Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ofthewell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-06 18:34
LOTG schreef op donderdag 1 april 2021 @ 18:51:
[...]

Oozing heb ik ook, maar zelfs op 180 is het niet helemaal weg, gezien je bij 205 zit zou ik eens beginnen met lagere temperatuur.

Ik zou eens een temptower printen, dan is het handig dat het natuurlijk wel goed gaat dus test eens op wat lagere temperatuur of het dan minder uit je nozzle loopt en je in elk geval een eerste laag krijgt.

En wat anders, is je Z offset ook goed? Je Bltouch kan wel levelen, maar als je nozzle te ver van je bed zit bij het printen helpt dat ook niet.
Ik heb de temperatuur zelfs iets hoger gezet (De Raise3d PLA minimum tempwa aaik op zat te printen. Ik heb tevens de z-offset met 0.1mm veranderd. Nu lijkt alles goed te gaan met een Benchy. Maar een zwaluw maakt nog geen zomer. Hierna nog maar eens testen met dezelfde settings

Xbox Live: Ofthewell NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mee_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-09 20:46
Ofthewell schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:26:
Hoe kan ik dat eerste 2-3mm krulletje voorkomen?
Laat je eerst een skirt printen rond je model? Misschien is de afstand tussen einde 'beginstreep' en de start van je model net iets te groot, als je eerst een skirt er rond print is die afstand veel kleiner.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DateTime.Now
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Vullisbak schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:55:
[...]

Ziet er netjes uit!
Volledig eigen design? Of een remix? (zijn de STLs beschikbaar?) :P
Thanks!

De basis is de silentpack van Thingiverse.
Maar heb hem behoorlijk verbouwd om hem beter printbaar te maken op het ender 3 bed, ik lijm hem aan elkaar met seconde lijm. Oorspronkelijk kun je die plaat namelijk niet printen op het ender bed. Ook print hij een tie rap plaat eraan wat eigenlijk heel slecht uitkomt in je model om te printen.

Eerdaags print ik hem opnieuw met wat aanpassingen, zint me nog niet helemaal. (M4 moeren erin verwerken, sommige gaten iets andere tolerantie, extra plek voor 2 Buck converters, paar rare ontwerp keuzes eruit).

Je mag de stls hebben, maar je zou ook eerst het Thingiverse pakket kunnen bekijken.

Eerdaags print ik het spul nog een keer.

[ Voor 10% gewijzigd door DateTime.Now op 01-04-2021 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DateTime.Now
  • Niet online
Pimmeke1989 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 14:14:
[...]

Klopt! Eigenlijk nooit echt problemen mee gehad. Enige waar je inderdaad rekening mee moet houden (ieder geval dat was zo bij de E3Pro) is dat het normaal gesproken 24V fans zijn. Dus daar heb ik een Buck-converter tussen gezet, die staat nu bij mij ook op zo'n 13V volgens mij.
Ook heb ik sindsdien verschillende hotends gehad, waarvan de E3D V6 (clone) het langste. Nooit problemen met koeling gehad (PLA, PETG, CARBON) ;)
Fijn, dank voor je reactie man!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-10 13:50
Over lijmen gesproken, een collega met een Ender5 adviseerde me om met deze lijm aan de slag te gaan voor PLA:
Uhu Plast Spezial

Werkt een stuk beter dan secondelijm volgens hem.

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-10 21:43
Ofthewell schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:26:
Goedemiddag,

De ender 3 v2 en de BL touch zijn inmiddels geinstalleerd, firmware na wat haperingen geupdate.

Maar een goede print krijg ik helaas niet.

Eerst wat wel goed gaat:
1. Bed en nozzle temp gaan naar de pre-heat temp (60c en 205c)
2. BL Touch doet de bed levelling successvol
3. The twee testsstreepje aan de zijkant zijn(bijna) sucessvol.

Het " bijna" succesvol is ook de reden waarom de hoofdprint elke keer fout gaat en waar ik graag jullie advies over wil hebben.

Op de eerste plaats "lekt" de nozzle tijden het opwarmen filament (erg langzaam komt er wat filament uit).
Op de tweede plaats is elke keer dat de boel begint te printen een 2-3mm van het begin welke niet hecht of vooraf al krult. Daarna hecht de filament prima maar zodra het kop weer bij het eerste 2-3mm stuk komt hecht dit aan dat krulletje en trekt de rest los van het bed.

Hoe kan ik dat eerste 2-3mm krulletje voorkomen?
Probeer dit eens:

GeeBee in "[3D Printer] Creality Ender ervaringen"

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-10 07:31
Da's vrij klein en wil ik ook nog wel afdrukken in ASA.

Geen garanties uiteraard, in principe is de printer gekalibreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, de gele veren op de v2 gezet.
Z-stop iets hoger gezet (met de standaard veren was 1 al helemaal aan) en nog maar een keer geleveld.
Later vandaag nog even de extruder vervangen voor een mooie rode aluminium. en de PTFE tube er in fietsen :)

Eerst maar even wat printen tussendoor, moet toch ook door gaan ;)
Nieuwe stepper motor is ook binnen, al doet mijn gerepareerde versie het eigenlijk nog prima, dus even kijken of ik die vervang of gewoon de nieuwe op reserve houdt.

Naast dat het printen een geweldige hobby is, is ook het tweaken van de printer dat! :)

De BL-Touch is nog onderweg, net als de Z-as bevestiging voor de bovenkant en een filament runout sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vullisbak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 10:01
Verwijderd schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:53:
Zo, de gele veren op de v2 gezet.
...
Later vandaag nog even de extruder vervangen voor een mooie rode aluminium
...
Heeft de rode extruder ook een gele veer? Hoe is bij jou de druk die dit oplevert?

Ik heb vorige week de standaard plastic variant vervangen door een dual gear versie, met name omdat ik het busje telkens meetrok als ik het filament eruit haalde.

Nu vind ik de druk die de veer uitoefent nogal hoog. Ik kan in de meest losse stand nog maar met moeite de beugel inknijpen om het filament in te voeren. Extruder motor heeft ook hoorbaar meer moeite met het doorvoeren.

Ik zou graag jou ervaring na vervangen horen en een beeld krijgen of dit normaal is, of dat ik de veer wat moet aanpassen of vervangen met de veer van de oorspronkelijke extruder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Vullisbak Nee, geen gele veer, die zaten in hetzelfde setje voor het bed, maar dit is een ander soort veer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mj1IUMgyTIhZwWVJCSKHn90UR4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7lw0flbmfbtJ5xXPYzPu5Rch.jpg?f=fotoalbum_large

Ging me er vooral om dat de kunstoog uitslijt en kan breken. En geen zin in dat soort geneuzel als ik hem voor een paar euro kan vervangen.

Zal als hij er op zit eens kijken hoe de druk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:36
Erik2B schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:18:
[...]

Las in de omschrijving dat het met nylon het beste was, geen idee of abs zou werken, het moet namelijk een klein beetje meegeven

@LOTG Daar was ik al een beetje bang voor :(

@sanscorp een klem om de pannen rekje omhoog te kunnen klappen

https://www.thingiverse.com/thing:2053118
Ik denk dat je was dit wel heel lang aan kan met ABS, afhankelijk van hoe heet je wast kan PETG ook nog. Ik doe zelf de vaatwasser altijd op 70 graden en dat zou moeten met PETG, maar met ABS zit je sowieso veilig.

Ik print nu onderdelen met eABS Max van Esun voor de CNC machine. Blijf het bijzonder vinden dat ze zeggen dat het non-toxic is, maar er komt toch een stinkende lucht van af. Het print in ieder geval wel bijzonder mooi op een Ender 3 (zonder case) en print met bed op 105 en hotend op 232 graden zonder part fan. Het is op deze manier ook lekker sterk.

ABS print vooral mooier met overhangs dan PETG en eerlijk gezegd vindt ik het zelf mooier printen alleen het toxic gebeuren is echt wat minder dat PETG niet is.

[ Voor 7% gewijzigd door Daniel. op 02-04-2021 11:08 ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:59
Daniel. schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:07:
[...]

Ik denk dat je was dit wel heel lang aan kan met ABS, afhankelijk van hoe heet je wast kan PETG ook nog. Ik doe zelf de vaatwasser altijd op 70 graden en dat zou moeten met PETG, maar met ABS zit je sowieso veilig.

Ik print nu onderdelen met eABS Max van Esun voor de CNC machine. Blijf het bijzonder vinden dat ze zeggen dat het non-toxic is, maar er komt toch een stinkende lucht van af. Het print in ieder geval wel bijzonder mooi op een Ender 3 (zonder case) en print met bed op 105 en hotend op 232 graden zonder part fan. Het is op deze manier ook lekker sterk.

ABS print vooral mooier met overhangs dan PETG en eerlijk gezegd vindt ik het zelf mooier printen alleen het toxic gebeuren is echt wat minder dat PETG niet is.
Zal het eens proberen met ABS, dat heb ik wel liggen.... hopelijk is het wat flexibel aangezien het een klein beetje moet wijken om de dragers omhoog of omlaag moet zetten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Vullisbak Voel niet heel veel verschil in de vering, de stepper lijkt er ook geen moeite mee te hebben.
Misschien toch de oude veer gebruiken? (of zat er gewoon een gele veer te veel in je setje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:36
Erik2B schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:18:
[...]

Zal het eens proberen met ABS, dat heb ik wel liggen.... hopelijk is het wat flexibel aangezien het een klein beetje moet wijken om de dragers omhoog of omlaag moet zetten 8)
Dan is ABS juist goed, als je eerst PLA hebt gedaan en dat paste dan lukt ABS sowieso. PLA is heel erg veel stijfer dan ABS en PETG.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vullisbak
Verwijderd schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:22:
@Vullisbak Voel niet heel veel verschil in de vering, de stepper lijkt er ook geen moeite mee te hebben.
Misschien toch de oude veer gebruiken? (of zat er gewoon een gele veer te veel in je setje?
Thanks.
Gele veer was onderdeel van de set. Heb 'm tijdens montage wel al wat moeten aanpassen omdat de kop van de schroef niet in de kern pastte.

Heb 'm voor nu vervangen door de originele veer die bij de plastic extruder kwam. Lijkt me voldoende druk te geven om het filament te klemmen. Vanavond maar de e-steps opnieuw calibreren (just in case) en een testprint maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:21

sjirafje

No inspirational quotes here

Ik had in mijn dual extruder ook de gele veer vervangen door de oude metaalkleurige veer. Met die gele veer was de druk op het filament zo hoog dat het filament zichtbaar beschadigde en bij veel retractions zelfs afbrak.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:51
Na wat heen en weer spelen met de Ender 3 v2 denk ik dat Klipper de meest aan te raden 'upgrade' is. Even een leercurve (de documentatie is prima, maar dingen zitten anders in elkaar) maar daarna heb je betere en snellere prints, en voor tweaks kan je een tekstfile editen zonder dat je Marlin hoeft te compileren.
Maar het belangrijkste is toch wel dat de printkwaliteit beter is, naar mijn mening.
Je hebt wel een Raspberry Pi (2 of hoger, al zijn er die een Zero gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:57
Heb de Bigtreeder Smart filament sensor binnen.

Alleen zit beetje te kijken waar ik hem plaats en wat beter is.

Voor de extruder of er na of maakt dit niet veel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wPlayNL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:53
Evertt schreef op zondag 4 april 2021 @ 01:44:
Heb de Bigtreeder Smart filament sensor binnen.

Alleen zit beetje te kijken waar ik hem plaats en wat beter is.

Voor de extruder of er na of maakt dit niet veel uit?
Lijkt mij het beste voor de extruder.

Na de extruder zit er geen beweging meer in de filament. Omdat de extruder hem juist in de hotend drukt. Dus zal de sensor nooit leeg geraken als je hem na de extruder plaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ofthewell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-06 18:34
Ik denk dat het lek met de Ender 3 boven water is. Ik krijg nu consequent goede prints. De BL Touch heeft wel wat kuren, maar werkt, na goed inregelen van de z-offset prima.

Ik heb gisteren ook maar eens wat flex materiaal (Formfutura Python Flex) geprobeerd en dat werkte op een klein beetje warping na perfect. Voor een printer die ver onder de 300 euro ligt kan je daar tevreden mee zijn.

Xbox Live: Ofthewell NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Ben lekker bezig met de Bigtreeder Smart filament sensor te installeren op de Ender3 v2.
Het leukste aan 3d printen is het upgraden aan de printer zelf.
Hierdoor leer je printer steeds beter leren en zijn probleem vaak zo verholpen.

Wil kijken om ABS te printen. Heeft iemand een goede document waarin staat hoe schadelijk de dampen zijn.
Ik zie dat de een zegt dat dit mee valt en de andere weer niet en weet niet wat ik moet geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Geen documentatie maar die dampen zijn in het algemeen gewoon niet goed voor je.

Wat je er wel of niet mee doet moet je natuurlijk geheel zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 14:49
Ik zou voor ABS adviseren de printer in een andere kamer te plaatsen en alleen deze kamer inkomen om de print te starten, checken of afhalen, en voordat je die kamer weer zelf in gebruik neemt deze eerst goed te ventileren. Van de o.a. styreen dampen kun je al vrij snel hoofdpijn krijgen.

Bedenk wel dat de Ender 3 niet per se heel geschikt is voor het printen met ABS. Je zou de voeding los kunnen schroeven en deze buiten de enclosure kunnen plaatsen. Ik heb zelf ook één en ander ABS geprint met het bed op 110 graden Celcius, en het bed is nu zo krom als een hoepel. Vooral dat dunne aluminium trekt gewoon krom door de sterke temperatuurschommelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:05
Na mijn glow in the dark avontuur heb ik de nozzle weer vervangen door een nieuwe van messing.

De prints lukken echter niet meer. Het lijkt deels op een extrusie probleem. Als voorbeeld heb ik een kubus je geprint dat ik wel vaker geprint had (zelfde gcode bestand). Zwart is nieuw, rood links is ook nieuw (mogelijk op iets hogere temp geprint) en rood en blauw rechts zijn ouder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8lX-FstfERxjeZTlSk-WZbocZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pj7zHfc8nDMxOB1jRKSZdafJ.jpg?f=fotoalbum_large
De lagen sluiten niet mooi op elkaar aan. Ook de banen versmelten niet goed met degene ernaast zodat je aan de bovenkant met een nagel er tussen kan. De kubusjes zijn ook minder stevig.

Nu viel me nog wat dingen op: het terugtrekken van filament door de tube gaat veel en veel moeilijker dan hiervoor. En als het lukt dan is de verdikking groter dan voorheen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTXThc9NY-vSeOHrJckLLYAYFs4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SbgCZYz6hZavfGlAjeifDCYc.jpg?f=fotoalbum_large
Kan ik bij het uit elkaar en weer terugplaatsen van nozzle, heat block, thermistor etc iets gedaan hebben wat hier voor zorgt? Het is net alsof het filament ergens kan stollen en/of weerstand heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Los halen en goed schoonmaken.
Het lijkt er op dat je spullen niet op elkaar aansluiten.

Na schoonmaken even op max. temperatuur de boel aandraaien en zorgen dat je teflon tube goed strak zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08:25
Ik heb op m'n Ender 5 nu sinds een tijdje de Dual-Z opstelling, met 2 steppermotoren. De Vref van de Z-as stepperdriver heb ik wat hoger gezet zodat beide motoren nog voldoende stroom krijgen en dat draait prima. Alleen dat lawaai van die motoren, dat constante gefluit. Tijd voor een upgrade!

Nou kijk naar een Creality V4.2.7 bord wat ze aanprijzen als 'silent board'. Maar als ik het goed begrijp gaat er dan was mis met de maximale stroom die de stepperdrivers kunnen leveren:
  • Het v1.1.4 standaard board heeft A4988 drivers die max. 2A leveren.
  • Het v4.2.7 silent board heeft TMC2225 drivers die max. 1.4A leveren.
Zie ik iets over het hoofd? Dit gaat dan toch mis zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
@Rukapul ik zal de pfte tube los maken denk dat deze verstopt zit. En alles goed schoon maken.

Soms helpt het om de nozzel goed heet de maken 240 graden en de extruder de filament te laten lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iDaniel
Snelletomaat schreef op zondag 4 april 2021 @ 20:44:
Ik heb op m'n Ender 5 nu sinds een tijdje de Dual-Z opstelling, met 2 steppermotoren. De Vref van de Z-as stepperdriver heb ik wat hoger gezet zodat beide motoren nog voldoende stroom krijgen en dat draait prima. Alleen dat lawaai van die motoren, dat constante gefluit. Tijd voor een upgrade!

Nou kijk naar een Creality V4.2.7 bord wat ze aanprijzen als 'silent board'. Maar als ik het goed begrijp gaat er dan was mis met de maximale stroom die de stepperdrivers kunnen leveren:
  • Het v1.1.4 standaard board heeft A4988 drivers die max. 2A leveren.
  • Het v4.2.7 silent board heeft TMC2225 drivers die max. 1.4A leveren.
Zie ik iets over het hoofd? Dit gaat dan toch mis zo?
Koop de SKR Mini E3 V2. Deze gebruikt de TMC2209 drivers en heeft twee headers voor de Z (op één driver). De TMC2225 is eigenlijk gewoon een TMC2208, en die gaan tot 1.4A, terwijl de TMC2209 tot 2A continue aan kan. De SKR heeft meer IO pins, betere mosfets en betere documentatie en werkt out-of-the-box met de Ender 3 en 5. Echt een no-brainer tbh.

[ Voor 5% gewijzigd door iDaniel op 05-04-2021 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:51
Ik las dat Fysetc tegenwoordig beter is dan BTT SKR. Overigens zijn er ook weer klonen van die BigTreeTech-borden in omloop.
Wat betreft mijn upgrade: ik heb de Ender 3v2 omgebouwd naar Direct Drive. Een Titan extruder kloon op een PETG plaatje direct boven de hotend. Knelkoppelingetjes strak tegen elkaar. Het ding weegt zo'n 200 gram dus dat is te doen.
Resonanties van het frame gemeten en dat is voor de X-as nu ietsje slechter dan voor de Y-as. Vreemd, want de X is nog steeds lichter. Zal wel met de frame-constructie te maken hebben. Acceleration staat nog steeds op 3000 mm/s2.

Nu ben ik een 'all metal' hotend aan het overwegen. In ieder geval een waar de PTFE-buis niet zo ontzettend heet wordt gestookt. Op Ali kwam ik deze tegen: https://www.aliexpress.com/item/32867136108.html en daarvan vind ik de 300 graden variant interssant. Daar loopt de PTFE-buis flink door maar blijft toch redelijk koel. Maar deze constructie zie je bijna nooit, zou het wat zijn? (Meestal eindigt de PTFE helemaal bovenin het hotend).

En oh ja, hogeren temperaturen betekent ook een andere NTC. Eentje in een 3 mm buisje. Of misschien een PT1000, dat lijkt me reproduceerbaarder.

[ Voor 6% gewijzigd door sympa op 05-04-2021 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelletomaat
iDaniel schreef op zondag 4 april 2021 @ 23:59:
[...]

Koop de SKR Mini E3 V2. Deze gebruikt de TMC2209 drivers en heeft twee headers voor de Z (op één driver). De TMC2225 is eigenlijk gewoon een TMC2208, en die gaan tot 1.4A, terwijl de TMC2209 tot 2A continue aan kan. De SKR heeft meer IO pins, betere mosfets en betere documentatie en werkt out-of-the-box met de Ender 3 en 5. Echt een no-brainer tbh.
Thanks! Maar werkt het echt out-of-the-box? Heb me wat ingelezen en mijn angst is dat ik een zoektocht op Github krijg om firmware te compileren, steppermotoren die de andere kant op gaan wat je weer moet corrigeren, etc.

Wat ik verder hierover zie:
  • De SKR Mini E3 v2.0 lijkt veel last te hebben van een defect: de PWM aansturing naar een van de fans bij de hotend doet het dan niet meer en blijft altijd aan staan. :/
  • Ik zie op Ali de SKR Mini E3 V2.0 in combinatie worden aangeboden met een kleurendisplay, een TFT35. Errug gaaf.
  • De 'originele' SKR Mini E3 v2.0 wordt gemaakt door BTT, BigTreeTech. Maar er is ook een Mini E3 V2.1 die wordt gemaakt door TwoTrees en iets goedkoper is. Het lijkt nieuwer/beter maar in combinatie met de naam denk ik dat dit een clone van een clone is? 8)7
  • Er is ook nog een SKR E3 Turbo. Vrij nieuw lees ik maar in de Ender 5 moet je aan de slag met de boormachine en e.e.a. wegslijpen. En die schijnt veel defecten te hebben met een thermistor waardoor de temperatuur niet goed gemeten wordt. Die valt dan ook af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iDaniel
@Snelletomaat Volgens mij komt staat er default een firmware van Marlin 2.0 op met de instellingen van de Ender 3 (dus hiervan de thermistor voor bed en hotend), maar ik durf het niet uit te sluiten dat je die firmware zelf moet compilen. Marlin compilen is echt niet zo moeilijk hoor, je download deze gewoon evenals de standaard config voor de Ender 5, en je compiled deze in VSCode. Hier staan honderden voorbeelden van op Youtube.

Over die defecten zou ik mij geen zorgen maken. De SKR Mini E3 v2.0 is een solide board met een goede reputatie, ik zou deze nemen. Ze hebben allemaal dezelfde drivers (TMC2209) via UART en dezelfde functies.

Als je er een Raspberry Pi aan plakt kun je ook Klipper gebruiken i.c.m. Mainsail (of Fluidd of Octoprint) als webinterface. Dan hoef je ook niet meer SD kaartjes rond te lopen. Als je geen webcam gebruikt kun je ook de Pi Zero gebruiken, goedkoop en deze kun je voeden met de 5V vanaf de SKR. Klipper heeft veel meer mogelijkheden dan Marlin (imput shaping, pressure advance) en bovendien hoef je de firmware niet opnieuw te compilen als je een lullig dingetje wilt veranderen. Qua installatie is het niet moeilijker dan Marlin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
bah weer zo'n dag waar geen enkele print wil lukken met een nieuwe rol PLA.....

Voorheen 2 rollen PLA van Creality zelf gebruikt (zaten bij de ender 3 pro erbij).
Werkte altijd goed en plakte prima op de creality glasplaat.

Maarja die rollen zijn nu op en had nog de devil design starterpack liggen met die hippe kleurtjes.
Al moet deze print gewoon zwart worden :P

Maar begin ging goed, plakte goed op glas. Echter de print is 2 uur.
Maar rond de 50 minuten/1 uur raakt de print gewoon los van het glas dus print verpest....

nozzle: 210C
bed: 70C

Dus opnieuw bed voorzien van een level etc. Maar nu lijkt helemaal niks meer goed te printen of plakken.
Glas schoongemaakt zoals altijd met een afwasmiddel sopje en schone doek.

Voorheen nooit problemen mee gehad maar nu dus weer zo'n dag waar niks wil werken -_-

Zelfs met wat bedlevel prints met verschillende temps van nozzle/bed blijft het niet plakken of krult de pla op waardoor de nozzle hier weer achter blijft hangen en dingen gaat meetrekken......

Zucht. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glowman
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-10 19:34
Na lang wikken en wegen een paar weken geleden besloten mij eens te wagen aan een 3d printer, heb gekozen voor de ender 5 plus onder het motto lekker groot, maar toch betaalbaar.

Inmiddels heb ik de printer al voorzien van capicorn tubing, een aluminium extruder en het silent board (zonder maakt dat ding lawaai als de beste).

Nu vroeg ik me af of iemand nog tips heeft om het geluid iets om laag te krijgen, zijn er dingen waar ik op moet letten als ik de ventilator in de case wil vervangen? En heeft iemand concrete ervaringen met de psu? Dit lijkt een van de eerste upgrades "omdat het beter is", maar ik heb nog niet direct de noodzaak gevonden (is de stock psu echt zo bagger/inefficient?).

Verder ben ik ook aan het kijken naar andere nozzles (0.6 voor wat grotere prints bv), waar ik ook nog niet zoveel over heb gevonden (behalve dat je voor de wat agressievere filamenten richting staal wilt). Heeft iemand hier nog tips voor merken oid? Het prijsverschil tussen die dingen kan aardig groot zijn.

Veel vragen van een beginner, maar een duwtje in de goede richting wordt op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paulus07 schreef op maandag 5 april 2021 @ 17:58:

Voorheen 2 rollen PLA van Creality zelf gebruikt (zaten bij de ender 3 pro erbij).

Maarja die rollen zijn nu op en had nog de devil design starterpack liggen met die hippe kleurtjes.

Maar rond de 50 minuten/1 uur raakt de print gewoon los van het glas dus print verpest....

Dus opnieuw bed voorzien van een level etc. Maar nu lijkt helemaal niks meer goed te printen of plakken.

Voorheen nooit problemen mee gehad maar nu dus weer zo'n dag waar niks wil werken -_-

Zelfs met wat bedlevel prints met verschillende temps van nozzle/bed blijft het niet plakken of krult de pla op waardoor de nozzle hier weer achter blijft hangen en dingen gaat meetrekken......

Neem aan dat je het meeste al hebt gedaan, maar toch ff.

70 graden voor hert bed lijkt mij wel erg hoog, maar glas kan altijd wat hoger dan flexibel neem ik aan? En gebruik je iets van 3DLAC? Of doe/deed je dat nooit op Glas?
Z-hop gebruiken, mocht de boel dan iets opkrullen heb je hopelijk mazzel dat je nozzle niet blijft hangen achter je print.
210 voor je PLA lijkt mij ook redelijk hoog voor PLA, maar goed dat zal per PLA verschillen.

Verder zul je beetje moeten zoeken naar de beste instellingen voor je PLA / printer combinatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SolidEdge-er
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-11-2024

Het valt mij op dat hier heel veel problemen te lezen zijn met hechting op de base plate. Problemen die dus vaak veroorzaakt worden door een minder goede eerste laag.
Uiteraard is een schone base plate een eerste vereiste. Schoonmaken met een sopje en schone doek zoals hierboven beschreven of met IPA alcohol met een keukenpapiertje.
Dan de leveling van de base plate. Altijd beginnen met het papiertje tussen de nozzle en het bed maar dat is pas de eerste grove instelling. Daarna de fijn instelling zoals beschreven op de calibration site van Teaching Tech. Leveling luistert erg nauw.
Dan het opstarten van de print job. Ik heb ontdekt dat de base plate tijd nodig heeft om door en door warm te worden. Bij een eerste print job en dus koud bed, niet in één keer een job opstarten. Ik warm eerst gedurende een minuut of vijf het bed op (60 C) en start daarna de print job op. Hierdoor heb ik geen last meer van dat los zittende krulletje die je ziet zodra de eerste extrusie begint. Vaak de oorzaak van lostrekken van de eerste laag.
Dan de instelling van snelheden. Kies bij kleine vormen en scherpe hoeken een erg lage snelheid van de eerste laag. Bijvoorbeeld 10 of 15 mm/s.
En natuurlijk een Brim als het hechtingsoppervlak klein is en ook als er scherpe hoeken zijn. Een Brim van bijvoorbeeld 4 mm helpt dan heel veel. Er is overigens ook een instelling bij Cura om de Brim een kleine (0.2 mm bijv.) offset te geven vanaf het model zodat het makkelijker te verwijderen is nadat de print klaar is.

Dat zijn mijn tips...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tunafish88
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-10-2024
AteGjalt schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:52:
[...]

Ik gebruik voor mn eerste laag(en) andere settings: langzamer printen, geen part koeling en hogere temperatuur (+10 graden) voor bed en tool. Heb laatste tijd geen last van krullen omdat ik mn bed ook beter/vaker schoonmaak, waardoor de hechting ook beter is.
Op het moment doe ik de eerste laag op 220/60 en ga ik daarna naar 210/50 zowel jupiter als creality eigen PLA.
Thanks. Zit al een week te struggelen met het loslaten van m'n prints. Dit wat jij zei i.c.m. de anti-warp plugin in Cura, kan ik eindelijk dingen printen. Alles zit muurvast lijkt wel en het printen gaat soepel nu _/-\o_
SolidEdge-er schreef op maandag 5 april 2021 @ 19:32:
[...]

Het valt mij op dat hier heel veel problemen te lezen zijn met hechting op de base plate. Problemen die dus vaak veroorzaakt worden door een minder goede eerste laag.
Uiteraard is een schone base plate een eerste vereiste. Schoonmaken met een sopje en schone doek zoals hierboven beschreven of met IPA alcohol met een keukenpapiertje.
Dan de leveling van de base plate. Altijd beginnen met het papiertje tussen de nozzle en het bed maar dat is pas de eerste grove instelling. Daarna de fijn instelling zoals beschreven op de calibration site van Teaching Tech. Leveling luistert erg nauw.
Dan het opstarten van de print job. Ik heb ontdekt dat de base plate tijd nodig heeft om door en door warm te worden. Bij een eerste print job en dus koud bed, niet in één keer een job opstarten. Ik warm eerst gedurende een minuut of vijf het bed op (60 C) en start daarna de print job op. Hierdoor heb ik geen last meer van dat los zittende krulletje die je ziet zodra de eerste extrusie begint. Vaak de oorzaak van lostrekken van de eerste laag.
Dan de instelling van snelheden. Kies bij kleine vormen en scherpe hoeken een erg lage snelheid van de eerste laag. Bijvoorbeeld 10 of 15 mm/s.
En natuurlijk een Brim als het hechtingsoppervlak klein is en ook als er scherpe hoeken zijn. Een Brim van bijvoorbeeld 4 mm helpt dan heel veel. Er is overigens ook een instelling bij Cura om de Brim een kleine (0.2 mm bijv.) offset te geven vanaf het model zodat het makkelijker te verwijderen is nadat de print klaar is.

Dat zijn mijn tips...
Precies dit, maar in mijn geval is m'n bed gewarpt. Heb dit kunnen bevestigen met een aluminium lineaal en met het flippen van het glas wat bij mijn Ender 3 V2 kwam. De Ultrabase kant, had een bult naar buiten toe in het midden en de onderkant had een dip. Op geen enkele manier was m;n bed te levelen. Nu ook niet, maar met wat truukjes toch wel iets voor elkaar gekregen nu. "Extra" handelingen verrichten per print zou niet nodig moeten zijn, ik heb daarom besloten om morgen een spiegel op te halen bij de Karwei en zelf op maat te snijden.

(ja alles is afgesteld, e-step, xyz, rollers carriage, echt alles. Rollers niet te vast, ze mogen niet uit zichzelf draaien maar wel op hun plek als jij ze zelf forceert etc etc.

[ Voor 62% gewijzigd door tunafish88 op 05-04-2021 23:31 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanscorp
Daarom ben ik blij met de bltouch, ondanks dat mijn bed ook krom was toch gewoon kunnen printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerkhanite
  • Laatst online: 07-10 13:38

Aerkhanite

Snapt er geen reet van

Hoihoi, na maanden wachten heb ik eindelijk mijn ev2 printer kunnen ontvangen. Alleen heb ik nu het probleem dat de nozzle de prints raakt na een paar minuten, waardoor hij of vast blijft hangen aan de nozzle of de print ronddraait.
Is mijn leveling te hoog? De hechting is ook niet bepaald top, na schoonmaak met sopje + 3DLAC.

Ik weet niet of mijn foto duidelijk genoeg is, anders maak ik vanmiddag anderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXd40riYbedxY85mAy3261Ft5UM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d8gEofjS8WsPkSZqSa3jbswj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-09 12:14
Ik heb ook een tijd zonder BLtouch gewerkt, maar helaas moet ik zeggen dat als je issues krijgt het toch wel echt super handig is dat je niet tich keer zelf moet levelen. Zeker als je manual mesh leveling gebruikt een je dus naast de schroeven ook nog eens minstens 9x de Z zelf mag instellen.

Super fijn met UBL nu, laat hem voor elke print een mesh tilt doen en het gaat als een trein nu.
Nog wel wat andere dingen die ik er uit wil halen (blobs bij start van een lijn) en wat ruzie met PrusaSlicer en de start gcode. Maar met Cura werkt het nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Aerkhanite Als je nozzle je print na een paar minuten raakt.... Doet je Z-as wel iets? 🙈
Want als de eerst laag goed gaat en hij er daarna doorheen ploegt, vraag ik me af of hij dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerkhanite
  • Laatst online: 07-10 13:38

Aerkhanite

Snapt er geen reet van

@Verwijderd Hij gaat netjes op en neer. Alleen lijkt het gedurende het printen dat nauwelijks of miniem te doen. Hij gaat ook netjes omhoog nadat ik een print annuleer, ook met de standaard printjes van creality zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aerkhanite schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:03:
Hoihoi, na maanden wachten heb ik eindelijk mijn ev2 printer kunnen ontvangen. Alleen heb ik nu het probleem dat de nozzle de prints raakt na een paar minuten, waardoor hij of vast blijft hangen aan de nozzle of de print ronddraait.
Is mijn leveling te hoog? De hechting is ook niet bepaald top, na schoonmaak met sopje + 3DLAC.

Ik weet niet of mijn foto duidelijk genoeg is, anders maak ik vanmiddag anderen.
[Afbeelding]
Gebruik je z-hop als optie? Zou ik zeker doen.
En ook aangeven dat je nozzle zoveel mogelijk om je print heen gaat, ben de optie-naam ff kwijt in Cura. Maar daarmee voorkom je ook dat de nozzle over je print heen beweegt. (Niet volledig, want soms kan het gewoon niet anders. maar elke beweging over je print die je kunt voorkomen is meegenomen.)

Daarnaast controleren of je print niet losraakt en op krult, want als het teveel omhoog/los komt dan gaat z-hop je ook niet redden. Mocht dat het geval zijn, printen met brim voor extra adhesie.

[ Voor 4% gewijzigd door smitae op 06-04-2021 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
@Aerkhanite Zijn je rollers goed afgesteld? En is je Z as ook recht geplaatst, en goed aangedraaid?
En ook niet onbelangrijk, heb je de e-steps van je stappenmotor aangepast of zijn ze nog origineel?

Laat hem een paar keer op en neer bewegen (na home) maar laat hem een paar keer naar 0 terug gaan en kijk of hij je z-stop raakt en en dan een paar keer maar stop je hem vlak boven de 0 zo dat hij niet de z-stop zou moeten raken. Ook kun je er een lineaal langs houden om te kijken hoe ver hij verplaatst. Dan zul je wel een flinke move moeten doen want op het oog milimeters meten gaat geheid mis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headbuddy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-09 11:26

Headbuddy

Surrealist

@Aerkhanite
Denk dat je snelste je probleem lost als je deze guide volgt: Teaching's tech 3D printer calibration revolutionised
Het lijkt mij een adhesie probleem waarschijnlijk voor oorzaak door een probleem met je eerste laag.
Dat is alleen altijd lastig te zeggen op afstand.
Ik heb aan deze guide erg veel gehad zit veel essentiële informatie in voor het trouble shooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt

Blijf je temperatuur constant van je bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoep
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-04-2023
Welke voeding gebruiken jullie voor de Raspberry Pi?

Zelf Octoprint geinstalleerd, maar heel af en toe krijg ik een connection error. Gezocht op internet, komt waarschijnlijk door een slechte voeding? Ik zie af en toe het bliksem-symbool in OctoPrint. Welke voeding raden jullie aan? Ik heb een Pi 3B+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
@Scoep Ik heb het symbool ook eens gezien bij mijn 3B (niet plus) met de originele voeding (2.5A), echter staat het er constant na dat er een issue is geweest en ik weet niet wanneer het gebeurt is. Kan zijn geweest omdat de printer uitstond en via USB stroom aan het trekken was (en ik perongeluk een print gestart had). Was ook aan het zeuren over de temperatuur toen.

Ik zag het te laat, dus geen idee.

Nu hangt er een 3B+ aan, met 3A voeding van SOS solutions en een heatsink.

De voorschriften zijn in elk geval 5.1V 2.5A. Dat moet je voeding stabiel kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoep
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-04-2023
LOTG schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:46:
@Scoep Ik heb het symbool ook eens gezien bij mijn 3B (niet plus) met de originele voeding (2.5A), echter staat het er constant na dat er een issue is geweest en ik weet niet wanneer het gebeurt is. Kan zijn geweest omdat de printer uitstond en via USB stroom aan het trekken was (en ik perongeluk een print gestart had). Was ook aan het zeuren over de temperatuur toen.

Ik zag het te laat, dus geen idee.

Nu hangt er een 3B+ aan, met 3A voeding van SOS solutions en een heatsink.

De voorschriften zijn in elk geval 5.1V 2.5A. Dat moet je voeding stabiel kunnen leveren.
Dank voor je reactie! Ik heb heatsinks geplaatst en er zit een fan aangesloten op de Pi. Ik ga voor dezelfde voeding die jij noemt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12:26
Ik gebruik de officiële voeding voor mn RPi4. Ik draai wel octoprint als plugin via home assistant.
Heb ook wel eens die verbindingsproblemen, maar die zijn simpel op te lossen met loshalen ff uit en aan en weer aansluiten. Als de printer uitstaat hoor je de hotend fan heel zachtjes draaien omdat die stroom krijgt via de usb net als t scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:36

Sebazzz

3dp

Kan ik iemand nog gelukkig maken met één of meerdere CR-6 SE/MAX touch screens, of een of meerdere 310*320mm PEI build plate? Als je de verzendkosten betaald, is het van jou.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Ik heb ook een officiele RPI voeding, maar het blijft een instabiele bagger, met name in combinatie met serial over USB met de Ender 3. Ik hoef het halogeenlampje wat ik naast de printer heb staan maar uit of aan te doen voor een flinke kans om de verbinding te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostR2
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:33
Ik heb de pi (4) aan een usb-poort van een Dell-dockingstation hangen, gaat vrijwel altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tunafish88
sanscorp schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 07:17:
Daarom ben ik blij met de bltouch, ondanks dat mijn bed ook krom was toch gewoon kunnen printen.
BL Touch wordt het volgende wat ik ga kopen, maar wilde eerst een zo vlak mogelijk bed hebben. Anders moet zo'n BL touch teveel compenseren en is de kans (naar mijn weten) groter voor gedetaileerde prints om niet er niet mooi uit te komen.

Zou ook geen probleem moeten zijn als je alles goed hebt afgesteld denk ik?

Ik heb de spiegel opgehaald, gesneden en geplaatst. Meteen al toen ik met mn nozzle over het bed heen ging, zag ik niets meer qua onevenheden. Bed is ook geleveld. Mocht wel wat beter, want mn print warpt nu licht in een aantal hoeken, maargoed dat is op te lossen. Gelijk ook een voelermaat gekocht en dat werkt ook top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tunafish88
Sebazzz schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:33:
Kan ik iemand nog gelukkig maken met één of meerdere CR-6 SE/MAX touch screens, of een of meerdere 310*320mm PEI build plate? Als je de verzendkosten betaald, is het van jou.
Oeh, ik bied me aan voor een touchscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

glowman schreef op maandag 5 april 2021 @ 18:21:
Na lang wikken en wegen een paar weken geleden besloten mij eens te wagen aan een 3d printer, heb gekozen voor de ender 5 plus onder het motto lekker groot, maar toch betaalbaar.

Inmiddels heb ik de printer al voorzien van capicorn tubing, een aluminium extruder en het silent board (zonder maakt dat ding lawaai als de beste).

Nu vroeg ik me af of iemand nog tips heeft om het geluid iets om laag te krijgen, zijn er dingen waar ik op moet letten als ik de ventilator in de case wil vervangen? En heeft iemand concrete ervaringen met de psu? Dit lijkt een van de eerste upgrades "omdat het beter is", maar ik heb nog niet direct de noodzaak gevonden (is de stock psu echt zo bagger/inefficient?).

Verder ben ik ook aan het kijken naar andere nozzles (0.6 voor wat grotere prints bv), waar ik ook nog niet zoveel over heb gevonden (behalve dat je voor de wat agressievere filamenten richting staal wilt). Heeft iemand hier nog tips voor merken oid? Het prijsverschil tussen die dingen kan aardig groot zijn.

Veel vragen van een beginner, maar een duwtje in de goede richting wordt op prijs gesteld.
Mijn ender 5 plus is standaard voorzien van een 500w meanwell power supply. Dat is een kwalitatief goede power supply. Helaas is de fan die er in zit bijzonder luidruchtig. Tot dusver heb ik geen geschikte stillere fan voor die power supply kunnen vinden. Er is erg veel luchtverplaatsing nodig en er zijn helaas geen fans met de juiste afmeting die dat stil kunnen. Door de vorm van de psu en de behuizing waar die in zit is het ook niet makkelijk om iets te maken waar een grotere stille fan in past.
Je zou een externe stille psu kunnen nemen maar dat is zeker niet goedkoop als je voor een beetje kwaliteit gaat. Een optie waar ik zelf aan zat te denken is een 230v bed te nemen om zo de met een minder zware (en stillere) psu toe te kunnen. Maar ook dan ben je makkelijk 100 euro kwijt.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snelletomaat
iDaniel schreef op maandag 5 april 2021 @ 14:28:
Over die defecten zou ik mij geen zorgen maken. De SKR Mini E3 v2.0 is een solide board met een goede reputatie, ik zou deze nemen. Ze hebben allemaal dezelfde drivers (TMC2209) via UART en dezelfde functies.
Thanks! Ik heb 'm besteld, de SKR Mini E3 v2.0. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Snelletomaat schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:54:
[...]

Thanks! Ik heb 'm besteld, de SKR Mini E3 v2.0. :)
Goede keuze. Heb hem toen op de Ender 3 V2 geïnstalleerd en de printer is alleen beter op geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Zie dat Ender 5 in Duitsland €208 kost. De verleiding is groot om deze te kopen en verder te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Laatst online: 21-09 11:16
Evertt schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:35:
Zie dat Ender 5 in Duitsland €208 kost.
care to share? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glowman
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-10 19:34
sjirafje schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:16:
[...]

Mijn ender 5 plus is standaard voorzien van een 500w meanwell power supply. Dat is een kwalitatief goede power supply. Helaas is de fan die er in zit bijzonder luidruchtig. Tot dusver heb ik geen geschikte stillere fan voor die power supply kunnen vinden. Er is erg veel luchtverplaatsing nodig en er zijn helaas geen fans met de juiste afmeting die dat stil kunnen. Door de vorm van de psu en de behuizing waar die in zit is het ook niet makkelijk om iets te maken waar een grotere stille fan in past.
Je zou een externe stille psu kunnen nemen maar dat is zeker niet goedkoop als je voor een beetje kwaliteit gaat. Een optie waar ik zelf aan zat te denken is een 230v bed te nemen om zo de met een minder zware (en stillere) psu toe te kunnen. Maar ook dan ben je makkelijk 100 euro kwijt.
Bedankt, je triggerde me om even mn case open te schroeven, in heb inderdaad ook al een meanwell psu, het lijkt me dat ik daar dan niet aan hoef te denken. Ik stelde de vraag omdat ik vaker had gezien dat de psu een issue kon zijn, maar het lijkt er op dat creality zelf de stap al heeft genomen.

Het gaat me vooral om de simpele dingen die ik kan doen, zoals bijvoorbeeld het silentboard erin zetten wat al heel veel scheelde. Ik denk dat ik nog een 40mm noctua fan erin zet als casefan (niet psu) en het daar dan even bij laat. Het is zo over het algemeen al goed te doen.

Het bed vervangen gaat me nog even een stap te ver, maar mocht het je bevallen laat het even weten? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou voor de Ender 5 pro gaan. Dat is gebaseerd op de ervaring die ik heb met de Ender 5, tube upgrade is minimale wat je naar mijn idee op de Ender 5 moet doen.
Aan de andere kant, de tube is het enige wat echt nodig is naar mijn idee. De rest is goed genoeg. Dan is het wel een mooi bedrag voor de Ender 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
smitae schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:40:
[...]

Ik zou voor de Ender 5 pro gaan. Dat is gebaseerd op de ervaring die ik heb met de Ender 5, tube upgrade is minimale wat je naar mijn idee op de Ender 5 moet doen.
Aan de andere kant, de tube is het enige wat echt nodig is naar mijn idee. De rest is goed genoeg. Dan is het wel een mooi bedrag voor de Ender 5.
Ik heb al bijna 2 jaar 2 Ender 3's staan maar een CoreXY voor € 200 zou misschien leuk zijn voor erbij. :P
(Of ter vervanging van 1)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

TravockMD schreef op woensdag 7 april 2021 @ 18:00:
[...]

Ik heb al bijna 2 jaar 2 Ender 3's staan maar een CoreXY voor € 200 zou misschien leuk zijn voor erbij. :P
Een ender 5 is GEEN coreXY. Er bestaan wel kits om ze om te bouwen naar coreXY maar die zijn niet goedkoop. De ender 6 is wel coreXY

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TravockMD
sjirafje schreef op woensdag 7 april 2021 @ 18:06:
[...]

Een ender 5 is GEEN coreXY. Er bestaan wel kits om ze om te bouwen vaan coreXY maar die zijn niet goedkoop. De ender 6 is wel coreXY
Goed dat je het even benoemd, ben in de war met de 6. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TravockMD schreef op woensdag 7 april 2021 @ 18:00:
[...]

Is idd geen CoreXY.

Voordeel is wel dat het bed in de Ender 5 alleen in Z beweegt. En niets zoals bv de E3 ook nog in X en Y.
Dat was voor mij de reden om voor de Ender 5 te gaan in 2019 en niet voor een Ender 3.
In 2019 was de Ender 5 nog dikke 400 Euro. Dus 200 is zeker niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Evertt schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:51:
[...]

Blijf je temperatuur constant van je bed.
Yup die blijft gewoon op temperatuur samen met de nozzle.
Hiervoor eigenlijk ook nooit echt problemen gehad en printen gewoon goed met de andere PLA.

Maar nu met deze devil design PLA wil het nog niet lukken helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Paulus07 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 19:40:
[...]

Yup die blijft gewoon op temperatuur samen met de nozzle.
Hiervoor eigenlijk ook nooit echt problemen gehad en printen gewoon goed met de andere PLA.

Maar nu met deze devil design PLA wil het nog niet lukken helaas.
Ik heb ook die kleurige devil design starterpack. Ik print daar gewoon mee op 200/50 met wat 3dlac. Zelden dat het loslaat van het bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Rukapul schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:01:
[...]

Ik heb ook die kleurige devil design starterpack. Ik print daar gewoon mee op 200/50 met wat 3dlac. Zelden dat het loslaat van het bed.
ah nice. Mss zo'n spray nog keer proberen. Vreemde is dat het normaal allemaal goed plakte op de glasplaat.
Nu begon het ook goed en print zag er ook goed/strak uit etc. Maar na een uur kwam het opeens los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-10 22:10
Heb een heel raar probleem.
Ben met een print bezig en nu zo'n 5,5 hr verder.
Zit hij ineens een cm of 3 boven de print en print hij niks meer.
Kent iemand dit probleem?
Is er een methode om nog verder te gaan met deze afdruk of ben ik de sjaak?

Zie photo,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVhBlF5mEWf6KO2I85qeSBn4v38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HjC954mHX9UugCfunP0h9r37.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
@Reveal! Je nozzle is verstopt, of je filament is op, of je filament zit ergens klem. Het printje kan de prullenbak in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
@Reveal! Doet je extruder het nog? Is het filament daar niet aan het slippen?

En anders inderdaad, verstopte nozzle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Denk dat het inderdaad een verstopte nozzle was.
Er zat een bolletje op.
Nu was ik alleen iets te snel / enthousiast en zag ik op smith3d dat er een nieuwe / andere firmware was.
Die erop gezet en sindsdien komt me Z axis niet naar beneden bij auto home / auto z axis 😔 ( heb een BLTouch)
Iemand daar een idee voor?
Iemand enig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reveal! schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:00:
Er zat een bolletje op.
Nu was ik alleen iets te snel / enthousiast en zag ik op smith3d dat er een nieuwe / andere firmware was.
Die erop gezet en sindsdien komt me Z axis niet naar beneden bij auto home / auto z axis 😔 ( heb een BLTouch)
Iemand enig
Vandaag deze FW en bltouch er opgezet, had dat issue ook. Maar bleek een losse connectie van de touch te zijn waardoor hij geen z-stop had. Dus wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
Er zat een bolletje op.
Iemand enig
Hoe heb je de Bltouch aangesloten en wat verwacht de firmware? Dan doel ik op de z_stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LOTG schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:39:
[...]

Hoe heb je de Bltouch aangesloten en wat verwacht de firmware? Dan doel ik op de z_stop.
Die firmware’s verwacht de bltouch naast de normale z-stop. Dus de volle 5 pins aansluiting op je 4.2.2/7 board.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Verwijderd schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:44:
[...]

Die firmware’s verwacht de bltouch naast de normale z-stop. Dus de volle 5 pins aansluiting op je 4.2.2/7 board.
heb hem zo aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q0FUCHehqd3Jxt6oUBVtmnCIL5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lfo0w5TcOphzvBbeXQvnYcQj.jpg?f=fotoalbum_large

is niet goed dus?
Moet de z stop blijven zitten ook voor die firmware?

[ Voor 3% gewijzigd door Reveal! op 08-04-2021 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Z stop laten zitten en de witte en zwarte naast de andere 3 pinnnen. 👌

https://smith3d.com/ender...ion-guide-by-smith3d-com/

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2021 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Er zat een bolletje op.
Iemand enig
Dan heb je de verkeerde versie te pakken, kijk naar je mainboard welke versie je hebt, of flash die andere versie. Sowieso een reset doen na flashen.

Pas op met blind Z stop aansluiting gebruiken en de pinout, anders heb je rook.. ik gebruik zelf de Z stop aansluiting niet maar heb wel de pinout zelf aan moeten passen voor de 5 pins aansluiting. Z stop is onbezet, schakelaar fysiek verwijderd.

Kortom: Eerst even in verdiepen.

[ Voor 19% gewijzigd door sanscorp op 08-04-2021 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Verwijderd schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:55:
Z stop laten zitten en de witte en zwarte naast de andere 3 pinnnen. 👌

https://smith3d.com/ender...ion-guide-by-smith3d-com/
Hmm nou heb ik dat gedaan, Z-stop weer terug geplaatst en aangesloten.
Zowel op het moederbordje als op de stop en de zwart en wit naast de rest vd connectors geplaatst.
Wit aan de meest buiten kant.
Deze firmware geflashed -> E3V2-BLTouch-5x5-HS-v4.2.2 (van https://github.com/Jyers/Marlin/releases/)

En nog steeds doet me Z niks .....

Terwijl met deze firmware, 2.0.x.17 ZSwitchStop 5×5 Fast Smith3d Marlin Firmware
Als ik de BLtouch op de ZSwitch set doet ie het wel ....
Begrijp er niks van

[ Voor 11% gewijzigd door Reveal! op 08-04-2021 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
Ik heb de niet HS variant van Jyers en dat werkt bij mij met de bltouch op de 5 pins connector en de zstop gewoon aangesloten.

Bltouch gaat wel aan bij power on?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
LOTG schreef op donderdag 8 april 2021 @ 23:03:
Ik heb de niet HS variant van Jyers en dat werkt bij mij met de bltouch op de 5 pins connector en de zstop gewoon aangesloten.

Bltouch gaat wel aan bij power on?
heel vreemd trek nu toch de z-switch er uit en nu doet hij het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Ben mijn offset aan het instellen.
Zouden jullie zeggen oordelend aan onderstaande dat deze 3 spleetjes acceptabel zijn of moet de offset dan nog lager?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ZNF3OFfujbDZIa7Swrolv5xz2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FG9FiC8ghR9lN4NXmkgQnBZn.jpg?f=fotoalbum_large

Hmm bij een lagere offset krijg ik meer spleetjes en bij hoger ook.
Dus zal dit wel de goeie zijn, wel vreemd had verwacht hem 100% dicht te krijgen.

Toch ziet onderstaande afdruk er niet goed uit.
Hoop dat iemand hier advies in kan geven :)
Heb handmatig het bed geleveled en tegelijk heb ik ook een BLTouch .....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuCSfGbYP-HqaA-cddzvYg9rmwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ns67M0FqA2J9JI037bT6Tchg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Reveal! op 09-04-2021 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostR2
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:33
Denk dat twee factoren ervoor kunnen zorgen dat het goedkomt: flow en laaghoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
JoostR2 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 12:35:
Denk dat twee factoren ervoor kunnen zorgen dat het goedkomt: flow en laaghoogte.
Dit was een laaghoogte van 0.28
Bij 123-3D hadden ze gezegd dat voor de Ender 3 v2 je deze values moest toevoegen.

G1 X5 Y20 Z0.3 F5000.0 ; Move over to prevent blob squish
M205 X5 Y5 Z0.1 ; Set Jerk values
M201 X4000 Y4000 Z30 ; Set max acceleration
M204 P600 T600 ; Set acceleration
M203 X3000 Y3000 ; Set feedrate

Feedrate is dat hetzelfde als flow?
moet dit aangepast worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Reveal! schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:11:
Heb een heel raar probleem.
Ben met een print bezig en nu zo'n 5,5 hr verder.
Zit hij ineens een cm of 3 boven de print en print hij niks meer.
Kent iemand dit probleem?
Is er een methode om nog verder te gaan met deze afdruk of ben ik de sjaak?

Zie photo,

[Afbeelding]
iDaniel schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:18:
@Reveal! Je nozzle is verstopt, of je filament is op, of je filament zit ergens klem. Het printje kan de prullenbak in.
Bij dit soort kleine printjes is het de moeite niet waard, maar grotere prints zijn wel degelijk nog te redden:

Als je echt moeilijk wilt doen dan is het ook mogelijk om met z-offset een print die mis lukt is verder te printen maar dat is alleen aan te raden als je al veel ervaring hebt met het combineren van 2 of meer prints.

Overigens heb ik ook al eens gehad dat het filament tijdens het printen gebroken was na de filament sensor en dan blijft hij ook gewoon doodleuk door printen zonder daadwerkelijk te printen.
Reveal! schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 12:05:
Ben mijn offset aan het instellen.
Zouden jullie zeggen oordelend aan onderstaande dat deze 3 spleetjes acceptabel zijn of moet de offset dan nog lager?

[Afbeelding]

Hmm bij een lagere offset krijg ik meer spleetjes en bij hoger ook.
Dus zal dit wel de goeie zijn, wel vreemd had verwacht hem 100% dicht te krijgen.

Toch ziet onderstaande afdruk er niet goed uit.
Hoop dat iemand hier advies in kan geven :)
Heb handmatig het bed geleveled en tegelijk heb ik ook een BLTouch .....

[Afbeelding]
Check ook je flowrate even. Soms kan het handig zijn om voor de eerste laag 5-10% hogere flowrate in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reveal!
Heeft iemand dit wel eens geprobeerd om je maximum " veilige " snelheid te checken?
YouTube: Reliable Printing! How to Calculate MAXIMUM FLOW RATE and Print Spee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVog
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-03 18:23
123-3d heeft de ender3v2 weer te koop gezet na hem eerst off line te hebben gehaald door de layer shift problemen. Plus ze hebben een instructiepagina met settings die gedaan moeten worden, oa de vref potmeters afstellen.

Iemand deze stappen al doorlopen?
Iemand hier ervaring mee? Ik heb sinds kort een Ender 3v2 (van 123-3d). Het valt me op dat de y-as motor flink wat warmer wordt dan de x-as motor. Ik kan de Y-as motor niet echt vastpakken, zonder daar moeilijk bij te gaan kijken.

Gemeten V-ref’s:
X, Y en Z: 1,19 V
E: 1,38V

De voorgestelde settings van 123-3d zijn iets hoger dan wat volgens de Marlin site de Creality settings (Y: 1-1,10 V) zijn. Hoger lijkt me niet beter als de motor erg warm wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-10 13:50
Ik heb al eventjes de Ender3v2, nogsteeds stock, met de aanpassingen zoals 123-3d ze aangeeft.

Werkt tot nu toe allemaal prima, behalve dat m'n prints niet blijven plakken en ik nu altijd pritt gebruik, en grotere prints nog wel is krom trekken.

De vrefs heb ik nagemeten en die waren allemaal zoals 123-3D aangeeft wat ze moeten zijn, dus ik heb de trimpots niet getweaked.

Heb al wel een capricorn tube, metal extruder en nieuwe bed springs, voor wanneer ik wil gaan upgraden.

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVog
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-03 18:23
Ok. Dank.

Ik had ook last van hechting met de filament van 123-3d. Op hun advies de temperatuur naar 210 C gebracht, eerste laag op 215 C. Daarmee was het probleem weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevik88
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-09 09:35
Ik heb ook een stock ender 3 V2 sinds een week, pla van 123-3D en print op 200/50 gebruik wel de 3dlac spray en alles blijft goed plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook een 4.2.2 moederbord in de V2, afgesteld zoals 123-3D zegt. Gaat prima, ook op lange prints. En als het mis gaat? Garantie of €35 schade 🤷🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trouwens al diverse mods en upgrades. Houder voor spatel, tang, filament geleider, bltouch, Capricorn tube, metalen extruder, veren van het bed...

De 3dlac heb ik niet aangeschaft, met zowel Creality als Internet Of Printing PLA op 200/60 prima hechting 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Reveal! schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:26:
Heeft iemand dit wel eens geprobeerd om je maximum " veilige " snelheid te checken?
YouTube: Reliable Printing! How to Calculate MAXIMUM FLOW RATE and Print Spee...
Mmm heb deze test gedaan, en mijn tower komt tot de volle 170% helemaal goed eruit.
Volgende tower 180% ging mis.
Bij 170% zou ik op een print snelheid zitten van 50 mm/s die dus helemaal goed zouden moeten gaan.

Ben nu met een print begonnen met deze snelheden, ben benieuwd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vullisbak
Ik heb door de Ender 3 v2 (4.2.2 bord) met 4 geprinte blokjes wat hoger van de tafel te zetten de layershift door oververhitting van de steppers (tot nog toe) weten op te lossen.

Wellicht iets om te proberen voor hen niet direct willen gaan sleutelen en/of die geen multimeter hebben om de voltages aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Als je niet wil sleutelen kan je beter geen ender kopen :)

[ Voor 11% gewijzigd door sanscorp op 10-04-2021 07:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Nevik88 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 19:56:
Ik heb ook een stock ender 3 V2 sinds een week, pla van 123-3D en print op 200/50 gebruik wel de 3dlac spray en alles blijft goed plakken.
Toch heb je geen spray nodig. Je kan beter uitzoeken waarom het niet goed plakt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

sanscorp schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 07:41:
Met een ender hoef je, na het in elkaar zetten, opzicht niet meer te sleutelen....
Het is een Ikea systeem, dus thuis afmonteren, afstellen en printen maar.

Als je wilt, vervang je niets en print je wat je wilt, bed levellen en gaan.

Maar ik denk dat "knutselen" aan de printer er eigenlijk altijd bij hoort, omdat het vooral een apparaat is voor mensen die dat toch al leuk vinden. Zelfs de Ultimaker op kantoor hebben we lopen aanpassen, eerst andere firmware, toen wat kleine tweaks om hem beter te maken. En dat ding is toch echt een keer of 10 zo duur dan een ender.

Maar als je dan wel besluit te gaan knutselen aan je printer....

Hou je het bij de veren en een paar prints voor filament geleider, spatel houder etc.
Of draai je ook je heatbed los voor die veren, 5 minuten werk en je hoeft minder vaak je bed af te stellen.
Ga je all-the-way?

Maar het mooie is: het apparaat is super eenvoudig en begrijpbaar in opbouw. Kind kan de was doen!

Mijn hack voor vandaag: de verlengkabel voor de bl-touch er in zetten, de 1m is net te kort blijkt, en had niet de juiste header. Dus even een verlengkabel in elkaar gesoldeerd om dit te regelen O-)

Dus noodzaak? NEE (Behalve de montage :+ )
Leuk om te doen? JA! }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vullisbak
Daarom zei ik ook 'niet direct' 😉 Als je betere kwaliteit wilt ontkom je niet aan sleutelen bij deze modellen denk ik.

Betere luchtstroom kan misschien wat frustratie wegnemen als je na de bed leveling (eindelijk) in orde te hebben alsnog geen goede print krijgt.

Eerst had ik een computer ventilator ernaast staan die lucht onder de printer blaasde. Dit lijkt door 'm op pootjes te zetten niet meer nodig. Al kan het geen kwaad denk ik, zolang de luchtstroom onder je printer blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, daar lijkt het inderdaad wel op.

Ik heb zelf een Creality Ender 5 gekocht om het te “leren”, maar bewust geen Ender 3. Enige aanpassingen op mijn Ender 5 is de tube die ik heb moeten vervangen. Ik heb nog een nieuwe silent board (4.2.7) en een metal extruder dat zouden de de beste upgrades zijn.
Daarmee heb ik eigenlijk een Ender 5 pro setup, alleen het board en de metal extruder moet ik nog steeds plaatsen. Aangezien de Ender 5 het gewoon goed doet, heb ik niet veel zin om de boel erop te zetten.

Dus overal, ja er zit altijd wat knutsel werk aan een printer naar mijn idee, verstopte nozzle fixen etc. Maar denk dat als je iets meer uitgeeft. En bv een Ender 5 pro haalt dat je er weinig werk aan zult hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-10 21:02
Wat mij betreft is een tweede Z as op de Ender-5 toch ook onmisbaar. Ook met die support struts blijft het bed wapperen, en ik heb ook het idee dat het printen zelf de vrije kant van het bed naar beneden drukt, wat problemen geeft.

Heb zelf dan ook een eenvoudige mod gedaan met puur een extra z schroef, zonder extra motor en ook zonder nog twee van die gladde assen/staven.
Pagina: 1 ... 114 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie