Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cool_Mod_E
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-08 06:56

Cool_Mod_E

9200 Wp

Mozart schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:10:
[...]

Ga ik straks proberen, huidige print is om 20:15 klaar dus dan kan de volgende op de gladde kant. Reinigen met alcohol ook goed?
Alcohol werkt prima !
Tipje: Literflessen brand ethanol bij de action (Wel even oppassen dat je niet de gel versie pakt).

Ik print zelf ook op de gladde kant van de plaat, maar wel met wat haarlak, en heb eigenlijk nooit meer problemen met hechting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cool_Mod_E
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-08 06:56

Cool_Mod_E

9200 Wp

SlaadjeBla schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:32:
Ik print altijd op 190 graden met Jupiter PLA en dat ging altijd prima.

Op de spoel en de doos staat een batchnummer. Op de spoel staat het op de sticker, verticaal het meest linker
nummer.

De mijne is 17079025

edit:
Ik ben er nu mee aan het printen, en ook nu hoor ik hem weer overslaan. Ik dacht een oplossing te hebben door die flow te verlagen :(

edit2:
@deWAardt @Mark309 @vwtune
Ik heb de klantenservice een mail gestuurd met een probleemomschrijving, een link naar dit topic, de vraag of ze dit al vaker bij de hand hebben gehad en welke oplossing ze zouden kunnen bieden. Ben benieuwd.
Ik ben ook zeer benieuwd aangezien ik hier ook sinds een paar dagen een rol 17079025 heb staan (nog onaangebroken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:03

Damian

Insane Obtrusion

Ik heb het idee dat om de zoveel lagen de Z niet lekker omhoog komt, en hij een aantal lagen op dezelfde hoogte print..

Iemand een idee waar ik dit in moet zoeken. Volgens mij loopt de Z wel soepel omhoog en omlaag... Zal zo als de print klaar is eens een foto posten ter verduidelijking.

Gaat om een Ender 3 Pro.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:40
Dat probleem heb ik ook wel eens gehad, het wat losser maken van de 2 schroeven waarmee de z-as mount mee vast zit loste dat voor mij op, een beetje smeren van de Z as kan ook helpen. zie ook voor meer informatie: https://www.reddit.com/r/...f2/ender_3_z_axis_issues/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Mr_x007 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:27:
Dat probleem heb ik ook wel eens gehad, het wat losser maken van de 2 schroeven waarmee de z-as mount mee vast zit loste dat voor mij op, een beetje smeren van de Z as kan ook helpen. zie ook voor meer informatie: https://www.reddit.com/r/...f2/ender_3_z_axis_issues/
lol, probleem gevonden.

Het schroefdraad draaide gewoon niet rond. De motor wel. Dus schroefdraad zat los in de motor :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mozart hoe is die print geworden op de gladde kant mozart?

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01-10 15:11
Cool_Mod_E schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:28:
[...]

Ik ben ook zeer benieuwd aangezien ik hier ook sinds een paar dagen een rol 17079025 heb staan (nog onaangebroken)
Ik kan me aansluiten bij de gedupeerden... bij mij gaat het ook fout met de zwarte jupiter batch 17079025 van 123 :( Met een eerdere rol (en andere kleuren) geen enkel probleem, vannacht een printje gedaan en zie ik vanochtend dat de bowden tube losgeduwd is bij de extruder, dat mn printje half af is en er ongeveer 7m filament ernaast zit...
Zal ook maar ff een mail sturen naar 123.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-10 08:44
DRuw schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:51:
@Mozart hoe is die print geworden op de gladde kant mozart?
Nou, het gaat niet zo goed als gehoopt...
Ben nu weer terug naar de tekentafel, in dit geval retraction test en temperature tower...

Ik blijf krullende hoeken houden, zelfs met brim.

Wat ik heb gedaan is de gladde kant goed schoonmaken met dreft en daarna alleen nog maar met alcohol. Dus als ik zo klaar ben met de tests wil ik eens kijken hoe het gaat als ik na de dreft niks meer doe.

Het stuk wat blijft liggen wordt wel mooi glanzend en strak :)

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
AteGjalt schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:54:
[...]

Ik kan me aansluiten bij de gedupeerden... bij mij gaat het ook fout met de zwarte jupiter batch 17079025 van 123 :( Met een eerdere rol (en andere kleuren) geen enkel probleem, vannacht een printje gedaan en zie ik vanochtend dat de bowden tube losgeduwd is bij de extruder, dat mn printje half af is en er ongeveer 7m filament ernaast zit...
Zal ook maar ff een mail sturen naar 123.
Ze hebben bij mij net een reactie gestuurd met de vraag om het filament op te meten? :?
Edit: Nja gedaan en antwoord is 1.76, lijkt mij oke en zal niet het probleem zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door vwtune op 19-01-2021 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
vwtune schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:09:
[...]

Ze hebben bij mij net een reactie gestuurd met de vraag om het filament op te meten? :?
Edit: Nja gedaan en antwoord is 1.76, lijkt mij oke en zal niet het probleem zijn.
Paar metingen gedaan, kom uit op een dikte van 1.78-1.82 mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWAardt
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13-06-2022
Voor de 123-3D filament slachtoffers:

Ik heb een mail van 123-3D teruggekregen waarin ze kortgezegd eigenlijk gewoon zeiden dat het aan mij lag.

Ik zal nog eens een reactie terugsturen.

Bij mij is de verstopping met deze rol ook zo erg dat ie de bowden tube kapot duwt (da's een flinke extruder motor Creality!)

[ Voor 25% gewijzigd door deWAardt op 19-01-2021 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidEdge-er
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-11-2024
AteGjalt schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:22:
[...]

Paar metingen gedaan, kom uit op een dikte van 1.78-1.82 mm
Welk type bowden tube gebruiken jullie? Ik heb wel eens gelezen dat de officiële Capricorn net iets dunner is dan de standaard tube. Hebben de mensen die nu problemen hebben de originele vervangen door Capricorn?
Ik heb geen problemen met de zwarte PLA van 123-3D maar ik gebruik ook nog steeds de originele tube.

Capricorn heeft een inwendige diameter van 1.9 met een tolerantie van +/- 0.05. Die kan dus 1.85 zijn. Als je dan filament hebt van 1.82 dan is dat wel erg krap.

[ Voor 14% gewijzigd door SolidEdge-er op 19-01-2021 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWAardt
SolidEdge-er schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:31:
[...]

Welk type bowden tube gebruiken jullie? Ik heb wel eens gelezen dat de officiële Capricorn net iets dunner is dan de standaard tube. Hebben de mensen die nu problemen hebben de originele vervangen door Capricorn?
Ik heb geen problemen met de zwarte PLA van 123-3D maar ik gebruik ook nog steeds de originele tube.
Goeie kans dat jij een goeie rol hebt. Ik heb het geprobeerd zowel met de originele bowden tube die bij de printer kwam, als de tube van Capricorn.

De Capricorn tube die ik heb meet ook 2mm voor de binnendiameter. Er is ook geen weerstand totdat de filament de hotend bereikt, daar is het alsof je 'm door een betonnen muur probeert te duwen.

Geen wonder dat de extruder het niet voor elkaar krijgt. Retraction is ook vrijwel instaclog, ook al heb ik hem op 1mm staan. Er gaat iets niet goed met deze filament.

[ Voor 6% gewijzigd door deWAardt op 19-01-2021 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
[...]

Capricorn heeft een inwendige diameter van 1.9 met een tolerantie van +/- 0.05. Die kan dus 1.85 zijn. Als je dan filament hebt van 1.82 dan is dat wel erg krap.
Mijn ender 3 v2 is volledig stock, maar niet lang meer. (Micro Swiss All Metal Hotend en Capricorn onderweg)
Probleem zit em bij mij niet in de tube die is vrijwel frictieloos, maar ongeveer t zelfde als @deWAardt beschrijft. Het wil heel moeilijk door de hotend heen. Dus ben ff gaan analyseren:

Ik heb de printkop uit elkaar gehaald omdat het filament ook vastzat, laatste paar mm van t fillament blijkt dikker dan 2mm: 2.3mm ongeveer. Dit komt waarschijnlijk doordat de boel opstopt bij de hotend en het standaard beetje heatcreep dat laatste stukje net zacht genoeg maakt om samen te drukken.
Door de hitte zet de tube standaard een beetje uit waar het tegen de hotend aanzit, waardoor het einde iets nauwer is dan de rest van de tube.
Het filament komt dus moeilijk door de hotend, het laatste stukje tube is iets nauwer en het laatste stukje filament is iets dikker.
Allemaal extra wrijving dus meer kracht nodig om t filament erdoorheen te kunnen drukken, waardoor bij mij de tube losschoot.

Extra info: Printsnelheid was 40mm/s, temp 215/55 na waarschijnlijk ongeveer 3/4 uren printen schoot de tube los bij de extruder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark309
  • Niet online

Mark309

Ook wel Piet

[...]

Alles origineel :) . De dikte kan ik op dit moment niet valideren. Nog geen reactie van 123 overigens.

[ Voor 3% gewijzigd door Mark309 op 19-01-2021 18:21 . Reden: Geen reactie ]

Productman.nl - Helpt startups in de Achterhoek en Liemers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:36
Ik heb een Capricorn tube, maar voorheen nooit problemen gehad met Jupiter PLA zwart.

Hier ook nog geen reactie van 123-3D. Als ze op 1 dag 4 van deze berichten krijgen en een link naar dit topic, moet er toch wel een andere reactie gaan komen dan "eigen schuld" zou je zeggen. Ik zou het op prijs stellen als ze dit in ieder geval serieus zouden nemen. Geeft me toch een beter gevoel en dat zou zeker meespelen als ik weer een nieuwe rol ga kopen en ik moet kiezen waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AteGjalt schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:10:
[...]

Mijn ender 3 v2 is volledig stock, maar niet lang meer. (Micro Swiss All Metal Hotend en Capricorn onderweg)
Probleem zit em bij mij niet in de tube die is vrijwel frictieloos, maar ongeveer t zelfde als @deWAardt beschrijft. Het wil heel moeilijk door de hotend heen. Dus ben ff gaan analyseren:

Ik heb de printkop uit elkaar gehaald omdat het filament ook vastzat, laatste paar mm van t fillament blijkt dikker dan 2mm: 2.3mm ongeveer. Dit komt waarschijnlijk doordat de boel opstopt bij de hotend en het standaard beetje heatcreep dat laatste stukje net zacht genoeg maakt om samen te drukken.
Door de hitte zet de tube standaard een beetje uit waar het tegen de hotend aanzit, waardoor het einde iets nauwer is dan de rest van de tube.
Het filament komt dus moeilijk door de hotend, het laatste stukje tube is iets nauwer en het laatste stukje filament is iets dikker.
Allemaal extra wrijving dus meer kracht nodig om t filament erdoorheen te kunnen drukken, waardoor bij mij de tube losschoot.

Extra info: Printsnelheid was 40mm/s, temp 215/55 na waarschijnlijk ongeveer 3/4 uren printen schoot de tube los bij de extruder.
Maar de koeling op je hot-end moet juist voorkomen dat er teveel warmte naar boven trekt? Als je teveel heatcreep hebt krijg je inderdaad dit soort problemen. Meer koeling?

Capricorn tube zou ik zeker gaan gebruiken, ander hot-end heb ik geen mening over (geen ervaring mee)
Heb het een paar keer genoemd, maar ik had om de paar weken problemen met verstoppingen, was wel tijdelijk op te lossen door 2 cm af te knippen van de tube, maar na week of 4 weer hetzelfde. Na switchen op Capricorn en nieuwe connectoren geen verstoppingen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SlaadjeBla schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:28:
Ik heb een Capricorn tube, maar voorheen nooit problemen gehad met Jupiter PLA zwart.

Hier ook nog geen reactie van 123-3D. Als ze op 1 dag 4 van deze berichten krijgen en een link naar dit topic, moet er toch wel een andere reactie gaan komen dan "eigen schuld" zou je zeggen. Ik zou het op prijs stellen als ze dit in ieder geval serieus zouden nemen. Geeft me toch een beter gevoel en dat zou zeker meespelen als ik weer een nieuwe rol ga kopen en ik moet kiezen waar.
Hoe ziet de filament eruit als je het uit je hot-end terug trekt? Netjes zoals het hoort of zie je verdikking ofzo?
Heel klein beetje speling in de tube-connectoren kan ook een probleem zijn.

Ik heb wel het gevoel dat zilver PLA van 123-3D ook wat minder is. Die heb ik al een tijd niet gebruikt, maar was wel problematisch. Print nou alleen met donker grijs, tot nu toe geen problemen. Mogelijk toch iets met een verkeerde batch?

[ Voor 12% gewijzigd door smitae op 19-01-2021 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
smitae schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:32:
[...]

Hoe ziet de filament eruit als je het uit je hot-end terug trekt? Netjes zoals het hoort of zie je verdikking ofzo?
Heel klein beetje speling in de tube-connectoren kan ook een probleem zijn.
Hoe wil je dat ik dat test? In mijn ervaring zit de PLA te vast als de hotend koud is, maar als ik hem eerst verwarm vervormt de PLA natuurlijk bij het uittrekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mozart
Al op 58% en hij zit nog steeds vast 😀
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkaSWYutVzi8d5UiwcFDqF-ZMAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H41gyFfaVfvyUBW9RwTqWFDc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWAardt
Als ik bij mij de 123-3D pla eruit haal, dan zit er wel een mooie conische punt aan maar het is gewoon bizar lastig om door de hotend heen te duwen.

Alsof het plastic niet van plastic is maar er andere troep in zit die niet goed smelt. Diameter lijkt wel in orde, maar het lijkt gewoon niet te smelten. Ook een zeer hoge temperatuur gebruiken (230 tot 250c) maakt geen verschil, behalve dat ik nu een wel doorbakken, halve Benchy heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 31-05 22:12
Als je de ABL mesh in de EEPROM opslaat, waarom moet je dan in je gcode alsnog G29 meegeven zodat hij nog een keer een mesh gaat maken?

Duurt lang... Haha

Conform instructies smith3d.com, als het voor de zekerheid is: mijn bed staat vast, daar veranderd niks aan.. scheelt me 3 minuten en kan ik meteen zien of de start goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SlaadjeBla schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:14:
[...]

Hoe wil je dat ik dat test? In mijn ervaring zit de PLA te vast als de hotend koud is, maar als ik hem eerst verwarm vervormt de PLA natuurlijk bij het uittrekken.
Als je de filament heet eruit trekt zie je ook wel goed of het wel/niet misvormd is. Zeker als je geen heatcreep hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
deWAardt schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:44:
Als ik bij mij de 123-3D pla eruit haal, dan zit er wel een mooie conische punt aan maar het is gewoon bizar lastig om door de hotend heen te duwen.

Alsof het plastic niet van plastic is maar er andere troep in zit die niet goed smelt. Diameter lijkt wel in orde, maar het lijkt gewoon niet te smelten. Ook een zeer hoge temperatuur gebruiken (230 tot 250c) maakt geen verschil, behalve dat ik nu een wel doorbakken, halve Benchy heb.
Gebakkken bootje :-)

Blijft niet leuk, lijkt idd steeds meer een slechte filament batch.
Enige manier om dat echt te achterhalen en andere hot-end en nozzle erop zetten en kijken of je dan dezelfde probleem hebt.
En als laatste, toch maar andere PLA zoeken die wel goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Ik heb mijn all metal hot end weer gemonteerd, dit maal met een Noctua fan en de twee schroefjes weggelaten.

Ik ben begonnen met retraction op 3 en steeds verhoogd met een half. ik zit nu al op 6 maar ik heb nog steeds erg veel stringing. Moet ik blijven verhogen tot het stringen stopt? Ik kan me niet voorstellen dat juist omhoog moet terwijl toen ik de standard hot end erop had, stond retraction op 6.5 en dat was altijd perfect.

ik gebruik een bowden extruder overigens (op dit moment nog wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mozart schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:40:
Al op 58% en hij zit nog steeds vast 😀
[Afbeelding]
Zo niet:
Niet alleen je brim aan de buitenkant maar ook de binnenkant en eventueel iets meer lagen. Het ziet er wat smal uit maar kan ook de foto zijn.
Ik doe standaard 5 lagen maar bij een ding waar ik kromtrekken echt verwacht (grote holle kubus met hoge randen) doe ik er 8 a 10 bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
smitae schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:54:
[...]

Als je de filament heet eruit trekt zie je ook wel goed of het wel/niet misvormd is. Zeker als je geen heatcreep hebt.
Ben benieuwd wat je hier van maakt. Ik vind het er maar raar uit zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2cm2z6RJ9khvSS7rCvPySrE1yk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EU1Z3xTbQKAMGExOwoHfBd1W.jpg?f=fotoalbum_medium

Bovenkant is de kant die uit de tube komt, de onderkant komt uit de nozzle.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJoisRTgVFSpN_K-zOq5prbPYbU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u0XcSJGSkUbHPEkqkgPtfaW5.jpg?f=fotoalbum_medium

Dat uitgerekte komt natuurlijk omdat de hotend heet (100C) was, maar die drel daaronder ziet er heel raar uit. Ik begijp niet wat ik zie.

Kan die verdikking in het midden een teken zijn van heatcreep die de tube verstopt?

Bij andere PLA's heb ik in het verleden bij een hot-pull altijd een soort van conus overgehouden.

[ Voor 27% gewijzigd door SlaadjeBla op 19-01-2021 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
DRuw schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:00:
[...]

Zo niet:
Niet alleen je brim aan de buitenkant maar ook de binnenkant en eventueel iets meer lagen. Het ziet er wat smal uit maar kan ook de foto zijn.
Ik doe standaard 5 lagen maar bij een ding waar ik kromtrekken echt verwacht (grote holle kubus met hoge randen) doe ik er 8 a 10 bijv.
Zonder brim deze keer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Laatst online: 16:18

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

vwtune schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:58:
Ik heb mijn all metal hot end weer gemonteerd, dit maal met een Noctua fan en de twee schroefjes weggelaten.

Ik ben begonnen met retraction op 3 en steeds verhoogd met een half. ik zit nu al op 6 maar ik heb nog steeds erg veel stringing. Moet ik blijven verhogen tot het stringen stopt? Ik kan me niet voorstellen dat juist omhoog moet terwijl toen ik de standard hot end erop had, stond retraction op 6.5 en dat was altijd perfect.

ik gebruik een bowden extruder overigens (op dit moment nog wel)
Juist verlagen, ik zit op 2,5 mm met een all metal hotend

Direct drive zou zelfs naar 1-1,5 mm gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Icephase schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:28:
[...]

Juist verlagen, ik zit op 2,5 mm met een all metal hotend

Direct drive zou zelfs naar 1-1,5 mm gaan.
verlagen? maar hoe lager je gaat hoe minder hij retract, dus dan krijg je toch juist meer last van stringing?
en de snelheid, maakt dat nog uit van retracten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn direct drive staat met pla op 1mm en met PETG op 0.25mm a 0.5mm...:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
retraction zorgt er toch juist voor dat je filament terug wordt getrokken? dus als dit maar een korte afstand is, dan houd je toch last van stringing? of denk ik de verkeerde kant op?

bij een direct drive kan ik het me nog voorstellen omdat het maar om een kort stukje gaat tussen de extruder en hot end, maar bij een bowden setup heb ik dus nog steeds stringing op 3 mm, ik kwam van 6.5 mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Laatst online: 16:18

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

vwtune schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:55:
[...]

verlagen? maar hoe lager je gaat hoe minder hij retract, dus dan krijg je toch juist meer last van stringing?
en de snelheid, maakt dat nog uit van retracten?
Tja, bij mij heb ik op 1 mm wel stringing en daarboven niet meer. Kan ook nog met de temperatuur te maken hebben natuurlijk

Het blijft toch een beetje trial en error ben ik wel achter gekomen inmiddels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
Retraction speed en z hop kun je misschien ook naar kijken. Voor een bowden is 5mm retraction redelijk standaard geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AteGjalt
smitae schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:29:
[...]

Maar de koeling op je hot-end moet juist voorkomen dat er teveel warmte naar boven trekt? Als je teveel heatcreep hebt krijg je inderdaad dit soort problemen. Meer koeling?
T is ook niet teveel, bedoel die standaard heatcreep van enkele mm doordat de tube direct tegen de hotend aanzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SlaadjeBla schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:15:
[...]

Ben benieuwd wat je hier van maakt. Ik vind het er maar raar uit zien.
[Afbeelding]

Bovenkant is de kant die uit de tube komt, de onderkant komt uit de nozzle.

[Afbeelding]

Dat uitgerekte komt natuurlijk omdat de hotend heet (100C) was, maar die drel daaronder ziet er heel raar uit. Ik begijp niet wat ik zie.

Kan die verdikking in het midden een teken zijn van heatcreep die de tube verstopt?

Bij andere PLA's heb ik in het verleden bij een hot-pull altijd een soort van conus overgehouden.
Whoa, Nee, dit ziet er wel erg raar uit. Heb je speling in de tube in je hot-end? Zit er geen ruimte tussen je tube en je hot-end waar iets filament tussen kan komen en dus gaat uitpuilen en rare klodders vormt?
Troep in je nozzle of slechte PLA, stof of troep in/aan je PLA?
Ik zou inderdaad gewoon een cone verwachten met een dunne rechte sliert uit je nozzle.

Als je andere PLA erdoor drukt, komt er dan een mooie rechte streep uit je nozzle?
Als dat geen mooie rechte sliert is dan is of je nozzle beschadigd/versleten, verstopping of een probleem met je aansluiting van je tube op je hot-end.

Mogelijk een optie om eens een stukje cleaning filament te gebruiken? Ik heb er geen ervaring mee, maar zou kunnen helpen om de nozzle schoon te maken?

Iemand nog andere ideeen?

[ Voor 6% gewijzigd door smitae op 19-01-2021 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
Voor ik deze rol erin deed, ben ik schoon begonnen met een semihot-pull, ongeveer wat ik nu heb gedaan voor deze foto. Ik veronderstel dat ik daarmee schoon begonnen ben.

Vervolgens de Capricorn tube zo diep mogelijk gestoken en toen pas deze rol gevoerd en begonnen met het calibratieproces. Toen viel mij dus al op dat ik de flow flink moest terugschroeven.

Ik zou niet weten hoe ik beter had kunnen starten.

Deze PLA komt nu ook weer fatsoenlijk met een mooie rechte lijn door de nozzle, maar na verloop van tijd verstopt hij schijnbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
AteGjalt schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:08:
Retraction speed en z hop kun je misschien ook naar kijken. Voor een bowden is 5mm retraction redelijk standaard geloof ik.
z hop staat bij mij uit.

retraction speed dan verhogen bedoel je? ik zit al op 80mm/s inmiddels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dv-KVYrKR_KMDu1jDT25fawFd_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ExCWLspFjr1gy8v66HPKVYm.jpg?f=fotoalbum_large
Zo kwam het er bij mij uit, redelijk recht ipv conisch. Maar het zat vast in de tube dus ergens wel verklaarbaar. Andere stukje is gewoon filament her vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
vwtune schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:52:
[...]

z hop staat bij mij uit.

retraction speed dan verhogen bedoel je? ik zit al op 80mm/s inmiddels
Da's al hoog ja. Zou dan z hop wel gebruiken, kan zijn dat hij niet filament stringt maar je bovenlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Hij stringt al meteen na de eerste lijn te hebben gelegd, dus is nog niet eens bezig met het werkelijke model dan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
Ik heb nogmaals een flowcalibratie gedaan. Het goede nieuws, volgens mij hoorde ik hem niet overslaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0gDgq9nexUTpdzJzDV08yyLeQM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LEk2pmietn6gY7rpKbavl3UF.jpg?f=fotoalbum_medium

Het slechte nieuws is dat de flow nog wel steeds naar beneden moet en dat ik daardoor denk dat dit probleem niet opgelost is bij een langere print.

Morgenavond ga ik weer een langere print starten van een paar uur. Ik ben erg benieuwd wat er gebeurt.

[ Voor 13% gewijzigd door SlaadjeBla op 19-01-2021 22:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mozart
Gisteravond 2 succesvolle PETG printjes gedaan! Uit de temperatuurtest kwam naar voren dat ik beter op een wat lagere temperatuur kan printen, 220 ipv 230. Daarnaast kwam uit de retractietest naar voren dat ik de afstand gelijk kon laten maar de snelheid wat op moest voeren, van 25mm/s naar 40mm/s.
Bed temperatuur op 80C trouwens. Misschien dat ik nog een keer probeer of die wat lager kan maar aangezien het nu werkt denk ik dat ik daar nog even mee wacht :)

Verder dus de gladde kant van de glasplaat gebruikt welke ik met afwasmiddel (hoeft geen dreft te zijn :) ) heb schoon gemaakt en verder niet meer aangeraakt. Hiermee 2 printjes achter elkaar zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:55
Vreemd vannacht deze print van 15 uur gestart: https://www.thingiverse.com/thing:4710346 helemaal goed gegaan tot het laatst hij lijkt wel een paar lagen 2x te hebben overgeslagen. Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn of dat ik dit nog ergens terug kan zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3ngoMeI_a078T43w1rbsNsCjdk=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/4ZZXLQXOp6XCIjHszQPzvF0Q.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZII0WutDzyvNgCQKdJAmSFsdmQ0=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/8k5qP0cPGYE9wT16FWSX3cQR.gif?f=fotoalbum_tile

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWAardt
Voor de 123-3D filament slachtoffers:

Ik heb het offer gekregen van 123-3D om de rol te ruilen :)

Ze gaan onderzoeken wat er misgegaan is met deze batch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark309
  • Niet online

Mark309

Ook wel Piet

Ik kreeg zojuist ook een RMA email van 123-3d, een nieuwe rol is al onderweg, als ik de oude retour stuur crediteren ze die d:)b.

Het bericht bevat verder geen context, dus weet niet waarom ze besloten hebben deze rol om te wisselen.

Productman.nl - Helpt startups in de Achterhoek en Liemers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:25

Edmin

Crew Council

get on my horse!

robbinonline schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:58:
Vreemd vannacht deze print van 15 uur gestart: https://www.thingiverse.com/thing:4710346 helemaal goed gegaan tot het laatst hij lijkt wel een paar lagen 2x te hebben overgeslagen. Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn of dat ik dit nog ergens terug kan zien?

[Afbeelding][Afbeelding]
Slechte binding tussen lagen kan soms verholpen worden door een kleine verhoging in temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
Mark309 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:09:
Ik kreeg zojuist ook een RMA email van 123-3d, een nieuwe rol is al onderweg, als ik de oude retour stuur crediteren ze die d:)b.

Het bericht bevat verder geen context, dus weet niet waarom ze besloten hebben deze rol om te wisselen.
Hier idem.

[ Voor 11% gewijzigd door SlaadjeBla op 20-01-2021 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-09 16:46

[Afbeelding][Afbeelding]
Kleine verstopping in de nozzle, of een andere reden dat de extruder is gaan slippen even. Als je het vaker ziet op dezelfde hoogte zie het in je Z as waar iets niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Mark309 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:09:

ik nog niets :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assifv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:36
Wat het ook zou kunnen zijn is dat het filament op je rol vastloopt. Ik heb dit zelf ook een aantal keer gehad. De filament draad kruist zichzelf op de rol, trekt zich daarmee strak, en dan komt er geen filament meer door de nozzle. Op een gegeven moment weet hij door de trekkracht zichzelf weer los te trekken en gaat het printen weer gewoon verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
Ik heb ook een mail gekregen om de rol op retour te sturen, gewoon ff afwachten lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWAardt
Het enige wat echt vervelend is is hoe lang het duurt om je rol binnen te krijgen.

Het hele postcircuit is zo overladen dat de PostNL track&trace al dagen na dagen "morgen" aangeeft.

Hopelijk hem ik mijn rol voor het einde van de week, ik heb 'm maandag besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Ik heb op 6 bestellingen 2x een vertraging van 1 dag gehad, vind het wel meevallen gezien de drukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWAardt
Van alle bestellingen die ik de afgelopen twee weken gedaan heb, zijn ze allemaal twee tot vier dagen later binnengekomen.

Ligt er denk ik net aan waar je woont, misschien dat hier de postdrukte nog erger is =S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:19
Ik heb recent Isopropanol aangeschaft via Amazon.nl (https://www.amazon.nl/gp/...itle_o01_s00?ie=UTF8&th=1) om mijn bed schoon te maken, vanavond gebruikt en het werkt echt super op m'n steel plate! Prints hechten weer super goed en ik denk dat ik hier wel heel lang mee vooruit kan.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidEdge-er
Soepstengel schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:01:
Ik heb recent Isopropanol aangeschaft via Amazon.nl (https://www.amazon.nl/gp/...itle_o01_s00?ie=UTF8&th=1) om mijn bed schoon te maken, vanavond gebruikt en het werkt echt super op m'n steel plate! Prints hechten weer super goed en ik denk dat ik hier wel heel lang mee vooruit kan.
Ik heb het bij DA besteld: https://www.da.nl/catalogsearch/result/?q=isopropanol
Werkt inderdaad heel goed. Ook op de glaskant van de build plate. Wel alleen gebruiken als hij nog koud is. Bij een warme plaat verdampt het te snel en heb ik het idee dat het een waas achter laat.
Mijn manier is: voor ik de print job start een paar druppeltjes op de plaat en verdelen met een stukje toiletpapier. Napoetsen met de droge kant van het papier. Geen papieren zakdoekjes gebruiken. Daar zit soms een stofje in voor je huid en dat laat weer wat achter op het glas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headbuddy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-09 11:26

Headbuddy

Surrealist

@vwtune
Je hebt dus een bowden setup met een all-metal hotend?
Normal ender 3 waarden bij een bowden is iets van 5mm retraction en ik heb juist niet te snel staan.
25mm/s https://www.youtube.com/w...SqZ68UdsE&ab_channel=CHEP
Dat werkte voor mij erg goed.
Bij een all-metal hotend moet je volgens mij ook je retraction wat verhogen t.o.v. stock hotend met een PTFE-liner.
Maar via google vind ik erg veel tegenstrijdig informatie erg fijn 8)7

Heb al wel trouwens je PID getuned nadat je hotend heb veranderd?
Anders zou ik daarmee beginnen.
Stap 1https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#pid
Stap 2 https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#retraction

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silvos
  • Laatst online: 22:02
Cool_Mod_E schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:49:
[...]

Alcohol werkt prima !
Tipje: Literflessen brand ethanol bij de action (Wel even oppassen dat je niet de gel versie pakt).

Ik print zelf ook op de gladde kant van de plaat, maar wel met wat haarlak, en heb eigenlijk nooit meer problemen met hechting.
Ik kan dit bevestigen, ik gebruik nu zelf wodka van een merk wat niet te drinken was, werkt perfect :+ Ik ga hierna wel overstappen op goedkoper spul.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKtJYoFQrqyedHkyEWcU13Z3Nx8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zBQs6pzqzz6L9ebjEG5LvJyn.jpg?f=fotoalbum_medium
Ben eindelijk klaar met mn enclosure, was nog best wat werk uiteindelijk. Hij bevat een paar kleine schoonheidsfoutjes, zo is de bovenbeugel van de deurhendel net niet netjes op de goede plek geboord waardoor hij wat scheef zit. Daarvoor nog even een aangepast printje maken. Ook moet ik nog een mooie houder maken voor de noctua fan.

Maar verder werkt het concept van latjes + kitten rondom erg goed, maakt het geheel stevig en nagenoeg luchtdicht langs de randen. Voor de bevestiging van de plexiglas ruiten heb ik 3 mm dubbelzijdige foamtape gebruikt. Werkt perfect en geeft wat extra demping.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyLMKblcYyTWjFNEgWHZ4pRikGU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yS1wbzlZ1792EthXgtWyMtAh.jpg?f=fotoalbum_medium
Daarnaast voor de lol even dit filament rol design van Thinginverse https://www.thingiverse.com/thing:2047554/comments gemixt met een remix https://www.thingiverse.com/thing:4645143 en dan heb je een mooie minimalistische rolhouder die in breedte verstelbaar is. Werkt erg goed met standaard skateboard lagers.

Enige waar ik nog tegenaan loop is dat het display en de voeding nog in de behuizing zitten. Nu kan ik echter nergens een verlengkabel vinden voor het display, alleen vervangende kabels. Weet iemand waar die te krijgen zijn?

Daarnaast kon ik maar 1 filmpje vinden op Youtube van iemand die de ender V2 voeding had verwijderd en van wat ik daar op zie lijken mij de kabels ook te kort om die voeding onder de case te monteren. Weet iemand wat voor verlengkabels je daarvoor nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
Silvos schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 23:26:
[...]
Enige waar ik nog tegenaan loop is dat het display en de voeding nog in de behuizing zitten. Nu kan ik echter nergens een verlengkabel vinden voor het display, alleen vervangende kabels. Weet iemand waar die te krijgen zijn?

Daarnaast kon ik maar 1 filmpje vinden op Youtube van iemand die de ender V2 voeding had verwijderd en van wat ik daar op zie lijken mij de kabels ook te kort om die voeding onder de case te monteren. Weet iemand wat voor verlengkabels je daarvoor nodig hebt?
Ziet er goed uit, die kabels zijn wat lastig te krijgen op redelijke lengtes: https://www.ebay.com/itm/...-Cable-20CM-/172347404322
Zelf maken is de beste optie denk ik.https://www.tinytronics.n...ins-header-connector-2x5p

Ik zou de voeding van de ender gewoon laten zoals die is en op de aan stand houden. Stekker vervolgens in een verlengsnoer met een schakelaar of een stekker aan je kast maken en via een opbouw schakeldoos naar de ender laten lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 16:13
AteGjalt schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 23:44:
[...]
............
Ik zou de voeding van de ender gewoon laten zoals die is en op de aan stand houden. Stekker vervolgens in een verlengsnoer met een schakelaar of een stekker aan je kast maken en via een opbouw schakeldoos naar de ender laten lopen.
Maar het kan ook zo, zonder kosten, met een zèlf geprint plaatje op de voorkant, en met de standaard schakelaar :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRdn65Knlkot-oKcjbj6ciSSHJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9fyXPYgyBS5g4bsis90ecb2f.jpg?f=fotoalbum_large

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Laatst online: 22:02
AteGjalt schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 23:44:
[...]

Ziet er goed uit, die kabels zijn wat lastig te krijgen op redelijke lengtes: https://www.ebay.com/itm/...-Cable-20CM-/172347404322
Zelf maken is de beste optie denk ik.https://www.tinytronics.n...ins-header-connector-2x5p

Ah bedankt voor de tip ik zal eens kijken of ik die kabel zelf kan maken. Wat betreft die voeding; het ging mij niet zozeer om de onhandige positie van de schakelaar maar meer dat ik had begrepen dat de warmere omgeving van de enclosure zorgt voor een kortere levensduur van de voeding, maar dat valt wel mee dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
Hangt van de temperatuur af binnen je enclosure, maar dat heeft idd invloed.
40-45 is geen probleem daar boven kan de voeding capaciteit verliezen en minder leveren, omdat ie de warmte niet kwijt kan wat weer invloed heeft op levensduur.
Max is vaak graad of 70-80 voordat de beveiliging ingrijpt (indien aanwezig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Ik heb gewoon speakerdraad gepakt van 2,5mm2 geloof ik. Is al dikker dan de standaard bedrading.

Wanneer ik een behuizing ga bouwen dan gaan voeding, LCD , mainboard en filament wel buiten de kast.

[ Voor 3% gewijzigd door sanscorp op 21-01-2021 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Ik ben een beetje begonnen met het printen met PETG, gaat op zich goed, maar ik zie dat mijn nozzle een soort van PETG bloedt, dus tijdens het printen hoopt er steeds een soort van blob aan de zijkant van de nozzle, welke dan op een gegeven moment weer gaat lekken, op de print. Als ik er blij blijf geen probleem, dan kan ik dat steeds weghalen, maar tijdens de nacht kan het een probleem vormen.
Hoe kan ik dit fenomeen voorkomen? (en hoe komt het? met pla nooit dit probleem gehad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
vwtune schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:24:
Ik ben een beetje begonnen met het printen met PETG, gaat op zich goed, maar ik zie dat mijn nozzle een soort van PETG bloedt, dus tijdens het printen hoopt er steeds een soort van blob aan de zijkant van de nozzle, welke dan op een gegeven moment weer gaat lekken, op de print. Als ik er blij blijf geen probleem, dan kan ik dat steeds weghalen, maar tijdens de nacht kan het een probleem vormen.
Hoe kan ik dit fenomeen voorkomen? (en hoe komt het? met pla nooit dit probleem gehad)
Heb je een temp tower gemaakt? Bij mij kwam daar uit dat ik op 220C moet printen, misschien is je nozzle te heet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Mozart schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:30:
[...]

Heb je een temp tower gemaakt? Bij mij kwam daar uit dat ik op 220C moet printen, misschien is je nozzle te heet...
Welke temp tower kan ik het beste gebruiken hiervoor? ik print op het moment op 225

[ Voor 4% gewijzigd door vwtune op 21-01-2021 12:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headbuddy

Headbuddy

Surrealist

@vwtune
Je kan deze gebruiken https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#temp (Ja, weer teaching tech. De dude is een held!)
Homen voordat je de G-code print en werkt alleen bij een 0.4 noz.
*edit: spellings*

[ Voor 7% gewijzigd door Headbuddy op 21-01-2021 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Wat ik ook heb opgemerkt, in Cura heb ik fan speed op 20% gezet (at layer 4) ivm printen met petg, in het scherm van de ender zie ik rechtsboven op 20% staan, maar de part fan draait helemaal niet?

Normaal kom ik niet aan deze instelling met pla en draait ie op 100 procent (wat ik hem ook zie doen dan)

waarom draait ie nu helemaal niet terwijl er wel rechtsboven 20% staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
Headbuddy schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:20:
@vwtune
Je kan deze gebruiken https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#temp (Ja, weer teaching tech. De dude is een held!)
Homen voordat je de G-code print en werkt alleen bij een 0.4 noz.
*edit: spellings*
Die heb ik ook gebruikt. Ik ben begonnen op 220 voor zowel first layer als voor segment A. Vervolgens 10 graden per segment omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headbuddy

Headbuddy

Surrealist

@vwtune
Dat gebeurde bij mij ook bij lage cooling percentages. Echter toen ik hem handmatig op weg hielp draait wel.
Volgens mij heeft dan te weinig vermogen om over zijn dode moment heen te komen.
Is beetje matig bij PETg printen moet je op een creatieve manier met g-code scripting oplossen, handmatig aanslingeren of cooling uitschakelen.
Echter als je partcooling uitschakelt staat je mobo fan ook uit dus niet heel goed voor je electronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Ik heb zojuist de originele E3D V6 fan in de casing van het mainboard geknutseld en beide fans nu direct (met zekering) op de 24v voeding aangesloten.

Geeft iets meer herrie maar daar heb ik geen problemen mee.

Locatie is alleen wat ongunstig als je direct over de stepper drivers wil blazen, je zit dan direct onder je kaart slot.

[ Voor 22% gewijzigd door sanscorp op 21-01-2021 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Mozart schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:30:
[...]

temp tower kom ik uit op 225 graden welke het mooiste resultaat geeft. Ik blijf alleen wel dat 'lekken' houden. Als test ben ik zelf gaan printen op 210 graden, wat ook ging, maar dan glimt het niet echt en heb ik nog steeds het probleem :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Iemand een goede tip om de fans wat stiller te maken die om de hot end zitten van de Ender 3 Pro? Ik wil hem graag overdag laten printen, maar gezien ik thuis werk staat dat ding constant te loeien achter me :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.wjca
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-09 20:25
Hoi Allemaal,

Ik ben ook weer bezig geweest met de printer, heb niet altijd super veel tijd, maar hobby er op los.

Ik heb een Ender 3 Pro, welke in een kast staat special voor deze machine, krap, misschien wel maar eigenlijk ook weer niet. (zie de foto let niet op de rommel)
Ik print op het standaard mee geleverde glasplaat, de magnetische dunne slappe plaat gaf te veel uitdagingen met het level maken.

Out of the box, waren me printjes niet echt top.

Dus na veel lees werk een paar aanpassingen:
- Bigtreetech Skr Mini E3 V2.0 Besturingskaart TMC2209 Driver + TFT35 E3 V3.0 Touch Screen
- Dual Gear Mk8 Extruder Voor Extruder

Ik heb de esteps aangepast

Ik had heel even een serieus probleem met de steppen motor, werkte niet meer, maar na een weekje stil staan, te druk en een beetje boos op de printer, deed hij het toch wel weer. heel apart.

Ik heb ook:
de veertjes onder het printbed vervangen door een paar stevige.
voor het bed levelen gebruik ik zo een waaier met allerlei blaadjes van verschillen de diktes waarbij ik de dikte 0.08 gebruik (ik weet echt niet hoe het heet)

nu heb ik best mooie dingen er uit gekregen , maar merkte nu laatste dagen (ja bed is weer gelevel) dat bij het printen de lijntjes (naast elkaar (horizontaal) niet lekker plakken, ik print meestal op 210, heb ook al 215 geprobeerd maar er blijft ruimte tussen de lijntjes

Ik heb even een temperatuur dingetje geprint, opzicht gaat dat niet slecht denk ik zo, ik weet het het kan mooier en daar gaan we aan werken, maar die ruimte tussen de lijntjes, kreeg het niet scherp met de camera dus ik heb er even een dun papiertje tussen geduwd voor het idee.

Waar gaan we kijken om dit een beetje verder op te lossen.

Wees vriendelijk ik leer elke dag weer nieuwe dingen en vind dat ik het helemaal niet slecht doe.

Voordat ik het vergeet, ik heb ook een PI er tussen hangen, PI 4 2GB, met Octoprint
Ik heb de fan op de PSU vervangen voor een stillere variant, en ook de fan bij de hotend zelf vervangen, want een stilte , heb ook een PI camera geplaatst, kut katten hebben de kabel gekauwd dus beetje selcht beeld (nieuwe kabel binnenkort plaatsen).

ik gebruik Ultimaker Cura 4.7.1, om STL om te zetten naar GCode.

In ieder geval alvast bedankt voor de tips.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_l5TTu2Yela_dY4PDe-Rrosmdk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kMmVpPO8b2VMIJg3AHcHkA5o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mb-LhECsDcmbKlXo8IDjekpUGvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQiD2ucgltt8y4mOlukGE1dw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxAb51FTkt3iRlcB1aHwRUbfqgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/21E6aqaFrjpZocixw7CtMB6k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
mr.wjca schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:05:
Hoi Allemaal,

Ik ben ook weer bezig geweest met de printer, heb niet altijd super veel tijd, maar hobby er op los.

Ik heb een Ender 3 Pro, welke in een kast staat special voor deze machine, krap, misschien wel maar eigenlijk ook weer niet. (zie de foto let niet op de rommel)
Ik print op het standaard mee geleverde glasplaat, de magnetische dunne slappe plaat gaf te veel uitdagingen met het level maken.

Out of the box, waren me printjes niet echt top.

Dus na veel lees werk een paar aanpassingen:
- Bigtreetech Skr Mini E3 V2.0 Besturingskaart TMC2209 Driver + TFT35 E3 V3.0 Touch Screen
- Dual Gear Mk8 Extruder Voor Extruder

Ik heb de esteps aangepast

Ik had heel even een serieus probleem met de steppen motor, werkte niet meer, maar na een weekje stil staan, te druk en een beetje boos op de printer, deed hij het toch wel weer. heel apart.

Ik heb ook:
de veertjes onder het printbed vervangen door een paar stevige.
voor het bed levelen gebruik ik zo een waaier met allerlei blaadjes van verschillen de diktes waarbij ik de dikte 0.08 gebruik (ik weet echt niet hoe het heet)

nu heb ik best mooie dingen er uit gekregen , maar merkte nu laatste dagen (ja bed is weer gelevel) dat bij het printen de lijntjes (naast elkaar (horizontaal) niet lekker plakken, ik print meestal op 210, heb ook al 215 geprobeerd maar er blijft ruimte tussen de lijntjes

Ik heb even een temperatuur dingetje geprint, opzicht gaat dat niet slecht denk ik zo, ik weet het het kan mooier en daar gaan we aan werken, maar die ruimte tussen de lijntjes, kreeg het niet scherp met de camera dus ik heb er even een dun papiertje tussen geduwd voor het idee.

Waar gaan we kijken om dit een beetje verder op te lossen.

Wees vriendelijk ik leer elke dag weer nieuwe dingen en vind dat ik het helemaal niet slecht doe.

Voordat ik het vergeet, ik heb ook een PI er tussen hangen, PI 4 2GB, met Octoprint
Ik heb de fan op de PSU vervangen voor een stillere variant, en ook de fan bij de hotend zelf vervangen, want een stilte , heb ook een PI camera geplaatst, kut katten hebben de kabel gekauwd dus beetje selcht beeld (nieuwe kabel binnenkort plaatsen).

ik gebruik Ultimaker Cura 4.7.1, om STL om te zetten naar GCode.

In ieder geval alvast bedankt voor de tips.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt op under extrusion.
Ik zou eerst deze stap doen: https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#esteps
Maar eigenlijk moet je die site vanaf stap 1 doorlopen. Vooral omdat je een dual gear hebt geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 16:13
mr.wjca schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:05:

................
Voelermaat.
..................

, kut katten hebben de kabel gekauwd dus beetje selcht beeld (nieuwe kabel binnenkort plaatsen).
Ik heb een kater, en die heeft ook zulke neigingen, alleen daarom al de printer in een kast geplaatst

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:05
Hi,

Ik heb sinds kort een Creality CR-6 SE een geupgrade versie t.o.v. de kickstarter.
Eén print is in één keer goed gelukt (4de foto) , twee andere prints gaan steeds fout ong rond 60 en 70% van de 100%.

Onderstaand de parameters, die ik heb gebruikt bij de prints.

-Materiaal: PLA
-Printing temp: 200C
-Build plate temp: 60C
-Print speed: 50mm/s
-Lyer height 0.2mm standard quality
-Infill: 20
-Z-Offset: 0.25 á 0.30

Alvast dank voor het meedenken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/plEA4Yk5wO2-2eWNrY_LdogsQ8k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W8hsRfkM4aBAglrOuaqyWE3r.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEwGFtBm_jmzAxMaaNe03OXx_WU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UCUzQUuOpMlkO3ZuvPs0thQd.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65GoCr1Rbs5Qi3XhkYobLTXeMK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mbfG2jo6Zgv5nMArTalhDSYr.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5XIIufEEJWRrbeWClqtbJegg0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vb1GdHgDMZmtlNv85CEkoF6V.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door PSP123 op 21-01-2021 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
Damian schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:30:
Iemand een goede tip om de fans wat stiller te maken die om de hot end zitten van de Ender 3 Pro? Ik wil hem graag overdag laten printen, maar gezien ik thuis werk staat dat ding constant te loeien achter me :P
Volgens mij is die vraag vaak genoeg beantwoord in dit topic, zoek maar even op fans en je krijgt voldoende hits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.wjca
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-09 20:25
Mozart schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:50:
[...]

Lijkt op under extrusion.
Ik zou eerst deze stap doen: https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#esteps
Maar eigenlijk moet je die site vanaf stap 1 doorlopen. Vooral omdat je een dual gear hebt geplaatst.
De esteps had ik dus al aangepast, 10 cm gaat er precies door heen na wat aanpassingen. Maar ik zal toch even voor de zekerheid het nog eens gaan proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headbuddy

Headbuddy

Surrealist

@mr.wjca Probeer je niet gewoon een kalibratie print perfect uit printen?
Het doel van die print is toch juist om te zien wanneer underextrusion krijgt of slechter overhangs of meer stringing zodat kunt zien met welke temperatuur je het beste kunt printen?

@PSP123
Zou eerst kaliberen dan printen verkomt een hoop verspilt filament en frustratie.
Maar herken het wel :P
https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#intro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:01
Damian schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:30:
Wat ik vooral niet zou doen is er 'zomaar' een Noctua-fan opzetten.

Zie hier voor een mooie uitleg waarom: YouTube: Tips & Tricks - Proper Cooling Fan Selection - Stop Using Capacitors...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidEdge-er
@PSP123
Hoe ziet dat model (die gele) er aan de achterkant uit? Heb je daar niet een hele grote overhang? Kan je dat zo wel printen, in die positie? Heb je supports?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
SolidEdge-er schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 17:33:
@PSP123
Hoe ziet dat model (die gele) er aan de achterkant uit? Heb je daar niet een hele grote overhang? Kan je dat zo wel printen, in die positie? Heb je supports?
Zie onderstaande foto, hier vind je ook Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_OGU9WO0I0mHAmtLrRY7K8M5gE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lqjFLRgxzZUZH6UuYNjOG6xh.png?f=fotoalbum_largehet ontwerp terug.
https://www.myminifactory...t-toothpaste-roller-99807

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidEdge-er
@PSP123
Ik weet niet hoe anderen hier over denken maar volgens mij kan je dat zo niet printen in deze stand zonder supports. Die bovenste helft moet in de lucht blijven hangen en dat zal niet gaan. Ik denk je hem 90 graden moet draaien zodat die spleet verticaal komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
SolidEdge-er schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 18:19:
Ik weet niet hoe anderen hier over denken maar volgens mij kan je dat zo niet printen in deze stand zonder supports. Die bovenste helft moet in de lucht blijven hangen en dat zal niet gaan. Ik denk je hem 90 graden moet draaien zodat die spleet verticaal komt te staan.
Klinkt idd logisch, de print is namelijk 2x op dat punt fout gegaan.
Ik heb de print van het internet, worden de .slt bestanden niet standaard aangeboden dat het ontwerp al goed ligt om te printen? Dus in een stand die te printen is of moet je daar ook nog waakzaam voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
PSP123 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 18:24:
[...]

Klinkt idd logisch, de print is namelijk 2x op dat punt fout gegaan.
Ik heb de print van het internet, worden de .slt bestanden niet standaard aangeboden dat het ontwerp al goed ligt om te printen? Dus in een stand die te printen is of moet je daar ook nog waakzaam voor zijn?
Daar moet je altijd naar kijken inderdaad... soms staat er een beschrijving bij maar dan nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headbuddy

Headbuddy

Surrealist

Ja op thinigverse vaak wel.
Hangt beetje van de designer af
Je design op MMF is trouwens een remix van deze https://www.thingiverse.com/thing:1032924
Waarbij wel een print oriëntatie bij staat, is misschien een poging waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidEdge-er
Headbuddy schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 19:07:
Je design op MMF is trouwens een remix van deze https://www.thingiverse.com/thing:1032924
In groen is hier het supportmateriaal te zien. Zo kan je je orientatie wel handhaven maar moet je natuurlijk na afloop dat supportmateriaal er weer netjes vanaf zien te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
Headbuddy schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 19:07:
Dank voor de tip, ik ga er naar kijken.
Heb zojuist de kalibratie Cube geprint, ziet er goed uit. Alleen aan de onderkant van X en Y is het niet helemaal goed gegaan. Is hier iets uit op te maken, of valt dit binnen de fout tolerantie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wIvvCNaQyN4wj0PqcgteCJu-fx4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SycVITqIEAHrb5M3asiPAOuJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crZImYBJ3FrVSbQm1kWBnbwMS9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PqKvM2yT1ORWUgHxiDAE0pNB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rippiedoos schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 17:32:
[...]

Wat ik vooral niet zou doen is er 'zomaar' een Noctua-fan opzetten.

Zie hier voor een mooie uitleg waarom: YouTube: Tips & Tricks - Proper Cooling Fan Selection - Stop Using Capacitors...
Dat sowieso, je moet weten wat je doet maar beetje goedkope tactiek km te zeggen "ik verkoop alleen wat werkt"... Really? En daarna zeggen dat een noctua op een met een V6 koelblok draait wel werkt....
Ik heb 2 V6 units en inderdaad die koelen veel efficiënter. Ik draai er een 4020 op en hij noemt een 5v 4010... Komaan een 24v normale fan met een 5v low drag fan vergelijken is geen appels met appels. Dat is ook niet hetgeen Michael van teaching tech gebruikt in z'n vergelijk.
Anyway, morgen m'n ender 5 voorzien van een 4020 hotend fan, sunon psu fan en nog een noctua 4010 voor m'n behuizing. Stukken beter dan die standaard herrie dingen en koelt perfect:)
Vergelijk altijd luchtflows en bekijk je eigen situatie en vraag desnoods hier het eea maar ik zou niet lukraak wat erin sleutelen.... Just my 2 cents

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlaadjeBla
Ik waardeer dit heel erg. Morgen even een bedankje naar de klantenservice sturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gqQSArl55rOPPjuQy0lGrrLl4A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wDS4BpfAjFIvJ1wRkX7gRO2I.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SolidEdge-er
SlaadjeBla schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 22:32:
Ik waardeer dit heel erg. Morgen even een bedankje naar de klantenservice sturen.

[Afbeelding]
Dat is zeker netjes.

We horen natuurlijk wel graag of de problemen met de nieuwe rollen zijn opgelost. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vwtune
As het goed is ontvang ik vandaag ook een nieuwe rol. Afgelopen jaar had ik een keer een blauwe rol welke totaal verkeerd gespoeld was, gevolg vele vastlopers natuurlijk. Ook toen had ik een nieuw product van ze gehad en ook een sorry kaartje met flesje wijn, kladblok en pen. Hun service is gewoon echt goed, niets op aan te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Service is idd goed. Wel vervelend wanneer je er aanspraak op moet maken, nóg beter is de 1e keer goed natuurlijk.

Nu al een aantal keer iets moeten doorgeven omdat het incorrect of incompleet geleverd was. Word altijd wel gecorrigeerd, daar niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
SolidEdge-er schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:14:
[...]

Ik heb het bij DA besteld: https://www.da.nl/catalogsearch/result/?q=isopropanol
Werkt inderdaad heel goed. Ook op de glaskant van de build plate. Wel alleen gebruiken als hij nog koud is. Bij een warme plaat verdampt het te snel en heb ik het idee dat het een waas achter laat.
Mijn manier is: voor ik de print job start een paar druppeltjes op de plaat en verdelen met een stukje toiletpapier. Napoetsen met de droge kant van het papier. Geen papieren zakdoekjes gebruiken. Daar zit soms een stofje in voor je huid en dat laat weer wat achter op het glas.
Kan je ook aceton gebruiken, of werkt dat minder??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AteGjalt
Net de nieuwe rol ontvangen (met wijnflesje, kaartje etc...) en meteen de printer aangezet om het te controleren. Met de hand het filament erdoorheen draaien is geen probleem op 210 C, dit was met de verkeerde rol vele malen moeilijker.
Draai maar meteen ff die standaard temptower van https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#temp

Edit:
Temptower is prima gegaan dus er kan weer met zwart geprint worden :9

[ Voor 10% gewijzigd door AteGjalt op 22-01-2021 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
Mijn 0.4 walls zijn nog steeds niet 0.4, dus ik zal nog steeds iets met de flow moeten. Nu een print gestart die over een uur of 3 klaar is. De vorige keer zat hij aan het eind redelijk verstopt, dus ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Ik denk dat ik toch van die wieltjes af wil, heb er alleen maar gezeur mee, ze slijten best hard (tenminste, ik kan telkens een behoorlijke laag slijpsel verwijderen) vrij en moeten vrij strak om speling vrij te zijn wat weer niet ten goede komt van de soepelheid.

Blijf er aan prutsen dus misschien toch eens een lineaire rails proberen voor Y.

Ga geen rails kopen van 100-300 euro, iemand nog een goede ervaring met een bepaalde leverancier van ome Ali?

De mounts kan je printen, MGN12 is vrij standaard zie ik, maar welke variant C of H weet ik niet.

123 verkoopt alleen 400mm en heb volgens mij 300 nodig.

Weinig info te vinden over wat je precies nodig hebt, wel veel dure kits te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
sanscorp schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:32:
Ga geen rails kopen van 100-300 euro, iemand nog een goede ervaring met een bepaalde leverancier van ome Ali?

De mounts kan je printen, MGN12 is vrij standaard zie ik, maar welke variant C of H weet ik niet.

123 verkoopt alleen 400mm en heb volgens mij 300 nodig.

Weinig info te vinden over wat je precies nodig hebt, wel veel dure kits te vinden.
Zoiets: https://nl.banggood.com/C...BEC3HbFXueqEaAqCWEALw_wcB
Pagina: 1 ... 102 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie