PatrickvL schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:00:
Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik heb besloten om de v2 versie te bestellen. Deze was namelijk op voorraad, de pro niet. Voor de zekerheid nog contact opgenomen met de webwinkel. Ze vertelden dat een heel klein deel van de v2 die ze verkopen problemen met het mainboard heeft maar dat ze in die gevallen een nieuw mainboard opsturen onder garantie.
Afgelopen weekend de ender 3 v2 in elkaar gezet en geprobeerd zo nauwkeurig mogelijk te werken. Het koste wat moeite om de x-axis netjes recht en horizontaal te monteren. Verder er voor gezorgd dat alles haaks en parallel staat en dat de wagens soepel lopen zonder dat het te los zit. De eerste keer het bed levelen was nog best een lastig klusje. Al met al een kleine twee uur bezig geweest voordat het eerste printje gedaan kon worden.
Na een paar lagen van het printen van de test kubus schoot het los van het bed en moest ik de print stoppen. Toen ik de onderkant bekeek zag ik min of meer losse draden. "Dat ligt vast aan het levelen van het bed" dacht ik meteen. De tweede keer levelen bleek er toch veel meer ruimte te zitten tussen nozzle en bed dan ik daarvoor had afgesteld. Eh, ja tuurlijk, de eerste keer had ik het bed en de nozzle niet verwamd

Daarna printte de kubus goed. Ik was positief verrast, de maten van de kubus weken in de x en y richting maar max 0.05 mm af van de 20mm die het moest zijn. In z richting was de afwijkink ongeveer 0.15 mm.
Het viel me op dat het filament niet echt lekker de extruder in gaat als je de rol bovenop hebt zitten. Daarvoor gisteren een geleider geprint die dit fixed, zie
https://www.thingiverse.com/make:917316
Volgens 123-3d moest ik de volgende regels toevoegen aan mijn start gcode in de slicer.
code:
1
2
3
4
| M205 X5 Y5 Z0.1 ; Set Jerk values
M201 X4000 Y4000 Z30 ; Set max acceleration
M204 P600 T600 ; Set acceleration
M203 X3000 Y3000 ; Set feedrate |
Dit heb ik gedaan, echter ik heb geen idee wat dit precies doet. Ik vermoed dat het met de oververhitte mainboard/stepperdrivers te maken heeft. Wat is bijvoorbeeld 'jerk values', wat is het verschile tussen max acceleration en acceleration en wat is de feedrate? Kan iemand me dit in jip en janneke taal uitleggen en indien mogelijk ook waarom dit zo ingesteld zou moeten worden bij deze printer?
Nu ik toch aan het vragen ben; hoe warm mag een steppermotor worden. De x en z steppers zijn handwarm, de y stepper is een flink stuk warmer. Ik kan ze alle drie vasthouden zonder dat het oncomfortabel warm wordt. Is dat normaal?
Edit: Note to self: Eerst zelf zoeken en dan pas vragen.
Hier staat een goede beschrijving van de extra settings die ik moest doen
https://www.3dmakerengine...rk-and-junction-deviation
[
Voor 10% gewijzigd door
PatrickvL op 22-03-2021 17:49
]