sanscorp schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 06:19:
[...]
Dual Z door ze beide op 1 driver te zetten gaf nog wel eens gantry alignment problemen, ze zijn niet gesynced. Dan zou je dus voor elke print een mesh moeten maken om een consequent resultaat te krijgen of de twee alsnog mechanisch verbinden.
Aangezien ik een mesh heb van 15x15 ben je wel even zoet.
Ik gebruik UBL, dus voor elke print doe ik een "3-point level", dat gaat een stuk sneller dan de 15x15 (die ik zelf ook eerst had. Nu overgestapt op 10x10 om die eens te proberen.
Daarbij heb ik een mechanische aanslag aan de bovenzijde van het frame waar hij de steppers synct voor elke print of UBL Bed level actie.
Tot nu toe gaat dat perfect en bevalt mij goed.
Prima alternatief als je geen 2 steppers apart kunt aansturen.
Het printen ging wel OK maar inderdaad met Klipper kan je twee mainboards aansturen dus waarom niet voor beter gaan.
Ik kan nu een Z tilt adjust doen waarbij het verschil in hoogte via de BLtouch word gecorrigeerd en dus zeker weet dat mijn gantry op 0,0050mm (of beter) level is t.o.v. het bed en daarmee mijn mesh ook altijd klopt.
Je moet wat hebben om mee te klooien. Ik kan nu ook de temperatuur meten van de behuizing, 3 extra steppers, 2 fans, (theoretisch, moet ook de capaciteit van de voeding in de gaten houden!) 2 heaters kwijt.
Niet dat ik daar nu een nut voor heb maar wie weet.
Misschien vind je een IDEX wat, kun je mooi 2 hotends gebruiken

Klipper gebruik ik niet omdat ik de SD kaart zat was, dat vond ik ook niet erg.
In eerste instantie ging ik voor een beter print resultaat en meer snelheid, beide is nog iets waar het e.e.a. aan verbeterd kan worden.
Misschien was het niet handig om zowel met Klipper als met een andere slicer in het diepe te duiken haha
Wat slikt Klipper allemaal, toch ook gewoon GCode wat voor marlin is gesliced?
Maakt het voor Klipper uit welke slicer je gebruikt?
Zoals ik al zei, de printer in zijn fysieke vorm is voor mij meer hobby dan het printen zelf. Ik weet al weken niet wat ik nu weer kan printen. Die hebbedingetjes boeien mij niet zo en ik heb geen hobby als wargames o.i.d.
Same here, de 3d printer en het printen zelf is de hobby.
De volgende stap word wellicht de printer zelf vergroten, 2020, 2040 en 4040 profiel kopen en basis en X en Y as uitbreiden. Daarna ooit nog lineaire rails en dan heb ik bijna 5x de waarde van de printer uitgegeven aan upgrades en probeersels over een periode van een jaar.
Zulke grote dingen print ik zelf eigenlijk niet/amper, wat dat betreft vind ik dit formaat best fijn eigenlijk.
Ik heb al 3 lineaire rails klaarliggen voor de X en Y of Z, daar ben ik nog niet over uit.
Waarschijnlijk volgt de Y of Z dan snel met nog 2 rails

.
Daarbij wil ik de nieuwe Stealthburner en M4 Extruder proberen van Voron, die maken wel mooi/leuk spul.
Die V0 en Switchwire lijkt mij ook wel wat