering instellen.
12: activeer software-eindstop.
13: ga omlaag naar Z20

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
G0 F3000 ; Set feedrate
G28 ; Home all axes
G0 X5 ; Go home > Prevents pinching of bowden tube with top of frame
G0 Z250 ; Go to Z Top Max
M211 S0 ; Disable Software Endstops
G91 ; Relative Positioning
G0 F100 ; Set feedrate
G0 Z10 ; Move up 10 mm to push into mechanical endstops and align stepper steps
G0 Z-10 ; Move down 10 mm
G0 F3000 ; Set feedrate
G90 ; Absolute Positioning
M211 S1 ; Enable Software Endstops
G0 Z20 ; Go down faster than G28

Na regel 13 komt bij mij de redelijk standaard "Start GCode" met G28, dan G29 etc.. (voor Marlin althans)
Zie tevens YouTube: All Things Z - Deep Dive - Marlin Tricks - Chris's Basement voor meer informatie.

Maar firmware aanpassen is niet echt mijn ding en volgens mij kun je bij de TMC2208 de voltage ook niet aanpassen via de firmware (ender 3v2 dingetje TMC2208 dingetje)

• Melmer
TTROX schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:33:
[...]

Ja, vergeten te melden, maar inderdaad die heb ik.
Die van mij zien er zo uit, omdat ik ze eerst had gecombineerd met een hanger voor tang en filament guide aan andere zijde.
Maar zoiets kun je ook toevoegen:
https://www.thingiverse.com/thing:4848479
Bedankt voor het delen. Ik zoek al een tijdje zoiets. Ik heb ook een filament houder in m’n horizontale boven profiel aan de linker kant. Heb je ook een STL van het plaatje?

De houder die ik erop heb:
https://www.thingiverse.com/thing:2917932

[Voor 7% gewijzigd door Melmer op 19-10-2021 13:28]

• vso

vso

raap voor zijn recht

waar kan ik een belt krijgen voor een ender3v2 dubbele z-as ?

• TTROX
Melmer schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:18:
[...]

Bedankt voor het delen. Ik zoek al een tijdje zoiets. Ik heb ook een filament houder in m’n horizontale boven profiel aan de linker kant. Heb je ook een STL van het plaatje?

De houder die ik erop heb:
https://www.thingiverse.com/thing:2917932
Dit zijn de blokjes die ik erin heb zitten op dit moment.
https://www.thingiverse.com/thing:5025089/files
Er zit nu M4x10 in maar die zijn net iets te lang, waarschijnlijk kom je met een M4x8 beter uit.
Ik heb met een tap schroefdraad in de binnenste onderdelen gemaakt.
Helaas heb ik het native CAD bestand niet meer anders kon ik het nog een en ander aanpassen.

Ik had eerst ook een filament guide in dat dingetje maar momenteel gebruik ik dit:
https://www.thingiverse.com/thing:5025099

Tot nu toe bevalt dit goed, onderaan heb ik een lager met Vgroef welke ik nog wil wijzigen.
Onderaan is het filament nu niet geborgen en kan uit de groef gaan.

• TTROX
vso schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:07:
waar kan ik een belt krijgen voor een ender3v2 dubbele z-as ?
Als je een kit koopt zit de belt er toch vaak ook wel bij?

Afhankelijk van de exacte lengte en riemspanner kun je deze waarschijnlijk wel gebruiken:
https://www.123-3d.nl/123...n-696-mm-i2750-t3046.html

Edit:deze is vrij lang, volgens mij heb je ongeveer ~618mm nodig

Aliexpress staat ook genoeg op, zoeken op GT2 Belt Closed

[Voor 7% gewijzigd door TTROX op 19-10-2021 15:07]

• Melmer
TTROX schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:53:
[...]

Dit zijn de blokjes die ik erin heb zitten op dit moment.
https://www.thingiverse.com/thing:5025089/files
Er zit nu M4x10 in maar die zijn net iets te lang, waarschijnlijk kom je met een M4x8 beter uit.
Ik heb met een tap schroefdraad in de binnenste onderdelen gemaakt.
Helaas heb ik het native CAD bestand niet meer anders kon ik het nog een en ander aanpassen.

Ik had eerst ook een filament guide in dat dingetje maar momenteel gebruik ik dit:
https://www.thingiverse.com/thing:5025099

Tot nu toe bevalt dit goed, onderaan heb ik een lager met Vgroef welke ik nog wil wijzigen.
Onderaan is het filament nu niet geborgen en kan uit de groef gaan.
Top. Thx voor het uploaden. Ga ik even naar kijken. Zo’n roller met lager vlak voor de extruder gaf hier alleen maar problemen. Dus dus is er weer af. Maarja kan verschillen per printer (esteps misschien).

• TTROX
Melmer schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:08:
[...]

Top. Ga ik even naar kijken. Zo’n roller met lager vlak voor de extruder gaf hier alleen maar problemen. Dus dus is er weer af. Maarja kan verschillen per printer (esteps misschien).
Zelf eigenlijk nooit problemen met dat lager gehad, ik heb hem wel opengehaald en het dikke vet eruit gehaald.
Het lager loopt nu compleet droog maar wel lichter.

Maar ik wil er eigenlijk nog een filament sensor tussen zetten en ook een filament guide van bowden tube.

• Melmer
TTROX schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:18:
[...]

Zelf eigenlijk nooit problemen met dat lager gehad, ik heb hem wel opengehaald en het dikke vet eruit gehaald.
Het lager loopt nu compleet droog maar wel lichter.

Maar ik wil er eigenlijk nog een filament sensor tussen zetten en ook een filament guide van bowden tube.
ah jij gebruikt een lager met v-groef. Ik had zo’n geprinte versie om de lager.

(https://www.thingiverse.com/thing:3052488)

• arno.stolk
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 12-11 11:12
Even een tip: Probeer eens haarlak oid dergelijks op je printbed. Ik wou dat ik daar 12 maanden geleden achter was gekomen. In vergelijking met prit stift werkt het zoveel beter, maakt het een veel straker eindresultaat en blijft heel lang effectief!

• TTROX
Melmer schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:31:
[...]
ah jij gebruikt een lager met v-groef. Ik had zo’n geprinte versie om de lager.

(https://www.thingiverse.com/thing:3052488)
Ja dat heb ik ook, een geprinte versie om het lager
Ik had eerst iets anders, zie https://imgur.com/a/ozc9ckX, hier is het filament meer geborgen, maar deze is eens kromgetrokken in een verwarmde enclosure dus moest ik hem vervangen.

• Damian
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 10:26

Damian

Insane Obtrusion

Ik moet altijd wel een beetje lachen om al die rare fratsen die mensen uit moeten halen met hun printer om het goed te laten werken. Ik gebruik dat ding van mij zo een half jaar niet, en als ik hem dan weer aanslinger werkt ie meteen prima. Geen gedoe met prit stiften of haarlak, alles blijft gewoon plakken aan het standaard magnetische bed. Levelen minimaal nodig of helemaal niet. Bonestock Ender-3 Pro.

Heb ik dan gewoon mazzel elke keer?

Ieri ero quiete perché oggi sarò la tempesta

• vincent_1971
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 10:51
Damian schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:11:
Ik moet altijd wel een beetje lachen om al die rare fratsen die mensen uit moeten halen met hun printer om het goed te laten werken. Ik gebruik dat ding van mij zo een half jaar niet, en als ik hem dan weer aanslinger werkt ie meteen prima. Geen gedoe met prit stiften of haarlak, alles blijft gewoon plakken aan het standaard magnetische bed. Levelen minimaal nodig of helemaal niet. Bonestock Ender-3 Pro.

Geheel idem dito. Enige dat ik doe is printen op glas. Gebruik dan haarlak nummer 7. Blijft echt alles goed op vast zitten.

• smitae

Same here. Ender 5, aanzetten en gaan. Soms een probleem, maar dan heb ik zelf te veel lopen te trekken aan het bed ofzo. Bedlevel en klaar.

Tegenwoordig doe ik bedlevel als de printer bezig is met de eerste laag, gewoon beetje draaien aan de wielen en gevoel hebben :-)

• MikeOO

Nee hoor zo ervaar ik het ook. Denk toch dat de printer dan net iets beter gebouwd is of andere middelen gebruikt waardoor het gewoon blijft werken.

Zelf heb ik veren meer maar siliconen busjes en sinds ik die gebruik is afstellen eigenlijk verleden tijd geworden.

Kunstgrepen als pritstift/lijn/haarlak is normaal echt niets nodig. Heb ik nog nooit nodig gehad en alles zit muurvast. Maar print wel alles met PETG en dat hecht op een spiegel bijna te goed >:)

• Xyphoid
Raspberry Pi 4 met Octopi en webcam toegevoegd aan mijn Ender 5 Plus.
Wat een heerlijke upgrade.
Alleen nog de voeding uitzoeken. Wilde eerst de Pi voeden vanuit de printer, maar wilde ook de printer kunnen uitschakelen via Octopi. Dus dat wordt een relay aan mijn Pi. Helaas moet ik dan wel twee verschillende voedingen hebben. Maar het is niet anders.
Tenzij iemand een andere oplossing heeft.

En moet ook nog wat cablemanagement doen. Misschien dat ik de raspberry in de case van de printer plaats.

• arno.stolk
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 12-11 11:12

Uit de doos deed de printer het heel goed. Maar na verloop van tijd bleven de prints steeds minder goed plakken aan het printbed. Ik denk dat het printbed uit de fabriek al met een plaklaagje wordt geleverd. Ik heb echt alle geprobeerd. Pritstift werkte, maar bijvoorbeeld schoonmaken met alcohol totaal niet.

Nu ik 1 keer in de paar weken het printbed bewerk met haarlak, heb ik nergens last meer van. O-)

• Banditoz
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 11:30
Ik gebruik al een tijdje peisheets en als de hechting wat minder wordt doe ik ze met wat afwasmiddel onder de warme kraan. Dan kan ik er altijd weer een aantal prints mee doen. Zijn vooral vingerafdrukken die hechting verminderen. Ik heb nog nooit 3dlac of prit gebruikt. Bij mij werkt dreft beter dan alcohol.

• mphilipp
Banditoz schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 18:46:
Ik gebruik al een tijdje peisheets en als de hechting wat minder wordt doe ik ze met wat afwasmiddel onder de warme kraan. Dan kan ik er altijd weer een aantal prints mee doen.
Dat doe ik ook met mijn glazen bed. Eens in de zoveel tijd even met een sponsje met afwasmiddel goed schoonmaken. Ik heb nog een magische tip van iemand gekregen om 'm daarna even een paar minuutjes op 90 graden op te stoken. Dat doe ik dan ook maar en alles plakt als een dolle. Tussen de prints door even met wat alcohol. Geen gekloot met pritt of haarlak.

Ik vindt het trouwens zo wonderbaarlijk dat alles zo vast als een huis lijkt te zitten, en als je dan het bed laat afkoelen het er praktisch af valt.

• vegboy
  • Laatst online: 08-12 15:49
Excuses mensen, ik denk dat mijn vraag niet exact in dit topic hoort, maar ik weet niet waar ik mijn vraag beter zou kunnen stellen.

Ik heb een foto van een houtsnijwerk en zou dit model digitaal willen hebben zodat ik het kan printen. Ik heb wat programma's geprobeerd welke aan de hand van kleuren verschillende diktes aan het materiaal kunnen toekennen. Maar omdat de vlakken van het origineel niet eenzelfde kleur hebben, werkt dit niet helemaal goed.

Toen heb ik in paint alle vlakken dezelfde kleur gegeven, dit ging beter.

Ik vroeg me af om iemand een betere methode kent, het lijkt me dat meer mensen dit wel eens willen doen.

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

vegboy schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 08:09:
Excuses mensen, ik denk dat mijn vraag niet exact in dit topic hoort, maar ik weet niet waar ik mijn vraag beter zou kunnen stellen.

Ik heb een foto van een houtsnijwerk en zou dit model digitaal willen hebben zodat ik het kan printen. Ik heb wat programma's geprobeerd welke aan de hand van kleuren verschillende diktes aan het materiaal kunnen toekennen. Maar omdat de vlakken van het origineel niet eenzelfde kleur hebben, werkt dit niet helemaal goed.

Toen heb ik in paint alle vlakken dezelfde kleur gegeven, dit ging beter.

Ik vroeg me af om iemand een betere methode kent, het lijkt me dat meer mensen dit wel eens willen doen.

[Afbeelding]
Misschien dat de app Qlone en optie is? Heb hem zelf nog niet getest maar daarmee kan je een object scannen mei je smartphone.

• vegboy
Hoogie2004 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 08:26:
[...]

Misschien dat de app Qlone en optie is? Heb hem zelf nog niet getest maar daarmee kan je een object scannen mei je smartphone.
Ik heb alleen de foto, het houtsnijwerk zelf heb ik helaas niet.

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

vegboy schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 08:39:
[...]

Ik heb alleen de foto, het houtsnijwerk zelf heb ik helaas niet.
Oef. Dan heb ik geen idee.

• gday
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 10:41

gday

TENACIOUS D TIME!!!

@vegboy Wat ik in dit soort gevallen doe is de foto importeren in Fusion 360 en dan met lijnen en splines de contouren en features van het object zoveel mogelijk benaderen en deze dan extruden. Of dat de beste optie is? Geen idee. :P

[Voor 9% gewijzigd door gday op 23-10-2021 08:59]

ingen vill veta var du köpt din tröja

• vegboy
gday schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 08:58:
@vegboy Wat ik in dit soort gevallen doe is de foto importeren in Fusion 360 en dan met lijnen en splines de contouren en features van het object zoveel mogelijk benaderen en deze dan extruden. Of dat de beste optie is? Geen idee. :P
Dat heb ik ook geprobeerd, maar bleek lastig te zijn om dit netjes te doen.

Als ik geen betere manier kan vinden dan zal het toch zoiets worden en dan maar printen en aanpassen aan de hand van het resultaat. Ik heb het idee dat ik een simpele (betere) oplossing over het hoofd zie.

• smitae
Om weer ff wat te laten zien. Het is immers zaterdag….. Heb diverse opslag doosjes ontworpen, gebaseerd op een thingiverse doos. Waarvan ik alleen de scharnieren en het sluit-systeem gebruik.
En dit zijn mijn eerste prints in 028mm, dus soort van nieuwe ervaring. In 020 zouden de prints wel erg lang duren, maar de E5 kan goed uit de voeten met 028mm. PLA vliegt er wel door. Plakken als een male en ontdekt dat je tijdens het printen van eerste laag best het bed wat strakker of losser kunt zetten als je ziet dat de eerste laag niet helemaal lekker loopt. Dit werkt denk ik alleen bij dit soort prints, die ook gewoon 20x20 cm contact vlak op het bed hebben.

Ik was het een beetje zat dat ik mijn wargaming modellen in foam had staan. Die foam dingen zijn handig voor vervoer maar niet voor de opslag. Opslag moest stapelbaar zijn, flexibel genoeg om de vele verschillende modellen te kunnen bewaren, stof vrij, etc.

Uiteindelijk 14 verschillende type doosje getekend. Waarbij een aantal type dozen ook te gebruiken zijn voor bv kleine onderdelen, schroefjes, componenten, etc. Print tijd (028mm) richting de 10 ~ 12 uur totaal voor doos, deksel en 2 sluitklemmen. Ruimte voor etiketten aan de voor- en zijkanten.
Doosjes zijn in verschillende hoogtes, dat lijkt wat onhandig voor slim stapelen. Maar mijn nadruk lag op zo efficiënt mogelijk printen en voor de lagere modellen is het gewoon zonde om 1 of 2 cm extra hoogte te printen als je niet gebruikt.

Voorbeeld doosje voor componenten, schroeven etc. Binnen-afscheiding loopt door tot aan de deksel.

De doosjes voor modellen, de binnen afscheiding is lager om de modellen makkelijker te kunnen oppakken. Maar in het deksel zit wel hetzelfde profiel. Zodat als het doosje dicht is het model wel op zijn plaats blijft.

M3 / 5mm schroefjes om de assen op zijn plaatst te houden. Assen zijn 2mm RVS staafjes. 1 lange in de scharnier (14cm) en 2 korte (2,8mm) in de sluiting.

De nieuwe PLA opslag. Ziet er heel wat opgeruimder uit op deze manier. Uiteindelijk komt alles in de kast te staan niet er bovenop.

De “oude” foam opslag. Nog stuk of wat doosjes te gaan.

• SacredRose
[b]smitae schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:52:

De nieuwe PLA opslag. Ziet er heel wat opgeruimder uit op deze manier. Uiteindelijk komt alles in de kast te staan niet er bovenop.
[Afbeelding]
Zo dat zijn flink wat doosjes. Hoelang duurt het om er een te printen?

Vandaag maar eens een houder gemaakt voor de afstandsbediening van de Apple TV en de aansteker want die raak ik constant kwijt.

Ik heb hem op de kop geprint zodat de onderkant open is er komt nog een stukje onder zodat ik hem met iets op kan vullen voor extra gewicht want PLA blijft toch erg licht.
Volgens mij ziet dit er toch wel goed uit voor de eerste laag op twee plekjes na waar ik niet helemaal van weet wat daar aan de hand is.

De binnenkant heeft op een plek wel iets raars gedaan en het leek tijdens het printen op under extrusion maar het gebeurd alleen aan die kant. De andere kant is gewoon helemaal glad en de buitenkant ook.

• Chrisje1983
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 09:59
Hallo,

Een hele tijd terug stond er hier eens een link van een nl webshop met aluminium 2020/2040/4040 etc profiel voor hele leuke prijzen.

Ik had de link opgeslagen maar kan hem nergens meer vinden, iemand die het nog weet, of een ster is in link zoeken in dit topic?

Als ik op google zoek, zijn het vooral dure 3d printer georiënteerde webshops die in de resultaten terugkomen.

• vegboy
Chrisje1983 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:44:
Hallo,

Een hele tijd terug stond er hier eens een link van een nl webshop met aluminium 2020/2040/4040 etc profiel voor hele leuke prijzen.

Ik had de link opgeslagen maar kan hem nergens meer vinden, iemand die het nog weet, of een ster is in link zoeken in dit topic?

Als ik op google zoek, zijn het vooral dure 3d printer georiënteerde webshops die in de resultaten terugkomen.
www.aluxprofiel.nl misschien?

• smitae
SacredRose schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:02:
[...]

Zo dat zijn flink wat doosjes. Hoelang duurt het om er een te printen?

Vandaag maar eens een houder gemaakt voor de afstandsbediening van de Apple TV en de aansteker want die raak ik constant kwijt.

[Afbeelding]

Ik heb hem op de kop geprint zodat de onderkant open is er komt nog een stukje onder zodat ik hem met iets op kan vullen voor extra gewicht want PLA blijft toch erg licht.
Volgens mij ziet dit er toch wel goed uit voor de eerste laag op twee plekjes na waar ik niet helemaal van weet wat daar aan de hand is.

[Afbeelding]

De binnenkant heeft op een plek wel iets raars gedaan en het leek tijdens het printen op under extrusion maar het gebeurd alleen aan die kant. De andere kant is gewoon helemaal glad en de buitenkant ook.
Langste print is 8 uur voor de doos en 5 uur voor de deksel. Dus meestal 1 complete doos per dag. Duurt ff maar dan heb je ook wat.

Ziet er toch strak uit? Wel een idee, ik heb hier stuk of 4 AB’s op tafel liggen. Soort van houder is wel handig.
Dat soort plekjes heb ik soms ook, lijkt bij te komen doordat de nozzle net te ver van het bed staat. Maar weet ik niet zeker, in elk geval heb ik er geen last meer van na een bedlevel.
Denk dat je bed net niet helemaal goed staat, of mogelijk is je bed net niet helemaal compleet vlak is?

• SacredRose
smitae schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 22:30:
[...]

Langste print is 8 uur voor de doos en 5 uur voor de deksel. Dus meestal 1 complete doos per dag. Duurt ff maar dan heb je ook wat.

Ziet er toch strak uit? Wel een idee, ik heb hier stuk of 4 AB’s op tafel liggen. Soort van houder is wel handig.
Dat soort plekjes heb ik soms ook, lijkt bij te komen doordat de nozzle net te ver van het bed staat. Maar weet ik niet zeker, in elk geval heb ik er geen last meer van na een bedlevel.
Denk dat je bed net niet helemaal goed staat, of mogelijk is je bed net niet helemaal compleet vlak is?
Dat is nog wel wat sneller dan ik verwacht had maar het kost inderdaad wat tijd om zo’n verzameling op te bouwen.

Dat idee heb ik ook. Als ik de 4 corners level met een stukje papier dan heb ik op de hoeken wat weerstand maar in het midden voel ik nauwelijks contact. Hopelijk binnenkort toch mar de BLtouch plaatsen.
Ik zou nog kunnen proberen het glazenbed om te draaien en op de gladde kant te printen. Al moet ik dan wel kijken of midden niet juist te hoog is.

• MikeOO
smitae schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:52:
Om weer ff wat te laten zien. Het is immers zaterdag….. Heb diverse opslag doosjes ontworpen, gebaseerd op een thingiverse doos. Waarvan ik alleen de scharnieren en het sluit-systeem gebruik.
En dit zijn mijn eerste prints in 028mm, dus soort van nieuwe ervaring. In 020 zouden de prints wel erg lang duren, maar de E5 kan goed uit de voeten met 028mm. PLA vliegt er wel door. Plakken als een male en ontdekt dat je tijdens het printen van eerste laag best het bed wat strakker of losser kunt zetten als je ziet dat de eerste laag niet helemaal lekker loopt. Dit werkt denk ik alleen bij dit soort prints, die ook gewoon 20x20 cm contact vlak op het bed hebben.

Ik was het een beetje zat dat ik mijn wargaming modellen in foam had staan. Die foam dingen zijn handig voor vervoer maar niet voor de opslag. Opslag moest stapelbaar zijn, flexibel genoeg om de vele verschillende modellen te kunnen bewaren, stof vrij, etc.

Uiteindelijk 14 verschillende type doosje getekend. Waarbij een aantal type dozen ook te gebruiken zijn voor bv kleine onderdelen, schroefjes, componenten, etc. Print tijd (028mm) richting de 10 ~ 12 uur totaal voor doos, deksel en 2 sluitklemmen. Ruimte voor etiketten aan de voor- en zijkanten.
Doosjes zijn in verschillende hoogtes, dat lijkt wat onhandig voor slim stapelen. Maar mijn nadruk lag op zo efficiënt mogelijk printen en voor de lagere modellen is het gewoon zonde om 1 of 2 cm extra hoogte te printen als je niet gebruikt.

Voorbeeld doosje voor componenten, schroeven etc. Binnen-afscheiding loopt door tot aan de deksel.
[Afbeelding]

De doosjes voor modellen, de binnen afscheiding is lager om de modellen makkelijker te kunnen oppakken. Maar in het deksel zit wel hetzelfde profiel. Zodat als het doosje dicht is het model wel op zijn plaats blijft.
[Afbeelding]

M3 / 5mm schroefjes om de assen op zijn plaatst te houden. Assen zijn 2mm RVS staafjes. 1 lange in de scharnier (14cm) en 2 korte (2,8mm) in de sluiting.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De “oude” foam opslag. Nog stuk of wat doosjes te gaan.
[Afbeelding]
Lekker bezig dus.
Had je niet beter het doosje kunnen ontwerpen op maat van het foam. Dan hoef je alleen maar buitenkanten te printen en geen binnenkanten en leg je daarna het foam daarin. Scheelt printtijd en pla >:)

Dan zou je het beste van 2 werelden hebben denk ik dan >:)

• smitae
MikeOO schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 08:06:
[...]

Lekker bezig dus.
Had je niet beter het doosje kunnen ontwerpen op maat van het foam. Dan hoef je alleen maar buitenkanten te printen en geen binnenkanten en leg je daarna het foam daarin. Scheelt printtijd en pla >:)

Dan zou je het beste van 2 werelden hebben denk ik dan >:)
Hum, ja, geen slecht idee. Dat is ook een optie, enige nadeel is dat de foam dingen net wat breder zijn dan mijn printbed. Maar dat zou nog wel op te lossen zijn, doormidden knippen en dan later in elkaar te zetten.
Binnen kant is niet alleen veel print werk maar was ook extra teken werk. En door de foam ook net iets beter beschermd mogelijk. Ik had natuurlijk ook de foam in stukken kunnen knippen en dan passend kunnen maken op een bepaalde maatvoering van de doosjes. Achteraf toch wat meer opties….

Nou ja, dat is voor een ander leven dan maar :-). Of eerst een Ender 5 Plus ophalen.

[Voor 8% gewijzigd door smitae op 24-10-2021 08:33]

• MikeOO
smitae schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 08:31:
[...]

Hum, ja, geen slecht idee. Dat is ook een optie, enige nadeel is dat de foam dingen net wat breder zijn dan mijn printbed. Maar dat zou nog wel op te lossen zijn, doormidden knippen en dan later in elkaar te zetten.
Binnen kant is niet alleen veel print werk maar was ook extra teken werk. En door de foam ook net iets beter beschermd mogelijk. Ik had natuurlijk ook de foam in stukken kunnen knippen en dan passend kunnen maken op een bepaalde maatvoering van de doosjes. Achteraf toch wat meer opties….

Nou ja, dat is voor een ander leven dan maar :-). Of eerst een Ender 5 Plus ophalen.
Herken het hoor. Denk ook vaak te ingewikkeld >:)
Ender 5 Plus is mooi inderdaad maar kun je ook veel PLA voor kopen :9

Of je Ender printer als je die hebt upgraden, is mogelijk wat goedkoper >:)
https://enderextender.com/collections/ender-extender-kits

• TTROX
MikeOO schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 08:17:
[...]

Maar print wel alles met PETG en dat hecht op een spiegel bijna te goed >:)
Juist daarom gebruiken veel mensen ook een lijm/spray tussen PETG en glas.
Dit kan dan werken als tijdelijk laagje tussen PETG en glas waardoor je achteraf je print er makkelijker af krijgt, of eventueel onder de kraan het laagje laten oplossen waardoor je print loskomt.

Je zult de eerste niet zijn die een stuk glas meetrekt uit je bed wanneer je een PETG print verwijderd.

• noodgang
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 10:26
Afgelopen week de ender 3 pro ook binnen gekregen. Het printen ging zonder al teveel aanpassingen eigenlijk wel prima.

Maar lekker eigenwijs toch maar een BLtouch geïnstalleerd. Alle kabeltjes naar het bordje al vaak nagelopen en die zouden moeten kloppen, 4.2.2 bordje zit erin. De goede firmware erop geknald, gewoon van Creality (Ender-3 Pro- 4.2.2-Marlin2.0.1 - V1.1.2 - BLTouch)

Alleen bij het bed levellen gaat het niet helemaal lekker. Op random momenten vindt de BLtouch het nodig om niet te retracten en te gaan knipperen. Geen pijl op te trekken wanneer die het doet, soms al bij de 2e probe test en soms werkt ie ze alle 9 succesvol af.

Als dit voor het printen misgaat blijft de sensor uitgeklapten knalt deze tegen de zijkant van het bed aan voor het printen. (gelukkig niet verbogen of afgebroken)

Op 0:45 bij dit filmpje gaat het weer mis

Over dit specifieke probleem heb ik nog maar weinig terug kunnen vinden op t internet. Ergens iemand die voorstelt om een weerstandje ergens op het bordje te solderen, maar geen idee of het werkt en dat gaat me eigenlijk ook even een stapje te ver.
Denk dat ik de BLTouch er maar weer gewoon afhaal en misschien ooit terugzet als ik er een ander bordje in wil zetten ofzo :P

• Joris84
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 25-11 09:22
Heeft iemand enig idee wat een lege spoel filament weegt?

Ik heb zo'n gele spoel van 123-3D.nl; Filament wit 1,75 mm PLA 1 kg (Jupiter serie)

• mphilipp
TTROX schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:11:
[...]
Juist daarom gebruiken veel mensen ook een lijm/spray tussen PETG en glas.
Dit kan dan werken als tijdelijk laagje tussen PETG en glas waardoor je achteraf je print er makkelijker af krijgt, of eventueel onder de kraan het laagje laten oplossen waardoor je print loskomt.

Je zult de eerste niet zijn die een stuk glas meetrekt uit je bed wanneer je een PETG print verwijderd.
Ik heb dan weer totaal geen problemen met mijn Creality glazen bed en PETG. Gewoon goed laten afkoelen en dan pak je 'm er zo vanaf. Echt nooit problemen mee gehad. PLA plakt ook als een malle, maar als ie is afgekoelt ligt ie gewoon los op het bed. Wonderbaarlijk...

Pagina: 1 ... 127 ... 131 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee