Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-10 03:32
Nu eindelijk de Lack bestelde lack tafeltjes zijn binnengekomen gelijk maar een begin gemaakt aan mijn Lack case. Want ik merk toch wel als de printer langere tijd staat te printen ook met het raam open dat de ruimte wat stoffig en droog aanvoelt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kq9sUJ4Rnicqie2bFSbED4Bi_VQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QEXAD2nrj1kfkCPEhDUceEQD.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik heb het voor nu bewust eenvoudig gehouden zonder controllers of andere complexe zaken, wellicht dat ik dit later toevoeg. Voor nu zijn het twee simpele USB led stripjes en een 5V USB 120 mm noctua fan. Gelijk een nuttig hergebruik van oude telefoonadapters :+. Ik moet zeggen dat de airflow behoorlijk goed lijkt, je voelt niet al teveel trek waar de ventilator aanzuigt dus ik hoop dat dit de prints niet teveel gaat beinvloeden. Maar je voelt wel een duidelijke luchtstroom aan het eind van de 1,5 meter lange stofzuigerslag - een teken dat fijne stof en dampen wel degelijk worden weggezogen.

Ik heb besloten de houders voor de plexiglas platen niet te gaan 3d printen omdat hierbij toch de nodige kieren en naden ontstaan omdat de houders rondom niet afsluiten. In plaats daarvan ga ik alle zijden voorzien van 12x12 mm houten latjes die ik nog heb liggen. Dit is dubbele winst; het voorkomt kieren en is gelijk een mooie bevestiging voor de ruiten en de deur. Daarnaast geeft dit de nodige stevigheid zodat ik het bovenste tafeltje indien nodig in zijn geheel weg kan halen om te sleutelen aan de printer. Daartoe ga ik wel nokjes 3d printen waarop de holle poten van het bovenste tafeltje worden gefixeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 31-05 22:12
Ik vind het persoonlijk rete traag haha en had alleen bed visualizer als plugin, geen cam. Misschien toch nog eens een verse install doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 20:03
DRuw schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 21:22:
tja, als je alles bij 123 wilt halen kom je daarop uit ja;)
verschil tussen de 2 zijn volgens mij de metal extruder (goedkoop snertding imho) en het bordje wat bij ali onder de 25 euro kost.
sterker nog, mocht je die metal extruder wel willen kost hij als het goed is ook 10 euro dus zit je nog op 300.
Maargoed, dat is mijn mening he...

Ander vraagje.
zwart PETG jupiter filament van diezelfde 123 shop, hoe heet printen jullie die?
op mijn glasplaat zit het met 60 graden muurvast en ik heb dit temptorentje gemaakt (let op, bij 265 liep hij vast en vond het ook wel iets te enthousiast dus ben vanaf 250 begonnen tot 210 (hoogste 2 zijn beide 210).
Overhangs zijn allen goed, de spike vanaf 230 ongeveer maar die stringing is bij 220 pas fatsoenlijk zie ik.
hij wordt wel een stuk minder "glossy" vanaf 230 zie ik maar om nou puur voor die stringing mijn retraction te veranderen (die staat op 1mm met een direct drive)
ik neig wel naar die 220 maar dat is behoorlijk laag volgens mij.
Ook viel het me wel op dat
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik print zelf Real PETG op 230/225 graden zonder part cooling fan. Dan is het veel steviger. Ook geen last van curling van prints. Print ziet er nog mooi uit ook. Zodra ik ga printen met partcooling op zelfs het minimale, ongeveer 10% is mijn print zoveel zwakker. Ook als ik de temp dan zelfs hoger doe (240) is het nooit zo sterk als de print op 225/230 zonder cooling en geen last van stringing ook nog.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wout r
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:56
Dennis de Vries schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:56:
@Wout r @Soepstengel @AteGjalt Bedankt voor de reacties! Interessant dat jullie ook last iijken te hebben van hetzelfde probleem. Ik gebruik ook een andere spoelhouder zodat de spoel soepel rolt, dus daar lijkt het niet aan te liggen.

Ik heb eens gekeken naar een drietal XYZ cubes die ik heb geprint vandaag - alle drie hebben inderdaad op dezelfde plek last van banding! Zou het dan toch de Z motor as zijn, en niet de leadscrew?
Het zou kunnen dat het aan de motor ligt, maar ik ben nogal huiverig om daar iets aan te veranderen.. voor je het weet kan ik weer een nieuwe printplaat en stappenmotoren bestellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daniel. schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 04:19:
[...]

Ik print zelf Real PETG op 230/225 graden zonder part cooling fan. Dan is het veel steviger. Ook geen last van curling van prints. Print ziet er nog mooi uit ook. Zodra ik ga printen met partcooling op zelfs het minimale, ongeveer 10% is mijn print zoveel zwakker. Ook als ik de temp dan zelfs hoger doe (240) is het nooit zo sterk als de print op 225/230 zonder cooling en geen last van stringing ook nog.
Heb je ook geen last met overhangs of dergelijke?
An sich wel interessant om te proberen.
Heb net m'n printje gestopt van een vlak dat ineens voor een hoekje wat los kwam en omkrulde.
Wel apart want dat printen op glas zit echt bizar vast valt me op:)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:19
Dennis de Vries schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:56:
@Wout r @Soepstengel @AteGjalt Bedankt voor de reacties! Interessant dat jullie ook last iijken te hebben van hetzelfde probleem. Ik gebruik ook een andere spoelhouder zodat de spoel soepel rolt, dus daar lijkt het niet aan te liggen.

Ik heb eens gekeken naar een drietal XYZ cubes die ik heb geprint vandaag - alle drie hebben inderdaad op dezelfde plek last van banding! Zou het dan toch de Z motor as zijn, en niet de leadscrew?
Ik heb toevallig gisteren mijn leadscrew eruit gehaalt, schoongemaakt en nagekeken; bij mij is die recht en gewoon goed verder. Ik heb ook de houder (die aan de slee zit) los gemaakt om schoon te maken, en ik weet niet zo zeker of die nog goed is; er lijken wat beschadigingen op te zitten. Heb het niet voor elkaar gekregen om er een foto van te maken, maar misschien kan je die ook nog checken. Let op met het los schroeven, er zitten een 4 tal ringetjes om de twee schroefjes (boven en onder).

De motor kan inderdaad ook nog een ding zijn, ik heb zelf nog een backup motor liggen dus die zal ik in de loop van de week ook nog wel proberen mocht het probleem niet opgelost zijn.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wout r
Soepstengel schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 08:48:
[...]

Ik heb toevallig gisteren mijn leadscrew eruit gehaalt, schoongemaakt en nagekeken; bij mij is die recht en gewoon goed verder. Ik heb ook de houder (die aan de slee zit) los gemaakt om schoon te maken, en ik weet niet zo zeker of die nog goed is; er lijken wat beschadigingen op te zitten. Heb het niet voor elkaar gekregen om er een foto van te maken, maar misschien kan je die ook nog checken. Let op met het los schroeven, er zitten een 4 tal ringetjes om de twee schroefjes (boven en onder).

De motor kan inderdaad ook nog een ding zijn, ik heb zelf nog een backup motor liggen dus die zal ik in de loop van de week ook nog wel proberen mocht het probleem niet opgelost zijn.
Ik ga eerst de rollertjes vervangen en dan zie ik wel weer verder, daar zitten sowieso een paar rotte tussen. Ik denk wel dat je daar dan verschuiving zou moeten zien en niet ongelijkheid in de vlakken..

Ook lijken er trouwens krassen op de rollers te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexvanas
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-09 18:05
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw in dit topic!
Met kerst heb ik een Ender 3 Pro XS gekregen, een hele mond vol, eigenlijk gewoon een 3 Pro met een silent board (4.2.2: geluk mee gehad, want eigenlijk zou het 8-bit silent bord geleverd worden), glasplaat en magnetische plaat.

Ben nogal onder de indruk van hoe stil de motors zijn (en hoe luid de power supply fan klinkt!). Marlin gelijk geupgrade naar 2.0.x zodra de eerste testprint met het meegeleverde stukje filament succesvol was.

Ik had er ook een rol Esun PLA+ bijgekregen, maar dat blijkt alleen een rol filament, zonder spoel te zijn. Weten jullie toevallig iets dat ik als spoel kan gebruiken (zonder dat het filament alle kanten op gaat), of is een andere spoel filament bestellen en op-printen de enige optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:15

mutsje

Certified Prutser

Om andere lege spoel wikkellen inderdaad, als je in de buurt van Leiden woont heb wel lege spoel voor je. En anders je vraag anders stellen, heeft er iemand in de omgeving van xxxx een lege spoel voor mij :+

[ Voor 32% gewijzigd door mutsje op 13-01-2021 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexvanas
  • Laatst online: 27-09 18:05
Dankjewel, hulp van de community is ook nog een idee! Ik woon zelf in Eindhoven, dus dat gaat 'm helaas niet worden.
Mocht iemand die dit leest in de buurt van Stratum wonen: ik hou me aanbevolen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Zijn er nog ultieme settings in Cura welke ik moet toepassen bij de overstap van PLA naar PETG?
Ik dacht alleen het verhogen van de temperatuur voldoende moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hangt van je setup af.
Ik heb net op 225 deze print gemaakt en die stringt als de pest gek genoeg met een DDE op 1mm.
Valt me sowieso op dat bijvoorbeeld de gang van de purgelijn naar de print een string trekt.
Print bleef muurvast zitten dus plakken is het probleem niet (meer).
Ik vind het wel apart dat door petg m'n retraction omhoog zou moeten... Enige is wel dat ik met de montage m'n isolatiesok heb gesloopt dus ome Ali komt die over een week of 3 afleveren pas.
Ik merk bestwel dat de temperatuur meer schommelt en ook de temperatuur als een baksteen zakt als ik hem uit zet. Gevoelsmatig 2x zo snel zelfs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 16:13
@lexvanas Ik zou een nieuwe spoel draad er bij kopen di ehb je tzt toch nodig, en dan op Thingiverse zoeken naar een printbare spoel; dan kan je met de nieuwe draad mèt spoel een deelbare spoel printen; dat bespaart ook een hoop werk om 330 meter draad om te wikkelen, en heb je gelijk een mooi projectje te printen!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-10 17:56

-36-

Trust me. I'm an amateur

zet bij PETG sowieso je fan laag of uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
-36- schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:17:
zet bij PETG sowieso je fan laag of uit.
50%? of nog lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
DRuw schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:43:
Hangt van je setup af.
Ik heb net op 225 deze print gemaakt en die stringt als de pest gek genoeg met een DDE op 1mm.
Valt me sowieso op dat bijvoorbeeld de gang van de purgelijn naar de print een string trekt.
Print bleef muurvast zitten dus plakken is het probleem niet (meer).
Ik vind het wel apart dat door petg m'n retraction omhoog zou moeten... Enige is wel dat ik met de montage m'n isolatiesok heb gesloopt dus ome Ali komt die over een week of 3 afleveren pas.
Ik merk bestwel dat de temperatuur meer schommelt en ook de temperatuur als een baksteen zakt als ik hem uit zet. Gevoelsmatig 2x zo snel zelfs.
Welke print heb je gemaakt?

Dus wat ik begrijp is dat je je retraction distance omhoog moet? of bedoel je speed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@vwtune veel zetten bij pteg fan op 20 of 10%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor hechting op je basis en onderlinge lagen snap ik dat maar ook tegen stringing?
Je zou zeggen dat je juist sneller moet koelen dacht ik.
Ik ga vanavond even een stringing test doen om wat instellingen te testen.
Ik kan geen foto plaatsen op mijn telefoon helaas want ik heb dermate veel foto's op deze telefoon dat mijn browser crashed als ik de fotomap open in Chrome...
Zal hem vanavond even plaatsen.
Volgens mij gaat mijn part fan standaard tot 50% maar zal ik ook ff checken.
@vwtune mijn retraction start all op 1mm dus lager heeft niet veel zin. Die staat op 45 geloof ik maar ik zie dat niet echt het probleem van. Wel apart dat dit niet uit die temptoren naar voren kwam...?
Hier staan wel mooie tips trouwens:
https://m.all3dp.com/2/pe...portant%20than%20distance.

[ Voor 30% gewijzigd door DRuw op 13-01-2021 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 15:49
Ik mag me officieel melden in dit topic.
M'n Ender 3 v2 is binnen 8)

Van het weekend eens rustig in elkaar zetten, ik heb niet het idee dat je dit even in een verloren uurtje 's avonds moet doen.
Mijn vorige printer (Malyan M200 kloon) doet het overigens nog perfect maar op een gegeven moment is het slimmer op een nieuwe printer te kopen dan de bestaande te blijven upgraden :D

Eerst even stock proberen daarna de standaard upgrades doen (Capricon tube, alu extruder, bed springs etc.)
Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Heb de dual gear ali extruder gisteren verwijderd in de zoektocht naar een slecht functionerende extruder, heb geen idee wat de oorzaak is maar vermoed wel dat het nu beter is met stock spanner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@sanscorp ik had de veer en tandwiel uit de originele overgezet op de full metal extruder. Dat hielp enorm. Ding ligt nu werkeloos in de doos omdat ik een swiss DD heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja die Alu dingen hebben in de helft van de gevallen een ovaal/brak getand tandwiel erop en moet je verwisselen met de originele....
Ik zie het nut van die "metal" extruders niet maar zal aan mij liggen.
Een dual gear wel overigen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
De originele gear is niet dual ;) dat kan ik dus niet overzetten. Of bedoel je alleen de arm en dual gear overzetten op de plastic creality bracket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rense
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 12:49
@Sebazzz, ik had afgelopen weekend eindelijk tijd om mijn CR6 onder handen te nemen en een firmware-update te geven, en wel de "Happy New Year" editie waar je zo hard aan hebt gewerkt. Mooi resultaat! Tot nu toe werkte mijn printer op zich prima out-of-the-box, maar de features die jullie hiermee beschikbaar maken, maken het nog een mooier stuk gereedschap voor mij. Eigenlijk heeft Creality de software wat afgeraffeld, kun je stellen, maar gelukkig konden jullie met de broncode aan de slag.

Met welke slicer (en versie) werk jij? Ik kon tot nog toe met de Creality Slicer toe, omdat de standaardinstellingen voor mij prima werkten. Deze is echter nog gebouwd op een oude Cura-versie. Wellicht zijn andere slicers beter in staat alle mogelijkheden te benutten nu met de nieuwe firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Wat ik heb gedaan is de nieuwe Cura gedownload, uitgepakt en de creality installatie folder overschreven. Dan heb je de laatste versie met creality profielen.

Wellicht volstaat het ook om de profielen te kopieren naar de nieuwe Cura maar dit was sneller / ik was lui haha

[ Voor 5% gewijzigd door sanscorp op 13-01-2021 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cable_Dude
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-02-2021
Een beginnersvraagje: Als ze weer leverbaar zijn (hopelijk eind deze maand), dan ben ik van plan een Creality Ender 3 v2 te kopen.

Nu heb ik in mijn werkkamer een werkblad dat 40cm breed is (en aan de muur vast zit). Ik lees op 123-3d dat de lengte dimensies van de creality 3 v2, 41cm zijn, Maar ik neem aan dat dat niet de voetjes van het apparaat zijn. Ik snap dat er ook not wat beweging ruimte achter de printer nodig is.

Dus mijn simpele vraag, zou iemand met een creality ender 3 v2 eens kunnen kijken of ermee op een werkblad van 40cm diep (vast aan de muur) de werken is? Of moet ik een dieper blad gaan maken. Zo ja hoeveel dieper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Heb dat even voor je opgemeten: 40 cm gaat nèt, maar steekt dan nog wel 10 cm over de voorkant heen, tijdens het printen. Bij een blad van 40 cm staan de voorste voetjes nog netjes op het blad.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Ik wil mijn casing 60x60x70cm maken i.v.m. bijvoorbeeld een filament guide. De rol naar de zijkant plaatsen kan dan niet meer. 55x55x70 is het minimum met een stock printer met een 1kg rol bovenop

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wout r
@Soepstengel @AteGjalt @Dennis de Vries

Gisteravond de rollers vervangen en omdat daar zo goed als heel de printer voor uit elkaar moet een los schroefje gevonden wat zomaar het venijn kan zijn.. deze zorgt er namelijk voor dat er geen speling in de Z-richting is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8k-aSP16H8j-D82wETSuFRrab4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oH9GwLHp7EnqByfxQk601PKg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0U91DmXGlfnYFaSVZtpK3K5D4Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FKPMdIhQAe9vcYMKTjowxssh.jpg?f=fotoalbum_tile

Hier kun je zien dat er wel wat verbetering in zit, lijndikte is wel 0.2mm.

Wat misschien ook nog kan helpen is de rollers met de juiste kracht in de groeven te drukken, bij mij is dat net wel/net niet met 1 vinger kunnen draaien of met 2 vingers goed kunnen draaien terwijl het bewegend onderdeel stil staat.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
@Wout r op die foto wat jij hebt omcirkeld, zit bij mij ook geen schroef of iets hoor? Wel precies aan de achterzijde daarvan, daar zit wel een schroef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01-10 15:11
@Cable_Dude met een plank van 40cm diep en 35cm breed zit je op de limiet, alleen zitten de kabels aan de achterkant behoorlijk strak tegen de muur dan. zie foto's voor beeldvorming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYFTL3z5QBy9KKHKTYl3Efv3sE4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UdJ9ETvyqdnNnwhgwpsXjQqC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUDTEkaEf70wt84BMfLLkLGSDM0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RNwJEhTd1tQvysJXP6OKNtj7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9j77eKkBp3UWBBAGFuxN9oaLrI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jKHGoIElQLyY3XSPX9Ts79uM.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel.
AteGjalt schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:23:
@Cable_Dude met een plank van 40cm diep en 35cm breed zit je op de limiet, alleen zitten de kabels aan de achterkant behoorlijk strak tegen de muur dan. zie foto's voor beeldvorming.

Maar @Cable_Dude weet wel met de cable raad. Het is niet voor niets de Cable dude. 8)

@DRuw en natuurlijk ook voor de rest. Hierbij even foto's van printen van PETG zonder part-cooling fan en temp op 225 met DirectDrive.

Ook kan je mijn linear rails upgrade zien. Die voor de Y-as moet ik nog binnen krijgen. En als extra een foto van een rol REAL PETG rood die een beetje raar is. Alsof die vuil is. Je ziet het ook in de print terug.
Gesliced met Simplify3D.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SucEuWdnjdQ7py67PzoPvDhLfMo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Irhk292C1Z24RNTZmUZYZcHm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mTWUKfomEHQJq1S2ThD6755KHnc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pkI0Ny1pgF6mQ3HCCYMety50.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LxV6JwcxqEQCsJd6eOK9RN-pNjg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f9mDG8MJDR1Yxq9feGqIhzCd.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qW-oo1T0ovoZVzFkK9oRW9kp1K8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNVKTw0Stve8MJ1aR857nQpb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNoZi8112xbLJJ6nxm_ldZ_pXOs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zfowbypi7tdaD49AElk9jfrE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OkUSVjmZgPzJcM1ZxzQ9xTZHTWE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6048hiLYhEQcbC03Z8gNMDxF.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 7% gewijzigd door Daniel. op 14-01-2021 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wout r
@vwtune

Ja die schroef vanaf de achterkant bedoel ik, maar die is vrij lastig om te fotograferen! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirader
  • Laatst online: 06-04-2024
Sinds eind vorige week ook eigenaar van de ender 3 V2!
Wat een pret al beleefd aan dat ding!

Gisteren de BL Touch geinstalleerd en na 2u zwoegen en ploeteren het opgegeven dat niks level ging.
Deze ochtend kwam mn nieuwe glass bed binnen, erop gezet en snel nog eens proberen levelen.

BLTouch daarna autoleveling laten doen en de printer draait als een zonnetje nu!

Ondertussen ook maar een metalen extruder besteld en een capricorn tube aangezien ik ook petg wil gaan printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@Daniel. welke retraction settings gebruik jij met PTEG en DD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Laatst online: 13:33

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

vwtune schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:58:
Ik ben maar terug gegaan naar mijn standaard meegeleverde hot end, ipv de all metall swiss versie.
Printjes waren echt ver van mooi met PLA, of mdden in een print begon mijn extruder te 'tikken' en kwam er geen pla meer uit. ik had ook last van under extrusion. Ik heb de flow rate omhoog gedaan, temperatuur met tien graden verhoogd, maar ik bleef de problemen houden...

Of moet ik nog iets anders doen als ik naar all metal ga? ( retraction speed heb ik ook al verhoogd)
Ik had exact hetzelfde, bij mij was het (teveel) heat creep vanwege de betere heattransfer naar het koellichaam van de metal hot end. Ik heb een betere hot end fan (noctua 40x20) geinstalleerd en de schroefjes tussen hot end en koellichaam verwijderd. Nu gaat het weer perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Daniel. schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:34:
[...]

Maar @Cable_Dude weet wel met de cable raad. Het is niet voor niets de Cable dude. 8)

@DRuw en natuurlijk ook voor de rest. Hierbij even foto's van printen van PETG zonder part-cooling fan en temp op 225 met DirectDrive.

Ook kan je mijn linear rails upgrade zien. Die voor de Y-as moet ik nog binnen krijgen. En als extra een foto van een rol REAL PETG rood die een beetje raar is. Alsof die vuil is. Je ziet het ook in de print terug.
Gesliced met Simplify3D.

waar is die linear rails upgrade goed voor, waar haal je die en kan dat ook op een Ender 3 Pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Icephase schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:35:
[...]

Ik had exact hetzelfde, bij mij was het (teveel) heat creep vanwege de betere heattransfer naar het koellichaam van de metal hot end. Ik heb een betere hot end fan (noctua 40x20) geinstalleerd en de schroefjes tussen hot end en koellichaam verwijderd. Nu gaat het weer perfect!
hmm, misschien moet ik dat dan ook maar eens proberen, dat van die 2 schroeven die je er van de onderkant naar boven indraait bedoel je toch om achterwege te laten?

Wat is het verschil met zo een noctua 40x20 fan en de standaard ender 3 pro fan?
Waar heb jij die noctua besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

vwtune schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:40:
[...]

hmm, misschien moet ik dat dan ook maar eens proberen, dat van die 2 schroeven die je er van de onderkant naar boven indraait bedoel je toch om achterwege te laten?

Wat is het verschil met zo een noctua 40x20 fan en de standaard ender 3 pro fan?
Waar heb jij die noctua besteld?
Klopt, die inderdaad.

Een noctua 40x20 is veel stiller dan de stock fan. De 40x10 is even groot, maar draait op 12V en minder hard dus verplaatst minder lucht. De 40x20 is nog steeds stil, ook 12V maar is 2x zo dik en dus is het verlies van airflow minder groot t.o.v. stock. Misschien dat de 40x20 zelfs een grotere flow heeft dan stock maar dat weet ik niet zeker. Ik bestel ze via Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
mutsje schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:26:
@Daniel. welke retraction settings gebruik jij met PTEG en DD?
De DirectDrive die ik gebruik is https://www.thingiverse.com/thing:4577018
Settings zijn o.a.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gha5_HYs3Nctv01w7VNd2Q_icxo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/kAHAOrGs1HNDToo918hv8itz.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ycBdDByyzr0dyGJOibag8eAZtLI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/as1nZJVDwKFpcueYzaIXnBlm.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NpDuVtgB2PwhT57GWNmp4rfKWQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7ycawLqKHFAKXbyOLbEQpxEu.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FjGBpTEGN8icU_qqzm0dE-0xp3k=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/B69ckKFJvQlFGqeDEMhnrrh0.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvMDpF3wXFv7hGTpltvGb-xNggQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/qSHM8Le3w0XP6tylOPoaacqR.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUOGufJvR4kfPmdg9hy0BVqPjTM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/yHbRrha080wZDWJU8SoWcX38.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nnjJzXxh5GXV3WkumNOWfuWLbbg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/skcN5XViSy4urgLXz7N2S2Sf.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-l8wELRILDKF2zJVw3oht9jAM0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jUGcKm9YP7yiqPXcWJsnBQ0n.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8XvtcBvA8YW-kGuh51hL2oilJo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VIKQ48PNP9pPYN2Luy0HKWXT.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWOrMPa6bWkqSxwcIGd5eMqQyoo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/SpjtF4CyLOqDBk0VIgbI09yP.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yC9ubpeKYTTQonBYRPvgc-rvLY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/eaxKmxBj52LUAuUKT2T1ORvD.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Ah jij hebt andere DD setup dan mij zie ik. ik heb de swiss DD. Maar zie wel lagere retraction ik hanteer met pla nu 3mm. en retractionspeed 25m/s. Moet nog gaan beginnen met pteg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb jij een retraction van 0.48mm?? hoe heb je die gevonden?
ik heb gisteren 8 torentjes geprint 4 op 230 graden en 4 op 220 graden.
retraction van 1-4 mm en dit was het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnS95RQFHL5saM_oc3ZUqIZzLwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gqz5zf7Fpfs8Vi6MXX0YXY52.jpg?f=fotoalbum_large
aka volkomen K#T.
Gezien ik ook een draad trek van mijn purge naar mijn print heb ik het idee dat hij alsnog te heet staat...
ik ga eens kijken met een retraction van 0.5 mm voor de lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
mutsje schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:00:
Ah jij hebt andere DD setup dan mij zie ik. ik heb de swiss DD. Maar zie wel lagere retraction ik hanteer met pla nu 3mm. en retractionspeed 25m/s. Moet nog gaan beginnen met pteg
Met PLA heb ik 0.68mm met een snelheid van 40mm/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Daniel. schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:11:
[...]

Met PLA heb ik 0.68mm met een snelheid van 40mm/s
?

Je maakt mij niet wijs dat je verschil merkt tussen 0.6 en 0.7, laat staan 0.68 en 0.7mm... waarom toch die 'rare' schijnnauwkeurigheid? Sterker nog, 1 stapje van de steppermotor is 1,8 graden oftewel 1/200 van een hele omtrek van de extruder gear. De omtrek van die gear is ong. 40-45mm denk ik, en dus is je minimum extraction distance zo'n 0.2-0.25mm. Die laatste 0.02mm maakt dus geen drol uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
DRuw schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:17:
Heb jij een retraction van 0.48mm?? hoe heb je die gevonden?
ik heb gisteren 8 torentjes geprint 4 op 230 graden en 4 op 220 graden.
retraction van 1-4 mm en dit was het resultaat:
[Afbeelding]
aka volkomen K#T.
Gezien ik ook een draad trek van mijn purge naar mijn print heb ik het idee dat hij alsnog te heet staat...
ik ga eens kijken met een retraction van 0.5 mm voor de lol.
Teveel retraction met PETG kan ook problemen opleveren. Probeer PETG met een zo'n laag mogelijke temperatuur te printen. En de retraction torentjes kan ook weer problemen opleveren want het kan zomaar zijn dat de puntjes van de torentjes niet snel genoeg afkoelen. Dan heb je juist weer koeling nodig, maar koeling zorgt er ook weer voor dat het minder sterk is. https://www.thingiverse.com/thing:1159886 met die test test je ook retraction maar geef je je object wel meer tijd om af te koelen.

@Icephase het hangt er ook van af hoe hoog of laag je je microsteps hebt. Ik heb hem nu op 64 staan want met hoger had ik problemen icm stealthchop. En als het met retraction zo laag goed werkt waarom hoger zetten. PETG kan juist stringen als je retraction weer te hoog hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door Daniel. op 14-01-2021 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Zijn er hier welke octoprint icm domoticz gebruiken? Ik krijg dat namelijk niet werkend in domoticz. De plugin heb ik in domoticz geinstalleerd.

remote adres: min ip van mijn printer
user en ww van octoprint ingevuld
tlsv1 versie?

dit zou toch goed moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarsam
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 03-07 21:00
Hallo allemaal, sinds een aantal weken heb ik de Ender 5 plus met de silence bord en BL touch in huis.

Zelf vind ik dat de Ender 5, na wat calibratie en wat afstel printjes, zeer acceptabel werk levert.
Met uitzonder van een metal extruder is het nog volledig met stock onderdelen en firmware.

Nu probeer ik via cura 4.8 de functie "pause at hight" te gebruiken om van een fillament te veranderen maar dat wil maar niet lukken. De printer pauzeert wel eventjes en gaat naar de gevraagde rust locatie maar dan gaat hier weer automatisch verder met printen.
Ervaart iemand van jullie dezelfde problemen? en is er een workaround om deze functionaliteit te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis de Vries
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-10 15:23

Dennis de Vries

Redacteur
Wout r schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:19:
@Soepstengel @AteGjalt @Dennis de Vries

Gisteravond de rollers vervangen en omdat daar zo goed als heel de printer voor uit elkaar moet een los schroefje gevonden wat zomaar het venijn kan zijn.. deze zorgt er namelijk voor dat er geen speling in de Z-richting is.

[Afbeelding][Afbeelding]

Hier kun je zien dat er wel wat verbetering in zit, lijndikte is wel 0.2mm.

Wat misschien ook nog kan helpen is de rollers met de juiste kracht in de groeven te drukken, bij mij is dat net wel/net niet met 1 vinger kunnen draaien of met 2 vingers goed kunnen draaien terwijl het bewegend onderdeel stil staat.

Succes!
Wauw, enorme verbetering inderdaad! Helaas heb ik vorige week nog mijn x-gantry uit elkaar gehad en weer in elkaar gezet, en destijds dat schroefje ook weer goed vastgedraaid.

Ik merkte gisteravond trouwens op dat ik mijn x-gantry niet soepel met een vinger omhoog kan bewegen - op sommige punten is er flink wat weerstand. Nu lijkt het mij aannemelijk dat mijn z-binding daar vandaan komt.

Het lastige is alleen dat ik nog steeds geen idee heb hoe ik het kan verhelpen, ik heb mijn Z-rod wederom schoongemaakt en gelubriceerd, wederom de wieltjes op de x-gantry wat losser (en strakker) geprobeerd, enz enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wout r
Dennis de Vries schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:48:
[...]

Wauw, enorme verbetering inderdaad! Helaas heb ik vorige week nog mijn x-gantry uit elkaar gehad en weer in elkaar gezet, en destijds dat schroefje ook weer goed vastgedraaid.

Ik merkte gisteravond trouwens op dat ik mijn x-gantry niet soepel met een vinger omhoog kan bewegen - op sommige punten is er flink wat weerstand. Nu lijkt het mij aannemelijk dat mijn z-binding daar vandaan komt.

Het lastige is alleen dat ik nog steeds geen idee heb hoe ik het kan verhelpen, ik heb mijn Z-rod wederom schoongemaakt en gelubriceerd, wederom de wieltjes op de x-gantry wat losser (en strakker) geprobeerd, enz enz.
Je kan proberen de twee schroefjes op die messing moer van de z-schroef een tikje los te draaien, totdat je hem weer met 1 vinger omhoog kan duwen.

Edit: je kan ook nog een shim plaatsen tussen het bevestigingspunt van je z-schroef stappenmotor als je dat nog niet gedaan hebt en de afstand boven en onder van de schroef naar het frame verschilt.

[ Voor 10% gewijzigd door Wout r op 14-01-2021 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis de Vries

Dennis de Vries

Redacteur
Wout r schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:51:
[...]

Je kan proberen de twee schroefjes op die messing moer van de z-schroef een tikje los te draaien, totdat je hem weer met 1 vinger omhoog kan duwen.

Edit: je kan ook nog een shim plaatsen tussen het bevestigingspunt van je z-schroef stappenmotor als je dat nog niet gedaan hebt en de afstand boven en onder van de schroef naar het frame verschilt.
Helaas deze beide dingen ook al geprobeerd. Inmiddels word ik echt doodmoe van. Dit weekend maar eens de complete printer uit elkaar halen, compleet schoonmaken, en met meetgereedschap alles weer stock in elkaar zetten. Benieuwd of dat verschil gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Sarsam schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:24:
.....................sinds een aantal weken heb ik de Ender 5....................

Nu probeer ik via cura 4.8 de functie "pause at hight" te gebruiken om van een fillament te veranderen maar dat wil maar niet lukken. De printer pauzeert wel eventjes en gaat naar de gevraagde rust locatie maar dan gaat hier weer automatisch verder met printen.
Ervaart iemand van jullie dezelfde problemen? en is er een workaround om deze functionaliteit te verkrijgen.
Nu weet ik niets van jouw model, maar met de Ender3V2 is dat dus ook niet mogelijk; en schijnt te komen doordat het commando m600 ontbreekt; voor zover ik weet is er geen officiële oplossing voor, maar heb wel gelezen dat op een bekende Australische site (weet zo even de naam niet) er wèl een oplossing (te koop) is, als je wilt betalen voor de firmware, die je daar dan kunt downloaden.
Mogelijk heeft jouw machine dezelfde tekortkoming? Ik liep tegen dit probleem bij mijn machine aan juist doordat ik hetzelfde wilde doen: filament wisselen; en bij mij doet hij dus precies hetzelfde al bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wout r
Dennis de Vries schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:58:
[...]

Helaas deze beide dingen ook al geprobeerd. Inmiddels word ik echt doodmoe van. Dit weekend maar eens de complete printer uit elkaar halen, compleet schoonmaken, en met meetgereedschap alles weer stock in elkaar zetten. Benieuwd of dat verschil gaat maken.
Ja het zijn echt hobbyapparaten die niet tegen de betrouwbaarheid en nauwkeurigheid van professioneel spul op kunnen, maar het houdt je zo wel van de straat :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarsam
Naalroc schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:02:
[...]

Mogelijk heeft jouw machine dezelfde tekortkoming? Ik liep tegen dit probleem bij mijn machine aan juist doordat ik hetzelfde wilde doen: filament wisselen; en bij mij doet hij dus precies hetzelfde al bij jou.
Bedankt voor je reactie. Het is jammer dat de printer niet om kan gaan met deze functionaliteit.
voorlopig blijft ik bij handmatig het pauze knop indrukken, filament vervangen en weer verder gaan :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidEdge-er
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-11-2024

Is dat niet hetzelfde probleem waar in dit filmpje van Filament Friday over gesproken wordt? Het ontbreken van functies in de Marlin firmware waardoor hij niet pauzeert. Zie: https://youtu.be/dLZm2itXJkg hoe de firmware ge-update kan worden van de 3-V2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hallo allemaal, sinds een aantal weken heb ik de Ender 5 plus met de silence bord en BL touch in huis.

Zelf vind ik dat de Ender 5, na wat calibratie en wat afstel printjes, zeer acceptabel werk levert.
Met uitzonder van een metal extruder is het nog volledig met stock onderdelen en firmware.

Print je via Octoprint? Dan zou je nog de optie hebben om op het moment dat de printer in pauze gaat, in Octoprint de printer op pauze te zetten. Dan kun je rustig filament vervangen en daarna resume geven on Octoprint. Mogelijk zijn er wel goede add-ons voor Octoprint die dit ook goed kunnen regelen?

Er zou ook een optie moeten zijn om de pauze tijd te zetten in Cura, de tijd waarbinnen je dus op pauze moet klikken anders gaat de printen na x-seconden gewoon weer verder. Pauze at layer heeft een optie om de pauze tijd in te stellen dacht ik? Wait on pauze click ofzo?

Ik heb zelf ook de Creality Ender 5 en momenteel ff weer met SD-card (na paar dagen goed printen met octoprint had ik weer connection issues), want mijn Pi4 ben ik aan het aanpassen met nieuwe install en extra USB-drive. Want denk dat mijn SD-card niet meer helemaal lekker was in de Pi. Ook Octoprint zal info bijhouden, niet helemaal duidelijk of die dat in memory doet of ook read/write op de SD-card.

Ben wel benieuwd of je het werkend krijgt, heb zelf wel paar dingen die ik ook wel in twee kleuren wil printen. Maar momenteel niet de tijd om het te testen.

[ Voor 12% gewijzigd door smitae op 14-01-2021 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis de Vries

Dennis de Vries

Redacteur
Wout r schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:08:
[...]

Ja het zijn echt hobbyapparaten die niet tegen de betrouwbaarheid en nauwkeurigheid van professioneel spul op kunnen, maar het houdt je zo wel van de straat :9
Hahah, volledig met je eens, echter heb ik naast mijn fulltime baan een kleine onderneming waar ik hem veel voor inzet, dus om dan elke dag nog 1-2 uur extra uit te trekken om te sleutelen wordt al snel irritant.

Om die reden heb ik dan ook naast mijn Flashforge Adventurer 3 nog een Prusa Mini+ in bestelling staan. Zodat ik die twee als betrouwbare werkpaarden kan gebruiken, en de Ender om hobbydingen mee te printen en lekker aan te sleutelen zonder dat het als een ‘moeten’ voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarsam
SolidEdge-er schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:33:
[...]

Is dat niet hetzelfde probleem waar in dit filmpje van Filament Friday over gesproken wordt? Het ontbreken van functies in de Marlin firmware waardoor hij niet pauzeert. Zie: https://youtu.be/dLZm2itXJkg hoe de firmware ge-update kan worden van de 3-V2.
Ben nog beetje huiverig om het firmware te update. volgens kessy fabrication zou je dan tegen allerei problemen aanlopen. YouTube: Marlin 2.0 Issues: Version 1.X Comparison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarsam
smitae schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:57:
[...]

Print je via Octoprint? Dan zou je nog de optie hebben om op het moment dat de printer in pauze gaat, in Octoprint de printer op pauze te zetten. Dan kun je rustig filament vervangen en daarna resume geven on Octoprint. Mogelijk zijn er wel goede add-ons voor Octoprint die dit ook goed kunnen regelen?
Nee, nog niet maar dat wil ik wel snel gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
SolidEdge-er schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:33:
[...]

Ja, daar heb ik 2-3 maanden geleden ook naar gekeken, maar als je alle commentaren leest dan is er nog steeds geen oplossing, ook niet van Chep, en zijn antwoorden verwijzen dan weer naar andere filmpjes; 't schiet niet op! En zijn antwoorden zijn uitermate beknopt, en soms zelfs cryptisch: zoek het maar uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Zelf firmware leren compilen. Is ook een fase wat je even moet leren. Zo moeilijk is het niet, en dat is echt niet lullig bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wout r
Dennis de Vries schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:57:
[...]

Hahah, volledig met je eens, echter heb ik naast mijn fulltime baan een kleine onderneming waar ik hem veel voor inzet, dus om dan elke dag nog 1-2 uur extra uit te trekken om te sleutelen wordt al snel irritant.

Om die reden heb ik dan ook naast mijn Flashforge Adventurer 3 nog een Prusa Mini+ in bestelling staan. Zodat ik die twee als betrouwbare werkpaarden kan gebruiken, en de Ender om hobbydingen mee te printen en lekker aan te sleutelen zonder dat het als een ‘moeten’ voelt.
Deftig! Mijn prints hebben meestal niet zo’n haast en alleen een getraind oog ziet de tekortkomingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:02

Harrie

NederVlaming

Sarsam schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:28:
[...]

Bedankt voor je reactie. Het is jammer dat de printer niet om kan gaan met deze functionaliteit.
voorlopig blijft ik bij handmatig het pauze knop indrukken, filament vervangen en weer verder gaan :-(
I heb op mijn Ender-3, geen V2, firmware gezet die wel M600 ondersteunt. Ik weet niet of je voor een V2 ook zelf firmware kan compileren? Zou denken van wel? En of er nog wat ruimte in de flash is voor meer functies? Heeft die een 8bit of 32bit bord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Iemand nog tips voor een extruder die niet mooi soepel loopt?

Het is niets mechanisch want getest vanaf motor los tot telkens een component opbouwen.

Het is wel een probleem dat later ontstaan is. De motor draait goed op hogere snelheden (alle motion opties even op max gezet en motor een kwartiertje laten draaien).

Is alleen op lage snelheden dat de motor soms een step lijkt te missen.

Qua instellingen (fw en cura) ben ik ook al eens terug naar stock gegaan.

Het is iets elektrisch of een setting die tweaken nodig heeft maar ik weet niet welke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-10 10:03

Damian

Insane Obtrusion

Vanavond een Ender-3 Pro ophalen.

Dit topic maar eens gaan doorspitten en bijhouden ;)

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

JBS schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:07:
Rondom m'n wisselende resultaten een print met een 3-tal calibration kubussen verdeeld over het bed gestart. Wat me opvalt als de printkop van rechtsonder naar linksboven gaat (diagonaal dus), dat ik een wat tikkend geluid hoor. Beweegt de kop van links naar rechts of van achter naar voren, dan hoor ik dat geluid niet.

https://www.dropbox.com/s...r3_schuin_geluid.mp3?dl=0

Niet eerder een print met objecten zo ver uit elkaar geprint, dus het valt me nu voor de eerste keer op.
Wat zou dit kunnen zijn? Vanaf pakweg laag 95 hoor ik het overigens niet meer.
Toevallig nog iemand een suggestie voor de herkomst van dit geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
@DRuw Jij had deze kit toch ook? https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4ddy4O6Q

Ik heb, bij het wisselen van m'n nozzle, de draadjes van de hotend los gehaalt (afgebroken) :( Het verwisselen van de nozzle gaat ook super lastig omdat de hele hotend draait als je hem probeert los te halen, dus hield ik hem met een tangetje vast om de nozzle los te draaien, maar dat ging dit keer dus niet goed.

Enig idee wat een goede vervanger zou zijn waarbij het wisselen van een nozzle wel goed te doen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Soepstengel schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:32:
@DRuw Jij had deze kit toch ook? https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4ddy4O6Q

Ik heb, bij het wisselen van m'n nozzle, de draadjes van de hotend los gehaalt (afgebroken) :( Het verwisselen van de nozzle gaat ook super lastig omdat de hele hotend draait als je hem probeert los te halen, dus hield ik hem met een tangetje vast om de nozzle los te draaien, maar dat ging dit keer dus niet goed.

Enig idee wat een goede vervanger zou zijn waarbij het wisselen van een nozzle wel goed te doen is?
Ik hou altijd de heatblock met een baco vast om de nozzle los te draaien.
Wat bedoel je precies met een goede vervanger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Daniel. schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:51:
[...]

Ik hou altijd de heatblock met een baco vast om de nozzle los te draaien.
Wat bedoel je precies met een goede vervanger?
Ja ik ook met een baco, maar de eerste keer niet een veel lopen klooien, denk daarmee ook wat schade aangericht.

Kan je alle v6 hotends in die behuizing kwijt is meer mijn vraag. Misschien kan ik dan nog wel een goeie in NL vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Soepstengel schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:32:

Hoe vaak wissel jij je nozzle?
Ik heb het nu 3x gedaan en heb gewoon het hele ding losgehaald gezien ik ook de binnenkant wilde checken tot waar de tube gaat.
Hij beweegt inderdaad mee en dat is inderdaad niet altijd handig... Verder geen issues mee en vandaag met hulp van @Daniel. M'n PETG afgesteld zonder stringing:):)
Post vanavond nog wel ff wat we hebben gedaan:)
@Soepstengel welke had je in gedachten dan? Die hemera ofzo is echt anders. Het is een kloon van de e3d en je kunt als het goed is gewoon die heater cardridge gebruiken:
https://www.123-3d.nl/3D-...atuurregeling-p15045.html

[ Voor 11% gewijzigd door DRuw op 15-01-2021 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
DRuw schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:16:
[...]

Hoe vaak wissel jij je nozzle?
Ik heb het nu 3x gedaan en heb gewoon het hele ding losgehaald gezien ik ook de binnenkant wilde checken tot waar de tube gaat.
Hij beweegt inderdaad mee en dat is inderdaad niet altijd handig... Verder geen issues mee en vandaag met hulp van @Daniel. M'n PETG afgesteld zonder stringing:):)
Post vanavond nog wel ff wat we hebben gedaan:)
@Soepstengel welke had je in gedachten dan? Die hemera ofzo is echt anders. Het is een kloon van de e3d en je kunt als het goed is gewoon die heater cardridge gebruiken:
https://www.123-3d.nl/3D-...atuurregeling-p15045.html
Oh kijk eens aan! Dat lijkt mij zeker een optie ja om alleen de cartridge te gebruiken, ik wist niet dat die eruit konden. Thnx!

Dit zou m'n vierde keer nozzle vervangen worden. Maar, zoals ik al zei, ik heb het waarschijnlijk zelf iets te hardhandig gedaan in het begin 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Soepstengel ik neem aan dat je die verpest heb, niet je thermometer?
Die thermometer zat een 2e van in de set maar wel een ander type dat je in de software ook moet aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderjohan
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 22:06
vwtune schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:28:
Zijn er hier welke octoprint icm domoticz gebruiken? Ik krijg dat namelijk niet werkend in domoticz. De plugin heb ik in domoticz geinstalleerd.

remote adres: min ip van mijn printer
user en ww van octoprint ingevuld
tlsv1 versie?

dit zou toch goed moeten zijn?
Ik gebruik al een tijd het volgende Lua script in Domoticz

https://github.com/chatai...blob/master/octoprint.lua

Werkt uitstekend bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
sanderjohan schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:56:
[...]

Ik gebruik al een tijd het volgende Lua script in Domoticz

https://github.com/chatai...blob/master/octoprint.lua

Werkt uitstekend bij mij
Dus je gebruikt de plugin van domtoicz niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderjohan
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 22:06
vwtune schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:27:
[...]

Dus je gebruikt de plugin van domtoicz niet?
Klopt.

Met het Lua script en enkel dummy devices kun je verschillende zaken volgen in Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esso21
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-09 15:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIKLIhDLnzjdhxWOnDeMJS1ctBE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HSkGhC5yxZLoy5d3Q0AI37ZS.jpg?f=user_large

Toch aardig goed geleveld al die tijd :) maar die BL touch maakt het toch nog wel weer aanzienlijk makkelijker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
zet je schaal eens op auto (of check je daadwerkelijke afstanden even) een schaal van -2 tot 2 heb je geen hol aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:52
Soepstengel schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:46:
[...]

Oh kijk eens aan! Dat lijkt mij zeker een optie ja om alleen de cartridge te gebruiken, ik wist niet dat die eruit konden. Thnx!
Ik heb ook eens door onhandigheid en omdat die draadje stug, maar dun zijn, het hitte-element kapot gemaakt. Even opletten dat je het juiste voltage neemt (waarschijnlijk 24V) en je moet een klein schroefje losdraaien voor het element uit het blok wil. Verder is het een koud kunstje. Meeste gepruts is nog draden weer door de sok rijgen en het stekkertje eraan maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
%% Waarschuwing lange post doch wellicht leerzaam ook voor anderen! %%

Goed, vandaag dus met mn PETG afstelling bezig geweest met de hulp van @Daniel.
Tijdje zitten vogelen met deze test thingi: https://www.thingiverse.com/thing:1159886
Ik heb dus een direct drive van trianglelabs en een rol zwarte 123-3D PETG met een adviestemperatuur van 220-250.
ik print op het creality glazen bed (gladde glaskant) en slice met cura laatste rev.
Ook mijn marlin firmware heeft de laatste versie.
ik kwam na die dubbele piramides ongeveer 10 keer geprint te hebben niet veel verder en Daniel bood aan me te helpen:):):)
Mijn eigen testen gaf al aan dat ik ieder geval laag in de temperatuurrange zat maar te laag ging het glimmende er vanaf en werd de print breekbaar.... stringing was alleen belachelijk en PETG is ook dermate stug dat het ook best lastig is om dat er netjes af te halen, los dat het ook delen van je print kan verpesten natuurlijk als het over een laag heen gaat.
Test is gedaan met S3D en ik gebruik normaal Cura.
Eerste setting veranderingen waren de partkoeler helemaal uit, snelheid omlaag (ik printte belachelijk snel en is niet handig om mee te testen) retraction zat ik op 1mm en had hoger geprobeerd maar niet lager.
retraction ging op 25mm/s en per 5 mm van 0,25 naar 1.5mm (even uit mijn hoofd). temp op 225 en gaan:)
Dit leverde deze print op:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjjmUOX9A1Q8y0ky5XfWM6juF6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RF0lnKJQyGhZdCGQkdjGKCd0.jpg?f=fotoalbum_large
overal engelenhaar maar in de hogere waarden kwam dit ook aan de zijkanten zichtbaar uit de kolommen vooral bij de langere afstand.

Vervolgens de temperatuur omlaag gedaan naar 220 en Zhop uitgezet.
Dat gaf deze (rest gelijk):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXVf3eWedaL-9BJnpP2KXHu6bdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y00K0Zsk6HmCjU4uJ8S8mNw6.jpg?f=fotoalbum_large
Howly cow... die zhop verpest de boel dus aardig.
ook de sterkte getest en ik krijg ze met mijn duimen op de hoek van de tafel niet kapot...
Nog een print met kleine blokjes omdat we alleen de 0,25 en 0,5mm overhielden als retraction.
en dit geprobeerd met 220 graden. wel de zhop aan en dit gaf dit resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBJhkuPvmNXncQWUGydOjt0L6-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/guz7PKIU94q6Sr5gC2qPsNKJ.jpg?f=fotoalbum_large
Vervolgens nog eentje zonder de zhop en gaf deze waarbij ik de S3D instellingen in Cura heb overgenomen en deze printte (oeps Brim is wat enousiast): Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-xUNSSc410-1ES_s4nzNAjZnrdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TF5heLlIiOvsgBRiajxKi0uX.jpg?f=fotoalbum_large
Ik moet alleen de flow nog checken want de onder en bovenkant vergeleken is dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6bn-aQsPNh7uQpTBhh5jgKjvPaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AkMBd0Fr3c55EzGY9U723C1l.jpg?f=fotoalbum_large
In de onderlaag zit het erg netjes maar je kunt de 2e door de eerste laag heen zien.
Dat kan de totale flow zijn (wat ik niet denk) maar ook kan ik de eerste laag flow nog iet omhoog zetten (print op 95% flow normaal voor deze PETG).
Zojuist heb ik nog een dubbele piramide geprint en dat is deze:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22VYhOcKq6shcHVUShewp1Xa9o8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zwTl5FbNCiPkzLg9mJmdun0d.jpg?f=fotoalbum_large
Nee hij is niet perfect maar ik print met een 0,4mm nozzle en 0,2mm laaghoogte.
Zo te zien is dit voor normale prints erg netjes is, iets wat ik me voor vandaag ook niet realiseerde....
Die stringing krijg ik ook weg door de temperatuur te verlagen maar dan wordt hij zwak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
DRuw schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:47:
@Soepstengel ik neem aan dat je die verpest heb, niet je thermometer?
Die thermometer zat een 2e van in de set maar wel een ander type dat je in de software ook moet aanpassen.
Die thermometer doet het nog wel gelukkig, die is iets beter beschermd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-10 17:56

-36-

Trust me. I'm an amateur

Even een vraagje tussendoor:

Waar verlijmen jullie PLA mee?

Heb al secondelijm en pattex spul geprobeerd maar de resultaten daarvan zijn niet echt ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
SlaadjeBla schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:16:
[...]

Ik heb ook eens door onhandigheid en omdat die draadje stug, maar dun zijn, het hitte-element kapot gemaakt. Even opletten dat je het juiste voltage neemt (waarschijnlijk 24V) en je moet een klein schroefje losdraaien voor het element uit het blok wil. Verder is het een koud kunstje. Meeste gepruts is nog draden weer door de sok rijgen en het stekkertje eraan maken.
Nou gaat van kwaad tot erger hier; heaterblock kan ook de prullenbak in. Het schroefje dat je los moet draaien om het element eruit te krijgen zat zo strak vast dat ik met m'n inbus sleutel de schroef heb dol gedraaid. Gelukkig hebben ze het heaterblock ook bij 123-3d, dus ook die maar gelijk mee besteld. Mocht dat alles niet passen dan hoef ik alleen nog maar een heatsink te bestellen en dan heb ik een compleet nieuwe hotend haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ehh ja die zit wel ruk vast ja....
nouja, morgen weer aan de gang dus:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
Iemand een idee waar het onderstaande patroon door kan komen? Bij een Ender 3 Pro met glazen bed en stille drivers.

Komt ongeveer hetzelfde terug in elke print. Heb de banden opnieuw gespannen, z as schroef ingevet, z as motor omgewisseld, z as schroef omgedraaid en een andere filament rol houder geprobeerd.

Bij het vervangen van de motor en omdraaien van de z schroef werd het patroon anders en minder erg maar nog steeds niet acceptabel.

De dimensies van de geprinte modellen zijn binnen marge.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIOz0uNAfRo9xoA3vX0NSVEa6Kg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i2Di5hHlkWTMfftLjsr6VUIs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Meessen op 15-01-2021 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Meessen schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 22:27:
Iemand een idee waar het onderstaande patroon door kan komen? Bij een Ender 3 Pro met glazen bed en stille drivers.
[Afbeelding]
Lijkt een beetje hierop: Dennis de Vries in "[3D Printer] Creality Ender ervaringen"

Dit al geprobeerd? Wout r in "[3D Printer] Creality Ender ervaringen"

[ Voor 33% gewijzigd door Soepstengel op 15-01-2021 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
-36- schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 22:00:

Heb al secondelijm en pattex spul geprobeerd maar de resultaten daarvan zijn niet echt ideaal.
Superlijm/seconden lijm werkt het beste naar mijn idee, zit muurvast. Enige wat ik voor PLA gebruik.
Vraag mij af wat er niet ideaal is? Zit het niet goed vast of heb je problemen als je het moet lijmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SolidEdge-er
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-11-2024

Ik heb laatst deze https://www.aanbiedingenf...n/bison-secondelijm-80609 gebruikt en dat ging prima. Niet te veel gebruiken en goed aandrukken. Echt binnen een paar seconden goede hechting. Kijk uit voor je vingers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
Bedankt voor je reactie. Die post had ik inderdaad al gezien. Die schroef zit goed en de rollers heb ik ook al opnieuw afgesteld (voor zo ver dat gaat als de printer in elkaar zit). Misschien maar eens de printer grotendeels opnieuw opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
SolidEdge-er schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 22:38:
[...]

Ik heb laatst deze https://www.aanbiedingenf...n/bison-secondelijm-80609 gebruikt en dat ging prima. Niet te veel gebruiken en goed aandrukken. Echt binnen een paar seconden goede hechting. Kijk uit voor je vingers :)
@-36-
Die had ik ook bij de action vandaan vóór de lockdown. Alleen zijn ze heel snel leeg. De minitubes zijn maar een beetje gevuld.
Het lijmt PLA+ van eSun goed. Doordat het wat dikker is dan die waterige secondelijm is het ook prettig te gebruiken.
Als vervanger heb ik deze gekocht:
https://www.toolstation.n...m-hoge-viscositeit/p78871
Het is net zo dik, er zit 20 gram in (tegenover 2×3 gram) en het hecht na 30 seconden, dus je kunt het binnen redelijke tijd nog een keer een beetje verplaatsen en dan zit het vast. Voor 1,95 een koopje.
Ik maak elke keer het flesje schoon met een doekje, zodat de dop zichzelf niet vastlijmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Soepstengel schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 22:22:
[...]

Nou gaat van kwaad tot erger hier; heaterblock kan ook de prullenbak in. Het schroefje dat je los moet draaien om het element eruit te krijgen zat zo strak vast dat ik met m'n inbus sleutel de schroef heb dol gedraaid. Gelukkig hebben ze het heaterblock ook bij 123-3d, dus ook die maar gelijk mee besteld. Mocht dat alles niet passen dan hoef ik alleen nog maar een heatsink te bestellen en dan heb ik een compleet nieuwe hotend haha.
Verwarmen en een torx er in duwen, dan komt dat schroefje er wel uit.

123 draait een goede omzet als ik het zo lees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Gebruik zelf sinds een tijdje lijm van Ali en werkt super.
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.35db4c4duO9XJV

Veel type secondelijm die ik probeerde lijmen wel je vingers maar wat vast moet zitten net weer niet.
Deze lijmt ook erg goed je vingers, dus goed opletten >:) maar ook veel andere materialen gaan er top mee.
en 50gr voor 1,90 euro was ook een belangrijk onderdeel. Vele lijmen zijn hier behoorlijk aan de prijs of je krijgt zo weinig dat je blijft kopen.

Nadeel is dat het even kan duren voor je het in huis hebt.
1e keer 3 maanden onderweg geweest en volgende keer binnen 2 weken in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
@Meessen
Heb je toevallig Z-Hop aanstaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KayJee
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-05 16:24
Nieuw hier in dit Topic.
al een tijdje een Ender 3 staan en onlangs maar eens aan wat upgrades begonnen.
Ik heb gisteren mijn nieuwe BTT skr mini E3 V2.0 bordje geïnstalleerd en gelijk maar even verse marlin software erop gezet en wat zaken erin aangepast.

Valt gelijk op dat de fans nu toch best veel geluid maken, dus ik ben opzoek naar andere fans. Het liefst 24v 4010 fans die stil (<20db) zijn en een cfm waarde van 6 of hoger hebben. Ik ben bekend met de noctua fans, maar het feit dat ze 12v zijn een een relatief lage cfm waarde hebben, maakt dat ik naar alternatieven zoek. Probleempje, kan die alternatieven hier in Europa nergens vinden.. weet iemand een Nederlandse/Europese webshop waar ik deze fans kan halen? Ik heb al op Digikey en mouser gekeken, mouser heeft weinig van 4010 en Digikey heeft Orion en sunon 4010 maar de verzendkosten zijn absurd en daarnaast krijg je dan nog weer met andere vat/import kosten te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vullisbak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 10:01
Voor goed hechtende verbinding op plastics gebruik ik een cyanoacrylaat lijm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:47

https://www.bison.nl/nl/product.339
Werkt erg goed. Het is wel wat dikker en daarom minder geschikt voor heel kleine objecten.
Met secondenlijm had ik vaak dat er lelijke witte vlekken ontstaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMore
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-08 00:09
Hi Allen,

Ik heb het forum uitgebreid door proberen te zoeken, maar meer dan een aantal reviews van shops en paar filamenten kan ik niet vinden.

Wat is jullie ervaring met PLA filament kopen? presteren ze allemaal vergelijkbaar voor functional prints en zijn daardoor goedkope shops zoals 123-3D ruimvoldoende of zitten hier echt kwaliteit verschillen in bij PLA?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TweakMore schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 09:51:
Hi Allen,

Ik heb het forum uitgebreid door proberen te zoeken, maar meer dan een aantal reviews van shops en paar filamenten kan ik niet vinden.

Wat is jullie ervaring met PLA filament kopen? presteren ze allemaal vergelijkbaar voor functional prints en zijn daardoor goedkope shops zoals 123-3D ruimvoldoende of zitten hier echt kwaliteit verschillen in bij PLA?
Ik print alleen met 123-3D Jupiter PLA. 3 rol per maand ofzo. Laat je niet gek maken, meer dan 20 euro voor kilo PLA is zonde van het geld. Verschil ga je echt niet merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeOO schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 08:20:
[...]

Gebruik zelf sinds een tijdje lijm van Ali en werkt super.
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.35db4c4duO9XJV

Veel type secondelijm die ik probeerde lijmen wel je vingers maar wat vast moet zitten net weer niet.
Deze lijmt ook erg goed je vingers, dus goed opletten >:) maar ook veel andere materialen gaan er top mee.
en 50gr voor 1,90 euro was ook een belangrijk onderdeel. Vele lijmen zijn hier behoorlijk aan de prijs of je krijgt zo weinig dat je blijft kopen.

Nadeel is dat het even kan duren voor je het in huis hebt.
1e keer 3 maanden onderweg geweest en volgende keer binnen 2 weken in huis.
Is het een super-, cyanoacrylaat-lijm? Of een ander type? Ik heb veel dingen geprobeerd, maar superlijm/ cyanoacrylaat is tot nu toe de enige die echt goed werkt met PLA.

De prijs spreekt mij wel aan, superlijm hier in NL zijn een beetje erg aan de prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 15:49
smitae schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:50:
[...]

Is het een super-, cyanoacrylaat-lijm? Of een ander type? Ik heb veel dingen geprobeerd, maar superlijm/ cyanoacrylaat is tot nu toe de enige die echt goed werkt met PLA.

De prijs spreekt mij wel aan, superlijm hier in NL zijn een beetje erg aan de prijs.
Ik gebruik de CA lijm van HobbyKing:
https://hobbyking.com/nl_...e-ca-50g-1-7oz-thick.html
Ik gebruik de dikke en dunne variant.
Die van Ali zal dan ook wel aardig zijn.

Het PLA zit ook echt goed vast.
Ik gebruik het ook als opvulmiddel als ik het model ga schuren/verven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Redje schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:00:
[...]

Ik gebruik de CA lijm van HobbyKing:
https://hobbyking.com/nl_...e-ca-50g-1-7oz-thick.html
Ik gebruik de dikke en dunne variant.
Die van Ali zal dan ook wel aardig zijn.

Het PLA zit ook echt goed vast.
Ik gebruik het ook als opvulmiddel als ik het model ga schuren/verven.
Oh, die is goedkoop idd. Direct maar 2 om 2 bestellen. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mee_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-09 20:46
DRuw schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 21:10:

ik print op het creality glazen bed (gladde glaskant)
Is dat effectief gewoon het standaard bed geflipped? Is dat 'beter' dan de standaard zwarte bovenkant?
Pagina: 1 ... 100 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie