Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-06 19:47
@Gizz Gecontroleerd en is nu weer spot on, via deze methode gedaan: https://letsprint3d.net/h...er-steps-ender-3-5-cr-10/. De Esteps/mm stonden af-fabriek op 93.00, een tijdje terug had ik al eens die methode gevolgd en kwam toen op 95.84 uit. Net opnieuw gedaan, nu 96.80 en spot on. Dat was dus juist underextrusion. Het filament is netjes 1.75mm dikte dus daar zit het 'm ook niet in.

@iDaniel Dat zeg je netjes. Zeg maar gerust, die boeg ziet er niet uit. ;) Alleen de bovenste 5mm is een heel stuk netter. Ik ga eens lezen over sharpest corner / seam. Ik heb net in Cura de preview (play...) bekeken en volgens mij print de printer de buitenkant in 2 lagen/randen maar in de boeg wordt er niet gewisseld van binnenste naar buitenste laag. Die wisseling zit in het rechte deel, in de boeg print de printkop gewoon een ononderbroken lijn lijkt het. Dus waar die bobbels in de boeg nou vandaan komen? Er lijkt meer aan de hand ja.

-toevoeging-
Zojuist weer een 3Dbenchy gestart. Nieuw gesliced, ditmaal met de Z-hop aan. Nieuwe rol PLA, ditmaal blauw. En..... same result als de witte en de blauwe. Ik heb de print gestopt nu. En tast in het duister. Het enige dat me nu opvalt is dat de printer bij de boeg niet in volle vaart met constant snelheid doorprint. Zowel de printkop als de extruder zie je (zo lijkt het) een heeeeeleboel kleine stapjes maken. Maar waarom.

[ Voor 18% gewijzigd door Snelletomaat op 06-02-2021 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-06 08:57
Over Prusament zie ik nagenoeg niks voorbijkomen hier ook niet als aanrader (op enkele post na), ik gebruik nu vaak REAL PETG ik wou een keer de rollen van Prusa proberen. Toevallig kwam deze video uit afgelopen week:

Ik heb meteen een paar kleuren PETG Prusament besteld.
Ik ben heel benieuwd :)

[ Voor 14% gewijzigd door kmichael op 06-02-2021 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-06 09:01

paularts

Paulux !!!!!!

Jein :)

je mist dan juist een paar mooie upgrades, (belt tentioners, glazen bed, silent stepper drivers, 32bit board)
Harapagornis schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 19:09:
@Pimt Ik heb hetzelfde verzoek gedaan of ik mijn ender 3V2 kon omwisselen naar een CR20. Helaas is het angstvallig stil bij 123 en zijn ze telefonisch ook niet bereikbaar. Eerdere communicatie ging beduidend vlotter.

Ik zou ook niet direct weten wat een goed alternatief zou zijn voor de 3V2.
ik had ondertussen ook wel antwoord verwacht, maar inderdaad, erg stil vanuit die hoek
Evertt schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:01:
[...]

Ik heb zelf op mij Ender 3v2 de SKR Mini E3 v2.0 mainboard erin gezet. De Creality moederbord is van slechte kwaliteit. Alleen moet je ook de CR10 display erop zetten omdat de originele scherm niet werkt op de SKR mainboard.

Zal voor de Ender 3 V2 gaan. En stap voor stap deze uitbreiding zoals auto bed leveling hierdoor leer je de printer beter leren kennen.
Ender 3V2 scherm op SKR op Github staat hoe het wel zou kunnen
mocht ik die route kiezen laat ik wel weten of het kan/ is gelukt (heb het verloop printje al in Eagle staan)

maar hangt een beetje van de antwoorden van 123-3d af...

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexvanas
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-05 18:00
@Snelletomaat Je zou ook eens een andere slicer kunnen proberen. Puur om wat dingen uit te sluiten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-06 21:14
paularts schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:47:
Ender 3V2 scherm op SKR op Github staat hoe het wel zou kunnen
mocht ik die route kiezen laat ik wel weten of het kan/ is gelukt (heb het verloop printje al in Eagle staan)

maar hangt een beetje van de antwoorden van 123-3d af...
Ik heb ook de vraag gesteld of het probleem waarover is gecommuniceerd kan worden opgelost met onderstaande onderdelen. Dit zijn tegelijk mooie upgrades :)

https://www.123-3d.nl/Big...B000378-i5079-t16240.html

https://www.123-3d.nl/Big...B000412-i6261-t16240.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dédé_85
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:56
jens17 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 23:53:
[...]

Ik overweeg om de Ender 3 V2 wel binnen te laten komen en daar ook een Mini E3 (BigTreeTech SKR MINI E3 v2.0 32 bit mainboard) in te zetten, met de vraag of ze dan wat met de prijs kunnen. Aangezien ze in het voorstel per mail ook korting geven.
Heb jij die optie ook overwogen? :)
Ik heb het wel overwogen ja, maar mijn gevoel zei het toch niet te doen.
De bedoeling voor mij is ook om er lekker aan te modden dus dacht er dan zo meteen aan te starten.

Ondertussen is hij binnen en draait hij al.
Eerst volledig stock gebouwd om te kijken dat hij werkt, daarna al gestart met de eerste aanpassingen.
Draai nu met de SKR Mini E3 1.2, TFT35 touchscreen en andere veren onder het printbed.
Een dual gaar aluminium extruder en BLTouch liggen ook al klaar maar eerst hier al mee beginnen.

Nu al volop bezig met de eerste afstellingen en kalibraties aan de hand van de guide van Teaching Tech

Het verschil in geluid na het plaatsen van de SKR is enorm, enkel de fans zijn te horen, die gaan in de toekomst ook nog veranderd worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Dédé_85 op 06-02-2021 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoep
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-04-2023
Vandaag de trotse bezitter van een Ender 3. Eerste printer, dus vooralsnog standaard voordat ik ga aanpassen.

Een guide gebruikt voor het installeren, bed levelen etc. 3dBenchye geprint en het gaat goed! Alleen... Laatste stukje (ergens bij het dakje) laat de print los van het bed en is hij verpest :(
Ik print met PLA van 123-3d op 200 graden en bed heat van 50 graden. Iemand een idee wat er mis gaat? Print was 1,5 uur bezig en ziet er perfect uit, tot het laatse haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
jeroen__online schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:42:
[...]

Ik ben toevallig vorige week begonnen met PETG op m'n stock Ender 3, daarvoor alleen PLA gebruikt. Gewoon gaan proberen, zoals iDaniel ook al voorstelde, inmiddels lijkt 230/65 (extruder/bed) een goede instelling (samen met wat andere kleine tweaks in Cura), ik gebruik het standaard bed zonder tape en Formfutura rPET. Vooralsnog dus tevreden, upgrades kan altijd nog :)
Print je dan op dat standaard Creality magnetische printbed (beetje ruw, zwart, flexibel)? Hoe zorg je ervoor dat je PETG netjes weer loskrijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelletomaat
lexvanas schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:57:
@Snelletomaat Je zou ook eens een andere slicer kunnen proberen. Puur om wat dingen uit te sluiten natuurlijk.
Thanks, dat was een goed idee. Ik heb Slic3r 1.3.0 als slicer geprobeerd (default instellingen, gewoon om te proberen) en dat geeft heel andere resultaten! Wat me gelijk opviel was dat de totale print veel sneller ging en ook de boeg gaat in een vloeiende beweging. Wel heel veel stringing nu, en een andere rare 'vlek' in de boeg. Maar ik ben hoopvol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Id8xy8H7mTVG3m1VO0ZWd5KlIjY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RIjtGmwTnzudB4dNx9NMpB4S.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXnwZbbdqkQZIPhazwcKUNF3-1w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UjWyqF3avqXStWhmquqfEVzx.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

BounceMeister schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:11:
[...]

Print je dan op dat standaard Creality magnetische printbed (beetje ruw, zwart, flexibel)? Hoe zorg je ervoor dat je PETG netjes weer loskrijgt?
Jep, dat standaard zwarte bed. Vooralsnog komen de prints vrij makkelijk los, met soms een klein beetje hulp van de spatel. M'n bed level (en eerste laag) heb ik zo ingesteld dat deze niet erg platgedrukt wordt (net genoeg om aan het bed te blijven plakken), ik doe verder niets speciaals... Ik heb het ook met blauwe tape geprobeerd, maar die liet na een tijdje los met warping tot gevolg. Voor korte kleine prints ga ik de tape misschien nog wel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mee_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-04 21:13
Scoep schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:08:
Ik print met PLA van 123-3d op 200 graden en bed heat van 50 graden. Iemand een idee wat er mis gaat? Print was 1,5 uur bezig en ziet er perfect uit, tot het laatse haha
Bed goed schoongemaakt met iets ontvettend?
Ik print PLA ook op een bed van 60°.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostR2
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-06 16:33
Snelletomaat schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:28:
[...]

Thanks, dat was een goed idee. Ik heb Slic3r 1.3.0 als slicer geprobeerd (default instellingen, gewoon om te proberen) en dat geeft heel andere resultaten! Wat me gelijk opviel was dat de totale print veel sneller ging en ook de boeg gaat in een vloeiende beweging. Wel heel veel stringing nu, en een andere rare 'vlek' in de boeg. Maar ik ben hoopvol.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat is de hoogte van je layer? Lijkt mij aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoep
Mee_ schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:50:
[...]

Bed goed schoongemaakt met iets ontvettend?
Ik print PLA ook op een bed van 60°.
Dankjewel voor je antwoord!
Nee, nog niet. Heb het bed niet aangeraakt, maar toch maar eens proberen. Heb dat ruwe, zwarte standaard plaat er op liggen. Advies hoe die het beste ontvet kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Scoep schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:08:
Vandaag de trotse bezitter van een Ender 3. Eerste printer, dus vooralsnog standaard voordat ik ga aanpassen.

Een guide gebruikt voor het installeren, bed levelen etc. 3dBenchye geprint en het gaat goed! Alleen... Laatste stukje (ergens bij het dakje) laat de print los van het bed en is hij verpest :(
De enige keren dat ik dat had had ik geen hechtingsspray aangebracht. Zelfde printer nu 2 weken in bezit.

Ik veeg dus na / voor elke print het bed af met alcohol en spray hechtingspray erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoep
Rukapul schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:59:
[...]

De enige keren dat ik dat had had ik geen hechtingsspray aangebracht. Zelfde printer nu 2 weken in bezit.

Ik veeg dus na / voor elke print het bed af met alcohol en spray hechtingspray erop.
Dankjewel!

Ik ben denk ik te snel geweest inderdaad...
Morgen hechtingspray en alcohol maar halen. Dat kan gewoon op dat zwart, ruw bord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Scoep schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:00:
[...]

Dankjewel!

Morgen hechtingspray en alcohol maar halen. Dat kan gewoon op dat zwart, ruw bord?
Volgens mij heb ik dat ergens gelezen, maar kan niet zeggen waar. Ik heb ook dat ruwe zwarte bed.

De hechtingsspray is 3dlac van 123-3d . De alcohol vond ik in het badkamerkastje uit de tijd dat baby's dit huis nog bevolkten :+

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 06-02-2021 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelletomaat
JoostR2 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:51:
[...]

Wat is de hoogte van je layer? Lijkt mij aan de hoge kant.
0.2mm. Zowel in Cura als in Slic3r.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mee_
Scoep schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:58:
[...]

Advies hoe die het beste ontvet kan worden?
Ik heb er gewoon een bus ruitenreiniger (spray) naast staan, voor elke print spuit ik dat er op, veeg het af met een doekje en nadien plakt dat hier altijd super ('standaard' zwarte kant).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
Scoep schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:58:
[...]
Advies hoe die het beste ontvet kan worden?
Afwassen met afwasmiddel en lauw/warm water.
Daarna niet meer aanraken met de handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Scoep schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:00:
[...]

Dankjewel!

Ik gebruik het standaard magnetisch bed, voor elke print puffje 3DLAC en schoonmaken onder de kraan met warm water doe ik eens in de 3 maanden ofzo. Alleen als ik het gevoel heb dat het echt niet meer blijft zitten.
En dat is dan alleen bij hele kleine prints met weinig bed contact. Grotere prints is nooit een probleem.
Met PLA bed altijd op 50 graden, verder geen ervaring met andere types filament.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-05 16:14
kmichael schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:48:
@RoJan

[...]

Ik denk dat je de balk bedoeld waar je hotend over heen gaat.
Dit is de X axis, deze gaat omhoog en naar beneden dat is de Z axis.
Maar goed je zei dat deze scheef is, het is de bedoeling dat je printer zo recht mogelijk is, dan helpt de autobedleveling met dat laatste stukje.
Kijk deze instructie video:
[YouTube: Creality Ender 3 / How To Level Your X Axis]
en dan stel je het af zoals hij dit doet na 37 seconden.
verdere instructies zie video.

Je start code van je sliser moet dan zijn
G28 ; start home all
G29 ; start bedleveling

G29 is belangrijk dat is autoleveling!

Je moet je bed ook zo recht mogelijk afstellen ten opzichte van de hotend,
Het is wederom niet de bedoeling dat je de printer uit de doos trekt en denkt dat G29 alles oplost...

Succes
Bedankt voor het filmpje. Ik heb precies gedaan wat hij zegt, zelfs de X-as er helemaal af gehad, maar alle bouten zitten stevig vast. Nadat ik alles goed heb vastgezet is het verschil tussen links en rechts nog altijd 4 mm, best veel naar mijn idee.
Ik heb daarna ook de andere kant losgemaakt en weer vastgezet en het lijkt erop dat het nu beter is qua afstand. Nu nog kijken of hij beter print!

[ Voor 8% gewijzigd door RoJan op 07-02-2021 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWAardt
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13-06-2022
Is een kromme build plate iets waar je de garantie voor kan aanspreken? Het gaat om de standaard build plate waar de printer mee komt.

Ik print nu al een tijdje met mijn printer en alhoewel de kwaliteit prima is, is de build plate zo plat als een fruitschaal. Ik heb een enorme high-spot in het midden boven en een lichte high-spot door de rest van het midden.

De plaat staat als het ware bol.

Ik kan hem hierdoor ook nooit heel goed geleveld krijgen, heb ik alle vier de hoekjes goed, dan beweeg ik de x-carriage over het midden en crunch.

Als ik grote objecten probeer te printen zie ik dus ook altijd dat de eerste laag super verschillend is over het hele bed en met een metalen liniaal is te zien dat het bed eruit ziet als een oceaan tijdens een grote storm.

First layer adhesion krijgen is voor grotere prints is dus ook altijd een avontuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 31-05 22:12
Ik heb een nieuwe glasplaat gekregen maar dat bracht geen verbetering..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snelletomaat
Ik ben weer een stap verder. Twee dingen in Slic3r ontdekt die default niet goed staan.
  • De nozzlegrootte staat default op 0.5mm. Na aanpassing naar 0.4 is de vlek in de boeg normaal en ook de toplagen en randen zijn gewoon gevuld nu.
  • De retraction staat op default op 2mm. Ik heb dat verhoogd naar 6mm en... de stringing is weg!
Het resultaat nu:

Prima boeg denk ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUhpi2vrTQxkWc7wqzc0uHazZrQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oGnKdfHSV68Sajmmga7uxCgh.jpg?f=user_large

En geen stringing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHTHPkLrbFAYR3tK3nCMyCyLnOw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S1WPdg67mBw2XQrwkB6fS3wr.jpg?f=user_large

Ik denk dus dat de Ender 5 wel oké is! *O* Nu nog de vraag waarom Cura bij mij zo'n raar resultaat geeft. De .gcode is ook veel groter die uit Cura rolt, 4Mb tegen 2,4Mb van Slic3r. De seam instelling naar sharpest corner maakt voor de gebobbelde boeg nog geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-03 21:36
Mooi.

In Cura 4.8 zaten volgens mij wat bugs, misschien dat dat 't veroorzaakt.

De grootte van de gcode is anders doordat Cura (in dit geval) de print opdeelt in meer commando dan Slic3r, dus bijvoorbeeld van een cirkel en 1000-hoek maakt, i.p.v. een 500-hoek. Dat zul je niet snel terug zien in de kwaliteit van de print, en zeker niet of een print wel of niet lukt. Niet over nadenken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWAardt
@Headbuddy Na een aantal weken toch weer PTFE airgap.

Ik dacht het probleem verholpen te hebben door de retraction settings aan te passen, maar na bijna een kilo plastic begon ie deze avond weer wat te klikken tijdens print acties die geen retraction waren.

En het was ook een goeie clog deze ronde. Gehele hotend zit vol met drie verschillende kleuren, een grote bende.

Ik ga de hot-end fix maar weer toepassen, maar ik snap niet waarom ik zo veel last heb van PTFE airgaps. Ik heb het tooltje om de tube recht mee af te snijden, toch gaat het mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
deWAardt schreef op maandag 8 februari 2021 @ 00:37:

Ik dacht het probleem verholpen te hebben door de retraction settings aan te passen, maar na bijna een kilo plastic begon ie deze avond weer wat te klikken tijdens print acties die geen retraction waren.

En het was ook een goeie clog deze ronde. Gehele hotend zit vol met drie verschillende kleuren, een grote bende.

Ik ga de hot-end fix maar weer toepassen, maar ik snap niet waarom ik zo veel last heb van PTFE airgaps. Ik heb het tooltje om de tube recht mee af te snijden, toch gaat het mis.
Dat had ik ook steeds met de witte standard tube, die na paar maanden vervangen door Capricorn tube. En Ik had een kapotte pneumatische connector, wat ook niet heel handig was.
Geen idee of het helpt, maar je zou kunnen overwegen beide connectoren te vervangen?

Had de eerste maanden ook erg veel last van gaps om de 2 weken printen. Dat was met de standaard witte tube en de tube uiteinde zag er altijd zeer slecht uit na 2 weken printen. Nu al maanden capricorn tube en geen problemen meer gehad. (Alleen PLA, dus 205 graden)
Ik maak geen gebruik van de hot-end fix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
deWAardt schreef op maandag 8 februari 2021 @ 00:37:

Misschien gaat het fout op de lengte hot-end fix. Als deze niet excact de juiste lengte heeft dan kan het als nog fout gaan om je dan iets ruimte hebt of just te krap komt te zitten.

Een mm kan dan mogelijk al het verschil maken. Dus (dubbel)check dat ook eens en zeker waarmee je het opmeet.
Mogelijk dat het meetinstrument niet correct is (van uitgaande dat je dit niet met een liniaal opmeet >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Als een PTFE tube niet helemaal recht is afgesneden kun je met een all metal hotend ook clogs krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:26
kmichael schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:38:
Als een PTFE tube niet helemaal recht is afgesneden kun je met een all metal hotend ook clogs krijgen?
Die kans is wel klein, maar als het geheel niet goed gekoeld wordt dan wordt de cold-end van je hot-end ook te warm.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-06 17:25
Hi all, even een vraag

Ik ben in de markt om men eerste 3d printer te kopen maar nu lees ik hier verschillende dingen over de ender 3 v2.
Wat is er nu juist aan de hand met het moederbord?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mitchell
  • Laatst online: 13-06 20:10

Mitchell

Ondertitel

De V3 van mijn remixed X-Axis cover is beschikbaar en gezien ik hem al eens hier gedeeld heb, doe ik het nog maar eens :9

Deze remix is opnieuw gedaan met de x-axis cover van silvr21 welke een stuk beter blijft zitten (en Satsana compatible is). Verder is de chain attachment iets naar rechts verschoven, gezien die van mij nog wel eens eraf wilde komen doordat de chain tegen de rand van mijn Ender 3 Pro aankwam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3DLatbFHqnTO_hh8O4iPbNaZDA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A8f83u7IpTECEGrB16T9Qwbl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fuS6RYySo9hRuhgEDCQK_BB_KI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yO9stcjAB4YnZMaDhDXEKauG.jpg?f=fotoalbum_tile

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vullisbak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-05 07:28
zierbeek schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:14:
Hi all, even een vraag

Ik ben in de markt om men eerste 3d printer te kopen maar nu lees ik hier verschillende dingen over de ender 3 v2.
Wat is er nu juist aan de hand met het moederbord?
Bij de Ender 3 v2 kun je 2 verschillende revisies van het bord krijgen (rev 4.2.2 of 4.2.7).
Deze worden willekeurig uitgeleverd, dus daar kun je, tenzij ze het bij de verkoper voor je nakijken, geen invloed op uitoefenen.

v4.2.2 heeft, volgens diverse forum posts, last van oververhitting van de aansturing van de motoren. Vooral bij langere prints. Hierdoor worden ze minder nauwkeurig en kan er layer-shift ontstaan. De een heeft er wel last van, de ander niet. Betere koeling lijkt een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
  • Laatst online: 09-06 17:25
Vullisbak schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:59:
[...]

Bij de Ender 3 v2 kun je 2 verschillende revisies van het bord krijgen (rev 4.2.2 of 4.2.7).
Deze worden willekeurig uitgeleverd, dus daar kun je, tenzij ze het bij de verkoper voor je nakijken, geen invloed op uitoefenen.

v4.2.2 heeft, volgens diverse forum posts, last van oververhitting van de aansturing van de motoren. Vooral bij langere prints. Hierdoor worden ze minder nauwkeurig en kan er layer-shift ontstaan. De een heeft er wel last van, de ander niet. Betere koeling lijkt een oplossing.
Top, bedankt!
de Ender 3 v2 blijft dus nog steeds de goede keuze? Of beter even afwachten hoe Creality het oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Niet, ga daar maar van uit.

En de 4.2.2. borden worden met 2 drivers geleverd, daarom heeft de 1 het wel en ander niet.

Het is geen kant en klaar printer welke out of the box meteen werkt, een beetje modden moet je dus wel leuk vinden. Iets hoger op zijn pootjes zetten en koeling verbeteren is sowieso geen slecht idee.

Ik was niet ontevreden met de stock ender 3 v2, behalve dus het glas wat krom is.

Verder al heel veel aangepast..
Andere motor mounts, dual z motor, extra ventilator voor mainboard, PSU getweaked (24v) 2 fans direct op PSU gezet, andere hotend, nieuwe mounts geprint, andere steppers (0,9 grd ipv stock 1,8) andere geprinte extruder, hoeksteunen t.b.v. rigiditeit geplaatst, filament naar de zijkant en dan vergeet ik vast nog wel iets.

Wens is nog lineaire rails.

Met de onderdelen die ik over heb maar eens kijken of ik een mini cnc of printer kan printen :)

[ Voor 46% gewijzigd door sanscorp op 08-02-2021 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Tnx voor de tips, ik ga er mee aan de slag.
De print waar ik mee bezig was is helaas mislukt. Print zag er mooi uit, maar na een uur of acht en half (van de 10) viel het me op dat er links en rechts een kier in begon te trekken door delaminatie.
Ik heb de print maar uitgezet en onderworpen aan een (licht gefrustreerd) destructief onderzoek. De staande randen waren vrij makkelijk te breken in de lengte richting.
Ik hoop dat ik met jullie settings betere hechting tussen de lagen heb.

Ik lees alleen in de posts hierboven iets over de koppeling tussen de part fan en de pcb fan in de Ender v2.
Ik heb een Ender 3 Pro en weet niet precies wat de verschillen tussen die twee zijn, maar als ik test met commando M106 Sxx zie ik de fan onderin ook aan/uit gaan. Dus ik moet in een ender 3 pro ook de pcb fan loskoppelen van de print fan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:26
Anthor schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:04:
[...]

[...]

Tnx voor de tips, ik ga er mee aan de slag.
De print waar ik mee bezig was is helaas mislukt. Print zag er mooi uit, maar na een uur of acht en half (van de 10) viel het me op dat er links en rechts een kier in begon te trekken door delaminatie.
Ik heb de print maar uitgezet en onderworpen aan een (licht gefrustreerd) destructief onderzoek. De staande randen waren vrij makkelijk te breken in de lengte richting.
Ik hoop dat ik met jullie settings betere hechting tussen de lagen heb.

Ik lees alleen in de posts hierboven iets over de koppeling tussen de part fan en de pcb fan in de Ender v2.
Ik heb een Ender 3 Pro en weet niet precies wat de verschillen tussen die twee zijn, maar als ik test met commando M106 Sxx zie ik de fan onderin ook aan/uit gaan. Dus ik moet in een ender 3 pro ook de pcb fan loskoppelen van de print fan?
Zijn die fans gelinkt aan elkaar. De hotend dan zou altijd moeten draaien. De partscooling fan niet.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iDaniel
De Ender 3 en Ender 3 pro gebruiken hetzelfde board. De parts fan en board fan zijn gekoppeld. Dus boardfan connector afknippen en onder de 24V screwterminal zetten.

Hotend fan zit ook onder 24V en draait altijd op 100% zodra de printer aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberSick99
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-04 11:06
Ook ik heb een mail gekregen van 123-3D over de Ender 3 V2. Momenteel heb ik al een V2 staan die niet helemaal prettig werkt.

Ze gaan voor mij nu een Ender 3 Pro versturen. Deze heeft wel het 32-bit board. Zelf vind ik het voordeel dat de 3 Pro tested is met veel ontwerpen op Thingiverse. Al met al vind ik de deal die ze aanboden (glas bed en pla) interessant genoeg om er op in te gaan.

Zijn er anderen die wachten op de fix voor V2 en niet voor de Pro gaan, en waarom? Ben benieuwd naar jullie keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mee_
Hoe controleer je eigenlijk welk board je hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SV3NNER
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-06 07:52

SV3NNER

Hello..Follow Me.....OK

Mee_ schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:27:
Hoe controleer je eigenlijk welk board je hebt?
Even openschroeven. staat niet op de doos of in handleiding vermeld. staat wel op het moederbord geprint welke versie het is.

| Youtube |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
En dan nog weet je niet welke driver je hebt tot je het koelblok van de driver af trekt. Soms kan je het aan het aan de footprint (package) zien.

Je hebt thermal glue nodig om het weer te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:36

mphilipp

Romanes eunt domus

CyberSick99 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:24:
Ook ik heb een mail gekregen van 123-3D over de Ender 3 V2. Momenteel heb ik al een V2 staan die niet helemaal prettig werkt.

Ze gaan voor mij nu een Ender 3 Pro versturen. Deze heeft wel het 32-bit board. Zelf vind ik het voordeel dat de 3 Pro tested is met veel ontwerpen op Thingiverse. Al met al vind ik de deal die ze aanboden (glas bed en pla) interessant genoeg om er op in te gaan.

Zijn er anderen die wachten op de fix voor V2 en niet voor de Pro gaan, en waarom? Ben benieuwd naar jullie keuzes.
Ik zou toch liever de V2 hebben. Die is gewoon nieuwer dan de Pro en is een evolutie van de originele 3. De Pro is een upgrade van de V1, en de V2 is dáár weer een upgrade van. Op zich allemaal geen huge deal, maar ik zou liever het 'modernere' design hebben. En wat betreft dat 32bit board: hebben zij die erin gezet? Want voor zover ik weet heeft de Ender 3 Pro nog gewoon hetzelfde board als de V1.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Priest-NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:07
Ik heb de afgelopen week wat problemen met het loskomen van prints, meteen al bij de first layer/brim.

Creality Ender 3 Pro + SKR Mini E3 + Glass bed + Lack enclosure.

Al geprobeerd;
* buildplate afgenomen met aceton.
* buildplate goed schoongemaakt met Dreft en warm water.
* haarlak geprobeerd.
* Andere print/bed tempraturen geprobeerd.
* part cooling fan uit tijdens printen.

Vanmorgen viel me op dat tijdens het printen van een brim ineens de brim helemaal rondom in een keer omhoog kwam (leek een soort schrik reactie zeg maar) Toen ben ik gaan spelen met een föhn om de enclosure te verwarmen tot 30graden, hierna ging printen weer goed.

Heeft iemand van jullie toevallig ook deze problemen (of gehad en opgelost)

Ik heb juist een enclosure gemaakt om dit soort tempratuur problemen op te lossen maar dat lijkt ook maar een wassen neus dan.

Iemand tips of ideeën?

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
De Ender 3 en Ender 3 Pro geproduceerd sinds eind vorig jaar hebben standaard een 32 bit board. Moet je natuurlijk niet de pech hebben een oude uit voorraad krijgt.

Als ze zeggen dat je een 32-bit krijgt, zou ik gewoon de Pro nemen. In printkwaliteit ga je echt geen verschil zien. Afstelschroefjes, beter schermpje, lekker boeiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-06 21:14
CyberSick99 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:24:

Heb inmiddels de knoop doorgehakt en ben voor een 3 Pro gegaan met mini E3. De issues met de V2 zaten me toch niet lekker. Op de vraag of een mini E3 oplossing biedt voor de problemen met de V2 kon ik nergens een eenduidig antwoord vinden, vandaar deze keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberSick99
iDaniel schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:03:
De Ender 3 en Ender 3 Pro geproduceerd sinds eind vorig jaar hebben standaard een 32 bit board. Moet je natuurlijk niet de pech hebben een oude uit voorraad krijgt.

Als ze zeggen dat je een 32-bit krijgt, zou ik gewoon de Pro nemen. In printkwaliteit ga je echt geen verschil zien. Afstelschroefjes, beter schermpje, lekker boeiend.
Dat was inderdaad ook mijn gedachtegang. Dit is wat ik als antwoord kreeg van 123-3D na het vragen over wat voor board er in de 3 Pro zat:
"De huidige Ender-3 Pro serie 3D-printers hebben het Creality 4.2.2 mainboard met een 32bits ARM2 STM32F103 micro processor. De gebruikte stepperdrivers op dit bord zijn van het type HR4988."

Betreft dus niet de stille stepperdrivers zoals die van de V2, maar dit is voor mij geen probleem. Een eventuele upgrade naar een BigTreeTech board is dan ook voor ~34 euro een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoofdzakelijk printbaar spul.
En je zet er toch een skr bordje in na verloop van tijd voor een paar euro;)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWAardt
smitae schreef op maandag 8 februari 2021 @ 07:56:
[...]

Dat had ik ook steeds met de witte standard tube, die na paar maanden vervangen door Capricorn tube. En Ik had een kapotte pneumatische connector, wat ook niet heel handig was.
Geen idee of het helpt, maar je zou kunnen overwegen beide connectoren te vervangen?

Had de eerste maanden ook erg veel last van gaps om de 2 weken printen. Dat was met de standaard witte tube en de tube uiteinde zag er altijd zeer slecht uit na 2 weken printen. Nu al maanden capricorn tube en geen problemen meer gehad. (Alleen PLA, dus 205 graden)
Ik maak geen gebruik van de hot-end fix.
Ik heb al Capricorn en beide fittingen vervangen, dit ging een maand goed en toen was het weer puinhoop.
MikeOO schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:01:
[...]

Misschien gaat het fout op de lengte hot-end fix. Als deze niet excact de juiste lengte heeft dan kan het als nog fout gaan om je dan iets ruimte hebt of just te krap komt te zitten.

Een mm kan dan mogelijk al het verschil maken. Dus (dubbel)check dat ook eens en zeker waarmee je het opmeet.
Mogelijk dat het meetinstrument niet correct is (van uitgaande dat je dit niet met een liniaal opmeet >:) )
Ja ik heb hem opgemeten met een schuifmaat en de lengte is correct. Ook als ik gewoon de Capricorn tube afsnijd en hem op de normale manier erin stop gaat het alsnog fout.

Misschien was het eenmalig na het installeren van een nieuwe tube en bowden connector, we gaan het zien. De afgelopen 10 uur aan printen is al probleemloos gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Die hr4988 is dus ook een probleemgeval..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-06 18:15
Als ik het dus goed begrijp dan kan de ender 3 v2 een 4.2.2 mainboard hebben en een 4.2.7. Je moet dus een beetje geluk hebben welke van de twee je krijgt?

Mij werd namelijk een upgrade vanuit 123-3d geboden om voor een 4.2.7. te gaan, daar zou de printer een stuk energiezuiniger van worden en een stuk stiller... Ik moest wel het mainboard betalen.

Dit zou dan betekenen dat ik 2 maand heb gewacht op mijn 3d printer om vervolgens 50 euro bij te betalen voor een mainboard die er vanaf het begin af aan al in had kunnen zitten? Of zie ik dit verkeerd.

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-06 14:29
Ik heb vandaag aangegeven dat ik de creality v2 gewoon wil laten uitleveren.

reden van keuze:

- Ik wil stille drivers en zou bij de 3 pro toch dat bord willen upgraden.
- Ik ga eerst kijken of ik het met wat extra koeling kan verbeteren
- Zoals ik het zie zijn de motoren zelf niet veranderd, daarnaast geloof ik niet dat de voeding het probleem is, het moeten dus de drivers zijn.
- Ik vind gewoon dat ik de nieuwste printer moet hebben en niet moet settelen voor de oudere variant.

123-3d gaf me aan dat als er een oplossing komt (lees: nieuw moederbord). Ik daar gewoon aanspraak op kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:24

Damian

Insane Obtrusion

Doet iedereen hier netjes PLA printen op een verwarmd bed? Ik lees eigenlijk dat het niet nodig is, maar ik heb hem netjes op 60 graden staan... Is het echt niet nodig? Ik print op het magnetische bedje.

Ik wil vandeweek wel voor het eerst ABS gaan proberen. Dan moet dat bovenste laagje van het bed af toch? Ik heb ook een Creality Glasplaat, gebruik hem alleen nooit :P Magnetische dingetje plakt prima, en je haalt je objecten er zo makkelijk af op die manier.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-06 09:01

paularts

Paulux !!!!!!

LittleKiller schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:29:
Ik heb vandaag aangegeven dat ik de creality v2 gewoon wil laten uitleveren.

reden van keuze:

- Ik wil stille drivers en zou bij de 3 pro toch dat bord willen upgraden.
- Ik ga eerst kijken of ik het met wat extra koeling kan verbeteren
- Zoals ik het zie zijn de motoren zelf niet veranderd, daarnaast geloof ik niet dat de voeding het probleem is, het moeten dus de drivers zijn.
- Ik vind gewoon dat ik de nieuwste printer moet hebben en niet moet settelen voor de oudere variant.

123-3d gaf me aan dat als er een oplossing komt (lees: nieuw moederbord). Ik daar gewoon aanspraak op kan maken.
Zelfde keuze gemaakt _/-\o_ met zelfde overwegingen
Als ik het dus goed begrijp dan kan de ender 3 v2 een 4.2.2 mainboard hebben en een 4.2.7. Je moet dus een beetje geluk hebben welke van de twee je krijgt?
vziw komt de E3V2 altijd met de 4.2.2 met 2208 drivers
de Ender 3 en 3 pro worden schijnbaar wel met een set verschillende borden uitgestuurd vanuit Creality

bij 123-3d hadden ze de Pro met een 4.2.2 board (zal dan wel niet de silent versie zijn)
vandaar dat ze de 4.2.7 als upgrade aanbieden

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
Damian schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:38:
Doet iedereen hier netjes PLA printen op een verwarmd bed? Ik lees eigenlijk dat het niet nodig is, maar ik heb hem netjes op 60 graden staan... Is het echt niet nodig? Ik print op het magnetische bedje.

Ik wil vandeweek wel voor het eerst ABS gaan proberen. Dan moet dat bovenste laagje van het bed af toch? Ik heb ook een Creality Glasplaat, gebruik hem alleen nooit :P Magnetische dingetje plakt prima, en je haalt je objecten er zo makkelijk af op die manier.
Magnetische bedden verliezen hun magnetisme boven (uit m'n hoofd) 70-80 graden Celcius (en die komt niet meer terug bij afkoelen). Hier kan je wel ABS op printen, maar vanaf dan zet je 'm dus vast met klemmetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Damian schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:38:

Ik print PLA op 50 graden op het default magnetische bed. Werkt als een speer. Gebruik wel altijd een puffje 3DLAC. Maar is denk ik niet echt nodig voor de grotere prints, voor kleine prints met weinig bedcontact wel slim denk ik, just to be sure zeg maar.
Zit goed vast tijdens het printen en los halen van een print gaat zonder problemen omdat je het flexbed kunt vervormen. Dat gaat je bij een glasbed niet lukken :-)

Heb sinds de aanschaf van de printer ook nog een Creality glasbed liggen want dat zou volgens de geleerden een goede upgrade zijn. Maar lijkt erop dat ik dat glasbed nooit ga gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door smitae op 09-02-2021 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanscorp
Intruder schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:16:

Mij werd namelijk een upgrade vanuit 123-3d geboden om voor een 4.2.7. te gaan, daar zou de printer een stuk energiezuiniger van worden en een stuk stiller... Ik moest wel het mainboard betalen.

Dit zou dan betekenen dat ik 2 maand heb gewacht op mijn 3d printer om vervolgens 50 euro bij te betalen voor een mainboard die er vanaf het begin af aan al in had kunnen zitten? Of zie ik dit verkeerd.
Jup!

En bij creality kosten ze 30 euro met 10 day shipping, hier met 3 dagen binnen.

En energie zuiniger geloof ik niet zo.
Niet gemeten.
Eerlijk gezegd hoorde ik ook geen geluidsverschil tussen de tmc2208 en 2225

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-06 18:15
Maar even voor mijn beleving, het probleem waar ze het over hebben komt alleen voor bij langere prints?

Zo ja, hoelang moeten die prints zijn en maakt het materiaal nog uit? Ik zal maximaal een print maken van 200g met PLA, maar voornamelijk kleine prints. Denkende aan kapjes en kleine standaards.

Ik sta op het punt ok te annuleren en een halfjaartje te wachten.

Ik vind het van de zotte dat ik 59,95 moet bij betalen voor iets wat niet mijn fout is, zonder dat het een enorme upgrade is, afgezien dat hij ineens gewoon doet wat hij moet doen :+ (ik bestelde de ender ongeveer 2 maand geleden als tijdverdrijf vanwege een corona geval hier thuis, was destijds 1 dag levertijd).

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:02
Waarschijnlijk simpel vraagje. Ik heb laatst mijn Ender 5 naar de zolder verplaatst waar die gewoon op de vloer staat. Nu wil ik wat printen maar heb ik continu wat layer shifts. De eerste ronde zit een vrij grote shift in van ruim een halve centimeter schat ik, en daarnaast nog twee kleinere (ongeveer 1mm als ik moet gokken). De nieuwe poging zie ik hetzelfde met drie kleine shifts. De grote kan ik mogelijk verklaren doordat de bowden tube & kabels los hongen (stock kun je de kabels aan de extruder vast zetten, maar met de metal extruder kan dat niet). Daarom de bowden tube (& daarmee kabels) met een tiewrap vast gemaakt aan het frame bovenaan waardoor deze niet zo ver kunnen doorzakken en daarmee verstrikt raken onder de X-stepper motor. Maar nu zie ik dus nog steeds kleine shifts. Nu vraag ik mij af of dit kan komen door onstabiele plaatsing. De zolder is namelijk maar een houten vloertje over balken. Dit ook nog eens in combinatie met een vlizotrap, dus mogelijk dat die omhoog doen (/dicht gooien) ook weer trillingen met zich mee brengt. Kan de oorzaak dus ook hier in zitten? En dus als simpele fix, zorgen voor een stabieler oppervlakte. (Dus bv een wat grotere houten plaat of iets anders dat groter is en wat massa heeft eronder leggen zodat de acceleratie van de kop wat meer gedempt wordt en hopelijk ook mogelijke vibraties van de vloer met dus bv het op/af doen van de trap). Of moet ik de oorzaak toch eerder zoeken in de printer zelf? Bv losse banden, die mogelijk verklaard kunnen worden door de temperatuur? Want toen ik vanmorgen de print aan wou zetten kreeg ik ook al een MINTEMP error op het bed (bed & hotend waren 9 graden, gek genoeg kon ik via de printer zelf wel een target temperatuur instellen, als ik dat via OctoPrint wou doen faalde die ook met MINTEMP).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vullisbak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:02
Wat ik zo snel zie lijkt dat inderdaad de overkill versie te zijn van wat ik bedoel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:36

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik heb dat idd een poos geleden ook gezien. Ik vraag mij af hoe je zoiets doet als je zo'n Lack enclosure hebt voor je printer. Waar zet je dat brok steen? Op de grond en dan de Lack daarop of de steen op het tafeltje waar de printer op staat? Want die Lack dingen wiebelen volgens mij vrolijk mee met de printer (denk ik).

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Tussen de Lacktafel en de printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmichael schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:49:
Tussen de Lacktafel en de printer.
Yup, de printer printer met zijn pootjes op de beton-tegel. Lekker veel massa voorkomt ongewenste trillingen en beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Als de printer in zijn geheel iets deint door bijv. een tafeltje dan zal dat weinig impact hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vullisbak
Het is het traagheid principe. En deze is evenredig in verhouding met de massa. Het geheel zal, tenzij je een oscillerende beweging hebt, waarschijnlijk een stuk stabieler staan dan op een dun licht tafeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 09:16

mutsje

Certified Prutser

Zo de fan van de psu eindelijk eens bekeken, had die omgewisseld voor een met minder db's maar ding maakte een giga herrie. Blijken de lagers al naar hun grootje te zijn. Dus wat solderen verder originele fan er weer in. Gelukkig bewaar ik alles in de grote 3d printer reserverbak :+ nu weer slangenhouder aan het printen. nummer 5 inmiddels. Word wel georganiseerder in de schuur nu electrakabels netjes op een houder gehangen kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoep
Hoe vaak raakt bij jullie de nozzle verstopt? En hoe vaak van die keren moet je de nozzle vervangen?

Nu de 2e keer in 5 dagen verstopt en ben bang dat de nozzle voor de 2e keer vervangen moet worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidEdge-er
  • Laatst online: 19-11-2024
Scoep schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:23:
Hoe vaak raakt bij jullie de nozzle verstopt? En hoe vaak van die keren moet je de nozzle vervangen?

Nu de 2e keer in 5 dagen verstopt en ben bang dat de nozzle voor de 2e keer vervangen moet worden..
Is zo moeilijk te beoordelen. Welk materiaal gebruik je? Welke temperatuur? Hoeveel print je in 5 dgn? Welk type hot-end? Heb je de hot-end fix uitgevoerd of is hij nog helemaal standaard? Welk type bowden tube gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoep
SolidEdge-er schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:03:
[...]

Is zo moeilijk te beoordelen. Welk materiaal gebruik je? Welke temperatuur? Hoeveel print je in 5 dgn? Welk type hot-end? Heb je de hot-end fix uitgevoerd of is hij nog helemaal standaard? Welk type bowden tube gebruik je?
Ik print met PLA op 200 graden, bed 60. Hij heeft ongeveer 5 a 6 uurtjes per dag aangestaan. Verder is hij helemaal standaard.
Even googlen naar die hot-end fix dus. Dank!
Scoep schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:23:

Hum, wel een beetje weinig info verder.

Heb dit al wel vaker aangegeven in dit forum. Maar mogelijk heb je dit al gedaan?
In elk geval upgraden naar een Capricorn tube. De witte default Creality tube gaf bij mij constant verstopping, na vervangen door capricorn tube geen problemen meer. Heb nog steeds 5 verstopte nozzle liggen van de pre-capricorn periode.
Dit hot-end fix heb ik nooit toegepast.
Er kan ook wat anders aan de hand zijn, maar de capricorn upgrade is in elk geval een betaalbare en simpel optie die je kunt proberen. Setje met nieuwe connectoren bestellen, kun je direct setje extra nozzle’s mee bestellen, bij officiële Creality shop op Ali voor 7 a 8 Euro. Of in NL als je het sneller wilt hebben. Rond de 20 euro bij 123-3D voor de tube.

[ Voor 4% gewijzigd door smitae op 11-02-2021 07:41 ]

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-06 18:38
paularts schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:40:
[...]

Zelfde keuze gemaakt _/-\o_ met zelfde overwegingen

[...]

vziw komt de E3V2 altijd met de 4.2.2 met 2208 drivers
de Ender 3 en 3 pro worden schijnbaar wel met een set verschillende borden uitgestuurd vanuit Creality

bij 123-3d hadden ze de Pro met een 4.2.2 board (zal dan wel niet de silent versie zijn)
vandaar dat ze de 4.2.7 als upgrade aanbieden
Zelfde schuitje, en ik ga hem ook laten bezorgen. Rekensom was uiteindelijk de doorslag:
  • Best case, nieuw bord na paar weken/maanden binnen garantie
  • Worst case, voor ~€35,- nieuw bordje bestellen uit China
Voor dat extra geld kom ik volgens mij alsnog niet uit op een betere printer. Kan ik ondertussen leren omgaan met 't ding, en de eerste prints zullen toch niet lang zijn. Vrouwlief zit er inmiddels ook op te azen ivm koekjesuitstekers 8)7

• Rukapul
  • Nu online
FailFr8er schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:30:
[...]

Vrouwlief zit er inmiddels ook op te azen ivm koekjesuitstekers 8)7
Die laatste worden vooral mooi als je PLA in de vaatwasser op de hete stand laat staan :P

• Scoep
smitae schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 07:39:
[...]

Hum, wel een beetje weinig info verder.

Heb dit al wel vaker aangegeven in dit forum. Maar mogelijk heb je dit al gedaan?
In elk geval upgraden naar een Capricorn tube. De witte default Creality tube gaf bij mij constant verstopping, na vervangen door capricorn tube geen problemen meer. Heb nog steeds 5 verstopte nozzle liggen van de pre-capricorn periode.
Dit hot-end fix heb ik nooit toegepast.
Er kan ook wat anders aan de hand zijn, maar de capricorn upgrade is in elk geval een betaalbare en simpel optie die je kunt proberen. Setje met nieuwe connectoren bestellen, kun je direct setje extra nozzle’s mee bestellen, bij officiële Creality shop op Ali voor 7 a 8 Euro. Of in NL als je het sneller wilt hebben. Rond de 20 euro bij 123-3D voor de tube.
Dank voor je toelichting! Ben een nieuweling, dus ben gaan kijken wat je precies bedoelt.
Capricorn tube is bij deze besteld met een paar nieuwe koppelingen.

Zelf heb je de hotendfix niet gedaan met Capricorn. Is daar een reden voor? Of was het voor jou simpelweg nooit nodig?

• Mitchell
  • Laatst online: 13-06 20:10

Mitchell

Ondertitel

Ik heb zelf een capricorn tube en maak geen gebruik van de hotend fix. Ook nooit gebruikt gezien ik meteen ben overgestapt naar de capricorn tube. :9

[ Voor 36% gewijzigd door Mitchell op 11-02-2021 15:07 ]

Signature

• Liquid-Man
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-03 10:17
Nadat ik toch al wel een aantal keer dit topic heb door zitten spitten op zoek naar informatie, toch maar eens besloten om een post te maken.

Sinds een aantal weken op het werk twee stuks Ender 5's in gebruik, vooral voor het snelle prototypen voor malletjes om uiteindelijk te laten frezen uit grote stukken kunststof.

Nu twee dagen geleden begonnen met het printen van een aanzienlijke print (qua footprint) en liep toch wel tegen een aantal issues aan. Ik blijf steeds maar proberen het level staan van het bed proberen te verbeteren, heb al verschillende malen staan spelen met de instellingen (temperaturen e.d.), heb het bed al gereinigd met zowel alcohol als warm water met zeep, maar toch blijf ik issues behouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyeloiXVVIP0e8VXsEC9z3la27k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G9kvau7w1ppXSDkdUU7TRohm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08a70XdOXtEDmWbBdxDulXF1tvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OzkACROZEdWoBcLydDl4FO4w.jpg?f=fotoalbum_large

Onderdaan, in de buurt van het Ender-logo komt de print uiteindelijk los, hoewel het er nu op lijkt dat de brim zelf los is gekomen van de rest. Ik heb ondertussen het gevoel dat ik bezig kan blijven met het afstellen aan de level-wielen, uiteindelijk blijf ik ergens wel een issue houden.

Zo viel mij pas na het invullen op dat er aan de bovenkant van de print blijkbaar een te grote gap zit tussen het bed en de extruder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQqqVlTIxqW9MQNrP8BNz_XJwds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6h6Fs2qhWHxjC8GGFGk6EZnr.jpg?f=fotoalbum_large

Nu wil ik best aannemen dat je met een goedkope printer best wel wat meer tuning/tweaking nodig hebt om prints goed te krijgen, echter weet ik nu niet zo goed meer in welke hoek ik de verbeterpunten moet zoeken.

Gezien het zakelijk is, zijn kosten niet direct een issue. We hadden voor de grap gewoon een Ender 5 aangeschaft om te proberen en hadden vrij snel een tweede besteld zodat ik simultaan kan printen. "Tientjeswerk" is gezien 't voor R&D toepassingen is al helemaal geen issue.

Is het bijvoorbeeld raadzaam om een BL Touch te plaatsen op beide printers, om zo oneffenheden in het bed en constructie op te kunnen vangen, of zijn er nog andere zaken die ik kan proberen :) ?

Qua settings en materiaal:

Real Filament PLA black
Layer height: 0.2 mm
Print speed: 60 mm
Initial layer height 0.28mm
Print temp: 205 °C
Initial print temp: 205 °C
Build plate temp: 45 °C
Initial build plate temp: 50 °C

Bed temperatuur had ik eerst hoger staan i.v.m. het PLA wat met de printer mee kwam. Printers staan momenteel in een afgesloten hok zonder tocht en de temperatuur is aangenaam :+

• Dédé_85
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:56
Ik weet niet of het hier helemaal thuis hoort maar ik probeer het toch.

Sinds deze week eindelijk mijn Ender 3 Pro in huis en de eerst prints zijn tot nu toe succesvol gemaakt. Uiteraard moet er toch nog voldoende gebeuren maar het vertrouwen is er.
De bedoeling is om binnenkort een behuizing te maken voor de printer met een apart gedeelte waarin ik oa filament en gereedschap kan bewaren, hierin wil ik ook een gedeelte maken waarin alle elektronica en de voeding komen. Uiteraard moeten dan de kabels vervangen worden.

Op zich is dit geen probleem maar omdat het 2 aparte gedeeltes worden wik ik niet elke keer alle stekkertjes losmaken als ik de printer uit de behuizing moet halen om wat voor reden dan ook.

Is het mogelijk om bijvoorbeeld 1 grote stekker te gebruiken als die van onderstaande link?
Stroom gaan uiteraard wel gewoon apart, maar dit zou ik willen gebruiken voor het moederbord naar alle componenten. Dan hoef ik maar 2 stekkers los te halen en gaat alles veel sneller en makkelijker.

https://asset.conrad.com/...404056_LB_00_FB/image.jpg

• kmichael
@Liquid-Man
Een brim met PLA met deze oppervlakte is niet nodig.
Alleen water en afwasmiddel gebruiken geen alcohol! (Alcohol laat een waasje achter)

Je temperaturen zien er op zich goed uit. Je zou je bed temperatuur nog iets kunnen verhogen.

Heb je wel je Fan uit op de 1e layer eventueel de 2e layer nog.

Je kan even kijken of je bed recht is met een liniaal ofzo, misschien heb je een hoepelbed gekregen...
Een BLTouch zou een aanrader zijn, ik vind het super fijn. Je bed moet alsnog wel redelijk level zijn.
Ik zou dan wel eerst 1 printer proberen :)

Ik zie zo 1 2 3 niet iets verkeerds aan de rest van je lijnen, het enige wat ik zie op foto 2 is dat je om de zo veel streepjes een andere lijn kleur hebt...

• Liquid-Man
@kmichael Thanks voor je input. Ik had alleen Alcohol Ketonatus, maar moet zeggen dat geen verschil in resultaat kon opmerken voor en na het een keer schoonmaken met warm water en dreft.

Ik deed eerst gewoon de standaard skirt, maar omdat ik zo aan het klooien ben geweest met instellingen (de tweede aangeschafte printer had aanzienlijk meer issues met willen hechten, dat ik nu maar het zekere voor het onzekere ben gaan nemen en eigenlijk niet heel vele instellingen wil gaan veranderen tussen prints, zodoende.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FP4QvmL87FCpMncH_L0b7u_aPMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9daB1wZI3njGVbwqW4uQnuSg.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenstaande was met 60 °C initial en daarna 55, print liet op dezelfde plekken los. Ik ben juist naar beneden gegaan omdat op de spool staat dat het een lagere bed-temperatuur nodig heeft, in de hoop dat dit iets zou verbeteren, maar helaas.

Initial fan speed staat op 0% en regular fan speed staat op layer 4.

Ik heb met een metalen liniaal al diagonaal gecontroleerd op het vlak zijn van de bedden, beide printers lijken netjes vlak, in ieder geval voor zover ik het kan meten.

Wat die lijnkleuren betreft, in het echt vallen die vele malen minder op. In het hok waar de printer staan zitten flinke lampen in het plafond :9

Toch maar eens kijken wat ik allemaal nodig hebt voor een BLtouch :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
@Liquid-Man
Heb jij je printer ook gekalibreerd? E steps en Z height?

Een Z height verschil van plus of minus 0,05 kan al een verschil maken of de print blijft plakken.

Je zou ook nog even de first layer op 0.3 height kunnen zetten en je flow op de first layer ietsjes hoger bv op +10, kijken of het dan wel vast blijft plakken.
Scoep schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:12:
[...]

Dank voor je toelichting! Ben een nieuweling, dus ben gaan kijken wat je precies bedoelt.
Capricorn tube is bij deze besteld met een paar nieuwe koppelingen.

Zelf heb je de hotendfix niet gedaan met Capricorn. Is daar een reden voor? Of was het voor jou simpelweg nooit nodig?
No prob.

Nee, printer werkt zonder problemen met de Capricorn tube. Dus hot-end fix is voor mij niet nodig. :)

• Liquid-Man
@kmichael Nog niet, maar ik ga mij van 't weekend nog eens meer inlezen in verdere kalibratie en afstelling. Ik heb op diezelfde printer met het PLA dat bij de printer zat echt al nette prints behaald, misschien iets te kort de bocht afgesneden om dan maar uit te gaan dat de instellingen goed staan :X

• mytheory
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-06 15:09
Ik zag op AliExpress waar je de ender 3 V2 in de shops als combi's kunt kiezen voor allerlei zaken zoals een wifi box of 2kg filamenten.

Maar zag er ook eentje met als extra een silent motherboard.

Wat zou dat dan zijn, een V2 met een gegarandeerd 4.2.7 moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-06 14:19

sjirafje

No inspirational quotes here

Ik vermoed dat je er dan gewoon een los silent boardje bij krijgt. (https://www.creality3doff...y-silent-mainboard-v4-2-7)
Maar dat kun je natuurlijk het beste aan de verkoper vragen.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid-Man
Print is klaar, echter met aanzienlijke vervormingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BzJ4CJq3O4f-ikHZhobSssIEU14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sxKzntrKsR5B36QtKoJJ9FKF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhcdvEe9ZZbeR1nVOGjApfWyFdw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0kn6WCOTXupJ2MGW9EQaAaOO.jpg?f=fotoalbum_large

Op de plekken waar dus eerder al vlekken te zien waren en waar de print vroegtijdig al los leek te komen is de print uiteindelijk flink gaan opkrullen. Toch maar eens goed gaan kijken naar die kalibratie dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relex28
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-06 11:41
Liquid-Man schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:01:
Print is klaar, echter met aanzienlijke vervormingen.
Ik kreeg het met het magnetische bed ook nooit helemaal zoals ik wilde, maar nooit zo erg! Na upgrade naar een glas bed is het subliem!

[ Voor 3% gewijzigd door relex28 op 12-02-2021 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid-Man
Iets verder naar boven staan de foto's van hoe het er uit zag in de eerste laag, ik had al wel gezien dat de brim los was gekomen tijdens het printen, maar had niet verwacht dat de boel zo zou vervormen. Scheelt dat het met deze print om de bovenkant ging, maar goed is dit niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platte_Band
  • Laatst online: 10-06 12:01
Ik ben bezig met de Ender 3 v2 Silent mods ( https://www.thingiverse.com/thing:4644985 ) maar dan voor noctua fans van 25mm dik. Ik heb net de PSU cover gemonteerd met fan, alleen de fan gaat niet aan. Met de multimeter de kabeltjes getest en was maar 7.3 volt maximaal, ook op de 2 pinnetjes getest van de PSU board en die geeft ook maar 7.3 maximaal aan, soms valt die zelfs terug naar 1-2 volt.

Zou zo'n noctua fan aan moeten gaan met maar 7volt en dan op minder RPM en is er iets fout met mijn soldeer werk of moet de kabels van de fan direct op PSU voeding gemonteerd moeten worden? De fans is kwestie: https://www.amazon.nl/gp/product/B0014I9K30/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Wat heb je hoe en waar aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
Platte_Band schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:58:
Ik ben bezig met de Ender 3 v2 Silent mods ( https://www.thingiverse.com/thing:4644985 ) maar dan voor noctua fans van 25mm dik. Ik heb net de PSU cover gemonteerd met fan, alleen de fan gaat niet aan. Met de multimeter de kabeltjes getest en was maar 7.3 volt maximaal, ook op de 2 pinnetjes getest van de PSU board en die geeft ook maar 7.3 maximaal aan, soms valt die zelfs terug naar 1-2 volt.

Zou zo'n noctua fan aan moeten gaan met maar 7volt en dan op minder RPM en is er iets fout met mijn soldeer werk of moet de kabels van de fan direct op PSU voeding gemonteerd moeten worden? De fans is kwestie: https://www.amazon.nl/gp/product/B0014I9K30/
heb je toevallig de plus en min omgedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platte_Band
sanscorp schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:03:
Wat heb je hoe en waar aangesloten?
Van de oude fan de connector gebruikt, zwart aan zwart en rood aan rood gesoldeerd. En dan op dezelfde plek terug geprikt (er is maar 1 fan connection op de PSU)
LittleKiller schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:09:
[...]

heb je toevallig de plus en min omgedraaid?
De rode draad krijgt de 7 volt binnen, dus ik denk het niet.. Ik kan ze nog wel omdraaien, rood aan zwart en zwart aan rood voor het geval die chinese fans een ander kleuren schema gebruiken.

[ Voor 37% gewijzigd door Platte_Band op 12-02-2021 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
Platte_Band schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:10:
[...]

Van de oude fan de connector gebruikt, zwart aan zwart en rood aan rood gesoldeerd. En dan op dezelfde plek terug geprikt (er is maar 1 fan connection op de PSU)

[...]

De rode draad krijgt de 7 volt binnen, dus ik denk het niet.. Ik kan ze nog wel omdraaien, rood aan zwart en zwart aan rood voor het geval die chinese fans een ander kleuren schema gebruiken.
Is het een 4 pins fan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platte_Band
Nee de noctua fan is een 3 pin. De originele fan is een 2 pin. De gele draad wordt niet gebruikt maar zou ook niet perse nodig moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
Platte_Band schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:14:
[...]

Nee de noctua fan is een 3 pin. De originele fan is een 2 pin. De gele draad wordt niet gebruikt maar zou ook niet perse nodig moeten zijn.
weet je zeker dat alles goed is aangesloten? maken de pinnen van de fan contact met het bord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platte_Band
LittleKiller schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:23:
[...]

weet je zeker dat alles goed is aangesloten? maken de pinnen van de fan contact met het bord?
Ja ik kan de voltage meten op de plekken waar ik draden aan elkaar heb gesoldeerd. Denk je niet dat het ligt aan de 7v ipv 12v ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
Platte_Band schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:25:
[...]

Ja ik kan de voltage meten op de plekken waar ik draden aan elkaar heb gesoldeerd. Denk je niet dat het ligt aan de 7v ipv 12v ?
Het kan ook zijn dat je een PWM signaal meet, dan meet jouw multimeter niet de piekspanning. Als je een hele gave multimeter heb zou je hem op MAX kunnen zetten. Dan kan je de top spanning meten.

Ik verwacht dat er iets niet lekker zit in je bedrading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platte_Band
LittleKiller schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:28:
[...]

Het kan ook zijn dat je een PWM signaal meet, dan meet jouw multimeter niet de piekspanning. Als je een hele gave multimeter heb zou je hem op MAX kunnen zetten. Dan kan je de top spanning meten.

Ik verwacht dat er iets niet lekker zit in je bedrading.
Ah ok, ik zal dat nog eens bekijken, bedankt voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mytheory
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-06 15:09
sjirafje schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 00:10:
Ik vermoed dat je er dan gewoon een los silent boardje bij krijgt. (https://www.creality3doff...y-silent-mainboard-v4-2-7)
Maar dat kun je natuurlijk het beste aan de verkoper vragen.
Heb al contact met ze maar ivm het Chinese nieuwjaar zal daar voorlopig wel geen reactie komen.
Ach ik bestel deze gewoon, met dat printje erbij is ie maar 10 euro duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberSick99
mytheory schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:53:
[...]

Heb al contact met ze maar ivm het Chinese nieuwjaar zal daar voorlopig wel geen reactie komen.
Ach ik bestel deze gewoon, met dat printje erbij is ie maar 10 euro duurder.
Zelf heb ik deze vandaag besteld:
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.56f64c4drwDhFq

Erg goedkoop in vergelijking tot andere plekken waar ze voor meer verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarom dan die en geen skr mini v2 bijvoorbeeld?

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Pagina: 1 ... 106 ... 172 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie