Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 16:13
sanscorp schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:32:
Ik denk dat ik toch van die wieltjes af wil, heb er alleen maar gezeur mee, ze slijten best hard (tenminste, ik kan telkens een behoorlijke laag slijpsel verwijderen) vrij en moeten vrij strak om speling vrij te zijn wat weer niet ten goede komt van de soepelheid.

Blijf er aan prutsen dus misschien toch eens een lineaire rails proberen voor Y.

Ga geen rails kopen van 100-300 euro, iemand nog een goede ervaring met een bepaalde leverancier van ome Ali?

De mounts kan je printen, MGN12 is vrij standaard zie ik, maar welke variant C of H weet ik niet.

123 verkoopt alleen 400mm en heb volgens mij 300 nodig.

Weinig info te vinden over wat je precies nodig hebt, wel veel dure kits te vinden.
Weet je wel heel zeker dat het slijpsel van de wieltjes komt?

Ik vond in het begin ook 'zwarte stof', met name aan de rechterkant van de printer, en de printer base.

Aan de wieltjes niets te zien, maar ben met de afstelling van de Y-as tandriem aan het verstellen geweest, en het zwarte slijpsel is nu helemaal weg; mogelijk dat dit bij jou ook het probleem is?

De riem liep kennelijk toch niet helemaal in het midden, en sleepte (kennelijk) aan 1 kant, overigens nog geen slijtage te zien aan de riem.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-10 19:06

mphilipp

Romanes eunt domus

sanscorp schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:32:
Ik denk dat ik toch van die wieltjes af wil, heb er alleen maar gezeur mee, ze slijten best hard (tenminste, ik kan telkens een behoorlijke laag slijpsel verwijderen) vrij en moeten vrij strak om speling vrij te zijn wat weer niet ten goede komt van de soepelheid.
Is je frame dan wel helemaal recht/haaks en zijn alle afstellingen correct? Dus snaren en de wieltjes zelf?
Ik zie nl deze video van een Duitser die beweert 10.000 uur op een superstock Ender 3 heeft geprint:

Hij heeft er niets aan gemod, en het enige dat hij heeft gedaan is ervoor gezorgd dat alles goed haaks was en goed in elkaar zat. Ook de afstelling van de rollen komt aan de orde (rond 9:30).

Het klinkt op zich logisch: als er geen/weinig weerstand is, slijt het ook niet.

En eenmaal afgesteld, moet je ervan afblijven. Bijvoorbeeld de riemen worden de eerste 100u misschien een beetje langer, maar daarna blijven ze zo. Dus 1x, misschien daarna nog 1x voor goed geluk, maar dan moet het goed zijn. Afhankelijk van hoe veel je print, misschien eea 1x per jaar even nalopen, wat op zich goed is om de staat van het apparaat te checken.

[ Voor 15% gewijzigd door mphilipp op 22-01-2021 14:59 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:36
De extruder is hier weer flink aan het skippen.

Ik ga eerst nog maar eens zorgvuldig hercalibreren, opnieuw proberen en tegelijkertijd een ander merk filament bestellen ter vergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:31
Alles is haaks en extra stevig gemaakt met hoekverbindingen.

Printer doet het goed op net een laag geskipped na (print van 6u).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
SlaadjeBla schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:26:
De extruder is hier weer flink aan het skippen.

Ik ga eerst nog maar eens zorgvuldig hercalibreren, opnieuw proberen en tegelijkertijd een ander merk filament bestellen ter vergelijk.
Met een nieuw opgestuurde rol zwarte pla van 123-3d?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headbuddy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-09 11:26

Headbuddy

Surrealist

@sanscorp slijpsel bij de wieltjes?
Ik dacht dat is niet goed ik heb daar totaal geen last van.
Toen even bij de Y-as wieltjes gekeken voor het eerst sinds tijden. Ligt wel iets wat daarop lijkt.
Ik denk echter dat het bij mij smeermiddel is met vet of smeermiddelen oid waardoor het zwart smeert en grijzig uit ziet.
Heb y-carriage ook nog nooit aangeraakt en zit nauwelijk speling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWAardt
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13-06-2022
Ik heb mijn vervangende filament van 123-3D inmiddels binnen, ben nu een Benchy aan het printen en die ziet er tot nu toe ontzettend goed uit.

Ik hoor nogsteeds af en toe een kleine klik na retraction dus denk dat ik nog even met mijn retraction settings moet spelen, maar ik zie geen over of underextrusion en tot nu toe pas één string gezien, en we zijn al halverwege.

Ziet er dus allemaal goed uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Heb het overal, op alle wieltjes, staat ook echt nauwkeurig afgesteld maar wel zo dat ik geen speling meer voel. Misschien wel te strak, maar ja losser is toch nog wiebelen.

1 wieltje piept ook op 1 bepaalde plek, al helemaal ontvet en schoon gekrabt.

Heb doorzichtige POM wieltjes liggen, die eens proberen maar lees veelal dat deze niet heel goed zijn.

Is zo veel werk, even de 3 wieltjes demonteren en afstellen haha.

Zo eerst de extruder nog maar eens aanpakken en wachten tot mijn motor mount voor de 2e Z as motor geprint is. Heb de bedrading al gesplitst en de carriage uitgebreid met een 2e moer voor de leadscrew.

Dan moet de hele gantry er toch van af, mooi moment om even wat te wisselen. De Hero Me maakt dat niet makkelijker want nu moet alles gedemonteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Misschien eens de kogellager in dat wieltje smeren of vervangen? Bij mij werkt de ender 3 pro nu ongeveer 2 jaren probleemloos. Enige dat ik veranderd heb is de extruder. Deze is van metaal ipv plastic.. wat ik wel doe is eens in het jaren alles smeren. Met name de kogellagers. Gebruik er kogellagervet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidEdge-er
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-11-2024
vwtune schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:48:
[...]

Kan je ook aceton gebruiken, of werkt dat minder??
Ik heb hier geen ervaring mee. Misschien iemand anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:44

Felyrion

goodgoan!

mphilipp schreef op maandag 18 januari 2021 @ 00:05:
Ik zie hier in een Discord groep een link naar een leuke deal voor ons EU bewoners: een Ender 3 V2 voor onder de €200:

[...]

Geen ervaring met de winkel, ook geen aandelen, geen affiliate link. Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan!
Thanks voor de tip nog O+ Gisteren geleverd en hij staat inmiddels zijn eerste testprintje te draaien :)

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iDaniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 14:49
@sanscorp Weet je zeker dat het 't van de wieltjes afkomt? Ik heb er hier ook last van, maar volgens mij is het gewoon stof dat door de druk van de wieltjes wordt het samengeperst. Maar bevorderlijk voor de prints zal het niet zijn in ieder geval.Ik moet het zelf nog eens testen of het met een enclosure minder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
@vincent_1971 de kogellagers zijn gesloten, ZZ dus metalen dichting. Mooi want in principe onderhoudsvrij en minder frictie t.o.v. kunstof stofkappen maar dat betekend dat ze niet gesmeerd kunnen worden zonder de metalen dichting te slopen en dan komt er alleen maar meer troep in.

Het "stof" wat er af komt is echt zwart en al na 6u printen weer zichtbaar, ZO stoffig is het nu ook weer niet hier haha

Ga zo nogmaals de afstelling wel eens bekijken.

[ Voor 7% gewijzigd door sanscorp op 22-01-2021 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

sanscorp schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:02:
Ga zo nogmaals de afstelling wel eens bekijken.
De wieltjes geleiden alleen maar. Er zit geen aandrijving op. Als ze slijten, betekent dat dat ze ongelijkmatig belast worden ofwel dat ze niet helemaal recht lopen of er op een andere manier teveel aan getrokken wordt.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Wat toch vreemd is want ook bij controle blijkt alles gewoon nog steeds 100% recht te staan. En ik ben vrij pietluttig met dat soort dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wout r
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-10 09:56
sanscorp schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:54:
Wat toch vreemd is want ook bij controle blijkt alles gewoon nog steeds 100% recht te staan. En ik ben vrij pietluttig met dat soort dingen.
Wat ik op internet een keer tegen ben gekomen is dat de wieltjes statisch worden door het op en neer bewegen en daardoor stof aantrekken, het kan blijkbaar geen kwaad als je de wieltjes af en toe gewoon afstoft.

Just my 2 cents ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Wout r schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 14:34:
[...]

Wat ik op internet een keer tegen ben gekomen is dat de wieltjes statisch worden door het op en neer bewegen en daardoor stof aantrekken, het kan blijkbaar geen kwaad als je de wieltjes af en toe gewoon afstoft.

Just my 2 cents ;)
Dit dus. Dat zijn stof magneten door statische lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWAardt
Even een toevoeging doen over filament.

Ik heb de volgende nu om te proberen:

GEETECH PLA Zwart.

Is degelijk, 210c op 50mm/s lijkt goed te gaan. Ziet er goed uit en print prima.
70mm/s gaf wat underextrusion en soms wat klikken van de extruder.

Mijn rol van Real Filament print 120mm/s op 205c zonder enige problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Wout r schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 14:34:
[...]

Just my 2 cents ;)
Zou zomaar kunnen. Ik ben van plan om een enclosure te maken (Ikea Lack oid). Blijft alles lekker schoon en misschien ook warm genoeg om met de moeilijke filamenten te printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-10 15:15

mutsje

Certified Prutser

mphilipp schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:47:
[...]

Zou zomaar kunnen. Ik ben van plan om een enclosure te maken (Ikea Lack oid). Blijft alles lekker schoon en misschien ook warm genoeg om met de moeilijke filamenten te printen.
zorg dan voor afzuiging naar buiten toe of met actief koolstof filter ding ertussen zeker met ABS en zijn soortgenootjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SolidEdge-er
Om niet steeds met een SD kaart tussen je PC en je printer heen weer te hoeven lopen wordt vaak Octoprint gebruikt. Een andere manier is een SD kaart met ingebouwde Wifi zoals deze: https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_ met een verlengkabel van micro SD naar SD zoals deze: https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_
Natuurlijk moet je nog wel naar de printer om de print job op te starten maar dat lijkt me geen probleem.
Heeft hier iemand ervaring mee? Werkt dit goed?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@SolidEdge-er Deze video al gezien?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SolidEdge-er schreef op zondag 24 januari 2021 @ 08:54:
Om niet steeds met een SD kaart tussen je PC en je printer heen weer te hoeven lopen wordt vaak Octoprint gebruikt. Een andere manier is een SD kaart met ingebouwde Wifi zoals deze: https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_ met een verlengkabel van micro SD naar SD zoals deze: https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_
Natuurlijk moet je nog wel naar de printer om de print job op te starten maar dat lijkt me geen probleem.
Heeft hier iemand ervaring mee? Werkt dit goed?
Dat zou wel een leuke optie zijn. Ik heb een hele tijd Octoprint gebruikt, maar ik heb ineens best veel last van resets. Anders USB kabels getest etc, heeft niet geholpen, nu nog bezig om een complete nieuwe install van de Pi te doen op een nieuwe SD-card en de octoprint installeer ik dan op een USB3 drive die ik aan de PI hang. Ik hoop dat ik daarmee read/writes op de Pi SD-card kan voorkomen. Want ik heb het gevoel dat de cardjes ook een reden voor mislukte prints kunnen zijn?

En in de tussen tijd print ik vanaf een microSD card (heb een partij Samsung micro-SD cards gehaald bij Ali die lijken origineel ), wel heb ik er een verloop-kabel van microSD naar SD tussen gehangen. Dus nu hoef ik niet steeds de microSD in de printer te stoppen. Dat scheelt gezeur.
Nog steeds niet te vergelijken met OctroPrint.

Denk dat ik maar eens een Wifi SD-card adapter gaan bestellen, voor die 15 euro een beetje testen.
Thanks voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@smitae Thomas geeft in zijn video meerdere keren aan dat het een erg "buggy experience" is en hij niemand aanraadt om dit te kopen. Misschien kun je die 15 euro beter investeren in iets anders :p

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

smitae schreef op zondag 24 januari 2021 @ 09:48:
[...]
Dat zou wel een leuke optie zijn. Ik heb een hele tijd Octoprint gebruikt, maar ik heb ineens best veel last van resets. Anders USB kabels getest etc, heeft niet geholpen, nu nog bezig om een complete nieuwe install van de Pi te doen op een nieuwe SD-card en de octoprint installeer ik dan op een USB3 drive die ik aan de PI hang. Ik hoop dat ik daarmee read/writes op de Pi SD-card kan voorkomen. Want ik heb het gevoel dat de cardjes ook een reden voor mislukte prints kunnen zijn?
Ligt dat niet aan de voeding? Ik weet niet of je een originele Pi voeding gebruikt, maar in ieder geval zijn telefoonladers niet geschikt als voeding. Het kan werken, maar ze zijn niet geschikt.
Tenzij je Octoprint heel veel laat wegschrijven, is zo'n kaartje het probleem echt niet. Of je moet wel een heel brak kaartje hebben. Ik heb Pi's gehad die jaren draaiden zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
En de 5V pin op de USB connector van de PI naar de printer afplakken kan ook voor extra stabiliteit zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
mphilipp schreef op zondag 24 januari 2021 @ 10:19:
[...]

Ligt dat niet aan de voeding? Ik weet niet of je een originele Pi voeding gebruikt, maar in ieder geval zijn telefoonladers niet geschikt als voeding. Het kan werken, maar ze zijn niet geschikt.
...........
Sorry voor mijn onwetendheid, maar wat is er niet geschikt aan, dus wat doet een telefoonlader niet, of verkeerd, en wat voor lader moet je dan wèl hebben??

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Naalroc Een Pi is erg gevoelig voor spanningsdipjes als een voeding net niet genoeg vermogen kan leveren. Bij goedkope voedingen komt het vermogen dat de lader kan leveren volgens het opschrift niet altijd overeen met de praktijk. Daarom raadt men vaak de 'echte' PI-voeding aan, want die zou het zeker wel moeten doen.

Heb je een goede(!) non-Pi adapter dan werkt dat natuurlijk ook prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-10 08:44
Naalroc schreef op zondag 24 januari 2021 @ 10:50:
[...]

Sorry voor mijn onwetendheid, maar wat is er niet geschikt aan, dus wat doet een telefoonlader niet, of verkeerd, en wat voor lader moet je dan wèl hebben??
Meestal kan een telefoonlader niet voldoende stroom leveren. Bij een Pi moet toch wel een 2,5A voeding hebben en als je er randapparatuur aan hangt moet hij liever nog wat zwaarder zijn.

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Dank voor de response; mijn vraag komt omdat ik een ESP-Easy heb draaien voor temperatuur loggings, met een 12 tal sensoren, en soms moet ik hem 3 x in de week resetten (spanning er af, en er weer op) en draait hij weer,
Soms draait hij een paar weken zonder onderbreking; ik had al de ESP vlak bij de router gehangen, maar dat hielp niets, dus geen WiFi issue hier. Ook heb ik eerder een telefoon lader (Samsung 2,0A) gebruikt, maar voed hem nu uit de USB van de router.
Is dié router voeding dan ook niet stabiel genoeg voor een ESP Easy misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

offtopic:
@Naalroc Een ESP-bordje verbruikt erg weinig en heeft daarom geen zware voeding nodig. Wel wordt er door sommige fabrikanten bespaard op de power converter op de ESP-bordjes zelf, zo was er een tijd terug een relletje om nagemaakte Wemos D1-bordjes waarop een veel te zwakke converter zat -> instabiel en veel restarts, zeker met randapparatuur aangesloten. Ook kan het aan de software liggen, probeer eens een oudere of nieuwere build van ESPEasy.

Verder is dit een betere plek mocht je meer hulp nodig hebben: Het grote ESP topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-09 13:11
Ik heb gisteren ook nieuwe rol pla ontvangen van 123 3D, het filament was ergens geknapt midden in de rol en had zich zelf een aardig eind afgerold.

Nu even een vraagje !

Heeft een bltouch echt veel meer waarde voor een Ender 3 V2

3900 WP O / 4100 WP W | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidEdge-er
@Gizz
Nee, die had ik nog niet gezien. Ik ken wel de ESP in de vorm van een NodeMCU maar in combinatie met een SD kaart had ik nog niet gezien. Leuk filmpje. Lijkt inderdaad op die Wifi SD kaartjes. Die bestaan alleen al veel langer. Worden bijvoorbeeld met camera’s gebruikt. Wellicht al iets meer uitontwikkeld.
Bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Je router voeding doet met een beetje geluk 500mA. Niet gek dat je problemen ervaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op zondag 24 januari 2021 @ 10:19:
[...]

Tenzij je Octoprint heel veel laat wegschrijven, is zo'n kaartje het probleem echt niet. Of je moet wel een heel brak kaartje hebben. Ik heb Pi's gehad die jaren draaiden zonder problemen.
Alles pi origineel. Vreemde is dat het maanden goed heeft gewerkt, maar week of 4 terug steeds resets. Was het na 3 mislukte prints zat. Dus blijft re-install over, enige wat “slijt” is de sd-card naar mijn idee. En ik print dagelijks, dus dagelijkse andere files copy/paste en ik zag dat ik beelden voor de camera zat weg te schrijven. Dat moet ik ook aanpassen. Want camera wegschrijven lijkt kij ook niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SlaadjeBla schreef op zondag 24 januari 2021 @ 10:30:
En de 5V pin op de USB connector van de PI naar de printer afplakken kan ook voor extra stabiliteit zorgen.
Yup, maar dat heb ik al vanaf het begin :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mozart schreef op zondag 24 januari 2021 @ 10:55:
[...]

Meestal kan een telefoonlader niet voldoende stroom leveren. Bij een Pi moet toch wel een 2,5A voeding hebben en als je er randapparatuur aan hangt moet hij liever nog wat zwaarder zijn.
En voor de Pi4 minimaal 3A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik ga voor een andere route vandaag:)
Ben toch m'n fans aan het vervangen dus dan doe ik gelijk dit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EeExryqv2Eb2UzTJnja7TS1GTI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rBaIXjhswSEmUSwE446dq7tc.jpg?f=fotoalbum_large

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidEdge-er
deurklinkje schreef op zondag 24 januari 2021 @ 11:45:
Ik heb gisteren ook nieuwe rol pla ontvangen van 123 3D, het filament was ergens geknapt midden in de rol en had zich zelf een aardig eind afgerold.

Nu even een vraagje !

Heeft een bltouch echt veel meer waarde voor een Ender 3 V2
Persoonlijk heb ik de noodzaak nog niet gezien om hem er op te bouwen. Bed leveling een keer goed ingesteld en die blijft al een paar weken met flink wat printjes stabiel. Ik heb zelfs de originele veren nog en ook nog zonder moeren op de schroeven.
Let op: goed levelen is meer dan alleen het instellen met een stukje papier. Dat papier (~0.1 mm) begin je mee en daarna fijnafstelling met de First Layer calibration met de vijf vierkantjes zoals Teaching Tech hier goed uitlegt: https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#firstlayer
Dat fijnafstellen doe ik door in stapjes van 1 of 2 bulten van de knoppen te draaien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9LPKDoqcQOWpqAhXHrzGH2Pf1M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MZ6z4ahC4dIQX8gyBU3gRKrz.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-10 20:13
SolidEdge-er schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:16:
[...]

Persoonlijk heb ik de noodzaak nog niet gezien om hem er op te bouwen. Bed leveling een keer goed ingesteld en die blijft al een paar weken met flink wat printjes stabiel. Ik heb zelfs de originele veren nog en ook nog zonder moeren op de schroeven.
Let op: goed levelen is meer dan alleen het instellen met een stukje papier. Dat papier (~0.1 mm) begin je mee en daarna fijnafstelling met de First Layer calibration met de vijf vierkantjes zoals Teaching Tech hier goed uitlegt: https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#firstlayer
Dat fijnafstellen doe ik door in stapjes van 1 of 2 bulten van de knoppen te draaien.
[Afbeelding]
Stiekem doe ik dat fijn afstellen altijd met de skirt van de print die ik begin :P .

Helaas heb ik nog steeds geen oplossing gevonden voor mijn BLTouch problemen. Op hoop van zegen maar een nieuwe kabel bestellen omdat ik vermoed dat het daaraan zou kunnen liggen. Anders maar een nieuwe BLTouch, maar die kosten nogal wat via 123-3d, alleen dat stomme kabeltje is al 6 euro!
Wel een goed excuus om PETG te gaan kopen om de verzendkosten relatief wat goedkoper te maken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-09 13:11
Bedankt voor je antwoord
SolidEdge-er schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:16:
[...]

[Afbeelding]

3900 WP O / 4100 WP W | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
Niekserr schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:51:
[...]

Stiekem doe ik dat fijn afstellen altijd met de skirt van de print die ik begin :P .

Helaas heb ik nog steeds geen oplossing gevonden voor mijn BLTouch problemen. Op hoop van zegen maar een nieuwe kabel bestellen omdat ik vermoed dat het daaraan zou kunnen liggen. Anders maar een nieuwe BLTouch, maar die kosten nogal wat via 123-3d, alleen dat stomme kabeltje is al 6 euro!
Wel een goed excuus om PETG te gaan kopen om de verzendkosten relatief wat goedkoper te maken _/-\o_
Als je via tweakers naar de website van 123-3D gaat, hoef je geen verzendkosten te betalen 😀 Ik zoek altijd even een ender 3 op in de pricewatch en klik dan op de site van 123-3D. Scheelt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
Mozart schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:56:
[...]

Als je via tweakers naar de website van 123-3D gaat, hoef je geen verzendkosten te betalen 😀 Ik zoek altijd even een ender 3 op in de pricewatch en klik dan op de site van 123-3D. Scheelt weer.
Huh, dit heb ik nooit geweten! Ik heb het zojuist geprobeerd, maar ik zie de verzendkosten van €5 nog niet verdwijnen hoor :+ ..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
Niekserr schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:34:
[...]

Huh, dit heb ik nooit geweten! Ik heb het zojuist geprobeerd, maar ik zie de verzendkosten van €5 nog niet verdwijnen hoor :+ ..?
Ik zie het, was altijd wel zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vullisbak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 10:01
Misschien heb je destijds het halve magazijn leeggekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Hier idem, 5 euro verzend en administratiekosten blijven gewoon staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Deze truc werkte in ieder geval 2 weken geleden nog, ook bij een bestelling van een paar euro. Meerdere bestellingen gedaan op deze manier maar inderdaad, nu werkt dit niet meer helaas.

[ Voor 14% gewijzigd door JBS op 24-01-2021 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Mozart schreef op zondag 24 januari 2021 @ 10:55:
[...]
Buiten dat, een telefoonlader 'throttled' de spanning (of stroom, ik ben geen electronicus) ook, zodat je geen constante spanning hebt. Tenminste, zoiets begreep ik ervan. Ik ben nu bezig om zelf maar een voeding voor een Pi te maken die buiten moet hangen en het snoer van de Pi voeding is te kort. Ik heb nu een 9V voeding gepakt en een step down converter om er 5V van te maken. Moet nog even een moment vinden om alles netjes te solderen. Maar die kan ik aansluiten op de pinnetjes van de Pi en heb ik 2m snoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

smitae schreef op zondag 24 januari 2021 @ 12:36:
[...]
Alles pi origineel. Vreemde is dat het maanden goed heeft gewerkt, maar week of 4 terug steeds resets. Was het na 3 mislukte prints zat. Dus blijft re-install over, enige wat “slijt” is de sd-card naar mijn idee. En ik print dagelijks, dus dagelijkse andere files copy/paste en ik zag dat ik beelden voor de camera zat weg te schrijven. Dat moet ik ook aanpassen. Want camera wegschrijven lijkt kij ook niet ideaal.
Voor het wegschrijven zou je ook een locatie op je netwerk kunnen pakken. Ik weet niet of je een NAS oid hebt, maar daar zou ik dan de beelden naar wegschrijven.

Een Pi werkt op zich 'prima' met een verkeerde voeding, alleen geeft ie steeds undervolt warnings. Maar die zie jij niet als je niet in de syslogs kijkt. Je kunt via SSH een keer inloggen op de prompt en dan een keer 'sudo dmesg' doen om de log te bekijken. Als ie idd net aan 500mA krijgt, is dat niet veel. Maar ik heb ook wel eens Pi's op mijn buro gehad om iets te testen die ik met een telefoonoplader voedde. Om de haverklap undervolt warnings, maar hij werkte wel. Tot iet echt iets moeilijks moest doen, en toen liep ie vast.

Er zit op die Ender voeding vast wel een 12V lijn die je met een buck converter terug kunt draaien. Is even een werkje, maar niet heel ingewikkeld. Als de voeding maar in staat is om 3A te leveren indien gevraagd. Zo'n buck converter/step down converter is regelbaar (er zijn ook fixed exemplaren) dus met een multimeter eraan kun je 'm precies op 5.1V zetten oid. Dan is je probleem ook opgelost. Zo'n ding kost niet eens 3 knaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWAardt
De printer print nu goed en de resultaten zijn heel netjes, maar ik blijf maar klakken uit de extruder krijgen na een retraction.

Tijdens continu printen is er niks aan de hand en de filament loopt er ook netjes recht uit, maar na een aantal retractions iedere keer als ie de filament weer terug naar de nozzle duwt klak

Lijkt de kwaliteit verder niet te beïnvloeden, maar ik heb niet het idee dat het goed is.

Huidige retraction settings:

Distance: 4.5mm
Retraction Retract speed: 25mm/s
Retraction Prime Speed: 25mm/s
Retraction Extra Prima amount: 0
Maximum Retraction count: 10
Z Hop: Disabled

En hij heeft een kleine string in de koelventilator gezogen waardoor ie nu een verschrikkelijke takkeherrie maakt }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:38:
[...]

Voor het wegschrijven zou je ook een locatie op je netwerk kunnen pakken. Ik weet niet of je een NAS oid hebt, maar daar zou ik dan de beelden naar wegschrijven.

Een Pi werkt op zich 'prima' met een verkeerde voeding, alleen geeft ie steeds undervolt warnings. Maar die zie jij niet als je niet in de syslogs kijkt. Je kunt via SSH een keer inloggen op de prompt en dan een keer 'sudo dmesg' doen om de log te bekijken. Als ie idd net aan 500mA krijgt, is dat niet veel. Maar ik heb ook wel eens Pi's op mijn buro gehad om iets te testen die ik met een telefoonoplader voedde. Om de haverklap undervolt warnings, maar hij werkte wel. Tot iet echt iets moeilijks moest doen, en toen liep ie vast.

Er zit op die Ender voeding vast wel een 12V lijn die je met een buck converter terug kunt draaien. Is even een werkje, maar niet heel ingewikkeld. Als de voeding maar in staat is om 3A te leveren indien gevraagd. Zo'n buck converter/step down converter is regelbaar (er zijn ook fixed exemplaren) dus met een multimeter eraan kun je 'm precies op 5.1V zetten oid. Dan is je probleem ook opgelost. Zo'n ding kost niet eens 3 knaken.
Ja, NAS zou kunnen. Maar ik houd de Printer en Pi liefst zo stand-alone als mogelijk. Ik gebruik voor mijn Pi en ook de LED-strip een eigen losse voeding. Minder solderen en ook wat meer flexibel. Ik heb nog wel een stuk of wat 5 Volt voedingen liggen, tot 40A als het echt moet.
Je kunt desnoods ook de clock-snelheid van de Pi wat lager zetten. Ook minder risico op under voltage, maar meest simpele oplossing is gewoon een goede voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Een 24v voeding heeft geen 12v lijntje en een step down of buck geeft vaak geen 2-5A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
deWAardt schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:54:
De printer print nu goed en de resultaten zijn heel netjes, maar ik blijf maar klakken uit de extruder krijgen na een retraction.

Tijdens continu printen is er niks aan de hand en de filament loopt er ook netjes recht uit, maar na een aantal retractions iedere keer als ie de filament weer terug naar de nozzle duwt klak

Lijkt de kwaliteit verder niet te beïnvloeden, maar ik heb niet het idee dat het goed is.

Huidige retraction settings:

Distance: 4.5mm
Retraction Retract speed: 25mm/s
Retraction Prime Speed: 25mm/s
Retraction Extra Prima amount: 0
Maximum Retraction count: 10
Z Hop: Disabled

En hij heeft een kleine string in de koelventilator gezogen waardoor ie nu een verschrikkelijke takkeherrie maakt }:|
Toch iets in je hot-end niet helemaal perfect? Net wat teveel heat-creap? Mogelijk wat speling in je connectoren op je extruder of hot-end? Net niet genoeg “druk” van je tandwiel op de filament waardoor die overslaat?
Temperatuur net te laag? Slechte filament, niet netjes rond, etc.

Probleem is dat er best veel oorzaken kunnen zijn voor skippen, ik zou wel proberen het op te lossen. Want iets is niet helemaal 100%.

Maar als je aangeeft dat het vooral tijdens/na retracties gebeurd. Dan zou ik eerst nog een keer je tube opnieuw vast zetten. En gebruik je Capricorn tube of de standaard witte Creality tube? Ik kan je aanraden z.s.m. naar Capricorn te gaan. Dat heeft bij mij echt geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWAardt
smitae schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:54:
[...]

Toch iets in je hot-end niet helemaal perfect? Net wat teveel heat-creap? Mogelijk wat speling in je connectoren op je extruder of hot-end? Net niet genoeg “druk” van je tandwiel op de filament waardoor die overslaat?
Temperatuur net te laag? Slechte filament, niet netjes rond, etc.

Probleem is dat er best veel oorzaken kunnen zijn voor skippen, ik zou wel proberen het op te lossen. Want iets is niet helemaal 100%.

Maar als je aangeeft dat het vooral tijdens/na retracties gebeurd. Dan zou ik eerst nog een keer je tube opnieuw vast zetten. En gebruik je Capricorn tube of de standaard witte Creality tube? Ik kan je aanraden z.s.m. naar Capricorn te gaan. Dat heeft bij mij echt geholpen.
Ja ik heb capricorn tubing en bowden connectors.

Het is al een langer lopend probleem wat al een aantal pagina's terug gaat.

Ik heb de eerste keer gewoon een batch slechte filament gebruikt, ik kan op het moment nergens speling zien. Ik heb wat streepjes getekend op te tubes om te kijken of ze bewegen en kan niks zien, de extruder lijkt ook wel prima grip te hebben.

Ik zou op dit moment niet meer weten wat het nog zou kunnen veroorzaken, ik heb het idee dat ik alles al geprobeerd heb.

De volledige lijst aan dingen die ik gedaan heb staat ergens terug, ik heb niet zo veel zin om hem weer helemaal uit te typen. Alle simpele dingen (instellingen) heb ik allemaal al geprobeerd.

Als ik nu nog een PTFE airgap heb, dan weet ik echt niet hoe ik die zou moeten voorkomen. Ik heb de tubing met de capricorn tool zo perfect recht mogelijk als ik menselijk kan afgeknipt en zo ver mogelijk door de bowden fitting geschoven. Ik heb de fitting zelfs een stukje losgedraait, de tube eringeschoven en dan weer vastgedraaid (dat was mij aanbevolen door andere gebruikers).

Ik zie ook geen gekke dingen als ik de filament er weer uit trek, gewoon een mooie conische punt.

Als ik nog een airgap heb, dan ga ik verklaren dat je een PTFE tube alleen kan installeren na een 4 jarige universitaire studie in 4mm ronde tubes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

sanscorp schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:53:
Een 24v voeding heeft geen 12v lijntje en een step down of buck geeft vaak geen 2-5A.
Ik heb er een kunnen vinden: een XL4005 Adjustable Step Down Module Power Supply Converter
Input voltage: DC 4V ~ 38V
Output voltage: DC 1.25V ~ 32V ( adjustable )
Output current: 0A ~ 5A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Die zal je wel moeten koelen met een heatsink en fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
deWAardt schreef op zondag 24 januari 2021 @ 22:14:
[...]

Ik heb de eerste keer gewoon een batch slechte filament gebruikt, ik kan op het moment nergens speling zien. Ik heb wat streepjes getekend op te tubes om te kijken of ze bewegen en kan niks zien, de extruder lijkt ook wel prima grip te hebben.

Ik zou op dit moment niet meer weten wat het nog zou kunnen veroorzaken, ik heb het idee dat ik alles al geprobeerd heb.

De volledige lijst aan dingen die ik gedaan heb staat ergens terug, ik heb niet zo veel zin om hem weer helemaal uit te typen. Alle simpele dingen (instellingen) heb ik allemaal al geprobeerd.

Als ik nu nog een PTFE airgap heb, dan weet ik echt niet hoe ik die zou moeten voorkomen. Ik heb de tubing met de capricorn tool zo perfect recht mogelijk als ik menselijk kan afgeknipt en zo ver mogelijk door de bowden fitting geschoven. Ik heb de fitting zelfs een stukje losgedraait, de tube eringeschoven en dan weer vastgedraaid (dat was mij aanbevolen door andere gebruikers).

Ik zie ook geen gekke dingen als ik de filament er weer uit trek, gewoon een mooie conische punt.

Als ik nog een airgap heb, dan ga ik verklaren dat je een PTFE tube alleen kan installeren na een 4 jarige universitaire studie in 4mm ronde tubes :+
Yup, Had het gelezen, maar je hebt idd alles al gedaan wat je zou kunnen doen. Als dat allemaal niet heeft geholpen ben ik een beetje lost. Da’s wel balen moet ik zeggen dat we je als tweakers je niet kunnen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vwtune
deWAardt schreef op zondag 24 januari 2021 @ 22:14:
[...]

Herkenbaar. Mijn Ender 3 Pro heeft eigenlijk altijd goed gedraaid met PLA (verschillende merken), Capricorn PTFE en een aluminium extruder met standaard hot end. Tot ik dus aan de zwarte rol van 123-3d begon. Mijn hot end totaal verstopt dus alles moest uit elkaar, na alles weer in elkaar gezet te hebben en een test print met ander filament waar ik nooit problemen mee had, was het voor mij toen eigenlijk al wel duidelijk dat het aan die zwarte rol pla lag, maar toen toch maar weer geprobeerd. Veel geklik en frustraties want alles moest weer los. Toen haalde ik het in mijn hoofd dat het ook wel zou kunnen liggen aan de stepper motor die net ff te weinig kracht had na 2 jaar te printen, slijtage? Dus ik bestelde een direct drive setje met een stepper motor erbij, ik wacht overigens nog steeds op dit setje. Tegelijkertijd had ik een all metal hot end besteld: https://nl.aliexpress.com...115a64689bb449d9dc663d3e4

Dit omdat je dan geen ptfe in je heat break meer hebt. Inmiddels print ik er een week mee, in Cura moet je wel echt je instellingen aanpassen zoals retraction en wat ze zeggen over dat je met all metal en PLA zeker tien graden warmer moet printen, die ervaring deel ik niet, ik krijg met tien warmer graden juist veel problemen.
Inmiddels print ik er PETG mee en dat gaat uitstekend, ik moet het nog wel fine tunen mbt stringing, maar beetje bij beetje kom ik er wel denk ik.

Sinds de all metal hot end, geen enkele klik meer gehoord, maar nogmaals, all metal heeft dus ook zijn nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cool_Mod_E
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-08 06:56

Cool_Mod_E

9200 Wp

vwtune schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:48:
[...]

Kan je ook aceton gebruiken, of werkt dat minder??
Aleen als je je nagels gelakt hebt ! :*)
Aceton voor je printbed lijkt me wat te aggrssief (los van het feit dat het niet heel erg gezond spul is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mytheory
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 16:43
Al een tijd heb ik mij ingelezen en wil ook graag met een 3d printer aan de slag. De keuze is gevallen op de Ender-3 v2 welke ik bij ali ga bestellen. Nu zag ik daar een aantal combi's mogelijk waren waarbij ik ook kon kiezen voor een extra printer protect cover. Aangezien ik die lucht die van het printen af komt niet echt vertrouw leek mij dit wel iets. Hebben jullie hier ervaring mee?

Zijn er naast het kopen van deze cover en enkele filamenten nog zaken welke handig zijn om als noob nog aan te schaffen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mytheory schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:09:
Al een tijd heb ik mij ingelezen en wil ook graag met een 3d printer aan de slag. De keuze is gevallen op de Ender-3 v2 welke ik bij ali ga bestellen. Nu zag ik daar een aantal combi's mogelijk waren waarbij ik ook kon kiezen voor een extra printer protect cover. Aangezien ik die lucht die van het printen af komt niet echt vertrouw leek mij dit wel iets. Hebben jullie hier ervaring mee?

Zijn er naast het kopen van deze cover en enkele filamenten nog zaken welke handig zijn om als noob nog aan te schaffen?
Als je alleen PLA gaat printen heb je geen last van lucht/stank. En voor de meeste mensen is PLA het meest geschikt. Wil je ook met ABS, PETG, etc gaan printen heb je idd wel meer issues met wat ongezonde lucht. Maar als je de lucht niet kunt afzuigen via een filter (of naar buiten) komt het uiteindelijk nog steeds in de ruimte waar de printer staat.
Cover helpt waarschijnlijk ook wat me geluid als dat een issue kan zijn.

Ik zou eerst gewoon beginnen met PLA en dan kijken hoe je je hobby verder wilt gaan uitbreiden. Want je loopt vanzelf tegen dingen aan die je mogelijk anders wilt. Dan kun je lekker gaan tweaken en knutselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Heb je deze link
mphilipp in "[3D Printer] Creality Ender ervaringen"
al gezien?
En voorlopig gewoon beginnen met de hobby, uitbreiden kan altijd nog. Ik heb hem nu een paar maanden, en alleen de filament rol naar de zijkant verplaatst, vanwege de hoogte beperking in mijn kast.
en ik heb de schakelaar naar de voorkant verplaatst, maar daarvoor zelf een adapterplaatje geprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
smitae schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:25:
[...]

Als je alleen PLA gaat printen heb je geen last van lucht/stank.
Mwah. Afgelopen zaterdag een Ender 3 gekregen, gemonteerd en geprobeerd. Ding stond in de woonkamer/keuken en dat rook je na een paar uur printen echt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rukapul schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:35:
[...]

Mwah. Afgelopen zaterdag een Ender 3 gekregen, gemonteerd en geprobeerd. Ding stond in de woonkamer/keuken en dat rook je na een paar uur printen echt wel.
Ok, dat zal dan aan de PLA liggen denk ik.
Ik heb de printer op mijn werkkamer staan, 3 meter vanaf mijn bureau waar ik de hele dag aan zit te werken sinds het thuiswerken. En ik print elke dag. Nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
smitae schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:37:
[...]

Ik heb de printer op mijn werkkamer staan, 3 meter vanaf mijn bureau waar ik de hele dag aan zit te werken sinds het thuiswerken. En ik print elke dag. Nergens last van.
Ik heb het idee dat het test PLA mogelijk minder rook. Daarna verder gegaan met de 123-3d PLA (Jupyter serie oid).

Leuke uitdaging ook om met je eerste probeersel midprint over te gaan op een nieuwe rol filament :P De genoemde optie zat niet in de firmware, maar 'pauze', 'heat 200', 'meuk vervangen', 'resume' deed het prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostR2
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-10 19:02
Ik had in het begin ook last van stank met het printen van PLA+. Daarna zag ik wat lekken en heb de nozzle losgedraaid, tube er wat verder in en vervolgens de nozzle weer vastgezet (met alles opgewarmd tot 210 graden). Daarna nergens meer last van (Ender 3 V2, staat op mijn bureau waar ik ook de hele dag aan werk, valt prima naast te werken, zowel geur als geluid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
smitae schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:37:
[...]

Zelfde precies hier, zelfs PETG ruik ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
JoostR2 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:57:
Ik had in het begin ook last van stank met het printen van PLA+. Daarna zag ik wat lekken en heb de nozzle losgedraaid, tube er wat verder in en vervolgens de nozzle weer vastgezet (met alles opgewarmd tot 210 graden). Daarna nergens meer last van (Ender 3 V2, staat op mijn bureau waar ik ook de hele dag aan werk, valt prima naast te werken, zowel geur als geluid).
Nou, de Ender 3 komt niet op zolder naast onze thuiswerkplekken. Na een zaterdagje printen was dat al wel duidelijk zowel qua geluid als geur. Gelukkig kan hij in een naastgelegen klushok zijn werk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mee_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-09 20:46
JoostR2 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:57:
Ik had in het begin ook last van stank met het printen van PLA+. Daarna zag ik wat lekken en heb de nozzle losgedraaid, tube er wat verder in en vervolgens de nozzle weer vastgezet (met alles opgewarmd tot 210 graden). Daarna nergens meer last van.
Hier exact hetzelfde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mytheory
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 16:43
Rukapul schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:07:
[...]

Nou, de Ender 3 komt niet op zolder naast onze thuiswerkplekken. Na een zaterdagje printen was dat al wel duidelijk zowel qua geluid als geur. Gelukkig kan hij in een naastgelegen klushok zijn werk doen.
Ik heb ook zo'n hok waar ie zou kunnen komen te staan, alleen is daar verder geen verwarming of zo. Heeft dat nog invloed op het printen/resultaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:38
mytheory schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:10:
[...]

Ik heb ook zo'n hok waar ie zou kunnen komen te staan, alleen is daar verder geen verwarming of zo. Heeft dat nog invloed op het printen/resultaat?
Ja het heeft zeker invloed. Tocht en kou kunnen een rol spelen met het krimpen van je onderdelen. Mocht het er koud en of tochtig zijn dan kan een enclosure goed helpen. Dan ben je eigenlijk weer van alle problemen af. Ook al staat die in een koude ruimte.

[ Voor 0% gewijzigd door Daniel. op 25-01-2021 17:46 . Reden: Typos ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01-10 15:11
Ik heb een Ender3 V2 en die heb ik op mn hobbykamer staan, je ruikt em wel een beetje wanneer die aan het printen is (jupiter filament). Fans zijn ook niet super stil, maar niet storend verder (gewoon muziekje opzetten ;) ).
Met name voor de bed hechting is het wel het beste dat de temperatuur bij de printer zo constant mogelijk blijft. In geval van een koude kamer is een kast eromheen wel beter, geen idee hoeveel zon tent dan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
Ik vind het filament (PLA jupiter serie) persoonlijk niet lekker ruiken... Nu zit ik ook naast mijn printer, dus dat zal niet helpen, maar ik zet altijd het raam open vanwege de stank. Ook al is het -5 buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Ik denk dat mijn jupiter ABS morgen binnen komt samen met een rol REAL ASA filament. Ik ben benieuwd wat de resultaten zullen zijn 3 weken na aanschaf en alleen PLA printen.

Vooral ASA zal mijn interesse hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sanscorp schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:49:
Ik denk dat mijn jupiter ABS morgen binnen komt samen met een rol REAL ASA filament. Ik ben benieuwd wat de resultaten zullen zijn 3 weken na aanschaf en alleen PLA printen.

Vooral ASA zal mijn interesse hebben.
Ben benieuwd wat je met de ABS en ASA gaat maken. Dingen voor buiten?
Ik heb tot nu toe alleen PLA geprint voor games en mini’s, heb nog 2 rollen PETG liggen. Maar wil op termijn sensordoosjes voor buiten gebruik gaan printen. Moet dus watervast zijn en tegen UV kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 14:49
PETG is beter bestand tegen UV licht dan ABS. ASA heeft de voordelen het veel beter bestand tegen UV is dan ABS en daarnaast nog beter bestand is tegen hogere temperaturen en minder warpt dan ABS. Jammer is alleen dat het meestal niet in veel kleuren beschikbaar is. Voor sensordoosjes voor buiten is PETG prima daar heb je niet per se ABS voor nodig. Enkel voor structurele onderdelen zou ik voor ABS/ASA gebruiken en als je wilt smoothen met aceton.

Ik vind voor mijzelf vooral dat smoothen met aceton interessant. Ik heb hier op de Ender er wat mee geprobeerd maar het is mij nog niet gelukt om er mooie dingen mee te printen. Veel warp en delaminatie. Ik heb er niet mega veel moeite in gestoken en met een simpele enclosure gewerkt en dat het niet gelukt is zal hieraan wel liggen gezien veel anderen het wel lukt.Ik heb wel het idee dat het ontwerp van o.a. de Ender 3 hier niet echt voor leent, daar een enclosure vrij groot moet zijn voor het bewegende bed en de grantry en de voeding en mainboard ''gekoeld'' worden met hete lucht in een enclosure.

Ik ben zelf begonnen met het zoeken naar de onderdelen om een Voron Zero te bouwen. Een relatief goedkope zelfbouw die een stuk makkelijker in te pakken is om ABS te printen. De grootte van het bed is wel beperkt met 12 x 12 x 12 cm³, maar voldoet wel voor de meeste prints.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Ik wil uiteindelijk de PCB van de ikea tradfri in de bestaande lichtschakelaars hebben. Daar wil ik ASA voor gebruiken.

ABS voor structurele dingen, doe wel eens wat met automotive spul en 90% is ABS.

Verder wel onderdelen voor de printer, een extruder bijv. wil ik van ASA printen, dat kan net wat meer hebben.

De stevigheid van PLA valt mij absoluut niet tegen hoor. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWAardt
vwtune schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:01:
[...]

Herkenbaar. Mijn Ender 3 Pro heeft eigenlijk altijd goed gedraaid met PLA (verschillende merken), Capricorn PTFE en een aluminium extruder met standaard hot end. Tot ik dus aan de zwarte rol van 123-3d begon. Mijn hot end totaal verstopt dus alles moest uit elkaar, na alles weer in elkaar gezet te hebben en een test print met ander filament waar ik nooit problemen mee had, was het voor mij toen eigenlijk al wel duidelijk dat het aan die zwarte rol pla lag, maar toen toch maar weer geprobeerd. Veel geklik en frustraties want alles moest weer los. Toen haalde ik het in mijn hoofd dat het ook wel zou kunnen liggen aan de stepper motor die net ff te weinig kracht had na 2 jaar te printen, slijtage? Dus ik bestelde een direct drive setje met een stepper motor erbij, ik wacht overigens nog steeds op dit setje. Tegelijkertijd had ik een all metal hot end besteld: https://nl.aliexpress.com...115a64689bb449d9dc663d3e4

Dit omdat je dan geen ptfe in je heat break meer hebt. Inmiddels print ik er een week mee, in Cura moet je wel echt je instellingen aanpassen zoals retraction en wat ze zeggen over dat je met all metal en PLA zeker tien graden warmer moet printen, die ervaring deel ik niet, ik krijg met tien warmer graden juist veel problemen.
Inmiddels print ik er PETG mee en dat gaat uitstekend, ik moet het nog wel fine tunen mbt stringing, maar beetje bij beetje kom ik er wel denk ik.

Sinds de all metal hot end, geen enkele klik meer gehoord, maar nogmaals, all metal heeft dus ook zijn nadelen.
Ik heb ook alles uit elkaar gehad, schoongemaakt en opnieuw in elkaar gezet. Toch blijf ik problemen houden met PLA wat eigenlijk door iedereen wel als goed beschouwd wordt (Real Filament).

Na elke retraction klak. Wat ik ook doe, het wordt er maar niet beter op.

Ik heb het maar weer eens uit elkaar gehaald, en dat zag er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Foh0Qe9FOuSnMsNGdbYyxamz4MU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c0brYsZj9EKQ9xmpDyBlmHKO.png?f=fotoalbum_large

Ook niet uiterst geweldig, of wel?

Ik heb het gevoel dat ik toch nog wat PTFE airgap had, met een oud stuk PTFE even lopen flossen en kreeg nog wat zwart eruit, dat terwijl ik de afgelopen 200g al alleen maar wit en rood geprint heb.

Bovenkant van de nozzle zag er in orde uit.

Wat moet ik in godsnaam dan nog doen om een goeie afsluiting te krijgen tussen de PTFE tube en de nozzle?

Of misschien heat creep? Maar hoe dan? Ventilator werkt goed, heatsink voelt koel aan.

Ik begin langzamerhand op het punt te komen on maar gewoon een full-metal te bestellen, ik heb alleen maar ruzie met deze PTFE constructie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Heb je ook al eens geprobeerd om met een kort stukje Capricorn, van ca 35 mm en een opsluit ringetje de bus tegen de nozzle te drukken?
Daar is een filmpje over, en diverse Thingiverse opsluitringetjes voor.
Dat heb ik al wel uitgevoerd, omdat ik ook eens PTFE wil printen, wat hogere temperaturen vereist.
Al had ik geen van de problemen die jij opsomt.
Als je meer details wilt, dan zoek ik even voor je (ik heb een E3V2) helemaal standaard verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headbuddy

Headbuddy

Surrealist

Je weet dat het crisis is al de duitsers hun hoofd beginnen kaal te scheren xD
Had dat ook niet verwacht van Tom.
Wel leuke video zal hem ff afkijken :P

@deWAardt Design foutje van Creality. Simpel op te lossen door een
Hot End fix toe te passen.
Super simpel, maar erg effectief.

[ Voor 19% gewijzigd door Headbuddy op 25-01-2021 21:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SolidEdge-er
Gizz schreef op zondag 24 januari 2021 @ 09:53:
@smitae Thomas geeft in zijn video meerdere keren aan dat het een erg "buggy experience" is en hij niemand aanraadt om dit te kopen. Misschien kun je die 15 euro beter investeren in iets anders :p
Ik ga het toch proberen. :) Heb gisteren dat bordje besteld. https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.62b94c4dCLv07k

Die 14 euro heb ik er wel voor over. Ik houdt jullie op de hoogte.

[ Voor 14% gewijzigd door SolidEdge-er op 25-01-2021 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWAardt
@Naalroc @Headbuddy

Ik heb die fix wel eens geprobeerd, maar dat hielp ook niet ontzettend veel.

Die ontwerpfout, was dat niet de slechte bowden fitting? Die heb ik al vervangen door een betere, die tube gaat nergens meer heen. Heb er een lijntje op getekend om te kijken of ie beweegt, en hij lijkt goed vast te zitten.

Toch lijkt het steeds fout te gaan.

Is een full-metal hotend niet een oplossing om in z'n geheel van dit probleem af te zijn? Ik wou sowieso al ergens een full-metal hotend halen om met andere materialen op hogere temperaturen te printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWAardt
Ik heb alles weer in elkaar gezet, bowden tube zo recht als menselijk mogelijk afgeknipt, maar het resultaat blijft hetzelfde. Halverwege de print, komt er na bijna elke retraction een harde klap uit de extruder.

Waardeloos en vermoeiend dit..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kk_gcTgR5bzZ_8Qd0drxZoAddI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZfBwF8DI68575Miyk7lHg9Ig.jpg?f=fotoalbum_large

Hij print de text van links naar rechts, je ziet hoe de text steeds verder naar rechts steeds slechter wordt na meerdere retractions.

[ Voor 51% gewijzigd door deWAardt op 25-01-2021 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:51

sjirafje

No inspirational quotes here

deWAardt schreef op maandag 25 januari 2021 @ 23:21:
Ik heb alles weer in elkaar gezet, bowden tube zo recht als menselijk mogelijk afgeknipt, maar het resultaat blijft hetzelfde. Halverwege de print, komt er na bijna elke retraction een harde klap uit de extruder.

Waardeloos en vermoeiend dit..

[Afbeelding]

Hij print de text van links naar rechts, je ziet hoe de text steeds verder naar rechts steeds slechter wordt na meerdere retractions.
Is de koeling van de heatsink wel in orde? En blijft je nozzle wel heet genoeg? Zie bv https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#pid
Is het een idee om de laatste slag van het indraaien van de nozzle als laatste te doen en met een hete hot end?

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +2 Henk 'm!
sjirafje schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 02:09:
[...]

Is de koeling van de heatsink wel in orde? En blijft je nozzle wel heet genoeg? Zie bv https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#pid
Is het een idee om de laatste slag van het indraaien van de nozzle als laatste te doen en met een hete hot end?
Dat is zelf zoals je het moet doen.
Advies Nozzle verwarmen tot 240 graden (als je Printer dat aankan) en dan draai je het vast.
Niet muurvast maar gewoon vast en dan laat je hem weer afkoelen.

Zo voorkom je problemen met uitzetten/krimpen als het warm en weer koud wordt en je dus ruimte krijgt tussen nozzle en hotend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headbuddy

Headbuddy

Surrealist

@deWAardt Mits je hotend fix correct toepast is het vrijwel onmogelijk om nog PTFE airgap te ontwikkelen. Dat is het hele idee van de hotend fix. Dat je stukje PTFE tube klemt tussen je nozzle en je coupling.
En te zien aan je vorige post had dat prima gedaan. Jammer dat je hem weer delete hebt xD

Gezien het feit dat je ook Cap tube en couplings hebt geïnstalleerd doet mij vermoeden niet ligt aan PTFE gap.
Wat is dan wel..... :/
Als je wat print settings deelt kunnen we met zijn allen nog even mee denken.
Retraction en temp tower heb je al gedaan voor dit filament neem ik aan?

Een full-metal hotend installeren gaat je niet echt verlossen van reaction issue, helaas.
Vraag maar aan @vwtune

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
SolidEdge-er schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:40:
[...]

Ik ga het toch proberen. :) Heb gisteren dat bordje besteld. https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.62b94c4dCLv07k

Die 14 euro heb ik er wel voor over. Ik houdt jullie op de hoogte.
Misschien is dit anders nog een optie? YouTube: Add wifi to your Bigtreetech mainboard/touchscreen - ESP-01S guide
Ben je voor 2 euro klaar, al kleven ook hier wat nadelen aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr.wjca
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-09 20:25
Okidoki

Na wat ruzie met de printer ben ik er achter gekomen waarom het printen niet goed ging sinds de laatste update.

- Ender 3 Pro
- Bigtreetech Skr Mini E3 V2.0 Besturingskaart TMC2209 Driver + TFT35 E3 V3.0 Touch Screen
- Dual Gear Mk8 Extruder Voor Extruder

Ik had dus wel het estep verhaal gedaan, dus dit moest gewoon .... correct zijn.
Niet dus, ik had een fout gemaakt :$

Na het plaatsen van de Dual Gear, had ik dus netjes even lopen rommelen in Marlin via de display, alleen dat rommelen in Marlin was niet helemaal correct (wel een klein beetje), dit had natuurlijk geen effect op de Bigtreetech software zelf zeg maar, want hier moest ik het ook nog even handmatig aanpassen |:( .
ging het ook weer niet helemaal goed, ik was een beetje gestrest, daarnaast een 10 jarig jochie dat op en neer rende en gilde (autisme) hielp ook niet dus ik had het hele estep verhaal lopen doen met de instelling Fast (extruder doorvoer) ja dat hielp dus ook niet, 8)7 Maartoen me zoontje eindelijk gekalmeerd en weer stil was, even me oogjes dicht denken aan mooie groene weides en bloemetjes en bang back to business, resultaat de estep staan nu geupdate goed in de SKR.

Nog even een tijd lopen kloten met de Bed Leveling, en eindelijk normale printjes er uitgekregen.
Al merkte ik wel heel even bij een wat grotere print actie dat er even een verspringing was, alles gecontroleerd, stond goed, dus nog iets groots er door heen en geen verspringing, ik houd het op een vast lopertje ergens of vuil.

Maar me printjes komen er naar mijn smaak weer prima uit en ik ben tevreden.
Straks maar even kijken naar het verlanglijstje van de kleine man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidEdge-er
remmuz schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:28:
[...]

Misschien is dit anders nog een optie? YouTube: Add wifi to your Bigtreetech mainboard/touchscreen - ESP-01S guide
Ben je voor 2 euro klaar, al kleven ook hier wat nadelen aan.
Ja, dat is inderdaad ook nog een mogelijkheid.
Bedankt voor de tip! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-10 21:20
Ik heb een probleem dat mijn lagen niet goed aan elkaar blijft hechten, zie foto ter verduidelijking: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOJNEK02MNVhHPhVF9cgH449Vfo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R6mQPEvo1zZwUqVGUiFlRZOa.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb dit met verschillende PLA's van 123-3D. De eerste laag legt hij nagenoeg perfect neer maar daarna gaat het niet helemaal lekker. Ik print 200/65 graden en heb met gespeeld met stapjes van 5 graden maar daar zie ik niet echt verbetering in. Ik heb de koeler op 100% staan. Iemand een idee wat hier fout gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-10 14:19
Ik heb laatst mijn hotend vervangen vanwege een defect en ben nu bezig om alles weer te kalibreren. Ik ben nu met de flow bezig, en als ik die print met 0.4mm wall thickness dan is die uiteindelijk 0.55mm, de flow rate moet dan 72.73 zijn. Dat lijkt me niet echt te kloppen, 92 is het laagste wat ik ooit gehad heb.

Ik heb de extruder steps al gekalibreerd, en voor de zekerheid nog maar een keertje nagekeken. M'n digitale schuifmaat heb ik ook maar even nagekeken a.d.h.v. wat feelers, die klopt ook gewoon. Ik heb ook een andere slicer geprobeerd om mogelijk gekke configs uit te sluiten, exact hetzelfde resultaat. De print zelf ziet er ook goed uit (op een foute z-offset na dan).

Waar kan dit aan liggen? Of is een flow rate van 72 helemaal niet zo gek als ik denk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hfk6yh8FP7kU68MXcx3_zGEptUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lUgVqIpMUXv621CJV0Xz9Zz3.jpg?f=fotoalbum_large

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlaadjeBla
man man man, zo'n printer kan een brok frustratie zijn zeg.

Ik heb een bltouch geinstalleerd. Hardwarematig ging dat prima, al had dat makkelijker gekunt, vooral als ik geen sluiting had veroorzaakt de Z-endstop kabels op de verkeerde pin, 24V ventilator pin, terug te zetten. Note to self: dit soort dingen niet midden in de nacht meer doen. Gevolg was gesmolten kabels, maar dat was gelukkig alles. Kabels opnieuw getrokken en gemonteerd en toen geprobeerd Marlin 2 erop te krijgen.

Na wat tutorials had ik hem eindelijk klein genoeg om te kunnen flashen. Na het flashen blijft mijn scherm blauw. Zonder pin27 board deed hij het eerst wel, later ook niet meer. Blijk ik niet de enige te zijn met dit probleem en kan dit blijkbaar worden veroorzaakt als je firmware net precies past en daarmee de bootloader overschrijft. Blijkbaar kan dat... Herflashen lukt dan dus ook niet meer, want geen bootloader meer.

Ik ben nu bezig een arduino te prepareren om die als programmer te gebruiken om een nieuwe bootloader te flashen, zodat ik later een nog wat compactere Marlin kan flashen. Man man man, wat een gedoe. Wel leerzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
Soepstengel schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:21:
Waar kan dit aan liggen? Of is een flow rate van 72 helemaal niet zo gek als ik denk?
Welke PLA gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:37

Mitchell

Ondertitel

Soepstengel schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:21:
[...]

[...]
Daar ben ik toevallig een tijdje terug tegen aan gelopen. Die van mij was zo laag omdat het veertje bij de extruder niet strak genoeg stond, waardoor er net niet genoeg grip was op de filament en dus alles steeds meer naar de tering ging.

Kwam er pas achter nadat ik een tijd lang heb geklooid met de flow en e-steps.

Als dat allemaal niet het geval is en je printer het prima doet op 72, dan lekker op 72 laten staan (en onthouden dat het per filament kan/zal verschillen). :9

[ Voor 24% gewijzigd door Mitchell op 26-01-2021 13:25 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Iemand hier ervaring met Klipper? Ik denk dat ik zo'n beetje snap wat het is, maar ik zou graag wat praktijkervaringen horen. Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-10 14:19
Nu van 123-3D, zal eens een merk proberen.
Mitchell schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:22:
[...]

Daar ben ik toevallig een tijdje terug tegen aan gelopen. Die van mij was zo laag omdat het veertje bij de extruder niet strak genoeg stond, waardoor er net niet genoeg grip was op de filament en dus alles steeds meer naar de tering ging.

Als dat allemaal niet het geval is en je printer het prima doet op 72, dan lekker op 72 laten staan (en onthouden dat het per filament kan/zal verschillen). :9
Ik heb een direct drive erop zitten met een dual drive extruder, daar zit wel een schroefje op maar die zorgt er alleen maar voor dat het klepje niet open gaat. E steps calibration ging daarnaast ook goed; daar kwam altijd netjes 100mm uit, dus ik denk niet dat daar het probleem zit.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Mitchell schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:22:
[...]

Die veer, hoe kan je die stellen dan? Dit zit er toch gewoon tussen en valt niet te stellen of zie ik dat helemaal verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
Soepstengel schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:39:
[...]

Nu van 123-3D, zal eens een merk proberen.

[...]
E steps calibration ging daarnaast ook goed; daar kwam altijd netjes 100mm uit, dus ik denk niet dat daar het probleem zit.
Ik heb dat ook gehad met de Jupiter PLA. Goede e-steps, maar te hoge flow. De diameter van mijn PLA was ook meer dan 1.75mm, maar nog wel binnen hun eigen gestelde marges van 0.05mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:37

Mitchell

Ondertitel

vwtune schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:59:
[...]

Die veer, hoe kan je die stellen dan? Dit zit er toch gewoon tussen en valt niet te stellen of zie ik dat helemaal verkeerd?
Bij mij kun je de schroef die door de veer heen zit strakker of losser draaien. Meer druk op de veer betekent meer druk op gears die de filament vasthouden.

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61NJfNqz1-L._SL1000_.jpg

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
ja, maar die schroef, die draai je dan in, maar hoe kan dat ervoor zorgen dat het strakker wordt? zoals ik het zie is het gewoon een schroef die door een gaatje in het metaal zit, naar buiten komt en daar zit die gele veer overheen, die schroef raakt die veer niet eens.

Ik heb ongeveer dezelfde extruder, wel een andere tandwiel (die gouden) maar hoe weet ik wanneer ik die schroef dan goed heb ingedraaid?
Pagina: 1 ... 103 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie