Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01-10 15:11
Reveal! schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 22:53:
Iemand hier ervaring met het vervangen van zijn fans op de Ender v2 ?
Wat maken die dingen een herrie zeg .....
Heb de printer nog geen week en wil ze nu al vervangen.
Meesten zetten er Noctua's op mbv DC converters.
Ik ben dit van plan te doen: https://www.thingiverse.com/thing:4644985

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-09 12:14
mytheory schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 23:26:
[...]

Yep, zat in een bundel dat je kon kiezen.
Waar dat dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-10 22:10
AteGjalt schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 23:39:
[...]

Ik had deze gevonden,
https://www.thingiverse.com/thing:4627925

Je kan je 12V ventilator in de voeding aansluiten schijnbaar.
Moet dan alleen nog die vd extruder vervangen.

• deWAardt
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13-06-2022
Weet iemand of je Creality's metal extruder kan installeren zonder het tandwieltje op de steppermotor van de extruder te vervangen?

Het armpje van mijn standaard extruder is gescheurd. De vervangende extruder komt met een vervangend tandwieltje, maar op de E-stepper van mijn Ender 3 zit het tandwieltje geperst :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VoTUPDhoo0OMOoF6Nemzrg6thrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0CoSubjRzWt4v6tEhZ6NAi1u.jpg?f=fotoalbum_large

Ook lijkt het asje te kort te zijn en hij heeft niet de juiste vorm, dus al zou ik het tandwieltje eraf trekken met een kleine lagertrekker dan gaat het vervangende tandwieltje nooit passen.

Ik vind het nogal zonde om een nieuwe stepper te moeten kopen om de originele Creality all-metal extruder te kunnen installeren.

• mytheory
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:12
Hier heb ik hem besteld:
https://a.aliexpress.com/_vEUaXD
Gekozen voor extra silent board welke de 4.2.7 versie is volgens de verkoper.

• LOTG
mytheory schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 07:59:
[...]

Hier heb ik hem besteld:
https://a.aliexpress.com/_vEUaXD
Gekozen voor extra silent board welke de 4.2.7 versie is volgens de verkoper.
Mja de vragen en feedback weerhouden mij een beetje om daar te bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 15:49
LOTG schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:21:
[...]

Mja de vragen en feedback weerhouden mij een beetje om daar te bestellen.
Mijn Ender3 v2 komt daar ook vandaan, was toen 196,- net na de kerst i.v.m sale.
Normaal is Ali het laatste waar ik iets bestel van 200,- maar het ging prima, verzonden vanuit Polen.

Ik had ook zoiets van, wat kan er stuk gaan, de onderdelen zijn toch vrij goedkoop als je iets moet vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Platte_Band
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
Reveal! schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 22:53:
Iemand hier ervaring met het vervangen van zijn fans op de Ender v2 ?
Wat maken die dingen een herrie zeg .....
Heb de printer nog geen week en wil ze nu al vervangen.
Ja, ik heb net de fans vervangen van het moederbord en PSU. zie https://www.thingiverse.com/thing:4644985
Ik heb zelf deze stl's aangepast zodat er een noctua B9 (92*25mm) in past, die waren wat goedkoper dan de 14mm fans. Voor het moederbord heb je een buck converter nodig zodat je 24v om kan zetten naar 12v. PSU fan is al 12v dus die kun je zo aansluiten, let wel met het testen dat de PSU fan pas aan gaat als die warmer is dan 50 graden, dus niet schrikken als die niet gelijk aan gaat en 10 keer opnieuw de connectie solderen... :) je gaat van 3 pin naar 2 pin, ik heb de 2pin connector van de oude fan afgeknipt en die gesoldeerd aan de noctua fan, rood aan rood, zwart aan zwart, de gele kabel gebruik je niet.

Ook moet je dan de pootjes verhogen, ik heb zelf die met de squash ballen gedaan. Maar er zijn genoeg alternatieven https://www.thingiverse.com/thing:4643925 https://www.thingiverse.com/thing:3116841

Voor de hotend wil ik nu de ADKS gebruiken die twee 4020 fans (eigenlijk 1x4020, 1x4010 maar die file heb ik ook aangepast zodat er netjes 2x 4020 in past) kan gebruiken. Maar er zijn ook andere opties. Hierbij zou je de noctua 4020 kunnen nemen + buck converter, super stil. Maar voor de parts cooling fan kun je dan niet meer de fan speed regelen (spanning is constant 12v). De meeste raden dan ook aan om daarvoor een Sunon MF40202V2-1000U-A99 te nemen (of 2x, ook voor de hotend). Deze zijn niet zo stil als de noctua maar wel stiller dan de stock en koelen beter dan de noctua en een stuk goedkoper.

Zelf kon ik die niet gemakkelijk vinden zonder te veel verzendkosten dus ik wacht nu op https://nl.aliexpress.com/item/4000099669773.html.

• Reveal!
Platte_Band schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:05:
[...]

Ja, ik heb net de fans vervangen van het moederbord en PSU. zie https://www.thingiverse.com/thing:4644985
Ik heb zelf deze stl's aangepast zodat er een noctua B9 (92*25mm) in past, die waren wat goedkoper dan de 14mm fans. Voor het moederbord heb je een buck converter nodig zodat je 24v om kan zetten naar 12v. PSU fan is al 12v dus die kun je zo aansluiten, let wel met het testen dat de PSU fan pas aan gaat als die warmer is dan 50 graden, dus niet schrikken als die niet gelijk aan gaat en 10 keer opnieuw de connectie solderen... :) je gaat van 3 pin naar 2 pin, ik heb de 2pin connector van de oude fan afgeknipt en die gesoldeerd aan de noctua fan, rood aan rood, zwart aan zwart, de gele kabel gebruik je niet.

Ook moet je dan de pootjes verhogen, ik heb zelf die met de squash ballen gedaan. Maar er zijn genoeg alternatieven https://www.thingiverse.com/thing:4643925 https://www.thingiverse.com/thing:3116841

Voor de hotend wil ik nu de ADKS gebruiken die twee 4020 fans (eigenlijk 1x4020, 1x4010 maar die file heb ik ook aangepast zodat er netjes 2x 4020 in past) kan gebruiken. Maar er zijn ook andere opties. Hierbij zou je de noctua 4020 kunnen nemen + buck converter, super stil. Maar voor de parts cooling fan kun je dan niet meer de fan speed regelen (spanning is constant 12v). De meeste raden dan ook aan om daarvoor een Sunon MF40202V2-1000U-A99 te nemen (of 2x, ook voor de hotend). Deze zijn niet zo stil als de noctua maar wel stiller dan de stock en koelen beter dan de noctua en een stuk goedkoper.

Zelf kon ik die niet gemakkelijk vinden zonder te veel verzendkosten dus ik wacht nu op https://nl.aliexpress.com/item/4000099669773.html.
Mm dan werkt die oplossing die ik bovenin stuurde dus eigenlijk niet, als de fan pas gaat draaien boven de 50c jammer want ik heb genoeg 120mm fans liggen.
Want dan draait er al die tijd geen fan om het bordje te coolen :X
Die ADKS ziet er goed uit, met deze kan je zo te zien ook de BLTouch monteren -> https://www.thingiverse.com/thing:4667278

Weer een projectje :)

• Platte_Band
Reveal! schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:58:
[...]

Mm dan werkt die oplossing die ik bovenin stuurde dus eigenlijk niet, als de fan pas gaat draaien boven de 50c jammer want ik heb genoeg 120mm fans liggen.
Want dan draait er al die tijd geen fan om het bordje te coolen :X
Die ADKS ziet er goed uit, met deze kan je zo te zien ook de BLTouch monteren -> https://www.thingiverse.com/thing:4667278

Weer een projectje :)
Je zou de fan met een buck converter op de voeding kunnen aansluiten (moederbord of PSU) en dan staat die fan altijd aan. Zo'n buck converter is niet heel duur, 9€ voor 5 stuks op amazon. Als mijn ADKS geprint is en de fans binnen, zal ik wat foto's posten. Geluid is al een stuk minder zonder mobo + psu fan die 9000 rpm gaan :P

• arno.stolk
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-08 09:46
AteGjalt schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 23:39:
[...]

Ik heb inderdaad Noctua's gebruikt en ook het model van Thingiverse (of iets wat er veel op leek). De ventilator in de voeding is 12v dus daar hoef je geen step-down voor te gebruiken. Wel het stekkertjes van de originele fan aan de nieuw fan solderen. Het is namelijk een 2 polig stekkertje. En daar ging het bij mij mis. moest om 1 of andere reden de 12v en de gnd omwisselen bij het solderen. Daarna werkte het prima.

Overigens merk na deze upgrade dat ook de hotend fan en de part cooling fan heel veel lawaai maken, dus die ga je ook willen upgraden. Dat heb ik overigens nog niet aangedurft :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-10 12:29
MikeOO schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 07:37:
[...]
Anders een standaard firmware downloaden voor de Ender 3.
Mogelijk een configuratiefout gemaakt in de firmware en kun je dat uitsluiten.
Werkt hij wel met een standaard firmware dan weet je waar de fout zit.
Probleem is opgelost middels standaard firmware. Heb toch het vermoeden dat de firmware die ik gebruikte te groot is (blijft overigens vreemd dat hij soms wél en soms niet aan ging)

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Frankster schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 06:12:
[...]

Probleem is opgelost middels standaard firmware. Heb toch het vermoeden dat de firmware die ik gebruikte te groot is (blijft overigens vreemd dat hij soms wél en soms niet aan ging)
Mooi dat je het gevonden hebt.

Met het standaard 8bits boards van Creality moet je je inderdaad zaken uitzetten omdat je het anders niet kan compileren ivm de omvang van het bestand en geheugenruimte op het board. Maar dat merk je dus gelijk tijdens compileren en gaat hij niet verder.

Wat vreemd is dat je het dus wel hebt kunnen compileren en flashen en daarna een probleem kreeg.
Lijkt mij toch eerdere een typefout/verkeerde instelling/corrupt bestand of foute flash in de firmware waar de printer problemen mee heeft.

Heb al vaker gelezen dat een flash ook soms niet goed is uitgevoerd. Alles lijkt goed te gaan maar toch vage problemen. Na de flash nogmaals uit te voeren en daarna een M502 en M500 loste het probleem als nog op.

Staar je dus niet blind op de standaard firmware maar blijven problemen te achterhalen waar het probleem echt in zit. Straks wil je iets meer aanpassen en loop je vast :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:40
MikeOO schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 07:56:
[...]

Mooi dat je het gevonden hebt.

Met het standaard 8bits boards van Creality moet je je inderdaad zaken uitzetten omdat je het anders niet kan compileren ivm de omvang van het bestand en geheugenruimte op het board. Maar dat merk je dus gelijk tijdens compileren en gaat hij niet verder.

Wat vreemd is dat je het dus wel hebt kunnen compileren en flashen en daarna een probleem kreeg.
Lijkt mij toch eerdere een typefout/verkeerde instelling/corrupt bestand of foute flash in de firmware waar de printer problemen mee heeft.
Ik kan bevestigen dat een firmware die net past, voor problemen kan zorgen. Ik heb dat ook gehad. Compilen en flashen lukt, maar booten maar af en toe. Instellingen zijn allemaal default na het flashen en kunnen het probleem niet zijn. Dezelfde firmware flashen met wat features uitgeschakeld lost het probleem dan op (wat nog een aanwijzing is dat het niets met instellingen te maken heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04:27
SlaadjeBla schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:20:
[...]

Ik kan bevestigen dat een firmware die net past, voor problemen kan zorgen. Ik heb dat ook gehad. Compilen en flashen lukt, maar booten maar af en toe. Instellingen zijn allemaal default na het flashen en kunnen het probleem niet zijn. Dezelfde firmware flashen met wat features uitgeschakeld lost het probleem dan op (wat nog een aanwijzing is dat het niets met instellingen te maken heeft).
Heb de firmware aangepast aan mijn voorkeuren. Heb 100 bytes over. Draai het nu ruim 1 jaar probleemloos op mijn ender 3 pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:52
Ik ben al een tijdje met een probleem.

De eerste lagen van mijn print zijn altijd dikker dan de rest.
Je zou zeggen dat een Elephant’s Foot is.
Ik heb alle mogelijkheden geprobeerd waar dit probleem door kan komen.

Ook is extra dikte over de gehele bodem, dus niet alleen de randen.
Dit resulteert bij grote objecten dat mijn extruder gaat skippen.

Het lijkt alsof hij bij de bodem te veel materiaal gebruikt.
Ik heb ook met de flow instellingen gespeelt zonder resultaat.
Temperaturen heb ik al mee gespeelt. Bij alles krijg ik het zelfde resultaat.

Ik gebruik cura als slicer. Deze heb ik ook gereset naar basis instellingen (de modellen op de foto's zijn met de basis instellingen geprint).
Ik heb een Ender 3 pro met 4.2.7 moederbord met TH3D firmware.
Als monitor gebruik ik Octoprint.
Bed is goed geleveld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eqISk8A36SnbTtH_iIMxUv3qu3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IUzM4OO3dxXVKofoWMyV16wk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwjYgONvW75Iy-tDn5mAaW-sZVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1fMytgPR3sZKItwFxo45i8bZ.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen ?
Instelling in Cura ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-04 14:50
SpiriTNL schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:01:

Ik gebruik cura als slicer. Deze heb ik ook gereset naar basis instellingen (de modellen op de foto's zijn met de basis instellingen geprint).
Bed is goed geleveld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Instelling in Cura ?
Als ik het me goed herinner zijn er in CURA instelling om de eerste laag meer flow te geven en grotere extrusion width. Je zou die instellingen kunnen controlleren. Je zou met de zoekfunctie alle first layer instellingen langs kunnen gaan en kijken waar die op ingesteld staan.

Edit: Het is altijd ook wel handig om te double checken of je bed goed geleveled is en dan met van die leveling test prints de Z-bed setting in de instellingen aan te passen zodat je een goeie eerste laag hebt. Heb je toevallig je Extruder al gecalibreerd?

Je zou hier kunnen kijken als dat niet zo is: https://teachingtechyt.github.io/calibration.html. En dan even de tabbladen doorlopen.

Succes!

[ Voor 10% gewijzigd door Ammo123 op 19-02-2021 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bed is goed geleveld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Instelling in Cura ?
Eerst waar ik aan moet denken maar is puur een gokje hor.
Printbed misschien te heet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971

Bed is goed geleveld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Instelling in Cura ?
Al eens een raft en brim icm met het model? Wat zie je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Cura heeft volgens mij alleen een optie om de eerste laag te krimpen, maar als ik die fotos zo zie is dat niet genoeg :) Een van de youtubers heeft hier wel eens een oke video over gemaakt (ik denk chep of makers muse ofzo) maar dat kwam er dacht ik op neer om hier in het model al rekening mee te houden.. dus een chamfer onderin het model.. kan werken maar ben ik zelf nog niet gekijk zon fan van.

Denk zelf dat het komt omdat de printer misschien te dicht op het bed zit de eerste laag ? Of er zit backlash in je z ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 14:49
Een kleine elephants foot is normaal, maar deze lijkt wel heel groot en als je extruder skipt zit je echt veel te dicht op het bed. Naar beneden schroeven dat bed, of de bedafstand van de automatische leveling instellen.

Als je te dicht op het bed zit kan, vooral voor grotere prints, het materiaal nergens heen en krijg je skipping steps.Je flow staat wel goed gezien de rest van de print wel goed is. Gezien je elephants foot >10 lagen lijkt te zijn, is de flow van de eerste laag niet het (enige) probleem. Dit probleem niets met temperatuur te maken.

@BastiaanCM Makers Muse inderdaad. Als meerdere onderdelen in elkaar moeten passen heb je sowieso een afschuining nodig omdat het anders niet past. Ik gebruik hier altijd 0.5x0.5 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:56

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Sowieso lijkt de flow wel (veel) te hoog; de laagjes aan de zijkant zijn helemaal 'dichtgelopen'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
Ammo123 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:28:
[...]

Als ik het me goed herinner zijn er in CURA instelling om de eerste laag meer flow te geven en grotere extrusion width. Je zou die instellingen kunnen controlleren. Je zou met de zoekfunctie alle first layer instellingen langs kunnen gaan en kijken waar die op ingesteld staan.

Edit: Het is altijd ook wel handig om te double checken of je bed goed geleveled is en dan met van die leveling test prints de Z-bed setting in de instellingen aan te passen zodat je een goeie eerste laag hebt. Heb je toevallig je Extruder al gecalibreerd?

Je zou hier kunnen kijken als dat niet zo is: https://teachingtechyt.github.io/calibration.html. En dan even de tabbladen doorlopen.

Succes!
Level lijkt mij goed
En flow heb ik mee lopen spelen. Maakt niets uit, het resulteert uiteindelijk in een underextrusion.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/znIjadbCYjzdaT0i6AlCqkmkdkw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/50NtknBewGwH4rjkRyxvl3t6.png?f=user_large
MikeOO schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:32:
[...]

Eerst waar ik aan moet denken maar is puur een gokje hor.
Printbed misschien te heet?
Heb ik mee lopen spelen, van 40c tot 60c, altijd zelfde resultaat.
vincent_1971 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:49:
[...]

Al eens een raft en brim icm met het model? Wat zie je dan?
Hier ga ik nog even mee experimenteren.

Voor alle anderen nog even een opmerking.
De flow en hoogte is het niet. De nozzle is niet te dicht op het bed, daar heb ik ook al mee geexperimenteerd.
Ik heb de flow zelfs op 60% gehad voor de eerste laag, resultaat, underextrusion.
De hoogte zo gehad dat hij het op het bed liet vallen. :9

Altijd krijg ik het zelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-04 14:50
SpiriTNL schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:40:
[...]

Level lijkt mij goed
En flow heb ik mee lopen spelen. Maakt niets uit, het resulteert uiteindelijk in een underextrusion.

[Afbeelding]

[...]

[...]

De flow en hoogte is het niet. De nozzle is niet te dicht op het bed, daar heb ik ook al mee geexperimenteerd.
Ik heb de flow zelfs op 60% gehad voor de eerste laag, resultaat, underextrusion.

Misschien een ander filament proberen?

[ Voor 4% gewijzigd door Ammo123 op 19-02-2021 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
Ik zie niet in hoe de temperatuur van het bed of een raft en brim invloed hebben op het hebben van een elephants foot.

Als je extruder skipt heb je sowieso overextrusie, of in je eerste lagen of in je gehele model zoals Icephase zegt. Dat laatste is niet onwaarschijnlijk gezien het materiaal in de bodem nergens heen kan, maar die dunnere randen gewoon kunnen uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerkhanite
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-09 16:41

Aerkhanite

Snapt er geen reet van

Van 123-3D dit mailtje gekregen:
Geachte heer Aerkhanite,

Bedankt voor uw e-mail, wij leveren op dit moment geen Ender-3 V2’s uit. Wij wachten tot er een oplossing komt vanuit Creality om het probleem op te lossen.

Wat voor oplossing dit zal zijn en hoe lang dit kan duren is helaas onbekend.

Er zijn berichten van mensen online dat een 4.2.7. mainboard zou helpen, dit is echter niet bevestigd aan ons door Creality.

Ik hoop u hier mee voldoende geïnformeerd te hebben.
Als u nog vragen of opmerkingen heeft, dan horen wij dit graag.

Met vriendelijke groet,

Meneer van 123-3D klantenservice
Dan maar reprapworld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Level lijkt mij goed

[Afbeelding]

[...]

[...]

Misschien heb je nog iets aan onderstaand als zal je het meestal al geprobeerd hebben.
https://the3dprinterbee.com/3d-printing-elephants-foot/
iDaniel schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:53:
Ik zie niet in hoe de temperatuur van het bed of een raft en brim invloed hebben op het hebben van een elephants foot.

Als je extruder skipt heb je sowieso overextrusie, of in je eerste lagen of in je gehele model zoals Icephase zegt. Dat laatste is niet onwaarschijnlijk gezien het materiaal in de bodem nergens heen kan, maar die dunnere randen gewoon kunnen uitzetten.
En toch heeft het invloed. Als het bed te heet is blijft het filament te zacht voor de eerste laag en het iets inzakken waardoor je dit kunt krijgen. Zal per merk filament verschillen.
Een brim/raft geeft dan ook weer stevigheid aan die eerste laag waardoor je het mogelijk zou tegengaan,

Maar helaas zijn er bij dit dit soort probleem geen kant en klare oplossingen maar wel dingen die je kunt proberen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:12

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik zie dat Michael van Teaching Tech weer een nieuw filmpje heeft gemaakt als introductie van zijn nieuwe site over 3D printing troubleshooting. Net als zijn calibration guide lijkt dit mij best zinvol voor iedereen die ergens mee vastloopt. Hier de video die erbij hoort:

Op zich een open deur, maar voor sommigen een goed advies: wees methodisch. Niet lukraak dingen proberen of meerdere dingen tegelijk veranderen. Dat is denk ik het belangrijkste. Verder denk ik wel aardig om eens doorheen te bladeren, ook al heb je (nog) geen problemen. Altijd goed om wat kennis op te doen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-10 07:31
[...]

Level lijkt mij goed

[Afbeelding]

[...]

[...]

Zet de schaal ff op "auto" door auto in te vullen bij instellingen.

Pas dan zie je de daadwerkelijke schaal.
Alles is nu groen maar daar klopt niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
sanscorp schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 21:53:
[...]

Zet de schaal ff op "auto" door auto in te vullen bij instellingen.

Pas dan zie je de daadwerkelijke schaal.
Alles is nu groen maar daar klopt niks van.
Als jij kan zeggen waar ik dat moet invullen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:31
Ik ben een beetje ten einde raad in mijn zoektocht en probeersels.

Ik heb dus last van warping in de hoeken bij een wat grotere print, als de print halverwege is en dus 2 uur aan het printen is komt hij los. https://www.thingiverse.com/thing:2620374

Ik print normaal op 200gr, 50gr bed, 0.8mm nozzle, 0.5mm layer height en de rest standaard.

Mijn calibration cubes komen er perfect uit.

Wat ik geprobeert heb, in een aantal (stuk of 5 denk ik) prints, is de bedtemp aanpassen naar 40, nozzle naar 190 graden, schilderstape op mijn glazen bed.

Ik print standaard met een 8mm brim op haarspray.

Printer staat in de keuken om een constante omgevingstemperatuur te hebben. Ik merkte namelijk al dat de zolder eigenlijk te koud is.

Printer is stock ender 3, ik vraag mij nu dus af of ik moet investeren in een bltouch en een nieuw(?) Mainbord of dit mijn probleem verhelpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
prekz schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 07:57:
Ik ben een beetje ten einde raad in mijn zoektocht en probeersels.

Ik heb dus last van warping in de hoeken bij een wat grotere print, als de print halverwege is en dus 2 uur aan het printen is komt hij los. https://www.thingiverse.com/thing:2620374

Ik print normaal op 200gr, 50gr bed, 0.8mm nozzle, 0.5mm layer height en de rest standaard.

Mijn calibration cubes komen er perfect uit.

Wat ik geprobeert heb, in een aantal (stuk of 5 denk ik) prints, is de bedtemp aanpassen naar 40, nozzle naar 190 graden, schilderstape op mijn glazen bed.

Ik print standaard met een 8mm brim op haarspray.

Printer staat in de keuken om een constante omgevingstemperatuur te hebben. Ik merkte namelijk al dat de zolder eigenlijk te koud is.

Printer is stock ender 3, ik vraag mij nu dus af of ik moet investeren in een bltouch en een nieuw(?) Mainbord of dit mijn probleem verhelpt.
Je zou bed nog naar 60 kunnen zetten en een bredere brim gebruiken. Of naar een raft gaan.
En toch nog even kijken of je bed-level overal wel goed is?
Ik heb geen ervaring met glas plaat, print alleen op mag flexbed met 3DLAC en plakt als een malle.

Een nieuwe main board gaat niet helpen. BLtouch maakt bedlevel makkelijker, maar geen idee of het daardoor ook beter gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
@prekz
Met welk materiaal print je?
- Heb je je bed al een keer schoongemaakt met afwasmiddel en water ?
- Foto van je onderzijde van de prints die los raken.
- Heb je de haarlak wel eerst laten opdrogen?

Het onderdeel wat jij wil printen heeft echt geen brim nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door kmichael op 20-02-2021 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
kmichael schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 09:06:
@prekz
Met welk materiaal print je?
- Heb je je bed al een keer schoongemaakt met afwasmiddel en water ?
- Foto van je onderzijde van de prints die los raken.
- Heb je de haarlak wel eerst laten opdrogen?

Het onderdeel wat jij wil printen heeft echt geen brim nodig.
Ik print met pla, de glasplaat maak ik na vrijwel elke print schoon.

Haarspray gaat er nat op, tegen die tijd dat hij begint met printen is die redelijk opgedroogd. Foto zal ik straks even maken, die is mooi glad alleen krom getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
prekz schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 09:13:
[...]

Haarspray gaat er nat op, tegen die tijd dat hij begint met printen is die redelijk opgedroogd. Foto zal ik straks even maken, die is mooi glad alleen krom getrokken.
Welk type hairspray gebruik je? Heb hier zelf wisselende resultaten mee. Nummer 5, extra strong doet het hier perfect op een glasplaat. Haal die altijd van de Action. Glasplaat spoel ik na gebruik af met water en daarna met wat zeep. Laat het dan opdrogen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:12

sjirafje

No inspirational quotes here

prekz schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 09:13:
[...]

Ik print met mijn e5+ altijd op glas. Voor elke print doe ik het bed even af met 95+% ethanol. De temperatuur van het bed zet ik voor PLA de eerste layer op 65 en ik laat hem daarna zakken naar 60 graden. Nozzle laat ik de hele print op 200. Wel zet ik de print snelheid de eerste laag extra laag. Ik gebruik geen lijn/haarlak of iets dergelijks. In principe zou je print zonder brim geprint moeten kunnen worden. Eventueel kun je een extra brim op de hoeken toevoegen. Zie: YouTube: Cura Slicer Plug-Ins for Anti-Warp and HTML Settings

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:07
Redje schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:51:
[...]

Je kan proberen M420 S1; (zonder Z) in Cura te zetten en kijken of dit wat uitmaakt.
Of de G29 code op te nemen in Cura.

Als je Octoprint hebt zou ik deze zeker even aansluiten.
Installeer de Bed Visualiser plugin en run daarmee de ABL een paar keer en vergelijk de waarden.
Dit mag niet veel afwijken.
Als dit toch afwijkt lijkt er iets mis met de BLTouch, ik weet niet in hoeverre het verkeerd aansluiten impact heeft gehad op de BLTouch.
Ben even aan het stoeien geweest met Octoprint en bed level visualiser:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKzxIBytGLpxPRlx9NJ0AUFHn6k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/x2Wu7JUYyGsnRnT90oinhojb.png?f=user_large

Dit is het resultaat waar ik uiteindelijk mee aan de slag ga. Als ik meerdre keren de visualiser laat proben dan is het resultaat ook hetzelfde. Na een probe via octoprint doe ik een m500 via de terminal om te saven.

Ga ik vervolgens printen dan test ik met meerdere offsets, die ik invoer op de printer zelf:

-2.73 = hij begint maar loopt mis, sommige "rondjes" hebben spaghetti draden...dus afstand te hoog
-2.74 = hij begint maar loopt mis, sommige "rondjes" hebben spaghetti draden...dus afstand te hoog
-2.75 = lijkt beter te gaan, er zitten mooie rondjes tussen, maar rond rondje 5-6 gaat het toch mis. Misschien nog iets dichterbij?
-2.76 = Faalt al gelijk bij het eerste rondje. Filament hecht niet aan het bed bij het eerste rondje. Ik abort hem want alles blijft aan de nozzle hangen.

Het misgaan is overigens vrijwel steeds hetzelfde...filament lijkt niet te hechten waardoor het aan de nozzle blijft hangen.

Ik print met het bed tussen de 65-68gr en de nozzle temp tussen de 205-210. Lijkt niet veel uit te maken of het iets hoger of iets lager is.

Help?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Ik weet uit mijn hoofd niet meer exact waar het staat maar ook hier moet je de tekst "auto" invullen bij de instellingen in octoprint. Er staat ergens 1.5, 2.0 of 2.5 ingevuld en daar dus auto invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:07
Devian schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:44:
[...]

[Afbeelding]

Dit is het resultaat waar ik uiteindelijk mee aan de slag ga. Als ik meerdre keren de visualiser laat proben dan is het resultaat ook hetzelfde. Na een probe via octoprint doe ik een m500 via de terminal om te saven.

Ga ik vervolgens printen dan test ik met meerdere offsets, die ik invoer op de printer zelf:

-2.73 = hij begint maar loopt mis, sommige "rondjes" hebben spaghetti draden...dus afstand te hoog
-2.74 = hij begint maar loopt mis, sommige "rondjes" hebben spaghetti draden...dus afstand te hoog
-2.75 = lijkt beter te gaan, er zitten mooie rondjes tussen, maar rond rondje 5-6 gaat het toch mis. Misschien nog iets dichterbij?
-2.76 = Faalt al gelijk bij het eerste rondje. Filament hecht niet aan het bed bij het eerste rondje. Ik abort hem want alles blijft aan de nozzle hangen.

Het misgaan is overigens vrijwel steeds hetzelfde...filament lijkt niet te hechten waardoor het aan de nozzle blijft hangen.

Ik print met het bed tussen de 65-68gr en de nozzle temp tussen de 205-210. Lijkt niet veel uit te maken of het iets hoger of iets lager is.

Help?
Kijk even goed hoe zo'n eerste laag eruit ziet bij jou, er zijn zat plaatjes te vinden van de 'perfect first layer' online. Als hij dan loslaat of niet hecht, heb je andere problemen dan alleen de hoogte... Zelf heb ik ook constant problemen met hechting (standaard bed vd v2 gebruik ik). Ik heb nu voor nood maar eens 3dlac besteld om te kijken of dat wat op lost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
[...]

[Afbeelding]

Help?
Bij mij was reinigen met alcohol (95% bij kruidvat) en de z-offset corrigeren (te hoog) de oplossing.
Z-offset had ik gemeten met het A4'tje wat net vrij moet kunnen bewegen. (Terwijl je de kop voelt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:53

Damian

Insane Obtrusion

[...]

[Afbeelding]

Help?
Ik heb mijn BLtouch er weer af gesloopt. Kreeg hem niet consistent werkend. Nu gewoon op het oog levellen, en ik print weer als vanouds. Slechte aankoop geweest...

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-08 13:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WJWncmp3leOo7yWoV9sulKpRZ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E0Elq2a5SOKFk4sl9p7uV5wa.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn ender 3 v2, Staat daar niet ideaal in mijn washok/gangkast maar heb nergens anders plek.

Heb de laatste tijd moeite om een goede print te krijgen. Welke settings gebruiken jullie voor PETG van REAL ( nl fabrikant) . en is het beste om tac spray te gebruiken? De BLtouch heb ik al binnen alleen geen verlengkabel dus die moet wachten tot maandag. Zijn er meer mensen met slechte ervaringen met die BLtouch? want dan gaat ie linea recta terug naar Amazon. Heb juist eens een nieuwe printer genomen om van teveel gefiddle af te zijn en te printen wanneer ik het nodig heb.

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
@roborobbie
Misschien is het in de washok te vochtig... ook voor PETG want PETG trekt vocht aan.

Met Real PETG gebruik ik bed 80 nozzle 235 (all metal hotend) (230 standaard hotend)
BLTouch is fijn, je bed moet je wel af en toe afstellen zodat het bed zo recht mogelijk staat.
Bed af en toe afwassen met afwasmiddel voldoet prima.
De BLTouch kabel kun je ook verlengen door er zelf een stuk kabel tussen te solderen...

Ik weet niet wat gefiddle betekend... :)
Maar je kan niet een printer uit de doos trekken en denken dat deze het meteen goed doet.
Ik heb een Ender 3 pro deze heb ik helemaal omgebouwd omdat ik het leuk vind.

Maar ik weet op nog afstellen na dat bijna elke print er in prima kwaliteit en zonder problemen uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
Ik hoop dat je niet alleen een Creality printer hebt gekocht om van het geknoei af te zijn. 8)7 Had je beter een Prusa o.i.d. kunnen kopen.

Anyway, 230C en 50C zouden voldoende moeten zijn op een schoon bed. Het bed schoonmaken doe je met een ontvetter zoals isopropyl alcohol. Als je geen hechting krijgt kan 't komen doordat de nozzle te ver van het bed staat. Je gebruikt een stuk papier om het bed handmatig te levelen? Het papier moet met een kleine moeite tussen het nozzle en het bed te bewegen zijn.

Het lijkt me ook niet per se een goed idee om te printen boven een actieve wasmachine... Al die trillingen... :'(

Ik heb geen ervaring met REAL petg, maar ben wel erg te spreken over hun PLA en ABS. Prima spul lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
sjirafje schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 13:43:
[...]

Ik print met mijn e5+ altijd op glas. Voor elke print doe ik het bed even af met 95+% ethanol. De temperatuur van het bed zet ik voor PLA de eerste layer op 65 en ik laat hem daarna zakken naar 60 graden. Nozzle laat ik de hele print op 200. Wel zet ik de print snelheid de eerste laag extra laag. Ik gebruik geen lijn/haarlak of iets dergelijks. In principe zou je print zonder brim geprint moeten kunnen worden. Eventueel kun je een extra brim op de hoeken toevoegen. Zie: YouTube: Cura Slicer Plug-Ins for Anti-Warp and HTML Settings
Thnx voor de tips. Het youtube filmpje ga ik zeker proberen.

Jij print dus op een bed van 60 graden, is dat niet hoog? Ik lees dat dit ook warping veroorzaakt. Hoe doe jij dat precies qua settings in cura dat de eerste lagen (hoeveel) op 65 graden print en dan zakt naar 60?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roborobbie schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:10:
[Afbeelding]

Dit is mijn ender 3 v2, Staat daar niet ideaal in mijn washok/gangkast maar heb nergens anders plek.

Heb de laatste tijd moeite om een goede print te krijgen. Welke settings gebruiken jullie voor PETG van REAL ( nl fabrikant) . en is het beste om tac spray te gebruiken? De BLtouch heb ik al binnen alleen geen verlengkabel dus die moet wachten tot maandag. Zijn er meer mensen met slechte ervaringen met die BLtouch? want dan gaat ie linea recta terug naar Amazon. Heb juist eens een nieuwe printer genomen om van teveel gefiddle af te zijn en te printen wanneer ik het nodig heb.
Weet niet of de E3 de beste optie voor een printer om niet me te fiddlen gezien de dingen die ik hier voorbij zie komen, dan was/is een E5 pro mogelijk betere keuze. Die is naar mijn idee stabieler door de kubus, het bed at alleen in Z-beweegt en heeft direct de upgrades die je wilt om zo min mogelijk gezeur te hebben. En om ook nog steeds geen kapitaal neer te hoeven leggen voor een printer.
Maar ik heb ook gelezen dat als je de E3 gewoon goed en 100% recht in elkaar zet ook zijn werk goed moet kunnen doen zonder te knutselen aan de printer.

BLtouch heb ik nog nooit als een echt nuttige optie gezien (persoonlijk voor mij dus). Moet je als nog gaan knutselen om de BL touch toe te voegen. Op de E5 heb ik het bed al maanden niet opnieuw afgesteld, dus BL is voor mij geen nuttige toevoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:25
Damian schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:15:
[...]

Ik heb mijn BLtouch er weer af gesloopt. Kreeg hem niet consistent werkend. Nu gewoon op het oog levellen, en ik print weer als vanouds. Slechte aankoop geweest...
Er zijn helaas slechte bltouch op de markt. Misschien dat het probleem is of verkeerde code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freich
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-03 12:18

Freich

YOU ARE NEX!

Heb nu 2 losstaande problemen die ik al tijdje niet opgelost krijg en word er een beetje radeloos van ;)

1. Heeel af en toe een willekeurige layer shift in de x of y. Vooral bij langdurige prints, omdat bij kleine prints de print al klaar is voor het zich kan voordoen. 1e foto is op y, 2e foto op x, maar slechts klein stukje dit keer.
- Alles al nagelopen eigenlijk, niks geks op te merken. Belts staan strak zat. Lees dat het misschien overhitting van de drivers kan zijn, maar dan zou het toch wel wat vaker moeten voorkomen. Het is absoluut geen blokkering van kabels oid. De SD kaart heb ik ook al gecontroleerd op fouten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0XQ4EVRX4IikRSE2TlsFlIE6P4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZLBcUJduQtXQCqDm1eFk0WK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pTs2Kf2i6YALEtODoe5WU7qLE7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mmYHcb3W1bkAS5uU3MJSV6M4.jpg?f=fotoalbum_large

2. Onverklaarbare artifacts in m'n buitenste walls.
- Zoals te zien op 1e afbeelding print hij eerst prima en halverwege verschijnen de artifacts weer. Bij de kleinere print op de 2e foto zijn ze de hele print te zien.
- E-steps zijn gecalibreerd, geen verstopte nozzle, calibration cube print nagenoeg perfect. Geen idee wat er mis is. Met underextrusion zou een cube ook niet goed moeten printen toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mMVIA24Kkjm2aym68JU_KFIEYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQYrsnZcPSSNxVWuDLy5HS7q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mF6PH0ytqm9mf4F1g9zvGxl8rCs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/53FOPLVeTMrzB6uAGzwYqzy4.jpg?f=fotoalbum_large

3 Inches of Bloodsport!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Controleer de temperatuur van je steppers en stepper drivers eens. Als die nog vrij laag is kun je de stroom naar je steppers wat opschroeven. Bij mijn printer had ik dat ook soms, stroom klein beetje opgeschroefd en nooit meer last van gehad. Zolang je de steppers en de drivers nog aan kan raken zonder dat je los hoeft te laten is de temperatuur goed. Ze kunnen best veel hebben.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Na ongeveer een maandje rust met printen pak ik weer wat (gebruikte) rollen eSun PLA+ uit de kast, en dit is al de tweede rol waarbij het eerste stuk vanzelf breekt vanaf de rol:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16k8tzWulLYMF4efvXc9s2RxdJs=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfmiJiIwdI79bjsndIDpZbXy.jpg?f=fotoalbum_small

Ik bewaar de rollen in een ziplockbag met zo'n zakje silica gel erin. Aangezien het alleen het eerste stuk lijkt te zijn, zou het komen door de groefjes van de extruder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Niekserr schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:13:
[...]

Kijk even goed hoe zo'n eerste laag eruit ziet bij jou, er zijn zat plaatjes te vinden van de 'perfect first layer' online. Als hij dan loslaat of niet hecht, heb je andere problemen dan alleen de hoogte... Zelf heb ik ook constant problemen met hechting (standaard bed vd v2 gebruik ik). Ik heb nu voor nood maar eens 3dlac besteld om te kijken of dat wat op lost.
Ja, vandaar dat ik ook steeds bezig ben met een bed level testprint, om die eerste laag te beoordelen...ondanks de BLTouch, en het vrij goede resultaat wat ik heb (zie eerder screenshot) heb ik toch punten uit mijn test dat de print goed is, punten dat het niet goed is...tot het punt dan hij faalt.
Reveal! schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:51:
[...]

Bij mij was reinigen met alcohol (95% bij kruidvat) en de z-offset corrigeren (te hoog) de oplossing.
Z-offset had ik gemeten met het A4'tje wat net vrij moet kunnen bewegen. (Terwijl je de kop voelt)
Ga nu even proberen om mijn bed om te draaien, dat ik de glaskant pak ipv de "ruwe" kant.
Damian schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:15:
[...]

Evertt schreef op zondag 21 februari 2021 @ 09:54:
[...]

Er zijn helaas slechte bltouch op de markt. Misschien dat het probleem is of verkeerde code.
Ik ben nu over op de firmware van Smith3d. Misschien dat ik toch een andere BLtoch ga kopen om uit te sluiten dat het daar aan ligt.

Ik wil het wel graag werkend hebben. Ik voorzie dat ik de printer niet vaak gebruiken ga en wil hem, die ene keer dat ik hem gebruik, zonder gezeik kunnen gebruiken. Even bedlevel probe doen en dan printen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Wel de juiste downloaden, slow probe en juiste mainboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Nou...

Vooralsnog zijn mijn problemen opgelost.

Bed omgedraaid, print nu op de glaskant, en alles gaat gewoon geweldig...dat had ik wel eerder mogen proberen na de 10+uur dat ik erin heb zitten om al dat gezeik te troubleshooten.

Bedlevel testprint ging gelijk goed, resultaat liet zien dat hij iets dichterbij moest. Gedaan, 2e x geprint en zag er perfect uit.

Nu een bakje aan het printen voor in de badkamer la.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freich

Freich

YOU ARE NEX!

pwillemske schreef op zondag 21 februari 2021 @ 13:55:
Controleer de temperatuur van je steppers en stepper drivers eens. Als die nog vrij laag is kun je de stroom naar je steppers wat opschroeven. Bij mijn printer had ik dat ook soms, stroom klein beetje opgeschroefd en nooit meer last van gehad. Zolang je de steppers en de drivers nog aan kan raken zonder dat je los hoeft te laten is de temperatuur goed. Ze kunnen best veel hebben.
Bedoel je met bijv. dit? https://marlinfw.org/docs/gcode/M155.html
Zal het in mijn achterhoofd houden. Heb nu eerst de bedrading wat netter gemaakt zodat de heatsinks vrijer liggen e.d.
Ook stond in m'n firmware dit nog aan en nu dus uitgezet (ik heb een SKR E3 mini v1.2):
/**
* Monitor Trinamic drivers
* for error conditions like overtemperature and short to ground.
* To manage over-temp Marlin can decrease the driver current until the error condition clears.
* Other detected conditions can be used to stop the current print.
* Relevant G-codes:
* M906 - Set or get motor current in milliamps using axis codes X, Y, Z, E. Report values if no axis codes given.
* M911 - Report stepper driver overtemperature pre-warn condition.
* M912 - Clear stepper driver overtemperature pre-warn condition flag.
* M122 - Report driver parameters (Requires TMC_DEBUG)
*/
//#define MONITOR_DRIVER_STATUS

#if ENABLED(MONITOR_DRIVER_STATUS)
#define CURRENT_STEP_DOWN 50 // [mA]
#define REPORT_CURRENT_CHANGE
#define STOP_ON_ERROR
#endif

Wellicht dat hier iets speelde. Eerst maar weer een grote print proberen...
Verder denk ik nog aan het feit dat ik alleen Stealthchop gebruik.

3 Inches of Bloodsport!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Oh, ik wist niet dat het ook in Marlin beveiligd kan worden. Ik doelde meer op de simpele manier door gewoon te voelen of te meten met een temperatuur meter. Welke drivers heb je?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freich

Freich

YOU ARE NEX!

pwillemske schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:59:
Oh, ik wist niet dat het ook in Marlin beveiligd kan worden. Ik doelde meer op de simpele manier door gewoon te voelen of te meten met een temperatuur meter. Welke drivers heb je?
TMC2209's zitten er in bij een E3 Mini. De stepper motors voelen niet te heet aan iig, wel lekker warm :) De drivers kan ik niet bij uiteraard zonder m weer open te schroeven van onder.
Als het probleem nog voordoet ga ik eens proberen uit te lezen of er temperatuur meldingen komen. Ik las dat er eventuele waarschuwingen te zien kunnen zijn.

3 Inches of Bloodsport!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:12

sjirafje

No inspirational quotes here

prekz schreef op zondag 21 februari 2021 @ 08:38:
[...]

Thnx voor de tips. Het youtube filmpje ga ik zeker proberen.

Jij print dus op een bed van 60 graden, is dat niet hoog? Ik lees dat dit ook warping veroorzaakt. Hoe doe jij dat precies qua settings in cura dat de eerste lagen (hoeveel) op 65 graden print en dan zakt naar 60?
60 graden is de adviestemperatuur voor het PLA ecofilament van 3DJake. De verpakking van het Sunlu PLA adviseert 60-70 graden. Het is natuurlijk wel een beetje een kwestie van proberen wat voor jou goed werkt. Overigens kunnen temperatuurschommelingen (deur die steeds open en dicht gaat bijvoorbeeld) een negatieve invloed hebben. Zoek eventueel ook eens op "3d printer PID tune"

De setting in Cura heet: buildplate temperature initial layer

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:25
Devian schreef op zondag 21 februari 2021 @ 15:49:
[...]

Ik ben nu over op de firmware van Smith3d. Misschien dat ik toch een andere BLtoch ga kopen om uit te sluiten dat het daar aan ligt.

Ik wil het wel graag werkend hebben. Ik voorzie dat ik de printer niet vaak gebruiken ga en wil hem, die ene keer dat ik hem gebruik, zonder gezeik kunnen gebruiken. Even bedlevel probe doen en dan printen...
Voor de Ender 3 v2 is dat de beste optie voor bed leveling. Omdat deze een extra scherm optie heeft.

Jammer dat de Ender 3 v2 een scherm heeft die weinig informatie en instel mogelijkheden heeft.

Daarom heb ik toen gekozen voor een SKR mini e3 v2 mainbord met een CR10 display. Omdat deze niet werkt op de scherm van de Ender 3 v2.

De 3d printer instellingen zoals bed leveling gaat toch iets makkelijker op een scherm dan via Octoprint via Gcode.

Sindsdien draait het beter dan de originele moederbord en scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Niet verstandig om over temp uit te zetten.

Liever throttlen en fixen dan af fikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
Naar mijn eigen ervaring is de invloed van de temperatuur van het bed op de kwaliteit van de print bij PLA en PETG zeer klein tot geen. Een verwarmt bed wordt hier gebruikt voor de hechting van de eerste laag op het bed. Plakt je eerste laag slecht, of komt hij gedeeltelijk los, dan kun je de temperatuur verhogen. Plakt de eerste laag goed, dan kun je een lagere bed temperatuur instellen. Afhankelijk van het bed laten de prints soms al los wanneer het bed afkoelt. Zoniet kun je net zo goed bij laag zoveel het bed uitzetten, scheelt een hoop elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
Deze week contact gehad met 123-3d waar mn ender vandaan komt. Had problemen met mijn hot-end fan die aanliep, 2 dagen later had ik al een nieuwe fan binnen + een klein flesje wijn met 'sorry'. Goede service hebben ze daar. Mn printer is ook nog nooit zo stil geweest

Nu heb ik nog problemen met mijn bltouch... Als ik wil homen nu, gaat de z-as wat omhoog en drukt de bltouch de pin uit, in, uit, in en uit, waar hij blijft hangen. Alleen gebeurt er vervolgens niks (z gaat niet naar beneden). Heeft iemand eerder dit probleem gehad? Heb hem ook aan de pc gehangen met pronterface en die geeft een error als ik M401 stuur om te deployen (pin gaat weer uit, in, uit in, uit) en met M402 trekt hij hem weer in en geeft ook een error. Komt dit iemand bekend voor? Kan het komen door de schroef die je bovenin kunt instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Ja dat kan, instructies volgen hoe deze te stellen en dan een aantal keer aankijken hoe het gaat. Met het uitdraaien van mijn schroef gaat het nu een stuk beter maar niet perfect.

Kwestie van geduld en testen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freich

Freich

YOU ARE NEX!

In opvolging van m'n vorige post. Ik heb er nu een print van 30 uur op zitten en geen later shift meer. Toeval, of toch te hoge driver temperatuur of de 'montor driver status' die aan stond. Wie zal t zeggen.

Litophanes zijn iig erg cool! Had er nog nooit van gehoord tot sinds kort. Ouders zijn gecensureerd voor privacy:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6GFJfFE8Epw-_iAQ3wDBjUnHwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D6R5GQ463BMatXsAT9kQq8sT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YB3HHtycITFI321ew1B4UeMfP8Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6kQKBNAYsQG9cxy7889QsaIk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Freich op 23-02-2021 13:02 ]

3 Inches of Bloodsport!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LOTG
@Freich Misschien handig om ze in beide te censureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freich

Freich

YOU ARE NEX!

LOTG schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:25:
@Freich Misschien handig om ze in beide te censureren?
Oja dat is wel handig haha. Done.

3 Inches of Bloodsport!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
Vorige week een Ender 3 v2 besteld bij Creality met 2kg pla. Was wel interessant met de 20 dollar discount. Komt dus hopelijk binnenkort.

Alleen heb ik daar dus geen hechtspray bij, maar nu was ik ook wel geïnteresseerd in een magnetische mat als alternatief. Of moet daar dan eigenlijk ook nog spray op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Platte_Band
LOTG schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:51:
Vorige week een Ender 3 v2 besteld bij Creality met 2kg pla. Was wel interessant met de 20 dollar discount. Komt dus hopelijk binnenkort.

Alleen heb ik daar dus geen hechtspray bij, maar nu was ik ook wel geïnteresseerd in een magnetische mat als alternatief. Of moet daar dan eigenlijk ook nog spray op?
Het glazen bed van de Ender 3 v2 heeft geen hechtings spray nodig met PLA imo. Print en plakt goed mits goed afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Platte_Band schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:56:
[...]

Het glazen bed van de Ender 3 v2 heeft geen hechtings spray nodig met PLA imo. Print en plakt goed mits goed afgesteld.
Klopt, zou zonder moeten werken. Maar ik gebruik altijd een klein beetje 3DLAC op het default magnetische bed. Just to be sure zeker bij de wat kleinere prints toch wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:56

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik lees veel super-enthousiaste mensen met een ABL of BLTouch. Ik maak echter 'gewoon' gebruik van mesh bed leveling (SKR Mini E3 v1.2 hier) met een grid van 4x4 en als dit eenmaal goed staat, hoef ik er maandenlang niks aan te doen in principe. Een BLTouch is toch weer drie tot vier tientjes aan extra kosten, wat is dan exact nog de toegevoegde waarde? Wat doen jullie met je printers dat iedere keer levelen nodig is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanscorp
Sleutelen, rommelen en vooral prutsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekserr
Uughh, het lijkt erop dat mijn bltouch probleem is opgelost. Ik had de kabel vd bltouch vervangen, maar er zat een 3 pins connector op voor het gnd en trigger signaal wat dus niet pastte. Hier heb ik dus een brakke connector op gesoldeerd. Altijd fijn dit soort kleine dingen die je dan over het hoofd ziet :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iDaniel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_ajicVLGov4ZKUDbrifcb3Ufiw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sc67OOp8VtQRNw2OJQmpII1K.jpg?f=fotoalbum_large

Soms hecht het PETG iets té goed. Rip. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:14
Klopt het dat de Ender 5 Pro zonder MeanWell powersupply komt/kan komen? Ik dacht dat de Pro's deze standaard hadden en geen Liandi.

En het mainbord is v1.1.15 en geen nieuwer v4.2.7. Kan ik concluderen dat deze dus uit een oude voorraad is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomdabom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 18:42
Inmiddels deze firmware op mn Ender 3v2 staan en echt ontzettend tevreden.

https://github.com/Jyers

Heeft support voor M73 dus LCD krijgt updates vanuit Octoprint. Toch wel makkelijk als je ff snel de status wilt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• militairtje
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:23
Komende zaterdag ga ik aan "project berging" beginnen, wat dus ook betekend dat mijn ender 3v2 die kant op moet. Hiervoor hebben wij best wel wat lacktafeltjes besteld als stellingkast.
Als ik op thingiverse.com kijk zie ik 2 mogelijkheden, een ender 3 onder 1 tafeltje en "in" 2 tafeltjes. Als ik het goed zie, betekent 1 tafeltje het verplaatsen van de rol filament naar buiten de enclosure en de 2 tafels niet. Aangezien ik de ruimte die ik heb zo efficiënt mogelijk wil gebruiken, wat raden jullie aan om te doen? Zelf neig ik naar de 2 tafel variant.

Qua isolatie ga ik voor het hergebruiken van materialen in huis, zoals piepschuim, dun mdf en laminaat ondervloer aluminium spul.

Verder nog tips voor de enclosure, of waar ik op moet letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Isolatie is niet nodig, tocht is de enige vijand. Kan een wens zijn t.o.v. geluid maar dan win je weinig met ondervloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mytheory
Sinds afgelopen zaterdag ook de bezitter van mijn eerste 3d printer de ender3 v2 met 4.2.2. board en een extra 4.2.7. board. Het .7 board zet ik er pas in als ik gewend ben met alles wat met printen te maken heeft.

De eerste dagen heb ik diverse kleine dingen geprint en dat werkte allemaal prima. Alleen het bed levelen is wel een heel gedoe zeg. Je bent er echt lang mee bezig.

Nu heb ik sinds gisteren een probleem dat midden in een print geen filament meer uit de extruder kwam. Die is dan wel heel erg snel verstopt. Was zwarte matte filament van real filament. Ik heb daarna met groene filament geprobeerd om er nog iets uit te krijgen maar dat lukt uiteraard niet. Als ik het groene filament eruit haal dan is de onderkant zwart, dus die is echt verstopt.

Ik had ergens een video gezien dat je bed levelen beter op de 200/50 temperaturen kunt uitvoeren. Dat heb ik dus ook gedaan. Zou het kunnen zijn dat dit dan ook gelijk het probleem was omdat ik daar op één of andere manier veel te lang over heb gedaan? Ben daar niet gelijk gaan printen.

Hebben jullie nog tips hierover hoe ik dat het beste kan voorkomen?

Nu ben ik bezig om de verstopping te verhelpen maar krijg de nozzle met geen mogelijkheid los gedraaid. Heb de officiële video tutorial van Creality gevolgd. Ik heb verschillende sleutels met nummer 6 geprobeerd. Iemand nog een tip hoe ik dit het beste kan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoostR2
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:54
mytheory schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:45:
...
Nu ben ik bezig om de verstopping te verhelpen maar krijg de nozzle met geen mogelijkheid los gedraaid. Heb de officiële video tutorial van Creality gevolgd. Ik heb verschillende sleutels met nummer 6 geprobeerd. Iemand nog een tip hoe ik dit het beste kan doen?
Nozzle even verwarmen bij het losdraaien, dan komt-ie zo los. Verder heeft het mij geholpen de tube vast te maken, alvorens de nozzle weer helemaal aan te draaien (dus: nozzle aandraaien, dan een halve slag terugdraaien, tube op zijn plek duwen, vastmaken en dan de nozzle de laatste halve slag aandraaien). Dat voorkomt lekken in de hotend.

Bed-levellen vind ik eigenlijk niet veel aan: 5 van die bedlevel plakjes uitprinten en dan aan de hand van hoe het er uitziet bed een achtste slag omhoog of omlaag, totdat het goed is in alle hoeken (kan soms wel 5-6 prints duren). Tutorials genoeg te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mytheory
JoostR2 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:03:
[...]

Nozzle even verwarmen bij het losdraaien, dan komt-ie zo los. Verder heeft het mij geholpen de tube vast te maken, alvorens de nozzle weer helemaal aan te draaien (dus: nozzle aandraaien, dan een halve slag terugdraaien, tube op zijn plek duwen, vastmaken en dan de nozzle de laatste halve slag aandraaien). Dat voorkomt lekken in de hotend.
Ik heb de tutorial gevolgd en daar moet je de nozzle ook verwarmen, dus dat heb ik dan ook gedaan. Maar komt gewoon niet los helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01-10 15:11
mytheory schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:15:
[...]

Ik heb de tutorial gevolgd en daar moet je de nozzle ook verwarmen, dus dat heb ik dan ook gedaan. Maar komt gewoon niet los helaas.
Ik gebruik een normale sleutel of dopsleutel en een baco bij het vervangen van de nozzle, ipv die standaard sleuteltjes. Normale sleutel op de hotend en de baco op het blok, kun je net ff wat meer kracht zetten. Makkelijker is een dopsleutel voor de hotend, valt deze ook niet (scheelt ook zoeken 8)7)

Qua bedlevel gebruik ik de papier methode, tot nu toe werkt t prima. Is veiliger en sneller dan de print manier en scheelt ook weer een paar gram filament.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freich

Freich

YOU ARE NEX!

Ja dat ga ik zeker ooit eens proberen! Zelf helaas geen kleurenprinter ;)

3 Inches of Bloodsport!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
Zo, ook een Ender 3 v2 in elkaar gezet. Ik vond de belt tension instructies niet echt duidelijk maar ik denk dat het goed staat. Alleen vind ik dat hij erg stug omhoog en omlaag gaat. Iemand een idee hoe soepel dat moet gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidEdge-er
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-11-2024
LOTG schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 18:20:
Zo, ook een Ender 3 v2 in elkaar gezet. Ik vond de belt tension instructies niet echt duidelijk maar ik denk dat het goed staat. Alleen vind ik dat hij erg stug omhoog en omlaag gaat. Iemand een idee hoe soepel dat moet gaan?
Alles netjes haaks monteren en de rollen goed afstellen. Soms lastig om te zien/voelen welke kant je de verstelbare rollen moet draaien. Dit los je op door de moertjes wat los te draaien. Dan kan je beter voelen welke kant je op moet draaien voor het afstellen. Zet ze niet te strak. De speling er uit halen maar je moet ze nog wel kunnen ronddraaien met je vingers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
Dat netjes haaks monteren is volgens mij wel goed gekomen, maar de rollen afstellen was dus ook niet echt duidelijk. Gaan we eens proberen.

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:53

Damian

Insane Obtrusion

Hoe zijn hier de ervaringen met eSUN PLA+?

Ik koop normaal 123-3D standaard spul, maar heb nu een bon voor bol.com

Ander merk aan te raden die Bol verkoopt?

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:40
Damian schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:14:

Goede ervaringen mee. Heb het idee dat het minder ruikt dan Jupiter PLA.

• mytheory
De nozzle heb ik gelukkig los gekregen en vervangen en alles gaat weer als een zonnetje.

Het ging dus mis met real filament zwart mat en ga nu even alleen maar met andere filamenten printen. Kijken of dat beter gaat.

Iemand ervaring met real filament mat?
Heb geprint met de voorgeschreven 210/50 graden.

• JoostR2
Damian schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:14:

Ander merk aan te raden die Bol verkoopt?
Hier ook goede ervaringen. Is ook het enige filament (op het proefstukje dat bij de printer zat na) dat ik gebruikt heb (was een aanbieding op Amazon eind november, heb toen 5 rollen gekocht). Print op 210/60.

• LOTG
Ik krijg het filament met geen mogelijkheid geladen in mijn V2. Hij loopt aan het einde tegen het metaal aan in plaats van de buis in te gaan en ik kan niet zien waarom precies of waar ik aan kan draaien om het te stellen.

• Mee_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-09 20:46
LOTG schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:12:
Ik krijg het filament met geen mogelijkheid geladen in mijn V2. Hij loopt aan het einde tegen het metaal aan in plaats van de buis in te gaan en ik kan niet zien waarom precies of waar ik aan kan draaien om het te stellen.
Zelf richting het gaatje duwen met een schroevendraaier ofzo :).

• mytheory
LOTG schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:12:
Ik herken dat, heel lastig om hem erin te krijgen. Ik maak altijd in het filament een kleine kromming naar de achteren dan floept ie er beter in.

• LOTG
Mee_ schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:20:
[...]

Zelf richting het gaatje duwen met een schroevendraaier ofzo :).
Dat was dus het probleem, omdat alles zwart was kon ik het ook niet zien. Na nog wat flink prutsen is het er eindelijk in.

Hij is nu Benchy aan het printen. Bij de eerste laag was er volgens mij wat dripping gaande maar dat heeft zich nu opgelost lijkt het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoostR2
Sowieso altijd schuin afknippen.

• LOTG
@JoostR2 Dat had ik ook al meerdere keren opnieuw gedaan

• LOTG
Ik denk dat de opening wat conischer had moeten zijn, dan geleid het zich zelf beter er in.

• Vullisbak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 10:01
Filament flink schuin afknippen, met het puntige deel aan de onderzijde. En zorgen dat het filament zo recht mogelijk is. Sindsdien vrijwel geen problemen meer met invoeren.

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:10

Rincewind

Take me in your arms tonight

Paar korte vraagjes: kan ik 2.85mm filament gebruiken met mijn ender 3? Zo ja wat zou ik dan moeten aanpassen?

(En ja, ik heb per ongeluk een rol 2.85mm PLA gekocht 8)7 )

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Rincewind schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:12:
Paar korte vraagjes: kan ik 2.85mm filament gebruiken met mijn ender 3? Zo ja wat zou ik dan moeten aanpassen?

(En ja, ik heb per ongeluk een rol 2.85mm PLA gekocht 8)7 )
Je zal iig de bowden tube, extruder en nozzle moeten vervangen, zal een stuk goedkoper zijn om die rol voor de helft op V&A/marktplaats te zetten en de juiste rol te kopen ;)

Fixing things to the breaking point...

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:10

Rincewind

Take me in your arms tonight

RGAT schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:23:
[...]
Je zal iig de bowden tube, extruder en nozzle moeten vervangen, zal een stuk goedkoper zijn om die rol voor de helft op V&A/marktplaats te zetten en de juiste rol te kopen ;)
Daar was ik al bang voor inderdaad.. Ik kon er ook nergens iets over vinden qua how-to en/of procedure.. :X Nu maar op zoek gaan naar een andere rol filament van de goede maat.

[ Voor 7% gewijzigd door Rincewind op 25-02-2021 15:42 ]

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Pagina: 1 ... 108 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie