Acties:
  • 0 Henk 'm!
CyberSick99 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:24:
[...]

Zelf heb ik deze vandaag besteld:
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.56f64c4drwDhFq

Erg goedkoop in vergelijking tot andere plekken waar ze voor meer verkocht worden.
Dat is idd een goed keuze. Levering uit EU of toch uit China? Loop je wel risico dat er nog wat geld bij komt als ze het eruit pikken bij de inklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Liquid-Man schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:11:
Nadat ik toch al wel een aantal keer dit topic heb door zitten spitten op zoek naar informatie, toch maar eens besloten om een post te maken.

Sinds een aantal weken op het werk twee stuks Ender 5's in gebruik, vooral voor het snelle prototypen voor malletjes om uiteindelijk te laten frezen uit grote stukken kunststof.

Nu twee dagen geleden begonnen met het printen van een aanzienlijke print (qua footprint) en liep toch wel tegen een aantal issues aan. Ik blijf steeds maar proberen het level staan van het bed proberen te verbeteren, heb al verschillende malen staan spelen met de instellingen (temperaturen e.d.), heb het bed al gereinigd met zowel alcohol als warm water met zeep, maar toch blijf ik issues behouden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Onderdaan, in de buurt van het Ender-logo komt de print uiteindelijk los, hoewel het er nu op lijkt dat de brim zelf los is gekomen van de rest. Ik heb ondertussen het gevoel dat ik bezig kan blijven met het afstellen aan de level-wielen, uiteindelijk blijf ik ergens wel een issue houden.

Zo viel mij pas na het invullen op dat er aan de bovenkant van de print blijkbaar een te grote gap zit tussen het bed en de extruder:

[Afbeelding]

Nu wil ik best aannemen dat je met een goedkope printer best wel wat meer tuning/tweaking nodig hebt om prints goed te krijgen, echter weet ik nu niet zo goed meer in welke hoek ik de verbeterpunten moet zoeken.

Gezien het zakelijk is, zijn kosten niet direct een issue. We hadden voor de grap gewoon een Ender 5 aangeschaft om te proberen en hadden vrij snel een tweede besteld zodat ik simultaan kan printen. "Tientjeswerk" is gezien 't voor R&D toepassingen is al helemaal geen issue.

Is het bijvoorbeeld raadzaam om een BL Touch te plaatsen op beide printers, om zo oneffenheden in het bed en constructie op te kunnen vangen, of zijn er nog andere zaken die ik kan proberen :) ?

Qua settings en materiaal:

Real Filament PLA black
Layer height: 0.2 mm
Print speed: 60 mm
Initial layer height 0.28mm
Print temp: 205 °C
Initial print temp: 205 °C
Build plate temp: 45 °C
Initial build plate temp: 50 °C

Bed temperatuur had ik eerst hoger staan i.v.m. het PLA wat met de printer mee kwam. Printers staan momenteel in een afgesloten hok zonder tocht en de temperatuur is aangenaam :+
Ik heb sinds 2019 een Ender 5 ik print PLA op 205/50 graden. Maar dat zegt niet heel veel, want dat kan per PLA wel verschillen.

Moet wel zeggen dat ik met het flex bed wel altijd 3DLAC gebruik voor betere hechting. Mogelijk is dat net wat je nodig hebt.
En met de bedlevel met papier dat gaat verder wel goed? Dat was in het begin voor mij ook beetje.zoeken, maar de Ender 5 is naar mijn idee meer dan stabiel genoeg om maanden zonder bedlevel te kunnen draaien. Bij al weer een paar maanden geleden en nog geen issues met bedlevel of adhesie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 09:16

mutsje

Certified Prutser

Zo frankenstein is getuned tot 55 decibel, er is 1 fan die ik kan horen op een hoge irritante janktoon. die moet ik nog opsporen en tunen of vervangen. De noctua 40x40x20 hoor je niet en de 4020 op 24v is afgekapt op 45% snelheid in de gcode. PSU fan heeft weer orignele fan en mobofan draait op 13 ipv 24 volt :) glazen plaat omgedraaid naar het gladde gedeelte, moet zeggen dat oppervlak is erg mooi en glad. Nu nog een keer kabelmanagement want zit er frankenstein achtig uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platte_Band
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-06 16:33
LittleKiller schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:28:
[...]

Het kan ook zijn dat je een PWM signaal meet, dan meet jouw multimeter niet de piekspanning. Als je een hele gave multimeter heb zou je hem op MAX kunnen zetten. Dan kan je de top spanning meten.

Ik verwacht dat er iets niet lekker zit in je bedrading.
Staat de PSU fan van de Ender 3 v2 wel altijd aan of alleen als de PSU warmer wordt? Ik heb de originele fan weer vast gemaakt aan de 2 pin connector en die gaat ook niet aan. Voltage blijft 7,5v zo ver ik het kan meten (geen max functie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mee_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-04 21:13
Ik heb daarnet gemerkt dat er wat speling op mijn bed tov de geleider zit. Ik heb een onduidelijk kort filmpje gemaakt: https://1drv.ms/v/s!ArqBTFoOCkVwguAiZ2CkL6PRZuzC_A

Het is dus de 'achterkant' die horizontaal wat kan bewegen. Op de voorkant zit veel minder tot geen speling. Is daar iets aan te doen? Ik vermoed niet veel, ik heb wel gemerkt dat er 2 rondellen (of wat is dat in het mooi Nederlands? :)) links ontbreken.
De 4 moeren zitten alleszins wel goed vast.

[ Voor 4% gewijzigd door Mee_ op 12-02-2021 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:09
Sluitringen?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Platte_Band
Mee_ schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:57:
Ik heb daarnet gemerkt dat er wat speling op mijn bed tov de geleider zit. Ik heb een onduidelijk kort filmpje gemaakt: https://1drv.ms/v/s!ArqBTFoOCkVwguAiZ2CkL6PRZuzC_A

Het is dus de 'achterkant' die horizontaal wat kan bewegen. Op de voorkant zit veel minder tot geen speling. Is daar iets aan te doen? Ik vermoed niet veel, ik heb wel gemerkt dat er 2 rondellen (of wat is dat in het mooi Nederlands? :)) links ontbreken.
De 4 moeren zitten alleszins wel goed vast.
Aan een kant kun je de wielen verstellen dat ze dichter op de as komen te staan en de speling wegnemen. Let wel dat je ze niet te strak doet want dan slijter ze sneller. Zie -> https://youtu.be/JTN6jtB5mqk?t=884

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mee_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-04 21:13
Platte_Band schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 19:14:
[...]

Aan een kant kun je de wielen verstellen dat ze dichter op de as komen te staan en de speling wegnemen. Let wel dat je ze niet te strak doet want dan slijter ze sneller. Zie -> https://youtu.be/JTN6jtB5mqk?t=884
Ahaa, inderdaad! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platte_Band
Platte_Band schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:53:
[...]

Staat de PSU fan van de Ender 3 v2 wel altijd aan of alleen als de PSU warmer wordt? Ik heb de originele fan weer vast gemaakt aan de 2 pin connector en die gaat ook niet aan. Voltage blijft 7,5v zo ver ik het kan meten (geen max functie).
Om misschien iemand anders te helpen in de toekomst: De Ender 3 v2 heeft een MeanWell LRS350 PSU, en bij deze PSU gaat de fan pas aan boven de 50C volgens de specsheet ( https://www.meanwell.com/productPdf.aspx?i=459#1 ). Dus om nou te testen of de fan werkt zal ik moeten spelen met een haardroger of iets dergelijks..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:50
Ik wil voor een case graag een transparante cover printen (bv 80x60x1.4). Zodanig transparant dat ik een rood led segment display af kan lezen. Ontwerp gemaakt in OpenSCAD. Slicing in Cura.

De pogingen tot nu toe met m'n Ender 3 en Devil Transparant PETG filament falen behoorlijk: direct op de display is het rechtop af te lezen, maar met 2cm lucht ertussen of onder een hoek niet.

Ondanks dat ik infill op 100% heb gezet is de bovenkant duidelijk van een structuur van diagonale lijnen te zien wat dus voor breking zorgt.

Moet ik dunner printen? Andere infill?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-06 09:09
Heb hier een ender 3 V2 staan
Heeft dagen goed gedraait,
Nu wou ik vandaag weer printen met een file welke gisteren goed lukte.
En tot mijn verbazing zit er veel ruimte tussen de geprinte lijnen,
De eerste 2 lijnen welke de printer altijd over de Xass doet hebben een goede dikte,
Daarna begint de printer erg dunne lijntjes te printen,
Heb me extruder calibratie gecheckt, hier was niet mis mee.
Bed level is ook oke,
Het leek erop alsof de printer wat settings is vergeten.
Ik heb van alles geprobeert, nozzle schoon gemaakt , langzamer printen, firmware opnieuw geïnstalleerd, maar geen resultaat.
Weet niet meer waar ik moet zoeken.
Iemand enig ide ?

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Platte_Band schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 19:41:
[...]

Om misschien iemand anders te helpen in de toekomst: De Ender 3 v2 heeft een MeanWell LRS350 PSU, en bij deze PSU gaat de fan pas aan boven de 50C volgens de specsheet ( https://www.meanwell.com/productPdf.aspx?i=459#1 ). Dus om nou te testen of de fan werkt zal ik moeten spelen met een haardroger of iets dergelijks..
De normale Ender 3 had dit ook al, lijkt gewoon standaard manier van hoe ze werken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:30
ik heb altijd geleerd dat een schakelende voeding in een metalen behuizing moet om hoogfrequente straling binnen te houden. krijg je dan geen probleem als je een stuk behuizing gaat vervangen door zelf gerpinte PLA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:17

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Rukapul Dunnere lagen en smallere lijnen zorgen voor een resultaat waar het licht minder verbogen wordt. Geen idee wat je printoriëntatie is ten opzichte van het display, maar misschien scheelt het al als je naar een nozzle van 0,2mm gaat.

Je kan solide printen met 100% infill, maar het blijven allemaal bolle banen die je print, geen perfect vlak oppervlak zonder onderbrekingen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vullisbak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-05 07:28
Wat tips om zo transparant mogelijk te kunnen printen:
https://all3dp.com/2/tran...create-transparent-parts/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostR2
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05-06 11:01
Rukapul schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:46:
Ik wil voor een case graag een transparante cover printen (bv 80x60x1.4). Zodanig transparant dat ik een rood led segment display af kan lezen. Ontwerp gemaakt in OpenSCAD. Slicing in Cura.

De pogingen tot nu toe met m'n Ender 3 en Devil Transparant PETG filament falen behoorlijk: direct op de display is het rechtop af te lezen, maar met 2cm lucht ertussen of onder een hoek niet.

Ondanks dat ik infill op 100% heb gezet is de bovenkant duidelijk van een structuur van diagonale lijnen te zien wat dus voor breking zorgt.

Moet ik dunner printen? Andere infill?
Cura heeft ook een optie de bovenste laag 'glad' te maken, wellicht helpt dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidEdge-er
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-11-2024
itcouldbeanyone schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 23:02:
Heb hier een ender 3 V2 staan
Heeft dagen goed gedraait,
Nu wou ik vandaag weer printen met een file welke gisteren goed lukte.
En tot mijn verbazing zit er veel ruimte tussen de geprinte lijnen,
De eerste 2 lijnen welke de printer altijd over de Xass doet hebben een goede dikte,
Daarna begint de printer erg dunne lijntjes te printen,
Heb me extruder calibratie gecheckt, hier was niet mis mee.
Bed level is ook oke,
Het leek erop alsof de printer wat settings is vergeten.
Ik heb van alles geprobeert, nozzle schoon gemaakt , langzamer printen, firmware opnieuw geïnstalleerd, maar geen resultaat.
Weet niet meer waar ik moet zoeken.
Iemand enig ide ?
Kan je wat foto's maken van de problemen zodat het beter te begrijpen is wat er fout gaat?

Je schrijft: "Nu wou ik vandaag weer printen met een file welke gisteren goed lukte."
Bedoel je met die file een kant en klare Gcode file die op je sd-kaart stond van de daar ervoor of bedoel je het zelfde .stl model die je weer opnieuw via Cura hebt klaargemaakt en geprint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-06 09:09
SolidEdge-er schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:32:
[...]

Kan je wat foto's maken van de problemen zodat het beter te begrijpen is wat er fout gaat?

Je schrijft: "Nu wou ik vandaag weer printen met een file welke gisteren goed lukte."
Bedoel je met die file een kant en klare Gcode file die op je sd-kaart stond van de daar ervoor of bedoel je het zelfde .stl model die je weer opnieuw via Cura hebt klaargemaakt en geprint?
De file stond nog op de Sd kaart,
Ik ben er inmiddels achter wat er aan de hand was,
Me settings van me printer waren corrupt geraakt,
Ik kon ze ook niet meer wijzigen,
Dus heb opnieuw firmware gedaan, calibratie gegevens opnieuw in gegeven, en nu lijkt hij weer zo goed als ouds 😀

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:34
Ik ben aan het overwegen om een 3D printer aan te schaffen, echter ben ik aan het twijfelen tussen de Ender 3 PRO, Ender 3 v2, Ender 5 en de CR6-SE. Kwa prijs zitten ze redelijk dichtbij elkaar (Behalve de CR6-SE).

De CR6-SE zou ik enkel overwegen vanwege de automatische bed leveling. De Ender 3 v2 vanwege de community support. Maar hoe verhoud de PRO en 5 zicht t.o.v. de 3 ?

Wat zijn jullie gedachten hierover ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3pro heeft betere voeding maar vind de 5 en betere printer en stabieler.
Ik zou de 5 nemen en tzt de voeding vervangen indien nodig.
Ik heb de 3pro en een 5 overigens;)
Tweaken met een abl, ander bord, andere fans is trouwens leuker om na aankoop zelf te doen:)
Ik heb zowel m'n 5 als m'n 3 een DDE gegeven en dual z en skr mini en een abl.
Blijft leuk:)
Oja en volgehangen met noctua fans. Als ik PETG print kan ik pal naast het ding gewoon werken of bellen. Je hoort bijna niets:)

[ Voor 50% gewijzigd door DRuw op 13-02-2021 14:20 ]

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoep
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-04-2023
Ik ben een BLtouch (v3.1) aan het installeren op mijn Ender 3 (met bord 4.2.2). Ik heb de standaars firmware geupdate naar 1.3.1, maar de zoemer blijft constant lopen...

Nu via youtube (Teaching Tech) de instructies gevolgd en wil ik de printer opnieuw updaten, maar hij start gewoon op...
Ik heb het sdkaartje geformateerd, diverse namen gegeven aan de .bin, maar zonder succes... Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexvanas
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-05 18:00
@Scoep Heb je de printer ook met usb verbonden? Zo ja, dan kan je nog proberen die even uit te trekken.

Ik weet wel dat je het bin bestand elke keer een unieke naam moet geven (volgens mij is dat standaard firmware-[datum]-[tijd].bin oid), omdat de bootloader er anders niet mee om kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidEdge-er
Ik heb mijn Ender 3-V2 vandaag op verhoogde pootjes gezet voor een betere koeling. Niet omdat ik nu problemen heb maar voor als het ‘s zomers warmer is en misschien wel nodig is. Op dit moment gaan ook prints van vele uren zonder problemen en dat met een 4.2.2 main board.
Ik heb voor de pootjes PLA kokertjes gebruikt en stukken kurk, op maat gesneden uit een schuurblokje. Hoogte 25mm. Op deze manier is er een stuk meer ruimte onder de printer en is er minder kortsluiting tussen de verwarmde uitgaande lucht en aangezogen lucht voor main board en voeding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mTeQX7BjL1adwWSq6hx1QWQxELA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FdDDmB4TXb3Jjl2pMnu4D3FH.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfWxjcwat538iYI8A3mxaQA76KA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AmHjbqWZ76yDkRS6bYbJg9aS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 31-05 11:57
Ik had mijn printer(Ender 3 v2) binnen en het bed gelevelled.
Toen 2 dingen geprint, deze gingen goed.
Ik had al een bltouch onderweg, dat leek mij handig.
Deze geïnstalleerd en sindsdien lukt het me niet meer iets goed af te drukken.
Heb een Z offset van -1.58 ingesteld.
Bij het printen gaat het goed voor 5 layers en daarna komt het stuk los van het bed en neemt hij deze mee.

Bovenstaande offset is zelfs wat ruimer genomen, papiertje gaat makkelijk heen en weer.
Voel net de nozzle.

Wat kan dit zijn?
Door de BLtouch is er ook een offset van het centrum, dit moet je normaal in de source code wijzigen.
Kan dit ook gewoon als standaard in de slicer worden opgenomen, inplaats van firmware opnieuw compilen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-06 08:57
@Reveal!
Foto van de onderkant van de print.
Je bed kan ook vet zijn, doordat je per ongeluk het bed hebt aangeraakt.
Het papiertje is voor om je bed recht af te stellen niet voor de hoogte van de first layer deze pas je aan met de Z offset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 15:49
Reveal! schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:21:
Ik had mijn printer(Ender 3 v2) binnen en het bed gelevelled.
Toen 2 dingen geprint, deze gingen goed.
Ik had al een bltouch onderweg, dat leek mij handig.
Deze geïnstalleerd en sindsdien lukt het me niet meer iets goed af te drukken.
Heb een Z offset van -1.58 ingesteld.
Bij het printen gaat het goed voor 5 layers en daarna komt het stuk los van het bed en neemt hij deze mee.

Bovenstaande offset is zelfs wat ruimer genomen, papiertje gaat makkelijk heen en weer.
Voel net de nozzle.

Wat kan dit zijn?
Door de BLtouch is er ook een offset van het centrum, dit moet je normaal in de source code wijzigen.
Kan dit ook gewoon als standaard in de slicer worden opgenomen, inplaats van firmware opnieuw compilen?
Als het papiertje makkelijk heen en weer gaat moet de nozzle (z-offset) denk ik lager.

De x-y offset kan je instellen met gcode
https://marlinfw.org/docs/gcode/M851.html

Ik heb een Ender 3 V2 met de Smith3d firmware en de z-offset is -2.1.
Maar iedere BLtouch houder heeft weer een eigen offset, dus dat is lastig vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja gewoon niet te vergelijken zegmaar..
En halen jullie ook die dikte van het papiertje eraf? Wel de bedoeling namelijk...
En toch is het een gevoelskwestie. Live aanpassen tijdens het printen van de brim werkt bij mij nog het beste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Redje schreef op zondag 14 februari 2021 @ 11:41:
[...]

Als het papiertje makkelijk heen en weer gaat moet de nozzle (z-offset) denk ik lager.

De x-y offset kan je instellen met gcode
https://marlinfw.org/docs/gcode/M851.html

Ik heb een Ender 3 V2 met de Smith3d firmware en de z-offset is -2.1.
Maar iedere BLtouch houder heeft weer een eigen offset, dus dat is lastig vergelijken.
Ik heb deze https://www.thingiverse.com/thing:4657059
Zal de plaat is ontvetten met alcohol en hem iets lager zetten dat het papier net beweegt.
Ik heb de offset in cura ingesteld, dus dat zal wel goed zijn dan.
Hoewel hij de print wel op een andere plek set dan op het scherm.

Hou jullie op de hoogte, bedankt voor de tips!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Jullie zijn helden, heb m851 gebruikt staat nu goed.
Plaat met alcohol schoongemaakt en de z-axis verder verlaagd.
Werkt nu goed is alweer 3u aan het printen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 31-05 22:12
Ik stel zowel bed als nozzle in met een voelermaat van 0.10mm en geen problemen gehad, daarvoor met een papiertje.

Offset van BLtouch tov nozzle kan je gewoon meten met een schuifmaat maar is niet noodzakelijk om heel nauwkeurig te doen.

Papiertje mag redelijk stroef lopen, je mag wel wat weerstand voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platte_Band
Heeft iemand al een hot end stiller gemaakt met bijv. Hero me gen5 or soortgelijke Fan ducts? Ik heb een ender 3 v2 en de onderkant is al stil met Noctua 92x25 fans. Maar er zijn zo veel opties voor de hot end..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-06 22:19
Ik wil voor de hobby/fun ook een 3D printer kopen en heb inmiddels wel een beeld van wat er met alle instappers 'mis' is en wat er verbeterd kan worden. Maar dan nog blijft het lastig.

Ik twijfel nu een beetje tussen een Ender 5 en een Ender 10s Pro. De 10s is 100 Eur duurder maar de Ender 5 heeft om m stiller en wat betrouwbaarder te maken nog wat upgrades nodig dus het prijsverschil is dan zo goed als gelijk.

Het gaat om een:
Ender 5: € 240 + PTFE tube €20 + nieuw bordje met stille drivers €40? + BLtouch €40 = € 340
10s Pro: € 340, daar lees ik wel dat de ABL bij de V1 niet feilloos werkt, en een BLtouch is niet makkelijk te installeren.

Wat wil ik?

- Brandveilig! Ik lees overal dat t China Export is en zal wat investeren en alle connectors nalopen en van adereindhulzen voorzien. De E5 heeft een namaakvoeding maar of die ook gevaarlijker is is mij niet duidelijk geworden. Begreep ook dat in Marlin software wat beter omgegaan wordt hiermee. Of dit op de C10s geïnstalleerd kan worden is mij niet duidelijk, ook omdat de standaard software daar problematisch is/was.

- Stil. Ik heb nog niet een goed beeld hoe lang prints zullen duren en de printer komt niet in de slaapkamer maar wel ernaast. Stepper geluiden van de E5 zijn met een ander board opgelost en vind ik wel een meerwaarde + meteen ruimte voor betere software en functies. Bij beide zijn de fans dan nog luidruchtig, maar dat wil ik even aanhoren eerst.

- Upgradability. De E5 is niet perfect maar is zonder al teveel werk en investeringen wat beter te maken. Ik ben echter onbekend hoe ver je kan gaan wat handig/functioneel is, maar bijv. een touchscreen zag er wel mooi/makkelijker uit. De 10s Pro heeft al veel aan boord maar door de kabel is een ander board geen optie volgens mij. Een BLtouch werkt veel fijner las ik, maar geen eenvoudige opgave + software flashen vereist. Ik weet niet wat hier op de fans na nog meer iets wat later relevant zou kunnen zijn. All metal hotend?

- 10s Pro heeft een groter printoppervlak maar is voor mij voorlopig niet een pre. Wel weet ik niet of de glasplaat heel veel minder is in gebruik dan de flexplaat.

- 10s Pro heeft een crappy fanduct, vast wel een verbeterd exemplaar van te printen nu.

Iemand hier die uit ervaring met een van de machines of met de kennis van nu nog advies kan geven in bovenstaande zaken of nog wat tips heeft waar ik geen rekening heb gehouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
6killer schreef op zondag 14 februari 2021 @ 22:09:
Ik wil voor de hobby/fun ook een 3D printer kopen en heb inmiddels wel een beeld van wat er met alle instappers 'mis' is en wat er verbeterd kan worden. Maar dan nog blijft het lastig.

Ik twijfel nu een beetje tussen een Ender 5 en een Ender 10s Pro. De 10s is 100 Eur duurder maar de Ender 5 heeft om m stiller en wat betrouwbaarder te maken nog wat upgrades nodig dus het prijsverschil is dan zo goed als gelijk.

Het gaat om een:
Ender 5: € 240 + PTFE tube €20 + nieuw bordje met stille drivers €40? + BLtouch €40 = € 340
10s Pro: € 340, daar lees ik wel dat de ABL bij de V1 niet feilloos werkt, en een BLtouch is niet makkelijk te installeren.

Wat wil ik?

- Brandveilig! Ik lees overal dat t China Export is en zal wat investeren en alle connectors nalopen en van adereindhulzen voorzien. De E5 heeft een namaakvoeding maar of die ook gevaarlijker is is mij niet duidelijk geworden. Begreep ook dat in Marlin software wat beter omgegaan wordt hiermee. Of dit op de C10s geïnstalleerd kan worden is mij niet duidelijk, ook omdat de standaard software daar problematisch is/was.

- Stil. Ik heb nog niet een goed beeld hoe lang prints zullen duren en de printer komt niet in de slaapkamer maar wel ernaast. Stepper geluiden van de E5 zijn met een ander board opgelost en vind ik wel een meerwaarde + meteen ruimte voor betere software en functies. Bij beide zijn de fans dan nog luidruchtig, maar dat wil ik even aanhoren eerst.

- Upgradability. De E5 is niet perfect maar is zonder al teveel werk en investeringen wat beter te maken. Ik ben echter onbekend hoe ver je kan gaan wat handig/functioneel is, maar bijv. een touchscreen zag er wel mooi/makkelijker uit. De 10s Pro heeft al veel aan boord maar door de kabel is een ander board geen optie volgens mij. Een BLtouch werkt veel fijner las ik, maar geen eenvoudige opgave + software flashen vereist. Ik weet niet wat hier op de fans na nog meer iets wat later relevant zou kunnen zijn. All metal hotend?

- 10s Pro heeft een groter printoppervlak maar is voor mij voorlopig niet een pre. Wel weet ik niet of de glasplaat heel veel minder is in gebruik dan de flexplaat.

- 10s Pro heeft een crappy fanduct, vast wel een verbeterd exemplaar van te printen nu.

Iemand hier die uit ervaring met een van de machines of met de kennis van nu nog advies kan geven in bovenstaande zaken of nog wat tips heeft waar ik geen rekening heb gehouden?
1. Brandveilig
Elk apparaat kan in brand vliegen. Dit kun je niet uitsluiten en je kunt het wel beperking door brandmelder en evenuteel een blusbal . Deze blussen zelf indien nodig maar geven natuurlijk ook een hoop rotzooi mocht hij af gaan en oorzaak beperkt is. Maar als je er een kast omheen bouwt valt dat wel mee.

2. Fans kun je inderdaad eenvoudig aanpassen indien nodig. Hou er wel rekening mee dat je altijd wel geluiden blijft horen. Hangt sterk af waar hij op staat, overgangsgeluiden heb je snel als je de printer bv op een plank zet en die plank zit vast aan je muur. Maar met wat demping onder der de printer valt dat erg mee.

Overige punten. Elke printer is te upgraden/verbeteren. De een is meer af dan de ander zoals je al aangeeft. Maar je vergeet het belangrijkste.

Het afstellen / upgraden van een printer geeft je kennis en ervaring. Dit heb je nodig om met dit soort printer te kunnen werken. Het zijn geen printers die je 1x instelt en klaar. Je kunt weken goed printen en ineens werkt hij niet lekker meer en zul je moeten uitzoeken waar dit door komt. En dat levert soms behoorlijk frustraties op, zeker in het begin.

Firmware upgrade zul je ook moeten leren als een printer wilt uitbreiden. Moeilijk is het niet maar je moet het leuk vinden om je erin te verdiepen. De standaard firmware werkt prima maar wil je meer dan zul je dit moeten actieveren in de firmware en dan is het handig als je dit zelf kunt doen ipv afhankelijk te zijn van andermans firmware en dan hopen dat het precies is wat je nodig hebt.

Je zult zelf een keuze moeten maken welke je voorkeur heeft en past bij je behoeftes. Elk printer heeft voor en nadelen. Een 100% goede vind je niet en tussendoor worden de modellen ook vaak weer iets aangepast waardoor reviews niet altijd actueel meer zijn.

Belangrijkste is niet gelijk upgraden. Na het installeren lekker paar weken printen en de printer leren kennen en afstellen. Als de printer doet wat hij moet dan ga je stap voor stap uitbreiden en niet gelijk 3 dingen te gelijk.

Het is een leuke hobby maar kost veel tijd en geduld. Maar daar krijg je als je dat weet vol te houden veel voor terug. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
6killer schreef op zondag 14 februari 2021 @ 22:09:

Het gaat om een:

Wat wil ik?

Ik heb zelf sinds Dec 2019 een Ender 5. En ik heb de printer nu goed onder controle.
De eerste 3 maanden was echt uitvinden en toch wel wat problemen met verstopte nozzle.
Belangrijkset/beste aanpassing is een capricorn tube (daarna geen verstoppingen meer gehad) en ik heb de boel geflashed. Op de Ender 5 moet je dan ook een bootloader installeren, niet heel ingewikkeld, maar iets extra werk.

Verder wat LED’s etc toegevoegd, Pi behuizing erbij geprint en aan octoprint gehangen.
Ik heb geen ander board gekocht en ik print op het default magnetisch bed. BL-touch toevoegen zie ik niet als nuttig. Ik Heb mijn bed al diverse maanden niet hoeven in te stellen. Oh, en ik gebruik altijd een pufje 3DLAC, voor de zekerheid.

Print nu bijna dagelijks 10 ~ 12 uur en zeer tevreden met de Ender-5. Staat op mijn werkkamer en geluid valt mij mee, ik kan gewoon video meetings houden, je hoort de printer, maar voor mij niet storend. Ik zou zelf denk ik achteraf een Ender-5 pro hebben gehaald. Ik ben lui en wil gewoon dat het werkt. Maar goed, ik wilde ook goed ervaring op doen. En dat is erg goed gelukt met de Ender-5.

Ik heb geen ervaring met de CR10.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:26
MikeOO schreef op maandag 15 februari 2021 @ 07:40:
[...]

...Je kunt weken goed printen en ineens werkt hij niet lekker meer en zul je moeten uitzoeken waar dit door komt. En dat levert soms behoorlijk frustraties op...
Been there...

En dan hier weer beginnen en dan krijg ik het weer aan de praat:
https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#firstlayer

[ Voor 17% gewijzigd door Mozart op 15-02-2021 08:04 ]

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Gister had ik het probleem dat ik iets aan het printen was met de filament die erbij kwam en dat deze op was voordat hij klaar was.
Nu leek het me handig om dan toch voor de zekerheid een filament sensor te plaatsen.
Iemand ervaring mee?
Zoiets als dit https://nl.aliexpress.com...937460.0.0.11952e0eK7bFFx
Kost ook eigenlijk helemaal niks als dit het enige is wat je nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-06 08:57
Ja prima een filament sensor is niks meer dan een endstop die ingedrukt wordt als er filament in zit.
Echter je hebt ook filament sensoren die ook kunnen zien of de filament wel doorgevoerd wordt (of je filament niet in de knup zit)

Als je een endstop ergens hebt liggen kun je zelf ook een filamentsensor maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
kmichael schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:45:
Ja prima een filament sensor is niks meer dan een endstop die ingedrukt wordt als er filament in zit.
Echter je hebt ook filament sensoren die ook kunnen zien of de filament wel doorgevoerd wordt (of je filament niet in de knup zit)

Als je een endstop ergens hebt liggen kun je zelf ook een filamentsensor maken :)
hey dat is een leuk idee, ik heb de end stop liggen van me z-axis die ik niet nodig heb omdat ik de BLTouch heb :)
Ga er is induiken of daar een mooi doosje voor te printen is, de kabel zit er al mischien stukje verlengen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
Reveal! schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:19:
[...]

hey dat is een leuk idee, ik heb de end stop liggen van me z-axis die ik niet nodig heb omdat ik de BLTouch heb :)
Ga er is induiken of daar een mooi doosje voor te printen is, de kabel zit er al mischien stukje verlengen :9
Deze heb ik ontworpen welke op een Ender 3 past aangezien ik niet weet welk type jij hebt, past hij wellicht ook bij jou. De z-stop sensor zou er zo in moeten passen.
https://www.thingiverse.com/thing:4617577

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Mozart schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:47:
[...]

Deze heb ik ontworpen welke op een Ender 3 past aangezien ik niet weet welk type jij hebt, past hij wellicht ook bij jou. De z-stop sensor zou er zo in moeten passen.
https://www.thingiverse.com/thing:4617577
Ik heb een Ender 3 v2 dus dat moet wel passen.
Heb jij nou deze onder je filament rol op de zijkant?
https://www.thingiverse.com/thing:4461496

Heb jij je X-axis naar achteren op het frame geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
smitae schreef op maandag 15 februari 2021 @ 07:53:
[...]

Ik heb zelf sinds Dec 2019 een Ender 5. En ik heb de printer nu goed onder controle.
De eerste 3 maanden was echt uitvinden en toch wel wat problemen met verstopte nozzle.
Belangrijkset/beste aanpassing is een capricorn tube (daarna geen verstoppingen meer gehad) en ik heb de boel geflashed. Op de Ender 5 moet je dan ook een bootloader installeren, niet heel ingewikkeld, maar iets extra werk.

Verder wat LED’s etc toegevoegd, Pi behuizing erbij geprint en aan octoprint gehangen.
Ik heb geen ander board gekocht en ik print op het default magnetisch bed. BL-touch toevoegen zie ik niet als nuttig. Ik Heb mijn bed al diverse maanden niet hoeven in te stellen. Oh, en ik gebruik altijd een pufje 3DLAC, voor de zekerheid.

Print nu bijna dagelijks 10 ~ 12 uur en zeer tevreden met de Ender-5. Staat op mijn werkkamer en geluid valt mij mee, ik kan gewoon video meetings houden, je hoort de printer, maar voor mij niet storend. Ik zou zelf denk ik achteraf een Ender-5 pro hebben gehaald. Ik ben lui en wil gewoon dat het werkt. Maar goed, ik wilde ook goed ervaring op doen. En dat is erg goed gelukt met de Ender-5.

Ik heb geen ervaring met de CR10.
Ja de tube kwam ik overal tegen dus die nemen we bij de E5 gelijk mee, maar ik begreep uit alle videos dat voor elke print je anders de nozzle hoogte zelf eerst moet instellen en dat met de BLtouch dan automatisch gaat. Dat lijkt mij wel een toevoeging of heb ik dat niet goed begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
MikeOO schreef op maandag 15 februari 2021 @ 07:40:
[...]

1. Brandveilig
Elk apparaat kan in brand vliegen. Dit kun je niet uitsluiten en je kunt het wel beperking door brandmelder en evenuteel een blusbal . Deze blussen zelf indien nodig maar geven natuurlijk ook een hoop rotzooi mocht hij af gaan en oorzaak beperkt is. Maar als je er een kast omheen bouwt valt dat wel mee.

2. Fans kun je inderdaad eenvoudig aanpassen indien nodig. Hou er wel rekening mee dat je altijd wel geluiden blijft horen. Hangt sterk af waar hij op staat, overgangsgeluiden heb je snel als je de printer bv op een plank zet en die plank zit vast aan je muur. Maar met wat demping onder der de printer valt dat erg mee.

Overige punten. Elke printer is te upgraden/verbeteren. De een is meer af dan de ander zoals je al aangeeft. Maar je vergeet het belangrijkste.

Het afstellen / upgraden van een printer geeft je kennis en ervaring. Dit heb je nodig om met dit soort printer te kunnen werken. Het zijn geen printers die je 1x instelt en klaar. Je kunt weken goed printen en ineens werkt hij niet lekker meer en zul je moeten uitzoeken waar dit door komt. En dat levert soms behoorlijk frustraties op, zeker in het begin.

Firmware upgrade zul je ook moeten leren als een printer wilt uitbreiden. Moeilijk is het niet maar je moet het leuk vinden om je erin te verdiepen. De standaard firmware werkt prima maar wil je meer dan zul je dit moeten actieveren in de firmware en dan is het handig als je dit zelf kunt doen ipv afhankelijk te zijn van andermans firmware en dan hopen dat het precies is wat je nodig hebt.

Je zult zelf een keuze moeten maken welke je voorkeur heeft en past bij je behoeftes. Elk printer heeft voor en nadelen. Een 100% goede vind je niet en tussendoor worden de modellen ook vaak weer iets aangepast waardoor reviews niet altijd actueel meer zijn.

Belangrijkste is niet gelijk upgraden. Na het installeren lekker paar weken printen en de printer leren kennen en afstellen. Als de printer doet wat hij moet dan ga je stap voor stap uitbreiden en niet gelijk 3 dingen te gelijk.

Het is een leuke hobby maar kost veel tijd en geduld. Maar daar krijg je als je dat weet vol te houden veel voor terug. >:)
Ja ik snap dat het niet 100% brandveilig is, maar sloppy draden aan terminals is wat anders dan slechte componenten in een powersupply die in de fik kunnen vliegen of iets met draden en 'thermal runway' die in andere firmware wel ingrijpt (vandaar het flashen van de standaard firmware). Alleen ik kan niet zo goed vinden of dat allemaal op de Cr10 kan doordat dat board anders is.

Je hebt een punt mbt tot de leercurve en ik wil inderdaad gewoon eerst gewoon leren hoe het werkt, alleen bij een E5 een andere tube zie ik wel iets om meteen te doen omdat die vaak problemen op leveren. Ik zie alleen meer verbouwde Ender 5s dan 10s Pro's (zullen ook meer verkocht worden) en weet niet in hoeverre dat ook nog komt omdat daar meer voor te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
6killer schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:56:
[...]

Ja de tube kwam ik overal tegen dus die nemen we bij de E5 gelijk mee, maar ik begreep uit alle videos dat voor elke print je anders de nozzle hoogte zelf eerst moet instellen en dat met de BLtouch dan automatisch gaat. Dat lijkt mij wel een toevoeging of heb ik dat niet goed begrepen?
Ik heb geen ervaring met de BL-touch. Maar je hoeft zeker niet voor elke print opnieuw je bed in te stellen, ik heb dat nu een maand of 3 terug gedaan en blijft gewoon goed printen.
Zeker met het magnetisch bed hoef je ook geen "geweld" te gebruiken om die print los te halen, dus geen risico dat je bed mogelijk zou kunnen verschuiven.
Ik kan mij voorstellen dat de BL helpt als je vaak je bed moet bijstellen, maar op mijn Ender 5 is dat echt niet nodig. Om die reden zie ik boor mijzelf geen toegevoegde waarde van de BL.
Je kunt ook eerst zonder BL-touch beginnen en die later toevoegen mocht het nuttig zijn, of gewoon omdat je het een leuke aanpassing vindt.

Is ook het beste eerst ff het gevoel krijgen en dan kiezen wat je erbij wilt hebben. (Capricorn inclusief nieuwe connectoren, zou ik wel z.s.m. doen) :-)
Maar zelfs als je met de capricorn start, zou ik ook eerst een beetje met de default tube printen. Gewoon om het gevoel van je printer te krijgen.

En teaching tech heeft een hele reeks over de Ender 5. Die is echt heel erg handig en behulpzaam.

[ Voor 3% gewijzigd door smitae op 15-02-2021 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
GRRR ik heb Cura geupdated naar 4.8 en nu wordt die eerste lijn welke geprint wordt voordat ie je echte model gaat printen (ben daar ff de naam van kwijt) teveel naar rechts geprint, hoe krijg ik deze weer zo veel mogelijk naar links op de buildplate? zit hem ergens inde gcode van Cura meen ik, maar welke?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
vwtune schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:22:
GRRR ik heb Cura geupdated naar 4.8 en nu wordt die eerste lijn welke geprint wordt voordat ie je echte model gaat printen (ben daar ff de naam van kwijt) teveel naar rechts geprint, hoe krijg ik deze weer zo veel mogelijk naar links op de buildplate? zit hem ergens inde gcode van Cura meen ik, maar welke?
Zit in je printer profile in Cura. Stukje start G-code

Machine settings -> Printers -> Printer kiezen dan Button Machine settings.
En dan in Start G-code

Voor de ENDER5;
M201 X500.00 Y500.00 Z100.00 E5000.00 ;Setup machine max acceleration
M203 X500.00 Y500.00 Z10.00 E50.00 ;Setup machine max feedrate
M204 P500.00 R1000.00 T500.00 ;Setup Print/Retract/Travel acceleration
M205 X8.00 Y8.00 Z0.40 E5.00 ;Setup Jerk
M220 S100 ;Reset Feedrate
M221 S100 ;Reset Flowrate

G28 ;Home

G92 E0 ;Reset Extruder
G1 Z2.0 F3000 ;Move Z Axis up
G1 X0.1 Y20 Z0.28 F5000.0 ;Move to start position
G1 X0.1 Y200.0 Z0.28 F1500.0 E15 ;Draw the first line
G1 X0.4 Y200.0 Z0.28 F5000.0 ;Move to side a little
G1 X0.4 Y20 Z0.28 F1500.0 E30 ;Draw the second line

G92 E0 ;Reset Extruder

Acties:
  • 0 Henk 'm!
6killer schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:07:
[...]

Ja ik snap dat het niet 100% brandveilig is, maar sloppy draden aan terminals is wat anders dan slechte componenten in een powersupply die in de fik kunnen vliegen of iets met draden en 'thermal runway' die in andere firmware wel ingrijpt (vandaar het flashen van de standaard firmware). Alleen ik kan niet zo goed vinden of dat allemaal op de Cr10 kan doordat dat board anders is.

Je hebt een punt mbt tot de leercurve en ik wil inderdaad gewoon eerst gewoon leren hoe het werkt, alleen bij een E5 een andere tube zie ik wel iets om meteen te doen omdat die vaak problemen op leveren. Ik zie alleen meer verbouwde Ender 5s dan 10s Pro's (zullen ook meer verkocht worden) en weet niet in hoeverre dat ook nog komt omdat daar meer voor te krijgen is.
Powrsupply is inderdaad iets waar je extra in kunt investeren als er een model is die dat heeft. Heb zelf de normale Ender 3 en daar zit ook geen voeding in van Meanwell. Maar in het begin open gehad ivm vervangen fan en zit er prima uit dus wel vertrouwen in.

Maar het blijft allemaal import spul dus belangrijk is om tijdens het bouwen alles goed te controleren.
Elke aansluit even aandrukken helpt zeker. Een bekend probleem is bv de tussenstekker van de voeding en moederbord. Daar zit vaak een gele stekker tussen en die wil nog wel eens problemen geven qua brand.

Tijdens een print kun je bv even voelen aan die stekker of hij warm wordt. Zeker bij de eerste Ender 3 was dit een bekend probleem. Je kunt de stekker er voor de veiligheid gewoon tussen uit halen en direct aansluiten bij twijfel. Is puur handig dat je het kunt loskoppelen maar meer ook niet.

Thermal runway zal in recente firmware inmiddels wel aanstaan maar dit kun je testen.
Vandaar ook handig als je zelf firmware kunt compileren dan zet je het gewoon aan en heb je daarin zekerheid.

Tube bestellen is op zich geen grote upgrade maar neem wel een originele Capicorn. Niet het goedkoopste maar dat spul is gewoon prima en zijn geld waard.

Het is altijd fijn als er veel info te vinden is qua model maar iets wat nieuw is zal ook wel komen maar dan moet je meer geduld hebben. En een Ender 5 en Ender 3 zijn wel de meest verkochte dus grotere doelgroep en dat is altijd prettig bij problemen of upgrades.

Maar uiteindelijk is de werking allemaal redelijk hetzelfde alleen op maar gemaakte upgrades zijn dan lastiger. Maar voorlopig moet je eerst de ervaring opdoen en is er mogelijk tegen die tijd meer info te vinden

Maar we hebben allemaal voor die keus gestaan en uiteindelijk kom je vanzelf bij de juiste keuze als je zaken weggestreept die je wel/niet belangrijk vindt aan een printer. En helaas is de volgende upgrade vaak maar een paar tientjes verder en blijf je grenzen verleggen. Of er komt net weer een nieuw model uit en kun je weer opnieuw beginnen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
smitae schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:34:
[...]

Zit in je printer profile in Cura. Stukje start G-code

Machine settings -> Printers -> Printer kiezen dan Button Machine settings.
En dan in Start G-code

Voor de ENDER5;
M201 X500.00 Y500.00 Z100.00 E5000.00 ;Setup machine max acceleration
M203 X500.00 Y500.00 Z10.00 E50.00 ;Setup machine max feedrate
M204 P500.00 R1000.00 T500.00 ;Setup Print/Retract/Travel acceleration
M205 X8.00 Y8.00 Z0.40 E5.00 ;Setup Jerk
M220 S100 ;Reset Feedrate
M221 S100 ;Reset Flowrate

G28 ;Home

G92 E0 ;Reset Extruder
G1 X0.1 Y20 Z0.28 F5000.0 ;Move to start position
G1 X0.1 Y200.0 Z0.28 F1500.0 E15 ;Draw the first line
G1 X0.4 Y200.0 Z0.28 F5000.0 ;Move to side a little
G1 X0.4 Y20 Z0.28 F1500.0 E30 ;Draw the second line

G92 E0 ;Reset Extruder
voor de ender 3 pro kan ik zelfde gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 21:48
Ik heb nog een 'oude' Ender 3 V1 (mobo 1.1.4). Nu heb ik toch maar een bltouch besteld, en dan komt de volgende stap, firmware. Ik probeer nu te zoeken op welke firmware het beste zou zijn, echter ik zie veel info en kan niet altijd uit elkaar houden voor welke versie deze nu geschikt is. Vooral de V2 vervuilt de zoekresultaten ;)

In de Thingiverse tutorial waar in de TS naar word verwezen gaat het om een 1.1.2 moederbord, en ik ben toch een beetje bang om alles te bricken.

Kunnen jullie me een zetje in de goede richting geven waar ik op moet letten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vwtune schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:52:
[...]

voor de ender 3 pro kan ik zelfde gebruiken?
Zou ik niet zomaar overnemen. Maar ik neem aan dat er al iets in Cura staat voor je Ender 3 profiel?
Je moet even kijken of het allemaal klopt. Wat is 0,0 voor je bed. Ik weet niet hoe dat zit met het Ender3 print profiel.

Orientatie moet je dus goed bekijken. Mijn eind stop is nu X255, Y255, rechts achter. Dat stond op X0, Y0. Dat is links voor. Niet heel handig, dus aangepast.

Stukje End G-code
G91 ;Relative positioning
G1 E-2 F2700 ;Retract a bit
G1 E-2 Z0.2 F2400 ;Retract and raise Z
G1 X5 Y5 F3000 ;Wipe out
G1 Z10 ;Raise Z more
G90 ;Absolute positionning

G1 X255 Y255 ;Present print
M106 S0 ;Turn-off fan
M104 S0 ;Turn-off hotend
M140 S0 ;Turn-off bed

M84 X Y E ;Disable all steppers but Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
Reveal! schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:49:
[...]

Ik heb een Ender 3 v2 dus dat moet wel passen.
Heb jij nou deze onder je filament rol op de zijkant?
https://www.thingiverse.com/thing:4461496

Heb jij je X-axis naar achteren op het frame geplaatst?
Ik heb deze geprint en verder niks met mijn x-axis gedaan:
https://www.thingiverse.com/thing:3360013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
smitae schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:15:
[...]

Ik heb geen ervaring met de BL-touch. Maar je hoeft zeker niet voor elke print opnieuw je bed in te stellen, ik heb dat nu een maand of 3 terug gedaan en blijft gewoon goed printen.
Zeker met het magnetisch bed hoef je ook geen "geweld" te gebruiken om die print los te halen, dus geen risico dat je bed mogelijk zou kunnen verschuiven.
Ik kan mij voorstellen dat de BL helpt als je vaak je bed moet bijstellen, maar op mijn Ender 5 is dat echt niet nodig. Om die reden zie ik boor mijzelf geen toegevoegde waarde van de BL.
Je kunt ook eerst zonder BL-touch beginnen en die later toevoegen mocht het nuttig zijn, of gewoon omdat je het een leuke aanpassing vindt.

Is ook het beste eerst ff het gevoel krijgen en dan kiezen wat je erbij wilt hebben. (Capricorn inclusief nieuwe connectoren, zou ik wel z.s.m. doen) :-)
Maar zelfs als je met de capricorn start, zou ik ook eerst een beetje met de default tube printen. Gewoon om het gevoel van je printer te krijgen.

En teaching tech heeft een hele reeks over de Ender 5. Die is echt heel erg handig en behulpzaam.
Ok, dan kijken we het eerst wel even aan. Teaching tech ken ik, ik heb eigenlijk iets teveel videos gekeken waardoor het upgraden een twijfelpuntje werd bij kiezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
MikeOO schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:42:
[...]

Powrsupply is inderdaad iets waar je extra in kunt investeren als er een model is die dat heeft. Heb zelf de normale Ender 3 en daar zit ook geen voeding in van Meanwell. Maar in het begin open gehad ivm vervangen fan en zit er prima uit dus wel vertrouwen in.

Maar het blijft allemaal import spul dus belangrijk is om tijdens het bouwen alles goed te controleren.
Elke aansluit even aandrukken helpt zeker. Een bekend probleem is bv de tussenstekker van de voeding en moederbord. Daar zit vaak een gele stekker tussen en die wil nog wel eens problemen geven qua brand.

Tijdens een print kun je bv even voelen aan die stekker of hij warm wordt. Zeker bij de eerste Ender 3 was dit een bekend probleem. Je kunt de stekker er voor de veiligheid gewoon tussen uit halen en direct aansluiten bij twijfel. Is puur handig dat je het kunt loskoppelen maar meer ook niet.

Thermal runway zal in recente firmware inmiddels wel aanstaan maar dit kun je testen.
Vandaar ook handig als je zelf firmware kunt compileren dan zet je het gewoon aan en heb je daarin zekerheid.

Tube bestellen is op zich geen grote upgrade maar neem wel een originele Capicorn. Niet het goedkoopste maar dat spul is gewoon prima en zijn geld waard.

Het is altijd fijn als er veel info te vinden is qua model maar iets wat nieuw is zal ook wel komen maar dan moet je meer geduld hebben. En een Ender 5 en Ender 3 zijn wel de meest verkochte dus grotere doelgroep en dat is altijd prettig bij problemen of upgrades.

Maar uiteindelijk is de werking allemaal redelijk hetzelfde alleen op maar gemaakte upgrades zijn dan lastiger. Maar voorlopig moet je eerst de ervaring opdoen en is er mogelijk tegen die tijd meer info te vinden

Maar we hebben allemaal voor die keus gestaan en uiteindelijk kom je vanzelf bij de juiste keuze als je zaken weggestreept die je wel/niet belangrijk vindt aan een printer. En helaas is de volgende upgrade vaak maar een paar tientjes verder en blijf je grenzen verleggen. Of er komt net weer een nieuw model uit en kun je weer opnieuw beginnen. >:)
Ja ik zal m eerst checken op rare bevestigingen etc. Het zal ook niet heel vaak voorkomen, dan was ik het wel vaker tegengekomen maar better safe than sorry!

Grote community is inderdaad fijn, makkelijker oplossingen vinden :)

Ik ga het nog een keer vergelijken en dan knoop doorhakken. thx!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iDaniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-03 21:36
Tbh snap ik die upgradezucht niet zo, vooral als je net begonnen bent. Het lijkt me beter om stock te beginnen en gaandeweg te upgraden als je tegen problemen of de limieten van de printer aanloopt, daar leer je veel meer van. Auto bed leveling is leuk, maar voegen in de praktijk (naar mijn mening) zeer weinig toe, zeker met makkelijk plakkende filamenten als PLA en PETG. Ik level ze hier handmatig eens per week of maand afhankelijk hoeveel ze gebruikt worden en ze hoeven dan nauwelijks versteld te worden. Ook heb hier met de standaard PTFE buizen nooit problemen gehad in ieder geval. Met de standaard PFTE buis kun je veilig tot 240 graden printen,dus PLA, PETG, ABS en flexibel. Als je dan toch nog steeds verstopte nozzles krijgt kun je er altijd nog een capricorn in zetten.

Als je echt wil upgraden zou ik er een direct drive all-metal hotend aan zetten, dan kan je echt alles. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 31-05 22:12
Upgraden is leuk, gewoon lekker prutsen.

[ Voor 40% gewijzigd door sanscorp op 16-02-2021 05:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 09:12
Sinds een tijdje heb ik een Ender 3 Pro. Ik heb onlangs een bootloader geflashed, Marlin 1.1.9 er op gezet (https://www.danbp.org/p/en/node/136) en een BLtouch er aan gekoppeld. Nu zit ik met het probleem dat bij starten het display aan gaat maar geen tekst vertoond. Dit is op te lossen door hem een aantal keer aan/uit te zetten en een Raspberry Pi met Octoprint er aan te hangen (ben er nog steeds niet achter wat de gouden combo is). Als de Ender eindelijk aan is, dan draait hij verder perfect!

Iemand enig idee wat hier fout gaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sHiweHJXHgmMNZhD6vO8Yy1mVo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJqmzKuY1dI0FQMg9FVxxHiE.jpg?f=fotoalbum_large

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Frankster schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 07:22:
Sinds een tijdje heb ik een Ender 3 Pro. Ik heb onlangs een bootloader geflashed, Marlin 1.1.9 er op gezet (https://www.danbp.org/p/en/node/136) en een BLtouch er aan gekoppeld. Nu zit ik met het probleem dat bij starten het display aan gaat maar geen tekst vertoond. Dit is op te lossen door hem een aantal keer aan/uit te zetten en een Raspberry Pi met Octoprint er aan te hangen (ben er nog steeds niet achter wat de gouden combo is). Als de Ender eindelijk aan is, dan draait hij verder perfect!

Iemand enig idee wat hier fout gaat?

[Afbeelding]
Kabels checken of alles goed vast zit.
Firmware resetten naar fabrieksinstellingen, moet je altijd doen nadat je iets met de firmware hebt gedaan.
Via Octoprint geeft je het commando M502 en daarna een M500.
Let op: Je eigen instellingen zoals Z-Offset raakt je kwijt dus via M501 even de waardes noteren en later weer instellen.
Daarna printer uit zetten en weer aan en hopen dat het weer werkt.

Anders een standaard firmware downloaden voor de Ender 3.
Mogelijk een configuratiefout gemaakt in de firmware en kun je dat uitsluiten.
Werkt hij wel met een standaard firmware dan weet je waar de fout zit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:59

mphilipp

Romanes eunt domus

iDaniel schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 00:51:
Tbh snap ik die upgradezucht niet zo, vooral als je net begonnen bent. Het lijkt me beter om stock te beginnen en gaandeweg te upgraden als je tegen problemen of de limieten van de printer aanloopt, daar leer je veel meer van.
Klopt. Komt door al die Youtubers die voornamelijk elkaar napraten en ook elke week een nieuw onderwerp moeten hebben. Dus blijven ze allerlei upgrades verzinnen om het beter te maken. Maar vaak krijg ik mijn twijfels bij die filmpjes als ze dan op het laatst als ze het resultaat moeten laten zien, weer een of andere domme fout maken. Dan maken ze een proefprint met het verkeerde filament waardoor je een andere issue krijgt, of juist gebreken niet goed kunt zien. Op zo'n moment ga ik twijfelen aan wat ze gedaan hebben en de heilzame werking ervan.
Het mooiste voorbeeld zijn de linear rails. Op papier is dat fantastisch natuurlijk. Maar in de praktijk blijkt het dus gewoon helemaal geen ros uit te maken. Thomas Sandelerer of zoiets heeft zijn Prusa een keer voorzien van linear rails en het resultaat was zelfs minder... Hij vermoed dat de firmware van de Prusa is geoptimaliseerd voor de printer zoals ie is, en dat je misschien wel bepaalde parameters moet gaan aanpassen oid. Een andere deed hetzelfde met een Ender geloof ik, en die zag geen verbetering, of marginaal. Nou klopt de theorie erachter natuurlijk wel. Het is duidelijk dat hoe stabieler je frame is, hoe soepeler alles loopt, hoe beter het resultaat. Maar als het resultaat dat niet laat zien, is de invloed van die rails dus blijkbaar niet zo groot.

Even terug heb ik een filmpje gepost van een Duitse meneer die heel veel heeft geprint op een stock Ender 3. Niets aan aangepast. Het enige dat hij gedaan heeft, is alles goed recht afgesteld, de snaren niet te strak, de wieltjes recht en keurig afgesteld, en hij heeft nergens last van.
Het kan natuurlijk liggen aan wat hij precies doet; misschien print hij alleen maar met bepaalde filamenten op een lage snelheid. Zo riep iemand ook ooit een keer over een bepaalde mediaplayer dat ie 'alles' afspeelde wat maar downloade. Bleek dat het ding helemaal niet alles kon afspelen, maar dat hij precies wist wat ie moest downloaden... Dus ja, zo zie je maar.

Maar ik geloof best wel dat het net zoals elke hobby is: mensen maken elkaar gek. En forums als Tweakers faciliteren dat :+ En wij doen er allemaal aan mee 8)

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Frankster schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 07:22:
Sinds een tijdje heb ik een Ender 3 Pro. Ik heb onlangs een bootloader geflashed, Marlin 1.1.9 er op gezet (https://www.danbp.org/p/en/node/136) en een BLtouch er aan gekoppeld. Nu zit ik met het probleem dat bij starten het display aan gaat maar geen tekst vertoond.
Ik heb precies dit gehad. Bij mij was het probleem dat de firmware te groot was. Hij paste wel tijdens het flashen, maar biljkbaar moet je wat ruimte overhouden. Achtergrondinfo: SlaadjeBla in "[3D Printer] Creality Ender ervaringen"

Ik heb uiteindelijk met deze tutorial (voor marlin 2)
de firmware klein genoeg gekregen door features uit te schakelen. Ik heb ook de bootloader opnieuw geflashed, maar dat was wellicht niet nodig geweest als ik direct de baud rate goed had ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 09:12
SlaadjeBla schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:24:
[...]

Ik heb precies dit gehad. Bij mij was het probleem dat de firmware te groot was. Hij paste wel tijdens het flashen, maar biljkbaar moet je wat ruimte overhouden. Achtergrondinfo: SlaadjeBla in "[3D Printer] Creality Ender ervaringen"

Ik heb uiteindelijk met deze tutorial (voor marlin 2) [YouTube: SHRINKING MARLIN 2.0 - How to reduce firmware size and still use a BLTouch and the filament sensor!] de firmware klein genoeg gekregen door features uit te schakelen. Ik heb ook de bootloader opnieuw geflashed, maar dat was wellicht niet nodig geweest als ik direct de baud rate goed had ingesteld.
Maar startte je Ender wel af en toe met de oude/foute firmware? Dat is het gekke bij mij: soms start hij wel (en draait hij prima), maar meestal zie ik niks op beeld.

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
ja, zoals ik schrijf:
SlaadjeBla schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 23:37:
Hierna wilde de Ender 5 soms nog starten, soms alleen een blauw scherm geven. Opnieuw flashen lukte niet meer.
Dit zijn exact jouw symptomen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
mphilipp schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:25:
[...]

Klopt. Komt door al die Youtubers die voornamelijk elkaar napraten en ook elke week een nieuw onderwerp moeten hebben. Dus blijven ze allerlei upgrades verzinnen om het beter te maken. Maar vaak krijg ik mijn twijfels bij die filmpjes als ze dan op het laatst als ze het resultaat moeten laten zien, weer een of andere domme fout maken. Dan maken ze een proefprint met het verkeerde filament waardoor je een andere issue krijgt, of juist gebreken niet goed kunt zien. Op zo'n moment ga ik twijfelen aan wat ze gedaan hebben en de heilzame werking ervan.
Het mooiste voorbeeld zijn de linear rails. Op papier is dat fantastisch natuurlijk. Maar in de praktijk blijkt het dus gewoon helemaal geen ros uit te maken. Thomas Sandelerer of zoiets heeft zijn Prusa een keer voorzien van linear rails en het resultaat was zelfs minder... Hij vermoed dat de firmware van de Prusa is geoptimaliseerd voor de printer zoals ie is, en dat je misschien wel bepaalde parameters moet gaan aanpassen oid. Een andere deed hetzelfde met een Ender geloof ik, en die zag geen verbetering, of marginaal. Nou klopt de theorie erachter natuurlijk wel. Het is duidelijk dat hoe stabieler je frame is, hoe soepeler alles loopt, hoe beter het resultaat. Maar als het resultaat dat niet laat zien, is de invloed van die rails dus blijkbaar niet zo groot.

Even terug heb ik een filmpje gepost van een Duitse meneer die heel veel heeft geprint op een stock Ender 3. Niets aan aangepast. Het enige dat hij gedaan heeft, is alles goed recht afgesteld, de snaren niet te strak, de wieltjes recht en keurig afgesteld, en hij heeft nergens last van.
Het kan natuurlijk liggen aan wat hij precies doet; misschien print hij alleen maar met bepaalde filamenten op een lage snelheid. Zo riep iemand ook ooit een keer over een bepaalde mediaplayer dat ie 'alles' afspeelde wat maar downloade. Bleek dat het ding helemaal niet alles kon afspelen, maar dat hij precies wist wat ie moest downloaden... Dus ja, zo zie je maar.

Maar ik geloof best wel dat het net zoals elke hobby is: mensen maken elkaar gek. En forums als Tweakers faciliteren dat :+ En wij doen er allemaal aan mee 8)
Ja voor mij klopt dat zeker. Ik heb (te)veel videos bekeken om een beetje kennis op te doen wat er nu allemaal mee kan en wat de printkwaliteit is. Overal gaat t dan al snel over upgrades die je 'moet' doen voor betere werking en/of printkwaliteit bij de instapmodellen. Dat heeft het voor mij een beetje vertekend denk ik.

Anyway, iedereen bedankt voor de input besloten voor de Ender 5 te gaan. Goedkoper, makkelijker en ook goedkoper wat aan te upgraden of repareren als ik het verpruts dan bij de CR-10S Pro (ander type nozzles, uniek mainboard en alles groter en duurder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-06 19:26

sjirafje

No inspirational quotes here

Ik wil een kabel van een van de steppermotors verlengen maar wil liever niet knippen in de originele kabels. Als ik het goed begrepen heb zit er op de stepper een 6 pins JST PH connector. Ik heb alleen nog geen shop gevonden waar ik die stekkers kan kopen (1x mannelijk, 1x vrouwelijk) en er niet weken op moet zitten wachten.

Een van jullie een suggestie waar een deze voor een redelijk bedrag kan kopen? Zelf krimpen of solderen is geen probleem.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelbb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-06 22:46

roelbb

knorretje

sjirafje schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:14:
Ik wil een kabel van een van de steppermotors verlengen maar wil liever niet knippen in de originele kabels. Als ik het goed begrepen heb zit er op de stepper een 6 pins JST PH connector. Ik heb alleen nog geen shop gevonden waar ik die stekkers kan kopen (1x mannelijk, 1x vrouwelijk) en er niet weken op moet zitten wachten.

Een van jullie een suggestie waar een deze voor een redelijk bedrag kan kopen? Zelf krimpen of solderen is geen probleem.
misschien dat tinytronics je verder kan helpen.

roelbb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Zij hebben wel verloop kabels van JST PH naar andere stekkers maar JST PH naar JST PH kabels zie ik er niet bij staan. Mannelijke JST PH aansluitingen lijken ze helaas niet in het assortiment te hebben.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Conrad?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerkhanite
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:16

Aerkhanite

Snapt er geen reet van

Hey,

Ik wil een E3 v2 kopen, alleen geeft 123-3D nu aan dat er problemen zijn met layershifting en verkopen ze ze tijdelijk niet meer.
Hebben v2-eigenaren hier hier toevallig meer over weten? Is het echt een groot probleem of is het, zoals één review aangaf, zo verholpen? Ik ben namelijk een beetje ongeduldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Lees even een stuk of 10 pagina's terug, hier in dit topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-06 13:58
sjirafje schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:14:
JST PH connector[/url]. Ik heb alleen nog geen shop gevonden waar ik die stekkers kan kopen (1x mannelijk, 1x vrouwelijk) en er niet weken op moet zitten wachten.
Kan je ze niet zelf maken? Ik doe dat met deze wel (zie foto); als je wat handig bent met solderen. Daarna krimp kousje eromheen en klaar is Klara.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mc9CP9jZOokQ8zVH1I73qXwPq50=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sVPzgWTXTic4VWxRpIVTXMcU.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:59

mphilipp

Romanes eunt domus

6killer schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 12:21:
[...]
Ja voor mij klopt dat zeker. Ik heb (te)veel videos bekeken om een beetje kennis op te doen wat er nu allemaal mee kan en wat de printkwaliteit is. Overal gaat t dan al snel over upgrades die je 'moet' doen voor betere werking en/of printkwaliteit bij de instapmodellen. Dat heeft het voor mij een beetje vertekend denk ik.
Dat risico loop je inderdaad. Ik heb ook veel van die filmpjes bekeken en je kunt met een klein beetje gezond verstand (als je maar genoeg filmpjes bekijkt :+ ) wel de zin van de onzin scheiden.
Gisteravond nog een filmpje van Modbot over direct drive vs bowden extruders. In principe zijn er genoeg mensen die helemaal happy zijn met bowden extruders. Gelukkig geeft hij zelf aan dat ie heel conservatief print op vrij lage snelheden, ook al heeft ie voornamelijk direct drive extruders. En je kunt met een bowden extruder ook best wel flexibele filamenten gebruiken, alleen niet allemaal. Je bent een beetje beperkt. Het is dus afhankelijk van wat je precies doet en wat je eisen zijn. WIl je razendsnel en onbezorgd met hoge kwaliteit printen, zou ik geen instapprinter kiezen. Dat lijkt mij duidelijk.
Je moet genoeg informatie verzamelen en proberen te snappen wat ze precies zeggen (en vooral wat ze NIET zeggen). Na een poosje heb je wel door welke youtubers écht weten waar ze over praten en welke dat maar voor een deel weten. En je moet zelf bereid zijn je goed erin te verdiepen en niet op zoek zijn naar een quick fix die je kunt toepassen zonder te weten wat je precies doet. Want dan ben je iemand die truukjes nadoet. Snappen wat je precies doet is veel handiger; je kunt dan op enig moment je eigen oplossingen bedenken. Maar dat kost tijd. Ervaring is daarom kostbaar.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Conrad heeft alleen de mannelijke kant (0,58 + 6,95)
ArnieNFW schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:49:
[...]

Kan je ze niet zelf maken? Ik doe dat met deze wel (zie foto); als je wat handig bent met solderen. Daarna krimp kousje eromheen en klaar is Klara.
[Afbeelding]
Dat kan ik wel maar dan heb ik wel een mannelijke en een vrouwelijke kant in het juiste formaat (JST PH 6 pins) nodig.

Edit:
Ik denk dat dit de juiste zijn: https://www.vanallesenmee...6-pin-connector-set-recht
Alleen een beetje jammer dat je er precies genoeg krimpconnectors bij krijgt en niet 1 of 2 extra.

[ Voor 20% gewijzigd door sjirafje op 16-02-2021 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnieNFW
sjirafje schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:54:
[...]

Conrad heeft alleen de mannelijke kant (0,58 + 6,95)

[...]

Dat kan ik wel maar dan heb ik wel een mannelijke en een vrouwelijke kant in het juiste formaat (JST PH 6 pins) nodig.
Volgens mij heb je geen bloedspoed, dan is dit een optie:
Ali

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

ArnieNFW schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:56:
[...]

Volgens mij heb je geen bloedspoed, dan is dit een optie:
Ali
Dat lijken inderdaad de juiste. Maar ik wil er juist niet weken op hoeven wachten. ;) Mijn printer doet het nu namelijk niet. Ik heb hem omgebouwd naar direct drive en de kabel verlengd met dupont connectors, maar die verbinding blijkt helaas niet betrouwbaar.

[ Voor 20% gewijzigd door sjirafje op 16-02-2021 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnieNFW
sjirafje schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:59:
[...]
Dat lijken inderdaad de juiste. Maar ik wil er juist niet weken op hoeven wachten. ;)
Voor €2 verzendkosten voor 31/3 binnen. Voor €25 verzendkosten wat sneller! Inderdaad een trade-off tussen snelheid en kosten. Jouw keuze.
Overigens: de link was de eerste google-search hit op term "JST PH 6 pins". Eenvoudig te vinden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

haha 25 euro of meer betalen om ze met 2 weken in huis te hebben. Dan lijkt me dit een snellere en voordeligere optie: https://www.vanallesenmee...6-pin-connector-set-recht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerkhanite

Aerkhanite

Snapt er geen reet van

Naalroc schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:43:
Lees even een stuk of 10 pagina's terug, hier in dit topic!
Heb de posts in kwestie gebookmarked en gebookmarked. Ik zal wel even contact opnemen met 123-3d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
6killer schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 12:21:
[...]

Anyway, iedereen bedankt voor de input besloten voor de Ender 5 te gaan. Goedkoper, makkelijker en ook goedkoper wat aan te upgraden of repareren als ik het verpruts dan bij de CR-10S Pro (ander type nozzles, uniek mainboard en alles groter en duurder).
Goede keuze denk ik.
Ik heb mij ook gek laten maken en direct een glasplaat erbij gekocht, nog nooit gebruikt want ding print PLA gewoon goed. Plakt perfect met kleine beetje 3DLAC. Ook nog een metal extruder liggen, want dat zou ook "moeten" heb nog steeds de orginele extruder erop zitten.

Zoals eerder aangegeven, na paar maanden de tube en connectoren vervangen omdat ik steeds last had van verstopte nozzles. Verder alles gelaten zoals hij uit de doos komt, geen board vervangen, alles verder orgineel, wel 3D dingen erbij gepring. Maar daarmee verander je niets wezenlijks aan de printer techniek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik print nu met PETG wel op mijn glazen plaat en werkt perfect met een mooi shiny laagje:)
Modden is deel van de hobby maar is helemaal afhankelijk van je situatie. Wil je het ding stiller is het een must.. dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidEdge-er
Aerkhanite schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:42:
Hey,

Ik wil een E3 v2 kopen, alleen geeft 123-3D nu aan dat er problemen zijn met layershifting en verkopen ze ze tijdelijk niet meer.
Hebben v2-eigenaren hier hier toevallig meer over weten? Is het echt een groot probleem of is het, zoals één review aangaf, zo verholpen? Ik ben namelijk een beetje ongeduldig.
Die problemen zitten niet in alle E3-V2’s. Ik heb er ook één van 123-3D ontvangen, net voor de Kerstdagen. Ook met een versie 4.2.2 mainboard maar geen enkel probleem met uren durende prints.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vullisbak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-05 07:28
BLTouch heeft zo nu en dan problemen icm met de diverse Marlin gebaseerde varianten van de Ender 3 v2 firmware. Halverwege het proben knippert de BLT rood en de software gaat vervolgens vrolijk aan de print beginnen, zonder een volledige matrix gemaakt te hebben.
Ook wordt de probe-pin weleens uitgezet wanneer de printer de home positie aanraakt en met de print begint, met als gevolg dat de pin krom geduwd wordt tegen de zijkant van het bed.

Naast Marlin is er ook Klipper, dat als ik de diverse YT kanalen moet geloven, inmiddel redelijk volwassen is geworden. Iemand die Klipper gebruikt icm een BLTouch? Herkennen jullie bovenstaande problemen? Of zijn deze niet aanwezig bij Klipper firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-06 13:44
SolidEdge-er schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:41:
[...]

Die problemen zitten niet in alle E3-V2’s. Ik heb er ook één van 123-3D ontvangen, net voor de Kerstdagen. Ook met een versie 4.2.2 mainboard maar geen enkel probleem met uren durende prints.
Hier ook (tot nu toe) geen problemen, V2 met 4.2.2 mainboard. Heb mijne ergens in november direct via Creality gekocht. Meerdere prints van 10u of meer gedaan de afgelopen tijd en weinig tot geen last van. Kortere prints sowieso geen probleem.
Oplossing als het voorkomt schijnt ook heel makkelijk te zijn door de printer iets te verhogen en de fans te vervangen, zodat de koeling beter is en de drivers niet overhitten wat de shifts veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:48
Na 2 weken van proberen ben ik er klaar mee...ik heb hulp nodig.

BLTouch geïnstalleerd op mijn Ender 3v2. Er gelijk achter gekomen dat er een cruciaal bedradingsverschil kan zijn tussen de verschillende kits. Na een rokend moederbord draai ik nu een versie 4.2.7.

Ik draai de volgende firmware, van Creality zelf: Ender-3 V2-Marlin-2.0.1 - V1.1.1 - BLTouch - TMC2225.

De BLTouch zit op de extra poort op het moederbord aangesloten, de Z axis sensor heb ik verwijderd.

Wat gaat goed:
De BLTouch werkt. Hij doet zijn 3x3 grid. Van te voren heb ik de offset bepaald en ingesteld.

Wat gaat er niet goed.
Alles wat hierna volgt. Als ik een bed level patroon wil afdrukken dan gaat het al gelijk mis, in 1 hoek ramt hij mijn bed in terwijl het in de andere hoek goed gaat.

Ik heb ook getest met de volgende firmware van Smith3d: Smith3D-E3V2-2.0.x.14-5x5-SlowProbe-V427.
Zoals verwacht doet de BLTouch netjes zijn check in een 5x5 grid. Op deze firmware heb ik het wel voor elkaar gekregen om het bed level patroon af te drukken, maar zodra ik een echte print doe faalt het continu. En wederom lijkt het te liggen aan de afstand van de nozzle tov het bed.

In al mijn pogingen om iets af te drukken gaat het of al mis met het hechten (laat gelijk los bvb in een bepaalde hoek...afstand te groot?, terwijl het in de andere hoek wel goed hecht). Of de eerste laag lijkt bobbels/blaren te krijgen en zodra de nozzle er voor de 2e laag langs komt word het bestaande uit elkaar gescheurd...

Mijn bed is van fabriek af niet helemaal recht, heb dit gedeeltelijk opgelost door wat post-its in het midden eronder te drukken...hiermee krijg ik wel een redelijk goed resultaat...maar ik heb toch zeker de verwachting dat de BLTouch mij verder helpt om het allemaal level te krijgen..

Ik heb overigens filament van 123. Zwart. Vorige maand gekocht. Las hier ook al dat daar een niet goede batch bij tussenzat?

Mijn enige goed gelukte print was mijn eerste echte print, toen ik de BLTouch nog niet geinstalleerd had... Ik print met een bed temp van rond de 60-65gr en nozzle temp van 210. Heb hier ook mee gevarieerd met beidfe iets hoger of lager, lijtk geen impact te hebben op de problemen die ik op dit moment ervaar.

Oja, ik voeg M420 S1 Z2 aan mijn gcode toe!

[ Voor 5% gewijzigd door Devian op 17-02-2021 15:05 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerkhanite

Aerkhanite

Snapt er geen reet van

SolidEdge-er schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:41:
[...]

AteGjalt schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 23:45:
[...]
Hier ook (tot nu toe) geen problemen, V2 met 4.2.2 mainboard. Heb mijne ergens in november direct via Creality gekocht. Meerdere prints van 10u of meer gedaan de afgelopen tijd en weinig tot geen last van. Kortere prints sowieso geen probleem.
Oplossing als het voorkomt schijnt ook heel makkelijk te zijn door de printer iets te verhogen en de fans te vervangen, zodat de koeling beter is en de drivers niet overhitten wat de shifts veroorzaakt.
Met deze berichten, plus de eerdere discussies, begin ik toch te kriebelen om gewoon de kans te nemen en te vragen of ze ze toch nog leveren met .7 bordje.
Ik wil niet wachten, maar ik wil ook niet mogelijk geld weggooien. Keuzes, keuzes, |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
Devian schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:01:
Na 2 weken van proberen ben ik er klaar mee...ik heb hulp nodig.

BLTouch geïnstalleerd op mijn Ender 3v2. Er gelijk achter gekomen dat er een cruciaal bedradingsverschil kan zijn tussen de verschillende kits. Na een rokend moederbord draai ik nu een versie 4.2.7.

Ik draai de volgende firmware, van Creality zelf: Ender-3 V2-Marlin-2.0.1 - V1.1.1 - BLTouch - TMC2225.

De BLTouch zit op de extra poort op het moederbord aangesloten, de Z axis sensor heb ik verwijderd.

Wat gaat goed:
De BLTouch werkt. Hij doet zijn 3x3 grid. Van te voren heb ik de offset bepaald en ingesteld.

Wat gaat er niet goed.
Alles wat hierna volgt. Als ik een bed level patroon wil afdrukken dan gaat het al gelijk mis, in 1 hoek ramt hij mijn bed in terwijl het in de andere hoek goed gaat.

Ik heb ook getest met de volgende firmware van Smith3d: Smith3D-E3V2-2.0.x.14-5x5-SlowProbe-V427.
Zoals verwacht doet de BLTouch netjes zijn check in een 5x5 grid. Op deze firmware heb ik het wel voor elkaar gekregen om het bed level patroon af te drukken, maar zodra ik een echte print doe faalt het continu. En wederom lijkt het te liggen aan de afstand van de nozzle tov het bed.

In al mijn pogingen om iets af te drukken gaat het of al mis met het hechten (laat gelijk los bvb in een bepaalde hoek...afstand te groot?, terwijl het in de andere hoek wel goed hecht). Of de eerste laag lijkt bobbels/blaren te krijgen en zodra de nozzle er voor de 2e laag langs komt word het bestaande uit elkaar gescheurd...

Mijn bed is van fabriek af niet helemaal recht, heb dit gedeeltelijk opgelost door wat post-its in het midden eronder te drukken...hiermee krijg ik wel een redelijk goed resultaat...maar ik heb toch zeker de verwachting dat de BLTouch mij verder helpt om het allemaal level te krijgen..

Ik heb overigens filament van 123. Zwart. Vorige maand gekocht. Las hier ook al dat daar een niet goede batch bij tussenzat?

Mijn enige goed gelukte print was mijn eerste echte print, toen ik de BLTouch nog niet geinstalleerd had... Ik print met een bed temp van rond de 60-65gr en nozzle temp van 210. Heb hier ook mee gevarieerd met beidfe iets hoger of lager, lijtk geen impact te hebben op de problemen die ik op dit moment ervaar.

Oja, ik voeg M420 S1 Z2 aan mijn gcode toe!
Wat is je G-code script voor de print? (Dus de hele code incl. BLtouch code)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-06 13:44
Aerkhanite schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:23:
Met deze berichten, plus de eerdere discussies, begin ik toch te kriebelen om gewoon de kans te nemen en te vragen of ze ze toch nog leveren met .7 bordje.
Ik wil niet wachten, maar ik wil ook niet mogelijk geld weggooien. Keuzes, keuzes, |:(
Je gooit eigenlijk geen geld weg, de basis is wel goed en het is verder een prima instapper, in het ergste geval moet je er een paar 10tjes extra in steken (wat je uiteindelijk toch wel gaat doen met upgrades ed)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
Redje schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:28:
[...]

Wat is je G-code script voor de print? (Dus de hele code incl. BLtouch code)
https://1drv.ms/u/s!ArtamKSbFwusmYFDF6Ya3rjVMPA6rA?e=g1MsMF

Dat is de gcode voor mijn bed level calibratie print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
Wanneer doe je G29?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sompie1
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-06 20:21
AteGjalt schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 23:45:
[...]

Dat klopt toch niet helemaal. Ben 1 van die personen die wel het probleem had en heb alles gedaan:
  • Verhoogd
  • Betere fans
  • Heel de case open gezet
Dat hielp allemaal een beetje maar het lost het probleem niet volledig op. Uiteindelijk nieuw bordje (4.2.7) van 123 ontvangen en werkt perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Ik doe voor het printen een level via het menu op de printer.

Ik krijg op dit moment het levelpatroon ook niet voltooid...zodra hij op het einde linksvoor is is de afstand tussen bed en nozzle te hoog en hecht het PLA niet meer.

Terwijl aan de andere kant het testrondje er bijna perfect uitkomt.

De Z axis beweegt overigens wel, dus hij lijkt wel iets van correctie te doen.

[ Voor 44% gewijzigd door Devian op 17-02-2021 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
Devian schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:57:
[...]
Ik doe voor het printen een level via het menu op de printer.
Z-offset toch te hoog?
Als hij begint met printen lijkt de eerste laag goed of zit er ruimte tussen de lijnen?
Je zet het bed op 60+ graden als je ABL uitvoert?

De meeste issues met een BLtouch is denk ik geen goede Z-offset.

Als je octoprint hebt kan je wat meer debuggen, je kan dan de waarden van de BLtouch punten uitlezen.
Als dat steeds wijzigt klopt er iets niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Redje schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:20:
[...]

Z-offset toch te hoog?
Als hij begint met printen lijkt de eerste laag goed of zit er ruimte tussen de lijnen?
Je zet het bed op 60+ graden als je ABL uitvoert?

De meeste issues met een BLtouch is denk ik geen goede Z-offset.

Als je octoprint hebt kan je wat meer debuggen, je kan dan de waarden van de BLtouch punten uitlezen.
Als dat steeds wijzigt klopt er iets niet.
Ik heb het bed op temperatuur tijdens levelen. Op punten is er teveel afstand, ruimte tussen de lijnen, op andere punten gaat het goed, en op het einde veel te veel afstand waardoor het niet meer hecht en alles aan de nozzle blijft hangen.

Ik heb octoprint, alleen op dit moment niet aangesloten, wilde eerst deze basics werkend hebben.

Alleen vanmiddag al 10 pogingen gedaan om de levelprint te printen, 10x mislukt.

Vervelende is dat de z offset ook niet altijd live veranderd, of na een paar keer stopt, en ik een autohome moet doen voordat ik het effect zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

De z offset moet je bij mijn e5+ zelf instellen. Dit is de hoogte tussen je nozzle en de hoogte waarop de bl-touch activeert. Deze hoort dus niet te veranderen tijdens de print. Je kunt deze tijdens het printen van de eerste laag met babysteps eventueel voorzichtig aanpassen.

Het je al eens een grid geprobed en direct daarna een M500 gedaan?

[ Voor 32% gewijzigd door sjirafje op 17-02-2021 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
sjirafje schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:26:
De z offset moet je bij mijn e5+ zelf instellen. Dit is de hoogte tussen je nozzle en de hoogte waarop de bl-touch activeert. Deze hoort dus niet te veranderen tijdens de print. Je kunt deze tijdens het printen van de eerste laag met babysteps eventueel voorzichtig aanpassen.

Het je al eens een grid geprobed en direct daarna een M500 gedaan?
Dat weet ik...wellicht dat ik hier even de smit3d firmware verwar, waarbij de z offset aan te passen is en de z ax gelijk meebeweegt.

Either way...ik stel hem in, bvb op -2.68, nadat ik met een papiertje gechecked heb na een autohome. Lijkt goed te zijn en ik start een print.

Dit mislukt, nozzle lijkt te ver weg. Ik zet de offset op -2.70 en probeer opnieuw...geen effect, zelfde probleem.

En zo gaat het eigenlijk al de hele middag. Ik heb niet alle tijd van de wereld dus pak mijn vrije woensdagmiddag en een middag in het weekend om te testen en te proberen. En dat nu al sinds ik hem heb, week of 4 nu. En bereik nu het punt dat ik hem uit het raam wil gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Test voor de zekerheid eerst of je bl-touch wel consistente waarden geeft (even zoeken op Z_MIN_PROBE_REPEATABILITY_TEST )

Mijn procedure is eerst de 4 hoeken levelen met voelermaat of papiertje (alleen de hoeken, niet het midden), dan een grid proben, dan een M500 (store settings), dan met behulp van een firstlayer testprint in het midden van het bed de z offset bepalen. daarna zou je een 5-punts firstlayer testprint kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mytheory
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-06 15:09
Aerkhanite schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:23:
[...]

[...]

Heb hem besteld bij ali en komt deze week binnen inclusief een extra .7 bordje voor 10 euro mocht het nodig zijn.

En wat al eerder is gezegd, je kunt voor weinig veel uitbreiden.

Ik begin in elk geval met het bordje dat erin zit en ga eerst veel testen en uitproberen aangezien het mijn eerste 3d printer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platte_Band
Heeft iemand ervaring met Vase mode in Cura? (Spiralise outer contour)
Als ik hem op hele lage layer height print dan komt die er mooi uit, maar op hoge layer height is het model gewoon losse draadjes aan elkaar. Is er een setting die ik mis die hier rekening mee kan houden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/im-pmt_M5mOirHzVRUDxCsNZGVI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BNPWx8BqxwsJzW2A5ctbyHy2.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LayrrIydap4P0jfKPP5TYvcpynU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WYKoGaiCoiIGgfsIpp8DRIr4.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Laatst online: 10:23
Hallo allemaal,

Sinds begin december staat hier ook een Ender 3 pro te snorren. Wat begon als een grapje is nu uitgelopen tot een serieuze hulp bij de hobby. Ik hoop hier wat ervaringen te kunnen delen, vragen beantwoorden en stellen.
De printer is op een paar punten aangepast. Mini e3 SKR V2.0 omdat de printer naast de slaapkamers van de kinderen staat, nu is deze lekker stil. Op de een of andere manier heb ik er (denk ik via een foutje) een BLTOUCH bij gekocht voor 5 euro extra. Een dag later was deze aanbieding er niet meer. Verder is de printer nog helemaal stock.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
Devian schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:37:
[...]

Dat weet ik...wellicht dat ik hier even de smit3d firmware verwar, waarbij de z offset aan te passen is en de z ax gelijk meebeweegt.

Either way...ik stel hem in, bvb op -2.68, nadat ik met een papiertje gechecked heb na een autohome. Lijkt goed te zijn en ik start een print.

Dit mislukt, nozzle lijkt te ver weg. Ik zet de offset op -2.70 en probeer opnieuw...geen effect, zelfde probleem.

En zo gaat het eigenlijk al de hele middag. Ik heb niet alle tijd van de wereld dus pak mijn vrije woensdagmiddag en een middag in het weekend om te testen en te proberen. En dat nu al sinds ik hem heb, week of 4 nu. En bereik nu het punt dat ik hem uit het raam wil gooien.
Je kan proberen M420 S1; (zonder Z) in Cura te zetten en kijken of dit wat uitmaakt.
Of de G29 code op te nemen in Cura.

Als je Octoprint hebt zou ik deze zeker even aansluiten.
Installeer de Bed Visualiser plugin en run daarmee de ABL een paar keer en vergelijk de waarden.
Dit mag niet veel afwijken.
Als dit toch afwijkt lijkt er iets mis met de BLTouch, ik weet niet in hoeverre het verkeerd aansluiten impact heeft gehad op de BLTouch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-06 14:16
mytheory schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:57:
[...]

Heb hem besteld bij ali en komt deze week binnen inclusief een extra .7 bordje voor 10 euro mocht het nodig zijn.

En wat al eerder is gezegd, je kunt voor weinig veel uitbreiden.

Ik begin in elk geval met het bordje dat erin zit en ga eerst veel testen en uitproberen aangezien het mijn eerste 3d printer wordt.
10 euro? Heb ze niet voor minder dan 30 gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Iemand hier ervaring met het vervangen van zijn fans op de Ender v2 ?
Wat maken die dingen een herrie zeg .....
Heb de printer nog geen week en wil ze nu al vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mytheory
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-06 15:09
LOTG schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 22:52:
[...]

10 euro? Heb ze niet voor minder dan 30 gezien.
Yep, zat in een bundel dat je kon kiezen.
Pagina: 1 ... 107 ... 172 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie