Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-09 04:14
Gisteren een 17 uur durende print aangezet van een Eiffeltoren, leuk voor mijn dochter, dat wilde ze graag.

Print is ontzettend mooi gelukt, alleen is de support dermate stevig dat ik hem heel slecht kan verwijderen.

Kun je dit instellen zodat het minder "dicht" wordt? En ook wat minder hecht aan de uiteindelijke print?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Drukkert schreef op zondag 28 maart 2021 @ 07:58:
Gisteren een 17 uur durende print aangezet van een Eiffeltoren, leuk voor mijn dochter, dat wilde ze graag.

Print is ontzettend mooi gelukt, alleen is de support dermate stevig dat ik hem heel slecht kan verwijderen.

Kun je dit instellen zodat het minder "dicht" wordt? En ook wat minder hecht aan de uiteindelijke print?
Tree support in cura gebruikt? Die is meestal beter te verwijderen. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
Ok, bij mij staat Cura in NL.
Boomstructuur dus.

Deze stond op "Normaal". Ik zal de waarde veranderen en een volgende keer kijken wat dit doet.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
Ik heb nu wat lopen spelen met de settings in support.
Wanneer ik "boom" selecteer, dan komen er wel hele rare vormen uit, veel support aan de buitenzijde.

Ik heb 'm voorlopig staan op "normaal" met 75 graden overhangstructuur, 8% dichtheid. Dit ziet er, wanneer gesliced, acceptabel uit denk ik. Scheelt ook 2 uur printtijd!

Zou dit project:

https://www.thingiverse.com/thing:1276837

Ook geprint kunnen worden zonder support? Ik print met PLA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:18
Drukkert schreef op zondag 28 maart 2021 @ 09:12:
Ik heb nu wat lopen spelen met de settings in support.
Wanneer ik "boom" selecteer, dan komen er wel hele rare vormen uit, veel support aan de buitenzijde.

Ik heb 'm voorlopig staan op "normaal" met 75 graden overhangstructuur, 8% dichtheid. Dit ziet er, wanneer gesliced, acceptabel uit denk ik. Scheelt ook 2 uur printtijd!

Zou dit project:

https://www.thingiverse.com/thing:1276837

Ook geprint kunnen worden zonder support? Ik print met PLA.
Tip: ga bij thingiverse naar 'makes' daar delen veel mensen hun settings die ze gebruikt hebben en kan je zien dat in dit geval de meeste zonder support hebben geprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
Bartske schreef op zondag 28 maart 2021 @ 10:07:
[...]

Tip: ga bij thingiverse naar 'makes' daar delen veel mensen hun settings die ze gebruikt hebben en kan je zien dat in dit geval de meeste zonder support hebben geprint.
Dank je, bruikbare tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:43
Drukkert schreef op zondag 28 maart 2021 @ 08:21:
Ok, bij mij staat Cura in NL.
Boomstructuur dus.

Deze stond op "Normaal". Ik zal de waarde veranderen en een volgende keer kijken wat dit doet.

Bedankt!
Deze week had ik een dergelijke vraag, naar aanleiding van een tip van een ander. Kijk eens hier,
GeeBee in "[3D Printer] Creality Ender ervaringen"

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:42
Verwijderd schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 23:05:
Ik lees steeds over het tunen van het filament? Wat bedoelen jullie er mee? 🙈 bed adhesie snap ik, verstopte nozzle kan ik me iets bij voorstellen. Maar het tunen op filament? 🤷🏻‍♂️
Temperatuur en flow calibration wordt er vaak mee bedoelt. E steps hoef je niet elke fillament change te doen, alleen als je iets aan je hotend veranderd (nozzle change bijvoorbeeld). Wat ik tot nu toe heb gemerkt is dat de diameter van het fillament soms wel eens wat afwijkt, hij is dan bijvoorbeeld niet 1,75mm maar 1,70 bijvoorbeeld.

Wat ik doe met nieuw fillament is:
  • Diameter van het fillament opmeten en aanpassen in m'n slicer
  • (hol) Blokje printen en de flow afstellen om o.a. Elephants Foot te voorkomen
  • Soms een temp tower, maar dat is eigenlijk bijna nooit nodig
Dit voorkomt bij mij allerlei issues zoals hechting, overduidelijke layer lines, z-seam en elephants foot.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@Soepstengel De diameter veranderd toch constant? Als ik mijn filament op meet schommelt het tussen 1.73 en 1.78 bijvoorbeeld. Wat geef jij dan in? Die holle kubus is wel een goeie, ga ik ook eens doen.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
pwillemske schreef op zondag 28 maart 2021 @ 12:30:
@Soepstengel De diameter veranderd toch constant? Als ik mijn filament op meet schommelt het tussen 1.73 en 1.78 bijvoorbeeld. Wat geef jij dan in? Die holle kubus is wel een goeie, ga ik ook eens doen.
Bij mij is die vrij constant heb ik gemerkt op één rol. Het ligt ook aan de nauwkeurigheid en kwaliteit van je schuifmaat, ik heb maar een dure gekocht juist hier voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@Soepstengel Ik heb voornamelijk Fillamentum dus kwaliteit zit wel goed. Schuifmaat is digitaal, geen hele dure maar wel gewoon goed. Ik heb 3DJake PLA gehad welke over de 1.80 ging, die gaf wel problemen. Dit was dan ook netjes opgelost door 3DJake (geld terug).

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
@pwillemske grappig dat je het zegt, ik heb ook een rol van 3djake en die is al eens vast komen te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@Soepstengel Ik had een bowden setup en met die rol kwam er zo veel druk op te staan dat de bowden tube uit de hotend getrokken werd beetje voor beetje. Ik had 2 rollen van 2,5KG waarvan ééntje problemen gaf. Aangegeven bij 3DJake via mail, zij gaven een aantal opties die ik zou kunnen proberen in de slicer etc. Werkte uiteindelijk niet dus hebben ze het geld terug gestort van die ene rol. De rol heb ik mogen houden. De andere rol heeft geen enkel probleem gegeven.

Ondanks de levertijd is 3DJake voor mij dé winkel voor Filament en originele onderdelen van o.a. E3D.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:17
Soepstengel schreef op zondag 28 maart 2021 @ 12:20:
[...]

Temperatuur en flow calibration wordt er vaak mee bedoelt. E steps hoef je niet elke fillament change te doen, alleen als je iets aan je hotend veranderd (nozzle change bijvoorbeeld). Wat ik tot nu toe heb gemerkt is dat de diameter van het fillament soms wel eens wat afwijkt, hij is dan bijvoorbeeld niet 1,75mm maar 1,70 bijvoorbeeld.

Wat ik doe met nieuw fillament is:
  • Diameter van het fillament opmeten en aanpassen in m'n slicer
  • (hol) Blokje printen en de flow afstellen om o.a. Elephants Foot te voorkomen
  • Soms een temp tower, maar dat is eigenlijk bijna nooit nodig
Dit voorkomt bij mij allerlei issues zoals hechting, overduidelijke layer lines, z-seam en elephants foot.
Aaah bij elke nieuwe rol die ik gebruik doe ik altijd een flow calibratie i.p.v. de filament diameter veranderen. E steps zou je nooit hoeven te veranderen die is onafhankelijk van je nozzle diameter.

Ik ben benieuwd wat beter werkt. Misschien moet ik ook eens een keertje juist de filament diameter doen i.p.v. de flow. Esun print ik vooral met een flow van 104%. Real pla met 100% en real petg met 102.

De calibratie doe ik wel voor elke rol en schrijf ik dan ook vervolgens op de rol zelf op.

[ Voor 3% gewijzigd door Daniel. op 28-03-2021 13:16 ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
pwillemske schreef op zondag 28 maart 2021 @ 12:36:
@Soepstengel Ik heb voornamelijk Fillamentum dus kwaliteit zit wel goed. Schuifmaat is digitaal, geen hele dure maar wel gewoon goed. Ik heb 3DJake PLA gehad welke over de 1.80 ging, die gaf wel problemen. Dit was dan ook netjes opgelost door 3DJake (geld terug).
Momenteel liggen de digitale schuifmaten weer bij de Lidl in de winkel voor 13 euro (aanbieding sinds zaterdag). Voor wat ik heb kunnen controleren is hij net zo precies als de Preisser schuifmaat die ik al heb, alleen het tweede getal achter de komma zou ik niet al te serieus nemen. Heerlijk dat ik niet meer hoef te turen naar wel streepje gelijk loopt met een ander streepje erboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ofthewell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-06 18:34
Evertt schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 21:51:
[...]

Alle 3d printers moeten gekalibreerd worden. Dit hoeft alleen maar 1 keer te gebeuren. En bij elke wijziging die je eventueel uitvoerd aan de printer.
Hierdoor leer je printer beter kennen.

Ik zie nog veel mensen die een 3d printer kopen en denken dat ze gelijk kunnen printen.
En later bijvoorbeeld te koop zetten omdat ze vaak niet weten of geen zin hebben om de printer goed te kalibreren.
Zoals eerder gezegd wil ik een prter waar ik niet de hele tijd aan moet klooien. In sommige gevallen is dat juist leuk, maar voor mij gaat het 3D printen om de prints. De Raise3d E2 printte direct out of the box goed (andere prijsklasse) en ik verwacht natuurlijk minder van een goedkope printer. Maar vele dingen moeten vervangen, upgraden etc voordat ik een behoorlijke print heb is waar ik geen zin in heb.

Xbox Live: Ofthewell NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Daniel. schreef op zondag 28 maart 2021 @ 13:15:
[...]

Aaah bij elke nieuwe rol die ik gebruik doe ik altijd een flow calibratie i.p.v. de filament diameter veranderen. E steps zou je nooit hoeven te veranderen die is onafhankelijk van je nozzle diameter.

Ik ben benieuwd wat beter werkt. Misschien moet ik ook eens een keertje juist de filament diameter doen i.p.v. de flow. Esun print ik vooral met een flow van 104%. Real pla met 100% en real petg met 102.

De calibratie doe ik wel voor elke rol en schrijf ik dan ook vervolgens op de rol zelf op.
Je hebt helemaal gelijk wat betreft de e-steps!

Flow vs diameter snap ik nog steeds niet helemaal goed, ik kan me alleen voorstellen dat flow is voor de hele rit van extruder tot aan je bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05-10 13:16
Ofthewell schreef op zondag 28 maart 2021 @ 14:20:
[...]
Maar vele dingen moeten vervangen, upgraden etc voordat ik een behoorlijke print heb is waar ik geen zin in heb.
Waar haal je dat vandaan? Ik ken verschillende gebruikers die zonder ook maar één upgrade perfect printen, de meeste problemen veroorzaken de gebruikers zelf, en er zijn ook wel plenty voorbeelden te vinden van dure printers waar men ook constant problemen mee heeft.
Hier iemand die inmiddels al +/-10000 uur geprint heeft met een ender3 out off the box.
YouTube: Creality Ender 3 Langzeittest. Tipps und Tricks damit euer Drucker 1...
Kijk ook b.v. even op het Raise of Ultimaker forum welke problemen men daar heeft, het zijn dezelfde die je ook bij de ender tegenkomt, alleen daar wordt het (hopelijk)opgelost door een team waar je dan ook voor betaald bij de aanschaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hardy8 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 18:48:
[...]

Waar haal je dat vandaan? Ik ken verschillende gebruikers die zonder ook maar één upgrade perfect printen, de meeste problemen veroorzaken de gebruikers zelf, en er zijn ook wel plenty voorbeelden te vinden van dure printers waar men ook constant problemen mee heeft.
Hier iemand die inmiddels al +/-10000 uur geprint heeft met een ender3 out off the box.
YouTube: Creality Ender 3 Langzeittest. Tipps und Tricks damit euer Drucker 1...
Kijk ook b.v. even op het Raise of Ultimaker forum welke problemen men daar heeft, het zijn dezelfde die je ook bij de ender tegenkomt, alleen daar wordt het (hopelijk)opgelost door een team waar je dan ook voor betaald bij de aanschaf.
Helemaal mee eens. Denk dat vooral de “drama’s” en youtube upgrades er vooral zijn om content te maken. Ze blijven dus maar met zogenaamde “noodzakelijke” upgrades komen. Hoe je je printer nog beter kunt maken, terwijl het gewoon geen verbetering zijn. Anders krijgen ze geen views.
Zo goed als alle upgrades, zijn leuke toevoeging, maar zorgen in de meeste gevallen voor minimale tot geen verbetering.

Heb zelf de Ender 5, enige echte vervanging is de teflon tube. De rest is allemaal default. Sinds thuis werken vorig jaar bijna elke werkdag geprint. Ik wil gewoon printen, knutselen aan de printer doe ik minimaal, alleen spul erom heen, led-strip, Pi etc, maar geen printer componenten.

Achteraf zou een Ender 5 Pro een beter keuze zijn geweest, maar alleen omdat die standard de capricorn tube mee krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@Hardy8 @smitae Ditto hier, alleen een Capricorn tube, en een zijsteun geprint om de spoel aan de zijkant te zetten.
O ja, de schakelaar verplaatst van achterkant naar voorkant, zat op een 'domme' plek.
Verder helemaal standaard; gebruik ook geen lijm of wat dan ook.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-09 12:14
Ik gebruik de Jyers firmware, en daar is nu een UBL NoProbe variant van. Ik kan alleen nergens vinden hoe dat moet werken. De stappen op de LCD zijn niet echt duidelijk, en het werkt ook niet zo als de manual mesh variant.

Heeft iemand dit wel werkend gekregen? Ik vind er ook niet veel over, en de Marlin pagina is ook niet echt super vanzelf sprekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vullisbak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 10:01
Noodzaak van sleutelen is zeker niet *altijd* omdat de printer dat vereist om een degelijke print te maken.

Het kan ook wel nodig zijn, zoals wanneer je, zoals ik, last hebt van layershift op een Ender 3 v2 met het v4.2.2 bord, waarvan de stopper drivers te warm worden. Deze kwaaltjes zijn inmiddels bekend en kun je rekening mee houden tijdens de aankoop. Er direct er een ander main board bij bestellen, (extra) ventilator bij aanschaffen of een andere printer kiezen.

Soms is het ook nodig om de nauwkeurigheid en kwaliteit te verhogen.
Zelf wil ik bijvoorbeeld een tweede z as aan mijn Ender 3 v2 gaan toevoegen, omdat ondanks nauwkeurig afstellen hoge prints een trapezium vorm hebben ipv een rechthoek. De rechter zijde van de x gantry toch wat hangt tov de linker zijde. Daar kun je het bed op compenseren, maar je ziet het toch terug in de (wat hogere) prints die daardoor nét niet haaks zijn.
Heeft iedereen last van dit probleem? Denk het niet, maar als je de kwaliteit wel wilt hebben ontkom je niet aan sleutelen.

Als je absoluut niet wilt sleutelen en gewoon wilt printen zonder teveel gedoe, is het nodig om vooraf een goede keuze te maken wbt welke printer je aanschaft. En wellicht ook wat dieper in je buiten moeten tasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 14:49
Ofthewell schreef op zondag 28 maart 2021 @ 14:20:
[...]

Zoals eerder gezegd wil ik een prter waar ik niet de hele tijd aan moet klooien. In sommige gevallen is dat juist leuk, maar voor mij gaat het 3D printen om de prints. De Raise3d E2 printte direct out of the box goed (andere prijsklasse) en ik verwacht natuurlijk minder van een goedkope printer. Maar vele dingen moeten vervangen, upgraden etc voordat ik een behoorlijke print heb is waar ik geen zin in heb.
Ik heb zelf twee Ender 3's (v1) en out-of-the-box print deze gewoon goed PLA met de standaard Cura instellingen, maar het is natuurlijk wel tien stappen terug vergeleken met die je al hebt. Geen auto-bed leveling, met SD kaartjes lopen, beperkt in snelheid; het zijn wel luxes die je opgeeft. Je kan er wel een dual drive extruder, een beter hotend, een bl touch / inductive sensor en een pi met Octoprint of Mainsail op gooien, maar dat kost toch de enige tijd en moeite in onderzoek en installatie.

Creality levert prima printers, maar zijn naar mijn mening het best geschikt voor mensen die het ook (vooral) leuk vinden om met hun printers te knutselen. Wel iets duurder, maar als tijd geld is kun je denk ik beter naar een Prusa mk3 kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

We zijn hier thuis aan het kijken naar een printer en na wat zoeken lijkt de Ender 5 Pro een goede kandidaat. Is de automatische bed level upgrade een toevoeging qua gemak, of hoef je dit niet zo vaak handmatig te doen?

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ebayzo schreef op maandag 29 maart 2021 @ 07:08:
We zijn hier thuis aan het kijken naar een printer en na wat zoeken lijkt de Ender 5 Pro een goede kandidaat. Is de automatische bed level upgrade een toevoeging qua gemak, of hoef je dit niet zo vaak handmatig te doen?
E5 pro lijkt mij een goede keuze. Ik heb zelf de Ender 5, heb de tube vervangen door een capricron tub. Heb nog liggen een nieuw silent board (sinds een week of 2) en een nieuwe metal extruder en glasbed (al sinds de aanschat) liggen, maar nog geen tijd gehad om erin te hangen. Glasbed ga ik denk ik nooit gebruiken, heb mee gek laten maken door de youtubers :'(

Ik heb mijn Ender 5 al maanden geen bedlevel gedaan. Ik print op het creality magnetische flexbed. Dus het is echt niet zo dat je steeds met je bedlevel zit. Als die goed is kun je tijden printen. En dan is de handmatige bedlevel ook nog eens minder dan 1 minuut werk. Ik ga zeker geen BL touch toevoegen.

Ik zou eerst de printer kopen, ff lekker je printer leren kennen en dan kun je op termijn altijd nog kijken of je iets wilt aanpassen. Maar denk dat je met de Creality Ender 5 Pro weining noodzaak zult hebben om aan de core van de printer nog iets aan te passen.

"Leuke" dingen zijn dan, naar mijn idee, OctoPi gebruiken, Camera en mogelijk iets met LED's voor de camera, maar dat zijn geen aanpassingen aan je printer. Maar meer toevoegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iDaniel schreef op maandag 29 maart 2021 @ 01:38:
[...]

Ik heb zelf twee Ender 3's (v1) en out-of-the-box print deze gewoon goed PLA met de standaard Cura instellingen, maar het is natuurlijk wel tien stappen terug vergeleken met die je al hebt. Geen auto-bed leveling, met SD kaartjes lopen, beperkt in snelheid; het zijn wel luxes die je opgeeft. Je kan er wel een dual drive extruder, een beter hotend, een bl touch / inductive sensor en een pi met Octoprint of Mainsail op gooien, maar dat kost toch de enige tijd en moeite in onderzoek en installatie.

Creality levert prima printers, maar zijn naar mijn mening het best geschikt voor mensen die het ook (vooral) leuk vinden om met hun printers te knutselen. Wel iets duurder, maar als tijd geld is kun je denk ik beter naar een Prusa mk3 kijken.
Of een iets duiurdere Ender 5 Pro halen? Printer hoef je dan niets meer aan te doen? Ben je voor 400 Euro klaar, Prusa gaat snel riching 700 Euro toch?

[ Voor 3% gewijzigd door smitae op 29-03-2021 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@smitae Ja precies, de upgrades welke je noemt was inderdaad een goede verantwoording om gelijk de pro te kiezen dan. Het glasbed wat je noemde snapte ik sowieso de toegevoegde waarde nog niet van dus dat eerst maar ervaren. Zelfde twijfelde ik dus over de levelling, maar je bevestigd dus eigenlijk mijn twijfel. Dan lijkt mij zelf de stock pro ook de juiste keuze.

Aanbiedingen maar even in de gaten houden en na de verhuizing maar een order plaatsen ergens :)

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ebayzo schreef op maandag 29 maart 2021 @ 08:37:
@smitae Ja precies, de upgrades welke je noemt was inderdaad een goede verantwoording om gelijk de pro te kiezen dan. Het glasbed wat je noemde snapte ik sowieso de toegevoegde waarde nog niet van dus dat eerst maar ervaren. Zelfde twijfelde ik dus over de levelling, maar je bevestigd dus eigenlijk mijn twijfel. Dan lijkt mij zelf de stock pro ook de juiste keuze.

Aanbiedingen maar even in de gaten houden en na de verhuizing maar een order plaatsen ergens :)
Goed plan. :-)

Beste toevoeging is naar mijn idee Octoprint gaan gebruiken.
Alleen werkt dat bij mij nu ff niet, heb ik steeds connectie problemen, om die reden een ander board gehaald. Want na testen van de Pi4 en ook een Intel NUC met Unbunu en Octoprint bleef ik de problemen houden. Conclusie, board is het probleem.

Aan de andere kant, ik print nu al weer enige weken direct vanaf de SD-card zonder Octoprint en alles werkt zoals het hoort. En voor het board vervangen moet de printer open, heb ik nu ff geen zin in, want ik moet teveel printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

smitae schreef op maandag 29 maart 2021 @ 08:49:
[...]

Goed plan. :-)

Beste toevoeging is naar mijn idee Octoprint gaan gebruiken.
Alleen werkt dat bij mij nu ff niet, heb ik steeds connectie problemen, om die reden een ander board gehaald. Want na testen van de Pi4 en ook een Intel NUC met Unbunu en Octoprint bleef ik de problemen houden. Conclusie, board is het probleem.

Aan de andere kant, ik print nu al weer enige weken direct vanaf de SD-card zonder Octoprint en alles werkt zoals het hoort. En voor het board vervangen moet de printer open, heb ik nu ff geen zin in, want ik moet teveel printen.
Ja, zag het gister voorbij komen. Tegen die tijd maar eens kijken want heb nog wel een RPi rondslingeren.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ebayzo schreef op maandag 29 maart 2021 @ 07:08:
Weet niet hoe het met de 5 zit, heb zelf een 3 v2 en moet het bed bijna dagelijks ulevellen.
Gele veren zijn nog onderweg, maar heb zojuist ook een BL-touch besteld, kosten weinig en ik ben de issues met first-layer wel zat. Ender 3 v2 heeft de Y as op 1 balk liggen en die zit net niet helemaal vast, dus je bed kan van links naar rechts wiebelen, wat dus ongeveer elke keer gebeurt als je een print van het bed haalt.

(of ik doe iets helemaal verkeerd natuurlijk, zou goed kunnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Verwijderd schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:02:
[...]

Weet niet hoe het met de 5 zit, heb zelf een 3 v2 en moet het bed bijna dagelijks ulevellen.
Gele veren zijn nog onderweg, maar heb zojuist ook een BL-touch besteld, kosten weinig en ik ben de issues met first-layer wel zat. Ender 3 v2 heeft de Y as op 1 balk liggen en die zit net niet helemaal vast, dus je bed kan van links naar rechts wiebelen, wat dus ongeveer elke keer gebeurt als je een print van het bed haalt.

Ik dacht ook dat de Ender 5 pro de verbeterde veren al had. Maar correct me if i'm wrong.

Maar goed, als het inderdaad zo is dat ik continu aan het levellen ben dan kan ik altijd nog de BL erop schroeven.

Default blanke hetero

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-10 07:31
Wieltjes van bed strakker draaien, hier is het speling vrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:58

Case_C

[Team Carrack]

Ik heb sinds 2 weken een Ender 5 pro staan, en daar zitten van die gele veren op. Geen idee of dat een beetje kwaliteit is.. maar merk wel dat de printer heel gevoelig is wat betreft bed-leveling. Scheelt wel dat het afstellen handmatig wel prettig gaat met die grote wieltjes.

Gisteren die bed-supports ervoor geprint en geinstalleerd... en daarna zonder af te stellen een nieuwe print gestart... Natuurlijk lomp van mij dat ik dingen aan het bed aanpas zonder opnieuw te levellen. Print nooit vastgeplakt aan het bed... en een grote klomp aan de printkop. Gelukkig na schoonmaken werkt alles weer.

Heb ook nog zo'n BLtouch liggen.. maar de firmware daarvoor is niet geweldig. Uit de doos werkt het voor mij iig niet. Kijk daar wel weer naar als ik meer vrije tijd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickvL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:33
Verwijderd schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:02:
[...]

Hier ook een ender 3 v2 maar hoef echt niet iedere dag het bed te levelen. Afgelopen week bijna dagelijks geprint zonder problemen en niet een keer het bedlevel hoeven bijstellen. Gewoon met de standaard veren.

Als de plaat wiebelt dan heb je iets niet helemaal goed afgesteld staan. Waarschijnlijk moet je dan de wieltjes iets strakker tegen de balk aan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga inderdaad zo eens kijken naar de wieltjes dan, want ik merk dat ik heel vaak 1 of 2 hoeken heb die loslaten, soms is even op 1 kant van het bed duwen dan al voldoende!
Maar goed, als deze print klaar is maar eens kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01-10 15:11
Bij mijn E3V2 wiebelde het bed ook een beetje, bij het lostrekken van een print kwam dan het bed wel eens een beetje scheef te staan. Wieltjes aan de rechterkant wat strakker gedraaid en de wiebel was weg, Hoef nu eigenlijk alleen te levelen wanneer ik de nozzle wissel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Case_C schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:34:
Ik heb sinds 2 weken een Ender 5 pro staan, en daar zitten van die gele veren op. Geen idee of dat een beetje kwaliteit is.. maar merk wel dat de printer heel gevoelig is wat betreft bed-leveling. Scheelt wel dat het afstellen handmatig wel prettig gaat met die grote wieltjes.

Gisteren die bed-supports ervoor geprint en geinstalleerd... en daarna zonder af te stellen een nieuwe print gestart... Natuurlijk lomp van mij dat ik dingen aan het bed aanpas zonder opnieuw te levellen. Print nooit vastgeplakt aan het bed... en een grote klomp aan de printkop. Gelukkig na schoonmaken werkt alles weer.
Ik gebruik al heel lang deze Siliconen Solid Spacer Ali en doe regelmatig een bltouch level analyzer maar ik hoef met deze dingen eigenlijk nooit meer opnieuw te levelen.

Kan ook wel komen omdat ik nu linear rails gebruik, maar ook zonder de lineare rails hoefde ik met deze dingen bijna niet te levelen als je wieltjes goed zaten. Vooral niet te strak maar ook niet te los. Je moet ze met een beetje weerstand nog kunnen draaien.

[ Voor 12% gewijzigd door Daniel. op 29-03-2021 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:38
Kan een filament sensor ook zien als je nozzel is verstopt?
Gisteren is een print hierdoor mislukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Evertt schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:06:
Nee. Het herkent alleen als er geen filament meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meeste kijken mechanisch of optisch of er nog filament langs komt, dus nee.
Het is echt alleen om onderbroken of einde van je filament te meten, niet de flow zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AteGjalt schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:05:
Bij mijn E3V2 wiebelde het bed ook een beetje, bij het lostrekken van een print kwam dan het bed wel eens een beetje scheef te staan. Wieltjes aan de rechterkant wat strakker gedraaid en de wiebel was weg, Hoef nu eigenlijk alleen te levelen wanneer ik de nozzle wissel
Ik heb een magnetisch flexibel en die haal ik van de printer na het printen met print en al en dan haal ik de print van het flex-bed.
Daarna “plak” ik heb magnetisch bed weer op de printer? Dat heeft geen enkele invloed op de bed-level voor mij.

Dit gemak is voor de reden dat ik niet overstap naar een glasbed, naast dat alles ook perfect print op het magnetische bed.

Als je de print echt van het bed moet halen terwijl het bed nog vast zit aan de printer kan ik mij goed voorstellen dat je bedlevel niet meer klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
smitae schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:17:
[...]
Dit gemak is voor de reden dat ik niet overstap naar een glasbed, naast dat alles ook perfect print op het magnetische bed.
Met een glas bed kan je het beste de print eraf halen op het moment dat het bed koud is. Ook met de PEI zit de print niet meer vast zodra die is afgekoeld. Met een glazen bed hoor je soms een plopje en dan weet je dat je print versprongen is en niet meer vast zit. Toch vind ik een PEI zoals deze erg fijn printen t.o.v. van glas. Alleen als ik een gladde textuur wil pak ik een glazen bed of een spiegel. Die is rechter dan het glazen bed van Creality. Die van Creality is zo scheef als het maar kan zijn en heb daar 2 exemplaren van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:57

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Verwijderd schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:51:
Ga inderdaad zo eens kijken naar de wieltjes dan, want ik merk dat ik heel vaak 1 of 2 hoeken heb die loslaten, soms is even op 1 kant van het bed duwen dan al voldoende!
Maar goed, als deze print klaar is maar eens kijken ;)
Hoekjes die omhoog komen kan komen door verkeerde temp-settings, een tochtvlaag precies op de printer of een niet vlak bed waardoor de leveling mis gaat. Als dit eenmaal goed staat, hoef je er een hele poos niet meer aan te zitten.

Wat ik persoonlijk ontzettend handig vind aan mijn SKR mini E3 bordje, is dat ik mesh bed leveling kan doen. Je meet dan niet alleen aan de hoeken, maar op 9, 16 of 25 punten verdeeld over het bed en de printer slaat de z-offset per punt op en past dit toe op de g-code. Een beetje warped bed is dan ineens geen issue meer, want de printer compenseert hiervoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:59
Een filament sensor is een groot begrip want je heb runout sensor en flow sensors.
Runout -> Simpele switch of sensor die checkt of er filament inzit.
Flow sensor -> Die de doorvoer meet. Zit vaak een wieltje in die mee draait waardoor hij de doorvoer weet.

Een flow sensor had kunnen helpen in dit geval.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNYY5RYsB-eBgxYKqtbcKGQ4z1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/izMXtivtzFFUjPYul45U9gEJ.jpg?f=fotoalbum_large

Heb in het verleden best veel geprint (Ultimaker 2 extended) en zelden problemen gehad met prints.
Nu weet ik dat de Ender 3 v2 een veel goedkoper model is, en dat ik er iets meer moeite voor moet doen, maar het gaat echt nergens over. De ene dag print ik probleemloos, de andere dag ben je uren aan het tweaken om er iets uit te krijgen. Is bovenstaande ook weer een bedlevel issue? Heb de wielen inmiddels vaster gezet, maar ik begin er echt een beetje radeloos van te worden. De skirt ligt er al beroerd bij, de rest van de laag wil ook niet echt. Als iemand een idee heeft hoe dit op te lossen tot de BL-Touch er is? Bed vandaag alleen al 3x geleveld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Het bed juist levelen?
Voelermaat 0.10mm, alles op de juiste temperatuur brengen, nozzle goed schoonmaken (messing borstel) en dan levelen, een keer of 10 alle 4 de wieltjes langs

BLtouch gaat altijd een beter resultaat opleveren.

Glasplaat wel vlak? Met Lineaal + zaklamp checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Level altijd warm, 0.1mm (80gr/m2 papier), meerdere rondjes. Heb er zelfs een speciaal stukje G-Code voor om hem langs de hoeken te sturen.
Nozzle zelfs al vervangen. Glasplaat is zover ik kan zien vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ofthewell
iDaniel schreef op maandag 29 maart 2021 @ 01:38:
[...]

Eigenlijk precies wat ik wilde weten. Ik ga de Creality gebruiken voor prototypes (of iets past, de vorm goed is etc) en dat ga ik 100% in PLA doen. Als de ender 3 dat out of the box goed doet is dat voldoende. De Raise3d e2 gebruik ik welvoor alle andere en definitieve prints.

Ik heb inmiddels een Ender 3 V2 besteld. Voor het geld hoef ik hen niet te laten. Die dingen zijn hartstikke goedkoop. O ja, ik heb er voor het gemak ook een bl touch bij besteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-09 10:26
Verwijderd schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:15:
[Afbeelding]

Heb in het verleden best veel geprint (Ultimaker 2 extended) en zelden problemen gehad met prints.
Nu weet ik dat de Ender 3 v2 een veel goedkoper model is, en dat ik er iets meer moeite voor moet doen, maar het gaat echt nergens over. De ene dag print ik probleemloos, de andere dag ben je uren aan het tweaken om er iets uit te krijgen. Is bovenstaande ook weer een bedlevel issue? Heb de wielen inmiddels vaster gezet, maar ik begin er echt een beetje radeloos van te worden. De skirt ligt er al beroerd bij, de rest van de laag wil ook niet echt. Als iemand een idee heeft hoe dit op te lossen tot de BL-Touch er is? Bed vandaag alleen al 3x geleveld!
Ik heb dit ook ervaren. Ik heb het idd opgelost door een BLtouch toe te voegen (3Dtouch van ali om precies te zijn.) Dat heeft mijn bed level problemen echt opgelost. Ik ervaarde namelijk precies het zelfde. Naar mijn idee heeft het vooral te maken met speling op de eindstopsensor van de z axis. Een bltouch lost dit natuurlijk meteen op.

Daarnaast had ik dat mijn eerste paar lagen (2 a 3 mm) echt een dikke bak met stront waren. Dat heb ik opgelost door een dual z axis te plaatsen. kan ik echt aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dual Z had ik ook al naar zitten kijken ja... Maar eens overwegen, de BL touch is al onderweg. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:01

Rouwette

Rouwette.com

Ik heb recent de Ender 3 V2 aangeschaft, lego blokje geprint, origineel lego plakt er niet op vast. kalibreren vanuit de OP zal ik proberen!

Wat doet die BL touch precies?

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb92nl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-09 09:34
Ik heb een tijdje geleden ook een Ender 3 V2 aangeschaft en heb ook moeite met het levellen van het bed (glazen bijgeleverde plaat). Het lijkt met name dat in het midden van het bed een "dip" zit, zijn er misschien meer mensen die dit ervaren? Of iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rb92nl schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:06:
Ik heb een tijdje geleden ook een Ender 3 V2 aangeschaft en heb ook moeite met het levellen van het bed (glazen bijgeleverde plaat). Het lijkt met name dat in het midden van het bed een "dip" zit, zijn er misschien meer mensen die dit ervaren? Of iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen?
Heb juist het idee dat er in het midden een lichte bolling zit... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb92nl
Verwijderd schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:09:
[...]

Heb juist het idee dat er in het midden een lichte bolling zit... :+
Aha oke, kan het misschien zijn dat er veel ongelijkheden in deze glazen bedden zitten? Ik vraag me af of dit kan worden verholpen door een ander bed te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickvL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:33
Ook bij mij is het glazen bed van de 3v2 niet perfect vlak maar zit er een klein dal in het midden. Als ik de hoeken iets strakker afstel is het in het midden precies goed. Voor de relatief kleine dingen die ik tot nu toe geprint heb gaat dat prima. Als ik straks grotere zaken wil printen ben ik benieuwd hoe dat gaat. Misschien dat ik dan wel andere firmware erop zet die mesh leveling ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mee_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-09 20:46
Hier ook een dip in het midden, is relatief 'normaal' bij de V2 vrees ik. Ik heb hem in het weekend omgedraaid met de glaskant naar boven, dan is het wél vlak.
Maar nu blijft hij bij mij zonder hulp niet voldoende meer plakken bij het printen, de bus 3Dlac is onderweg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
rb92nl schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:16:
[...]

Aha oke, kan het misschien zijn dat er veel ongelijkheden in deze glazen bedden zitten? Ik vraag me af of dit kan worden verholpen door een ander bed te plaatsen.
Bijna geen bed is goed vlak, zeker niet bij de goedkopere printers, de beste oplossing een gegoten aluminium bed wat daarna ook nog eens vlak gefreesd is, b.v.:
https://princore.de/colle...ckbett-creality-ender-3-5

https://www.ebay.de/itm/A...ksid=p2057872.m2749.l2648

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb92nl
Hardy8 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:41:
[...]

Bijna geen bed is goed vlak, zeker niet bij de goedkopere printers, de beste oplossing een gegoten aluminium bed wat daarna ook nog eens vlak gefreesd is, b.v.:
https://princore.de/colle...ckbett-creality-ender-3-5

https://www.ebay.de/itm/A...ksid=p2057872.m2749.l2648
Oke kan ik begrijpen. Maar betekend het dus dat als je grotere dingen wil gaan printen met deze "goedkopere" printer, eigenlijk altijd een automatisch bed-leveling systeem moet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
rb92nl schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:47:
Oke kan ik begrijpen. Maar betekend het dus dat als je grotere dingen wil gaan printen met deze "goedkopere" printer, eigenlijk altijd een automatisch bed-leveling systeem moet hebben?
Is niet echt altijd nodig, ligt er een beetje aan hoe krom het bed is natuurlijk, het bed vervormt ook altijd nog een beetje bij verwarmen, ik zelf gebruik wel een BL-touch(clone) op mij beide zelfbouw printers, maar heb daar ook hele kromme 3mm geknipte aluminium platen op liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
Verwijderd schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:37:
Level altijd warm, 0.1mm (80gr/m2 papier), meerdere rondjes. Heb er zelfs een speciaal stukje G-Code voor om hem langs de hoeken te sturen.
Nozzle zelfs al vervangen. Glasplaat is zover ik kan zien vlak.
Laat je dan het papier lichtjes schrapen dat het papier nog makkelijk kan bewegen of iets dieper schrapen dat het papier ook wat moeilijk gaat. Ik doe namelijk precies wat jij doet met Gcode en laat dan het papier "stevig" schrapen. 1e laag doe ik verder op 110% flow en halve snelheid en +10 bed en tool temperatuur.
Misschien heel voor de hand liggend maar klopt je nozzle diameter in de slicer met wat er op de printer zit?
Je foto lijkt namelijk net alsof die toch nog wat te hoog staat en de lijnen te ver uit elkaar staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
Mijn E3V2 heeft ook een lichte dal in het midden tov de hoeken, hou er rekening mee tijdens het levelen en tot nu toe geen/weinig problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AteGjalt schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:04:
[...]

Laat je dan het papier lichtjes schrapen dat het papier nog makkelijk kan bewegen of iets dieper schrapen dat het papier ook wat moeilijk gaat. Ik doe namelijk precies wat jij doet met Gcode en laat dan het papier "stevig" schrapen. 1e laag doe ik verder op 110% flow en halve snelheid en +10 bed en tool temperatuur.
Misschien heel voor de hand liggend maar klopt je nozzle diameter in de slicer met wat er op de printer zit?
Je foto lijkt namelijk net alsof die toch nog wat te hoog staat en de lijnen te ver uit elkaar staan.
Draaide hem omhoog tot ik lichte weerstand begon te voelen, dat heb ik nu aangepast tot iets meer weerstand en dat lijkt weer beter. Raar, want ik heb hem er eerder goed op laten printen, met iets meer ruimte dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
Verwijderd schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:14:
[...]

Draaide hem omhoog tot ik lichte weerstand begon te voelen, dat heb ik nu aangepast tot iets meer weerstand en dat lijkt weer beter. Raar, want ik heb hem er eerder goed op laten printen, met iets meer ruimte dus.
Tja wel vreemd, maar een behaald resultaat in het verleden is geen garantie voor de toekomst.... 8)7
Met iets meer flow kom je vaak wel weg met een iets te hoge leveling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Heb uiteindelijk maar een spiegel gekocht en het ori bed ligt nog in de schuur. Met 3dlac gaat dat goed met zowel ASA als PLA van het merk REAL.

Ook hier was de ori plaat niet vlak.
Ben wel terug gegaan naar 2 klemmen ipv de extra er bij, als de alu plaat niet vlak is dan trek je de spiegel alleen maar krommer met extra klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
Ineens een hoop vage problemen. Mijn kapot geleveld zo vaak heb ik het gedaan. Zelfs 5x5 manual mesh vaker gedaan dan mij lief is.

Probleem: bed adhesion. Op sommige punten wilde het gewoon niet goed blijven plakken.

Dus, eerst tig keren geleveld, toen de halve printer gesloopt en de Z opnieuw uitgelijnd, net als de extrusions. Wielen van de X en Z opnieuw gesteld. Resultaat, ik kon een goede calibration cube printen.

En toen niets meer.

Nog tig keren levelen later een clog volgens mij, want er kwam niets meer uit af en toe. Compleet nieuwe nozzle erop, opnieuw levelen.

Geen adhesion....

Nog een keer geleveld en nu print hij, maar ik ben nogal bang dat hij het straks weer niet doet. Ik heb het idee dat er issues in de Z richting zijn.

Nu had ik al een BLtouch besteld omdat ik het levelen nu wel zat was (vooral de mesh) maar nu moet ik dus nog een mount zien te printen.

Ook een capricorn tube besteld, want ik zag dat er wel wat slijtage in de PTFE zat waar de fitting bijt dus om dat uit te sluiten...

En een paar veren, want ik vraag mij af of hij niet wat speling in die richting heeft.

Ik had namelijk net geleveld, de Z omhoog geschoven zo dat ik de plaat schoon kon maken en toen weer home en daarna weer level (manual level in de Jyers firmware, dan kun je hem naar de vier hoeken sturen, heb je altijd het zelfde punt) en ik merkte dat er meer ruimte zat tussen de nozzle en het bed (papiertje ging er te makkelijk onder door).

Dus of het bed zakt in of de Z klopt ergens niet. Wat raar is want voor manual leveling gebruikt hij de Z stop en die zit goed vast.

Vaag, vager, vaagst. Dus hopelijk krijg ik de mount geprint, dan morgen de springs en tube er op en hopen dat het dan klaar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
@LOTG Ik had dit issue ook met mijn Ender 3 Pro in het begin. In het begin printe die prima, maar op een gegeven moment bleven mijn prints niet meer plakken. Ik heb er uiteindelijk van die gele steveriger veren op gezet en m'n bed iets verder omhoog geplaatst door de end stop iets omhoog te zetten zodat de veren wat strakker stonden. Het probleem was daarna veel minder.

Daarna ben ik vrij snel overgegaan naar een direct drive en nog meer dingen geleerd, dus kan ik je niet vertellen waar het precies verder nog aan zou kunnen liggen.

Je Z as lijkt me onwaarschijnlijk, maar het schijnt wel eens voor te komen dat die krom is of dat die scheef staat ten opzichte van het frame. Heb je dat gechecked toen je je halve printer uit elkaar had gezet? Dat zou overigens niet verklaren waarom die 1 keer wel goed print en daarna niet meer omdat er teveel ruimte tussen zit denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
Ik zou haast zeggen dat er op je Yas een beetje speling zit waardoor je de goede leveling verliest zodra je het bed aanraakt. Zie verder ook niks in je verhaal over het checken van de Yas... misschien een poging waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn laatste adhesion issue, toen het opeens weg viel, loste ik op met een sopje... ;)
Alcohol en een stuk keukenrol kan ook.

Maar maak je bed eens schoon (en liefst dan nog een keer levellen als je de plaat er af hebt gehaald :(

Maar vet en resten plastic, kunnen voor slechte hechting zorgen.
Is le keukenrol geel (bij pla) dan was dat mogelijk je issue ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2021 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
Y as lijkt ook goed op zijn plek te blijven, maar kan ik ook nog eens checken. Hij schuift of kantelt in elk geval niet.

Schoonmaken doe ik inderdaad met iso alcohol na elke keer.

De print is in elk geval gelukt, geen probleem zichtbaar wat je eigenlijk wel zou verwachten als er een issue was. Op 0.1 ook nog.

Straks kijken of de bltouch mount lukt, die is aangekomen. Ook een rol real filament, in nuclear green wat mijn vriendin mooi vond, dus die gaan we ook nog proberen als alles werkt.

[ Voor 46% gewijzigd door LOTG op 30-03-2021 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Verwijderd schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:22:
Mijn laatste adhesion issue, toen het opeens weg viel, loste ik op met een sopje... ;)
Alcohol en een stuk keukenrol kan ook.

Maar maak je bed eens schoon (en liefst dan nog een keer levellen als je de plaat er af hebt gehaald :(

Maar vet en resten plastic, kunnen voor slechte hechting zorgen.
Is le keukenrol geel (bij pla) dan was dat mogelijk je issue ;)
M.b.t. schoonmaken van het bed: Ik ben destijds enorm geholpen met de volgende tips:

Glazen bed: Schoonmaken met alcohol (doe ik nu ff snel voor iedere print).
Magnetisch bed: Schoonmaken met warm water en Dreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-10 16:33
Ik heb bij Creality 3D Official Store op Ali een stuk Capricorn-buis gekocht. Nou valt me op dat het gat excentrisch zit, en het is bovendien 2 mm. Nou is 2 mm nog wel "in de tolerantie" maar ik vind het wel vreemd. Tegelijk is Creality officieel dealer van Capricorn.
Iemand anders die ook excentrische buis heeft? Zie de foto van het gat en van een 2 mm boortje waar je net nog een randje "vrij" ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ZS16I1D27nZcKyn-zf0Qrrou5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EwyuZc6NECXaIltdanGonwf7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUWjzAxHN9tLkWMvvZN4fF4KqoM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MF9EgZqGBUuhBisVHO84247S.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Net even gemeten: de achterkant van een 2,0 mm boortje gaat er 'strak' in; op het oog niet excentrisch.

[ Voor 9% gewijzigd door Naalroc op 30-03-2021 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ofthewell
Ik heb inmiddels mij Ender 3 v2 binnen en deze staat, na het bedlevellen, te printen. Nu wil ik graag mij firmware upgraden want ik heb een default 1.02 versie er op staan.

Nu zie ik op de creality site meerdere versies staan. Te eerste voor twee type board number 4.2.2. en 4.2.7. Hoe weet ik nou welke ik heb?

Als ik weet welke board ik heb mag ik dan, ook als ik die bl Touch nog niet heb, wel die Firmware zonder problemen flashen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-10 13:50
Nee je moet de firmware versie van Creality kiezen voor welke extra hardware je dan wel niet hebt aangesloten.

Het is wat onduidelijk op de website, maar je hebt al de nieuwste firmware voor een standaard Ender3v2 zonder BL touch of filament sensor.

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meen dat 1.0.2 de laatste is. Board versie staat op et board geprint. Links van je Y-as een schroef los, 3 aan de onderkant en je kunt het zien. Gokje: 4.2.2 ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
Uiteraard krijg ik de bltouch mount met geen mogelijkheid geprint. De springs en tube maar eens afwachten....

Y as nog eens gecheckt, maar die lijkt goed.

@Ofthewell alleen door op je bord te kijken, maar volgens mij word er geen enkele met 4.2.7 geleverd. En waarom wil je de bltouch versie flashen?

[ Voor 8% gewijzigd door LOTG op 30-03-2021 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee2Code
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-10 16:31
LOTG schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:30:
Uiteraard krijg ik de bltouch mount met geen mogelijkheid geprint. De springs en tube maar eens afwachten....

@Ofthewell alleen door op je bord te kijken, maar volgens mij word er geen enkele met 4.2.7 geleverd. En waarom wil je de bltouch versie flashen?
Moet ik die mount anders ff voor je uitprinten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ofthewell
LOTG schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:30:

Dus het is vrijwel zeker dat ik een 4.2.2 heb?

De bl Touch versie omdat ik dat ding besteld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
@Coffee2Code mja eigenlijk helpt de bltouch niet met dit probleem. Ik weet gewoon dat er verschil zit tussen de Z afstand na het level en dus dat gaat niet veranderen.

Wat ik mij nog aan het afvragen ben is of het probleem kan liggen aan de X as. Hij heeft maar aan een kant de stepper, en zoals meermaals is opgemerkt is er verschil tussen links en rechts qua hoogte.

Ik heb ook gemerkt dat hij wat speling heeft bij de extruder, dus eens kijken of daar wat los is. Sowieso zou het stabiel zijn als de meest rechtse schroef daar dieper de rail in zou gaan maar die kan er niet verder in.

Maar, zorgen voor morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
sympa schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:37:
Ik heb bij Creality 3D Official Store op Ali een stuk Capricorn-buis gekocht. Nou valt me op dat het gat excentrisch zit, en het is bovendien 2 mm. Nou is 2 mm nog wel "in de tolerantie" maar ik vind het wel vreemd. Tegelijk is Creality officieel dealer van Capricorn.
Iemand anders die ook excentrische buis heeft? Zie de foto van het gat en van een 2 mm boortje waar je net nog een randje "vrij" ziet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had een set met creality extruder en capricorn tube bij een verkoper op Amazon gekocht, zou volgens de info en reviews origineel moeten zijn. Daar zat het gat ook niet gecentreerd. Daardoor ging het filament dus niet goed de hotend in. Ik heb dat teruggestuurd en op Ali nieuwe besteld. Die was ook niet 100% goed, maar wel beter. Daarmee gaat het filament wel netjes de hotend in.
Ik vraag me wel af waarom dat Capricorn zo gehyped wordt, want voor die prijs verwacht ik wel betere kwaliteit. Er zijn meer berichten over niet gecentreerde capricorn tubes. Er schijnt sowieso een slechte batch geweest te zijn, maar dat is alweer even geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
@sympa @BounceMeister
Op Amazon word deze foto bij vrijwel alle verkopers erbij gezet.
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51jDFv%2BCdtL._SL1000_.jpg

Ik zal het vanavond zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BounceMeister schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:45:
[...]

Ik had een set met creality extruder en capricorn tube bij een verkoper op Amazon gekocht, zou volgens de info en reviews origineel moeten zijn. Daar zat het gat ook niet gecentreerd. Daardoor ging het filament dus niet goed de hotend in. Ik heb dat teruggestuurd en op Ali nieuwe besteld. Die was ook niet 100% goed, maar wel beter. Daarmee gaat het filament wel netjes de hotend in.
Ik vraag me wel af waarom dat Capricorn zo gehyped wordt, want voor die prijs verwacht ik wel betere kwaliteit. Er zijn meer berichten over niet gecentreerde capricorn tubes. Er schijnt sowieso een slechte batch geweest te zijn, maar dat is alweer even geleden.
Niks mis mee en meer dan het geld waard en ten opzichte van de default witte creality tube 1 van de beste upgrades die je kunt krijgen.
Mogelijk slechte batch, maar met de 3 die ik heb liggen is echt niks mis. (Ik koop altijd beetje op voorraad 😁 ) Allemaal bij Ali Creality global store gehaald.

Als je goed kijkt mogelijk net niet 100% het onderste gat, maar na de upgrade naar capricorn heb ik geen verstoppingen meer gehad. En daarvoor had ik echt om de 4 weken de boel helemaal dicht zitten. Huidige capricorn zit sinds vorig jaar voorjaar op mijn Ender 5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6aGlu9ZyhcOVQZvRzo435CDnMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k82JPvgucFjNRFmMvck2Wl6P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
Ook leuk, de enige bltouch extension cable die 123-3d verkoopt past niet in de v2. Ook zit de display kabel vast met hot glue, dus die trek je er ook niet even uit.

Denk dat ik een van de pluggen die bij de bltouch zag er dan maar aan zet.

Ook lees ik verschillende installatie instructies. De een steekt de plug in de Z-stop poort en de ander bij de sensor er bij.

Als je ze allemaal bij elkaar stop lijkt het mij handiger om een grote (XH?) plug te hebben die dan sowieso beter blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GLeenders
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-10 14:07
LOTG schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:07:
Ook lees ik verschillende installatie instructies. De een steekt de plug in de Z-stop poort en de ander bij de sensor er bij.
Aansluiten op de Z-stop is volgens mij betrouwbaarder, de probe is dan een beetje het Z-referentiepunt voor je printer. Voor zover ik weet is er geen voordeel voor het gebruiken van een apart z-stop als je ook een BLtouch hebt, maar dat kan ik missen hebben.

Als je hem in de Z-stop plugt moet je trouwens niet vergeten Z_MIN_PROBE_USES_Z_MIN_ENDSTOP_PIN te uncommenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Let wel goed op de pinout want je zal niet de eerste zijn die de boel in rook op ziet gaan..

En hotglue is juist gemakkelijk te verwijderen, punttangetje er op en je breekt het zo los.

Na aansluiten weer even een drupje er op (niet onder baggeren) en dan weet je zeker dat het niet los komt.

Ik had de verkeerde BLtouch besteld, zelf een stekkertje gefabriceerd (wie wat bewaard heeft wat) en die zonder de Z stop aansluiting te gebruiken op de 4.2.2. mainboard aangesloten, werkt prima.

[ Voor 25% gewijzigd door sanscorp op 31-03-2021 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
@sanscorp Ik heb volgens mij nog wat XH stekekrs over van een collectie balanceer stekkers voor mijn RC lipos, eens kijken. De Jyers (en zo te lezen ook de Smith) prebuild binaries gaan in elk geval uit van de 5 pin methode.

Edit:
@sympa mijn capricorn set is binnen, in een creality zak enzo van Amazon. Gat lijkt precies in het midden te zitten.

De fittingen zijn die trouwens anders als wat er standaard op zit? Zo op het oog zie ik niet meteen verschil.

[ Voor 34% gewijzigd door LOTG op 31-03-2021 18:44 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DateTime.Now
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Hier intussen een 2 weken de printer draaien, ender V2. Out of the box nog eigenlijk geen issues gehad.
Heerlijk om weer eens 3d tekenen.

Silent Mod is in de voorbereiding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VAXG0TYxDur9vFeQoWtCYW5suTI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JUFwk7w83iBCBQV00e6hvcc1.jpg?f=fotoalbum_medium!

[ Voor 51% gewijzigd door DateTime.Now op 31-03-2021 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:06
Ik wil/moet een onderdeel voor onze vaatwasser uitprinten. Ik heb dit geprobeerd met PLA maar daar wist ik eigenlijk al dat het niet de juiste materiaal was omdat te doen. het gaat 1 wasbeurt mee en dan is het over :P

Kan je met een "Stock" ender 3 Pro (andere veren, spiegel en octoprint als enige aanpassingen) nylon zonder problemen printen?

Zo ja, heeft er iemand een meter of 5 nylon beschikbaar voor mij (vergoeding geen probleem) zodat ik dit onderdeel kan printen. zie namelijk niet dat ik snel meer ga printen met nylon en om dan een rol te kopen is een beetje overdreven lol kan ik net zo goed het onderdeel bestellen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
@Erik2B Volgens mij is dat niet te doen stock. Je moet behoorlijk hoog gaan stoken, geen idee of de stock hotend dat kan, maar je PTFE buis vind die temperaturen ook niet leuk. Volgens mij is all metal een must.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Erik2B ABS niet een makkelijkere optie?
PLA gaat vanaf 60 graden vervormen, dat haalt de vaatwasser wel (hoewel ze meestal kouder werken tegenwoordig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanscorp
Welk onderdeel wil je printen voor de vaatwasser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Ik heb nu een Ender 2 en wil er misschien een Ender 3 V2 bij kopen vanwege het grotere printbed en omdat het printbed van de Ender 2 toch wel vaak opnieuw gekalibreerd moet worden. Heeft iemand ervaring met hoe de Ender 3 V2 is ten opzichte van de Ender 2?

De Ikea 'Lots' spiegels doen bij mij inmiddels dienst als printbed voor de Ender 2. Dat werkt heel goed, ik print vooral enkel laags RC vliegtuigen en dat gaat perfect op die spiegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:06
Verwijderd schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:59:
@Erik2B ABS niet een makkelijkere optie?
PLA gaat vanaf 60 graden vervormen, dat haalt de vaatwasser wel (hoewel ze meestal kouder werken tegenwoordig)
Las in de omschrijving dat het met nylon het beste was, geen idee of abs zou werken, het moet namelijk een klein beetje meegeven

@LOTG Daar was ik al een beetje bang voor :(

@sanscorp een klem om de pannen rekje omhoog te kunnen klappen

https://www.thingiverse.com/thing:2053118

[ Voor 6% gewijzigd door Erik2B op 01-04-2021 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DateTime.Now
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
PSU, Mainbord en Hotend fan vervangen voor Noctua (fanboy).

In de hotend heb ik een nocuta 4010 zitten op dit moment. Lijkt vooralsnog goed te gaan.
Heb een spare ptfe tube mocht het fout gaan. Noctua draait op 13v.

Iemand anders die ook nog met een Noctua 4010 op de hotend draait ? (@Pimmeke1989 een aantal jaar geleden zag ik).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zs18cZhd2L8H6CyVTnBqxMNH6lQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UnhScQ1UnpzDESTwu7uuI5Sq.jpg?f=fotoalbum_medium

Ook de Fang V4 aan het printen, dan kan ik de boel weer netjes maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65lMBRnLk9asQ2JZxdFPd0uzv5A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/voxCylqS1IC9W26rWXwGQFkA.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 12% gewijzigd door DateTime.Now op 01-04-2021 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimmeke1989
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:37
DateTime.Now schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:26:
PSU, Mainbord en Hotend fan vervangen voor Noctua (fanboy).

In de hotend heb ik een nocuta 4010 zitten op dit moment. Lijkt vooralsnog goed te gaan.
Heb een spare ptfe tube mocht het fout gaan. Noctua draait op 13v.

Iemand anders die ook nog met een Noctua 4010 op de hotend draait ? (@Pimmeke1989 een aantal jaar geleden zag ik).
[Afbeelding]

Ook de Fang V4 aan het printen, dan kan ik de boel weer netjes maken.

[Afbeelding]
Klopt! Eigenlijk nooit echt problemen mee gehad. Enige waar je inderdaad rekening mee moet houden (ieder geval dat was zo bij de E3Pro) is dat het normaal gesproken 24V fans zijn. Dus daar heb ik een Buck-converter tussen gezet, die staat nu bij mij ook op zo'n 13V volgens mij.
Ook heb ik sindsdien verschillende hotends gehad, waarvan de E3D V6 (clone) het langste. Nooit problemen met koeling gehad (PLA, PETG, CARBON) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerLoL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-06 21:54
Heeft iemand ervaring met Tinmorry pla. Ik heb het gebruikt icm bltoutch en werkte eigenlijk altijd goed. Nu laatste week heb ik steeds last van warping. Ik heb al veel geprobeerd. Bed echt goed schoonmaken, levelen, spelen met warmes (hoger en lager proberen), haarlak gebruiken.

Iemand nog tips hiervoor? Het is trouwens een rechthoekig model dat redelijk laag is in de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
En de BLTouch is aan het UBL proben (15x15). Met leed en moeite een mount er uit geperst gekregen en de BLTouch erin geschroeft, toen 's avonds de veren en tube gekregen en geïnstalleerd en nu de electro aangesloten gekregen. Ik kon alleen maar 4 poorts XH stekkers vinden, dus de witte en zwarte ook in een dupont stekker geduwd. Er zaten klemmetjes er voor bij en met een punt tangetje ze aan de kabels gekregen.

Voor de zekerheid ook maar wat hotglue aan de achterkant van de stekker gedaan dus mocht mijn punttangwerk niet stevig genoeg gebleken zijn zullen ze er in elk geval niet uit vallen. En uiteraard de hele zooi aan de connector op het bord gelijmd.

Hopelijk is de eerste print nu ook goed, dan hoef ik niet te huilen in een hoekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ofthewell
Goedemiddag,

De ender 3 v2 en de BL touch zijn inmiddels geinstalleerd, firmware na wat haperingen geupdate.

Maar een goede print krijg ik helaas niet.

Eerst wat wel goed gaat:
1. Bed en nozzle temp gaan naar de pre-heat temp (60c en 205c)
2. BL Touch doet de bed levelling successvol
3. The twee testsstreepje aan de zijkant zijn(bijna) sucessvol.

Het " bijna" succesvol is ook de reden waarom de hoofdprint elke keer fout gaat en waar ik graag jullie advies over wil hebben.

Op de eerste plaats "lekt" de nozzle tijden het opwarmen filament (erg langzaam komt er wat filament uit).
Op de tweede plaats is elke keer dat de boel begint te printen een 2-3mm van het begin welke niet hecht of vooraf al krult. Daarna hecht de filament prima maar zodra het kop weer bij het eerste 2-3mm stuk komt hecht dit aan dat krulletje en trekt de rest los van het bed.

Hoe kan ik dat eerste 2-3mm krulletje voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vullisbak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 10:01
DateTime.Now schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 19:45:
Hier intussen een 2 weken de printer draaien, ender V2. Out of the box nog eigenlijk geen issues gehad.
Heerlijk om weer eens 3d tekenen.

Silent Mod is in de voorbereiding
[Afbeelding]!
Ziet er netjes uit!
Volledig eigen design? Of een remix? (zijn de STLs beschikbaar?) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
Ofthewell schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:26:
Goedemiddag,

De ender 3 v2 en de BL touch zijn inmiddels geinstalleerd, firmware na wat haperingen geupdate.

Maar een goede print krijg ik helaas niet.

Eerst wat wel goed gaat:
1. Bed en nozzle temp gaan naar de pre-heat temp (60c en 205c)
2. BL Touch doet de bed levelling successvol
3. The twee testsstreepje aan de zijkant zijn(bijna) sucessvol.

Het " bijna" succesvol is ook de reden waarom de hoofdprint elke keer fout gaat en waar ik graag jullie advies over wil hebben.

Op de eerste plaats "lekt" de nozzle tijden het opwarmen filament (erg langzaam komt er wat filament uit).
Op de tweede plaats is elke keer dat de boel begint te printen een 2-3mm van het begin welke niet hecht of vooraf al krult. Daarna hecht de filament prima maar zodra het kop weer bij het eerste 2-3mm stuk komt hecht dit aan dat krulletje en trekt de rest los van het bed.

Hoe kan ik dat eerste 2-3mm krulletje voorkomen?
Oozing heb ik ook, maar zelfs op 180 is het niet helemaal weg, gezien je bij 205 zit zou ik eens beginnen met lagere temperatuur.

Ik zou eens een temptower printen, dan is het handig dat het natuurlijk wel goed gaat dus test eens op wat lagere temperatuur of het dan minder uit je nozzle loopt en je in elk geval een eerste laag krijgt.

En wat anders, is je Z offset ook goed? Je Bltouch kan wel levelen, maar als je nozzle te ver van je bed zit bij het printen helpt dat ook niet.
Pagina: 1 ... 113 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie