Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
Zal zo eens kijken weet het niet uit mijn hoofd. Maar dezeldde settings om mijn Ender v2 gaan wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
KayJee schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 09:16:
Nieuw hier in dit Topic.
al een tijdje een Ender 3 staan en onlangs maar eens aan wat upgrades begonnen.
Ik heb gisteren mijn nieuwe BTT skr mini E3 V2.0 bordje geïnstalleerd en gelijk maar even verse marlin software erop gezet en wat zaken erin aangepast.

Valt gelijk op dat de fans nu toch best veel geluid maken, dus ik ben opzoek naar andere fans. Het liefst 24v 4010 fans die stil (<20db) zijn en een cfm waarde van 6 of hoger hebben. Ik ben bekend met de noctua fans, maar het feit dat ze 12v zijn een een relatief lage cfm waarde hebben, maakt dat ik naar alternatieven zoek. Probleempje, kan die alternatieven hier in Europa nergens vinden.. weet iemand een Nederlandse/Europese webshop waar ik deze fans kan halen? Ik heb al op Digikey en mouser gekeken, mouser heeft weinig van 4010 en Digikey heeft Orion en sunon 4010 maar de verzendkosten zijn absurd en daarnaast krijg je dan nog weer met andere vat/import kosten te maken.
Reichelt heeft 24v Sunon maglev's 4010 en 4020 voor een goede prijs. Of de 4010 stiller is dan de stock fan weet ik niet. Heb zelf de 4020 gekocht en die is iets stiller. Eventueel kan je ook kijken naar grotere fans en dan een verloop stuk maken?

Edit: de 4010 hebben ze niet meer de 4020 wel.

[ Voor 7% gewijzigd door Meessen op 16-01-2021 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
smitae schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:50:
[...]

Is het een super-, cyanoacrylaat-lijm? Of een ander type? Ik heb veel dingen geprobeerd, maar superlijm/ cyanoacrylaat is tot nu toe de enige die echt goed werkt met PLA.

De prijs spreekt mij wel aan, superlijm hier in NL zijn een beetje erg aan de prijs.
Geen idee ik kan geen Chinees lezen >:)
Staan geen leesbare teksten op maar plakt super, denk vergelijkbaar als die van Hobbyking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
Niet vergeten af en toe je bed schoonmaken met afwasmiddel doet ook wonderen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mee_ schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:36:
[...]

Is dat effectief gewoon het standaard bed geflipped? Is dat 'beter' dan de standaard zwarte bovenkant?
Ligt eraan wat je print. Pla bleef goed plakken op de matte kant van het glas en heb de gladde kant niet echt geprobeerd. Print nu PETG en dat plakt als een malle op glas:)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KayJee
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-05 16:24
Meessen schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:06:
[...]

Reichelt heeft 24v Sunon maglev's 4010 en 4020 voor een goede prijs. Of de 4010 stiller is dan de stock fan weet ik niet. Heb zelf de 4020 gekocht en die is iets stiller. Eventueel kan je ook kijken naar grotere fans en dan een verloop stuk maken?

Edit: de 4010 hebben ze niet meer de 4020 wel.
Reichelt was ik inderdaad ook al tegengekomen, zou graag mijn bullseye fan duct willen blijven gebruiken en daar past een 4020 niet fatsoenlijk tussen, dus ook een groter formaat fan met verloop wil ik nog niet aan tenzij ik echt niks van 4010 aan kan komen. Las ook dat die sunon maar een minimale verbetering oplevert ten opzichte van de standaard fan, zou dan weer zonde zijn van het aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
KayJee schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:32:
[...]

Reichelt was ik inderdaad ook al tegengekomen, zou graag mijn bullseye fan duct willen blijven gebruiken en daar past een 4020 niet fatsoenlijk tussen, dus ook een groter formaat fan met verloop wil ik nog niet aan tenzij ik echt niks van 4010 aan kan komen. Las ook dat die sunon maar een minimale verbetering oplevert ten opzichte van de standaard fan, zou dan weer zonde zijn van het aanpassen.
Begrijpelijk, betwijfel alleen of je echt stiller kan als je bij 4010 24v wilt blijven.
Er is trouwens ook een bullseye remix die ruimte heeft voor een 4020 fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:24
Esso21 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:53:
[Afbeelding]

Toch aardig goed geleveld al die tijd :) maar die BL touch maakt het toch nog wel weer aanzienlijk makkelijker!
Hoeveel probe-points heb je hier gebruikt? Ik heb een 5x5 grid en zie toch altijd kleine afwijkingen.
Gelukkig klein genoeg voor de printer om dit zelf te corrigeren, een van de beste upgrades om te doen wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KayJee
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-05 16:24
Meessen schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:52:
[...]

Begrijpelijk, betwijfel alleen of je echt stiller kan als je bij 4010 24v wilt blijven.
Er is trouwens ook een bullseye remix die ruimte heeft voor een 4020 fan.
Die was ik nog niet tegengekomen, dan kan een 4020 prima. Heb jij ook een andere mainboard fan gemonteerd? Want 4020 wordt daar wel echt te krap, tenzij je dan weer een nieuwe bovenplaat print met een uitsparing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meessen
KayJee schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:19:
[...]

Die was ik nog niet tegengekomen, dan kan een 4020 prima. Heb jij ook een andere mainboard fan gemonteerd? Want 4020 wordt daar wel echt te krap, tenzij je dan weer een nieuwe bovenplaat print met een uitsparing.
Nee heb alleen de hotend fan vervangen omdat ik die perongeluk gesloopt had. Nu maakt de psu fan het meeste lawaai.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 20:03
@TweakMore
smitae schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 09:55:
[...]
Ik print alleen met 123-3D Jupiter PLA. 3 rol per maand ofzo. Laat je niet gek maken, meer dan 20 euro voor kilo PLA is zonde van het geld. Verschil ga je echt niet merken.
Ik print persoonlijk alleen met REAL PLA. Kost je los 24.50 euro per rol voor PLA en voor PET-G 29.50. In een set kan je ze uiteraard goedkoper krijgen. Ik heb er in ieder geval nog nooit problemen mee gehad en kwaliteit is prima. Net zoals Smitae zegt, koop waar je je lekker bij voelt maar koop vooral niet te goedkoop. Bij hele goedkope rollen (zelf ervaring mee gehad) is de filament dikte gewoon niet op orde. Mocht je een rol hebben die goed is dan is 14 euro een koopje maar heel veel rollen zijn gewoon niet van de juiste kwaliteit.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!
En laat het spul van creality ook liggen... Zo bros als de pest als je het even laat liggen... En dat voor pla

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DRuw schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:17:
En laat het spul van creality ook liggen... Zo bros als de pest als je het even laat liggen... En dat voor pla
Idd, deze dus, wel jammer, maar ik begin er niet meer aan. Na dag of 3 helemaal zat van het afbreken. Ligt nu al meer dan een jaar in de kast..... binnenkor maar eens weggooien....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dEcv9VWl7L5CaUEYPctjstpBMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/caDgxZiEg9LTaeEzSSoHwZQC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarsam
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 03-07 21:00
Sarsam schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:24:

Nu probeer ik via cura 4.8 de functie "pause at hight" te gebruiken om van een fillament te veranderen maar dat wil maar niet lukken. De printer pauzeert wel eventjes en gaat naar de gevraagde rust locatie maar dan gaat hier weer automatisch verder met printen.
Ervaart iemand van jullie dezelfde problemen? en is er een workaround om deze functionaliteit te verkrijgen.
Even een update:
Alhoewel de stock firmware van Creality prima zijn werk leverde heb ik me lopen ergeren dat ik niet over deze functionaliteit beschik dus heb na wat doorzoek werk op google het gok genomen om de stock firmware van crealty te vervangen door Marlin 2.0.7.
Het is wel een precompiled versie door DogedeBoulet https://github.com/DodgeDeBoulet/Marlin, zelf compilen is nog een stap te ver. Hierbij heb ik de versie voor de Ender 5 plus (E5PUBLSlnt.hex) toegepast en via cura ingeschoten en met succes *O*
Met het comando "pause at height" stopt de printer nu netjes op op de gevraagde parkeer positie en wacht op verder instructie ( Change Filament Yes / No) Het is hierbij van belang dat je eerst het filament verwijderd en vervolgens op YES drukt voordat jet het nieuwe filament invoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 31-05 22:12
Heeft iemand enig idee hoeveel graden de standaard ender 3 v2 stappenmotor doet per stap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
@Verwijderd Ik gok 1.8 standaard motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-09 15:11
smitae schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:44:
[...]

Idd, deze dus, wel jammer, maar ik begin er niet meer aan. Na dag of 3 helemaal zat van het afbreken. Ligt nu al meer dan een jaar in de kast..... binnenkor maar eens weggooien....

[Afbeelding]
Volgens mij komt dit door vocht? 2 uur in de oven onder de 50 graden. (niet er boven)
Probeer het dan nog eens.
Ik heb zone sunlu FilaDryer S1 waar ik een oude rol in deed die altijd afbrak, maar er was daarna niks meer aan de hand.
ipv die bijna volle rol weg te gooien heb ik m nu tot de laatste meter kunnen gebruiken :) (wel ander merk pla)

[ Voor 6% gewijzigd door rejer op 17-01-2021 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWAardt
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13-06-2022
Ik gooi hier maar een cry for help, ik heb recent een Ender 3 Pro aangeschaft maar ik krijg hem op geen enkele manier fatsoenlijk werkend.

Ik blijf maar klikken krijgen van de extruder en falende prints door underextrusion. Het is echt de extruder die overslaat, niet dat ie grip verliest op de filament.

Ik heb het volgende al gedaan:

- Bowden koppeling en tube vervangen met Capricorn
- Hot-end schoongemaakt (meerdere keren)
- Washer fix geprobeerd, werkte niet
- E-steps gekalibreerd, spuugde 6mm te weinig filament uit. Doet nu precies 100mm.
- Voltage steppers gecontroleerd, E voltage een beetje omhoog gezet om te kijken of het verschil maakt (van 0.72 naar 0.78)
- Met de instellingen in Cura gespeeld, maar niks maakt verschil. Ook heel traag printen niet.
- Met de temperatuur gespeeld, maakt geen verschil.
- Bed op verschillende hoogtes geprobeerd te levelen, maar ik denk niet dat dit het probleem is gezien de eerste paar lagen meestal wel goed gaan.

Ik snap gewoon echt niet wat er nog mis gaat =S

Ik weet niet of ik een goeie seal heb, als ik de filament eruit haal ziet het einde er goed en conisch uit zonder klodders ofzo. Voordat ik de bowden koppeling en tube vervangen had zag ik wel dat er filament op de bovenkant van de nozzle zat, dat zie ik nu niet meer.

Ik heb geen verdere modificaties aan de printer gedaan en ik print met zwarte PLA filament van 123-3D. Met de test filament die bij de printer kwam krijg ik geen klikken uit de extruder maar komt de print er nogsteeds een underextruded uit.

Linkje naar plaatje van een benchy die met de witte test-filament geprint is:
https://i.gyazo.com/1cbcb14deb5d7ed13f65ff6a209d0e33.png

Andere prints waren zo slecht dat ik ze met m'n vingernagels uit elkaar kon trekken.

Heeft iemand nog tips waar ik naar kan kijken? Verder Googlen leidt me alleen maar tot de bovenstaande dingen die ik al honderden keren gecontroleerd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
deWAardt schreef op zondag 17 januari 2021 @ 01:24:
Ik gooi hier maar een cry for help, ik heb recent een Ender 3 Pro aangeschaft maar ik krijg hem op geen enkele manier fatsoenlijk werkend.

Ik blijf maar klikken krijgen van de extruder en falende prints door underextrusion. Het is echt de extruder die overslaat, niet dat ie grip verliest op de filament.

- E-steps gekalibreerd, spuugde 6mm te weinig filament uit. Doet nu precies 100mm.
- Voltage steppers gecontroleerd, E voltage een beetje omhoog gezet om te kijken of het verschil maakt (van 0.72 naar 0.78)
- Met de instellingen in Cura gespeeld, maar niks maakt verschil. Ook heel traag printen niet.
- Bed op verschillende hoogtes geprobeerd te levelen, maar ik denk niet dat dit het probleem is gezien de eerste paar lagen meestal wel goed gaan.

Ik weet niet of ik een goeie seal heb, als ik de filament eruit haal ziet het einde er goed en conisch uit zonder klodders ofzo. Voordat ik de bowden koppeling en tube vervangen had zag ik wel dat er filament op de bovenkant van de nozzle zat, dat zie ik nu niet meer.

Ik heb geen verdere modificaties aan de printer gedaan en ik print met zwarte PLA filament van 123-3D. Met de test filament die bij de printer kwam krijg ik geen klikken uit de extruder maar komt de print er nogsteeds een underextruded uit.

Andere prints waren zo slecht dat ik ze met m'n vingernagels uit elkaar kon trekken.

Heeft iemand nog tips waar ik naar kan kijken? Verder Googlen leidt me alleen maar tot de bovenstaande dingen die ik al honderden keren gecontroleerd heb.
Ik kan mij 3 dingen bedenken.
1. Je kabeltje naar de motor.
2. De motor is stuk.
3. De stepper driver is stuk.

Maar je zegt wel dat die altijd aan het begin wel goed print. Het kan zomaar zijn dat je stepper-motor en of driver heel warm worden. Dan kan die ook gaan skippen.

Wat het ook nog kan zijn is dat je filament niet over dezelfde dikte heeft en het daardoor blijft hangen. Als die blijft hangen kan je hem dan nog wel met de hand doorheen duwen. Zodra dat het geval is is je filament wel op orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
smitae schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:44:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb juist hele goede ervaringen met die van Creality, ik vond het fijn printer, het was wel wat brosser maar het printte echt heel gemakkelijk. Maar dat van mij was wel van ongeveer 1.5/2 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik HAD goede ervaringen met die pla maar als je een paar dagen niet print breekt het op de rol af.
Ik had nog een beetje wit liggen en dat is wel handig voor je esteps te kalibreren maar in no time zat de boel verstopt en dat heb ik nooit...
Als je een rol hebt moet je die eigenlijk gewoon in zeer korte tijd weg draaien anders krijg je issues.. ik gok het er niet meer op.

@deWAardt heb je naar je tandjes gekeken van je extruder? Zijn die allemaal netjes en ook schoon? Wellicht dat hij daar nog issues heeft.
Je weet zeker dat je temperatuur hoog genoeg staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lexvanas
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-09 18:05
@TweakMore, ik heb deze week mijn eerste rol Esun PLA+ besteld bij 3D Wens Shop. Goede, snelle verzending en heel tevreden mee, de eerste prints zijn mooi van het bed af gekomen (met minimale afstelling).

Ik heb verder nog geen ervaring met duurdere merken of leveranciers, maar dit is voor mij al lang voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-09 11:55
@Chrisje1983 : Ik heb de Dual-Z op m'n Ender 5 gebouwd volgens jouw thingiverse-beschrijving. In je beschrijving staat dat Vref van de Z-driver wat hoger moet met 2 motoren, van 0.573V naar 0.949V. Deze begrijp ik niet helemaal. :)

De twee stappenmotoren staan parallel geschakeld op de driver. Dus iedere motor krijgt dan toch zelf al 0.573V aansturing? Die verhoging zou toch alleen nodig zijn als de motoren in serie worden geschakeld lijkt me. Of werkt dit anders? :)

Het resultaat is overigens top. Geen denderend bed meer als de hotend over de print vliegt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou hem iets modden met een profiel stukje aan de voorkant en iets ingekorte draadstang en geleiding. Dan heb je je hele bed weer terug aan printoppervlak;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-10 17:56

-36-

Trust me. I'm an amateur

deWAardt schreef op zondag 17 januari 2021 @ 01:24:

zo te zien heb je al best wat geprobeerd. Welke temp print je? je zou de extruder nog wat strakker kunnen zetten. rolt je filament wel mooi af? en flow rate in cura hoger zetten misschien ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
@Snelletomaat Heb je daar een link van?
En hoe stel je de Vref überhaupt bij?
Trekt de driver wel 2 motoren naast elkaar?

Ik had een dual Z as besteld met pulley en riem, maar dit past niet op de ender 3 v2 en heb nu wel een extra fijne motor over die er op kan :)

[ Voor 55% gewijzigd door sanscorp op 17-01-2021 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidEdge-er
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-11-2024
Herkennen jullie dit?
Ik heb sinds een paar weken een prima werkende 3-V2 en als bij mij een printjob start, dus na opwarmen van bed en nozzle, hoor ik een geluidje op het moment dat de Z-as begint te bewegen. Hij beweegt dan alle assen na elkaar om naar de home-positie te gaan. Dat allereerste bewegen (volgens mij de Z-as) geeft hij een lichte dreun. "Dreun" klinkt heftig maar dat is het niet.
Ik had het idee dat er ergens een heel klein beetje speling zit die hij dan opvult. Ik heb alle bouten en schroeven (vooral in de Z-as aandrijving) goed langs gelopen maar ik kan niks vinden.
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarsam
Heeft je Z-as een anti back lash moer? dit zou de speling weg kunnen nemen
zo iets: https://www.amazon.nl/Roe...pom&qid=1610908476&sr=8-3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidEdge-er
Sarsam schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:35:
Heeft je Z-as een anti back lash moer? dit zou de speling weg kunnen nemen
zo iets: https://www.amazon.nl/Roe...pom&qid=1610908476&sr=8-3
Nee, die heb ik er niet op zitten. Zit er standaard ook niet bij. Is dat nodig? Wat is de functie er van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarsam
Het is een geveerde moer dat er voor zorgt dat er minder speling ontstaat tussen je moer en je aandrijf as. De Z as zal geleidelijker bewegen en minder de neiging hebben om als gevolg van gewicht naar beneden te zakken. Of je het nodig hebt kan het niet beoordelen, ik heb namelijk geen ervaring met de 3 V2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14:57
SolidEdge-er schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:22:
Herkennen jullie dit?
Ik heb sinds een paar weken een prima werkende 3-V2 en als bij mij een printjob start, dus na opwarmen van bed en nozzle, hoor ik een geluidje op het moment dat de Z-as begint te bewegen. Hij beweegt dan alle assen na elkaar om naar de home-positie te gaan. Dat allereerste bewegen (volgens mij de Z-as) geeft hij een lichte dreun. "Dreun" klinkt heftig maar dat is het niet.
Ik had het idee dat er ergens een heel klein beetje speling zit die hij dan opvult. Ik heb alle bouten en schroeven (vooral in de Z-as aandrijving) goed langs gelopen maar ik kan niks vinden.
Iemand een idee?
Die tik is niets bijzonders, een stappenmotor zonder spanning erop draait gewoon heel makkelijk en staat vaak ook niet in een bepaalde vaste positie, maar zo gauw hij aangesproken wordt slaat hij ineens vast op een stap positie en dat kan gepaard gaan met een meer of minder harde tik, daarna loopt alles wel geruisloos. Een antiback lash moer help hier niets, sowieso is die bij een 3D printer nutteloos, de Z-gantry leunt altijd op de moer, bij een CNC machine waar de X/Y met trapezium leadscrews worden aangedreven zijn ze wel aan te bevelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Hardy8 op 17-01-2021 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWAardt
Bedankt voor de reacties, om niet iedereen te quoten;

Ik heb 180 tot 230C geprobeerd, de extruder motor voelt koel aan, verbindingen zijn goed. Tandjes zijn goed, grip op de filament is het probleem niet; de extruder motor kan de druk niet overkomen.

Na wat meer proberen merk ik dat ik de zwarte filament (van 123-3D) er veel lastiger met de hand doorheen te duwen valt dan de witte testfilament die bij de printer kwam. Met de witte skipt de extruder ook niet alhoewel de print er nogsteeds wat underextruded uitkomt. Wel stevig verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:02
Ik print op dit moment (as we speak) met 123-3D Jupiter zwarte PLA (10 januari besteld). Voordat ik begon, heb ik de calibratiestappen van TeachingTech doorlopen. Wat mij opviel was dat ik de flow naar 90 moest zetten om niet te overextruden en de spuitmond te verstoppen. De wanden die 0.4 moesten zijn, waren 0.45-0.46!

Ik heb vervolgens de diameter van deze rol gemeten en deze is gewoon te groot. Dit heb ik nog niet eerder zo extreem meegemaakt. Wellicht dat jij hier ook last van hebt?

Dat de witte PLA er makkelijker doorheen te duwen is, kan misschien verklaard worden doordat die zoveel stugger (en daardoor breekbaarder) is. Ik kan mij voorstellen dat die daardoor makkelijker door de tube te duwen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snelletomaat
sanscorp schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:12:
@Snelletomaat Heb je daar een link van?
En hoe stel je de Vref überhaupt bij?
Trekt de driver wel 2 motoren naast elkaar?

Ik had een dual Z as besteld met pulley en riem, maar dit past niet op de ender 3 v2 en heb nu wel een extra fijne motor over die er op kan :)
De Dual-Z voor de Ender 5 staat hier: https://www.thingiverse.com/thing:4079052

De Vref stel je in op het driverboard via een klein instelpotmetertje. Wat de maximale stroom is die een driver kan leveren hangt af van de driver. Ik heb de Vref nog standaard staan en de driver lijkt het prima te vinden, al is de kracht van de steppermotoren wel duidelijk minder.

Het zit nu een dag in elkaar en ik vind het lastig om de motoren telkens gelijk te zetten voordat een print start. Ik overweeg daarom nu toch om juist de twee Z-assen via een riem naar 1 motor te gaan koppelen. :) Dan moet ik alleen zien te bepalen hoe lang die riem moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis de Vries
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-10 15:23

Dennis de Vries

Redacteur
Wout r schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 06:40:
[...]

Deftig! Mijn prints hebben meestal niet zo’n haast en alleen een getraind oog ziet de tekortkomingen..
Haha, jaloers wel!

Nog even een update voor als er mensen zijn die het interesseren:

Vandaag weer de gehele printer uit elkaar gehaald, alles perfect schoongemaakt, alles uitgelijnd tijdens het bouwen, en de tips van YouTube: Creality Ender-3 V2 assembly and pro build tips gevolgd.

Resultaat: De x-gantry loopt merkbaar veel soepeler omhoog en omlaag, TOT ik de z-as stepper motor en de z-rod installeer. Kan hem dan nog steeds met wat kracht omhoog en omlaag bewegen met een vinger, maar erg soepel gaat het niet. Verschilende uitlijnen van de z-as en stepper motor geprobeerd, maar dat mocht niet baten. Uiteraard ook weer goed ingesmeerd met wit vet.

Eerste twee prints hebben nog steeds onverminderd last van banding, weer PRECIES op dezelfde hoogtes als altijd.

Echt jongens, ik ben bijna bereid om een leuk bedrag uit te rijken voor de gouden tip die deze headache oplost.

En hoe was jullie weekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWAardt
SlaadjeBla schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:57:
Ik print op dit moment (as we speak) met 123-3D Jupiter zwarte PLA (10 januari besteld). Voordat ik begon, heb ik de calibratiestappen van TeachingTech doorlopen. Wat mij opviel was dat ik de flow naar 90 moest zetten om niet te overextruden en de spuitmond te verstoppen. De wanden die 0.4 moesten zijn, waren 0.45-0.46!

Ik heb vervolgens de diameter van deze rol gemeten en deze is gewoon te groot. Dit heb ik nog niet eerder zo extreem meegemaakt. Wellicht dat jij hier ook last van hebt?

Dat de witte PLA er makkelijker doorheen te duwen is, kan misschien verklaard worden doordat die zoveel stugger (en daardoor breekbaarder) is. Ik kan mij voorstellen dat die daardoor makkelijker door de tube te duwen is.
Ik heb mijn rol ook rond deze datum besteld, ik heb alleen niks om de rol precies mee te kunnen meten. Ik heb het geprobeerd met een schuifmaat en ik kreeg op drie verschillende punten waardes heel dicht bij 1.75, maar deze schuifmaat lijkt niet heel precies te zijn.

Ik heb zelf eerder het idee dat ik underextrusion heb, maar het zou ook kunnen dat de underextrusion het resultaat is van het verstoppen van de nozzle. Van de drie zwarte benchies die ik hier heb liggen ziet de boeg er vrij goed uit maar is alle hoop overboord zodra de gaten voor in de boeg geprint moeten worden. Met de witte PLA gebeurd dit niet, maar heb ik hier en daar wat stukjes missende layers over de gehele print maar de print is wel stevig.

Na het schoonmaken van de boel en te printen met de witte PLA heb ik wat underextrusion maar hij lijkt wel fatsoenlijk te printen.

Ik heb eens een mailtje geschoten naar 123-3D of ze misschien iets weten, ik kan met de zwarte PLA gewoon helemaal niet printen, dan raakt binnen no-time de hele boel verstopt.

Wat de underextrusion met de witte PLA veroorzaakt, dat is de vraag nog. Eerst maar eens wat andere filament proberen denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis de Vries
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-10 15:23

Dennis de Vries

Redacteur
deWAardt schreef op zondag 17 januari 2021 @ 23:44:
[...]

Ik heb mijn rol ook rond deze datum besteld, ik heb alleen niks om de rol precies mee te kunnen meten. Ik heb het geprobeerd met een schuifmaat en ik kreeg op drie verschillende punten waardes heel dicht bij 1.75, maar deze schuifmaat lijkt niet heel precies te zijn.

Ik heb zelf eerder het idee dat ik underextrusion heb, maar het zou ook kunnen dat de underextrusion het resultaat is van het verstoppen van de nozzle. Van de drie zwarte benchies die ik hier heb liggen ziet de boeg er vrij goed uit maar is alle hoop overboord zodra de gaten voor in de boeg geprint moeten worden. Met de witte PLA gebeurd dit niet, maar heb ik hier en daar wat stukjes missende layers over de gehele print maar de print is wel stevig.

Na het schoonmaken van de boel en te printen met de witte PLA heb ik wat underextrusion maar hij lijkt wel fatsoenlijk te printen.

Ik heb eens een mailtje geschoten naar 123-3D of ze misschien iets weten, ik kan met de zwarte PLA gewoon helemaal niet printen, dan raakt binnen no-time de hele boel verstopt.

Wat de underextrusion met de witte PLA veroorzaakt, dat is de vraag nog. Eerst maar eens wat andere filament proberen denk ik?
Persoonlijk vind ik de Jupiter serie van 123-3D echt waardeloos, precies om de redenen die jullie noemen. Ik heb meerdere zwarte, witte, en blauwe spoelen gebruikt, maar ze printen nooit zo lekker als de rollen van Real Filament en Sunlu die ik gebruikt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWAardt
Dennis de Vries schreef op zondag 17 januari 2021 @ 23:54:
[...]

Persoonlijk vind ik de Jupiter serie van 123-3D echt waardeloos, precies om de redenen die jullie noemen. Ik heb meerdere zwarte, witte, en blauwe spoelen gebruikt, maar ze printen nooit zo lekker als de rollen van Real Filament en Sunlu die ik gebruikt heb.
Ik heb van de 123-3D rollen niet veel gehoord, behalve dat een bekende er ook mee print en die heeft er kennelijk weinig moeite mee.

Ik hoop dat ze iets voor me kunnen betekenen, anders bestel ik wel een rol Real Filament en kijk hoe het daar mee gaat.

Hoe is de filament van RepRapWorld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-10 16:38

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik zie hier in een Discord groep een link naar een leuke deal voor ons EU bewoners: een Ender 3 V2 voor onder de €200:
For the EU people again:
https://www.tomtop.com/p-os3205eu.html
select germany warehouse
enter coupon code ttv2ct
get ender3 v2 for 195euro
Geen ervaring met de winkel, ook geen aandelen, geen affiliate link. Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan!

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Laatst online: 18:30
Snelletomaat schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:14:
@Chrisje1983 : Ik heb de Dual-Z op m'n Ender 5 gebouwd volgens jouw thingiverse-beschrijving. In je beschrijving staat dat Vref van de Z-driver wat hoger moet met 2 motoren, van 0.573V naar 0.949V. Deze begrijp ik niet helemaal. :)

De twee stappenmotoren staan parallel geschakeld op de driver. Dus iedere motor krijgt dan toch zelf al 0.573V aansturing? Die verhoging zou toch alleen nodig zijn als de motoren in serie worden geschakeld lijkt me. Of werkt dit anders? :)
Juist met de motoren in serie hoef je de vref niet aan te passen.
Specs van de bj42d15-26v02 steppermotor (creality 42-34) gebruikt in z-axis ender 5.
Brand: Creality 3D
Item name: RepRap 42 Stepper Motor
Item number: 42-34
Step angle: 1.8 degrees
Nominal Voltage: 4.83V
Current Rating: 1.5 (A)
Rated speed: 1-1000 (rpm)
Rated torque: 0.4 (NM)
Ambient Temperatuar: -20℃~+50℃
Length: 34mm
Application: 3D printer
De Vref formule:
Vref = current rating x 8 x Rsense
Current rating van de 42-34 motor = 1,5 amp volgens specs. Aanbevolen is 50% tot 80% van de current rating te gebruiken, (creality heeft 80% gekozen) dus 1,2 amp.

Rsense: creality is uitgegaan van 0,06 ohm voor de a4988 driver (al hebben de drivers vanaf januari 2017 een Rsense van 0,068 ohm).

Dus de originele Vref instelling voor de z stepper driver vanuit de creality fabriek =
1,2 x 8 x 0,06 = 0,576 Vref
.

Heb je 2 van deze 42-34 motoren parallel dan is die current rating verdubbelt.

Dus
2,4 x 8 x 0,06 = 1,152 Vref
.

Maar nu, de max current die een a4988 aan kan is 2 amp dus die 2,4 amp van 2 motoren in parallel is te hoog.

Dus
2 x 8 x 0,06 = 0,96 Vref
Die 0,96 Vref is het maximale wat je uit een a4988 kan persen en dan heb je dus geen "headroom" meer. Waarom dan de Vref op 0,95 instellen en tegen de max aanzitten van de a4988?

Creality gebruikt een Rsense van 0,06 ohm in de formule terwijl de a4988 een Rsense waarde heeft van 0,068 ohm. Gebruiken we een Rsense van 0,068 in de formule zoals de a4988 drivers ook hebben en houd je de Vref als vaste waarde in de formule, dan krijg je de volgende current rating input:
1,75 x 8 x 0,068 = 0,952 Vref
Met 0,95 Vref hebben de 2 motoren in parallel 58% van hun current rating, ze hebben dan meer dan genoeg torque, dus de stappen motors skippen niet en ze worden ook niet warm. De a4988 stepperdriver heeft dan nog een "headroom" van 250 mAh.

Goed, dit klinkt allemaal heel wat, wat ik hier neer typ maar ik heb dit wiel destijds niet uitgevonden. Dat hadden de ender 3 eigenaren al gedaan die hun ender 3 gemod hadden met 2 maal een 42x34 stepper motor in parallel op de z-axis. En natuurlijk de ender 5 plus welke het standaard uit de fabriek al doet. Die hebben de z-axis Vref op 0,95 staan ;)

Het hoe en waarom wat ik nu weet ben ik pas later gaan uitzoeken omdat ik graag wil weten hoe iets werkt.

Overigens draai ik al een tijdje met een skr mini e3 v2 boardje en met de tmc drivers die daarop zitten gebruik je weer een andere formule. De driver current waardes voer je in het marlin menu in (in mijn geval z driver current = 950). In het geval van een skr mini e3 v2 board wel even de stealth chopping uitschakelen voor de z-axis, anders verlies je flink wat torque.

Hier een leuke calculator voor alle soorten drivers https://mak3r.de/2020/04/03/stepper-driver-current-and-vref-calculator/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Laatst online: 18:30
Snelletomaat schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:02:
[...]

De Dual-Z voor de Ender 5 staat hier: https://www.thingiverse.com/thing:4079052

De Vref stel je in op het driverboard via een klein instelpotmetertje. Wat de maximale stroom is die een driver kan leveren hangt af van de driver. Ik heb de Vref nog standaard staan en de driver lijkt het prima te vinden, al is de kracht van de steppermotoren wel duidelijk minder.

Het zit nu een dag in elkaar en ik vind het lastig om de motoren telkens gelijk te zetten voordat een print start. Ik overweeg daarom nu toch om juist de twee Z-assen via een riem naar 1 motor te gaan koppelen. :) Dan moet ik alleen zien te bepalen hoe lang die riem moet zijn.
De standaard vref is te laag voor 2 motoren in parallel, dan skippen je motoren. Als je de vref wat hoger zet, hoef je waarschijnlijk zo goed als nooit meer de motoren gelijk te zetten.

Om het toch makkelijker te maken, ik gebruik zelf de "snee" in de couplers als pointer, dat wil zeggen, als ze beide "12 uur" aanwijzen staan ze gelijk,. Zo zie je in 1 oogopslag of de motoren gelijk staan.
De enkele keer dat ik ze gelijk moet zetten is meestal nadat kinderen er aan hebben gezeten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Helder, dank je wel! Hopelijk vanmiddag eens aan de slag. Eerst eens de huidige Vref meten, want ik heb een 4.2.7 bord met tmc2208 drivers. Hoewel er staat dat deze volledig compatibel is met de A4988, eerst ff checken.

De 2 nieuwe motoren doen nominaal 1,2A. Ik zie dat de max. current voor de TMC2208 2A is en twee motoren is dus eigenlijk te veel van het goede, exact hetzelfde als wat je beschrijft voor de stock steppers en A4988.

Volgens de calculator sloop je je driver boven de 1.2V en ik zou met 2.4A nominaal voor 2 motoren en 30% veilige marge op 1.1914893617021276V moeten gaan zitten :). Dat is wel op het randje en zal waarschijnlijk ook meer koeling nodig hebben. Kan altijd bekijken hoe 2 motoren het op 0,95V of max 1V doen, de load word ook door 2en gehakt namelijk, totdat je hem tegen je bed of frame aan laat lopen.

Anders moet ik gaan kijken hoe ik een externe driver op het mainboard aan moet gaan sturen.

[ Voor 42% gewijzigd door sanscorp op 18-01-2021 05:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wout r
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:56
Dennis de Vries schreef op zondag 17 januari 2021 @ 23:28:
[...]

Haha, jaloers wel!

Nog even een update voor als er mensen zijn die het interesseren:

Vandaag weer de gehele printer uit elkaar gehaald, alles perfect schoongemaakt, alles uitgelijnd tijdens het bouwen, en de tips van YouTube: Creality Ender-3 V2 assembly and pro build tips gevolgd.

Resultaat: De x-gantry loopt merkbaar veel soepeler omhoog en omlaag, TOT ik de z-as stepper motor en de z-rod installeer. Kan hem dan nog steeds met wat kracht omhoog en omlaag bewegen met een vinger, maar erg soepel gaat het niet. Verschilende uitlijnen van de z-as en stepper motor geprobeerd, maar dat mocht niet baten. Uiteraard ook weer goed ingesmeerd met wit vet.

Eerste twee prints hebben nog steeds onverminderd last van banding, weer PRECIES op dezelfde hoogtes als altijd.

Echt jongens, ik ben bijna bereid om een leuk bedrag uit te rijken voor de gouden tip die deze headache oplost.

En hoe was jullie weekend?
Als je de schroef er los in zet, draait hij dan vanzelf naar beneden? Ik had een filament geleider voor mijn extruder zitten waarvan ik het vermoeden had dat het filament daar achter bleef hangen (deze was ook ingevreten). Gister deze vervangen door een geleider met lager.

Heb je al eens je test met de standaard instellingen van je software naar g-code overgezet?

Heb je al verschillende temperaturen geprobeerd?

Mijn weekend was ook niet best, ik kwam er achter dat de goedkope Chinese rollers niet goed zijn, omdat het opstaand randje in het midden binnenin waarschijnlijk niet aan de maat is...

Ofwel goedkoop blijkt weer duurkoop te zijn, ik kon het bed echt met een halve centimeter beide kanten op kantelen.

Succes weer!

Ps. stuur een DM als je wil met wat je allemaal al geprobeerd hebt dan kunnen we even brainstormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
deWAardt schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:48:
Bedankt voor de reacties, om niet iedereen te quoten;

Ik heb 180 tot 230C geprobeerd, de extruder motor voelt koel aan, verbindingen zijn goed. Tandjes zijn goed, grip op de filament is het probleem niet; de extruder motor kan de druk niet overkomen.

Na wat meer proberen merk ik dat ik de zwarte filament (van 123-3D) er veel lastiger met de hand doorheen te duwen valt dan de witte testfilament die bij de printer kwam. Met de witte skipt de extruder ook niet alhoewel de print er nogsteeds wat underextruded uitkomt. Wel stevig verder.
Zou beginnen om eerst eens een ander merk te proberen. Als dit het probleem is dan blijf je zoeken en proberen.

Zelf goede resultaten met https://www.tinytronics.n...t-1.75mm-1kg-galaxy-zwart

Maar er zijn er genoeg en gebruik zoveel verschillende merken en nog geen problemen gehad met welk merk of type ook. Maar van 123-3D nou net geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wout r
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:56
deWAardt schreef op maandag 18 januari 2021 @ 00:01:
[...]

Ik heb van de 123-3D rollen niet veel gehoord, behalve dat een bekende er ook mee print en die heeft er kennelijk weinig moeite mee.

Ik hoop dat ze iets voor me kunnen betekenen, anders bestel ik wel een rol Real Filament en kijk hoe het daar mee gaat.

Het lijkt net of je per ongeluk een ander materiaal hebt gekregen.

Zelf heb ik alleen maar PLA filament van formfutura, komt uit Nijmegen en met de kortingscode FORMFUTURAFORLESS is het redelijk betaalbaar. Doet het voor mij perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennis de Vries schreef op zondag 17 januari 2021 @ 23:54:
[...]

Ik print hoofdzakelijk 123d Jupiter grijs (soms met andere kleuren) en daar heb ik geen problemen mee op een Ender 5. Wel andere tube, verder geen aanpassingen aan nozzle, extruder etc.
Met de standaard witte tube had ik wel veel problemen met verstoppingen, maar met de nieuwe Capricon tube geen verstoppingen meer gehad.

Ik zal eens een keer een andere filament bestellen en of ik dan verschil kan zien t.o.v. 123-Jupiter PLA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vullisbak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 10:01
Ik ben een kleine 2 maanden geleden begonnen met 3D printen. Heb nu 123-3D Jupiter (oranje) en 2 rollen REAL PLA.

Met REAL vrijwel geen problemen (meer). Een print met Jupiter filament is eigenlijk altijd wel iets mee aan de hand. Verstoppingen, extruder skipping, banding, etc. Temp tower is absoluut noodzakelijk, want mijn nozzle temperatuur moest ruim 10 graden hoger dan aangegeven op de rol. Dat loste een aantal problemen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vullisbak schreef op maandag 18 januari 2021 @ 07:53:
Ik ben een kleine 2 maanden geleden begonnen met 3D printen. Heb nu 123-3D Jupiter (oranje) en 2 rollen REAL PLA.

Met REAL vrijwel geen problemen (meer). Een print met Jupiter filament is eigenlijk altijd wel iets mee aan de hand. Verstoppingen, extruder skipping, banding, etc. Temp tower is absoluut noodzakelijk, want mijn nozzle temperatuur moest ruim 10 graden hoger dan aangegeven op de rol. Dat loste een aantal problemen op.
Maar denk dat je altijd ff een temp/test print moet doen voor filament die je voor het eerste gebruikt. Dan kun je goed achterhalen wat de beste instelling zijn voor je PLA. Zelf print ik Jupiter Grijs op 205/50, maar de Jupiter zwart op 210/50. En met zwart blijf ik wat extra stringing zien die ik niet weg kan krijgen.

Vind alleen de 5 euro extra verschil wel een ding, ik print erg veel en bestel per 4 rollen. Dus 4 Jupiter (78 euro) of 3 rol REAL (73,50 euro). Dat is een kilo verschil per bestellingen, dat is mij toch wat teveel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:51

Hupske

AFCA

MikeOO schreef op maandag 18 januari 2021 @ 07:29:
[...]

Zou beginnen om eerst eens een ander merk te proberen. Als dit het probleem is dan blijf je zoeken en proberen.

Zelf goede resultaten met https://www.tinytronics.n...t-1.75mm-1kg-galaxy-zwart

Maar er zijn er genoeg en gebruik zoveel verschillende merken en nog geen problemen gehad met welk merk of type ook. Maar van 123-3D nou net geen ervaring mee.
Ook goede ervaringen met Devil Design 👍🏻 Mooi betaalbaar ook nog, zeker voor een galaxy variant.

Leuke is ook nog dat het merk bij de settings van Prusaslicer beschikbaar is.

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esso21
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-09 15:48
@gastje01 Beetje late reactie, ik gebruik ook 5x5 :) Ik heb mijn bed in het midden opgevuld met aluminium folie omdat hij erg hol stond. Wellicht dat me dat heeft geholpen met een redelijk strakke buildplate :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hupske schreef op maandag 18 januari 2021 @ 08:28:
[...]

Ook goede ervaringen met Devil Design 👍🏻 Mooi betaalbaar ook nog, zeker voor een galaxy variant.

Leuke is ook nog dat het merk bij de settings van Prusaslicer beschikbaar is.
He, die is nog net wat goedkoper dan 123 zie ik. Alleen met verzendkosten bij 4 rollen zelfde prijs als 123.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platte_Band
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-10 20:05
Iemand ervaring met PLA hout look filament? Is het wat of is het meer een gimmick?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:44
Platte_Band schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:07:
Iemand ervaring met PLA hout look filament? Is het wat of is het meer een gimmick?
Ja, ik heb een aantal plintjes geprint hiermee. Ziet er leuk uit, lijkt net echt hout. Ik heb ze ook behandeld met iets wat op verf lijkt, kom zo niet op de naam. Resultaat is prima, vrouw is tevreden :)

Uiteindelijk is het maar 30% hout of zo dus wat bewerken betreft is het net normaal PLA. Het verven gaat ook lastig(er) dan met echt hout. Volgens mij heb ik in dit topic al eens een foto geplaatst.

[ Voor 5% gewijzigd door Mozart op 18-01-2021 09:26 ]

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-09 22:29
Wat is jullie mening trouwens over het bed dat standaard op de v2 zit? Ik heb af en toe gewoon wat hecht problemen, zoals nu ook met een enorm grote print dat de brim al omhoog gaat staan voordat de eerste laag af is. De laag zelf zit echter perfect, dus het is een hecht issue. Eerder maakte ik mijn glass bed van mn vorige printer altijd schoon met remreiniger, maar ik weet niet of dit bed dat spul fijn vindt. Gebruiken jullie nog dingen als haarlak of van die lijmstiften, of maken jullie het alleen zorgvuldig schoon? Nu maak ik hem gewoon schoon met een stofvrije doek en wat water maar dat is niet genoeg :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 16:13
Geen enkel probleem met de standaard glasplaat: Ik maak hem af en toe even schoon met alcohol, en heb geen hecht problemen.
Vandaar dat ik ook niets anders heb geprobeerd, want het is prima zo!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Ik had vrij snel wel hecht problemen op de stock E3v2 glasplaat. Heb dus toch maar een busje hechtspray besteld bij 123-3d. Hecht weer goed en zou de plaat waarschijnlijk ook wel om kunnen draaien of geheel kunnen vervangen door daadwerkelijk vlak glas.

Check je Z offset, bed level, nozzle temp. en bed temp. a.d.h.v. het opgegeven advies van de producent van het filament.

Met REAL PLA is het advies 205/40 graden en zit ik zelf op 208/40 voor betere laagsterkte en 0,15mm nozzle afstand tot het bed (voelermaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
sanscorp schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:09:
Ik had vrij snel wel hecht problemen op de stock E3v2 glasplaat. Heb dus toch maar een busje hechtspray besteld bij 123-3d. Hecht weer goed en zou de plaat waarschijnlijk ook wel om kunnen draaien of geheel kunnen vervangen door daadwerkelijk vlak glas.

Check je Z offset, bed level, nozzle temp. en bed temp. a.d.h.v. het opgegeven advies van de producent van het filament.

Met REAL PLA is het advies 205/40 graden en zit ik zelf op 208/40 voor betere laagsterkte en 0,15mm nozzle afstand tot het bed (voelermaat)
Ja dat zit allemaal wel goed met die eerste laag van mij. Ik ga denk ik ook die spray bestellen om te kijken of het werkt! Heb je toevallig ook eens geprobeerd of het uitzetten vd koeling op de first layer werkt of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Eerste 3 lagen of 0,44mm heb ik de fan sowieso op 0 staan. Daarna 70%, stock 4010 radial fan, nu in een Hero Me behuizing i.v.m. een all metal E3D.

Dat laatste vereist nog wel wat tweaking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
Check! Ik heb nog niet aan de fans gezeten, dus wellicht helpt dat ook om die gewoon eens op 0 te zetten de eerste paar lagen. Mijn fan van het stock hotend vd 2 loopt soms ook aan, geen idee wat precies. Loshalen en het opnieuw vastdraaien van die plastic kap helpt bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ligt ook aan je materiaal.
PETG plakt als een malle op het glas.
PLA plakt minder op glas en is hechtspray wel handig maar niet altijd nodig.
Glas maak ik altijd met dreft schoon dat ik helemaal invrijf en dan met warm water afspoel en met een keukendoekje droog trek.
niet meer met je handen aanzitten en alles blijft netjes plakken voor de eerste 5 a 10 prints. dan herhalen;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SlaadjeBla
Ik heb de tip van dit topic, maar ben hem niet veel vaker meer tegengekomen. Toch is dit voor mij nog steeds de ideale hechting: zoutoplossing op een spiegel.

Paar eetlepeltjes op het verwarmde bed en een beetje uitstrijken. Het water verdampt, het zout blijft achter en dat hecht zolang het warm is als een malle en zodra het koud is kun je het er zo af pakken.

Meer info: https://www.uantwerpen.be...l/geert-keteleer/manuals/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostR2
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-10 19:02
Print tot nu toe alleen nog maar met PLA+ van eSun, maak het glazen bed schoon met glasreiniger van AH. Werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWAardt
Ik heb een rol Real Filament besteld, eens kijken hoe dat print en dan maar eens wat merken proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
DRuw schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:17:
ligt ook aan je materiaal.
PETG plakt als een malle op het glas.
PLA plakt minder op glas en is hechtspray wel handig maar niet altijd nodig.
Glas maak ik altijd met dreft schoon dat ik helemaal invrijf en dan met warm water afspoel en met een keukendoekje droog trek.
niet meer met je handen aanzitten en alles blijft netjes plakken voor de eerste 5 a 10 prints. dan herhalen;)
Mijn ervaring met PETG is toch anders, ben nu een Stevenson screen aan het printen en het komt toch los op de eerste laag, vooral de kleine korte stukjes. En dan print ik echt langzaam, 10mm/s. Bed op 90C (lager en het is nog erger) en nozzle op 230. PETG van 123-3D, Jupiter serie.

Dus nu maar schilderstape erop geplakt en dan blijft het wel netjes zitten, krijg wel dat de hoeken op een gegeven moment iets op gaan staan maar printen kan wel doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mozart gebruik je een brim?
ik doe nu 50mm/s, 60 graden bed en nozzle op 220 met dezelfde filament als jij (zwart).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bUVFB3yyBYjB6yqr_zsudQAVsQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vb0Fx6oBmZUTQ23mJr0S2Tus.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbJfSH26Z7Dt-Vlk2YJmYXCGvQY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D7lxb0LXTOvC894FJVizoSyJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfvaueCzFqBIckb4viPj0DzmT6U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4vKXXXRTH9sZppFVx5tauprj.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 84% gewijzigd door DRuw op 18-01-2021 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
DRuw schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:02:
@Mozart gebruik je een brim?
ik doe nu 50mm/s, 60 graden bed en nozzle op 220 met dezelfde filament als jij (zwart).
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Nee, geen brim. Met pla meestal wel. Misschien hier ook maar weer eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ehh, ja... zeker voor kleine dingen blijven ze niet plakken.... ZEKER bij een ender 3 niet waarbij het bed alle kanten op gaat.
Ik heb ook een 5 en heb laatst een m8 draadend geprint van 150mm hoog... hoef je met een 3 niet te proberen hoor;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:15

mutsje

Certified Prutser

@deWAardt prima spul maar wel duurder dan 123-3d eigen merk. Heb er rol van opgeprint en ging prima. nu 3d jake eigen merk liggen en nog wat van 123-3d. Print al meer dan week niet , moet eigenlijk kabelmanagement doen maar zoo geen zin in :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
DRuw schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:06:
ehh, ja... zeker voor kleine dingen blijven ze niet plakken.... ZEKER bij een ender 3 niet waarbij het bed alle kanten op gaat.
Ik heb ook een 5 en heb laatst een m8 draadend geprint van 150mm hoog... hoef je met een 3 niet te proberen hoor;)
Het ziet er niet uit...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enWzl2i2NjxorZH9i6NnzsDSRdA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sXq9mrzsapoYrGBl8rhnpquO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik print op de gladde kant van de glasplaat hè, niet die coating kant.
Die coating had ik al snel verpest door een te lage z offset trouwens (oeps).
Maar printen op tape vind ik er inderdaad niet uitzien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
DRuw schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:46:
Ik print op de gladde kant van de glasplaat hè, niet die coating kant.
Die coating had ik al snel verpest door een te lage z offset trouwens (oeps).
Maar printen op tape vind ik er inderdaad niet uitzien...
Op de gladde kant plakt het dan goed? Krijg je het er makkelijk af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als hij afgekoeld is wel, en anders met waar motivatie van de spatel.
Wordt ook een spiegelend oppervlak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5fxxLjqMW0QX9H5FSWcQXNKcwTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4vKXXXRTH9sZppFVx5tauprj.jpg?f=fotoalbum_large
Wel ff met Dreft het ding goed schoonmaken en niet meer met je vingers eraan zitten

[ Voor 7% gewijzigd door DRuw op 18-01-2021 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
DRuw schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:49:
Als hij afgekoeld is wel, en anders met waar motivatie van de spatel.
Wordt ook een spiegelend oppervlak:
[Afbeelding]
Wel ff met Dreft het ding goed schoonmaken en niet meer met je vingers eraan zitten
Ga ik straks proberen, huidige print is om 20:15 klaar dus dan kan de volgende op de gladde kant. Reinigen met alcohol ook goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geen idee.... Zou kunnen maar afwasmiddel werkt in ieder geval bij mij;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
DRuw schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:25:
Geen idee.... Zou kunnen maar afwasmiddel werkt in ieder geval bij mij;)
Doe je ook een z-offset ten opzichte van je PLA setting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PETG zou iets hoger moeten dan pla schijnt het maar mijne stond goed met beide filamenten grappig genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
En welke offset gebruik je dan vooral voor PLA?
Had hiervoor een papiertje met een beetje wrijving, nu een 0,15mm voelermaat maar neig toch meer naar het papiertje of een 0.10mm voeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
sanscorp schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:11:
En welke offset gebruik je dan vooral voor PLA?
Had hiervoor een papiertje met een beetje wrijving, nu een 0,15mm voelermaat maar neig toch meer naar het papiertje of een 0.10mm voeler
PLA doe je met de papiercheck, PETG 0,1 mm hoger. Zo heb ik het begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelletomaat
Chrisje1983 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 00:52:
[...]
Juist met de motoren in serie hoef je de vref niet aan te passen.
[...]
Duidelijke uitleg, dankjewel. Dus de driver gedraagt zich als een stroombron, en met de Vref stel je de stroom in? Dan begrijp ik dat met 2 motoren parallel de stroom wordt verdeeld en ze daardoor mogelijk onvoldoende kracht hebben. Het viel me al op dat ik de motoren van de Z-as nu veel minder hoor als ze bewegen. Interessant. :) Ik ga me eens verder inlezen hoe e.e.a. werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mozart schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:23:
[...]

PLA doe je met de papiercheck, PETG 0,1 mm hoger. Zo heb ik het begrepen.
Ik denk dat je gewoon niet kijken hoe hij het doet.
Ik check met pla met en papiertje van 0.1mm dik maar ik corrigeer m'n waarde van met 0.05 en dan zit hij precies goed.
Ik heb hem niet veranderd voor PETG en draait er netjes op.
Gewoon kijken en ervaren. Niet te laag beginnen iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Vandaag bij het vervangen van mijn hot end mijn thermistor naar de knoppen geholpen (1 pootje afgebroken)
Ik heb meteen nieuwe besteld bij open circuit, hopelijk heb ik hem morgen binnen. Maar ik vroeg me af, heeft zo een thermistor een plus en een min kant? Ik wil namelijk de oude kabel van de thermistor gebruiken, daar een koppelstuk op solderen en die met de nieuwe verbinden, dan kan ik bij volgend onderhoud altijd netjes die thermistor even makkelijk ontkoppelen. Moet ik dus rekening houden met plus en min en hoe kan ik daar achter komen zonder naar het moederboard te moeten kijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SolidEdge-er
vwtune schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:06:
Vandaag bij het vervangen van mijn hot end mijn thermistor naar de knoppen geholpen (1 pootje afgebroken)
Ik heb meteen nieuwe besteld bij open circuit, hopelijk heb ik hem morgen binnen. Maar ik vroeg me af, heeft zo een thermistor een plus en een min kant? Ik wil namelijk de oude kabel van de thermistor gebruiken, daar een koppelstuk op solderen en die met de nieuwe verbinden, dan kan ik bij volgend onderhoud altijd netjes die thermistor even makkelijk ontkoppelen. Moet ik dus rekening houden met plus en min en hoe kan ik daar achter komen zonder naar het moederboard te moeten kijken?
Ik ben niet een specialist op dit vlak maar hier (https://www.quora.com/Do-...bly%20with%20temperature.) vond ik: "Thermistors have no polarity. They are like resistors, but a thermistor changes its value according to the temperature"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mozart
Zonder offset aanpassing, bed op 60C ipv 90C en op de gladde kant lijkt goed te gaan :)
Ben benieuwd als hij wat verder is of hij goed blijft plakken op de hoeken. Het ziet er in ieder geval beter uit dan met de tape erop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--sGGtQ0RkfGw_CRPwH3nOW8tXs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYkOQZzo7pa6JnD0L5VL3VQN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark309
  • Niet online

Mark309

Ook wel Piet

deWAardt schreef op maandag 18 januari 2021 @ 00:01:
[...]

Zojuist ook aan mijn eerste rol 123-3d PLA zwart begonnen. De extruder krijgt het nauwelijks richting de hot-end en maakt harde klikgeluiden als hij zijn grip verliest.

Grip lijkt het probleem niet te zijn (printer is nieuw), ook met de hand is de zwarte PLA bijna niet vooruit te duwen. Dit in tegenstelling tot de rol Oranje PLA (ook van 123-3d) die perfect loopt _/-\o_.

Nog reactie gehad van 123-3D @deWAardt ?

Productman.nl - Helpt startups in de Achterhoek en Liemers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWAardt
Mark309 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:55:
[...]

Zojuist ook aan mijn eerste rol 123-3d PLA zwart begonnen. De extruder krijgt het nauwelijks richting de hot-end en maakt harde klikgeluiden als hij zijn grip verliest.

Grip lijkt het probleem niet te zijn (printer is nieuw), ook met de hand is de zwarte PLA bijna niet vooruit te duwen. Dit in tegenstelling tot de rol Oranje PLA (ook van 123-3d) die perfect loopt _/-\o_.

Nee nog niks gehoord helaas, maar ik begin na deze reacties de indruk te krijgen dat deze batch zwarte PLA van hun gewoon niet goed is.

Als ik morgenmiddag geen reactie heb dan zal ik ze eens een belletje geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Mozart schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:45:
Zonder offset aanpassing, bed op 60C ipv 90C en op de gladde kant lijkt goed te gaan :)
Ben benieuwd als hij wat verder is of hij goed blijft plakken op de hoeken. Het ziet er in ieder geval beter uit dan met de tape erop.

[Afbeelding]
Wat is het verschil eigenlijk met het draaien van je glazen bed? Zie je dat terug in je eerste laag van je print?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Mark309 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:55:
[...]

Ow ben ik blij dit te lezen eigenlijk!! Twee weken geleden ook 1 kilo 123-3d zwarte PLA gekocht en sinds ik die gebruik is het: KLIKERDEKLIK KLIK KLIK, om gek van te worden en er valt gewoon niet mee te printen. Ik begon echt aan mezelf te twijfelen, maar met andere filament had ik het niet, dus voor mij was het duidelijk. Ik heb genoeg andere 123 pla rollen, andere kleuren en die printen altijd goed.

Zal ik ook maar contact opnemen met ze?
EDit: inmiddels een mail gestuurd naar ze met het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark309
  • Niet online

Mark309

Ook wel Piet

vwtune schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:16:
[...]

Ow ben ik blij dit te lezen eigenlijk!! Twee weken geleden ook 1 kilo 123-3d zwarte PLA gekocht en sinds ik die gebruik is het: KLIKERDEKLIK KLIK KLIK, om gek van te worden en er valt gewoon niet mee te printen. Ik begon echt aan mezelf te twijfelen, maar met andere filament had ik het niet, dus voor mij was het duidelijk. Ik heb genoeg andere 123 pla rollen, andere kleuren en die printen altijd goed.

Gewoon doen, wellicht vinden ze de oorzaak en voorkomt het een hoop zoek en prutswerk bij anderen. Ik ben wel blij dat dit mijn tweede rol was, dit zou je eerste rol maar zijn net na het bouwen van je printer haha :+ >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWAardt
vwtune schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:16:
[...]

Ik zou het wel doen.

Als beginneling was ik al ontzettend bang dat ik mijn printer niet correct in elkaar gezet had, maar dat lijkt loos alarm te zijn gezien ie met de witte testfilament (die ook niet geweldig was, brak meerdere keren doormidden) gewoon prima printte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
Nou, dit is inderdaad een mooie toevalligheid dat we elkaar hier treffen. Ik zal ook maar eens contact opnemen.
Als ik de flow terugbreng, kan ik er trouwens wel prima mee printen (hotend 190, bed 60 graden)
.
Van welke besteldata zijn jullie rollen? De mijne is 10 januari besteld.

Hebben jullie de diameter van het filament gemeten? Als ik meet zit ik consequent tussen 1.77 en 1.79, wat nog steeds binnen hun toleranties van +/- 0.05m valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWAardt
Mark309 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:25:
[...]
... dit zou je eerste rol maar zijn net na het bouwen van je printer haha :+ >:)
Dat is dus mijn situatie lol.

Ben me de haren uit m'n kop aan het trekken waarom mijn printer niet correct wilt printen, gezellig!

@SlaadjeBla 8 januari.

[ Voor 3% gewijzigd door deWAardt op 18-01-2021 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vwtune
SlaadjeBla schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:25:
Nou, dit is inderdaad een mooie toevalligheid dat we elkaar hier treffen. Ik zal ook maar eens contact opnemen.
Als ik de flow terugbreng, kan ik er trouwens wel prima mee printen (hotend 190, bed 60 graden)
.
Van welke besteldata zijn jullie rollen? De mijne is 10 januari besteld.

Hebben jullie de diameter van het filament gemeten? Als ik meet zit ik consequent tussen 1.77 en 1.79, wat nog steeds binnen hun toleranties van +/- 0.05m valt.
190 is wel wat marginaal hoor? maar goed, ook op 215 graden was het klikken geblazen en om de flow drastisch te verlagen vind ik ook weer zo wat... Het hoort gewoon niet.

Ik had hem 10 december besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
Ik print altijd op 190 graden met Jupiter PLA en dat ging altijd prima.

Op de spoel en de doos staat een batchnummer. Op de spoel staat het op de sticker, verticaal het meest linker
nummer.

De mijne is 17079025

edit:
Ik ben er nu mee aan het printen, en ook nu hoor ik hem weer overslaan. Ik dacht een oplossing te hebben door die flow te verlagen :(

edit2:
@deWAardt @Mark309 @vwtune
Ik heb de klantenservice een mail gestuurd met een probleemomschrijving, een link naar dit topic, de vraag of ze dit al vaker bij de hand hebben gehad en welke oplossing ze zouden kunnen bieden. Ben benieuwd.

[ Voor 49% gewijzigd door SlaadjeBla op 18-01-2021 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
doos heb ik niet meer, maar op de spoel staat:
B: 16984205 - 806
artikelnummer: DFP11000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWAardt
SlaadjeBla schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:32:
Ik print altijd op 190 graden met Jupiter PLA en dat ging altijd prima.

Op de spoel en de doos staat een batchnummer. Op de spoel staat het op de sticker, verticaal het meest linker
nummer.

De mijne is 17079025
Ik heb dezelfde hier.

190 tot 200 ging prima met de witte testfilament die bij de printer kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark309
  • Niet online

Mark309

Ook wel Piet

B17079025 - 69 bestelling gedaan op 28-December

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Bijzonder... @Chrisje1983 heb jij nog wat pointers voor mij?
Wat moet ik nu wel als max Vref aanhouden?
Ik lees dat mijj 4.2.7 bord TMC2225 drivers heeft, geen datasheet bij Trinamic te vinden. Ze zouden gelijk zijn aan de TMC2208 of TMC2224 maar dat zijn speculaties. Alleen de package is anders en als de pinout overeenkomt overweeg ik om zelf de TMC2226 op het bord te solderen.

Net gemeten met een redelijk betrouwbare multimeter (Aneng AN8009) welke ook een goede referentie geeft met 2 andere multimeters in huis, deze weergeeft in de mV range 4 digits aan.

4.2.7 bord van creality komt stock met deze Vref's

X 1.171V
Y 1.093V
Z 1.097V
E 1.203V

Dus of de driver kan meer aan, ik kan dus alleen niet met 100% zekerheid zeggen welke drivers er op het bord zitten, of de driver E is nu naar de kloten omdat de Vref te hoog stond.

Dat zou wel de schokkerige extruder verklaren, deze loopt nog wel.

Nu bijgesteld.
X van 1.171 naar 1.090V
E van 1.203 naar 996,1mV

Voltage van de PSU stond op 24,86 en heb ik onder volle load bijgesteld naar 24.07V

Iemand enig idee welke drivers er op het bord kunnen zitten en hoe ik ze eventueel zonder demontage koelblok kan identificeren?

TMC2208 is een optie geloof ik, maar die andere?

De IC is in ieder geval breder dan het koelblok.

[ Voor 24% gewijzigd door sanscorp op 19-01-2021 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidEdge-er
vwtune schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:36:
doos heb ik niet meer, maar op de spoel staat:
B: 16984205 - 806
artikelnummer: DFP11000
Ik heb een zwarte rol ook van 123. Voor de Kerst ontvangen. Met de volgende batchnummers:
B: 16984205 - 23 / artikelnummer: DFP11000

Bij mij geen enkel probleem met printen. De rol is inmiddels voor 3/4 op en ik heb de extruder nog nooit horen klikken en nog nooit de hot end verstopt gehad of iets dergelijks.
Ik heb een helemaal standaard 3-V2 en werk met 200/60 C op de glaskant van het bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
SolidEdge-er schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:10:
[...]

Ik heb een zwarte rol ook van 123. Voor de Kerst ontvangen. Met de volgende batchnummers:
B: 16984205 - 23 / artikelnummer: DFP11000

Bij mij geen enkel probleem met printen. De rol is inmiddels voor 3/4 op en ik heb de extruder nog nooit horen klikken en nog nooit de hot end verstopt gehad of iets dergelijks.
Ik heb een helemaal standaard 3-V2 en werk met 200/60 C op de glaskant van het bed.
bijzonder dat ij er dan geen last van hebt en vele andere wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headbuddy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-09 11:26

Headbuddy

Surrealist

Ik weet niet meer wie het was maar ik wil diegene die mij wees op het feit dat de fan van mobo niet blaast als de partcooling uit staat.
Dit weekend dat even opgelost door hem door mobo fan te koppelen aan de hotend fan.
Voor het eerst daarvoor ook wat terminals lopen krimpen, wat een priegel werk.
Echt niet geschikt voor mijn dikke patat vingers maar goed de aanhouder wint.

Daarnaast op maandag de week goed begonnen met wat warping, jeeej!
Uiteindelijk opgelost door part-cooling uit te zetten (bij PLA) , de eerste layer te verhogen van 0.2 naar 0.4mm en de anti-warping Tabs plugin in Cura. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tixzTHZwWMUi7X6QJjhPR8Gc6Uc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2K461czuyZ3zFOnFccQeynVB.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 101 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie