• 0108daniel
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 21:45
Zijn er hier toevallig mensen die voor mij modellen kunnen printen?
Het gaat hierbij om kleine diertjes in de schaal H0 1:87 van ongeveer 2 cm lang.

• Banditoz
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 22:45
Pro-tip. Als je via de pricewatch naar 123-3D.nl gaat heb je geen verzendkosten :)
Net vandeweek een skr besteld bij 123 had dus iets goedkoper kunnen zijn.

• Banditoz
0108daniel schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:52:
Zijn er hier toevallig mensen die voor mij modellen kunnen printen?
Het gaat hierbij om kleine diertjes in de schaal H0 1:87 van ongeveer 2 cm lang.
Ik denk dat je dan beter kunt vragen bij een deel van het forum waar ze resin printers hebben H0 is erg klein denk ik voor een fdm printer, details is dan niet makkelijk als een koe bv 2cm hoog is.

• smitae
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 19:24
Banditoz schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 19:40:
[...]

Net vandeweek een skr besteld bij 123 had dus iets goedkoper kunnen zijn.
Nee, werkt al een tijdje niet meer. Waarschijnlijk teveel mensen die de opmerking hier hebben gemaakt. Is mij vorige jaar nog wel diverse keren gelukt met PLA bestellen.
Vandaag weer 6 rollen besteld, lukte niet om via tweakers de korting te krijgen. Jammer…. Nou, 3,95. Overleven we ook wel weer.

• Daniel.
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 01:20
smitae schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 20:47:
[...]

Nee, werkt al een tijdje niet meer. Waarschijnlijk teveel mensen die de opmerking hier hebben gemaakt. Is mij vorige jaar nog wel diverse keren gelukt met PLA bestellen.
Vandaag weer 6 rollen besteld, lukte niet om via tweakers de korting te krijgen. Jammer…. Nou, 3,95. Overleven we ook wel weer.
Als ik schroeven nodig had was het lekker goedkoop verzenden zo. Toen waren de schroeven ook niet zo duur, heb er wel een keer of 5/6 alleen schroeven gekocht. Ook gebruikte ik eerst REAL filament maar sinds 123-3D de verzendkosten niet meer gratis doet vanaf Tweakers ben ik in zijn geheel overgestapt op E-sun. Bevalt mij veel beter en is stukken goedkoper ook nog. Zeker PETG of ander soort filament.
smitae schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 08:10:
[...]
Dat ziet er wel mooi en strak uit.Komt de Filament spoel buiten de kast of heb je genoeg ruimte in de kast?
De filament spoel is buiten de kast en heb ik geplaatst in een e-sun Drybox.
eSun eBox Filament Drybox
Kan de spoel meteen drogen en het draait ook nog goed, wat wel erg fijn is is dat het gewicht van de spoel er op staat waardoor je dus een goede schatting hebt of je het red met de spoel. Weet je in ieder geval of je filament sensor wel of niet af gaat.

[Voor 27% gewijzigd door Daniel. op 08-09-2021 00:11]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Banditoz
Ik heb ook al een paar rollen esun pla+ gebruikt. Bevalt me echt prima.

• smitae
Wat denken jullie? Tijd om de nozzle te vervangen?
Of gewoon wat troep in het hot-end, dan wel stukje slechte filament?
Laatste dagen wel constant aan het printen. Dagelijks 10 tot 12 uur op 028 layer en dan daarna nog paar korte prints op 012 layer. Filament vliegt er momenteel door, zeker met 028….

• harley
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 21-09 07:26
Weet niet of het gepast is, maar wat is nu een voordelige maar goede instap printer van creality ? Want ik zie en V3 en dan een pro en een plus en nog tig andere uitvoeringen.

Budget 2 á 300 euro, en voor zover ik me wat heb ingelezen is een verwarmd bed en auto leveling wel een must.

...

• smitae
harley schreef op donderdag 9 september 2021 @ 08:20:
Weet niet of het gepast is, maar wat is nu een voordelige maar goede instap printer van creality ? Want ik zie en V3 en dan een pro en een plus en nog tig andere uitvoeringen.

Budget 2 á 300 euro, en voor zover ik me wat heb ingelezen is een verwarmd bed en auto leveling wel een must.
Eerste vraag die je voor jezelf moet beantwoorden is wat wil je?
Gaat het je om het printen, tweaken aan je printer, of een soort van combi.

Ik zou in elk geval kijken dat je een printer neemt met een goede tube en een silent board (beide must haves). Andere dingen als extruder, hot-end, etc. Is allemaal wel ok bij de standard Creality printers.
Heated bed, zeker. Auto-leveling, leuk, maar zeker geen must. Althans op mijn Ender 5. Voor de Ender 3 met een bed wat ook in XY beweegt zou het handig kunnen zijn.

Ik heb zelf de voorkeur voor een cube printer (Geen core XY) vooral omdat het bed dan alleen maar in Z beweegt. Naar mijn idee heb je dan een iets meer stabiele printer.
Ender 5 Pro is naar mijn idee dan een mooie keuze, tweaken niet noodzakelijk, heeft de meest nodige upgrades en ben je klaar voor minder dan 300 Euro.
Wil je wel lekker tweaken en knutselen aan je printer, dan zal een basic Ender 3 of de gewone Endere 5 een optie kunnen zijn. Dan ga je richting de 200 (E5) of minder (E3 smaken). Maar dan moet je op termijn wel onderdelen erbij kopen en die zelf plaatsen.

Ik ben zelf begonnen met de standaard Ender 5 daar heb ik een silentboard ingezet, andere tube en de penumatische sluting op de extruder vervangen, die ging na maand of 3 stuk.. De rest is niet aangepast en ik print er bijna dagelijks mee.

Laat je vooral niet gek maken door alle youtubers, sommige zijn goed, maar de meeste willen vooral views scoren en bedenken allerlei "noodzakelijk" upgrades en aanpassingen. Leuk voor de tweaker, in de meeste gevallen onnodig als je gewoon lekker wilt printen.

My few cents :-)

Oh ja, 3D printer kopen. Beste hobby keuze ever >:)

[Voor 14% gewijzigd door smitae op 09-09-2021 08:48]

• harley
@smitae allereerst bedankt voor het antwoord !
Het gaat mij natuurlijk voornamelijk om het printen, als er wat getweaked moet worden (wat volgens mij lichtelijk verplicht is bij 3d printen ;)) dan is dat geen probleem maar het moet niet zo zijn dat je na iedere print weer meer aan het afstellen bent dan daadwerkelijk printen. Of telkens onderdelen moet vervangen omdat je anders niet vooruit kunt.
Nog aanbeveling voor specifieke webshop met leuke aanbieding voor de ender 5 pro?
En de ender 5 pro heeft volgens mij geen auto leveling bed ? Is wel mogelijk neem ik aan ?

[Voor 22% gewijzigd door harley op 09-09-2021 10:24]

...

• sanscorp
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 17:17
Wat voor de 1 een must have is, is voor de ander alleen leuk.

Silent board, meh.
BLtouch, ja!
Noctua fans, meh.
Verwarmd bed is wel handig want veel filamenten vereisen dit, maar als je alleen met PLA print, meh haha

Zo kan je wel even door gaan.

De creality printers zijn behoorlijk DIY en je bent toch wel vaak aan het klungelen en prutsen.

Je kan prima resultaten behalen met de stock ender, maar het feit dat 'ie zo tuneable en upgradeable is maakt dat ik meer aan het sleutelen dan printen ben.

• deagan1337
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 18-09 10:17

Zelf Creality 3D CR-6 SE printers, werken prima. Aan de printers zelf weinig veranderd ( spool holder boven gemaakt ipv zijkant, wat kleine 3d prints voor cable holder/tube en de ptfe tube vervangen maar stelt weinig voor ). Wel direct de community firmware geflashed en octopi aangesloten, dat werkt prima en makkelijker dan met SD kaartjes.

Deze printer heeft auto bed leveling standaard ingebouwd. De prijs is 319 euro bij 123-3d dus bijna binnen je budget. Ik heb geen ervaring met andere merken printers of types.

• smitae
harley schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:18:
@smitae allereerst bedankt voor het antwoord !
Het gaat mij natuurlijk voornamelijk om het printen, als er wat getweaked moet worden (wat volgens mij lichtelijk verplicht is bij 3d printen ;)) dan is dat geen probleem maar het moet niet zo zijn dat je na iedere print weer meer aan het afstellen bent dan daadwerkelijk printen. Of telkens onderdelen moet vervangen omdat je anders niet vooruit kunt.
Nog aanbeveling voor specifieke webshop met leuke aanbieding voor de ender 5 pro?
En de ender 5 pro heeft volgens mij geen auto leveling bed ? Is wel mogelijk neem ik aan ?
Dan zou ik idd zeker voor een 5 pro gaan. Maar vergeet niet dat ik alleen ervaring heb met de Ender 5 (Uiteindelijk geupgrade naar pro door zelf de boel aan te passen.).
Heb de printer nu goed onder controle, eerste paar maand is toch echt testen en de juiste setup vinden voor je Filament etc. Ook weten hoe je slicer werkt en wat het effect is op je prints kost gewoon tijd.

Ik print zelf op het standaard magnetische bed (altijd met 3D-lac), heb de glasbed nog liggen in de doos, maar zie geen reden die te gebruiken. Heb geen adhesie problemen en verwijderen van prints van mag flex-bed is veel eenvoudiger dan van de glasplaat naar mijn idee.
Bedlevel doe ik max 1x per maand of 2.

Silentboard is wel handig als je printer op een werkkamer of zo staat. Maakt toch wel veel geluid zonder een silentboard. Enige nadeel, de ventialoren horen je nu juist wel meer. Maar minder lawaai dan met het oude board.

5 pro heeft idd geen level-sensor. Level-sensor kun je altijd later toevoegen, dat is reatief simpele montage en nieuwe fireware maken en installeren is ook geen rocketscience.

Aanbeiding is altijd beetje rond kijken, ik heb mijn Ender 5 bewust bij 123-3d gekocht. (Toen dikke 400 euro) Leek mij slimmer dan via Ali of Creality i.v.m. garantie etc. Maar dat is uiteindelijk je eigen keuze. Dingen die kapot kunnen gaan kosten niet direct een kapitaal.

edit; Dikke vingers

• Vullisbak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 18:12

Bedenk voor je gaat aanschaffen ook goed wat je wilt gaan printen.
Als het relatief kleine dingen zijn waar veel detail in moet zitten zou je wellicht beter aan een resin printer kunnen denken ipv een fdm-printer als een Ender 3 of 5.

Resin printers komen overigens met hun eigen nadelen en beperkingen, dus vooraf vooral goed inlezen.

Linkje naar all3dp waar het verschil tussen de 2 technieken wordt uitgelegd:
https://all3dp.com/1/sla-...-printer-the-differences/

• smitae
Vullisbak schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:39:
[...]

Bedenk voor je gaat aanschaffen ook goed wat je wilt gaan printen.
Als het relatief kleine dingen zijn waar veel detail in moet zitten zou je wellicht beter aan een resin printer kunnen denken ipv een fdm-printer als een Ender 3 of 5.

Resin printers komen overigens met hun eigen nadelen en beperkingen, dus vooraf vooral goed inlezen.

Linkje naar all3dp waar het verschil tussen de 2 technieken wordt uitgelegd:
https://all3dp.com/1/sla-...-printer-the-differences/
Helemaal gelijk. Ik heb beide, juist omdat FDM en Resin elk jaar erg goed aanvullen. De grotere delen/dingen met FDM en dan de detail prints in Resin. Met modelbouw en mini games / wargaming een perfecte setup.

Heb ook wel het gevoel dat je iets moet hebben om te printen, wat wil je ermee gaan doen.
FDM is heerlijk om opberg-systemen voor componenten, kleine spullen, bakjes, gadgets, etc te printen.
Het is op termijn jammer als je printer uiteindelijk stof staan de verzamelen.

Mijn FDM staat bijna dagelijks te draaien, de resin toch wel minder merk ik. Voor resin verzamel ik meestal eerst weer een aantal prints en dan print ik een paar dagen achter elkaar. Dan weer de boel schoonmaken en mag de resin printer weer een paar weken in rust 8)

• MikeOO
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 21-09 15:33
Het is nog in de maak maar dit gaat de goede kant op om eenvoudig een marlin firmware te maken/ bij te werken
YouTube: Building Marlin Firmware in 2021 - MUCH EASIER NOW!

• sanscorp
Ben ik de enige die zo slecht tegen al die filmpjes kan? Je zoekt 1 ding en moet 23 minuten aan geouwehoer aanhoren.

• Vullisbak
sanscorp schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 08:54:
Ben ik de enige die zo slecht tegen al die filmpjes kan? Je zoekt 1 ding en moet 23 minuten aan geouwehoer aanhoren.
Helemaal met je eens. Moet toegeven dat sinds de introductie van video chapters ik eerder direct naar het interessante onderdeel skip.

Maar dan moet de channel owner wel de moeite hebben genomen om die aan te maken. Als ze, net als in dit filmpje, dat niet gedaan hebben haak ik meestal af na de eerste 30 seconden zelfbevlekking of ander oeverloos geneuzel.

• MC Taz Man
  • Laatst online: 16:56
Sinds 2 weken de trotse eigenaar van een Ender 3 v2. In den beginne veel verkeerde prints, maar dat lijkt enigszins opgelost. Moet nog wel veel inregelem, maar het einde komt in zicht. BL Touch ligt klaar om geïnstalleerd te worden, zodra ik het normale printen onder de knie heb :D

Paar voorbeelden van mijn prints:

Spawned scorned, abhorred by the aerial, She was the light of the world going down, War-torn, forlorn and malarial, She was found, Born in a burial gown

• MikeOO
sanscorp schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 08:54:
Nee hoor heb ik ook en skip inderdaad ook het eerste gedeelte. SponsorBlock voor YouTube helpt al een stuk en verder zoek ik ook verder waar het interessant wordt.

Maar is natuurlijk ook hun verdienmodel dus heel kort is voor hun leuk maar ja dat levert ongetwijfeld minder voor ze op. Nu lijkt het nog wat >:)

• breaker.evert
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 23:41
Helaas is bij het monteren van de hotend de kabel beschadigd.

Bij 123 zie ik meerdere staan zoals deze https://www.123-3d.nl/123...0W-150-cm-i3319-t394.html
Wel moet waarde aangepast worden in de firmware.

En deze https://www.123-3d.nl/E3D...R-24V-30W-i2744-t394.html maar deze is wel wat minder wattage.

Welke kan ik het beste kiezen voor de Ender 3 v2

• R3m3d7
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 21-09 14:12
Vraagje, ik heb sinds gisteren een ender 5 pro en ben eerst maar eens het ender hondje aan het printen om te zien of ik de basis voor elkaar heb.
Wat er gebeurt is dat hij rond de 70% bij z'n kop bezig is en dan (zo lijkt het) door het hefboom effect wat meer druk zet op de achterkant van de hond die dan wat los laat van de bed.
Ik heb de temp van het bed nu op de standaard 45 graden staan, print met pla van sunlu en vraag mij af hoe ik dit kan voorkomen. Bij het printen van de eerst lagen gaat alles nu goed, ook de bed level test print van een vierkant gaat goed na het uitvoerig en nauwkeurig levelen van de printer.

Ik zit te denken dat de bed temp wat ophogen wellicht helpt maar ik lees dat je voor pla eigenlijk geen warm bed nodig heb, moet ik dan iets van lijm spuiten voor ik start met printen? Of doe ik toch iets anders fout? Bedankt alvast!

• breaker.evert
@R3m3d7 ik print altijd met bed van 65 graden. En print altijd met brim.

• smitae
R3m3d7 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 21:19:
Vraagje, ik heb sinds gisteren een ender 5 pro en ben eerst maar eens het ender hondje aan het printen om te zien of ik de basis voor elkaar heb.
Wat er gebeurt is dat hij rond de 70% bij z'n kop bezig is en dan (zo lijkt het) door het hefboom effect wat meer druk zet op de achterkant van de hond die dan wat los laat van de bed.
Ik heb de temp van het bed nu op de standaard 45 graden staan, print met pla van sunlu en vraag mij af hoe ik dit kan voorkomen. Bij het printen van de eerst lagen gaat alles nu goed, ook de bed level test print van een vierkant gaat goed na het uitvoerig en nauwkeurig levelen van de printer.

Ik zit te denken dat de bed temp wat ophogen wellicht helpt maar ik lees dat je voor pla eigenlijk geen warm bed nodig heb, moet ik dan iets van lijm spuiten voor ik start met printen? Of doe ik toch iets anders fout? Bedankt alvast!
Ik gebruik altijd 3DLAC op mijn Ender 5. In het begin had ik ook last dat de prints niet altijd goed bleven plakken, nu nooit meer last. Niet altijd nodig, maar just in case, elke mislukte print is er 1 teveel naar mijn gevoel. Ik heb het bed altijd op 50 graden met PLA.
En andere optie is om dan ook met brim te printen, die wil ik zelf nog wel eens gebruiken zeker bij de kleine prints of prints waarvan ik denk dat ze mogelijk net niet genoeg oppervlak op het bed hebben.

Ik gebruik het magnetische flex bed, geen glasplaat. Maar in beide gevallen kan een paar pufjes 3DLAC nooit kwaad naar mijn idee.

• Banditoz
Ik heb sinds vorige week ook een ender 5 pro en print met het bed op 60 graden. Ook bij .
Mijn ender 3 pro en ik gebruik bij beide printers geen hechtmiddellen. Op de ender 3 heb ik met het originele flexbed geprint en met een pei sheet. Gaat beide. Op de ender 5 tot nog toe alleen de originele gebruikt. Ik maak de sheets af en toe schoon met wat afwasmiddel en warm water.

• MikeOO
breaker.evert schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 15:55:
Helaas is bij het monteren van de hotend de kabel beschadigd.

Bij 123 zie ik meerdere staan zoals deze https://www.123-3d.nl/123...0W-150-cm-i3319-t394.html
Wel moet waarde aangepast worden in de firmware.

En deze https://www.123-3d.nl/E3D...R-24V-30W-i2744-t394.html maar deze is wel wat minder wattage.

Welke kan ik het beste kiezen voor de Ender 3 v2
Even met Google gezocht en je ziet toch wel steeds 40W worden gebruikt voor de Ender3 v2 :)

https://www.google.com/se...uwKHfgbABgQ4dUDCA0&uact=5

• R3m3d7
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 21-09 14:12
Bedankt @breaker.evert en @smitae. Ik zal dat spul bestellen.

Ik ben onder de indruk hoe snel je hele mooie prints uit de ender 5 pro kan halen.
Het enige wat niet in orde was was de bovenkant van de printer, er zitten van die profielen in de hoeken vanaf de frabriek maar de bovenkant was niet vlak. De zwarte profielen verschilde 1-2mm qua hoogte dus kreeg ik niet alle bouten erin. Dus na lossige montage van de bovenkant op de printer heb ik deze wat los moeten draaien waarna hij op z'n plek schoot, toen weer vast en klaar.
Verder eigenlijk gewoon het boekje volgen en printen maar.

Nu begint het grote leren, ik heb er bijna 2 jaar op gewacht dus enorm veel zin in.

• harley
ben nog wat aan het rondneuzen geweest,

123-3d heeft wel het grootste aanbod volgens mij zijn de prijzen daar ook goed, wel vind ik de site niet makkelijk om te vergelijken.

Budget is namelijk ( dankzij werk :D) een stukje hoger 500,- á 600,-
Liefst zo klein mogelijke minimale nozzle voor meer detail ( maar vooral gladdere minder ribbelige oppervlakte)
Indien mogelijk wil ik ook een dual nozzle zodat supports van PVA en/of 2 kleuren prints mogelijk worden. Had al naar de XYZ serie gekeken, maar die ondersteunen alleen eigen filament dus die vallen af, de Flashforge Creator Pro 3D-Printer leek me in 1e instantie wel iets, maar daarvan wordt dualcolor print afgeraden omdat die daar niet voor geschikt zou zijn.

Dan kom ik weer bij de Creality 3D CR X Pro 3D Printer uit, maar 2 rollen boven op de arm die de printkop aanstuurt lijkt me zo onstabiel worden...

...

• breaker.evert
harley schreef op zondag 12 september 2021 @ 13:30:
ben nog wat aan het rondneuzen geweest,

123-3d heeft wel het grootste aanbod volgens mij zijn de prijzen daar ook goed, wel vind ik de site niet makkelijk om te vergelijken.

Budget is namelijk ( dankzij werk :D) een stukje hoger 500,- á 600,-
Liefst zo klein mogelijke minimale nozzle voor meer detail ( maar vooral gladdere minder ribbelige oppervlakte)
Indien mogelijk wil ik ook een dual nozzle zodat supports van PVA en/of 2 kleuren prints mogelijk worden. Had al naar de XYZ serie gekeken, maar die ondersteunen alleen eigen filament dus die vallen af, de Flashforge Creator Pro 3D-Printer leek me in 1e instantie wel iets, maar daarvan wordt dualcolor print afgeraden omdat die daar niet voor geschikt zou zijn.

Dan kom ik weer bij de Creality 3D CR X Pro 3D Printer uit, maar 2 rollen boven op de arm die de printkop aanstuurt lijkt me zo onstabiel worden...
Of kijken naar een Ender 3 v2 en met de overige budget upgraden.
Ik heb dit ook gedaan elke keer een upgrade hierdoor leer je printen beter kennen. En stiekem is het leuker dan printen zelf.

• MC Taz Man
breaker.evert schreef op zondag 12 september 2021 @ 14:13:
[...]

Of kijken naar een Ender 3 v2 en met de overige budget upgraden.
Ik heb dit ook gedaan elke keer een upgrade hierdoor leer je printen beter kennen. En stiekem is het leuker dan printen zelf.
Plus dat er op YT zat howto's te vinden zijn om de V2 uit te bouwen naar een dual-hotend/extruder situatie.

Daarnaast heb je geen dual-situatie nodig voor multi-kleur. Via een GCode commando kan je je printer vertellen dat je filament wil wijzigen.Zodoende kan je dus ook kleur wijzigen. Meer werk, maar scheelt wel aanzienlijk op je budget ;)

Spawned scorned, abhorred by the aerial, She was the light of the world going down, War-torn, forlorn and malarial, She was found, Born in a burial gown

• harley
aan de ene kant is upgraden en eraan klooien misschien wel de helft van de fun. Aan de andere kant ik wil hem op mijn werk gaan gebruiken, vandaar ook de verhoging van het budget. En daar is tijd wel een probleem. dus liefst een die niet voor iedere print een halve onderhoud/afstel beurt nodig heeft. Hetzelfde geldt dan voor de dual uitbreiding, ik wil als we het dan toch gaan gebruiken ook goed doen, en niet telkens hoeven wisselen.

Als we 100% zeker wisten dat we er heel veel mee gaan doen zouden we wel een ultimaker kopen, maar dat weet ik nog niet. mocht deze nu bevallen en echt veel werk doen dan kunnen we altijd nog naar een "professionele" overstappen.

[Voor 21% gewijzigd door harley op 12-09-2021 14:20]

...

• breaker.evert
@harley Ik zal kijken voor een Ender 5 plus.
Op mij werk heb ik deze printer ook. Alleen een nadeel is dat de instelling mogelijkheden minimaal zijn. Er zit een touchscreen op waar de instelling minimaal is dan bijvoorbeeld bij de Ender 3. Dit kan je oplossen door een Octoprint te gebruiken.

Voor werk is upgraden niet echt een optie.

• sanscorp
Voor werk waar tijd geld is zou ik meteen voor een professionelere gaan.

Goedkoop is leuk maar gaan heel wat uren in zitten wat meteen een upgrade naar een betere kant-en-klaar oplossing verantwoord.

Of als je echt niet weet of je er veel mee gaat doen dan zal het bedrijf wel in uren moeten investeren en voor de allergoedkoopste oplossing kiezen.

Bevalt het dan kan die op MP o.i.d. en koop je meteen een profi printer.

Een profi printer zal je weer lang niet zo snel / met minimaal verlies kwijt zijn als een Ender.

• smitae
Tja, blijft altijd een keuze. Ik heb geen ervaring met duurdere printers, maar mijn gevoel zegt mij wel dat de huidige Creality printers onder de 500 Euro gewoon wat liefde nodig hebben.
En kan mijn voorstellen dat je als bedrijf gewoon wilt dat het werkt. Bij een ultimaker heb je ook veel betere support dat kan je veel tijd schelen.

Blijf het moeilijk vinden, business case zal per bedrijf verschillen. Ik ken ook een bedrijf waar ze juist een E3 hebben gekocht voor het personeel om lekker mee te prutsen.

• sanscorp
Schijnbaar zit ik toch bij de verkeerde organisatie... Zoeken ze nog mensen? Haha

• AteGjalt
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 16:46
@harley je kan ook kijken naar een automatisch filament wissel systeem als een prusa MMU: https://www.prusa3d.com/o...sa-i3-multi-material-2-0/
Er geloof ik ook nog een open source DIY versie, maar ben daar de naam van kwijt gezien die al weer een tijdje terug voorbij kwam 8)7

• AteGjalt

• MC Taz Man
Irritant dingetje aan m'n 3 v2, lijkt wel alsof de bed-levelling na zo'n beetje elke print fucked is. Iemand een idee van de oorzaak en/of een oplossing?

Gaat om een 2e hands printer die ik 2 weken heb. afgezien van metalen extruder geen wijzigingen aangebracht. Ik gebruik het glazen bed, probleem komt zowel normaal, als met het bed omgekeerd (gladde kant boven) voor.

• Jesse-
  • Registratie: oktober 2015
MC Taz Man schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:48:
Irritant dingetje aan m'n 3 v2, lijkt wel alsof de bed-levelling na zo'n beetje elke print fucked is. Iemand een idee van de oorzaak en/of een oplossing?

Gaat om een 2e hands printer die ik 2 weken heb. afgezien van metalen extruder geen wijzigingen aangebracht. Ik gebruik het glazen bed, probleem komt zowel normaal, als met het bed omgekeerd (gladde kant boven) voor.
Daar had ik met mijn V2 ook last van tot ik de bedveren vervangen heb voor platte stuggere veren.

• MC Taz Man
Jesse- schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:13:
[...]

Daar had ik met mijn V2 ook last van tot ik de bedveren vervangen heb voor platte stuggere veren.
Damn, vergeten te zeggen... Heb ik, als het goed is, ook gedaan. Deze veren zitten er nu onder.

Misschien handige om over te gaan naar de rubberen busjes?

• AteGjalt
MC Taz Man schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:43:
[...]

Damn, vergeten te zeggen... Heb ik, als het goed is, ook gedaan. Deze veren zitten er nu onder.

Ik zou eerst ff kijken of je bed niet wiebelt en goed op t frame zit, dat was bij mijn E3V2 het probleem.
Misschien ook ff checken of je Z-stop goed vast zit.

• MC Taz Man
AteGjalt schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:07:
[...]

Ik zou eerst ff kijken of je bed niet wiebelt en goed op t frame zit, dat was bij mijn E3V2 het probleem.
Misschien ook ff checken of je Z-stop goed vast zit.
Ik had m'n excentric nuts al goed vast gezet, dacht ik. Zal ik nog eens naar kijken. Z-stop... Heb hier een BL-Touch liggen... Wellicht een betere oplossing? O-)

• AteGjalt
MC Taz Man schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:09:
[...]

Ik had m'n excentric nuts al goed vast gezet, dacht ik. Zal ik nog eens naar kijken. Z-stop... Heb hier een BL-Touch liggen... Wellicht een betere oplossing? O-)
Da's een betere oplossing, heb em ook liggen maar kom er niet aan toe de printer te verbouwen.
Wil namelijk meteen de hotend dan ook aanpakken met beter partcooling ed. :P

• MikeOO
MC Taz Man schreef op zondag 12 september 2021 @ 14:15:
[...]

Plus dat er op YT zat howto's te vinden zijn om de V2 uit te bouwen naar een dual-hotend/extruder situatie.

Daarnaast heb je geen dual-situatie nodig voor multi-kleur. Via een GCode commando kan je je printer vertellen dat je filament wil wijzigen.Zodoende kan je dus ook kleur wijzigen. Meer werk, maar scheelt wel aanzienlijk op je budget ;)
Kleurenwissel kun je ook direct via Slicer doen. Dan kun je zelf aangeven op welke laag je een pauze wilt hebben of meerdere keren kan ook.

Curra is Post processingscript voor Pause At Height
YouTube: Cura - Pause At Height for a Filament Change

PrusaSlicer
YouTube: How To: PrusaSlicer Filament Swaps (Multi-Material on ANY* 3D Printer)
MC Taz Man schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:43:
[...]

Ja doen. Zijn top dingen en sinds ik die gebruik is het 1x instellen en blijft het bed gewoon level en hoef ik er nooit meer iets aan te stellen ;)

• Hoogie2004
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 21:48

Hoogie2004

Whohooooo

MikeOO schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 08:47:
[...]

Kleurenwissel kun je ook direct via Slicer doen. Dan kun je zelf aangeven op welke laag je een pauze wilt hebben of meerdere keren kan ook.

[...]

Ja doen. Zijn top dingen en sinds ik die gebruik is het 1x instellen en blijft het bed gewoon level en hoef ik er nooit meer iets aan te stellen ;)
Ook voor jou @MC Taz Man

Let wel op met de 'Pause at Height' als je die gebruikt voor de filament wissel. De steppers blijven niet actief... Beter compileer je een versie van je firmware met M600 (filament change) support, dan heb je die issues niet met je as die verloopt omdat de steppers niet actief zijn. Cura heeft ook een optie 'Filament change' die een M600 stuurt naar je printer.

En ja, dit heb ik zelf ervaren recent :+

My iRacing profile | Mijnzestal.nl handboogadministratie | Strava

• Vullisbak
Als je tussen 2 filamenten wilt wisselen en van knutselen/experimenteren houdt, kun je ook doen wat Jon heeft gemaakt:

[Voor 0% gewijzigd door Vullisbak op 14-09-2021 09:15. Reden: taalvaudtje]

• MC Taz Man
Hoogie2004 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 09:06:
[...]

Ook voor jou @MC Taz Man

Let wel op met de 'Pause at Height' als je die gebruikt voor de filament wissel. De steppers blijven niet actief... Beter compileer je een versie van je firmware met M600 (filament change) support, dan heb je die issues niet met je as die verloopt omdat de steppers niet actief zijn. Cura heeft ook een optie 'Filament change' die een M600 stuurt naar je printer.

En ja, dit heb ik zelf ervaren recent :+
I know, was ik ook van plan. Alleen is het firmware gedeelte nu nog ff een stap te ver. Gaat wel komen in de komende weken, maar nu nog ff niet :D
MikeOO schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 08:47:
[...]

PrusaSlicer
YouTube: How To: PrusaSlicer Filament Swaps (Multi-Material on ANY* 3D Printer)
Dank, maar ben geen fan van pauzes. Liefst gebruik ik de M600 methode
[...]

Mooi, blij voor de bevestiging :D

Vraagje; als ik het bed af en toe waterpas zet, pakt de BL Touch dat dan wel goed op? Of moet die dan weer geconfigureerd worden?

• Vullisbak
MC Taz Man schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:36:
Vraagje; als ik het bed af en toe waterpas zet, pakt de BL Touch dat dan wel goed op? Of moet die dan weer geconfigureerd worden?
Voor het geval dat: Bed leveling is verwarrende benaming. Het is niet met een waterpas zorgen dat kruislings het belletje in het midden zit, maar je bed in lijn zetten met de assen van je 3d printer waarover de hotend beweegt. Als je een waterpas gebruikt zet je het bed op lijn met de aarde, niet met de assen van je printer.

Een BLTouch corrigeert de 'misalignment' en slaat deze daarna op (ofwel op de SD kaart, ofwel in EEPROM van het moederbord). Belangrijk is dat ook de z-offset goed instelt.
TeachingTech heeft een goede video over de BLTouch (met gerelateerde videos)

Mijn ervaring is dat als dit verschil te groot wordt de BLT het uiteindelijk opgeeft. Een BLT zorgt er wel voor dat je veel minder de boel hoeft uit te lijnen, maar helemaal vrij kom je er niet van.

Goed uitlijnen van de gehele printer kan een tijdrovend en secuur werkje zijn, maar is de basis en heb je op de lange termijn meer plezier van. De standaard veren vervangen door stuggere veren of nylon bussen helpt goed om de uitlijning van het bed vast te houden. BLTouch is om de laatste afwijking te corrigeren.

• MC Taz Man
Vullisbak schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:18:
[...]

Voor het geval dat: Bed leveling is verwarrende benaming. Het is niet met een waterpas zorgen dat kruislings het belletje in het midden zit, maar je bed in lijn zetten met de assen van je 3d printer waarover de hotend beweegt. Als je een waterpas gebruikt zet je het bed op lijn met de aarde, niet met de assen van je printer.

Een BLTouch corrigeert de 'misalignment' en slaat deze daarna op (ofwel op de SD kaart, ofwel in EEPROM van het moederbord). Belangrijk is dat ook de z-offset goed instelt.
TeachingTech heeft een goede video over de BLTouch (met gerelateerde videos) [YouTube: BLtouch for any 3D printer - Comprehensive step by step guide]

Mijn ervaring is dat als dit verschil te groot wordt de BLT het uiteindelijk opgeeft. Een BLT zorgt er wel voor dat je veel minder de boel hoeft uit te lijnen, maar helemaal vrij kom je er niet van.

Goed uitlijnen van de gehele printer kan een tijdrovend en secuur werkje zijn, maar is de basis en heb je op de lange termijn meer plezier van. De standaard veren vervangen door stuggere veren of nylon bussen helpt goed om de uitlijning van het bed vast te houden. BLTouch is om de laatste afwijking te corrigeren.
Duidelijk, dus regelmatig waterpas controleren/maken (want dat is makkelijk te meten en uit te voeren, met minimale afwijking) & de BLT ( :9~ ) doet de rest *O* .

Zit er idd over te denken om de veren te vervangen door busjes... Zijn hier sets voor waarbij het busje links achter een ander formaat heeft? De Ender 3 v2 heeft hier namelijk een trekontlasting zitten.

• Vullisbak
MC Taz Man schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:22:
Duidelijk, dus regelmatig waterpas controleren/maken (want dat is makkelijk te meten en uit te voeren, met minimale afwijking) & de BLT ( :9~ ) doet de rest *O* .
Als je toch bezig bent...
https://teachingtechyt.github.io/calibration.html
Zit er idd over te denken om de veren te vervangen door busjes... Zijn hier sets voor waarbij het busje links achter een ander formaat heeft? De Ender 3 v2 heeft hier namelijk een trekontlasting zitten.
De bekende gele stugge veren werken voor mij voldoende. Voor zover ik weet zijn er geen setjes waarbij er een kortere siliconen of nylon bus voor bij de trekontlasting in zit. Misschien dat je met een goed scherp mes een stukje kunt inkorten.
Er zijn ongetwijfeld betere adviezen vanuit deze community.

• SacredRose
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 22:16
Ik ben ze wel tegengekomen op AliExpress of Bol. Tenminste op de foto lijkt het een kleinere bus te zijn en 3 lange.
Ik heb zelf gewoon 4 van dezelfde lemgte geprobeerd maar dat werkte niet helemaal lekker of ik moest de Z-stop een paar centimeter omhoog schuiven. Heb het toen maar opgegeven en die gele veren eronder gezet met een spacer omdat mijn rechter kant een stuk hoger moet zijn en bijna los op de veren lag (geen idee waarom alle hoeken die ik kon meten zijn goed en het lijkt nu ook geen probleem te zijn als je hem goed levelled)

• MC Taz Man
Nog ff verder gekeken naar de spacers en volgens posters in deze Reddit thread is het essentieel dat je bed parallel is aan je X-as, anders kan je spacers wel schudden.

Althans, da's mijn conclusie na het lezen van de posts :D

• SacredRose
Ik heb de veren niet verbvangen voor alleen spacers maar een paar spacers onder de veren gedaan die anders toch wat aan de korte kant waren waardoor die verstelknop heel los was in vergelijking met de rest en met een briesje al draaide.
Heb er verder nog geen problemen mee ervaren dus hoop dat het zo blijft.

• MikeOO
SacredRose schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:50:
Ik ben ze wel tegengekomen op AliExpress of Bol. Tenminste op de foto lijkt het een kleinere bus te zijn en 3 lange.
Ik heb zelf gewoon 4 van dezelfde lemgte geprobeerd maar dat werkte niet helemaal lekker of ik moest de Z-stop een paar centimeter omhoog schuiven. Heb het toen maar opgegeven en die gele veren eronder gezet met een spacer omdat mijn rechter kant een stuk hoger moet zijn en bijna los op de veren lag (geen idee waarom alle hoeken die ik kon meten zijn goed en het lijkt nu ook geen probleem te zijn als je hem goed levelled)
Gebruik zelf deze al 2 jaar nu en die is wel met trekontlasting en werken perfect.
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4d4C2Ebj

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 01:22

vso

raap voor zijn recht

vraagje voor een budget van 600,- ik denk aan een FDM (grotere objecten)
https://www.123-3d.nl/ is zoals je weet kwa vergelijken niet erg prettig.

ik twist tussen de ender 3 v2 en cr-10
https://www.123-3d.nl/3D-...3D-Ender-3-V2-p16058.html
en
https://www.123-3d.nl/3D-...3D-CR-10S-Pro-p15116.html

de volgende upgrades wil ik gelijk meenemen
- Creality 3D printer behuizing (M) 76x65x72 cm
- Heated bed veer 30 mm (4 stuks) ?
- Bowden hotend kit voor Creality 3D printers
- flex plate ?
- Creality 3D BL Touch auto bed leveling kit (Ender-3 v2)
- keramisch verwarmings element bv https://www.123-3d.nl/123...0W-150-cm-i3319-t394.html
- bl touch sensor
en
- een fillement droger doos ?

zelf zou ik voor de ender 3v2 kiezen en parts upgraden vind ik niet erg (knutselen is wel leuk) .. ik heb een RPi (diverse) liggen voor octopi oid ..

Anyway ik start dus met 3d printen, wat ik wil printen zijn behuizingen voor domotica achtige zaken die ik vervolgens wil gebruiken in huis, caravan/ auto dus ABS zal wegens hoge temp op de gebruikte locaties niet voldoen denk ik zo. is een bowden upgrade kit meenemen of andere zaken daarom handig ?

wat is jullie advies ?

Gevonden gramatica fouten, mag je houden

• AteGjalt
vso schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:26:

en

- flex plate ?
- keramisch verwarmings element bv https://www.123-3d.nl/123...0W-150-cm-i3319-t394.html
- bl touch sensor
en

zelf zou ik voor de ender 3v2 kiezen en parts upgraden vind ik niet erg (knutselen is wel leuk) .. ik heb een RPi (diverse) liggen voor octopi oid ..

Anyway ik start dus met 3d printen, wat ik wil printen zijn behuizingen voor domotica achtige zaken die ik vervolgens wil gebruiken in huis, caravan/ auto dus ABS zal wegens hoge temp op de gebruikte locaties niet voldoen denk ik zo. is een bowden upgrade kit meenemen of andere zaken daarom handig ?

wat is jullie advies ?
E3V2 bevalt mij persoonlijk goed en het verbouwen van het een en ander was relatief makkelijk.

Bed veren en bowden kit zeker doen, flex plate en één BL touch als optie.
Voor hogere temperaturen is een all metal hotend ook een hele goede upgrade.
Geen idee waarom je er een verwarmingselement bij doet, maar die lijkt me overbodig.
Fillament droger hangt van je opslag locatie af, maar onder normale woonkamer condities overbodig als je t mij vraagt.
In plaats van die creality tent zou ik voor de bekende IKEA optie gaan, is steviger, ziet er strakker uit en je kan er je eigen twist aan geven met verlichting/afzuiging etc.

• MikeOO
vso schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:26:

en

- flex plate ?
- bl touch sensor
en

wat is jullie advies ?
Advies erbij, en ik spreek uit eigen ervaring maar vele zullen dit herkennen >:)

Neem eerst een printer en ga daarmee aan de slag. Zo leer je de printer kennen en als je dit eenmaal doorhebt en de printer werkt zoals het moet dan ga je stap voor stap upgraden.

Geloof mij en komt een hoop info op je af als je eenmaal aan de slag gaat, Printer goed afstellen is in het begin best een uitdaging. Slicers software leren kennen met al zijn afstellingen en profielen en verschillende soorten filament die allemaal hun "eigenschappen" hebben.

Veel mensen willen gelijk upgrades uitvoeren omdat ze dit zien / lezen maar vergeten dat de meeste gebruikers als een stap verder zijn. Simpel voorbeeld is als je printer niet goed haaks gebouwd is en je voert allerlei upgrades uit ga maar zoeken waar het fout gaat.

Tevens komt je soms tot andere inzichten en wil je ineens een andere upgrade dat wat je in het begin al had besteld. En voor je het weet heb je een bak vol met spullen die eigenlijk overbodig zijn.

Een BL-Touch is leuk maar voorkomt niet dat je evengoed nog je bed moet levelen. En ook dat kan in het begin een hele uitdaging zijn.

Belangrijkste is dus:
Doe het rustig aan. Tevens scheelt je een hoop geld aan overbodige zaken.

Zou bij de printer wel gelijk filament bij bestellen anders is de lol van korte duur >:)
Maar leuk is het zeker en prachtige hobby en ineens zie je overal om je heen problemen die je kan/moet oplossen. Niet omdat het moet maar omdat het kan.

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Heeft iemand ervaring met het re-purposen van de z-switch naar een ABL sensor?

Hier heeft iemand een handleiding voor een 'FreeABL', maar was benieuwd of iemand hier dit al geprobeerd heeft.
https://www.thingiverse.com/thing:3468254

[Voor 4% gewijzigd door Hoogie2004 op 15-09-2021 16:10]

• vso

vso

raap voor zijn recht

MikeOO schreef op woensdag 15 september 2021 @ 15:34:
[...]

Advies erbij, en ik spreek uit eigen ervaring maar vele zullen dit herkennen >:)

Neem eerst een printer en ga daarmee aan de slag. Zo leer je de printer kennen en als je dit eenmaal doorhebt en de printer werkt zoals het moet dan ga je stap voor stap upgraden.

Geloof mij en komt een hoop info op je af als je eenmaal aan de slag gaat, Printer goed afstellen is in het begin best een uitdaging. Slicers software leren kennen met al zijn afstellingen en profielen en verschillende soorten filament die allemaal hun "eigenschappen" hebben.

Veel mensen willen gelijk upgrades uitvoeren omdat ze dit zien / lezen maar vergeten dat de meeste gebruikers als een stap verder zijn. Simpel voorbeeld is als je printer niet goed haaks gebouwd is en je voert allerlei upgrades uit ga maar zoeken waar het fout gaat.

Tevens komt je soms tot andere inzichten en wil je ineens een andere upgrade dat wat je in het begin al had besteld. En voor je het weet heb je een bak vol met spullen die eigenlijk overbodig zijn.

Een BL-Touch is leuk maar voorkomt niet dat je evengoed nog je bed moet levelen. En ook dat kan in het begin een hele uitdaging zijn.

Belangrijkste is dus:
Doe het rustig aan. Tevens scheelt je een hoop geld aan overbodige zaken.

Zou bij de printer wel gelijk filament bij bestellen anders is de lol van korte duur >:)
Maar leuk is het zeker en prachtige hobby en ineens zie je overal om je heen problemen die je kan/moet oplossen. Niet omdat het moet maar omdat het kan.
thx .. tja het budget moet op zeg maar (lang verhaal waarom, en is ook niet relevant)

dit is het geworden, ik zal wellicht het 1 en ander in doos laten zitten ook op basis van je advies

• PVG555
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 21-09 09:02
Vandaag geupgrade naar de BTT SKR mini 2.0, nieuwe firmware erop geflashed via BTT Github.
Nu blijkt echter dat de Y as niet wil homen, deze draait dan sputterend en langzaam de verkeerde kant op totdat de printer halt in error. Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Als ik de Y as via het menu beweeg gaat het wel goed gek genoeg....firmware dingetje?

Iemand een die een andere firmware kan aanraden die ik kan proberen (met BLTouch)?

• smitae
Heb ik zelf mijn originele flex bed een beetje stuk gemaakt….. Ik dacht ff met een scherpe mesje proberen om veel te snel eerste laag die net wat te vast zat weg te halen. Dat wilwel, maar punt 1 bed moet koud zijn en punt 2 zo vlak mogelijk wegkrabben. Maar dat ging dus fout, snee in het bed en uiteindelijk stukken van het bed die mee gaan bij verwijderen van de prints.

Maar ik heb een nieuw flex bed op voorraad gekocht :-)

Het oude magnetische flexbed, na 1 jaar en 9 maanden gebruik.

De snee….

En het nieuwe bed en heb tot nu toe zonder 3DLAC kunnen printen. 4 stuk scharnieren in totaal. Ik print ze 1 voor 1. Printer lijkt bijna nieuw met het mooie schone bed.

• MikeOO
Net op pepper gezien en ook maar gelijk besteld.

Sunlu filament droger voor slecht 30 euro incl verzending.

Twee stuks nog iets voordeliger zelfs.

Hou wel rekening met BTW of invoerkosten die zullen vast niet berekend zijn.

https://nl.pepper.com/aan...7&utm_campaign=2021-09-15

[Voor 10% gewijzigd door MikeOO op 15-09-2021 20:27]

• sanscorp
Niet om je aankoop meteen de grond in te boren maar ik heb spijt van dit model.

Haalt de ingestelde temperatuur niet, na 2u was de ondermaatse spanningsadapter naar zijn gruzelementen en n.a.v. een testfilmpje op Youtube zag ik van de week dat dit model voor geen meter droogt..

• MikeOO
sanscorp schreef op woensdag 15 september 2021 @ 20:42:

Haalt de ingestelde temperatuur niet, na 2u was de ondermaatse spanningsadapter naar zijn gruzelementen en n.a.v. een testfilmpje op Youtube zag ik van de week dat dit model voor geen meter droogt..
Nou ja we gaan het zien. En als hij niet goed werkt gaan we gewoon proberen te claimen >:)

• MC Taz Man
Vraagje; ik moet eerdaags voor het eerst filament kopen (heb een hoop bij de printer gekregen), maar dof-zwart vinden is wat lastig. Iemand een linkje/advies?

Andere kleuren etc, geen enkel probleem om die te vinden. Dof zwart vin'l lastiger beoordelen op het internet & hier in de buurt hebben we geen verkooppunten voor zover ik weet.

• Wout r
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 18:01
MC Taz Man schreef op donderdag 16 september 2021 @ 07:37:
Vraagje; ik moet eerdaags voor het eerst filament kopen (heb een hoop bij de printer gekregen), maar dof-zwart vinden is wat lastig. Iemand een linkje/advies?

Andere kleuren etc, geen enkel probleem om die te vinden. Dof zwart vin'l lastiger beoordelen op het internet & hier in de buurt hebben we geen verkooppunten voor zover ik weet.
https://www.formfutura.co...rm-rpla-2838?category=459

Deze is redelijk mat, er zijn kortingscodes in omloop voor formfutura.

[Voor 23% gewijzigd door Wout r op 16-09-2021 07:42]

• MC Taz Man
Wout r schreef op donderdag 16 september 2021 @ 07:40:
[...]

https://www.formfutura.co...rm-rpla-2838?category=459

Deze is redelijk mat, er zijn kortingscodes in omloop voor formfutura.[Afbeelding]
En besteld, dank :o *O* _O_

• Christoxz
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 23:08
sanscorp schreef op woensdag 15 september 2021 @ 20:42:

@MikeOO

Enigszins correct, stock presteert hij minimaal vergeleken andere merken in de zelfde prijsklasse(Zonder de korting dan)
De temperatuur is wel prima, echter is het de temp van de heater zelf en niet in de behuizing en dat komt door de locatie van de thermistor. Ook onbreekt er een fan, waardoor de warme lucht niet circuleert.

Hier een video betreft het modden van een SunluS1: het verplaatsen van de thermistor en het plaatsen van een fan.(Genoeg te vinden op thingiverse btw)
YouTube: SUNLU S1 Box MODIFICATION

Heb hem zelf ook, en behuizing temp was eerst rond de 40, en met fan haal ik de 50+ al, en dan heb ik de thermistor nog op de originele locatie zitten.

T.Net Creality 3D Printer Discord

• PVG555
PVG555 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 18:53:
Vandaag geupgrade naar de BTT SKR mini 2.0, nieuwe firmware erop geflashed via BTT Github.
Nu blijkt echter dat de Y as niet wil homen, deze draait dan sputterend en langzaam de verkeerde kant op totdat de printer halt in error. Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Als ik de Y as via het menu beweeg gaat het wel goed gek genoeg....firmware dingetje?

Iemand een die een andere firmware kan aanraden die ik kan proberen (met BLTouch)?
Om mezelf maar te quoten 8)7 Het ligt dus aan de firmware met BL-Touch (beide BL-Touch varianten die op Github staan). De firmware zonder de bl-touch werkt homing wel zoals bedoeld is.

Ik krijg helaas Vscode en Marlin autobuild niet goed aan de praat, ik verneem het graag als hier iemand een goed werkende firmware versie heeft (of een link) voor een Ender 3 Pro met BL-Touch voor de BTT SKR Mini V2.

Voor nu maar even zonder BLTouch printen :?

• Melmer
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 19:19
@PVG555 Misschien heb je hier wat aan: https://github.com/rajsachdev/BTT_MiniE3V2_Ender3V2

Linkje hier vandaan: https://www.reddit.com/r/..._jyers_firmware_and_12864

Is dan wel voor de E3v2 maar die verschilt toch niet zoveel met je Pro?

[Voor 26% gewijzigd door Melmer op 16-09-2021 12:41]

• PVG555
@Melmer
Geen idee of dat overeen komt eerlijk gezegd. Ik denk dat het LCD gedeelte van instellingen e.d. het grootste probleem vormt. Al weet ik dat natuurlijk niet zeker. Nozzle/probe offsets zijn gemakkelijk aan te passen maar de rest? Ik zal eens kijken wat erover te vinden is. In ieder geval bedankt

• Melmer
@PVG555 Ah ja het display is natuurlijk wel anders. Ik betwijfel dan of die jyers/fork firmware je gaat helpen. Die is dan wel specifiek voor de V2.

Heb je al naar de Klipper firmware gekeken? Zelf geen ervaring mee. Maar ik kom het regelmatig tegen.

[Voor 28% gewijzigd door Melmer op 16-09-2021 13:14]

• Christoxz
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 23:08
PVG555 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 12:01:
[...]
Ik krijg helaas Vscode en Marlin autobuild niet goed aan de praat, ik verneem het graag als hier iemand een goed werkende firmware versie heeft (of een link) voor een Ender 3 Pro met BL-Touch voor de BTT SKR Mini V2.
Hoezo krijg je dat niet voor elkaar?
Een goede guide betreft het zelf compilen van je firmware voor een E3P met SKR Mini
https://www.reddit.com/r/..._skr_mini_e3_v20_ender_3/

En welke BTT firmware heb je exact geprobeerd? Volgens mij werken die gewoon prima..

T.Net Creality 3D Printer Discord

• MikeOO
Christoxz schreef op donderdag 16 september 2021 @ 08:28:
[...]

@MikeOO

Enigszins correct, stock presteert hij minimaal vergeleken andere merken in de zelfde prijsklasse(Zonder de korting dan)
De temperatuur is wel prima, echter is het de temp van de heater zelf en niet in de behuizing en dat komt door de locatie van de thermistor. Ook onbreekt er een fan, waardoor de warme lucht niet circuleert.

Hier een video betreft het modden van een SunluS1: het verplaatsen van de thermistor en het plaatsen van een fan.(Genoeg te vinden op thingiverse btw)
YouTube: SUNLU S1 Box MODIFICATION

Heb hem zelf ook, en behuizing temp was eerst rond de 40, en met fan haal ik de 50+ al, en dan heb ik de thermistor nog op de originele locatie zitten.
Tnx ga het eerst testen als hij binnen is en mocht het resultaat hetzelfde zijn dan hebben we iets aan te passen. Snap niet dat een fabrikant dan zelf ook geen aanpassingen doorvoert. Maar misschien is dat wel de reden voor de korting en komt er binnenkort een ander model ;)

• MC Taz Man
Eerste PLA rol is op, nieuwe is besteld, PETG Temp Toren print nu :D :o

Maar ff m'n Groen Links hoedje opzetten... M'n vrouw en ik hebben gezocht en gezocht, maar konden nergens een punt vinden waar we ons PLA/PETG afval heen kunnen brengen/sturen voor recycling. Iemand een adresje?

• dennistd
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 23:09
Op basis van alle bevindingen concluderen de onderzoekers dat composteerbare plastics die voldoen aan de Europese norm EN13432 snel genoeg afbreken in de Nederlandse GFT-afvalverwerking. Producten gemaakt van PLA breken zelfs sneller af dan bijvoorbeeld papier en sinaasappelschillen.

https://www.evmi.nl/nieuw...tic-kan-prima-bij-het-gft
Het kan dus prima in de groenbak zo te lezen, alleen willen de bedrijven het niet omdat ze bang zijn dat er dan ook ander plastic in gegooid wordt.

• smitae
MC Taz Man schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:45:
Eerste PLA rol is op, nieuwe is besteld, PETG Temp Toren print nu :D :o

Maar ff m'n Groen Links hoedje opzetten... M'n vrouw en ik hebben gezocht en gezocht, maar konden nergens een punt vinden waar we ons PLA/PETG afval heen kunnen brengen/sturen voor recycling. Iemand een adresje?
PLA is kan men dacht ik nog niet recyclen en dus niet bij je plastic afval. PETG kan bij plastic afval volgens mij.
Je zou ook je eigen PLA en PETG afval zelf weer kunnen hergebruiken, kost je wel paar honderd euro, pellet extruder machine kopen. Maar heb je wel je eigen rollen filament…

• breaker.evert
Ender 5 voor €187. Bij https://nl.pepper.com/aan...r-5-3d-printer-kit-209211
Geen slechte keus om deze printer naast mij Ender 3 v2 en deze verder upgraden.

• Melmer
Ik ben even wat aan het rond kijken voor een Dual Z voor mijn Ender3v2. Nu zijn er verschillende oplossingen.

- Tweede stepper aan de andere kant + lead screw
- Tweede lead screw met timing belt aan de bovenkant

Of toch deze mod: https://www.thingiverse.com/thing:4243512 })

Iemand ervaring met het uitvoeren van een Dual Z? En wat is aan te raden?

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Melmer schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 09:19:
Ik ben even wat aan het rond kijken voor een Dual Z voor mijn Ender3v2. Nu zijn er verschillende oplossingen.

- Tweede stepper aan de andere kant + lead screw
- Tweede lead screw met timing belt aan de bovenkant

Of toch deze mod: https://www.thingiverse.com/thing:4243512 })

Iemand ervaring met het uitvoeren van een Dual Z? En wat is aan te raden?
Ik heb er geen ervaring mee, maar laatst wel deze informatieve video van Teaching Tech gezien die over 3 manieren praat en ze laat zien:

• sanscorp
De oplossing met de riem vind ik matig want je klemt de Z assen boven vast en omdat ze niet perfect rond zijn ga je knelpunten introduceren.

Ik heb zelf de set met de riem gekocht maar al heel snel een tweede stepper geïnstalleerd en de riem weg gelaten.

• Melmer
Oke dan valt dus eigenlijk de riem variant af. Heb je ook een mobo upgrade gedaan voor de vijfde stepper driver? Of gewoon een split kabeltje.

• sanscorp
Gewoon kabeltje gesplit, dat werkte in mijn geval met een 3.2.7. bordje prima.

Ik heb wel andere steppers (0.9 graden per stap) geplaatst maar niet om die reden.

• SacredRose
Even een klein onderhoud vraagje hier. Ik merkte net tijdens het printen een nieuw geluid als de Z as omhoog gaat. Het klinkt alsof het niet heel goed gesmeerd en als ik de Z-as bekijk lijkt alleen het onderste deel nog gesmeerd te zijn en de rest ziet er dus droog uit. Is dit normaal en hoe vaak moet je dit opnieuw aanbrengen.

De printer is nu een paar maanden oud en word niet gek vaak gebruikt maar de laatste twee weken is hij best wat aan het printen geweest en heb er eigenlijk nog niet naar gekeken om dit te doen.

Is zoiets als de super lube vet die op 123-3d beschikbaar is goed of kan ik beter iets anders halen?

• sanscorp
In dit geval maakt het type vet geen mega impact. Schoon maken en invetten met naaimachine olie is ook al voldoende.

Alles wat frictie verminderd is prima, maar bijv. vaseline zou ik dan weet niet gebruiken (heb ik wel eens voorbij zien komen) en anders is een wat dikkere vet zoals kogellagervet ook prima, maar vooral niet te dik aanbrengen. Een klein penseeltje vind ik dan weer handig.

[Voor 54% gewijzigd door sanscorp op 19-09-2021 18:03]

• sympa
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 21-09 11:58
Ik ben best tevreden met een dual-Z met riem. Al is het inderdaad een gedoe om te monteren.
Je moet zorgen dat alles zonder spanning vast komt te zitten en het lagerblok op de kant van de stappenmotor is dan inderdaad kritisch.
Stap 1 is dat je de stappenmotor zo plaatst dat de bovenkant van de spindel op dezelfde plek blijft als de Z van helemaal boven naar helemaal beneden gaat.
Stap 2 is dat het lagerblok dan precies op die plaats de spindel steunt. Ik had daar ringetjes voor nodig, want mijn lagerblok was niet verstelbaar.
(Ik moest ook nog nieuwe lagers kopen want die in de set zaten waren heel erg slecht, en ik moest mijn eigen riemspanner bedenken want de meegeleverde was te kort de ene kant op en te lang de andere kant op.)
Wat betref twee steppers - als je ze parallel zet, heb je dan geen problemen dat ze "out of sync" gaan? Dat ie op een bepaald moment "zomaar" scheef staat?

• sanscorp
Ik heb gemerkt dat het vooral scheef komt te staan als de basis toch al niet goed is.

Als de spanning er af is dan verloopt het niet zomaar.

Ik had te veel problemen met het lagerblok en moest inderdaad ook van alles uithalen met carrosserieringen en zelfs dan was de Z as nog te scheef en bleef stroef lopen.

Ik was er in ieder geval even klaar mee en heb nog geen problemen op de Z as gezien.

Misschien kan ik het nog wel eens proberen en de assen wisselen bijvoorbeeld. Het niet synchroon lopen is wel fijn om uit te sluiten als je wel print problemen hebt.

• sympa
Stappenmotoren werken ook als dynamo. Dus het kan heel goed dat ze in sync blijven, ook als de precies "tussen 2 stappen" stroomloos gemaakt worden. Dat ze elkaar altijd meetrekken.
Maar ik meen dat Prusa het sync-probleem oplost door de motoren tegen de eindstop te rammen. Maar ze gebruiken Stallguard van de TMC-steppers zodat het met weinig kracht gaat. Een standaard Creality-bord kan dat niet.

• Melmer
@sympa Bedankt voor het delen. Ik heb wat moeite met die lagerblokjes bovenin. Bijvoorbeeld als de lead screw wat scheef is. Je fixeert hem daarmee, maar krijg je geen andere problemen? Met de riem dual z heb je die volgens mij wel nodig.

Mijn dual Z kit met extra stepper is inmiddels onderweg. Ik ga het zien met de steppers in parallel.

• sympa
Ik heb de stepper onderaan afgesteld zodat de lead screw netjes verticaal blijft als de Z omlaag gaat.
Het lagerblokje bovenaan kwam met ringetjes van 1 mm dik op precies de goede plek.

• sanscorp
9 van de 10 leadscrews zijn niet recht. Dan kan je beneden stellen wat je wil maar hij blijft stroef lopen als je hem bovenaan vast zet.

Ik heb om die reden ook flexibele koppelingen gebruikt.

Riem is beter qua synchroon lopen, 2e stepper is beter om dode / stroeve punten te voorkomen.

• Hardy8
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 21:16
sanscorp schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:26:
9 van de 10 leadscrews zijn niet recht. Dan kan je beneden stellen wat je wil maar hij blijft stroef lopen als je hem bovenaan vast zet.

Ik heb om die reden ook flexibele koppelingen gebruikt.

Riem is beter qua synchroon lopen, 2e stepper is beter om dode / stroeve punten te voorkomen.
De leadscrews zijn meestal wel recht, maar de koppelingen zorgen ervoor dat de ze niet loodrecht op de motor as zitten doordat je deze schreef trekt met de maden schroefjes, ik heb zelf deze geprint en gebruik ze op, inmiddels 3 DIY printers zonder problemen, met bovenlagers en zonder riemen, gewoon
met gescheiden motor aansturing en G34 commando..

[Voor 3% gewijzigd door Hardy8 op 20-09-2021 16:46]

• Vullisbak
Hardy8 schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:35:
[...]

De leadscrews zijn meestal wel recht, maar de koppelingen zorgen ervoor dat de ze niet loodrecht op de motor as zitten doordat je deze schreef trekt met de maden schroefjes
Interessante oplossing heb je daar, kende ik nog niet en ga ik zeker uitproberen.

Leadscrews zijn, mits je ze van een goede producent koopt, redelijk recht ja. Maar dan ook vaak aan de prijzige kant, omdat er meer aandacht tijdens het productieproces is en tevens ook meer QA achteraf.

Ali is een stuk aantrekkelijker geprijsd, maar de schroeven die ik van Ali heb gekocht heb hebben in de bovenste helft een kleine afwijking, zichtbaar als ze over een vlak tafelblad gerold werden. Bij lage prints is het geen probleem, maar zodra de z-as boven de helft komt is er weerstand merkbaar. Mogelijk een probleem met de rollers in de fabriek.
Ze werden overigens aangeleverd in een onbeschadigde koker, dus het lijkt me niet waarschijnlijk dat er onderweg iets mis is gegaan.

• vso

vso

raap voor zijn recht

Nu heb ik de ender 3 v2 binnen,

Nu zit ik te denken om hem aan de muur te hangen in een DIY enclosure.. (lack of iets anders)

Gezien de printer niet super zwaar is maar het wellicht handig een "stabiele basis" (lees een 40x40 betonnen tegel) als ondergrond .. denk ik aan steunen die je normaal voor een magnetron in de keuken toepast .. om die een beetje weg te werken denk ik aan een (luchtdicht) kastje eronder voor bv fillement opslag ? met een temp/humidity sensor ..

De spoel(en) toevoer wil ik aan de zijkant of bovenkant hangen .. via een zwenkbare arm oid
een https://www.amazon.nl/gp/product/B0816Y7X5X/ komt ergens anders te staan .. gezien de andere hobby koken is :)

maar ff serieus .. zou dit handig zijn ? of kan ik beter een andere route kiezen ?

• Melmer
@Hardy8 heb je een linkje naar de STL bestanden?

• Hardy8
Vullisbak schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:13:
Interessante oplossing heb je daar, kende ik nog niet en ga ik zeker uitproberen.
Leadscrews zijn, mits je ze van een goede producent koopt, redelijk recht ja
Ik heb de goedkoopste die je krijgen kunt uit China, en die zijn toch echt wel recht, ook heb ik er nog een paar liggen die ik gekregen heb en van een anet8 komen, en die zijn ook gewoon recht.

• sanscorp
Hier ook de creality en 2 Z assen van ali, allemaal niet recht en dat heeft niets met de zitting in de koppeling te maken. Geluk gehad denk ik dan.

• Hardy8
sanscorp schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:23:
Hier ook de creality en 2 Z assen van ali, allemaal niet recht en dat heeft niets met de zitting in de koppeling te maken. Geluk gehad denk ik dan.
8 keer geluk gehad? kan misschien, ze zijn in ieder geval allemaal afzonderlijk en bij verschillende Chinese leveranciers gekocht en in een tijdbestek van +/- 2 jaar, steeds gezocht naar op dat moment de goedkoopste, ik denk eerder dat jij toevallig pech hebt, kan ook misschien ;)

• sanscorp
Zou heel goed kunnen, ik ga het sowieso nog wel eens proberen.
Pagina: 1 ... 124 125 126 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee