just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone
Zo eens rustig lezen en hopen op een oplossing.
Ik heb omtrent dit probleem zelf nog geen contact opgenomen met ze
Komt er voornamelijk op neer dat je zelf de voltages voor je steppers moet afstellen op je bordje. Denk dat er weer wat QA issues zijn geweest, wat ook de reden is dat niet iedereen er last van heeft (en waarom ze ook niet zo graag gratis 4.2.7 bordjes uitdelen).
Ik zou de stringing tower printen om te bepalen wat de beste setting is voor je printer in combinatie met de petg.Niekserr schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 20:26:
Vandaag voor het eerst begonnen met PETG printen! Jeetje het is wel echt anders spul dan PLA zeg. Hebben jullie nog tips en tricks? Ik heb nu een rol blauw PETG vd jupiter serie. Tot nu heb ik echt enorm veel stringing en zo zelfs op platte stukken. Ik print het nu op 230, maar denk dat mn part cooling fan flink harder mag (ook al lees ik vaak dat mensen die uit hebben bij petg?).
https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#retraction
PSN: PcDCch
Eens, maar ik dacht, een ender 3v2 icm Jupiter serie petg is vast een veel voorkomende combi waarmee iemand me vast al een eind op de goeie weg kan zetten qua temp, part cooler flow, etc.Mozart schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 21:13:
[...]
Ik zou de stringing tower printen om te bepalen wat de beste setting is voor je printer in combinatie met de petg.
https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#retraction
Ja maar de rol petg verschilt nog wel eens... zelf doe ik met iedere nieuwe rol een temperatuur, flow en stringing test. Even noteren in een excelsheetje en ik weet als ik iets wil printen precies wat ik moet instellen. Daarnaast schijnt de temperatuurmeter niet heel nauwkeurig te zijn en af te wijken per printer, heb ik gelezen...Niekserr schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 21:32:
[...]
Eens, maar ik dacht, een ender 3v2 icm Jupiter serie petg is vast een veel voorkomende combi waarmee iemand me vast al een eind op de goeie weg kan zetten qua temp, part cooler flow, etc.
[ Voor 9% gewijzigd door Mozart op 26-02-2021 22:06 ]
Ik print https://www.thingiverse.com/thing:2219103 net zo lang totdat ie goed staat. Dus of de retraction distance verhogen/verlagen, of de retraction speed, één tegelijk.
Oke, ik ga eens prutsen. Zit de mainboard cooling fan niet standaard ergens anders op?iDaniel schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 23:04:
PETG print je het best zonder part cooling. Let dan wel dat je de mainboard cooling fan onder de 24V lijn stopt, anders ontsnapt de zwarte rook uit je mainboard.
Ik print https://www.thingiverse.com/thing:2219103 net zo lang totdat ie goed staat. Dus of de retraction distance verhogen/verlagen, of de retraction speed, één tegelijk.
Had hier geen last van met het wit PLA.
Wat met de retraction settings lopen spelen maar dat lijkt niet te helpen.
Eidt:
Krijg het met geen mogelijkheid gefixed, en ik vind alleen issues met hotend maar dat is het probleem niet. Het loopt niet ergens uit het blok alleen de nozzle, waar het hoort.
Het snel weghalen helpt ook niet, want er komt te veel uit bij de eerste lijn na de streep aan de zijkant (als daar al niet een krul word meegesleept.
Slechte rol PLA?
Edit
Tweede rol open gemaakt (ook zwart Creality) lijkt geen verbetering.
[ Voor 37% gewijzigd door LOTG op 27-02-2021 12:16 ]
Lijkt gewoon als of de pla te hard smelt.
Terug naar wit geswitched, zelfde issue.
Denk dat ik de nozzle eens ga wisselen als test.
Edit:
Helpt ook niet.
Ben er wel klaar mee voor vandaag...
[ Voor 37% gewijzigd door LOTG op 27-02-2021 14:51 ]
Je moet echt de hotend opwarmen, nozzle eraf halen en een paar keer goed met de bowden tube er doorheen gaan. Totdat er geen filament resten meer aanzitten.
Controleer ook meteen of je bowden tube niet een ballonnetje heeft gevormd in de hotend. Had ik ook en leverde problemen op qua verstoppingen, skippen en ook slechte retractie, waarbij er altijd filament uit bleef stromen.
Gedaan, leek niet echt iets uit te komen en de tube was schoon en volgens mij niet vervormt.Vullisbak schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:25:
Alleen die naald gaat verstoppingen/ophoping niet oplossen.
Je moet echt de hotend opwarmen, nozzle eraf halen en een paar keer goed met de bowden tube er doorheen gaan. Totdat er geen filament resten meer aanzitten.
Controleer ook meteen of je bowden tube niet een ballonnetje heeft gevormd in de hotend. Had ik ook en leverde problemen op qua verstoppingen, skippen en ook slechte retractie, waarbij er altijd filament uit bleef stromen.
Ik heb het gepoogd te filmen, maar de camera wil niet focussen op de kleine draad.
Wat foto's
:strip_exif()/f/image/CVHGKFGC0VRTU8Hq4yaUX0nE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QDXvD3Pa5P1WlgF0AD629jG9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XOz9Isj5vN7uzb6nfCawAtEA.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat er aan hangt is wat er na de print tijdens het afkoelen is uitgekomen. Aan het begin loopt er nog wat meer uit vanaf de nozzle tot aan de plaat terwijl hij opwarmt. Ik heb het er snel afgehaald en de twee torens geprint. Ook dat gaat vaak mis omdat er te veel uit komt en een dikke string vormt terwijl hij de border of de eerste lijn binnen print en dan de rest mee sleept. De linker was op 5mm en 25mm/s en de rechter op 5mm en 50mm/s.
De eerste laag is trouwens op 205 en daarna 200 graden.
[ Voor 57% gewijzigd door LOTG op 27-02-2021 17:14 ]
Lagere temperatuur proberen?LOTG schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 14:01:
@sanscorp een aantal keer met de bijgeleverde naald door de nozzle geweest, maar geen verschil.
Lijkt gewoon als of de pla te hard smelt.
Terug naar wit geswitched, zelfde issue.
Denk dat ik de nozzle eens ga wisselen als test.
Edit:
Helpt ook niet.
Ben er wel klaar mee voor vandaag...
De bovenkant van de toren ziet er wellicht zo slecht uit omdat je te snel gaat en de lagen geen tijd krijgen om af te koelen. In Cura staat iets van "mimimal time per layer", zet die op iets van 20s als die uitstaat.
Op basis van de foto's zie ik niets raars, anders dan verkeerde settings.
Wit filament print over het algemeen anders omdat er veel kleurstoffen en additieven aan toegevoegd moeten worden om het een mooie witte kleur te geven, veel meer toevoegingen dan zwart en gekleurd filament. Fun fact is dat transparant/neutraal filament is altijd het stevigst (''tensile strength'') zijn, en wit (en zeker glow in the dark) het zwakt zijn. Additieven kunnen het materiaal zowel stijver als minder stijf kunnen maken (buig vs. breek).
Ik ben dus met wit begonnen en dat werkte. Sinds ik van filament geswitched ben krijg ik het hele ding gewoon niet meer aan het werken. Terug naar wit helpt ook niet.iDaniel schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:05:
Lagere temperatuur is een goede start inderdaad, uit m'n hoofd heb ik eerder 180'C gebruikt voor gekleurd Creality PLA. Probeer het eens met een retraction distance van zeg 3mm en 7mm en kijk of één van die waarden beter gaat.
De bovenkant van de toren ziet er wellicht zo slecht uit omdat je te snel gaat en de lagen geen tijd krijgen om af te koelen. In Cura staat iets van "mimimal time per layer", zet die op iets van 20s als die uitstaat.
Op basis van de foto's zie ik niets raars, anders dan verkeerde settings.
Wit filament print over het algemeen anders omdat er veel kleurstoffen en additieven aan toegevoegd moeten worden om het een mooie witte kleur te geven, veel meer toevoegingen dan zwart en gekleurd filament. Fun fact is dat transparant/neutraal filament is altijd het stevigst (''tensile strength'') zijn, en wit (en zeker glow in the dark) het zwakt zijn. Additieven kunnen het materiaal zowel stijver als minder stijf kunnen maken (buig vs. breek).
185/180 geprobeerd, maar op het moment dat er 160 op het display staat begint het uit de nozzle te lopen, en het blijft niet aan het bed plakken na de eerste dump lijn.
Ja, bij 200 geen problemen. Staat op 60 en ik maak hem met dreft schooniDaniel schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 22:29:
@LOTG is het bed correct gekalibreerd en schoon (lees ontvet)? Welke bed temp gebruik je?
Edit:
Waarvoor dient de zwarte schroef in het heat block naast de nozzle?
Ik heb de twee zilver kleurige aangedraaid, een daar van kon nog wel wat hebben maar de zwarte leek meer een stelschroef.
[ Voor 26% gewijzigd door LOTG op 28-02-2021 13:18 ]
Hoe heb jij dit opgelost ?sanscorp schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 20:21:
Uiteraard al gezien, maar Vref is niet perse de oplossing.
Heb zelf ook het layershift probleem, eerst leek het een thermal probleem te zijn van het moederbord.
Maar met extreme cooling, gaat het beter maar niet perfect.
Hoorde dat 4.2.7 versie moederbord de enige oplossing is, dus heb 1 besteld nu afwachten.
Ben niet slim, maar wel dom
- 2-Pin connector afknippen van de nieuwe fan (uiteinde eventueel vervangen door JST SM plug)
- De draad van de huidige ventilator van de Ender 3 Pro door knippen en strippen
- De nieuwe & oude ventilator verbinden met de zojuist afgeknipte draad (rood-rood, zwart-zwart uiteraard)
- Als ik het netjes wil doen alles eventueel met JSM SM pluggen
Het lijkt vrij eenvoudig, maar voor dat ik mijn printer sloop vraag ik mij af of ik het zo goed doe
Ik lees op internet dat sommige gebruikers extra fans direct aansluiten op het moederbord, hoe staan jullie hier tegenover?
Ik was van plan deze ventilator te bestellen (geluid maakt mij minder uit, printer komt in een behuizing i.v.m. printen van ABS). Is het überhaupt verstandig om voor een dual set-up te gaan of werkt de single stock-fan ook prima als geluid toch niet uit maakt?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S1EffwuKFxaSI2fSiKMW6cte.jpg?f=user_large)
Bekijk ook eens mijn productreviews!
Die stappen kloppen helemaal. Of je JST SM connectoren gebruikt maakt niet zo veel uit, je moet namelijk alsnog de draden van de connectoren solderen. Ik heb zelf de draden direct gesoldeerd omdat ik niet verwacht ooit nog eens de fans te vervangen.Kan ik een 24V ventilator installeren door deze stappen te volgen?
Ik heb beide fans op dezelfde moederbordconnector aangesloten. Mijn bord (SKR mini E3) kan maar op 1 connector de fan speed aansturen dus had geen andere keuze. Ook zie ik geen voordeel van de twee fans apart aansluiten, je moet dan namelijk ook in je slicer twee keer de fanspeed instellen als je die verandert (Misschien dat ik hier wat over het hoofd zie hoor, maar dan is er vast een andere Tweaker die mij corrigeert:)).Ik lees op internet dat sommige gebruikers extra fans direct aansluiten op het moederbord, hoe staan jullie hier tegenover?
Als je een enkele fan gaat gebruiken wordt wel een 4020 aangeraden ipv. de stock 4010, puur omdat een 4020 meer lucht verplaatst. Een dual setup is hoogstwaarschijnlijk overkill als je ze op 100% gaat draaien. Ik heb voor een dual fan setup gekozen omdat ik mijn printer graag stil wil hebben als ik 's nachts wat print.Ik was van plan deze ventilator te bestellen. Is het überhaupt verstandig om voor een dual set-up te gaan of werkt de single stock-fan ook prima als geluid toch niet uit maakt?
Vaak hoef je niet eens op 100% fan te printen. Minder fan is ook sterkere print, zelfs met PLA. Ik heb juist gekozen voor 1 fan, soms doe ik hem op 100% bij hele kleine details en stukken, maar veelal lager omdat ik geen verschil in kwaliteit zie. Ook is 1 fan lichter waardoor je sneller kan printen en je hotend minder zwaar is dus minder kans op resonantie.GLeenders schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:26:
@YorrickNL
[...]
Als je een enkele fan gaat gebruiken wordt wel een 4020 aangeraden ipv. de stock 4010, puur omdat een 4020 meer lucht verplaatst. Een dual setup is hoogstwaarschijnlijk overkill als je ze op 100% gaat draaien. Ik heb voor een dual fan setup gekozen omdat ik mijn printer graag stil wil hebben als ik 's nachts wat print.
Bedenk wel dat ABS geen (of vrijwel geen) part cooling nodig heeft, m.u.v. bridges en overhangs, en dat veel fans niet draaien tot ~20%. Zet je er enorm sterke fans op, dan kan je dus niet relatief zwak koelen. En als ABS één ding niet leuk vind, dan zijn is dat snelle veranderingen in temperatuur.
Probeer dan dichter bij je bed te printen, of verhoog de flow tijdens de eerste laag.LOTG schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 22:30:
[...]
Ja, bij 200 geen problemen. Staat op 60 en ik maak hem met dreft schoon
Edit:
Waarvoor dient de zwarte schroef in het heat block naast de nozzle?
Ik heb de twee zilver kleurige aangedraaid, een daar van kon nog wel wat hebben maar de zwarte leek meer een stelschroef.
Die schroef in het hotend is om de heater cartridge of temperatuursensor op z'n plek te houden, afhankelijk van welke schroef je precies bedoeld.
Ik ben zelf niet zo'n fan van het gebruik van zeepoplossingen om het bed schoon te maken, omdat dit oppervlakteactieve stoffen achterlaat, terwijl isopropyl alcohol geen residuen achterlaten. Maar anderen doen dat hier wel, en met succes, dus ik weet niet of het een probleem is.
Gisteren wat succes gehad met er een hoop te printen op 190/185. Geen enkele zonder stringing.
Maar vandaag nog meer issues met adhesion na dat ik een temp tower geprint had.
Ook met isopropyl schoongemaakt maar dat helpt ook niet. Nog eens geleveld, maar dat helpt ook niet.
Nozzle er nog eens uitgehaald en met de tube er een paar keer door heen gegaan maar dat helpt ook niet.
Het oozen uit de nozzle is ook problematisch omdat het vaak de first layer sloopt omdat het aan de nozzle blijft plakken en dan meegesleept word.
E-steps ook nog eens gechecked, maar dat was het ook niet.
Ik begrijp er gewoon geen zak meer van waarom het niet meer werkt.
Overigens, wat aan de build plate plakt zit ook meteen goed vast achteraf en komt er lastig af.
[ Voor 6% gewijzigd door LOTG op 01-03-2021 17:19 ]
Check even je bowden koppelingen, dus de PTFE buis bij de extruder en de hotend. Er hoort geen speling of beweging in die PTFE buis te zitten. Als aan één van beide kanten deze een beetje te bewegen is, is dat je probleem. Zoniet, probeer dan een retraction distance van 7 of 10mm o.i.d.
Het is momenteel vrij consistent niet. Overigens heb ik niets ingespoten.
Het is wel altijd het zelfde wat los laat en dat is het eerste stukje van de lijn. Soms gaat het goed met de tweede laag er over heen en is er voor de rest ook geen issue meer.
Tube zit goed vast, heb hem ook stevig er in geduwd na dat ik de nozzle weer heb vast gedraaid.
Edit:
Ik merk trouwens wel dat de temperatuur zijn target voorbij schiet als de temperatuur omlaag moet. Dus als ik de first layer op 185 doe en daarna 180 dropt hij tot ik geloof 176. Dit zag ik ook op de temp tower.
:strip_exif()/f/image/Pm31fiF4ooaFvanKgXYCL1HX.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij dropt daar te laag om goed te kunnen printen.
[ Voor 47% gewijzigd door LOTG op 01-03-2021 17:41 ]
Octoprint op een pi stond nog op de lijst.sanscorp schreef op maandag 1 maart 2021 @ 17:58:
Dan kan je via een terminal (octoprint o.i.d.) een PID tune doen.
Dat die prime niet gelijk plakt, boeit niet zo, het gaat om je print. Hier plakt ie soms pas halverwege. Het helpt ook niet dat Creality bedden vaak nog krommer zijn dan banenen.

[ Voor 18% gewijzigd door iDaniel op 01-03-2021 18:16 ]
Het beste leek 3 met 40mms op 185 maar dat was nog steeds hele dunne strings. Daarna kreeg ik het helemaal niet meer werkend.
De prime plakt vaak beter dan de eerste lijn van de print. De lijn krult dan aan het uiteinde op.
Ik zal een kijken of ik een filmpje kan maken straks.
De foto van de toren was ook alleen voor de laag die te koud was.
[ Voor 74% gewijzigd door LOTG op 01-03-2021 18:19 ]
Thanks voor jullie input! Aan de hand van je reactie heb ik besloten om voor een single fan- dual duct te gaan. Ik behoud de stock hot-end fan nog even, heb daar momenteel niet veel last van. 2 keer (1 reserve) deze dus (5015, dual ball bearing 24V):
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Vy7d22yy9zd6Nj6hQiEv1vij.jpg?f=user_large)
Ik ga hem voor nu direct aan de oude duct solderen, als ik in de toekomst mijn ventilator nogmaals moet vervangen denk ik wel na over een mooie aansluiting
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Wat bedoel je met print meer onderin?wowly schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:31:
vraagje, mijn ender3 print meer linksonderin (als je ervoor staat). Deed ie eerst geloof ik niet. Hoe kan ik dit het makkelijkste aanpakken?
Misschien je bed te warm over overextrusion.LOTG schreef op maandag 1 maart 2021 @ 18:13:
De prime plakt vaak beter dan de eerste lijn van de print. De lijn krult dan aan het uiteinde op.
Ik zal een kijken of ik een filmpje kan maken straks.
De foto van de toren was ook alleen voor de laag die te koud was.
dat de print in zijn geheel meer in de linkeronderhoek van het plateau wordt geprint 9zegmaar linksonder tov de draakafbeelding), de rechtsbovenhoek blijft altijd lekker leeg...
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Iemand deze stappen al doorlopen?
In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex
In plaats van dat ze het hogere budget inzetten voor nuttige upgrades zoals een dual drive extruder, een beter hotend of auto bed leveling, krijg je een kleurenschermpje (boeie), een gereedschapslaadje (boeie), stelschroefjes voor de riemen (boeie) en een defect board.
Afgezien van de problemen met het board is het geen slechte printer of koop, maar het is duidelijk te zien dat hij is ontworpen door de marketing afdeling, en niet door technisch personeel. Gemiste kans Creality.
Nee, maar ik heb er ook geen last van gehad dus ik vermoed dat ik geluk heb.aegis3d schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:51:
123-3d heeft de ender3v2 weer te koop gezet na hem eerst off line te hebben gehaald door de layer shift problemen. Plus ze hebben een instructiepagina met settings die gedaan moeten worden, oa de vref potmeters afstellen.
Iemand deze stappen al doorlopen?
Man man man, dat PETG krijg ik nog niet mooi. Het glimt ook heel erg, de prints stringen wat en het print gewoon niet mooi. Ik heb haast het idee dat er vocht in het filament zit want het geeft soms een wat knapperend geluid, maar dat lijkt me ook sterk omdat het een nieuwe rol is van 123-3d. Het oozed bij het opwarmen ook niet mooi uit de nozzle maar het lijken meer stukjes of zo die eruit komen. Vandaag of morgen eerst maar eens een nieuwe nozzle proberen om dat uit te sluiten.
PETG is gevoelig voor vocht, en dat print echt niet. Extrude eens een stukje en bekijk dat goed. Het mooi mooi glas en recht zijn. Zo niet dan zit er inderdaad vocht in. En nieuw of niet, dat maakt weinig uit. Ik bewaar alle rollen in een bak met vocht vreters, dan blijven ze goed. Ook zit de rol tijdens het printen in een bak met vochtvreters. Alleen op deze manier kan ik goed printen zonder vocht in het materiaal.Niekserr schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:04:
[...]
Nee, maar ik heb er ook geen last van gehad dus ik vermoed dat ik geluk heb.
Man man man, dat PETG krijg ik nog niet mooi. Het glimt ook heel erg, de prints stringen wat en het print gewoon niet mooi. Ik heb haast het idee dat er vocht in het filament zit want het geeft soms een wat knapperend geluid, maar dat lijkt me ook sterk omdat het een nieuwe rol is van 123-3d. Het oozed bij het opwarmen ook niet mooi uit de nozzle maar het lijken meer stukjes of zo die eruit komen. Vandaag of morgen eerst maar eens een nieuwe nozzle proberen om dat uit te sluiten.
Verder print het vrij simpel:
- Bed 80c
- Nozzle 210c
- Snelheid 30 - 60mm/s
- Fan uit, behalve bij bridging (doet het sowieso niet zo goed)
- Laag dikte 0.2 - 0.3mm
- Wand dikte 0.5mm (0.4mm nozzle)
Verder heb ik een vrij standaard Cura 4.8 profiel en dat print perfect zonder 1 string (wel een direct drive kop hier) met het CR10 profiel.
Ik ga die temperaturen eens proberen. Ik printte het nu op 230 (de doos geeft 220 - 250 aan). Ik heb de fan wel aan om het stringing tegen te gaan, maar misschien dat dat op 210 niet nodig is. Ik hou ook al mijn filament in zo'n luchtdichte ikea doos met vochtvreters en haal het eruit als ik printTadango schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:10:
[...]
PETG is gevoelig voor vocht, en dat print echt niet. Extrude eens een stukje en bekijk dat goed. Het mooi mooi glas en recht zijn. Zo niet dan zit er inderdaad vocht in. En nieuw of niet, dat maakt weinig uit. Ik bewaar alle rollen in een bak met vocht vreters, dan blijven ze goed. Ook zit de rol tijdens het printen in een bak met vochtvreters. Alleen op deze manier kan ik goed printen zonder vocht in het materiaal.
Verder print het vrij simpel:
- Bed 80c
- Nozzle 210c
- Snelheid 30 - 60mm/s
- Fan uit, behalve bij bridging (doet het sowieso niet zo goed)
- Laag dikte 0.2 - 0.3mm
- Wand dikte 0.5mm (0.4mm nozzle)
Verder heb ik een vrij standaard Cura 4.8 profiel en dat print perfect zonder 1 string (wel een direct drive kop hier) met het CR10 profiel.
Fan aan kan ook goed het probleem zijn.
Ook krijg je een glazen bed met zo'n top laag, en een defect bord is niet gegarandeerd.iDaniel schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 06:26:
Ik zou iedereen eerder adviseren om de Ender 3 pro te kopen i.c.m. de Bigtreetech e3 1.3 mini. Kost precies hetzelfde bij 123-3d.nl.
In plaats van dat ze het hogere budget inzetten voor nuttige upgrades zoals een dual drive extruder, een beter hotend of auto bed leveling, krijg je een kleurenschermpje (boeie), een gereedschapslaadje (boeie), stelschroefjes voor de riemen (boeie) en een defect board.
Afgezien van de problemen met het board is het geen slechte printer of koop, maar het is duidelijk te zien dat hij is ontworpen door de marketing afdeling, en niet door technisch personeel. Gemiste kans Creality.
Kan mij helemaal vinden in jouw verhaal.iDaniel schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 06:26:
Ik zou iedereen eerder adviseren om de Ender 3 pro te kopen i.c.m. de Bigtreetech e3 1.3 mini. Kost precies hetzelfde bij 123-3d.nl.
Heb een Ender 3v2 na een paar weken upgrade met Bigtreetech e3 V2. Omdat de moederbord kapot was.
Alleen doet het scherm niet van de V2 maar moet je terug naar de CR10 scherm.
Als ik dat had geweten had ik voor de Ender 3 gekozen en niet voor de V2 gekozen. De upgraden zijn niet waard.
Zelf glas snijden vind ik te veel gedoe, dus zoek ik een passende glasplaat.
Heb je naast glasplaten ook gekeken naar spiegels? Die kun je vast ook op internet op maat bestellen.gold_dust schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:33:
Ik heb nog een oudere Ender 2 waar ik een glazen buildplate (165x165mm) voor zoek. Ik zie er een paar op Aliexpress maar dat duurt een maand voordat die hier zijn. Iemand enig idee waar die in NL of DE te koop zijn? Zelf kan ik niks vinden in die maat.
Zelf glas snijden vind ik te veel gedoe, dus zoek ik een passende glasplaat.
https://www.ikea.com/nl/nl/p/lots-spiegel-39151700/LOTG schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:38:
@gold_dust @Luc45 Ik meen ergens iets gelezen te hebben over een IKEA spiegel, weet alleen niet meer welke maar die was populair.
deze zijn dat. Alleen die moeten wel gesneden worden. Opzich is dat best wel makkelijk te doen, zn mesje kopen bij de gamma even rustig de tijd nemen en je hebt een goed printer bed.
Wel heel belangrijk. Het mesje er 1 keer langshalen niet meerdere keren.JelmerLoL schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:48:
[...]
https://www.ikea.com/nl/nl/p/lots-spiegel-39151700/
deze zijn dat. Alleen die moeten wel gesneden worden. Opzich is dat best wel makkelijk te doen, zn mesje kopen bij de gamma even rustig de tijd nemen en je hebt een goed printer bed.
Ik heb ergens gelezen dat je het screen van de V2 wel kan laten werken met de e3 mini, maar dat je hiervoor wat pinnen in zowel de software als de hardware moest veranderen. Het scherm van de v1 werkt wel out-of-the-box met de e3 mini.Evertt schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:52:
[...]
Kan mij helemaal vinden in jouw verhaal.
Heb een Ender 3v2 na een paar weken upgrade met Bigtreetech e3 V2. Omdat de moederbord kapot was.
Alleen doet het scherm niet van de V2 maar moet je terug naar de CR10 scherm.
Als ik dat had geweten had ik voor de Ender 3 gekozen en niet voor de V2 gekozen. De upgraden zijn niet waard.
iDaniel schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:12:
[...]
Ik heb ergens gelezen dat je het screen van de V2 wel kan laten werken met de e3 mini, maar dat je hiervoor wat pinnen in zowel de software als de hardware moest veranderen. Het scherm van de v1 werkt wel out-of-the-box met de e3 mini.
(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)
Dat met die spiegel van Ikea is een goed idee, dat ga ik proberen. Hier is een video van iemand die precies zoiets doet voor een Ender 2. Zo heb je 4 buildplates voor 8€ + 6€ voor een mes. Goed schuren van de scherpe snijranden lijkt wel belangrijk.JelmerLoL schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:48:
https://www.ikea.com/nl/nl/p/lots-spiegel-39151700/
Banggood heeft volgens mij een warenhuis in Tsjechië ofzo, dus dan gaat het een stuk sneller.Luc45 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:33:
[...]
Heb je naast glasplaten ook gekeken naar spiegels? Die kun je vast ook op internet op maat bestellen.
Ben niet slim, maar wel dom
Kan natuurlijk ook aan je slicer settings liggen of dit moet nog een 123-3d fillament rol zijn waar andere tweakers met meen PLA ook problemen hadden. Even zoeken in het forum.Niekserr schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:04:
[...]
Nee, maar ik heb er ook geen last van gehad dus ik vermoed dat ik geluk heb.
Zelf print ik het meeste tegenwoordig in PETG en het print eigenlijk net zo makkelijk als PLA.
Wel met direct drive en V6 hotend. Mogelijk dat hierin nog iets verschilt.
Rol hangt hier inmiddels al ruim 2 weken aan de printer zonder afdekken en huis is oud en vochtig maar geen problemen mee als ik weer een print start.
Dit zijn Devil Design rollen, goedkoop en printen super. Maar heb eigenlijk nog geen merk gehad wat niet wilde printen of problemen geeft.
Gebruik zelf PrusaSlicer icm PrusaSlicer Ender3 mod
Maar uiteraard moet je met elke slicer en filament gewoon prima kunnen printen.
Ik zou beginnen om je printer af te stellen met de diverse site en tools of hierin mogelijk iets niet goed staat,
Ik ben momenteel een tijdje aan het printen met mijn ender 3 pro. Mijn bed is nagenoeg vlak 0.01 millimeters verschil en ondervind nu een probleem dat het lijkt dat de lagen niet goed op elkaar gehecht blijven zitten terwijl de eerste laag er perfect op lijkt te liggen. Ik print PLA van 123-3D op 200-60 graden en de fan op 100%. Weet iemand wat hier fout gaat?
:strip_exif()/f/image/G8wNY4t1HG2OHVt3Rn2u9Yr5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7YfQpuddkl2pCAIvocTmOuPm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/msDLisEkV8n3aOHBvnRlSQzD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tqOxxW3SfrpPzAeUjXjEg1eS.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de foto's is het niet heel goed zichtbaar maar je voelt duidelijk reliëf, terwijl de onderlaag goed is blijven plakken op de bodemplaat.
[ Voor 11% gewijzigd door RensVerlaak op 03-03-2021 10:43 ]
Je eerste laag kan dan wel blijven plakken maar ik zie duidelijk dat de lijnen niet aan elkaar vast zitten. (laatste foto). Je zijkanten zijn niet mooi genoeg voor een Ender 3. Ik denk dat je je extruder moet kalibreren.
Fan uit met PLA voor de eerste 2 a 3 lagen.
Bedankt voor je reactie, ik zal dit nog eens doen!kmichael schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:26:
@RensVerlaak
Je eerste laag kan dan wel blijven plakken maar ik zie duidelijk dat de lijnen niet aan elkaar vast zitten. (laatste foto). Je zijkanten zijn niet mooi genoeg voor een Ender 3. Ik denk dat je je extruder moet kalibreren.
Fan uit met PLA voor de eerste 2 a 3 lagen.
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Bedankt voor het meedenken, ik ga dit uitvoeren zodra ik tijd heb!sjirafje schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:18:
Een dergelijk bakje kan waarschijnlijk helemaal zonder fan. Als je extrusie niet consistent is zou ik eersrt een PID autotune op je hotend uitvoeren en daarna zoals @kmichael al aangeeft je e-steps kalibreren.
Ender 3 v2. Ik heb veel gedoe met het niet blijven plakken. Netjes geleveld op alle vier de hoeken met een papiertje. Vierkanten testprint werkt goed.
200 / 60 wit 123d print pla
Eerste layer fan uit, daarna fans 100% en bed 55%
Helaas had ik deze nog op0.3 resolutie staan ivm grote print die daarvoor losliet.
Meeste andere instellingen stock.
:strip_exif()/f/image/BAwhaNgevLTIFy7IgDZQ2IRl.jpg?f=fotoalbum_large)
Het loslaten waardoor je die slingers in de lucht hebt gekregen komt, denk ik, omdat je geen “Z-hop when retracted” hebt ingesteld. Zet deze op een 3 of 4 mm. Door deze instelling blijft de nozzle niet echter de iets opkrullende delen haken bij de overgangen van die boogvorm van het dak.GeNiTaLiX schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 22:15:
Wat denken jullie ?
Ender 3 v2. Ik heb veel gedoe met het niet blijven plakken. Netjes geleveld op alle vier de hoeken met een papiertje. Vierkanten testprint werkt goed.
200 / 60 wit 123d print pla
Eerste layer fan uit, daarna fans 100% en bed 55%
Helaas had ik deze nog op0.3 resolutie staan ivm grote print die daarvoor losliet.
Meeste andere instellingen stock.
[Afbeelding]
Die dikke spetters in de boeg zal begin en eindpunt zijn van de layer. Heb je de E-steps en Flow al eens gecontroleerd. Het lijkt mij dat je wat te veel extrudeert waardoor je een ophoping krijgt bij begin/eind.
Thanks voor de reactie. Ja de e steps staan zover ik het heb kunnen zien nu op precies ingesteld zodat 10 cm filament ook 10 cm is, als je dat bedoelt. Ik zal zeker even naar de z hops kijken!SolidEdge-er schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 22:34:
[...]
Het loslaten waardoor je die slingers in de lucht hebt gekregen komt, denk ik, omdat je geen “Z-hop when retracted” hebt ingesteld. Zet deze op een 3 of 4 mm. Door deze instelling blijft de nozzle niet echter de iets opkrullende delen haken bij de overgangen van die boogvorm van het dak.
Die dikke spetters in de boeg zal begin en eindpunt zijn van de layer. Heb je de E-steps en Flow al eens gecontroleerd. Het lijkt mij dat je wat te veel extrudeert waardoor je een ophoping krijgt bij begin/eind.
Wat kan ik nog doen aan de flow?
Rare vragen bestaan heb ik altijd geleerd. Antwoorden is een andere verhaal :-)mytheory schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 08:30:
Gekke vraag wellicht, ik heb enkele grappige koffiekopjes geprint en nu vroeg ik mij af of je daar wel verantwoord uit kunt drinken?
PETG kun je zeker uit drinken. Zijn PET flessen ook van gemaakt.
PLA kan dacht ik niet zo goed tegen vocht dacht ik, maar verder geen koffie drink ervaring uit 3d PLA geprinte dingen.
Andere filament types weet ik niet zo uit mijn hoofd.
Uit PETG kan dat prima zoals hierboven is aangegeven, PLA gaat waarschijnlijk wat vervormen bij die temperaturen. Vaak hoor ik wel dat mensen aanraden een coating te gebruiken omdat er tussen de geprinte lagen kleine kiertjes en gaatjes kunnen zitten waar bacteriën etc. in gaan groeien en het daardoor niet zo hygiënisch ismytheory schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 08:30:
Gekke vraag wellicht, ik heb enkele grappige koffiekopjes geprint en nu vroeg ik mij af of je daar wel verantwoord uit kunt drinken?
Hangt van een aantal zaken af. Hoe weet je of die rol filament geen verontreinigingen of toevoegingen bevat die schadelijk zijn? PET van petflessen moet aan bepaalde eisen voldoen, een rol PETG (=PET met toevoegingen) filament niet.mytheory schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 08:30:
Ik zou het zelf niet doen.
Dit artikel is ook interessant:
https://hackaday.com/2017/10/17/3d-prints-and-food/
Dat ziet er inderdaad vreemd uit. Lopen alle rollen lekker? Zonder te veel weerstand op betaalde plekken. Als die “blaren” zich herhalen, steeds op dezelfde plek en met de dezelfde vorm zou ik denken dat er ergens iets niet lekker loopt in de mechanische delen.GeNiTaLiX schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:42:
Opnieuw bed geleveld en gesprayesd. In al mijn prints heb ik ook nog last wat wat grotere blaren. met name op de base plate. Nu zie ik op de foto dat ze alletwee ook wel erg veel op elkaar lijken.
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn ?
( E3 V2)
[Afbeelding]
Kijk hier op de Calibration site van Teching Tech hoe je de Flow kan controleren en afstellen: https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#flowGeNiTaLiX schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 22:44:
[...]
Thanks voor de reactie. Ja de e steps staan zover ik het heb kunnen zien nu op precies ingesteld zodat 10 cm filament ook 10 cm is, als je dat bedoelt. Ik zal zeker even naar de z hops kijken!
Wat kan ik nog doen aan de flow?
Kort antwoord: Nee, niet direct. Het is wel "verantwoorder" met PETG en food-safe Epoxy.mytheory schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 08:30:
Lang antwoord: Afhankelijk van je filament (welke additieven worden er gebruikt?), je printer (sommige nozzles laten kleine stukjes lood los) en hoe het model is geprint is het vaak het advies om niet direct prints te gebruiken voor dit soort doeleinden. Daarnaast moet je je afvragen of bijvoorbeeld PLA de temperatuur van je koffie aan kan, als je het vaak gebruikt gaat het materiaal uiteindelijk "druipen". Er kunnen ook stukjes plastic (micro plastics) in je koffie komen, dat is bij een reguliere frisdrank PET-fles op korte termijn niet zo (op lange termijn is dat risico er wel weer).
Op zich kun je dit voorkomen met het gebruik van het juiste materiaal. Let wel dat sommige food-safe filamenten alsnog niet geschikt zijn om koffie kopjes van te maken. Het grootste issue is dat vaak alle filamenten vatbaar zijn voor het opbouwen van bacteriën. Dit kun je voorkomen door food-safe epoxy te gebruiken.
Als je alle ins en outs wil weten raad ik je deze video aan:
YouTube: About food safe 3D printing
Ik zou het in ieder geval niet zomaar gebruiken zonder je goed in gelezen te hebben, al kan één keer waarschijnlijk weinig kwaad
[ Voor 3% gewijzigd door YorrickNL op 04-03-2021 12:43 ]
Dat kun je alleen maar zien als je hem open schroeft. Je ziet dan het versienummer in het midden van het moederbord staan. Op YouTube zie je veel video's hoe dat moet. 4 schroefjes losdraaien, is heel simpel.powerboat schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:06:
Ik heb gisteren de Ender3 v2 binnen gekregen. Hoe kan ik zien welk board ik heb ?
thx! Ik ga straks even checkenmytheory schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:11:
[...]
Dat kun je alleen maar zien als je hem open schroeft. Je ziet dan het versienummer in het midden van het moederbord staan. Op YouTube zie je veel video's hoe dat moet. 4 schroefjes losdraaien, is heel simpel.
Voor voedselgerelateerde items kun je beter PETG gebruiken aangezien dat in het algemeen food safe is. PLA is niet food safe, ookal wordt het als biologisch aangemerkt.Rukapul schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:04:
De temperatuur van hete dranken is voor PLA een uitdaging. De koekvormpjes die per ongeluk met het 55-65graden vaatwasprogramma meegingen kwamen er wat vervormd uit...
Sowieso zou ik mijn vraagtekens zetten bij koekvormjes met zoveel gaten en groeven als 3D geprint materiaal i.v.m. bacteriegroei, en dan kunnen ze ook nog niet bij 60C gewassen worden.
Als je afwast dan doe je dat ook niet zo heet. Ook die ranzige houten pollepel niet.iDaniel schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:18:
[...]
Voor voedselgerelateerde items kun je beter PETG gebruiken aangezien dat in het algemeen food safe is. PLA is niet food safe, ookal wordt het als biologisch aangemerkt.
Sowieso zou ik mijn vraagtekens zetten bij koekvormjes met zoveel gaten en groeven als 3D geprint materiaal i.v.m. bacteriegroei, en dan kunnen ze ook nog niet bij 60C gewassen worden.
En het koekjesdeeg gaat in een oven van 200 graden ofzo
Ik zou vooralsnog ook geen bijtring voor de baby printen, maar zie geen groot bezwaar als tool in voedselbereiding.
Ik ga er vanuit dat filament in elk geval aan de EU normen voor toxische stoffen etc voldoet.
Die normen zijn voor diverse productgroepen totaal verschillend en niet vergelijkbaar. Motorolie is gewoon toegestaan maar iedereen voelt wel aan dat je er niet een scheutje van door je koffie moet roeren. Zo is onlangs bamboe serviesgoed van de markt gehaald (verboden) omdat er melamine in verwerkt is. Echter in allerlei andere producten is ook melamine verwerkt en die zijn wel gewoon toegestaan (oa omdat deze niet met voedsel in aanraking komen).Rukapul schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:32:
[...]
Ik ga er vanuit dat filament in elk geval aan de EU normen voor toxische stoffen etc voldoet.
Mijn punt is dat filament niet is gekeurd als product dat met voedsel in aanraking komt. En je dus niet simpelweg kunt zeggen dat omdat het vrij verkrijgbaar is het ook geschikt is voor bereiding van voedsel. Waarmee ik overigens niet gezegd heb dat het daadwerkelijk schadelijk is
[ Voor 24% gewijzigd door sjirafje op 04-03-2021 21:21 ]
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Dat het de hete oven in gaat is goed tegen bepaalde organismen, het doet niets tegen stoffen die niet afbreken in niet toxische stoffen bij verhitting.Rukapul schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:32:
[...]
Als je afwast dan doe je dat ook niet zo heet. Ook die ranzige houten pollepel niet.
Ik zou vooralsnog ook geen bijtring voor de baby printen, maar zie geen groot bezwaar als tool in voedselbereiding.
Als je de vormpjes van uranium maakt helpt die over ook niet. Fun fact, uranium is 100% natuurlijk dus die stelling is ook niets waard.
Is PLa schadelijk? Geen idee, Wikipedia verteld mij dat Pla voor van alles gebruikt word wat we dagelijks gebruiken (ook medisch) maar dat is natuurlijk geen zekerheid dat jou rol Pla aan dezelfde eisen voldoet. Als producten verkocht worden tellen de eisen voor het doel waarvoor het verkocht word, dus ja waar valt 3d printen dan onder? Gezien je ABS krijgt met als doel verhitten wat slecht voor je is ga ik er vanuit dat het toezicht nogal ruim is qua wat wel en niet mag.
Assumptions ... en weten wat dat betekendRukapul schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:32:
[...]

Niet overal is alles zo goed geregeld als in Nederland. Wie weet hebben ze ergens wel een afgekeurde lading plastic, voegen ze een leuk kleurtje toe, wikkelen ze het om een spoel en kan het zo geëxporteerd worden. Je zou je toch moeten afvragen waarom één rol ABS €30 is, en de andere €10, ook al zegt de prijs niet per definitie iets over kwaliteit of veiligheid.
Ik zie nu niet per se een onmiddellijk gevaar van een paar PLA koekvormpjes, dus deze post is niet voor iemand specifiek bedoeld. Je bent verantwoordelijk voor je eigen veiligheid en die van je omgeving. Als chemicus ben ik wel meer dan eens verbaast over het gebrek aan kennis en veiligheidsmaatregelen. Voor mijzelf heb ik de vuistregel dat je 3D print in een aparte kamer waar je zelf niet in woont/werkt en welke goed geventileerd is. Voor alles behalve PLA en PETG zou je een goed afgesloten enclosure moeten gebruiken met geschikte koolstoffilters. Dus geen kartonnen dozen, dan krijg je al die gassen in je gezicht zodra je hem opent. Resin printing zou naar mening niet toegankelijk moeten zijn voor consumenten. Op Reddit en Youtube zie je meest achterlijkheden voorbijkomen. Resin printen in de woonkamer, IPA door de gootsteen, geen handschoenen en veiligheidsbrillen.

[ Voor 16% gewijzigd door iDaniel op 05-03-2021 03:43 ]
Retraction settings zijn zoals je ze in de meeste artikelen online vindt.
Iemand enig idee?
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Lijkt mij dat het filament niet lekker door de tube heen kan. Er zit best wat kracht in die motoren, dus als het niet lekker terug kan richting extruder breekt ie hem gewoon door 2-en...rvinke schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:23:
Ik ben echt ten einde raad... ik print al een paar weken zonder problemen met PLA, maar PETG lukt me voor geen meter. Het probleem uit zich eigenlijk altijd met het afbreken van het filament in de extruder (?, het rode ding op de foto's), meestal rond de 10%-15% in de print. Ik heb uitgebreid gezocht, maar online geen oplossing gevonden. Al wel gespeeld met verschillende temperaturen (foto's zijn van 250 graden print).
Iemand enig idee?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik zit zelf ook te kijken naar PTFE tube vervanging, kom ik dit tegen:
/f/image/mQqHWMScFj2Z8sWwF5lJa5FR.png?f=fotoalbum_large)
WTF
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Haha, lekkere tekst. Ik heb al zo'n mooie blauwe tube. Maar... ik zal eens checken of de tie wraps er niet te strak omheen zitten. Dat helpt dan natuurlijk ook niet.Damian schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:43:
[...]
Lijkt mij dat het filament niet lekker door de tube heen kan. Er zit best wat kracht in die motoren, dus als het niet lekker terug kan richting extruder breekt ie hem gewoon door 2-en...
Ik zit zelf ook te kijken naar PTFE tube vervanging, kom ik dit tegen:
[Afbeelding]
WTF
Ik denk de veerspanning in je extruder staat te hoog. Er zit een stelschroefje aan de zijkant van de extruder. Vergelijk eens PLA en PETG de vertanding in het filament.rvinke schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:23:
Ik ben echt ten einde raad... ik print al een paar weken zonder problemen met PLA, maar PETG lukt me voor geen meter. Het probleem uit zich eigenlijk altijd met het afbreken van het filament in de extruder (?, het rode ding op de foto's), meestal rond de 10%-15% in de print. Ik heb uitgebreid gezocht, maar online geen oplossing gevonden. Al wel gespeeld met verschillende temperaturen (foto's zijn van 250 graden print).
Iemand enig idee?
Ik denk ook dat het filament te moeilijk door de nozzle komt. Is je nozzle niet verstopt? Mijn volgende reactie zou zijn om de temperatuur wat hoger te zetten maar je zegt dat je al eens met de temperatuur geëxperimenteerd hebt.rvinke schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:23:
Iemand enig idee?
Als de veer van de extruder te strak staat dan kun je dat meestal aan het filament zien dat het door de extruder beschadigd is.
Doet dit probleem zich ook voor als je de print snelheid drastisch verlaagt (50%)?
Heb nu de eSun PLA+ gebruikt en wat een verschil zeg, de koppelstukken breken niet meer af.
Als ik het goed begrijp heeft dat alleen nut bij de 8 bit bordjes.LOTG schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 17:38:
Gebruiken hier mensen arc welder?
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Ik zit ernaar te kijken en ik vraag me af of het nou echt beter is of niet.
Let wel dat een direct drive opstelling veel zwaarder is en dat de x-as van de Ender 3 maar van één kant ondersteunt/aangedreven is. Gebruik je dus een zwaardere extruder kan je arm doorzakken waardoor je printkwaliteit dus weer afneemt. Prusa Mk2,3 gebruiken direct drive wel omdat hun arm aan beide kant aangedreven wordt.
Niet aan beginnen tenzij je graag flexibele materialen wil printen. Als je iets wilt upgraden zet er dan een beter hot end, en een dual drive extruder op. Daar heb je veel meer aan en dat zie je gelijk terug in je kwaliteit en snelheid.
[ Voor 3% gewijzigd door iDaniel op 06-03-2021 20:18 ]
Ik heb een tijdje met deze filament guide gewerkt, maar bleef problemen houden met zwakke lagen. Alsof er te weinig filament gebruikt werd. Tegelijk liep het ook nog niet helemaal soepel met deze guide en kwam er een onaangenaam geluid vandaan.kmichael schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:31:
@Rukapul
Zet je rolhouder maar eerst naar links en je kan een filament guide gebruiken zoals deze:
https://www.thingiverse.com/thing:2917932
Je filament wikkelt zich helemaal op de printer op deze manier. Zoals je het nu hebt.
Ik heb deze filament roller guide en spool holder inmiddels in gebruik. Wat een geweldige verbetering! Niks geen rare geluiden of weerstand meer maar gewoon een rol die soepel afrolt.Vullisbak schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:11:
[...]
Gouden tip.
Ik heb naast de filament guide waar naar gelinkt is ook deze aan mijn Ender 3 v2 toegevoegd:
Filament roller guide: https://www.thingiverse.com/thing:3052488
Filament spool holder: https://www.thingiverse.com/thing:3209211
De roller guide is heel simpel te monteren en maakt gebruik van de reserve bout die bij de printer meegeleverd wordt.
Filament loopt nu soepel richting de extruder, zonder veel kans in de knoop te raken (tenzij het verkeerd op de rol zit). Sinds het toevoegen van de spoel houder met lagers is ook visueel duidelijk minder kracht nodig om het filament van de spoel te trekken.
Zakje lagertjes is niet duur, zeker als je ze uit een Chinese webshop haalt, en kun je in meerdere projectjes gebruiken. Bijvoorbeeld een hamster wiel
Nu hopen dat ook de slechte lagen met te weinig filament tot het verleden horen
De filament guide zie ik niet echt meer reden voor om te gebruiken.
Wel wat lastiger om filament te vervangen met de roller guide. De Ender staat namelijk redelijk ingebouwd.
[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 06-03-2021 20:41 ]
Het ging om die klepjes van deze onderdelen. Breken gemakkelijk af als ze in elkaar geklikt zijn.pwillemske schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 18:31:
@mytheory Braken de delen af op de individuele laagjes of echt het plastic zelf? Want dat eerste heeft te maken met de laaghechting. Een geprint object is (bijna) altijd zwakker in de Z-as dan in de XY-as.
https://www.thingiverse.com/thing:3223979
Heb de nozzel vervangen maar helpt helaas niet.
Waardoor de rare klodders filament op mij print krijg.
Iemand een idee wat dit kan zijn?
Mogelijk te hoge nozzle temperatuur en/of te weinig retractie tijdens het printen?Evertt schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 22:19:
Ik heb het probleem dat filament uit de nozzel blijft lopen als er niet geprint wordt.
Heb de nozzel vervangen maar helpt helaas niet.
Waardoor de rare klodders filament op mij print krijg.
Iemand een idee wat dit kan zijn?
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.
Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie