Tsjah... zo te zien zitten er in het spoorwegen topic vooral wat mijmerende tweakers die in gedachten de meest fantastische (historische) spoorlijnen aan het beschrijven zijn. Veel is daar natuurlijk ook niet in te melden.... een wel/niet ooit komende lelylijn is dan nog iets. 1x in de 10 jaar een nieuw type trein die misschien niet eens rijd (fyra anyone?Djarune schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:47:
[...]
Inderdaad dit dus.
Alleen al op het Tweakers forum:
Het grote spoorwegentopic - deel 24 Sinds sep 2019 - 576k views
Het grote BMW-topic #14 sinds sep 2018 - 1369k views.
Oftewel 1 bepaald automerk is al ruim 2x zo populair dan het gehele spoor... En dan zijn er nog tig merken met een eigen topic die extreem populair zijn.
Wat zou voor jou een realistisch alternatief zijn?alexbl69 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:49:
[...]
Maar ik zie ook tig gevallen om me heen van mensen die het minder hebben en volledig afhankelijk van de auto, zonder realistisch alternatief.
Het lijkt wel alsof je denkt dat de huidige wereld in steen gehouwen is en er niets kan veranderen. Wat je ziet zijn de gevolgen van de autoverslaving. Steeds meer mensen zijn afhankelijk geworden van de auto, vooral omdat de auto goedkoop is (blijkbaar). Het is zelfs zo erg dat we ons blijkbaar niet kunnen voorstellen dat we ooit zonder hebben geleefd.
Veel mensen hebben keuzes gemaakt op basis van het feit dat ze een auto hebben (zeg maar wonen in Dronrijp, werken in Bedum, krankzinnig!). Ik denk dat er weinig mis mee is dat mensen langzamerhand weer keuzes gaan maken op basis van het niet-bezit van auto's. Of in elk geval wat bewuster met de auto omgaan.
Ik denk trouwens dat auto's rijden sowieso duurder gaat worden ivm transitie naar lagere uitstoot (wat gewoon iets is wat moet). Rekeningrijden hoeft van mij niet.
Vind dit altijd van die ik woon op het platteland, en ze regelen alles goed in de randstad uitspraken.mitsumark schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:25:
[...]
Juist in de randstad stoppen de bus en trein op elke hoek en sta je meer stil dan je beweegt.
Daarbuiten is de frequentie misschien lager en moet je op de fiets naar het opstappunt, maar eenmaal onderweg doe je veel meer km/uur.
Die bubbel werkt blijkbaar 2 kanten op.
Er is geen een ov systeem dat meer km/uur doet dan je auto (op internationale treinen en vliegtuigen na).
Het OV duurt in de randstad VEEL langer dan de auto of fiets.
Als je prive tijd niet belangrijk vind dan kan je het OV overwegen.
Heb er vroeger met mijn ov-jaarkaart veel gebruik van gemaakt.
maar zomers als ik nog naar het meertje wilde na school, dan pakte ik de fiets.
(moest 16km naar school in haarlem fietsen)
Nu ik werk ook.
Ik woon in Hoofddorp, de bushalte is een kwartier lopen, of 5 minuten fietsen.
Ik werkte in zoetermeer, 51km enkele reis.
Met het ov moest ik dan 4x overstappen.
Om om 7:50 op mijn werk te zijn moest ik om 6:15 de deur uit.
Met de auto doe je er volgens maps 47 minuten over, mijn ervaring in ruim 6 jaar was dat ik er 40 minuten over deed zonder files.
Dat wil zeggen dat ik dan pas om 7 uur de deur uit hoef, en niet al om 6:15.
Dat is 3 kwartier langer nachtrust.
Dat is meer quality time met mijn gezin.
En terug idem.
17:00 klaar met werken, Voor 18:00 thuis en niet pas net voor dat de kinderen naar bed gaan.
Dus dan kan je nog samen eten en even met je kinderen hun dag doornemen en spelen.
Nu werk ik in rijsenhout, daar komt helemaal geen bus.
9.4km met de auto
8 km op de fiets
Dan moet ik thuis lopen naar de bus (5 min, deze stopt dichterbij) en van de laatste halte 25 minuten naar mijn werk lopen.
Om om 8uur op mijn werk te komen moet ik dan om 6:35 de deur uit, moet ik 2x overstappen en kom ik om 7:13 aan op de laatste bushalte, hiervandaan moet ik 22 minuten lopen.
Dan ben ik 7:35 op mijn werk, en dan is de deur nog niet open.
1 bus later komt te laat.
Dus dan neem ik ook weer de auto die dat in 10-15 minuten rijd in plaats van een uur, wat me 1,5 uur tijd thuis kost (x2, dus 3 uur thuis per dag)
Of als het lekker weer is (droog +10 graden) de fiets, dan doe ik er 30 minuten over.
Dus hoe slecht het OV bij jullie is, het is bij ons net zo slecht.
Daarnaast is het ook nog eens onbetrouwbaar.
Bij jullie is het er in elk geval. Veel plekken bestaat het simpelweg niet.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Dus omdat het er is moet je het gebruiken?Dennis1812 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:38:
Bij jullie is het er in elk geval. Veel plekken bestaat het simpelweg niet.
Als het sneller was, goedkoper was en betrouwbaarder was, dan zou ik het zeker overwegen.
Voordat we daar zijn moet er nog heel wat verbeterd worden aan het OV.
De bus gaat mijn vouwwagen ook zweden niet in trekken, dus een auto blijft toch nodig.
Ten eerste stoppen met de afbraak van het OV. Hier in de regio is het de afgelopen 2 decennia zoveel minder geworden (zeker de laatste 2 jaar) dat er steeds meer mensen zijn aangewezen op een auto om in hun behoeften (werk, sociaal, recreëren) te voorzien.Kalentum schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:12:
[...]
Wat zou voor jou een realistisch alternatief zijn?
Daarnaast het tegengaan van centralisatie van allerhande diensten. Het aantal bankfilialen is de afgelopen 2 decennia gedaald van 6100 naar 420 (!!!). In Amsterdam heb je daar niet zoveel last van, maar die kaalslag heeft met name plaatsgevonden in de regio. En nu hoef je niet dagelijks naar de bank, maar het geldt ook voor bibliotheken (2005: 351, 2010: 166, 2021: 139), spoedeisende hulp en gemeentelijke voorzieningen.
Verder moeten wonen en werken weer meer gemixt worden om de afhankelijkheid van de auto te verminderen. Een wijk als De Leidsche Rijn bij Utrecht kan alleen bestaan bij de gratie van de auto. Daar wonen ruim 60.000 mensen die bijna allemaal hun werk elders hebben.
Sommige van deze zaken kunnen redelijk vlot gerealiseerd worden, voor sommigen is een lange adem vereist. Maar de eerste stap kan in mijn optiek niet zijn om enkel de autokosten flink te verhogen, zonder dat er ook maar enige vorm van beleid is om burgers een alternatief te bieden.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ik vrees dat de realiteit is dat veel mensen vinden dat je niets te zoeken hebt in Zweden. Ga maar lekker op vakantie in Nederland , een paar dorpjes verderop.FRANQ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:43:
[...]
Dus omdat het er is moet je het gebruiken?
Als het sneller was, goedkoper was en betrouwbaarder was, dan zou ik het zeker overwegen.
Voordat we daar zijn moet er nog heel wat verbeterd worden aan het OV.
De bus gaat mijn vouwwagen ook zweden niet in trekken, dus een auto blijft toch nodig.
Met zo'n afstand zou ik waarschijnlijk niet eens een auto hebben. Ik zou ook niet met de bus gaan (tenzij) en alleen een (electrische) fiets/brommer hebben.FRANQ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:33:
[...]
Nu werk ik in rijsenhout, daar komt helemaal geen bus.
9.4km met de auto
8 km op de fiets
En het probleem is niet alleen woon-werk verkeer. Hoe ver is de supermarkt? Hoe ver is de dichtsbijzijnde snackbar? Hoe ver is het dichtsbijzijnde winkelcentrum (dus andere winkels dan de supermarkt)?
Rekeningrijden is onvermijdelijk, ben ik helemaal mee eens, maar niet door middel van een flattax, want dan worden minder dichtbevolkte gebieden van Nederland zwaarder belast dan de bevolkte gebieden van Nederland.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Het is mijns inziens met name een zeer vocale minderheid die dat vindt.Wimo. schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:47:
[...]
Ik vrees dat de realiteit is dat veel mensen vinden dat je niets te zoeken hebt in Zweden. Ga maar lekker op vakantie in Nederland , een paar dorpjes verderop.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Tuurlijk is het niet onvermijdelijk.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:48:
[...]
Met zo'n afstand zou ik waarschijnlijk niet eens een auto hebben. Ik zou ook niet met de bus gaan (tenzij) en alleen een (electrische) fiets/brommer hebben.
En het probleem is niet alleen woon-werk verkeer. Hoe ver is de supermarkt? Hoe ver is de dichtsbijzijnde snackbar? Hoe ver is het dichtsbijzijnde winkelcentrum (dus andere winkels dan de supermarkt)?
Rekeningrijden is onvermijdelijk, ben ik helemaal mee eens, maar niet door middel van een flattax, want dan worden minder dichtbevolkte gebieden van Nederland zwaarder belast dan de bevolkte gebieden van Nederland.
Ook op die EVs kan je MRB heffen.
Maak die fors hoger dan op fossiel om inkomsten verlies te dekken.
Opgelost
Of maak dat rekening rijden alleen voor EVs. Immers veroorzaken de EVs het probleem waardoor het nodig is.
Of maak van de drukste wegen tolwegen.
Of... nouja je snapt mijn punt.
Gewoon de burger straffen is natuurlijk het simpelste. Maar wanneer gaan we die elite eens straffen? Zolang die nog 5 dagen per week naar kantoor mogen puffen en de kosten bij een ander neerleggen denk ik dat we een verkeerd systeem hebben.
Immers hebben we geen oplossing voor eenieder die het niet kan doorbelasten naar de werkgever.
En ja. Dat is onpopulair hier. Want de lage en midden inkomens moeten het maar uitzoeken. Zolang de rijke medemens maar niet hoeft te zweten. Dat blijkt in elk geval uit genoeg posts hier..
Maargoed dit is het topic voor kilometerheffing en niet voor het OV.
ik ben opzich wel voor km heffing, maar schrik een beetje van de tarieven die ik lees in de krant.
8 cent per km gaat voor mij 1200-1600 euro per jaar betekenen.
En dat is als ik dat even deel door 4, 300-400 per kwartaal.
Bijna 100-200 euro duurder dan wat ik nu betaal aan wegenbelasting.
ofwel bijna een verdubbeling.
Dat vind ik toch wel wat ver gaan, zeker omdat de rijkelui in de gesponsorde elektrische auto's praktisch gratis rijden op o.a. mijn belastinggeld.
Ook dat kilometers in het buitenland meegeteld worden zint me niet.
Nu had duitsland enkele jaren terug het plan om tol te heffen, dat mocht niet van de EU omdat andere europeanen dan dubbel betalen. Belasting in eigen land, en de tol.
Nu hebben wij dat al jaren als we over de peage rijden, dus ik zie het probleem niet zo.
Als we iets nieuws instellen zou ik willen dat het eerlijk is, en dus dat iedereen betaald op de snelweg.
Rol dat bestaande bip&go systeem gewoon uit in nederland en in gewoon van elke auto belasting om daar te rijden.
Nee we moeten weer wat anders doen, wat veel meer administratieve rompslomp oplevert.
En wat teller-terugdraaien in de hand werkt.
kan nu al voorspellen dat teller terugdraaien booming business word.
Of wat met e-bikes ook kan en wat vast dan ook bij auto's kan, de snelheidsensor neppen door de helft van de pulsen door te geven.
ik ben opzich wel voor km heffing, maar schrik een beetje van de tarieven die ik lees in de krant.
8 cent per km gaat voor mij 1200-1600 euro per jaar betekenen.
En dat is als ik dat even deel door 4, 300-400 per kwartaal.
Bijna 100-200 euro duurder dan wat ik nu betaal aan wegenbelasting.
ofwel bijna een verdubbeling.
Dat vind ik toch wel wat ver gaan, zeker omdat de rijkelui in de gesponsorde elektrische auto's praktisch gratis rijden op o.a. mijn belastinggeld.
Ook dat kilometers in het buitenland meegeteld worden zint me niet.
Nu had duitsland enkele jaren terug het plan om tol te heffen, dat mocht niet van de EU omdat andere europeanen dan dubbel betalen. Belasting in eigen land, en de tol.
Nu hebben wij dat al jaren als we over de peage rijden, dus ik zie het probleem niet zo.
Als we iets nieuws instellen zou ik willen dat het eerlijk is, en dus dat iedereen betaald op de snelweg.
Rol dat bestaande bip&go systeem gewoon uit in nederland en in gewoon van elke auto belasting om daar te rijden.
Nee we moeten weer wat anders doen, wat veel meer administratieve rompslomp oplevert.
En wat teller-terugdraaien in de hand werkt.
kan nu al voorspellen dat teller terugdraaien booming business word.
Of wat met e-bikes ook kan en wat vast dan ook bij auto's kan, de snelheidsensor neppen door de helft van de pulsen door te geven.
Wij gebruiken de auto ook voor vakantiesWailing_Banshee schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:48:
[...]
Met zo'n afstand zou ik waarschijnlijk niet eens een auto hebben. Ik zou ook niet met de bus gaan (tenzij) en alleen een (electrische) fiets/brommer hebben.
De bus gaat mijn vouwwagen niet trekken.
Ik fiets in de zomer naar mijn werk.
En in de winter pak ik de auto.
Mijn vrouw pakt altijd de auto, die werkt een heel stuk verder weg, en ze beginnen al om 7 uur wat met het OV helemaal drama is.
Maar vooral gebruik ik mijn auto als werkpaard.
Gisteren hebben er nog 10 houten balken in gelegen, en vrijdag nog staalplaten.
Als ik alles moet doen met gehuurde busjes, dan kan ik wel 4 auto's rijden voor dat geld.
En ja, ik ga er ook mee naar de supermarkt die op 1000m zit.
Ga daar meestal lopend heen, maar een keer in de zoveel tijd haal ik een voorraad drinken en andere zware producten (wasmiddel). Heb dan zomaar 50kg handel mee.
Ben er ook bang voor.Wimo. schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:47:
[...]
Ik vrees dat de realiteit is dat veel mensen vinden dat je niets te zoeken hebt in Zweden. Ga maar lekker op vakantie in Nederland , een paar dorpjes verderop.
Maar ik wil mijn kinderen en mezelf ook van frisse natuur laten genieten.
De rook van schiphol is nou niet bepaald gezond.
Misschien gaan we er op termijn wel wonen, maar mijn vrouw wilt nog niet...
[ Voor 8% gewijzigd door FRANQ op 27-06-2023 09:02 ]
Het probleem is dat dit veelal geen realistische keuze is die men kan maken. Verhuizen voor je baan klinkt leuk en aardig, maar veel huishoudens kunnen de kosten hiervoor niet opbrengen. Ook zijn er genoeg andere zaken (de baan van je partner, mantelzorg voor je ouders en oppas voor je kinderen door je ouders bijvoorbeeld) die je aan een bepaalde locatie gebonden houden. Uiteraard kan je proberen om dichter bij huis werk te vinden, maar dat is ook lang niet altijd mogelijk. Ik heb het dan nog niet eens over de voorzieningen die telkens meer worden gecentraliseerd...Kalentum schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:12:
Veel mensen hebben keuzes gemaakt op basis van het feit dat ze een auto hebben (zeg maar wonen in Dronrijp, werken in Bedum, krankzinnig!). Ik denk dat er weinig mis mee is dat mensen langzamerhand weer keuzes gaan maken op basis van het niet-bezit van auto's. Of in elk geval wat bewuster met de auto omgaan.
Autorijden is de enige vervuilende activiteit die ruimschoots voldoende wordt belast om de bijbehorende uitstoot af te dekken.Ik denk trouwens dat auto's rijden sowieso duurder gaat worden ivm transitie naar lagere uitstoot (wat gewoon iets is wat moet).
Ik begrijp ook wel dat er keuzes moeten worden gemaakt (o.a. vanwege elektrische auto's), maar het autorijden onbetaalbaar maken voor het lage- en middeninkomen zonder over deze problemen na te denken lijkt me ronduit onverantwoord.
Het lijkt wel alsof corona de nekslag is geweest voor het OV. Decennia lang voorzichtig opgebouwd, en met 1 virus is iedereen gillend weggerend. Maar goed, ik had in die tijd ook niet met een mondkapje in een bus of trein willen zitten. Iedereen die het kon heeft in die tijd de auto ontdekt en is niet meer teruggekeerd..... Komt daarbij nog de 'personeelstekort' kaart die nu hip is, en je hebt als OV bedrijf een perfect argument om onrendable trajecten uit te kleden zodat er nog minder mensen gebruik kunnen maken ervan...alexbl69 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:47:
[...]
Ten eerste stoppen met de afbraak van het OV. Hier in de regio is het de afgelopen 2 decennia zoveel minder geworden (zeker de laatste 2 jaar) dat er steeds meer mensen zijn aangewezen op een auto om in hun behoeften (werk, sociaal, recreëren) te voorzien.
Daarnaast het tegengaan van centralisatie van allerhande diensten. Het aantal bankfilialen is de afgelopen 2 decennia gedaald van 6100 naar 420 (!!!). In Amsterdam heb je daar niet zoveel last van, maar die kaalslag heeft met name plaatsgevonden in de regio. En nu hoef je niet dagelijks naar de bank, maar het geldt ook voor bibliotheken (2005: 351, 2010: 166, 2021: 139), spoedeisende hulp en gemeentelijke voorzieningen.
Verder moeten wonen en werken weer meer gemixt worden om de afhankelijkheid van de auto te verminderen. Een wijk als De Leidsche Rijn bij Utrecht kan alleen bestaan bij de gratie van de auto. Daar wonen ruim 60.000 mensen die bijna allemaal hun werk elders hebben.
Sommige van deze zaken kunnen redelijk vlot gerealiseerd worden, voor sommigen is een lange adem vereist. Maar de eerste stap kan in mijn optiek niet zijn om enkel de autokosten flink te verhogen, zonder dat er ook maar enige vorm van beleid is om burgers een alternatief te bieden.
Ik ben bang dat een deel van het 'rijk zijn' inhoudt dat iemand niet hoeft te zweten. Zodra iemand moet zweten, is die persoon dan nog echt rijk? Dus dat probleem krijg je sowieso niet opgelost, want er zullen altijd mensen zijn die het comfortabel genoeg hebben dat het ze niet raakt. Ik zou het liever van de andere kant benaderen, namelijk niet dat iedereen moet zweten, maar dat de oplossing draagbaar is voor degenen die "niet rijk" zijn.Dennis1812 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:52:
[...]
Zolang de rijke medemens maar niet hoeft te zweten. Dat blijkt in elk geval uit genoeg posts hier..
XBO: Michaël#3318
Ja of een houderschapsbelasting (voor de staat, met de opcenten voor provincies)Dennis1812 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:52:
[...]
Tuurlijk is het niet onvermijdelijk.
Ook op die EVs kan je MRB heffen.
Maak die fors hoger dan op fossiel om inkomsten verlies te dekken.
Opgelost
Eigenlijk zoals nu.
En een kilometerheffing voor EV's waarvan het geld ook naar de staat gaat.
Ter vervanging van de belasting inkomsten op benzine/diesel
Voor ICE auto's hoeft er dan nog niks te veranderen.
Pak je 1:10 gemiddeld voor benzine, en pak je die hoeveelheid belasting die dan in de benzine zit per gereden km voor EV's.
Van alle A wegen zouden ze gewoon met Bip&Go zonder fysieke tolpoortjes belasting moeten heffen.Of maak dat rekening rijden alleen voor EVs. Immers veroorzaken de EVs het probleem waardoor het nodig is.
Of maak van de drukste wegen tolwegen.
Of... nouja je snapt mijn punt.
Voor alle auto's dus ook buitenlandse.
Ik noem Bip&go, omdat dit een al bestaand systeem is, en het meest efficient zou zijn om 1 systeem te hebben in europa.
Dus als je daar nu al in frankrijk italie en spanje mee kan rijden is het van de zotte om hier iets anders in te voeren.
Als wij Bip&Go invoeren, dan kunnen al die fransen italianen en spanjaarden hier ook gewoon rijden zonder een nieuw kastje aan te schaffen. 1 kastje voor heel europa.
De enige die van subsidies profiteren zijn de rijke medelanders.Gewoon de burger straffen is natuurlijk het simpelste. Maar wanneer gaan we die elite eens straffen? Zolang die nog 5 dagen per week naar kantoor mogen puffen en de kosten bij een ander neerleggen denk ik dat we een verkeerd systeem hebben.
Immers hebben we geen oplossing voor eenieder die het niet kan doorbelasten naar de werkgever.
Die kunnen het veroorloven een EV te kopen en die subsidie is een mooi zakcentje en vooral iets om over te pochen op verjaardagen.
En ja. Dat is onpopulair hier. Want de lage en midden inkomens moeten het maar uitzoeken. Zolang de rijke medemens maar niet hoeft te zweten. Dat blijkt in elk geval uit genoeg posts hier..
[ Voor 10% gewijzigd door FRANQ op 27-06-2023 09:13 ]
Iedereen gaat er natuurlijk vanuit dat het OV een alternatief moet zijn voor een vervuilende auto.
Maar dat zal het helaas nooit worden. Om de simpele reden: GELD.
De overheid is afhankelijk geworden van accijnsopbrengsten, vandaar dat nu rekeningrijden wordt verzonnen om elektrische auto's te kunnen belasten. Zij willen dan ook niet iedereen uit de auto en in het OV.
Het OV in Nederland bestaat enkel als 'theoretisch' alternatief om autobezitters een schuldgevoel aan te praten en prijsverhogingen bij automobilisten goed te kunnen praten.
Daarom wordt het OV ook stelselmatig afgebroken en duurder gemaakt. Als de auto duurder word > dan maken we het OV duurder > zodat we daarna de auto duurder kunnen maken; want het moet wel duurder blijven dan het OV, om het OV aantrekkelijk te houden.
De overheid is afhankelijk geworden van accijnsopbrengsten, vandaar dat nu rekeningrijden wordt verzonnen om elektrische auto's te kunnen belasten. Zij willen dan ook niet iedereen uit de auto en in het OV.
Het OV in Nederland bestaat enkel als 'theoretisch' alternatief om autobezitters een schuldgevoel aan te praten en prijsverhogingen bij automobilisten goed te kunnen praten.
Daarom wordt het OV ook stelselmatig afgebroken en duurder gemaakt. Als de auto duurder word > dan maken we het OV duurder > zodat we daarna de auto duurder kunnen maken; want het moet wel duurder blijven dan het OV, om het OV aantrekkelijk te houden.
[ Voor 3% gewijzigd door NoSugar op 27-06-2023 09:16 ]
Volledig mee eens. Als we nu gaan stoppen met die centralisatie neemt de mobiliteit automatisch af en wordt het makkelijker om de auto te laten staan.alexbl69 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:47:
[...]
Ten eerste stoppen met de afbraak van het OV. Hier in de regio is het de afgelopen 2 decennia zoveel minder geworden (zeker de laatste 2 jaar) dat er steeds meer mensen zijn aangewezen op een auto om in hun behoeften (werk, sociaal, recreëren) te voorzien.
Iets heel doms: ik moest laatst bloed laten prikken, geen spoed, gewoon een afspraak maken. Dat kan dan in mijn stadje op 2 locaties, ziekenhuis en een bedrijventerrein, beiden op 15 minuten fietsen. Genoeg mensen die voor zo'n afstand de auto pakken. Voor een afspraak van 5 minuten. Terwijl ze ook 1 iemand een dagdeel hier in de buurt in het gezondheidscentrum kunnen laten prikken.
Dat zat iets anders. Het idee van Duitsland was dat de Duitsers die tol weer zouden terugkrijgen en dus alleen de buitenlanders die tol echt zouden betalen.FRANQ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:54:
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ja achteraf veranderen niet. Ik weet niet of je een auto hebt? Indien zo, wat zou je anders hebben gedaan als je geen auto zou hebben gehad? Welke keuzes zou je anders gemaakt hebben?ErikT738 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:02:
[...]
Het probleem is dat dit veelal geen realistische keuze is die men kan maken. Verhuizen voor je baan klinkt leuk en aardig, maar veel huishoudens kunnen de kosten hiervoor niet opbrengen. Ook zijn er genoeg andere zaken (de baan van je partner, mantelzorg voor je ouders en oppas voor je kinderen door je ouders bijvoorbeeld) die je aan een bepaalde locatie gebonden houden. Uiteraard kan je proberen om dichter bij huis werk te vinden, maar dat is ook lang niet altijd mogelijk. Ik heb het dan nog niet eens over de voorzieningen die telkens meer worden gecentraliseerd...
Ik heb bv een tijdje woon-werk Arnhem - Harderwijk gedaan. Zonder auto zou ik gewoon in Arnhem een baan hebben gezocht en niet eens gesolliciteerd hebben in Harderwijk. Ik heb een paar jaar in een piepklein dorp gewoond op 20 minuten fietsen van de dichtsbijzijnde supermarkt. Zonder auto had ik dat nooit gedaan hebben.
Wat ook een mooi iets is.. ziekenhuizen die specifieke handelingen niet meer uitvoeren uit kostenoverwegingen . Dan moet je voor een behandeling vanuit Maastricht naar Groningen.
Tegen de tijd dat dit plan werkelijkheid is ben je 90 euro verder aan ov kosten en krijg je nog een vuile blik toegeworpen
Tegen de tijd dat dit plan werkelijkheid is ben je 90 euro verder aan ov kosten en krijg je nog een vuile blik toegeworpen
Oh ok, dat was ik dan vergeten.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:25:
[...]
Dat zat iets anders. Het idee van Duitsland was dat de Duitsers die tol weer zouden terugkrijgen en dus alleen de buitenlanders die tol echt zouden betalen.
Dat klinkt niet sjiek inderdaad
Vooral bekwaamheid in het voorbeeld wat je noemt. Liever een dokter die een behandeling 50x per jaar doet dan 1 die het maar 5x doet.Wimo. schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:28:
Wat ook een mooi iets is.. ziekenhuizen die specifieke handelingen niet meer uitvoeren uit kostenoverwegingen . Dan moet je voor een behandeling vanuit Maastricht naar Groningen.
Centralisatie van meldkamers en level 3 SEHs en huisartsenposten etc is meer het voorbeeld dat je bedoeld denk ik.
De reiskosten voor een medische behandeling zijn ook aftrekbaar van je IB met een paar opnames zit je al aan de drempel
Als ik reken met 8ct per kilometer dan gaat me dat zo'n 3500 euro per jaar kosten.
80km enkele reisafstand. Oftewel 45min enkele reis. Verhuizen kan alleen als mijn partner haar baan opzegt. Dus dat is geen reële optie.
80km enkele reisafstand. Oftewel 45min enkele reis. Verhuizen kan alleen als mijn partner haar baan opzegt. Dus dat is geen reële optie.
Dat moet dus stoppen. OV zal nooit 100% de auto kunnen vervangen maar het moet wel voor belangrijke vervoersassen (ook in de regio) een redelijk alternatief zijn.NoSugar schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:15:
Iedereen gaat er natuurlijk vanuit dat het OV een alternatief moet zijn voor een vervuilende auto.
De Echte Oplossing op termijn is, vind ik dan, niet om mobiliteit van het ene voertuig naar het andere te verplaatsen maar mobiliteit te verminderen. Met name door vervoersbewegingen korter te maken, dus minder km per dag per persoon. Dus we moeten veel fundamenteler nadenken over hoe we dit land willen inrichten... en misschien dingen wat minder efficient doen maar wel lokaal.
Het echte probleem van de mobiliteit bewegingen gaat veel dieper.Kalentum schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:37:
[...]
Dat moet dus stoppen. OV zal nooit 100% de auto kunnen vervangen maar het moet wel voor belangrijke vervoersassen (ook in de regio) een redelijk alternatief zijn.
De Echte Oplossing op termijn is, vind ik dan, niet om mobiliteit van het ene voertuig naar het andere te verplaatsen maar mobiliteit te verminderen. Met name door vervoersbewegingen korter te maken, dus minder km per dag per persoon. Dus we moeten veel fundamenteler nadenken over hoe we dit land willen inrichten... en misschien dingen wat minder efficient doen maar wel lokaal.
Zoals het woningtekort i.c.m. gebrek aan werk buiten de randstad.
Maar ook het gebrek aan uitkering om het verhuizen mogelijk te maken. De overheid zegt gewoon: 'Uw partner was werkloos en verhuist vanwege een nieuwe baan. Daarnaast moet u: een eigen totale reistijd (heen en terug) hebben van meer dan 3 uur' waardoor je in de praktijk gewoon heel moeilijk kan verhuizen naar een andere plek. Daarbij geldt dit enkel als je werkeloos was, niet als je vrijwillig dichterbij je werk gaat wonen.

De overheid probeert ons te laten geloven dat we allemaal voor ons plezier een file opzoeken en 1.5u gaan reizen. Terwijl hun beleid gefaald heeft.
[ Voor 5% gewijzigd door NoSugar op 27-06-2023 09:42 ]
Natuurlijk kan je in je eigen dorp in de buurtsuper gaan werken.Kalentum schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:26:
[...]
Ja achteraf veranderen niet. Ik weet niet of je een auto hebt? Indien zo, wat zou je anders hebben gedaan als je geen auto zou hebben gehad? Welke keuzes zou je anders gemaakt hebben?
Ik heb bv een tijdje woon-werk Arnhem - Harderwijk gedaan. Zonder auto zou ik gewoon in Arnhem een baan hebben gezocht en niet eens gesolliciteerd hebben in Harderwijk. Ik heb een paar jaar in een piepklein dorp gewoond op 20 minuten fietsen van de dichtsbijzijnde supermarkt. Zonder auto had ik dat nooit gedaan hebben.
Denk alleen niet dat ze daar genoeg banen hebben voor het hele dorp.
Je volgt een studie in een bepaalde richting, daar begint je beroepskeuze.
Als je thuis woont, en totaal nog geen beeld hebt gevormd van de wereld om je heen.
Na je opleiding ga je een baan zoeken in die richting, en dan kom je ergens terecht war niet noodzakelijkerwijs in je eigen woonplaats is.
Hier doe je werkervaring op en zo blijf je in dezelfde branche baan-hoppen tot je ergens blijft plakken en 10 jaar werkt.
Daarna ga je niet meer zo snel veranderen van baan, tenzij dit echt een financieel flinke opsteker is.
Of wanneer je het door management wissel totaal niet meer naar je zin hebt.
Die keuze waar jij het over hebt moet je dus eigenlijk op je 16e doen.
Dan kijk je om je heen en zegt ik woon in [vul wat in], en wat hebben we hier nodig.
Dan ga je je opleiden tot iets wat in jouw woonplaats nodig is.
Dat is leuk als je naast feadship woont, maar als je in een dorp woont met alleen een post-nl brievenbus heb je weinig opties.
Internationale treinen zijn meestal geen OV. Vliegtuigen zijn altijd geen OV.FRANQ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:33:
Er is geen een ov systeem dat meer km/uur doet dan je auto (op internationale treinen en vliegtuigen na).
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Als jij 42.000 kilometer per jaar rijdt, belast jij het wegdek dus veel meer (als ik even aanneem dat jij niet ook nog in een hele zware auto rijdt). Gemiddeld rijdt een Nederlander 10.000 kilometer per jaar.NoSugar schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:37:
Als ik reken met 8ct per kilometer dan gaat me dat zo'n 3500 euro per jaar kosten.
Uit principe zou het gewoon eerlijker zijn als er betaald wordt naar gebruik. En dan kunnen er 1000 redenen waarom jij zoveel moet rijden, het punt blijft dat jij meer van de weg gebruikt dan de gemiddelde autorijder.
Klopt maar de meeste kinderen van 16 groeien niet op in dorpen met alleen een brievenbus. Ik gok zo dat er dagelijks meer mensen van Amsterdam naar Utrecht forenzen (en omgekeerd) dan van dat spreekwoordelijke dorp.FRANQ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:43:
[...]
Natuurlijk kan je in je eigen dorp in de buurtsuper gaan werken.
Je volgt een studie in een bepaalde richting, daar begint je beroepskeuze.
Als je thuis woont, en totaal nog geen beeld hebt gevormd van de wereld om je heen.
Na je opleiding ga je een baan zoeken in die richting, en dan kom je ergens terecht war niet noodzakelijkerwijs in je eigen woonplaats is.
Hier doe je werkervaring op en zo blijf je in dezelfde branche baan-hoppen tot je ergens blijft plakken en 10 jaar werkt.
Daarna ga je niet meer zo snel veranderen van baan, tenzij dit echt een financieel flinke opsteker is.
Of wanneer je het door management wissel totaal niet meer naar je zin hebt.
Die keuze waar jij het over hebt moet je dus eigenlijk op je 16e doen.
Dan kijk je om je heen en zegt ik woon in [vul wat in], en wat hebben we hier nodig.
Dan ga je je opleiden tot iets wat in jouw woonplaats nodig is.
Dat is leuk als je naast feadship woont, maar als je in een dorp woont met alleen een post-nl brievenbus heb je weinig opties.
Naja dan is er helemaal geen OV dat sneller dan een auto isThe Zep Man schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:44:
[...]
Internationale treinen zijn meestal geen OV. Vliegtuigen zijn altijd geen OV.
Moet zeggen dat ik vliegtuigen binnen de eu wel heel erg op een "luchtbus" vind lijken qua ervaring.
Ik vlieg niet zoveel (eens in de 10 jaar ofzo) en dan is het heel wonderlijk als je overal zo door mag lopen.
offtopic:
@NoSugar mag ik vragen wat voor werk jij doet? 80KM is imho nogal een afstand voor een enkele rit, zelfs als je in een hutje op de hei woont. Of je moet wel een heel specialistische carrière maken.
@NoSugar mag ik vragen wat voor werk jij doet? 80KM is imho nogal een afstand voor een enkele rit, zelfs als je in een hutje op de hei woont. Of je moet wel een heel specialistische carrière maken.
Ik woon 25KM en een gelijk aantal minuten reistijd van m'n werkgever af, rijd in een licht/zuinige benzine bak van net geen 1050KG en ga met 7 cent per k/m alleen voor woon-werk al vrolijk 33% (~€200) op jaarbasis meer betalen dan dat ik nu aan wegenbelasting betaal.
Dat bedrag heb ik er overigens wel voor over om alsnog niet het OV te hoeven nemen.
[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 27-06-2023 09:51 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Ik rij een Toyota Aygo hoor. Het is maar 45min, daar hoef ik geen grote auto voor te hebben. Die rit is voorbij voordat je het weet.japie06 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:45:
[...]
Als jij 42.000 kilometer per jaar rijdt, belast jij het wegdek dus veel meer (als ik even aanneem dat jij niet ook nog in een hele zware auto rijdt). Gemiddeld rijdt een Nederlander 10.000 kilometer per jaar.
Uit principe zou het gewoon eerlijker zijn als er betaald wordt naar gebruik. En dan kunnen er 1000 redenen waarom jij zoveel moet rijden, het punt blijft dat jij meer van de weg gebruikt dan de gemiddelde autorijder.
En ik betaal al extra accijns voor mijn verbruik. Waarom doen we de accijns dan niet omhoog? Waarom een heel nieuw systeem opzetten?
Bovendien worden die gemiddeldes zwaar omlaag gehaald door de auto’s van huismoeders die het enkel gebruiken voor boodschappen en hun kinderen wegbrengen.
Terwijl DAT juist de echte vervuilers zijn. Alle mensen die hun auto pakken voor afstanden van 2-5km. Die hebben een goed alternatief, maar kiezen voor de auto.
Korte afstandsritten aanpakken zal meer oplossen dan de lange afstandsritten.
In mijn ogen zou een starttarief beter werken dan een tarief per kilometer. Wanneer ik 7ct per km betaald dan pak ik gewoon de auto. Betaal ik 5 euro starttarief en 1ct per km; dan laat ik de auto sneller staan. Voor korte afstanden
[ Voor 8% gewijzigd door NoSugar op 27-06-2023 09:54 ]
Wat ik in dit topic hier en daar zie is dat men refereert naar het milieu. Rekeningrijden heeft voor de Nederlandse overheid niets met milieu te maken. De overheid wil belastinginkomsten veilig stellen. Hoe dat gebeurt en hoe dat welke lagen van de maatschappij raakt is secundair daaraan.
Rekeningrijden zou dan in plaats van de huidige accijnzen op benzine en diesel komen.NoSugar schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:51:
[...]
Ik rij een Toyota Aygo hoor. Het is maar 45min, daar hoef ik geen grote auto voor te hebben. Die rit is voorbij voordat je het weet.
En ik betaal al extra accijns voor mijn verbruik. Waarom doen we de accijns dan niet omhoog? Waarom een heel nieuw systeem opzetten?
Dat maakt in principe niks uit. Je betaald gewoon voor daadwerkelijk afgelegde kilometers.NoSugar schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:51:
[...]
Bovendien worden die gemiddeldes zwaar omlaag gehaald door de auto’s van huismoeders die het enkel gebruiken voor boodschappen en hun kinderen wegbrengen.
Terwijl DAT juist de echte vervuilers zijn. Alle mensen die hun auto pakken voor afstanden van 2-5km. Die hebben een goed alternatief, maar kiezen voor de auto.
Korte afstandsritten aanpakken zal meer oplossen dan de lange afstandsritten.
En een ritje van 5 km stoot absoluut minder CO2 uit dan een van 42. Ik snap niet die waar de logica vandaan komt dat een kort ritje meer CO2 uitstoot dan een lange?
Volgens mij is dat dus niet het geval. Alleen de MRB zal verdwijnen.japie06 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:57:
Rekeningrijden zou dan in plaats van de huidige accijnzen op benzine en diesel komen.
[ Voor 6% gewijzigd door Gunner op 27-06-2023 09:58 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Dat een koude motor een rijkere verbranding heeft tot dat de motor op temperatuur is.japie06 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:57:
[...]
Rekeningrijden zou dan in plaats van de huidige accijnzen op benzine en diesel komen.
[...]
Dat maakt in principe niks uit. Je betaald gewoon voor daadwerkelijk afgelegde kilometers.
En een ritje van 5 km stoot absoluut minder CO2 uit dan een van 42. Ik snap niet die waar de logica vandaan komt dat een kort ritje meer CO2 uitstoot dan een lange?
En dat hoeft toch niet perse een probleem te zijn? Rijkswaterstaat geeft zo'n 5 miljard euro per jaar uit. We hebben de beste wegen van Europa. Dat moet gewoon links of rechtsom betaald worden. Ik zou niet weten waarom de mensen die juist veel kilometers maken, relatief minder zouden moeten betalen dan diegene die juist minder gebruik maken van de wegen.The Zep Man schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:56:
Wat ik in dit topic hier en daar zie is dat men refereert naar het milieu. Rekeningrijden heeft voor de Nederlandse overheid niets met milieu te maken. De overheid wil belastinginkomsten veilig stellen. Hoe dat gebeurt en hoe dat welke lagen van de maatschappij raakt is secundair daaraan.
Bij een koude start wordt veel meer CO2 uitgestoten in vergelijking met een warme motor.japie06 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:57:
[...]
[...]
Dat maakt in principe niks uit. Je betaald gewoon voor daadwerkelijk afgelegde kilometers.
Dus 4 koude starts voor 5km is meer uitstoot dan 2 koude starts voor 10km.
Daarnaast geloof ik simpelweg niet dat accijns vervangen worden door niks. De prijs van benzine zal vast gelijk blijven.
Wellicht omdat die mensen een huis vrij maken voor mensen die wel in het centrum willen wonen. Ik zie nu straks gebeuren dat de mensen met een lager inkomen helemaal de stad worden uitgedrukt: want dan komt en nieuwe golf verhuizers met iets meer vermogen die om financiële redenen de stad intrekt. Dan mag de postnl bezorger ver buiten de stad gaan wonen en kilometerheffing betalen.japie06 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:59:
[...]
En dat hoeft toch niet perse een probleem te zijn? Rijkswaterstaat geeft zo'n 5 miljard euro per jaar uit. We hebben de beste wegen van Europa. Dat moet gewoon links of rechtsom betaald worden. Ik zou niet weten waarom de mensen die juist veel kilometers maken, relatief minder zouden moeten betalen dan diegene die juist minder gebruik maken van de wegen.
En andere mensen maken meer gebruik van het internet, fietspaden, zwembaden of het stadspark. Niet alle basisinfrastructuur moet je naar gebruikseenheden willen doorbelasten om nog een enigszins betaalbare dienst aan te kunnen bieden. De factor betalen naar gebruik is in het huidige systeem al ruimschoots in de accijnzen meegenomen. Iets wat overigens ook gewoon voor EV's geldt.japie06 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:45:
[...]
Als jij 42.000 kilometer per jaar rijdt, belast jij het wegdek dus veel meer (als ik even aanneem dat jij niet ook nog in een hele zware auto rijdt). Gemiddeld rijdt een Nederlander 10.000 kilometer per jaar.
Wat dat betreft werpt dat dus wel de vraag op welk probleem men dus überhaupt op probeert te lossen op het moment. Aan de ene kant wil men dat men minder gaat rijden, aan de andere kant, wil de regering niet dat er, omdat er minder wordt gereden, minder inkomsten uit de heilige koe gemolken zullen worden.
Dat zal; maar ik blijf het frappant vinden dat als ik met de kampeerbus (max 10% kilometers zijn in NL) bijvoorbeeld naar Frankrijk rijd ik zowel een Franse (Peage) als Nederlandse rekening zal krijgen voor mijn kilometers. Ik rijd nooit in Nederland, ik ga mij wel scheel betalen aan het Nederlandse wegennet.japie06 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:45:
[...]
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Het gros van de bevolking is het er waarschijnlijk prima mee eens dat de grootgebruiker moet betalen, maar het is wel opvallend hoe snel je al meer gaat betalen dan nu. Ik lap jaarlijks zo'n €600 aan wegenbelasting, dat komt overeen met 8750KM á 7 cent de kilometer.japie06 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:59:
[...]
En dat hoeft toch niet perse een probleem te zijn? Rijkswaterstaat geeft zo'n 5 miljard euro per jaar uit. We hebben de beste wegen van Europa. Dat moet gewoon links of rechtsom betaald worden. Ik zou niet weten waarom de mensen die juist veel kilometers maken, relatief minder zouden moeten betalen dan diegene die juist minder gebruik maken van de wegen.
De gemiddelde woon-werk afstand (deur tot deur) was in 2016 ~22KM. Laten we even uit gaan van 48 werkweken (250 werkdagen) met die afstand en dan zit je al op 10560KM of €739.
Nog even buiten het feit dat je straks ook mag gaan lappen voor gemaakte kilometers buiten Nederland. Voor velen niet relevant, maar als grensbewoner zit ik een niet klein aantal kilometers op de Duitse wegen..
[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 27-06-2023 10:07 ]
Je zegt eerder dat ze in Hilversum woont en Schiphol werkt, dat vind ik alles behalve een realistische afstand voor een dagelijkse fietsroute.stylezzz schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:27:
[...]
Ze zou het zelfs kunnen fietsen. Maar goed, haar werkdagen beginnen af en toe rond 4am geloof ik, dus dat ze op dat tijdstip liever niet moederziel alleen door de polder gaat snap ik ook wel.
Ik betaal gewoon nog voor mijn bezoek aan het zwembad hoorCid Highwind schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:05:
[...]
En andere mensen maken meer gebruik van het internet, fietspaden, zwembaden of het stadspark. Niet alle basisinfrastructuur moet je naar gebruikseenheden willen doorbelasten om nog een enigszins betaalbare dienst aan te kunnen bieden. De factor betalen naar gebruik is in het huidige systeem al ruimschoots in de accijnzen meegenomen. Iets wat overigens ook gewoon voor EV's geldt.
Wat dat betreft werpt dat dus wel de vraag op welk probleem men dus überhaupt op probeert te lossen op het moment. Aan de ene kant wil men dat men minder gaat rijden, aan de andere kant, wil de regering niet dat er, omdat er minder wordt gereden, minder inkomsten uit de heilige koe gemolken zullen worden.

Verder vind ik dat het gebruik van de snelweg gewoon zo ver uit elkaar ligt, ik rijd denk ik maar 3000 km per jaar. En dan moet ik even veel wegenbelasting betalen als iemand die 40.000 per jaar rijdt? Dat vind ik gewoon niet eerlijk.
En uiteraard blijft het een 'melkkoe'. Maar wij hebben ook een van de beste wegen ter wereld. Dus daar moet ook veel geld naar toe. Rijkswaterstaat geeft zo'n 5-6 miljard per jaar uit. Dat geld moet ergens vandaan komen.
Persoonlijk vind ik mijzelf geen grootverbruiker wat vervoer betreft met 20.000 tot 30.000 per jaar, maar dat komt voornamelijk omdat het ooit 100.000 per jaar was. Statistisch gezien ben ik wel een grootverbruiker, al voelt het niet zo.D4NG3R schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:06:
[...]
Het gros van de bevolking is het er waarschijnlijk prima mee eens dat de grootgebruiker moet betalen, maar het is wel opvallend hoe snel je al meer gaat betalen dan nu. Ik lap jaarlijks zo'n €600 aan wegenbelasting, dat komt overeen met 8750KM á 7 cent de kilometer.
Ja over het bedrag kan je twisten. Ik durf ook niet te zeggen welk bedrag precies eerlijk is. En inderdaad het feit dat je ook moet betalen voor je kilometers in het buitenland voelt niet eerlijk. (Als dat toch echt de grondslag moet zijn voor het hele rekeningrijden)D4NG3R schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:06:
[...]
Het gros van de bevolking is het er waarschijnlijk prima mee eens dat de grootgebruiker moet betalen, maar het is wel opvallend hoe snel je al meer gaat betalen dan nu. Ik lap jaarlijks zo'n €600 aan wegenbelasting, dat komt overeen met 8750KM á 7 cent de kilometer.
De gemiddelde woon-werk afstand (deur tot deur) was in 2016 ~22KM. Laten we even uit gaan van 48 werkweken (250 werkdagen) met die afstand en dan zit je al op 10560KM of €739.
Nog even buiten het feit dat je straks ook mag gaan lappen voor gemaakte kilometers buiten Nederland. Voor velen niet relevant, maar als grensbewoner zit ik een niet klein aantal kilometers op de Duitse wegen..
Hier ben ik het mee eens. Dat zou ook niet eerlijk zijn.silverball schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:05:
[...]
Dat zal; maar ik blijf het frappant vinden dat als ik met de kampeerbus (max 10% kilometers zijn in NL) bijvoorbeeld naar Frankrijk rijd ik zowel een Franse (Peage) als Nederlandse rekening zal krijgen voor mijn kilometers. Ik rijd nooit in Nederland, ik ga mij wel scheel betalen aan het Nederlandse wegennet.
Dubbelcheck: is dat inderdaad zo? Straks dus enkel de verbruiksrekening?Gunner schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:58:
[...]
Volgens mij is dat dus niet het geval. Alleen de MRB zal verdwijnen.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
.
[ Voor 101% gewijzigd door fps op 27-06-2023 23:03 ]
Maar ik sport 5 dagen per week, rook niet, drink niet, etc.japie06 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:09:
[...]
Ik betaal gewoon nog voor mijn bezoek aan het zwembad hoor
Verder vind ik dat het gebruik van de snelweg gewoon zo ver uit elkaar ligt, ik rijd denk ik maar 3000 km per jaar. En dan moet ik even veel wegenbelasting betalen als iemand die 40.000 per jaar rijdt? Dat vind ik gewoon niet eerlijk.
En uiteraard blijft het een 'melkkoe'. Maar wij hebben ook een van de beste wegen ter wereld. Dus daar moet ook veel geld naar toe. Rijkswaterstaat geeft zo'n 5-6 miljard per jaar uit. Dat geld moet ergens vandaan komen.
Mag ik dan een lagere zorgpremie?
Daarnaast gebruik ik weinig internet, misschien krijg ik dan ook korting bij mijn internetprovider?
Verder heb ik weinig afval; maar betaal ik een vast bedrag aan afvalbelasting per jaar voor de grootvebruikers.
Volgens mij wonen we in een sociaal land en niet in een BV.
Dat is ook een beetje waar de schoen wringt. Woon-werk is sowieso niet representatief voor de dagelijkse afstand die men rijdt. Ik ken genoeg bouwvakkers voor wie woon-werk niet meer dan 2 kilometer is. De klus waar men heen moet is daarentegen een stuk verder weg. In de detachering niet anders.D4NG3R schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:06:
[...]
https://cvster.nl/blog/onderzoek-woon-werkverkeer
Dit artikel geeft, met goede visualisatie, ook aan dat de heilige 22km wel een erg simpele weergave van de realiteit is. Het tot een enkel getalletje platslaan treft een groot deel van het land relatief hard, terwijl een ander deel er dus mee wordt ontzien. Zowel geografisch, maar ook demografisch.
Truus die met de auto naar de supermarkt rijdt 2 kilometer verderop, omdat ze dan op de terugweg van haar parttime kassabaan de boodschappen mee kan nemen, wordt ook gewoon meegenomen in het gemiddelde. Men zou dus op z'n minst het gemiddelde mogen opschonen door dergelijke uitschieters er uit te halen en een representatief getal te kunnen bieden voor woon-werk en zakelijk verkeer waarbij men ook werkelijk op de auto is aangewezen.
Tenzij men natuurlijk tot doel heeft dat er sowieso minder wordt gereden. In dat geval zou ik de overheid adviseren toch vooral bij een houderschapsbelasting te blijven. De inkomsten dalen immers netjes mee met iedere kilometer die minder wordt gereden. Je hoeft geen hogere economie gestudeerd te hebben om te zien dat dat niet het meest rendabele business model is.
Ja en je betaalt vast ook zorgpremie. De meeste zwembaden ontlenen hun bestaansrecht omdat er gemeenschapsgeld tegenaan gaat en slechts een deel van hun inkomsten uit variable inkomsten naar gebruik komen.japie06 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:09:
[...]
Ik betaal gewoon nog voor mijn bezoek aan het zwembad hoor
Verder de definities: In Nederland betaal je geen wegenbelasting. In Nederland betaal je houderschapsbelasting. Je betaalt voor het recht een auto in je bezit te hebben. Net zozeer als betalen naar gebruik inhoudt dat je betaalt naar gebruik van je auto, niet de wegen. Anders zou men immers ook geen differentiatie kunnen maken naar het formaat en de aandrijflijn van de auto. De wegen is dit immers om het even, die merken het verschil niet tussen een Smart of een S-Klasse. Die beginnen pas met zweten wanneer er een vrachtwagen overheen dendert.
Ten slotte had ik gedacht dat het toch wel algemeen bekend was dat er op (auto)mobiliteit dusdanig veel inkomsten worden gegenereerd dat er geen extra geld heen hoeft. In tegendeel, er komt dusdanig veel binnen dat er geld naar de algemene middelen gaat. Dus ook dat is geen reden
Een sociaal land is dus niet dat ik ook voor jouw excessief autogebruik hoef te betalen. Ik zou het gewoon redelijk vinden dat daar een prijs tegenover staat. Vooral omdat het eerlijker is maar ook omdat autorijden vervuilend is.NoSugar schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:15:
[...]
Maar ik sport 5 dagen per week, rook niet, drink niet, etc.
Daarnaast gebruik ik weinig internet, misschien krijg ik dan ook korting bij mijn internetprovider?
Verder heb ik weinig afval; maar betaal ik een vast bedrag aan afvalbelasting per jaar voor de grootvebruikers.
Volgens mij wonen we in een sociaal land en niet in een BV.
En betreft roken en drinken, daar zit ook accijns op (en wordt ook elk jaar hoger).
Specialisatie is iets waar we het als ontwikkelde economie van moeten hebben en juist dat kan een flinke deuk oplopen als gevolg van het nog verder belasten van de auto. Mensen doen vaak specialistisch werk dat lang niet altijd in de buurt ligt van waar ze wonen. Als het straks steeds onrendabeler wordt om heen en weer te rijden zullen mensen iets anders gaan doen of minder gaan werken en creeer je nog meer personeel schaarste.FRANQ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:43:
[...]
Natuurlijk kan je in je eigen dorp in de buurtsuper gaan werken.
Idem ditto voor bv zorgmedewerkers, mantelzorgers en alle parttimers die dan misschien maar voor kiezen om op 1 salaris rond te komen ipv 1,5 of 2.
Een economie draait op 3 pijlers, voedsel, energievoorziening en mobiliteit. En juist aan al deze 3 pijlers wordt momenteel ingrijpend gerommeld. Ik voorzie dat de kmheffing straks echt forse economische effecten gaat hebben, en dan niet in positieve zin.
In het artikel in de OP staat
Als ik 7 cent per KM reken, dat we moeten betalen dan kom ik uit op €70 pm. of €80 bij 8 cent per km.
Ik ben zeker voorstander dat je moet betalen voor je verbruik.
Ik rij nu een F31 320i en betaal pm meen €85 WB. en wij rijden met deze auto ~ 12K KMs pj.Als rekeningrijden wordt ingevoerd, betalen we niet langer voor het hebben van een auto, maar voor het gebruik ervan. De nu bestaande aanschafbelasting en wegenbelasting zouden komen te vervallen.
Als ik 7 cent per KM reken, dat we moeten betalen dan kom ik uit op €70 pm. of €80 bij 8 cent per km.
Ik ben zeker voorstander dat je moet betalen voor je verbruik.
Vergeet ook niet 'ga mantelzorgen om de zorgkosten laag te houden'.Metro2002 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:26:
[...]
Specialisatie is iets waar we het als ontwikkelde economie van moeten hebben en juist dat kan een flinke deuk oplopen als gevolg van het nog verder belasten van de auto. Mensen doen vaak specialistisch werk dat lang niet altijd in de buurt ligt van waar ze wonen. Als het straks steeds onrendabeler wordt om heen en weer te rijden zullen mensen iets anders gaan doen of minder gaan werken en creeer je nog meer personeel schaarste.
Idem ditto voor bv zorgmedewerkers, mantelzorgers en alle parttimers die dan misschien maar voor kiezen om op 1 salaris rond te komen ipv 1,5 of 2.
Een economie draait op 3 pijlers, voedsel, energievoorziening en mobiliteit. En juist aan al deze 3 pijlers wordt momenteel ingrijpend gerommeld. Ik voorzie dat de kmheffing straks echt forse economische effecten gaat hebben, en dan niet in positieve zin.

Ik denk dat we heel Nederland opnieuw moeten inrichten. Met 1 wolkenkrabber per werkplek; iedereen die boven zijn werkplek woont en daarbovenop nog alle zorgvragers die mantelzorg nodig hebben.
Je bent gezond en je spreekt je eigen risico dus niet aan. Bespaart je €400 tot €800 per jaar tov iemand die wel aanspraak maakt op het zorgsysteem.NoSugar schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:15:
[...]
Maar ik sport 5 dagen per week, rook niet, drink niet, etc.
ISPs hebben bundels. KPN bijv. 50/100/200/1000Mbit. Zodat je kan afnemen wat je nodig hebt.Daarnaast gebruik ik weinig internet, misschien krijg ik dan ook korting bij mijn internetprovider?
Woon je in je eentje? betaal je minder afvalbelasting.Verder heb ik weinig afval; maar betaal ik een vast bedrag aan afvalbelasting per jaar voor de grootvebruikers.
Prima. Ik wil graag terug in de laagste belastingschaal. Dankjewel.Volgens mij wonen we in een sociaal land en niet in een BV.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Komt de BPM eigenlijk te vervallen? Want dat is de taks voor de CO2-uitstoot als de heffing per kilometer gaat worden lijkt mij het logisch dat er ook geen eenmalige taks hoeft te komen op het aanschaffen van een auto.
In mijn gemeente betaal je in je eentje wel geteld 10% minder belasting t.o.v. een 2 of meer persoonshuishouden, dat staat ook totaal niet in verhouding.JackBol schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:32:
Woon je in je eentje? betaal je minder afvalbelasting.
[ Voor 42% gewijzigd door True op 27-06-2023 10:35 ]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Je weet dat het eigenrisico niet alle zorgkosten dekt? Daarnaast is het eigen risico voor chronisch zieken nooit 800 euro. Ik betaal ook mee aan hun ziektes via andere belastingen; wat ik niet erg vind, want ik ben blij dat we in een sociaal land wonen.JackBol schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:32:
[...]
Je bent gezond en je spreekt je eigen risico dus niet aan. Bespaart je €400 tot €800 per jaar tov iemand die wel aanspraak maakt op het zorgsysteem.
Als rekeningrijden er zo uit komt te zien dan vind ik het nog wel oké. Dan rij ik gewoon met 50km over de snelweg i.p.v. 100JackBol schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:32:
[...]
ISPs hebben bundels. KPN bijv. 50/100/200/1000Mbit. Zodat je kan afnemen wat je nodig hebt.
Snelheid != verbruik
Maar met de opkomst van de EV moet er toch iets gebeuren. Als je rekeningrijden niet zou invoeren, dan blijven de benzine/diesel bezitters onevenredig veel betalen, en dat is ook niet eerlijk.Cid Highwind schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:24:
[...]
Ten slotte had ik gedacht dat het toch wel algemeen bekend was dat er op (auto)mobiliteit dusdanig veel inkomsten worden gegenereerd dat er geen extra geld heen hoeft. In tegendeel, er komt dusdanig veel binnen dat er geld naar de algemene middelen gaat. Dus ook dat is geen reden
Dan zul je regelmatig een "traagheidsbelasting" van €55 gaan krijgen....NoSugar schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:35:
[...]
Je weet dat het eigenrisico niet alle zorgkosten dekt? Daarnaast is het eigen risico voor chronisch zieken nooit 800 euro. Ik betaal ook mee aan hun ziektes via andere belastingen; wat ik niet erg vind, want ik ben blij dat we in een sociaal land wonen.
[...]
Als rekeningrijden er zo uit komt te zien dan vind ik het nog wel oké. Dan rij ik gewoon met 50km over de snelweg i.p.v. 100![]()
Snelheid != verbruik
Maar op zich zou het niet verkeerd zijn om verschillende belastingschalen te hebben voor:
<5000km per jaar - bootschappen, school etc
<15000km per jaar - mensen die nu en dan de auto pakken
<45000km per jaar - mensen die lange woon-werk commute hebben
>45000km per jaar - beroepschauffeurs
[ Voor 19% gewijzigd door JackBol op 27-06-2023 10:39 ]
Het zijn wel de enige kilometers welke vrijwel iedereen af moet leggen voor een inkomen. Wat dat betreft prima om als meetlat te gebruiken.Cid Highwind schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:19:
Dat is ook een beetje waar de schoen wringt. Woon-werk is sowieso niet representatief voor de dagelijkse afstand die men rijdt.
Uiteindelijk moet er ergens een streep worden getrokken, maar het feit dat je met een relatief lage wegenbelasting al meer gaat betalen terwijl je onder het gemiddelde blijft? Dat rijmt imho niet.
Het hele verhaal is telkens geweest dat we weggebruik eerlijker gingen belasten. Dan zou je verwachten dat je boven het gemiddelde meer, en onder het gemiddelde minder gaat betalen.
[ Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 27-06-2023 10:41 ]
Dit. En doordat het voor sommige mensen juist duurder wordt zullen ze dat geld niet op kunnen potten voor verduurzaming zoals die EV. In tegendeel, met alle gestegen prijzen de afgelopen jaren gaan de spaarpotjes juist aangesproken worden. Ik begrijp maar niet dat onze overheid blijft volhouden dat financieel straffen i.p.v. lastenverlichting mensen beweegt tot verduurzaming. Elke cent die je minder overhoudt kan je niet sparen.D4NG3R schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:39:
[...]
Het hele verhaal is telkens geweest dat we weggebruik eerlijker gingen belasten. Dan zou je verwachten dat je boven het gemiddelde meer, en onder het gemiddelde minder gaat betalen.
[ Voor 40% gewijzigd door JeroenNietDoen op 27-06-2023 10:51 ]
Even buiten je persoonlijke situatie. De economie heeft vrij weinig baat bij woon-werkverkeer. Het kost veel tijd (gemiddeld 107km/u?) en verbruikt energie en milieu (klimaat, stikstof, leefomgeving). Het is dan in ons aller belang om minder te rijden. Ik ben het geheel met je eens dat locatie van werk en locatie van huis flexibeler zouden moeten worden, maar dit zijn de knoppen die de overheid tot haar beschikking heeft om mens en bedrijf daartoe te bewegen.NoSugar schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:37:
Iets om rekening mee te houden: Autorijden wordt in de toekomst echt niet goedkoper.
En met rekeningrijden zal dat, gezien de huidige plannen, ook helemaal niet veranderen. Sterker nog, als jij zakelijk een EV geleased krijgt geniet je nu nog lage bijtelling, die komt straks weliswaar te vervallen, maar je zal waarschijnlijk wel een flink lagere kilometerbelasting krijgen die iemand die niet in een EV in kan stappen niet kan genieten.japie06 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:37:
[...]
Maar met de opkomst van de EV moet er toch iets gebeuren. Als je rekeningrijden niet zou invoeren, dan blijven de benzine/diesel bezitters onevenredig veel betalen, en dat is ook niet eerlijk.
De ongelijkheid blijft en wordt enkel verder uitgebouwd naar een verdere benadeling van werkzame Nederlanders tussen de 30 en 55 jaar. Zie de link in m'n vorige post. Degenen die dus nog het meeste noodzaak hebben aan hun carrière te werken. Degenen die mogelijk liever niet in de stad willen wonen, omdat ruimte voor de familie en een kindvriendelijke omgeving te waarderen zijn. Degenen die sowieso nog de hoogste kosten voor hun leven hebben, omdat ze nog druk bezig zijn met het op het droge halen van hun schaapjes.
Ik snap de insteek, maar er gaat dusdanig veel info verloren in het nemen van een gemiddelde, dat het in mijn optiek te kort door de bocht is om zomaar voorbij te gaan aan de grote verschillen in Nederland vanuit demografisch en geografisch perspect.D4NG3R schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:39:
[...]
Het zijn wel de enige kilometers welke vrijwel iedereen af moet leggen voor een inkomen. Wat dat betreft prima om als meetlat te gebruiken.
Uiteindelijk moet er ergens een streep worden getrokken, maar het feit dat je met een relatief lage wegenbelasting al meer gaat betalen terwijl je onder het gemiddelde blijft? Dat rijmt imho niet.
Is het werkelijk eerlijk een alleenstaand iemand die graag in z'n geboorteplaats in de regio zou willen blijven wonen de rekening neer te leggen van het lagere gemiddelde veroorzaakt door parttime huismoeders uit de stad?
Mij schiet het plaatje te binnen van equity vs equality. Nederland is, althans poogt, equity na te streven, niet equality. Met rekeningrijden in deze vorm, neigt het echter naar het andere.
[ Voor 35% gewijzigd door Cid Highwind op 27-06-2023 10:57 ]
Dit kabinet staat natuurlijk bekend om haar eerlijkheidD4NG3R schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:39:
[...]
Maar wat is eerlijk? Is het eerlijk dat iemand die 15km moet rijden voor werk méér gaat betalen dan iemand die voor 2km de auto pakt?
Of iemand die moet mantelzorgen 7x per week 10km verder meer moet betalen dan iemand die 7 dagen per week door de McDrive gaat 1km verderop?
als je diepere complotten meent te zien, zul je die moeten onderbouwen met uitermate gedegen bronnen. Tot die tijd, horen insinuaties dat kabinetsleden dit doen om eigen vastgoedportfolio extra te laten renderen niet thuis binnen dit AWM en helemaal niet binnen dit topic specifiek (rekeningrijden).
[ Voor 47% gewijzigd door polthemol op 27-06-2023 11:50 ]
Daarom denk ik dat tellers terugdraaien opnieuw een gouden handel gaat worden.silverball schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:05:
[...]
Dat zal; maar ik blijf het frappant vinden dat als ik met de kampeerbus (max 10% kilometers zijn in NL) bijvoorbeeld naar Frankrijk rijd ik zowel een Franse (Peage) als Nederlandse rekening zal krijgen voor mijn kilometers. Ik rijd nooit in Nederland, ik ga mij wel scheel betalen aan het Nederlandse wegennet.
Vroeger had ik al een collega die met de lease bedrijfsbus waar hij 500km prive mee mocht rijden naar zuid spanje ging met zijn caravan.
Die schreef voor vertrek de stand op, en bij thuiskomst werd de teller weer op die stand gezet.
Moet daar weer op gehandhaafd worden, wat ook weer geld kost.
Gezien het idee is dat je naar gebruik i.p.v. bezit gaat betalen; ja.NoSugar schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:49:
Maar wat is eerlijk? Is het eerlijk dat iemand die 15km moet rijden voor werk méér gaat betalen dan iemand die voor 2km de auto pakt?
Of iemand die moet mantelzorgen 7x per week 10km verder meer moet betalen dan iemand die 7 dagen per week door de McDrive gaat 1km verderop?
De vraag is vanaf welk punt is het eerlijk om van mensen te verwachten dat ze meer gaan betalen dan dat ze nu kwijt zijn aan wegenbelasting? Ik heb het antwoord daar niet op.
Laat ik voorop stellen dat ik het niet erg vind wat meer te betalen, ik zet enkel vraagtekens bij het feit dat je ~11% onder de gemiddelde woon-werk afstand moet zitten om niet meer te gaan betalen @ 7 cent per kilometer. En dat is dan nog compleet zonder privé kilometers ook.
Ik die overigens een nieuw businessmodel: net over de grens in Duitsland of België een verhuurbedrijf starten voor Nederlanders.
Gewoon je auto 12 maanden per jaar huren en geen heffing betalen in Nederland.
Een soort private lease
Als ik nu een auto wil huren voor een hele maand in Duitsland kost me dat +-700 euro. Dan heb je dus geen onderhoud, geen belasting, geen kilometerheffing, geen verzekering en altijd een van de laatste auto’s. Uiteraard zit er een max aan de kilometers die je mag rijden; maar je kan die auto elke maand inwisselen en op 0 beginnen.
Een soort private lease
Als ik nu een auto wil huren voor een hele maand in Duitsland kost me dat +-700 euro. Dan heb je dus geen onderhoud, geen belasting, geen kilometerheffing, geen verzekering en altijd een van de laatste auto’s. Uiteraard zit er een max aan de kilometers die je mag rijden; maar je kan die auto elke maand inwisselen en op 0 beginnen.
[ Voor 41% gewijzigd door NoSugar op 27-06-2023 11:07 ]
Denk je dat de belastingdienst dom isNoSugar schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:02:
Ik die overigens een nieuw businessmodel: net over de grens in Duitsland of België een verhuurbedrijf starten voor Nederlanders.
Een soort private lease
https://www.jongbloed-fis...en%20boete%20van%20100%25.Het in Nederland rijden met een buitenlands kenteken kan erg risicovol zijn. Als u wordt aangehouden, loopt u een risico dat er een naheffingsaanslag BPM en motorrijtuigenbelasting (over lange periode) wordt opgelegd. De aanslagen worden in de regel verhoogd met een boete van 100%
Je moet ook meerekenen dat in het huidige voorstel het rekeningrijden niet alleen de MRB gaat vervangen, maar ook de BPM. Dit betekent dat de prijzen van auto's omlaag gaan en daarmee daalt ook de afschrijving. Dit effect is natuurlijk een stuk lastiger door te rekenen dan het wegvallen van de MRB en je zult er alleen van profiteren wanneer je een auto koopt nadat de BPM is afgeschaft. Maar op de lange termijn is het desalniettemin een factor die de kosten van het hebben van een auto zal doen dalen, wat kan compenseren voor de kilometer-prijs.D4NG3R schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:39:
[...]
Het zijn wel de enige kilometers welke vrijwel iedereen af moet leggen voor een inkomen. Wat dat betreft prima om als meetlat te gebruiken.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Inderdaad, doordat de prijzen van nieuwe auto's zakken, zal ook de prijs van gebruikte autos (waar BPM over is betaald) sterker zakken. Hogere afschrijving in de overgansperiode van ~5-10 jaar, oftewel het laten verdampen van een deel van de waarde van het huidige wagenpark.Rannasha schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:11:
[...]
Je moet ook meerekenen dat in het huidige voorstel het rekeningrijden niet alleen de MRB gaat vervangen, maar ook de BPM. Dit betekent dat de prijzen van auto's omlaag gaan en daarmee daalt ook de afschrijving. Dit effect is natuurlijk een stuk lastiger door te rekenen dan het wegvallen van de MRB en je zult er alleen van profiteren wanneer je een auto koopt nadat de BPM is afgeschaft. Maar op de lange termijn is het desalniettemin een factor die de kosten van het hebben van een auto zal doen dalen, wat kan compenseren voor de kilometer-prijs.
Ik betwijfel of dat opgaat voor gehuurde auto's.JackBol schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:09:
[...]
Denk je dat de belastingdienst dom is
[...]
https://www.jongbloed-fis...en%20boete%20van%20100%25.
Letterlijk de paragraaf erboven:Metro2002 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:40:
[...]
Ik betwijfel of dat opgaat voor gehuurde auto's.
Dus tenzij je van plan bent elke 2 weken je huurauto te wisselen, gaat je plan niet op.Als u in Nederland met een auto met buitenlands kenteken zou rijden en in Nederland woont, dan kan er een probleem ontstaan. Voor auto's op Nederlands kentekenen wordt motorrijtuigenbelasting en BPM betaald, bij een buitenlands kenteken is dit niet zo. Bij een kort tijdelijk gebruik (bijvoorbeeld huur) in Nederland mag u rijden met een buitenlands kenteken. Voor dit tijdelijke gebruik is dan wel een veertiendagenvrijstelling nodig. Dit wil zeggen dat u 1x per jaar voor hetzelfde kenteken een vrijstelling kunt aanvragen. Deze vrijstelling kunt u hier digitaal aanvragen.
[ Voor 5% gewijzigd door JackBol op 27-06-2023 12:59 ]
Waarom zou de prijs van een auto zakken? Auto's zijn in de jaren alleen maar duurder en duurder geworden.bakvis schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:21:
[...]
Inderdaad, doordat de prijzen van nieuwe auto's zakken, zal ook de prijs van gebruikte autos (waar BPM over is betaald) sterker zakken. Hogere afschrijving in de overgansperiode van ~5-10 jaar, oftewel het laten verdampen van een deel van de waarde van het huidige wagenpark.
Kort vergelijk: goedkoopste nieuwe golf momenteel te koop: vanaf 26000eur.
ID3: vanaf 43000eur.
Bij de ID3 betaal je nu al geen BPM, bij de golf wel.
Daarnaast, kale autoprijzen zijn in NL relatief laag, fabrikanten zullen die wat meer in lijn brengen met de rest van europa, waardoor ze alleen maar nog duurder zullen worden.
[ Voor 25% gewijzigd door ThunderNet op 27-06-2023 11:48 ]
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Stel een nieuwe auto (Volkswagen Golf) kost op dit moment 30.000 euro, 20.000 euro voor het voertuig en 10.000 BPM (fictieve bedragen).ThunderNet schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:46:
[...]
Waarom zou de prijs van een auto zakken? Auto's zijn in de jaren alleen maar duurder en duurder geworden.
Kort vergelijk: goedkoopste nieuwe golf momenteel te koop: vanaf 26000eur.
ID3: vanaf 43000eur.
Bij de ID3 betaal je nu al geen BPM, bij de golf wel.
Daarnaast, kale autoprijzen zijn in NL relatief laag, fabrikanten zullen die wat meer in lijn brengen met de rest van europa, waardoor ze alleen maar nog duurder zullen worden.
Jong gebruikte (Volkswagen Golf) kost met een leeftijd van 1 jaar 25.000, 2 jaar 20.000, 3 jaar 17.500 etc.
In de nieuwe situatie, per overgangsdatum X zal de BPM komen te vervallen, wat de nieuwprijs van de auto laat zakken naar 20.000.
Dit zal betekenen dat de (jong) gebruikte auto ineens in de eerste jaren duurder, of net zo duur wordt aangeboden dan een nieuwe auto. Niemand gaat de jong gebruikte auto kopen. Iemand zal dus de waardevermindering moeten accepteren, dit zijnde de huidige eigenaar van de jong gebruikte auto die de verwachte restwaarde van zijn bezit ziet verdampen.
Kun je niet een douche regelen op je werk? en/of eerder vertrekken naar je werk en later naar huis om de warmte te ontlopen? En/of een elektrische fiets gaan rijden?stylezzz schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:13:
[...]
Helaas, verkeerde kant op gegokt. (Tilburg) 32 minuten is mij nog nooit gelukt met het ov dat ik het geprobeerd heb. 15 minuten fietsen naar het station, dan 20 minuten trein en dan nog 15 minuten fietsen naar kantoor. En dat in pak met de temperaturen van de afgelopen weken? Ik denk niet dat mijn werkgever erg vrolijk word als ik in een plas zweet mijn werk moet gaan doen. Qua tijd zou het me niet eens zoveel boeien overigens.... ik word echter wel geacht representatief te zijn.
Waarom zou de consumentenprijs met dezelfde 10k dalen bij een BPM verlaging/afschaffing? Het kan ook zijn dat de autofabrikant extra marge pakt.bakvis schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:53:
[...]
Stel een nieuwe auto (Volkswagen Golf) kost op dit moment 30.000 euro, 20.000 euro voor het voertuig en 10.000 BPM (fictieve bedragen).
Jong gebruikte (Volkswagen Golf) kost met een leeftijd van 1 jaar 25.000, 2 jaar 20.000, 3 jaar 17.500 etc.
In de nieuwe situatie, per overgangsdatum X zal de BPM komen te vervallen, wat de nieuwprijs van de auto laat zakken naar 20.000.
Dit zal betekenen dat de (jong) gebruikte auto ineens in de eerste jaren duurder, of net zo duur wordt aangeboden dan een nieuwe auto. Niemand gaat de jong gebruikte auto kopen. Iemand zal dus de waardevermindering moeten accepteren, dit zijnde de huidige eigenaar van de jong gebruikte auto die de verwachte restwaarde van zijn bezit ziet verdampen.
Of de nieuwprijs blijft 30.000 en de dealer steekt die 10k zelf in zijn zakbakvis schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:53:
[...]
Stel een nieuwe auto (Volkswagen Golf) kost op dit moment 30.000 euro, 20.000 euro voor het voertuig en 10.000 BPM (fictieve bedragen).
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dan voorspel ik slechte tijden voor de EV. Op de EV is immers sowieso geen BPM van toepassing, wat dus tot gevolg zal hebben dat het goedkoper worden van auto's op benzine en diesel de concurrentiepositie van de EV dus verslechtert, vooral qua instap.bakvis schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:53:
[...]
Daarmee zal de EV dus, vanwege een hoog omslagpunt, pas de moeite waard zijn bij het rijden van vele kilometers, zoals de diesel nu.
Ik verwacht dus niet dat de BPM zal verdwijnen.
Zoals ik het zie: rekeningrijden is een perfecte oplossing als onderdeel van een complete herziening van het belastingstelsel. Met daarin bijvoorbeeld zaken als een complete afschaffing van de overdrachtsbelasting. In ieder geval een afschaffing van alles wat een stapeling van financiële "straffen" met zich meebrengt als je besluit dichter bij je werk te gaan wonen.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Nee, hij is rijk. Rijken hoeven zich niet aan te passen. Enkel subsidie cashen. Dat word in dit topic toch ook weer pijnlijk duidelijk.Roenie schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:59:
[...]
Kun je niet een douche regelen op je werk? en/of eerder vertrekken naar je werk en later naar huis om de warmte te ontlopen? En/of een elektrische fiets gaan rijden?
[...]
Waarom zou de consumentenprijs met dezelfde 10k dalen bij een BPM verlaging/afschaffing? Het kan ook zijn dat de autofabrikant extra marge pakt.
En neerkijken op elk ander natuurlijk.
Ik verwacht eigenlij dat er nog wel een soort van houderschapbelasting komt.D4NG3R schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:06:
[...]
Anders is een RAM3500 even duur per km als een fiat 500
Dus verwacht maar dat het nog duurder word.
De wintersport is 1200km rijden, dus heen en terug 2400km * 0.08 = 192 euro duurder.De gemiddelde woon-werk afstand (deur tot deur) was in 2016 ~22KM. Laten we even uit gaan van 48 werkweken (250 werkdagen) met die afstand en dan zit je al op 10560KM of €739.
De zomervakantie is totaal 4500km (kan ook 5000 worden) * 0.08 = 360 euro duurder.
Vind dat toch behoorlijke bedragen, je betaald dat niet eens aan tol, maar de tol komt er dus ook nog bij.
Ik vind dat onevenredig veel duurder.
Dat kan die doen. Maar slechts tot op zekere hoogte, want anders importeert iedereen gewoon zijn/haar eigen auto, want BPM hoeft bij invoer immers niet meer betaald te worden.YakuzA schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:04:
[...]
Of de nieuwprijs blijft 30.000 en de dealer steekt die 10k zelf in zijn zak
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Het zou vreemd zijn dat gewicht geen rol gaat spelen. Wegslijtage gaat tenslotte met de vierde macht van gewicht. Is dat echt zo?FRANQ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:08:
[...]
Ik verwacht eigenlij dat er nog wel een soort van houderschapbelasting komt.
Anders is een RAM3500 even duur per km als een fiat 500
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Die waarde verdampt toch wel als er steeds meer beperkingen komen voor brandstofauto’s.bakvis schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:21:
[...]
Inderdaad, doordat de prijzen van nieuwe auto's zakken, zal ook de prijs van gebruikte autos (waar BPM over is betaald) sterker zakken. Hogere afschrijving in de overgansperiode van ~5-10 jaar, oftewel het laten verdampen van een deel van de waarde van het huidige wagenpark.
Ik vraag me overigens wel af hoe de overheid gaat differentiëren naar gewicht, verbruik en uitstoot als BPM en houderschapsbelasting afgeschaft zouden worden.
Het lijkt me onwenselijk als het autobezit verder toeneemt (extra gezinsautootje) en een bezitter van een dikke SUV net zo veel betaald als de bezitter van een A-segment autootje.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Nou, er kwamen al voorbeelden van 18ct per kilometer voor diesel....Als dat voor een Lupo 3L zo is, maar ook voor een X5 op diesel zou dat wel krom zijn inderdaad.Joris748 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:21:
[...]
Die waarde verdampt toch wel als er steeds meer beperkingen komen voor brandstofauto’s.
Ik vraag me overigens wel af hoe de overheid gaat differentiëren naar gewicht, verbruik en uitstoot als BPM en houderschapsbelasting afgeschaft zouden worden.
Het lijkt me onwenselijk als het autobezit verder toeneemt (extra gezinsautootje) en een bezitter van een dikke SUV net zo veel betaald als de bezitter van een A-segment autootje.
Ik rij (nu nog) een SUV op benzine, ik ga er vanuit dat ik ook de hoofdprijs zou mogen betalen. Ik zit nu zelf meer met de vraag wat ik qua auto ga doen. Ik wil stiekem wel van die SUV af en wat anders kopen, maar wat dan.....ik heb geen idee met welke oplossing ik het minst genaaid ga worden....
Nergens schrijf ik dat het een probleem moet zijn.japie06 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:59:
En dat hoeft toch niet perse een probleem te zijn?
Vergeet ook niet dat ze gewoon hun uitstoot kunnen afkopen.Dennis1812 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:08:
[...]
Nee, hij is rijk. Rijken hoeven zich niet aan te passen. Enkel subsidie cashen. Dat word in dit topic toch ook weer pijnlijk duidelijk.
Een beetje het aflaatbriefje voor katholieken in de middeleeuwen. Het maken van zondes is slecht en kan je de kop kosten, tenzij je geld geeft, dan maakt het niet uit.
Ondertussen wel hard schreeuwen dat anderen zich moeten aanpassen.
Krijg dan ook altijd de kriebels van reacties zoals ‘ik ben best bereid om meer te betalen voor mijn verbruik’. Dan hebben ze dus de boodschap totaal niet begrepen.
Het nadeel van Tweakers is dat de meerderheid in de IT zit en daardoor vaak een bovengemiddeld salaris heeft en daarmee in een bubbel zit.
Als ik helpende in de zorg zou zijn in een ziekenhuis een stad verder, dan zou ik me nog wel eens bedenken of ik voor bijna minimumloon nog wil werken als ik extra moet betalen om op m’n werk te kunnen komen. Dan maar een nog groter tekort op sommige plekken
[ Voor 4% gewijzigd door NoSugar op 27-06-2023 12:37 ]
Jij kunt het in ieder geval gebruiken. Dat is het punt. Jij hebt dus een alternatief. Heel veel mensen hebben geen alternatief omdat het OV simpelweg afwezig is.
Voor die 2 a 3 weken per jaar kun je gewoon een auto huren.De bus gaat mijn vouwwagen ook zweden niet in trekken, dus een auto blijft toch nodig.
Ik herhaal: Hij kan voor de vakantie gewoon een auto huren.Wimo. schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:47:
[...]
Het OV was ver voor Corona al ruk. Ik heb in 2019 (toen nog in loondienst) serieus overwogen om mijn auto die toen aan vervanging toe was NIET te vervangen. Toen ik e.e.a doorrekende bleek dat echt geen serieuze optie omdat op veel plaatsen waar ik regelmatig moet zijn helemaal geen OV komt. Als ik dan OV gebruik met de taxi moet combineren kwam ik op 10.000 euro vervoerskosten per jaar ipv de 3200 euro die 't me toen kostte met de auto (all-in, ja). Als je voor 3200 euro een auto kunt rijden (Nee, dat was geen splinternieuwe auto met torenhoge afschrijving en dealeronderhoud) zouden diezelfde kilometers per OV nooit meer mogen kosten dan 1.000 euro per jaar. DAN is het een serieus alternatief, zeker als het ook nog gewoon in heel Nederland beschikbaar zou zijn. Ik heb toen dus een andere auto gekocht.stylezzz schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:04:
[...]
Het lijkt wel alsof corona de nekslag is geweest voor het OV. Decennia lang voorzichtig opgebouwd, en met 1 virus is iedereen gillend weggerend. Maar goed, ik had in die tijd ook niet met een mondkapje in een bus of trein willen zitten. Iedereen die het kon heeft in die tijd de auto ontdekt en is niet meer teruggekeerd..... Komt daarbij nog de 'personeelstekort' kaart die nu hip is, en je hebt als OV bedrijf een perfect argument om onrendable trajecten uit te kleden zodat er nog minder mensen gebruik kunnen maken ervan...
Sinds Corona is het wel verder en verder verschraald inderdaad. Alsof men niet wil dat OV gebruikt wordt. Want wat heb ik aan een station op 2km van mijn huis als er geen trein of bus rijdt naar mijn bestemming? Helemaal niks. Terwijl ik genoeg situaties kan verzinnen waarin ik de trein nog zou overwegen als ik wél op mijn bestemming (en daar vandaan weer terug) kon komen.
Nogmaals, wat mij betreft gaat het hier niet om de mensen die het allemaal makkelijk kunnen betalen of die een alternatief hebben, hetzij omdat zij kantoorwerk doen (inleveren die auto!) hetzij omdat er prima OV beschikbaar is (idem). Het gaat om de grote groep mensen die letterlijk met hun rug tegen de muur staan omdat zij zonder auto niet meer op hun werk kunnen komen. Dat is dan echt afgelopen. En al die mensen die hier roepen dat bepaalde groepen de auto zullen moeten inleveren.... Ik hoef neem ik aan niet te vragen of jullie de vaste lasten van die groep mensen gaan betalen, wel?
De Staatskas wil juist zoveel mogelijk auto's. En daar gaat het om in dit topic, want hoe meer mensen een auto bezitten, hoe meer geld er in de Staatskas komt. Want als jij een auto bezit (of motor/vrachtwagen oid) dan betaal je op minstens 5 manieren belasting:
1. MRB
2. Assurantiebelasting over je verzekering
3. BTW op brandstof
4. Accijns op brandstof
5. BTW over garage- danwel onderdeel facturen.
Koop je nieuw dan komt daar nog BPM bij, en ben je ZZP'er dan betaal je naast deze 5 belastingen ook nog bijtelling. Goed, als ondernemer kun je meestal (nee, niet altijd, hangt van je bedrijfsvorm af) de BTW wel verrekenen, maar ook dan betaal je genoeg. De Staatskas wil echt niet dat dat weg valt. Dus als de "mensen zullen hun auto moeten inleveren" groep in dit topic hun zin zou krijgen, denk je dan echt dat Den Haag geen nieuwe manier verzint om de autorijders die over zijn gebleven extra hard te gaan pakken?
Voor die bezitter van die SUV (die om goede redenen gekocht kan zijn, een SUV mag bijvoorbeeld wat meer trekken dan een gemiddelde stationwagen of sedan) kan het dan bijvoorbeeld wel een interessante rekensom zijn om te kijken of hij niet beter een A segment autootje als daily kan kopen en de SUV dan alleen gebruiken wanneer hij de SUV daadwerkelijk nodig heeft.Joris748 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:21:
[...]
Bij sommige mensen hier is het IK IK IK gehalte best wel hoog, ja. Zij hoeven niks aan te passen en ze passen ook niks aan. Ga maar lopen, plebs! Of verhuis maar even... Of zoek maar even een andere passende baan dichtbij huis.... Ook allemaal van de categorie "makkelijk lullen, lang niet altijd mogelijk".Dennis1812 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:08:
[...]
Nee, hij is rijk. Rijken hoeven zich niet aan te passen. Enkel subsidie cashen. Dat word in dit topic toch ook weer pijnlijk duidelijk.
Ik zou die mensen nogmaals willen oproepen zichzelf eens buiten de eigen bubbel te plaatsen.
Juist. Dit gaat grote problemen veroorzaken tenzij werkgevers bereid zijn om hun personeel auto's van de zaak (niet per definitie een leaseauto zijnde) te geven zodat zij "kosten neutraal" naar hun werk kunnen komen. Let wel, dit geldt voor de groep die geen keuze heeft.NoSugar schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:35:
[...]
Als ik helpende in de zorg zou zijn in een ziekenhuis een stad verder, dan zou ik me nog wel eens bedenken of ik voor bijna minimumloon nog wil werken als ik extra moet betalen om op m’n werk te kunnen komen. Dan maar een nog groter tekort op sommige plekken
En dan haalde iemand in dit topic (ik kan de post nu niet terug vinden) nog een terecht punt aan mbt wonen in de steden. Je ziet dat nu al gebeuren, wonen in de steden gaat steeds duurder worden, ergo: Jan Pet zal de stad uit gejaagd worden en daardoor NOG afhankelijker van zijn auto worden. Ik kan niet vaak genoeg zeggen, je kunt die mensen niet eindeloos afstraffen met allerhande lastenverzwaringen.
[ Voor 21% gewijzigd door Destruction op 27-06-2023 13:04 ]
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Dit is wel een interessant artikel van vandaag:NoSugar schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:35:
[...]
Vergeet ook niet dat ze gewoon hun uitstoot kunnen afkopen.
Een beetje het aflaatbriefje voor katholieken in de middeleeuwen.
Ondertussen wel hard schreeuwen dat anderen zich moeten aanpassen.
Krijg dan ook altijd de kriebels van reacties zoals ‘ik ben best bereid om meer te betalen voor mijn verbruik’. Dan hebben ze dus de boodschap totaal niet begrepen.
Het nadeel van Tweakers is dat de meerderheid in de IT zit en daardoor vaak een bovengemiddeld salaris heeft en daarmee in een bubbel zit.
https://www.ad.nl/wonen/b...gen-in-de-buurt~a5ac80d0/
De vraag is, wat gaan we dan doen? Op dit moment is het antwoord dus dat we de mobiliteit hoger gaan beprijzen. Verhuizen kunnen veel mensen niet en die voorzieningen zullen ook niet overal uitgerold kunnen worden zodat ze altijd op de fiets bereikt kunnen worden.
Veel van deze mensen zitten dus " vast" en hebben geen andere keuze dan gewoon betalen.
* dr.lowtune woont gelukkig in een gemeente met de maximale score....
Ik wil wel een voorzet doen: bepaal een bedrag aan de hand van het verbruik volgens WLTP.
Daarmee sla je meerdere vliegen in 1 klap:
Daarmee sla je meerdere vliegen in 1 klap:
- Een onzuinige auto uit het A-segment kan goedkoper zijn dan een zuinige auto uit een hoger segment.
- Auto’s met een slechte CW-waarde zijn duurder in gebruik. Wat SUV’s ontmoedigd.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Dat willen ze ook niet. Vroeger kreeg je korting als je buiten de spits reisde. Vanaf 2025 mag je juist extra betalen als je tijdens de spits moet reizen. Je zou bijna denken dat ze bang zijn dat mensen het OV gaan pakken als de kilometerheffing er komt.Destruction schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:37:
[...]
Sinds Corona is het wel verder en verder verschraald inderdaad. Alsof men niet wil dat OV gebruikt wordt.
https://nos.nl/l/2472698
Ik woon in een gemeente met de score 5.dr.lowtune schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:40:
[...]
Dit is wel een interessant artikel van vandaag:
https://www.ad.nl/wonen/b...gen-in-de-buurt~a5ac80d0/
De vraag is, wat gaan we dan doen? Op dit moment is het antwoord dus dat we de mobiliteit hoger gaan beprijzen. Verhuizen kunnen veel mensen niet en die voorzieningen zullen ook niet overal uitgerold kunnen worden zodat ze altijd op de fiets bereikt kunnen worden.
Veel van deze mensen zitten dus " vast" en hebben geen andere keuze dan gewoon betalen.
* dr.lowtune woont gelukkig in een gemeente met de maximale score....
Mijn sportschool is 10km verderop.
Er is wel een sportschool dichterbij. 1. Maar die maakt zwaar misbruik van het gebrek aan concurrentie en gaat richting de 80 euro per maand en is in het weekend alleen in de ochtend open.
De supermarkt hier is een Spar... en we weten allemaal hoe duur die winkel is.
Het wordt dus een keuze tussen: betalen per kilometer, verhuizen naar de stad óf overal extra voor betalen door het gebrek aan concurrentie.
Precies, en zelfs als het OV er is. Dan is het nog maar de vraag of het OV een passende dienstregeling is. Hier rijdt er bijvoorbeeld geen bus tussen 22:00 en 07:00 in de ochtend. Krijgen die mensen dan vrijstelling van kilometerheffing tijdens deze tijden?Destruction schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:37:
[...]
Jij kunt het in ieder geval gebruiken. Dat is het punt. Jij hebt dus een alternatief. Heel veel mensen hebben geen alternatief omdat het OV simpelweg afwezig is.
Reagerende op je onderste stukje.Destruction schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:37:
[...]
[...]
Voor die 2 a 3 weken per jaar kun je gewoon een auto huren.
[...]
Ik herhaal: Hij kan voor de vakantie gewoon een auto huren.
[...]
Het OV was ver voor Corona al ruk. Ik heb in 2019 (toen nog in loondienst) serieus overwogen om mijn auto die toen aan vervanging toe was NIET te vervangen. Toen ik e.e.a doorrekende bleek dat echt geen serieuze optie omdat op veel plaatsen waar ik regelmatig moet zijn helemaal geen OV komt. Als ik dan OV gebruik met de taxi moet combineren kwam ik op 10.000 euro vervoerskosten per jaar ipv de 3200 euro die 't me toen kostte met de auto (all-in, ja). Als je voor 3200 euro een auto kunt rijden (Nee, dat was geen splinternieuwe auto met torenhoge afschrijving en dealeronderhoud) zouden diezelfde kilometers per OV nooit meer mogen kosten dan 1.000 euro per jaar. DAN is het een serieus alternatief, zeker als het ook nog gewoon in heel Nederland beschikbaar zou zijn. Ik heb toen dus een andere auto gekocht.
Sinds Corona is het wel verder en verder verschraald inderdaad. Alsof men niet wil dat OV gebruikt wordt. Want wat heb ik aan een station op 2km van mijn huis als er geen trein of bus rijdt naar mijn bestemming? Helemaal niks. Terwijl ik genoeg situaties kan verzinnen waarin ik de trein nog zou overwegen als ik wél op mijn bestemming (en daar vandaan weer terug) kon komen.
Nogmaals, wat mij betreft gaat het hier niet om de mensen die het allemaal makkelijk kunnen betalen of die een alternatief hebben, hetzij omdat zij kantoorwerk doen (inleveren die auto!) hetzij omdat er prima OV beschikbaar is (idem). Het gaat om de grote groep mensen die letterlijk met hun rug tegen de muur staan omdat zij zonder auto niet meer op hun werk kunnen komen. Dat is dan echt afgelopen. En al die mensen die hier roepen dat bepaalde groepen de auto zullen moeten inleveren.... Ik hoef neem ik aan niet te vragen of jullie de vaste lasten van die groep mensen gaan betalen, wel?
De Staatskas wil juist zoveel mogelijk auto's. En daar gaat het om in dit topic, want hoe meer mensen een auto bezitten, hoe meer geld er in de Staatskas komt. Want als jij een auto bezit (of motor/vrachtwagen oid) dan betaal je op minstens 5 manieren belasting:
1. MRB
2. Assurantiebelasting over je verzekering
3. BTW op brandstof
4. Accijns op brandstof
5. BTW over garage- danwel onderdeel facturen.
Koop je nieuw dan komt daar nog BPM bij, en ben je ZZP'er dan betaal je naast deze 5 belastingen ook nog bijtelling. Goed, als ondernemer kun je meestal (nee, niet altijd, hangt van je bedrijfsvorm af) de BTW wel verrekenen, maar ook dan betaal je genoeg. De Staatskas wil echt niet dat dat weg valt. Dus als de "mensen zullen hun auto moeten inleveren" groep in dit topic hun zin zou krijgen, denk je dan echt dat Den Haag geen nieuwe manier verzint om de autorijders die over zijn gebleven extra hard te gaan pakken?Geloof nou maar heus, je wil echt niet dat Truus haar auto inlevert. En Jan Pet (die zonder auto niet meer naar zijn werk kan) al helemaal niet. Want dan gaan de kosten voor bijstand omhoog.
[...]
Voor die bezitter van die SUV (die om goede redenen gekocht kan zijn, een SUV mag bijvoorbeeld wat meer trekken dan een gemiddelde stationwagen of sedan) kan het dan bijvoorbeeld wel een interessante rekensom zijn om te kijken of hij niet beter een A segment autootje als daily kan kopen en de SUV dan alleen gebruiken wanneer hij de SUV daadwerkelijk nodig heeft.
[...]
Bij sommige mensen hier is het IK IK IK gehalte best wel hoog, ja. Zij hoeven niks aan te passen en ze passen ook niks aan. Ga maar lopen, plebs! Of verhuis maar even... Of zoek maar even een andere passende baan dichtbij huis.... Ook allemaal van de categorie "makkelijk lullen, lang niet altijd mogelijk".
Ik zou die mensen nogmaals willen oproepen zichzelf eens buiten de eigen bubbel te plaatsen.
[...]
Juist. Dit gaat grote problemen veroorzaken tenzij werkgevers bereid zijn om hun personeel auto's van de zaak (niet per definitie een leaseauto zijnde) te geven zodat zij "kosten neutraal" naar hun werk kunnen komen. Let wel, dit geldt voor de groep die geen keuze heeft.
Lastige daarin wordt dat dat binnen de zorg betaald wordt van o.a. zorgpremie en veel ziekenhuizen en andere zorgaanbieders (ambulance, verpleeghuizen etc) al enorme tekorten hebben maar simpelweg geen cent meer krijgen.
Sommige sectoren in de zorg krijgen nog steeds slechts €0,08 per km als reiskosten vergoeding.
Verhuizen naar de stad klinkt dan logisch, maar veel meer mensen zullen dat dan overwegen, dus wat gaan de huizen in de stad doen?........juist...... waarschijnlijk gaan de huizen buiten de stad minder waard worden. Ik verwacht dat verstedelijking een vlucht gaat nemen.NoSugar schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:51:
[...]
Ik woon in een gemeente met de score 5.
Mijn sportschool is 10km verderop.
Er is wel een sportschool dichterbij. 1. Maar die maakt zwaar misbruik van het gebrek aan concurrentie en gaat richting de 80 euro per maand en is in het weekend alleen in de ochtend open.
De supermarkt hier is een Spar... en we weten allemaal hoe duur die winkel is.
Het wordt dus een keuze tussen: betalen per kilometer, verhuizen naar de stad óf overal extra voor betalen door het gebrek aan concurrentie.
Het zorgsysteem moet sowieso op de schop. Ik vind het altijd nog ongelofelijk dat we een publiek belangrijke sector overlaten aan commerciële partijen met winstbejag, waarbij de zorgmedewerkers worden wegbezuinigd of anderszins karige regelingen hebben terwijl de stropdas naast zijn achterlijk hoge salaris ook nog eens met allerlei bonussen thuis komt.Dennis1812 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:00:
[...]
Reagerende op je onderste stukje.
Lastige daarin wordt dat dat binnen de zorg betaald wordt van o.a. zorgpremie en veel ziekenhuizen en andere zorgaanbieders (ambulance, verpleeghuizen etc) al enorme tekorten hebben maar simpelweg geen cent meer krijgen.
Sommige sectoren in de zorg krijgen nog steeds slechts €0,08 per km als reiskosten vergoeding.
Als men wil bezuinigen op de zorg, wat te denken van de commercie eruit slopen? Dan kan dat geld worden besteed aan de mensen op de werkvloer en fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden.
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Ik denk dat de stad vooral een bolwerk wordt van mensen die een hoog inkomen hebben.dr.lowtune schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:02:
[...]
Verhuizen naar de stad klinkt dan logisch, maar veel meer mensen zullen dat dan overwegen, dus wat gaan de huizen in de stad doen?........juist...... waarschijnlijk gaan de huizen buiten de stad minder waard worden. Ik verwacht dat verstedelijking een vlucht gaat nemen.
De C&A verkoper, de postbode, de verpleegster, automonteur, etc. die zijn verplicht een woning te zoeken buiten de stad. En juist de groep met het lagere inkomen: die mag zich dan scheelbetalen aan extra kilometerheffing. Terwijl de hogere inkomens kosten besparen doordat ze overal dichtbij wonen
Het land wordt er niet socialer op...