Nu met de nieuwe Linux machine zelfde probleem, probleem is dus niet de Pi, maar kan naar mijn idee alleen de Printer zijn. Dus dat gaat toch echt een nieuw board worden.rippiedoos schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:32:
[...]
Vooral de SKR Mini E3 is 1-op-1 compatible. Schroefgaten, plaatsen van aansluiten en alles. Ik had nog de v1.2 maar was echt gewoon vervangen van originele bord. Lastigste was de hotglue van het bestaande bord af krijgen om je stekkers eraf te krijgen. Maar dat probleem heb je toch, of je nu het creality-bord of een ander bord neemt.
Volgens mij heeft BTT op hun github een Marlin 2.0 staan die ze voor de Ender5 hebben gemaakt, met en zonder BLTouch. Kan dus aardig plug-and-play zijn als je wilt. Maar Marlin 2.0 compileren is ook niet zo moeilijk, vooral met alle handleidingen van tegenwoordig.
Jep, is zelfs Marlin 2.0.7.2: https://github.com/bigtre...tree/master/firmware/V2.0
Ik zou is proberen te printen op een hogere temperatuur. Hou er ook rekening mee dat in glow in the dark filament deeltjes zitten waardoor je nozzle sneller slijt.Rukapul schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:25:
Vanmiddag wilde ik met glow in the dark groen 1,75 mm PLA op de Ender 3 printen. Dat lukt echter geheel niet en als bonus kwam het knettervast te zitten
Net als anders had ik het oude filament eruit getrokken (zelfde merk, rode variant) en de glow in the dark met de hand ingevoerd. Nadat er geen rode verkleuring meer was, heb ik geprobeerd te printen. Daarna kwam er echter niet meer fatsoenlijk uit, zelfs niet voor de skirt. Het filament wilde ook niet meer vooruit of achteruit met de hand.
Na lang prutten met dat dunne metalen veerding in de nozzle kwam er uiteindelijk beweging in. Een volgende printpoging ging echter net zo goed mis. Na weer lang prutten met het veerding kon ik het filament eruit trekken. Een andere kleur filament ging er vervolgens zonder enig probleem doorheen.
Printen met 200gr nozzle en 50gr bed zoals het andere PLA. Toen het vast zat maar geprobeerd met de nozzle op 215.
Wat kan hier het probleem zijn en hoe is het op te lossen
Octoprint gisteren ook geïnstalleerd. Supereenvoudig te installeren en geniaal in gebruik. RPI camera met IR is ook geniaal in al zijn eenvoud
Wel een vraag: als de Ender op de Pi 4b aangesloten is en de Ender wordt uitgezet dan blijft het scherm van de printer aan, en zelfs de fans bij de nozzle tikken een beetje heen en weer. Lijkt me een beetje vreemd ontwerp om zo'n apparaat via USB te voeden?
Het scherm blijft aanstaan omdat er nog stroom binnenkomt vanuit de usb aansluiting. Het volgende kan je printen om dat tegen te gaan https://www.thingiverse.com/thing:3044586 of met tape pin 1 afplakken.
Zo loopt er geen stroom meer door de kabel.
Gewoon de plus draad van de usb kabel doorknippen?
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Ik heb gewoon pin 1 afgeplakt met een dun streepje isolatietape. Werkt perfect (niet) dan en je kan de kabel nadien nog hergebruiken moest dat nodig zijn.
Stringing tower (retraction test) testen via https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#retractionEvertt schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:29:
Ben een tijdje bezig met PLA eikenhout van 123. Alleen krijg ik niet de resultaat wat ik gewend ben met normale PLA.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Print beide op 205. Heb ook de temp lager en hoger gezet. De hout PLA print ik met 0.5 nozzel.
Welke instelling kan ik nog meer proberen?
PSN: PcDCch
Enige oplossing bij mij was inderdaad pin 1 afplakken van je USB-kabel die je in je Pi steekt. Het probleem wat hier (ook) optrad was dat als je Pi draait en het Ender-bord dus voedt, je ook problemen kan krijgen bij het juist starten van je Ender-bord. Hier kreeg ik bij een SKR Mini E3 v1.2 het probleem dat Marlin aangaf dat er een 'TMC Connection Problem' was. Enige optie dan was kabel eruit, Ender uit, Ender aan, kabel er weer in. Totdat ik pin 1 had afgeplakt en het was opgelost.Rukapul schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:25:
...
Wel een vraag: als de Ender op de Pi 4b aangesloten is en de Ender wordt uitgezet dan blijft het scherm van de printer aan, en zelfs de fans bij de nozzle tikken een beetje heen en weer. Lijkt me een beetje vreemd ontwerp om zo'n apparaat via USB te voeden?
Op mijn andere printer had ik dat probleem niet (Two Trees Sapphire Pro), daar zit gewoon een jumber bij de USB-poort op het MKS-bordje. Daarmee kun je de voeding via USB aan en uitzetten. Inderdaad dus een beetje een brak ontwerp maar wel makkelijk voor het ontwikkelen van firmware, hoef je niet perse die 24v voeding eraan te hebben.
Wie kan mij even op de goede weg helpen? Op een dag kwamen de prints niet meer goed uit mijn ender3. De lagen hechte niet meer goed op mekaar.
Na wat eigen inzicht heb ik de nozzle eens vervangen. Ook dit zonder resultaat. Vervolgens nieuwe tube besteld nieuwe nozzle 0.6(om sneller te kunnen printen) en hot-end helemaal schoon gemaakt.
Als ik nu de xyz calibration cube print is hij nagenoeg perfect. Als ik nu een grotere print maak dan liggen de lagen weer niet goed op mekaar(los) en breekt het weer zo over. Ook extreem veel stringing.
Wie weet waar ik mijn probleem moet zoeken? Of heeft iemand een cura setting, die ik eens kan testen?
Ik print met PLA(123 inkt huismerk) 200º bed 50º
Na wat eigen inzicht heb ik de nozzle eens vervangen. Ook dit zonder resultaat. Vervolgens nieuwe tube besteld nieuwe nozzle 0.6(om sneller te kunnen printen) en hot-end helemaal schoon gemaakt.
Als ik nu de xyz calibration cube print is hij nagenoeg perfect. Als ik nu een grotere print maak dan liggen de lagen weer niet goed op mekaar(los) en breekt het weer zo over. Ook extreem veel stringing.
Wie weet waar ik mijn probleem moet zoeken? Of heeft iemand een cura setting, die ik eens kan testen?
Zou eens een goed bedlevel printen over je gehele print oppervlak. Zeker als hij kleine dingen wel goed print en grote niet lijkt erop dat je bed niet goed level is.kawaholic schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 05:30:
Wie kan mij even op de goede weg helpen? Op een dag kwamen de prints niet meer goed uit mijn ender3. De lagen hechte niet meer goed op mekaar.
bv
https://www.thingiverse.com/thing:3235018
https://www.thingiverse.com/thing:2987803
Ga ik straks eens proberen.MikeOO schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 07:57:
[...]
Zou eens een goed bedlevel printen over je gehele print oppervlak. Zeker als hij kleine dingen wel goed print en grote niet lijkt erop dat je bed niet goed level is.
bv
Ik roep het wel vaker maar mijn ervaring is, dat als het printen niet goed meer werkt, je het beste weer vooraan kunt beginnen met behulp van deze site:
https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#firstlayer
Zelf heb ik ook meerdere keren gehad dat het printen ineens niet meer goed werkt. Bij mij was iedere keer de oplossing om vanaf nul te beginnen en het weer op te bouwen volgens bovenstaande site.
PSN: PcDCch
Beste forumcrew van creality ender,
Via een tip van een ander forumlid ben ik op deze pagina terecht gekomen. Ik vroeg mij af of iemand mij kan/wil helpen met het 3d printen van een verlaagde drip tray voor de gaggia classic pro. Op https://www.thingiverse.com/thing:2319146 staat een stl bestand met het bijbehorende 3d ontwerp.
Tips of suggesties zijn uiteraard ook van harte welkom.
Via een tip van een ander forumlid ben ik op deze pagina terecht gekomen. Ik vroeg mij af of iemand mij kan/wil helpen met het 3d printen van een verlaagde drip tray voor de gaggia classic pro. Op https://www.thingiverse.com/thing:2319146 staat een stl bestand met het bijbehorende 3d ontwerp.
Euh... je zit hier op Tweakers, niet op het Crealityforum...wesley007! schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:17:
Beste forumcrew van creality ender,
Desondanks willen we je best helpen natuurlijk. Waar loop je precies tegenaan en wat heb je al geprobeerd?
Bedankt.Mozart schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:35:
[...]
Stringing tower (retraction test) testen via https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#retraction
Alleen wat ik ook probeer de snelheid of de Retraction distance veranderen. Ik krijg steeds dezelfde resultaat.
Heb van de week de hotend fix voor de Ender 3 V2 toegepast. Helaas helpt dat ook niet.
Kan het ook aan de filament liggen?
Heb nu Eikenhout pla van 123.
[ Voor 7% gewijzigd door Evertt op 16-03-2021 10:47 ]
Is dat het enige wat je hebt aangepast, temp en retraction settings? Genoeg andere opties om te proberen in iedere geval.Evertt schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:45:
[...]
Bedankt.
Alleen wat ik ook probeer de snelheid of de Retraction distance veranderen. Ik krijg steeds dezelfde resultaat.
Heb van de week de hotend fix voor de Ender 3 V2 toegepast. Helaas helpt dat ook niet.
Kan het ook aan de filament liggen?
Heb nu Eikenhout pla van 123.
Coasting, combing, snelheid. Een maat van mij had ook stringing problemen met hout PLA en volgens mij heeft hij dat gefixt met coasting. (Zal even dubbel checken)
Of het aan het filament ligt: Je normale PLA komt er wel goed uit toch? Dan zal het enigszins aan je filament liggen, wat waarschijnlijk fine te tunen valt met je print settings.
Ben op het moment ook met hout PLA aan het printen, het is idd wat aan de ruwe kant door die stukjes hout die erin vermengd zitten.Christoxz schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:04:
[...]
Is dat het enige wat je hebt aangepast, temp en retraction settings? Genoeg andere opties om te proberen in iedere geval.
Coasting, combing, snelheid. Een maat van mij had ook stringing problemen met hout PLA en volgens mij heeft hij dat gefixt met coasting. (Zal even dubbel checken)
Of het aan het filament ligt: Je normale PLA komt er wel goed uit toch? Dan zal het enigszins aan je filament liggen, wat waarschijnlijk fine te tunen valt met je print settings.
Heb niet veel gedaan aan de standaard PLA settings (uit luiheid

Het hout PLA is wal brosser dan standaard PLA wat de nabewerking wel wat makkelijker maakt, dus vanavond ff een muziekje op tijdens dat monnikenwerk
Tips zijn altijd welkom, als ik vaker hout ga printen maak ik wel ff een houtprofiel aan oid.
:strip_exif()/f/image/HfPX0HIQxdZsLrX9lvS3DjPc.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb nog niks geprobeerd, ik heb ook geen 3d printer. Ik vroeg me af of iemand dit voor mij wil kan printen. Uiteraard tegen een vergoeding.Icephase schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:42:
[...]
Euh... je zit hier op Tweakers, niet op het Crealityforum...![]()
Desondanks willen we je best helpen natuurlijk. Waar loop je precies tegenaan en wat heb je al geprobeerd?
Aha, op die fiets. Ja dat was me niet duidelijk uit je eerste post. Er staat bij dat dit met ABS geprint moet worden ivm temperatuurbestendigheid, helaas print ik alleen maar PLA en af en toe PETG. Ik kan je dus niet helpen ben ik bang.wesley007! schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:29:
[...]
Ik heb nog niks geprobeerd, ik heb ook geen 3d printer. Ik vroeg me af of iemand dit voor mij wil kan printen. Uiteraard tegen een vergoeding.
Het zou denk ik trouwens prima in PETG kunnen. PETG Glass transition is 80 graden.Icephase schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:35:
[...]
Aha, op die fiets. Ja dat was me niet duidelijk uit je eerste post. Er staat bij dat dit met ABS geprint moet worden ivm temperatuurbestendigheid, helaas print ik alleen maar PLA en af en toe PETG. Ik kan je dus niet helpen ben ik bang.
Ik dat de druppels die nog komen rond die temp zitten, en dus bijna geen schade doet, een druppel koelt natuurlijk ook weer snel af.
Ze hebben het ook over stoom, maar goed, dat stijgt en het onderdeel is al opvangbak.
@wesley007!
Ik denk dat het met PETG best een poging waard is. Mocht je het toch in ABS willen (Wat sowieso beter tegen hogere temperaturen kan) denk ik dat je weinig kans maakt hier, volgens mij zijn er niet zoveel tot geen ABS printers hier. (ABS printen is een stuk moeilijker/uitdagender namelijk).
Heb je trouwens ook in het V&A gekeken? Daar zitten wat Tweakers die actief een 'print service' aanbieden.
Wellicht zit er ook iemand tussen met ABS, dan ben je qua temperatuur in een keer veilig.
https://tweakers.net/aanbod/zoeken/?keyword=3d+print
Ik zou ff tussen V&A kijken, genoeg tweakers die de service aanbieden:wesley007! schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:29:
[...]
Ik heb nog niks geprobeerd, ik heb ook geen 3d printer. Ik vroeg me af of iemand dit voor mij wil kan printen. Uiteraard tegen een vergoeding.
https://tweakers.net/aanbod/zoeken/?keyword=3D+print
Top. Dank jullie wel. Ik heb zojuist wat adverteerders benaderd. Ben benieuwd 😊AteGjalt schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:42:
[...]
Ik zou ff tussen V&A kijken, genoeg tweakers die de service aanbieden:
https://tweakers.net/aanbod/zoeken/?keyword=3D+print
ASA is ook goed volgens de site, dat is weer makkelijker en al diverse succesvolle prints mee gemaakt.
Wat is ASA precies? 😇sanscorp schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:47:
ASA is ook goed volgens de site, dat is weer makkelijker en al diverse succesvolle prints mee gemaakt.
Precies: Zie google 
Kort: Vergelijkbaar met ABS maar dan UV bestendig(er).
Kort: Vergelijkbaar met ABS maar dan UV bestendig(er).
Acrylonitrile styrene acrylate, dus ABS met wat vervangen groepen. Het heeft bijna dezelfde eigenschappen als ABS, maar beter bestand tegen UV licht.
PETG heeft een smeltpunt rond dezelfde temperatuur als ABS, maar vervormt wel veel eerder hieronder, zeg bij 70 graden. Het is in dit geval, omdat het een structureel onderdeel is waarop een heet kopje staat, een minder geschikt materiaal dan ABS en ASA.
PETG heeft een smeltpunt rond dezelfde temperatuur als ABS, maar vervormt wel veel eerder hieronder, zeg bij 70 graden. Het is in dit geval, omdat het een structureel onderdeel is waarop een heet kopje staat, een minder geschikt materiaal dan ABS en ASA.
Ik had laatst nieuwe leadscrews besteld voor mn Z-axis op de printer met een pitch van 2mm.
Ik alles mooi geinstalleerd, zie ik die screw draaien alsof je je ochtend koffie aan het roeren bent. Heb een test blokje geprint, zitten van die wobbles in.
Dus ik alles nakijken, alles staat recht, heb het weer losgehaald en in elkaar gezet, andere leadscrew, andere moer, motor beetje verplaatsen. Niets hielp. Uiteindelijk goed naar de motor gekeken en ja hoor, de shaft van de motor is een beetje gebogen. Echt miniscuul, maar het effect was groots vooral met een 2mm pitch leadscrew.
Blijkbaar zag ik het voorheen niet omdat een draai met de T8x8 400 steps nodig had en dus over een grotere Z een "wobble" laat zien en met de T8x2 en 1600 steps is die wobble hoogte kleiner natuurlijk. Alle oude dingen er weer op gemonteerd en ja hoor print weer lekker.
Nu mijn vraag, iemand nog een goede Z-axis motor in gedachten? Ik neem aan dat het NEMA17 motoren zijn met 1.2A, maar ik ben er niet 100% zeker over dus ik dacht ik vraag het even na.
Ik alles mooi geinstalleerd, zie ik die screw draaien alsof je je ochtend koffie aan het roeren bent. Heb een test blokje geprint, zitten van die wobbles in.
Dus ik alles nakijken, alles staat recht, heb het weer losgehaald en in elkaar gezet, andere leadscrew, andere moer, motor beetje verplaatsen. Niets hielp. Uiteindelijk goed naar de motor gekeken en ja hoor, de shaft van de motor is een beetje gebogen. Echt miniscuul, maar het effect was groots vooral met een 2mm pitch leadscrew.
Blijkbaar zag ik het voorheen niet omdat een draai met de T8x8 400 steps nodig had en dus over een grotere Z een "wobble" laat zien en met de T8x2 en 1600 steps is die wobble hoogte kleiner natuurlijk. Alle oude dingen er weer op gemonteerd en ja hoor print weer lekker.
Nu mijn vraag, iemand nog een goede Z-axis motor in gedachten? Ik neem aan dat het NEMA17 motoren zijn met 1.2A, maar ik ben er niet 100% zeker over dus ik dacht ik vraag het even na.
Bed is goed. Krijg de indruk dat er te weinig fillament uitkomt. Zie foto wat is jullie conclusie hieruit?MikeOO schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 07:57:
[...]
Zou eens een goed bedlevel printen over je gehele print oppervlak. Zeker als hij kleine dingen wel goed print en grote niet lijkt erop dat je bed niet goed level is.
bv
:strip_exif()/f/image/hPsv4KWnlBlqVoWr4o8fbxJr.jpg?f=fotoalbum_large)
Yup, lijkt iid te weinig filament. De vraag is nu waardoor dat komt :-)kawaholic schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:38:
[...]
Bed is goed. Krijg de indruk dat er te weinig fillament uitkomt. Zie foto wat is jullie conclusie hieruit?
[Afbeelding]
- Is er niet iets met je print-file? (Slicer settings?)
- Ik had ooit de nozzle en en de hot-end cooler verkeerd aangesloten. De hot-end cooler deed het dus niet tijdens de eerste 1 a 2 laten. Dat lijkt er wel een beetje op?
- Heb je geen skippende extruder?
- Lijkt op de foto toch dat je bed te laag staat? Geen mooie vlakke lijnen, maar dat kan natuurlijk ook andere oorzaak hebben? Zoals boven aangegeven?
Je afstand klopt ook niet want hij trekt een draadje mee ipv dat het aan het bed blijft zitten.
Qua stappenmotor heb ik de 0,8 graden motor van 123 3d gekocht voor mijn dual leadscrew upgrade en dat werkt prima.
Alleen de Y is nog 1,8 graden want dan moet ik de tray aanpassen wil het fysiek nog werken.
As krom is wel raar, nog garantie?
En als upgrade kan ik ook zeker de flexibele koppeling aanraden!
Qua stappenmotor heb ik de 0,8 graden motor van 123 3d gekocht voor mijn dual leadscrew upgrade en dat werkt prima.
Alleen de Y is nog 1,8 graden want dan moet ik de tray aanpassen wil het fysiek nog werken.
As krom is wel raar, nog garantie?
En als upgrade kan ik ook zeker de flexibele koppeling aanraden!
Om printen met hoger Z axis detail mogelijk te maken.Naalroc schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:38:
@Ammo123
[...]
Dan vraag ik me af waarom je hem überhaupt hebt vervangen
In een Youtube comment kwam ik een nieuwe branch van Marlin tegen, die de LCD van de Ender V2 veel beter gebruikt: https://www.reddit.com/r/...new_and_improved_v2_menu/
https://github.com/Jyers/Marlin
Je hebt veel meer parameters op het scherm, je kan real time veel meer bijregelen (o.a. de flow, in het Tune menu), je hebt Z-adjust, handmatig level opties, etc.
En het scherm geeft ook veel sneller updates.
(Ik had mijn scherm al een keer geflashed voor een normale Marlin install, deze firwmare heb ik precompiled van Jyers' github en het LCD heb ik geen verdere update gegeven).
Hier kan je zien hoieveel meer er op het printscherm staat:
:strip_exif()/f/image/Ge6NaUGsRIxXi3x7TCHBHAif.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit is het Tune-menu:
Je hebt veel meer parameters op het scherm, je kan real time veel meer bijregelen (o.a. de flow, in het Tune menu), je hebt Z-adjust, handmatig level opties, etc.
(Ik had mijn scherm al een keer geflashed voor een normale Marlin install, deze firwmare heb ik precompiled van Jyers' github en het LCD heb ik geen verdere update gegeven).
:strip_exif()/f/image/Ge6NaUGsRIxXi3x7TCHBHAif.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit is het Tune-menu:
:strip_exif()/f/image/R3xlD7WCDh2PGNqnCXjwKIiJ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 41% gewijzigd door sympa op 17-03-2021 21:10 ]
Persoonlijk denk ik toch ook dat je nog iets lager moet printen. Lagen lijken vrij los te liggen ipv licht plat gedrukt te worden.kawaholic schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:38:
[...]
Bed is goed. Krijg de indruk dat er te weinig fillament uitkomt. Zie foto wat is jullie conclusie hieruit?
[Afbeelding]
Test eens tijdens het printen met babysteps als je dat geactiveerd heb in de firmware. Dan kun je tijdens het printen de afstand langzaam vergroten/verkleinen en zie je vanzelf of het beter of slechter wordt.
Hiervoor kun je dan het beste even een wat groter vlak printen, bv een vierkant met 1 laag.
En heb je ook de extruder gekalibreerd?
De Ender 3 V2 display is gewoon een drama weinig informatie te zien met de update nog steeds erg matig. Als je print via octoprint is er helemaal geen informatie te zien.sympa schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 19:20:
In een Youtube comment kwam ik een nieuwe branch van Marlin tegen, die de LCD van de Ender V2 veel beter gebruikt: https://www.reddit.com/r/...new_and_improved_v2_menu/
[Afbeelding]
En dit is het Tune-menu:
[Afbeelding]
Dat is ook hetzelfde bij de Ender 5 plus en de Ender 6 beide weinig informatie af te lezen. Jammer dat Creality hiervoor kiest.
Heb daarom de CR10 display geïnstalleerd wat bij de originele Ender 3 ook het geval is.
@Evertt Volgens mij zie ik ongeveer even veel info in octoprint als op het display met deze firmware.
Tenminste ik zie de octoprint progress en layer progress.
Tenminste ik zie de octoprint progress en layer progress.
Denk toch te hoog boven je bed. Ik zie nagenoeg geen 'aangedrukte' eerste laag (hoewel dat redelijk lastig te zien is met meerdere lagen er bovenop). En dan sleept je nozzle het filament gewoon mee.kawaholic schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:38:
[...]
Doe ook even een extruder e-step calibratie om zeker te weten dat je voldoende filament gebruikt.
Hehe mijn printjes zagen er niet meer uit: met name de scherpe hoeken waren niet om aan te zien. Ik had ook wat lopen tweaken met de Marlin firmware dus ik daar van alles aan het aanpassen. Wat bleek...
:strip_exif()/f/image/JDO05eNS62Rv0NwegskmHYcR.jpg?f=fotoalbum_large)
De grootste oorzaak hiervan is denk ik een kapot wiellager geweest: de nozzle raakte soms mijn printbed op de eerste laag. Verder is er ook wel een rol of 5 PLA doorheen gegaan.
:strip_exif()/f/image/JDO05eNS62Rv0NwegskmHYcR.jpg?f=fotoalbum_large)
De grootste oorzaak hiervan is denk ik een kapot wiellager geweest: de nozzle raakte soms mijn printbed op de eerste laag. Verder is er ook wel een rol of 5 PLA doorheen gegaan.
[ Voor 36% gewijzigd door savale op 18-03-2021 16:48 ]
Haha is je nozzle echt zoveel afgesleten? Wat voor bed heb je, schuurpapier?savale schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:19:
Hehe mijn printjes zagen er niet meer uit: met name de scherpe hoeken waren niet om aan te zien. Ik had ook wat lopen tweaken met de Marlin firmware dus ik daar van alles aan het aanpassen. Wat bleek...
[Afbeelding]
ja ik was ook in shock. Gewoon een cr10 v2 coated glass bed. Ik print ook 90% PLA, dus wel bijzonderPlatte_Band schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:27:
[...]
Haha is je nozzle echt zoveel afgesleten? Wat voor bed heb je, schuurpapier?
Dit was trouwens een micro swiss coated m6 0.3mm nozzle. Printe fantatisch fijn toen ie nog niet versleten was.
Ik ga dat straks eens proberen. Babysteps heb ik erin staan. Dat is dus voor de z as te verplaatsen.MikeOO schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:19:
[...]
Persoonlijk denk ik toch ook dat je nog iets lager moet printen. Lagen lijken vrij los te liggen ipv licht plat gedrukt te worden.
Test eens tijdens het printen met babysteps als je dat geactiveerd heb in de firmware. Dan kun je tijdens het printen de afstand langzaam vergroten/verkleinen en zie je vanzelf of het beter of slechter wordt.
Hiervoor kun je dan het beste even een wat groter vlak printen, bv een vierkant met 1 laag.
En heb je ook de extruder gekalibreerd?
Het vreemde is als ik de 3D benchy print. Zijn de onderste lagen oké. Alleen is de bovenzijde dan slecht.
Na wat ruzie met Cura en de vage supports die het daar creëert, mijn eerste bijna goede mini kunnen printen.
Mijn issues waren vooramelijk dat de supports niet deden wat ze moesten doen: supporten. Eerst tree supports geprobeert, omdat ik al gezien had dat er supports in de lucht hingen. Resultaat: beide armen vernacheld en ergens tegen het einde is er volgens mij ook iets met een support mis gegaan want de printhead is uiteindelijk ergens tegenaan gecrashed en had het hele ding van de plaat los getrokken.
Dus terug naar normale supports en met custom supports de handen ondersteund. Dat ging wel goed, alleen in de mond is er nog iets mis gegaan, kijken of we dat nog met het handje kunnen fixen.
Mijn issues waren vooramelijk dat de supports niet deden wat ze moesten doen: supporten. Eerst tree supports geprobeert, omdat ik al gezien had dat er supports in de lucht hingen. Resultaat: beide armen vernacheld en ergens tegen het einde is er volgens mij ook iets met een support mis gegaan want de printhead is uiteindelijk ergens tegenaan gecrashed en had het hele ding van de plaat los getrokken.
Dus terug naar normale supports en met custom supports de handen ondersteund. Dat ging wel goed, alleen in de mond is er nog iets mis gegaan, kijken of we dat nog met het handje kunnen fixen.
![]() | ![]() |
Ik hoop dat iemand hier mij kan helpen met m'n bed level probleem, inclusief BLTouch...
Het symptoom qua printen is dat inclusief BLTouch ik geen logisch verklaarbare nette first layer kan printen. Zoals hier, waarbij links perfect begint en steeds verder afgleid. Nou ben ik ergens halverwege deze puinhoop wel de Z-offset en e-steps wezen aanpassen, maar het effect is duidelijk. Vanaf de plekken waar de blobs zitten ben ik pas gaan spelen met instellingen.

Ik voel dat de Z-rod wel heel ligt draait wanneer de nozzle over het bed beweegt, dus de mesh wordt wel toegepast in Marlin (versie recente bugfix-2).
Ik heb eens, kort op elkaar drie metingen gedaan en de range die uit de metingen komen zijn volgens veel en veel te groot:
Wat ik, voor deze drie metingen geprobeerd heb:
Tighten bed excentric screws
Tighten x-carriage excentric screws
Loosen Z-Axis rod holder thing screws
Add off-set thingy to Z-axis stepper motor (thingiversie)
Loosen and tighten all frame screws
Ik dacht nog dat 't mn BLTouch zelf zou kunnen zijn maar volgens mij is dat 't ook niet na een probe test:
Heeft iemand anders nog ideeen die ik kan proberen? Ik ben in staat 't lel langzamerhand uit 't raam te gooien na weken aan klooien. Kleine printjes lukken nog wel, maar ik wil no grotere dingen gaan printen waarbij de eerste laag echt mooi en vlak moet zijn...
Het symptoom qua printen is dat inclusief BLTouch ik geen logisch verklaarbare nette first layer kan printen. Zoals hier, waarbij links perfect begint en steeds verder afgleid. Nou ben ik ergens halverwege deze puinhoop wel de Z-offset en e-steps wezen aanpassen, maar het effect is duidelijk. Vanaf de plekken waar de blobs zitten ben ik pas gaan spelen met instellingen.
Ik voel dat de Z-rod wel heel ligt draait wanneer de nozzle over het bed beweegt, dus de mesh wordt wel toegepast in Marlin (versie recente bugfix-2).
Ik heb eens, kort op elkaar drie metingen gedaan en de range die uit de metingen komen zijn volgens veel en veel te groot:
code:
1
2
3
4
5
6
| 0 59 118 176 235 235 0,083 0,072 0,062 0,048 0,025 176 0,071 0,060 0,042 0,026 0,034 118 0,071 0,049 0,035 0,030 0,015 59 0,059 0,044 0,025 0,022 0,020 0 0,042 0,008 0,038 0,075 0,038 |
Ik dacht nog dat 't mn BLTouch zelf zou kunnen zijn maar volgens mij is dat 't ook niet na een probe test:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| ### Command `M48 Y110 X110 P7 V4` ### Result ```SHELL Mean: 0.323357 Min: 0.319 Max: 0.327 Range: 0.007 Standard Deviation: 0.002341 ``` |
Heeft iemand anders nog ideeen die ik kan proberen? Ik ben in staat 't lel langzamerhand uit 't raam te gooien na weken aan klooien. Kleine printjes lukken nog wel, maar ik wil no grotere dingen gaan printen waarbij de eerste laag echt mooi en vlak moet zijn...
Spiegel erop, handmatig levelen en klaarFailFr8er schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:10:
Ik hoop dat iemand hier mij kan helpen met m'n bed level probleem, inclusief BLTouch...
[Afbeelding]
code:
1 2 3 4 5 6 0 59 118 176 235 235 0,083 0,072 0,062 0,048 0,025 176 0,071 0,060 0,042 0,026 0,034 118 0,071 0,049 0,035 0,030 0,015 59 0,059 0,044 0,025 0,022 0,020 0 0,042 0,008 0,038 0,075 0,038
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ### Command `M48 Y110 X110 P7 V4` ### Result ```SHELL Mean: 0.323357 Min: 0.319 Max: 0.327 Range: 0.007 Standard Deviation: 0.002341 ```
Vind ik zelf ook. Doe de eerste laag altijd 0.16 of 0.20. Ik print altijd een ruime skirt: Stel indien nodig op dat moment nog wat bij en klaar.Tadango schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:15:
[...]
Spiegel erop, handmatig levelen en klaarWerkt hier al jaren perfect..... Meer techiek is meer gezeur
Goede basis werkt altijd.
De BLTouch is gekocht na twee weken aanklooien met handmatig bedlevelen, vermoedelijk door 't zelfde wat dit probleem veroorzaakt.Tadango schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:15:
[...]
Spiegel erop, handmatig levelen en klaarWerkt hier al jaren perfect..... Meer techiek is meer gezeur
Goede basis werkt altijd.

De spiegel is hier belangrijk. Glazen platen zijn zelden vlak. Een spiegel is normaal veeeel vlakker. Vlakker betekend een stuk minder gezeur met leveling, handmatig of electronisch.FailFr8er schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:56:
[...]
De BLTouch is gekocht na twee weken aanklooien met handmatig bedlevelen, vermoedelijk door 't zelfde wat dit probleem veroorzaakt.
Ik begrijp dat 't wellicht vlakker is, maar zou een willekeurige plaat at random warpen? Ik wil oprecht aannemen dat mn plaat zelf warped is, maar dat zou dan toch niet ±0,083mm moeten schelen in 10mins tijd in drie scans?Tadango schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:07:
[...]
De spiegel is hier belangrijk. Glazen platen zijn zelden vlak. Een spiegel is normaal veeeel vlakker. Vlakker betekend een stuk minder gezeur met leveling, handmatig of electronisch.
Ik wil best een spiegel gaan regelen, maar ik vermoed dat 't niet de root-cause is.
Met grote temperatuur verschillen sluit ik dat niet uit. Wellicht eens het bed opwarmen en 15 min op dezelfde temperatuur laten staan. Dan nog eens een paar keer proben om te kijken of het dan ook zo verschilt.FailFr8er schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:21:
[...]
Ik begrijp dat 't wellicht vlakker is, maar zou een willekeurige plaat at random warpen? Ik wil oprecht aannemen dat mn plaat zelf warped is, maar dat zou dan toch niet ±0,083mm moeten schelen in 10mins tijd in drie scans?
Ik wil best een spiegel gaan regelen, maar ik vermoed dat 't niet de root-cause is.
Ik sta op het punt mijn eerste 3d printer te kopen en uit alles dat ik gelezen heb blijkt de ender 3 een prima keuze te zijn. Echter, twijfel ik op dit moment heel erg over de v2 gezien de problemen die er met een klein deel van de mainboards zouden zijn. Voor hetzelfde geld als de v2 zou ik ook een pro + skr mini e3 kunnen kopen, dan heb ik ook een 32 bit board met silent stepper drivers. De enige verschillen die ik dan nog zie zijn:
1. glass bed op de v2
2. nieuwer display op de v2
3. powersupply onder de printer weggewerkt op de v2
4. makkelijk te bedienen belt tensioners op de v2
Een glasplaat/spiegel op maat snijden is eenvoudig te doen en kost weinig.
Wat beterft het display heb ik eigenlijk net zo lief het oude display van de pro aangezien die wel werkt met de Marlin firmware.
Ik snap dat het mooier is als de powersupply onder de printer zit maar eigenlijk geef ik niet zoveel om hoe het er uitziet en misschien verplaats ik de voeding nog wel als de printer later in een behuizing komt te staan.
En dan tenslotte de belt tensioners, ik snap dat dat makkelijker is maar vind dat geen goede reden om mijn keuze daarom op de v2 te laten vallen.
Kortom wat mij betreft zijn de v2 en pro + srk mini e3 gelijkwaardige printers.
Wat zouden jullie mij adviseren? Zie ik nog wat over het hoofd?
Iemand ervaring met kopen en evt. garantie bij creality3dofficial? Is dat inderdaad de officiele store van creality?
1. glass bed op de v2
Wat beterft het display heb ik eigenlijk net zo lief het oude display van de pro aangezien die wel werkt met de Marlin firmware.
Ik snap dat het mooier is als de powersupply onder de printer zit maar eigenlijk geef ik niet zoveel om hoe het er uitziet en misschien verplaats ik de voeding nog wel als de printer later in een behuizing komt te staan.
En dan tenslotte de belt tensioners, ik snap dat dat makkelijker is maar vind dat geen goede reden om mijn keuze daarom op de v2 te laten vallen.
Iemand ervaring met kopen en evt. garantie bij creality3dofficial? Is dat inderdaad de officiele store van creality?
Ik zou een 3D printer willen aanschaffen maar heb eigenlijk geen plek voor een vaste opstelplaats. Kan het 'portiek' van bijvoorbeeld een Ender 3 v2 gedemonteerd worden zodat ik deze eenvoudiger op kan bergen?
Vergeten aan te geven dat ik dit al getest heb idd, tenzij na een half uur op 55C bed temp er nog veel verschil komt.Tadango schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:24:
[...]
Met grote temperatuur verschillen sluit ik dat niet uit. Wellicht eens het bed opwarmen en 15 min op dezelfde temperatuur laten staan. Dan nog eens een paar keer proben om te kijken of het dan ook zo verschilt.
Als iemand los van spiegel nog ideen heeft, hou ik me aanbevolen.
Misschien moet je de videos van deze mafketel gaan volgen:Orky Rulez schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:30:
Ik zou een 3D printer willen aanschaffen maar heb eigenlijk geen plek voor een vaste opstelplaats. Kan het 'portiek' van bijvoorbeeld een Ender 3 v2 gedemonteerd worden zodat ik deze eenvoudiger op kan bergen?
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
G35 als is geprobeerd?FailFr8er schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:10:
[Afbeelding]
code:
1 2 3 4 5 6 0 59 118 176 235 235 0,083 0,072 0,062 0,048 0,025 176 0,071 0,060 0,042 0,026 0,034 118 0,071 0,049 0,035 0,030 0,015 59 0,059 0,044 0,025 0,022 0,020 0 0,042 0,008 0,038 0,075 0,038
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ### Command `M48 Y110 X110 P7 V4` ### Result ```SHELL Mean: 0.323357 Min: 0.319 Max: 0.327 Range: 0.007 Standard Deviation: 0.002341 ```
Spiegel sowieso een aanrader voor de rest
https://www.creality3dofficial.com/ is inderdaad de officiele store.PatrickvL schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:27:
Ik sta op het punt mijn eerste 3d printer te kopen en uit alles dat ik gelezen heb blijkt de ender 3 een prima keuze te zijn. Echter, twijfel ik op dit moment heel erg over de v2 gezien de problemen die er met een klein deel van de mainboards zouden zijn. Voor hetzelfde geld als de v2 zou ik ook een pro + skr mini e3 kunnen kopen, dan heb ik ook een 32 bit board met silent stepper drivers. De enige verschillen die ik dan nog zie zijn:
1. glass bed op de v2
V2 is sowieso vergelijkbaar met alle Enders 3, omdat het een verbeterde variant is, zonder echte upgrades.
Betreft je punten:
1. Voordeel, maar ook los te verkrijgen. (En ook goedkoper, bijvoorbeeld IKEA spiegels)
2. Leuk, maar biedt geen meer waarde aan je prints. Ik gebruik mijn LCD namelijk nauwelijks, en als ik het moet, is er prima in te navigeren (Af en toe temp aan zetten, maar meeste loop via Octoprint).
3. Voeding van de Ender 3/Pro is makkelijk te verplaatsen, dus dit is nog steeds te realiseren.
4. Valt ook te printen
Ik zou persoonlijk voor een Ender 3/Pro gaan met een SKR mini E3 upgrade. Maar met beide zal je plezier beleven.
@Orky Rulez Dit is wel een zeer geavanceerde mod wat niet een mod is waar je als eerste aan moet beginnen.mphilipp schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:38:
[...]
Misschien moet je de videos van deze mafketel gaan volgen:
[YouTube: Foldable Ender 3 pro]
Dan ken je mij nog niet :-)Daniel. schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:42:
[...]
@Orky Rulez Dit is wel een zeer geavanceerde mod wat niet een mod is waar je als eerste aan moet beginnen.
Nee, ik denk niet dat het zo serieus bedoeld was.
Wat ik eigenlijk wil weten: kan ik het portiek er met wat moeite af halen en daarna probleemloos weer in elkaar zetten? Of is dat zeker af te raden ivm beschadiging?
Het is dat ik nu een aantal kleine stukjes wil printen waar ik als ik het uitbesteed gewoon de aankoopprijs van de Ender al kwijt ben. Dus dacht ik: aankopen, printen, en dan veilig op zolder tot ik hem nog eens kan gebruiken.
Is dan een enkelarm model niet verstandiger zoals de prusa mini of de ender 2?Orky Rulez schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:48:
[...]
Dan ken je mij nog niet :-)
Wat ik eigenlijk wil weten: kan ik het portiek er met wat moeite af halen en daarna probleemloos weer in elkaar zetten? Of is dat zeker af te raden ivm beschadiging?
Het is dat ik nu een aantal kleine stukjes wil printen waar ik als ik het uitbesteed gewoon de aankoopprijs van de Ender al kwijt ben. Dus dacht ik: aankopen, printen, en dan veilig op zolder tot ik hem nog eens kan gebruiken.
@Orky Rulez Is een kleiner model dan niet handiger? Ik denk dat beschadigen wel mee valt als je voorzichtig bent, maar het is alles behalve handig. Alles zit er aan vast (z-as en x-as, extruder, hotend) inclusief de kabels. Vooral de z-as motor en sensor kabels hebben weinig ruimte om te bewegen.
Als je alleen maar kleine dingen wilt printen is een kleiner volume misschien een makkelijkere optie, dan is de complete omvang ook kleiner.
Als je alleen maar kleine dingen wilt printen is een kleiner volume misschien een makkelijkere optie, dan is de complete omvang ook kleiner.
No offence, maar je gaat als beginner sowieso al tegen veel dingen aanlopen. Het is helaas nog niet plug en play en er zijn heel veel variabelen waar je aan moet "draaien". Een beetje speling ergens en je krijgt printjes rijp voor de prullenbak. Dat hoort er in het begin een beetje bij omdat je een gevoel moet krijgen van hoe strak dingen aangedraaid moeten worden. Hoe strak een belt moet zitten etc, welke temperaturen je moet gebruiken, bed levellen, over / under extrusion fixen etc.Orky Rulez schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:30:
Echter als je dan ook je printer iedere keer gaat demonteren als die eindelijk een beetje fatsoenlijk print, is het leuke van 3d printer er ben ik bang wel snel vanaf.
Voor je tweede printer oid is zoiets wel een leuke uitdaging, maar als starter echt een NO GO.
Ok bedankt allemaal
Ik ga dit topic dan niet langer vervuilen en eerst wat rondgoegelen naar goede compacte modellen
Ik ga dit topic dan niet langer vervuilen en eerst wat rondgoegelen naar goede compacte modellen
[ Voor 23% gewijzigd door Orky Rulez op 19-03-2021 12:09 ]
Klopt. Maar een leuke gelegenheid om deze figuur onder de aandacht te brengen.Orky Rulez schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:48:
[...]
Dan ken je mij nog niet :-)
Maar ik denk dat je goed moet nadenken voordat je gaat beginnen aan het steeds weer losmaken van het portaal. Het is nl van groot belang dat het goed recht en vooral haaks zit. Steeds weer eraf halen is denk ik niet zo geweldig voor de stabiliteit van de printer als geheel. Ook steeds slepen met dat ding kan nadelige effecten hebben. Het is geen laptop zeg maar. Het is een precisie mechanisme en steeds verplaatsen verhoogt de kans om beschadigingen en zorgt ervoor dat afstellingen gaan verlopen. Je gaat er dank ik gauw genoeg van krijgen om elke keer weer als je iets wil doen dat ding weer in elkaar te moeten zetten en alles weer controleren.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Op de foto is dat lastig te zien. Daarom beter een vierkant printen van 1 laag en als hij klaar is haal je hem eraf en je deze bekijken. Dit moet dan zoveel mogelijk een mooie egaal vierkant zijn. Als deze bestaat als losse draden en niet mooi aan 1 stuk dan moet je dus lager.kawaholic schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:45:
[...]
Ik ga dat straks eens proberen. Babysteps heb ik erin staan. Dat is dus voor de z as te verplaatsen.
Het vreemde is als ik de 3D benchy print. Zijn de onderste lagen oké. Alleen is de bovenzijde dan slecht.
Alles valt en staat met goed kalibreren van de printer. Er zijn meerdere linken te vinden in dit topic hoe je dit kunt doen. Zolang je dat niet goed hebt ingesteld is de rest eigenlijk nutteloos
Ik lees niet of je dit allemaal gedaan hebt.
En dan stap voor stap.
Mocht je de standaard veren nog gebruiken die leveren soms ook wat problemen op. De een print er prima mee en een andere, waaronder ondergetekende, hebben er problemen mee.
Ik gebruik nu silicone spacers en sinds dien blijft het bed vrijwel ongemoeid en hoef ik deze nooit te stellen.
Maar dan ga ik al weer een stap te ver
Begin met kalibreren als je dat niet hebt gedaan en dan 1 laag vierkantjes (bed level) printen zodat je kunt beoordelen of deze goed gaat.
Als dat allemaal goed is pas verder gaan anders blijf je een beetjes in cirkels rond gaan en dat word je niet vrolijk van
Wat nog voordelen voor de V2 zijn: De voeding is een merk (Mean Well) voeding en de printer heeft standaard Thermal Runaway Protection. Toch twee dingetjes die mij iets meer peace of mind geven.PatrickvL schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:27:
1. glass bed op de v2
In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex
Dat is ook het geval voor de Pro, in elk geval de voeding van Meanwell. TRP heb ik nog niet getest, maar bij een overstap naar een ander moederbord (of het installeren van een andere firmware) maakt dat ook niet meer uit.aegis3d schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 17:38:
[...]
Wat nog voordelen voor de V2 zijn: De voeding is een merk (Mean Well) voeding en de printer heeft standaard Thermal Runaway Protection. Toch twee dingetjes die mij iets meer peace of mind geven.
Voordeel van de V2 is uiteindelijk vooral dat het er wat meer consument-vriendelijk uitziet, imho
Die thermal protection zit niet in de hardware maar in de firmware.
En stock creality heeft dat niet aan staan.
Ik heb hem wel getest en er gaat een mooi "alarm" af als er iets niet goed lijkt te gaan.
Voor het heated bed moet je zelf nog wat aanpassen in Marlin in ieder geval.
En stock creality heeft dat niet aan staan.
Ik heb hem wel getest en er gaat een mooi "alarm" af als er iets niet goed lijkt te gaan.
Voor het heated bed moet je zelf nog wat aanpassen in Marlin in ieder geval.
@PatrickvL Ik zou voor de Ender 3 Pro gaan i.c.m. met de SKR Mini (liefst wel de E0 v2.0, beter pcb ontwerp). Geen kans op gedoe en dan heb je een leuk mainboard. De Ender 3 v2 heeft geen functionele upgrades ten opzichte van de v1, behalve de stelschroefjes. Ik steek bij mijn v1's gewoon een moersleutel ertussen en draai dan de schroefjes aan. Geen moeite.
Ender 3 Pro heeft inderdaad ook een Meanwell voeding, maar Creality levert ook alle printers nu standaard met Thermal Runaway Protection. Dit was voorheen inderdaad anders, maar die voorraad zal denk ik niet meer in omloop zijn.aegis3d schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 17:38:
[...]
Wat nog voordelen voor de V2 zijn: De voeding is een merk (Mean Well) voeding en de printer heeft standaard Thermal Runaway Protection. Toch twee dingetjes die mij iets meer peace of mind geven.
Als ik mijn Ender 3 met SKR mini E3 v2.0 met een usb kabel rechtstreeks aan de printer aansluit gaat er na een korte tijd een soort zacht sirene-tje en reboot de printer.
Ben ik eenmaal aan het printen, gaat het wel goed.
Iemand een idee?
Ben ik eenmaal aan het printen, gaat het wel goed.
Iemand een idee?
Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik heb besloten om de v2 versie te bestellen. Deze was namelijk op voorraad, de pro niet. Voor de zekerheid nog contact opgenomen met de webwinkel. Ze vertelden dat een heel klein deel van de v2 die ze verkopen problemen met het mainboard heeft maar dat ze in die gevallen een nieuw mainboard opsturen onder garantie.
Nee, dat zou ik niet doen. Afstelling van de hele opbouw is precisiewerk. Dat wil je niet steeds opnieuw doen nadat hij weer uit elkaar is gehaald en weer in elkaar is gezet.Orky Rulez schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:30:
Mijn laatste experiment met de Ender 2 V2 is het weghalen van de zwarte onderplaat die tegen de voeding zit. Het idee is dat de voeding makkelijker lucht kan aanzuigen (de zwarte heeft geen goede fan-opening) maar ook kan uitblazen (de voeding heeft uitblaas-sleuven, maar Creality is vergeten om die in de plaat te maken).
Enfin, ik heb niet het idee dat de fan hierdoor minder vaak draait. Maar het lijkt wel alsof ie iets minder overheerst is.
(Als je de plaat weghaalt is de voeding nog steeds dicht, maar de aansluitingen liggen wel bloot. Ook zijn de kabels naar stappenmotoren en hotend niet meet gefixeerd.)
Enfin, ik heb niet het idee dat de fan hierdoor minder vaak draait. Maar het lijkt wel alsof ie iets minder overheerst is.
(Als je de plaat weghaalt is de voeding nog steeds dicht, maar de aansluitingen liggen wel bloot. Ook zijn de kabels naar stappenmotoren en hotend niet meet gefixeerd.)
je kan ook een nieuwe onderplaat printen en daar een grote stille fan in stoppen (moet je je printer wel op pootjes zetten. Dat maakt echt veel verschil!sympa schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 10:35:
Mijn laatste experiment met de Ender 2 V2 is het weghalen van de zwarte onderplaat die tegen de voeding zit. Het idee is dat de voeding makkelijker lucht kan aanzuigen (de zwarte heeft geen goede fan-opening) maar ook kan uitblazen (de voeding heeft uitblaas-sleuven, maar Creality is vergeten om die in de plaat te maken).
Zoiets dus: https://www.thingiverse.com/thing:4548187
Iemand nog een tip om een afgebroken nozzle te demonteren?
Had een geharde nozzle besteld om glow in the dark te printen. Maar bij het demonteren van de oude zo handig geweest na wisselen van gereedschap om met de klok mee te gaan draaien
Een schroefextractiesetje is onderweg
Had een geharde nozzle besteld om glow in the dark te printen. Maar bij het demonteren van de oude zo handig geweest na wisselen van gereedschap om met de klok mee te gaan draaien

Wat denk je van een nieuw blokje kopen? Ut China duurt lang, maar zo'n aluminium blokje stelt niks voor. Dat is wat de gek ervoor vraagt?
(Ik heb een heel origineel Creality reserve-hotend in bestelling als verzekering bij dit soort rampen. Kostte me 18 euro bij Ali. Inclusief fans, heater, nozzle, NTC, teflonbuis en kapje.
(Ik heb een heel origineel Creality reserve-hotend in bestelling als verzekering bij dit soort rampen. Kostte me 18 euro bij Ali. Inclusief fans, heater, nozzle, NTC, teflonbuis en kapje.
Inderdaad, en dan bestel je er direct een extra setje nozzles bij, ben je voor minder dan 22 euro klaar.sympa schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 11:15:
Wat denk je van een nieuw blokje kopen? Ut China duurt lang, maar zo'n aluminium blokje stelt niks voor. Dat is wat de gek ervoor vraagt?
Wel ff opletten dat je op Ali de Official Creality store je aankoopt doet.
Ai, dat had ik vorige week ook. Hot end op 240 graden ingesteld en toen de nozzle de verkeerde kant op gedraaid...Rukapul schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 10:50:
Iemand nog een tip om een afgebroken nozzle te demonteren?
Nieuw aluminium blokje gekocht voor 3,50 euro en nu draait hij weer als een zonnetje. Ik heb deze gebruikt: https://www.bitsandparts....ck-CR10-original-p1913245
Je hebt wel een extractie tooltje nodig als er geen vlees meer uit steekt waar je een tang op kan zetten. Als je een oude schroevendraaier hebt of kleine torx bit kan je die er misschien net genoeg in tikken om grip te krijgen op de restanten.
Eenmaal afgebroken is de spanning er af, verhitten en er uit draaien moet geen probleem meer zijn. Tenzij je natuurlijk je schroefdraad kapot getrokken hebt, dan is het verlies nemen en op naar het volgende blokje.
Eenmaal afgebroken is de spanning er af, verhitten en er uit draaien moet geen probleem meer zijn. Tenzij je natuurlijk je schroefdraad kapot getrokken hebt, dan is het verlies nemen en op naar het volgende blokje.
[ Voor 38% gewijzigd door sanscorp op 20-03-2021 19:05 ]
Eenmaal afgebroken is de spanning er af,sanscorp schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 19:03:
................
Dat lijkt me bijzonder, de schroefdraad zit er nog precies net zo in, en net zo vast.
[ Voor 21% gewijzigd door Naalroc op 20-03-2021 19:35 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Het valt er niet vanzelf uit nee. maar kop van een bout af, of in dit geval je nozzle, betekend spanning er af. of je dat nu wel of niet gelooft, zo werkt het wel 
Restjes plastic houden de boel soms ook goed op zijn plek, daarom verhitten en dan poging tot uitdraaien doen.
Restjes plastic houden de boel soms ook goed op zijn plek, daarom verhitten en dan poging tot uitdraaien doen.
[ Voor 3% gewijzigd door sanscorp op 20-03-2021 19:47 ]
Bij een normale bout is dit wel het geval, want je draait de kop van de bout tegen een object aan, hierdoor rekt de bout en gaat deze 'vast' zitten. De nozzle schroef je met de onderkant van de draad tegen de heatbreak, de kop moet je vrij laten zitten bij een all metal heatbreak. Indien dit niet het geval is geldt het verhaal van de bout.Naalroc schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 19:34:
[...]
Eenmaal afgebroken is de spanning er af,
Dat lijkt me bijzonder, de schroefdraad zit er nog precies net zo in, en net zo vast.
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Bij mijn originele hotend zat de nozzle af fabriek gewoon tegen het blok aan.
En anders is het een kwestie van heatbreak verwijderen en dan is dr spanning er af.
En anders is het een kwestie van heatbreak verwijderen en dan is dr spanning er af.
Om even terug te komen op mijn vorige Posts.
Onder extrussie is eindelijk opgelost. Probleem bleek ik de extruder zelf te zitten. Heb een nieuwe(aluminium) besteld. En de eerste benchy Ziet er al goed uit. Alle lagen aanwezig, geen stinging enz. Misschien nog een beetje fine tunen morgen. En dan een grotere print gaan maken.
Toch bedankt voor het meedenken.
Onder extrussie is eindelijk opgelost. Probleem bleek ik de extruder zelf te zitten. Heb een nieuwe(aluminium) besteld. En de eerste benchy Ziet er al goed uit. Alle lagen aanwezig, geen stinging enz. Misschien nog een beetje fine tunen morgen. En dan een grotere print gaan maken.
Toch bedankt voor het meedenken.
Ik wil graag naar een 2mm nozzle gaan voor mini's, zijn er dingen waar ik op moet letten? Ik had gelezen warmer printen vanwege clogging, ik doe nu alles op 180 wat prima gaat, dus dan maar eens 185 proberen?
Ik gebruik in Cura Fat Dragon Games profiles, en die hebben settings voor verschillende nozzles dus ik gok dat alleen retraction en temperatuur voor mij belangrijk zijn dan?
En iets anders, voor grote dingen was ik aan het kijken hoe ik sneller kan printen. Ik wil liever niet overnight printen in verband met problemen (rook gerelateerd), en in prusaslicer staat de snelheid op 40mm/s standaard. Veel mensen printen sneller, is er een soort van test print om te bepalen hoe snel het kan?
Ik gebruik in Cura Fat Dragon Games profiles, en die hebben settings voor verschillende nozzles dus ik gok dat alleen retraction en temperatuur voor mij belangrijk zijn dan?
En iets anders, voor grote dingen was ik aan het kijken hoe ik sneller kan printen. Ik wil liever niet overnight printen in verband met problemen (rook gerelateerd), en in prusaslicer staat de snelheid op 40mm/s standaard. Veel mensen printen sneller, is er een soort van test print om te bepalen hoe snel het kan?
[ Voor 29% gewijzigd door LOTG op 20-03-2021 20:41 ]
Zou je niet beter kunnen kijken of een Resin printer niet iets is voor je mini print werk?LOTG schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 20:35:
Ik wil graag naar een 2mm nozzle gaan voor mini's, zijn er dingen waar ik op moet letten? Ik had gelezen warmer printen vanwege clogging, ik doe nu alles op 180 wat prima gaat, dus dan maar eens 185 proberen?
Wel iets meer bewerkelijk, maar detail is wel schokkend t.o.v. FDM.
En moet je juist bij kleinere nozzle en dunne layers juist langzamer printen?
Zelf sinds December een Anycubic Mono SE naast mijn Creality Ender 5. De combi is wel heel handig, terrein, scenery, groter spul allemaal in PLA (0,04 nozzle en layer van 0.08 tot 0.20). Resin alleen 0.04mm layer.
@smitae Heb ik overwogen maar het budget was er voor 1 printer en de resultaten van een Ender met stock nozzle waren al acceptabel, nu wil ik kijken hoe ver ik kan gaan.
@LOTG Ik zou mij niet teveel aantrekken van die default profiles. Elke printer en filament is anders. Als je goed werkende parameters hebt op 0.4 zou ik dat gewoon proberen met de 0.2 nozzle. Met de temperatuur kun je nog spelen als je nozzle verstopt raakt, slipping hebt of als het er slecht uitziet, bijvoorbeeld 190 of 200.
Ik print met de Enders op 60 mm/s, maar hier begin je al de eerste voorzichtige ringing artifacts te zien, maar ik print geen mini's dus voor mij acceptabel.
Rook gerelateerde problemen, vuur bedoel je? Ik heb een rookmelder hangen in de buurt van de printer. Of je 's nachts brand krijgt of overdag maakt niet uit zou ik zeggen, zolang je maar aanwezig bent om actie te ondernemen.
Ik print met de Enders op 60 mm/s, maar hier begin je al de eerste voorzichtige ringing artifacts te zien, maar ik print geen mini's dus voor mij acceptabel.
Rook gerelateerde problemen, vuur bedoel je? Ik heb een rookmelder hangen in de buurt van de printer. Of je 's nachts brand krijgt of overdag maakt niet uit zou ik zeggen, zolang je maar aanwezig bent om actie te ondernemen.
@iDaniel sneller zou dan ook alleen voor grotere objecten zijn. Sowieso print ik veel dingen (zoals tools) waar van het mij weinig uit maakt of het super netjes is, als het maar goed gaat. Alleen voor mini's en andere model stuff boeit mij het detail.
Al mijn printer upgrades zijn op 0.2 geprint en nu zijn er wat grote dingen die een dag of meer zouden duren en dan zou het fijn zij als dat wat korter kon. Beetje schuren of zo achteraf is dan ook geen probleem als het anders niet werkt.
En ja in principe maakt het niet zo veel uit of het in de nacht mis gaat of overdag maar dan slaap ik wel beter. Ook kijk ik overdag regelmatig of het nog goed gaat. Zoals laatst toen de hotend in het object hing die hij lat los gerukt van de plaat. Leek mij niet zo handig om dat te laten door gaan.
Al mijn printer upgrades zijn op 0.2 geprint en nu zijn er wat grote dingen die een dag of meer zouden duren en dan zou het fijn zij als dat wat korter kon. Beetje schuren of zo achteraf is dan ook geen probleem als het anders niet werkt.
En ja in principe maakt het niet zo veel uit of het in de nacht mis gaat of overdag maar dan slaap ik wel beter. Ook kijk ik overdag regelmatig of het nog goed gaat. Zoals laatst toen de hotend in het object hing die hij lat los gerukt van de plaat. Leek mij niet zo handig om dat te laten door gaan.
Fair enough.LOTG schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 21:57:
@smitae Heb ik overwogen maar het budget was er voor 1 printer en de resultaten van een Ender met stock nozzle waren al acceptabel, nu wil ik kijken hoe ver ik kan gaan.
Ik heb wel in 0.08 layer geprint op de Ender 28mm mini’s, zien er niet eens slecht uit.
Maar printen gaat dan wel erg lang duren.
Ben benieuwd hoe ze er dan uitkomen te zien met 0.2 nozzle en dan op 0.04 layer.
Moet je printer wel heel strak en stabiel zijn.
@smitae vandaar ook de vraag waar op te letten. En dat het langer gaat duren had ik verwacht, ik kijk sowieso case by case wat acceptabel is qua tijd.
Inmiddels een positieve update, het volgende bleek uiteindelijk het probleem:Christoxz schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:40:
[...]
G35 als is geprobeerd?
Spiegel sowieso een aanrader voor de rest
[...]
https://www.creality3dofficial.com/ is inderdaad de officiele store.
V2 is sowieso vergelijkbaar met alle Enders 3, omdat het een verbeterde variant is, zonder echte upgrades.
Betreft je punten:
1. Voordeel, maar ook los te verkrijgen. (En ook goedkoper, bijvoorbeeld IKEA spiegels)
2. Leuk, maar biedt geen meer waarde aan je prints. Ik gebruik mijn LCD namelijk nauwelijks, en als ik het moet, is er prima in te navigeren (Af en toe temp aan zetten, maar meeste loop via Octoprint).
3. Voeding van de Ender 3/Pro is makkelijk te verplaatsen, dus dit is nog steeds te realiseren.
4. Valt ook te printenWerkt zeer goed!
Ik zou persoonlijk voor een Ender 3/Pro gaan met een SKR mini E3 upgrade. Maar met beide zal je plezier beleven.
De probe hing (relatief) los. Daar kwam ik achter na nog meer absurde verschillen tussen de metingen, bleek aan de mount en/of de bouten/moeren te liggen. Nu zit er een nieuwe mount op die én makkelijker in gebruik is én de probe hangt nu f'ing stevig.
Toen dook er een terugkerend probleem op, dat at random de probe af en toe niet wilde deployen. Na een paar uur zoeken bleek het de magneet bovenaan die te dicht op de proble-pin zit, die heb ik een een stukje teruggedraait en sindsdien is het nog maar 1x gebeurt.
Een ander probleem van de vorige foto's is dat Marlin blijkbaar niet tijdens de print de Z-offset daadwerkelijk wijzigt vanuit [Prepare]->[Z-Offset].
Na wat extra controls in Octoprint plaatsen, een kleine tussenfase:
Hier dacht ik dat de Z-offset minder moest, maar blijkbaar moest 't net even meer.
Dit is nu 't resultaat:
Er valt nog wel wat te tunen, maar ik dit is al een verschil tussen dag en nacht.
[edit]
En nu over op 2nd layer issues

Lijkt op overextrusion, dus dat gaan we vanmiddag nóg maar eens keer calibreren...
Ook hier in 3D printing gestapt en een Ender 3 V2 gekocht.
Eerste testprints gingen goed met het door Creality meegeleverde stuk pla.
Echter met pla Jupiter reeks komen de prints na enkele lagen steeds los.
Diverse temperaturen geprobeerd echter zelfde result...
Uiteraard bedlevel nagekeken, maar terugschakelen naar overblijfsel pla van creality dan gaat de print perfect.
Ander pla evt maar welk kan ik dan best proberen?
Uiteraard bedlevel nagekeken, maar terugschakelen naar overblijfsel pla van creality dan gaat de print perfect.
Ben benieuwd hoe je eerste laag eruit ziet?spike631 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:23:
En elke PLA heeft zijn eigen temp range, bed, nozzle, beste snelheid, koeling etc.
Dus je zult denk ik toch klein beetje moeten zoeken naar de beste instellingen, ik print alleen met 123-3d Jupiter en al heel wat kilo’s verstookt. Geen problemen mee.
edit; Ik gebruik idd altijd een klein beetje 3DLAC, niet altijd nodig denk ik, maar just to be sure, zeg maar.
[ Voor 6% gewijzigd door smitae op 21-03-2021 18:41 ]
Ik kreeg Jupiter PLA ook niet plakkend op m'n bed.
Gebruik nu een dunne laag pritt stift die ik aanbreng terwijl 't bed aan het opwarmen is.
Sindsdien geen loslatende prints meer gehad en al heel wat leuke printjes gemaakt.
Gebruik nu een dunne laag pritt stift die ik aanbreng terwijl 't bed aan het opwarmen is.
Sindsdien geen loslatende prints meer gehad en al heel wat leuke printjes gemaakt.
In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex
Zelfde printer, standaard af fabriek, maar met beide filamenten geen probleem; print alles op 200/50 of 200/60 tot nu tot en nog nooit een losse print gehadspike631 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:23:
Glazen bed maak ik af en toe schoon met alcohol, verder niets.
De wat hogere prints wel met een brim.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik print Jupiter cremewit op 50C bed en 190-200C nozzle, hecht perfect. Ideale temperaturen verschilt alleen heel erg per merk, kleur, maar ook rol volgens mij. Wat me wel opviel is dat warping, dat ook loslaten veroorzaakt, eerder voorkomt door te warm dan te koud printen (met name het bed).spike631 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:23:
Bij 60C+ had ik een elephants foot, bij 50C heb ik daar geen last van.
Aangezien extractie niet werkte - het messing wordt opgevreten zonder dat het eruit gedraaid wordt met het setje dat amazon vandaag bracht - heb ik bovenstaand blokje besteld.assifv schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 16:00:
[...]
Ai, dat had ik vorige week ook. Hot end op 240 graden ingesteld en toen de nozzle de verkeerde kant op gedraaid...
Nieuw aluminium blokje gekocht voor 3,50 euro en nu draait hij weer als een zonnetje. Ik heb deze gebruikt: https://www.bitsandparts....ck-CR10-original-p1913245
Meteen de eerste ervaring van alles loshalen. Dat doe ik de volgende keer standaard denk ik, want het voelt niet goed om gemonteerd met grote krachten/momenten een nozzle in/uit te draaien.
Andere vaststelling die ik deed was dat de wieltjes op x-as die over de bovenrail loopt eigenlijk best veel bewegingsruimte hebben en niet vast op de rail zitten. De zwaartekracht houdt ze daar uiteraard wel, maar had anders verwacht.
Overigens heb ik bij Ali ook een hele nieuwe set gekocht als backup zoals gesuggereerd door @sympa .
@Rukapul Die wieltjes moeten strak genoeg zitten dat het karretje (in x, y en tweemaal z) redelijk soepel loopt, maar er vrijwel geen beweging in de andere richtingen zijn. Wat jij omschrijft lijkt te los te zitten. Kijk eens naar die wielen; aan één kant is de spacer rond, aan de andere kant hexagonaal. Die hexagonalen spacers kun je ronddraaien met een steeksleutel. De as van de hexagonale spacers is asymmetrisch waarmee je de wieltjes kunt strakzetten op de extrusieprofielen.
Nozzles hoor je aan te draaien tot (uit m'n hoofd) iets van 2-3 Nm, dus vingervast met een steeksleuteltje of zachtjes met een tool. Bij hotends waarbij de heatbreak niet structureel is (Creality, Mosquito, Dragon etc.) zou je deze gewoon los moeten kunnen draaien zonder je hotend te slopen. Jullie weten dat deze verwarmt moet verwijderen?
Nozzles hoor je aan te draaien tot (uit m'n hoofd) iets van 2-3 Nm, dus vingervast met een steeksleuteltje of zachtjes met een tool. Bij hotends waarbij de heatbreak niet structureel is (Creality, Mosquito, Dragon etc.) zou je deze gewoon los moeten kunnen draaien zonder je hotend te slopen. Jullie weten dat deze verwarmt moet verwijderen?
Tune zou inderdaad moeten werken. Print ook via Octoprint en kan daarna gewoon naar Tune in het menu om aanpassingen te doen. Dus ergens klopt er iets niet in je firmware.FailFr8er schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:10:
[...]
Een ander probleem van de vorige foto's is dat Marlin blijkbaar niet tijdens de print de Z-offset daadwerkelijk wijzigt vanuit [Prepare]->[Z-Offset].. Dat verklaart een hoop gevloek en getier de afgelopen weken. Ik print via Octoprint dus ik heb geen toegang tot 't [Tune] menu tijdens een print, waar het 't wel zou moeten doen...
Misschien een keer een M502 & M500 uitvoeren zodat de firmware opnieuw gereset wordt. Dit verhelpt soms ook dit soort vage problemen.
Wel eerst je huidige instellingen via M503 overnemen en na de reset weer invoeren.
Omdat de Ender 3 V2 zo'n fancy LCD schermpje heeft, werkt dat dus niet. Nou is er een manier om dat, middels een plugin voor Octoprint, wel tevoorschijn te toveren. Maar dan heet 't ineensMikeOO schreef op maandag 22 maart 2021 @ 07:09:
[...]
Tune zou inderdaad moeten werken. Print ook via Octoprint en kan daarna gewoon naar Tune in het menu om aanpassingen te doen. Dus ergens klopt er iets niet in je firmware.
Misschien een keer een M502 & M500 uitvoeren zodat de firmware opnieuw gereset wordt. Dit verhelpt soms ook dit soort vage problemen.
Wel eerst je huidige instellingen via M503 overnemen en na de reset weer invoeren.
code:
en doet 't nog steeds weinig. De DWIN komt wel uit de laatste 1
| offest (sic) |
code:
repo van Marlin though...1
| Configurations |
Gisteren mn extrusion rate van 103 (ooit gemeten) naar 97 gezet. 2nd layer issue is nu een massive stuk kleiner, maar 't mag nog een klein tandje omlaag.
Vindt dat de filament van 123 kwaliteit verschil heeft. Zwart pla print probleemloos uit en blauw filament is een drama. De filament doe ik vocht vrij opslaan.
Denk dat dit ook bij de eikenhouten pla zo is.
Meer mensen hier last van?
Algemeen bekend dat goedkopere filament niet consequent kan zijn. Dit kan zelf optreden bij de zelfde materiaal & kleur maar een andere rol.Evertt schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:36:
Vindt dat de filament van 123 kwaliteit verschil heeft. Zwart pla print probleemloos uit en blauw filament is een drama. De filament doe ik vocht vrij opslaan.
Betreft Eikenhout PLA is dat natuurlijk ook een hele andere samenstelling als 'pure' PLA.
123 3D garandeerd bijvoorbeeld ook niet dat er geen kleurverschil is bij de zelfde kleur rol, terwijl er ook merken zijn die rollen leveren met een RAL kleur code, waarbij dit wel beter is gegarandeerd.
Als je consequent materiaal wilt, is de oplossing duurder filament waarbij dit wordt gegarandeerd.
Er zijn bijvoorbeeld ook merken (bijv: prusament) die informatie beschikbaar stelt per rol, doormiddel van een ID of QR Code. Hier zit dan toch vaan een betere QA achter.
Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.
Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.
Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie