R3m3d7 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:39:
Bedankt voor je reactie @
mphilipp maar nee, ik gebruik echt dezelfde settings, ik heb ze namelijk tijdens het troubelshooten ook opgeschreven naast dat ik ze in cura en de printer heb opgeslagen.
Ik was juist zo blij dat ik eindelijk iets had wat werkte.
En vandaag waren de prints heel raar want ze waren super lelijk en de wanden waren heel fragiel en lelijk maar hij bleef werk printen, dat had ik nog niet eerder meegemaakt.
Alles was gelijk behalve dat hij een week stil heeft staan voor mij als leek, uiteraard was niet alles gelijk want dan zou dit niet gebeuren maar ik heb voor mij gevoel op dit moment controle over 6 v/d 250 variabele.
Ik heb zonet het holle schroefdeel wat je in je hotend draait eruit gehaald en daar zat pla in, plankhard natuurlijk en ik kreeg het er zonder hem eraf te halen niet uit. Daarna de nozzel er even vanaf en de hele hotend even schoon gemaakt van binnen.
Ik heb het idee dat het deel aan de bovenkant van de hotend bij deze printer gevoelig is voor verstoppingen en ik zou dat graag vervangen met iets dat daar wat minder gevoelig voor is.
Bedankt ook voor je link, ik ga dat eens aandachtig doornemen.
De nozzle daar zit altijd filament in natuurlijk en dat is zonder dat je deze heet maakt ook hard.
Bij de printer krijg je meestal ook wat licht wit filament (zit meestal in een zakje) en is bedoelt voor de boel schoon te maken. Dit wil soms helpen om dat er doorheen te laten gaan voor een deel. Wel even wat warmer maken dan normaal. Bij PLA geruik je bv even 230 zodat het zeker zacht wordt en dan dat witte spul erdoor laten doorvoeren.
Verstopping (heat crimp) kan ook komen als je de printer uitzet terwijl de hotend nog warm is.
Je moet de printer altijd laten afkoelen tot 30-40 graden voor je hem uitzet.
De nozzle dien je ook weer vast te draaien terwijl je de hotend warm stookt. Nooit vastdraaien als deze koud is dan krijg je dus ook ruimte er tussen.
En als alle schoon is en weer werkend de temp +/- 20 graden hoger zetten en dan wat filamant extruden erdoor. Soms komt het dan ook weer op gang.
En ondanks dat alles goed print zijn er vele oorzaken dat het ineens niet meer goed gaat.
1. Te hard je object van het printbed gehaald waardoor het bed beweegt en afstelling veranderd is.
2. Soms zijn de stelwielen van het bed erg slap en draaien deze makkelijk waardoor het bed veranderd.
3. De standaard bedveren zijn ook niet lekker. Vele gebruiken de bekende gele veren maar nog beter zijn de
sileconen spacers. Deze zijn even als voorbeeld. Je zult even moeten kijken welke je precies moet gebruiken voor een Ender 5.
4. Onderdelen van de printer zelf zitten niet goed vast, denk aan schroefjes etc die los kunnen raken tijdens printen en dan veranderd alles.
Zo zijn er vele oorzaken te bedenken. 3D printer is helaas niet vergelijkbaar met een normale printer. Door ervaring en veel testen krijg je het vaak weer snel opgelost maar in het begin is het soms een behoorlijk strijd en kun je dagen bezig zijn om te achterhalen wat de oorzaak is.
Maar je geduld en inzet worden dan uiteindelijk weer beloond en ben je weer een ervaring rijker geworden.