Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 16:13
Ik heb deze extruder niet, maar volgens mij zit daar een soort moer in met een hoedje, dat de veer indrukt; ik vermoed dat je die ene schroef moet draaien om de veer de spannen. De andere is om de veer op zijn plek te houden.
Die eerste schroef drukt dus tegen dat hoedje, waarvan de kraag op de veer rust, en die zodoende aanspant.

Edit: plaatje er bij:

https://cdn.shopify.com/s...024x1024.jpg?v=1611021849

[ Voor 47% gewijzigd door Naalroc op 26-01-2021 15:22 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-10 14:19
vwtune schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:20:
ja, maar die schroef, die draai je dan in, maar hoe kan dat ervoor zorgen dat het strakker wordt? zoals ik het zie is het gewoon een schroef die door een gaatje in het metaal zit, naar buiten komt en daar zit die gele veer overheen, die schroef raakt die veer niet eens.

Ik heb ongeveer dezelfde extruder, wel een andere tandwiel (die gouden) maar hoe weet ik wanneer ik die schroef dan goed heb ingedraaid?
Die schroef houdt inderdaad alleen die veer op z'n plek zover ik weet.
SlaadjeBla schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:08:
[...]

Ik heb dat ook gehad met de Jupiter PLA. Goede e-steps, maar te hoge flow. De diameter van mijn PLA was ook meer dan 1.75mm, maar nog wel binnen hun eigen gestelde marges van 0.05mm.
Grappig, bij mij is die juist kleiner, gemiddeld 1.72mm.

Ik heb nu op 80% flow geprint en de wall size klopt nu precies. Initial flow moet ik nog wel even tweaken wat die staat nog op 100% en is dus en stukje dikker.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Soepstengel schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:35:
[...]

Die schroef houdt inderdaad alleen die veer op z'n plek zover ik weet.
Ja dat dacht ik dus ook, kan me ook niet voorstellen hoe je dat dan kan stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ik heb er nu (hierboven) een plaatje bij gezet, hopelijk verduidelijkt het dan.
nogmaals:

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Naalroc schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:21:
Ik heb er nu (hierboven) een plaatje bij gezet, hopelijk verduidelijkt het dan.
nogmaals:
Zo zit dat bij mij niet in elkaar hoor. Jouw plaatje heeft iemand zelf verzonnen om het zo te monteren. Volgens mij zitten die schroeven er idd alleen om de veer op zijn plek te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:31
Dan mis je een onderdeel want in dat veertje hoort nog een kapje te zitten die de veer dus wel aanspant als je de schroef indraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-10 22:33
vwtune schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:31:
[...]

Zo zit dat bij mij niet in elkaar hoor. Jouw plaatje heeft iemand zelf verzonnen om het zo te monteren. Volgens mij zitten die schroeven er idd alleen om de veer op zijn plek te houden.
Mij kijkt het wel te zijn om de veer wat strakker te zetten. Anders hadden ze geen draad gezet in het aluminium frame. Dan had de bus gewoon vast gedraaid kunnen worden met de bout. Of een andere manier is om de bout vast te draaien in het frame en zonder bus te werken. ;)

Mijn inschatting is dat je de bout vast moet draaien tegen het alu. Door de veer te draaien (de bus gaat dan mee) kun je de veer wat strakker of losser zetten. Ik zou beginnen door de veer volledig los te zetten. 8)

Met een te diepe indrukking van het filament kun je ook problemen krijgen in de slang. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Net de 1e test cubus geprint met ASA op 0.2mm layer height.

Is qua layers wel echt het mooiste wat ik tot nu toe heb gezien.

Temperatuur volgens REAL op 240/85 maar toch warping en na 17,2mm van de 20mm losgekomen van het bed dus gestopt.

Dat word toch een behuizing bouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zdpARD_TD5PrvLI0XcpLjdojtfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d0WAnrxDQEbs7DKTRhpCNwSH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door sanscorp op 26-01-2021 15:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online

Mitchell

Ondertitel

sanscorp schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:39:
Dan mis je een onderdeel want in dat veertje hoort nog een kapje te zitten die de veer dus wel aanspant als je de schroef indraait.
Misschien had ik wat duidelijker moeten zijn, maar dat is inderdaad het onderdeel waardoor je hem "strakker" kunt zetten.

Losjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzET3yVXSAUzKLZqkJUR0I2hmKc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/vtr8q0D7hhfBxne7gpsjQCG4.gif?f=user_large

Strak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nbm7q4vvhisXyBeV4sxGmgoPlcs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/qYzISA13kH4lJ0Uf9qCsRoT4.gif?f=user_large

[ Voor 64% gewijzigd door Mitchell op 26-01-2021 15:52 ]

Signature

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanscorp
Maar, na heel lang proberen, testen, tweaken, boren, vijlen, Vref instellen, E steps calibreren, mainboard wisselen enzovoort heb ik dat rode metalen ding (extruder) in de vuilnisbak gemieterd.

Alleen maar problemen met extruden. Eerst terug naar origineel en alle problemen in 1x opgelost. (Tot kort daarna de originele extruder brak en het lager los kwam, toen tijdelijk iets geprint en dat werkt eigenlijk wel goed, het is de bulldog clone the vinden op thingiverse nr. 4586978. Er zijn meerdere varianten te vinden dus zelf even kijken of er iets mooiers tussen zit)

[ Voor 8% gewijzigd door sanscorp op 26-01-2021 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iDaniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 14:49
Ik gebruik deze https://www.tinytronics.n....75mm-bondtech-compatible. Het is een goedkope clone maar ik ben er zelf heel tevreden mee. Gigantisch veel grip. Esteps op 400 dus wel even flink draaien. :+

@sanscorp Je zou ook een draft shield kunnen gebruiken voor de ASA. Ik heb het volgende gebruikt eerder gebruik en dit kan wel helpen. Het houdt de warmte rondom de print beter vast: YouTube: Cura draft shield for printing ASA and ABS without enclosure.

[ Voor 38% gewijzigd door iDaniel op 26-01-2021 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWAardt
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13-06-2022
sjirafje schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 02:09:
[...]

Is de koeling van de heatsink wel in orde? En blijft je nozzle wel heet genoeg? Zie bv https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#pid
Is het een idee om de laatste slag van het indraaien van de nozzle als laatste te doen en met een hete hot end?
Volgens het schermpje blijft de nozzle prima op temperatuur, de laatste slag van de nozzle pas als laatste doen en met een hete hot-end heb ik ook gedaan.

Ik kan instructies volgen en daar zijn er voldoende van :)

Toch gaat het nogsteeds niet lekker.
Headbuddy schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:53:
@deWAardt Mits je hotend fix correct toepast is het vrijwel onmogelijk om nog PTFE airgap te ontwikkelen. Dat is het hele idee van de hotend fix. Dat je stukje PTFE tube klemt tussen je nozzle en je coupling.
En te zien aan je vorige post had dat prima gedaan. Jammer dat je hem weer delete hebt xD

Gezien het feit dat je ook Cap tube en couplings hebt geïnstalleerd doet mij vermoeden niet ligt aan PTFE gap.
Wat is dan wel..... :/
Als je wat print settings deelt kunnen we met zijn allen nog even mee denken.
Retraction en temp tower heb je al gedaan voor dit filament neem ik aan?

Een full-metal hotend installeren gaat je niet echt verlossen van reaction issue, helaas.
Vraag maar aan @vwtune
Als het zo 100% gegarandeerd moet werken, waarom werkt het dan niet?

Dit is een beetje "heb je al geprobeerd geen problemen te hebben?".

Zowel met die hotend-fix als met gewoon een goeie kwaliteit bowden coupling en bowden tube is het resultaat hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
iDaniel schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:45:
Ik gebruik deze https://www.tinytronics.n....75mm-bondtech-compatible. Het is een goedkope clone maar ik ben er zelf heel tevreden mee. Gigantisch veel grip. Esteps op 400 dus wel even flink draaien. :+

@sanscorp Je zou ook een draft shield kunnen gebruiken voor de ASA. Ik heb het volgende gebruikt eerder gebruik en dit kan wel helpen. Het houdt de warmte rondom de print beter vast: YouTube: Cura draft shield for printing ASA and ABS without enclosure.
Kan die stepper motor dat wel aan dan? ik bedoel, als ie zoveel kracht moet zetten om het filament er door te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
vwtune schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:31:
[...]

Dat het bij jou niet zo in elkaar zit heb ik ook niet beweerd; alleen dat die veer gespannen moet kunnen worden, en daarom heb ik een voorbeeld van het internet gehaald, nota bene van deze officiële site:
https://www.creality3doff...s/creality-mk8-extruder-1

als je daar naar toegaat, dan is 'mijn' plaatje links te zien, derde van boven.
Maar goed, ik zal me niet verder bemoeien met jouw problemen, en mogelijke oplossingen :X :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-10 14:24
Ik heb er inmiddels last van dat praktisch al m'n printjes los laten van het bed. Gebruik de standaard glasplaat die bij de Ender 3 Pro geleverd werd (ruwe kant), maar de BLtouch geeft duidelijk aan dat deze niet helemaal recht is, eerder een soort kom.

Nu heb ik hier dacht ik wel eens iets langs zien komen met een Ikea spiegel, maar daar heb ik ten tijde van de lockdown niet zo veel aan, ik heb geen glas snijder om 'm op maat te maken. Zijn er kant en klare alternatieven te koop? Heb inmiddels ook een flesje hecht-spray aangeschaft, kan nooit kwaad lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Naalroc schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:28:
[...]
Dat het bij jou niet zo in elkaar zit heb ik ook niet beweerd; alleen dat die veer gespannen moet kunnen worden, en daarom heb ik een voorbeeld van het internet gehaald, nota bene van deze officiële site:
https://www.creality3doff...s/creality-mk8-extruder-1

als je daar naar toegaat, dan is 'mijn' plaatje links te zien, derde van boven.
Maar goed, ik zal me niet verder bemoeien met jouw problemen, en mogelijke oplossingen :X :(
Je moet je niet aangevallen voelen, ik zeg alleen dat het niet zo bij mij is. Zal vast te maken hebben dat ik het nodige aan onderdelen mis. Verder heb ik er geen probleem mee, hij werkt gewoon naar behoren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Toch voelt het weldegelijk als een aanval, als je schrijft:
Jouw plaatje heeft iemand zelf verzonnen om het zo te monteren. Volgens mij zitten die schroeven er idd alleen om de veer op zijn plek te houden.
Maar ik laat het er hier nu maar bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Naalroc schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 18:26:
Toch voelt het weldegelijk als een aanval, als je schrijft:

[...]
Maar ik laat het er hier nu maar bij
Wat ik met jouw plaatje bedoel, is het plaatje wat jij post, niet dat het van jezelf is ;)
daarnaast geef ik aan dat het bij mij anders is, en ik daarom denk dat het door iemand verzonnen is om het zo te monteren. Ik heb het schijnbaar dus mis ;)

Nogmaals, heeft niets met jou te maken en al helemaal niet om je aan te vallen, immers je helpt juist :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
vwtune schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:13:
[...]

Kan die stepper motor dat wel aan dan? ik bedoel, als ie zoveel kracht moet zetten om het filament er door te draaien?
Nee er zit een reductie op van 3:1 d.m.v. tandwielen. Hogere estep betekend meer omwentelingen per mm, de motor zet minder kracht en maakt meer omwentelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
gastje01 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 18:07:

Nu heb ik hier dacht ik wel eens iets langs zien komen met een Ikea spiegel, maar daar heb ik ten tijde van de lockdown niet zo veel aan,
Gamma, spiegel en glassnijder online besteld. Is alleen niet zo makkelijk als het lijkt.
Lukt wel aardig maar een mooie rechte lijn is lastig.

Snijden en breken zelf gaat dan wel weer makkelijk, zelfs met de 5 euro glassnijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
sanscorp schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 18:57:
[...]

Gamma, spiegel en glassnijder online besteld. Is alleen niet zo makkelijk als het lijkt.
Lukt wel aardig maar een mooie rechte lijn is lastig.

Snijden en breken zelf gaat dan wel weer makkelijk, zelfs met de 5 euro glassnijder.
Even online gezocht, genoeg zaken die t voor je op maat snijden. Is dikker altijd beter (om de warmte vast te houden?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Dikker duurt langer om warm te worden maar buigt minder snel met je heated bed mee en is dus vlakker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headbuddy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-09 11:26

Headbuddy

Surrealist

Headbuddy schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:53:
@deWAardt Mits je hotend fix correct toepast is het vrijwel onmogelijk om nog PTFE airgap te ontwikkelen. Dat is het hele idee van de hotend fix. Dat je stukje PTFE tube klemt tussen je nozzle en je coupling.
En te zien aan je vorige post had dat prima gedaan. Jammer dat je hem weer delete hebt xD

Gezien het feit dat je ook Cap tube en couplings hebt geïnstalleerd doet mij vermoeden niet ligt aan PTFE gap.
Wat is dan wel..... :/
Als je wat print settings deelt kunnen we met zijn allen nog even mee denken.
Retraction en temp tower heb je al gedaan voor dit filament neem ik aan?
@deWAardt
Volgens mij lees je over een belangrijk stuk van mijn post heen...
Waarschijnlijk ligt je issue met je retraction niet aan PTFE gap.

[...]

Zowel met die hotend-fix als met gewoon een goeie kwaliteit bowden coupling en bowden tube is het resultaat hetzelfde.
[/quote]
Nee dit is trouble shooten 101.
Je vermoed dat een onderdeel een probleem veroorzaakt. Je vervangt/fixt dat onderdeel en het probleem blijft bestaan.
Het probleem ligt niet aan dat onderdeel.

Persoonlijk vind ik het eerder opmerkelijk dat je hotend fix hebt weg gehaald.
Dat is een actie in trant van ik heb nieuwe bougies in gemonteerd maar mijn auto ging er niet beter van lopen dus heb oude gemonteerd en nieuwe set weggegooid :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWAardt
Headbuddy schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:30:
[...]

@deWAardt
Volgens mij lees je over een belangrijk stuk van mijn post heen...
Waarschijnlijk ligt je issue met je retraction niet aan PTFE gap.

[...]

[/quote]
Nee dit is trouble shooten 101.
Je vermoed dat een onderdeel een probleem veroorzaakt. Je vervangt/fixt dat onderdeel en het probleem blijft bestaan.
Het probleem ligt niet aan dat onderdeel.

Persoonlijk vind ik het eerder opmerkelijk dat je hotend fix hebt weg gehaald.
Dat is een actie in trant van ik heb nieuwe bougies in gemonteerd maar mijn auto ging er niet beter van lopen dus heb oude gemonteerd en nieuwe set weggegooid :9
Ik heb de hotend fix weer verwijdert omdat ik toen de capricorn tube and coupling gehaald had. Ik had de hotend fix geïnstalleerd met de oude tube en defecte coupling.

Toen de boel toch uit elkaar moest, heb ik hem weer in elkaar gezet met capricorn tubing en een nieuwe, aluminium coupling.

Het is niet alsof ik de hotend fix toegepast heb en hem daarna meteen weer eruit gehaald heb, anders had ik hem wel laten zitten.

Ofdat het probleem ptfe-airgap is weet ik niet, dat probeer ik uit te sluiten. Gezien de reacties die ik kreeg leek het me likely dat dat het probleem zou kunnen zijn maar gezien de situatie niet verbeterde na het vervangen van de tubing lijkt mij inderdaad dat dit ook niet het probleem is, maar gewoon voor de zekerheid probeerde ik de hotend fix opnieuw en heb ik een nieuw stukje capricorn geplaatst.

Puur om uit te sluiten dat het echt geen ptfe airgap is gezien ik hier wel ontzettend veel ruzie mee gehad heb in het begin en toen waren de symptomen hetzelfde, alleen met uiteindelijk een complete jam waardoor ie niks meer printte.

Ik gebruik momenteel deze retraction settings:

Retraction distance: 5mm/s
Retraction retract speed: 25mm/s
Retraction prime speed: 25mm/s

Print speed: 50mm/s

Temperatuur: verschilt per spoel, maar tussen de 200 en 210.

Ik ben momenteel aan het proberen te printen met een tragere prime speed om te kijken of dat iets uithaalt.

Als ik de retraction distance nog verder terugzet dan krijg ik te veel stringing, is er nog iets anders waar ik naar kan kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-10 14:19
Update: ik gebruik nu de Jupiter Creme Wit PLA en m'n flow is nu 96%. Nooit geweten dat daar zoveel verschil in kon zitten! Thnx :)

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headbuddy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-09 11:26

Headbuddy

Surrealist

Ik heb dezelfde rectractions settings dat zou redelijk goed moeten zijn.
Had verwacht dat mogelijk je probleem zou zijn dat je te snel retract, maar dat doe je ook niet.
Je had ook nieuwe capricorntube gemonteerd.
Je hebt de het voltage van je stepper motor wat opgeschroeft.
We zouden nu toch wel een keer bij de oorzaak moeten komen.
Heb je extruder al nagekeken?
Zelfs heb ik een keer te veel druk gegeven op het filament (door de extruder te stijf af te veren) wat ook issues gaf bij prints met meerdere retractions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
@deWAardt is je hot end ventilator nog wel goed? De eerste prime lijn en eerste laag van je model gaan wel goed toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWAardt
vwtune schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:28:
@deWAardt is je hot end ventilator nog wel goed? De eerste prime lijn en eerste laag van je model gaan wel goed toch?
De ventilator lijkt goed, heb geen toerenteller maar hij lijkt op volle snelheid te draaien en maakt geen vreemde geluiden.

De eerste prime lijn gaat prima en de prints gaan over het algemeen ook gewoon prima, behalve als de print veel retractions bevat. Dan is alle hoop overboord.

De prints zonder veel retractions zien er over het algemeen heel goed uit, heb hier een mooie rooie benchy staan die vrijwel perfect is behalve wat artifacts bij de gaten in de boeg vanwege de retractions.
Headbuddy schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:54:
Ik heb dezelfde rectractions settings dat zou redelijk goed moeten zijn.
Had verwacht dat mogelijk je probleem zou zijn dat je te snel retract, maar dat doe je ook niet.
Je had ook nieuwe capricorntube gemonteerd.
Je hebt de het voltage van je stepper motor wat opgeschroeft.
We zouden nu toch wel een keer bij de oorzaak moeten komen.
Heb je extruder al nagekeken?
Zelfs heb ik een keer te veel druk gegeven op het filament (door de extruder te stijf af te veren) wat ook issues gaf bij prints met meerdere retractions.
Ja, ik heb verschillende sterktes van de veer geprobeerd, inclusief vrijwel helemaal los maar ook dit maakt niet veel verschil. Meer kan ik niet zien dat niet klopt aan de extruder. Behalve een slecht werkende steppermotor ofzo?

Het lijkt met een tragere prima speed al een stuk beter te gaan, maar daar moet ik nog wat meer voor testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:08
SlaadjeBla schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:33:
man man man, zo'n printer kan een brok frustratie zijn zeg.

Ik heb een bltouch geinstalleerd. Hardwarematig ging dat prima, al had dat makkelijker gekunt, vooral als ik geen sluiting had veroorzaakt de Z-endstop kabels op de verkeerde pin, 24V ventilator pin, terug te zetten. Note to self: dit soort dingen niet midden in de nacht meer doen. Gevolg was gesmolten kabels, maar dat was gelukkig alles. Kabels opnieuw getrokken en gemonteerd en toen geprobeerd Marlin 2 erop te krijgen.

Na wat tutorials had ik hem eindelijk klein genoeg om te kunnen flashen. Na het flashen blijft mijn scherm blauw. Zonder pin27 board deed hij het eerst wel, later ook niet meer. Blijk ik niet de enige te zijn met dit probleem en kan dit blijkbaar worden veroorzaakt als je firmware net precies past en daarmee de bootloader overschrijft. Blijkbaar kan dat... Herflashen lukt dan dus ook niet meer, want geen bootloader meer.

Ik ben nu bezig een arduino te prepareren om die als programmer te gebruiken om een nieuwe bootloader te flashen, zodat ik later een nog wat compactere Marlin kan flashen. Man man man, wat een gedoe. Wel leerzaam.
Ik heb hier wat hulp bij nodig bij het re-flashen van mijn Ender 5. Hierboven wat historie waarom.

Ik heb dus waarschijnlijk een te grote firmware geupload (flash size 99%). Hierna wilde de Ender 5 soms nog starten, soms alleen een blauw scherm geven. Opnieuw flashen lukte niet meer. Online las ik dat ik mogelijk de bootloader had overschreven door een te grote firmware (is dat uberhaupt mogelijk?). Ik heb vervolgens een Arduino Uno geconfigureerd als SPI device en een nieuwe bootloader geupload. Ik heb daarbij deze tutorial gevolgd: YouTube: Ender 5 bootloader and Marlin update

De Arduino IDE zei dat de bootloader succesvol gebrand was. De leds op de Arduino gaven ook niet aan dat er een fout is opgetreden (led 8 brandt niet, led 7 knipperde tijdens het uploaden van de bootloader en led 9 gaf keurig een heartbeat). Ik heb dus geen reden om aan te nemen dat dat niet gelukt is.

Vervolgens heb ik in platform.io een nieuwe Marlin geconfigureerd. Als ik deze probeer te uploaden, rechtstreeks met de USB kabel op de Ender 5, faalt hij.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Auto-detected: COM7
Uploading .pio\build\sanguino1284p_optimized\firmware.hex
avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
avrdude: stk500_getsync() attempt 1 of 10: not in sync: resp=0x32
avrdude: stk500_getsync() attempt 2 of 10: not in sync: resp=0x32
avrdude: stk500_getsync() attempt 3 of 10: not in sync: resp=0x32
avrdude: stk500_getsync() attempt 4 of 10: not in sync: resp=0x32
avrdude: stk500_getsync() attempt 5 of 10: not in sync: resp=0x32
avrdude: stk500_getsync() attempt 6 of 10: not in sync: resp=0x32
avrdude: stk500_getsync() attempt 7 of 10: not in sync: resp=0x32
avrdude: stk500_getsync() attempt 8 of 10: not in sync: resp=0x32
avrdude: stk500_getsync() attempt 9 of 10: not in sync: resp=0x32
avrdude: stk500_getsync() attempt 10 of 10: not in sync: resp=0x32

avrdude done.  Thank you.

Volledige log hier

Nu heb ik alleen nog een blauwe LCD. De firmware is nu dus geheel gewist veronderstel ik. Ik had verwacht nu gewoon een nieuwe firmware te kunnen uploaden. Iemand een idee?
Ik heb al andere kabels, andere USB port geprobeerd. De Arduino IDE compiled de Marlin firmware uberhaupt niet, dat schijnt een bekend probleem te zijn:
code:
1
2
fork/exec C:\Program Files (x86)\Arduino\hardware\tools\avr/bin/avr-gcc.exe: The filename or extension is too long.
Error compiling for board Sanguino.

In platform.io compiled hij prima, maar de upload mislukt dus.

edit:

gloeiende, gloeiende... ben ik hier dagen en nachten mee bezig geweest zonder succes, krijg ik het idee om met de baud rate te spelen. Baud rate naar 115200 en de upload slaagt *O*
Ik snap niet dat de default baud rate in platform.io.ini voor dit board niet standaard op deze baud rate staat.
En de bootloader opnieuw flashen was dus misschien ook helemaal niet nodig. Frustrerend, maar leerzaam. Dat is dan nog het positieve eraan.

[ Voor 3% gewijzigd door SlaadjeBla op 26-01-2021 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidEdge-er
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-11-2024
Dennis de Vries schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:38:
Inmiddels word ik gestoord van de banding die aanwezig is op mijn prints op de Ender 3 V2. Ik heb elke mogelijke truc toegepast, toch blijft het probleem aanwezig en onverminderd. Echt balen, aangezien dit het laatste stukje is voor mij - verder print hij super en enorm betrouwbaar.

Het probleem is er na al deze stappen nog steeds, en ik weet inmiddels niet meer wat ik nog kan proberen...

[Afbeelding]
@Dennis de Vries
Heb je inmiddels een verklaring en oplossing voor je Banding-probleem?

Ik heb een idee:
Print je wellicht precies in het midden van de build plate? De standaard plek waar Cura hem neerzet.
Dan kan het wel eens door de richting van het printen komen.
In de Shell instellingen kan je settings doen voor het beginpunt van iedere laag. De zogenaamde Z-Seam Position. Cura heeft daar bepaalde standaardinstellingen en die settings zijn ook pas zichtbaar als je ze aan zet.
Ik heb gezien dat bij een symmetrisch model, als hij precies in het midden staat, hij soms de ene kant op loopt (de klokrichting bijvoorbeeld) en andere lagen tegengesteld. Doordat het model symmetrisch is (wat een kobus ook is) zijn beide beginpunten van een kubusvlak voor Cura goed en krijg je dat onregelmatige oppervlak aan de zijkant.
Oplossing: Verplaats je model wat naar rechts en naar voren en hij zal altijd hetzelfde beginpunt nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Dat ga ik ook eens proberen.
Wat opvalt is dat de Gcode ook artifacs veroorzaakt. Een cilinder heeft altijd een streep lopen aan 1 kant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Dat kan komen door de z-seam, dat is feitelijk gewoon ieder laagje welke op hetzelfde punt stopt en start. Daar hebben ze vase mode voor, al is je print dan maar 1 laagje dik want hij gaat in een spiraal omhoog.

Zoek maar eens op Z-seam en je zult vinden wat je zoekt :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SolidEdge-er
pwillemske schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 20:23:
Dat kan komen door de z-seam, dat is feitelijk gewoon ieder laagje welke op hetzelfde punt stopt en start. Daar hebben ze vase mode voor, al is je print dan maar 1 laagje dik want hij gaat in een spiraal omhoog.

Zoek maar eens op Z-seam en je zult vinden wat je zoekt :)
Ja, en als je model dan symmetrisch is en precies in het midden staat kan de draairichting willekeurig wisselen. Dit kan dan die onregelmatige zijkanten geven wat er als Banding uitziet.
Met de play functie in Curo (onderin in de Preview stand) kan je per layer zien wat het beginpunt wordt en de draairichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis de Vries
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-10 15:23

Dennis de Vries

Redacteur
SolidEdge-er schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 19:19:
[...]

@Dennis de Vries
Heb je inmiddels een verklaring en oplossing voor je Banding-probleem?

Ik heb een idee:
Print je wellicht precies in het midden van de build plate? De standaard plek waar Cura hem neerzet.
Dan kan het wel eens door de richting van het printen komen.
In de Shell instellingen kan je settings doen voor het beginpunt van iedere laag. De zogenaamde Z-Seam Position. Cura heeft daar bepaalde standaardinstellingen en die settings zijn ook pas zichtbaar als je ze aan zet.
Ik heb gezien dat bij een symmetrisch model, als hij precies in het midden staat, hij soms de ene kant op loopt (de klokrichting bijvoorbeeld) en andere lagen tegengesteld. Doordat het model symmetrisch is (wat een kobus ook is) zijn beide beginpunten van een kubusvlak voor Cura goed en krijg je dat onregelmatige oppervlak aan de zijkant.
Oplossing: Verplaats je model wat naar rechts en naar voren en hij zal altijd hetzelfde beginpunt nemen.
Tof dat je meedenkt!

Het komt helaas ook voor bij modellen die niet symmetrisch zijn, en modellen de niet op het midden van de buildplate staan.

Ik heb inmiddels wederom een nieuwe leadscrew besteld, maar deze keer samen met een nieuwe leadscrew moer en een flexibele z-coupler. Ik ben benieuwd of dat wat uithaalt.

Zo niet, zet ik hem op Marktplaats zodra mijn Prusa Mini+ binnen is, want ik heb inmiddels tientallen euro's en uren in dit ding gestoken. Hij print verder echt goed, maar door de inconsequente layers die maar niet weggaan heb ik er nog weinig zin in. Dan geef ik maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phenomic
  • Laatst online: 26-06 11:26
All, ik heb (nog maar recent, still learning) een Ender3 Pro met een SKR E3 miniv2.0 (en een tft35)
Nu is bij het aanzetten van de printer de temperatuur van de nozzle gewoon kamertemperatuur (20/21 graden ofzo), maar het bed ALTIJD 34/35 graden.
Dit klopt uiteraard niet. Maat van mij heeft ook Ender3 Pro maar dan stock en die heeft via Octoprint een plugin geinstalleerd die het fixte: Creality-2x-temperature-reporting-fix: 0.0.4
Maar als ik de readme op github bekijk is dat een fix dat je op console dubbele tekens hebt en hij daarom temp verkeerd 'losknipt'.
Ik krijg op console alles netjes alleen de graden zijn van het bed gewoon 14 graden te hoog?

Recv: T:20.70 /0.00 B:35.19 /0.00 @:0 B@:0
Recv: T:20.62 /0.00 B:35.25 /0.00 @:0 B@:0
Recv: T:20.78 /0.00 B:35.31 /0.00 @:0 B@:0
Recv: T:20.74 /0.00 B:35.31 /0.00 @:0 B@:0

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
phenomic schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 23:36:
All, ik heb (nog maar recent, still learning) een Ender3 Pro met een SKR E3 miniv2.0 (en een tft35)
Nu is bij het aanzetten van de printer de temperatuur van de nozzle gewoon kamertemperatuur (20/21 graden ofzo), maar het bed ALTIJD 34/35 graden.
Dit klopt uiteraard niet. Maat van mij heeft ook Ender3 Pro maar dan stock en die heeft via Octoprint een plugin geinstalleerd die het fixte: Creality-2x-temperature-reporting-fix: 0.0.4
Maar als ik de readme op github bekijk is dat een fix dat je op console dubbele tekens hebt en hij daarom temp verkeerd 'losknipt'.
Ik krijg op console alles netjes alleen de graden zijn van het bed gewoon 14 graden te hoog?

Recv: T:20.70 /0.00 B:35.19 /0.00 @:0 B@:0
Recv: T:20.62 /0.00 B:35.25 /0.00 @:0 B@:0
Recv: T:20.78 /0.00 B:35.31 /0.00 @:0 B@:0
Recv: T:20.74 /0.00 B:35.31 /0.00 @:0 B@:0

Iemand een idee?
Kan het geen calibrate issue zijn? Je zou eigenlijk je bed temperatuur moeten meten met een infrarood thermometer om dat zeker te weten.
Weet alleen niet hoe je de sensor kunt kalibreren en hoe je die info goed krijgt, octoprint doet niet veel meer dan data laten zien uit je board/firmware. Wel interessant om uit te zoeken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phenomic
smitae schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 23:53:
[...]

Kan het geen calibrate issue zijn? Je zou eigenlijk je bed temperatuur moeten meten met een infrarood thermometer om dat zeker te weten.
Weet alleen niet hoe je de sensor kunt kalibreren en hoe je die info goed krijgt, octoprint doet niet veel meer dan data laten zien uit je board/firmware. Wel interessant om uit te zoeken.....
Ja nou dat dacht ik eerst ook, sowieso moet het allebei 20 graden aangeven want heb niks geprint (en dit is trouwens al hele tijd zo hoor, als ik printer aanzet is bed altijd +14 graden boven ambient temp)

Ik denk niet dat het octoprint is, die doet niks anders dan de temp die uit de serial komt weergeven, en DIE klopt al niet. Dus lijkt iets in de firmware te zijn. Het is me NET iets te toevallig dat het stock moederbord een fi heeft met die ook precies die 14 graden te hoog geeft (maar daar was oorzaak dubbele karakters).

Anyway, M304 en M305 om de resistor waardes etc in te stellen is allemaal niet supported op de firmware.
Dat is wel jammer want ik dacht het even te gaan fixen met M304 H0 B4200 R4800 T100000 (waar H0 heatbed is) maar dit is niet supported in Marlin/skr firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-09 23:00
Hi ik heb een CR20 die ik heb aangepast naar CR20-Pro, firmware upgrade, autobedleveling toegevoegd en als laatste heb ik een magnetisch bed geinstalleerd. En uiteraard Octoprint als aansturing en webcam. Oja en de printer staat in een kast, deze sluit ik af als ik ga printen.
Het printen met PLA gaat zonder problemen, het bed hecht goed printen gaat altijd wel goed. Nu wil iets printen met ASA,
De nozzletemp is 245 en het bed moet rond de 90 graden zijn, ik weet dat 90 eigenlijk te warm is voor magnetisch, maar ik heb geen issue met PLA.
Ik gebruik altijd de "XYZ 20mm Calibration Cube" om te testen
De eerst layers, de ondergrond, is super strak, maar als de printer begint aan de kubus, laat de kubus los van de eerst layers.
Wat kan ik doen om dit fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Ik heb max 1 graad verschil wanneer ik de printer aan zet, zowel stock als nu met E3D V6 hotend. Weerstand meten van de thermistor en kijken of je een andere in kan stellen die beter in de buurt komt. Bedrading ook checken. Linksom of rechtsom heb je wel te maken met goedkoop spul en er zijn voor zeer weinig veel betere te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jossie67 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:17:
Hi ik heb een CR20 die ik heb aangepast naar CR20-Pro, firmware upgrade, autobedleveling toegevoegd en als laatste heb ik een magnetisch bed geinstalleerd. En uiteraard Octoprint als aansturing en webcam. Oja en de printer staat in een kast, deze sluit ik af als ik ga printen.
Het printen met PLA gaat zonder problemen, het bed hecht goed printen gaat altijd wel goed. Nu wil iets printen met ASA,
De nozzletemp is 245 en het bed moet rond de 90 graden zijn, ik weet dat 90 eigenlijk te warm is voor magnetisch, maar ik heb geen issue met PLA.
Ik gebruik altijd de "XYZ 20mm Calibration Cube" om te testen
De eerst layers, de ondergrond, is super strak, maar als de printer begint aan de kubus, laat de kubus los van de eerst layers.
Wat kan ik doen om dit fixen?
3D-lak of iets anders gebruiken voor extra adhesie? Ik print alleen PLA op het magnetische bed, maar gebruik altijd 3D-lac. Zou zonder moeten kunnen zegt men, maar weet liever zeker dat het blijft plakken.
Ik neem aan dat voor ASA extra adhesie ook moet gaan helpen. Maar ik heb geen ervaring met ASA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-09 23:00
smitae schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:42:
[...]

3D-lak of iets anders gebruiken voor extra adhesie? Ik print alleen PLA op het magnetische bed, maar gebruik altijd 3D-lac. Zou zonder moeten kunnen zegt men, maar weet liever zeker dat het blijft plakken.
Ik neem aan dat voor ASA extra adhesie ook moet gaan helpen. Maar ik heb geen ervaring met ASA.
Maar 3D-lak,doe je toch alleen op je bed? Op het bed blijft het heel goed vast zitten , alleen kubus komt los de eerste layers die als ondergrond dient

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jossie67 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:12:
[...]

Maar 3D-lak,doe je toch alleen op je bed? Op het bed blijft het heel goed vast zitten , alleen kubus komt los de eerste layers die als ondergrond dient
Ah, sorry. Niet goed gelezen.
Dus je hebt adhesie problemen met je ASA tussen de eerste en tweede laag.
Mogelijk je bedlevel iets te laag. Of toch je temperatuur? Ik weet niet hoe strikt ASA is, wanneer gaat je nozzle koeling aan? Bij mijn PLA gaat die laag 1 = 0%, laag 2 - 25%, etc. Mogelijk dat met ASA de eerste paar lagen beter geen nozzle koeling kunt aanzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanscorp
Ik heb koeling helemaal uit staan met asa, gaat prima, 150/90 graden.

Komt met 3dlac niet los van het bed.
Gister een heel smal en hoog (5x15cm) filamentroller geprint op 0.2, zonder Z hop en 50% cubic infill met suppport vanaf bed, geen zakking en goede layers.

Ik print wel langzamer dan met pla, eerst 70mm/s nu terug naar 50mm/s, eerste lagen op 20mm/s.

[ Voor 3% gewijzigd door sanscorp op 29-01-2021 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:20
Heeft iemand hier wel eens geprint met TPU ik wil wat auto onderstel dingen gaan maken voor mijn hobby auto en ben opzoek naar TPU met een hardheid van 80 tot 90. Kleur maakt niet uit.

Lukt dit met een standaard Ender 3v2 of zijn er aanpassingen die ik moet doen aan bijv. Het hot-end?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanscorp
Ik heb er ook aan gedacht, maar PU kan je beter gieten ipv printen want je krijgt nooit de sterkte die je moet hebben.
TPU is ook geen PU en die bussen worden toch echt van PU gemaakt.
Shore 85A is vrij gangbaar en gewoon als vloeistof te koop. Je moet dan wel een mal maken, da's het punt waarop ik destijds ben gestopt haha.

Ik zou rustig een dempertje voor onder de printer of voor het dashboard printen maar draagarm bussen, nee.. absoluut niet doen, ik zou zelfs mijn uitlaat er niet aan hangen vanwege de T in TPU.

Je kan nu wel een mal printen van PLA en daar PU hars in gieten.

Alleen gebruiken voor niet structurele delen, een niet dragende bovenste motorsteun zou ik bijv. wel aandurven, die beperkt alleen de kanteling van de motor.

Kans op schade, ja. Kans op verliezen controle over een 2 ton? wegend voertuig en anderen dood rijden, nee.

[ Voor 63% gewijzigd door sanscorp op 29-01-2021 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Waar kan ik Z-offset vinden in Cura? Ik ben het printen van PETG aan het fine tunen, en ik lees overal dat de z-offset wat aangepast moet worden zodat je nozzle iets verder van je bed komt. Ik doe dit nu steeds handmatig door mijn bed te levelen, maar dit kan dus ook in de slicer alleen kan ik deze optie nergens vinden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
De Z offset waarde kan je alleen instellen als je ABL (BLtouch bijv.) Gebruikt. Anders is er geen referentiewaarde om tegen te offsetten :p

0 is nu gewoon 0 en als de afstand niet correct is moet je verplaatsen wat je kan verplaatsen en dat is in deze je bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Ah oke, ik heb geen Bltouch. Wellicht toch maar een keer aanschaffen dan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Ik vind het in ieder geval wel erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mytheory
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 16:43
Moet ik nog ergens op letten als in PLA filament koop of is er geen verschil. En dan bedoel ik gewone filamenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanscorp
Gewoon proberen want dit is net zoals de vraag welke smaak ijs het lekkerst is.

De 1 is blij met 123-3D huismerk, de ander alleen met een rol van 1kg met een minimale prijs.

Ga niet te goedkoop, ali, ebay, amazon etc. 20-25 euro voor 1 kg is volgens mij wel redelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SolidEdge-er
sanscorp schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 20:42:
Gewoon proberen want dit is net zoals de vraag welke smaak ijs het lekkerst is.
Haha. Leuke reactie :)

Zelf heb ik slechts ervaring met twee rollen PLA. Eén zwarte Jupiter van 123-3D (200/60 C) en één witte Devil Design van TinyTronics (210/60 C). Prijs is vrijwel gelijk. Kleine 25 euro incl. verzendkosten. Beide printen goed bij mij op m’n helemaal standaard 3-V2 werkend op de glaskant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mytheory schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 19:14:
Moet ik nog ergens op letten als in PLA filament koop of is er geen verschil. En dan bedoel ik gewone filamenten.
Je vooral niet gek laten maken :) 1 kg rond de 20 euro moet voldoende zijn.

Ik heb zelf goede ervaring met 123-3d Jupiter op mijn Ender 5, enige waar ik mee print.
Maar je moet echt zelf een keuze maken en kijken wat het beste bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phenomic
phenomic schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 00:02:
[...]

Over afwijkende bedtemperatuur (altijd 14 graden hoger dan de nozzle bij afgekoelde omgevingstemp:

was:
Anyway, M304 en M305 om de resistor waardes etc in te stellen is allemaal niet supported op de firmware.
Dat is wel jammer want ik dacht het even te gaan fixen met M304 H0 B4200 R4800 T100000 (waar H0 heatbed is) maar dit is niet supported in Marlin/skr firmware?
update: maar s 100 k 1% NTC Single Ended Glas Verzegelde Thermistor Temperatuur Sensor besteld
en wat heat-tape. Misschien issie naar de klote. Klopt dat omdat dit een weerstand is het niet uitmaakt welke draad wat is ? dus gewoon knip en replace?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vwtune
Tot nu toe heb ik de beste ervaring met de rollen (zowel pla als petg) van Sunlu (van Aliexpress). Ali wil echt niet zeggen dat het goedkoop en dus rommel is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iDaniel
PLA bestel ik ook meestal bij TinyTronics, zowel Devil Design als Azurefilm. Ik merk weinig verschil tussen beide en zijn op dezelfde temperatuur te printen. Prima te printen en goed geprijsd. Ruime keuze in kleuren, maar niet alles is altijd op voorraad. 123-3d.nl leverd ook prima spul.

Misschien is dit leuk als beginner; https://www.tinytronics.n....75mm-6x-0.33kg-startpack. Heb je gelijk 6 kleuren voor dezelfde prijs per gram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
phenomic schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:45:
[...]

update: maar s 100 k 1% NTC Single Ended Glas Verzegelde Thermistor Temperatuur Sensor besteld
Het zijn die glas varianten die niet heel betrouwbaar zijn wat ik gelezen heb. Een thermistor van 123 kost je 6 euro en dan heb je een originele Semitec welke ook meteen tot hogere temperaturen kan, handig wanneer je de hotend gaat upgraden.

https://www.123-3d.nl/E3D...igineel-i1555-t15045.html

Edit: Dit is wel een cartridge, misschien niet het meest praktisch voor een heated bed. Iedere 100k ohm NTC voldoet overigens, ook die losse die je zelf moet solderen. Bijv. tot 125 graden: https://www.bitsandparts....TC-450mW-100K-Ohm-p101240

[ Voor 32% gewijzigd door sanscorp op 30-01-2021 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Ik heb ook wat merken geprobeerd. Begonnen met 123 Jupiter en daarna polaroid en esun. Toen voor kerst een rol van 123 weer gekregen dan merk je toch wel dat dat wel van mindere kwaliteit is.

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
Dat had ik ook met PETG, tussen de 123 en REAL.
REAL print net iets makkelijker en mooier dan 123.Misschien was de rol van 123 iets te vochtig...
Ik bestel alles bij 123-3D

Ik raad je aan om het gewoon verschillende merken te gaan proberen.

[ Voor 20% gewijzigd door kmichael op 30-01-2021 09:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:38
Zo, Stevenson screen is geprint met petg, in elkaar gezet en in de tuin geplaatst. Output komt op een display welke ik ook heb geprint 😀

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5GdF-n9Nu84zM5g9qIbzHUtEoZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hfWNZLua388ZXmLyn4poUtuL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9wAKlrRBFPp50rpDCcZC_fdejQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PApg7Pe6j1N7C1XEgRnJRBD6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wV6Y_ljck8V2bT4nOYnLLFbFb7k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dy1p1YJFvb1mLS3BSGjGOjNE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QHZVmWWAWfNI6g7AiR9_y4VXurY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w1JVo4RJmQLvURgGV0qPAdmw.jpg?f=fotoalbum_large

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Mozart schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 10:09:
Zo, Stevenson screen is geprint met petg, in elkaar gezet en in de tuin geplaatst. Output komt op een display welke ik ook heb geprint 😀

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Beetje off-topic, maar wat heb je er in zitten? ESP? Ben wel benieuwd hoe lang t “mooi” blijft in de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
iDaniel schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 02:45:
............
Misschien is dit leuk als beginner; https://www.tinytronics.n....75mm-6x-0.33kg-startpack. Heb je gelijk 6 kleuren voor dezelfde prijs per gram.
Dat is iets om te onthoudden: ik heb daarnaar gezocht, en uiteindelijk besteld bij Conrad, dan krijg je wel meer kleuren, maar minder lengte/gewicht per kleur en vooral: duurder per kg. En dat is het nu juist niet met deze bovenstaande aanbieding. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
gastje01 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 10:14:
[...]

Beetje off-topic, maar wat heb je er in zitten? ESP? Ben wel benieuwd hoe lang t “mooi” blijft in de zon.
Ja, er zit o.a. een esp in. Dit heb ik gebruikt:
https://www.martinvdm.nl/...her-station-in-birdhouse/

Ik kon het printplaatje overnemen van iemand hier op tweakers. Ik heb juist voor petg gekozen omdat dat beter tegen weersinvloeden zou moeten kunnen. We gaan het zien 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phenomic
sanscorp schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 08:37:
[...]

Het zijn die glas varianten die niet heel betrouwbaar zijn wat ik gelezen heb. Een thermistor van 123 kost je 6 euro en dan heb je een originele Semitec welke ook meteen tot hogere temperaturen kan, handig wanneer je de hotend gaat upgraden.

https://www.123-3d.nl/E3D...igineel-i1555-t15045.html

Edit: Dit is wel een cartridge, misschien niet het meest praktisch voor een heated bed. Iedere 100k ohm NTC voldoet overigens, ook die losse die je zelf moet solderen. Bijv. tot 125 graden: https://www.bitsandparts....TC-450mW-100K-Ohm-p101240
Dank. Het is alleen de heated bed die problemen geeft. Inmiddels ook van Bigtreetech zelf reactie gehad over het SKR bord, het was vrij kort en bondig:

hello
This may be a problem with the hot bed thermistor port on the motherboard. When the motherboard is not connected to the power supply, please test the continuity of THB and the resistance of THB.
Sincerely,
BIQU customer service

Zij bedoelen dus ook weerstand meten van de temp-weerstand??? Of bedoelen ze iets meten richting het moederbord op die connector, dus andere kant uit?

Ik ben niet zo'n HCC soldeer-sigaartje namelijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanscorp
Je hoeft niets los te halen, spanning van de printer af en met een multimeter de weerstand meten inderdaad.

De weerstand veranderd met temperatuur, vaak meet men op 20 graden een bepaalde weerstand.

In dit geval slaat die 100k op 100 kilo ohm bij 20 graden.

Afhankelijk van je multimeter moet je de juiste stand selecteren, sowieso ohm/weerstand meten en bij een handmatige draaiknop op 200k zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Bij het printen met PETG op 220 graden en plate op 75 krijg ik bij de eerste lagen een soort van stringing/ blijft niet plat netjes tegen elkaar liggen. Er zijn stukken dat het er echt heel mooi uitziet, maar sommige stukken ook weer niet. Zie foto. Wat kan ik hieraan doen?? (hier doet ie nog niets met retraction dus daar ligt het niet aan)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcgYHNgOSTOxO1jSLtZT6zDXjsM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S89OvuACwwKtjNYq82luWBu2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44XJxPDjzcrS3SY8kct1LSagjWM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xm8llcais4pFQsGccIqAfDa4.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wx_MUSf_q20PiW4gs8dn8NmbW14=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pmFQjUKKwYDHuwQTJfrZn6cz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzztvV3tiSa8nIepQLCmocBH2qo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kmKABUOiiJjuuxjPMtFhhkaT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3HHELsPDBo8SOPpPJiyjy-D5oo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w7tXYrpWc8NXoiSuYCxLjJLr.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 35% gewijzigd door vwtune op 30-01-2021 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
@vwtune Probeer je temps omhoog te zetten, ik print met PETG @ 255 - 265
Ik heb een all metal hotend en met een all metal hotend zou je +- 5 graden warmer moeten printen dan met de stock hotend.

Zitten je lagen wel aan elkaar ?

[ Voor 8% gewijzigd door kmichael op 30-01-2021 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
kmichael schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 13:29:
@vwtune Probeer je temps omhoog te zetten, ik print met PETG @ 255 - 265
Ik heb een all metal hotend en met een all metal hotend zou je +- 5 graden warmer moeten printen dan met de stock hotend.

Zitten je lagen wel aan elkaar ?
Ik heb ook all metal hot end, ik heb idd hoger geprobeerd, maar dan heb ik het idee dat het erger wordt omdat het dan vloeibaarder is en daarom meer aan de nozzle blijft plakken en gaat klonten en draden trekken.

Lagen zitten wel gewoon aan elkaar, dat is het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

Iemand tips voor een fan duct / hotend cover (is dat de term) voor de Ender 3 V2 die makkelijk te printen én monteren is i.s.m. de standaard fans?

Wil deze (nog) niet vervangen met een volledige set fans, maar kreeg de Satsana V2 4010 (https://www.thingiverse.com/thing:4637453) niet goed geprint. Zonder supports wordt het spaghetti, mét supports krijg ik juist de supports niet meer uit de gaten t.b.v. de airflow weggehaald. Bovendien is hij net te breed, en komt bij het begin van het printen een beetje tegen de Z-as aan.

Een goede variant van de stock versie printen is ook prima, op het moment is die alleen nog maar vast te zetten met een tie-wrap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Zou het niet makkelijk noemen maar de Hero Me gen5 werkt wel, ook met 4010 fans.

Assemblage is misschien wel vervelender dan het printen en je hebt aardig wat boutjes en moeren nodig.

De 2 bouten welke de adapterplate aan de metalen carriage bevestigen heb ik met superlijm bevestigd zodat je aan de carriage alleen 2 moeren op hoeft te draaien.

Je kan namelijk niet meer bij 1 bout na opbouwen..

Het zit goed in elkaar maar bereid je voor op veel passen en meten.

Ik moest wel na een upgrade naar E3D v6 hotend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

Thanks, Ben nu bezig aan een laatste poging de Satsena goed te printen maar daarna ga ik inderdaad wel kijken naar een oplossing voor de lange termijn. Zal dan wel e.e.a. moeten gaan vervangen om het in PETG ipv PLA te printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vullisbak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 10:01
In de comments op thingiverse staat het volgende over de Satsena printen:
I printed with the back flat on the bed with stock mount. You may only need manual supports for the bracket.
...
Printed it last night flat to bed with tree supports, turned out great!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mozart schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 10:22:
[...]

Ja, er zit o.a. een esp in. Dit heb ik gebruikt:
https://www.martinvdm.nl/...her-station-in-birdhouse/

Ik kon het printplaatje overnemen van iemand hier op tweakers. Ik heb juist voor petg gekozen omdat dat beter tegen weersinvloeden zou moeten kunnen. We gaan het zien 😀
PET-G kan dat prima aan. Heb al ruim 1,5 paar ornamenten in de tuin staan van PET-G in het zwart en staan zomers vanaf begin van de middag tot zon onder gaan in de volle zon te bakken en gebeurt niets mee >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wout r
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-10 09:56
Even iets anders, wat doen jullie met de afval van PLA? Ik wil het best opsparen en ergens heen brengen, maar geen idee waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
Wout r schreef op zondag 31 januari 2021 @ 09:46:
Even iets anders, wat doen jullie met de afval van PLA? Ik wil het best opsparen en ergens heen brengen, maar geen idee waar.
ik gooi het bij het plastic afval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
Ik ben ook in de veronderstelling dat dit recycleerbaar plastic is.

Ik ben nu afgestapt van 123 PLA en heb er nu esun in zitten. Ik bleef extrusion problemen houden. Uiteindelijk de hotend gedemonteerd en daar kwam nog een hele klont uit, die zelfs na een semi coldpull was blijven zitten.

Toen esun pla+ geprobeerd en ik ben erg onder de indruk. Het ruikt minder, stringt minder en ik heb geen enkel probleem met extrusion meer. Omdat ik zowel de klont heb verwijderd als het pla heb vervangen, kan ik niet meer met zekerheid zeggen wat doorslaggevend was, maar ik ben zo blij dat ik eindelijk weer fatsoenlijk kan printen dat ik eerst de esun op ga maken voor ik weer ga experimenteren. Was helemaal klaar met dat ding, maar nu ben ik weer vrolijk aan het printen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-10 16:05
Mozart schreef op zondag 31 januari 2021 @ 09:51:
[...]

ik gooi het bij het plastic afval...
Vziw hoort PLA absoluut niet bij plastic afval. Het is sowieso geen traditioneel plastic op oliebasis en bovendien kunnen ze het type plastic van prints niet onderscheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Gewoon restafval, heb nog gekeken naar hergebruik maar dat is niet te doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evuijtert
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-08 09:56
Ik heb sindskort een probleem met mijn Ender 3:
De printer freezed (scherm staat stil) vervolgens reboot hij en is mijn print gestopt. Octoprint logs geven ook aan dat de verbinding echt even weg is geweest. Octoprint zelf lijkt er geen last van te hebben.

Ik kan het probleem omzeilen als ik de stekker uit de stappenmotor van mijn extruder trek. Dan functioneert hij normaal alleen word er in de lucht "geprint"

Dit doet mij denken dat er iets aan de hand is 1 vd volgende componenten:
- bedrading (ca 200uur printtijd geleden omgebouwd naar micro swiss direct drive met hotend)
- moederbord BTT SKR E3 1.2 (nog niet gekeken of de drivers warm voelen)
- stappenmotor (voelt niet heel warm als hij gebruikt word, dus ik denk niet dat dit het is)
- voeding (ik denk dat dit niet het probleem is, 1 steppenmotor minder zal niet zoveel uit maken en Octoprint blijft gewoon draaien) is wel al 3 jaar oud. Is een Meanwell (ender 3 pro)

Ik ga denk ik eerst eens het verlengkabeltje van de stappenmotor er tussenuit halen en kijken of de driver warm is, als ik dit kan voelen op 1 of andere manier.

Iemand soortgelijke ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
evuijtert schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:03:
Ik heb sindskort een probleem met mijn Ender 3:
De printer freezed (scherm staat stil) vervolgens reboot hij en is mijn print gestopt. Octoprint logs geven ook aan dat de verbinding echt even weg is geweest. Octoprint zelf lijkt er geen last van te hebben.

Ik kan het probleem omzeilen als ik de stekker uit de stappenmotor van mijn extruder trek. Dan functioneert hij normaal alleen word er in de lucht "geprint"

Dit doet mij denken dat er iets aan de hand is 1 vd volgende componenten:
- bedrading (ca 200uur printtijd geleden omgebouwd naar micro swiss direct drive met hotend)
- moederbord BTT SKR E3 1.2 (nog niet gekeken of de drivers warm voelen)
- stappenmotor (voelt niet heel warm als hij gebruikt word, dus ik denk niet dat dit het is)
- voeding (ik denk dat dit niet het probleem is, 1 steppenmotor minder zal niet zoveel uit maken en Octoprint blijft gewoon draaien) is wel al 3 jaar oud. Is een Meanwell (ender 3 pro)

Ik ga denk ik eerst eens het verlengkabeltje van de stappenmotor er tussenuit halen en kijken of de driver warm is, als ik dit kan voelen op 1 of andere manier.

Iemand soortgelijke ervaring?
Ik heb geen E3, maar een E5 en heb hetzelfde soort probleem. Print zonder issues via Octoprint en sinds week of wat stopt de printer, reboot van de printer en print mislukt. En ook in de octoprint logs dat de verbinding even is weggevallen.
Dit heb ik eerder gehad en dat leek te komen door slechte USB connectie of slechte USB kabel. Want ik heb toen een kabel beter vast gezet in de printer, daarna maanden zonder problemen kunnen printe. Tot week of wat terug dus weer connecties problemen.

Geen duidelijke oorzaak, ben nu bezig om een nieuwe Pi 4 in te richten en ga dan weer een nieuw poging doen. Heb zelf het gevoel dat het mogelijk ook door statische electrisiteit komt. Hierdoor flipt de printer of de Pi, hik-up in de connectie, verbinding ff, einde print.

Mogelijk dat ik een andere board haal voor de printer, ik zou verder niet weten welke andere oorzaken er kunnen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SlaadjeBla
De bioplastic PLA (polymelkzuur) die als derde bioplastic in volume gebruikt wordt als verpakkingsmateriaal, wordt nog niet uitgesorteerd voor recycling.
https://www.ce.nl/publica...cyclen-van-bioplastic-pla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evuijtert
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-08 09:56
@smitae ik heb het probleem ook zonder octoprint, ik dacht ook eerst dat het probleem daar zat. USB kabel vervangen ook.

Als ik octoprint loskoppel en van een geheugenkaart print freezed de printer alsnog. Daarom zit het probleem niet bij octoprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:51
Ben een tijdje bezig met pla hout van 123-3D eikenhout.
Heb een 0.5 nozzel gebruikt niet slijtvast.
Heb veel last van oozing.
Bij retraction test tower en de temp tower heb ik niet het probleem kunnen ontdekken wat het is.

Zal eventueel 0.6 mm nozzel beter zijn. Of zijn er meer dingen die ik even moet na kijken.

Dit probleem heb ik niet bij normaal pla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
evuijtert schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:30:
@smitae ik heb het probleem ook zonder octoprint, ik dacht ook eerst dat het probleem daar zat. USB kabel vervangen ook.

Als ik octoprint loskoppel en van een geheugenkaart print freezed de printer alsnog. Daarom zit het probleem niet bij octoprint.
Nee, dat lijkt dan idd een printer probleem. Da’s balen. Dat gaat nog een uitdaging worden om dat te vinden denk ik.
Ik print nu een aantal weken alleen vanaf geheugenkaart zonder octoprint en dus ook geen PI aangesloten met USB. Dat gaat bij mij gelukkig goed, maar ik mis Octoprint wel een beetje moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

sjirafje

No inspirational quotes here

In de voeding van mijn 3d-printer (E5+) zit een Meanwell RSP-500-24 met een NBM 04020VA-12P-BA fan. (12V, 0,17A, 34,6 dB, 11,3 CFM, 19,2 m3/h) Dat zou een kwalitatief goede fan zijn maar het is helaas nogal een luidruchtig ding. Die wil ik eigenlijk vervangen door een stiller exemplaar.

Bij stille fan's denk je al snel aan Noctua. Zo'n Noctua NF-A4x20 is flink stiller maar helaas niet krachtig genoeg. Echt geschikte vervangers heb ik niet kunnen vinden in de pricewatch.

Hebben jullie misschien suggesties?

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanscorp
Ik gok dat iedere brushless fan wel beter is.

Airflow moet voldoende zijn, als je er 1 installeert met een veel hogere capaciteit of een dual setup maakt kan je ze ook langzamer laten lopen.

Een weerstand met potmeter is niet de meest elegante oplossing maar wel lekker simpel.

Ik laat hem lekker herrie maken, dan weet ik tenminste dat 'ie koelt :)

[ Voor 11% gewijzigd door sanscorp op 31-01-2021 21:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik heb in m'n ender 3 en 5 deze zitten https://www.amazon.de/-/n...m_t1_D7M4YN1DMQV45EEBEEVM
Ideaal.
Rest van mn setup heeft noctuas en hij is zo goed als geruisloos (als m'n partcooler niet aan staat zoals met PETG)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platte_Band
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-10 20:05
Kan iemand mij op weg helpen hoe ik een M48 command uitvoer op een Ender 3 v2?

Ik heb een 3Dtouch van TriangleLabs geinstalleerd en hij werkt, maar de z offset is telkens anders / niet goed. Ik heb de instructies van 3Dsmith gevolgd ( https://smith3d.com/ender...ion-guide-by-smith3d-com/ ) voor de mount (zonder spacer) & firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Als je offset telkens anders is je hebt meerdere malen re-home gedaan dan moet je het mogelijk zoeken in je stappen van de Z as, stroeve punten, speling of verkeerd opzetten frame.

Meten met een voelermaat is ook aan te raden en altijd warm (op de te gebruiken temperatuur) de offset instellen en natuurlijk nozzle schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
Wat is "niet goed"? Welke mate van onnauwkeurigheid meet je? Als je 5x meet, wat zijn dan je waarden en afwijkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platte_Band
SlaadjeBla schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:12:
Wat is "niet goed"? Welke mate van onnauwkeurigheid meet je? Als je 5x meet, wat zijn dan je waarden en afwijkingen?
De ene keer hangt de nozzle te veel er boven en de andere keer zit de nozzle er te strak op. Dus lijkt wel een speling van 0,2mm. Ik wil graag een M48 test doen om te kijken of de sensor wel nauwkeurig is, maar ik weet niet hoe. Is het gewoon een stukje gcode met M48 er in? Ik zie wel voorbeelden van mensen die het uitlezen met octoprint en dergelijke maar ik heb alleen een sd kaartje.
sanscorp schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:08:
Als je offset telkens anders is je hebt meerdere malen re-home gedaan dan moet je het mogelijk zoeken in je stappen van de Z as, stroeve punten, speling of verkeerd opzetten frame.

Meten met een voelermaat is ook aan te raden en altijd warm (op de te gebruiken temperatuur) de offset instellen en natuurlijk nozzle schoon.
Zonder de 3dtouch ging het printen prima, dus speling en stroeve punten lijken me sterk. Nozzle was 200 graden en schoon tijdens home offset instellen

[ Voor 32% gewijzigd door Platte_Band op 01-02-2021 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
Ik gebruik inderdaad ook octoprint en dan is bed leveling en M-codes uitvoeren een eitje. Zo zou ik het niet weten.

Ik heb een Ender 5 en daar heb ik niet zozeer last van een wisselende offset, maar wel van een bed dat wel eens ongeleveld raakt, waardoor de nozzle niet consistent op de juiste hoogte hangt. Hoe heb je nu gecontreleerd dat je bed wel vlak en waterpas is als je geen octoprint gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platte_Band
SlaadjeBla schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:07:
Hoe heb je nu gecontreleerd dat je bed wel vlak en waterpas is als je geen octoprint gebruikt?
Gewoon de standaard bed leveling met een papiertje in de 4 hoeken. Maar het level-en gaat wel (hij gaat een 5x5 grid af en slaat dat op), ik heb alleen het idee als hij de Z-axis bepaalt net voor het printen er niet veel nauwkeurigheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Heb je de fast of slow probe firmware geïnstalleerd?

En na installatie ook een reset gedaan?

[ Voor 28% gewijzigd door sanscorp op 01-02-2021 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platte_Band
sanscorp schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:14:
Heb je de fast of slow probe firmware geïnstalleerd?

En na installatie ook een reset gedaan?
Fast firmware, eerst wat tests, daarna een reset en dan weer opnieuw laten levelen. Kan ik de slow 5x5 erover flashen (indien beter?) of moet ik dan eerst de filename aanpassen met een hoger nummer?

En een M48 test vanaf SDcard is niet mogelijk?

[ Voor 9% gewijzigd door Platte_Band op 01-02-2021 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanscorp
Je kan geen commando's geven zonder terminal.

En ja je kan er gewoon oneindig overheen flashen zolang idd de naam van het bestand maar anders is.

Na flashen default settings laden, opslaan en printer rebooten.

Evt. nog een keer flashen en resetten herhalen. Gaat niet altijd lekker.

Kaart formatteren als fat32 8192 bytes clustergrootte.

Slow is accurater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostR2
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-10 19:02
Je zou een laptop aan je printer kunnen hangen en pronterface installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platte_Band
Ik heb OctoPrint op een laptop geinstalleerd en zal zo de resultaten posten

edit:

code:
1
2
3
4
5
6
Send: M48
Recv: M48 Z-Probe Repeatability Test
[...]
Recv: Finished!
Recv: Mean: -0.018050 Min: -0.028 Max: -0.009 Range: 0.019
Recv: Standard Deviation: 0.004911

Dus dat lijkt wel in orde?

Edit2 :

Ik heb met de bed leveling plugin m'n bed nog wat rechter kunnen krijgen, ook opnieuw de offset ingesteld en nu blijft de eerste laag beter liggen. Ook gelijk maar de webcam icm octoprint gebruikt zodat ik nu niet de hele tijd naar boven moet lopen om de prints te controleren :*)

[ Voor 92% gewijzigd door Platte_Band op 01-02-2021 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

sjirafje

No inspirational quotes here

sanscorp schreef op zondag 31 januari 2021 @ 21:02:
Ik gok dat iedere brushless fan wel beter is.

Airflow moet voldoende zijn, als je er 1 installeert met een veel hogere capaciteit of een dual setup maakt kan je ze ook langzamer laten lopen.

Een weerstand met potmeter is niet de meest elegante oplossing maar wel lekker simpel.

Ik laat hem lekker herrie maken, dan weet ik tenminste dat 'ie koelt :)
Hij is hier helaas in de slaapkamer te horen dus dat beperkt nogal hoe lang de printjes mogen duren.
Helaas past een andere maat fan niet.
DRuw schreef op maandag 1 februari 2021 @ 07:35:
Ik heb in m'n ender 3 en 5 deze zitten https://www.amazon.de/-/n...m_t1_D7M4YN1DMQV45EEBEEVM
Ideaal.
Rest van mn setup heeft noctuas en hij is zo goed als geruisloos (als m'n partcooler niet aan staat zoals met PETG)
In mijn voeding past helaas alleen een 40x40x20 fan
Ik zie dat er meerdere Sunon 40x20 fans zijn. Ik heb er 2 gevonden die wat luchtverplaatsing betreft aardig in de buurt komen met 18,3 m3/h (19,2 m3/h origineel) maar met 27,5 dB wel stiller (34,6 dB origineel) moeten zijn. Ik denk dat ik die maar eens ga proberen: https://www.amazon.nl/MF4...-40x40x20mm/dp/B07CPJNVG8

update:
Via Farnell is hij niet meer te bestellen en geven ze de Multicomp MC002693 als alternatief. (specs lijken gelijk aan de Sunon)

[ Voor 4% gewijzigd door sjirafje op 01-02-2021 22:00 ]

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Pagina: 1 ... 104 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie