• Ed_L
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 21:29

Ed_L

Crew Council
Nieuw treintje geprint en het resultaat mag er zijn :)

• mphilipp
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 18:38
Ik mag denk ik wel even spammen over een topic die ik gemaakt heb om je nuttige/functionele prints te delen. Dit ter inspiratie, leering ende vermaeck zeg maar.

Поехали! - Mijn Spacenerd Tweakblog

• sanscorp
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 17:17
smitae schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:46:
[...]

Flow zal ik eens testen, staat nu idd op 93. Bed kan niet echt hoger, want bed is niet netjes vlak. Zit een “deuk” in het midden. Als ik het bed hoger zet dan zit de nozzle vast zo 10 cm rond het midden. BL-touch zou dat kunnen oplossen lijkt mij?
Ik ben naar de Gamma gereden en heb voor weinig een spiegel + glassnijder gekocht.

Maar de Bltouch ben ik sowieso blij mee en is in mijn ogen geen verkeerde aanschaf. De meningen verschillen nogal op dit gebied.

• smitae
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 19:24
sanscorp schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 08:39:
[...]

Ik ben naar de Gamma gereden en heb voor weinig een spiegel + glassnijder gekocht.

Maar de Bltouch ben ik sowieso blij mee en is in mijn ogen geen verkeerde aanschaf. De meningen verschillen nogal op dit gebied.
Ik heb nog een glasbed liggen van Creality, maar ik heb eigenlijk niet veel zin om van het flex-bed af te stappen. Alles print goed genoeg, prints blijven plakken en de onderkant van de prints is voor mij niet heel belangrijk. Zolang de print maar blijft plakken.
Lees dat ik eigelijk de bedveren moet vervangen als ik naar glasbed ga, meer gewicht? Anders toch maar eens een keer proberen.....

BL-touch wil ik wel naar kijken, vooral omdat het kan :-) Maar zit nog te wachten op een nieuwe USB kabel om Octoprint/Pi4 weer eens te kunnen testen zonder disconnects. Als dat werkt wil ik er ook een BL-touch op gaan zetten.

• sanscorp
Je kan je flexbed wellicht ook op de spiegel leggen? Ik heb de E3 v2 dus nooit een flexbed gehad maar ik denk niet dat je de veren moet vervangen.

• Vullisbak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 18:12
Veren zou ik vergangen als je het idee hebt dat je bed leveling erg vaak opnieuw gedaan moet worden. Of als je het idee hebt dat je leveling tijdens de print afwijkt.

De meegeleverde veren zijn niet heel stug, dus je wilt ze zo gecomprimeerd mogelijk houden om de stugheid erin te krijgen.

Vaak zie je dat de veren vervangen worden door die bekende gele veren van Ali. Die zijn duidelijk stugger. Dit helpt als er meer gewicht op je plaat gaat komen bij grotere prints. Ook is het lastiger om de stelschroeven van het bed te verdraaien, wat verdraaing door trillingen helpt verminderen.

[Voor 6% gewijzigd door Vullisbak op 13-08-2021 11:29]

• Rincewind
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 05-09 15:45

Rincewind

Take me in your arms tonight

smitae schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:51:
[...]Door de hoge temp (in combi met minder goede koeling) zou tijdens het dek printen, wat cura 30% over de walls print, mogelijk de nog niet harde PLA naar buiten duwt?
Ik heb in cura de 'infill overlap percentage' op 20% gezet. Eens zien wat dit oplevert...(print loopt nu)

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

• NMe
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 17:35

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Vullisbak schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:29:
Ook is het lastiger om de stelschroeven van het bed te verdraaien, wat verdraaing door trillingen helpt verminderen.
Of erger. :P Ik heb een camera-mount ontworpen en geprint voor mijn printer die bevestigd moet worden tussen het bed en de voorste twee levelingschroeven. Werkte prima, tot ik een paar maanden geleden wakker werd van de herrie die mijn printer maakte. Blijkt dat alle vier de schroeven van het bed getrild waren, wat vast begonnen zal zijn aan de kant van de schroeven die nog een stuk extra plastic vast moesten houden. 8)7

Heb uiteindelijk het hotend moeten vervangen en gelukkig was dat alle schade. Ik ga binnenkort een redesign maken van de camera-mount die beter werkt met de schroeven zonder de makkelijker los te laten trillen.

Weet er hier trouwens iemand een goed alternatief voor spoelhouders? Liefst iets dat ik naast mijn printer aan de muur kan hangen. Ik heb met de spoelen die bovenop de printer gemount zijn het probleem dat het gewicht van de spoel wanneer die nog relatief ongebruikt is zo hoog is dat de printer soms niet snel genoeg filament kan aanvoeren, waardoor ik last heb van lokale underextrusion. Als ik naast de printer sta en ik zie het gebeuren dan lost even handmatig wat filament afrollen het meteen op, maar ik wil natuurlijk liever niet hoeven babysitten. :P

[Voor 24% gewijzigd door NMe op 13-08-2021 12:00]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• mphilipp
Even een vraag aan de Ender 3 Pro eigenaren die de power supply ergens anders hebben gemonteerd. Meestal doe je dat als je zo'n Ikea Lack enclosure maakt. Allemaal heel mooi, dat ding onder de tafel, maar ik vraag mij af of je niet iets van een bracket moet maken om op de plaats van de PSU te monteren. Ik zie ze dat bv wel doen bij de Prusa, omdat de PSU blijkbaar deel uitmaakt van de constructie. Moet dat bij een Ender ook, of is de constructie stijf genoeg?

• wPlayNL
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 17:28
mphilipp schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:30:
Even een vraag aan de Ender 3 Pro eigenaren die de power supply ergens anders hebben gemonteerd. Meestal doe je dat als je zo'n Ikea Lack enclosure maakt. Allemaal heel mooi, dat ding onder de tafel, maar ik vraag mij af of je niet iets van een bracket moet maken om op de plaats van de PSU te monteren. Ik zie ze dat bv wel doen bij de Prusa, omdat de PSU blijkbaar deel uitmaakt van de constructie. Moet dat bij een Ender ook, of is de constructie stijf genoeg?
Bij een stock ender 3 pro hangt de power supply aan het frame.
Heb de mijne nu naast de ender 3 pro staan door een dual z-axis upgrade. (zonder motor)

Merk geen verschil.

Wel is het belangrijk om verbinding te behouden tussen het frame en de buitenkant van de power supply. tegen kortsluiting en dergelijke. Hiervoor kan je gewoon 2 schroefjes en een kabeltje gebruiken.

• mphilipp
wPlayNL schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:59:
[...]
Bij een stock ender 3 pro hangt de power supply aan het frame.
Ah, ik zie het nu. Dat heb je als je 'm niet zelf gebouwd hebt :+
Bij de Prusa zit ie in de hoek van het frame en de bodem, dus dient ie als een support voor het frame. Bij ons hangt ie eraan. Dus weghalen is theoretisch zelfs beter zou je zeggen. Maar het effect is minimaal denk ik, zoals jij al constateerde.

• smitae
sanscorp schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:22:
Je kan je flexbed wellicht ook op de spiegel leggen? Ik heb de E3 v2 dus nooit een flexbed gehad maar ik denk niet dat je de veren moet vervangen.
Kijk, dat is wel een idee. Bed vlak en handiger los halen denk ik.

• breaker.evert
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 23:41
Als ik print met support heb ik altijd moeite om de support af te breken. Weleens gebeurd het dat de print daardoor is gebroken.

Hebben jullie een tip of een andere instelling?

• mphilipp
breaker.evert schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 11:21:
Als ik print met support heb ik altijd moeite om de support af te breken. Weleens gebruikt dat de print daardoor is gebroken.
Ja, supports zijn soms een pain in de be-hind...

Je moet altijd even kijken bij je model wat voor supports je wil hebben/nodig hebt. Ik bekijk het model heel goed van alle kanten om te kijken waarbij ik de minste supports nodig heb, of bv alleen supports op de build plate. Als dat het enige is dat je nodig denkt te hebben, moet je die optie aanvinken. Verder kun je wat zaken instellen vwb de afstand tussen de support en het model, en de afstand tussen de support lijnen onderling. Ik gebruik Prusaslicer en er staat bij elke optie voor supports en rafts een uitleg over wat het precies betekent. Het beste is om er een beetje mee te spelen, maar het is duidelijk dat meer afstand tussen je model en de supports en meer afstand tussen de support elementen onderling ervoor zorgt dat je ze makkelijker kunt verwijderen.

Ik gebruik overigens een klein puntbektangetje en soms de schraper (om prints van je bed te schrapen) om supports te verwijderen. Voor het fijne werk een klein hobbymesje.

• BounceMeister
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
breaker.evert schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 11:21:
Als ik print met support heb ik altijd moeite om de support af te breken. Weleens gebeurd het dat de print daardoor is gebroken.

Ik heb de z-distance van de supports iets verhoogd in Cura. Ook daar de x en y distance to object iets verhoogd, zodat er wat meer ruimte tussen komt.

• robbinonline
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 22:23

robbinonline

http://goo.gl/OKn06A

Mijn Ender 3 Pro heeft het een jaar zonder problemen gedaan alleen nu bij langere prints vanaf een uur of 3 lijkt het of de nozzle tijdens het printer verstopt raakt. Het fillament zit dan vast en draait door het lijkt erop dat de printer het niet kwijt kan. Zet ik m’n dan snel hoger op 240 bijvoorbeeld dan stroomt het weer door.

Het is PLA de zelfde merk altijd temperatuur van 220 aangehouden. Wat zou de oplossing kunnen zijn?

YouTube: Ender 3 Pro

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

• breaker.evert
robbinonline schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 19:50:
Mijn Ender 3 Pro heeft het een jaar zonder problemen gedaan alleen nu bij langere prints vanaf een uur of 3 lijkt het of de nozzle tijdens het printer verstopt raakt. Het fillament zit dan vast en draait door het lijkt erop dat de printer het niet kwijt kan. Zet ik m’n dan snel hoger op 240 bijvoorbeeld dan stroomt het weer door.

Het is PLA de zelfde merk altijd temperatuur van 220 aangehouden. Wat zou de oplossing kunnen zijn?

YouTube: Ender 3 Pro
Dit had ik laatste ook bij elke na aantal uur verstopt.

Ik heb toen de hotend goed schoongemaakt en de hotend fix gebruikt https://www.thingiverse.com/thing:3203831 daarna werkte alles weer.
Denk dat dit het probleem bij jou ook is.

• jellybrah
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 20-09 14:35
Heb de laatste tijd gevallen van (volgens mij) teveel extrustion. Bij de eerste lagen op het bed komt er een dusdanig dikke laag op sommige punten dat de nozzle eroverheen "schuurt" als het ware. Niet overal dus en eigenlijk alleen bij de eerste 4/5 lagen, daarna de weg naar boven geen problemen meer. Iemand die weet of extrustion het probleem is?

• breaker.evert
jellybrah schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 12:22:
Heb de laatste tijd gevallen van (volgens mij) teveel extrustion. Bij de eerste lagen op het bed komt er een dusdanig dikke laag op sommige punten dat de nozzle eroverheen "schuurt" als het ware. Niet overal dus en eigenlijk alleen bij de eerste 4/5 lagen, daarna de weg naar boven geen problemen meer. Iemand die weet of extrustion het probleem is?
controleer eerst alle bouten of deze goed vast zitten. Vooral de flexibele koppeling als die slipt heb je al dit probleem.

Anders even je esteps opnieuw kalibreren https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#esteps

[Voor 29% gewijzigd door breaker.evert op 15-08-2021 12:51]

• breaker.evert
mphilipp schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:30:
Heb de Ender 3 v2 en heb het zo gedaan.
Op thingiverse staan meer brackets https://www.thingiverse.com/thing:3343580

De printer heb ik aansloten via xt60 connectors niet vergeten om aarding ook aan te sluiten van de voeding naar de printer.

Heb aan de onderkant ook nog een RPI samen met een relais als de print klaar is automatisch uitschakelt.
Met een noodstop schakelaar voor de veiligheid.

• mphilipp
breaker.evert schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 13:14:
[...]
Heb de Ender 3 v2 en heb het zo gedaan.
Op thingiverse staan meer brackets https://www.thingiverse.com/thing:3343580

[Afbeelding]

De printer heb ik aansloten via xt60 connectors niet vergeten om aarding ook aan te sluiten van de voeding naar de printer.

Heb aan de onderkant ook nog een RPI samen met een relais als de print klaar is automatisch uitschakelt.
Met een noodstop schakelaar voor de veiligheid.
Bedankt. Het ging mij meer om de eventuele ondersteuning van het frame, maar dat bleek niet nodig.

Ik heb al een heleboel onderdelen voor de Lack geprint en heb heel lang gezocht naar goede/handige oplossingen voor de Octoprint Pi met 7" touchscreen (die had ik nog liggen) en heb daar een mooie voor gevonden. Ook de electronica en het kleine LCDtje met knop heb ik een ding voor gevonden die je kunt inschuiven. Ik heb de box voor de print van Thingiverse en de maker beweert dat je geen draden hoeft te verlengen. Hij heeft doorvoergeleiders gemaakt die door de tafel heen gaan. Op zich een leuke tussenoplossing, maar eigenlijk zou je met een soort connector moeten werken want anders kun je alle draden eerst losmaken als je de printer er een keer uit wil halen...ook niet handig. Misschien toch een keer ervoor gaan zitten en de bedrading opnieuw maken en dan stekkertjes er tussen zetten. Wel een rotklusje.
Als ik nou een echte electrotechnicus was, had ik het met één brede of ronde connector kunnen doen :+

• breaker.evert
@mphilipp je kan ook gebruik maken van kabel schoenen in een vork formaat. Alleen wel zo plaatsen dat niet de + en - kan omwisselen.
Is alleen niet zo fraai als connectors.

• mphilipp
breaker.evert schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 17:33:
@mphilipp je kan ook gebruik maken van kabel schoenen in een vork formaat. Alleen wel zo plaatsen dat niet de + en - kan omwisselen.
Is alleen niet zo fraai als connectors.
Inderdaad. Ik ga eens kijken. In principe moet het met een flatcable kunnen, maar het is wel een werkje om dat allemaal goed aan te sluiten. Ik kijk wel wat ik doe. Misschien ergens iets te vinden van iemand die slimmer is dan ik met een mooie oplossing. Met Google is alles te vinden en ik ben vast niet de enige/eerste met die gedachte.

• sanscorp
Heeft er hier iemand suggesties en ervaring met een goedkope(re) direct drive extruder? Ik hoef niet perse dual gear te hebben maar vind 80-100 euro voor een stukje plastic wel ernstig veel.
Zelf printen wil niet echt, ondanks kalibraties passen de onderdelen niet lekker en daar ben ik na 2 weken proberen wel klaar mee :)

[Voor 26% gewijzigd door sanscorp op 15-08-2021 21:53]

• MikeOO
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 21-09 15:33
sanscorp schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:52:
Heeft er hier iemand suggesties en ervaring met een goedkope(re) direct drive extruder? Ik hoef niet perse dual gear te hebben maar vind 80-100 euro voor een stukje plastic wel ernstig veel.
Zelf printen wil niet echt, ondanks kalibraties passen de onderdelen niet lekker en daar ben ik na 2 weken proberen wel klaar mee :)
BIj Aliexpress zijn die zeker te vinden.
bv: https://nl.aliexpress.com...2210000001731722324%22%7D

Uiteraard zelf goed bekijken of hij past op je printer.
Zelf ook soortgelijk gehad maar door een foutje van mij overleden. Toen geen zin om weken te wachten dus wel de originele BondTech BMG Extruder besteld zodat ik deze de volgende dag in huis had.

Beide werken prima maar je kon wel het verschil zien. Bij de originele merk je duidelijk dat het betere kwaliteit is. Dacht ook ga geen 90 euro uitgeven hiervoor.

Ik kan je zegen beste keus ooit. Na monteren nooit meer problemen gehad met doorvoeren van filament en alles loopt er een zonnetje erdoor heen. Gebruik hem nu bijna 2 jaar en niet 1x iets ermee gehad >:)

Het is veel geld maar bedenk wel het blijft een belangrijk onderdeel van het printproces. Keus is uiteraard aan je zelf ;)

Feit dat de onderdelen niet passen is echt afstelling. Hoe frustrerend het soms kan zijn is juist dit onderdeel normaal gesproken vrij snel op te lossen. Als de standaard e-steps kalibratie van de extruder niet te oplossing geeft dan ga je denken dat er meer aan de hand is en zul je bij de basis weer moeten beginnen.

Check je gehele printer of dat
1. Alles haaks is
2. Alle bouten/moeren etc goed vast zitten.
3. Alles soepel loopt zonder vreemde geluiden.

Natuurlijk kan het zijn dat je huidige extruder problemen geeft en dan kan dit de oplossing zijn, Maar staar je niet blind erop. Kan prima zijn dat na het vervangen je probleem niet is opgelost.

• sanscorp
Alles is gecontroleerd en als ik een testcubus print kom ik uit op 20.03 mm en 0.99 muurdikte (0.6 nozzle en 2 walls)
Hoewel dit wel iets verschilt per zijde, de ene is iets te dik, maar dat ga je met flow niet oplossen.

Alles is haaks en loopt soepel, pas nog als dubbelcheck alles uit elkaar gehaald.

Maar ik hoop dit probleem ook niet zo zeer op te lossen met een andere extruder, wel wil ik uiteindelijk flexibel gaan printen.

[Voor 27% gewijzigd door sanscorp op 16-08-2021 08:16]

• AteGjalt
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 16:46
sanscorp schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:52:
Zou eens kijken naar een Sherpa mini extruder.
Moet de upgrade nog uitvoeren, maar heb alles al wel binnen.
Gebruik op het moment de stock extruder met een DDE mount, dus die kost een euro :P

• MikeOO
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 21-09 15:33
sanscorp schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:15:
Alles is gecontroleerd en als ik een testcubus print kom ik uit op 20.03 mm en 0.99 muurdikte (0.6 nozzle en 2 walls)
Hoewel dit wel iets verschilt per zijde, de ene is iets te dik, maar dat ga je met flow niet oplossen.

Alles is haaks en loopt soepel, pas nog als dubbelcheck alles uit elkaar gehaald.

Maar ik hoop dit probleem ook niet zo zeer op te lossen met een andere extruder, wel wil ik uiteindelijk flexibel gaan printen.
Dus je maten kloppen dus wel als ik dit zo lees. Zolang je iets print wat 20mm moet zijn en dat komt overeen met de werkelijkheid dan is dat dit prima. Je moet nu dus gaan uitzoeken welke tolerantie je prints nodig hebben om het passend te maken.

Als je een bestaande STL print van meerdere onderdelen dan zou dit meestal moeten passen. Kan natuurlijk zijn dat de ontwerper zelf een fout heeft gemaakt.

Als je zelf iets ontwerpt dan moet je dus rekening houden met de tolerantie. Als je bv een moer wilt plaatsen die 0.6mm groot is dan moet je het gat soms vergroten naar 0.8mm of soms nog groter. Kwestie van uitproberen en dan weet je welke met hoeveel je iets moet vergroten.

3D prints zijn nooit 100% gelijk en elke printer heeft zijn eigen marges.

Misschien eens wat foto's plaatsen met voorbeelden. Dat zegt soms zoveel meer en weten wat je precies bedoelt ;)

• sanscorp
AteGjalt schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:32:
[...]

Zou eens kijken naar een Sherpa mini extruder.
Moet de upgrade nog uitvoeren, maar heb alles al wel binnen.
Gebruik op het moment de stock extruder met een DDE mount, dus die kost een euro :P
Heb je misschien een goede bron (welke jij ook gebruikt hebt?) Een euro kan ik wel lijen haha.

@MikeOO De huidige extruder heb ik al weg gegooid. Klaar mee :)

De DD extruder is meer voor toekomstig flexibel printen en ik wil graag een dergelijke upgrade doen.

[Voor 17% gewijzigd door sanscorp op 16-08-2021 15:06]

• AteGjalt
sanscorp schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 15:05:
[...]

Heb je misschien een goede bron (welke jij ook gebruikt hebt?) Een euro kan ik wel lijen haha.

@MikeOO De huidige extruder heb ik al weg gegooid. Klaar mee :)

De DD extruder is meer voor toekomstig flexibel printen en ik wil graag een dergelijke upgrade doen.
Deze heb ik erop zitten: https://www.thingiverse.com/thing:3589452

• Soepstengel
  • Laatst online: 21-09 15:20
MikeOO schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:49:
[...]
Als je zelf iets ontwerpt dan moet je dus rekening houden met de tolerantie. Als je bv een moer wilt plaatsen die 0.6mm groot is dan moet je het gat soms vergroten naar 0.8mm of soms nog groter. Kwestie van uitproberen en dan weet je welke met hoeveel je iets moet vergroten.

3D prints zijn nooit 100% gelijk en elke printer heeft zijn eigen marges.
Om hier even op aan te haken, met elke nozzle change/fillament change/flow change/calibratie change print ik deze uit om te kijken wat de tolerance is: https://www.thingiverse.com/thing:2006297 Dit werkt best goed, maar ik print deze alleen als ik iets ga printen waar de tolerance belangrijk is (of wanneer ik zelf wat ontwerp). Om even een voorbeeld te geven; ik heb bij één filament 0.1 gehaald maar bij een andere weer 0.4, heeft alles te maken met je calibratie en het filament (dat niet altijd even dik is dus een andere flow nodig heeft).

Desktop: Ryzen 3600 | 16 GB | Radeon RX 6800 | Asus MG279Q

• trekker22
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 00:05
Ook maar de sprong gewaagd voor een ender 3 V2.

Helemaal niet zo handig dus hopen dat het geen maandag morgen model is.
Maar om meteen 500+ neer te tellen voor wat bier openers en zo🤩😅. Kijken of het een hobby is die blijft plakken…

casino's maken me rijk!Neteller heb je dan nodig!!

• AteGjalt
trekker22 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 18:52:
Ook maar de sprong gewaagd voor een ender 3 V2.

Helemaal niet zo handig dus hopen dat het geen maandag morgen model is.
Maar om meteen 500+ neer te tellen voor wat bier openers en zo🤩😅. Kijken of het een hobby is die blijft plakken…
Zolang de prints maar blijven plakken ;)

Belangrijkste is je tijd nemen en dat ding rustig opbouwen. Youtube ed beetje afstruinen helpt je ook een hoop, zodat je weet waar je eventueel op moet letten. Verder staan de meesten hier ook wel klaar om vragen te beantwoorden.

• sugarlevi01
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 23:38
Icephase schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:14:
Hebben jullie linear advance aan staan? Op de skr mini e3 v1.2 met tmc2209 drivers levert dit een soort gekreun bij de extruder op, wat natuurlijk de heerlijke stille werking van de motortjes behoorlijk teniet doet. De effecten op de print zijn echter wél super mooi!

Online las ik iets over het aanpassen van de HYBRID_THRESHOLD maar dat levert bij mij geen verschil op.

Iemand tips? Het schijnt al heel lang een issue te zijn in Marlin...
Heb jij dit probleem nog weten op te lossen?

Ik loop er nu ook tegen aan.
Retractiesnelheid staat al op 25, oa wegens een bmg die geluidjes produceert.
Maximale acceleratie, ook al omlaag gezet.
Kfactor staat nog op 0.

Volgende stap die ik wil uitproberen is op die stepper het voltage verlagen.

En daarna weer eens verder zoeken, of linear advance gaat weer uit.

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 21-09 12:46

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

sugarlevi01 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 01:04:
[...]

Maximale acceleratie, ook al omlaag gezet.
Kfactor staat nog op 0.

Volgende stap die ik wil uitproberen is op die stepper het voltage verlagen.

En daarna weer eens verder zoeken, of linear advance gaat weer uit.
Niet opgelost, maar ook nooit weer iets mee gedaan eerlijk gezegd. LA staat bij mij ook weer uit

• mphilipp
sugarlevi01 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 01:04:
[...]

Niet dat je er iets aan hebt, maar ik heb dat inderdaad ook heel even gehad, maar volgens mij was dat omdat mijn nozzle verstopt zat en de extruder moeite had om het filament er doorheen te persen. Nadat ik mijn nozzle heb verwisselt en daarna ook de thermistor, én de temps aangepast, is het weg. En Linear Advance staat gewoon aan en ik retract op 55mm/sec.
Ohja, en een likje vaseline op de z-as schroef, die was een beetje droog. Kan ook dat die een beetje piepte :+

• sugarlevi01
Icephase schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:53:
[...]

Niet opgelost, maar ook nooit weer iets mee gedaan eerlijk gezegd. LA staat bij mij ook weer uit
Thanks... Ik overweeg hetzelfde te doen.

Ik heb net alles tegelijk gedaan, E0 current op 450 gezet.

Default jerk, heel erg laag gezet.

Define hybrid threshold, uncommented, en de threshold op 150 gezet.

Die laatste zou hoger gezet kunnen worden, waardoor altijd stealthchop aan blijft staan. Maar het is wel leuk geweest. Het is niet dat ik per se LA wilde, maar het kon met dit bordje, dus ik dacht ik probeer het eens.
Maar in deze vreemde geluiden heb ik niet heel veel zin.

Wie weet heb ik over een tijdje ooit zin om klipper op de pi te zetten. Die zou geen last moeten hebben van deze bug.
mphilipp schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:23:
[...]

Niet dat je er iets aan hebt, maar ik heb dat inderdaad ook heel even gehad, maar volgens mij was dat omdat mijn nozzle verstopt zat en de extruder moeite had om het filament er doorheen te persen. Nadat ik mijn nozzle heb verwisselt en daarna ook de thermistor, én de temps aangepast, is het weg. En Linear Advance staat gewoon aan en ik retract op 55mm/sec.
Ohja, en een likje vaseline op de z-as schroef, die was een beetje droog. Kan ook dat die een beetje piepte :+
Typisch, ook een bordje met tmc2209? (Creality bordjes met tmc2208, hebben er geen last van.)
Z-as schroef heeft toevallig ook net een likje vaseline gehad.

Edit:
What the....

Okay... was vergeten dat de settings van de firmware werden niet automatisch ingeladen. Eeprom opnieuw ingeladen, en redelijk stil nu.

Het maakt nog wat geluidjes, maar het is geen wispelturig agressieve koffiemolen meer die staat te draaien.

[Voor 7% gewijzigd door sugarlevi01 op 18-08-2021 00:40]

• PVG555
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 21-09 09:02
Eerder deze week opeens problemen met m'n BTT v1.2 board op de Ender 3 Pro
Z-As ging tijdens printen niet meer omhoog, bleef dus door z'n eigen print heen smeren.
Eerste lagen zagen er ook niet uit, ook waar nog niet doorheen was gegaan met de nozzle.

Printer even uitgezet en weer aan.

Display knippert vaag en verders gebeurd er niet veel meer, opstart cycle stopt voortijdig.
.
De cpu chip op BTT board is loeiend heet na een paar seconde aan, vermoed dus dat deze doorgefikt is (zekering is nog wel intakt).

Zal eerst even checken of er geen sluiting is opgetreden in bijvoorbeeld heated bed of heater cartridge alvorens een nieuw board erin te prikken. Iemand enig idee wat hiervan de weerstand moet zijn?

Denk nu aan een BTT 2.0 board, of gewoon weer een 1.2? Wat zouden jullie doen?

• mphilipp
sugarlevi01 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:28:
Typisch, ook een bordje met tmc2209? (Creality bordjes met tmc2208, hebben er geen last van.)
Er zit bij mij een BTT Mini E3 V2 in, inderdaad met 2209.

• mphilipp
Hij is weg... 8)

[Voor 96% gewijzigd door mphilipp op 18-08-2021 09:53]

• mphilipp
PVG555 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:07:
Denk nu aan een BTT 2.0 board, of gewoon weer een 1.2? Wat zouden jullie doen?
Ik zou altijd de V2 doen. Die heeft vast weer een aantal verbeteringen.

• Banditoz
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 22:45
Ik dacht dat de v2 4 laags pcb is en de v1.2 3 laags. De 4 laags zou een betere warmte afvoer hebben. Ik heb zelf de v1.2 en ben er tot op heden heel tevreden mee. Mocht hij kapot gaan zou ik voor het prijsverschil toch voor de v2 kiezen.

• mphilipp
Banditoz schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:09:
Ik dacht dat de v2 4 laags pcb is en de v1.2 3 laags. De 4 laags zou een betere warmte afvoer hebben. Ik heb zelf de v1.2 en ben er tot op heden heel tevreden mee. Mocht hij kapot gaan zou ik voor het prijsverschil toch voor de v2 kiezen.
Inderdaad. Die €6 kan 'm de kop ook niet kosten. En je bent van de eventuele bugs af van V1; en de V2 is ook al lang genoeg op de markt om 'bugfree' te zijn. Ik heb iig nergens last van. Gewoon de laatste Marlin versie gedownload en gecompileerd. Fluitje van een cent.

• jellybrah
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 20-09 14:35
Misschien dat iemand dit weet: Ik probeer met de ender 3 v2 op een bepaalde layer een ander filament te laden om daarna verder te printen. In CURA 4.10 heb ik het volgende geprobeerd:
- De change filament optie
- De pause at height optie

Beide bij extensions > post processing > modify G code

Beide gesliced en opgeslagen alleen om het daarna niet te zien gebeuren.. weet iemand of ik een instelling mis? firmware die geupdate moet worden?

• Vullisbak
Welke G-code gebruik je? M0?
M0 is niet geimplementeerd in de stock firmware 32-bit creality boards, gebruik daar M25.
Zie ook YouTube: Multi-Color 3D Print in CURA 3 on Creality Ender 3

• sugarlevi01
jellybrah schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:13:
Misschien dat iemand dit weet: Ik probeer met de ender 3 v2 op een bepaalde layer een ander filament te laden om daarna verder te printen. In CURA 4.10 heb ik het volgende geprobeerd:

Beide gesliced en opgeslagen alleen om het daarna niet te zien gebeuren.. weet iemand of ik een instelling mis? firmware die geupdate moet worden?
Er staat mij vaags iets van bij dat de printer veel van die commandos voor pauzeren en filament changen niet ondersteunt.

Misschien met andere firmware wel op te lossen. Of via octoprint.

• Mike-Nikon
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 12-09 19:29

Mijn printer draait op Duet met RepRap software.
Beide macro's zitten standaard in mijn menu.
Niet dat ik het al eens heb geprobeerd...................

• mphilipp
Standaard is dit niet geactiveerd in de firmware van de Ender 3. Je zult dus zelf wat moeten compileren. Misschien meteen een goede kans om de nieuwste Marlin te downloaden en die te pakken ipv wat Creality je aanbiedt. Zij hebben standaard configs voor al die printers staan om te downloaden, en guides genoeg om het uit te voeren.
Om ondersteuning voor M0 of M600 te activeren moet je in ieder geval het volgende in je firmware source zetten:
code:
1
2
3
4
5
6
Configuration.h
    #define NOZZLE_PARK_FEATURE

Configuration_adv.h
    #define ADVANCED_PAUSE_FEATURE
    #define PARK_HEAD_ON_PAUSE

• lasharor
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 21:12

lasharor

7 december 2004

Tijdens een print is mijn printer ermee gestopt. Nu worden zowel het bed als de extruder niet meer warm. Weet iemand waar ik dan het beste kan gaan zoeken? De printer gaat verder wel gewoon normaal aan en de temperaturen op het display lijken ook te kloppen (dus kamertemperatuur).

Ik zie verder niets geks op het moederbord. Als ik handmatig de extruder/het bed wil verwarmen gebeurt er ook niets :( en krijg ik na een tijdje een thermal runaway error.

• Vullisbak
Ik zou beginnen met de 'eenvoudige' zaken. Dus controleer eerst je bekabeling vanaf de hotend en bed naar het mainboard. Zitten alle stekkertjes nog vast, geen kabelbreuk, etc..
Daarna kun je jezelf altijd nog druk gaan maken of je bord zelf kapot zou kunnen zijn.

• Banditoz
Ik denk dat het verstandigste is om de beide aansluitingen door te meten of ze stroom leveren. Het lijkt me sterk dat je heatercartridge en je bed tegelijk kapot zijn.

• mphilipp
Banditoz schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:29:
Ik denk dat het verstandigste is om de beide aansluitingen door te meten of ze stroom leveren. Het lijkt me sterk dat je heatercartridge en je bed tegelijk kapot zijn.
Maar het zou ook strak zijn als de stekkertjes van beiden tegelijk los zitten. Het zijn bovendien beide geschroefde aansluitingen, dus dan zouden ze beiden op hetzelfde moment losgesprongen moeten zijn, dan wel beiden tegelijk een kabelbreuk vertonen. Kabelbreuk kán natuurlijk altijd als de kabelboom ergens klem loopt, maar dan precies die kabels stuk op hetzelfde moment.
Ik denk meer aan iets van een stroomregelaar op het bord die zorgt voor de stroom naar het bed- en hotend verwarming. De juiste term weet ik niet, maar 'iets' dat het hogere vermogen regelt naar die twee flinke consumenten.

• Banditoz
De mosfets zijn dat toch. Maar ik dacht dat die voor allebij 1 op het moederbord zit. Dat zal natuurlijk per type moederbord ook wel verschillend zijn.

• lasharor
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 21:12

lasharor

7 december 2004

Printer maar op V&A gezet, heb echt geen zin meer om nog meer te knutselen. Een aantal jaren geleden mee begonnen maar merk dat ik het allemaal niet meer zo interessant vind. Tijd voor wat anders.

Heb het bord eruit gehaald en kwam tot de conclusie dat de componenten die omcirkeld zijn het hebben begeven. Vervolgens met het oude moederbord geprobeerd en toen werd de extruder wel weer mooi warm.

• DaVaMa
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 03-09 23:17
O dat is vreemd, dat is alleen de fan van je hotend, op een ender 3 kun je met stock heatbreak cooler dan nog best redelijk printen.

Je hotend en heatbed zouden echt nog warm moeten worden als alleen die mosfet stuk is, dan moet er haast wel meer aan de hand zijn.

Los daarvan, die mosfet brandt vaak door, wel als ik github/internet moet geloven. Mocht je nog zin hebben, controleer dan of je part cooling fan geen kortsluiting maakt, want dan is die mosfet meteen pleite.

Mocht je toch nog meer zin in hebben, die mosfet is nog net met een huis tuin keuken soldeerbout te vervangen en dan doet ie het weer prima, is mij ook al gelukt op precies hetzelfde board.

Hebben andere er trouwens last van dat hun HE thermistors er vaak mee ophouden? Ik ga nu al nummer 3 installeren omdat ik al 2 keer kabelbreuk heb. Doe altijd voorzichtig met de schroef aandraaien, kabelbreuk zit altijd ook verder terug. Heb geprobeerd de kabel zo vast te zetten dat er weinig beweging is, minder metaalmoeheid, maar verdeurie [i][weer/i] midprint na 13 uur een thermal runaway omdat de sensor ermee ophield..... :(

• mphilipp
DaVaMa schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 19:29:
Hebben andere er trouwens last van dat hun HE thermistors er vaak mee ophouden? Ik ga nu al nummer 3 installeren omdat ik al 2 keer kabelbreuk heb. Doe altijd voorzichtig met de schroef aandraaien, kabelbreuk zit altijd ook verder terug. Heb geprobeerd de kabel zo vast te zetten dat er weinig beweging is, minder metaalmoeheid, maar verdeurie [i][weer/i] midprint na 13 uur een thermal runaway omdat de sensor ermee ophield..... :(
Bij mij pas 1x gebeurd, en dan bij de schroef. Ik vind dat ook een vreselijk kötsysteem, met die dunne draadjes. Een accident waiting to happen. Ik heb inmiddels een Trianglelabs BMG clone met een E3D clone hotend en die heeft voor zowel het verwarmingselement als de thermistor een cartridge systeem. De thermistor heeft dan ook nog een soort veertje om het begin van het draad zitten, ik vermoed als een soort trekontlasting oid. Zo ziet het er iig uit. Maakt een wat meer solide indruk dan die dunne rotdingen die inderdaad breken als je er naar kijkt.

• mphilipp
Vanavond aardig op weg met mijn Ikea Lack enclosure voor de Ender 3 Pro. Het is nogal wat werk, zoals ik 'm wil hebben. Maar ik heb nu de basic enclosure af, op de deurtjes na. Dat is nog even een beetje werk, want de (geprinte) scharnieren moet ik een klein beetje uitvijlen. Ik heb gekozen voor de 'Slack Lack' met sliding pocket doors. Je kunt de deuren dus gewoon open en dicht doen, maar ook open inschuiven aan de zijkant, zodat je de kast open hebt staan zonder deuren die in de weg zitten. Alle electronica gaan in een kastje onder de tafel, net als de voeding. Het bedieningspaneel van de Ender zit al in een geprint uitschuifbaar kastje onder de tafel. Straks komt daar ook mijn 7" touchscreen met OctoPi. Die kan ik dan naar voren klappen om te bedienen. Heel mooi systeem. Ik sta steeds weer versteld van de genialiteit van de mensen die op ThingiVerse hun designs delen.

Het paneel onder kan ik dus zo weer naar binnen schuiven. Wordt vervolgd. Als ie af is, maar ik wel een filmpje :+

• DaVaMa
Vet man, ziet er al goed uit. Waar heb jij je deurtjes laten maken? Ik heb nu dit:

Maar heb nog vrij veel ruimte om mijn deurtjes heen.

Ik had ook het ''probleem'' dat ik mijn scharnieren goed moest vijlen, dacht dat mijn printer redelijk stond afgesteld, veel andere onderdelen passen wel erg goed, maar die scharnieren werkte echt voor geen meter, flink wat vijlen en schuren bij te pas gekomen.

Heb je het express in het blauw geprint? Ik vind het wel mooi hoe zwart gewoon wegvalt tegen de rest.

• mphilipp
DaVaMa schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 07:27:
Vet man, ziet er al goed uit. Waar heb jij je deurtjes laten maken?
De plexiglas platen komen bij de Plexiglasstunter vandaan. Ik heb een aantal zaken opgezocht en de goedkoopste uitgekozen.
Ik had ook het ''probleem'' dat ik mijn scharnieren goed moest vijlen, dacht dat mijn printer redelijk stond afgesteld, veel andere onderdelen passen wel erg goed, maar die scharnieren werkte echt voor geen meter, flink wat vijlen en schuren bij te pas gekomen.
Ja, scharnieren is altijd lastig. Maar als ik straks die nieuwe extruder en hotend monteer, ga ik dat eens heel goed afstellen. Toen ik 'm net had, printte hij iets preciezer, totdat ik er zo nodig aan moest gaan klooien... :+
Maar in de opmerkingen op Thingiverse stond wel expliciet vermeld dat de scharnieren een beetje moeilijk moeten gaan:
IMPORTANT: The 4 pairs of hinge and barrel pieces that mate should have some friction and should not be loose. This friction is what keeps the hinge sections aligned when they are slid back in the enclosure.
Dus ik zal een beetje voorzichtig vijlen. Op zich niet zo'n probleem. Het is maar een fractie wat er vanaf moet.
Heb je het express in het blauw geprint? Ik vind het wel mooi hoe zwart gewoon wegvalt tegen de rest.
Ja. Ik vond de contrasterende kleur wel leuk. De 'originele' Lack enclosure is geprint met oranje delen, want Prusa, maar ik vind dat blauw wel mooi.

Er komen nog 2 tafeltjes bij: eentje onder voor de hoogte en een 'on top' zodat het filament ook een beetje stofvrij en afgeschermd kan staan. Maar dat wordt dan een met gewone deurtjes, niet die fancy sliding doors. En ook zonder extra hoogte.

• breaker.evert
De hotend begint slecht te worden. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Zo veel keus. Hij moet abs kunnen printen omdat ik misschien binnenkort daar mee ga beginnen.

[Voor 26% gewijzigd door breaker.evert op 24-08-2021 08:48]

• AteGjalt
breaker.evert schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 08:47:
De hotend begint slecht te worden. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Zo veel keus. Hij moet abs kunnen printen omdat ik misschien binnenkort daar mee ga beginnen.
Ik heb al bijna een jaar een Micro Swiss, dik tevreden over.

• GLeenders
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 21-09 14:33
Toen mijn stock hotend het begaf ben ik ook overgestapt op een Micro Swiss all metal hotend. Inmiddels bijna een jaar verder en ben er erg tevreden mee. Eerste week wel een tijdje bezig geweest met het afstellen van retraction en hoe je nu filament het beste kan wisselen, maar dat is prima te doen als je begint bij de aangegeven waarden op de site van Micro Swiss.

• sanscorp
Los van wat er nog mis kan gaan bij een hotend, kijk ook even naar de mogelijkheid om een andere (direct drive) extruder te plaatsen.

Ik liep in het begin te vloeken op E3D omdat je zelf maar een systeem moet vinden waarbij je de hotend kan monteren, maar nu ik een E3D Bondtech (kloon) heb was dat erg makkelijk om de boel te monteren.

• DaVaMa
Mijn thermistor was dus mid print stuk gegaan, heb met mijn knudde liniaal hem opgemeten en mijn print door de printplaat laten zakken, dit is het resultaat:

Niet heel slecht, past bijna perfect. Wil de twee stukken los nog temperen en dan waarschijnlijk met montagekit vastzetten, of epoxy. Zou sterk genoeg moeten zijn voor mijn elektrische gitaartje ^^ (PLA heeft 13% infill)

• Tokolosh
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
Ik heb sinds enkele weken een Ender 3 V2 en ben bezig zelf wat ontwerpjes te maken in Fusion360. Nu loop ik tegen het volgende probleem aan:

Ik heb een ontwerp gemaakt dat ik slice in Cura en print op 50% van de normale grote (om wat te testen). Dan print het ontwerp perfect; inclusief overhangende uitstulping (met supports). Als ik het vervolgens slice en print op ware grootte negeert Cura het hele overhangende gedeelte. Zie foto's.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

p.s Ik denk dat het probleem waarschijnlijk in mijn Fusion360 tekening of in Cura zit dus als dit niet helemaal gepast in dit topic is dan heb ik daar ook alle begrip voor.

• smitae
Tokolosh schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 16:37:
Ik heb sinds enkele weken een Ender 3 V2 en ben bezig zelf wat ontwerpjes te maken in Fusion360. Nu loop ik tegen het volgende probleem aan:

Ik heb een ontwerp gemaakt dat ik slice in Cura en print op 50% van de normale grote (om wat te testen). Dan print het ontwerp perfect; inclusief overhangende uitstulping (met supports). Als ik het vervolgens slice en print op ware grootte negeert Cura het hele overhangende gedeelte. Zie foto's.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

p.s Ik denk dat het probleem waarschijnlijk in mijn Fusion360 tekening of in Cura zit dus als dit niet helemaal gepast in dit topic is dan heb ik daar ook alle begrip voor.
Lijkt een probleem in de .stl file. Mogelijk te dunnen wanden of iets dergelijks. Maar wel vreemd dat het in 50% wel werkt.

Je zou het ff door windows 3D builder kunnen trekken? Die wil nog wel eens wat auto fixen (als je Windows hebt natuurlijk).

Ik wil best je .stl wel ff bekijken, kan ik morgen-ochtend wel doen. Denk dat je met PM de file wel mee kunt sturen.

• Tokolosh
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
smitae schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 19:18:
[...]

Lijkt een probleem in de .stl file. Mogelijk te dunnen wanden of iets dergelijks. Maar wel vreemd dat het in 50% wel werkt.

Je zou het ff door windows 3D builder kunnen trekken? Die wil nog wel eens wat auto fixen (als je Windows hebt natuurlijk).

Ik wil best je .stl wel ff bekijken, kan ik morgen-ochtend wel doen. Denk dat je met PM de file wel mee kunt sturen.
Bedankt voor het aanbod!

Ik ben toch nog even zelf in de file gedoken en heb mede door je opmerking al mijn wanden gecontroleerd bleken er toch 4 te dun te zijn |:(

Blijft idd wel vreemd dat het op 50% wel werkte maar misschien als je het klein genoeg maakt ziet Cura het wel als wanden.

Afin, m'n vrouw heeft inmiddels weer een werkende zeiltje voor de kofferbak (print was een pin die het dekzeil vasthoudt).

Mijn dank is groot!

• Xyphoid
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 12-09 13:35
Laatst met mijn Capricorn buis loen klooien, omdat ik geleiderails voor mijn kabels aan het installeren was. Maar blijkbaar heb ik toen iets niet goed vastgemaakt, waardoor de buis niet meer goed aansloot. Kwam ik na twee mislukte prints achter.

Dit haalde ik dus uit mijn hotend:

Hotend heet gemaakt met heatgun en met de achterkant van een boortje er uit geduwd.
Nozzle ziet er zo uit, omdat ik zo stom was om de bijgevoegde moersleutel te gebruiken i.p.v. een echte.

Maar de upgrades gaan de goede kant op:

Vandaag cable chain van het kastje naar de plate gemaakt.

Ben alleen nog aan het kloten met Blender. Ik snap nog steeds niet hoe ik makkelijk .stl files kan aanpassen (steeds problemen met faces en vertices en dat Cura na de aanpassingen loopt te klagen over missende structuren). Maar tot nu toe toch aantal aanpassingen kunnen toepassen.

Toshiba e755 Pocket PC > Panasonic G500 >Nokia 8210 > Nokia 8850 > Vario MDA (htc wizard 200) > Vario MDA III (htc tytn II) > HTC Hero > HTC Desire HD > Asus Transformer TF101 > Asus Padfone > Oppo Find 5 > LG Nexus 5 > Wileyfox Swift 2X > Razer Phone

• Christoxz
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 23:08
Xyphoid schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 01:25:
Laatst met mijn Capricorn buis loen klooien, omdat ik geleiderails voor mijn kabels aan het installeren was. Maar blijkbaar heb ik toen iets niet goed vastgemaakt, waardoor de buis niet meer goed aansloot. Kwam ik na twee mislukte prints achter.
https://www.thingiverse.com/thing:3203831
YouTube: Simple HOTEND FIX for Creality Ender 3, CR-10
Een aanrader! (wellicht gewoon een must voor het gemak :+ )

Hierdoor drukt je coupler de PTFE buis perfect tegen de nozzle aan!

T.Net Creality 3D Printer Discord

• smitae
Xyphoid schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 01:25:

Dit haalde ik dus uit mijn hotend:[Afbeelding]

Hotend heet gemaakt met heatgun en met de achterkant van een boortje er uit geduwd.
Nozzle ziet er zo uit, omdat ik zo stom was om de bijgevoegde moersleutel te gebruiken i.p.v. een echte.

Maar de upgrades gaan de goede kant op:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Vandaag cable chain van het kastje naar de plate gemaakt.

Ben alleen nog aan het kloten met Blender. Ik snap nog steeds niet hoe ik makkelijk .stl files kan aanpassen (steeds problemen met faces en vertices en dat Cura na de aanpassingen loopt te klagen over missende structuren). Maar tot nu toe toch aantal aanpassingen kunnen toepassen.
Heb je in Blender de 3DPrint add-on actief? Die is wel erg handig om te kunnen zien waar er een probleem in je object zit.
En faces moeten altijd een vlak zijn. Zeker met 4-hoeken wil dat nog wel eens mis gaan als je gaat corrigeren.
Corrigeren blijft altijd een uitdaging, zeker met boolean joins etc, krijg je vaak ook rare dingen in je Object die je moet corrigeren.

Blijven oefenen :-) Doe ik ook nog steeds en ik ontdek elke keer weer nieuwe trucjes.

• Xyphoid
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 12-09 13:35
smitae schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 08:57:
[...]

Heb je in Blender de 3DPrint add-on actief?

Blijven oefenen :-) Doe ik ook nog steeds en ik ontdek elke keer weer nieuwe trucjes.
Zal ik eens naar kijken. Thanks!

Toshiba e755 Pocket PC > Panasonic G500 >Nokia 8210 > Nokia 8850 > Vario MDA (htc wizard 200) > Vario MDA III (htc tytn II) > HTC Hero > HTC Desire HD > Asus Transformer TF101 > Asus Padfone > Oppo Find 5 > LG Nexus 5 > Wileyfox Swift 2X > Razer Phone

• Daniel.
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 01:20
mphilipp schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 23:09:
[Afbeelding]

Het paneel onder kan ik dus zo weer naar binnen schuiven. Wordt vervolgd. Als ie af is, maar ik wel een filmpje :+
Welke 3dprint heb je voor het paneel, ik zoek ook zoiets en ik kan nu alleen deze snel vinden, https://www.thingiverse.com/thing:4247539 maar alleen schuiven is denk ik toch wat praktischer.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• mphilipp
Daniel. schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 21:01:
[...]
Welke 3dprint heb je voor het paneel, ik zoek ook zoiets en ik kan nu alleen deze snel vinden, https://www.thingiverse.com/thing:4247539 maar alleen schuiven is denk ik toch wat praktischer.
Het is deze. Werkt heel fijn. Er is een remix die de USB houder niet heeft. Ik heb 'm laten zitten en gebruik 'm om het ding naar buiten te trekken.

• Daniel.
Aah geweldig ziet er goed uit. Ben nu druk bezig met mijn custom kast. De IKEA lack beviel mij niet helemaal. Niet iets van multiplex en 2020profiel. Ik heb de printer met M5 schroeven aan het frame vastzetten en dat is echt mega stabiel geworden. Status is nu als onderstaande foto maar dat wordt snel opgelost.

• sanscorp
Da's een dure oplossing, ik vond alu profiel niet echt goedkoop. Wel erg strak!

[Voor 10% gewijzigd door sanscorp op 29-08-2021 09:45]

• Banditoz
Zou het geen idee zijn om gewone vierkante aluminium kokerprofielen te gebruiken. Daar bestaan ook allerlei koppelstukken voor, die zie je veel bij voilieres. Aluminium koker is een stuk betaalbaarder dan V slot profielen.

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 21:18
Ik ben ook wel nieuwsgierig wat dit gekost heeft, ben me zelf nog even aan het overtuigen, ziet er wel erg strak uit!

• Daniel.
gastje01 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 13:26:
Ik ben ook wel nieuwsgierig wat dit gekost heeft, ben me zelf nog even aan het overtuigen, ziet er wel erg strak uit!
Alu profiel viel wel mee want ik had ook weer wat nodig voor mijn simrig. Juist het hout was het duurste. Had beter MDF kunnen kopen maar vindt multiplex fijner om mee te werken.

• Soepstengel
  • Laatst online: 21-09 15:20
Ik ben al jaren op zoek naar een betaalbare glas + metaal kast waar de printer in kan. Ik wil niet aan de Ikea lak of een houten behuizing vanwege brand gevaar, dan laat ik hem nog liever in de open lucht staan. Dit was wel een mooie oplossing geweest: https://www.ikea.com/nl/n...ast-donkergrijs-00242278/ Helaas niet diep genoeg voor een Ender 3 Pro...

Tweedehands netwerk kast is ook nog een optie, echter zijn die moeilijk te vinden en vaak ook nog prijzig. Voordeel (voor mij dan) is wel dat je sommige netwerk kasten aan de muur kan hangen, toevallig heb ik daar een perfect plekje voor.

Desktop: Ryzen 3600 | 16 GB | Radeon RX 6800 | Asus MG279Q

• Christoxz
Iemand een idee waar ik een endstop + z-axis mount kan bestellen voor een normale prijs?
End stops zijn via Amazon nog wel enigszins betaalbaar maar kan helaas geen mount vinden.
Of eventueel iemand die voor mij een mount zou willen printen tegen een klein prijsje? Of een mount heeft liggen?

Mijn 3D touch is overleden, inmiddels maar een echte BLTouch besteld met de gedachte om te printen met mijn originele z endstop tot deze binnen is, maar om een of andere reden ben ik de originele endstop + mount kwijt. |:( |:(

Via 123-3D kost mij een setje 10 euro voor 1x endstop + mount. (Soort van mount, weet niet eens of het wel juist te bevestigen valt) + 5 euro verzendkosten voor iets wat in een envelop kan. Dat gaat mij net iets te ver en is het ook gewoon niet waard.

• mphilipp
Christoxz schreef op woensdag 1 september 2021 @ 22:39:
Mijn 3D touch is overleden, inmiddels maar een echte BLTouch besteld met de gedachte om te printen met mijn originele z endstop tot deze binnen is, maar om een of andere reden ben ik de originele endstop + mount kwijt. |:( |:(
Maar dat ding is er toch binnen een paar dagen? Of heb je er een uit China besteld? Pas maar op dat je geen nepperd krijgt dan.

• Christoxz
mphilipp schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:07:
[...]

Maar dat ding is er toch binnen een paar dagen? Of heb je er een uit China besteld? Pas maar op dat je geen nepperd krijgt dan.
China ja, en gekocht bij Big Tree shop. Deze zijn certertificeerd om Antclabs producten te verkopen. Maar zie nu inderdaad dat het niet zo heel veel had geschilt om het hier lokaal te bestellen.

• Daniel.
gastje01 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 13:26:
2020 frame kosten met maten L640-B540-H850 kosten: 64.69
Hout 15mm multiplex https://www.karwei.nl/ass...-cm-dikte-15-mm/p/B454827 . Het kon niet uit 2 kleine platen er was iets 64x64 (of iets wat daar op lijkt) en dan past niet uit een kleine.
50 stuks van M5x20 https://www.aluxprofiel.n...20/a3542?c=3478&filter=12
T-nuts kan ook bij alux https://www.aluxprofiel.n...m5/a3665?c=3489&filter=38 maar op ali waren ze stuk goedkoper.
2 doosjes van https://www.praxis.nl/ger...2-x-4-mm-25-stuks/3395202 om al het geprinte en de deurtjes vast te zetten.
LED verlichting profielen https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.3a1e4c4dqkF3MV (Moeten nog geïnstalleerd worden)
Scharnieren voor de deurtjes https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dwQlJtS
Handvaten voor de deurtjes https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dwQlJtS

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 21:18
Daniel. schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:40:
[...]

2020 frame kosten met maten L640-B540-H850 kosten: 64.69
Hout 15mm multiplex https://www.karwei.nl/ass...-cm-dikte-15-mm/p/B454827 . Het kon niet uit 2 kleine platen er was iets 64x64 (of iets wat daar op lijkt) en dan past niet uit een kleine.
50 stuks van M5x20 https://www.aluxprofiel.n...20/a3542?c=3478&filter=12
T-nuts kan ook bij alux https://www.aluxprofiel.n...m5/a3665?c=3489&filter=38 maar op ali waren ze stuk goedkoper.
2 doosjes van https://www.praxis.nl/ger...2-x-4-mm-25-stuks/3395202 om al het geprinte en de deurtjes vast te zetten.
LED verlichting profielen https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.3a1e4c4dqkF3MV (Moeten nog geïnstalleerd worden)
Scharnieren voor de deurtjes https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dwQlJtS
Handvaten voor de deurtjes https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dwQlJtS
Ik zie een knutsel projectje aankomen O-)

Kosten vallen relatief mee, heb je wel meteen een mooie oplossing (en weer een avond iets te knutselen.

• Daniel.
gastje01 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:18:
[...]

Kosten vallen relatief mee, heb je wel meteen een mooie oplossing (en weer een avond iets te knutselen.
Ben nu bezig om de electornics in een case te printen. Daar moet ik nog iets voor ontwerpen. Is wel een maatwerk oplossing dus past sowieso niet zomaar. Onderop de plak achter de printer heb ik al een gat gezaagd en daar moet ik een houder printen met verschillende GX12 connectoren er op en zo ga ik alle motoren en andere dingen aansluiten.

[Voor 18% gewijzigd door Daniel. op 02-09-2021 10:24]

• Daniel.
gastje01 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:18:
[...]

Profiel heb ik gehaald bij aluxprofiel, vergeten dat te vermelden.

• sanscorp
Weet jij of dat profiel ook geschikt is om een printer van te maken d.m.v. een V slot wieltje?

Ik heb een order destijds afgezegd omdat ik er later achter kwam dat het een T slot is..

Helaas kreeg ik tot 2x toe geen antwoord op mijn vraag of daar ook een wieltje in ging.

Wel verkopen ze zelf wieltjes maar die zijn belachelijk duur.

• Daniel.
sanscorp schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:29:
Weet jij of dat profiel ook geschikt is om een printer van te maken d.m.v. een V slot wieltje?

Ik heb een order destijds afgezegd omdat ik er later achter kwam dat het een T slot is..

Helaas kreeg ik tot 2x toe geen antwoord op mijn vraag of daar ook een wieltje in ging.

Wel verkopen ze zelf wieltjes maar die zijn belachelijk duur.
Het is hetzelfde soort profiel waarvan de Ender 3 gebruik van maakt.

• sanscorp
Dan kan ik daar eens een grotere compleet diy printer van maken :)

• pwillemske
  • Registratie: november 2014
  • Niet online
@sanscorp Ik heb daar ook wel eens profiel gehaald (inmiddels 1,5 jaar geleden) maar die zijn niet geschikt voor V-slot wielen. Let daar goed op!

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• iDaniel
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20-09 19:24
Ik heb een paar weken terug nog een frame laten maken bij alux, en die zijn inderdaad niet geschikt voor v-wheels, en dus zeker niet hetzelfde profiel als waarvan bv. de Ender 3 gemaakt is.

Maar lineaire rails zijn inmiddels zo goedkoop geworden dat deze eigenlijk de standaard zijn geworden voor medium tot high-end diy-printers.

• sanscorp
Betrouwbare lineaire rails vind ik nog niet zo goedkoop. Maar dat zou wel mijn eerstvolgende upgrade zijn.

Hoewel ik nu dus al regelmatig ruimte tekort kom op mijn printbed.

Ook dan vind ik de uitbreidingsets nog veel te duur.

• breaker.evert
Heeft iemand ervaring met direct drive van Micro Swiss. Voor de Ender 3 V2.
Of is een andere merk beter.

Moet voor deze update wel een fan duct printer. Kan dat het beste met pla of is petg beter?

• sjirafje
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 21-09 11:57

sjirafje

Come get some!

Petg is wel een stuk beter bestand tegen warmte.

"I've had it with these motherf*cking snakes on this motherf*cking plane!"
Samuel L. Jackson, Snakes on a Plane

• sanscorp
Pla is hier (met sok en tot 250 graden) ook gewoon goed gegaan. Zowel met mijn Hero Me gen 5 als nu een direct drive voor de E3D V6 en Bondtech extruder.

Maar goed het word wel aangeraden om PETG te gebruiken.

[Voor 26% gewijzigd door sanscorp op 05-09-2021 17:55]

• Solid Seal
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17:44

Solid Seal

3D Printer N00b

Hallo,

Ik gebruik meestal Pronterface om de printer te calibreren of wat dan ook.
Maar heb nu een dedicated PC om de printer aan te sturen waar ik eerst een laptop had. (oud ding traag enzo)
Maar met deze PC ( win10home) krijg ik de volgende melding.

failed to execute script pronterface

Nu heb ik vernomen dat het een python ding is (icm GIT) en dan loop ik vast.
Ik heb werkelijk geen flauw idee hoe ik daar mee om moet gaan en wat ik moet doen.

Heb wel de laatste nieuwe python van python.org (3.9.7) geinstalleerd.

hebben jullie enig idee?

https://github.com/kliment/Printrun/issues/1006
dit is een link die ik vond via google maar echt geen idee hoe of wat :D

• Daniel.
Daniel. schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 00:15:
Aah geweldig ziet er goed uit. Ben nu druk bezig met mijn custom kast. De IKEA lack beviel mij niet helemaal. Niet iets van multiplex en 2020profiel. Ik heb de printer met M5 schroeven aan het frame vastzetten en dat is echt mega stabiel geworden. Status is nu als onderstaande foto maar dat wordt snel opgelost. [Afbeelding]
Ben weer ietsjes verder. Het hout op maat laten zagen bij de Karwei was dit keer wel een punt bij Karwei. Het was zo niet spot on op maat gezaagd dat onderdelen zoals de deurtjes echt niet pasten. Met een beetje bij zagen en schuren en vijlen is het toch gelukt.

• Heijmenberg99
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 00:03
Christoxz schreef op woensdag 1 september 2021 @ 22:39:
Iemand een idee waar ik een endstop + z-axis mount kan bestellen voor een normale prijs?
End stops zijn via Amazon nog wel enigszins betaalbaar maar kan helaas geen mount vinden.
Of eventueel iemand die voor mij een mount zou willen printen tegen een klein prijsje? Of een mount heeft liggen?

Via 123-3D kost mij een setje 10 euro voor 1x endstop + mount. (Soort van mount, weet niet eens of het wel juist te bevestigen valt) + 5 euro verzendkosten voor iets wat in een envelop kan. Dat gaat mij net iets te ver en is het ook gewoon niet waard.
Pro-tip. Als je via de pricewatch naar 123-3D.nl gaat heb je geen verzendkosten :)

• smitae
Daniel. schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 02:00:
[...]

Ben weer ietsjes verder. Het hout op maat laten zagen bij de Karwei was dit keer wel een punt bij Karwei. Het was zo niet spot on op maat gezaagd dat onderdelen zoals de deurtjes echt niet pasten. Met een beetje bij zagen en schuren en vijlen is het toch gelukt.

[Afbeelding][Afbeelding]
Dat ziet er wel mooi en strak uit.Komt de Filament spoel buiten de kast of heb je genoeg ruimte in de kast?

Ben er nog niet uit of ik de printer (E5) ook wil inbouwen. Voor het geluid hoeft het niet, maar voor de stof mogelijk wel. En aangezien ik alleen PLA print heb ik ook geen noodzaak tot afgesloten printruimte.

Ben wel en beetje bang dat een enclosure water erg massaal gaat lijken, of ik moet de ombouw van glas/plexiglas maken of de printer op een andere plek neerzetten? Andere uitdaging is de mainboard koeling, ergens zal ik toch een soort van in/out flow moeten maken. De display met bediening zo ik bv in de deur kunnen klussen.

Keuzes, keuzes.......

• Christoxz
Heijmenberg99 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 04:08:
[...]

Pro-tip. Als je via de pricewatch naar 123-3D.nl gaat heb je geen verzendkosten :)
Helaas werkt dat 'trucje' al een lange tijd niet meer.
Maar inmiddels al in bezit van een nieuwe BLTouch en draait weer als een zonnetje.

Pagina: 1 ... 124 125 126 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee