Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet G
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 04-02-2021
Recent heb ik een Ender 3 Pro gekocht en heb hierop een BLTouch gemonteerd die nu goed werkt.
Ik wil er ook nog een filament sensor op monteren type BigTreeTech SFS v1.0 smart.
Helaas kan ik nergens de juiste firmware vinden.
Wie kan mij helpen met waar ik deze firmware kan downloaden en hoe deze te instaleren op mijn Ender 3 Pro.
Mvg.
Piet G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02:06
Ik ga morgen voor het eerst met een grotere nozzle printen (standaard 0.4, en morgen met 0.8).
Het gaat om een groter object wat vooral stevig moet zijn, en de looks niet heel veel uitmaken.

Nu heb ik verschillende filmpjes bekeken op youtube over het verwisselen van de nozzle en dit is mij ook allemaal wel duidelijk.

Nu vraag ik mij alleen af (kan hier niet echt iets over vinden). Of ik qua calibratie nog iets moet doen? Zijn er binnen Cura instellingen die aangepast moeten worden (Bijvoorbeeld printspeed enzo?) of kan ik alles gelijk houden met de 0.4 nozzle?

Beide nozzles zaten trouwens default bij de printer (ender 3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-10 13:44

sjirafje

No inspirational quotes here

Waarschijnlijk moet je de e-steps en flowrate even controleren. Ik weet niet of je een automatische bedlevel hebt maar als dat zo is moet je de z-offset waarschijnlijk opnieuw bepalen. Verder heb ik geen ervaring met printen met een grotere nozzle dus daar kan ik je niet mee helpen.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yoshua
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-09 15:32
prekz schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:31:
Ik ga morgen voor het eerst met een grotere nozzle printen (standaard 0.4, en morgen met 0.8).
Het gaat om een groter object wat vooral stevig moet zijn, en de looks niet heel veel uitmaken.

Nu heb ik verschillende filmpjes bekeken op youtube over het verwisselen van de nozzle en dit is mij ook allemaal wel duidelijk.

Nu vraag ik mij alleen af (kan hier niet echt iets over vinden). Of ik qua calibratie nog iets moet doen? Zijn er binnen Cura instellingen die aangepast moeten worden (Bijvoorbeeld printspeed enzo?) of kan ik alles gelijk houden met de 0.4 nozzle?

Beide nozzles zaten trouwens default bij de printer (ender 3)
Je kan in Cura in het prepare tabblad in de balk bovenin de nozzle diameter instellen. Die moet je dus even op 0.8 instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
yoshua schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:13:
[...]

Je kan in Cura in het prepare tabblad in de balk bovenin de nozzle diameter instellen. Die moet je dus even op 0.8 instellen.
Die zag ik ook (net op tijd).

Ik heb een 2 tal test kubussen geprint, eentje met een layer height van 0.32 (dit was default met de 0.8mm nozzle). en eentje met een layer height van 0.5mm. Op het internet lees ik dat je vooral niet hoger dan 0.6 moet gaan.

Ik moet zeggen. Er gaat een wereld voor mij open
0.4mm nozzle, 0.28mm layer height. een print (ophangbeugel) koste circa 9-10 uur.
0.8mm nozzle, 0.50mm layer height. een print (ophangbeugel) koste circa 3.5 uur

Toch een behoorlijk fors verschil. Aangezien ik alleen maar 'functioneel' print vind ik het prima dat je de layer height beter kan zien (dat de print dus qua looks iets minder van kwaliteit is).

Al met al, voor nu ben ik extreem tevreden. Ik denk dat dit mijn default nozzle gaat worden _/-\o_

Dus buiten de layer height heb ik eigenlijk niets hoeven te veranderen aan speed/steps etc.

[ Voor 4% gewijzigd door prekz op 02-02-2021 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-10 07:31
Toch nog even je e steps controleren, want je hebt hoogstwaarschijnlijk under extrusion nu, of je het nu ziet of niet.

Ook hier maar eens tijd voor een 0.8 nozzle.

Iemand ervaring met opboren? Heb 2 nieuwe 0.4 liggen, de oude kan ik wel opofferen in een experiment.

[ Voor 39% gewijzigd door sanscorp op 02-02-2021 19:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iDaniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 14:49
prekz schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:20:
[...]

Op het internet lees ik dat je vooral niet hoger dan 0.6 moet gaan.
Het maximum is 80% van de nozzle grootte. Ik heb zelf een 1 mm nozzle gebruikt, dit gaat prima met de Ender 3 met een layerheight van 0.7 en 0.8 mm, zelf op hoge snelheden (60mm/s).

Zie hieronder mijn resultaten met PETG. Layerheight hier is 0.7 mm in vase mode. Buiten vase mode ging het ook goed, maar ik heb hier even geen foto's van.

iDaniel in "[3D Printer] Creality Ender ervaringen"

Ik heb er ook ééntje uitgeboord met een 1mm metaalboortje omdat ik niet kon wachten en dat ging ook prima. Brons is lekker zacht spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
iDaniel schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:13:
[...]

Het maximum is 80% van de nozzle grootte. Ik heb zelf een 1 mm nozzle gebruikt, dit gaat prima met de Ender 3 met een layerheight van 0.7 en 0.8 mm, zelf op hoge snelheden (60mm/s).

Zie hieronder mijn resultaten met PETG. Layerheight hier is 0.7 mm in vase mode. Buiten vase mode ging het ook goed, maar ik heb hier even geen foto's van.

iDaniel in "[3D Printer] Creality Ender ervaringen"

Ik heb er ook ééntje uitgeboord met een 1mm metaalboortje omdat ik niet kon wachten en dat ging ook prima. Brons is lekker zacht spul.
Ik doelde inderdaad op 0.6mm met een 0.8mm nozzle. Om heel precies te zijn is 0.64 de 80% waarde (die had ik ook gelezen).

Hmm uitboren van een 1mm nozzle is eigenlijk ook wel een goede optie (om te proberen).

Heb jij nog iets specifieks met je e steps moeten doen n.a.v. het vergroten van je nozzle? Ik heb het nog niet gemeten maar mijn kubussen kwamen er redelijk clean uit. Ik ga morgen pas het grotere object printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

e steps kalibreren gaat eenvoudig op deze methode: https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#esteps

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iDaniel
Aan de printer hoef je niets te veranderen, de e-steps zijn hetzelfde. Als je last hebt van underextrusie hebt heeft dat andere redenen. Ik kan mij wel bedenken dat je met een 1 mm nozzle en 60 mm/s veel material uitspuwt dat allemaal voldoende gesmolten moet zijn, en dat dit veel kracht kost. Misschien dat dit skipping steps veroorzaakt.

Ik zou het gewoon proberen. Nozzletje verwisselen, bed opnieuw levelen, nozzle grootte aanpassen in de slicer en gaan. Als de prints er slecht uit zien, dan even de extruder in de gaten houden. Voor grotere prints gebruik ik ook wel eens de weegschaal. Als dit significant (zeg >5%) afwijkt van het gewicht aangegeven in de slicer is er ook iets mis.

[ Voor 20% gewijzigd door iDaniel op 03-02-2021 03:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiekeboe100
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-09 19:56
Vullisbak schreef op donderdag 26 november 2020 @ 17:02:
Sinds vorige week een Ender 3 v2 in bezit, dus volop in het leerproces.

...

Daarna ging het eigenlijk mis en heb ik enorm veel last van shifting (term na wat Google-werk).

Tijdens het printen hoor ik regelmatig ploppende en ook bonkende geluiden uit de printer komen. Na een bonk lijkt er een layer shift te zijn opgestreden. Er zal ongetwijfeld wat afgesteld moeten worden dat na een paar draaiuren los is gegaan oid, maar ik ben nog te noob om te begrijpen wat.

...

Een voorbeeldje van hoe een gemiddelde print er nu uit ziet:

[Afbeelding]

Het is dus een leuke printer, maar er het gaat zeker niet vlekkeloos.
@Vullisbak

Hallo,
Sorry voor een oud bericht te beantwoorden, weet dus ook niet of het al beantwoord werd of niet. (Dit is bij deze ook mijn allereerste post). Maar zag deze vraag na het volgen van een andere link.

Ik heb zelf ook een Ender 3v2 besteld. En bij het afschuimen op wat fora (ter voorbereiding) ben ik dit topic tegengekomen:
https://forums.creality3d...hift-ender-3-v2/paged/13/

Om dat topic even samen te vatten:
Sommige Ender 3v2's hebben een probleem na x aantal uur printen dat het moederbord te warm wordt, en daardoor layer skipping veroorzaakt.
Laat je de printer een tijdje afkoelen en je probeert opnieuw gaat het weer even goed, tot na een uurtje het skippen terug begint.

Als (en enkel dan) dit jouw probleem is, dan kan je testen door de cover van het moederbord open te zetten. Als je dan langer kan printen voor het skippen begint, dan is er al meer kans voor dat je hetzelfde probleem hebt :-)

De oplossing van Creality is standaard een andere koeler opsturen. Maar dit lost het probleem niet volledig op.
Een nieuw moederbord (versie 4.2.7) lost het probleem tot nu toe bij iedereen die dat ontvangen heeft 100% op. Sommigen krijgen dit gemakkelijk ter vervanging, anderen moeten er wat meer moeite voor doen.

Het foutieve moederbord dat is v4.2.2. Maar niet alle v4.2.2 moederborden hebben dit probleem. Lijkt dus eerder op een foutieve batch (rond november / december vorig jaar).

mvg,
Stijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Het zal meer met de driver te maken hebben en dus niet alle 4.2.2 mainboards.

Ik heb de TMC2208 bijv.
Op de 4.2.7 heb ik 2225 drivers.

Sowieso heb ik een extra fan geïnstalleerd voor het mobo (zat toch bij de nieuwe hotend) en de pootjes verhoogd voor meer ruimte aan de onderkant van de printer. De fan zit oo een onhandige plek, direct onder de USB poort maar blaast nu wel direct over de drivers heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-10 20:03

Damian

Insane Obtrusion

Ik heb de E-step calibratie maar eens gedaan, ik ging echter van E93 naar E143.08.

Is dat niet een heel grote stap? Na de test opnieuw gedaan te hebben klopt ie wel qua wat ie er doorheen spuugt....

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:18

Mitchell

Ondertitel

Damian schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:41:
Ik heb de E-step calibratie maar eens gedaan, ik ging echter van E93 naar E143.08.

Is dat niet een heel grote stap? Na de test opnieuw gedaan te hebben klopt ie wel qua wat ie er doorheen spuugt....
Klinkt alsof je een dual geared extruder hebt, dat is namelijk heel dicht bij mijn e-step waarde :)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Mitchell schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:31:
[...]

Klinkt alsof je een dual geared extruder hebt, dat is namelijk heel dicht bij mijn e-step waarde :)
Klopt :)

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/PViMSuYmEXI/maxresdefault.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell

Mitchell

Ondertitel

Dat is precies dezelfde als ik heb, niks aan de hand dus. CHEP bv. had 135 esteps/mm.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Mitchell schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:36:
[...]

Dat is precies dezelfde als ik heb, niks aan de hand dus. CHEP bv. had 135 esteps/mm.
Klopt mijn gedachte dan dat ik altijd met +/-50% te weinig PLA heb geprint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell

Mitchell

Ondertitel

Damian schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:37:
[...]

Klopt mijn gedachte dan dat ik altijd met +/-50% te weinig PLA heb geprint?
Jij zou inderdaad under extrusion kunnen hebben gehad, zeker als je de flow rate niet hebt veranderd. 😅

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:37
De foto triggert een vraag: hoe krijg je dat slangetje er uit zonder iets te slopen (origineel Ender 3)? Ik vermoed dat ik het slangetje niet ver genoeg heb gedrukt voor ik dat grijze dopje heb ingedrukt. Op zich geen probleem behalve dat ik het filament van een puntje moet voorzien om het in te kunnen voeren. Anders tikt het ergens tegenaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Rukapul schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:53:
[...]

De foto triggert een vraag: hoe krijg je dat slangetje er uit zonder iets te slopen (origineel Ender 3)? Ik vermoed dat ik het slangetje niet ver genoeg heb gedrukt voor ik dat grijze dopje heb ingedrukt. Op zich geen probleem behalve dat ik het filament van een puntje moet voorzien om het in te kunnen voeren. Anders tikt het ergens tegenaan.
Er zitten van die ijzeren klemmetjes in het klemmetje, zelfs als je het grijze dopje indrukt happen deze nog best hard in het slangetje helaas. Ik heb gemerkt dat helaas wat meer geweld gebruiken de enige oplossing is. Bijna altijd beschadig je dan helaas je bowden tube wel. Advies is dus een nieuw slangetje te kopen, en die dan meteen op de correcte manier aan te sluiten.
Mitchell schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:39:
[...]

Jij zou inderdaad under extrusion kunnen hebben gehad, zeker als je de flow rate niet hebt veranderd. 😅
Net mijn eerste printje gedaan met nieuwe settings. Ik sta echt stom verbaasd. Al mijn printjes (nog niet veel, heb hem pas net) waren altijd wat flimsy, niet echt stevig. Nu ff snel een T-Rex kop geprint, en ik het nu voor het eerst het gevoel dat het een solid object is, dus een geheel, in plaats van plastic lijntjes aan elkaar. Mijn god wat een verschil :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Mijn dual gear extruder had een e-step van ca 146. Ik heb hem er alleen weer afgehaald omdat hij niet goed lijkt te werken met het zwarte PLA van 3d Jake. Als ik de veer strakker zet dan bijt hij het filament kapot en als ik hem losser zet dan skipt hij af en toe. Dus ik heb nu weer die originele plastic extruder er op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-10 18:36
Vanuit 123-3d ontving ik zojuist bericht dat er technische problemen zijn vastgesteld bij de binnengekomen Ender 3 V2.
Probleem: layer shifts bij lange 3D-prints
Wij hebben vastgesteld dat er bij lange 3D-prints layer shifting ontstaat. Het probleem wordt vermoedelijk veroorzaakt door het te warm worden van de stappenmotordrivers bij lange 3D-prints. We zijn vanuit 123-3D al enkele weken in overleg met Creality over het probleem. We hebben echter nog geen officiële bevestiging dat de stappenmotordrivers de (enige) oorzaak zijn en ook is er nog geen oplossing.
Ik snap dat jullie geen glazen bol hebben, maar is dit een bekend fenomeen? En is het probleem echt zo drastisch als wordt gesteld? Ik heb al een bltouch, rPi-4 en allerlei zaken bijbesteld en wil het voornamelijk gaan inzetten als klus/hobby project, dus vind het niet erg om er tijd in te steken.
Wat zouden jullie hiermee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Als je er zelf geld in wil steken dan kun je een ander moederbordje nemen waarbij de stroom voor de steppers zelf kunt afstellen.

update: je kunt ook je stepper koelen (water of lucht), maar het verlagen van de stroom zou normaal gesproken moeten werken lijkt me.

[ Voor 34% gewijzigd door sjirafje op 03-02-2021 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
Vandaag gestart met een grotere print met mijn 0.8mm nozzle en 0.60mm layerheight.

Begin ging goed, super goede hechting op het printbed. Alleen op het moment dat hij met de infill begon is er complete chaos ontstaan. maar vergelijkbaar met wanneer je print los raakt van het bed. Dat hij dan een soort stringing veroorzaakt. Zie foto hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VmEQr3j.jpg

Alleen in dit geval zat hij dus nog muur vast op het bed, hoe dit heeft kunnen gebeuren heb ik echt geen idee van. Iemand toevallig wel een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
sjirafje schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 17:55:
Als je er zelf geld in wil steken dan kun je een ander moederbordje nemen waarbij de stroom voor de steppers zelf kunt afstellen.

update: je kunt ook je stepper koelen (water of lucht), maar het verlagen van de stroom zou normaal gesproken moeten werken lijkt me.
Als ik daarmee ook vooruit ga ik printkwaliteit, geluid, etc valt dat binnen de mogelijkheden ja! Alleen om het probleem te verhelpen heb ik wel wat moeite mee, dan neem ik eerder de Ender 3 Pro.

Bedoel je overigens een moederbord als deze: https://www.123-3d.nl/Cre...-v4-2-7-i5058-t16058.html?

Steppers koelen met een geprinte case, buckconverter en noctua zou ook kunnen hoor. Wat ik daar over lees is dat allemaal goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Ik heb zelf een skr1.4 met stille stepper drivers in mijn printer (e5+) gedaan. Heb niet het idee dat de print-kwaliteit er mee is verbeterd, stiller is hij er zeker wel mee en ik heb er net wat meer bedieningsmogelijkheden mee gekregen (oa instellen van de stroom voor de steppers).

[ Voor 23% gewijzigd door sjirafje op 03-02-2021 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
@prekz Wellicht veroorzaakt doordat de infill zichzelf steeds kruist en los raakt. Ik zou bijvoorbeeld gyriod proberen, en als dat niet werkt langzamer printen.

Flink percentage infill trouwens.

[ Voor 10% gewijzigd door iDaniel op 03-02-2021 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
@iDaniel jij triggert mij eigenlijk met de infill.

Zie link hieronder wat ik probeer te printen, deze reeds gedaan met 0.3mm layer height en 50% infill. Als ik nu overstap naar 0.6mm layer height, dien ik mijn infill eventueel ook nog te verminderen?

https://www.thingiverse.com/thing:2620374

Gyriod wil ik zeker eens proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door prekz op 03-02-2021 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
Het zou gewoon moeten werken met 50% infill, ik denk niet dat het infill percentage het probleem veroorzaakt of oplost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vullisbak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 10:01
Kiekeboe100 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:48:
[...]

@Vullisbak

Hallo,
Sorry voor een oud bericht te beantwoorden, weet dus ook niet of het al beantwoord werd of niet. (Dit is bij deze ook mijn allereerste post). Maar zag deze vraag na het volgen van een andere link.
Hi, gefeliciteerd met je aankoop en welkom in deze wereld van het internet afstruinen en tweaken totdat je de printen perfect hebt printen en ook nog esthetisch naar je zin is.

Bedankt dat je de moeite neemt om te reageren. Ik had zelf de threads waarnaar je verwijst nog niet gevonden. Ik heb niets gewijzigd aan het controlboard of de fans, maar wel het probleem grotendeels weten op te lossen.

Ik merkte eerst wat verbetering na printen van een filament guide, die een wat soepelere invoer naar de extruder opleverde. De problemen werden pas duidelijk minder toen ik de nozzle temperatuur verhoogde. Temperature towers printen liet zien dat ik de temperatuur 10-15 graden hoger moet instellen dan de specs voor het filament vereisen. Mijn conclusie is dat de oorzaak in een te lage hotend temperatuur zat, waardoor de extruder het filament niet door de nozzle geduwd kreeg.
Waarschijnlijk iets met de temperatuursensor, maar nu ik dit weet prima mee te leven.

Dit weekend nog een print van 14 uur zonder problemen afgerond. Meten is dus weten.

Mijn algemene tip is om, voordat je bij de printer op zoek gaat naar oorzaken van problemen, eerst de calibratie stappen van TeachingTech uit te voeren, minmaal tot en met e-steps. Daarnaast ook voor ieder filament een temperature tuning om te weten waar je het beste resultaat mee kan behalen.
https://teachingtechyt.github.io/calibration.html

Goede bed leveling is cruciaal voor een geslaagde print. Neem er je tijd voor. Als je dat onder de knie hebt is een upgrade met een BLTouch het laatste stukje om de kwaliteit te verbeteren, en ook gemak ( ik ben er een klein beetje blijer door geworden )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-10 06:37

paularts

Paulux !!!!!!

prekz schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:14:
@iDaniel jij triggert mij eigenlijk met de infill.

Zie link hieronder wat ik probeer te printen, deze reeds gedaan met 0.3mm layer height en 50% infill. Als ik nu overstap naar 0.6mm layer height, dien ik mijn infill eventueel ook nog te verminderen?

https://www.thingiverse.com/thing:2620374

Gyriod wil ik zeker eens proberen.
Wat voor nozzel diameter gebruik je?

"Layer height should not exceed 80 % of the nozzle diameter."
Kiekeboe100 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:48:
[...]

@Vullisbak

Hallo,

Ik heb zelf ook een Ender 3v2 besteld. En bij het afschuimen op wat fora (ter voorbereiding) ben ik dit topic tegengekomen:
https://forums.creality3d...hift-ender-3-v2/paged/13/

Om dat topic even samen te vatten:
Sommige Ender 3v2's hebben een probleem na x aantal uur printen dat het moederbord te warm wordt, en daardoor layer skipping veroorzaakt.
Laat je de printer een tijdje afkoelen en je probeert opnieuw gaat het weer even goed, tot na een uurtje het skippen terug begint.

Als (en enkel dan) dit jouw probleem is, dan kan je testen door de cover van het moederbord open te zetten. Als je dan langer kan printen voor het skippen begint, dan is er al meer kans voor dat je hetzelfde probleem hebt :-)

De oplossing van Creality is standaard een andere koeler opsturen. Maar dit lost het probleem niet volledig op.
Een nieuw moederbord (versie 4.2.7) lost het probleem tot nu toe bij iedereen die dat ontvangen heeft 100% op. Sommigen krijgen dit gemakkelijk ter vervanging, anderen moeten er wat meer moeite voor doen.

Het foutieve moederbord dat is v4.2.2. Maar niet alle v4.2.2 moederborden hebben dit probleem. Lijkt dus eerder op een foutieve batch (rond november / december vorig jaar).

mvg,
Stijn
Ik zit met hetzlefde dilema.
ik heb Creality gemailed, maar daar komen alleen fuzzy antwoorden vandaan
en is idd alleen op het 4.2.2 mainboard, 4.2.7 heeft hier geen last van

Maiboard upgrade is altijd een optie, maar welke is dan beter - BTT mini e3 v2 of creality eigen 4.2.7 (welke volgens hun eigen website geen onder steunig heeft voor de E3v2

naar een 8bit board gaan zie ik niet zitten ivm upgradebaarheid
en de 3Pro zal niet de silent steppers hebben welke de 3v2 wel heeft

ben er nog niet overuit. :/

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaatdoek82
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-09 13:27
paularts schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:54:
[...]

Wat voor nozzel diameter gebruik je?

"Layer height should not exceed 80 % of the nozzle diameter."

[...]

Ik zit met hetzlefde dilema.
ik heb Creality gemailed, maar daar komen alleen fuzzy antwoorden vandaan
en is idd alleen op het 4.2.2 mainboard, 4.2.7 heeft hier geen last van

Maiboard upgrade is altijd een optie, maar welke is dan beter - BTT mini e3 v2 of creality eigen 4.2.7 (welke volgens hun eigen website geen onder steunig heeft voor de E3v2

naar een 8bit board gaan zie ik niet zitten ivm upgradebaarheid
en de 3Pro zal niet de silent steppers hebben welke de 3v2 wel heeft

ben er nog niet overuit. :/
Ik zie op het forum dat een beetje doorzetten v.w.b. mailtjes het misschien lukt: https://forums.creality3d...-3-v2/paged/13/#post-2444

Mijn Ender 3 V2 bestelling laat ik maar even staan bij 123-3d, contact gehad met 3dware maar die lijken ook niet zeker te weten of bij de volgende levering dit wel of niet verholpen is.
Blijkbaar neemt 123-3d dit wel serieus en test de batch eerst ook (lijkt 3dware niet te doen), het lijkt mij dat Creality de 4.2.7 wel gaat meesturen met de volgende lading V2's richting 123.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paularts

paularts

Paulux !!!!!!

Vaatdoek82 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:07:
Ik zie op het forum dat een beetje doorzetten v.w.b. mailtjes het misschien lukt: https://forums.creality3d...-3-v2/paged/13/#post-2444

Mijn Ender 3 V2 bestelling laat ik maar even staan bij 123-3d, contact gehad met 3dware maar die lijken ook niet zeker te weten of bij de volgende levering dit wel of niet verholpen is.
Blijkbaar neemt 123-3d dit wel serieus en test de batch eerst ook (lijkt 3dware niet te doen), het lijkt mij dat Creality de 4.2.7 wel gaat meesturen met de volgende lading V2's richting 123.
Ik ben een aantal vragen weer terug aan het leggen bij Creality, dus ik blijf ze wel pushen ;)
en idd 123-3d heeft getest en ook een aatal keuzes aangeboden, ook daar heb ik de vraag terug gelegd
als ik de E3v2 nu afneem bij ze en Creality komt met een permanente fix dat die gewoon onder garantie gedaan kan worden. daar wacht ik nog op antwoord

of Creality de 4.2.7 naar 123-3d gaat sturen ipv de 4.2.2 is nog niet zeker in de mail staat dat ze al weken aan het bakeleien zijn met creality... en dat gaat nu nog langer duren ivm "Lunar new year / Chinees Nieuw jaar
dan ligt CN tot eind Feb. op zijn gat
dus voor dat dat allemaal rond is en ze nieuwe boarden (of andere fix eerst) gaan sturen is het al ruim Maart geweest (schat ik zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Op mijn eerdere mail waarom er een ouder 4.2.2 bord in mijn v2 zat kreeg ik alleen het antwoord dat creality deze at random verstuurt en dat er geen keuze is.

Ik heb toen via ali bij creality zelf een 4.2.7 bord gekocht en geplaatst.

Omdat ik problemen kreeg met mijn extruder heb ik nu de 4.2.2 er weer in zitten maar de problemen lijken elders te zitten.

Met beide borden had ik standaard geen problemen bij langere prints van bijv. 7u.

Nadat ik ook het e.e.a. heb gelezen over onvoldoende koeling heb ik zelf de nodige modificaties gemaakt gewoon omdat het kan.

Ik ben wel benieuwd naar de uiteindelijke oplossing vanuit 123 en Creality.

Ik laat mijn printer linksom of rechtsom nooit 's nachts aanstaan. Het is en blijft chinees spul zonder al te veel QC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostR2
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-10 19:02
Net ff gecheckt, heb ook een 4.2.2. bordje in mijn in december (door 123-3d) geleverde Ender 3 V2. Is het verstandig preventief een 4.2.7. bordje te claimen? Of moet je echt de problemen afwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Iets onnodig claimen lijkt me wat... Onnodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Vandaag 2x een probleem met een print job waardoor ik afvraag waar ik de oorzaak moet zoeken.

Probleem is dat 2x de print en verticale gap heeft. Zichtbaar op onderstaande foto. Probleem verder is dat het filament de eerste keer gebroken was. (Niet leuk bij een job van 8 uur.)

Heb ik de montage van de filament rol wel goed? Zie foto hieronder.
En/of kan het aan de filamentrol liggen? Ik merk namelijk dat het niet geheel netjes afloopt maar dat het filament soms onder zichzelf enigszins strak komt te zitten. (Niet zeker of dat af fabriek is of dat het komt door het losser/vaster komen te zitten tijdens het schoksgewijs afrollen.)

Het filament is van de meerkleurige Devil's starterset: 6x 333g.
Eerdere printjes hiermee of grotere 1kg rollen gaven dit probleem niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gmyZ9XsSNtcNc1V_9bKhKF3xdU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J83CYoalRfDUGdp2oKgukTYC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tp-9Ot2ldpbCk3Dj4ohb5OXigVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AqVOp7RQtpQmcMnDvvbQT125.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
@Rukapul

Zet je rolhouder maar eerst naar links en je kan een filament guide gebruiken zoals deze:
https://www.thingiverse.com/thing:2917932

Je filament wikkelt zich helemaal op de printer op deze manier. Zoals je het nu hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door kmichael op 04-02-2021 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
kmichael schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:31:
@Rukapul

Zet je rolhouder maar eerst naar links en je kan een filament guide gebruiken zoals deze:

Je filament wikkelt zich helemaal op de printer op deze manier. Zoals je het nu hebt.
Ziet er goed uit.

Rolhouder wel aan de voorkant houden of naar achterzijde verplaatsen? Het schuin wegtrekken draagt er immers aan bij dat het filament onder zichzelf kan raken en dan zichzelf vasttrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
@Rukapul

Links boven,
Of nog beter op een plek waar de filament zo recht mogelijk in de extruder gaat.
De meesten printen een filament roller of houder die anders is dan het origineel.
Genoeg te vinden op thingiverse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidEdge-er
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-11-2024
Rukapul schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:36:
[...]

Ziet er goed uit.

Rolhouder wel aan de voorkant houden of naar achterzijde verplaatsen? Het schuin wegtrekken draagt er immers aan bij dat het filament onder zichzelf kan raken en dan zichzelf vasttrekt.
Je kan de houder ook aan de linker verticale balk vast zetten. Hierdoor wordt je maximale printhoogte natuurlijk wel wat minder maar dan loopt de rol aan de onderkant heel netjes af bijna op het punt waar de filament de extruder in gaat. Zie hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Fk1AKyEAJpKDy5HQEHi4Y7y6AQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hIkr7uj49hH3RHdRx0ixR7KT.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidEdge-er
Als je de verhalen hier https://forums.creality3d...2/layer-shift-ender-3-v2/ leest over Layer shifting door slechte koeling van het 4.2.2. board dan is er toch heel wat aan de hand.
Ik zelf heb ook een 3-V2 met een 4.2.2. board maar het gekke is dat ik al verschillende prints gemaakt heb die meerdere uren duurden maar toch geen problemen gaven.
Ben ik de enige? Zijn er meer mensen hier die een 3-V2 hebben sinds december/januari en toch ook geen problemen hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:20
SolidEdge-er schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:09:
Als je de verhalen hier https://forums.creality3d...2/layer-shift-ender-3-v2/ leest over Layer shifting door slechte koeling van het 4.2.2. board dan is er toch heel wat aan de hand.
Ik zelf heb ook een 3-V2 met een 4.2.2. board maar het gekke is dat ik al verschillende prints gemaakt heb die meerdere uren duurden maar toch geen problemen gaven.
Ben ik de enige? Zijn er meer mensen hier die een 3-V2 hebben sinds december/januari en toch ook geen problemen hebben?
Printer sinds eind dec met 4.2.2. board en geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vullisbak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 10:01
kmichael schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:31:
@Rukapul

Gouden tip.

Ik heb naast de filament guide waar naar gelinkt is ook deze aan mijn Ender 3 v2 toegevoegd:
Filament roller guide: https://www.thingiverse.com/thing:3052488
Filament spool holder: https://www.thingiverse.com/thing:3209211

De roller guide is heel simpel te monteren en maakt gebruik van de reserve bout die bij de printer meegeleverd wordt.

Filament loopt nu soepel richting de extruder, zonder veel kans in de knoop te raken (tenzij het verkeerd op de rol zit). Sinds het toevoegen van de spoel houder met lagers is ook visueel duidelijk minder kracht nodig om het filament van de spoel te trekken.

Zakje lagertjes is niet duur, zeker als je ze uit een Chinese webshop haalt, en kun je in meerdere projectjes gebruiken. Bijvoorbeeld een hamster wiel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platte_Band
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:37
Misschien staan de steppen motors te hoog afgesteld qua voltage? Iemand een idee hoe hoog die zouden moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Ik heb de spoel naar de zijkant verplaatst, zwaartepunt ligt zo ook een stuk lager en dat voorkomt weer dat de bovenkant gaan bewegen en deinen.

De spool holder hierboven werkt goed maar is niet heel makkelijk te printen.

Als je hem naar de zijkant verplaatst heb je de roller / filament guide ook niet nodig.

Ik ben er nog niet uit of Z hop nu nog problemen veroorzaakt of niet.
Ik vind het wel een handige functie want het printen van bijv. zo'n kabelgeleider welke je in elkaar klikt gaat bij mij niet goed anders.

Ender 3 v2 Vref voor TMC2208 EN 2225
X = 1.10 -1.20V
Y = 1.00 - 1.10V
Z = 1.15 - 1.20V
E = 1.35 - 1.40V

Veilige range is dus voor alles (want zijn dezelfde drivers) 1.00 tot 1.40V

[ Voor 14% gewijzigd door sanscorp op 05-02-2021 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SV3NNER
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:22

SV3NNER

Hello..Follow Me.....OK

Gister mijn Ender 3 Pro binnen gekregen.

Na alles in elkaar te hebben gezet en het bed geleveld te hebben. was het tijd voor een test print.
Dit ging prima en het filament bleef prima plakken aan het bed. De volgende print werd een Benchy waar blij het na een procent of 75 misging.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FuVgNF942E4f-cdx_dqbwp0Jl7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mRQpHfg3oJjgkfKvpaRvSyv1.jpg?f=fotoalbum_large
De bodem brak af en de benchy sleepte mee over het printbed.
Dit kan natuurlijk meerdere redenen hebben. temperatuur, leveling, misschien heeft het filament het draadeind geraakt en daardoor vervuild.
Tips zijn welkom.

Vanochtend nogmaals gekeken of alles netjes waterpas staat en een nieuwe print begonnen. Een cover voor de LCD. Hoe stellen jullie de koeling in? altijd 100% of kan dit ook lager.

| Youtube |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

SV3NNER schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:58:

Na alles in elkaar te hebben gezet en het bed geleveld te hebben. was het tijd voor een test print.
Dit ging prima en het filament bleef prima plakken aan het bed. De volgende print werd een Benchy waar blij het na een procent of 75 misging.
[Afbeelding]
Dit kan natuurlijk meerdere redenen hebben. temperatuur, leveling, misschien heeft het filament het draadeind geraakt en daardoor vervuild.
Tips zijn welkom.

Vanochtend nogmaals gekeken of alles netjes waterpas staat en een nieuwe print begonnen. Een cover voor de LCD. Hoe stellen jullie de koeling in? altijd 100% of kan dit ook lager.
Brim gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik herhaal graag nog een keer mijn tip voor deze spoel houder : https://www.thingiverse.com/thing:3114139

Uiterst stabiel en soepel. Gebruikt een stuk m8 draad en moeren, en twee lagers. Allemaal standaard spul wat je bv bij 123-3D kunt kopen.

Het idee dat de extruder überhaupt moeite moet doen om filament af te rollen is raar. Een printer zou met gelagerde houder geleverd moeten worden vind ik. Maargoed.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01-10 15:11
wouter.N schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:42:
[...]

Printer sinds eind dec met 4.2.2. board en geen problemen.
Ook sinds december een E3 V2, direct via creality gekocht, geen problemen met langere prints.
Langste tot nu toe is iets van 9.5-10u geweest, mooi recht omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01-10 15:11

Koeling met PLA hoeft niet perse op 100%, maar dit wordt wel aangeraden om stringing ed te voorkomen. Eerste laag de koeling uitzetten zorgt wel voor betere hechting in mijn geval.
Beste is om wat testprints te doen en zien wat voor jou de beste instellingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostR2
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-10 19:02
Dat lijkt me niet te helpen, het is niet dat de hele benchy vanaf de bodem los gekomen is.
Ik zou eerst eens checken of de z-as wel soepel loopt, het lijkt of er een laag niet op de goede hoogte begonnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
Lijkt mij gewoon een laag underextrusie, even checken of het filament bij de extruder niet vast blijft zitten door die scherpe hoek. Dat laatste willen ze maar niet leren bij Creality.

Of is het materiaal ABS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SV3NNER

SV3NNER

Hello..Follow Me.....OK

iDaniel schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:31:
Lijkt mij gewoon een laag underextrusie, even checken of het filament bij de extruder niet vast blijft zitten door die scherpe hoek. Dat laatste willen ze maar niet leren bij Creality.

Of is het materiaal ABS?
De extruder maakt af en toe wel een tikkend geluid. Je ziet dat tandwieltje dan ook slippen. Ik heb gelezen dat dit met het bed leveling te maken kan hebben. te dicht er op zodat hij z'n filament niet kwijt zou kunnen. Met de nieuwe print die ik vanochtend starte hoorde ik dit tikkend geluid ook. Nu hij wat meer in de hoogte aan het printen is hoor ik het niet meer en het tandwieltje loopt nu goed.

Print met PLA.

| Youtube |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawaholic
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-05 18:48
Kan iemand mij vertellen wat hier fout gaat? Bij grotere prints heeft hij last van een stotter waardoor er een streep in de print komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZtvgWXGjmiWY7uaOQQLfOsV9q8s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kwbhuLWtVBmSu1fQrNaB6tV1.jpg?f=fotoalbum_large

https://youtu.be/CcO-8SbEPKE

iRacing Profiel YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvinke
  • Laatst online: 23:05
Is niet gewoon het punt waarop de z-as beweegt? Daar krijg je toch sowieso een naad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
@kawaholic

Bedoel je die streep van boven naar beneden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-07 12:51
Ik heb sinds enige tijd een CR-20 Pro. En omdat ik een newbie ben op het gebied van 3D-printen leek het me wel veilig om deze te kopen, omdat hij beschikt over autobed leveling.
Helaas werkt die autobed leveling niet echt. Ik heb het centrum volgens de aanwijzingen ingesteld, dat zit goed, maar de hoogte van de as ten opzichte van het bed loopt niet 100% evenwijdig aan het bed. Terwijl daar die bed-leveling voor bedoeld is, toch?
Zie foto's.
Aangezien je verder niets in kunt stellen met de hand zit ik een beetje vast. Zoeken op het net levert ook niet echt iets op, omdat deze printer blijkbaar niet erg populair is.
Kan iemand mij wellicht op weg helpen om dit probleem op te lossen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_HkLqqWicHR5k-RJhDJDpyN7-SA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7wYaGm1WbTdrxoX85wYHRoi5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fjWJoYxb5H22478x9Gxpx-_oMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qmIffaEgYhzW8L0rPymDYlR9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimt
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-09 09:33
Ten aanzien van de ender 3 v2, heb ik ook een bestelling lopen bij 123-3d.
Ze geven een aantal opties aan;
- Wachten tot Creality met een verbeterd model komt -> Lastig want je bent toch ongeduldig, het is daar nu feest tot eind van de maand vanwege hun nieuwjaar.
- De printer aannemen zoals die nu is met de bekende en door hun ook geteste problemen. -> Een nieuw moederbordje word door hun niet vergoed/aangeboden. De aanschafprijs is dan 230+60 euro.
- Een andere printer kiezen (3d Pro). -> Maar ik wil juist graag de upgrades van het modernere bordje etc.
- Geld terug.

Ik neig naar mijn geld terug te vragen en dan het budget van 230+60 in te zetten op een ander model printer, maar dan beginnen de opties een beetje te duizelen voor mijn ogen.
Een van de opties die me vooralsnog aanspreekt is de CR-20 Pro. Heeft een zelfde print volume, een auto-bed level en een wat kleiner model. De printer word op hun website alleen nergens genoemd en dat vind ik wat raar.
Er zijn anders nog opties voor de CR-10 en vervolg modellen met daarbij komende voordelen, maar ik raak het overzicht dan wat kwijt. Budget waartoe ik naar toe zou kunnen ongeveer 350, netjes voor een eerste printer lijkt me...Ik weet het alleen even niet meer wat verstandig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
@RoJan
...maar de Z-as loopt niet 100% evenwijdig aan het bed. Terwijl daar die bed-leveling voor bedoeld is,
Ja en nee
Auto bed leveling is bedoeld om de oneffenheden van je bed er uit te halen.
Ik denk dat je de balk bedoeld waar je hotend over heen gaat.
Dit is de X axis, deze gaat omhoog en naar beneden dat is de Z axis.
Maar goed je zei dat deze scheef is, het is de bedoeling dat je printer zo recht mogelijk is, dan helpt de autobedleveling met dat laatste stukje.
Kijk deze instructie video:

en dan stel je het af zoals hij dit doet na 37 seconden.
verdere instructies zie video.

Je start code van je sliser moet dan zijn
G28 ; start home all
G29 ; start bedleveling

G29 is belangrijk dat is autoleveling!

Je moet je bed ook zo recht mogelijk afstellen ten opzichte van de hotend,
Het is wederom niet de bedoeling dat je de printer uit de doos trekt en denkt dat G29 alles oplost...

Succes

[ Voor 10% gewijzigd door kmichael op 05-02-2021 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawaholic
kmichael schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:32:
@kawaholic

Bedoel je die streep van boven naar beneden ?
Ja. Die bedoel ik. Is ook geen rechte streep

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZEs2a60OjKNN9V4Iy5Ekv5c9zk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zN7dRKtarQCzxDv7mZ8ugvHH.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paularts

paularts

Paulux !!!!!!

Pimt schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:48:
- Wachten tot Creality met een verbeterd model komt -> Lastig want je bent toch ongeduldig, het is daar nu feest tot eind van de maand vanwege hun nieuwjaar.
- De printer aannemen zoals die nu is met de bekende en door hun ook geteste problemen. -> Een nieuw moederbordje word door hun niet vergoed/aangeboden. De aanschafprijs is dan 230+60 euro.
- Een andere printer kiezen (3d Pro). -> Maar ik wil juist graag de upgrades van het modernere bordje etc.
- Geld terug.

Ik neig naar mijn geld terug te vragen en dan het budget van 230+60 in te zetten op een ander model printer, maar dan beginnen de opties een beetje te duizelen voor mijn ogen.
Een van de opties die me vooralsnog aanspreekt is de CR-20 Pro. Heeft een zelfde print volume, een auto-bed level en een wat kleiner model. De printer word op hun website alleen nergens genoemd en dat vind ik wat raar.
Er zijn anders nog opties voor de CR-10 en vervolg modellen met daarbij komende voordelen, maar ik raak het overzicht dan wat kwijt. Budget waartoe ik naar toe zou kunnen ongeveer 350, netjes voor een eerste printer lijkt me...Ik weet het alleen even niet meer wat verstandig is.
CR-20 Pro bij 123-3d

hij staat idd wat verstopt

Ik heb bij 123-3d de vraag uit staan dat als ik de E3v2 accepteer nu, of ik dan gewoon het mainboard kan wisselen (of wat de oplossing wordt van Creality) onder garantie

alleen nog geen antwoord op terug gekregen, bij Creality heb ik ook een aantal vragen uit staan, maar die zijn na morgen tot 20Feb (plus achterstand weg werken etc) dicht, dus voor ik daar weer antwoord heb zal het wel begin maart zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimt
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-09 09:33
Op 123 heb ik de printer ook gezien.
Ik was in mijn post niet duidelijk denk ik, op de site van Creality staat ie er niet tussen.
Hier staan alle CR modellen van creality
Maar de CR 20 dus niet.

Vandaar dat ik ook wat verder aan het kijken was gegaan. En nu ook opties van de CR-10 lijn overweeg. Met alleen wel het gegeven dat die een wat grotere plaats op een tafel/kast/plank innemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
kawaholic schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:44:
[...]

Ja. Die bedoel ik. Is ook geen rechte streep

[Afbeelding]
Welke slicer ?

Er van uitgaande van Cura: je moet het zoeken in: 'Z Seam Aligment" en "Seam Corner Preference" ik denk dat je deze op random hebt staan.
Ik zou ook even gaan spelen met "Coasting Volume" als deze op 0 staat even verhogen naar 0,05 a 0,10 kijken wat er dan gebeurt :)

[ Voor 3% gewijzigd door kmichael op 05-02-2021 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harapagornis
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 05-09-2024
@Pimt Ik heb hetzelfde verzoek gedaan of ik mijn ender 3V2 kon omwisselen naar een CR20. Helaas is het angstvallig stil bij 123 en zijn ze telefonisch ook niet bereikbaar. Eerdere communicatie ging beduidend vlotter.

Ik zou ook niet direct weten wat een goed alternatief zou zijn voor de 3V2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawaholic
kmichael schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 18:24:
[...]

Welke slicer ?

Er van uitgaande van Cura: je moet het zoeken in: 'Z Seam Aligment" en "Seam Corner Preference" ik denk dat je deze op random hebt staan.
Ik zou ook even gaan spelen met "Coasting Volume" als deze op 0 staat even verhogen naar 0,05 a 0,10 kijken wat er dan gebeurt :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hQBJSfwfK6lpb5JG-yOZPs3YXI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yqWbU8zJKacX8gIKQMZ73TA9.png?f=user_large

Denk dat je refereert naar deze instellingen? Ik ben nog erg nieuw met 3d printen. 8)7

Staat dit goed ingesteld?

iRacing Profiel YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
@kawaholic
Ik heb Cura in het Engels gezet, de reden is dat als je iets zoekt alles in het Engels is :)
Bij benamingen in het Nederlands is lastig het lastig zoeken...

Voor jou object zoals op de foto zou ik deze settings denk ik gebruiken:
Z Seam: Sharpes Corner
Seam Corner: Hide Seam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:02
- Geld terug.

Ik heb zelf op mij Ender 3v2 de SKR Mini E3 v2.0 mainboard erin gezet. De Creality moederbord is van slechte kwaliteit. Alleen moet je ook de CR10 display erop zetten omdat de originele scherm niet werkt op de SKR mainboard.

Zal voor de Ender 3 V2 gaan. En stap voor stap deze uitbreiding zoals auto bed leveling hierdoor leer je de printer beter leren kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:37
Evertt schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:01:
[...]

Ik heb zelf op mij Ender 3v2 de SKR Mini E3 v2.0 mainboard erin gezet. De Creality moederbord is van slechte kwaliteit. Alleen moet je ook de CR10 display erop zetten omdat de originele scherm niet werkt op de SKR mainboard.

Zal voor de Ender 3 V2 gaan. En stap voor stap deze uitbreiding zoals auto bed leveling hierdoor leer je de printer beter leren kennen.
Heb een ender 3 pro nu 2 jaar Geen enkel problemen mee. Het mainboard doet het perfect. Ook via de pc wat geprint. Vooral i.c.m. met een laser een echte aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4DxoaI54F3znwr7Ws32ZHJiNT14=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/mP8YP3czXq5vh1cSIfwqFdn0.png?f=fotoalbum_medium

Ik ben dit ding aan het printen voor een vriend (door mij ontworpen houder voor z'n router. (~10 cm breed))
Ik print met PETG, maar daar heb ik nog niet heel veel ervaring mee.
Ik heb wat andere printjes gemaakt en die trokken een beetje krom vanuit de hoekjes, maar dat was geen probleem. Dit ontwerp is echter nogal strak gedimensioneerd, en het moet mooi blijven, dus kan het wel een probleem worden.

De print loopt al, en ik dacht er aan om er een gewicht in te leggen als de print hoog genoeg was, maar toen vroeg me opeens af of het waarom ik niet gewoon een paar neodymium magneetjes in de hoeken zou leggen. Ik heb het voorzichtig aan de rand getest, en het bed zelf is niet magnetisch genoeg voor veel kracht, dus dan moet ik er een onder het bed hangen en een in de print leggen. Heeft iemand dat wel eens geprobeerd? Zou het een slecht plan zijn?

Ik print met wit Real PETG van 123-3d, ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie settings hiervoor zijn.
Ik print op 240 °C, met bed op 50 graden voor eerste laag, dan naar 55 en dan handmatig om de zoveel tijd er een graad bij. fan op 20%
(Het kromtrekken had ik geen last meer van toen ik dat begon te doen, maar die prints deed ik ook met een brim , dus dat zou het ook geweest kunnen zijn. Ook waren het geen prints met hele grote bodem vlakken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidEdge-er

[Afbeelding]
Tips zijn welkom.

Heb je de optie “Z-hop when retracted” aan staan? Die zou ik wel gebruiken bij dit model. Bij het overbruggen van die opening in het dak stoot de nozzle anders tegen het model en die breekt dan los van de build plate.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eA_Bk5q-cvKY2Yn16dD69WnqlPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6xaRzyTFcOGVdsMnKdZKeo2H.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door SolidEdge-er op 05-02-2021 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Anthor schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:51:
[Afbeelding]

Ik ben dit ding aan het printen voor een vriend (door mij ontworpen houder voor z'n router. (~10 cm breed))
Ik heb wat andere printjes gemaakt en die trokken een beetje krom vanuit de hoekjes, maar dat was geen probleem. Dit ontwerp is echter nogal strak gedimensioneerd, en het moet mooi blijven, dus kan het wel een probleem worden.

De print loopt al, en ik dacht er aan om er een gewicht in te leggen als de print hoog genoeg was, maar toen vroeg me opeens af of het waarom ik niet gewoon een paar neodymium magneetjes in de hoeken zou leggen. Ik heb het voorzichtig aan de rand getest, en het bed zelf is niet magnetisch genoeg voor veel kracht, dus dan moet ik er een onder het bed hangen en een in de print leggen. Heeft iemand dat wel eens geprobeerd? Zou het een slecht plan zijn?

Ik print met wit Real PETG van 123-3d, ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie settings hiervoor zijn.
Ik print op 240 °C, met bed op 50 graden voor eerste laag, dan naar 55 en dan handmatig om de zoveel tijd er een graad bij. fan op 20%
(Het kromtrekken had ik geen last meer van toen ik dat begon te doen, maar die prints deed ik ook met een brim , dus dat zou het ook geweest kunnen zijn. Ook waren het geen prints met hele grote bodem vlakken)
Je bed een keer schoonmaken onder de kraan met afwasmiddel.
Zet je bed ook maar eens op 80 graden. gehele print.
En als je de temperatuur wilt aanpassen dan moet je hoog beginnen en dan naar lager niet andersom dat heeft geen zin. PETG krult nagenoeg niet op, jou ontwerp al helemaal niet, geen brim of raft en je fan uit bij PETG.

Het beste is dat je een foto van je huidige print mee stuurt dan zien we meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
SolidEdge-er schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:56:
[...]

Heb je de optie “Z-hop when retracted” aan staan? Die zou ik wel gebruiken bij dit model. Bij het overbruggen van die opening in het dak stoot de nozzle anders tegen het model en die breekt dan los van de build plate.

[Afbeelding]
Ik denk eerder dat hij/zij alles beter moet gaan afstellen.
Gezien aan de onderkant hele drollen met filament ligt.
De zijkanten naast de deur gaat ook alle kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SV3NNER

SV3NNER

Hello..Follow Me.....OK

SolidEdge-er schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:56:
[...]

[Afbeelding]
Dank je voor de tip.
Zie de setting net in Cura staan.
standaard geeft hij hiervoor 0.2mm aan is dit genoeg?

| Youtube |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dédé_85
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 25-09 21:12
...
Ik moest dezelfde keuze maken en heb uiteindelijk toch gekozen voor de 3 Pro maar heb er meteen de SKR Mini E3 bijbesteld omdat ik perse 32 bit wou hebben.

Als het goed is komt morgen alles binnen en kan het installeren en vooral alles onder de knie krijgen van 3D printen eindelijk beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidEdge-er
SV3NNER schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:25:
[...]

Dank je voor de tip.
Zie de setting net in Cura staan.
standaard geeft hij hiervoor 0.2mm aan is dit genoeg?
Dat mag wel wat meer zijn. Ik heb hem wel op 5mm staan als er van die overbruggingen in het model zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SV3NNER

SV3NNER

Hello..Follow Me.....OK

SolidEdge-er schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:41:
[...]

Dat mag wel wat meer zijn. Ik heb hem wel op 5mm staan als er van die overbruggingen in het model zitten.
Thanks, ga dit zeker proberen wanneer ik een print met overhang heb. _/-\o_

| Youtube |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
Dédé_85 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:30:
[...]

Ik moest dezelfde keuze maken en heb uiteindelijk toch gekozen voor de 3 Pro maar heb er meteen de SKR Mini E3 bijbesteld omdat ik perse 32 bit wou hebben.

Als het goed is komt morgen alles binnen en kan het installeren en vooral alles onder de knie krijgen van 3D printen eindelijk beginnen.
Ik overweeg om de Ender 3 V2 wel binnen te laten komen en daar ook een Mini E3 (BigTreeTech SKR MINI E3 v2.0 32 bit mainboard) in te zetten, met de vraag of ze dan wat met de prijs kunnen. Aangezien ze in het voorstel per mail ook korting geven.
Heb jij die optie ook overwogen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik heb een tijdje geleden de hotend van mijn printer verkloot door 't ding een hele nacht in de lucht te laten printen. Niet meer te redden, nieuwe hotend gekocht. Alleen...hoe bevestig ik nu de bowden tubes? Er zitten nou voor zover ik kan zien hele smalle tiewraps omheen maar die kan ik nergens smal genoeg vinden. Tegelijkertijd wil ik ook niet dat de tubes losschieten tijdens het printen, één catastrofale faalactie vind ik wel genoeg. :D Iemand een suggestie?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Meestal zitten ze vast met een bowden coupler. Je moet dan het kunststof ringetje naar beneden drukken de tube er in doen (helemaal naar onder duwen) en dan het kunststof ringetje loslaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Oh, dat blauwe ringetje is geen tiewrap? Dan moet ik morgen bij daglicht toch nog eens wat beter kijken. :D

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:36
Anthor schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:51:
[Afbeelding]

Zet je bed op 80 graden en zorg dat je eerste laag niet teveel squish heeft. Ik print ook Real PETG op 83 graden bed eerste 3 layers, dan naar 80 en temperatuur op 225 graden zonder fan! PETG kan je zelfs met 220 printen, maar gebruik absoluut geen fan, dat maakt je print heel zwak. Als je wel fan gebruikt moet je je temp heel hoog zetten maar dan heb je ook weer last van stringing. Met PETG lage temperatuur kan, maar gebruik geen fan. En omdat PETG wat buigzamer is betekend niet dat de print ook sterker is. Ik moet met PLA meer moeite doen(gebruik van hamer) om iets te breken dan met PETG (met mijn handen stuk te krijgen).

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-10 10:32

Rincewind

Take me in your arms tonight

Ik wil ook PETG gaan printen maar zit met een aantal praktische vragen:
  • Is het ook goed te doen om met dit met de huidige hotend te gaan printen?
  • Als ik een andere hotend moet plaatsen: welke betaalbare hotend raden jullie mij aan?
  • Is een DDE zoals die van Trianglelab dan ook een goede investering?
  • Waar moet ik nog meer op letten?

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Rincewind schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 08:37:
  • Als ik een andere hotend moet plaatsen: welke betaalbare hotend raden jullie mij aan?
1: Niet perse opletten dat je met de temperatuur niet te hoog gaat ivm de "standaard" PTFE tube, deze geeft giftige dampen boven de xxx graden. Je kan een andere soort PTFE tube nemen die tegen hogere temperaturen kan of je kan een "all metal hotend" nemen.

2 Bijvoorbeeld: all metal hotend van Micro Swiss, deze is niet zo duur en je kan losse onderdelen kopen als deze stuk gaan. Je kan het zo gek maken als je het zelf wil :)

3: Geen ervaring mee, ik heb mijn eigen DD geprint dat gaat perfect.
https://www.thingiverse.com/thing:3589452

4: Geen fan en warmer bed en geen tocht, zelf een klein beetje tocht kan je print met PETG verpesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3- ik wel en werkt erg goed. De fan moet inderdaad uit en met de DDE moet je retraction echt op 0.25 of 0.5 ter voorkoming van stringing waar PETG heel gevoelig voor is.
Kleine details zijn wel lastig net als bijvoorbeeld een dun piek torentje. Dat lukt alleen met aparte instellingen zoals lagere temp en fan aan maat moet je weer oppassen dat het bros wordt.
Het is super mooi spul om mee te printen en plakt ook heel simpel op een schoon glas bed maar alle filament heeft z'n voor en nadelen:).
Dr zit een all metal bij de trianglelabs dde dus je bent gelijk van die tube temperatuur af maar ik print de 1233d PETG nu op 225 en dat red een fatsoenlijke tube ook wel. Ik ben zelf wel trianglelabs fanboy:) Heb de DDE op m'n ender 3pro en m'n 5 met volle tevredenheid (alleen de radiale fan is wat kwetsbaar)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
Inderdaad is de '''max'' van de Ender 3's hotend 240 graden vanwege de anders gevormde PTFE gassen, dus ~230 graden gaat prima voor PETG. Je hebt hier niet per se een andere extruder voor nodig. Met een stock Ender 3 kun je prima PETG printen, ik zou dit eerst gewoon proberen en kijken of de resultaten je bevallen voordat je aan dure upgrades begint.

Edit: die Ender 3 Direct Drivinator ziet er wel vet uit :9

[ Voor 8% gewijzigd door iDaniel op 06-02-2021 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:20
DRuw schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 09:18:
3- ik wel en werkt erg goed. De fan moet inderdaad uit en met de DDE moet je retraction echt op 0.25 of 0.5 ter voorkoming van stringing waar PETG heel gevoelig voor is.
Kleine details zijn wel lastig net als bijvoorbeeld een dun piek torentje. Dat lukt alleen met aparte instellingen zoals lagere temp en fan aan maat moet je weer oppassen dat het bros wordt.
Het is super mooi spul om mee te printen en plakt ook heel simpel op een schoon glas bed maar alle filament heeft z'n voor en nadelen:).
Dr zit een all metal bij de trianglelabs dde dus je bent gelijk van die tube temperatuur af maar ik print de 1233d PETG nu op 225 en dat red een fatsoenlijke tube ook wel. Ik ben zelf wel trianglelabs fanboy:) Heb de DDE op m'n ender 3pro en m'n 5 met volle tevredenheid (alleen de radiale fan is wat kwetsbaar)
Ik had ergens gelezen dat als de Part fan uitstaat de PCB fan ook uitstaat bij een Ender 3 V2, klopt dat? Zo ja, dan kan het uitschakelen van part cooling vervelende gevolgen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
Klopt, daarom ''moet'' je de board cooling fan loshalen, connector afknippen en onder de 24V screwterminals plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik hoop het niet...
Ik ben sowieso niet zo'n fan van de v2... Zijn toch wel hoop dingetjes mee.
Ik heb mij m'n 5 de bordfan met m'n hotendfan gekoppeld en dat kan wel (2x12v=24v) en die staan altijd 100% aan. Jaja, als er 1 stuk gaat zijn ze beide fucked... Klopt. Beide noctuas in gezet en werkt prima en hoor niets. En vooral met eens andere voedingfan en de partfan uit:) ik hoor zowaar m'n steppers weer ondanks m'n skr mini v2;)

@iDaniel mooie design fuckup dan.. regel je die normaal dan ook met de software terug als je de partfan minder laat draaien?? Foutje van creality...

[ Voor 15% gewijzigd door DRuw op 06-02-2021 09:35 ]

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
@DRuw De part cooling fan en board fan zijn gekoppeld aan hetzelfde pwm kanaal. Dus part cooling fan uit = geen board cooling. Was met het originele board zo, en met de silent (in ieder geval v1.1.5) hetzelfde.

Zelfs als je alleen PLA print is het niet fijn, omdat je part fan (dus board fan) dan dus pas bij laag 2,3 of 4 aan gaat.

Achteraf heb ik spijt dat ook niet voor SKR boardjes ben gegaan, i.p.v. de Creality Silent.

Moet eerlijk zeggen dat ik ook mijn twijfels heb over de keuze om twee fans in serie te zetten, ja het werkt nu, maar voor hoelang. Als één fan geblokkeerd wordt, brandt de ander door. Ik zou er step-down buck converter tussen zetten.

[ Voor 38% gewijzigd door iDaniel op 06-02-2021 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Mainboard fan gewoon direct (met zekering) op de 24V output van de PSU zetten.

Ik ben tevreden over de E3D V6 hot end maar ik vond het geen leuk klusje om uit te zoeken welke mount je daar voor moet printen, daarvan vervolgens alle losse onderdelen nog bij elkaar moet zoeken waarbij er een hoop niet klopte, alles af te drukken en dan pas de boel te kunnen monteren.

Gezien de hoeveelheid werk en dat het nog steeds verre van perfect is, zou ik de volgende keer wellicht eerder voor de duurdere Swiss gaan.

Daarentegen zit er wel een andere betere cartridge en thermistor bij de V6 en dat is de reden waarom ik zonder ervaring in eerste instantie voor deze heb gekozen, more bang for your buck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SV3NNER

SV3NNER

Hello..Follow Me.....OK

Nadat een print van 12 uur mis is gegaan en eigenlijk hetzelfde probleem ondervond met m'n Benchy heb ik de printer eens rustig uit elkaar gehaald. Het blijkt dat de motor van de Z-as scheef trekt als je hem vast zet.
Ongeveer zo als op de tekening hieronder. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mM1LrIiOFCH13lCLDhQp-zuWZps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mEte5QRbm1GFvK21IXmNUKcb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IY3Wip66NeSt734rES3P2sQKV3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FBGCpvhk5VazAM3YAjzyFjyk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2EK_H8osI5u_LhPjW0lcCZtn5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HniQ6Y5zL87xA4vbuvBPOhmq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M1f99aKt8heFth01J5BuGTd53pk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P98KOvAdbfrCH9stkju7H1Oh.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik het zwarte blokje wat de Motor en het frame met elkaar verbind losjes staan op de motor en vast tegen het frame. De motor kan je wel bewegen maar staat netjes recht. het met de hand op en neer draaien geeft nu weinig weerstand. Als je alles vast zet krijg je een hoop weerstand.

Iemand een idee hoe dit te verhelpen is?

| Youtube |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
Je zou iets tussen de motor mount en het frame kunnen plaatsen om wat afstand ertussen te creeeren. Ik heb er hier carrosserieringen tussen geplaatst. Wat dubbelgevouwen papier werkt ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanscorp
Ik heb geen problemen meer met deze motor mount.

https://www.thingiverse.com/thing:4699747

Wel heb ik alle gaten nog wat verder uitgeboord dan zoals geprint zodat je net even wat meer ruimte voor afstellen hebt.

Nadeel is dat je gantry er af moet.
Een klein beetje vijlen was nodig om het geheel in de V slot te duwen.

Heb hem 2x geprint voor dual Z motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SV3NNER

SV3NNER

Hello..Follow Me.....OK

iDaniel schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:07:
Je zou iets tussen de motor mount en het frame kunnen plaatsen om wat afstand ertussen te creeeren. Ik heb er hier carrosserieringen tussen geplaatst. Wat dubbelgevouwen papier werkt ook.
Het probleem is dat de motor scheef trekt zodra je hem vastzet. Heb op thingiverse ook al naar spacers gekeken maar ik denk niet dat dit het scheeftrekken voorkomt.
sanscorp schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:33:
Ik heb geen problemen meer met deze motor mount.

https://www.thingiverse.com/thing:4699747

Wel heb ik alle gaten nog wat verder uitgeboord dan zoals geprint zodat je net even wat meer ruimte voor afstellen hebt.

Nadeel is dat je gantry er af moet.
Een klein beetje vijlen was nodig om het geheel in de V slot te duwen.

Heb hem 2x geprint voor dual Z motor.
Dit zou wel eens de oplossing hiervoor kunnen zijn. Het kleine standaard blokje hoeft maar iets af te wijken en de motor trekt scheef. Deze mount ziet er meer solide uit. Vanmiddag eens kijken of ik dit geprint krijg zonder fouten. Thanks. _/-\o_

| Youtube |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-09 11:55
Wie heeft een idee hoe ik dit printresultaat kan verbeteren? Hieronder 2 maal een benchy met dezelfde afwijking.

Wit heb ik ongeveer 3 maanden geleden geprint met een laatste stukje Creality PLA-filament wat ik bij de Ender 5 kreeg. Het was halverwege op dus verder kwam ik niet. Aan 1 zijde van de print zitten allerlei bobbeltjes in het recht deel. Ik vermoedde dat het belletjes waren door lucht/vocht in het filament en heb er toen verder geen aandacht aan gegeven.

De zwarte heb ik een week geleden geprint, na een upgrade naar Dual-Z. En geprint met ander filament, 3DJAKE ecoPLA wat net uit de verpakking kwam. En wat valt me op... die bobbeltjes zitten bijna allemaal op precies dezelfde plek. 8)7

De andere kant van de 3DBenchy heeft nul bobbeltjes in het rechte deel, die is helemaal strak. De romp/voorkant heeft aan beide kanten bobbeltjes.

De Ender 5 heeft nog het standaard Creality 1.1.4 board (niet de silent) versie. Ik heb de .stl gebruikt van thingiverse, door Cura 4.7.1 gehaald op 0.2mm quality met 20% infill. En als ik op Cura kijk en inzoom met Preview zie ik natuurlijk geen enkel bobbeltje. Ik print door de .gcode op het microSD kaartje te zetten en in de Ender te stoppen. Temperatuur beide keren was 200C/60C bed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0QHm3WeIwZrV-hZb2HOm0byAL8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vbDmbJaD2oqNb1mr4XDacVDC.jpg?f=user_large

3 maanden later met ander filament en een Dual-Z, hetzelfde resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DfzjUYxHBweAoGeiEdqCmDgJ4P4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I3G5aA9Q8NePcS3Kq9mn6bp8.jpg?f=user_large

Ergens denk ik dat dit beter kan :) Heeft iemand een idee waar het door kan komen en waar ik zou kunnen zoeken om het te verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 20:34

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Snelletomaat Over-extrusion? Is je flow wel gekalibreerd?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Rincewind schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 08:37:
Ik ben toevallig vorige week begonnen met PETG op m'n stock Ender 3, daarvoor alleen PLA gebruikt. Gewoon gaan proberen, zoals iDaniel ook al voorstelde, inmiddels lijkt 230/65 (extruder/bed) een goede instelling (samen met wat andere kleine tweaks in Cura), ik gebruik het standaard bed zonder tape en Formfutura rPET. Vooralsnog dus tevreden, upgrades kan altijd nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
@Snelletomaat Dit is de seam, dus waar de printer begint en eindigt. In de slicer instellen op sharpest corner of rear, afhankelijk van de print.

Maar ik denk niet of dat het enige "probleem" is, want de boeg van het bootje ziet er ook niet best uit... :|

[ Voor 3% gewijzigd door iDaniel op 06-02-2021 13:57 ]

Pagina: 1 ... 105 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie