Maar een investering in een multimeter en een soldeerbout of station is toch al wel een must voor elke Tweaker eigenlijk.Headbuddy schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:20:
@TTROX Je vergeet het soldeerstation, de flux en de tin.
Ik vind het wel grappig dat je hem probeert helpen geld te besparen op een buckconverter en in de zin erna een multimeter van 28 euro aanprijst
De mainbord en hotend fan.Headbuddy schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:59:
@digibazz Lood om oud ijzer toch? De een is vooraf ingesteld op 5V en heeft USB aansluiting.
Bij andere kan je het voltage aanpassen.
Beide moeten werking voor jouw toepassing.
Je wilt je hotend fan vervangen toch of je partscoolingfan?
Het aansluiten bij de partscoolingfan is iets anders namelijk i.v.m. het PWM signaal.
Ben nu uiteindelijk voor een nf a4x20 12v inplaats van die a4x10 5v de partscooling wil ik de standaard fan nog even gebruiken.
Ik print nu een min of meer de zelfde cover uit waar wel die 20mm fan in kan.
heb 2x een buckconverter besteld maar wil kijken of ik ze alle 2 via een converter op de 24v lijn van de hotend fan kan zetten dan kan ik die andere converter nog even bewaren voor als ik ook andere fans voor eventueel part cooling wil doen.
Wil hem een stuk stiller maken fan van de voeding had ik al veranderd voor een 90mm dit scheelde al een hoop.
@Raafz0r Soldeerstation met verwisselbare punten was een van de beste investeringen die ik gedaan heb. Dit jaar ook nog eindelijk een fatsoenlijke striptang gekocht, die automatisch diep genoeg snijd. Had ik echt jaren eerder moeten doen.
Reden voor soldeerstation met punten is ook dat je ze kunt gebruiken om je prints te lassen (denk wel aan masker en afzuiging als je dat doet).
Kom nog een omnifixo bij, is onderweg
. Mijn laatste ergernis bij het solderen, handen te kort, is dan ook opgelost.
Reden voor soldeerstation met punten is ook dat je ze kunt gebruiken om je prints te lassen (denk wel aan masker en afzuiging als je dat doet).
Kom nog een omnifixo bij, is onderweg
[ Voor 13% gewijzigd door LOTG op 15-12-2021 09:27 ]
maar waarom perse Noctua op 12V met converters en alle gedoe van dien terwijl er ook 24 fans zijn.
Je leest ook veel over Heat Creep bij Noctua's omdat ze gewoon minder lucht verplaatsen.
Ik twijfel zelf om of gewoon deze set aan te schaffen of aan de gang met Sunon fans die redelijk 1 op 1 te vervangen zijn als ik het goed heb gelezen.
Je leest ook veel over Heat Creep bij Noctua's omdat ze gewoon minder lucht verplaatsen.
Ik twijfel zelf om of gewoon deze set aan te schaffen of aan de gang met Sunon fans die redelijk 1 op 1 te vervangen zijn als ik het goed heb gelezen.
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Noctua heeft (deels terecht) een goede naam wbt koeling en kwaliteit. Daarnaast zijn ze over het algemeen ook beduidend stiller dan de alternatieven.Rubman schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:11:
maar waarom perse Noctua op 12V met converters en alle gedoe van dien terwijl er ook 24 fans zijn.
24v is inderdaad eenvoudiger, maar misschien ook met minder oog voor geluidsreductie gefabriceerd, waardoor ze waarschijnlijk meer lucht verplaatsen, maar door airflow en iets andere vorm van de fins ook meer herrie maken.
[ Voor 3% gewijzigd door Vullisbak op 15-12-2021 11:47 ]
Ik heb net op aanraden van een andere tweaker mijn gloednieuwe Ender 3 v2 glazen bed schoongemaakt met afwasmiddel omdat de zijkanten van mijn 3D prints begonnen los te laten.
Nu hechten 3D prints op geen enkel punt meer
Ik ga maar eens hechtfolie bestellen. Daar heb ik bij Ultimaker printers goede ervaringen mee.
Ik ga maar eens hechtfolie bestellen. Daar heb ik bij Ultimaker printers goede ervaringen mee.
Ik maak mijn glazen bed schoon met alcohol, werkt perfectUruk-Hai schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:59:
Ik heb net op aanraden van een andere tweaker mijn gloednieuwe Ender 3 v2 glazen bed schoongemaakt met afwasmiddel omdat de zijkanten van mijn 3D prints begonnen los te laten.
Ik maak mijn bed (de glas kant) ook altijd schoon met heet water en een paar druppels afwasmiddel. Daarna goed afspoelen met heet water en drogen met een stukje keukenrol/toiletpapier. Heb altijd perfecte hechtingUruk-Hai schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:59:
Yes! Nog eens extra afspoelen met heet water en afnemen met keukenrol heeft inderdaad geholpen 
Hij is nu weer lekker aan het printen
Hij is nu weer lekker aan het printen
Mocht iemand nog grote hoeveelheden filament nodig hebben, of een 'special' filament.
30% extra korting bij het afrekenen van deze items: https://enotepad.shop/collections/x-mas
En via sunlu zelf, ongeveer dezelfde aanbiedingen vanaf minimaal tien stuks: https://www.sunlu.com/collections/christmas-sale-warm-up
30% extra korting bij het afrekenen van deze items: https://enotepad.shop/collections/x-mas
En via sunlu zelf, ongeveer dezelfde aanbiedingen vanaf minimaal tien stuks: https://www.sunlu.com/collections/christmas-sale-warm-up
Ik vin de sunon fans, al een behoorlijke reductie in geluid geven.Rubman schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:11:
Hoeft het voor mij ook niet helemaal perfect stil. Printer staat half in een kast, dat scheelt ook al qua geluid.
Het is inderdaad wel makkelijk met 24v fans, scheelt ook weer buckconverters ergens weg werken.
En mocht je er ooit een btt skr mini induwen, dan is dat ook al erg fijn, want die werken niet met buckconverters.
ja daarom was ik lui... dacht skip de multimeter en de soldeerbout XD ( al krijg ik wel steeds meer het idee dat ik die maar beter kan aanschaffen een keer )Headbuddy schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:20:
Ik vind het wel grappig dat je hem probeert helpen geld te besparen op een buckconverter en in de zin erna een multimeter van 28 euro aanprijst
Oh haha ik had eigenlijk over het hoofd gezien dat die eerste 2 een "plug n play" uitvoering was.Headbuddy schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:20:
Ik keek meer naar de prijs, 8 euro voor 1 stuks terwijl je ook 9 euro voor 6 stuks kunt betalen.
We zijn toch hollanders hier he
Daarbij is een multimeter best wel makkelijk als je ook "knutselt" aan je printer en 28 euro is ook nog wel een hollandse prijs voor een prima ding.
Maar ik ging er inderdaad vanuit dat je een soldeerbout hebt.
Solderen zelf stelt echt niet veel voor, kort geleden ben ik er zelf aan begonnen met een oude soldeerbout uit het jaar 0.
Enschede | 6720wp JinkoSolar 16x420 Z 47°
XD ja denk dat ik er ook maar eens mee moet gaan spelen ook omdat je dan gelijk mooi van dit soort dingen kan verwerken in printjesTTROX schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:49:
[...]
Oh haha ik had eigenlijk over het hoofd gezien dat die eerste 2 een "plug n play" uitvoering was.
Ik keek meer naar de prijs, 8 euro voor 1 stuks terwijl je ook 9 euro voor 6 stuks kunt betalen.
We zijn toch hollanders hier he.
Daarbij is een multimeter best wel makkelijk als je ook "knutselt" aan je printer en 28 euro is ook nog wel een hollandse prijs voor een prima ding.
Maar ik ging er inderdaad vanuit dat je een soldeerbout hebt.
Solderen zelf stelt echt niet veel voor, kort geleden ben ik er zelf aan begonnen met een oude soldeerbout uit het jaar 0.
https://www.amazon.nl/rut...gid=pla-925706318765&th=1
Ah ja die heb ik hier ook, M4 en M5 dan, werkt goed!digibazz schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:54:
[...]
XD ja denk dat ik er ook maar eens mee moet gaan spelen ook omdat je dan gelijk mooi van dit soort dingen kan verwerken in printjes
https://www.amazon.nl/rut...gid=pla-925706318765&th=1
Al moet ik zeggen dat gemodelleerde draad in het onderdeel ook verbazingwekkend goed werkt!
(Uiteraard niet zo goed als een messing insert maar toch)
Als je dan toch begint met solderen is dit ook handig, vooral als je wat met buck/boost converters en fan's aan het klooien bent:
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o09_s00?ie=UTF8&psc=1
[ Voor 12% gewijzigd door TTROX op 15-12-2021 21:03 ]
Grrrr....niet een specifieke Ender issue, maar ik heb een rol filament te pakken die niet zo lekker opgerold is. Nooit eerder gehad, maar deze loopt om de haverklap vast op gedraaid of te strak opgerolde filament. Basicfil van Amazon. Ik heb er een paar rollen van, maar dit is voor het eerst.
Volgens mij ook niets aan te doen. Denk niet dat ik 'm terug kan sturen. En afrollen is geen optie
Volgens mij ook niets aan te doen. Denk niet dat ik 'm terug kan sturen. En afrollen is geen optie
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Nee gaat mij ook niet om muisstil, maar wel iets stiller en vooral wat kwaliteit betere fans.sugarlevi01 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:10:
[...]
Ik vin de sunon fans, al een behoorlijke reductie in geluid geven.
Hoeft het voor mij ook niet helemaal perfect stil. Printer staat half in een kast, dat scheelt ook al qua geluid.
Het is inderdaad wel makkelijk met 24v fans, scheelt ook weer buckconverters ergens weg werken.
En mocht je er ooit een btt skr mini induwen, dan is dat ook al erg fijn, want die werken niet met buckconverters.
Welke heb jij allemaal vervangen?
Wordt af en toe beetje blind van alle mogelijkheden.
Het lijkt erop dat die complete set van th3d er voorlopig niet is.
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Gebruik al ruim een jaar Noctua voor gehele printer en dus ook voor Hotend en gaat prima. Wel de 4020 uitvoering maar totaal geen last van Heat Creep. Laat de hotend altijd wel netjes afkoelen voor ik de printer uitzet. Ben ook begonnen met een Sunon maar vond deze toch nog behoorlijk geluid maken. De Noctua hoor je gewoon vrijwel niet.Rubman schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:11:
Maar hangt sterk af waar je de printer gebruikt natuurlijk. Maar geniet er dagelijks van dat ik de printer vrij stil is.
Je kunt altijd contact opnemen met Amazon. Soms krijg je een zeer nette oplossing aangeboden.mphilipp schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:54:
Grrrr....niet een specifieke Ender issue, maar ik heb een rol filament te pakken die niet zo lekker opgerold is. Nooit eerder gehad, maar deze loopt om de haverklap vast op gedraaid of te strak opgerolde filament. Basicfil van Amazon. Ik heb er een paar rollen van, maar dit is voor het eerst.
Had bv 12 pakken koffie gekocht die sterk in de aanbieding was. Bij aankomst bleek 1 pak niet vacuüm te zijn dus mail gestuurd en melding gemaakt van 1 pak die lek is.
Kreeg mijn hele betaling teruggestort en mocht de koffie houden
Gewoon foto maken als dat lukt met duidelijke omschrijving. Nee heb je en ja kun kun krijgen
Of het moet al een tijd terug zijn dat je het gekocht hebt natuurlijk. Andere kan als je meerdere rollen koop het ook langer duurt voor je er aan toe bent.
[ Voor 29% gewijzigd door MikeOO op 16-12-2021 07:49 ]
Nou....na 'm zo'n beetje de hele avond steeds weer 'aangeduwd' te hebben, lijkt ie over zijn moeilijke punt heen. Het was een print van 9 uur en hij zou om 7u vanochtend klaar moeten zijn, en hij is goed de nacht doorgekomen gelukkig. Misschien was het alleen een aantal windingen die niet goed erop zaten.MikeOO schreef op donderdag 16 december 2021 @ 07:45:
Gewoon foto maken als dat lukt met duidelijke omschrijving. Nee heb je en ja kun kun krijgen![]()
Of het moet al een tijd terug zijn dat je het gekocht hebt natuurlijk. Andere kan als je meerdere rollen koop het ook langer duurt voor je er aan toe bent.
De rol was praktisch nieuw en ik hoorde 'm al regelmatig 'tikken', dat het filament niet heel makkelijk afrolde. Maar na een poosje hoorde ik 'm hard klikken en werd de rol op zijn geleiders ook helemaal naar de filament doorvoer (hij staat bij mij bovenop een Lack tafeltje met zo'n reverse bowden setup) getrokken. Dan moest ik echt even trekken en de rol 'lossen' zodat ie weer verder kon. Maar na ongeveer een uur was het weer zover.
Maar hij heeft de helft van de print goed kunnen afronden. Hopelijk is de slechte plek voorbij.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Let er ook goed op dat als je het filament weer opruimt je het uiteinde altijd goed vast houdt en met een clipje of door de gaatjes in de rol direct vastzet.mphilipp schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:06:
[...]
Nou....na 'm zo'n beetje de hele avond steeds weer 'aangeduwd' te hebben, lijkt ie over zijn moeilijke punt heen. Het was een print van 9 uur en hij zou om 7u vanochtend klaar moeten zijn, en hij is goed de nacht doorgekomen gelukkig. Misschien was het alleen een aantal windingen die niet goed erop zaten.
De rol was praktisch nieuw en ik hoorde 'm al regelmatig 'tikken', dat het filament niet heel makkelijk afrolde. Maar na een poosje hoorde ik 'm hard klikken en werd de rol op zijn geleiders ook helemaal naar de filament doorvoer (hij staat bij mij bovenop een Lack tafeltje met zo'n reverse bowden setup) getrokken. Dan moest ik echt even trekken en de rol 'lossen' zodat ie weer verder kon. Maar na ongeveer een uur was het weer zover.
Maar hij heeft de helft van de print goed kunnen afronden. Hopelijk is de slechte plek voorbij.
Als je dit even loslaat wil het ook snel door elkaar heen gaan en heb je er straks weer last van
Ik heb clipjes (geprint uiteraard)MikeOO schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:26:
Let er ook goed op dat als je het filament weer opruimt je het uiteinde altijd goed vast houdt en met een clipje of door de gaatjes in de rol direct vastzet.
Ik heb alle fans vervangen.Rubman schreef op donderdag 16 december 2021 @ 07:07:
[...]
Nee gaat mij ook niet om muisstil, maar wel iets stiller en vooral wat kwaliteit betere fans.
Welke heb jij allemaal vervangen?
Wordt af en toe beetje blind van alle mogelijkheden.
Het lijkt erop dat die complete set van th3d er voorlopig niet is.
Arctics voor de psu, en het moederbord (wat later gepriegel met een nieuwe mosfet op het btt bordje heeft opgeleverd, ivm met de buck converter).
Hotend is vervangen door een Sunon 4020 van 24v. Inderdaad niet volledig stil, maar ook geen vervelend geluid. De printer staat bij mij in een kast, die niet helemaal dicht kan. Maar ook met de deur half dicht, hoor ik er twee meter verderop bijna niets meer van.
Wel uitgepakt met dual Sunon 5015's, in de slicer ingesteld dat ze tussen 40-70% draaien, waarbij ze muisstil zijn, alleen bij bridging laat ik ze op 100% draaien. En dan hoor je ze wel erg goed!
Van mij hoefde printer niet muisstil te zijn, vooral stiller. En ik wilde zo min mogelijk met buckconverters aan de slag gaan.
Ik heb uiteindelijk maar een "externe elektronica kast" geprint, hier zit 1x een 120mm fan in op een buck converter op plm. 10V en 1 grotere buck waar de RPI mee gevoed wordt. PSU fan slaat niet meer aan door die 120mm fan en de 2 mainboards zitten er ook nog bij gepropt.
Alles is zo prima gekoeld en die 120mm fan hoor je nauwelijks tot niet.
[ Voor 12% gewijzigd door sanscorp op 16-12-2021 13:36 ]
Hier exact dezelfde setup, Arctic F8 Silent voor Mainboard en PSU (12v) en Sunon 4020 voor hotend.sugarlevi01 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:21:
[...]
Ik heb alle fans vervangen.
Arctics voor de psu, en het moederbord (wat later gepriegel met een nieuwe mosfet op het btt bordje heeft opgeleverd, ivm met de buck converter).
Hotend is vervangen door een Sunon 4020 van 24v. Inderdaad niet volledig stil, maar ook geen vervelend geluid. De printer staat bij mij in een kast, die niet helemaal dicht kan. Maar ook met de deur half dicht, hoor ik er twee meter verderop bijna niets meer van.
Wel uitgepakt met dual Sunon 5015's, in de slicer ingesteld dat ze tussen 40-70% draaien, waarbij ze muisstil zijn, alleen bij bridging laat ik ze op 100% draaien. En dan hoor je ze wel erg goed!
Van mij hoefde printer niet muisstil te zijn, vooral stiller. En ik wilde zo min mogelijk met buckconverters aan de slag gaan.
Normaal had ik ook dual 5015 welke trager draaien, maar nadat gisteren een fan uit de hotend viel en de draden afbroken doe ik even kort zonder fan.
Ik print nu ABS in een enclosure dus dat gaat nu nog goed.
Iemand aanraders voor goede coolingducts op basis van 40x40 en 5015 fan's?
Ik denk dat ik binnenkort ook de nieuwe voron stealthburner ga proberen omdat die er wel tof uitzag
Wie heeft er trouwens tips om Textured Pei Spring steel build plate schoon te maken?
Ik heb hem gekocht vanwege het optische oppervlakte structuur maar er zit nu heel dun ABS op/in wat ik terugzie in de structuur van mijn part.
Kan ik aceton gebruiken op PEI om ABS te verwijderen?
Ik heb IPA en een (keuken)schuursponsje geprobeerd.
Ook al geprobeerd om er iets overheen te printen en verwijderen maar dit werkt ook niet.
Heb je die populaire van thingiverse gepakt of zelf iets gemaakt?sanscorp schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:36:
Ik heb uiteindelijk maar een "externe elektronica kast" geprint, hier zit 1x een 120mm fan in op een buck converter op plm. 10V en 1 grotere buck waar de RPI mee gevoed wordt. PSU fan slaat niet meer aan door die 120mm fan en de 2 mainboards zitten er ook nog bij gepropt.
Foto's?
Ok, aangezien mijn prints steeds minder werden na vervangen van de tube en vast zittende extruder pneumatische connector toch maar eens tijd om te tunen. De tube is ook 5 tot 10 cm langer is dan de oude.
Komt bij dat ik momenteel ook nog eens met zwarte PLA print en niet met de grijze die meestal veel beter print.
Maar goed, begin, de temperatuur tower. 201 ~ 190. Ziet er niet uit. Retractie moet duidelijk omhoog. Die was 5mm met de oude tube. Maar door de langere tube nu dus een probleem.
Wel beetje irritant, want worst case zou ik mijn Goode files dus opnieuw moeten maken….. Mogelijk toch de tube wat inkorten.
Dit weekend maar ff verder testen en tunen.
Komt bij dat ik momenteel ook nog eens met zwarte PLA print en niet met de grijze die meestal veel beter print.
Maar goed, begin, de temperatuur tower. 201 ~ 190. Ziet er niet uit. Retractie moet duidelijk omhoog. Die was 5mm met de oude tube. Maar door de langere tube nu dus een probleem.
Wel beetje irritant, want worst case zou ik mijn Goode files dus opnieuw moeten maken….. Mogelijk toch de tube wat inkorten.
:strip_exif()/f/image/fWpZnvs4GA2zabeRNmZbsUHr.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.thingiverse.com/thing:4742032TTROX schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:51:
[...]
Heb je die populaire van thingiverse gepakt of zelf iets gemaakt?
Foto's?
Deze heb ik gebruikt. Het LCD paneel heb ik aangepast / dicht gemaakt en wat bevestigingspunten op gemaakt t.b.v. het 2e creality mainboard.
Niets spannends, wel effectief.
Zoiets is wel retehandig.sanscorp schreef op donderdag 16 december 2021 @ 19:11:
[...]
https://www.thingiverse.com/thing:4742032
Deze heb ik gebruikt. Het LCD paneel heb ik aangepast / dicht gemaakt en wat bevestigingspunten op gemaakt t.b.v. het 2e creality mainboard.
Ik vind het echt drama om nu iets aan mijn moederbord aan te passen.
En de bltouch connector die nog we eens de neiging heeft om los te schieten. Als ik ooit nog iets ga aanpassen, dan ga ik ook eerst zo'n doos printen.
Ja die bedoelde ik, hoe ver kan die van de printer af staan als je alle originele kabels gebruikt?sanscorp schreef op donderdag 16 december 2021 @ 19:11:
[...]
https://www.thingiverse.com/thing:4742032
En vandaar heb je 2 mainboards?
[ Voor 3% gewijzigd door TTROX op 17-12-2021 01:45 ]
Misschien is zoiets makkelijk voor je als je vaak met je mainboard bezig bent?sugarlevi01 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:33:
[...]
Zoiets is wel retehandig.
Ik vind het echt drama om nu iets aan mijn moederbord aan te passen.
En de bltouch connector die nog we eens de neiging heeft om los te schieten. Als ik ooit nog iets ga aanpassen, dan ga ik ook eerst zo'n doos printen.
https://www.thingiverse.com/thing:4715987
Druppeltje hotglue op die connector doet ook wonderen, zit standaard ook op bijna alle creality verbindingen
Zou de hotend ook eens bekijken/demonteren. Mogelijk zat deze ook voor een deel verstopt.smitae schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:30:
Ok, aangezien mijn prints steeds minder werden na vervangen van de tube en vast zittende extruder pneumatische connector toch maar eens tijd om te tunen. De tube is ook 5 tot 10 cm langer is dan de oude.
[Afbeelding]
Zeker als de tube niet goed aansluit op de hotend kan er filament uitlopen in dat deel met gevolg een verstopping die niet direct merkbaar is maar wel voor problemen zorgt tijdens het printen.
Zo ver als dat je kabels lang zijn haha.TTROX schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 01:44:
[...]
Ja die bedoelde ik, hoe ver kan die van de printer af staan als je alle originele kabels gebruikt?
En vandaar heb je 2 mainboards?
Dat is niet heel ver en ik heb niet gekeken want ik heb een behuizing staan waarbij ik de kabels sowieso heb moeten verlengen.
Het blijft een hoop werk om telkens alle schroeven te moeten lossen en het is geen hele ruime kast. Ik had hem zelf liever nog iets groter gezien als je vaak aan het prutsen bent.
Twee mainboards omdat ik ze sowieso al had liggen (4.2.2 en 4.2.7) en omdat ik nu een dual Z stepper setup heb gemaakt wat dus niet gaat met 1 mainboard.
Is er toevallig iemand die met Klipper de Z tilt adjust functie gebruikt?
Ik blijf de melding "Retries aborting: Probed points range is increasing." krijgen na 2 pogingen.
Beide steppers beweging in de juiste richting bij het homen.
Edit: Probleem gevonden, in de config ging de probe eerst richting Z1 en daarna pas naar Z.
Ik had dus de config van de steppers en de punten qua locatie wel goed, alleen in de verkeerde volgorde.
Klipper gaat er van uit dat je eerst Z probed (in mijn geval origineel links) en daarna pas Z1 en daarom ging het bed in de verkeerde richting omlaag en werd de ruimte tussen probed points dus groter i.p.v. kleiner.
In de config vertaald dit zich naar:
Juist:
[z_tilt]
z_positions: 0, 117
167, 117
167, 117
Onjuist:
[z_tilt]
z_positions: 167, 117
0, 117
0, 117
Ik blijf de melding "Retries aborting: Probed points range is increasing." krijgen na 2 pogingen.
Beide steppers beweging in de juiste richting bij het homen.
Edit: Probleem gevonden, in de config ging de probe eerst richting Z1 en daarna pas naar Z.
Ik had dus de config van de steppers en de punten qua locatie wel goed, alleen in de verkeerde volgorde.
Klipper gaat er van uit dat je eerst Z probed (in mijn geval origineel links) en daarna pas Z1 en daarom ging het bed in de verkeerde richting omlaag en werd de ruimte tussen probed points dus groter i.p.v. kleiner.
In de config vertaald dit zich naar:
Juist:
[z_tilt]
z_positions: 0, 117
167, 117
167, 117
Onjuist:
[z_tilt]
z_positions: 167, 117
0, 117
0, 117
[ Voor 94% gewijzigd door sanscorp op 17-12-2021 22:11 . Reden: Probleem gevonden aan toegelicht. ]
Mijn 3d print zit erg vast het gaat om deze print. Nu heb ik per ongeluk een paar poten afgebroken
12 uur later nog steeds amper los te krijgen, wat doe ik verkeerd ?
12 uur later nog steeds amper los te krijgen, wat doe ik verkeerd ?
Het probleem omschrijven.Amdwarrior schreef op zondag 19 december 2021 @ 07:47:
wat doe ik verkeerd ?
Welk filament, welke printer, welke ondergrond en heb je eventueel iets gebruikt als 3dlac of wat anders?
Whoopssanscorp schreef op zondag 19 december 2021 @ 08:56:
[...]
Het probleem omschrijven.
Welk filament, welke printer, welke ondergrond en heb je eventueel iets gebruikt als 3dlac of wat anders?
Dat is de Standaard Ender 3 met pla
En geen 3dlac
En op 200 graden en bed 50 graden
[ Voor 5% gewijzigd door Amdwarrior op 19-12-2021 09:21 ]
Pla zou sowieso wel los moeten komen, maar je beschrijft nog steeds niet welke ondergrond je gebruikt, stock bed zijn ook een paar varianten op 
Wat ik sowieso kan aanraden is het creality Carborundum bed. Naar dan moet je wel zo ver zijn dat je nozzle nooit meer over het bed schraapt en je moet geduld hebben want de print komt doorgaans pas los als het bed weer op kamer temperatuur is.
Anders heb ik zelf nog maar weinig problemen gehad met een standaard spiegel en 3dlac. In dit geval moet ik zelf wel om de 3 prints even wat 3dlac bij spuiten anders plakt de 4e print niet meer.
50 graden kan ook wel lager, probeer 40 eens.
Waarom het nu niet los komt is vreemd, zeker de poten hoor je zo los te kunnen halen. Dergelijke prints zijn wel erg kwetsbaar dus wellicht met een tangetje 1 voor 1 los halen.
Wat ik sowieso kan aanraden is het creality Carborundum bed. Naar dan moet je wel zo ver zijn dat je nozzle nooit meer over het bed schraapt en je moet geduld hebben want de print komt doorgaans pas los als het bed weer op kamer temperatuur is.
Anders heb ik zelf nog maar weinig problemen gehad met een standaard spiegel en 3dlac. In dit geval moet ik zelf wel om de 3 prints even wat 3dlac bij spuiten anders plakt de 4e print niet meer.
Waarom het nu niet los komt is vreemd, zeker de poten hoor je zo los te kunnen halen. Dergelijke prints zijn wel erg kwetsbaar dus wellicht met een tangetje 1 voor 1 los halen.
Ik ben nog echt een noob in 3D printensanscorp schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:37:
Pla zou sowieso wel los moeten komen, maar je beschrijft nog steeds niet welke ondergrond je gebruikt, stock bed zijn ook een paar varianten op
Maar ondergrond bedoel je daarmee waarmee printer eerst laagje print en daarna daadwerkelijk print boven komt?
Maar ga sowieso bed vervangen plus die hoogte afstellen schroeven, want die blijven nooit goed zitten

Ik heb zelf een Ender 3 v2 met schone glasplaat. Daar ligt de print gewoon los op als de plaat na het printen en printer uit zetten eenmaal terug op kamertemperatuur is.
Ik ben er gisteravond achter gekomen dat een raft op kamertemperatuur veel moeilijker los laat van de print dan wanneer hij net van het heated bed af komt.
Ik ben er gisteravond achter gekomen dat een raft op kamertemperatuur veel moeilijker los laat van de print dan wanneer hij net van het heated bed af komt.
[ Voor 8% gewijzigd door Uruk-Hai op 19-12-2021 09:50 ]
Ik heb alleen ervaring met het standaard magnetisch flexbed. I print op 200/50 en als de print klaar is en het bed is iets afgekoeld dan haal ik zonder problemen de prints van het bed. Mooie van het flexbed, ik haal het hele flexbed van de printer en doordat die flexibel is kun je zonder problemen het bed van de print los maken. Gewoon het bed wat ombuigen en klaar.Amdwarrior schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:14:
[...]
Whoops
Dat is de Standaard Ender 3 met pla
En geen 3dlac
En op 200 graden en bed 50 graden
Ik denk dat je je nozzle net te dicht op je bed hebt. Ietsjes meer ruimte zetten dan moet het goed komen denk ik.
@Amdwarrior ik gebruik vaak een verf (glas)krabber om prints los te krijgen die net te vast zitten. Dat werkt erg goed. Paar euro bij de bouwmarkt.
https://www.toolstation.n...hZZ7xB2Lj17saApDbEALw_wcB
https://www.toolstation.n...hZZ7xB2Lj17saApDbEALw_wcB
Nee waar je op print, glas, magnetisch / flexibel bed, spiegel etc.Amdwarrior schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:46:
[...]
Maar ondergrond bedoel je daarmee waarmee printer eerst laagje print en daarna daadwerkelijk print boven komt?
Maar ga sowieso bed vervangen plus die hoogte afstellen schroeven, want die blijven nooit goed zitten
Dus je bed.
Die schroeven werken wel maar je kan deze het beste goed strak draaien en dan stellen.
De standaard meegeleverde bed heb iksanscorp schreef op zondag 19 december 2021 @ 16:02:
[...]
Nee waar je op print, glas, magnetisch / flexibel bed, spiegel etc.
Dus je bed.
Die schroeven werken wel maar je kan deze het beste goed strak draaien en dan stellen.
https://www.tomtop.com/p-os0954eu.html
Staat bij mij op slaapkamer en kachel uitUruk-Hai schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:49:
Ik heb zelf een Ender 3 v2 met schone glasplaat. Daar ligt de print gewoon los op als de plaat na het printen en printer uit zetten eenmaal terug op kamertemperatuur is.

maar inmiddels losgekregen morgen even wat andere prints proberen
Nou, na lang twijfelen denk ik dat ik ook een 3d printer wil kopen. Kan genoeg leuke dingen bedenken voor in- en om huis waar ik wel een 3d geprinte oplossing voor zou kunnen bedenken.
Nu komt die Ender 3 eigenlijk overal wel redelijk goed uit de bus en zie je dat de 3 v2 meestal aangeraden wordt voor beginners, maar is dat dan puur omdat die wat goedkoper is? De Pro kost "maar" 100euro meer.
Verder las ik wat over die PTFE fittings op de v2 die niet goed zouden zijn. Dat las ik vooral wel in oudere reviews/video's, is dat nog altijd een ding wat meteen vervangen zou moeten worden of is dat opgelost in de Ender 3 v2 ?
TS is trouwens niet meer helemaal up to date qua links
Nu komt die Ender 3 eigenlijk overal wel redelijk goed uit de bus en zie je dat de 3 v2 meestal aangeraden wordt voor beginners, maar is dat dan puur omdat die wat goedkoper is? De Pro kost "maar" 100euro meer.
Verder las ik wat over die PTFE fittings op de v2 die niet goed zouden zijn. Dat las ik vooral wel in oudere reviews/video's, is dat nog altijd een ding wat meteen vervangen zou moeten worden of is dat opgelost in de Ender 3 v2 ?
@De_Bastaard
Heb zelf een ender 3 maar ik zal de ender 5 ook zeker meenemen in je overweging.
Iets groter bouwvolume en geen bedslinger.
Vind overigens zelf 100 euro best veel de pro print namelijk waarschijnlijk niet beter dan de v2.
Het enige echt plus punt vind ik de silentstepper drivers, maar een SKR mini is mijn ogen een betere optie voor een tweaker.
Het probleem met PTFE fiiting is echt super makkelijk te verhelpen met de hotend fix ->https://www.thingiverse.com/thing:3203831
Mocht je echt veel willen printen en niet willen modden / leren lvlen is een FLSUN
Q5 misschien ook wel wat.
auto bedlevel is moeilijk te vinden in die prijsklasse en heel fijn voor een beginner.
Denk dat genoeg mensen zijn afgehaakt dankzij de kromme beds die zijn geleverd door creality
Heb zelf een ender 3 maar ik zal de ender 5 ook zeker meenemen in je overweging.
Vind overigens zelf 100 euro best veel de pro print namelijk waarschijnlijk niet beter dan de v2.
Het enige echt plus punt vind ik de silentstepper drivers, maar een SKR mini is mijn ogen een betere optie voor een tweaker.
Het probleem met PTFE fiiting is echt super makkelijk te verhelpen met de hotend fix ->https://www.thingiverse.com/thing:3203831
Mocht je echt veel willen printen en niet willen modden / leren lvlen is een FLSUN
auto bedlevel is moeilijk te vinden in die prijsklasse en heel fijn voor een beginner.
Denk dat genoeg mensen zijn afgehaakt dankzij de kromme beds die zijn geleverd door creality
Maar zo'n bed is best te vervangen door een andere toch? Mijn broer is werktuigbouwkundige en heeft bijv. thuis een grote freesmachine staan.Headbuddy schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:08:
@De_Bastaard
Die FLSUN ziet er ook leuk uit idd, niet slecht. Zal me daar eens in verdiepen.
Die Ender 5 past ook nog wel in het budget ja, mooi. De keuze is reuze met die printers, wordt er niet makkelijker op
Belangrijkste is wil je gewoon zonder gezeur printen of wil je ook aan je printer knutselen? Iets knutselen kan best leuk zijn, maar ik wil uiteindelijk gewoon printen.De_Bastaard schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:45:
Nou, na lang twijfelen denk ik dat ik ook een 3d printer wil kopen. Kan genoeg leuke dingen bedenken voor in- en om huis waar ik wel een 3d geprinte oplossing voor zou kunnen bedenken.
Wil je echt geen geknutsel moet je veel meer geld gaan uitgeven, en ook dan zul je ook wel eens aan de slag moeten met de printer om iets te fixen etc
Ender 3 is echt een basic printer, waar je net iets meer mee moet stoeien ( in de meeste gevallen) voor je lekker kunt printen.
De Ender 5 pro is naar mijn idee wat makkelijker, minder gezeur met bedlevel etc. Bed beweegt alleen in z, geeft normaal gesproken ook net wat strakkere prints. Ender 5 gewoon zou ik niet kopen, de pro heeft juist dat extra wat je echt wilt Herben zoals silentboard, beter tube, metal extruder, etc.
En laat je niet gek maken, touch, glasbed etc. Allemaal vast leuke upgrades. Maar gaan je prints niet beter maken. Ik heb sinds 2019 een E5 (zelf upgrade naar silent board, capricorn tube en metal extruder. Verder alles standaard, met magnetische flexbed.
Belangrijkste is je eigen budget en wat je er mee wilt.
Maar nog belangrijker…. Het is echt de beste hobby. Zeker als je op termijn eigen dingen gaat ontwerpen en printen. Ga je echt veel plezier mee hebben.
Bedankt voor je reactie. Zo'n E5 Pro is hier rond de 290euro, nog best goed te doen toch. Die is dan wat meer gericht voor beginners die gewoon willen printen dus, zonder teveel gezeur?smitae schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:50:
[...]
Belangrijkste is wil je gewoon zonder gezeur printen of wil je ook aan je printer knutselen? Iets knutselen kan best leuk zijn, maar ik wil uiteindelijk gewoon printen.
Wil je echt geen geknutsel moet je veel meer geld gaan uitgeven, en ook dan zul je ook wel eens aan de slag moeten met de printer om iets te fixen etc
Ender 3 is echt een basic printer, waar je net iets meer mee moet stoeien ( in de meeste gevallen) voor je lekker kunt printen.
De Ender 5 pro is naar mijn idee wat makkelijker, minder gezeur met bedlevel etc. Bed beweegt alleen in z, geeft normaal gesproken ook net wat strakkere prints. Ender 5 gewoon zou ik niet kopen, de pro heeft juist dat extra wat je echt wilt Herben zoals silentboard, beter tube, metal extruder, etc.
En laat je niet gek maken, touch, glasbed etc. Allemaal vast leuke upgrades. Maar gaan je prints niet beter maken. Ik heb sinds 2019 een E5 (zelf upgrade naar silent board, capricorn tube en metal extruder. Verder alles standaard, met magnetische flexbed.
Belangrijkste is je eigen budget en wat je er mee wilt.
Maar nog belangrijker…. Het is echt de beste hobby. Zeker als je op termijn eigen dingen gaat ontwerpen en printen. Ga je echt veel plezier mee hebben.
Ik sluit mijn aan bij @smitae
Het belangrijkste is afweging wil zonder gedoe printen of vind je het juist leuk om printer aan te modden.
Mijn ervaring is dat enkel een glazenbed en capricorn tube echt verschil maken voor de printkwaliteit.
De eerst was bij mij enigszins noodzakelijk omdat mijn bed krom was
@De_Bastaard
Beginners is ruim begrip en zonder gezeur hangt af of je een krom bed ontvangt.
Ik heb als beginner erg veel plezier gehad en geleerd van mijn ender 3.
Maar als ik opnieuw zou mogen kiezen dan had ik denk ik een ender 5 pro gehaald of een FLSUN Q5....
Het belangrijkste is afweging wil zonder gedoe printen of vind je het juist leuk om printer aan te modden.
Mijn ervaring is dat enkel een glazenbed en capricorn tube echt verschil maken voor de printkwaliteit.
De eerst was bij mij enigszins noodzakelijk omdat mijn bed krom was
@De_Bastaard
Beginners is ruim begrip en zonder gezeur hangt af of je een krom bed ontvangt.
Ik heb als beginner erg veel plezier gehad en geleerd van mijn ender 3.
Maar als ik opnieuw zou mogen kiezen dan had ik denk ik een ender 5 pro gehaald of een FLSUN Q5....
De ender 3 pro heeft altijd een betere voeding gehad als de gewone 3 en een dikker frame voor de buildplate. Ik heb de 3 pro en sinds een paar maanden de 5 pro. Beide zijn fijne printers maar de 5 bevalt me wel het beste.De_Bastaard schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:45:
Valt idd mee. Zag hem bij 123-3d voor ~ 250 staan. Alleen niet op voorraad en pas levering in eind Jan 2022.De_Bastaard schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:25:
[...]
Bedankt voor je reactie. Zo'n E5 Pro is hier rond de 290euro, nog best goed te doen toch. Die is dan wat meer gericht voor beginners die gewoon willen printen dus, zonder teveel gezeur?
Ik heb de Ender 5 gekocht voor toen nog 415 euro bij 123 en dat was de gewone.
Ja, ik ben wel mijn mening dat de E5-pro wat meer klaar is om gewoon te beginnen. Maar vergeet niet, 3D printen is en blijft altijd wel een beetje hobby- en knutsel-werk. Op den duur zul je vast tegen wat dingetjes aanlopen.
Als je de bedlevel goed onder de knie hebt denk ik dat de E5 wel beter is voor gewoon printen dan een E3. Voordeel van cube vorm met alleen bed-beweging in Z. Was voor mij de reden om toen 415 euro uit tegeven en geen Ender 3 te kopen.
Ik print echt zo goed als elke dag (meestal voor mij wargaming hobby clubje) en ik heb nu last van beetje heat-creep. Onlangs is mijn hot-end ventilator stuk gegaan en ik heb er nu een andere inzitten (gekocht bij 123). Maar heb het gevoel dat die minder lucht verplaatst waardoor de warmte dus blijkbaar toch teveel omhoog kan kruipen. Dus ik ga nog een nieuwe bestellen bij Ome Ali, een orginele en niet de versie van 123-3D.
Maar goed na, na bijna 3 jaar zo goed als dagelijks 10 tot 12 uur printen dat er dan een keer iets stuk gaat is niet heel vreemd denk ik.
Mogelijk dat ik toch iets van een andere hot-end cooler setup erop moet maken? Dit soort dingen zul je op de duur ook wel tegen gaan komen. Best leerzaam.
Weer wat nieuws mee gemaakt :-)
Laatste paar dagen last van erg slechte prints, duidelijk rectractie probleem, althans dat dacht ik. Alles geprobeerd (althans in aanpassen cura settings, maar dat hielp niet) zie ik ineens dat er een heel klein beetje filament langs de pneumatische connector in de hot-end lijkt te lekken (2 kleine druppeltjes die omhoog komen). Minimaal, maar dat hoort niet zo. En ook het gegeven dat de extruder om de 20 minuten wat begon te tikken en slippen was geen goed signaal.
De boel los gehaald en maar eens bekeken wat het kon zijn. Lijkt erop dat de tube beschadigd/lekt bij de overgang van connector in het hot-end. Want de filament lekt niet omhoog vanuit de onderkant, die ziet er perfect uit. Maar lijkt echt alleen te lekken net onder de pneumatische connector. Gebarsten door de druk mogelijk?
Ik dacht eerst ook nog dat mogelijk mijn nieuwe hot-end ventilator te weinig lucht zat te blazen, geen goede conclusie achteraf. Gebarsten tube is dus de oorzaak geweest.
:strip_exif()/f/image/S3Mj7x3KX6pnR8wHbfmdpYsa.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus 5 cm eraf geknipt en weer in elkaar gezet. En printer loopt weer zoals het hoort, ik zie nu al geen stringing meer, terwijl ik gisteren bij dezelfde print direct kom zien dat het niet lekker ging.
Laatste paar dagen last van erg slechte prints, duidelijk rectractie probleem, althans dat dacht ik. Alles geprobeerd (althans in aanpassen cura settings, maar dat hielp niet) zie ik ineens dat er een heel klein beetje filament langs de pneumatische connector in de hot-end lijkt te lekken (2 kleine druppeltjes die omhoog komen). Minimaal, maar dat hoort niet zo. En ook het gegeven dat de extruder om de 20 minuten wat begon te tikken en slippen was geen goed signaal.
De boel los gehaald en maar eens bekeken wat het kon zijn. Lijkt erop dat de tube beschadigd/lekt bij de overgang van connector in het hot-end. Want de filament lekt niet omhoog vanuit de onderkant, die ziet er perfect uit. Maar lijkt echt alleen te lekken net onder de pneumatische connector. Gebarsten door de druk mogelijk?
Ik dacht eerst ook nog dat mogelijk mijn nieuwe hot-end ventilator te weinig lucht zat te blazen, geen goede conclusie achteraf. Gebarsten tube is dus de oorzaak geweest.
:strip_exif()/f/image/S3Mj7x3KX6pnR8wHbfmdpYsa.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus 5 cm eraf geknipt en weer in elkaar gezet. En printer loopt weer zoals het hoort, ik zie nu al geen stringing meer, terwijl ik gisteren bij dezelfde print direct kom zien dat het niet lekker ging.
[ Voor 5% gewijzigd door smitae op 21-12-2021 08:43 ]
Heeft iemand een goede tip voor kabelset?
Ik heb namelijk een enorme puinhoop van mijn bekabeling gemaakt.
Tijdens het aansluiten van nieuwe 12v fans.
Ik heb deze set gehaald maar die heeft helaas toch niet de juiste connectoren voor mijn board (SKR mini v2.0).
Alle tip & tricks zijn welkom.
Ben nu aan het solderen maar kom ook zo langzamer hand draad te kort.
Ik heb namelijk een enorme puinhoop van mijn bekabeling gemaakt.
Ik heb deze set gehaald maar die heeft helaas toch niet de juiste connectoren voor mijn board (SKR mini v2.0).

Hier een beetje hetzelfde "probleem" alle kabels zijn verlengd maar ik heb geen tang om de connectoren te knijpen.
Uiteindelijk via ali 8 stuks stepper kabels van 2 meter besteld (zijn nog onderweg). De overgebleven delen zoals sensoren en fans laat ik wel zo in elkaar geprutst zitten, dat boeit niet heel veel.
Mocht je de tang en resterende connectoren willen verkopen dan hou ik mij aanbevolen
Uiteindelijk via ali 8 stuks stepper kabels van 2 meter besteld (zijn nog onderweg). De overgebleven delen zoals sensoren en fans laat ik wel zo in elkaar geprutst zitten, dat boeit niet heel veel.
Mocht je de tang en resterende connectoren willen verkopen dan hou ik mij aanbevolen
Zojuist mijn eerste 3d printer aangeschaft, een Ender 3 V2.
Iemand nog tips/tricks waar ik rekening mee moet houden bij het opbouwen etc.
Of andere dingen zijn natuurlijk altijd welkom.
Dat is een prima printer om mee te beginnen.Rotinomm schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:53:
Het is van belang om tijdens opbouwen dat je alles recht ten opzichte van elkaar monteert en de rollers spelingsvrij houdt zonder dat je te veel weerstand creëert. Naar mijn weten staan in dit topic vele video's hoe je het beste je printer kunt opbouwen en afstellen.
Veel plezier!
Heel goed, beste hobby ever :-) Ga je veel plezier van hebben.Rotinomm schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:53:
Genoeg mensen hier die kunnen helpen mocht je vastlopen ofzo.
Ik heb de laatste tijd niet zo veel te printen dus dat ding ligt vaker uit elkaar.. soms verdrink je ook in de hoeveelheid beschikbare modellen.
Misschien eens een "Vandaag heb ik dit geprint" topic starten voor inspiratie?
Uh…. Ik print zo goed als elke dag…. Dat gaat voor mij wel een stukje werkt worden om het topic bij te houden :-)sanscorp schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:38:
Ik heb de laatste tijd niet zo veel te printen dus dat ding ligt vaker uit elkaar.. soms verdrink je ook in de hoeveelheid beschikbare modellen.
Voordeel is dat je niets verplicht bent
Zorgen dat je geen vriendin in huis hebt die zeurt dat je teveel print en ineens overal rare dingen staanRotinomm schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:53:
Hier met Black Friday een Ender 3 v2 gekocht en blij mee. Heb er een Raspberry pi met Octoprint aangeknoopt en de Jyers firmware op geflashed, maakt gebruik wat makkelijker.
Twee maanden terug een goedkope Ender 3 op de kop kunnen tikken. De laatste tijd vooral bezig geweest met upgrades en ontwerpjes van Thingiverse maar nu zou ik graag willen beginnen om zelf dingetjes te ontwerpen. Met welk(e) programma('s) doen jullie dit? Waar kan ik als 'noob' het beste mee beginnen?
Wat ik tot nu toe zelf gemaakt heb heb ik met Tinkercad gedaan. Zowel hele eigen ontwerpen als het aanpassen van ontwerpen van bijv. Thingiverse.bieowbie schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:26:
Twee maanden terug een goedkope Ender 3 op de kop kunnen tikken. De laatste tijd vooral bezig geweest met upgrades en ontwerpjes van Thingiverse maar nu zou ik graag willen beginnen om zelf dingetjes te ontwerpen. Met welk(e) programma('s) doen jullie dit? Waar kan ik als 'noob' het beste mee beginnen?
@Headbuddy @sanscorp Ik ga nog bezig met de hotend deze vakantie, maar heb zo'n doosje gehaald: https://www.tinytronics.n...duct/search&search=JST-XH en deze tang is nog onderweg: https://www.tinytronics.n...-tool-28-18awg-0.1-1.0mm2Headbuddy schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:28:
Heeft iemand een goede tip voor kabelset?
Ik heb namelijk een enorme puinhoop van mijn bekabeling gemaakt.![]()
Met die set kan je iig zelf kabels met de goede connectors maken, moet je zelf nog voor kabels zorgen.
Fusion 360 is gratis voor thuis / non-commercieel gebruik. Werkt voor mij primabieowbie schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:26:
Dit verloopstuk / spacer gisteren nog mee getekend en zojuist geprint. Past ook nog eens perfect op de eerste poging.
/f/image/6X7DJYsxiygN6dlgHmQji3R9.png?f=fotoalbum_large)
@bieowbie Ik gebruik ook fusion 360 super krachtig professioneel programma, gratis voor hobbyist en erg veel tutorials te vinden op youtube.
Solidworks is sinds enige tijd voor hobbyist ook professionele cad software.
Daarnaast heb je nog een hoop opensource alternatieven zoals tinkerCAD en freecad etc.
Vaak wel wat minder gebruiksvriendelijk is mijn ervaring.
Eindelijk gelukt om alles in de All in one, universal rear electronics case proppen inclusief een extra fan.
Wiring is een drama en ik heb regelaar van mijn hotend fan gesloopt, maar hij zit in elkaar en print weer.
Ja bewust geen foto's van de binnenkant
Solidworks is sinds enige tijd voor hobbyist ook professionele cad software.
Daarnaast heb je nog een hoop opensource alternatieven zoals tinkerCAD en freecad etc.
Vaak wel wat minder gebruiksvriendelijk is mijn ervaring.
Eindelijk gelukt om alles in de All in one, universal rear electronics case proppen inclusief een extra fan.
Wiring is een drama en ik heb regelaar van mijn hotend fan gesloopt, maar hij zit in elkaar en print weer.
![]() | ![]() | ![]() |
Ja bewust geen foto's van de binnenkant
@bieowbie ik ontwerp alles in OpenSCAD. Voordeel daarvan vind ik dat je vormen kunt programmeren ipv tekenen.
In het begin wel wat gespeeld met TinkerCAD, maar voor functionele ontwerpen levert dat vooral toch RSI op.
Vanavond een voordeurbelhouder ontwerpen
In het begin wel wat gespeeld met TinkerCAD, maar voor functionele ontwerpen levert dat vooral toch RSI op.
Vanavond een voordeurbelhouder ontwerpen
[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 21-12-2021 19:25 ]
@bieowbie hier een FreeCAD gebruiker. Kijk wel even een tutorial voor je aan de slag gaat, maar dat geldt vast ook voor de andere pakketten.
Oke, lijkt erop dat na 2,5 jaar 5 dagen per week printen de schroeven waarmee het heat-block aan het koel stukje zit langzaam zijn los gekomen. En het block zat dus niet meer goed vast. Ik neem aan dat daardoor ook de tube beschadigd is geraakt, teveel beweging in de hele hotend. (zie post van paar dagen geleden)
Dan krijg je dus dit.
:strip_exif()/f/image/Ll3uBF97RXmXlo5EYmDXntaM.jpg?f=fotoalbum_large)
Je ziet de filament eruit komen, klein beetje, maar genoeg om het printen te verpesten. Voor de zekerheid heb ik de hele hot-end setup maar vervangen, die had ik toch op voorraad liggen. Ik kan de schroefjes wel wel weer vast draaien, maar nu heb ook een reden op de reserve hot-end erop te zetten en eens te kijken naar een andere optie. Ik moet namelijk wel weer een reserve hot-end gaan kopen. Micro Swiss all metal?? Is dat een nozzle die het geld waard is? Of toch maar weer een creality reserve bestellen ?
Dan krijg je dus dit.
:strip_exif()/f/image/Ll3uBF97RXmXlo5EYmDXntaM.jpg?f=fotoalbum_large)
Je ziet de filament eruit komen, klein beetje, maar genoeg om het printen te verpesten. Voor de zekerheid heb ik de hele hot-end setup maar vervangen, die had ik toch op voorraad liggen. Ik kan de schroefjes wel wel weer vast draaien, maar nu heb ook een reden op de reserve hot-end erop te zetten en eens te kijken naar een andere optie. Ik moet namelijk wel weer een reserve hot-end gaan kopen. Micro Swiss all metal?? Is dat een nozzle die het geld waard is? Of toch maar weer een creality reserve bestellen ?
Microswiss is in ieder geval een hotend die je 1 op 1 kan plaatsen. Ga je naar een E3D V6 bijvoorbeeld dan moet je al custom mounts gaan printen en ontkomt je eigenlijk niet aan andere fans.
Hoewel ik niets te klagen heb over de E3D zou ik wellicht eerder voor de MS gaan.
Hoewel ik niets te klagen heb over de E3D zou ik wellicht eerder voor de MS gaan.
Hum, nieuwe reserve hot-end compleet bij creality Is 15 euro, inclusief verzenden.
Is een MS wel het geld waard? Toch snel richting de 60 Euro.
Wilde direct maar ff kijken of ik ook iets andere hot-end koeling wil gaan maken. Wil wel 24V ventilator blijven gebruiken heb geen zin om voeding aan te passen of iets met converters te moeten doen. Grotere en hopelijk ook stiller is dan de insteek.
Allemaal niet echt nodig, maar meer omdat het kan en ik toch ff met de printer bezig ben. Moet niet teveel tijd kosten heb nog een print queue van paar weken….
Wilde direct maar ff kijken of ik ook iets andere hot-end koeling wil gaan maken. Wil wel 24V ventilator blijven gebruiken heb geen zin om voeding aan te passen of iets met converters te moeten doen. Grotere en hopelijk ook stiller is dan de insteek.
Allemaal niet echt nodig, maar meer omdat het kan en ik toch ff met de printer bezig ben. Moet niet teveel tijd kosten heb nog een print queue van paar weken….
Nu heb je mijn interesse gewekt. Wat print je dan allemaal?smitae schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:49:
Oke, lijkt erop dat na 2,5 jaar 5 dagen per week printen
Als je geen hogere temperaturen wil gaan gebruiken is het geen mega upgrade en kan je die 45 euro net zo goed in je zak steken, mijn mening tenminste.
Ik ben uiteindelijk over gegaan omdat ik wel op +250 graden wil printen, geen PTFE tube meer wilde hebben en vanwege flexibel filament ook over ben op een direct drive. Uiteindelijk staan ABS en nylon hier ook nog op de kandidatenlijst.
Zoals ik al zei, mijn printer ligt vaker uit elkaar dan dat 'ie draait, het sleutelen, upgraden en prutsen vind ik leuker.
Wil je alleen PLA en PETG printen dan is het niet heel boeiend.
Ik ben uiteindelijk over gegaan omdat ik wel op +250 graden wil printen, geen PTFE tube meer wilde hebben en vanwege flexibel filament ook over ben op een direct drive. Uiteindelijk staan ABS en nylon hier ook nog op de kandidatenlijst.
Zoals ik al zei, mijn printer ligt vaker uit elkaar dan dat 'ie draait, het sleutelen, upgraden en prutsen vind ik leuker.
Wil je alleen PLA en PETG printen dan is het niet heel boeiend.
Heel veel wargaming spul. Op dit moment bezig met 2 stuks LCT Mk4 week of 4 terug al 1 geprint voor een collega wargamer. ( eigen ontwerp; https://www.cgtrader.com/...landing-craft-tank-mark-4 ), en in de queue partij Sd Kfz 7, 10 en 11. Totaal 30 stuks. Hiervoor hele partij huisjes voor Normandy en Ardennen offensief. Heel dorp printen si snel 3 weken werk.Uruk-Hai schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:25:
[...]
Nu heb je mijn interesse gewekt. Wat print je dan allemaal?
Daarvoor compleet panzer groep voor de Roemenen.
Moet nog verder met opslag systeem voor mijn eenheden. Thingiverse aangepaste doosjes, per doos + deksel rond de 12 uur. Stuk of 15 klaar, nog zeker 15 te gaan.
En tussen door wat onderdelen voor mijn modelbouw werk.
Oh ja, en moet ook nog alle planeten en manen uit ons zonnestelsel printen.
Spoorbrug en verkeersbrug over de IJssel bij Zwolle/Hattem, beide 1 meter 10 lang. 3 weken printen per brug. Deze zomer geprint.
En dan heb ik het alleen over de PLA prints… Resin print Ik wat minder, maar vooral kleinere detail dingen..
Zit soms te denken om en tweede Ender 5 te halen…
Wat voorbeelden.
:strip_exif()/f/image/Loitxe1qKu8eKFYs2uJpezbD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FnhrIQzVQXWqKrRu1oj933T1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EdvegC11fAQ06yMXEqwwJ1TC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SydHykKYWQZI6BJlgMBK9Zkw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DSceDfNm9e832Qr7clXRlgiG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/s5fW7RWTR4A404CfEt1qnRpy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mINmgpp7k1WmASVB4VR9yY4k.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2ogiZexjdA12kchAlUuAW8ky.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door smitae op 21-12-2021 22:10 ]
Wow, je doet wat ik als tiener leuk vond!
Ik maakte als tiener bouwpakketten. Ik was er op een gegeven moment erg goed in geworden, maar ik liep tegen het probleem aan dat wanneer ze af waren ze daarna letterlijk op een plank lagen te verstoffen.
Waarmee schilder je je printjes als ik vragen mag?
Ik heb een filmpje op Youtube bekeken waarin nagellak werd gebruikt als primer. Wat gebruik jij?
Ik maakte als tiener bouwpakketten. Ik was er op een gegeven moment erg goed in geworden, maar ik liep tegen het probleem aan dat wanneer ze af waren ze daarna letterlijk op een plank lagen te verstoffen.
Waarmee schilder je je printjes als ik vragen mag?
Ik heb een filmpje op Youtube bekeken waarin nagellak werd gebruikt als primer. Wat gebruik jij?
[ Voor 5% gewijzigd door Uruk-Hai op 21-12-2021 22:40 ]
Ja, ik deed ooit best veel modelbouw dozen. Nu teken ik het meeste zelf en print het dan. Uitzondering is scenery etc, diverse kickstarters waar wij gezamenlijk in mee doen.
Ik heb bv de meeste Nederlandse 1940 vliegtuigen, pantserwagens maar ook kazematten, artillery etc zelf getekend en geprint. Meest in resin, 1:100 schaal is een beetje te klein om mooi in PLA te printen.
Groot deel verf ik niet zelf. Maar doen mijn collega wargamers. Meeste wat ik print gaat dan ook de deur uit. Tegen kostprijs voor materiaal en paar cent voor printer gebruik, stroom etc.
Als ik het zelf verf dan gaat het eerst in de primer, meestal spuitbus van army painter. Zwart, grijs of yellow.
Modellen die ik zelf verf deed ik meestal met de hand, maar ik heb onlangs een airbrush set gekocht.
Verf is van Vallejo voor de wargaming spullen, en voor mijn marine model-werk gebruik ik LIfeColor verf. Maar primer blijft army painter spuitbussen.
Maar meeste acrylic verf werkt goed op PLA en ook op resin.
Ik heb bv de meeste Nederlandse 1940 vliegtuigen, pantserwagens maar ook kazematten, artillery etc zelf getekend en geprint. Meest in resin, 1:100 schaal is een beetje te klein om mooi in PLA te printen.
Groot deel verf ik niet zelf. Maar doen mijn collega wargamers. Meeste wat ik print gaat dan ook de deur uit. Tegen kostprijs voor materiaal en paar cent voor printer gebruik, stroom etc.
Als ik het zelf verf dan gaat het eerst in de primer, meestal spuitbus van army painter. Zwart, grijs of yellow.
Modellen die ik zelf verf deed ik meestal met de hand, maar ik heb onlangs een airbrush set gekocht.
Verf is van Vallejo voor de wargaming spullen, en voor mijn marine model-werk gebruik ik LIfeColor verf. Maar primer blijft army painter spuitbussen.
Maar meeste acrylic verf werkt goed op PLA en ook op resin.
[ Voor 3% gewijzigd door smitae op 21-12-2021 23:21 ]
Is bij mijn Ender 3 V2 precies hetzelfde, de Z-Rod draait gewoon soepel en schuurt niet daadwerkelijk tegen de connector.
Bambu Lab P1S Combo
En die draait ook vrij langzaam over het algemeen. Je filament loopt er ook net langs.
Iemand enig idee op welke de voltage switch moet staan?
de 115/230v? 230 als je in Nederland woont
Ik heb ook sinds kort een nieuwe Ender 3 v2.Rotinomm schreef op woensdag 22 december 2021 @ 18:58:
Dit lijkt mij niet helemaal goed, de connector raakt de schroefpaal? (Of hoe ik het moet noemen)
Zit bij mij precies zo. In het begin zit er heel veel speling in die as, die ik de z-as noem.
Als je de printer afgebouwd hebt is die speling er uit en zit de connector niet meer tegen de z-as.
Maar goed, je kunt die motor zonder problemen draaien als het je dwars zit, want dat maakt voor het functioneren van de printer verder niets uit.
Ik herken je zorgen wel, maar alle problemen met die printer zijn makkelijk oplosbaar als je de tips van de laatste 5-6 pagina's in dit topic volgt.
[ Voor 11% gewijzigd door Uruk-Hai op 22-12-2021 19:43 ]
Ik sta ook op het punt om mezelf in de wereld van 3D printing te storten. Toegegeven, af en toe spookt de gedachte "heb ik het wel echt nodig" nog wel door m'n hoofd 
Maar ja, het lijkt me een leuke hobby en die zijn nou eenmaal niet altijd nuttig en kosten geld
Desondanks zie ik toch best wel wat 3D modellen voorbij komen die daadwerkelijk nut hebben en/of leuk zijn. Voor mezelf, en voor de kinderen.
Na lang wikken en wegen ben ik er zo goed als uit dat de Ender 3 V2 het model is wat het moet gaan worden. Lijkt me de ideale beginner 3D printer en heeft nog een leuke prijs ook. Maarrrr... zijn er must have accessoires (bijvoorbeeld aanvullende nozzles?) die handig zijn om meteen mee te nemen, of eerst maar eens met de stock printer beginnen? Uiteraard ga ik wel meteen een extra rol filament mee bestellen
Maar ja, het lijkt me een leuke hobby en die zijn nou eenmaal niet altijd nuttig en kosten geld
Na lang wikken en wegen ben ik er zo goed als uit dat de Ender 3 V2 het model is wat het moet gaan worden. Lijkt me de ideale beginner 3D printer en heeft nog een leuke prijs ook. Maarrrr... zijn er must have accessoires (bijvoorbeeld aanvullende nozzles?) die handig zijn om meteen mee te nemen, of eerst maar eens met de stock printer beginnen? Uiteraard ga ik wel meteen een extra rol filament mee bestellen
De beste tip die ik kan geven: Een bedlevel sensor.. Ik heb sinds kort een cr touch en ik kan zeggen dat het mijn leven met een Ender 3 Pro (geen v2) enorm makkelijker heeft gemaakt.
Binnenkort zal ik eens laten zien wat bij mij wat dingen eenvoudiger heeft gemaakt.
Binnenkort zal ik eens laten zien wat bij mij wat dingen eenvoudiger heeft gemaakt.
[ Voor 19% gewijzigd door pc_doctor1982 op 23-12-2021 14:35 ]
Je krijgt standaard een reserve nozzle meegeleverd, die hoef je dus niet bij te bestellen.Denman schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:45:
Ik sta ook op het punt om mezelf in de wereld van 3D printing te storten. Toegegeven, af en toe spookt de gedachte "heb ik het wel echt nodig" nog wel door m'n hoofd
Maar ja, het lijkt me een leuke hobby en die zijn nou eenmaal niet altijd nuttig en kosten geldDesondanks zie ik toch best wel wat 3D modellen voorbij komen die daadwerkelijk nut hebben en/of leuk zijn. Voor mezelf, en voor de kinderen.
Het enige must have accessoire wat mij betreft is een Raspberry Pi om OctoPrint op te draaien.
Ligt er aan wat je zelf wil, het is wel even een werkje om de printer goed in elkaar te zetten en je kan gewoon prima out of the box printen.
Als je prutsen/sleutelen leuk vind ga je vanzelf wel upgrades doen.
Ik zou vooral eerst het printen met een stock printer eens goed voor elkaar zien te krijgen.
Octopi heb ik persoonlijk altijd vreselijk onhandig gevonden, maar ben wel weer heel tevreden met klipper.
Ik heb op lineaire rails na zo'n beetje alles al aangepast, maar om nu te zeggen dat het resultaat ontiegelijk is verbeterd.. maar ik ben wel lekker bezig geweest
De bltouch o.i.d. is wel heel fijn, zeker met de Jyers firmware (Marlin firmware met een zeer uitgebreide configuratie voor de Ender 3 v2).
Je zou tijdelijk het bed even om kunnen draaien zodat je niet meteen de goede zijde van het bed bekrast want dat gaat nog wel eens gebeuren, dan heb je iets van 3Dlac nodig voor de hechting.
Nozzles kunnen sowieso nooit kwaad en zoals je aangeeft een rol of 2 PLA van een degelijk merk. Bij de printer krijg je matige kwaliteit PLA en maar een heel klein stukje.
Als je prutsen/sleutelen leuk vind ga je vanzelf wel upgrades doen.
Ik zou vooral eerst het printen met een stock printer eens goed voor elkaar zien te krijgen.
Octopi heb ik persoonlijk altijd vreselijk onhandig gevonden, maar ben wel weer heel tevreden met klipper.
Ik heb op lineaire rails na zo'n beetje alles al aangepast, maar om nu te zeggen dat het resultaat ontiegelijk is verbeterd.. maar ik ben wel lekker bezig geweest
De bltouch o.i.d. is wel heel fijn, zeker met de Jyers firmware (Marlin firmware met een zeer uitgebreide configuratie voor de Ender 3 v2).
Je zou tijdelijk het bed even om kunnen draaien zodat je niet meteen de goede zijde van het bed bekrast want dat gaat nog wel eens gebeuren, dan heb je iets van 3Dlac nodig voor de hechting.
Nozzles kunnen sowieso nooit kwaad en zoals je aangeeft een rol of 2 PLA van een degelijk merk. Bij de printer krijg je matige kwaliteit PLA en maar een heel klein stukje.
[ Voor 10% gewijzigd door sanscorp op 23-12-2021 19:08 ]
Volgens mij is dat een te persoonlijke vraag om "even" te beantwoorden.Denman schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:45:
Maarrrr... zijn er must have accessoires (bijvoorbeeld aanvullende nozzles?) die handig zijn om meteen mee te nemen, of eerst maar eens met de stock printer beginnen? Uiteraard ga ik wel meteen een extra rol filament mee bestellen
Mij interesseert het bijvoorbeeld helemaal niets dat die van mij lawaai maakt. Ik vind het lawaai dat hij maakt zelf erg mee vallen. Andere bezitters van een Ender 3 hebben precies de tegenovergestelde mening.
Ik wil me helemaal niet bezig houden met upgrades zoals solderen van stillere fans, alternatieve firmware installeren enz. Anderen denken daar duidelijk weer heel anders over.
Ik ben meer van het printen dan van de printer zelf
Idem voor bed leveling. Ik vind handmatig levelen geen enkel probleem nu ik weet eenmaal weet hoe dat moet. Sinds ik de veren voorzien heb van geprinte buisjes voor het recht houden van de veren onder het bed gaat het levelen aanzienlijk makkelijker en sneller. Ik hoef dus niet zoals veel anderen siliconen rubbers of stuggere veren onder mijn printbed te hebben.
Alcohol hoef ik ook niet te gebruiken sinds ik er achter ben dat het dankzij afwasmiddel en goed heet afspoelen met water en droogmaken van keukenpapier met de hechting op het bed helemaal goed komt. Anderen willen desondanks persé alcohol gebruiken.
Kortom, je stelt nogal een persoonlijke vraag. Je gaat er pas achter komen wat jouw persoonlijke must haves zijn als je die printer eenmaal in huis hebt.
[ Voor 7% gewijzigd door Uruk-Hai op 23-12-2021 21:14 ]
Dat het pla dat creality meestuurd met de printer ben ik het wel mee eens. Bij mijn ender 5 pro zat een 200gram rolletje witte pla. Daar heb ik niks fatsoenlijks mee kunnen printen. De esun pla+ die ik al zelf had print gewoon prima dus aan de printer ligt het niet. Ik ben zelf begonnen met een ender 3 pro, die ik ook nog erbij heb. Hiervoor heb ik na het opbouwen gewoon eerst wat "upgrades" geprint en later pas andere aanpassingen gedaan zoals moederbord en touch screen. Ik gebruik geen octoprint of klipper, dat komt misschien nog wel maar even een sd kaartje van de laptop in de printer zitten is een kleine moeite.
Ik heb de fout gemaakt mijn ender 5 pro af te stellen en te tunen met behulp van dat rolletje pla wat bij de printer kwam, kon het allemaal weer opnieuw doen toen ik begon te printen met de echte rollen pla en petg
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Wat is hier voor jullie de "Go-To testen" voor een nieuwe rol filament?
Ik ben nu met ABS+ aan het klooien en krijg met een andere kleur toch weer wat andere resultaten, dan maar weer calibreren
.
Maar hoe koppel je 2 mainboard aan elkaar? Kan dat omdat je klipper gebruikt?
Ik ben nu met ABS+ aan het klooien en krijg met een andere kleur toch weer wat andere resultaten, dan maar weer calibreren
DualZ kun je gebruiken als je de motoren parallel laat lopen, zo stuur ik mijn dualZ ook aan en dat werkt prima.sanscorp schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 08:55:
[...]
Twee mainboards omdat ik ze sowieso al had liggen (4.2.2 en 4.2.7) en omdat ik nu een dual Z stepper setup heb gemaakt wat dus niet gaat met 1 mainboard.
[ Voor 18% gewijzigd door TTROX op 23-12-2021 22:31 ]
Er zijn goede clones op de markt, voor de helft. En verder doorontwikkelde hotends voor hetzelfde bedrag.smitae schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:15:
Hum, nieuwe reserve hot-end compleet bij creality Is 15 euro, inclusief verzenden.
Als je luxe wilt doen, ze zijn bij von wange hun stock aan het opruimen:
https://vonwange.com/product/phaetus-dragonfly-bms-black/
Die zit nu op mijn ender. Wel met een andere mount. Geen idee of de stock past.
Verbruikt wel v6 nozzles.
Dual Z door ze beide op 1 driver te zetten gaf nog wel eens gantry alignment problemen, ze zijn niet gesynced. Dan zou je dus voor elke print een mesh moeten maken om een consequent resultaat te krijgen of de twee alsnog mechanisch verbinden.TTROX schreef op donderdag 23 december 2021 @ 22:29:
DualZ kun je gebruiken als je de motoren parallel laat lopen, zo stuur ik mijn dualZ ook aan en dat werkt prima.
Aangezien ik een mesh heb van 15x15 ben je wel even zoet.
Het printen ging wel OK maar inderdaad met Klipper kan je twee mainboards aansturen dus waarom niet voor beter gaan.
Ik kan nu een Z tilt adjust doen waarbij het verschil in hoogte via de BLtouch word gecorrigeerd en dus zeker weet dat mijn gantry op 0,0050mm (of beter) level is t.o.v. het bed en daarmee mijn mesh ook altijd klopt.
Je moet wat hebben om mee te klooien. Ik kan nu ook de temperatuur meten van de behuizing, 3 extra steppers, 2 fans, (theoretisch, moet ook de capaciteit van de voeding in de gaten houden!) 2 heaters kwijt.
Niet dat ik daar nu een nut voor heb maar wie weet.
Klipper gebruik ik niet omdat ik de SD kaart zat was, dat vond ik ook niet erg.
In eerste instantie ging ik voor een beter print resultaat en meer snelheid, beide is nog iets waar het e.e.a. aan verbeterd kan worden.
Misschien was het niet handig om zowel met Klipper als met een andere slicer in het diepe te duiken haha
Zoals ik al zei, de printer in zijn fysieke vorm is voor mij meer hobby dan het printen zelf. Ik weet al weken niet wat ik nu weer kan printen. Die hebbedingetjes boeien mij niet zo en ik heb geen hobby als wargames o.i.d.
De volgende stap word wellicht de printer zelf vergroten, 2020, 2040 en 4040 profiel kopen en basis en X en Y as uitbreiden. Daarna ooit nog lineaire rails en dan heb ik bijna 5x de waarde van de printer uitgegeven aan upgrades en probeersels over een periode van een jaar.
[ Voor 44% gewijzigd door sanscorp op 24-12-2021 06:34 ]
Nu ik mijn printer 2 dagen heb, vind ik hem naar mijn mening toch wat luid..
(aangezien de printer op mijn bureau staat, en ik niet heel de dag als die aan staat een koptelefoon op wil hebben
)
Zou hier graag andere fans op zetten, nu zie ik veel video's dat dit doormiddel van solderen te doen is.
Nou heb ik nog nooit in mijn leven gesoldeert en vroeg mij af of dit dan goed te doen is?
Iemand die toevallig in hetzelfde schuitje heeft gezeten?
Andere tips om de printer stiller te maken zonder meteen te solderen zijn natuurlijk van harte welkom!
(aangezien de printer op mijn bureau staat, en ik niet heel de dag als die aan staat een koptelefoon op wil hebben
Zou hier graag andere fans op zetten, nu zie ik veel video's dat dit doormiddel van solderen te doen is.
Nou heb ik nog nooit in mijn leven gesoldeert en vroeg mij af of dit dan goed te doen is?
Andere tips om de printer stiller te maken zonder meteen te solderen zijn natuurlijk van harte welkom!
Je kunt hem uitzetten. Dan is-ie muisstil 
Zonder gekheid, ik heb het er eens met iemand over gehad en die zei dat hij niet zijn fans maar het moederbord vervangen had om zijn printer stiller te maken. Hij heeft alleen een Ender 3 v1. Ik weet niet of er een 'stiller moederbord' voor de v2 is.
Zonder gekheid, ik heb het er eens met iemand over gehad en die zei dat hij niet zijn fans maar het moederbord vervangen had om zijn printer stiller te maken. Hij heeft alleen een Ender 3 v1. Ik weet niet of er een 'stiller moederbord' voor de v2 is.
Solderen is (na wat oefenen) goed te doen. Het gaat voornamelijk om wat draden / Buck converter.Rotinomm schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:27:
Nu ik mijn printer 2 dagen heb, vind ik hem naar mijn mening toch wat luid..
(aangezien de printer op mijn bureau staat, en ik niet heel de dag als die aan staat een koptelefoon op wil hebben)
Betreft de fans:
De fan in de voeding is gewoon 12V. Dus daarvoor kan je makkelijk een stillere fan in zetten. (Bijv een Artic). De fan van het moederbord is wel 24v. Om daar een stille fan in te zetten gebruiken ze een Buck converter (omzetten 24v naar 12v).
De fans die op je toolhead zitten zijn volgens mij ook 24v dus zelfde weg via een buck.
Als je niet wilt/kunt solderen kan je het eventueel ook het elkaar knopen met Wago lasklemmen..
@Rotinomm
Solderen is prima te doen. Enigszin fatsoenlijk gereedschap en soldeer met flux maak het wel makkelijker.
Stillere fans is wel een investering van niet alleen geld maar ook veel tijd.
Je zit namelijk met de powersupply fan, hotend fan, partcooling fan en boardfan.
Veel van de stiller opties zijn stiller om minder lucht verplaatsing wat wel problemen kan zorgen met de betrouwbaarheid van je printer.
Dit geld met name voor je hotend fan.
Het is wel een goede soldeerles dat wel.
Ik heb net mijn fans aangepast en vervolgens weer aangepast vanwege tegenvallende luchtverplaatsing.
maar goed ik had ook goedkope 12v van Amazon gescoord.
Betere opties zijn volgens mij sunon 24v fans of 12 v noctua met buckconverters.
Je hebt een v2 met silentboard toch?
Dit ook een optie om hem stiller te krijgen, de PSU fan cover.
Solderen is prima te doen. Enigszin fatsoenlijk gereedschap en soldeer met flux maak het wel makkelijker.
Stillere fans is wel een investering van niet alleen geld maar ook veel tijd.
Je zit namelijk met de powersupply fan, hotend fan, partcooling fan en boardfan.
Veel van de stiller opties zijn stiller om minder lucht verplaatsing wat wel problemen kan zorgen met de betrouwbaarheid van je printer.
Dit geld met name voor je hotend fan.
Het is wel een goede soldeerles dat wel.
Ik heb net mijn fans aangepast en vervolgens weer aangepast vanwege tegenvallende luchtverplaatsing.
maar goed ik had ook goedkope 12v van Amazon gescoord.
Betere opties zijn volgens mij sunon 24v fans of 12 v noctua met buckconverters.
Je hebt een v2 met silentboard toch?
Dit ook een optie om hem stiller te krijgen, de PSU fan cover.
@Melmer mij PSU fan is geen 12v?
Die van jou wel?:strip_exif()/f/image/OsGjxOo5m7ZZYKZhvbr5Ezj1.jpg?f=fotoalbum_large)
Sorry voor matige foto, laptop heeft blijkbaar geen geweldige frontcam
Die van jou wel?
:strip_exif()/f/image/OsGjxOo5m7ZZYKZhvbr5Ezj1.jpg?f=fotoalbum_large)
Sorry voor matige foto, laptop heeft blijkbaar geen geweldige frontcam

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.
Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.
Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie