Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11-10 23:20
Headbuddy schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:33:
Je hebt een v2 met silentboard toch?
Dit ook een optie om hem stiller te krijgen, de PSU fan cover.
yes klopt, ga dit maar eens proberen.
Deze past er gewoon onder zonder enige risers voor de voetjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-10 16:29

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Als je de V2 hebt heb je of het 4.2.2 moederbord of de 4.2.7 en die is al stil. Schijnt wel verschil te zitten in of het 12 psu fan of 24v psu fan is

Het zit dan echt in de fans zelf.

Er zijn verschillende mogelijkheden en ik zit in hetzelfde bos te zoeken naar de juiste bomen. Dit is wat ik gevonden heb.

Optie 1 is met Noctua fans wat printjes en Buck converters alles aanpassen. Dat is wel wat meer solderen want 12V 3n dus converters nodig. En vaak ook wat mounts printen omdat de fans niet 1 op 1 passen.
Wel de meest stille optie als je overal wat leest

Optie 2 is een set kopen zoals deze, dat schijnt redelijk plug & play te zijn. Wel even wachten op voorraad en de juiste psu fan selecteren.

Optie 3 is fans zoeken uit Deze how to, maar daar ben ik nog niet helemaal uit hoe deze makkelijk in NL te bestellen en wat er verder voor nodig is qua extra zaken zoals solderen en of mounts printen, staan wel overal opties voor 24v fans tussen.

Ik ben nog volop in twijfel wat te doen, maar ben wat terughoudend over de 12v opties met converter.

[ Voor 3% gewijzigd door Rubman op 24-12-2021 12:54 ]

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 11:38
@Headbuddy Ja is 12v. Ender3v2 hier.

Ik heb trouwens Artic F9 Silents gekocht voor voeding/moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-10 14:16
Inmiddels is het gelukt om mijn firmware te flashes met Marlin en heb ik een 3D Touch geïnstalleerd.

Helaas gaat de configuratie nog niet helemaal goed. Ik heb de config van de Github van Marlin gebruikt, specifiek voor de Ender 3. Volgens mij zit er iets verkeerd in de marge van het bed, maar ik kom er niet helemaal achter wat het is. Iemand een tip waar ik naar moet zoeken?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door peligro2k op 24-12-2021 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headbuddy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-09 11:26

Headbuddy

Surrealist

@Rotinomm Sorry ik weet niet of dit past bij de v2 omdat je PSU onder je bed zit.
Was ik even vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-10 12:59

TTROX

Christian N

sanscorp schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 06:19:
[...]

Dual Z door ze beide op 1 driver te zetten gaf nog wel eens gantry alignment problemen, ze zijn niet gesynced. Dan zou je dus voor elke print een mesh moeten maken om een consequent resultaat te krijgen of de twee alsnog mechanisch verbinden.
Aangezien ik een mesh heb van 15x15 ben je wel even zoet.
Ik gebruik UBL, dus voor elke print doe ik een "3-point level", dat gaat een stuk sneller dan de 15x15 (die ik zelf ook eerst had. Nu overgestapt op 10x10 om die eens te proberen.
Daarbij heb ik een mechanische aanslag aan de bovenzijde van het frame waar hij de steppers synct voor elke print of UBL Bed level actie.
Tot nu toe gaat dat perfect en bevalt mij goed.
Prima alternatief als je geen 2 steppers apart kunt aansturen.
Het printen ging wel OK maar inderdaad met Klipper kan je twee mainboards aansturen dus waarom niet voor beter gaan.

Ik kan nu een Z tilt adjust doen waarbij het verschil in hoogte via de BLtouch word gecorrigeerd en dus zeker weet dat mijn gantry op 0,0050mm (of beter) level is t.o.v. het bed en daarmee mijn mesh ook altijd klopt.

Je moet wat hebben om mee te klooien. Ik kan nu ook de temperatuur meten van de behuizing, 3 extra steppers, 2 fans, (theoretisch, moet ook de capaciteit van de voeding in de gaten houden!) 2 heaters kwijt.

Niet dat ik daar nu een nut voor heb maar wie weet.
Misschien vind je een IDEX wat, kun je mooi 2 hotends gebruiken :P
Klipper gebruik ik niet omdat ik de SD kaart zat was, dat vond ik ook niet erg.
In eerste instantie ging ik voor een beter print resultaat en meer snelheid, beide is nog iets waar het e.e.a. aan verbeterd kan worden.

Misschien was het niet handig om zowel met Klipper als met een andere slicer in het diepe te duiken haha
Wat slikt Klipper allemaal, toch ook gewoon GCode wat voor marlin is gesliced?
Maakt het voor Klipper uit welke slicer je gebruikt?
Zoals ik al zei, de printer in zijn fysieke vorm is voor mij meer hobby dan het printen zelf. Ik weet al weken niet wat ik nu weer kan printen. Die hebbedingetjes boeien mij niet zo en ik heb geen hobby als wargames o.i.d.
Same here, de 3d printer en het printen zelf is de hobby.
De volgende stap word wellicht de printer zelf vergroten, 2020, 2040 en 4040 profiel kopen en basis en X en Y as uitbreiden. Daarna ooit nog lineaire rails en dan heb ik bijna 5x de waarde van de printer uitgegeven aan upgrades en probeersels over een periode van een jaar.
Zulke grote dingen print ik zelf eigenlijk niet/amper, wat dat betreft vind ik dit formaat best fijn eigenlijk.
Ik heb al 3 lineaire rails klaarliggen voor de X en Y of Z, daar ben ik nog niet over uit.
Waarschijnlijk volgt de Y of Z dan snel met nog 2 rails :P .

Daarbij wil ik de nieuwe Stealthburner en M4 Extruder proberen van Voron, die maken wel mooi/leuk spul.
Die V0 en Switchwire lijkt mij ook wel wat :9

Enschede | 6720wp JinkoSolar 16x420 Z 47°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Rubman schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:47:
Als je de V2 hebt heb je of het 4.2.2 moederbord of de 4.2.7 en die is al stil. Schijnt wel verschil te zitten in of het 12 psu fan of 24v psu fan is
Een Ender3 V2 met V4.2.2. moederbord heeft silent stepper drivers(TMC2208)
Tegenwoordig wordt de Ender 3 en de Ender 3 Pro ook uitgebracht met een V4.2.2 maar deze heeft non-silent stepper drivers (HR4988)

Er zijn dus meerdere V4.2.2 moederborden...
Thanks Creality!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Melmer schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:50:
@Headbuddy Ja is 12v. Ender3v2 hier.

Ik heb trouwens Artic F9 Silents gekocht voor voeding/moederbord.
Arctic F8 Silents hier met deze 2 mods https://www.thingiverse.com/thing:4612023 + https://www.thingiverse.com/thing:4601320.

Je hebt wel hogere pootjes nodig voor de machine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-10 07:31
Je kunt gewoon je eigen slicer blijven gebruiken maar ik ben over van Cura op SuperSlicer waarbij je toevallig ook Klipper kunt selecteren.

De software start vooral sneller op en schijnt iets mooier te printen maar dat heb ik niet ondervonden.

Er zal vast nog heel veel mogelijk zijn maar het moet wel betaalbaar blijven en daar ga ik nu al snel voorbij haha

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Deze week beetje zitten stoeien. Wilde de Pi aan de Ender 5 hangen. Maar niet onder de display. Dat is onhandig, want wil wat extra sensoren er aan gaan hangen. Dus wil makkelijk bij de GPIO kunnen.

Moet nog iets bedenken voor de kabeltjes etc. Maar hele verbetering, Pi lag sinds paar weken los naast de printer. Dat was niet heel netjes.

Paar actie foto’s.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPXWbV8TrvjaZZf01Q6z4BFIIjw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gFAVliI3Z6zwg7U1Gnhz1zWD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3UorEgVEyb0hMBsjnmQ80rMX4jU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UqJ1Gso5h5pSl9MBUzASzx5P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSHB6snkLora_9vogc4-edr5Knk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gH2Js3S3VjT9QcuWrBDVVrVR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:35

sjirafje

No inspirational quotes here

Onbegrijpelijk dat je niet iets geprint hebt voor je Pi :+

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sjirafje schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:18:
Onbegrijpelijk dat je niet iets geprint hebt voor je Pi :+
Ja…… ik weet het… 😉

Enige excuus, ik had geen zin in iets uittekenen. En er is niets wat kant-en-klaar is wat voor mij ging werken.
Wil nog wel iets maken voor de wat schakelaars en sensoren. Maar ben te druk met modelbouw tekeningen en printen.

Net begonnen met de 4de LCT-Mk4 printen. 2 stuks al aan elkaar gelijmd en afgewerkt met putty.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1e0fSi7A6uTBfc0w___SDXYCUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1gUtIJk59vYoBiACP0yrrOx2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-10 11:29

Rincewind

Take me in your arms tonight

Ik wil met input shaping (Klipper-optie) in de weer gaan op mijn Ender 3 Pro. Dus een ADXL345 ligt hier naast mij te wachten om geïnstalleerd te worden. Ik heb dus een Trianglelabs DDE en heeft iemand tips om deze accellerometer te installeren? Is input shaping een eenmalige configuratie en kan de ADXL er dan weer of of moet dat ding er altijd op zitten?

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

sanscorp schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:38:
Ik heb de laatste tijd niet zo veel te printen dus dat ding ligt vaker uit elkaar.. soms verdrink je ook in de hoeveelheid beschikbare modellen.

Misschien eens een "Vandaag heb ik dit geprint" topic starten voor inspiratie?
Of kijk eens in dit topic [3D Printen] Deel je nuttige/functionele prints

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanscorp
De accelorometer kan er na kalibratie weer van af. Ik heb hem gewoon op een ongebruikt montage gat op de toolhead geschroeft en daarna met wat tape (tegen kortsluiting) en een klem op het bed vast gezet.

Als je iets aanpast moet je de kalibratie opnieuw doen, hoewel de afwijking bij mij met bijv. een normale stepper naar pancake stepper een zeer marginaal verschil opleverde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:21

mphilipp

Romanes eunt domus

peligro2k schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:58:
Inmiddels is het gelukt om mijn firmware te flashes met Marlin en heb ik een 3D Touch geïnstalleerd.

Helaas gaat de configuratie nog niet helemaal goed. Ik heb de config van de Github van Marlin gebruikt, specifiek voor de Ender 3. Volgens mij zit er iets verkeerd in de marge van het bed, maar ik kom er niet helemaal achter wat het is. Iemand een tip waar ik naar moet zoeken?
Ik had dat ook. Als je een home all hebt uitgevoerd (inclusief dat gerommel), moet je de toolhead naar 0,0 sturen (via het menu) en dan steeds verder naar achteren gaan, tot ie weer begint te rommelen. Dan kun je de uiterste Y positie op de display uitlezen. Als je dan vervolgens in de firmware source dit stuk opzoekt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
// The size of the printable area
#define X_BED_SIZE 220
#define Y_BED_SIZE 225

// Travel limits (mm) after homing, corresponding to endstop positions.
#define X_MIN_POS 0
#define Y_MIN_POS -20
#define Z_MIN_POS 0
#define X_MAX_POS X_BED_SIZE
#define Y_MAX_POS Y_BED_SIZE
#define Z_MAX_POS 250

Daar kun je de limieten eventueel bijstellen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

sanscorp schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:23:
De accelorometer kan er na kalibratie weer van af. Ik heb hem gewoon op een ongebruikt montage gat op de toolhead geschroeft en daarna met wat tape (tegen kortsluiting) en een klem op het bed vast gezet.
Ik was in eerste instantie in de veronderstelling dat die adxl er altijd op moest blijven maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Dus 2 mounts geprint: eentje voor de toolhead en eentje voor het bed. Vandaag de boel aansluiten en meten maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Succes, de boel stond hier aardig te rammelen (vanwege los zittende V slot inserts, een vreemde gewaarwording haha.)

En als je het interessant vind moet je de PNG's via bijv. WinSCP veilig stellen want die komen in een TMP folder en zijn al snel weg.
Je doet er daarna nooit meer wat mee maar ja, grafiekjes he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

sanscorp schreef op maandag 27 december 2021 @ 09:57:
Succes, de boel stond hier aardig te rammelen (vanwege los zittende V slot inserts, een vreemde gewaarwording haha)
Waar zitten die? Dan weet ik waar ik op moet letten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Dat zijn afdekkapjes welke ik geprint heb om het profiel af te dichten. Niets spannends dus.

Maar de hele printer gaat best tekeer dus het kan geen kwaad om het e.e.a. te checken (schroeven) na de kalibratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digibazz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-05 11:01
Rotinomm schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:40:
[...]

yes klopt, ga dit maar eens proberen.
Deze past er gewoon onder zonder enige risers voor de voetjes?
als je een v2 hebt kan je de voeding gewoon een 12 v fan doen

op moederbord heb ik zelf een 12v fan gedaan want die had ik nog liggen 90mm met deze buckconverter dan hoef je niet te solderen of een multimeter te hebben https://www.amazon.nl/gp/...tle_o08_s00?ie=UTF8&psc=1

en had op de hotend uiteindelijk deze gezet https://www.amazon.nl/gp/...tle_o07_s00?ie=UTF8&psc=1
en deze cover gebruikt https://www.thingiverse.com/thing:4773218

had ook een 40x20 noctua besteld misschien dat ik ze later nog wissel maar dit is al een hele verbetering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
sugarlevi01 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 02:07:
[...]

Er zijn goede clones op de markt, voor de helft. En verder doorontwikkelde hotends voor hetzelfde bedrag.

Als je luxe wilt doen, ze zijn bij von wange hun stock aan het opruimen:
https://vonwange.com/product/phaetus-dragonfly-bms-black/

Die zit nu op mijn ender. Wel met een andere mount. Geen idee of de stock past.
Verbruikt wel v6 nozzles.
Of zoek op ali naar Mellow hotend. Die maken hele goede hotends.

[ Voor 13% gewijzigd door jhead22 op 27-12-2021 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Wie heeft hier Klipper op de Ender geïnstalleerd en is aan de slag gegaan met een ADXL345 om de printkwaliteit te verbeteren? Ik heb alles conform de instructies geïnstalleerd en ben nu begonnen aan het kalibratie-proces maar krijg een foutmelding:
Invalid adxl345 id (got 0 vs e5). This is generally indicative of connection problems (e.g. faulty wiring) or a faulty adxl345 chip
Ik kan de flatcable doormeten of een nieuwe maken maar hoe controleer ik de ADXL345? Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-10 23:32

Hoogie2004

Whohooooo

Rincewind schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:09:
Wie heeft hier Klipper op de Ender geïnstalleerd en is aan de slag gegaan met een ADXL345 om de printkwaliteit te verbeteren? Ik heb alles conform de instructies geïnstalleerd en ben nu begonnen aan het kalibratie-proces maar krijg een foutmelding:

[...]

Ik kan de flatcable doormeten of een nieuwe maken maar hoe controleer ik de ADXL345? Iemand tips?
Ik moet het nog installeren en configureren. Dus ik kan je niet helpen denk ik.

Enige dat ik kan verzinnen is dat je hem niet via SPI hebt aangesloten misschien? De standaard handleiding van de ADXL gebruikt I2C, en dat is schijnbaar niet goed genoeg voor deze toepassing.

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Ik heb dit schema gebruikt en nog wel even geverifieerd met een extern schema van de RPI:
https://www.klipper3d.org/Measuring_Resonances.html

Met "MEASURE_AXES_NOISE" moet je in ieder geval al resultaat zien.

Het lijkt er vooral op dat je de bedrading niet juist hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door sanscorp op 29-12-2021 03:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:23
Ik heb even een vraag aan de experts hier.

Na mijn eerdere post hier heb ik sinds afgelopen weekend een Ender 3 V2 gekocht en in gebruik. Ik heb er nu al lol mee :)
Een BLTouch staat in bestelling, komt waarschijnlijk einde week binnen. Ik had mijn Raspberry Pi Model B ook opgezocht om Octoprint te kunnen draaien, maar lees her en der toch dat het aangeraden wordt om minimaal een 3, of op z'n minst een 2 te gebruiken. Ze zijn momenteel alleen erg slecht leverbaar zie ik... dus dat komt nog.

Installatie ging eigenlijk prima, al heb ik er wel een YT filmpje naast gehouden want de handleiding was wel erg summier. Daarna bed geleveled en een testprint gedraaid. Daarmee was ik eigenlijk best tevreden! Ik ben geen kenner maar volgens mij ziet het blokje er best strak uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_5V-M0aL1ZlawApyYI4b68tYLQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i5TlZmgHjb0n5HkNqjBtSOf4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XQLuEc1OTXnb_t_uUZY4TAtdKE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cFLUAp1dFLhwzJX0H5cHXFSq.jpg?f=fotoalbum_tile

Maar goed, dat is natuurlijk een klein object in het midden van het bed dus misschien niet representatief. Daarna heb ik nog een clip geprint om een zak af te sluiten (ging ook prima).

Toch is er iets niet in de haak denk ik, want toen ik daarna een Spyrograaf probeerde printen voor de kinderen ging het fout. Zie onderstaande foto's. Eerst ging het bij de eerste laag al fout, bij de tandwielen begon hij te smeren of vergat hij wat. Google leerde mij dat het handig is om bij bij de slicer settings (ik gebruik Ultimaker Cura) de initial layer print en travel speed te verlagen en dat heb ik dan ook gedaan. Ik heb het bed ook even schoongemaakt. Daarna ging het beter, en de "mal" lijkt best mooi en strak, maar vreemd genoeg gaat het nu bij de inwendige tandwielen fout, sommige gaatjes worden volgesmeerd, terwijl anderen weer prima zijn? En een paar tanden zijn ook maar half/niet zo dik geprint (niet goed zichtbaar op de foto).

Is dit een instelling? Toch bed level wat niet goed is? Temperatuur (ik print op 200 graden, bed 50 a 60 graden)?

En hoe vaak moet je een bed levelen? Want ik merk na elke print wel lichte verschillen, of heeft dat dan met assemblage of een niet egaal oppervlakte te maken waar het apparaat op staat?

Een hoop vragen van deze 3D print n00b, maar vind het tot nu toe wel leuk om er mee aan te klooien :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0UGA5WCR4dhJ13Y779jwnqwlyk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uIWBH39a5ZDh1X8dMoD07FW2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AuillO-AY1mxC0IkFizkGFquB6g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pucmHqaVVMXrGfmTkb9pq36i.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjXSnxrbCagKuOXPKv2khFJbWp8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hULOew4WpyfAez0ImNKX6a4L.jpg?f=fotoalbum_tile

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 11:38
@Denman het blokje ziet er inderdaad aardig uit voor een eerste print. (Kan nog iets strakker).

Betreft je andere print: je hebt te weinig ‘layer squash’. Met andere woorden: bed staat nog te lag t.o.v. je nozzle. Er zitten gaps tussen de lijnen. Even zoeken naar first layer problems.

Je kan het waarschijnlijk oplossen door het bed level of je z-offset aan te passen.

[ Voor 9% gewijzigd door Melmer op 29-12-2021 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Voor PLA hoeft de temperatuur niet zo hoog, 40 graden is ook voldoende.

Verder inderdaad wat hierboven genoemd is, de ruimte tussen de nozzle en het bed is te groot.

Bed levelen ben je het langst mee bezig, denk maar niet dat je dat in 5 minuten gefixed hebt, ga dan nog maar eens 20 minuten langer door :)

Probeer de veren ook zo strak mogelijk te houden, zo is het verloop minder en kan je heel lang af zonder levelen.

Een voelermaat is sterk aan te raden t.o.v. een stukje papier, veel meer gevoel en je weet dat de maat klopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 10-10 17:57
Alleen hebben de meesten wel een papiertje in huis, maar geen voelermaat.

Je veren upgraden is ook aan te raden, of de vullingen printen die hier ook al een paar keer in het topic voorbij zijn gekomen, daar wordt eea stabieler van.

Andere gratis upgrade is andere firmware flashen, geeft ook meer mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niks mis met je eerste prints :-)

Je bed staat net niet goed. Nozzle moet iets dichter op het bed zoals aangegeven. Papier trucje werkt normaal gesproken wel goed. Maar moet je ook wat gevoel bij krijgen. In de meeste gevallen hoef je echt niet voor elk print een bedlevel te doen. Gewoon ff opletten , je zit heel snel of de eerste layer netjes genoeg is.

In elk geval moeten de lijnen in je eerste laag aansluiten aan elkaar. Er zit nu net wat teveel ruim te tussen.

Ik print PLA altijd op 200/50 en dat bevalt goed, maar zal ook een beetje aan je PLA liggen wat het beste past.

Have fun 🥳

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Hoogie2004 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 18:08:
[...]
Enige dat ik kan verzinnen is dat je hem niet via SPI hebt aangesloten misschien? De standaard handleiding van de ADXL gebruikt I2C, en dat is schijnbaar niet goed genoeg voor deze toepassing.
Nope. Ik heb de ADXL gekoppeld aan de GPIO-pins op de RPi en in raspi-config de SPI aangezet dus dat is goed geconfigureerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

sanscorp schreef op woensdag 29 december 2021 @ 03:36:
Ik heb dit schema gebruikt en nog wel even geverifieerd met een extern schema van de RPI:
https://www.klipper3d.org/Measuring_Resonances.html

Met "MEASURE_AXES_NOISE" moet je in ieder geval al resultaat zien.

Het lijkt er vooral op dat je de bedrading niet juist hebt.
Ik heb dezelfde instructies gevolgd inclusief het toevoegen van de RPi als secondary MCU. Ik vermoed ook dat ik ergens een kabel verkeerd heb dus ga daar als eerste even naar kijken. Ik heb nog een setje DuPont-kabels liggen die ik even kan koppelen.

Update: Na het doormeten van de kabels was er eentje bij die blijkbaar niet goed was... Had ik ook al eerder kunnen doen bedenk ik me net... 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Rincewind op 29-12-2021 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
sanscorp schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:00:
Bed levelen ben je het langst mee bezig, denk maar niet dat je dat in 5 minuten gefixed hebt, ga dan nog maar eens 20 minuten langer door :)
Dit vind ik te overdreven voor woorden. Als je er eenmaal aardigheid in hebt ben je in een minuut klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digibazz
voor degene die octoprint draaien ik heb nog een oude pi 2b en een wifi stick liggen heeft iemand daar ervaring mee of is dat te oud om daar fatsoenlijk octoprint op te draaien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Uruk-Hai schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:54:
[...]

Dit vind ik te overdreven voor woorden. Als je er eenmaal aardigheid in hebt ben je in een minuut klaar.
Niet als je net begint en een minuut red ik ook niet hoor. Maar goed mijn standaard ligt misschien te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

sanscorp schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:32:
[...]

Niet als je net begint en een minuut red ik ook niet hoor. Maar goed mijn standaard ligt misschien te hoog.
In klipper met een bltouch, draai je simpelweg een commando dat je vertelt hoeveel je elke schroef moet draaien. Simpeler wordt het niet.

Die bltouch is mijn beste upgrade geweest by far.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Ook dan beïnvloed het verstellen van 1 schroef de rest, om alles op 0 te krijgen ben je wel ff bezig.
Of laat ik het anders stellen, was ik wel even mee bezig, schijnbaar ben ik wat traag :)

[ Voor 30% gewijzigd door sanscorp op 29-12-2021 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-10 09:31
kan iemand me een klein beetje opweg helpen met de firmware upgrade voor de ender 3 v2?
alle online guides zijn een jaar oud.

Wat me vooral opvalt is dat men aanraad eerst de lcd firmware te upgraden.
Maar als ik op de website kijk, merk ik op dat deze hetzelfde is als voor de normale ender 3, en die heeft toch echt een ander lcd display

08 Mar, 2021
Ender-3 Series Touchscreen firmware(Excect Ender-3Max).zip

https://www.creality.com/download

ik neem aan dat ik dan deze folder nodig heb voor de firmware zelf?
"Marlin2.0.1 original firmware"

Ik ga ook nog een bltouch aanschaffen, maar wat betekend dan 'with/non adapter board firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Zou gaan voor de Jyers firmware.
Heb deze video gekeken: YouTube: JyersUI: AWESOME FIRMWARE for Ender-3 V2! Easy Install, New Features!

Eerst de printer zelf geupdate, daarna het display, maar volgens mij maakt de volgorde niet uit.

Zonder BLtouch is de enige keuze die je moet maken of je evt handmatige leveling wil of niet, daarmee kan je een soort handmatige leveling doen op meerdere punten.

En goed checken of je 4.2.2 of 4.2.7 bord gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:24
Persoonlijk ben ik helemaal blij met de Jyers software, alleen wilde m'n V2 op geen enkele manier de scherm update slikken... Ah well, dan niet :D

Heb wel een andere vraag; anderen ook issues met dat printen bij koudere kamers significant meer problemen veroorzaakt? Ongetwijfeld logisch, maar toch iets wat ik me de afgelopen paar weken realiseerde en ervaren heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-09 13:11
MC Taz Man schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:29:
Persoonlijk ben ik helemaal blij met de Jyers software, alleen wilde m'n V2 op geen enkele manier de scherm update slikken... Ah well, dan niet :D

Heb wel een andere vraag; anderen ook issues met dat printen bij koudere kamers significant meer problemen veroorzaakt? Ongetwijfeld logisch, maar toch iets wat ik me de afgelopen paar weken realiseerde en ervaren heb..
Jyers gebruik ik al sinds de release van Jyers top firmware.

Printer in een koude ruimte had ik ook problemen mee het was in mijn hobby kamer 10 graden en dan laat er wel eens een print los van de kou

3900 WP O / 4100 WP W | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
MC Taz Man schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:29:

hmm.... ik merkt wel sinds ik de printer op zolder heb gezet veel warpings issues (onderste laag trekt krom naar boven).
nou print ik pas net een paar dagen, maar het zou inderdaad daar door kunnen komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:07:
Zou gaan voor de Jyers firmware.
Heb deze video gekeken: YouTube: JyersUI: AWESOME FIRMWARE for Ender-3 V2! Easy Install, New Features!

Eerst de printer zelf geupdate, daarna het display, maar volgens mij maakt de volgorde niet uit.

Zonder BLtouch is de enige keuze die je moet maken of je evt handmatige leveling wil of niet, daarmee kan je een soort handmatige leveling doen op meerdere punten.

En goed checken of je 4.2.2 of 4.2.7 bord gebruikt.
tnx!
hij is net nieuw dus ik verwacht 4.2.7? ik ga voor de zekerheid kijken.

Is dit voor een n00b ook nog geschikt? ik slice ook nog met de software van creality.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
sharkzor schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:30:
[...]

tnx!
hij is net nieuw dus ik verwacht 4.2.7? ik ga voor de zekerheid kijken.

Is dit voor een n00b ook nog geschikt? ik slice ook nog met de software van creality.
altijd kijken je weet nooit of je 4.2.2 of 4.2.7 hebt.

dus even de onderkant open schroeven 3 schroefjes volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Kocht mijne eind november, daar zat 4.2.2 in, dus zeker even kijken. En ja, ook voor een n00b, ik had het ding 2 dagen toen ik Jyers erop zette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
Ja het is verslavend HAHA.

Ik heb de nodige updates uit gevoerd voor mijn ender 3 V2 die ik nu een jaar heb, en ben op zoek naar een 2 de printer, maar ja welke ?

zag de laatste maanden wel een paar leuke aanbiedingen voor bij komen

Creality CR-200B voor €220
Creality 3D CR-10S Pro V2 voor €369

Maar wil ook wel weer een stapje verder ik zag dat de Ender 3 S1 ook was gereleased en die lijkt me ook wel nice.

Wie o wie komt er met goed advies :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:47
Mooi dat jij die vraag stelt, ben een beetje met dezelfde vraag bij maar dan voor een eerste printer.
Dit zal voor klusjes in huis beginnen en wil er een zakcentje mee verdienen voor mijn eenmanszaakje.

Aangezien de S1 het meest recent is en voor een leek de upgrades voor vorige modellen al meteen te hebben lijkt dit een goede instapper (of 2e printer ;) ).

Hoe zit het met een vorm van kwaliteitscontrole als je van een (bekende) aanbieder in NL koopt? Is die volledig afwezig of wordt er wel degelijk gekeken naar hoe de boel daar aan komt voordat ze hem verder doorsturen?
Volgens een review tussen verschillende ranges apparaten laat vooral de kwaliteitscontrole in het segment waar we het nu over hebben te wensen over.

[ Voor 37% gewijzigd door Schuey op 29-12-2021 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC Taz Man
Schuey schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:49:
Mooi dat jij die vraag stelt, ben een beetje met dezelfde vraag bij maar dan voor een eerste printer.
Dit zal voor klusjes in huis beginnen en wil er een zakcentje mee verdienen voor mijn eenmanszaakje.

Aangezien de S1 het meest recent is en voor een leek de upgrades voor vorige modellen al meteen te hebben lijkt dit een goede instapper (of 2e printer ;) ).

Hoe zit het met een vorm van kwaliteitscontrole als je van een (bekende) aanbieder in NL koopt? Is die volledig afwezig of wordt er wel degelijk gekeken naar hoe de boel daar aan komt voordat ze hem verder doorsturen?
Volgens een review tussen verschillende ranges apparaten laat vooral de kwaliteitscontrole in het segment waar we het nu over hebben te wensen over.
Ik ben bang dat de meeste NL verkopers simpelweg dozenschuivers zijn. De kwaliteitscontrole zal daar helaas achterwege blijven. De QC van Creality is... Uhm... Aanwezig? Wat ik zo in reviews op YT zie iig, en dat zijn de hand gekozen modellen...

Aan de andere kant, je krijgt ook waar je voor betaald ;).

NB: gebruik zelf een tweedehandse 3 v2, 0 kwaliteitscontrole bij aanschaf :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Je krijgt wel garantie binnen Nederland. Kan je lekker je hele printer uit elkaar trekken en opsturen als er wat mis is ;-)

(al schijnt de S1 minder onderdelen te hebben om zelf in elkaar te zetten)

Zou ook bedenken of deze printer aansluit bij hetgeen je wil printen. Hier was het gewoon een impulsaankoop en zit nu gekke dingen van Thingiverse te trekken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

digibazz schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:06:
voor degene die octoprint draaien ik heb nog een oude pi 2b en een wifi stick liggen heeft iemand daar ervaring mee of is dat te oud om daar fatsoenlijk octoprint op te draaien ?
Je zou er mee kunnen beginnen. De interface kan wat langzaam reageren en ik zou er geen webcam voor een timelapse aan koppelen. Maar als je het nu al hebt liggen dan gewoon proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digibazz
Rincewind schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:35:
[...]
Je zou er mee kunnen beginnen. De interface kan wat langzaam reageren en ik zou er geen webcam voor een timelapse aan koppelen. Maar als je het nu al hebt liggen dan gewoon proberen.
Vandaag cr touch er op gezet en heb octo op die pi 2b gezet en zo te zien draait dat best aardig.
Nog even wat testen en misschien zet ik hem dan via een buckconverter aan de voeding van de ender.
(kan toch wel fijn zijn als je hem dan via een smartplug kan laten uitschakelen na een print XD)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Hier ook net een cr touch erop gezet :p

Alleen zat de camera mount in de weg... gaf best wat herrie bij het homen... duurde even voor ik door had wat er aan de hand was.

Nu maar een nieuwe mount zoeken die wel kan samen met de cr touch... gedoe :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digibazz
geeft je weer wat te printen :D

Ik zit ook nog op https://www.amazon.nl/gp/...tle_o02_s00?ie=UTF8&psc=1 te wachten...... was ook een beetje een impuls aankoop dacht voor het geld kan je dat haast niet laten :D

Die printer is net een oude brommer/scooter je kan er aan blijven sleutelen

• MC Taz Man
KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:17:
Je krijgt wel garantie binnen Nederland. Kan je lekker je hele printer uit elkaar trekken en opsturen als er wat mis is ;-)

(al schijnt de S1 minder onderdelen te hebben om zelf in elkaar te zetten)

Zou ook bedenken of deze printer aansluit bij hetgeen je wil printen. Hier was het gewoon een impulsaankoop en zit nu gekke dingen van Thingiverse te trekken..
Ja, je hebt garantie. Da's het voordeel. Of het de moeite waard is bij een Ender 3 printer, vraag ik me af. Deze printers staan er volgens mij niet om bekend dat ze een kant en klaar oplossing zijn, maar een goedkoop instapmodel waar klussen zo goed als gegarandeerd is.

Maw; weet wat je koopt. Ik ben met open ogen in het avontuur van Ender 3 gestapt en heb idd al een hoop moeten klussen. Maar goed, was verwacht :D. Al lang blij dat met de BL Touch het hele levellen verleden tijd is _/-\o_

• Rincewind

Rincewind

digibazz schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:51:
[...]Vandaag cr touch er op gezet en heb octo op die pi 2b gezet en zo te zien draait dat best aardig.
Nog even wat testen en misschien zet ik hem dan via een buckconverter aan de voeding van de ender.
(kan toch wel fijn zijn als je hem dan via een smartplug kan laten uitschakelen na een print XD)
Top! Alleen octoprint of heb je ook gekozen voor de combi octoprint/Klipper? Ik wil ook een smartplug koppelen aan mijn printer zodat hij uitgaat als de print afgerond is maar moet daar nog even induiken hoe dat moet. Iemand ervaring hiermee?

• digibazz
Rincewind schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:06:
[...]
Top! Alleen octoprint of heb je ook gekozen voor de combi octoprint/Klipper? Ik wil ook een smartplug koppelen aan mijn printer zodat hij uitgaat als de print afgerond is maar moet daar nog even induiken hoe dat moet. Iemand ervaring hiermee?
Ben daar nog niet helemaal uit het is voor mij ook allemaal nieuw maar denk dat ik het wel wil proberen als die pi 2b dat nog goed aan kan.

• sanscorp
Klipper draait prima op een 2b, en octo heb je niet perse nodig dan. Hoe het met beide draait weet ik niet, ik vond octopi al veel te langzaam op een 2b

• digibazz
Moet het nog allemaal even goed bekijken tot nu draait het wel oke op een snel micro sd kaartje ( maar geen webcam er ook op ) .

Is klipper de moeite waard ?
Heb er nog wel een standaard hotend op zitten dus weet niet of daar veel snelheidswinst mee te behalen is.

• sanscorp
Klipper heeft een redelijke leercurve maar ik ben er tevreden over, ook omdat ik dus 2 mainboards gekoppeld heb.

Je hebt veel meer mogelijkheden met klipper. In eerste instantie ging ik voor meer snelheid maar de direct drive is echt een showstopper merk ik al.

Toen ben ik maar door gaan borduren op dual Z steppers, z tilt adjust, pressure advance en de resonantie meten met de ADXL345.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

sanscorp schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:00:
Klipper draait prima op een 2b, en octo heb je niet perse nodig dan.
Dat vind ik nou zo vaag aan Klipper. Op een of andere manier is het uitgangspunt een Pi met OctoPi. Waarom weet ik niet, maar ik kan nergens vinden hoe je Klipper installeert zonder Octoprint. En ik gebruik het niet, dus eigenlijk kan het weg.
Is het niet zo dat Klipper eea van Octoprint gebruikt?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• sanscorp
De installatie van Klipper op een RPI staat meermaals op het net beschreven. Er is zelfs een complete image beschikbaar en ik was met 10 minuten up and running.

De config daarna is wel even zoeken soms, maar met welke nieuwe software moet je niet zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

mphilipp schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:44:
[...]

Dat vind ik nou zo vaag aan Klipper. Op een of andere manier is het uitgangspunt een Pi met OctoPi. Waarom weet ik niet, maar ik kan nergens vinden hoe je Klipper installeert zonder Octoprint. En ik gebruik het niet, dus eigenlijk kan het weg.
Is het niet zo dat Klipper eea van Octoprint gebruikt?
Ik gebruik Fluiddpi met klipper.
https://docs.fluidd.xyz/installation/Fluiddpi

Ik heb een tijd octoprint met marlin gedraaid, maar klipper en fluidd werkt zoveel beter (en sneller) voor mij persoonlijk, het is dag en nacht. Als je heel erg vertrouwd bent met bepaalde octoprint plugins, of ze echt nodig hebt, dan mis je vast iets met Fluidd, maar ik hoef geen octoprint meer.

• digibazz
Hoogie2004 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:49:
[...]

Ik heb een tijd octoprint met marlin gedraaid, maar klipper en fluidd werkt zoveel beter (en sneller) voor mij persoonlijk, het is dag en nacht. Als je heel erg vertrouwd bent met bepaalde octoprint plugins, of ze echt nodig hebt, dan mis je vast iets met Fluidd, maar ik hoef geen octoprint meer.
ender 3 of 3 v2 ? twijfel erg :D .... naja eerst maar deze print van bijna 2 dagen afwachten voor ik een raspberry huisje kan maken en dan gaan we even testen

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik gebruik al een tijdje Klipper, maar mijn punt was nu juist dat ik (tot nu dan) geen install guide kon vinden die niet uitging van Octoprint:
These instructions assume the software will run on a Raspberry Pi computer in conjunction with OctoPrint. It is recommended that a Raspberry Pi 2, 3, or 4 computer be used as the host machine (see the FAQ for other machines).
Bron: installatie instructie Klipper site

Maar dan moet ik een keer kijken naar FluiddPi.

Ik mis wel de plugins van Octoprint. Er was één superhandige en dat was een die je de mogelijkheid gaf om een stukje van de buildplate aan te geven die genegeerd moet worden. Dus als je bv de plate vol hebt liggen met 10 kleine dingetjes en ééntje gaat fout (laat los bv), kun je een rondje of vierkantje om dat gebied tekenen en dan print ie daar niets meer. Erg handig. Niet dat ik het elke dag nodig heb (gelukkig), maar het kan wel een keer een hoop onnodige spaghetti schelen.

[edit]
Via KIAUH heb ik gewoon OctoPrint kunnen verwijderen. Ik zal er wel niets van merken, want mijn Pi 3B kon alles moeiteloos aan.

[ Voor 5% gewijzigd door mphilipp op 30-12-2021 18:49 ]

Hoogie2004 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:49:
[...]

Ik had in het verleden steeds last van onverwachte resets met Octoprint. Om die reden print ik tegenwoordig weer “gewoon” via de SD-card en een development build van Marlin op mijn Ender 5.

Ik vond Octoprint opzich wel handig, want copy/paste van print files is toch echt wel handiger dan de SD-card. Ook aansturen van de printer, etc, erg handig. Maar ik durf het niet meer te proberen, elke keer na paar uren printen een reset is niet heel erg cool. Heb niet kunnen achterhalen waarom ik last heb van de resets. Nieuw main-board, diverse USB-kabels geprobeerd, andere USB-port, afplakken/niet afplakken power, etc. Dedicated systeem, zowel een Pi 4 als ook een normale NUC, steeds zelfde probleem.
Enige wat ik kan bedenken dat ik ergens last van statische elec opbouw en dat ik het zou kunnen oplossen door ook de Pi te voeden vanuit de Printer (zelfde aarde), om in elk geval spanning verschil/opbouw te verkomen tussen verschillende voedingsbronnen. Maar dat is mij net een stap te ver, ik heb geen zin om converter voor Pi power in de printer te klussen.

Wel heb ik een flatcable met mini-SD-card connector in de Printer naar een normaal formaat SD-card. Dat maakt het wel prettiger werken.

Iemand nog een ander idee? Of zal ik nog eens een poging doen met Klipper???

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-10 17:29
smitae schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:23:
[...]

Ik had in het verleden steeds last van onverwachte resets met Octoprint. Om die reden print ik tegenwoordig weer “gewoon” via de SD-card en een development build van Marlin op mijn Ender 5.

Ik vond Octoprint opzich wel handig, want copy/paste van print files is toch echt wel handiger dan de SD-card. Ook aansturen van de printer, etc, erg handig. Maar ik durf het niet meer te proberen, elke keer na paar uren printen een reset is niet heel erg cool. Heb niet kunnen achterhalen waarom ik last heb van de resets. Nieuw main-board, diverse USB-kabels geprobeerd, andere USB-port, afplakken/niet afplakken power, etc. Dedicated systeem, zowel een Pi 4 als ook een normale NUC, steeds zelfde probleem.
Enige wat ik kan bedenken dat ik ergens last van statische elec opbouw en dat ik het zou kunnen oplossen door ook de Pi te voeden vanuit de Printer (zelfde aarde), om in elk geval spanning verschil/opbouw te verkomen tussen verschillende voedingsbronnen. Maar dat is mij net een stap te ver, ik heb geen zin om converter voor Pi power in de printer te klussen.

Wel heb ik een flatcable met mini-SD-card connector in de Printer naar een normaal formaat SD-card. Dat maakt het wel prettiger werken.

Daar had ik met een voorgebakken image van octoprint ook last van. Uiteindelijk heb ik een schone image met Raspberry Pi os gemaakt en octoprint zelf geïnstalleerd. Sindsdien geen issues meer.

Anders kan je altijd nog fluidpi proberen, maar Octo + klipper plugin werkt voor mij voldoende.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:27
[...]

Wat bedoel je met reset?

Bij mij werd de seriële communicatie over USB tussen Ender 3 en RPI4b verstoord door het aan/uit schakelen van een halogeenlampje op dezelfde stekkerdoos.
Rukapul schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:39:
[...]

Wat bedoel je met reset?

Bij mij werd de seriële communicatie over USB tussen Ender 3 en RPI4b verstoord door het aan/uit schalen van een halogeenlampje op dezelfde stekkerdoos.
Yup, reset op USB. Connection lost, printer reset. Heb nog zitten denken om iets van gestabiliseerde 220V bron te maken. Zal heel goed hikje kunnen zijn. Maar geen idee wat....

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Vaag. Ik heb eigenlijk nooit problemen met mijn RPi's. De enige problemen die er waren, werden veroorzaakt door onjuiste USB power supplies; eigenlijk meer telefoonladers. Maar zelfs áls de Pi's steeds klaagden over undervolt, bleven ze het gewoon goed doen. Maar in principe is een échte USB voeding het beste.
Jammer dat je het op een of andere manier niet aan de praat krijgt. Aangezien je de usual suspects al hebt geprobeerd kan ik ook niets meer toevoegen. Zoals gezegd: works at my place....

In other news: ik heb net de Klipper Telegram Bot geïnstalleerd. Even puzzelen hoe je eea moet instellen, maar het is gelukt. Nu hoef ik niet meer steeds op de Fluidd/Mainsail webpagina te kijken. Ik heb 'm ingesteld dat ik steeds een bericht krijg bij 25% voortgang. Ik neem even aan dat ie dan bij 25, 50, 75 en 100% iets laat horen. Kwestie van uitproberen. Leuke plugin/toevoeging.

Ik hoop eigenlijk dat ze voor Klipper ooit een keer iets als plugins gaan verzinnen. OctoPrint heeft een boel leuke plugins die misschien niet voor iedereen even nuttig zijn, maar er zit veel leuks bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Rincewind schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:06:
[...]
Ik heb alles achter een smartplug hangen die ik handmatig kan bedienen op afstand.
Daarnaast heb ik mijn RPI met OctoPrint aan een 4channel Relay hangen.
Via Octoprint kan ik 4 bronnen dan aan en uitschakelen, maar je moet wel zelf met bedrading aan de gang gaan gezien je de bedrading die je wilt sluiten/onderbreken aan je Relay moet hangen.

Momenteel heb ik alleen de printer zelf achter de relay hangen en nadat de print klaar is, wacht hij tot de printkop tot 50C is afgekoeld en dan gaat de stroom van de printer af.

De RPi blijft altijd aanstaan en deze kan ik alleen via het shutdown menu in Octoprint afsluiten en vervolgens handmatig uitzetten met de smartplug.

Ik had ergens gelezen wanneer je altijd je RPi gewoon van het stroom af haalt, dat dan de SD kaart binnen notime corrupt is en niet meer werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Schuey schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:49:

Kwaliteitscontrole is 0,0, waarschijnlijk halen ze de doos niet eens open.
Maar als je in nederland aankoopt heb je natuurlijk wel je garantie op het geheel of onderdelen.
Ik heb mijn printer bij 123-3d.nl weg en zij hebben mij in het begin nog een aantal (gratis) ventilatoren opgestuurd omdat deze al kapot gingen.
Daarbij als er echt iets aan de hand is met je printer lijkt mij een nederlandse partij net iets makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

deurklinkje schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:38:
Ik heb de nodige updates uit gevoerd voor mijn ender 3 V2 die ik nu een jaar heb, en ben op zoek naar een 2 de printer, maar ja welke ?
Wie o wie komt er met goed advies :D
Het is maar net wat jij zoekt en wat je doel ermee is.

Er is namelijk zoveel op de markt aan "kant-en-klaar" en dan zijn er nog redelijk wat "zelfbouw-kit-printers" welke ook erg populair zijn.

Afhankelijk van je doel, welk types filament, volledige behuizing met evt heater?, hoe groot print oppervlak, snelheid van de printer.... etc kun je bij totaal verschillende printers uitkomen.
Daarbij zoek je een machine die het altijd doet en werkt of vind je het niet erg om af en toe met de printer te knutselen en bezig te zijn? (Zoek je een stuk gereedschap of zoek je een hobby :P )

Als de E3 V2 je goed bevalt en je zoekt soortgelijk iets, dan lijkt mij de E3 S1 wel een goede keuze.
Deze heeft toch al een aantal van de upgrades die de meeste mensen er zelf op zetten.
Volgens mij is een E3V2 met al diezelfde upgrades duurder dan de E3 S1, zodoende lijkt het mij ook best wel een prima keus als eerste printer

[ Voor 12% gewijzigd door TTROX op 31-12-2021 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
ik wil nog een cr touch aanschaffen. kan iemand bevestigen dat dit werkt met de jyers firmware?
op de github kan ik er nog niks over vinden.
snelle google actie vind wel een opmerking dat het zou moeten werken, maar in dit topic lees ik een verwijzing van @sugarlevi01 die iets roep over settings??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanscorp
Cr touch is toch gewoon een "kopie" van de BLtouch? Dan werkt het gewoon met jyers.

De hardware hoeft niet ondersteund te worden in de zin van er moeten drivers geïnstalleerd worden. Er moet een valide signaal op de juiste pin binnen komen, hoe dat gebeurd zal het mainboard/firmware worst wezen.

[ Voor 56% gewijzigd door sanscorp op 31-12-2021 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
sanscorp schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 08:51:
Cr touch is toch gewoon een "kopie" van de BLtouch? Dan werkt het gewoon met jyers.

De hardware hoeft niet ondersteund te worden in de zin van er moeten drivers geïnstalleerd worden. Er moet een valide signaal op de juiste pin binnen komen, hoe dat gebeurd zal het mainboard/firmware worst wezen.
naja, kopie. het werkt iets anders, maar idd dat ding zal wel gewoon een aan/uit signaal sturen.

btw, ik merk op dat ik toch een 4.2.2 moederdbord heb. verklaart waarom deze zo goedkoop was op 123-3d :D
Tip voor wie een 4.2.7 wil, bestel niet daar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
sharkzor schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 08:37:
ik wil nog een cr touch aanschaffen. kan iemand bevestigen dat dit werkt met de jyers firmware?
op de github kan ik er nog niks over vinden.
snelle google actie vind wel een opmerking dat het zou moeten werken, maar in dit topic lees ik een verwijzing van @sugarlevi01 die iets roep over settings??
yes werkt, heb hier die combi ook draaien
sharkzor schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:59:
[...]

naja, kopie. het werkt iets anders, maar idd dat ding zal wel gewoon een aan/uit signaal sturen.

btw, ik merk op dat ik toch een 4.2.2 moederdbord heb. verklaart waarom deze zo goedkoop was op 123-3d :D
Maar waar wel? Geen enkele site meld welk type bord erin zit.

[ Voor 32% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 31-12-2021 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

[...]

Is dat 4.2.7 bord zoveel beter?

Ik draai met volle tevredenheid op een 4.2.2 bordje, en heb eigenlijk nog niks gemist. Moet wel zeggen dat dat bordje niks meer doet, want de aansturing gebeurt door Klipper vanaf een RPi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanscorp
Er schijnen twee versies van de 4.2.2 te zijn, als je degene hebt met stille drivers dan is een upgrade naar 4.2.7 totaal niet interessant. Ik merk 0 verschil. Er is geen garantie dat je een 4.2.7 bord krijgt, het lijkt willekeur te zijn.

Op mijn 4.2.2 zitten TMC2208 drivers en dan hoef je dus geen upgrade te doen.

Helaas kom je daar alleen achter als je of A: De package kan identificeren (is te lang geleden om het zeker te weten dus je moet zelf even zoeken, maar ik meen mij te herinneren dat de TMC2208 langwerpig is en de A4988 vierkant, dus als de driver onder het koelblok uitsteekt heb je de 2208)

Of B: Wanneer je het koelblok verwijderd en fysiek naar de opdruk kijkt, dan heb je wel thermische lijm nodig om het koelblok weer terug te plaatsen.

[ Voor 6% gewijzigd door sanscorp op 31-12-2021 11:37 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
sanscorp schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:34:
Er schijnen twee versies van de 4.2.2 te zijn, als je degene hebt met stille drivers dan is een upgrade naar 4.2.7 totaal niet interessant. Ik merk 0 verschil. Er is geen garantie dat je een 4.2.7 bord krijgt, het lijkt willekeur te zijn.

Helaas kom je daar alleen achter als je of A: De package kan identificeren (is te lang geleden om het zeker te weten dus je moet zelf even zoeken, maar ik meen mij te herinneren dat de TMC2208 langwerpig is en de A4988 vierkant, dus als de driver onder het koelblok uitsteekt heb je de 2208)

Of B: Wanneer je het koelblok verwijderd en fysiek naar de opdruk kijkt, dan heb je wel thermische lijm nodig om het koelblok weer terug te plaatsen.
Die van mij is stil, dus ik vermoed upgrade niet noodzakelijk. Ik lees wel wat over een ‘knocking noise’
https://forums.creality3d...er-3-v2/v4-2-2-vs-v4-2-7/
En dat heb ik wel een paar keer gehad. Zou kunnen dus dat hier mindere kwaliteit componenten opzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Ik denk eerder dat dat een gevalletje Vref voltage instellen is. Het is geen plug and play board of printer voor wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-10 08:42
Ik heb Klipper ook eerst geprobeerd i.c.m. Octoprint, maar men snel overgegaan op MainsailOS. Dat is een RPI image met alles er al op en aan gebaseerd op de Mainsail UI.
FluiddPI is net zoiets maar dan met de Fluidd UI.
Beiden gebruiken de component Moonraker als API naar Klipper. En Moonraker kan ook stroomschakelaars aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Zie ook dat Home Assistant ‘iets’ met octoprint kan, maar wat weet ik nog niet, als status van de printer is uit te lezen kan ik daarmee ook een slimme schakelaar aansturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:51
KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 20:47:
Zie ook dat Home Assistant ‘iets’ met octoprint kan, maar wat weet ik nog niet, als status van de printer is uit te lezen kan ik daarmee ook een slimme schakelaar aansturen
Zelf niet gebruikt, maar volgens mij gaat het inderdaad om een aantal sensoren waar "staat de printer aan / uit / aan het printen" er vast een van zal zijn, naast de temperaturen, neem aan print tijd (bezig vs totaal vs nog te gaan), de webcam als je die in gebruik hebt, etc.

Toevallig wil ik mij eens gaan verdiepen in Klipper, en dat ik als niet OctoPrint integratie gebruiker toch even opzocht of Klipper te integreren is met Klipper. Antwoord daarop? Ja, er is een voorbeeld beschikbaar om de REST integratie te gebruiken voor het uitlezen van Moonraker.

Edit:
@KeRsTmAnNeKe overigens zijn er ook OctoPrint plugins (of in ieder geval één) die je kunt gebruiken voor power control en volgens mij is die ook te koppelen aan wifi smartplugs (naast de "meer standaard" "relais aan GPIO van RPi"). Vraag is uiteraard wel hoe je het systeem met OctoPrint aangesloten hebt op de stroom. Zelf heb ik het zo gedaan dat de RPi de stroom van de printer aftapt (24V van voeding via stepdown converter naar 5V op GPIO van RPi), dus kan ik wel de stroom van het bordje van de printer halen maar niet van de RPi. Met een smartplug die de stroom naar de voeding schakelt kan dat uiteraard wel, maar zodra OctoPrint dan de smartplug zou uitschakelen zou de RPi dus ook meteen uitvallen en nooit een clean shutdown kunnen doen.

[ Voor 30% gewijzigd door RobertMe op 31-12-2021 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Laatst m'n v3 in een kast gezet, eerste paar prints gingen goed, nu andere filament erin gedaan en de nozzle verstopt... Lijkt me een temperatuur dingetje, maar ff kijken.

Ah well, gelukkig nieuw jaar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Heb hem hier ook in een kast staan met een E3D v6 hotend en een 40x40mm fan en dat gaat goed, ook met een bed temperatuur van 80 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
Bedankt voor het advies
TTROX schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 00:12:
[...]

Het is maar net wat jij zoekt en wat je doel ermee is.

Er is namelijk zoveel op de markt aan "kant-en-klaar" en dan zijn er nog redelijk wat "zelfbouw-kit-printers" welke ook erg populair zijn.

Afhankelijk van je doel, welk types filament, volledige behuizing met evt heater?, hoe groot print oppervlak, snelheid van de printer.... etc kun je bij totaal verschillende printers uitkomen.
Daarbij zoek je een machine die het altijd doet en werkt of vind je het niet erg om af en toe met de printer te knutselen en bezig te zijn? (Zoek je een stuk gereedschap of zoek je een hobby :P )

Als de E3 V2 je goed bevalt en je zoekt soortgelijk iets, dan lijkt mij de E3 S1 wel een goede keuze.
Deze heeft toch al een aantal van de upgrades die de meeste mensen er zelf op zetten.
Volgens mij is een E3V2 met al diezelfde upgrades duurder dan de E3 S1, zodoende lijkt het mij ook best wel een prima keus als eerste printer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

[...]

Standaard komen alle ender 3 V2's toch met een silent 4.2.2. mainboard?
4.2.7 is een upgrade board die je los kunt kopen dacht ik.

[ Voor 6% gewijzigd door TTROX op 01-01-2022 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

sanscorp schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:34:
[...]

Bij de creality mainboard staat met stift een letter op de cardreader geschreven.
Aan de hand van deze letter kun je nagaan welke stepperdrivers je hebt.

C = HR4988
E = A4988
A = TMC2208
B = TMC2209
H = TMC2225

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4L9iS8k1PLxuwrNWfIFq4V-Kqk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/yX67WM6HGBeoxSCgKNETAFob.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KgqTR-c5XJtWYW2wpFtvO8uBE_c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i9UpCIAsOkrq86NHes3KAom3.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digibazz
Nu ook wel benieuwd welke drivers ik heb :) ga maar eens kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xeu0EM7GpghnWEpuuA0KcHCzQKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gvRnQYfjR884siCxk2bFWQPE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhDX_aKQSYKXru3LvfnIlEuUVPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/boosGR7gEsvuphmdRzA7h4HM.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn oude pi 2 even in een huisjegestopt en gelijk aan de voeding van de printer gegooid :)....
voor als nu loopt ie prima octoprint zonder camera maar misschien in binnen kort vervangen voor een 3b.

Oke...waarschijnlijk word binnenkort eerder... grote print via die 2b duurt wel lang voor hji kan beginnen 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door digibazz op 02-01-2022 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

digibazz schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:22:
Oke...waarschijnlijk word binnenkort eerder... grote print via die 2b duurt wel lang voor hji kan beginnen 8)7
Volgens mij worden alleen de RPi3 RPi4 en RPi Zero 2 aangeraden door OctoPrint.

Bij zwaardere modellen is de oude hardware gewoon te traag, waar je zelf ook al achter kwam, maar daarnaast kun je het mogelijk ook terugzien in printkwaliteit.
Oudere hardware heeft niet genoeg capaciteit om grote/zware bestanden te verwerken en hierdoor "hangt/stottert" de pi soms wat je terug kunt zien in je print.
Ik moet erbij zeggen dat ik dit heb gelezen en niet zelf heb ervaren maar het klinkt aannemelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:51
TTROX schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:15:
[...]

Volgens mij worden alleen de RPi3 RPi4 en RPi Zero 2 aangeraden door OctoPrint.

Bij zwaardere modellen is de oude hardware gewoon te traag, waar je zelf ook al achter kwam, maar daarnaast kun je het mogelijk ook terugzien in printkwaliteit.
Oudere hardware heeft niet genoeg capaciteit om grote/zware bestanden te verwerken en hierdoor "hangt/stottert" de pi soms wat je terug kunt zien in je print.
Ik moet erbij zeggen dat ik dit heb gelezen en niet zelf heb ervaren maar het klinkt aannemelijk.
Het lijkt mij sterk dat een oudere RPi echt issues geeft v.w.b. het printen. Effectief hoeft OctoPrint maar de gcode één voor één door te sturen en that's it. Maar ikkan mij wel indenken dat OctoPrint iets van preprocessing doet om bv de print-duur te schatten en dat als dan "zo snel mogelijk" het bestand geanalyseerd moet worden dat je het wel merkt.

Daarnaast meen ik gezien te hebben dat Klipper ook op een RPi Zero kan draaien, en die bevat dezelfde SoC als de originele RPi (1)B. Waarbij Klipper ook nog eens vele malen meer processing doet omdat de gcode omzetten naar aansturing van stepper drivers, fans etc dan niet meer door het moederbordje van de printer wordt gedaan maar door de Klipper software op (bv) de RPi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headbuddy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-09 11:26

Headbuddy

Surrealist

@RobertMe Ja maar klipper op Pi zero kan men toch alleen draaien met mainsail of Fluidd?
Overigens weinig verstand van.
Kan iemand mij uitleggen waarom octoprint te zwaar is voor oudere Pi's?
Is klipper in normale configuratie ook wel zwaarder voor de Pi dan octoprint?
Waarom is dit (niet) zo?
vast wel een tweaker die dit kan uitleggen? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

RobertMe schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:32:
[...]
Het lijkt mij sterk dat een oudere RPi echt issues geeft v.w.b. het printen.
[knip]
Daarnaast meen ik gezien te hebben dat Klipper ook op een RPi Zero kan draaien
Zelf niet geprobeerd op minder dan een 3B, maar 'van horen zeggen' zou Octoprint niet het meest efficiënt zijn geprogrammeerd. En wat Klipper betreft draait dat prima op een gewone Pi Zero, maar je moet dan niet met een webcam aan de gang gaan. En input shaping vaststellen met een accelerometer gaat ook niet lukken. Probleem is dat 'men' dan alleen onthoudt dat Klipper niet (lekker) loopt op een Zero, maar men weet niet waarom. Misschien is dat met Octo ook zo. In de basis draait het op een oudere/lagere Pi, maar camera en andere zware plugins kunnen problemen geven.

Er is dus niet één waarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-10 14:08

Solid Seal

3D Printer N00b

Vandeweek weer eens wezen printen (paar manden niet gedaan)
Besluit ie niet in het midden te gaan printen maar midden-boven (achterkant van bed.) ook de pre-print (dat lijntje wat ie ff aan de zijkant zet) is naar het midden-links geschoven .. Ik print via USB(Cura) en heb niks met de Marlin gedaan die er toen op stond ..

Dat maar weer gaan uitzoeken .. (maar blijft toch leuk :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digibazz
Zucht iemand ervaring met dit spul.

https://www.amazon.nl/gp/...tle_o05_s00?ie=UTF8&psc=1

Ik krijg elke keer een verstopping heb al de nozzle vervangen en gelijk maar de tube want die wou ik al upgraden na een laag of 2 gaat mijn extruder slippen en komt er niks meer uit heb al 215 graden geprobeerd wat word aangeraden op de site zelf.....https://www.esun3d.net/products/511.html

De spoel is net uit de verpakking dus neem aan dat die niet nat is geweest ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Kan ook gewoon een verstopping zijn, toeval. Esun staat volgens mij prima bekend. Even net de naald doorprikken of een hogere temperatuur proberen.
Filament moet vacuüm zijn aangekomen en anders via amazon even een case openen. Doorgaans zijn ze wel goed in service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Tip: zorg dat je een stuk tandriem op voorraad hebt, mijn printer is momenteel uit de running totdat ik weer een pakketje van Amazon krijg. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Headbuddy schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:28:
Is klipper in normale configuratie ook wel zwaarder voor de Pi dan octoprint?
Volgens mij is OctoPrint met camera en plugins een zwaardere applicatie dan dat Klipper dat is.
Zodoende heeft octoprint soms moeite met oudere hardware omdat die hardware gewoon niet toereikend is.
Als je het 100% en zeker wilt weten kun je dat het beste bij Octoprint en/of Voron navragen op bijvoorbeeld Discord, die jongens hebben daar vaak veel ervaring met Klipper en OctoPrint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

digibazz schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:53:
Zucht iemand ervaring met dit spul.

https://www.amazon.nl/gp/...tle_o05_s00?ie=UTF8&psc=1

Ik krijg elke keer een verstopping heb al de nozzle vervangen en gelijk maar de tube want die wou ik al upgraden na een laag of 2 gaat mijn extruder slippen en komt er niks meer uit heb al 215 graden geprobeerd wat word aangeraden op de site zelf.....https://www.esun3d.net/products/511.html

De spoel is net uit de verpakking dus neem aan dat die niet nat is geweest ofzo
Toen ik begon met printen had ik bijna elke dag wel een "verstopping", uiteindelijk was het dat mijn nozzle altijd te dicht bij het bed was waardoor er geen filament uit kon komen, dan gaat de extruder ook slippen/skippen.

De standaard creality glazen bedden zijn niet 100% vlak, wat je veel tegenkomt is dat ze een laag punt hebben in het midden. Het is af en toe een beetje spelen met je Z-offset (hoogte tussen tip van de nozzle en het bed) en dan is het wel te doen.

Uiteindelijk heb ik ook een BL-Touch gekocht omdat ik die ook wou en toen waren mijn issues ook weg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digibazz
TTROX schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:25:
[...]

Toen ik begon met printen had ik bijna elke dag wel een "verstopping", uiteindelijk was het dat mijn nozzle altijd te dicht bij het bed was waardoor er geen filament uit kon komen, dan gaat de extruder ook slippen/skippen.

De standaard creality glazen bedden zijn niet 100% vlak, wat je veel tegenkomt is dat ze een laag punt hebben in het midden. Het is af en toe een beetje spelen met je Z-offset (hoogte tussen tip van de nozzle en het bed) en dan is het wel te doen.

Uiteindelijk heb ik ook een BL-Touch gekocht omdat ik die ook wou en toen waren mijn issues ook weg :P
Nee dat is het niet maar thnx voor het mee denken heb er ook een cr touch op eerste laag gaat goed... net weer een verstopping mid print hij was al meer dan een nacht bezig dit keer wel met standaard pla die ik al eerder had gebruikt.... heb nu ander filament gepakty 3 keer coldpool gedaan net zolang ik echt geen resten van de andere kleur er uit kreeg... Misschien zat er nog vervuiling in.

nu even een kleine print testen
Pagina: 1 ... 133 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie