Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platte_Band
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:01
Ik heb gisteren de ADKS cooler er op gezet, en hij deed het redelijk maar de overhang was slechter dan bij de stock fan. Vandaag een ander design [V4 van z'n Cults3d pagina] er op gezet en nu print het wat beter dan de stock cooler en veel stiller! Een aanrader als je een ender 3 v2 hebt. De hotend fan is een 24volt die ik naar 18v hebt gebracht met een 330 Ohm resistor zodat die nog wat stiller is, Parts cooling op 24v gehouden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWLEw9498f_VvrZjMexISmR2OZ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/05UfsvZbK0xLg3DErLnbzGxc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nlHzEnx6LtuS27BHLcbIVCV3XA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YECFbwyQeiYWrMrVAnbCbAjc.jpg?f=fotoalbum_tile

Links ADKS, rechts de nieuwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-10 13:50
Evertt schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 22:19:
Ik heb het probleem dat filament uit de nozzel blijft lopen als er niet geprint wordt.
Heb de nozzel vervangen maar helpt helaas niet.

Waardoor de rare klodders filament op mij print krijg.

Iemand een idee wat dit kan zijn?
Mogelijk komt dit door te vochtig filament. Als er vocht in zit dan creëert het stoom in 't hot end en zet 't plastic nog uit, dus blijft het uit je nozzle stromen. Als je goed kijkt heb je dan kleine belletjes of een poppend geluid bij 't ge-extrude filament?

Ik had net deze video gekeken hierover.

[ Voor 7% gewijzigd door aegis3d op 06-03-2021 23:24 ]

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 14:49
@Rukapul Mooi dat het opgelost is, maar als je extruder amper sterk genoeg is om het filament van de rol te halen, is het wellicht beter om dit probleem op te lossen, in plaats van te omzeilen door een soepelere filament houder te gebruiken. Bijvoorbeeld door er een dual drive extruder op te zetten.

De reden hiervoor is dat je flow/steps afneemt bij hogere extrusiesnelheden doordat je extruder bij hoge snelheden begint te slippen. Dit bepaald ook je maximum flow waar je niet boven zou moeten komen, omdat je anders underextrusie krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vullisbak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 10:01
Is het iemand al eens opgevallen dat bij een Ender3 v2 de montageplaat van de power supply de luchtstroom blokkeert? Het viel me op toen ik de fan met een noctua wilde vervangen.
Er is een uitsparing voor de ventilator om lucht in de voeding te krijgen, maar de afvoer is afgedekt door het metaal.

Ik wil nu met een Dremel zelf wat sleuven maken. Ik ga er vanuit dat het betere airflow en koeling van de Meanwell oplevert en de fan minder snel hoeft te draaien.

Of is er een reden dat deze sleuven zijn afgedekt? Is het by design dat de warme lucht alleen via smalle sleuf onder de buildplate eruit kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:23
Vullisbak schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:57:
Is het iemand al eens opgevallen dat bij een Ender3 v2 de montageplaat van de power supply de luchtstroom blokkeert? Het viel me op toen ik de fan met een noctua wilde vervangen.
Er is een uitsparing voor de ventilator om lucht in de voeding te krijgen, maar de afvoer is afgedekt door het metaal.

Ik wil nu met een Dremel zelf wat sleuven maken. Ik ga er vanuit dat het betere airflow en koeling van de Meanwell oplevert en de fan minder snel hoeft te draaien.

Of is er een reden dat deze sleuven zijn afgedekt? Is het by design dat de warme lucht alleen via smalle sleuf onder de buildplate eruit kan?
Viel mij ook op inderdaad.

Ik heb enclosure voor deze printer gemaakt en de voeding buiten de kast geplaatst.
En merk dat de voeding minder snel warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 22:12

sjirafje

No inspirational quotes here

Evertt schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 22:19:
Ik heb het probleem dat filament uit de nozzel blijft lopen als er niet geprint wordt.
Heb de nozzel vervangen maar helpt helaas niet.

Waardoor de rare klodders filament op mij print krijg.

Iemand een idee wat dit kan zijn?
Gap tussen je nozzle en ptfe tube? Hierdoor ontstaat een soort reservoir van gesmolten plastic wat er uit kan lopen ook als je met retraction de druk van je hotend gehaald hebt.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:23
sjirafje schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:36:
[...]

Gap tussen je nozzle en ptfe tube? Hierdoor ontstaat een soort reservoir van gesmolten plastic wat er uit kan lopen ook als je met retraction de druk van je hotend gehaald hebt.
Ik vermoed zelf ook het probleem daar. Heb andere fialement getest dezelfde probleem.

Misschien gelijk goede moment om te kiezen voor de hotend fix voor de Enger 3 v2.
Zal vanavond of morgen dit even proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door Evertt op 07-03-2021 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-09 17:01
Modbreak:Spullen aanbieden is V&A voor.

[ Voor 95% gewijzigd door SA007 op 07-03-2021 21:42 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-09 12:14
aegis3d schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 23:22:
[...]

Mogelijk komt dit door te vochtig filament. Als er vocht in zit dan creëert het stoom in 't hot end en zet 't plastic nog uit, dus blijft het uit je nozzle stromen. Als je goed kijkt heb je dan kleine belletjes of een poppend geluid bij 't ge-extrude filament?

Ik had net deze video gekeken hierover.
Dit heeft volgens mij mijn probleem opgelost. Na dagen rest mini towers geprint te hebben, en het min of meer geaccepteerd te hebben dat stringing bleef heb ik de rol toch maar eens 2.5 uur in de oven gegooid op 45 graden.

Oozing is weg, en eindelijk een stringing tower met welgeteld een string helemaal aan de top.

Mijn problemen waren maar een fractie van wat er in de video te zien was en belletjes had ik nooit gezien, maar stringing (dun, dat wel) en oozing was toch wel zichtbaar.

Mijn bed adhesion kwam volgens mij ook door de oozing en een filament bolletje aan de nozzle want dat had ik opgelost na een paar keer bedleveling gedaan te hebben en alleen het bed en niet de nozzle er bij te verhitten.

Ook viel mij op dat er een soort plak geluid af en toe is, maar dat heb ik nog steeds en is toch niet bubbles denk ik.

Morgen maar weer eens wat pogen te printen.

Ik had een mini gepoogd te printen net een profiel van dragonlock(dacht ik, via 3dprinted tabletop) en dat was niet 100%, dus morgen nieuwe poging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MaTaYGKsmrvBXPt1osMB2QJpq5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8k0pxPDy3y7Dn3lzbzztauaF.jpg?f=fotoalbum_large

Onderandere iets mis gegaan onder zijn arm met de support, maar er zijn nog meer issues met de details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
iDaniel schreef op zondag 7 maart 2021 @ 01:06:
@Rukapul Mooi dat het opgelost is, maar als je extruder amper sterk genoeg is om het filament van de rol te halen, is het wellicht beter om dit probleem op te lossen, in plaats van te omzeilen door een soepelere filament houder te gebruiken. Bijvoorbeeld door er een dual drive extruder op te zetten.

De reden hiervoor is dat je flow/steps afneemt bij hogere extrusiesnelheden doordat je extruder bij hoge snelheden begint te slippen. Dit bepaald ook je maximum flow waar je niet boven zou moeten komen, omdat je anders underextrusie krijgt.
Dit zijn zaken waar ik nog een keer naar moet / wil kijken, maar als beginner is het ook van belang om domweg goede prints te kunnen maken om verder te komen.

Ik vermoed overigens dat een van de factoren is dat filament soms onder zichzelf zit. Als het stroef loopt dan lijkt er een kans dat dit strak trekt, terwijl als het soepel loopt het filament wat losser blijft zitten.

Ik heb vanmiddag een 10cm hoge pilaar (speelgoed) geprint zonder enig probleem. Nu nog 3 aan het printen met een andere rol filament wat een mooie test is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
Rukapul schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:56:
[...]

Dit zijn zaken waar ik nog een keer naar moet / wil kijken, maar als beginner is het ook van belang om domweg goede prints te kunnen maken om verder te komen.

Ik vermoed overigens dat een van de factoren is dat filament soms onder zichzelf zit. Als het stroef loopt dan lijkt er een kans dat dit strak trekt, terwijl als het soepel loopt het filament wat losser blijft zitten.

Ik heb vanmiddag een 10cm hoge pilaar (speelgoed) geprint zonder enig probleem. Nu nog 3 aan het printen met een andere rol filament wat een mooie test is.
Is het filament dan af gerold geweest? Anders, een flink stuk afrollen en opnieuw terug oprollen en zorgen dat het strak blijft zitten. Als het onder zich zelf zit kan het ook helemaal vast lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
LOTG schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:24:
[...]

Is het filament dan af gerold geweest? Anders, een flink stuk afrollen en opnieuw terug oprollen en zorgen dat het strak blijft zitten. Als het onder zich zelf zit kan het ook helemaal vast lopen.
Niet zozeer afgerold, maar 1) niet vastgemaakt bij het in de ziplock doen, 2) het draad is soms niet heel netjes opgerold lijkt het.

Teleurstelling trouwens: het filament (Jupyter serie van 123-3d) is vroeg in de nacht gebroken :( Kan niet zien waarom want het zit niet vast ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Rukapul schreef op maandag 8 maart 2021 @ 08:57:
[...]

Niet zozeer afgerold, maar 1) niet vastgemaakt bij het in de ziplock doen, 2) het draad is soms niet heel netjes opgerold lijkt het.

Teleurstelling trouwens: het filament (Jupyter serie van 123-3d) is vroeg in de nacht gebroken :( Kan niet zien waarom want het zit niet vast ofzo.
Soms heb je gewoon slechte kwaliteit filament. Spoel weg gooien en mogelijk contact opnemen met de supplier maar 9 van de 10 keer krijg je 0 op rekest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Razwer
Ik blijf het interessant vinden hoe bizar het mod beleid is hier op GoT. In je eigen topic waar je maanden lang je hart en ziel hebt gestoken om een community enthousiast te krijgen en te steunen worden zaken die niet aan de zogenaamde regeltjes voldoen keihard neergeslagen.
Te triest voor woorden. Alsof ik een commerciële handelaar ben die dikke winst wil maken. Nee! Ik ben gestopt met de hobby en probeer een liefhebber te vinden voor de boedel met bizar dik verlies op de investeringen.
Nein nein nein! Das ist verboten hier!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:07

mphilipp

Romanes eunt domus

Interessant filmpje van Ruiraptor over de rubberen wieltjes en het belang van een goede afstelling:

[ Voor 22% gewijzigd door mphilipp op 08-03-2021 11:10 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:01
Razwer schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:59:
Ik blijf het interessant vinden hoe bizar het mod beleid is hier op GoT. In je eigen topic waar je maanden lang je hart en ziel hebt gestoken om een community enthousiast te krijgen en te steunen worden zaken die niet aan de zogenaamde regeltjes voldoen keihard neergeslagen.
Te triest voor woorden. Alsof ik een commerciële handelaar ben die dikke winst wil maken. Nee! Ik ben gestopt met de hobby en probeer een liefhebber te vinden voor de boedel met bizar dik verlies op de investeringen.
Volgens mij als je je aanbod in de V&A plaatst en dan dat 'promoot' in de topic is dat geen probleem voor de mods.
In iedere geval, heb vaker linkjes naar vraag & aanbod gezien in het topic, en dat stoort mijn persoonlijk totaal niet, en vindt dat ook wel in het topic passen.
Ik denk dat in je verwijderde post iets vergelijksbaars stond als in je signature?

In iedere geval, was wel benieuwd wat je hebt staan, maar er staat niks in je vraag & aanbod, moet nou iedereen jou een DM sturen om achter te komen wat je exact hebt liggen, in welke staat en wat je er voor vraagt? Dat is ook wel onhandig..

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Razwer schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:59:

Het mod beleid is heel erg simpel, je mag geen spullen verkopen via het forum.

Dat houdt in:
- Linkjes naar andere winkels (zoals V&A, ebay, etc) mogen zolang het geen affiliate linkjes zijn.
- Spullen verkopen via het forum mag compleet niet.

De reden hiervoor is simpel, er moet een grens zijn, als een 'beetje' verkoop wel mag, wat is dan de grens?
Dit is de voornaamste reden geweest voor het opzetten van Vraag&Aanbod, om Tweakers de mogelijkheid te geven spullen te verkopen aan elkaar.

Nog even aanstippen, commentaar op moderatie hoort niet in het topic thuis, hiervoor is een topicreport, een DM of mail naar een moderator of een bericht in LA, niet het topic zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
SA007 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:07:
[...]

Nog even aanstippen, commentaar op moderatie hoort niet in het topic thuis, hiervoor is een topicreport, een DM of mail naar een moderator of een bericht in LA, niet het topic zelf.\
Dank voor het bevestigen van de kritiek.
Regeltjes aanstippen... Sjonge jonge. Ik ben helemaal klaar met jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Christoxz schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:17:
[...]

Volgens mij als je je aanbod in de V&A plaatst en dan dat 'promoot' in de topic is dat geen probleem voor de mods.
In iedere geval, heb vaker linkjes naar vraag & aanbod gezien in het topic, en dat stoort mijn persoonlijk totaal niet, en vindt dat ook wel in het topic passen.
Ik denk dat in je verwijderde post iets vergelijksbaars stond als in je signature?

In iedere geval, was wel benieuwd wat je hebt staan, maar er staat niks in je vraag & aanbod, moet nou iedereen jou een DM sturen om achter te komen wat je exact hebt liggen, in welke staat en wat je er voor vraagt? Dat is ook wel onhandig..
tnx voor de feedback.

Bij dezen: V&A aangeboden: Creality CR-10s en Ender 3 Pro + veel accesoires en filament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

mphilipp schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:10:
Interessant filmpje van Ruiraptor over de rubberen wieltjes en het belang van een goede afstelling:

[YouTube: 3D Printer POM WHEELS - Dust or Debris??? - Tests & Analysis]
Er had wel wat meer uitgelegd mogen worden over hoe je de wielen juist afstelt en eventuele problemen kunt verhelpen.

Ik heb mijn wieltjes zo afgesteld dat je ze makkelijk met de hand kunt draaien wanneer je de carriage of gantry tegen houdt. Houd je de carriage niet tegen dan gaat die bewegen en alle wieltjes draaien dan mee.
Maar nu heb ik wel dat de wielen een vreemd geluid produceren bij snelle bewegingen:

Is dat nog te verbeteren? En nee het is niet de nozzle die de print raakt want hij doet het ook met z-hop aan. Het geluid is helaas wat vertekend doordat de voeding zo'n kabaal maakt.

Tav die voeding: het is een 500W Meanwell waar ik al een stillere ventilator in gezet heb maar het blijft een ontzettend luidruchtig ding. Helaas heb ik in mijn behuizing geen mogelijkheid om een stillere 500w+ voeding te plaatsen dus ik zit er nu aan te denken om een kleinere maar stillere voeding te nemen en dan een heated bed te nemen wat op 230V werkt. Voor de aansturing van zo'n bed wordt meestal een solid state relais gebruikt. Kan iemand uitleggen waarom er niet gewoon gebruik gemaakt wordt van een standaard relais? Die kunnen makkelijk meerdere amps schakelen en hoeven niet gekoeld te worden. Wat mis ik? :?

[ Voor 3% gewijzigd door sjirafje op 08-03-2021 16:36 ]

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Christoxz
sjirafje schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:17:
[...]

Er had wel wat meer uitgelegd mogen worden over hoe je de wielen juist afstelt en eventuele problemen kunt verhelpen.
Filmpje gaat meer over de debris.

zie volgende videos voor afstellen:
YouTube: HOW TO - Fix Wobble & Adjust the Eccentric Nuts (3DPrinter)
YouTube: Section 7.3 Y Axis Eccentric Nut Adjustment featuring the Ender 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iDaniel
@sjirafje Lastig om het geluid uit het filmpje te beoordelen. Het lijkt me dat er ergens iets mechanisch slijt. Let wel dat motors zelfs met silent drivers veel kabaal kunnen maken bij snelle acceleraties, dus dat kan het ook zijn.

Schakelen van bedden gebeurt altijd met solid state relais omdat het bed nog steeds via pwm aangestuurd wordt. Mechanische relais kunnen die snelheid niet bijhouden. Een goede SSR hoeft naar mijn weten niet actief gekoeld te worden als je wat lucht flow hebt hoor. Maar dit lijkt me in dit geval niet per se een handige oplossing om een luide fan te verhelpen.

Met wat voor fan heb je 'm vervangen? Geen Noctua hoop ik?

[ Voor 7% gewijzigd door iDaniel op 08-03-2021 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wapper20
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-09 20:46
Goedenavond,

Mijn Ender 5 staat bij mij in de werkkamer, en met al dat thuiswerken wil ik proberen hem wat stiller te krijgen.
Ik heb al TMC 2209 drivers, waarmee mijn stepper drivers al een stuk stiller zijn.

De meeste 'herrie' komt nu van de fans, en dan met name de fan in de voeding. Er zit nu een no-name voeding in die ik sowieso zou willen vervangen door een gerenommeerd merk als Meanwell, maar ik lees in verschillende posts dat de fans op de meanwell voedingen toch ook nog wel herrie maken. Is het goed te doen om hier een stillere fan op te zetten?

Daarnaast heb ik een een fan duct met twee radial fans. Ook dit zijn twee goedkope no-name fans die vooral een irritant 'piepend' geluid maken bij fan speed <50%. Ik lees hier op het forum over sunon fans. Zouden die geen last hebben van dat geluid bij lagere fan speeds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mytheory
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-10 20:12
Hebben jullie ook wel eens dat het filament op de rol zelf vastloopt doordat er enkele draden in elkaar zitten? Als je de rol loskoppelt moet je waarschijnlijk het filament goed vast trekken en in een gaatje stoppen? Kan het zijn dat ik daar niet zorgvuldig genoeg ben geweest? Heb nu misschien 5% van de rol gebruikt.
Wat kan ik nu het beste doen want hij is nu al 2 keer vastgetrokken. Los rollen en weer vast er op doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wapper20 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:52:
Goedenavond,

Mijn Ender 5 staat bij mij in de werkkamer, en met al dat thuiswerken wil ik proberen hem wat stiller te krijgen.
Ik heb al TMC 2209 drivers, waarmee mijn stepper drivers al een stuk stiller zijn.

De meeste 'herrie' komt nu van de fans, en dan met name de fan in de voeding. Er zit nu een no-name voeding in die ik sowieso zou willen vervangen door een gerenommeerd merk als Meanwell, maar ik lees in verschillende posts dat de fans op de meanwell voedingen toch ook nog wel herrie maken. Is het goed te doen om hier een stillere fan op te zetten?

Daarnaast heb ik een een fan duct met twee radial fans. Ook dit zijn twee goedkope no-name fans die vooral een irritant 'piepend' geluid maken bij fan speed <50%. Ik lees hier op het forum over sunon fans. Zouden die geen last hebben van dat geluid bij lagere fan speeds?
Het is maar hoeveel geld je uit wilt geven...
Ik heb een meanwell geplaatst en deze erin gedaan
https://www.amazon.de/gp/...kage_o2_img?ie=UTF8&psc=1
Daarnaast heb alle overige fans vervangen door noctuas behalve de partfan. Ik print nu PETG zonder partkoeling en dan kun je gewoon ernaast op de speaker bellen zonder dat je er last van hebt:)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvinke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:22
mytheory schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:18:
Hebben jullie ook wel eens dat het filament op de rol zelf vastloopt doordat er enkele draden in elkaar zitten? Als je de rol loskoppelt moet je waarschijnlijk het filament goed vast trekken en in een gaatje stoppen? Kan het zijn dat ik daar niet zorgvuldig genoeg ben geweest? Heb nu misschien 5% van de rol gebruikt.
Wat kan ik nu het beste doen want hij is nu al 2 keer vastgetrokken. Los rollen en weer vast er op doen?
Beginnersfout volgens mij... ik heb het ook al met twee rollen gehad, blijkbaar hoeft het filament maar even terug te schieten en het zit al onder elkaar. Ik check het nu voortaan even (en dus effectief het eerste stuk opnieuw oprollen), en sindsdien geen probleem meer gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Idem hier, zie mijn reactie van eerder vandaag.

Ik zit nu te bedenken welk merk PLA ik aan zal schaffen. Heb nu 123-3d (Jupyter) en Devil's Design, maar wil meer kleuren op voorraad hebben, waar mogelijk ook zo'n regenboog rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@Rukapul Voor mooie en aparte kleurtjes kan ik Fillamentum aanraden. Print erg goed en gave kleurtjes. Wel redelijk aan de prijs (21-26,50 voor 750 gram).

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platte_Band
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:01
Rukapul schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:37:
Idem hier, zie mijn reactie van eerder vandaag.

Ik zit nu te bedenken welk merk PLA ik aan zal schaffen. Heb nu 123-3d (Jupyter) en Devil's Design, maar wil meer kleuren op voorraad hebben, waar mogelijk ook zo'n regenboog rol.
op tinytronics hebben ze van Devil Design ook meerdere kleuren/rollen pakket (6 stuks) van 330 gram per rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
@pwillemske Dank voor de suggestie.
Platte_Band schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:09:
[...]

op tinytronics hebben ze van Devil Design ook meerdere kleuren/rollen pakket (6 stuks) van 330 gram per rol.
Ze hebben er maar een en die heb ik al :) Tof concept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

iDaniel schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:44:
@sjirafje Lastig om het geluid uit het filmpje te beoordelen. Het lijkt me dat er ergens iets mechanisch slijt. Let wel dat motors zelfs met silent drivers veel kabaal kunnen maken bij snelle acceleraties, dus dat kan het ook zijn.

Schakelen van bedden gebeurt altijd met solid state relais omdat het bed nog steeds via pwm aangestuurd wordt. Mechanische relais kunnen die snelheid niet bijhouden. Een goede SSR hoeft naar mijn weten niet actief gekoeld te worden als je wat lucht flow hebt hoor. Maar dit lijkt me in dit geval niet per se een handige oplossing om een luide fan te verhelpen.

Met wat voor fan heb je 'm vervangen? Geen Noctua hoop ik?
Mij is niet duidelijk waar het geluid vandaan komt, het lijkt niet bij de steppers vandaan te komen.

Nee, de 4020 fan van Noctua heeft bij lange na niet genoeg luchtverplaatsing. Ik heb er een Sunon MF40201VX-1000U-A99 in gezet. Die zou met 27,5 dB wel stiller moeten zijn (34,6 dB origineel) en wel in de buurt komen van de originele luchtverplaatsing. Wanneer je de 2 fans naast elkaar houdt dan is die ook daadwerkelijk stiller, maar eenmaal geïnstalleerd komt daar een ander maar net zo storend geluid vanaf. Dus die raad ik niet aan.

Ik wist niet dat het bed met PWM wordt aangestuurd. Wat is een goede SSR? Ik lees nogal wat nare verhalen over Chineese SSR's maar als ik op Conrad naar merk SSR's kijk dan zie ik prijzen vanaf 30+€ dat vind ik best prijzig.
DRuw schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:23:
[...]

Het is maar hoeveel geld je uit wilt geven...
Ik heb een meanwell geplaatst en deze erin gedaan
https://www.amazon.de/gp/...kage_o2_img?ie=UTF8&psc=1
Daarnaast heb alle overige fans vervangen door noctuas behalve de partfan. Ik print nu PETG zonder partkoeling en dan kun je gewoon ernaast op de speaker bellen zonder dat je er last van hebt:)
Welke Meanwell heb je gekozen? Mijn Meanwell 500W 24V heeft alleen plaats voor een 4020 fan en die zijn erg luidruchtig om voldoende luchtverplaatsing te halen.
rvinke schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:31:
[...]

Beginnersfout volgens mij... ik heb het ook al met twee rollen gehad, blijkbaar hoeft het filament maar even terug te schieten en het zit al onder elkaar. Ik check het nu voortaan even (en dus effectief het eerste stuk opnieuw oprollen), en sindsdien geen probleem meer gehad.
Het uiteinde van het filament heb je vast in je hand, in je extruder of vast geclipt aan de spool. Doe je dat dan kan het niet mis gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iDaniel
@sjirafje Kies altijd een factor 3-5 overkill en dan van een goed merk op betrouwbare Europese sites als Digikey, Mouser, zoals de Omron G3A-210B-DC5. Als je ze van Ali haalt kun je beter zorgen dat je woning en inboedel goed verzekerd is.

Kun je niet voor een ghetto oplossing gaan; grotere gaten Dremelen en een grotere 60 of 80mm fan aan de buitenkant plaatsen?

@Rukapul https://reprapworld.nl/pr...l_1_75mm_500g_14_kleuren/ Kleine 500g rollen voor kiloprijs van 22.50 euro. Niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Het bed zou zou 1000W verstoken (4,4A) dus dan zou ik een SSR nodig hebben van minstens 13A? Dan zou ik al snel 100 euro kwijt zijn voor bed en SSR, en dan heb ik mogelijk ook nog een stille voeding nodig. Dure grap.

Misschien toch inderdaad nog maar eens kijken of ik toch niet iets kan verzinnen om de huidige voeding stiller te maken. 't is alleen zo lastig dat er zo weinig ruimte in de kast zit waar die voeding in zit en de voeding zelf ook nogal weinig ruimte bied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-10 14:34

lasharor

7 december 2004

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cF4h2b6MzalPd6VBTWFpxUSB658=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zhg874TCgZXtx5LlA430GbHe.png?f=fotoalbum_large

Ik probeer PETG te printen maar er blijft de hele tijd kunststof plakken aan de nozzle. Hoe los ik dat op? De prints komen er verder prima uit. Ik merk dat dat materiaal na een tijdje loskomt van de nozzle en dan vervolgens ergens op de buildplate terecht komt als een propje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
Na een paar goede prints zonder oozing, stringing en perfecte adhesion, zijn de problemen plots weer terug. Slechte adhesion, oozing. Poppend geluid lijkt ook erger.

PLA nog eens 2 uur in de over gegooid maar deze keer merk ik geen verschil.
Zucht....

Edit: Nu weer een perfecte eerste laag.... niets veranderd.

[ Voor 10% gewijzigd door LOTG op 09-03-2021 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

lasharor schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:34:
[Afbeelding]

Ik probeer PETG te printen maar er blijft de hele tijd kunststof plakken aan de nozzle. Hoe los ik dat op? De prints komen er verder prima uit. Ik merk dat dat materiaal na een tijdje loskomt van de nozzle en dan vervolgens ergens op de buildplate terecht komt als een propje.
Misschien een nozzle die een braampje heeft? Dan smeert hij het niet goed uit. Beetje retractie instellen kan ook helpen, om te voorkomen dat hij blijft druipen zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Helaas is 350W niet voldoende voor mijn Ender 5 Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik draai hem op mijn ender 5 ook en ik zou niet weten waarom de plus meer zou trekken dan de non-plus?
Wat heb je er nu in dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-10 14:34

lasharor

7 december 2004

_ferry_ schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:38:
[...]

Misschien een nozzle die een braampje heeft? Dan smeert hij het niet goed uit. Beetje retractie instellen kan ook helpen, om te voorkomen dat hij blijft druipen zeg maar.
Ik zal eens proberen om te spelen met retractie en/of het wisselen van de nozzle. Merk sowieso dat retractie bij PETG wel een ding is. Heb niet super veel last van stringing maar het is wel substantieel meer dan bij PLA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Klopt, al zie ik dat zelf niet als een echt probleem, even de aansteker er langs en het is weg :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iDaniel
@sjirafje 1 kW lijkt me zeer overdreven voor een relatief klein bed als de Ender 5. Als je te snel opwarmt trekt je bed binnen no-time zo krom als een hoepel. Keenovo maakt goede bedden, hier is er eentje van 400 watt: https://keenovo.store/col...pad?variant=8324020699191. Ik weet niet of deze past qua grootte, en of de schroeven dan nog passen.

Bed (Keenovo 200x200mm, 240V) 50 euro
Relais (Omron G3NA-210B-DC5-24) 20 euro
PSU (Mean Well RS-150-24) 30 euro

Totaal 100 euro. Ik zou het niet doen en een andere oplossing zoeken, maar het kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-10 13:38
lasharor schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:16:
[...]

Ik zal eens proberen om te spelen met retractie en/of het wisselen van de nozzle. Merk sowieso dat retractie bij PETG wel een ding is. Heb niet super veel last van stringing maar het is wel substantieel meer dan bij PLA.
PETG blijft nu eenmaal lastiger te printen dan PLA. Het blijft ophopen rond de nozzle. Stringing kan wel helemaal opgelost door je materiaal goed te drogen en met goede retraction settings en de juiste temperatuur. Uiteraard fan uit bij PETG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
@lasharor Weet je trouwens zeker dat het materiaal op de nozzle van je print afkomstig is? Het lijkt eerder tussen je nozzle en hotend uit te sijpelen. Waarom gebruik je de silicone sok niet trouwens? Zo blijft je print warmer en blaas je de warme lucht op de print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

@DRuw @iDaniel Het bed van de Ender 5 Plus is 370 x 375 (2,5x het oppervlak van een standaard Ender 3). Lijkt me dan ook logisch dat de voeding (500W standaard) een stuk krachtiger moet zijn. Zo'n 230V bed voor de Ender 5 plus kom ik tot nu toe alleen in 1000W variant tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drukkert
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-09 04:14
mytheory schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:18:
Ik heb dit in het begin gehad met mijn Ender plus. Bleek dat de rol filament op een verkeerde plek hing. Ik heb de rol nu wat laten zakken (net onder het midden van de hoogte vd printer) en naar de linkerkant van de printer verhuisd (hing rechts). Wanneer je het filament afrolt zit het zeg maar recht onder de extruder/filamentsensor. Sindsdien geen last meer gehad van vastlopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Drukkert op 09-03-2021 21:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iDaniel
Ah, een Ender 5 Plus heeft een groter bed dan een Ender 5. Weer wat geleerd. :P

Anyway, dan moet je een sterkere relais gebruiken. Misschien https://nl.rs-online.com/web/p/solid-state-relays/8286801/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Afbeeldingslocatie: https://a.scdn.gr/images/sku_images/029887/29887546/20200110134716_ea967a2e.jpeg

Ik ga toch eerst nog eens kijken of ik misschien een nieuwe bodem voor de behuizing en voor de voeding kan maken. (de voeding zit in de metalen behuizing waar ook het display in zit) De optie van een 230V bed gaat minimaal 100€ kosten en dan mogelijk ook nog eens een 40€ voor een kleinere voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-10 12:10

Rincewind

Take me in your arms tonight

Uh-oh... Dit is net bezorgd: de Trianglelab DDE kit. Toch iets meer als dat ik had gedacht 🤭Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8eAEQKtdtd9zXcQizJ3-71CQ7hE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7JJYMgSLYVbl4Zo3nXS6xMNL.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand tips waar ik op moet letten voordat ik het ga inbouwen?

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Rincewind gewoon de tijd voor nemen. Ik heb er hier 2 en je ontkomt er niet aan dat je hem meerdere keren op en af bouwt. Pas op voor het schroefdraad in de stappenmotor, je draait RVS in aluminium dus daar moet je mee oppassen. Zorg ook dat je fan de goede kant op monteert en let op je snoertjes die je netjes moet wegwerken. Oja, draai ook vooral je radiale fan niet te hard vast..
@sjirafje ik dacht dat het heating element van het bed wel hetzelfde was.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GLeenders
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-10 14:07
Hoi allemaal, afgelopen maand heb ik een Hero Me Gen. 5 print koeler op mijn Ender 3 Pro gezet (een dual 4020 setup). Prints gaan goed, verschil is vooral te zien bij bridges en overhangs. In het algemeen ben ik erg blij met de upgrade.

Er is wel een vrij groot minpunt en dat is dat ik nu een heel irritant piepend/zeurend geluid heb zodra mijn print fans aan zijn, vergelijkbaar met coil whine. Als ik de fans laat draaien op 80%(niet hoger en ook niet lager) is het weg, alleen is dat veel te veel koeling voor PLA en is het erg lawaaierig.

Is iemand hier ooit eerder tegenaan gelopen? En zo ja, heb je het op kunnen lossen? Na wat Googlen kwam ik zelf deze mogelijke fix tegen (uncommenten van #define FAST_PWM_FAN in je firmware). Aangezien het alweer een jaar geleden is dat me in de firmware verdiept heb wil ik dit eigenlijk pas als laatste optie proberen.

EDIT: Mijn oplossing voor wanneer iemand dit via de zoekfunctie ziet.
FAST_PWM_FAN is in de firmware niet gedefienieerd voor de Ender 3/Pro, dus dat was geen optie. Uiteindelijk heb ik nieuwe fans gekocht om de oude te vervangen, nu printer hij weer stil zoals het hoort. Een andere Tweaker liet overigens weten dat hij dezelfde fans heeft die ik initieel had, en die had nergens last van. Lijkt er dus op dat de fans an sich niet slechts zijn, maar dat ik een slechte batch had.

[ Voor 20% gewijzigd door GLeenders op 19-04-2021 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

@DRuw Het bed is echt anders bij de e5+. Het is een aluminum plaat van 370x375 met een verwarmingsspiraal aan de onderkant zo groot als het bed. Bovenop is het glazen printbed geklemd.
Ik heb hem al eens achter de meter gezet en hij trekt ook gewoon echt 500w+ uit het stopcontact tijdens het opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:53
Wat ik kan vinden moet een 500 watt van meanwell voldoende zijn.
En voor een fan er moeten vast wel wat stilleren kleinere fans te vinden zijn en desnoods maak je de case groter of pas je hem aan en zet je er 2 fans in. Zou moeten werken denk ik.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
Ik heb sinds gisteravond m'n ender 3v2 gebouwd en al 3 leuke printjes mee gemaakt.

Maar zonder brim krijg ik het niet voor elkaar dat een print goed start. De eerste draadjes laten eigenlijk meteen los. Ik heb al geprobeerd de print snelheid flink te vertragen, het bed iets warmer maken.

Ik zal nog wel wat blijven proberen met de leveling afstand.

Het skirt draadje blijft meestal wel netjes liggen, maar zodra hij met het model zelf begint laat het los.

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heb de boel weer beetje op orde, kwam er niet aan toe om de Pi helemaal af te configureren. Te druk en miste de drive want ik print net even wat minder met de Ender 5. Laatste paar weken vooral Resin geprint.
Maar nu bezig om een sensor-station te bouwen, dus moet nogal veel test prints maken om alle sensoren, LED’s, TFT, LCD’s en andere componenten goed passend te krijgen, dat werd mij teveel gezeur zonder Octoprint.

Belangrijkste aanpassing; heb nu een externe Drive aan de Pi 4 gehangen. Ik wil zoveel mogelijk schrijf acties op de Pi SD-card voorkomen. Vorige card was dus idd corrupt geraakt. Dus Octoprint folders naar de extreme drive, maar ook de folders voor motion voor de webcam en mogelijk ga ik /var ook verplaatsen.
Vandaag in elk geval 8 uur constant gesprint en geen problemen gehad. En de Pi voelt ook net wat sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
@aegis3d Hoe level je het bed, met een papiertje? Ender bedden zijn vaak krom en misschien is het midden wel lager. Probeer de afstand tussen bed en de nozzle iets te verkleinen, of verhoog de flow van de eerste laag in je slicer.

Brims zijn er zowel ik weet niet voor een betere hechting van de eerste laag, maar voor bescherming tegen loskomen van het bed door het onvermijdelijke kromtrekken van het model. Doordat PLA weinig krimpt zijn brims voor PLA eigenlijk niet nodig, zeker voor relatief kleine modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:40

Damian

Insane Obtrusion

Een brim is dan wel weer handig om je bed te levelen aan het begin van je printje. Daar gebruik ik hem vaak voor. Een skirt is dan vaak net iets te klein ;)

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
Ok, wat progress, dit model wat ik probeerde te printen was misschien iets te ambitieus voor als je je printer nog maar 1 dag kent:
https://www.thingiverse.com/thing:2823006
5 dunne ringen, geen van de keren dat ik hem probeerde te printen lagen ze alle 5 goed.

Anyway, ben nu iets anders aan het printen en de eerste laag lijkt goed te gaan. Fingers crossed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9Xhbbf-anAKeuxfeYaxC0Fvq_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GY2JL5jsddjLmH2jmtOgzJs6.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al niet geheel ontevreden met m'n eerste dagje printen, inclusief een zelf getekend vaasje voor de vase mode te proberen.

Hmm nu gaat toch deze print ook al 2x fout.
Na een goed lijkende eerste laag laten ze toch los na een aantal layers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/se10tuIcbGh-kBsU4rjX79tQG4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9VXoC9xPm6DQmRahTPxG3UsJ.jpg?f=fotoalbum_large

Printing bed is net nog ge-dreft met heet water.

[ Voor 26% gewijzigd door aegis3d op 10-03-2021 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vanochtend beetje zitten opruimen.... Valt op dat ik redelijk veel “voorraad” heb. Wat het gevolg is van de start-up 3D-print fase. Toen veel kleine problemen, dus toen maar direct goed veel onderdelen in gekocht. Al maanden erg stabiel, dus de meeste onderdelen liggen beetje stof te verzamelen. Maar je kunt beter goed voorbereiden op alle mogelijk problemen. 😎. Ik voel me niet helemaal save, want ik heb geen voeding, stappenmotor, main-board op voorraad.

Hoe zit dat bij de mede 3D-tweakers??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wriTvrpKt8a1W7SNMxaIyVm64UY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sYWEjSeisoggtCjqL0yK5KPm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bk203Wf6wxrf-aFWkyZfHC5WJGg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Ubsm6y7HRSLwPkyAUWclSex.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4lPenrzP3qSAR-9kwV2K5z3-hi4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F46WKTf5auA4UUGOKNJrCgFd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En nu ik toch bezig ben. Montage frontjes getekend en geprint op de Ender 5.
Voor TM1637, LCD2004 en LCD1604. En moet nog een paar extra maken voor OLED, TFT scherm en wat switches.

Ook begonnen met de testen van de setup. Raspberry Pi gebruik ik als basis voor het sensorstation, dus moet nog meer tekenen en printen. Bewust niet voor Arduino gekozen omdat deze setup binnen aan de muur komt te hangen. Ik heb wel sensoren buiten hangen, die zijn wel Arduino based. En daar moet ik eigenlijk nog iets gaan doen met PETG doosjes. Maar “durf” ik niet mee te starten, mogelijk toch maar PLA, maar dan goed in de lak/verf.
Iemand ervaringen met PETG op de Ender 5, ik wil namelijk niet de hele printer weer moeten tunen en tegen kleine problemen aan gaan lopen. Die is momenteel heerlijk stabiel met PLA.

Zal zeker geen snel project worden, lekker zo nu en dan tussen door beetje tekenen, printen, python en dan hopelijk ergens volgende winter klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w553ernfwBLmdI5w7F_-epW4zUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cUJQFF5vvGyIqmGwwpq4tsxy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6i9UjUoONacpte3CoRrO2qZ8Lt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h6MmLGJgKfSMDAlwe05aVG2c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MK-t4UFxn9zjCvLhwUKASaHcSIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kq8JsVCMmldZMDjKl8dlWTwn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
smitae schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:31:
Vergelijkbaar, al heb ik niet zoveel nieuwe sd kaartjes liggen ;p
Altijd fijn om nozzles, socks, couplers, tubes, thermistor op voorraad te hebben, en heb dan ook nog wat 'groter' spul zoals spare hotend, 4.2.2 board, spiegels

Betreft printen met PETG. Heel veel tunen aan je printer zal het niet meer zijn, zal voornamelijk in je profile settings zijn. Juiste temp, juiste flow etc
Ik switch regelmatig tusssen PETG & PLA en de verschillenen zitten in mijn profiles, niet in de printer.
Ik zou gewoon is proberen, wellicht via een sample pakket van paar meter bij 123.

Leuk het schermpjes & sensor projectes, hou ik van :D

[ Voor 9% gewijzigd door Christoxz op 11-03-2021 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:40

Damian

Insane Obtrusion

aegis3d schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:54:
Ok, wat progress, dit model wat ik probeerde te printen was misschien iets te ambitieus voor als je je printer nog maar 1 dag kent:
https://www.thingiverse.com/thing:2823006
5 dunne ringen, geen van de keren dat ik hem probeerde te printen lagen ze alle 5 goed.

Anyway, ben nu iets anders aan het printen en de eerste laag lijkt goed te gaan. Fingers crossed.

[Afbeelding]

Al met al niet geheel ontevreden met m'n eerste dagje printen, inclusief een zelf getekend vaasje voor de vase mode te proberen.

Hmm nu gaat toch deze print ook al 2x fout.
Na een goed lijkende eerste laag laten ze toch los na een aantal layers:
[Afbeelding]

Printing bed is net nog ge-dreft met heet water.
Lijkt mij erop dat je bed wel level is, maar je eerste laag veel te hoog. Dus ik zou het bed wat dichter op je nozzle zetten zodat je wat meer squish hebt de eerste laag.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:58
smitae schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:31:
Ik ben denk ik het tegenovergestelde. Ik wil geen spul kopen wat ik niet gebruik, daar vind ik het simpelweg te duur voor :P . Heb nog wel wat nozzles op voorraad, maar verder eigenlijk niets. Mainboard + tube + ander spul en je zit al vrij snel op €100 wat stil ligt right? Nu moet ik wel zeggen dat ik mijn stilstaande AM8 nog heb staan die stof staat te happen, maar dat is alleen omdat het zo'n drama ding is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-10 07:31
Ik zit er zelfs aan te denken om een 2e printer of laser grafeer te bouwen... Haha
Bijna alles is wel dubbel nu.

[ Voor 8% gewijzigd door sanscorp op 11-03-2021 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01-10 15:11
Niekserr schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:49:
[...]

Ik ben denk ik het tegenovergestelde. Ik wil geen spul kopen wat ik niet gebruik, daar vind ik het simpelweg te duur voor :P . Heb nog wel wat nozzles op voorraad, maar verder eigenlijk niets. Mainboard + tube + ander spul en je zit al vrij snel op €100 wat stil ligt right? Nu moet ik wel zeggen dat ik mijn stilstaande AM8 nog heb staan die stof staat te happen, maar dat is alleen omdat het zo'n drama ding is.
Sluit ik mij bij ook aan, het maakt mij niet zoveel uit dat ik een paar dagen stil lig door een mankement en wacht op onderdelen. Kleine dingen als nozzles is het enige waar ik reserve van heb. Heb in sommige gevallen door upgrades nog wel stock onderdelen als reserve liggen die ik in dat soort situaties kan gebruiken.
Print ook lang niet elke dag, ben eerder 1 a 2 weken aan t ontwerpen voordat de boel aanslinger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iDaniel
Ik heb van 3D printers niet per se heel veel reserve onderdelen, maar wel oude al vervangen onderdelen zoals mainboards, hotends, een verzaming nozzles en dan nog tientallen kilo's filament. Verder wel echt dozen vol met boutjes, schroefjes, Arduino's, allerlei sensoren, led's, motors, bekabeling en half afgemaakte projecten. Tijd is de beperkende factor. 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door iDaniel op 11-03-2021 16:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
iDaniel schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:57:
Ik heb van 3D printers niet per se heel veel reserve onderdelen, maar wel oude al vervangen onderdelen zoals mainboards, hotends, een verzaming nozzles en dan nog tientallen kilo's filament. Verder wel echt dozen vol met boutjes, schroefjes, Arduino's, allerlei sensoren, led's, motors, bekabeling en half afgemaakte projecten.
Ja, zo herkenbaar..... net weer partij sensoren binnen. >:)
Lijkt nooit minder te worden. Snap er niets van. Maar, kost ook geen bal. En ik wil mijn Ali bestellingen wel altijd tot 22 Euro aanvullen.
Moet van ellende extra opbergsystemen printen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46

Solid Seal

3D Printer N00b

heb mijn standaard hot-end assembly naar de haaien geholpen (mijn part cooling fan is nog wel goed. ) inbusje van de (heat-break ?? ) dat stukje van hot-end naar dat ribben ding(COLD END? ) iseen beetje dol.

Nu heb ik wel zitten kijken om een micro-swiss all metal ding erop te zetten . Is het misschien beter om meteen naar de Direct Drive over te stappen ?

Ik print 'voorlopig' alleen PLA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:02
smitae schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:10:
[...]En ik wil mijn Ali bestellingen wel altijd tot 22 Euro aanvullen.
Moet van ellende extra opbergsystemen printen.....
Nog wel, vanaf komende zomer moet je over elk pakket belasting gaan betalen. :N

Edit: https://www.iculture.nl/gids/bestellen-uit-china/

[ Voor 8% gewijzigd door cruysen op 11-03-2021 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
Hoe krijg je dat nou voor elkaar :P

Direct drive en Ender 3's gaan niet per se goed samen doordat de arm maar vanuit één kant aangedreven en ondersteunt worden. Als je hier zware hotends op gaan zetten buigt je arm gegarandeerd door. Dan heb je aan de andere kant ook een motor met leadscrew nodig, of een riemverbinding.

Direct drive is alleen bijna verplicht voor flexibele materialen, voor PLA, PETG en ABS ga je geen verschillen zien mits goed afgesteld. Dus tenzij je met flexibel spul aan de slag wilt gaan zou ik er niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46

Solid Seal

3D Printer N00b

iDaniel schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:02:
Ja :P

Dus beter eigenlijk gewoon een compleet nieuwe crealty assembly kopen .Well met een micro-swiss set.. gewoon omdat ik die mooi vindt.

[ Voor 31% gewijzigd door Solid Seal op 11-03-2021 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cruysen schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:55:
[...]

Nog wel, vanaf komende zomer moet je over elk pakket belasting gaan betalen. :N

Edit: https://www.iculture.nl/gids/bestellen-uit-china/
Ja, dus de komende tijd vooral ff componenten, sensoren, dev-boards, LED-strips, voedingen, Creality componenten en andere hobby dingen aan het inslaan.
En ik moet zeggen dat bestellen vanuit EU warehouses voor de duurdere items erg goed werkt.

Ik blijf het gewoon waanzin vinden dat de componenten soms 4 tot 10 keer over de kop gaan ten opzichte van bestellen bij Ali. En ja, het zijn dan 100% dezelfde componenten.
En dan betaal je dus alleen de tussen-handel en daar bedank ik echt voor. Geen enkele toegevoegde waarde.
BTW wil ik met alle plezier betalen, dus ik hoop dat Ali snel een deal maakt dat ze de BTW meenemen en afdragen. Zodat de handling kosten snel verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iDaniel schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:02:

Direct drive en Ender 3's gaan niet per se goed samen doordat de arm maar vanuit één kant aangedreven en ondersteunt worden. Als je hier zware hotends op gaan zetten buigt je arm gegarandeerd door. Dan heb je aan de andere kant ook een motor met leadscrew nodig, of een riemverbinding.

Direct drive is alleen bijna verplicht voor flexibele materialen, voor PLA, PETG en ABS ga je geen verschillen zien mits goed afgesteld. Dus tenzij je met flexibel spul aan de slag wilt gaan zou ik er niet aan beginnen.
Gaat prima samen hoor. Print met deze combi al maanden en merkt geen verschil dat het gewicht tov de oude opstelling een probleem is .Groot voordeel vindt ik juist dat filament wisselen een stuk makkelijker en sneller gaat. Alleen smallere pancake stepper motor gebruikt.

Zakt totaal niet en staat soms week stil en aanzetten en printen maar zonder dat ik iets moet afstellen >:)
Opstelling wordt ook door vele gebruikt en als dat echt een probleem zou zijn dan zou je veel meer problemen tegen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben het beetje zat aan het worden. Ik blijf connectie problemen houden bij gebruik Octoprint, minimaal 1x per dag een hik-up. Omdat ik meestal kleinere prints maak valt de schade wel mee. Maar de frustraties ben ik nu zat.
USB-kabel zit gewoon goed vast en ben echt lost. Heeft maaden zonder problemen goed gewerkt, na her-install van de Pi leek het een paar dagen goed te gaan. Maar het probleem lijkt weer terug te zijn.

Zat te denken om toch maar naar een ander board te gaan op de Ender 5 (Heb de standaard E5).
Iemand nog een ander idee voor ik een 4.2.7. board ga bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
smitae schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 08:39:
Ben het beetje zat aan het worden. Ik blijf connectie problemen houden bij gebruik Octoprint, minimaal 1x per dag een hik-up. Omdat ik meestal kleinere prints maak valt de schade wel mee. Maar de frustraties ben ik nu zat.
USB-kabel zit gewoon goed vast en ben echt lost. Heeft maaden zonder problemen goed gewerkt, na her-install van de Pi leek het een paar dagen goed te gaan. Maar het probleem lijkt weer terug te zijn.

Zat te denken om toch maar naar een ander board te gaan op de Ender 5 (Heb de standaard E5).
Blijft de Pi zelf wel goed draaien?

Aandachtspunten bij een Pi zijn de voeding (voldoende vermogen) en de SD kaart (corruptie). Beste is dus om in elk geval een andere SD kaart te proberen. En eigenlijk ook een andere voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz

Logs bekeken? Wat zijn de activiteiten rondom de hik-ups? Wellicht is daar wat interessant te vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rukapul
Volgens mij wel. Heb de 3A rapberry voeding en ik zie geen undervolt meldingen.
Ook complete her-install van de Pi gedaan op een nieuwe SD-kaart en alles wat veel -rw- moet doen op een exteren USB-schijf gezet.

@Christoxz
Enige melding is een disconnect op de usb-port.
Mar 11 20:10:07 mars kernel: [43341.300737] ch341-uart ttyUSB0: usb_serial_generic_read_bulk_callback - urb stopped: -32
Mar 11 20:10:07 mars kernel: [43341.303454] ch341-uart ttyUSB0: usb_serial_generic_read_bulk_callback - urb stopped: -32
Mar 11 20:10:08 mars kernel: [43341.569786] usb 1-1.1: USB disconnect, device number 5
Mar 11 20:10:08 mars kernel: [43341.570453] usb 1-1.1: failed to send control message: -19
Mar 11 20:10:08 mars kernel: [43341.570916] ch341-uart ttyUSB0: ch341-uart converter now disconnected from ttyUSB0
Mar 11 20:10:08 mars kernel: [43341.570990] ch341 1-1.1:1.0: device disconnected
Mar 11 20:10:08 mars octoprint[478]: 2021-03-11 20:10:08,199 - octoprint.util.comm - ERROR - Unexpected error while reading from serial port
Mar 11 20:10:08 mars octoprint[478]: Traceback (most recent call last):
Mar 11 20:10:08 mars octoprint[478]: File "/home/smitae/OctoPrint/venv/lib/python3.7/site-packages/octoprint/util/comm.py", line 3831, in _readline
Mar 11 20:10:08 mars octoprint[478]: ret = self._serial.readline()
Mar 11 20:10:08 mars octoprint[478]: File "/home/smitae/OctoPrint/venv/lib/python3.7/site-packages/octoprint/util/comm.py", line 6455, in readline
Mar 11 20:10:08 mars octoprint[478]: c = self.read(1)
Mar 11 20:10:08 mars octoprint[478]: File "/home/smitae/OctoPrint/venv/lib/python3.7/site-packages/serial/serialposix.py", line 596, in read
Mar 11 20:10:08 mars octoprint[478]: 'device reports readiness to read but returned no data '
Mar 11 20:10:08 mars octoprint[478]: serial.serialutil.SerialException: device reports readiness to read but returned no data (device disconnected or multiple access on port?)
Mar 11 20:10:08 mars octoprint[478]: 2021-03-11 20:10:08,203 - octoprint.util.comm - ERROR - Please see https://faq.octoprint.org/serialerror for possible reasons of this.
Mar 11 20:10:08 mars octoprint[478]: 2021-03-11 20:10:08,208 - octoprint.util.comm - INFO - Changing monitoring state from "Operational" to "Offline (Error: SerialException: 'device reports readiness to read but returned no data (device disconnected or multiple access on port?)' @ comm.py:_readline:3831)"

Ik ga ook maar eens de Pi wat opruimen. Mogelijk dat er toch nog en ander proces de USB-port wil benaderen.

Hum, mogelijk motion de boosdoener? Die stond aan als ik de errors kreeg.... Ik ga nu kijken of ik zonder motion geen problemen heb. Iemand een idee of motion toevallig via USB camera's wil scannen ofzo? Ik gebruik geen USB-camera, maar gewoon een Pi camera op de connector op het main-board.

Motion gaat eraf, vertrouw het niet helemaal en ga over op een python script dat continue gaat streamen. eerst ff testen op een andere Pi.

[ Voor 7% gewijzigd door smitae op 12-03-2021 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawn666
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-08 14:01
Vraagje, ik moet wat interne dikke stroom kabels vervangen in mijn CR-10s weet iemand wat voor dikte kabel ik daarvoor moet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Probleem met de reset gevonden. Heeft dus idd te maken met de Camera op de Pi. Beetje zitten te testen en bij aanroepen van de Camera met te hoge framerate krijg ik connection broken.
Da's wel beetje balen, ga nu kijken of de framerate gewoon te hoog is. Of ik hang er een tweede Pi aan voor aansturen van de Camera, LED's etc. Heb ook nog een warmte camera, kan er dan ook bij op.

Gaat zo wel een hele bouwwerk worden.

Wat gebruiken jullie als max resolutie / framerate voor de Camera stream vanaf de Pi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
De Pi heeft maar zeer beperkte capaciteit voor USB. Als je dus video opneemt en opslaat op een externe drive dan moet dat 2x over de USB bus...

Alternatief is dat de cpu belasting te hoog wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rukapul schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:59:
De Pi heeft maar zeer beperkte capaciteit voor USB. Als je dus video opneemt en opslaat op een externe drive dan moet dat 2x over de USB bus...

Alternatief is dat de cpu belasting te hoog wordt.
Yup, had het niet verwacht. Maar de timelines kloppen nu precies, maanden zonder camera geprint. Geen problemen, na aansluiten van de camera zijn de connectie problemen begonnen..... pfff
En dat ik het probleem nu kan re-produceren helpt ook erg mee.

Dus heb besloten er een extra Pi aan te hangen, heb er genoeg liggen, die tweede Pi kan ik dan mooie gebruiken om de Ender 5 en de Pi met Octoprint aan/uit te zetten.
En de tweede Pi laat ik dan ook direct wat extra dingen meten van en rond de Ender 5 en dat naar mijn influx DB sturen. Stroomverbruik, temp, dat soort dingen, kan ik vast wel weer een leuk dashboard voor maken in Grafana.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 16:13
Hopelijk een hele simpele vraag, maar ik kom opeens niet verder.

Betreft Ender 3V2, bijna helemaal standaard, en enige maanden in gebruik zonder noemenswaardige problemen.

Ik haal mijn gcode van mijn PC en plaats dit op het kaartje, en dan zie ik het laatst geplaatste bestand bovenaan de lijst bij <print> op het scherm van de printer.
Alleen vanmorgen opeens niet, de laatste file wordt niet getoond.

Ik heb enkele malen de file opnieuw geplaatst, en ik kan hem op de PC gewoon uitlezen, verwijder het kaartje netjes van de PC, maar toch zie ik het bestand niet op mijn printerschermpje. Alle voorgaande bestanden dus wèl.

Als ik de printer opstart zonder het kaartje, dan zie ik dus ook geen bestanden, dus kennelijk leest hij het kaartje wel uit, maar ziet het laatste bestand niet.
Ik heb al een aantal oude bestanden verwijderd, denkende dat er een max aan is om uit te lezen op de printer, maar ook dat geeft geen oplossing.

Wie geeft me een goede hint, want ik weet nu even niet meer wat te doen.
Dank!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
Is de bestandsnaam soms te lang? Ik heb online iets gelezen dat firmware met een te lange naam niet gepakt wordt, misschien geld dit ook voor bestandsnamen voor gcode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Helaas, dat is niet het geval, de naam is 4 letters lang, en ik heb geen probleem gehad met een eerdere van 3 letters.
Maar bedankt voor het meedenken!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
Naalroc schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:44:
Helaas, dat is niet het geval, de naam is 4 letters lang, en ik heb geen probleem gehad met een eerdere van 3 letters.
Maar bedankt voor het meedenken!
Heeft het bestand de juist extensie? Beetje vaag dat hij specifiek dat bestand dan overslaat met uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ja, ook dat:bestandsnaam is
.gcode
, net als alle anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Laatst online: 21-09 11:16
@Naalroc
En als je de file opnieuw sliced met je slicer en opnieuw opslaat onder een andere naam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Dat ga ik proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
Gisteren had ik nog steeds last van prints die loslieten, ook al maakte ik mijn print bed schoon met glassex en isopropanol. Dit was op aanraden van een collega met een Ender 5 plus die eenzelfde soort print bed heeft.

Toch maar een heel dun laagje pritt geprobeerd en nu heb ik al 3 succesvolle prints kunnen maken!

Beetje raar online, ik zie ofwel mensen waarbij PLA bijna te goed plakt aan de ender glasplaat, of mensen waar net als bij mij nauwelijks blijft plakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cy0Aur7oYDyi6eNcEDZxlVObkAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eeH39p7MGBSDNxVFiiFvKutX.jpg?f=fotoalbum_large

Maarja, blij met resultaten :) nu kunnen we echt aan de slag

[ Voor 31% gewijzigd door aegis3d op 12-03-2021 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
Naalroc schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:17:
Hopelijk een hele simpele vraag, maar ik kom opeens niet verder.

Betreft Ender 3V2, bijna helemaal standaard, en enige maanden in gebruik zonder noemenswaardige problemen.

Ik haal mijn gcode van mijn PC en plaats dit op het kaartje, en dan zie ik het laatst geplaatste bestand bovenaan de lijst bij <print> op het scherm van de printer.
Alleen vanmorgen opeens niet, de laatste file wordt niet getoond.

Ik heb enkele malen de file opnieuw geplaatst, en ik kan hem op de PC gewoon uitlezen, verwijder het kaartje netjes van de PC, maar toch zie ik het bestand niet op mijn printerschermpje. Alle voorgaande bestanden dus wèl.

Als ik de printer opstart zonder het kaartje, dan zie ik dus ook geen bestanden, dus kennelijk leest hij het kaartje wel uit, maar ziet het laatste bestand niet.
Ik heb al een aantal oude bestanden verwijderd, denkende dat er een max aan is om uit te lezen op de printer, maar ook dat geeft geen oplossing.

Wie geeft me een goede hint, want ik weet nu even niet meer wat te doen.
Dank!
Ik heb zelf gemerkt met veel test prints dat de hoeveelheid files op de SD kaart impact heeft op de printer. Ik had heel veel verschillende test towers en merkte ook dat hij problemen had met de volgorde en dat het soms lang duurde voor dat de files verschenen.

Ik zou eens de kaart leeg maken en kijken of dat het probleem oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ik heb inmiddels het volgende uitgevonden:

In de lijst met data op het schermpje van de Ender worden maar 30 files getoond, als je er door scrolled.
Nu heb ik er een stel van verwijderd die ik niet meer nodig dacht te hebben, maar nog steeds dezelfde 30 stuks op het scherm te zien.

Op de PC eens opgeteld, en blijkt dat er nog steeds meer dan 30 op het kaartje stonden, dus nog een aantal verwijderd, tot er nog 25 op stonden.

Weer gekeken op de printer, en nog steeds mijn laatste file niet te zien bovenaan de lijst.
Weer aan het tellen gegaan op de printer, en idd er staan er nu 25 op, MAAR de laatste in de lijst is mijn ontbrekende file, die aangeklikt, en de printer gaat aan de slag.

Waarom die meest recente file nu helemaal onderaan de lijst staat? Geen idee; op de PC zie ik gewoon de datum en tijd van vanmorgen, dus bovenaan in Verkenner. Maar niet op de printer.

Dus @LOTG , je zat helemaal in de juiste richting 8)

Concreet: de printer laat maar 30 files zien, ook al staan er meer op het kaartje.
Nog niet opgelost/verklaard: waarom staat mijn meest recente file onderaan de lijst, en alle andere op de juiste datum/tijd volgorde.
Geen geweldig probleem, als je het maar WEET!
Toch een beetje zonde van een kaartje met 6 Gb opslag. >:)

Edit:
Een nieuw bestand opgeslagen op het kaartje, terwijl er nu minder dan 30 files op staan, en het nieuwe bestand staat weer netjes bovenaan.

't Is maar dat je zoiets weet.... :?

[ Voor 6% gewijzigd door Naalroc op 12-03-2021 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a.d.s
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-09 17:52
Naalroc schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:44:
Concreet: de printer laat maar 30 files zien, ook al staan er meer op het kaartje.
Nog niet opgelost/verklaard: waarom staat mijn meest recente file onderaan de lijst, en alle andere op de juiste datum/tijd volgorde.
Geen geweldig probleem, als je het maar WEET!
Toch een beetje zonde van een kaartje met 6 Gb opslag. >:)
Ik denk dat de printer de files ongesorteerd laat zien, dus in de volgorde waarop ze op de kaart staan. De PC zal ze altijd sorteren.
Je kunt je files verdelen over verschillende mappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-10 12:10

Rincewind

Take me in your arms tonight

DRuw schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:40:
@Rincewind gewoon de tijd voor nemen. Ik heb er hier 2 en je ontkomt er niet aan dat je hem meerdere keren op en af bouwt. Pas op voor het schroefdraad in de stappenmotor, je draait RVS in aluminium dus daar moet je mee oppassen. Zorg ook dat je fan de goede kant op monteert en let op je snoertjes die je netjes moet wegwerken. Oja, draai ook vooral je radiale fan niet te hard vast..
Blijkbaar is er een andere behuizing dan in de manual staat want de zipties die ik er doorheen moet voeren zitten nu op een volledig andere plaats lijkt wel. Of ik zie het verkeerd 8) Dit is dus de tussenstand inclusief schilderstap om te voorkomen dat ik iets verkeerd vastmaak nu..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOyTjX6q9ES3VDkGWkGbbP76QM0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cVa0QCAZ976fmvBM3SpfATcr.jpg?f=fotoalbum_large

Ook zeggen ze in de manual dat de 1e fan moet worden vastgemaakt aan het deel met de 'pijp' terwijl je op een andere foto ziet dat het vastgeschroefd zit aan het deel wat op de x-plate komt.. Kortom: doorpuzzelen

[ Voor 21% gewijzigd door Rincewind op 13-03-2021 17:36 ]

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:33
...

Zou zelf eerder voor een BTT SKR Mini E3 V2 gaan. Zitten TMC2209 op aangesloten via serial. Werkte bij mij heel stabiel, snel en rustig.
Heb toch veel problemen gelezen met de Creality-bordjes over stilstaande prints met blobs tot gevolg. En het SKR-bord is ongeveer even duur en je krijgt er een 🦆bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rippiedoos schreef op zondag 14 maart 2021 @ 08:21:
[...]

Zou zelf eerder voor een BTT SKR Mini E3 V2 gaan. Zitten TMC2209 op aangesloten via serial. Werkte bij mij heel stabiel, snel en rustig.
Heb toch veel problemen gelezen met de Creality-bordjes over stilstaande prints met blobs tot gevolg. En het SKR-bord is ongeveer even duur en je krijgt er een 🦆bij!
Past dat board zonder problemen in de Ender 5? Schroef locatie, etc.
Heb eigenlijk niet heel zin om de met firmware gaan zitten te knutselen, is de SKR Mini plug-and-play?
Ik zal mij eens ff inlezen.
Zag ook dat de Ender 5 tegenwoordig voor 250 euro ofzo al te krijgen is. Tube vervangen een ff flashen, goed genoeg voor mij. Tweede E5 ook geen slecht plan >:) Heb niet veel zin in te veel tweaken en verbouwen, ding moet gewoon printen, Ender 5 Pro is er voor 325 zag ik.

Moet well zeggen dat ik de problemen alleen heb als ik de printer via Octoprint aanstuur, printen vanaf SD-card gaat prima. Maar als je eenmaal Octoprint hebt gebruikt wil je niet snel meer iets anders....
Mogelijk ga ik een poging doen om een oude Linux doos Octoprint te zetten, kijken of het de Pi dan wel de printer is, waar het probleem zit.
De fout melding is niet heel handig, of de printer reageert niet meer, of op de Pi gaat iets niet goed met benaderen van de USB-poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:33
smitae schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:19:
[...]

Past dat board zonder problemen in de Ender 5? Schroef locatie, etc.
Heb eigenlijk niet heel zin om de met firmware gaan zitten te knutselen, is de SKR Mini plug-and-play?
Ik zal mij eens ff inlezen.
Vooral de SKR Mini E3 is 1-op-1 compatible. Schroefgaten, plaatsen van aansluiten en alles. Ik had nog de v1.2 maar was echt gewoon vervangen van originele bord. Lastigste was de hotglue van het bestaande bord af krijgen om je stekkers eraf te krijgen. Maar dat probleem heb je toch, of je nu het creality-bord of een ander bord neemt.

Volgens mij heeft BTT op hun github een Marlin 2.0 staan die ze voor de Ender5 hebben gemaakt, met en zonder BLTouch. Kan dus aardig plug-and-play zijn als je wilt. Maar Marlin 2.0 compileren is ook niet zo moeilijk, vooral met alle handleidingen van tegenwoordig.

Jep, is zelfs Marlin 2.0.7.2: https://github.com/bigtre...tree/master/firmware/V2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rippiedoos schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:32:
[...]

Vooral de SKR Mini E3 is 1-op-1 compatible. Schroefgaten, plaatsen van aansluiten en alles. Ik had nog de v1.2 maar was echt gewoon vervangen van originele bord. Lastigste was de hotglue van het bestaande bord af krijgen om je stekkers eraf te krijgen. Maar dat probleem heb je toch, of je nu het creality-bord of een ander bord neemt.

Volgens mij heeft BTT op hun github een Marlin 2.0 staan die ze voor de Ender5 hebben gemaakt, met en zonder BLTouch. Kan dus aardig plug-and-play zijn als je wilt. Maar Marlin 2.0 compileren is ook niet zo moeilijk, vooral met alle handleidingen van tegenwoordig.

Jep, is zelfs Marlin 2.0.7.2: https://github.com/bigtre...tree/master/firmware/V2.0
Heb net ff oude bak (6 core AMD, 24Gb, 120Gb SSD) met Ubuntu en octoprint geïnstalleerd. Dat is wel lekker snappie als je dat vergelijkt met een Pi moet ik zeggen, niet heel vreemd. Wel beetje ruzie met poort access, maar dat werkt nu ook. Straks ff een lange print aanzetten en maar eens kijken of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Vanmiddag wilde ik met glow in the dark groen 1,75 mm PLA op de Ender 3 printen. Dat lukt echter geheel niet en als bonus kwam het knettervast te zitten :(

Net als anders had ik het oude filament eruit getrokken (zelfde merk, rode variant) en de glow in the dark met de hand ingevoerd. Nadat er geen rode verkleuring meer was, heb ik geprobeerd te printen. Daarna kwam er echter niet meer fatsoenlijk uit, zelfs niet voor de skirt. Het filament wilde ook niet meer vooruit of achteruit met de hand.

Na lang prutten met dat dunne metalen veerding in de nozzle kwam er uiteindelijk beweging in. Een volgende printpoging ging echter net zo goed mis. Na weer lang prutten met het veerding kon ik het filament eruit trekken. Een andere kleur filament ging er vervolgens zonder enig probleem doorheen.

Printen met 200gr nozzle en 50gr bed zoals het andere PLA. Toen het vast zat maar geprobeerd met de nozzle op 215.

Wat kan hier het probleem zijn en hoe is het op te lossen :?

Octoprint gisteren ook geïnstalleerd. Supereenvoudig te installeren en geniaal in gebruik. RPI camera met IR is ook geniaal in al zijn eenvoud :)

Wel een vraag: als de Ender op de Pi 4b aangesloten is en de Ender wordt uitgezet dan blijft het scherm van de printer aan, en zelfs de fans bij de nozzle tikken een beetje heen en weer. Lijkt me een beetje vreemd ontwerp om zo'n apparaat via USB te voeden?

[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 14-03-2021 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-10 17:30

GeeBee

Oddball

Als je de Pi voedt vanaf de voeding van de Ender (via een Buck-convertor) heb je dat probleem niet meer denk ik.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
GeeBee schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:42:
Als je de Pi voedt vanaf de voeding van de Ender (via een Buck-convertor) heb je dat probleem niet meer denk ik.
Uiteraard, maar te voorkomen door een enkele diode (?).

Sowieso laat ik de Pi liever permanent aan. Die dingen hard uitschakelen is vragen om corrupte SD kaartjes.
Pagina: 1 ... 110 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie