Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-10 19:56
digibazz schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:06:
voor degene die octoprint draaien ik heb nog een oude pi 2b en een wifi stick liggen heeft iemand daar ervaring mee of is dat te oud om daar fatsoenlijk octoprint op te draaien ?
Officieel is de 3B het minimum. Je kunt het altijd proberen, maar dan zou ik wel oppassen met plugins. Sowieso kan ik arcwelder wel aanraden (draait niet tijdens je print) omdat die de data flink verkleint en je dus minder naar je printer aan het streamen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel95
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10 12:23
Rincewind schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:06:
[...]
Top! Alleen octoprint of heb je ook gekozen voor de combi octoprint/Klipper? Ik wil ook een smartplug koppelen aan mijn printer zodat hij uitgaat als de print afgerond is maar moet daar nog even induiken hoe dat moet. Iemand ervaring hiermee?
Als je toevallig ook gebruiker bent van homeassistant kan dat prima door de octoprint plugin te installeren, deze geeft dan een sensor die de status van je printer geeft.
Ik heb een simpele homeassistant automatisatie die na 15 minuten m'n smartplug uitzet. (15 minuten zodat de fans nog even kunnen koelen en m'n printer niet meteen telkens uitgaat als ik wat testprints aan het doen ben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-10 15:57
Ik probeer m'n octoprint te updaten, maar loop tegen de volgende error aan, iemand een idee?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
Installing build dependencies: started
Installing build dependencies: finished with status 'error'
ERROR: Command errored out with exit status 1:
command: /home/pi/oprint/bin/python2 /home/pi/oprint/local/lib/python2.7/site-packages/pip install --ignore-installed --no-user --prefix /tmp/pip-build-env-Aj6YIz/overlay --no-warn-script-location --no-binary :none: --only-binary :none: -i https://pypi.org/simple --extra-index-url https://www.piwheels.org/simple -- setuptools wheel Cython
cwd: None
Complete output (24 lines):
Traceback (most recent call last):
File "/usr/lib/python2.7/runpy.py", line 174, in _run_module_as_main
"__main__", fname, loader, pkg_name)
File "/usr/lib/python2.7/runpy.py", line 72, in _run_code
exec code in run_globals
File "/home/pi/oprint/lib/python2.7/site-packages/pip/__main__.py", line 16, in <module>
from pip._internal.main import main as _main  # isort:skip # noqa
File "/home/pi/oprint/lib/python2.7/site-packages/pip/_internal/main.py", line 13, in <module>
from pip._internal.cli.autocompletion import autocomplete
File "/home/pi/oprint/lib/python2.7/site-packages/pip/_internal/cli/autocompletion.py", line 11, in <module>
from pip._internal.cli.main_parser import create_main_parser
File "/home/pi/oprint/lib/python2.7/site-packages/pip/_internal/cli/main_parser.py", line 7, in <module>
from pip._internal.cli import cmdoptions
File "/home/pi/oprint/lib/python2.7/site-packages/pip/_internal/cli/cmdoptions.py", line 25, in <module>
from pip._internal.locations import USER_CACHE_DIR, get_src_prefix
File "/home/pi/oprint/lib/python2.7/site-packages/pip/_internal/locations.py", line 18, in <module>
from pip._internal.utils import appdirs
File "/home/pi/oprint/lib/python2.7/site-packages/pip/_internal/utils/appdirs.py", line 16, in <module>
from pip._internal.utils.compat import WINDOWS, expanduser
File "/home/pi/oprint/lib/python2.7/site-packages/pip/_internal/utils/compat.py", line 17, in <module>
from pip._vendor.urllib3.util import IS_PYOPENSSL
File "/home/pi/oprint/lib/python2.7/site-packages/pip/_vendor/urllib3/__init__.py", line 21, in <module>
from logging import NullHandler
ImportError: cannot import name NullHandler
----------------------------------------
ERROR: Command errored out with exit status 1: /home/pi/oprint/bin/python2 /home/pi/oprint/local/lib/python2.7/site-packages/pip install --ignore-installed --no-user --prefix /tmp/pip-build-env-Aj6YIz/overlay --no-warn-script-location --no-binary :none: --only-binary :none: -i https://pypi.org/simple --extra-index-url https://www.piwheels.org/simple -- setuptools wheel Cython Check the logs for full command output.
The update did not finish successfully. Please consult <code>octoprint.log</code> and <code>plugin_softwareupdate_console.log</code> for details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-09 07:51
Bartske schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:47:
Ik probeer m'n octoprint te updaten, maar loop tegen de volgende error aan, iemand een idee?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
Installing build dependencies: started
Installing build dependencies: finished with status 'error'
ERROR: Command errored out with exit status 1:
command: /home/pi/oprint/bin/python2 /home/pi/oprint/local/lib/python2.7/site-packages/pip install --ignore-installed --no-user --prefix /tmp/pip-build-env-Aj6YIz/overlay --no-warn-script-location --no-binary :none: --only-binary :none: -i https://pypi.org/simple --extra-index-url https://www.piwheels.org/simple -- setuptools wheel Cython
cwd: None
Complete output (24 lines):
File "/usr/lib/python2.7/runpy.py", line 174, in _run_module_as_main
"__main__", fname, loader, pkg_name)
File "/usr/lib/python2.7/runpy.py", line 72, in _run_code
exec code in run_globals
File "/home/pi/oprint/lib/python2.7/site-packages/pip/__main__.py", line 16, in <module>
from pip._internal.main import main as _main  # isort:skip # noqa
File "/home/pi/oprint/lib/python2.7/site-packages/pip/_internal/main.py", line 13, in <module>
from pip._internal.cli.autocompletion import autocomplete
File "/home/pi/oprint/lib/python2.7/site-packages/pip/_internal/cli/autocompletion.py", line 11, in <module>
from pip._internal.cli.main_parser import create_main_parser
File "/home/pi/oprint/lib/python2.7/site-packages/pip/_internal/cli/main_parser.py", line 7, in <module>
from pip._internal.cli import cmdoptions
File "/home/pi/oprint/lib/python2.7/site-packages/pip/_internal/cli/cmdoptions.py", line 25, in <module>
from pip._internal.locations import USER_CACHE_DIR, get_src_prefix
File "/home/pi/oprint/lib/python2.7/site-packages/pip/_internal/locations.py", line 18, in <module>
from pip._internal.utils import appdirs
File "/home/pi/oprint/lib/python2.7/site-packages/pip/_internal/utils/appdirs.py", line 16, in <module>
from pip._internal.utils.compat import WINDOWS, expanduser
File "/home/pi/oprint/lib/python2.7/site-packages/pip/_internal/utils/compat.py", line 17, in <module>
from pip._vendor.urllib3.util import IS_PYOPENSSL
File "/home/pi/oprint/lib/python2.7/site-packages/pip/_vendor/urllib3/__init__.py", line 21, in <module>
from logging import NullHandler
ImportError: cannot import name NullHandler
----------------------------------------
ERROR: Command errored out with exit status 1: /home/pi/oprint/bin/python2 /home/pi/oprint/local/lib/python2.7/site-packages/pip install --ignore-installed --no-user --prefix /tmp/pip-build-env-Aj6YIz/overlay --no-warn-script-location --no-binary :none: --only-binary :none: -i https://pypi.org/simple --extra-index-url https://www.piwheels.org/simple -- setuptools wheel Cython Check the logs for full command output.
The update did not finish successfully. Please consult <code>octoprint.log</code> and <code>plugin_softwareupdate_console.log</code> for details.
Waarom gebruik je python 2 ? Dat is al een paar jaar deprecated. Misschien tijd om over te stappen naar python 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-10 23:32

Hoogie2004

Whohooooo

Heeft er iemand ervaring met de Gizzle mod voor de Ender 3? Hiermee krijg je een Voron-achtige versie van je Ender 3, met minimaal nieuwe onderdelen (ok, nog steeds ong. 200€ aan parts...) Misschien een leuk projectje om de 'tekortkomingen' van de Ender 3 wat teniet te doen, zonder meteen 1500 of 2000 uit te geven aan een ratrig / voron 2.4.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_a1aaR0vUOHMmOStlpjFRXV6Ug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZU8E5Qw0SUXkiLg2mU32YwU6.png?f=fotoalbum_large

Zie ook de bijbehorende github:
https://github.com/VoronD.../ender-3_(pro)_switchwire

[ Voor 6% gewijzigd door Hoogie2004 op 06-01-2022 09:43 ]

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-10 17:57
LOTG schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:44:
[...]

Officieel is de 3B het minimum. Je kunt het altijd proberen, maar dan zou ik wel oppassen met plugins. Sowieso kan ik arcwelder wel aanraden (draait niet tijdens je print) omdat die de data flink verkleint en je dus minder naar je printer aan het streamen bent.
Kwam ook al ergens arcwelder tegen, zou bij 32 bit bordjes overbodig zijn... weet niet of dat nog klopt?

Moet hier nog even met een cameramount aan de gang, vorige week een CR Touch geinstalleerd, had een mount over de QR code zitten, maar daar tikte de cr touch tegenaan en werkte de endstop niet meer... daardoor de camera verplaatst naar voor het printbed op een vaste plek, maar dat zit én in de weg en ik zie nu een rode muur heen en weer slingeren, bij de andere mount bleef ik een overzicht op de print houden.

Wat een knutselmachine :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wel.... sh*t.

Nu mijn 2de hot-end vervangings fan ook weer stuk in de Ender-5. De orginele Crealiy fan heeft het ruim 2,5 jaar goed gedaan. Vervangen door nieuwe van 123 (24v, 40x40x10), maar dat zijn meer fans voor mainboard koeling, want die verplaatsen echt niet genoeg lucht voor je hot-end.

Heb nu een derde besteld en sinds een paar dagen erin, uit China, ding maakt wel erg veel lawaai, maar verplaatst heel veel lucht (dus meer lawaai)
Maar geen enkele last meer van verstopping (door heat-creep) sinds de lawaai turbine erop zit :-)

Nu dus toch maar eens kijken naar aanpassen van de hot-end setup. Want lawaai is nu toch wel teveel. Mogelijk een grotere fan? Maar wil dan wel dat die ook op 24V werkt.

Heb al wat dingen voorbij zien komen, Noctua? Geen ontsnappen meer aan voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-10 13:15
smitae schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:30:
Wel.... sh*t.

Nu mijn 2de hot-end vervangings fan ook weer stuk in de Ender-5. De orginele Crealiy fan heeft het ruim 2,5 jaar goed gedaan. Vervangen door nieuwe van 123 (24v, 40x40x10), maar dat zijn meer fans voor mainboard koeling, want die verplaatsen echt niet genoeg lucht voor je hot-end.

Heb nu een derde besteld en sinds een paar dagen erin, uit China, ding maakt wel erg veel lawaai, maar verplaatst heel veel lucht (dus meer lawaai)
Maar geen enkele last meer van verstopping (door heat-creep) sinds de lawaai turbine erop zit :-)

Nu dus toch maar eens kijken naar aanpassen van de hot-end setup. Want lawaai is nu toch wel teveel. Mogelijk een grotere fan? Maar wil dan wel dat die ook op 24V werkt.

Heb al wat dingen voorbij zien komen, Noctua? Geen ontsnappen meer aan voor mij.
Met Noctrua ontkom je niet aan 12V, dus die zou dan al afvallen. Ik heb een 24V 4x20 sunon, is een tikkie luider dan noctua maar die verplaatst iig genoeg lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AteGjalt schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:44:
[...]

Met Noctrua ontkom je niet aan 12V, dus die zou dan al afvallen. Ik heb een 24V 4x20 sunon, is een tikkie luider dan noctua maar die verplaatst iig genoeg lucht.
Maar past er een 40x40x20 in de Ender-5 hot-end setup? Daar zit nu namelijk standaard een 40x40x10 in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
smitae schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:06:
[...]

Maar past er een 40x40x20 in de Ender-5 hot-end setup? Daar zit nu namelijk standaard een 40x40x10 in?
Geen idee, maar denk t niet :P Heb zelf een E3V2 waar die niet in de past, maar ik ga een hotend mod erop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AteGjalt schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:13:
[...]

Geen idee, maar denk t niet :P Heb zelf een E3V2 waar die niet in de past, maar ik ga een hotend mod erop zetten.
Heb maar IKEA kast besteld om de printer in te bouwen. Met ventilatie en geluidsdemping :-)
Dit weekend in elkaar klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-10 12:59

TTROX

Christian N

Een Sunon 40x40x10(24v) is voldoende koeling voor een hotend.
Ik had een sunon 40x40x20 (24v) maar vond deze toch iets te luid en ben naar 40x40x10 gegaan.

Daarbij zijn er verschillende snelheden Sunon's wat dus invloed heeft op luchtverplaatsing en decibels
Ik heb een MF40202V1 en MF40102V2 waarbij het cijfer achter de V de snelheid aangeeft.

Zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8aT7yNbjRti2qRTctOU3dKFHbw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UUjTgJViTmSVDc3JhqfaID5O.png?f=fotoalbum_tile

Daarbij is Sunon ook een kwaliteitsmerk, die ventilatoren van 123-3d zijn bij mij al 2x kapot gegaan.

[ Voor 6% gewijzigd door TTROX op 06-01-2022 13:25 ]

Enschede | 6720wp JinkoSolar 16x420 Z 47°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-10 07:31
Of een radiale fan, 4020 bijv. die verplaatsten doorgaans wel meer lucht.

https://www.123-3d.nl/123...radiaal-i2634-t15050.html

De axiale ventilatoren van 123 zijn inderdaad bar slecht, zo vaak defect dat ik al een hoop vragen kreeg als "is je voltage wel juist ingesteld" en "meet eens op de uitgang van de fan want we geloven het niet echt".

Uitleggen dat een fan het laatste is wat defect gaat bij een forse overspanning en dat je lagers daar niet direct kapot van gaan, ging er helaas niet echt in.

Wel uiteindelijk weer nieuwe fans gekregen.

[ Voor 58% gewijzigd door sanscorp op 06-01-2022 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TTROX schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:24:
Ik had een sunon 40x40x20 (24v) maar vond deze toch iets te luid en ben naar 40x40x10 gegaan.

Daarbij zijn er verschillende snelheden Sunon's wat dus invloed heeft op luchtverplaatsing en decibels
Ik heb een MF40202V1 en MF40102V2 waarbij het cijfer achter de V de snelheid aangeeft.

Zie ook:
[Afbeelding]

Daarbij is Sunon ook een kwaliteitsmerk, die ventilatoren van 123-3d zijn bij mij al 2x kapot gegaan.
Hum, die hebben ze dus ook gewoon bij 123.... Nee, dus.... 12V ?
Gaat hem niet worden, ik ga geen converters ofzo toevoegen om van 24 naar 12 volt te gaan...

[ Voor 6% gewijzigd door smitae op 06-01-2022 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:41:
[...]

Kwam ook al ergens arcwelder tegen, zou bij 32 bit bordjes overbodig zijn... weet niet of dat nog klopt?
ArcWelder doet meerdere dingen, het verkleint je GCODE door regels te vervangen maar het moet ook resolutie verbeteren bij lage resolutie STL modellen.
Dus het kan nog steeds nuttig zijn ook bij 32b boards :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

smitae schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:26:
[...]

Hum, die hebben ze dus ook gewoon bij 123.... Nee, dus.... 12V ?
Gaat hem niet worden, ik ga geen converters ofzo toevoegen om van 24 naar 12 volt te gaan...
Amazon :)
Sunon 40x40x10 24v :
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sanscorp schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:25:
Of een radiale fan, 4020 bijv. die verplaatsten doorgaans wel meer lucht.

https://www.123-3d.nl/123...radiaal-i2634-t15050.html

De axiale ventilatoren van 123 zijn inderdaad bar slecht, zo vaak defect dat ik al een hoop vragen kreeg als "is je voltage wel juist ingesteld" en "meet eens op de uitgang van de fan want we geloven het niet echt".

Uitleggen dat een fan het laatste is wat defect gaat bij een forse overspanning en dat je lagers daar niet direct kapot van gaan, ging er helaas niet echt in.

Wel uiteindelijk weer nieuwe fans gekregen.
Ik heb ook netjes een neiuwe gekregen, maar na paar weken zijn ze weer stuk. Dingen trekken het blijkbaar niet om 12 uur per dag te draaien. De orginele heeft het toch 2,5 jaar uit gehouden, dus ze zijn er vast wel ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

smitae schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:30:
[...]De orginele heeft het toch 2,5 jaar uit gehouden, dus ze zijn er vast wel ergens.
De originele creality fan was na een dag al stuk hier, de partcooling fan ging vrij vlot daarna.
Toen via 123-3D tweemaal toe nieuwe fans gekregen maar die gingen uiteindelijk ook weer stuk.
Wel prima service is mijn ervaring :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

smitae schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:35:
[...]
Direct besteld. Levering 11 Jan. Tanxs :-)
Top! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TTROX schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:38:
[...]

De originele creality fan was na een dag al stuk hier, de partcooling fan ging vrij vlot daarna.
Toen via 123-3D tweemaal toe nieuwe fans gekregen maar die gingen uiteindelijk ook weer stuk.
Wel prima service is mijn ervaring :) .
Klopt service is idd erg goed. Heb ze ook feedback gegeven dat de fan's echt niet geschikt zijn voor hot-end cooling. maar wel aangegeven dat de service top was/is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Hoogie2004 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 22:46:
Heeft er iemand ervaring met de Gizzle mod voor de Ender 3? Hiermee krijg je een Voron-achtige versie van je Ender 3, met minimaal nieuwe onderdelen (ok, nog steeds ong. 200€ aan parts...) Misschien een leuk projectje om de 'tekortkomingen' van de Ender 3 wat teniet te doen, zonder meteen 1500 of 2000 uit te geven aan een ratrig / voron 2.4.

[Afbeelding]

[YouTube: Ender 3 to Voron Switchwire CoreXZ Conversion]

Zie ook de bijbehorende github:
https://github.com/VoronD.../ender-3_(pro)_switchwire
Gefeliciteerd! :)

Er is trouwens ook een TrianoMod, deze is meer gericht op de E3Pro en E3V2:
https://github.com/VoronD...ano/Ender_3Pro_Switchwire
En dan weer een opvolging daarop om de printer helemaal enclosed te krijgen met wat kleine wijzigingen:
https://github.com/boubounokefalos/Ender_SW

Ik heb naar beide zitten kijken en heb ook al wel liniaire rails binnen om de Ender te upgraden maar toen bedacht ik mij dat het toch eigenlijk wel makkelijk is om een printer up&running te hebben als je een andere gaat modificeren.
Dus ik zit nu mij te verdiepen in een Voron V0.1 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
Raafz0r schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:36:
[...]

Waarom gebruik je python 2 ? Dat is al een paar jaar deprecated. Misschien tijd om over te stappen naar python 3?
Thanks, heb het gedaan en het script heeft gelijk ook mn octoprint geupdate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digibazz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-05 11:01
smitae schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:30:
Wel.... sh*t.

https://www.amazon.nl/gp/...tle_o09_s00?ie=UTF8&psc=1

die heb ik er nu op werkt prima en is een stuk stiller
TTROX schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:24:
die 40x40x10 is toch 7 db luider dan die 40x40x20 ?

[ Voor 13% gewijzigd door digibazz op 06-01-2022 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

digibazz schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:55:
[...]
die 40x40x10 is toch 7 db luider dan die 40x40x20 ?
Zou goed kunnen inderdaad, maar die 40x40x20 verplaatst ook meer lucht en ik denk dat ik dat hoorde.
In een open ruimte klinkt de fan stiller als dat je hem aan een hotend duct schroeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-10 17:29
Mijn x-gantry zit er wat te scheef op (rechts 3mm lager dan links) en ik krijg het met geen mogelijkheid verbeterd. Iemand hier wellicht een tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanscorp
Het is te stellen maar niet heel simpel. Uiteindelijk heb ik voor een dual Z as gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Je kunt doormiddel van het excenter stelmoertje 'iets' doen maar uiteindelijk zal die rechts altijd lager zijn.
Links wordt de gantry ondersteund door de leadscrew, rechts niet.
Ik heb er ook een dual Z (stepper motor) opzitten, het is niet perse nodig maar het is wel stabieler.

Zolang je Gantry en bed parallel zijn door goed je bed te levelen kom je een heel eind met single leadscrew.

[ Voor 16% gewijzigd door TTROX op 08-01-2022 15:26 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Pfff…. Dat was even knutselen.

Ivar kast bij IKEA gehaald voor de Ender-5. Uitdaging was dat de printer 2 cm dieper is dan de kast. Maar dat heb ik opgelost door de achterwand 3 cm naar achter op 2 stukjes hout te zetten. Daardoor heb ik ook direct ventilatie in de kast. Ga er nog wel wat temperatuur sensors in hangen just in case, want weet nog niet hoe het met de temperatuur zal gaan en of passieve ventilatie voldoende is.
De onderkast is een iets oudere kast die minder diep is, dus iets schuin gezet, ook omdat het een beetje een raar hoekje in de werkkamer is.

Maar wel tevreden, geluid is direct veel minder. Nog wel te horen, door de 2 grote ventilatie ruimtes. Dus mogelijk dat ik nog beetje extra geluidsdemping moet aanbrengen. Maar dat is voor volgend weekend.
En wil nog kijken of ik de printer op een uitschuifbaar platform kan zetten. Dat is wat handiger als er iets moet gebeuren aan de printer. Maar dat is voor nu nice to have.

Oh ja, de LEDs, camera en Pi zitten nu vast aan de printer, maar die ga ik in de kast monteren. Ook weer wat handiger met wegwerken kabels etc. En hopelijk nu ook minder stof op de printer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZiuRCsw050nlrZAYcJx73QVH3mc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tgb7ReXBhIHx2xYcr1k00LYN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ew6C_vsN3R2ObdORj99NcUbHt1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KfoqdXgFSqMOXAOGGnWtTrWG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hnkppdv7I9lJ3rmyylNe-TgiKgo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e9HQj9MhFoC0cZOVXmGNGXhS.jpg?f=fotoalbum_large
De 3 cm lat waar de achterwand nu op is vastgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanscorp
De temperatuur zal niet bizar oplopen hoor, ik heb hier bij een vrij gesloten kast niet echt hoger dan 30-35 graden gemeten (ter hoogte van het bed).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sanscorp schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:23:
De temperatuur zal niet bizar oplopen hoor, ik heb hier bij een vrij gesloten kast niet echt hoger dan 30-35 graden gemeten (ter hoogte van het bed).
Lijkt idd mee te vallen, na paar uur continu printen rond de 28 graden. Loopt heel langzaam op. Meting boven in de kast, denk dat het geen probleem gaat worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-XR9OrJc-2S68hdzbLQIMmolcg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sSfjbFvcoyybGyEPaFuaa0qx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-10 23:48
Wie heeft er goedkope 5015-fans als part cooling en kan een specifiek typenummer aanraden o.b.v. geluid en kwaliteit (geen ratelende lagers na een tijdje, etc)? Bestelbaar op Amazon.nl is handig, of als iemand er nog eentje over heeft, let me know.

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:35

sjirafje

No inspirational quotes here

Ik heb een 24V Winsinn 5015 fan als partcooler. Is nu een jaartje in gebruik, niet bijzonder stil maar geen ratelende lagers ofzo. Zit wel iets van een trilling in, maar dat was al zo toen hij nieuw was. Niet echt een kwaliteits fan als een Noctua maar daar is de prijs ook naar. Als 4-pack waren ze toen redelijk betaalbaar via Amazon.it.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

MacorgaZ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:40:
Wie heeft er goedkope 5015-fans als part cooling en kan een specifiek typenummer aanraden o.b.v. geluid en kwaliteit (geen ratelende lagers na een tijdje, etc)? Bestelbaar op Amazon.nl is handig, of als iemand er nog eentje over heeft, let me know.
https://www.amazon.nl/-/e...tle_o03_s00?ie=UTF8&psc=1

4 stuks voor 12 euro en best prima kwaliteit.
Van de 8 die ik heb, zijn er 3 kapot en alle 3 door eigen schuld :+

Daarbij kun je de sticker/logo aan de achterkant eraf halen en er een drupje olie indoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:52
Na mijn eerder getoonde XYZ cube heb ik mezelf verder ondergedompeld in de wereld van 3D printen. Ik heb nog een aantal projecten geprint, zoals bijvoorbeeld een tol, een plantenbakje, de finger copter en een rotating Rings toy. Met wisselend succes moet ik zeggen. Bij met name die laatste 2 ging het niet erg lekker.

In eerste instantie ging het bij (bijvoorbeeld) de tol best ok dacht ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dV0qOs5iKcVciY2446h55q0yPa4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ADGlCveghkyGLy7KyiKKecbE.jpg?f=fotoalbum_large

Hij doet het ook goed :P

Plantenbakje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXosqoEUmgkEANt9PKLvYZq_FJM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RP3ME758vkRYzIoucO9jOAGr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8MI_sNZpAcZbid0fL50Z40PsN04=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SiVSNpn1JejntmuAMeL6hKsN.jpg?f=fotoalbum_tile

In de tussentijd heb ik een CR Touch autoleveler gekocht, geïnstalleerd, en deze lijkt prima te werken. Z-Offset ingesteld en gaan met die banaan.

Maar bij met name onderdelen die in elkaar moeten passen / waarbij er speling moet zijn, lijkt het fout te gaan.

Zo is er de rotating toy, die er zo uit moet komen te zien:

Afbeeldingslocatie: https://media.prusaprinters.org/media/prints/7876/images/59947_dffce728-7fee-476d-81d9-250fd3af26fb/thumbs/cover/1280x960/jpg/dsc01937.jpg

Echter, als ik 'm print komt ie er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OgollMf3_MhWsIwyCpu8csGOOnw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EKpmYrVzVqCmJpD3LXtLG0sx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqKRTIZm6h2KYvregcaSoxxcE4I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b0gEYr30C34yznbfBZw21bS7.jpg?f=fotoalbum_tile

Oftewel, waarbij de ringen aan 2 zijden niet genoeg speling hebben waardoor ze aan elkaar plakken en onmogelijk los van elkaar kunnen komen. De onderkant is wat dat betreft nog erger. Het vreemde is dat de andere 2 zijden (of kwarten, zo je wilt :P) wél goed lijken te zijn.

Er is ook nog een variant met hogere toleranter, maar die geeft nagenoeg hetzelfde resultaat bij mij.

Dus ik dacht, misschien ligt het aan het bed level. Opnieuw ingesteld, bed level test gedraaid, met onderstaand resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57ZbpVrnMo2RS-C5r8v5LLgaFNQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DyI3M3lZ61l8Us56jbTUI2zE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWhYzkt2IrualsH2is6b4Uw_dZk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eeNKsX9BHfciMLApt4arViAZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1-EP0v5_A_H_pnvPMnZkepoNa4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ZU7JoJp1k53jjn6TpPY5Ugf.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytJ4M22jNp6-RyVUrmeVKhFmnv0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QPG3W0nfpUQrCWzk1j7iOrcl.jpg?f=fotoalbum_tile

Gezien mijn 2 weken ervaring ben ik nog een absolute leek op 3D print gebied, maar dit lijkt mij geen heel slecht resultaat? Het middelste vierkantje lijkt aan de bovenkant heel iets breder, maar kan ook gezichtsbedrog zijn. Verder is het een beter resultaat dan voorheen, omdat de linker boven hoeken destijds nog wat dikker opgesmeerd werden waar het er nu egaler uit ziet. Het voelt ook glad aan als ik mijn vinger er overheen strijk en het filament laat nergens los van het bed.

Dat doet mij vermoeden dat ik met (bijvoorbeeld) de rotating toy instellingen verkeerd heb staan. Of heeft het toch met bed leveling te maken? Iemand tips? :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanscorp
Je kunt met de CR touch en (indien het een ender 3 v2 betreft) met Jyers firmware een bed mesh maken omdat het glas hoogstwaarschijnlijk niet vlak is.

Het lijkt ook alsof je je Z hoogte iets te krap hebt ingesteld, probeer het eens een stapje hoger.

Daarnaast kun je je extruder ook beter afstellen dan stock, kwestie van hotend opwarmen tot de gebruikelijke temperatuur en 100mm filament aftekenen, 100mm extruden en dan controleren of er ook daadwerkelijk 100mm is verwerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raafz0r
Het ziet er een beetje als over extrusie uit. En mogelijk een beetje onrondheid doordat de x en y as steppers niet 100% exact zijn gekalibreerd. Teaching tech heeft een aantal pagina's in z'n calibration guide staan die hiervoor relevant zijn.

https://teachingtechyt.github.io/calibration.html

Dan vooral E-steps, slicer flow calibration en XYZ calibration.

Hoe komt je XYZ Cube er qua dimensies uit?
En heb je veel last van elefants foot (een rand aan de onderkant van de kubus)?

[ Voor 14% gewijzigd door Raafz0r op 11-01-2022 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
sanscorp schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:56:
Je kunt met de CR touch en (indien het een ender 3 v2 betreft) met Jyers firmware een bed mesh maken omdat het glas hoogstwaarschijnlijk niet vlak is.

Het lijkt ook alsof je je Z hoogte iets te krap hebt ingesteld, probeer het eens een stapje hoger.

Daarnaast kun je je extruder ook beter afstellen dan stock, kwestie van hotend opwarmen tot de gebruikelijke temperatuur en 100mm filament aftekenen, 100mm extruden en dan controleren of er ook daadwerkelijk 100mm is verwerkt.
Je kan beter 110-120mm aftekenen, kun je beter het verschil meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Ik heb een voelermaat die precies 100mm is, die zet ik zo op de ingang van de extruder en daarboven zet ik een streep of knip ik hem in met een flush cutter. Als dat streepje dan precies op de ingang van de extruder terecht komt dan zal het wel goed zitten. Komt niet op de honderste mm's nauwkeurig lijkt mij zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
sanscorp schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:48:
Ik heb een voelermaat die precies 100mm is, die zet ik zo op de ingang van de extruder en daarboven zet ik een streep of knip ik hem in met een flush cutter. Als dat streepje dan precies op de ingang van de extruder terecht komt dan zal het wel goed zitten. Komt niet op de honderste mm's nauwkeurig lijkt mij zo.
Nee, maar stel hij gaat er helemaal in, (dus over extrusion), dan weet je niet hoeveel je je esteps moet verminderen. Als je 120mm aftekent dan kun je het verschil uitrekenen en zo je esteps bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:17

mphilipp

Romanes eunt domus

Bartske schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:39:
[...]
Nee, maar stel hij gaat er helemaal in, (dus over extrusion), dan weet je niet hoeveel je je esteps moet verminderen. Als je 120mm aftekent dan kun je het verschil uitrekenen en zo je esteps bepalen.
Inderdaad. 12cm is handiger.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
Wat ik zelf wel eens doe is Bowden tube verwijderen en dan het filament gelijk met de opening afknippen. Dan kun je na extrusie van 100mm meten hoeveel filament er uitsteekt. Is wat handiger met donker filament waar je niet makkelijk een streepje op zet.

[ Voor 4% gewijzigd door Raafz0r op 12-01-2022 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headbuddy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-09 11:26

Headbuddy

Surrealist

E-steps kalibreren dien je te doen zonder je hotend.
Daarna corrigeren je voor de weerstand in je hotend d.m.v. flow kalibratie voor elk filament en print temperatuur.
e-steps
flow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Ik wissel nog wel eens van filament. heb eerlijk gezegd weinig zin om voor alles en overal maar 10 kalibraties te doen.

Ik heb functionele prints en print geen hoge resolutie spullen, vind het wel best zo haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Ik doe het bijna op dezelfde manier als Raafz0r, maar ik laat de bowden tube zitten en knip het filament af gelijk met de bowdentube, dan extruderen en weer afknippen en opmeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-10 15:34
Beste Tweakers,

Na het verplaatsen van mijn printopstelling heb ik problemen met het opstarten van mijn octoprint.
Ik krijg namelijk deze melding ''The OctoPrint server is currently not running''. Wanneer ik de service herstart runt het nog niet. Ik heb een paar keer proberen opnieuw op te starten maar dat werkte helaas ook niet. Nu ben ik in de log files gaan kijken en stuit ik op deze error:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
|  Action Command Notification Support (bundled) = /home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/octoprint/plugins/action_command_notification
|  Action Command Prompt Support (bundled) = /home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/octoprint/plugins/action_command_prompt
|  Announcement Plugin (bundled) = /home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/octoprint/plugins/announcements
|  Anonymous Usage Tracking (bundled) = /home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/octoprint/plugins/tracking
|  Application Keys Plugin (bundled) = /home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/octoprint/plugins/appkeys
|  Backup & Restore (bundled) = /home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/octoprint/plugins/backup
|  Bed Visualizer (1.1.1) = /home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/octoprint_bedlevelvisualizer
|  Core Wizard (bundled) = /home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/octoprint/plugins/corewizard
|  Dashboard (1.19.5) = /home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/octoprint_dashboard
|  Discovery (bundled) = /home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/octoprint/plugins/discovery
|  DisplayLayerProgress Plugin (1.27.2) = /home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/octoprint_DisplayLayerProgress
|  Error Tracking (bundled) = /home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/octoprint/plugins/errortracking
|  Event Manager (bundled) = /home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/octoprint/plugins/eventmanager
|  File Check (2021.2.23) (bundled) = /home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/octoprint_file_check
|  Firmware Check (2021.10.11) (bundled) = /home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/octoprint_firmware_check
|  Firmware Updater (1.13.0) = /home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/octoprint_firmwareupdater
|  GCode Viewer (bundled) = /home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/octoprint/plugins/gcodeviewer
|  GPIO-Status (0.1.0) = /home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/octoprint_gpiostatus
|  Logging (bundled) = /home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/octoprint/plugins/logging
|  Marlin EEPROM Editor (3.2.0) = /home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/octoprint_eeprom_marlin
|  OctoLight (0.1.3) = /home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/octoprint_octolight
|  Pi Support Plugin (2021.10.28) (bundled) = /home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/octoprint_pi_support
|  Plugin Manager (bundled) = /home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/octoprint/plugins/pluginmanager
|  PrintTimeGenius Plugin (2.2.8) = /home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/octoprint_PrintTimeGenius
|  PSU Control (1.0.6) = /home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/octoprint_psucontrol
|  Software Update (bundled) = /home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/octoprint/plugins/softwareupdate
|  Themeify (1.2.2) = /home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/octoprint_themeify
|  Virtual Printer (bundled) = /home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/octoprint/plugins/virtual_printer
Prefix legend: ! = disabled, # = blacklisted, * = incompatible
2022-01-11 19:43:15,657 - octoprint.environment - INFO - Detected environment is Python 3.7.3 under Linux (linux). Details:
|  hardware:
|    cores: 4
|    freq: 1500.0
|    ram: 1903988736
|  os:
|    bits: 32
|    id: linux
|    platform: linux
|  plugins:
|    pi_support:
|      model: Raspberry Pi 4 Model B Rev 1.2
|      octopi_version: 0.18.0
|      throttle_state: '0x0'
|  python:
|    pip: 20.3.3
|    version: 3.7.3
|    virtualenv: /home/pi/oprint

2022-01-12 13:53:56,872 - octoprint.startup - INFO - ******************************************************************************
2022-01-12 13:53:56,874 - octoprint.startup - INFO - Starting OctoPrint 1.7.2
2022-01-12 13:53:56,876 - octoprint.startup - INFO - ******************************************************************************
2022-01-12 13:54:03,312 - octoprint.util.connectivity.connectivity_checker - INFO - Connectivity state is currently: offline
2022-01-12 13:54:03,313 - octoprint.util.connectivity.connectivity_checker - INFO - Connecting to 1.1.1.1:53 is not working
2022-01-12 13:54:03,313 - octoprint.util.connectivity.connectivity_checker - INFO - Resolving octoprint.org is not working
2022-01-12 13:54:03,359 - octoprint.startup - INFO - We don't appear to be online, not fetching plugin blacklist
2022-01-12 13:54:03,488 - octoprint.plugin.core - INFO - Loading plugins from /home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/octoprint/plugins, /home/pi/.octoprint/plugins and installed plugin packages...
2022-01-12 13:54:05,913 - octoprint.startup - INFO - Added settings overlay from plugin dashboard
2022-01-12 13:54:05,932 - octoprint.plugin.core - INFO - Found 28 plugin(s) providing 28 mixin implementations, 76 hook handlers
2022-01-12 13:54:06,017 - octoprint.server.heartbeat - INFO - Starting server heartbeat, 900.0s interval
2022-01-12 13:54:06,096 - octoprint.server - INFO - Intermediary server started
2022-01-12 13:54:06,111 - octoprint.filemanager.storage - INFO - Initializing the file metadata for /home/pi/.octoprint/uploads...
2022-01-12 13:54:06,454 - octoprint.filemanager.storage - INFO - ... file metadata for /home/pi/.octoprint/uploads initialized successfully.
2022-01-12 13:54:06,459 - octoprint.server - INFO - Added new permission from plugin action_command_notification: PLUGIN_ACTION_COMMAND_NOTIFICATION_SHOW (needs: "Need(method='role', value='plugin_action_command_notification_show')")
2022-01-12 13:54:06,460 - octoprint.server - INFO - Added new permission from plugin action_command_notification: PLUGIN_ACTION_COMMAND_NOTIFICATION_CLEAR (needs: "Need(method='role', value='plugin_action_command_notification_clear')")
2022-01-12 13:54:06,460 - octoprint.server - INFO - Added new permission from plugin action_command_prompt: PLUGIN_ACTION_COMMAND_PROMPT_INTERACT (needs: "Need(method='role', value='plugin_action_command_prompt_interact')")
2022-01-12 13:54:06,460 - octoprint.server - INFO - Added new permission from plugin announcements: PLUGIN_ANNOUNCEMENTS_READ (needs: "Need(method='role', value='plugin_announcements_read')")
2022-01-12 13:54:06,461 - octoprint.server - INFO - Added new permission from plugin announcements: PLUGIN_ANNOUNCEMENTS_MANAGE (needs: "Need(method='role', value='plugin_announcements_manage'), Need(method='role', value='plugin_announc$
2022-01-12 13:54:06,461 - octoprint.server - INFO - Added new permission from plugin appkeys: PLUGIN_APPKEYS_ADMIN (needs: "Need(method='role', value='plugin_appkeys_admin')")
2022-01-12 13:54:06,461 - octoprint.server - INFO - Added new permission from plugin backup: PLUGIN_BACKUP_ACCESS (needs: "Need(method='role', value='plugin_backup_access')")
2022-01-12 13:54:06,461 - octoprint.server - INFO - Added new permission from plugin dashboard: PLUGIN_DASHBOARD_ADMIN (needs: "Need(method='role', value='plugin_dashboard_admin')")
2022-01-12 13:54:06,462 - octoprint.server - INFO - Added new permission from plugin eeprom_marlin: PLUGIN_EEPROM_MARLIN_READ (needs: "Need(method='role', value='plugin_eeprom_marlin_read')")
2022-01-12 13:54:06,462 - octoprint.server - INFO - Added new permission from plugin eeprom_marlin: PLUGIN_EEPROM_MARLIN_EDIT (needs: "Need(method='role', value='plugin_eeprom_marlin_edit')")
2022-01-12 13:54:06,462 - octoprint.server - INFO - Added new permission from plugin eeprom_marlin: PLUGIN_EEPROM_MARLIN_RESET (needs: "Need(method='role', value='plugin_eeprom_marlin_reset')")
2022-01-12 13:54:06,462 - octoprint.server - INFO - Added new permission from plugin firmware_check: PLUGIN_FIRMWARE_CHECK_DISPLAY (needs: "Need(method='role', value='plugin_firmware_check_display')")
2022-01-12 13:54:06,462 - octoprint.server - INFO - Added new permission from plugin logging: PLUGIN_LOGGING_MANAGE (needs: "Need(method='role', value='plugin_logging_manage')")
2022-01-12 13:54:06,469 - octoprint.server - INFO - Added new permission from plugin pi_support: PLUGIN_PI_SUPPORT_STATUS (needs: "Need(method='role', value='plugin_pi_support_check')")
2022-01-12 13:54:06,469 - octoprint.server - INFO - Added new permission from plugin pluginmanager: PLUGIN_PLUGINMANAGER_MANAGE (needs: "Need(method='role', value='plugin_pluginmanager_manage')")
2022-01-12 13:54:06,469 - octoprint.server - INFO - Added new permission from plugin pluginmanager: PLUGIN_PLUGINMANAGER_INSTALL (needs: "Need(method='role', value='plugin_pluginmanager_install'), Need(method='role', value='plugin_plugi$
2022-01-12 13:54:06,470 - octoprint.server - INFO - Added new permission from plugin psucontrol: PLUGIN_PSUCONTROL_CONTROL (needs: "Need(method='role', value='plugin_psucontrol_admin')")
2022-01-12 13:54:06,470 - octoprint.server - INFO - Added new permission from plugin softwareupdate: PLUGIN_SOFTWAREUPDATE_CHECK (needs: "Need(method='role', value='plugin_softwareupdate_check')")
2022-01-12 13:54:06,470 - octoprint.server - INFO - Added new permission from plugin softwareupdate: PLUGIN_SOFTWAREUPDATE_UPDATE (needs: "Need(method='role', value='plugin_softwareupdate_update')")
2022-01-12 13:54:06,470 - octoprint.server - INFO - Added new permission from plugin softwareupdate: PLUGIN_SOFTWAREUPDATE_CONFIGURE (needs: "Need(method='role', value='plugin_softwareupdate_configure')")
2022-01-12 13:54:06,476 - octoprint.server - ERROR - Could not instantiate user manager octoprint.access.users.FilebasedUserManager, falling back to FilebasedUserManager!
  File "/home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/octoprint/server/__init__.py", line 553, in run
    userManager = clazz(groupManager)
  File "/home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/octoprint/access/users.py", line 518, in __init__
    self._load()
  File "/home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/octoprint/access/users.py", line 524, in _load
    data = yaml.safe_load(f)
  File "/home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/yaml/__init__.py", line 162, in safe_load
    return load(stream, SafeLoader)
  File "/home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/yaml/__init__.py", line 112, in load
    loader = Loader(stream)
  File "/home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/yaml/loader.py", line 34, in __init__
    Reader.__init__(self, stream)
  File "/home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/yaml/reader.py", line 85, in __init__
    self.determine_encoding()
  File "/home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/yaml/reader.py", line 124, in determine_encoding
    self.update_raw()
  File "/home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/yaml/reader.py", line 178, in update_raw
    data = self.stream.read(size)
  File "/home/pi/oprint/lib/python3.7/codecs.py", line 322, in decode
    (result, consumed) = self._buffer_decode(data, self.errors, final)
UnicodeDecodeError: 'utf-8' codec can't decode byte 0xe8 in position 0: invalid continuation byte
2022-01-12 13:54:06,478 - octoprint.cli.server - ERROR - Uncaught exception

File "/home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/octoprint/server/__init__.py", line 553, in run
    userManager = clazz(groupManager)
  File "/home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/octoprint/access/users.py", line 518, in __init__
    self._load()
  File "/home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/octoprint/access/users.py", line 524, in _load
    data = yaml.safe_load(f)
  File "/home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/yaml/__init__.py", line 162, in safe_load
  File "/home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/yaml/__init__.py", line 112, in load
    loader = Loader(stream)
  File "/home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/yaml/loader.py", line 34, in __init__
  File "/home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/yaml/reader.py", line 85, in __init__
  File "/home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/yaml/reader.py", line 124, in determine_encoding
    self.update_raw()
  File "/home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/yaml/reader.py", line 178, in update_raw
UnicodeDecodeError: 'utf-8' codec can't decode byte 0xe8 in position 0: invalid continuation byte

During handling of the above exception, another exception occurred:

File "/home/pi/oprint/bin/octoprint", line 8, in <module>
    sys.exit(main())
  File "/home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/octoprint/__init__.py", line 965, in main
    octo(args=args, prog_name="octoprint", auto_envvar_prefix="OCTOPRINT")
  File "/home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/click/core.py", line 829, in __call__
    return self.main(*args, **kwargs)
  File "/home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/click/core.py", line 782, in main
    rv = self.invoke(ctx)
  File "/home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/click/core.py", line 1259, in invoke
    return _process_result(sub_ctx.command.invoke(sub_ctx))
  File "/home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/click/core.py", line 1066, in invoke
    return ctx.invoke(self.callback, **ctx.params)
  File "/home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/click/core.py", line 610, in invoke
    return callback(*args, **kwargs)
  File "/home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/click/decorators.py", line 21, in new_func
    return f(get_current_context(), *args, **kwargs)
  File "/home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/octoprint/cli/server.py", line 329, in serve_command
    overlays=overlays,
  File "/home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/octoprint/cli/server.py", line 164, in run_server
    octoprint_server.run()
  File "/home/pi/oprint/lib/python3.7/site-packages/octoprint/server/__init__.py", line 561, in run
    userManager = octoprint.access.users.FilebasedUserManager(groupManager)
    self._load()
    data = yaml.safe_load(f)
    loader = Loader(stream)
    self.update_raw()

Wie kan mij vertellen wat hier mis gaat of hoe ik dit op kan lossen?
Alvast bedankt voor de medewerking!

[ Voor 28% gewijzigd door RensVerlaak op 12-01-2022 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Ziet er uit als een corrupte SD kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
sanscorp schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:13:
Ziet er uit als een corrupte SD kaart.
Aii dat zou minder zijn, dan moet ik mijn octoprint opnieuw installeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanscorp
Nieuwe image er op flashen ja, daarna ff een backup van de SD maken :)

Of als je een RPI 4 hebt een USB SSD er aan hangen. Wel even goed opletten dat niet iedere USB to SATA interface werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
sanscorp schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:18:

Of als je een RPI 4 hebt een USB SSD er aan hangen. Wel even goed opletten dat niet iedere USB to SATA interface werkt.
Die back-up was misschien wel handig geweest. 8)7
Nu moet ik namelijk alles opnieuw installeren en instellen of niet?
Ik heb een RPI 4B dus ik zou er een SSD aan kunnen hangen, dan heb ik niet meer dat gekloot met die klote SD kaartjes die me al vaker genekt hebben. Wat kost ongeveer z'n upgrade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Net is mid print mijn Ender 3 met een SKR mini E3 1.2 ermee opgehouden.
Het scherm is aan, maar zonder beeld.
Heb geprobeerd om de firmware opnieuw te flashen maar dat lijkt niet te werken (firmwarwe. veranderd niet in FIRMWARE.CUR)
Ook verschillende SD kaarten geprobeerd, maar geeft geen sjoege.

Heeft iemand nog tips of is mijn SKR overleden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

sanscorp schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:18:

Wat is het voordeel van een SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
TTROX schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:04:
[...]

Wat is het voordeel van een SSD?
Geen SD kaart die stuk gaat. Kan overigens ook prima met een RPi3.

[ Voor 9% gewijzigd door Jesse- op 13-01-2022 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanscorp
Idd, geen SD kaart meer en een significant minder risico op corruptie.

Wat het kost weet ik niet, ik had diverse oude externe USB drives liggen voor de interface en ik heb 1 ssd gekocht voor 20 euro o.i.d.

Ja je moet alles opnieuw installeren en instellen. Misschien kan je de huidige config veilig stellen door de SD kaart in de PC te stoppen? Ik ken octo niet zo goed.

@koesie je kunt eens beginnen met spanning meten, maar als 'ie er midden in een print mee gestopt is dan is er waarschijnlijk wel meer aan de hand / defect. Niemand kan zo op afstand zien wat er met jouw bord aan de hand is.

Zoeken dus. Probeer het bord eens los, dus zonder bed, steppers en sluit 1 voor 1 de dingen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
sanscorp schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:19:
Idd, geen SD kaart meer en een significant minder risico op corruptie.

Wat het kost weet ik niet, ik had diverse oude externe USB drives liggen voor de interface en ik heb 1 ssd gekocht voor 20 euro o.i.d.

Ja je moet alles opnieuw installeren en instellen. Misschien kan je de huidige config veilig stellen door de SD kaart in de PC te stoppen? Ik ken octo niet zo goed.

@koesie je kunt eens beginnen met spanning meten, maar als 'ie er midden in een print mee gestopt is dan is er waarschijnlijk wel meer aan de hand / defect. Niemand kan zo op afstand zien wat er met jouw bord aan de hand is.

Zoeken dus. Probeer het bord eens los, dus zonder bed, steppers en sluit 1 voor 1 de dingen aan.
Hoe makkelijk is het om octoprint firmware te flashen op de SSD, werkt dat hetzelfde als op een SD kaart of moet je hier meer configureren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

RensVerlaak schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:29:
Hoe makkelijk is het om octoprint firmware te flashen op de SSD, werkt dat hetzelfde als op een SD kaart of moet je hier meer configureren?
Werkt hetzelfde als een SD kaartje. Ik heb alleen RPi 3B's en daar moet je even iets doen om USB boot te enablen. Maar als je dat gedaan hebt, kun je je SSD inpluggen op je PC en die als target kiezen om je image op te flashen. Ik heb een aantal SSD's liggen, uit oude PC's enzo. Ik koop dan een USB doosje met een SATA-USB interface en gebruik ze op de Pi's die langdurig moeten werken en flink de storage gebruiken.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Ik heb alleen maar ruzie met de hero me gen 5, het moet nog wel eens uit elkaar en de constructie laat veel te wensen over. Lastig te bereiken moertjes, een backplate die je niet gewoon los kan schroeven en nu ook een betaalde handleiding voor een draak van een constructie.

Kortom, klaar mee.

Nu zoek ik een alternatief maar vind ik de petsfang weer erg groot en andere heb ik niet echt kunnen vinden.

Het liefst heb ik iets met een 40x40 fan voor hotend koeling en 5015 of 5020 radiale fan met dual duct voor print koeling.

Ik heb een E3D V6 met BLtouch op een ender 3 v2.

Wie heeft er nog een suggestie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-10 08:42
Ik heb de Hydra gebruikt. https://www.thingiverse.com/thing:4062242
Uiteindelijk heb ik er flink wat aan versleuteld voor o.a. een direct drive extruder, en tegelijk de luchtafvoer verbeterd door de boel tegen de mount plate meer open te maken. En ik gebruik twee 4010 part cooler fans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

sanscorp schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:30:
Ik heb alleen maar ruzie met de hero me gen 5, het moet nog wel eens uit elkaar en de constructie laat veel te wensen over. Lastig te bereiken moertjes, een backplate die je niet gewoon los kan schroeven en nu ook een betaalde handleiding voor een draak van een constructie.

Kortom, klaar mee.

Nu zoek ik een alternatief maar vind ik de petsfang weer erg groot en andere heb ik niet echt kunnen vinden.

Het liefst heb ik iets met een 40x40 fan voor hotend koeling en 5015 of 5020 radiale fan met dual duct voor print koeling.

Ik heb ook een Hero Me Gen 5 erop zitten (Ender 3), en ik herken je verhaal wel. Als het eenmaal zit en je hoeft er niks aan te doen is ie top, maar qua schroefjes en deergelijke is het 1 groot drama.

Hiervoor zat er een Satsana op, die beviel ook goed. En er zijn genoeg versies met van allerlei fan varianten.
Bijv:
https://www.thingiverse.com/thing:4623647
https://www.thingiverse.com/thing:4637453
Of een mini satsana:
https://www.thingiverse.com/thing:5139196

Ik ga binnenkort naar een Mellow BMG Wind direct drive extruder, heb de nieuwe parts voor die ducts al geprint, dat is helemaal minimalistisch (https://www.thingiverse.com/thing:4655819)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Ik ga alle opties zo eens rustig op de pc bekijken.

Ik heb een BMG extruder maar ben juist weer even terug naar een bowden setup (net BMG) gegaan omdat ik juist meer snelheid zocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

sanscorp schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 20:04:
Ik ga alle opties zo eens rustig op de pc bekijken.

Ik heb een BMG extruder maar ben juist weer even terug naar een bowden setup (net BMG) gegaan omdat ik juist meer snelheid zocht.
Ik heb de conversie waarbij de originele extruder op de hotend zit (zwaar!) en print met 125mm/s op 2k acceleratie. Weet niet naar welke snelheid je op zoek bent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanscorp
Ik heb geen stock hot end meer maar de E3D V6 :)

Ik had gehoopt flink sneller te kunnen maar loop telkens tegen kwaliteitsproblemen aan.
Ben nu weer terug bij creality stock snelheden via Klipper (geef de limieten mee via Superslicer, zie ook bijlage).

Ik moet wel zeggen dat ik 0.9 steppers van 48mm hoog heb, dus een tikkie groter en zwaarder dan stock steppers.

Samen met pressure advance en frequentiemeting (adxl345) gaf dat alsnog gaten in prints op 1500mm/s2.

De elektronica ligt buiten de IKEA case en ik heb het frame verzwaard met metalen rondstaf.
Als ik de algemene snelheid al hoger dan 60mm/s2 zet dan gaat het al fout.

https://photos.app.goo.gl/TvQiTcqRpAHzuZ348

[ Voor 5% gewijzigd door sanscorp op 15-01-2022 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

sanscorp schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:30:

Kortom, klaar mee.

Dat heeft mij ook altijd tegengehouden om de hero-me te gebruiken.

De Satsana heeft het hier altijd goed gedaan en er zijn 1000 verschillende variaties van.
Altijd wel een passende variant te vinden en daarbij makkelijk aan te passen gezien het "recht-toe-recht-aan" design
De laatste tijd gebruik ik een variatie van de mini-satsana zonder partcooling.

En als je design/looks ook belangrijk vind is misschien een Voron Stealthburner iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
sanscorp schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 20:28:
Ik heb geen stock hot end meer maar de E3D V6 :)

Ik had gehoopt flink sneller te kunnen maar loop telkens tegen kwaliteitsproblemen aan.
Ben nu weer terug bij creality stock snelheden via Klipper (geef de limieten mee via Superslicer, zie ook bijlage).

Ik moet wel zeggen dat ik 0.9 steppers van 48mm hoog heb, dus een tikkie groter en zwaarder dan stock steppers.

Samen met pressure advance en frequentiemeting (adxl345) gaf dat alsnog gaten in prints op 1500mm/s2.

De elektronica ligt buiten de IKEA case en ik heb het frame verzwaard met metalen rondstaf.
Als ik de algemene snelheid al hoger dan 60mm/s2 zet dan gaat het al fout.

https://photos.app.goo.gl/TvQiTcqRpAHzuZ348
Misschien deze eens proberen, juist omdat het een BMG en E3D V6.

Makkelijk en snel te printen en te monteren.
https://www.youmaketech.c...6-speeddrive-for-ender-3/

Nog makkelijker te monteren maar gewichtsverdeling van de motor is dan wat minder.
https://www.youmaketech.c...-for-ender-3-pro-v2-cr10/

Zelf gebruik ik de bovenste uitvoering.

Zie wel dat het nu een betaalde STL set is. Voorheen was deze gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
De enige reden waarom ik voor direct drive ben gegaan was vanwege 1 rol flexibel filament, maar in de praktijk print ik daar eigenlijk niet mee.

DD is daarom niet echt verplicht en snelheid is leuker op dit moment.

De looks interesseren mij niets, het is al een monster van Frankenstein haha

We gaan vandaag weer even rustig door de links heen :)

De satsana lijkt mij wel een goede optie mits ik daar dus inderdaad een dual duct met v6 config voor kan vinden.

De bmg blijft vooralsnog even op de gantry gemonteerd zodat ik kan troubleshooter en zo de maximale snelheid kan achterhalen.

[ Voor 25% gewijzigd door sanscorp op 16-01-2022 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

MikeOO schreef op zondag 16 januari 2022 @ 07:31:
[...]

Misschien deze eens proberen, juist omdat het een BMG en E3D V6.

Makkelijk en snel te printen en te monteren.
https://www.youmaketech.c...6-speeddrive-for-ender-3/

Nog makkelijker te monteren maar gewichtsverdeling van de motor is dan wat minder.
https://www.youmaketech.c...-for-ender-3-pro-v2-cr10/

Zelf gebruik ik de bovenste uitvoering.

Zie wel dat het nu een betaalde STL set is. Voorheen was deze gratis.
Interessant, die kende ik nog niet.
Tis een redelijk makkelijk 3d model wat je nog wel een keer kunt namaken lijkt mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-10 11:29

Rincewind

Take me in your arms tonight

En
maar even besteld. Dank voor de tips. Eens kijken of die helpen om mijn Ender wat stiller te krijgen :)

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:52

Iedereen bedankt voor de behulpzaamheid en antwoorden. En @sanscorp super bedankt voor de tip met de Jyers firmware. Damn wat scheelt dat een stuk zeg! 10 x 10 mesh gemaakt, en met UBL pakt ie nu standaard voor elke print de 4 hoeken op tilt, wat met mijn eerste print (een groot vierkant 0.2mm hoog over de gehele oppervlakte) een nagenoeg perfecte print gaf :D

En toen ik daarna als proef op de som dezelfde rotating Rings als in mijn vorige post printte kwam het er dit keer wel goed uit, zonder aan de xyz steps of extruder settings gezeten te hebben. Nu was ie wel meteen te draaien, erg gaaf :)

Ik had nog wel wat probleempjes met de temperatuur, kreeg regelmatig de melding: "Printer Kill Reason: Heating Failed", maar dat lijkt na een PID Autotune ook opgelost. Er zijn ongetwijfeld nog wel zaken te verbeteren, maar dit scheelt al zoveel...

Ik zeg: lang leve Jyers firmware _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ZgvmOArK-PA9uFfUWlZVTaWPMw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I5qznvO6sw6yIHSQfqIZVOdx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OY3XuTIHsyIUy8SnLAKD62fRT50=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJOoY1DAqFzlpyPwvZYhTXaC.jpg?f=fotoalbum_tile

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bieowbie
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-09 11:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3itDCCnXwO-FoHENevyufVs04c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3557PFoN3U0TBPmkWzIKosjY.jpg?f=fotoalbum_large

Op mijn Ender3 draai ik de stock firmware en het resultaat lijkt vergelijkbaar. In hoeverre heeft het nut om met de firmware te gaan spelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
bieowbie schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:41:
[Afbeelding]

Op mijn Ender3 draai ik de stock firmware en het resultaat lijkt vergelijkbaar. In hoeverre heeft het nut om met de firmware te gaan spelen?
if it ain't broke don't fix it

Belangrijkste reden om iets met de firmware the doen;
1. Omdat het kan, je wilt gewoon lekker tweaken met je printer.
2. Je wilt meer of andere opties die niet in je huidige firmware zit.

Als je gewoon wilt printen en alles goed lijkt, zou ik niets aanpassen. Ik geloof ook echt niet dat andere firmware betere prints gaat geven. Denk dat je dan gewoon een duurdere printer moet halen of je hardware moet upgraden. Belangrijkste is je printer goed tunen, bedlevel, temp er retractie goed op je filament afstellen etc. Daar heb je geen andere firmware voor nodig.

Ik heb zelf wel andere firmware erop gezet (Ender 5) maar ik wilde de power break optie eruit hebben die origineel mee komt met de Creality build. Dat vreet SD-cardjes.
En onlangs nieuw silent-board erin gezet, toen wel een upgrade gedaan van de firmware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

bieowbie schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:41:
[Afbeelding]

Als je een BLTouch of dergelijks installeert moet je sowieso je firmware updaten, daarom gaan veel mensen over op een andere firmware.

Firmware zoals Jyers of Mriscoc firmware is heeft veel meer opties in het menu/screen dan de standaard firmware die Creality op de site heeft staan.
En daarbij zelfs als je geen BLTouch hebt kun je ook met deze firmware een "Manual bed mesh" maken.
In principe hetzelfde als dat een BLTouch doet, maar dan moet je het handmatig doen.

Zie de githubs van beide voor alle features en updates die ze hebben:
https://github.com/mriscoc/Marlin_Ender3v2/releases
https://github.com/Jyers/Marlin/releases

Edit: Oh en daarbij, standaard creality firmware slaat de settings niet op in de EEPROM (geheugen van moederbord) maar op de SD kaart die in de machine zit, daardoor kun je snel je settings kwijtraken als je steeds met het SD kaartje van printer naar PC gaat en andersom...

De andere firmwares doen dit wel.

[ Voor 12% gewijzigd door TTROX op 17-01-2022 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-09 09:20
Dag liefste tweakers

Ik heb recent de ender 3 v2 gekregen van mijn vriendin (ja die heeft gescoord hoor ;) )
Na een vlotte installatie en een kallibratie van de flow, esteps en bed levelling verlopen de eerste prints vlot, een print van 10 uur is ook al goed verlopen.

Volgens het advies van Alexander Chapel (YouTube) zou ik een 0.6 nozzle willen gebruiken ipv de 0.4mm
Daarnaast zijn de fans vrij luid, zoals eerder vermeld. Zou ik die kunnen vervangen door de sunon fans? Ik denk dat ik er dan 3 nodig heb?

Is aliexpress the way to go? ik zou deze kit kopen :
https://nl.aliexpress.com...3BEUR%3Bsearch-mainSearch

deze nozzles:

deze fans:
https://www.googleadservi...9aACegQIARAe&dct=1&adurl=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Nozzles op Alie zijn zeer onbetrouwbaar in mijn ervaring. De nozzles hier in NL zijn ook niet belachelijk duur.

Waarom wil je naar 0.6?

De sunon fans zijn 12V en je hebt een 24V voeding, dat werkt dus niet.

De extruder voegt op dit moment weinig toe en is ook van matige kwaliteit. Ook de kloon BMG heeft het bij mij niet lang volgehouden en heb uiteindelijk een originele gekocht. Smak geld maar als je wilt upgraden is goedkoop duurkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
sanscorp schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:39:
Nozzles op Alie zijn zeer onbetrouwbaar in mijn ervaring. De nozzles hier in NL zijn ook niet belachelijk duur.

Waarom wil je naar 0.6?

De extruder voegt op dit moment weinig toe en is ook van matige kwaliteit. Ook de kloon BMG heeft het bij mij niet lang volgehouden en heb uiteindelijk een originele gekocht. Smak geld maar als je wilt upgraden is goedkoop duurkoop.
Volgens all3dp zijn die er wel? https://www.robotdigg.com...r-24V-6015-DC-Cooling-Fan

Dus de upgrade kit niet aankopen en enkel de veren bv en de nieuwe Bowden tube?

en naar .6 volgens deze yter YouTube: My 10 BEST tips for 3D Printing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
zierbeek schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:03:
[...]

Volgens all3dp zijn die er wel? https://www.robotdigg.com...r-24V-6015-DC-Cooling-Fan

Dus de upgrade kit niet aankopen en enkel de veren bv en de nieuwe Bowden tube?

en naar .6 volgens deze yter YouTube: My 10 BEST tips for 3D Printing
Sunon heeft idd gewoon 24V fans voor je hotend en/of moederbord en voeding.
Stevigere veren en de blauwe bowden heb ik in de eerste maand al gedaan, geen spijt van gehad dus zeker doen.

Heb tijdens de kerstvakantie het moederbord en de voeding aangepakt en hotend staat nog op de planning, weet nog niet voor welke mod ik ga (teveel keuze :P). Maar de printer is al een stuk stiller, alleen de hotend hoor ik nog.
Fans voor hotend heb ik hier weg: https://www.tinytronics.n...n-actuatoren/ventilatoren
Voor het moederbord heb ik een artic 92x25mm fan met DC/DC converter gebruikt en de voeding heeft de bekende nf-a9x14 direct op de fan output van de voeding (is 12V bij E3V2).
Verder zijn 123-3D.nl en bitsandparts.nl nog wel goede webshops voor onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
AteGjalt schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:31:
[...]

Sunon heeft idd gewoon 24V fans voor je hotend en/of moederbord en voeding.
Stevigere veren en de blauwe bowden heb ik in de eerste maand al gedaan, geen spijt van gehad dus zeker doen.
Zou je me even kunnen duiden welke fans ik juist nodig heb ?
Ik denk dan dat het er 4 zijn dat ik nodig heb,

liefst met headers alreeds aan, ik kan er geen header aanzetten met mijn tools :)
NVM? het is sowieso solderen! ;)

of volg ik deze kerel?
YouTube: ENDER 3 V2 SILENT FAN MOD | Step-By-Step Guide

[ Voor 15% gewijzigd door zierbeek op 18-01-2022 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

zierbeek schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:22:
Dag liefste tweakers

Ik heb recent de ender 3 v2 gekregen van mijn vriendin (ja die heeft gescoord hoor ;) )
Na een vlotte installatie en een kallibratie van de flow, esteps en bed levelling verlopen de eerste prints vlot, een print van 10 uur is ook al goed verlopen.

Volgens het advies van Alexander Chapel (YouTube) zou ik een 0.6 nozzle willen gebruiken ipv de 0.4mm
Daarnaast zijn de fans vrij luid, zoals eerder vermeld. Zou ik die kunnen vervangen door de sunon fans? Ik denk dat ik er dan 3 nodig heb?

Is aliexpress the way to go? ik zou deze kit kopen :

deze nozzles:

deze fans:
https://www.googleadservi...9aACegQIARAe&dct=1&adurl=
Deze kit heb ik en kan ik iedereen aanraden:
Origineel creality & echt capricorn tubing + yellow springs
https://www.amazon.nl/-/e...r%2Caps%2C117&sr=8-6&th=1

Ik had een setje nozzles bij de officiële creality shop gekocht omdat ik daar toch ook andere dingen kocht (https://www.creality3dofficial.com/)

Daarbij zou ik eerst even je printer en het process leren met een 0.4 Nozzle.
Bijna iedereen print met 0,4 of heeft met 0,4 geprint.
Als je er dan een keer niet uitkomt door bijvoorbeeld slicersettings of calibratie of dergelijks dan kun je in ieder geval de setting gebruiken die het grootste gross ook gebruikt.
Als je de printer/process dan goed doorhebt kun je de 0.6 proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door TTROX op 18-01-2022 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zierbeek
TTROX schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:57:
[...]

Deze kit heb ik en kan ik iedereen aanraden:
Origineel creality & echt capricorn tubing + yellow springs
https://www.amazon.nl/-/e...r%2Caps%2C117&sr=8-6&th=1

Ik had een setje nozzles bij de officiële creality shop gekocht omdat ik daar toch ook andere dingen kocht (https://www.creality3dofficial.com/)

Daarbij zou ik eerst even je printer en het process leren met een 0.4 Nozzle.
Bijna iedereen print met 0,4 of heeft met 0,4 geprint.
Als je er dan een keer niet uitkomt door bijvoorbeeld slicersettings of calibratie of dergelijks dan kun je in ieder geval de setting gebruiken die het grootste gross ook gebruikt.
Als je de printer/process dan goed doorhebt kun je de 0.6 proberen.
Dat lijkt me een goede start, hartelijk bedankt TTROX!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
zierbeek schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:38:
[...]

liefst met headers alreeds aan, ik kan er geen header aanzetten met mijn tools :)

of volg ik deze kerel?
Ik heb deze grotendeels gevolgd voor moederbord en psu, wel een remix gebruikt voor de 92x25 artic fan (origineel is voor een 92x14 noctua).https://www.thingiverse.com/thing:4644985
Qua youtubers zou ik eerder teachingtech volgen (community favoriet hier), die legt het rustig en duidelijk uit en geeft wat meer info,

Het is grotendeels knippen en solderen daar ontkom je niet aan, met een jst-xh connectorset en krimptang kan je dit wel netter afwerken. Ik had al een sn-2549 tang met jst-xh set en een dupont set, maar beun ook wel wat om met hobby-elektronica (esp/arduino) dus gebruikt het daar ook voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

zierbeek schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:38:
[...]

of volg ik deze kerel?
Standaard heeft je printer 4 ventilatoren:
  • 12v 60x60x16 axiaal Fan IN de PSU
  • 24v 40x40x10 axiaal Fan voor je moederbord koeling
  • 24v 40x40x10 axiaal Fan voor hotend koeling
  • 24v 40x40x10 radiaal Fan voor partcooling blower
Een paar opmerkingen:
De fan voor de moederbord koeling is samengeschakeld met je partcooling.
Als je iets gaat printen op 50% partcooling, dan koelt je moederbord ook maar 50%.
Ga je ABS printen met bijvoorbeeld 0% partcooling dan ... je raad het al, koelt je moederbord niet.
Velen passen hierdoor ook de mainboard koeling aan.

Daarnaast is de 12v fan in je PSU het meest luid, zelf heb ik deze 2 mods voor moederbord&PSU
https://www.thingiverse.com/thing:4612023 & https://www.thingiverse.com/thing:4601320
met beide een 12v 80x80x25 Arctic F8 Silent.
De Fan in de PSU is zo om te wisselen (met een andere cover en werk aan de connector uiteraard), en de fan voor het moederbord heb ik met een buck converter (step down converter(24v > 12v)) op de output van mijn PSU aangesloten.

Deze bovenste 2 mods hebben wel meer ruimte onder de printer nodig dus ik heb andere pootjes waardoor de printer hoger komt te staan (tevens met een squashball erin om trillingen en geluid te dempen)

Wat betreft je hotend koeling&partcooling, daar zijn heel veel keuzes in door allerlei verschillende coolingducts
Zelf gebruik ik voor hotendkoeling een Sunon 24v 40x40x10 of 40x40x20 axiaal fan.
En voor partcooling een no-brandname Amazon 24v 5015 radiaal blower.

De sunon 24v's 40x40 fans werken niet lekker met partcooling omdat je die kunt regelen.
Dit schijnt ook nog wel eens problemen te geven als je een 12v (noctua) als partcooling wilt gaan gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door TTROX op 18-01-2022 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sanscorp schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:39:

Waarom wil je naar 0.6?

Je kunt de nozzles gewoon bij de Creality Official shop op Ali bestellen. Waarom zouden die onbetrouwbaar zijn? Kun je direct een setje van 10 ofzo bestellen, waar je in NL er dan 1 hebt? Niet dat je ze heel snel gaat gebruiken, maar toch. Zelf net een nieuwe reserve hot-end + 3 nozzles besteld voor de Ender 5. Geen haast bij, dus leveretijd boeien, prijs verschil is mij te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Als je willekeurig een nozzle op alie besteld zijn ze doorgaans niet betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
bedankt voor de info!

Ander vraagje,

ze hebben voor me een rol van 2,3 kg gekocht. Gezien retourneren naar 123-3D handen vol geld kost, is er een mogelijkheid deze toch nog te gebruiken zonder problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:48
zierbeek schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:29:
ze hebben voor me een rol van 2,3 kg gekocht. Gezien retourneren naar 123-3D handen vol geld kost, is er een mogelijkheid deze toch nog te gebruiken zonder problemen?
Welk probleem ervaar je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-10 16:29

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Let op niet elke voeding van een V2 is zomaar een 12V fan. Ze verschepen ze met zowel 12V als 24V.

Als ik mij niet vergis heb ik op mijn mobo een 24V fan gezien toen ik de bedrading ging verbeteren.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Rubman schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:40:
Let op niet elke voeding van een V2 is zomaar een 12V fan. Ze verschepen ze met zowel 12V als 24V.

Als ik mij niet vergis heb ik op mijn mobo een 24V fan gezien toen ik de bedrading ging verbeteren.
aha, even openen dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Rukapul schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:40:
[...]

Welk probleem ervaar je nu?
dat het een vrij grote rol is en die interfereert met hogere prints. Even 123-3d vragen of ze die verzendkosten niet kunnen omzetten in een tegoed voor de bestelling. ik heb 100 euro aan filament klaar om te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:48
zierbeek schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:43:
[...]

dat het een vrij grote rol is en die interfereert met hogere prints. Even 123-3d vragen of ze die verzendkosten niet kunnen omzetten in een tegoed voor de bestelling. ik heb 100 euro aan filament klaar om te bestellen.
Wellicht kun je een losse grote filament houder printen die je naast de printer in het verlengde van de extruder plaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Yes en als je dan toch bezig bent vervang de uiteindes van de draden even door krimpverbindingen.
YouTube: Install Ferrules on Ender-3 V2 Wiring

Hier uitleg waarom en hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wPlayNL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:54
Misschien kan je tijdelijk deze printen:
https://www.thingiverse.com/thing:2047554
Nog wel te doen door af en toe zelf even de spoel wat losser te maken tijdens het printen.

En als je daarna weer 1kg spools boven je printer wilt gebruiken is deze aan aanrader:

https://www.thingiverse.com/thing:4368727

Hebt er wel wat bearings voor nodig. Weet niet of je die toevallig al hebt.
zierbeek schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:29:
bedankt voor de info!

Ander vraagje,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
zierbeek schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:43:
[...]

Wat @Rukapul zegt inderdaad. Ik heb deze https://www.thingiverse.com/thing:4691695 aan mijn printer hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

wPlayNL schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:49:
Misschien kan je tijdelijk deze printen:
https://www.thingiverse.com/thing:2047554
Nog wel te doen door af en toe zelf even de spoel wat losser te maken tijdens het printen
Die Tush is wel goed, ik heb 'm ook. Maar je moet even zoeken in de remixen om er zo'n onderleggertje bij te maken die de twee sliders met elkaar verbindt. Er is er een waar je de twee sliders in kunt steken en die zijn verbonden met zo'n schaarconstructie. Het is nl een gedoe om met rollen van verschillende afmetingen steeds weer te kloten met de juiste afstand enzo. Werkt als een speer.

Ik heb zo'n Ikea Lack enclosure gemaakt, waardoor de rol altijd boven de printer staat en zo vind ik het eigenlijk wel het beste. Wie geen complete enclosure wil maken, kan de supereenvoudige Ikea Lack stackers printen: hele slimmer covers die je om de poten van 1 Lack schuift en dan op een andere Lack zet. Zonder schroeven, blijft ie dan wél staan door de uitsteeksels aan de onderkant waardoor ie het blad van het onderste tafeltje vasthoudt. Als je er dus 1 op elke poot zet, kan ie geen kant op. Niet schroeven, niet afmeten, gewoon simpel 2 tafeltjes veilig stapelen.

[edit]
Ik realiseer mij dat ik raaskal. Je kunt die 2 Lack tafeltjes zo wel opstapelen, maar dan past er geen Ender 3 tussen. Dit is alleen voor als je ze om welke reden dan ook wilt opstapelen.

[ Voor 7% gewijzigd door mphilipp op 18-01-2022 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sanscorp schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:03:
Als je willekeurig een nozzle op alie besteld zijn ze doorgaans niet betrouwbaar.
Ah, ja, moet je idd niet doen. Beetje opletten en dan moet het goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichiel
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-10 22:03
mphilipp schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:13:
[...]

Die Tush is wel goed, ik heb 'm ook. Maar je moet even zoeken in de remixen om er zo'n onderleggertje bij te maken die de twee sliders met elkaar verbindt. Er is er een waar je de twee sliders in kunt steken en die zijn verbonden met zo'n schaarconstructie. Het is nl een gedoe om met rollen van verschillende afmetingen steeds weer te kloten met de juiste afstand enzo. Werkt als een speer.

Ik heb zo'n Ikea Lack enclosure gemaakt, waardoor de rol altijd boven de printer staat en zo vind ik het eigenlijk wel het beste. Wie geen complete enclosure wil maken, kan de supereenvoudige Ikea Lack stackers printen: hele slimmer covers die je om de poten van 1 Lack schuift en dan op een andere Lack zet. Zonder schroeven, blijft ie dan wél staan door de uitsteeksels aan de onderkant waardoor ie het blad van het onderste tafeltje vasthoudt. Als je er dus 1 op elke poot zet, kan ie geen kant op. Niet schroeven, niet afmeten, gewoon simpel 2 tafeltjes veilig stapelen.

[edit]
Ik realiseer mij dat ik raaskal. Je kunt die 2 Lack tafeltjes zo wel opstapelen, maar dan past er geen Ender 3 tussen. Dit is alleen voor als je ze om welke reden dan ook wilt opstapelen.
Heb je een bepaalde gids gevolgd voor het maken van je enclosure? Ik ben er ook aan aan het denken, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk welke wijzigingen er nodig zijn t.o.v. de originele Prusa enclosure gids. (Ender 3 Pro hier)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

demichiel schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:52:
Heb je een bepaalde gids gevolgd voor het maken van je enclosure? Ik ben er ook aan aan het denken, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk welke wijzigingen er nodig zijn t.o.v. de originele Prusa enclosure gids. (Ender 3 Pro hier)
Ik heb deze gemaakt omdat ik die zo mooi vond met de sliding doors. Alleen is ie niet zo heel hoog. Ik heb de printer op van die trillingsdempende tegeltjes staan voor een wasmachine (1cm dik) en ik heb krap 2.5cm aan de bovenkant over. Je zou dus even kunnen kijken of je de opzetstukken voor op de poten verhoogt. Op zich gaat het wel, maar een Prusa is inderdaad iets lager. Een betonnen stoeptegel krijg je er in ieder geval niet onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Rubman schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:40:

Welke fan bedoel je precies?

Als je moederbord/mainboard bedoeld, die is inderdaad 24v bij de E3 v2.
De fan IN je PSU is 12v, in je Power supply unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

mphilipp schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:13:
[...]

[edit]
Als je meerdere tafeltjes hebt kun je de poten aan elkaar maken, dan kun je die stacker wel weer gebruiken
Dat blad wat je vervolgens over hebt kun je helemaal onderaan maken met bijvoorbeeld rolwieltjes eronder.
Dat is mijn setup (alleen dan met brackets en schroeven)

[ Voor 16% gewijzigd door TTROX op 18-01-2022 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

demichiel schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:52:
[...]

Als je op thingiverse naar lack enclosure zoekt, kom je er ook wel wat tegen die geschikt zijn voor een ender.
Daarnaast kun je ook eventueel iets remixen en zelf iets maken (mits mogelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

TTROX schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:03:
[...]

Welke fan bedoel je precies?

Als je moederbord/mainboard bedoeld, die is inderdaad 24v bij de E3 v2.
De fan IN je PSU is 12v, in je Power supply unit.
Ik bedoel de mainboard fan idd, de PSU heb ik nog niet open gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earvaag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:11
Kun je niet 2 12volt fans in serie plaatsen bij het mainboard? Hoef je alleen de cover iets aan te passen om ze naast elkaar te zetten oid. Of aan de buitenkant bij een rooster als exhaust.
Pagina: 1 ... 134 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie