Klopt, ik vind het ook een raar fenomeen, maar heb het van een bevriende makelaar ook wel eens gehoord. Ging om een huis wat eerst meen ik rond de 475k stond (ruime vrijstaande villa), huis was prima en er had sinds de bouw maar 1 eigenaar in gezeten, maar het huis was gebouwd in de jaren 70 en het interieur was dus ook nog precies zo (veel bruine tegels op bv de badkamer, zeer goed onderhouden maar verouderde keuken). Huis heeft een jaar of langer te koop gestaan zonder veel reactie, daarna de prijs eens naar 550k gezet en binnen 2 maanden was ie wel weg
Ofwel mensen met veel geld voelen zich te min als ze een huis kopen onder bedrag X, of men denkt bij het lezen van de advertentie op Funda van "hmm... zo goedkoop, daar moet wel iets mis mee zijn", om vervolgens niet eens zelf te gaan navragen en/of kijken. Ik heb dat huis toen ook eens bekeken op uitnodiging van de makelaar (toen de prijs nog laag stond), prachtig huis met veel potentieel (30k aan renovatie/opfrisbeurt was wel nodig) maar het zat toch een flink stuk boven mijn budget voor een eerste huis