Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GLeenders
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-10 14:07
Kan iemand mij een goede 4020/24V radial fan aanraden?

Ik heb een tijd geleden een Hero Me Gen. 5 op mijn printer gezet, alles werkt prima maar er komt een hele irritatante piep van de fans (vergelijkbaar met coil whine). Zelf heb ik deze gevonden, maar ik heb niet genoeg kennis van zaken om echt iets over de kwaliteit te zeggen.

De fans die ik er nu in heb zitten zijn overigens de 4020/24V radial fans die bij 123-3D te krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-09 12:14
FailFr8er schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:06:
[...]

Omdat de Ender 3 V2 zo'n fancy LCD schermpje heeft, werkt dat dus niet. Nou is er een manier om dat, middels een plugin voor Octoprint, wel tevoorschijn te toveren. Maar dan heet 't ineens
code:
1
offest (sic)
en doet 't nog steeds weinig. De DWIN komt wel uit de laatste
code:
1
Configurations
repo van Marlin though...

Gisteren mn extrusion rate van 103 (ooit gemeten) naar 97 gezet. 2nd layer issue is nu een massive stuk kleiner, maar 't mag nog een klein tandje omlaag.
Ik heb het nooit geprobeerd, maar het staat op mijn lcd scherm tijds het printen vanuit octoprint (wel met Jyers firmware)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:03
LOTG schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:00:
[...]

Ik heb het nooit geprobeerd, maar het staat op mijn lcd scherm tijds het printen vanuit octoprint (wel met Jyers firmware)
Hmmm, daar heb ik eerder over gelezen. Ik heb alleen nog niet helemaal door of hij alleen voor LCD de firmware schrijft of dat er een verplichte Marlin firmware voor 't mainboard bij hoort. Dat laatste doe ik namelijk liever zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
FailFr8er schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:35:
[...]

Hmmm, daar heb ik eerder over gelezen. Ik heb alleen nog niet helemaal door of hij alleen voor LCD de firmware schrijft of dat er een verplichte Marlin firmware voor 't mainboard bij hoort. Dat laatste doe ik namelijk liever zelf.
Het is juist alleen de marlin firmware en niet de LCD, maar de hele repo staat op github dus je kunt hem zelf compilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickvL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:04
PatrickvL schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:00:
Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik heb besloten om de v2 versie te bestellen. Deze was namelijk op voorraad, de pro niet. Voor de zekerheid nog contact opgenomen met de webwinkel. Ze vertelden dat een heel klein deel van de v2 die ze verkopen problemen met het mainboard heeft maar dat ze in die gevallen een nieuw mainboard opsturen onder garantie.
Afgelopen weekend de ender 3 v2 in elkaar gezet en geprobeerd zo nauwkeurig mogelijk te werken. Het koste wat moeite om de x-axis netjes recht en horizontaal te monteren. Verder er voor gezorgd dat alles haaks en parallel staat en dat de wagens soepel lopen zonder dat het te los zit. De eerste keer het bed levelen was nog best een lastig klusje. Al met al een kleine twee uur bezig geweest voordat het eerste printje gedaan kon worden.

Na een paar lagen van het printen van de test kubus schoot het los van het bed en moest ik de print stoppen. Toen ik de onderkant bekeek zag ik min of meer losse draden. "Dat ligt vast aan het levelen van het bed" dacht ik meteen. De tweede keer levelen bleek er toch veel meer ruimte te zitten tussen nozzle en bed dan ik daarvoor had afgesteld. Eh, ja tuurlijk, de eerste keer had ik het bed en de nozzle niet verwamd 8)7 Daarna printte de kubus goed. Ik was positief verrast, de maten van de kubus weken in de x en y richting maar max 0.05 mm af van de 20mm die het moest zijn. In z richting was de afwijkink ongeveer 0.15 mm.

Het viel me op dat het filament niet echt lekker de extruder in gaat als je de rol bovenop hebt zitten. Daarvoor gisteren een geleider geprint die dit fixed, zie https://www.thingiverse.com/make:917316

Volgens 123-3d moest ik de volgende regels toevoegen aan mijn start gcode in de slicer.
code:
1
2
3
4
M205 X5 Y5 Z0.1 ; Set Jerk values
M201 X4000 Y4000 Z30 ; Set max acceleration
M204 P600 T600 ; Set acceleration
M203 X3000 Y3000 ; Set feedrate

Dit heb ik gedaan, echter ik heb geen idee wat dit precies doet. Ik vermoed dat het met de oververhitte mainboard/stepperdrivers te maken heeft. Wat is bijvoorbeeld 'jerk values', wat is het verschile tussen max acceleration en acceleration en wat is de feedrate? Kan iemand me dit in jip en janneke taal uitleggen en indien mogelijk ook waarom dit zo ingesteld zou moeten worden bij deze printer?

Nu ik toch aan het vragen ben; hoe warm mag een steppermotor worden. De x en z steppers zijn handwarm, de y stepper is een flink stuk warmer. Ik kan ze alle drie vasthouden zonder dat het oncomfortabel warm wordt. Is dat normaal?

Edit: Note to self: Eerst zelf zoeken en dan pas vragen.
Hier staat een goede beschrijving van de extra settings die ik moest doen https://www.3dmakerengine...rk-and-junction-deviation

[ Voor 10% gewijzigd door PatrickvL op 22-03-2021 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 22:12

sjirafje

No inspirational quotes here

GLeenders schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:05:
Kan iemand mij een goede 4020/24V radial fan aanraden?

Ik heb een tijd geleden een Hero Me Gen. 5 op mijn printer gezet, alles werkt prima maar er komt een hele irritatante piep van de fans (vergelijkbaar met coil whine). Zelf heb ik deze gevonden, maar ik heb niet genoeg kennis van zaken om echt iets over de kwaliteit te zeggen.

De fans die ik er nu in heb zitten zijn overigens de 4020/24V radial fans die bij 123-3D te krijgen zijn.
Ik heb die ook in mijn Hero Me gen5 zitten. Die van mij hebben geen piep ofzo. Er zit alleen wel een flinke vibratie in bij 100%. Onder 70% wordt het duidelijk minder maar het is niet wat je wilt natuurlijk. Ik zie het overigens niet terug in de kwaliteit van de printjes.

Ik heb nog 2 reserve fans liggen en wil binnenkort nog even uitproberen of het slechts 1 slechte fan betreft of dat ze dat probleem allemaal hebben.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spike631
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-08 00:57
aegis3d schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:29:
Ik kreeg Jupiter PLA ook niet plakkend op m'n bed.

Gebruik nu een dunne laag pritt stift die ik aanbreng terwijl 't bed aan het opwarmen is.

Sindsdien geen loslatende prints meer gehad en al heel wat leuke printjes gemaakt.
Idd pritt werkt prima, bizar genoeg tnx! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spike631
smitae schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:28:
[...]

Ben benieuwd hoe je eerste laag eruit ziet?

En elke PLA heeft zijn eigen temp range, bed, nozzle, beste snelheid, koeling etc.
Dus je zult denk ik toch klein beetje moeten zoeken naar de beste instellingen, ik print alleen met 123-3d Jupiter en al heel wat kilo’s verstookt. Geen problemen mee.

edit; Ik gebruik idd altijd een klein beetje 3DLAC, niet altijd nodig denk ik, maar just to be sure, zeg maar.
Toch raar dat t met pritt dan gewoon werkt. Zou dan mogelijk aan het bed kunnen liggen vermits bij sommige wel en anderen geen hulpmiddelen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
spike631 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 19:42:
[...]

Toch raar dat t met pritt dan gewoon werkt. Zou dan mogelijk aan het bed kunnen liggen vermits bij sommige wel en anderen geen hulpmiddelen nodig.
Ik gebruik het default flexibele magnetisch bed en de grotere prints gaan ook goed zonder 3DLAC. Maar kleine prints of prints met weinig bedraakvlak is het wel handig. Dan wil ik gewoon geen risico lopen.
Als ik heb bed schoonmaak met warm water kan ik weer een tijdje zonder 3DLAC. Maar ben beetje lui, dus dan maar 3DLAC.
Ik heb geen ervaring met glasbed, heb ik wel liggen, ooit direct gekocht met de aanschaf van de Ender 5, omdat dat volgens iedereen een goed plan was. Maar voelt nu vooral als weggegooid geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GLeenders
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-10 14:07
sjirafje schreef op maandag 22 maart 2021 @ 19:00:
[...]

Ik heb die ook in mijn Hero Me gen5 zitten. Die van mij hebben geen piep ofzo.
Dan moet ik die van mij misschien eens smeren of iets dergelijks, ik zal er nog eens voor gaan zitten. Bedankt voor je antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:29
Christoxz schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:32:
[...]

Algemeen bekend dat goedkopere filament niet consequent kan zijn. Dit kan zelf optreden bij de zelfde materiaal & kleur maar een andere rol.

Betreft Eikenhout PLA is dat natuurlijk ook een hele andere samenstelling als 'pure' PLA.

123 3D garandeerd bijvoorbeeld ook niet dat er geen kleurverschil is bij de zelfde kleur rol, terwijl er ook merken zijn die rollen leveren met een RAL kleur code, waarbij dit wel beter is gegarandeerd.

Als je consequent materiaal wilt, is de oplossing duurder filament waarbij dit wordt gegarandeerd.
Er zijn bijvoorbeeld ook merken (bijv: prusament) die informatie beschikbaar stelt per rol, doormiddel van een ID of QR Code. Hier zit dan toch vaan een betere QA achter.
Bedankt. Dat verklaar ook dat pla van 123 niet echt groen is. Ik zie op internet meer klachten staan over kwaliteit van 123.

Ben gelijk verder gaan kijken naar andere merken ik zie inderdaad dat dure merken bijvoorbeeld een data sheet heeft.

Welke merken zijn beter dan 123?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-10 13:50
Ik had trouwens met m'n Ender3v2 hemelsblauw Jupiter PLA van 123 gekocht, maar die shipte ze niet want de batch hemelblauw week teveel af van kleur. Toen kon ik met bijbetaling van alleen een rol PLA maar zonder verzendkosten zilver jupiter PLA laten opsturen, zodat ik meteen aan de slag kon.
De hemelsblauwe rol kwam 2 weken later nog.

Dus ze doen wel aan een vorm van kwaliteitscontrole qua kleur bij 123, of die ene batch week wel heel erg veel af :P

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:59
Evertt schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:20:
[...]

Bedankt. Dat verklaar ook dat pla van 123 niet echt groen is. Ik zie op internet meer klachten staan over kwaliteit van 123.

Ben gelijk verder gaan kijken naar andere merken ik zie inderdaad dat dure merken bijvoorbeeld een data sheet heeft.

aegis3d schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:34:
Ik had trouwens met m'n Ender3v2 hemelsblauw Jupiter PLA van 123 gekocht, maar die shipte ze niet want de batch hemelblauw week teveel af van kleur. Toen kon ik met bijbetaling van alleen een rol PLA maar zonder verzendkosten zilver jupiter PLA laten opsturen, zodat ik meteen aan de slag kon.
De hemelsblauwe rol kwam 2 weken later nog.

Dus ze doen wel aan een vorm van kwaliteitscontrole qua kleur bij 123, of die ene batch week wel heel erg veel af :P
Kwaliteit is ook slecht alleen is de acceptie van de foutmarge hoger. Waardoor de rollen minder indentiek zijn.
En soms een rol goed uitpakt en soms wat minder.

Prima prijs/kwaliteit verhouding, zeker met de verdere service van 123.
Als ik @aegis3d goed begrijp heb je een gratis rol gescoord?

[ Voor 8% gewijzigd door Christoxz op 22-03-2021 21:54 ]

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
Christoxz schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:30:
[...]

[...]

Prima prijs/kwaliteit verhouding, zeker met de verdere service van 123.
Als ik @aegis3d goed begrijp heb je een gratis rol gescoord?
Nee, alleen gratis verzendkosten op de extra rol en een klein flesje wijn die erbij zat.

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

GLeenders schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:11:
[...]

Dan moet ik die van mij misschien eens smeren of iets dergelijks, ik zal er nog eens voor gaan zitten. Bedankt voor je antwoord!
Bij de reviews is ook te lezen dat er toch wel een paar slechte (vibratie, geen constante snelheid, luidruchtig etc) tussen kunnen zitten. Dus je kunt ook gewoon pech hebben. Overigens had ik ze via amazon.it maar ik ga er vanuit dat het gewoon dezelfde zijn.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assifv
  • Laatst online: 14:53
Evertt schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:20:
[...]

Ik gebruik vanaf het begin Eco PLA van 3Djake. Over de kwaliteit die ik daarmee haal met m'n Ender 3 v2 ben ik heel tevreden, ik heb er het afgelopen halfjaar zeker zo'n 150 geslaagde prints mee gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
@FailFr8er Ik kan overigens bevestigen dat het werkt met de Jyers firmware om de z-ofset aan te passen tijdens het printen. Mijn nozzle schuurde om een of andere reden ineens over objecten tijdens travel tussen verschillende.

Er zitten overigens nog meer fancy items tegenwoordig in, zoals UBL en filament change dus ik zou overwegen om je eigen firmware op zijn repo te baseren. Of in elk geval zijn LCD stuk te mergen in jou codebase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
LOTG schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:35:
@FailFr8er Ik kan overigens bevestigen dat het werkt met de Jyers firmware om de z-ofset aan te passen tijdens het printen. Mijn nozzle schuurde om een of andere reden ineens over objecten tijdens travel tussen verschillende.

Er zitten overigens nog meer fancy items tegenwoordig in, zoals UBL en filament change dus ik zou overwegen om je eigen firmware op zijn repo te baseren. Of in elk geval zijn LCD stuk te mergen in jou codebase.
Hij draait inmiddels, ziet er goed uit idd. Heb nu/nog wel 't issue dat mn BLTouch slecht of te weinig compenseert. Als ik mn hele bed gebruik zie ik nog steeds veel verschil in extrusion, links achter lijkt te ver van het bed en rechts voor lijkt te dicht op het bed.

An sich heb ik er geen moeite mee voor normale prints, maar ik wil de Smart Nanoleaf Replica maken. Als diffuser heb ik daarvoor twee perfect layers voor nodig, maar het lukt me elke keer nét niet... Ik heb er nu twee, single geprint in 't midden, maar zou graag 's nachts twee tegelijk aan hebben staan. Door de artifacts lukt me dat nu alleen met de bases, en niet met de tops.

Morgen/vanavond maar eens mn hele beam structure eens opnieuw alignen, wieltjes schoonmaken en opnieuw aandraaien, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01-10 15:11
@FailFr8er Je kan ook eerst ff kijken of je handmatig met papier de boel kan levelen voordat je de hele boel uit elkaar haalt, misschien zie je dan waar het probleem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
FailFr8er schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:56:
[...]

Hij draait inmiddels, ziet er goed uit idd. Heb nu/nog wel 't issue dat mn BLTouch slecht of te weinig compenseert. Als ik mn hele bed gebruik zie ik nog steeds veel verschil in extrusion, links achter lijkt te ver van het bed en rechts voor lijkt te dicht op het bed.

An sich heb ik er geen moeite mee voor normale prints, maar ik wil de Smart Nanoleaf Replica maken. Als diffuser heb ik daarvoor twee perfect layers voor nodig, maar het lukt me elke keer nét niet... Ik heb er nu twee, single geprint in 't midden, maar zou graag 's nachts twee tegelijk aan hebben staan. Door de artifacts lukt me dat nu alleen met de bases, en niet met de tops.

Morgen/vanavond maar eens mn hele beam structure eens opnieuw alignen, wieltjes schoonmaken en opnieuw aandraaien, etc.
G35 al is geprobeerd?
Ook met een 3dtouch is het nodig om je bed enigszins level te hebben als basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroens93
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-09 13:36
Ik zit eraan te denken om ook een 3d-printer aan te schaffen. Vooral om wat leuke tools en handigheidjes voor in huis te kunnen printen.

Liever wil ik zo min mogelijk bezig zijn met het tweaken en afstellen van de printer. Anderzijds wil ik ook geen honderden euro's kwijt zijn aan een topmodel.

Wat is hier de sweet spot? Als ik een Ender 3 v2 koop, is BL touch om auto bedlevelling mogelijk te maken dan bijv een zinvolle investering?
Of scheelt dat bij wijze van spreken elke 10 prints maar een minuutje werk?
En wat zijn de beste upgrades om zorgenvrij te kunnen printen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeroens93 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:44:
Ik zit eraan te denken om ook een 3d-printer aan te schaffen. Vooral om wat leuke tools en handigheidjes voor in huis te kunnen printen.

Liever wil ik zo min mogelijk bezig zijn met het tweaken en afstellen van de printer. Anderzijds wil ik ook geen honderden euro's kwijt zijn aan een topmodel.

Wat is hier de sweet spot? Als ik een Ender 3 v2 koop, is BL touch om auto bedlevelling mogelijk te maken dan bijv een zinvolle investering?
Tja, ik heb het gevoel dat dan een Ender 5 pro beter geschikt is.
Minder bedlevel issues dan de Ender 3 door de kubus opbouw (Bed beweegt alleen in Z-richting)
En de 2 belangrijskte upgrades heb je dan direct te pakken, capricorn tube and beter board dan de Ender 5.

Toegevoegde waarde van de BL touch is echt zo goed als NUL naar mijn idee.
Ik heb op mijn Ender 5 al 4 maanden geen bedlevel gedaan, en ik print bijna dagelijks op magnetisch flexbed.

Weet niet wat je budget is. Ik heb een Ender 5 gekocht in 2019 en de beste upgrade is echt de capricorn tube.
Heb toevallig vorige week een nieuwe board gekocht 4.2.7 versie, maar er nog niet ingezet omdat ik steeds print.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AteGjalt
Jeroens93 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:44:

Ik heb een Ender 3 V2, in de basis een prima printer. Heb geen BLtouch en ben niet van plan het erop te zetten, bed 1x goed levelen met papier en kan makkelijk een maand vooruit.
Beste simpele upgrades zijn capricorn tube, extra nozzles en betere bed veren.
Een RPi met octoprint en een webcam zijn handig voor besturing en monitoring op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
Ik moet zeggen nu ik het heb vind ik octoprint onmisbaar. Zeker de cancel objects plugin is echt een time-saver als je meerdere dingen tegelijk print. Vaak genoeg gehad dat ik zag dat er iets niet helemaal goed ging na een uur of zo, of dat een support niet goed is en dan kun je gewoon dat ene item canceled in plaats van alles de prullenbak in te gooien. Spaghetti detective er bij zo dat je er niet de hele tijd zelf op moet letten. Plus de extra controle over de printer (PID tune).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05:48
Ik heb het volgende probleem:
Op krullende randen wanneer de print in een iets verder stadium zit (dus niet van de 1ste 2-3 lagen).
Na verloop van tijd krult het zo erg dat de print 9 van de 10x los raakt.

Mijn printsetup
0.8mm nozzle,
0.5mm layer height
200 graden nozzle
50 graden bed

Ik heb het idee dat voorheen met de blauwe 123-3d (jupiter) het beter ging, dan met de huidige zwarte
Ik lees hier heel verschillende verhalen over de 123-3d PLA (Jupiter). Ze adviseren een bedtemp van 30 graden, wat gebruiken jullie? ik ben eigenlijk redelijk gewend om op 50 graden te printen.

Wat ik al getest heb:
195 - 200 - 205 graden nozzle (onafhankelijk van de onderstaande verdere settings)
50 - 55 - 60 graden bed temp (onafhankelijk van de onderstaande verdere settings)
40 - 45 - 50mm printer speed (default is 50 bij mij)

Wat zou ik nog kunnen proberen/doen? Ik heb het idee dat ik de hechting juist op dit moment goed heb. Aangezien hij lekker blijft plakken (op de opkrullende randen na).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 14:49
Het krult op omdat de eerste laag vastzit (niet kan krimpen), en de lagen hierboven wel, welke dus de zijkanten los trekken van het bed. Wat je kun proberen is een hogere temperatuur voor de eerste laag, maar gezien je dit al op 60 graden geprobeerd hebt daar weinig ruimte meer voor. Je zult moeten zorgen voor meer hechting, dus 3Dlac, hairspray, een beter bed of een brim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
In het verleden vaker hairspray gebruikt, vanmiddag/vanavond toevallig niet omdat ik aan het troubleshooten was. Ik ga dit nog eens opnieuw proberen.

Qua bed gebruik ik het standaard meegeleverde glazenbed bij een Ender3 (pro volgens mij).

ik ga weer eens testen met een 6mm brim + hairspray (helaas geen 3dlac tot mijn beschikking).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
prekz schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:06:
In het verleden vaker hairspray gebruikt, vanmiddag/vanavond toevallig niet omdat ik aan het troubleshooten was. Ik ga dit nog eens opnieuw proberen.

Qua bed gebruik ik het standaard meegeleverde glazenbed bij een Ender3 (pro volgens mij).

ik ga weer eens testen met een 6mm brim + hairspray (helaas geen 3dlac tot mijn beschikking).
Brim is idd ook mijn eerste gedacht. En met hairspray moet het toch wel gaan lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-09 12:54

TTROX

Christian N

Leuk topic, deze ga ik volgen.
Sinds een week of 2 heb ik een Ender 3 V2 waar ik toch verrassend tevreden over ben.
Aardig wat jaren terug heb ik met een Ultimaker(original) bij een werkgever gespeeld maar de V2 print toch heel wat beter naar mijn mening

Enschede | 6720wp JinkoSolar 16x420 Z 47°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Laatst online: 03-10 16:33
PatrickvL schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:47:
[...]

Volgens 123-3d moest ik de volgende regels toevoegen aan mijn start gcode in de slicer.
code:
1
2
3
4
M205 X5 Y5 Z0.1 ; Set Jerk values
M201 X4000 Y4000 Z30 ; Set max acceleration
M204 P600 T600 ; Set acceleration
M203 X3000 Y3000 ; Set feedrate

Dit heb ik gedaan, echter ik heb geen idee wat dit precies doet. Ik vermoed dat het met de oververhitte mainboard/stepperdrivers te maken heeft. Wat is bijvoorbeeld 'jerk values', wat is het verschile tussen max acceleration en acceleration en wat is de feedrate? Kan iemand me dit in jip en janneke taal uitleggen en indien mogelijk ook waarom dit zo ingesteld zou moeten worden bij deze printer?
"Jerk" is de snelheid waarmee een as instant van snelheid kan veranderen. Dus van 0 naar 5 mm/s zonder een aanloop te nemen. Daardoor gaat ie sneller de bocht door. Wat weer goed is voor de egaliteit van je print.
"Acceleration" is de versnelling. Ik vind 4000 wel erg hoog; ik meen dat 500 standaard is. Die regel kan je beter weglaten.
Jerk en Acceleration blijven vaak de hele print geldig.
En feedrate is de bewegingssnelheid. Die geldt totdat een volgend commando een eigen snelheid opgeeft. De snelheid hier is overigens in mm/minuut.
Nu ik toch aan het vragen ben; hoe warm mag een steppermotor worden. De x en z steppers zijn handwarm, de y stepper is een flink stuk warmer. Ik kan ze alle drie vasthouden zonder dat het oncomfortabel warm wordt. Is dat normaal?
Stappenmotoren worden warm. Bij mij zijn X en extruder een graad of 35-40, de z- en y-as zijn 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-10 07:31
Alleen Y wordt bij mij warm, de rest totaal niet na een printje van 5 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickvL
sympa schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 22:54:
[...]

"Jerk" is de snelheid waarmee een as instant van snelheid kan veranderen. Dus van 0 naar 5 mm/s zonder een aanloop te nemen. Daardoor gaat ie sneller de bocht door. Wat weer goed is voor de egaliteit van je print.
"Acceleration" is de versnelling. Ik vind 4000 wel erg hoog; ik meen dat 500 standaard is. Die regel kan je beter weglaten.
Jerk en Acceleration blijven vaak de hele print geldig.
En feedrate is de bewegingssnelheid. Die geldt totdat een volgend commando een eigen snelheid opgeeft. De snelheid hier is overigens in mm/minuut.

[...]

Stappenmotoren worden warm. Bij mij zijn X en extruder een graad of 35-40, de z- en y-as zijn 50.
Dank voor de uitleg. Ik ga er nog wat verder induiken en 123-3d mailen met de vraag waarom ze deze waarden adviseren. Ik heb ook al een print gedaan zonder deze extra waarden maar merk/zie geen verschil in resultaat of warmte van de steppers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
PatrickvL schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:28:
[...]

Dank voor de uitleg. Ik ga er nog wat verder induiken en 123-3d mailen met de vraag waarom ze deze waarden adviseren. Ik heb ook al een print gedaan zonder deze extra waarden maar merk/zie geen verschil in resultaat of warmte van de steppers.
maar merk/zie geen verschi
Waarschijnlijk omdat in je firmware lagere waardens ingesteld zijn, en die volgt hij dan als limiet.
Dus ook al override je het in je gcode, de limiet in je firmware zal gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rense
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:25
prekz schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 19:54:
Op krullende randen wanneer de print in een iets verder stadium zit (dus niet van de 1ste 2-3 lagen).
Hier heb ik onlangs ook een tijd mee lopen stoeien.

Bij mij werkte inderdaad de brim (voor Cura is er ook een add-on dat je de brim alleen maar bij de hoekjes laat uitvoeren), maar wat bij mij ook hielp was een iets kleinere Z-offset voor een nog betere bed-adhesion. Ik heb de CR6-SE en met de community firmware valt die nu heel subtiel in te stellen.

En nog een factor die bij mij speelde: Ik was onlangs geswitcht van zwarte Jupiter PLA van 123-3D naar Eco-PLA van 3D Jake (zwart). Deze laatste geeft een hogere temperatuur-range van 195-215. Ik printte altijd tegen de 200gr, maar toen ik die opkrikte naar 210gr, bleef mijn print echt goed aan de glasplaat plakken totdat deze weer afgekoeld was tot onder 40gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
rense schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:43:
[...]

Bij mij werkte inderdaad de brim (voor Cura is er ook een add-on dat je de brim alleen maar bij de hoekjes laat uitvoeren), maar wat bij mij ook hielp was een iets kleinere Z-offset voor een nog betere bed-adhesion. Ik heb de CR6-SE en met de community firmware valt die nu heel subtiel in te stellen.

En nog een factor die bij mij speelde: Ik was onlangs geswitcht van zwarte Jupiter PLA van 123-3D naar Eco-PLA van 3D Jake (zwart). Deze laatste geeft een hogere temperatuur-range van 195-215. Ik printte altijd tegen de 200gr, maar toen ik die opkrikte naar 210gr, bleef mijn print echt goed aan de glasplaat plakken totdat deze weer afgekoeld was tot onder 40gr.
Ik gebruik voor mn eerste laag(en) andere settings: langzamer printen, geen part koeling en hogere temperatuur (+10 graden) voor bed en tool. Heb laatste tijd geen last van krullen omdat ik mn bed ook beter/vaker schoonmaak, waardoor de hechting ook beter is.
Op het moment doe ik de eerste laag op 220/60 en ga ik daarna naar 210/50 zowel jupiter als creality eigen PLA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickvL
Christoxz schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:58:
[...]

[...]

Waarschijnlijk omdat in je firmware lagere waardens ingesteld zijn, en die volgt hij dan als limiet.
Dus ook al override je het in je gcode, de limiet in je firmware zal gelden.
Ok, klinkt logisch. Hoe kan ik zien wat er in de firmware ingesteld staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 16:13
[...]

Bij mij werkte inderdaad de brim (voor Cura is er ook een add-on dat je de brim alleen maar bij de hoekjes laat uitvoeren), maar wat bij mij ook hielp was een iets kleinere Z-offset voor een nog betere bed-adhesion..
.....
Er zijn zoveel add-ons: welke is dit? Neem aan ergens onder 'Marketplace'> "Plugins'
?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
PatrickvL schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:17:
[...]

Ok, klinkt logisch. Hoe kan ik zien wat er in de firmware ingesteld staat?
Ender3V2 weet ik niet zo uit mijn hoofd of dat zichtbaar is via de UI.

Ik heb even je originele post gelezen en begrijp eigenlijk helemaal niet waarom 123 3D dat advies heeft mee gegeven. Welk probleem heb jij bij hun aangekaart? Wat zou dit moeten oplossen volgens hun?
Ik zou verder ook niet echt verdere service van hun verwachten, weet wel bijna zeker dat er duidelijkere informatie online te vinden valt, dan want hun met je kunnen delen (Zeker de directe algemene klantenservice)

Betreft de jerk & accelaration settinges: Ik neem aan dat je firmwares draait van Creality zelf? Dan zit je sws goed, hier moet je later pas in verdiepen als je je wat meer thuis voelt, en dus de wijzingen ook kan zien en beoordelen.

Ken je deze website al? https://teachingtechyt.github.io/calibration.html
Is van een goeie YTer Teaching Tech die een stappen plan heeft om printers te calibreren.

Je bed kan dan bijvoorbeeld wel 100% level zijn, maar als je extrusion niet klopt, klopt je eerste laag ook niet.
Dat is prima, als het oncomfortable warm wordt, is het een issue.
Ook het afstellen van je steppermotors komt terug in de calibratie stappen plan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickvL
Ik had 123 3d een vraag gesteld over de problemen die af en toe voorkomen met oververhitting van het mainboard/stepper drivers van de ender 3 v2. Ze verwezen me naar deze pagina: https://www.123-3d.nl/page/Creality_3D_Ender-3v2.html met extra instellingen voor deze printer. Hierna wordt ook verwezen vanaf de productpagina van deze printer. Ik ging er van uit dat ze deze settings erop hadden gezet om deze problemen te voorkomen.

Je aanname dat ik de firmware van Creality draait klopt helemaal. Ik wil eerst zorgen dat ik de printer goed leer kennen en fatsoenlijke prints kan maken voordat ik wijzigingen aan de hardware/firmware ga maken.

Ik heb al heel wat filmpjes gekeken van teachingtech. Erg leerzaam. Ik zal aankomend weekend die calibratie stappen eens doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
[...]

Wat bedoel jij precies met een kleinere z offset?
vanuit een plugin heb ik een z-offset setting in mijn cura, deze staat nu op 0mm. moet ik deze dan op -1 zetten bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
iDaniel schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:02:
Het krult op omdat de eerste laag vastzit (niet kan krimpen), en de lagen hierboven wel, welke dus de zijkanten los trekken van het bed. Wat je kun proberen is een hogere temperatuur voor de eerste laag, maar gezien je dit al op 60 graden geprobeerd hebt daar weinig ruimte meer voor. Je zult moeten zorgen voor meer hechting, dus 3Dlac, hairspray, een beter bed of een brim.
Gisteravond nog een fles 3dlac plus besteld, zojuist afgehaald en direct een print gestart.

Icm een 6mm brim moet ik toch wel zeggen: wat een wondermiddel _/-\o_

Hij blijft nu super aan het bed plakken, geen krullen meer. O-)

Edit: het spul stelt mijn geduld wel behoorlijk op de proef :X je krijgt het echt niet los als het printbed nog warm is.

[ Voor 8% gewijzigd door prekz op 24-03-2021 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
@prekz Lol. Wat voor soort bed gebruik je? Glas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
@iDaniel glas inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:38

GeeBee

Oddball

Naalroc schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:41:
[...]

Er zijn zoveel add-ons: welke is dit? Neem aan ergens onder 'Marketplace'> "Plugins'
?
YouTube: Cura Slicer Plug-Ins for Anti-Warp and HTML Settings

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 16:13
Bedankt: het korte antwoord is dus: TabAntiWarping, maar er is nog iets anders om op te letten, wat in dat filmpje getoond wordt.
Altijd leerzaam die Chep.
Nogmaals dank!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
Christoxz schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:40:
[...]

G35 al is geprobeerd?
Ook met een 3dtouch is het nodig om je bed enigszins level te hebben als basis.
De hele reden waarom ik een BLTouch gekocht heb is omdat ik 't maar niet voor elkaar kreeg om dat ding level te krijgen dmv tramming. Elke keer als ik drie punten perfect afgesteld heb met microbewegingen, zit 't vierde punt verkeerd. Letterlijk... elke... keer... vrouwlief heeft me nog niet pislink aangekeken of ik 'm niet terug kon sturen na twee dagen ploeteren.

Ik kan ook nergens degelijk advies vinden waar 't door komt, los van 'vierpunts-systeem is verkeerd'. Ook als ik ad random de hoeken level, altijd de laatste is een kwartslag off.

Iemand nog briljante ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis3d
Heb je wel eerst alle schroeven flink aangedraaid? Zeker met de standaard schroeven moet je ze eerst vrij strak zetten voordat je gaat levelen.
Verder ook het bed laten opwarmen voor 5 minuten.

Ik heb deze gozer z'n video gevolgd en heb eigenlijk geen problemen met leveling gehad.
YouTube: Creality's NEW Ender 3v2 3D Printer! Unbox! Build! First Print!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
aegis3d schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 22:24:
Heb je wel eerst alle schroeven flink aangedraaid? Zeker met de standaard schroeven moet je ze eerst vrij strak zetten voordat je gaat levelen.
Verder ook het bed laten opwarmen voor 5 minuten.

Ik heb deze gozer z'n video gevolgd en heb eigenlijk geen problemen met leveling gehad.
YouTube: Creality's NEW Ender 3v2 3D Printer! Unbox! Build! First Print!
Yup, en dat is wat het zo vreselijk frustrerend maakt. Ik heb zelfs de veren vervangen door die gele dingen, want dat werd aangeraden. |:(.

Het lukt an sich wel om een goeie print uit het midden krijgen, maar zodra ik richting de hoeken ga is het kermis. Dat maakt 't printen van wat grotere dingen echt een rotklus.

[ Voor 11% gewijzigd door FailFr8er op 24-03-2021 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:04
3D printen is een avontuur, maar gelukkig kom ik verder :+ Met dank aan hier :) en snelle webshops en PostNL :P

Vanmiddag de wallmount voor de T-Rex bijna helemaal goed geprint met glow in the dark PLA filament.

Daarvoor de gesloopte heatblock en messing nozzle vervangen door nieuw heatblock en een nozzle van gehard staal.

Het filament geeft een temp aan van 195-215 en de stalen nozzle +15. Om het filament goed te laten smelten en om de extruder gear niet te vaak 'tok' te laten doen stook ik de nozzle eerst op tot 250 en print dan met 235. Heter dus dan aangegeven. Overigens met een snelheid van 30mm/s. Daarmee reduceer ik het tot een enkele 'tok' zo af en toe.

Zoals gezegd was het bijna goed gegaan. Het vreemde is dat het bovenste stuk van de print, precies boven uitstulping en schroefgat, heel bros is afgeprint terwijl alles daaronder supersolide en glad is geprint. Geen idee wat daar achter kan zitten nog.

Wisselen jullie de nozzles trouwens terug naar messing als je weer met gewoon PLA gaat printen?

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 24-03-2021 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:23
Zag dat Banggood een aardige aanbieding heeft voor de Ender 3D Pro van €258 voor €158(https://m.banggood.com/Cr...-Leveling-p-1346320.html?). Maar er zijn zoveel sets beschikbaar dat ik twijfel of dit de juiste is om mee te starten.

En of de prijs echt de moeite waard is.

Wat zijn daarnaast de must have upgrades?
- BL-Touch?
- Upgraded Super Silent 24V V4.2.7 Mainboard With TMC2208 Driver? Ik wil namelijk de printer in ons kantoor neerzetten en dat is naast de slaapkamer van mijn zoon. Dus zo stil mogelijk is gewenst.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee

GeeBee

Oddball

Ik heb een BigTreeTech skr mini E3 v2.0 in mijn printer (gewone Ender 3) gezet en de motoren zijn nu super stil. Een upgrade voor de ventilatoren (Noctua’s en/of vent ducts) is nu echt ook wel noodzakelijk voordat ik m ‘s nachts wil laten printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
FailFr8er schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 21:57:
[...]

De hele reden waarom ik een BLTouch gekocht heb is omdat ik 't maar niet voor elkaar kreeg om dat ding level te krijgen dmv tramming.
Maar een BLTouch maakt je bed niet level, naar aanleiding van de meting compenseert hij.
Het blijft belangrijk om je bed zo level mogelijk te hebben, en hoe rechter je bed is, hoe beter hij kan compenseren.

Tramming is btw wat anders dat de 3 point bed level.
Bij Tramming meet hij de hoeken op, en laat je dan weten welke knob je hoeveel moet draaien om zo je bed zo strak mogelijk te krijgen, je hoeft dus niet zelf af te gaan stellen.
Hij laat bijvoorbeeld weten dat je de knop rechts voor 15 minuten(90 graden) moeten draaien.

Wat voor bed heb je? Als is gekeken of die niet gewoon warped is? Kan je met een strakke liniaal bijvoorbeeld en een zaklamp is checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prekz schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 19:54:

Mijn printsetup
0.8mm nozzle,
0.5mm layer height
200 graden nozzle
50 graden bed

Ik heb het idee dat voorheen met de blauwe 123-3d (jupiter) het beter ging, dan met de huidige zwarte
Ik lees hier heel verschillende verhalen over de 123-3d PLA (Jupiter). Ze adviseren een bedtemp van 30 graden, wat gebruiken jullie? ik ben eigenlijk redelijk gewend om op 50 graden te printen.

Wat ik al getest heb:
195 - 200 - 205 graden nozzle (onafhankelijk van de onderstaande verdere settings)
50 - 55 - 60 graden bed temp (onafhankelijk van de onderstaande verdere settings)
40 - 45 - 50mm printer speed (default is 50 bij mij)

Wat zou ik nog kunnen proberen/doen? Ik heb het idee dat ik de hechting juist op dit moment goed heb. Aangezien hij lekker blijft plakken (op de opkrullende randen na).
Afgelopen week mijn ender 3 V2 in elkaar gezet, in het begin ook wat last van opkrullende en loslatende eerste laag. Uiteindelijk weten op te lossen!

1: Maak je bed schoon! Vettigheid van je vinges, vorige prints etc. Afwassen dus! (gewoon met de hand)
2: Printer voorverwarmen en dan pas bedlevel afstellen.
3: eerste laag op 125% extrusion

Ik gebruik geen hechtmiddel (print, haarlak, 3dlac, etc), gewoon het default bed.
Sinds ik hem goed heb schoongemaakt geen los draadje meer gehad, geen gekruld hoekje etc.

Te simpel? Mogelijk, maar voor mij werkte dit prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:42
Verwijderd schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 10:36:
[...]

Afgelopen week mijn ender 3 V2 in elkaar gezet, in het begin ook wat last van opkrullende en loslatende eerste laag. Uiteindelijk weten op te lossen!

1: Maak je bed schoon! Vettigheid van je vinges, vorige prints etc. Afwassen dus! (gewoon met de hand)
2: Printer voorverwarmen en dan pas bedlevel afstellen.
3: eerste laag op 125% extrusion

Ik gebruik geen hechtmiddel (print, haarlak, 3dlac, etc), gewoon het default bed.
Sinds ik hem goed heb schoongemaakt geen los draadje meer gehad, geen gekruld hoekje etc.

Te simpel? Mogelijk, maar voor mij werkte dit prima!
Een fles Isopropanol Alcohol werkt bij mij erg goed, dan hoef je ook niet alles los te halen om hem af te wassen :) Voor 12 euro heb je 1 liter bij Amazon bijvoorbeeld, sinds ik dat gebruik heb ik ook veel minder hecht issues (op een steel spring plate).

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-09 13:11
Wat een hocus-pocus die firmware van Ender

Ik heb een Ender 3 v2. Board 4.2.2

en heb net firmware gedownload zie ik in die map weer een heleboel opties

Marlin2.0.1 BLtouch Non-adapter board firmware
Marlin2.0.1 BLtouch With-adapter board firmware
Marlin2.0.1 filament detection firmware
Marlin2.0.1 original firmware£®mainboard+screen£©
Marlin2.0.1 Z axis highten to 350mm firmware

welke moet ik hebben ik heb gewoon een stock Ender 3 v2

ik zelf dacht de original maar die is aardig oud zo te zien

3900 WP O / 4100 WP W | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deurklinkje schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:15:

en heb net firmware gedownload zie ik in die map weer een heleboel opties

welke moet ik hebben ik heb gewoon een stock Ender 3 v2

Want BL-Touch heb je niet, Filament detection ook niet, en de extra Z hoogte ook al niet ;)
Best kans dat de juiste versie er al opstaat, even checken bij "info"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
deurklinkje schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:15:

Zijn allemaal de zelfde versies, Marlin 2.0.1.
De datum is alleen wanneer de config is gemaakt, maar de basis is het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
GeeBee schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 07:02:
Ik heb een BigTreeTech skr mini E3 v2.0 in mijn printer (gewone Ender 3) gezet en de motoren zijn nu super stil. Een upgrade voor de ventilatoren (Noctua’s en/of vent ducts) is nu echt ook wel noodzakelijk voordat ik m ‘s nachts wil laten printen.
De meningen hierover verschillen, maar Noctua's zijn minder geschikt voor 3d printers omdat ze een relatief lage statische druk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@iDaniel Ik heb al ruim een jaar een noctua 40x20 fan op mijn hotend zitten zonder problemen :)

Ik heb trouwens een originele e3d v6, ondertussen met titanium heatbreak maar voorheen werkte het ook goed.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SV3NNER
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:51

SV3NNER

Hello..Follow Me.....OK

pwillemske schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 16:32:

Ik heb trouwens een originele e3d v6, ondertussen met titanium heatbreak maar voorheen werkte het ook goed.
Heb een aantal dagen geleden een Titanium heatbreak binnen gekregen voor m'n Ender 3 Pro. Zijn er nog settings die je moet veranderen in je slicer? (bvb retraction).
Blijft het filament niet in de heatbreak plakken tijden een filament wissel?

| Youtube |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis3d
Ik heb met deze hele coole website die terrain als stl kan exporteren een leuk reliëfje gemaakt van ijsland
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6r_tSvi_uC7pPEWqLYQb7HjOuw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zelyazgxueVWzeuwc3pdCNcy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@SV3NNER Ik heb niks veranderd, in theorie zou retraction omlaag kunnen omdat jouw smeltpunt preciezer gebeurt, er gaat minder warmte naar het koelblok als ik het goed begrijp.

Ik heb m meer gekocht onder het motto niet omdat het moet maar omdat het kan. Mijn originele was krom door iets te lomp wisselen van de nozzle.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Soepstengel schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:14:
[...]

Een fles Isopropanol Alcohol werkt bij mij erg goed, dan hoef je ook niet alles los te halen om hem af te wassen :) Voor 12 euro heb je 1 liter bij Amazon bijvoorbeeld, sinds ik dat gebruik heb ik ook veel minder hecht issues (op een steel spring plate).
Vandaag gratis verzenden (vanaf 15 euro) bij drogisterij.net, waardoor je 1,5 liter isopropylalcohol kunt kopen voor €15,42. Het zijn dan 6 flesjes van 250ml. Je kunt ook combineren met andere artikelen natuurlijk.
https://m.drogisterij.net...lalcohol-vv-8711407335054

Ik vind de kleinere flesjes zelf wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Ik gebruik nu al een tijdje onverdunde bio-ethanol van de Action (>95% ethanol) om mijn glazen bed mee schoon te maken (€1,79 p/l). Dat is volgens de verpakking gedenatureerde ethylalcohol en dat werkt tot nu toe erg goed en kost bijna niets. Ik heb er een leeg glassex flesje mee gevuld, voor elke print even mee sprayen, microvezeldoek er over en printen maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:28

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

aegis3d schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 18:07:
Ik heb met deze hele coole website die terrain als stl kan exporteren een leuk reliëfje gemaakt van ijsland
[Afbeelding]
Dat moet je binnenkort nog eens printen, er is wat aan't veranderen ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BounceMeister schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:10:
[...]

Vandaag gratis verzenden (vanaf 15 euro) bij drogisterij.net, waardoor je 1,5 liter isopropylalcohol kunt kopen voor €15,42. Het zijn dan 6 flesjes van 250ml. Je kunt ook combineren met andere artikelen natuurlijk.
https://m.drogisterij.net...lalcohol-vv-8711407335054

Ik vind de kleinere flesjes zelf wel handig.
Op bol haal je 5 liter voor 35 euro, met doseerpomp, da’s handig om de bloemenspuit te vullen waar ik de resin prints mee schoonspuit. Mogelijk beetje overkill om direct 5 liter te halen voor FDM print-bed schoonmaken. Kun je je hele print-leven wel mee door komen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:28

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Vermits ik een SLA printer heb koop ik de IPA via Amazon.de gewoon van een Duitse shop (ja ik heb ze al direct gevraagd om het direct te bestellen maar ze antwoorden niet), bestel meestal ineens 10l :) zit dan ook rond de 7€/l (35€/5liter)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
aegis3d schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 18:07:
[Afbeelding]
Heb ik laatst ook met Nederland gedaan, maar dat werd alleen een vlak vierkantje zonder reliëf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iDaniel schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:28:
[...]

De meningen hierover verschillen, maar Noctua's zijn minder geschikt voor 3d printers omdat ze een relatief lage statische druk hebben.
Werken prima. Hele printer voorzien van Noctua incl Hotend en totaal geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spike631
Moet je nu met een Bltouch nog levelen of niet?

Ik dacht van niet maar nu kom ik weer n filmpje met uitleg tegen waarin gezegd wordt van wel, wat is dan het voordeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-09 10:26
spike631 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 15:40:
Moet je nu met een Bltouch nog levelen of niet?

Ik dacht van niet maar nu kom ik weer n filmpje met uitleg tegen waarin gezegd wordt van wel, wat is dan het voordeel?
Je moet een goede baseline hebben waarbij het bed gewoon prima geleveld is. Vervolgens kan de BLtouch de oneffenheden compenseren en kleine slopes compenseren. Ik zelf vind het vooral relaxed dat de nozzle altijd op de juiste hoogte staat. Daarnaast was ik laatst de m410(geloof ik?) vergeten en toen zat de nozzle ineens op het bed, met een klein krasje als gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Ik vind het ideaal, gewoon levelen, dus niks extreems qua moeite, ff een mesh laten maken en zolang je er niet aan komt gewoon goed printen.

Ik heb er geen spijt van in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werffje
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-08-2024
Kleine vraag, ik wil voor het eerst een 3d printer kopen en dacht aan de cr-6se nu zag ik op de site van 123 3d staan dat er een nieuwe versie komt heeft iemand iets hiervan vernomen?

https://www.123-3d.nl/3D-...ity-3D-CR-6SE-p16086.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee

GeeBee

Oddball

sanscorp schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 22:12:
[...]

Heb ik laatst ook met Nederland gedaan, maar dat werd alleen een vlak vierkantje zonder reliëf.
Als dan de hechting bij Zuid Limburg niet helemaal goed is en het krult omhoog, dan hebbie nog wat aan je warping...

Ontopic:
Misschien met Vertical Exaggeration op 20x zetten?

[ Voor 10% gewijzigd door GeeBee op 26-03-2021 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben van zwart naar wit gegaan, filament laten doorlopen tot het effen wit was, maar nu heb ik in mijn print opeens toch donkere strepen 🙄

Enige wat ik me kan bedenken is dat dit van de nozzle komt, deze is toen mijn X-stepper er mee stopte door het filament gaan ploegen. Of het zou binnen in zitten. Kan hem vervangen en de oude weggooien, of is dit nog te reinigen?

Of zie ik iets over het hoofd als oorzaak?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwfXVOBZyCrggYVCpN5pedZ09ZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NUUD7dGfzMfxnk01BdRtqgBN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Verwijderd schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 12:21:
Ben van zwart naar wit gegaan, filament laten doorlopen tot het effen wit was, maar nu heb ik in mijn print opeens toch donkere strepen 🙄

Enige wat ik me kan bedenken is dat dit van de nozzle komt, deze is toen mijn X-stepper er mee stopte door het filament gaan ploegen. Of het zou binnen in zitten. Kan hem vervangen en de oude weggooien, of is dit nog te reinigen?

Of zie ik iets over het hoofd als oorzaak?

[Afbeelding]
Met mijn beperkte ervaring zou ik gokken op een stukje gestold filament in de nozzle.
Wellicht cleaner filament proberen of heter opstoken om restfilament in de nozzle te smelten en eruit te laten lopen?

Overigens heb ik net een printjob van wit/transparant glow in the dark erop zitten en daar zitten ook een paar kleine zwarte streepjes. Terwijl ik geen zwart hiervoor heb geprint. Zal dus vuil of iets dergelijks moeten zijn. Of het heeft ermee te maken dat ik erg heet heb geprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even opstoken tot maximaal is wellicht een idee ja. En dan even extruder aanzetten 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
Online zie ik mensen 't ook hebben over 'cold pull' procedures. Al heb ik dat nog niet zelf geprobeerd op m'n Ender.

Dit deed ik wel ooit jaren geleden toen we op m'n werk toen een Ultimaker hadden waar we maar oud bros PLA doorheen probeerde te ploegen, daarvan raakte de nozzle steeds verstopt en deden we een cold pull om er zwarte troep uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ofthewell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-06 18:34
Dit jaar heb ik dankzij Covid mijn eerste (grote) stappen gemaakt in de 3D printing wereld. Ik heb darom als eerste printer besloten om in de buidel te tasten en een Raise3D E2 te kopen. Beste aanschaf die ik in de laatste jaren gedaan heb. Vervolgens heb ik een tweede printer gekocht omdat ik Resin printer wilde testen. Dat is de Anycubic Photon Mono X. Wat heeft dit met de Creality thread te maken? Niets :)

Maar.... Ik ben nu op zoek naar een behoorlijke FDM printer waar ik snel, terwijl de grote printer staat te printen, wat prototypes mee kan printen. En voor behoorlijk geprijsde printers kom je al gauw bij Creality uit. Maar ik zie bij Creality met al hun modellen door de bomen het bos niet meer. ook niet na het bekijken van tientallen reviews etc.

Ik zoek een printer die " out-of-the-box" goede prints (PLA hoofdzakelijk) levert, heated bed heeft, geen gezeur met calibratie, makkelijk in het gebruik (dus geen moeilijk te bereiken extruders etc)

Ik zat te denken aan:
Creality Ender 3 v2 (vanwege alle upgrades tov de originele)
Creality Ender 5 Pro
Creality CR-6 SE

De 3 v2 zie ik als " proven technology" maar met veel calibratie etc.
De CR-6 SE lijkt beter, maar daar heb ik heel veel slechte berichten over gelezen (met name in de eerste zendingen)
De ender 5 pro heb ik een groot vraagteken over.

Op basis van mijn requirements, wat zijn jullie ervaringen met de drie bovengenoemde printers? (`of raden jullie me een ander merk of type aan)

Xbox Live: Ofthewell NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
@Ofthewell volgens mij valt alles af als je geen gezeur met calibratie wilt. Zelfs een ultimaker had ik op het werk gezeur met calibratie mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SolidEdge-er
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-11-2024
Ofthewell schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 16:33:

Ik zoek een printer die " out-of-the-box" goede prints (PLA hoofdzakelijk) levert, heated bed heeft, geen gezeur met calibratie, makkelijk in het gebruik (dus geen moeilijk te bereiken extruders etc)

Ik zat te denken aan:
Creality Ender 5 Pro
Creality CR-6 SE

Op basis van mijn requirements, wat zijn jullie ervaringen met de drie bovengenoemde printers? (`of raden jullie me een ander merk of type aan)
Ik heb alleen ervaring met de Creality Ender 3 v2. Deze heb ik net vóór de Kerstdagen aangeschaft en ik ben er heel tevreden over. Hij is nog nagenoeg stock en de prints die ik er mee maak (alleen PLA) zijn prima.
Zelfs de veren van het bed en de bowden tube zijn nog standaard terwijl ik de upgrades heb liggen. Zolang ik geen problemen heb laat ik alles zoals het is.
Ik print uitsluitend op de glaskant van het meegeleverde bed. In het begin een keer goed met zeepsop schoongemaakt en daarna alleen af en toe een met IPA alcohol en papiertje schoonvegen. Prima hechting op deze manier.
Calibreren heb ik niet veel tijd aan besteed. Eén maal de E-steps en de Flow berekend. Verder natuurlijk het bed goed levelen. Eerst ruw met een papiertje en daarna nauwkeurig op de manier zoals Teaching Tech dat laat zien in filmpjes en zijn calbriation site.
Geen problemen met mijn printer m.b.t. de versie van het mainbord (4.2.2.). Geen layer shifting problemen. Ook bij prints van vele uren. Misschien geluk gehad of omdat ik alle wielen goed heb afgesteld waardoor de motoren en regelaars niet oververhit raken.
Ik heb één ding aangepast: een verlengkabel van micro SD naar standaard SD kaartslot. Dit om te voorkomen dat je dus steeds met die kleine kaartjes moet rommelen en een keer je mainbord sloopt als het kaartje er scheef in gaat.
Kan natuurlijk allemaal nog mooier met een PI en Octoprint maar daar ben ik nog niet aan begonnen.
Wat mij betreft is deze printer een aanrader voor een hele schappelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ofthewell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-06 18:34
LOTG schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 16:50:
@Ofthewell volgens mij valt alles af als je geen gezeur met calibratie wilt. Zelfs een ultimaker had ik op het werk gezeur met calibratie mee.
De Raise3D die ik heb is dan wellicht een uitzondering. Ik heb letterlijk 100% van de prints successvol geprint. Dan geldt voor flex materiaal, PC, PETG, ABS en PLA.

Maar met de resin printer moet ik levelling ook doen. Wat belangrijker is, is de out-of-the-box printquality en speed.

Xbox Live: Ofthewell NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LOTG schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 16:50:
Leg uit?

Ik heb zelf de Ender 5, die kon ik out-of-the-box aan zetten en printen. Alleen bed-level, verder niets.
Als je geen dingen aanpast, andere firmware, BL touch, ofzo. Dan zou je echt geen calibratie nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
@smitae mijn ender 3 v2 werkte ook out of the box, maar toch kwam ik er achter dat stepper calibratie toch echt nodig was toen dingen die ik geprint had niet in elkaar paste.

Het is close enough voor een hoop dingen, maar niet 100%.

En je zult tijd filament calibratie moeten doen, dat heeft niets te maken met hoe goed je printer is.

[ Voor 8% gewijzigd door LOTG op 27-03-2021 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit jaar heb ik dankzij Covid mijn eerste (grote) stappen gemaakt in de 3D printing wereld. Ik heb darom als eerste printer besloten om in de buidel te tasten en een Raise3D E2 te kopen. Beste aanschaf die ik in de laatste jaren gedaan heb. Vervolgens heb ik een tweede printer gekocht omdat ik Resin printer wilde testen. Dat is de Anycubic Photon Mono X. Wat heeft dit met de Creality thread te maken? Niets :)

Maar.... Ik ben nu op zoek naar een behoorlijke FDM printer waar ik snel, terwijl de grote printer staat te printen, wat prototypes mee kan printen. En voor behoorlijk geprijsde printers kom je al gauw bij Creality uit. Maar ik zie bij Creality met al hun modellen door de bomen het bos niet meer. ook niet na het bekijken van tientallen reviews etc.

Ik zat te denken aan:
Creality Ender 5 Pro
Creality CR-6 SE

De CR-6 SE lijkt beter, maar daar heb ik heel veel slechte berichten over gelezen (met name in de eerste zendingen)

Mijn voorkeur zou de Ender 5 Pro hebben. Een Ender 5 maar met de upgrades die je wilt. Capricorn tube en silent board.
Zelf de Ender 5 gekocht in December 2019, uitpakken en printen, zonder issues. Meest belangrijke is goede bed-level.

Groot voordeel van de 5 t.o.v. De 3 en 6 is dat heb bed alleen in Z-richting beweegt. M
Ik heb verder geen ervaring met de 3 of de 6, maar als ik zou de forums lees ben ik blij dat ik een5 heb.

Maar maak vooral zelf je keuze, ook met de 5 zul je je printer moeten leren kennen. Maar calibratie zou naar mijn idee niet meer moeten zijn dan bed-level. En natuurlijk de print temperatuur voor je filament vinden, maar daar print-tower lost dat ook voor je op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LOTG schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 17:56:
@smitae mijn ender 3 v2 werkte ook out of the box, maar toch kwam ik er achter dat stepper calibratie toch echt nodig was toen dingen die ik geprint had niet in elkaar paste.

Het is close enough voor een hoop dingen, maar niet 100%.

En je zult tijd filament calibratie moeten doen, dat heeft niets te maken met hoe goed je printer is.
Yup, je zult idd een beetje moeten zoeken naar de beste temperatuur instellingen voor je filament. Maar dat zou het wel ongeveer moeten zijn denk ik.
Zolang je geen 1000 + uitgeeft ontkom je denk ik niet aan een klein beetje extra effort. Niet dat ik ervaring heb met de duurdere printers, maar ik mag hopen dat die het out-of-the-box goed doen, en goed blijven doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee2Code
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-10 16:31
smitae schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:55:
[...]

Op bol haal je 5 liter voor 35 euro, met doseerpomp, da’s handig om de bloemenspuit te vullen waar ik de resin prints mee schoonspuit. Mogelijk beetje overkill om direct 5 liter te halen voor FDM print-bed schoonmaken. Kun je je hele print-leven wel mee door komen denk ik
Ja, 70%, die moet je dus nou net niet hebben :P

99.9% ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee2Code
smitae schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 18:01:
[...]

Yup, je zult idd een beetje moeten zoeken naar de beste temperatuur instellingen voor je filament. Maar dat zou het wel ongeveer moeten zijn denk ik.
Zolang je geen 1000 + uitgeeft ontkom je denk ik niet aan een klein beetje extra effort. Niet dat ik ervaring heb met de duurdere printers, maar ik mag hopen dat die het out-of-the-box goed doen, en goed blijven doen?
Mijn Prusa MK3S+ kit (789 muntjes) deed het direct goed, dusja 8)7

Voor mijn secundaire "tinker" printer ga ik een E3v2 halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Coffee2Code schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 18:11:
[...]

Ja, 70%, die moet je dus nou net niet hebben :P

99.9% ;)
Nee, is gewoon de 99%. Ah, zie het de 70% is met doseerpomp, de 99% met pomp kan ik niet meer vinden. Staat er wel zonder doseerpomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

smitae schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 18:37:
[...]

Nee, is gewoon de 99%. Ah, zie het de 70% is met doseerpomp, de 99% met pomp kan ik niet meer vinden. Staat er wel zonder doseerpomp.
Gewoon alcohol van de Kruidvat hier. Klein flesje waar je normaal een thermometer mee reinigt enzo. 99,x% is prima voor bed cleaning. Al las ik dat je dat prima tot 50% kunt verdunnen als je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sympa
  • Laatst online: 03-10 16:33
Vanwege de ventilatorherrie ben ik aan de slag gegaan met "iets betere" fans van Sunon. Die komen in snelheidsklassen, en ik heb de V1 gekocht, dat is de een na snelste. (De snelste is VX).
Nou is het allemaal wel erg stil - heerlijk! - maar ik heb het idee dat het heatsink van het hotend toch wel erg warm wordt. Dus ook maar eens een VX fannetje proberen.
Ik ben ook bezig met en betere fan-houder. Wat standaard op de Ender 3 V2 zit vind ik heel irritant (je moet alles demonteren al je ook maar een klein dingetje wil doen).
Ik had een minimalistisch beugeltje geprint (werkte prima) en daarna een "Hero Me 5" geprobeerd (wat een rotding om te printen, om te assembleren, om bij een onderdeel te komen, en je hotend komt van zijn originele plaats af, op een stuk printwerk gemonteerd).
Nu dus bezig met een nieuw beugeltje, maar met de fan ook onder een hoek en met luchtgeleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Die Hero me is inderdaad veel te lastig printen, maar eenmaal passend zit het bij mij wel heel goed i.c.m. een V6 hotend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:29

Ik zat te denken aan:
Creality Ender 5 Pro
Creality CR-6 SE

Alle 3d printers moeten gekalibreerd worden. Dit hoeft alleen maar 1 keer te gebeuren. En bij elke wijziging die je eventueel uitvoerd aan de printer.
Hierdoor leer je printer beter kennen.

Ik zie nog veel mensen die een 3d printer kopen en denken dat ze gelijk kunnen printen.
En later bijvoorbeeld te koop zetten omdat ze vaak niet weten of geen zin hebben om de printer goed te kalibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Evertt schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 21:51:
[...]

Alle 3d printers moeten gekalibreerd worden. Dit hoeft alleen maar 1 keer te gebeuren. En bij elke wijziging die je eventueel uitvoerd aan de printer.

Ik zie nog veel mensen die een 3d printer kopen en denken dat ze gelijk kunnen printen.
Dat kan toch ook prima?

Ik heb de Ender 3 sinds eind Januari en al vele dingen geprint. Elke keer dingen uitgezocht wanneer ze zich voordeden, maar niet daarvoor.

Je leert iets namelijk pas echt goed begrijpen als je het probleem, doel en oplossing goed voor ogen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee2Code
Evertt schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 21:51:
[...]

En later bijvoorbeeld te koop zetten omdat ze vaak niet weten of geen zin hebben om de printer goed te kalibreren.
Ehhhhh ik kon direct printen met m'n Prusa :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rukapul schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 22:04:
[...]

Dat kan toch ook prima?

Ik heb de Ender 3 sinds eind Januari en al vele dingen geprint. Elke keer dingen uitgezocht wanneer ze zich voordeden, maar niet daarvoor.

Je leert iets namelijk pas echt goed begrijpen als je het probleem, doel en oplossing goed voor ogen hebt.
Inderdaad, met een beetje normale printer deze dagen kun je gewoon direct beginnen met printen.
En je loopt, precies zoals je aangeeft, vanzelf tegen dingen aan.
Naar mijn idee 2 dingen die bijna altijd wel een keer opduiken; bed adhesie problemen en verstopte nozzle problemen.

Verstopte nozzle problemen zijn bij mij opgelost door vervangen van de witte tube door capricorn tube. Bed adhesie is op te lossen door goede bedleveling en desnoods wat 3DLAC.
Uiteindelijk is het tunen van je printer op je filament de uitdaging.

Zonder je firmware in te duiken of andere “zware” upgrades toe te voegen zou je bij een beetje normale printer lekker moeten kunnen printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees steeds over het tunen van het filament? Wat bedoelen jullie er mee? 🙈 bed adhesie snap ik, verstopte nozzle kan ik me iets bij voorstellen. Maar het tunen op filament? 🤷🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
"Calibrate e-steps" is 't keyword daarvoor. Zo zorg je ervoor dat er daadwerkelijk zoveel filament extrude als de bedoeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 23:05:
Ik lees steeds over het tunen van het filament? Wat bedoelen jullie er mee? 🙈 bed adhesie snap ik, verstopte nozzle kan ik me iets bij voorstellen. Maar het tunen op filament? 🤷🏻‍♂️
De beste bed-temperatuur en nozzle temperatuur vinden. Dat kan per type en kleur variëren. Maar de snelheid van de printer kan dan ook een rol spelen.
Temperatuur-tower is een optie om die te printen. (Heb ik zelf nog nooit gedaan, maar best veel mensen hier hebben dat wel gedaan?)
Of gewoon de waardes gebruiken die de filament producent mee geeft. Ga je tussen minimum en maximum inzitten, is in de meeste gevallen ok.

Beste is gewoon lekker beginnen en dan doe je de ervaring op en leer je je printer direct goed kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aegis3d schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 23:26:
"Calibrate e-steps" is 't keyword daarvoor. Zo zorg je ervoor dat er daadwerkelijk zoveel filament extrude als de bedoeling is.
Ja, kan helpen mocht je problemen hebben. Maar naar mijn idee is dit echt niet nodig en zouden de defaults voor een beetje goede printer gewoon ok moeten zijn.
Ik heb er nog nooit naar de e-steps gekeken of aangepast. Mogelijk heb ik gewoon geluk gehad 😁
Pagina: 1 ... 112 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie