If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Je kunt ook op de fiets naar de sportschool. Hoef je daar niet meer op een fiets te zitten maar ben je meteen warm voor de volgende oefeningen.NoSugar schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:23:
Voor mij zal kilometerheffing betekenen dat ik net als de rest naar de stad moet verhuizen. De dichtstbijzijnde sportschool is hier 10km verderop.
Dan maar een gezin met een lager inkomen de woningmarkt uitdrukken, enkel omdat je ‘gestraft’ wordt als je niet mee doet aan de randstadhype.
(Ik ken echt veel mensen die met de auto naar de sportschool (en op 10 minuten fietsen wonen) en daar als eerste gaan fietsen op een hometrainer...)
Ik verwacht hierover echt nog wel de nodige drama's. Want het KAN juridisch gewoon niet om kilometers in het buitenland, in Nederland te gaan belasten. Hoe je het ook wendt of keert, daar gaat echt geen enkele rechter het mee eens zijn.NoSugar schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:36:
De overheid heeft hier met kilometerheffing natuurlijk een prachtige melkkoe gevonden. Waar accijns stopt zodra we de grens over gaan, betalen we straks lekker door.
Dus i.p.v. 1 tank tot aan de Duitse grens.
Betalen we nu tot aan de Turkse grens en weer terug aan kilometerheffing + accijns in elk apart land. Kassa...
Mag toch hopen dat de EU hier een stokje voor steekt en de kilometerheffing verplicht te stoppen bij de grens.
Ik zit zelf te denken aan net zoiets als de vermogensrendementsheffing die jarenlang is gebaseerd op een fictief rendement. Dat was destijds een gedrocht van Zalm, terwijl iedereen toen al had kunnen aanvoelen dat je nooit iemand belasting kunt laten betalen over fictief rendement. Het heeft 20 jaar en een boel rechtszaken gekost (veel domme rechters blijkbaar) maar uiteindelijk is dat systeem naar de prullenbak verwezen en heeft de overheid een ENORM probleem: achterstallig uitrekenen hoeveel rendement er daadwerkelijk gemaakt is, is onmogelijk. Je kunt ook niet de wet achteraf aanpassen, want dat is willekeur, er zijn namelijk ook mensen die er voordeel van hebben gehad. Het gevolg is, dat het dus kwijtgescholden moet worden en de overheid een begrotingstekort heeft.
Die kilometerheffing wordt net zo'n drama. Uiteindelijk gaat iemand dat winnen bij de rechter en dan is het onmogelijk om aan te tonen welke kilometers in het buitenland zijn gemaakt en welke niet. Dus moet alle kilometerheffing worden kwijtgescholden.
Ik begrijp dat het een boel gedoe is, zo'n kilometerheffing. Maar dat is nu eenmaal politiek, elke oplossing brengt nieuwe problemen en die moet je netjes tegen elkaar afwegen. Maak desnoods een tussenoplossing: mensen die nooit in het buitenland rijden gebruiken gewoon de kilometerstand. Mensen die wel in het buitenland rijden kunnen kiezen: of via de kilometerstand, of een rittenadministratie/registratiekastje gebruiken. Desnoods zou je aan de grens je kilometerstand kunnen registreren en bij terugkomst weer, daar kan vast wel een app voor worden gemaakt. Maar laat ze nu alsjeblieft niet die shortcut nemen om vanwege de simpliciteit alleen naar de kilometerstand te kijken, daar komt gedonder van.
Sinds wanneer mag ik de snelweg over met m’n fiets? Of moet ik offroad door de modder met een mountainbike?jongetje schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:48:
[...]
Je kunt ook op de fiets naar de sportschool. Hoef je daar niet meer op een fiets te zitten maar ben je meteen warm voor de volgende oefeningen.
(Ik ken echt veel mensen die met de auto naar de sportschool (en op 10 minuten fietsen wonen) en daar als eerste gaan fietsen op een hometrainer...)
Dan hoop ik wel dat het droog blijft, anders moet ik 3 setjes kleding mee: 1 doordrenkt setje voor de heenweg, 1 setje droge sportkleding en 1 setje schone kleding on terug te fietsen. En dan kan ik thuis mijn 4de droge setje aantrekken.
Ik weet dat ik geen antwoord krijg maar ik ben zo benieuwd waar jij woont en waar je sportschool is!NoSugar schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:52:
[...]
Sinds wanneer mag ik de snelweg over met m’n fiets? Of moet ik offroad door de modder met een mountainbike?
Dan hoop ik wel dat het droog blijft, anders moet ik 3 setjes kleding mee: 1 doordrenkt setje voor de heenweg, 1 setje droge sportkleding en 1 setje schone kleding on terug te fietsen. En dan kan ik thuis mijn 4de droge setje aantrekken.
Een gebied waar dus alleen een snelweg is. Geen mogelijkheid om te fietsen, behalve dwars door een weiland...
[ Voor 8% gewijzigd door Kalentum op 26-06-2023 14:57 ]
Daarbij ga ik al 20 jaar op de fiets naar mijn werk en de keren dat ik door de regen moest zijn in een jaar tijd met een fulltime dienstverband iets van 10 a 20 per jaar, regen wordt echt zwaar overdreven (het heeft afgelopen juni letterlijk 1 middag geregend dit jaar). En voor die paar keer pak je dan de auto.
Ik, en zo te lezen ook al heel veel andere mensen hebben je al geprobeerd duidelijk te maken dat de auto in jouw situatie misschien 100% luxe is, maar die vlieger voor heel veel mensen in Nederland niet op gaat.fisherman schreef op zondag 4 juni 2023 @ 21:17:
[...]
Het enige waar ik het wel mee eens ben is dus die grotere ongelijkheid die je terug kan zien in luxe en comfort wat een auto nu eenmaal is.
Waarom blijf je weigeren je in die groep te verplaatsen? Stap nou eens uit die bubbel. Er zijn nou eenmaal situaties waarin jouw droomscenario absoluut nooit realiteit kan worden om diverse goede redenen. Daarbij, als jij mensen wil verbieden om een eigen auto te hebben, wat te denken van je eigen 2e auto? Je hebt helemaal geen auto nodig schrijf je, maar je hebt er 2. Doe daar dan eerst maar eens eentje van weg.
Als jij ergens woont en werkt waar geen OV rijdt en je kunt geen andere baan of woning krijgen die bij je past, dan is dat waar je mee te dealen hebt. End of. Niet veel mensen krijgen de kans om dichtbij huis te gaan of te blijven werken.
Ik rijdt ook dagelijks met bus en aanhanger tot op een 30km afstand van mijn huis langs klanten (ik koos zelf voor deze maximale afstand. In Amsterdam bijv. zou ik meer kunnen verdienen, maar ik zie geen enkele reden om naast 8 uur werken ook nog eens 5 uur in de auto te zitten). Toen ik voor corona nog in loondienst werkte, kon ik daar gewoon op de fiets naartoe. Nu zal dat niet gaan, met alle gereedschappen en materialen die mee moeten. Als je mijn bus af wil pakken, betaal jij voortaan mijn vaste lasten. Deal?
Nogmaals, in jouw situatie is de auto 100% luxe en 0% noodzakelijk. Prachtig, echt! Maar niet iedereen kan dat voor elkaar krijgen. Accepteer dat en denk met die mensen mee. En nee, met een deelauto elke dag naar je werk rijden maakt het niet goedkoper of makkelijker. Het gebeurd ook hier in dit topic te vaak dat mensen die een dergelijke luxepositie hebben even denken te beslissen hoe het bij anderen dan per definitie ook kan en maar geregeld moet. En anders gaan ze maar lopen!
Overigens eens met hieronder: Als het om rekeningrijden gaat zie ik nog 't meest in een tol kastje dat in je auto moet hangen. En dan kasten bij de belangrijke ontsluitings- en snelwegen die registreren hoelang je daar reed, de rekening volgt. Voila. Maar men gaat straks al MRB heffen op EV's en ook betalen EV rijders onder de noemer "energiebelasting" gewoon accijns dus eigenlijk is er geen noodzaak om een goed werkend systeem te veranderen. Als ik straks van ~500 euro MRB per jaar (grijs kenteken, want ondernemer) naar ~2200 euro KMheffing per jaar ga, dan zal ik mijn arbeidsloon moeten verhogen om die kosten te dekken.
Voor mensen in loondienst... Als rekeningrijden een feit wordt zou ik bij mijn werkgever een auto van de zaak (niet per definitie een leaseauto zijnde) eisen. Dan betaalt de werkgever de reiskosten 100% uit zijn eigen zak. Hij kan het aftrekken van de belasting (immers omzet - kosten = winst, winst = belastbaar) en jij bent van dergelijke kosten af.
[ Voor 59% gewijzigd door Destruction op 26-06-2023 15:13 ]
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Je kunt toch niet garanderen dat je nooit in het buitenland zal rijden? Er zullen toch altijd onverwachte situaties zijn waarbij je uiteindelijk in het buitenland terecht kan komen.PhilipsFan schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:50:
[...]
Ik verwacht hierover echt nog wel de nodige drama's. Want het KAN juridisch gewoon niet om kilometers in het buitenland, in Nederland te gaan belasten. Hoe je het ook wendt of keert, daar gaat echt geen enkele rechter het mee eens zijn.
Ik zit zelf te denken aan net zoiets als de vermogensrendementsheffing die jarenlang is gebaseerd op een fictief rendement. Dat was destijds een gedrocht van Zalm, terwijl iedereen toen al had kunnen aanvoelen dat je nooit iemand belasting kunt laten betalen over fictief rendement. Het heeft 20 jaar en een boel rechtszaken gekost (veel domme rechters blijkbaar) maar uiteindelijk is dat systeem naar de prullenbak verwezen en heeft de overheid een ENORM probleem: achterstallig uitrekenen hoeveel rendement er daadwerkelijk gemaakt is, is onmogelijk. Je kunt ook niet de wet achteraf aanpassen, want dat is willekeur, er zijn namelijk ook mensen die er voordeel van hebben gehad. Het gevolg is, dat het dus kwijtgescholden moet worden en de overheid een begrotingstekort heeft.
Die kilometerheffing wordt net zo'n drama. Uiteindelijk gaat iemand dat winnen bij de rechter en dan is het onmogelijk om aan te tonen welke kilometers in het buitenland zijn gemaakt en welke niet. Dus moet alle kilometerheffing worden kwijtgescholden.
Ik begrijp dat het een boel gedoe is, zo'n kilometerheffing. Maar dat is nu eenmaal politiek, elke oplossing brengt nieuwe problemen en die moet je netjes tegen elkaar afwegen. Maak desnoods een tussenoplossing: mensen die nooit in het buitenland rijden gebruiken gewoon de kilometerstand. Mensen die wel in het buitenland rijden kunnen kiezen: of via de kilometerstand, of een rittenadministratie/registratiekastje gebruiken. Desnoods zou je aan de grens je kilometerstand kunnen registreren en bij terugkomst weer, daar kan vast wel een app voor worden gemaakt. Maar laat ze nu alsjeblieft niet die shortcut nemen om vanwege de simpliciteit alleen naar de kilometerstand te kijken, daar komt gedonder van.
Uiteindelijk ontkom je volgens mij gewoon niet aan kastjes, hetzij GPS voor iedere nationale beweging, hetzij een beetje zoals die tolbadges in het buitenland gewoon scanners op de portalen op de rijks-/provinciale wegen, die paar kilometer lokaal verkeer is dan kleingeld, (of je moet er een sport van maken alle scanners te ontlopen) dat beetje kun je gewoon als een vaste heffing van ik zeg maar even een halve cent in het kilometerbedrag terug laten komen.
Met beide methodes kun je ook gewoon afdekken dat de gereden kilometers allemaal in NL plaats vinden die je als overheid claimt voorkom je ook die onzin als rechtszaken voor ritten in het buitenland.
Ben wel benieuwd hoe dat financiële plaatje er nu eigenlijk uit komt te zien voor de kantoorslaaf die boven het gemiddelde aantal kilometers per jaar aan woon/werk moeten reizen met hun eigen auto. Die recente sommetjes stemden mij niet bepaald hoopvol...
[ Voor 3% gewijzigd door TIGER1125 op 26-06-2023 15:05 ]
Maar wat was hier nou ookal weer op tegen?Destruction schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:58:
[...]
Als ik straks van ~500 euro MRB per jaar (grijs kenteken, want ondernemer) naar ~2200 euro KMheffing per jaar ga, dan zal ik mijn arbeidsloon moeten verhogen om die kosten te dekken.
Ik bedoelde dat je als bestuurder kan kiezen om gewoon de registratie via de teller te doen en dus kilometers in het buitenland wel mee laten tellen. Als je alleen sporadisch in het buitenland rijdt, kun je je op die manier de moeite besparen van een administratie en/of kastje.TIGER1125 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:03:
[...]
Je kunt toch niet garanderen dat je nooit in het buitenland zal rijden? Er zullen toch altijd onverwachte situaties zijn waarbij je uiteindelijk in het buitenland terecht kan komen.
[...]
Volgens mij is een app waarmee je bij de grens je stand registreert ook nog wel te doen, al zullen er dan misschien mensen komen die ermee frauderen door de GPS locatie te spoofen. Maar dat kun je dan weer oplossen door willekeurig auto's te fotograferen en te controleren, zoals nu bijvoorbeeld ook bij leswagens gebeurt.
GPS vind ik eng en is ook niet nodig. Portalen bij grote wegen is wel een idee, maar dat werkt totdat er weer een debiele minister zit die denkt om met dat systeem ook wel even de gemiddelde snelheid te kunnen uitrekenen om daar weer bekeuringen over te heffen. Net zoals cameratoezicht in het uitgaanscentrum tegenwoordig ook wordt gebruikt om op afstand foutparkeerders te bekeuren. Een betrouwbare overheid, het blijft een dingetje...Uiteindelijk ontkom je volgens mij gewoon niet aan kastjes, hetzij GPS voor iedere nationale beweging, hetzij een beetje zoals die tolbadges in het buitenland gewoon scanners op de portalen op de rijks-/provinciale wegen, die paar kilometer lokaal verkeer is dan kleingeld, (of je moet er een sport van maken alle scanners te ontlopen) dat beetje kun je gewoon als een vaste heffing van ik zeg maar even een halve cent in het kilometerbedrag terug laten komen.
[ Voor 35% gewijzigd door PhilipsFan op 26-06-2023 15:27 ]
En vergeet ook niet.... het regent maar 7% van de tijd in nederland.(soms weken achter elkaar zelfs niet) Dus die 4 setjes kleding kunnen vaak gewoon in de kast blijven liggenKalentum schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:55:
[...]
Ik weet dat ik geen antwoord krijg maar ik ben zo benieuwd waar jij woont en waar je sportschool is!
Een gebied waar dus alleen een snelweg is. Geen mogelijkheid om te fietsen, behalve dwars door een weiland...
https://www.riool.info/re...regent%20het%20dus%20niet.
Komt de huidige wegenbelasting hiermee te vervallen? Dat is mij nog steeds niet duidelijk.stylezzz schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:32:
https://www.bndestem.nl/b...kilometer-innen~accf9e03/
De rekenmachines zijn volop aan het werk. Maar het lijkt er vooral op dat de fossiel aangedreven auto's zwaarder belast gaan worden.
Dat roep ik al zo lang dat de overheid het zo moet doen. Maar het beleid zwalkt meer dan een dronken kapitein die te diep in het glaasje heeft gekeken.stylezzz schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:32:
https://www.bndestem.nl/b...kilometer-innen~accf9e03/
De rekenmachines zijn volop aan het werk. Maar het lijkt er vooral op dat de fossiel aangedreven auto's zwaarder belast gaan worden.
Signatures zijn voor boomers.
En alle accijns op brandstof naar 0?XWB schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:35:
[...]
Komt de huidige wegenbelasting hiermee te vervallen? Dat is mij nog steeds niet duidelijk.
Want als dit accijns vervangt zou dat wel moeten.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dat zal niet gaan gebeuren. Want staat half België en Duitsland in nederland aan de pomp.YakuzA schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:52:
[...]
En alle accijns op brandstof naar 0?
Ja, wel in de vorm waarin we dat nu kennen ja.XWB schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:35:
[...]
Komt de huidige wegenbelasting hiermee te vervallen? Dat is mij nog steeds niet duidelijk.
Die motorrijtuignebelasting wordt dus straks niet meer op gewicht gebaseerd, zoals dat nu is, maar op basis van het aantal gereden kilometers:
Zie https://www.rijksoverheid...-met-betalen-naar-gebruikAutomobilisten betalen vanaf 2030 motorrijtuigenbelasting op basis van het aantal kilometers dat ze rijden. Doel hiervan is de opbrengst van autobelastingen op peil te houden en de CO2-uitstoot te verminderen. Automobilisten betalen in het nieuwe systeem dan geen vast bedrag meer voor het bezit van een auto. De Tweede en Eerste Kamer moeten hierover nog beslissen.
In principe is dat dus een veel eerlijker systeem. Nu betaalt iemand met auto A die 5000 km per jaar rijdt net zoveel wegenbelastingen als zijn buurman met exact dezelfde auto die 40.000 km per jaar rijdt. Straks wordt dat dus het systeem per kilometer, wat goedkoper kan uitpakken voor mensen die weinig rijden.
In andere woorden, straks betaal je dus voor gebruik, niet meer voor bezit.
Virussen? Scan ze hier!
Laten we hopen dat dit niet doorgaat, dan gaan we de rijken weer bevoordelen die wel even het geld hebben liggen voor een elektrische auto. Er zijn allemaal al voordelen geweest van 0% bijtelling/subsidie op aanschaf van nieuwe volledig elektrische auto.Maasluip schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:36:
[...]
Dat roep ik al zo lang dat de overheid het zo moet doen. Maar het beleid zwalkt meer dan een dronken kapitein die te diep in het glaasje heeft gekeken.
Voor Jan modaal is een volledig elektrische auto nog echt niet haalbaar, en dan ga je ze daarvoor bestraffen door nog hogere lasten waardoor het nog langer duurt voordat ze het bij elkaar gespaard hebben.
Ik snap dat het heel fijn is voor de mensen die 2/3/4 keer modaal verdienen en al een elektrische auto hebben en neerkijken op degene die nog met fossiele brandstof rijden. Maar dit werkt eerder tegen dan voor, geef dan hogere subsidies voor bepaalde inkomenscategorieen voor elektrisch rijden, dan helpen we Nederland meer naar emissieloze KM's dan een systeem om te bestraffen. Just my 2 cents
er staat toch letterlijk nergens dat dit accijns vervangt? het gaat over Motorrijtuigenbelasting a.k.a. de wegenbelasting. het idee klinkt mooi maar denk onhoudbaat doordat buitenlandse kilometers zo ook ineens in NL worden belast.YakuzA schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:52:
[...]
dit heeft niks te maken met accijns, die dienen namelijk al als een belasting op gebruik ipv bezit
Het probleem daarmee (ook in dit topic al eerder aangestipt) is dat er dan enorm veel auto's bij zouden kunnen komen. Want bezit kost immers niks. Dan kan ik in de wijk ook wel 5 parkeerplaatsen bezet houden voor al mijn auto's, maar mijn buren worden er niet blij van.wildhagen schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:54:
[...]
In andere woorden, straks betaal je dus voor gebruik, niet meer voor bezit.
Voor mij zou het prima zijn hoor, daar niet van. Het betekent bijvoorbeeld ook dat je geen economisch delict meer kunt plegen als je een grijs kenteken auto niet gebruikt zoals de regels voorschrijven (grootte fiscaal blok in de laadruimte). Ook kan het campertarief (en daarmee de inbouweisen) vervallen. Het geeft de bezitter van een voertuig veel meer vrijheid, daar ben ik zelf wel voorstander van.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Recht hierboven staat vermeld dat dat wel zo isFr33z schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:59:
[...]
er staat toch letterlijk nergens dat dit accijns vervangt? het gaat over Motorrijtuigenbelasting a.k.a. de wegenbelasting. het idee klinkt mooi maar denk onhoudbaat doordat buitenlandse kilometers zo ook ineens in NL worden belast.
dit heeft niks te maken met accijns, die dienen namelijk al als een belasting op gebruik ipv bezit
Er is echt geen 14 miljard aan MRB die binnen gehaald wordt.Het kabinet wordt ook min of meer gedwongen omdat er steeds meer elektrische auto’s op de weg komen, wat het kabinet ook wil met het oog op het klimaat. Keerzijde is dat de er minder autobelasting binnenkomt, net als geld via brandstofaccijnzen. Zo loopt het kabinet straks 14 miljard euro mis.
Dat wordt straks behoorlijk goedgemaakt: de overheid zou zelfs tot 16,4 miljard euro binnen kunnen krijgen, dat is ruim 2 miljard meer dan nu het geval is dus.
(ter illustratie:
"Het CBS berekent dat het Rijk en de provincies dit jaar gezamenlijk net geen 6 miljard euro op halen aan motorrijtuigenbelasting." )
[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 26-06-2023 16:11 ]
PSN
[ Voor 92% gewijzigd door stylezzz op 26-06-2023 16:03 ]
Waar haal jij je gratis auto's vandaan?Spotmatic schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:59:
[...]
Het probleem daarmee (ook in dit topic al eerder aangestipt) is dat er dan enorm veel auto's bij zouden kunnen komen. Want bezit kost immers niks. Dan kan ik in de wijk ook wel 5 parkeerplaatsen bezet houden voor al mijn auto's, maar mijn buren worden er niet blij van.
Voor mij zou het prima zijn hoor, daar niet van. Het betekent bijvoorbeeld ook dat je geen economisch delict meer kunt plegen als je een grijs kenteken auto niet gebruikt zoals de regels voorschrijven (grootte fiscaal blok in de laadruimte). Ook kan het campertarief (en daarmee de inbouweisen) vervallen. Het geeft de bezitter van een voertuig veel meer vrijheid, daar ben ik zelf wel voorstander van.
Waarom zou dit niet mogen? Een buitenlandvignet kan je op het moment ook niet verrekenen met je MRB, dat dubbel betalen is dus altijd al gedaan. Rekeningrijden vervangt immers geen belasting voor het gebruik van wegen, maar de houderschapsbelasting. Technisch gezien is het geen belasting voor het gebruik van wegen, maar voor het gebruik van de auto. Dat het toekomstige Nederlandse belastingsysteem zo geregeld is dat het simpelweg alle gereden kilometers regelt en niet discrimineert op locatie is dus mogelijk zelfs eerlijker, afhankelijk van de uitleg. Waarom zou immers iemand in (kilometer)belastingvrij mogen winkelen in Duitsland, maar niet in Nederland?alexbl69 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:45:
[...]
Kan me niet voorstellen dat dit mag inderdaad. In veel Europese landen betaal je al tol (Frankrijk, Spanje, Oostenrijk, Italië, met Schengen erbij Zwitserland). Het lijkt me niet dat je over die kilometers in Nederland ook nog eens belasting moet gaan betalen.
Natuurlijk kan je de uitleg nogal krom vinden, ik zou zelf ook de nodige tegenargumenten op kunnen gooien. Maar recht praten wat krom is, of andersom, kan men in Den Haag natuurlijk best aardig. Het simpelste argument is natuurlijk nog altijd "ja maar we kunnen niet anders, want het volk wil geen kastje, dus dan maar zo"
Maasluip schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:36:
[...]
Dat roep ik al zo lang dat de overheid het zo moet doen. Maar het beleid zwalkt meer dan een dronken kapitein die te diep in het glaasje heeft gekeken.
Ik hoop dat de belasting minder dubbelop gaat zijn als je stelling
Brandstof zelf wordt echt niet goedkoper. Sterker nog, vanaf 2027 komt de EU met een CO2 tax wat de brandstofprijs verder zal opdrijven.YakuzA schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:52:
[...]
Nou, dat is precies de clou. De huidige houderschapsbelasting wordt ingeruild voor een verbruiksbelasting.Cid Highwind schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:12:
[...]
Waarom zou dit niet mogen? Een buitenlandvignet kan je op het moment ook niet verrekenen met je MRB, dat dubbel betalen is dus altijd al gedaan. Rekeningrijden vervangt immers geen belasting voor het gebruik van wegen, maar de houderschapsbelasting. Technisch gezien is het geen belasting voor het gebruik van wegen, maar voor het gebruik van de auto.
En waar in het eerste geval de in het buitenland gereden kilometers geen probleem zijn, wordt dat bij het tweede geval ineens wel een probleem.
Auto's zijn uiteraard wel duur zat. Maar wat gaat er op tegen zijn standaard een wat oudere diesel station neer te zetten voor de langere afstanden of vakanties waar de Renault Zoe niet voor past?
Juist oude diesels koop je voor een appel en een ei. Op het moment totaal oninteressant als bezit, straks niet meer.
En tenzij je in de binnestad woont, heb je ook geen dure parkeervergunning aan te vragen. Als ik nu al zie hoe er straten zijn met rijtjeshuizen, waar bij een gezin met volwassen kinderen gerust 3 auto's en een werkbus voor de deur staan, vraag ik me af wat er gaat gebeuren als een auto voor de hobby, of een camper, ook nog eens een optie gaat worden.
Ik lees nog steeds geen definitieve reden. Men heeft het immers over het belasten van autogebruik, niet het gebruik van wegen. Ergo, het valt te verdedigen dat buitenlandkilometers in rekening worden gesteld. Zie ook het voorbeeld van winkelen over de grens versus binnen Nederland.alexbl69 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:15:
[...]
Nou, dat is precies de clou. De huidige houderschapsbelasting wordt ingeruild voor een verbruiksbelasting.
En waar in het eerste geval de in het buitenland gereden kilometers geen probleem zijn, wordt dat bij het tweede geval ineens wel een probleem.
Tenzij Den Haag het als tegemoetkoming gaat zien voor de grensgebieden waar men sowieso al meer kilometers moet maken om bij voorzieningen te komen. Maar daar rijst al snel de vraag "geloof je het zelf?"
[ Voor 34% gewijzigd door Cid Highwind op 26-06-2023 16:22 ]
Accijnzen op fossiele brandstoffen blijven bestaan daar veranderd zo ver bekend niets aan. Het deel van de accijnzen die de overheid misloopt doordat electrische autos geen fossiele brandstoffen tanken wordt opgenomen in rekeningrijden.YakuzA schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:02:
[...]
Recht hierboven staat vermeld dat dat wel zo is
[...]
Er is echt geen 14 miljard aan MRB die binnen gehaald wordt.
(ter illustratie:
"Het CBS berekent dat het Rijk en de provincies dit jaar gezamenlijk net geen 6 miljard euro op halen aan motorrijtuigenbelasting." )
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
Nou dan gebeurt er wat er altijd gebeurt. Betaald parkeren. Ik ben voorCid Highwind schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:18:
[...]
Auto's zijn uiteraard wel duur zat. Maar wat gaat er op tegen zijn standaard een wat oudere diesel station neer te zetten voor de langere afstanden of vakanties waar de Renault Zoe niet voor past?
Juist oude diesels koop je voor een appel en een ei. Op het moment totaal oninteressant als bezit, straks niet meer.
En tenzij je in de binnestad woont, heb je ook geen dure parkeervergunning aan te vragen. Als ik nu al zie hoe er straten zijn met rijtjeshuizen, waar bij een gezin met volwassen kinderen gerust 3 auto's en een werkbus voor de deur staan, vraag ik me af wat er gaat gebeuren als een auto voor de hobby, of een camper, ook nog eens een optie gaat worden.
Zeker de oudere tweedehands auto's zijn goedkoper dan je denkt... Al voor net iets meer dan de sloopwaarde kun je een auto kopen met een paar maanden APK. Ze worden wel eens gebruikt als pekelbakkies. ;-)
We rijden hier in Nederland veel in kleine ***-auto's. Zeker de tweede (boodschappen-) auto is niet zelden een klein gebakje. Dat heeft ook te maken met de wegenbelasting. Als een dikke Mercedes 600 boodschappenauto op de parkeerplaats voor mijn huis voor wat betreft de vaste lasten per maand niet meer kost dan een Fiat Panda, wat heeft dan de voorkeur, denk je???
Edit: vroeger was het bekend dat kleine auto's heel erg waardevast waren. Door de lage wegenbelasting. Als dat wegvalt, zijn kleine auto's aan de straatstenen niet meer te slijten. Nederland is op automotive gebied fiscaal compleet verkloot en loopt qua automodellen asynchroon met wat in de ons omringende landen gebruikelijk is.
[ Voor 18% gewijzigd door Spotmatic op 26-06-2023 16:27 ]
Ik weet het niet hoor. Ik persoonlijk (1 auto in bezit) ga niet opeens een tweede auto kopen omdat het toch niet uitmaakt want de wegenbelasting van 30 euro gaat naar 0. Je blijft ook nog met je afschrijving + verzekering zitten en evt parkeervergunning.Spotmatic schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:20:
[...]
Zeker de oudere tweedehands auto's zijn goedkoper dan je denkt... Al voor net iets meer dan de sloopwaarde kun je een auto kopen met een paar maanden APK. Ze worden wel eens gebruikt als pekelbakkies. ;-)
We rijden hier in Nederland veel in kleine ***-auto's. Zeker de tweede (boodschappen-) auto is niet zelden een klein gebakje. Dat heeft ook te maken met de wegenbelasting. Als een dikke Mercedes 600 boodschappenauto op de parkeerplaats voor mijn huis voor wat betreft de vaste lasten per maand niet meer kost dan een Fiat Panda, wat heeft dan de voorkeur, denk je???
Edit: vroeger was het bekend dat kleine auto's heel erg waardevast waren. Door de lage wegenbelasting. Als dat wegvalt, zijn kleine auto's aan de straatstenen niet meer te slijten. Nederland is op automotive gebied fiscaal compleet verkloot en loopt qua automodellen asynchroon met wat in de ons omringende landen gebruikelijk is.
Edit: overigens volg ik die hele rekeningrijden disscussie al een tijdje niet meer maar nu kijk ik er weer eens naar en wat een gedrocht. Ik vind het principe 'betalen voor gebruik' en 'de vervuiler betaalt' prima maar niet op deze manier. Dan vind ik de huidige oplossing 'betalen voor bezit' en 'hoe zwaarder hoe duurder' eigenlijk beter. De CO2 tax kan via de benzinepomp. Electriciteit zit ook al een CO2 tax op dus dat is ook al geregeld. Gewoon laten zoals het is
[ Voor 15% gewijzigd door Kalentum op 26-06-2023 16:53 ]
Als dat de argumentatie is, zouden ze dus alleen rekeningrijden moeten invoeren voor elektrische auto’s?squaddie schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:20:
[...]
Accijnzen op fossiele brandstoffen blijven bestaan daar veranderd zo ver bekend niets aan. Het deel van de accijnzen die de overheid misloopt doordat electrische autos geen fossiele brandstoffen tanken wordt opgenomen in rekeningrijden.
Of dat elektrische auto’s dan veel meer per km betalen.
PSN
Oude bakken hebben amper een afschrijving of worden zelfs meer waard. Maar geef toe dat als wegenbelasting geen criterium meer is, dat je bij gelijkblijvende kosten toch voor een grotere auto gaat.Kalentum schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:38:
[...]
Ik weet het niet hoor. Ik persoonlijk (1 auto in bezit) ga niet opeens een tweede auto kopen omdat het toch niet uitmaakt want de wegenbelasting van 30 euro gaat naar 0. Je blijft ook nog met je afschrijving + verzekering zitten en evt parkeervergunning.
Waarom? Op elektriciteit zit ook al energiebelasting. Het gaat erom het verlies aan brandstofaccijns in de toekomst te compenseren. Meer en meer mensen zullen de transitie gaan maken immers.YakuzA schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:40:
[...]
Als dat de argumentatie is, zouden ze dus alleen rekeningrijden moeten invoeren voor elektrische auto’s?
Niet flauw bedoelt, maar ik schaf in dit geval gelijk een twee autootje aan. Mijn werkgever (de overheid!!) laat mij de hele provincie door crossen met mijn eigen vervoer (de AZC's zijn slecht bereikbaar, laat staan meerderen op één dag..). En het maakt het plannen van mijn werk met die van mijn vrouw een stuk makkelijker.Kalentum schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:38:
[...]
Ik weet het niet hoor. Ik persoonlijk (1 auto in bezit) ga niet opeens een tweede auto kopen omdat het toch niet uitmaakt want de wegenbelasting van 30 euro gaat naar 0. Je blijft ook nog met je afschrijving + verzekering zitten en evt parkeervergunning.
Edit: overigens volg ik die hele rekeningrijden disscussie al een tijdje niet meer maar nu kijk ik er weer eens naar en wat een gedrocht. Ik vind het principe 'betalen voor gebruik' en 'de vervuiler betaalt' prima maar niet op deze manier. Dan vind ik de huidige oplossing 'betalen voor bezig' en 'hoe zwaarder hoe duurder' eigenlijk beter. De CO2 tax kan via de benzinepomp. Electriciteit zit ook al een CO2 tax op dus dat is ook al geregeld. Gewoon laten zoals het is
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Dat zal me ook niks verbazen. Om eerlijk te zijn zou ik me daar ook volledig in kunnen vinden.alexbl69 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:38:
Heb overigens het gevoel dat deze hele exercitie meer bedoeld is om de VVD bij de volgende verkiezingen een mooie slogan te geven 'met ons geen rekeningrijden!' dan dat men daadwerkelijk naar een oplossing zoekt.
Wat er bij mij persoonlijk niet in gaat is dat voor dit systeem 30 jaar de boot is afgehouden. Want ja, het grootste gedeelte van de kiezers werkte immers nog, die moesten dus ontzien worden, vooral voor eigen politiek belang.
Nu diezelfde groep zo langzaam hun AOW geniet, is het natuurlijk wel vervelend dat de auto die de hele dag stilstaat alsnog belast wordt. Het electorale risico is dus zo goed als van tafel, dus soit, we proberen het maar weer, je kan meer winnen dan verliezen.
En met een lagere belasting van EV's blijft de VVD achterban natuurlijk ook netjes buiten schot. Bij nader inzien zie ik ze er dus best voor aan hier een "neutraal" standpunt op in te nemen.
Cynisch. Maar ik sta er dan ook hetzelfde in als @Kalentum. Autorijden is in Nederland al erg duur, vervuilend rijden des te meer. De afstanden zijn sowieso al klein. De auto pakken of niet zal in veel gevallen eerder een kwestie van tijd zijn dan kosten. Tenzij je nu al krap bij kas zat en daarom beiden voltijd werken moet, dan word je natuurlijk dubbel gepakt.
Je zet me aan het denken... wat doen wij... mijn vrouw en ik zijn nu met de negende auto bezig in 20 jaar tijd. Ik kan me niet herinneren dat we ooit over wegenbelasting hebben gehad. Wat we doen: criteria invullen, budget vaststellen, dat levert een short list op van auto's waar we een proefrit in maken, dan kiezen, evt auto inruilen en klaar. Duurste vaste last is toch afschrijving.Spotmatic schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:45:
[...]
Oude bakken hebben amper een afschrijving of worden zelfs meer waard. Maar geef toe dat als wegenbelasting geen criterium meer is, dat je bij gelijkblijvende kosten toch voor een grotere auto gaat.
Dat rekening rijden, dat zien we dan wel weer, we rijden 10 duizend per jaar, ik gok dat het niet heel erg veel duurder gaat uitvallen.
[ Voor 8% gewijzigd door Kalentum op 26-06-2023 17:06 ]
Ik zie het ook nog wel gebeuren dat een basis MRB blijft, want feit is dat de overheid nooit genoeg geld heeft om uit te geven. Dus een basis MRB + rekeningrijden + accijns op brandstof en misschien nog wel een extra energiebelasting op elektriciteit. Waarom? Omdat het kan, veel mensen moeten immers toch naar hun werk rijden, verhuizen is voor velen haast onmogelijk. Het is gewoon een cashgrab om de meerderheid te pakken.Cid Highwind schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:59:
[...]
Cynisch. Maar ik sta er dan ook hetzelfde in als @Kalentum. Autorijden is in Nederland al erg duur, vervuilend rijden des te meer. De afstanden zijn sowieso al klein. De auto pakken of niet zal in veel gevallen eerder een kwestie van tijd zijn dan kosten. Tenzij je nu al krap bij kas zat en daarom beiden voltijd werken moet, dan word je natuurlijk dubbel gepakt.
Gewoon, omdat er geen enkele basis te bedenken is om in het buitenland gereden kilometers te belasten in Nederland. Het is totaal oneerlijk. Je vervuilt de lucht niet, je maakt geen gebruik van de wegen en voorzieningen, maar je moet wel betalen? Iedereen begrijpt dat zoiets niet houdbaar is.Cid Highwind schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:12:
[...]
Waarom zou dit niet mogen? Een buitenlandvignet kan je op het moment ook niet verrekenen met je MRB, dat dubbel betalen is dus altijd al gedaan. Rekeningrijden vervangt immers geen belasting voor het gebruik van wegen, maar de houderschapsbelasting. Technisch gezien is het geen belasting voor het gebruik van wegen, maar voor het gebruik van de auto. Dat het toekomstige Nederlandse belastingsysteem zo geregeld is dat het simpelweg alle gereden kilometers regelt en niet discrimineert op locatie is dus mogelijk zelfs eerlijker, afhankelijk van de uitleg. Waarom zou immers iemand in (kilometer)belastingvrij mogen winkelen in Duitsland, maar niet in Nederland?
[...]
En ik heb al eerder aangegeven dat er echt wel alternatieven zijn voor een kastje. Schrijf gewoon de wet zo dat er meerdere manieren gebruikt mogen worden om je in Nederland gereden kilometers aan te tonen en laat automobilisten zelf kiezen voor een methode.
Zo’n kastje kan met een geofence ook prima weten wanneer het in NL is en kilometers kan tellen en wanneer dat niet zo is.PhilipsFan schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:22:
[...]
Gewoon, omdat er geen enkele basis te bedenken is om in het buitenland gereden kilometers te belasten in Nederland. Het is totaal oneerlijk. Je vervuilt de lucht niet, je maakt geen gebruik van de wegen en voorzieningen, maar je moet wel betalen? Iedereen begrijpt dat zoiets niet houdbaar is.
En ik heb al eerder aangegeven dat er echt wel alternatieven zijn voor een kastje. Schrijf gewoon de wet zo dat er meerdere manieren gebruikt mogen worden om je in Nederland gereden kilometers aan te tonen en laat automobilisten zelf kiezen voor een methode.
Ik zeg toch nergens dat dat niet kan? Dat kan prima. Maar ik wil geen kastje. Dat verzamelt veel meer gegevens dan nodig. Het kilometertarief is overal gelijk, dus niemand hoeft te weten waar ik rij, alleen hoeveel ik rij.dr.lowtune schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:27:
[...]
Zo’n kastje kan met een geofence ook prima weten wanneer het in NL is en kilometers kan tellen en wanneer dat niet zo is.
Alsof er geen gps spoofer te maken is met een bereik van een meter die erbij zit in de auto.dr.lowtune schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:27:
[...]
Zo’n kastje kan met een geofence ook prima weten wanneer het in NL is en kilometers kan tellen en wanneer dat niet zo is.
Y'24
Met alles is te frauderen.RvV schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:34:
[...]
Alsof er geen gps spoofer te maken is met een bereik van een meter die erbij zit in de auto.
Dat zou betekenen dat je kosten voor invoering en onderhoud van rekeningrijden over een relatief kleine groep automobilisten moet uitsmeren en los daarvan zou de overheid twee systemen in de lucht moeten houden.YakuzA schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:40:
[...]
Als dat de argumentatie is, zouden ze dus alleen rekeningrijden moeten invoeren voor elektrische auto’s?
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
Maar dat is ook terecht toch? Elektrische auto's veroorzaken een probleem wat er eerder niet was. Waarom zouden bezitters van brandstofauto's moeten meebetalen om dat op te lossen? En welk andere 'systeem' bedoel je dan? Accijnzen op brandstoffen? Je dacht toch niet echt dat die gaan verdwijnen? Of bedoel je de vaste houderschapsbelasting? Die kun je toch afschaffen en omslaan in de accijnzen?squaddie schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:37:
[...]
Dat zou betekenen dat je kosten voor invoering en onderhoud van rekeningrijden over een relatief kleine groep automobilisten moet uitsmeren en los daarvan zou de overheid twee systemen in de lucht moeten houden.
Mogelijk, maar waarschijnlijk niet in de eerste instantie, maar als "verfijning" van het systeem.dr.lowtune schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:17:
[...]
Ik zie het ook nog wel gebeuren dat een basis MRB blijft, want feit is dat de overheid nooit genoeg geld heeft om uit te geven. Dus een basis MRB + rekeningrijden + accijns op brandstof en misschien nog wel een extra energiebelasting op elektriciteit. Waarom? Omdat het kan, veel mensen moeten immers toch naar hun werk rijden, verhuizen is voor velen haast onmogelijk. Het is gewoon een cashgrab om de meerderheid te pakken.
De worst die nu immers wordt voorgehouden om acceptatie te creëren, is dat er een grote groep mensen zal zijn voor wie het goedkoper wordt, omdat ze voorbeeldelijk gedrag vertonen (lees: ze hebben voldoende alternatieven, of hoeven niet meer dagelijks naar hun werk met de auto).
Ga je die mensen hun voordeeltje wegnemen, is er dus niemand die beter af zal zijn.
Ik had het voorheen over de dan goedkope diesel als wagen voor er bij. Geen houderschapsbelasting meer betekent dat het voor de vakanties een goede optie kan zijn. De hogere kilometerprijs kan je dan voor lief nemen, afschrijving is toch al laag en de brandstof is immers goedkoper. Als je in de praktijk echter al voor 5000km aan kilometers af mag dragen om juist dat te ontmoedigen, waar je dus de eerste 5000km zonder extra heffing kunt rijden, maar je het natuurlijk wel onaantrekkelijk. Het legt dus wel een bom onder het grondprincipe van de nieuwe regeling.
Doe je nu toch ookPhilipsFan schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:22:
[...]
Gewoon, omdat er geen enkele basis te bedenken is om in het buitenland gereden kilometers te belasten in Nederland. Het is totaal oneerlijk. Je vervuilt de lucht niet, je maakt geen gebruik van de wegen en voorzieningen, maar je moet wel betalen? Iedereen begrijpt dat zoiets niet houdbaar is.
Duitsers betalen hier niet (jij betaalt voor hem), wij betalen daar niet (hij betaalt voor jou).
Ik zie niet in hoe dat voor jou persoonlijk relevant is, linksom of rechtsom moet er betaald worden.
Als je gevoel beter is dat dat eerlijk(er) gaat, kun je met Duitsland handjeklap doen dat 1% van onze inkomsten naar hun gaat, en 1% van hun inkomsten naar ons (na analyze van hoeveel km's gemiddeld in het buitenland worden gereden).
Het is niet mijn standpunt, maar van de overheid met een klein beetje tussen de regels doorlezen van mij.PhilipsFan schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:40:
[...]
Maar dat is ook terecht toch? Elektrische auto's veroorzaken een probleem wat er eerder niet was. Waarom zouden bezitters van brandstofauto's moeten meebetalen om dat op te lossen? En welk andere 'systeem' bedoel je dan? Accijnzen op brandstoffen? Je dacht toch niet echt dat die gaan verdwijnen? Of bedoel je de vaste houderschapsbelasting? Die kun je toch afschaffen en omslaan in de accijnzen?
Tuurlijk had de overheid alleen rekeningrijden voor electrische autos kunnen invoeren, maar dat zou iedereen weer terug jagen in een auto op brandstof, immers rekeningrijden invoeren en onderhouden is niet goedkoop vandaar dat praktisch iedereen moet rekeningrijden.
Strikt genomen hebben elektrische autos hebben het probleem niet veroorzaakt, maar de overheid die een regeling verzint waarvan iedereen weet dat die op termijn onhoudbaar zal zijn. niettemin vormt die zelfde onhoudbare regeling een prima argument is voor de overheid is om MRB af te schaffen en iedereen verplicht te laten rekeningrijden.
MRB omslaan in accijnzen gaat niet in Nederland omdat we reeds in de top landen zitten kwa brandstofprijzen en bij nog hogere prijzen wordt tank toerisme nog verder aangewakkerd.
Klinkt een beetje als die loophole van een aantal jaren terug waarin wat figuren 25 jaar oude mercedes 190d's gingen rijden. (Al dan niet op sla of frituurolie) zal vast voorkomen worden.Cid Highwind schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:43:
[...]
Mogelijk, maar waarschijnlijk niet in de eerste instantie, maar als "verfijning" van het systeem.
De worst die nu immers wordt voorgehouden om acceptatie te creëren, is dat er een grote groep mensen zal zijn voor wie het goedkoper wordt, omdat ze voorbeeldelijk gedrag vertonen (lees: ze hebben voldoende alternatieven, of hoeven niet meer dagelijks naar hun werk met de auto).
Ga je die mensen hun voordeeltje wegnemen, is er dus niemand die beter af zal zijn.
Ik had het voorheen over de dan goedkope diesel als wagen voor er bij. Geen houderschapsbelasting meer betekent dat het voor de vakanties een goede optie kan zijn. De hogere kilometerprijs kan je dan voor lief nemen, afschrijving is toch al laag en de brandstof is immers goedkoper. Als je in de praktijk echter al voor 5000km aan kilometers af mag dragen om juist dat te ontmoedigen, waar je dus de eerste 5000km zonder extra heffing kunt rijden, maar je het natuurlijk wel onaantrekkelijk. Het legt dus wel een bom onder het grondprincipe van de nieuwe regeling.
Kleine, lichtere auto's rijden vrijwel altijd zuiniger; autofabrikanten lijken al een kleine tien jaar tegen de grenzen op te lopen van wat er nog uit een verbrandingsmotor kan worden geperst(*). Dus ik vermoed dat ze niet volledig uit het straatbeeld zullen verdwijnen.Spotmatic schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:20:
Wat dat betreft is het ook zorgelijk als gewicht geheel verdwijnt uit de belasting; het maakt voor de uitstoot wel degelijk verschil.
*) Hybride techniek daargelaten.
Dat dan de groep mensen die deze oplossing voor een Randstad probleem niet kunnen betalen weer eens de dupe is.
En daarbij denk ik vooral ook aan Jan met z'n pet die geen enkele andere optie heeft dan in zijn 20e hands dieseltje naar z'n werk te rijden, en ook in dat dieseltje zal moeten blijven rijden omdat we juist die groep NIET helpen.
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Zullen we die randstad kaart onderhand eens even laten zitten? (En nee, ik woon niet in de randstadDestruction schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:03:
[...]
Dat dan de groep mensen die deze oplossing voor een Randstad probleem niet kunnen betalen weer eens de dupe is.
En daarbij denk ik vooral ook aan Jan met z'n pet die geen enkele andere optie heeft dan in zijn 20e hands dieseltje naar z'n werk te rijden, en ook in dat dieseltje zal moeten blijven rijden omdat we juist die groep NIET helpen.
Rekeningrijden is ook niet bedoeld om bepaalde bevolkingsgroepen te helpen volgens mij. Het is een andere manier van belasting op mobiliteit. Jan met de pet, met de 20e hands oude diesel die elke dag 150(?)km naar zijn werk tuft zal inderdaad in een groep gaan vallen die keuzes zal moeten gaan maken.
Nee, ik ben ook niet perse voor rekeningrijden. Er is nog veel onduidelijk, en de weg daarnaartoe zal nog vele zijwegen en afslagen kennen. Wat ik wel weet is dat het huidige belastingsysteem op mobiliteit ook niet handig is.
Dus kun je gewicht achterwege laten en belasten op basis van CO2 / kWh / type.CVTTPD2DQ schreef op maandag 26 juni 2023 @ 18:54:
[...]
Kleine, lichtere auto's rijden vrijwel altijd zuiniger; autofabrikanten lijken al een kleine tien jaar tegen de grenzen op te lopen van wat er nog uit een verbrandingsmotor kan worden geperst(*). Dus ik vermoed dat ze niet volledig uit het straatbeeld zullen verdwijnen.
Wat dat betreft is het ook zorgelijk als gewicht geheel verdwijnt uit de belasting; het maakt voor de uitstoot wel degelijk verschil.
In de Randstad is het OV goed geregeld en zou je nog kunnen zeggen dat autogebruik daar fors omlaag kan en moet. Buiten de Randstad, zeker in het Oosten of het Noorden van het land, is de auto gewoon noodzaak en geen luxe product waar op bezuinigd kan worden.stylezzz schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:51:
[...]
Zullen we die randstad kaart onderhand eens even laten zitten? (En nee, ik woon niet in de randstad)
Dus nee, ik trek geen Randstad kaart maar geef aan dat men niet het hele land moet opzadelen met een probleem dat vooral in de Randstad speelt.
En wat zijn die keuzes dan zoal? Niet meer naar het werk gaan omdat je dat niet meer kunt betalen, ontslag krijgen en verder leven van de bijstand? Lijkt je dat echt een alternatief voor die groep?Rekeningrijden is ook niet bedoeld om bepaalde bevolkingsgroepen te helpen volgens mij. Het is een andere manier van belasting op mobiliteit. Jan met de pet, met de 20e hands oude diesel die elke dag 150(?)km naar zijn werk tuft zal inderdaad in een groep gaan vallen die keuzes zal moeten gaan maken.
Ik heb het hier niet over mensen met een kantoorbaan die eenvoudig thuis kunnen werken, ik heb het over de vuilnisman, de schiphol medewerker, etc. die zonder auto NIET op het werk kunnen komen. Die mensen wil jij naast mobiliteit dus ook hun inkomen afpakken.
Ook voor jou geldt, kijk ook eens buiten je eigen bubbel. Misschien kun jij 100% zonder auto en misschien heb jij je auto ook allang verkocht? Prachtig! Maar dat dat bij jou zo is gelukt betekent niet per definitie dat dat voor 100% van de anderen ook zo gaat werken.
Dit systeem werkt prima. Iedereen die een auto bezit betaald MRB. Over brandstof betalen we accijns en BTW. Ik rijdt meer dan mijn ouders en betaal dus al meer dan mijn ouders. Eerlijker krijg je het niet. Wie het nodig heeft kan een auto betalen en wie geen auto nodig heeft kan de keuze maken om autoloos door het leven te gaan.Nee, ik ben ook niet perse voor rekeningrijden. Er is nog veel onduidelijk, en de weg daarnaartoe zal nog vele zijwegen en afslagen kennen. Wat ik wel weet is dat het huidige belastingsysteem op mobiliteit ook niet handig is.
Hef gewoon MRB op EV's en het probleem is opgelost. En stop de EV subsidies, geef dat geld aan forenzen met een kleinere portemonnee zodat je die mensen uit de oudste en meest vervuilende auto's kunt helpen. De types die nu subsidies krijgen kunnen ook zonder subsidies een EV kopen en die groep zul je dus op een andere manier naar dergelijke auto's moeten bewegen.
[ Voor 11% gewijzigd door Destruction op 26-06-2023 20:02 ]
Ja de overheid mist inkomsten als de hele randstad elektrisch gaat rijden. Ze kunnen wegenbelasting gaan heffen, wat ze zeker ook gaan doen (deden ze bij hybride en kleine autootjes uiteindelijk ook), maar dan missen ze de accijns nog. Aangezien salderen de komende tijd toch afgeschaft wordt heb je daar al je accijns te pakken.
Het gaat ook niet om milieu. Mijn zwager rijdt nu na zijn werk rechtstreeks in de bedrijfsbus naar huis, om daar vervolgens de prive auto te pakken en 6km terug te rijden naar mijn ouders om zijn dochter op te halen. Het ligt nagenoeg op de route, maar is in totaal 2km omrijden. Omdat er een blackbox in de bedrijfsbus zit is dat niet te verantwoorden en ivm risico op gedoe met bijtelling moet het dan maar zo.
Juist in de randstad stoppen de bus en trein op elke hoek en sta je meer stil dan je beweegt.Destruction schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:00:
[...]
In de Randstad is het OV goed geregeld en zou je nog kunnen zeggen dat autogebruik daar fors omlaag kan en moet. Buiten de Randstad, zeker in het Oosten of het Noorden van het land, is de auto gewoon noodzaak en geen luxe product waar op bezuinigd kan worden.
Dus nee, ik trek geen Randstad kaart maar geef aan dat men niet het hele land moet opzadelen met een probleem dat vooral in de Randstad speelt.
[...]
En wat zijn die keuzes dan zoal? Niet meer naar het werk gaan omdat je dat niet meer kunt betalen, ontslag krijgen en verder leven van de bijstand? Lijkt je dat echt een alternatief voor die groep?
Ik heb het hier niet over mensen met een kantoorbaan die eenvoudig thuis kunnen werken, ik heb het over de vuilnisman, de schiphol medewerker, etc. die zonder auto NIET op het werk kunnen komen. Die mensen wil jij naast mobiliteit dus ook hun inkomen afpakken.
Ook voor jou geldt, kijk ook eens buiten je eigen bubbel. Misschien kun jij 100% zonder auto en misschien heb jij je auto ook allang verkocht? Prachtig! Maar dat dat bij jou zo is gelukt betekent niet per definitie dat dat voor 100% van de anderen ook zo gaat werken.
Daarbuiten is de frequentie misschien lager en moet je op de fiets naar het opstappunt, maar eenmaal onderweg doe je veel meer km/uur.
Die bubbel werkt blijkbaar 2 kanten op.
Eens, huidige systeem is "prima".Dit systeem werkt prima. Iedereen die een auto bezit betaald MRB. Over brandstof betalen we accijns en BTW. Ik rijdt meer dan mijn ouders en betaal dus al meer dan mijn ouders. Eerlijker krijg je het niet. Wie het nodig heeft kan een auto betalen en wie geen auto nodig heeft kan de keuze maken om autoloos door het leven te gaan.
Hef gewoon MRB op EV's en het probleem is opgelost. En stop de EV subsidies, geef dat geld aan forenzen met een kleinere portemonnee zodat je die mensen uit de oudste en meest vervuilende auto's kunt helpen. De types die nu subsidies krijgen kunnen ook zonder subsidies een EV kopen en die groep zul je dus op een andere manier naar dergelijke auto's moeten bewegen.
Mensen die weinig rijden zijn minder afhankelijk ervan, dus is het een luxe product, dus mag het wat meer kosten.
Mensen die veel rijden hebben doorgaans minder keus.
[ Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 26-06-2023 20:31 ]
6km is een fietsafstand, is die privé auto wel nodig?_JGC_ schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:22:
@Destruction
Het gaat ook niet om milieu. Mijn zwager rijdt nu na zijn werk rechtstreeks in de bedrijfsbus naar huis, om daar vervolgens de prive auto te pakken en 6km terug te rijden naar mijn ouders om zijn dochter op te halen. Het ligt nagenoeg op de route, maar is in totaal 2km omrijden. Omdat er een blackbox in de bedrijfsbus zit is dat niet te verantwoorden en ivm risico op gedoe met bijtelling moet het dan maar zo.
Ov is ook gewoon ruk in de randstad. Maar het is misschien iets beter als buiten de randstad omdat het daar al compleet wegbezuinigd wordDestruction schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:00:
[...]
In de Randstad is het OV goed geregeld en zou je nog kunnen zeggen dat autogebruik daar fors omlaag kan en moet. Buiten de Randstad, zeker in het Oosten of het Noorden van het land, is de auto gewoon noodzaak en geen luxe product waar op bezuinigd kan worden.
Oh wacht. Welk probleem in de randstad? Want dat heb ik even gemist
Denk jij dat de vuilnisman 150km per dag rijd om van en naar zijn werk te komen? Toevallig werkt een nicht van mij als grondpersoneel van transavia op schiphol. Woonachtig in hilversum, en ja ze moet wel met de auto want anders komt ze niet bij nacht en ontij op haar werk. Heeft ze overigens een bloedhekel aan (ooit een zwaar auto ongeluk gehad) maar een aardige km vergoeding en ze gaat met plezier naar haar werk...En wat zijn die keuzes dan zoal? Niet meer naar het werk gaan omdat je dat niet meer kunt betalen, ontslag krijgen en verder leven van de bijstand? Lijkt je dat echt een alternatief voor die groep?
Ik kijk maar al te ver buiten mijn eigen bubbel. Nee, ik kan zelf niet zonder auto. Mijn werkgever leased een mooie ev voor mij.... erg he?Ook voor jou geldt, kijk ook eens buiten je eigen bubbel. Misschien kun jij 100% zonder auto en misschien heb jij je auto ook allang verkocht? Prachtig! Maar dat dat bij jou zo is gelukt betekent niet per definitie dat dat voor 100% van de anderen ook zo gaat werken.
En juist doordat iedereen en zijn moeder een auto kan rijden gebeurd dat ook. Vandaar de hedendaagse problematiek.... maar goed, die discussie hebben we enkele maanden geleden al gevoerd...Dit systeem werkt prima. Iedereen die een auto bezit betaald MRB. Over brandstof betalen we accijns en BTW. Ik rijdt meer dan mijn ouders en betaal dus al meer dan mijn ouders. Eerlijker krijg je het niet. Wie het nodig heeft kan een auto betalen en wie geen auto nodig heeft kan de keuze maken om autoloos door het leven te gaan.
Komt eraan, maar zoals je weet verdwijnt mrb in de algemene middelen en word het niet aan mobiliteitsverbetering toegewezen. Overigens ben ik zwaar anti-toeslagen in welke vorm dan ook.... zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag etc. Etc. Laten we nu ook geen 'help-tante-truus-aan-de-ev' toeslag introduceren.....Hef gewoon MRB op EV's en het probleem is opgelost. En stop de EV subsidies, geef dat geld aan forenzen met een kleinere portemonnee zodat je die mensen uit de oudste en meest vervuilende auto's kunt helpen. De types die nu subsidies krijgen kunnen ook zonder subsidies een EV kopen en die groep zul je dus op een andere manier naar dergelijke auto's moeten bewegen.
Over kale vlakte met een kind achterop en nog allerlei zooi meenemen? Fietsen in de stad uit de wind is heel wat anders dan over een kale vlakte.mitsumark schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:31:
[...]
6km is een fietsafstand, is die privé auto wel nodig?
Deel van de route heeft geen fietspad, twee weken terug is er nog een dorpsgenoot van 85 op de fiets doodgereden daar, flauwe bocht en fietser werd niet gezien. Nee dan stap ik ook liever in de auto.
Maar je begrijpt de reden voor mijn post niet: om belastingregels wordt de hele woon-werk rit prive als je 2km omrijdt om je kind op te halen. Dus moeten er kilometers omgereist worden om die dure bijtelling niet te hoeven betalen (en nee, je wilt geen bijtelling betalen voor een VW Transporter met bedrijfslogo en de achterbak vol materiaal en gereedschap).
Waarom? Buiten de kilometers in het buitenland is het verschil tussen de situatie in de Randstad versus de regio juist dé reden waarom dit systeem zo ongelooflijk oneerlijk is.stylezzz schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:51:
[...]
Zullen we die randstad kaart onderhand eens even laten zitten? (En nee, ik woon niet in de randstad)
Je zegt niet in de Randstad te wonen, maar dan woon je hetzij wel in een gebied met redelijk OV, hetzij je hebt een baan waarbij mobiliteit niet of slechts beperkt noodzakelijk is.
Voor wie in de regio woont zonder fatsoenlijk OV en een baan waarbij een verplaatsing wel nodig is, is dit een ordinaire belastingverhoging aangezien deze persoon zijn/haar gedrag niet aan KAN passen. Ja, je kunt je baan opzeggen. Maar dat is imho geen realistische optie en wordt door dit plan formeel ook niet beoogd.
Verhuizen voor het werk dan maar? Als dat financieel al mogelijk is heb je het hier over een groep die als het aan Hugo ligt zelfs de marktwaarde voor hun woning niet eens mag ontvangen. Ook dat is precies het gevolg van een randstadstedelijke kokervisie die op alle beleid wordt toegepast. Ook op gebieden waar het buiten Hugo's Haagse Excelwerkelijkheid desastreus uit zou pakken.
In Den Haag en in de media vind je deze invalshoek totaal niet terug, voor hun houdt de wereld op voorbij Amersfoort. Mag toch hopen dat dit op dit forum wel besproken mag blijven worden.
En 10.000 kilometer is voor veel mensen niks ongewoons. Daarnaast is de registratie voor mij ook wel een ding, dat is dus totaal nog niet goed uitgewerkt hoe dat moet en door wie.
Het dilemma is dat EV ook gewoon moeten worden belast, het voordeel haal je er immers aan uit dat je geen brandstof hoeft te tanken. Ik mag hopen dat de rest van dit plan in de prullenbak gaat, ik heb er geen andere woorden voor over.
Ten opzichte van het tarief met korting?tweakduke schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:02:
Als ik zelf even doorreken wat je met een normale hybride aan wegenbelasting betaald en 10k kilometers in het jaar met 8ct per kilometer moet betalen, dan is dit niks anders dan een forse belastingverhoging.
10k kilometer is inderdaad "normaal", maar natuurlijk meer dan de 0km wensEn 10.000 kilometer is voor veel mensen niks ongewoons. Daarnaast is de registratie voor mij ook wel een ding, dat is dus totaal nog niet goed uitgewerkt hoe dat moet en door wie.
Het dilemma is dat EV ook gewoon moeten worden belast, het voordeel haal je er immers aan uit dat je geen brandstof hoeft te tanken. Ik mag hopen dat de rest van dit plan in de prullenbak gaat, ik heb er geen andere woorden voor over.
Voor nu even met het tarief zonder korting, maar dan nog worden mensen met voor deze tijd een normale benzine auto hier nog meer de dupe. Dat is ook mijn grote bezwaar met deze maatregel. Uiteraard moeten we kijken naar het autogebruik, maar je gaat nu mensen onredelijk treffen.
De ongelijkheid wordt nog groter.
Je bedoeld het met een knipoog, maar in de praktijk is de 0 kilometer, of flink minder wens onhaalbaar. Ik woon nu zelf ook toevallig in een regio waar je eenmaal sterk afhankelijk bent van een auto.10k kilometer is inderdaad "normaal", maar natuurlijk meer dan de 0km wens
OV gaat wel naar enkele steden, maar veel plaatsen niet, laat staan waar mensen naar school of hun werk gaan. Daarom is meer gebruik maken van het OV een loze leus, het moet er dan eerst wel zijn.
[ Voor 1% gewijzigd door tweakduke op 26-06-2023 21:16 . Reden: Tikfoutjes ]
Wat is er oneerlijk? Zou iemand die van leeuwarden naar groningen moet forensen, een ander tarief moeten krijgen als pak hem beet van utrecht naar amsterdam?alexbl69 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:49:
[...]
Waarom? Buiten de kilometers in het buitenland is het verschil tussen de situatie in de Randstad versus de regio juist dé reden waarom dit systeem zo ongelooflijk oneerlijk is.
Klopt... brabander hierJe zegt niet in de Randstad te wonen, maar dan woon je hetzij wel in een gebied met redelijk OV, hetzij je hebt een baan waarbij mobiliteit niet of slechts beperkt noodzakelijk is.
Dat zal de toekomst uitwijzen inderdaad. Maar ALS bijvoorbeeld een complete ambulancepost onbezet raakt omdat @Dennis1812 en al zijn collegas hun baan opzeggen ontstaat er een acute noodsituatie. Voor sommige beroepen zal een oplossing gevonden worden.... sommige arbeid zal verplaatst moeten worden. Soms zullen mensen inderdaad moeten verhuizen.... gelukkig hoeft het niet allemaal morgen geregeld te zijn.... maar zal dit een proces van vele jaren worden.Voor wie in de regio woont zonder fatsoenlijk OV en een baan waarbij een verplaatsing wel nodig is, is dit een ordinaire belastingverhoging aangezien deze persoon zijn/haar gedrag niet aan KAN passen. Ja, je kunt je baan opzeggen. Maar dat is imho geen realistische optie en wordt door dit plan formeel ook niet beoogd.
Het stimuleren van de betaalbaarheid van EV's en de transitie geleidelijker laten verlopen lijkt mij iets realistischer.
Hier in het oosten zijn nog heel veel plaatsen waar helemaal géén OV komt. Niet weinig, maar helemaal niks. Kennelijk krijgen we het anno 2023 nog niet voor elkaar om elke stad en elk dorp op het OV netwerk aan te sluiten, waardoor een hele grote groep geen andere keuze heeft dan de auto.mitsumark schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:25:
[...]
Juist in de randstad stoppen de bus en trein op elke hoek en sta je meer stil dan je beweegt.
Daarbuiten is de frequentie misschien lager en moet je op de fiets naar het opstappunt, maar eenmaal onderweg doe je veel meer km/uur.
Die bubbel werkt blijkbaar 2 kanten op.
En we gaan die mensen extra straffen door de auto kilometers fors duurder te maken.... Want nee, we kunnen niet massaal in de Randstad gaan wonen. Dat past niet, bovendien is de Randstad nu al niet te betalen.
Waarom wil je het duurder maken voor mensen die minder rijden? Dat zijn niet de file veroorzakers of de grootste vervuilers. Van die groep heb je amper last.[...]
Eens, huidige systeem is "prima".
Mensen die weinig rijden zijn minder afhankelijk ervan, dus is het een luxe product, dus mag het wat meer kosten.
Mensen die veel rijden hebben doorgaans minder keus.
Nou, volgens jouw eigen visie moet jouw nicht haar auto inleveren en ze moet maar uitzoeken hoe ze voortaan op haar werk komt.stylezzz schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:44:
[...]
Denk jij dat de vuilnisman 150km per dag rijd om van en naar zijn werk te komen? Toevallig werkt een nicht van mij als grondpersoneel van transavia op schiphol. Woonachtig in hilversum, en ja ze moet wel met de auto want anders komt ze niet bij nacht en ontij op haar werk. Heeft ze overigens een bloedhekel aan (ooit een zwaar auto ongeluk gehad) maar een aardige km vergoeding en ze gaat met plezier naar haar werk...
En je hebt een kantoorbaan? Zo ja, inleveren dat ding. Want dan kun je gewoon thuis werken, heb je die auto dus niet nodig.[...]
Ik kijk maar al te ver buiten mijn eigen bubbel. Nee, ik kan zelf niet zonder auto. Mijn werkgever leased een mooie ev voor mij.... erg he?
En niemand heeft het hier over een help-truus-aan-een-EV-toeslag

En ja, iedereen die hier denkt te bepalen wie wel en geen auto mag hebben, kan wmb beginnen met eerst zelf zijn (of haar) auto in te leveren. Geen OV? Dan ga je maar lopen! Dat wens je een ander immers ook toe...
[ Voor 33% gewijzigd door Destruction op 26-06-2023 21:49 ]
We hebben het niet over Leeuwarden naar Groningen (40 minuten met het OV), maar (om in de regio te blijven) Dronryp naar Bedum. Dan wordt de reistijd direct meer dan 2 uur. Of - wellicht realistischer - Dronryp naar een industrieterrein in Leeuwarden (naar je werk). 20 minuten met de auto, 1,5 uur met het OV. En dan moet je geen ploegendienst draaien, want dan mag je de nacht op het station doorbrengen.stylezzz schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:25:
[...]
Wat is er oneerlijk? Zou iemand die van leeuwarden naar groningen moet forensen, een ander tarief moeten krijgen als pak hem beet van utrecht naar amsterdam?
Nee, maar je kunt wel rekening houden met het feit dat niet iedereen in dezelfde situatie zit als jij.Klopt... brabander hiermoet ik me nu verantwoorden?
Helemaal correct. Maar zoals ik al vaker heb gezegd kan niet de eerste (en enige) stap in dat proces het enkel fors verhogen van de autokosten zijn, terwijl er niet parallel beleid wordt gemaakt om de gevolgen ervan voor mensen die geen keuze hebben op te vangen.Dat zal de toekomst uitwijzen inderdaad. Maar ALS bijvoorbeeld een complete ambulancepost onbezet raakt omdat @Dennis1812 en al zijn collegas hun baan opzeggen ontstaat er een acute noodsituatie. Voor sommige beroepen zal een oplossing gevonden worden.... sommige arbeid zal verplaatst moeten worden. Soms zullen mensen inderdaad moeten verhuizen.... gelukkig hoeft het niet allemaal morgen geregeld te zijn.... maar zal dit een proces van vele jaren worden.
Lees hierboven dat je een EV van je baas krijgt. Daarvoor hoef je je niet te verantwoorden, maar het betekent ook dat jij totaal niet geraakt zul worden door deze plannen. Hetzelfde geldt voor mij overigens. Rij een veel te dure auto die ik eenvoudig kan betalen, en kan blijven rijden wat ze ook verzinnen in Den Haag.
Maar ik zie ook tig gevallen om me heen van mensen die het minder hebben en volledig afhankelijk van de auto, zonder realistisch alternatief.
Ik word nu zakelijk beloond om in oude troep te rijden. Reparaties, verbruik, belasting en verzekering allemaal zakelijk aftrekbaar en BTW krijg ik terug (wel 1,5% BTW afdragen over cataloguswaarde).
Nee hoor, want de afstand woon-werk is voor haar helemaal niet groot. Ik denk niet dat ze er wakker van zal liggen....Destruction schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:44:
[...]
Nou, volgens jouw eigen visie mag jouw nicht haar auto inleveren en ze moet maar uitzoeken hoe ze voortaan op haar werk komt.
Waarom? Dit is gewoon onderdeel van mijn salaris. Mijn werkgever heeft zo een stukje meer zekerheid dat ik niet volgende maand de benen neem omdat ik elders 100 euro meer kan verdienen. Voor ons beiden een win-win situatie....En je hebt een kantoorbaan? Zo ja, inleveren dat ding.
Jan-diederik heeft ook gewoon wat motivatie nodig om een ev te kiezen. Want net zoals jan pet is hij al jaren gewend om fossiel te rijden.... en anders is eng... brrrrrr dus liever niet. Maar als het goedkoper is... dan zijn we wel geinteresseerd.En niemand heeft het hier over een help-truus-aan-een-EV-toeslagMaar waarom zou je Jan-Diederik van Ballengooijer-De Graaier-Stropdas wel een subsidie geven voor een auto van ~50-100K en Jan Pet geen subsidie geven om zijn oude dieselauto in te ruilen voor een modernere, schonere auto? Juist bij die groep valt de meeste winst te behalen en dat doe je niet door die mensen botweg de auto af te pakken maar ze te helpen vergroenen. En nee, je kunt Jan Pet niet van een oud Golfje naar een nieuwe Tesla helpen... Maar als Jan Pet zijn euro 3 Golf diesel inlevert en een euro5 (6?) auto op benzine of liever nog LPG (schoonste fossiele brandstof) gaat rijden, heb je daar flinke winst geboekt. Jan-Diederik kan die Tesla ook wel betalen zonder die paar duizend euro subsidie...
Begrijp me niet verkeerd overigens, ik ben niet voor rekeningrijden zoals het nu een beetje vorm begint te krijgen. Maar ik snap wel dat het anders moet in de toekomst. Dat sommigen zullen moeten gaan verhuizen door een belastingmaatregel gaat inderdaad bizar ver.....
Ik zie meer in een systeem waarbij zakelijke kilometers zwaarder belast worden. Waarom komt een bedrijf uit fricking leeuwarden deze week rolluiken plaatsen op ons kantoorpand in breda? Tsjah... simpelweg de beste offerte. Mobiliteitskosten zijn daarin dus nog maar zo'n klein aandeel dat ze blijkbaar alsnog concurrerend kunnen zijn. Als we dat nou eens kunnen veranderen.... denk ik dat we stiekem wel eens heel wat winst kunnen boeken.
Motoren worden wel zuiniger, maar gewicht doen die winsten weer ongedaan. Bijvoorbeeld de eerste generatie Golf weegt circa 900 kg, de laatste generatie Golf weegt circa 1200 kg, dat is bijna 50 procent meer gewicht dat de motor in beweging moet brengen.CVTTPD2DQ schreef op maandag 26 juni 2023 @ 18:54:
[...]
Kleine, lichtere auto's rijden vrijwel altijd zuiniger; autofabrikanten lijken al een kleine tien jaar tegen de grenzen op te lopen van wat er nog uit een verbrandingsmotor kan worden geperst(*). Dus ik vermoed dat ze niet volledig uit het straatbeeld zullen verdwijnen.
In de bijstand dien je werk te accepteren tot een max van 3 uur reistijd per dag. Bij een gemiddelde snelheid van laten we zeggen 60km/u moet je om je bijstand te behouden werk accepteren dat binnen 90 km enkele reis ligt.stylezzz schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:44:
Denk jij dat de vuilnisman 150km per dag rijd om van en naar zijn werk te komen?
Laten we dat even doorrekenen. Met MRB kost een 1200 kg middenklasser circa 600 euro per jaar ofwel € 1.65 per dag, met rekeningrijden a 7 cent per km kost het € 16,20 per dag. Uitgaande van 220 werkdagen per jaar kom je op 3564 euro per jaar.
@tweakduke Volgens de regels van de bijstand moet je bereid zijn voor werk te verhuizen.
Ik rijdt ook een zeer degelijke euro 4 bestelbus, die ik zakelijk nodig heb. En ook ik betaal bijtelling over de dagwaarde vanwege de leeftijd van het voertuig. En nee, ik heb niet speciaal een oudere bus gekocht zodat de bijtelling goedkoop is, maar ik ga nu toch geen nieuwe bus meer kopen als ik over een paar jaar (bij wijze van spreken) de doodstraf krijg omdat mijn bus nog op satan sap rijdt? Onverantwoorde investering. En een nieuwe elektrische bestelbus, die een aanhanger (2ton minimaal) mag trekken en ook een beetje normale actieradius (500km minimaal, als de aanhanger erachter hangt) kost minstens 70.000 euro op dit moment. Tsja, dat geld heb ik niet liggen._JGC_ schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:53:
@Destruction Jan Pet rijdt hier al 2 jaar een robuuste Euro4 diesel van nu 17 jaar onder de youngtimer regeling met 35% bijtelling over de dagwaarde. De waarde is op dit moment 580 euro.
Ik word nu zakelijk beloond om in oude troep te rijden. Reparaties, verbruik, belasting en verzekering allemaal zakelijk aftrekbaar en BTW krijg ik terug (wel 1,5% BTW afdragen over cataloguswaarde).
@stylezzz is echter van mening dat jij en ik die auto's moeten inleveren en maar moeten uitzoeken hoe we voortaan op ons werk/bij onze klanten gaan komen. Anderen de auto af willen pakken gaat meer problemen veroorzaken dan oplossen.
Gelukkig gaat deze regeling per 2026 op de schop heb ik begrepen. Overigens zou ik je niet jan pet willen noemen als je dit zo grondig hebt uitgezocht._JGC_ schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:53:
@Destruction Jan Pet rijdt hier al 2 jaar een robuuste Euro4 diesel van nu 17 jaar onder de youngtimer regeling met 35% bijtelling over de dagwaarde. De waarde is op dit moment 580 euro.
Dat is een ritje van een 29 minuten met de auto, terwijl het 32 minuten met het OV is.
Zegt het gezegde 'verbeter de wereld, begin bij jezelf' je iets?
Ahja, maar dan gaan we ook regionaal in de randstad. Van ijsselstein naar baambrugge... ik voorspel je een hel qua reistijd....alexbl69 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:49:
[...]
We hebben het niet over Leeuwarden naar Groningen (40 minuten met het OV), maar (om in de regio te blijven) Dronryp naar Bedum. Dan wordt de reistijd direct meer dan 2 uur. Of - wellicht realistischer - Dronryp naar een industrieterrein in Leeuwarden (naar je werk). 20 minuten met de auto, 1,5 uur met het OV. En dan moet je geen ploegendienst draaien, want dan mag je de nacht op het station doorbrengen.
Dat doe ik ook. Ik zeg alleen dat zoals het nu geregeld is het niet goed is. Ik wil ook niet beweren dat de eerste schetsen van het rekeningrijden die nu op tafel liggen mij bevallen.... maar ik snap wel de noodzaak dat het anders moet.Nee, maar je kunt wel rekening houden met het feit dat niet iedereen in dezelfde situatie zit als jij.
Ik weet niet of ik geraakt word door deze plannen. Mijn leasecontract loopt eind 2025 af dus voor een eventueel vervolg zal het ongetwijfeld ter sprake gaan komen.Helemaal correct. Maar zoals ik al vaker heb gezegd kan niet de eerste (en enige) stap in dat proces het enkel fors verhogen van de autokosten zijn, terwijl er niet parallel beleid wordt gemaakt om de gevolgen ervan voor mensen die geen keuze hebben op te vangen.
Lees hierboven dat je een EV van je baas krijgt. Daarvoor hoef je je niet te verantwoorden, maar het betekent ook dat jij totaal niet geraakt zul worden door deze plannen. Hetzelfde geldt voor mij overigens. Rij een veel te dure auto die ik eenvoudig kan betalen, en kan blijven rijden wat ze ook verzinnen in Den Haag.
Maar ik zie ook tig gevallen om me heen van mensen die het minder hebben en volledig afhankelijk van de auto, zonder realistisch alternatief.
Er is dus een alternatief. Waarom kiest ze daar dan niet voor?stylezzz schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:55:
[...]
Nee hoor, want de afstand woon-werk is voor haar helemaal niet groot. Ik denk niet dat ze er wakker van zal liggen....
Je hebt een kantoorbaan, en dus geen auto nodig omdat jij je werk prima vanuit huis kunt doen.[...]
Waarom? Dit is gewoon onderdeel van mijn salaris. Mijn werkgever heeft zo een stukje meer zekerheid dat ik niet volgende maand de benen neem omdat ik elders 100 euro meer kan verdienen. Voor ons beiden een win-win situatie....
Als je werkgever je extra wil pleasen in de hoop dat je blijft werken, kan hij je ook wat meer salaris geven of paaien met iets anders. Maar ik houdt je de spiegel voor en ik zeg: Inleveren die auto, want onnodig.
En dus komen we terug op het stukje dat we Jan-Diederik die het makkelijk zonder hulp kan betalen financieel gaan spekken om zo'n aankoop te doen, terwijl Jan Pet het maar moet uitzoeken met z'n oude troep die straks nergens meer mag komen... Omgekeerde wereld. Misschien moet dan bij de Belastingdienst maar een koppeling komen tussen de voertuigen die je bezit en de afdeling IB. Als Jan-Diederik dan een Range Rover koopt ipv een EV, kun je hem via de IB harder aanpakken. Moet hij zijn geld maar gebruiken om innovatie e.d te helpen.[...]
Jan-diederik heeft ook gewoon wat motivatie nodig om een ev te kiezen. Want net zoals jan pet is hij al jaren gewend om fossiel te rijden.... en anders is eng... brrrrrr dus liever niet. Maar als het goedkoper is... dan zijn we wel geinteresseerd.
Je snapt gelukkig dat dat bizar is, en in heel veel situaties absoluut geen optie.Begrijp me niet verkeerd overigens, ik ben niet voor rekeningrijden zoals het nu een beetje vorm begint te krijgen. Maar ik snap wel dat het anders moet in de toekomst. Dat sommigen zullen moeten gaan verhuizen door een belastingmaatregel gaat inderdaad bizar ver.....
De mensen die in dat busje naar jouw kantoorpand komen, bepalen niet waar ze aan het werk gaan. Dat doet de planning, en zij hebben geen keuze. De rit valt voor hen meestal onder eigen tijd en naast een werkdag van een uur of 8 is dat nog minstens een 5 uur in de werkbus. 1,5 werkdag, omdat je werkgever zo met zijn personeel omgaat.Ik zie meer in een systeem waarbij zakelijke kilometers zwaarder belast worden. Waarom komt een bedrijf uit fricking leeuwarden deze week rolluiken plaatsen op ons kantoorpand in breda? Tsjah... simpelweg de beste offerte. Mobiliteitskosten zijn daarin dus nog maar zo'n klein aandeel dat ze blijkbaar alsnog concurrerend kunnen zijn. Als we dat nou eens kunnen veranderen.... denk ik dat we stiekem wel eens heel wat winst kunnen boeken.
Ik woon in Overijssel en als jij wil dat ik in Breda kom klussen zul je daar zeer fors voor moeten betalen. Want no way dat ik tegen het standaard tarief zo'n eind ga rijden. En dan maakt het mij niet uit of de rit mij zelf 50 of 1.000 euro zou kosten, ik heb gewoon geen zin om een halve werkdag in de auto te zitten. En als ZZP'er kan ik dat ook zelf beslissen, zoals ik ook besloten heb niet (meer) rechtstreeks voor particulieren te werken. Dat bespaart me gewoon een hoop gezeur.
Nog niks officieels. En als dat wel gebeurd, dan gaat de bus op 100% zakelijk en koop ik er een privé auto bij. Want als Den Haag dit zou invoeren willen ze kennelijk graag dat ik voortaan 2 auto's bezitstylezzz schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:59:
[...]
Gelukkig gaat deze regeling per 2026 op de schop heb ik begrepen. Overigens zou ik je niet jan pet willen noemen als je dit zo grondig hebt uitgezocht.
En dan is het eigenlijk al bizar dat je als ondernemer bijtelling moet betalen. Ik betaal immers zelf ook voor verzekering, wegenbelasting, onderhoud, brandstof, etc.. Bij een werknemer ligt dat anders, die krijgt alles cadeau van z'n werkgever.
[ Voor 11% gewijzigd door Destruction op 26-06-2023 22:16 ]
Helaas, verkeerde kant op gegokt. (Tilburg) 32 minuten is mij nog nooit gelukt met het ov dat ik het geprobeerd heb. 15 minuten fietsen naar het station, dan 20 minuten trein en dan nog 15 minuten fietsen naar kantoor. En dat in pak met de temperaturen van de afgelopen weken? Ik denk niet dat mijn werkgever erg vrolijk word als ik in een plas zweet mijn werk moet gaan doen. Qua tijd zou het me niet eens zoveel boeien overigens.... ik word echter wel geacht representatief te zijn.alexbl69 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:00:
@stylezzz Uit je eerdere reacties maak ik een gok dat je ergens in de buurt van Bergen op Zoom woont, terwijl je in Breda werkt.
Dat is een ritje van een 29 minuten met de auto, terwijl het 32 minuten met het OV is.
Zegt het gezegde 'verbeter de wereld, begin bij jezelf' je iets?
Wel Jan, niet Petstylezzz schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:59:
[...]
Gelukkig gaat deze regeling per 2026 op de schop heb ik begrepen. Overigens zou ik je niet jan pet willen noemen als je dit zo grondig hebt uitgezocht.
Maargoed, die afschaffing is nog niet definitef door. Had begrepen dat ie per 2025 weg zou, maar volgens jou is het 2026. Misschien is het straks met prinsjesdag ineens 2024, wie zal het zeggen.
Is ook de reden waarom ik 'm oprijd en niet even 2500 euro bijleg voor een veel schonere 2 jaar jongere Euro5 op LPG onder die regeling. Naast de investering kost het me jaarlijks extra bijtelling en als na 2 jaar de youngtimer regeling afgeschaft wordt, is ie meteen geen klap meer waard.
Overigens hoef ik geen diesel te rijden. Benzine is voor mij even duur voor auto's in die prijsklasse. De vorige was dezelfde auto maar dan 3 jaar ouder, op benzine. Deed 1:14, deze doet 1:21. Diesel scheelt me 1x per maand een volle tank brandstof, dat is ook het verschil in wegenbelasting tussen beide auto's.
@Destruction Wat die bijtelling als ZZP'er betreft, je trekt de kosten af van je bedrijfsresultaat. Je betaalt daar dus geen belasting en BTW over. Als je die auto prive rijdt moet je dat alles van netto loon betalen, vandaar de bijtelling.
De youngtimer regeling is ooit in het leven geroepen omdat een paar ondernemers klassiekers verhuurden die 30 jaar terug maar een paar duizend euro nieuw kostten, maar inmiddels 50K waarde hadden. Dat moest aangepakt worden, dus kwam deze regeling er. Wie in Den Haag had zich nou voorgesteld dat ze op het platteland zakelijk in een 206SW wilden rijden?
[ Voor 21% gewijzigd door _JGC_ op 26-06-2023 22:27 ]
Ze zou het zelfs kunnen fietsen. Maar goed, haar werkdagen beginnen af en toe rond 4am geloof ik, dus dat ze op dat tijdstip liever niet moederziel alleen door de polder gaat snap ik ook wel.Destruction schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:08:
[...]
Er is dus een alternatief. Waarom kiest ze daar dan niet voor?
Helaas, niet elke kantoorbaan houd in dat je die ook net zo goed vanuit huis kan doen. Ik kan ook wel wat thuis doen, maar sommige dingen moeten op kantoor.Je hebt een kantoorbaan, en dus geen auto nodig omdat jij je werk prima vanuit huis kunt doen.
Als je werkgever je extra wil pleasen in de hoop dat je blijft werken, kan hij je ook wat meer salaris geven of paaien met iets anders. Maar ik houdt je de spiegel voor en ik zeg: Inleveren die auto, want onnodig.
Word jan pet met zijn 20 jaar oude diesel al niet langzaam weggepest? Hele binnensteden mag hij immers al niet meer in.... drama, maar ik begrijp ook wel dat de mensen die daar wonen liever gezond oud worden. Overigens... jan diederik mocht de afgelopen jaren al vrolijk het volle pond afdragen aan bijtelling als hij een range rover heeft gekozen ipv een ev?En dus komen we terug op het stukje dat we Jan-Diederik die het makkelijk zonder hulp kan betalen financieel gaan spekken om zo'n aankoop te doen, terwijl Jan Pet het maar moet uitzoeken met z'n oude troep die straks nergens meer mag komen... Omgekeerde wereld. Misschien moet dan bij de Belastingdienst maar een koppeling komen tussen de voertuigen die je bezit en de afdeling IB. Als Jan-Diederik dan een Range Rover koopt ipv een EV, kun je hem via de IB harder aanpakken. Moet hij zijn geld maar gebruiken om innovatie e.d te helpen.
Goed bekeken, en die rolluiken toko doet ook gewoon hun best. Al zie ik de monteurs deze week wel met wallen onder hun ogen aankomen omdat ze midden in de nacht moesten vertrekken. Het punt is echter dat het aandeel van de mobiliteitskosten een dermate klein component in de offerte is dat men ook op die afstand gewoon de beste offerte kon overhandigen. Daar is winst te behalen.... laat die toko in leeuwarden lekker in noord nederland hun werk doen, en een andere aanbieder regio brabant. Scheelt massas verkeer/uitstoot/ongevallen/files etc etc.De mensen die in dat busje naar jouw kantoorpand komen, bepalen niet waar ze aan het werk gaan. Dat doet de planning, en zij hebben geen keuze. De rit valt voor hen meestal onder eigen tijd en naast een werkdag van een uur of 8 is dat nog minstens een 5 uur in de werkbus. 1,5 werkdag, omdat je werkgever zo met zijn personeel omgaat.
Ik woon in Overijssel en als jij wil dat ik in Breda kom klussen zul je daar zeer fors voor moeten betalen. Want no way dat ik tegen het standaard tarief zo'n eind ga rijden. En dan maakt het mij niet uit of de rit mij zelf 50 of 1.000 euro zou kosten, ik heb gewoon geen zin om een halve werkdag in de auto te zitten. En als ZZP'er kan ik dat ook zelf beslissen, zoals ik ook besloten heb niet (meer) rechtstreeks voor particulieren te werken. Dat bespaart me gewoon een hoop gezeur.
In de bijstand is nu al een auto haast niet haalbaar laat staan verhuizen. Dergelijke wurgconstructies helpen mensen niet vooruit als ze in gevallen wel afhankelijk zijn van een auto. Maar goed los daarvan, zolang men wil meewerken zijn andere opties best wel denkbaar en een stuk menselijker.squaddie schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:57:
[...]
@tweakduke Volgens de regels van de bijstand moet je bereid zijn voor werk te verhuizen.
Maar dat is verder off-topic voor we hierover diep op ingaan
Ik ken zelfs iemand die bijstand had, een leer-werk kans kreeg bij een bedrijf op 40km van huis. Hij had nog een auto, en kon van dat bedrijf gewoon een reiskostenvergoeding krijgen. Het zou dan gegaan zijn om een traject van werken en opgeleid worden, en daarna in dienst komen. Prima vooruitzicht, toch?tweakduke schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:31:
[...]
In de bijstand is nu al een auto haast niet haalbaar laat staan verhuizen. Dergelijke wurgconstructies helpen mensen niet vooruit als ze in gevallen wel afhankelijk zijn van een auto. Maar goed los daarvan, zolang men wil meewerken zijn andere opties best wel denkbaar en een stuk menselijker.
Maar dat is verder off-topic voor we hierover diep op ingaan
Maar het ging niet door. Want hij mocht van de bijstand de reiskostenvergoeding niet houden...
Maar in een ev gaan wel gewoon kwh's. En die worden ook gewoon belast.... sterker nog, met al die gekte vorig jaar in de tarieven was het soms zelfs duurder als rijden op fossiele brandstof.tweakduke schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:02:
Maar dan is er dus een alternatief. De meeste mensen hebben dat niet.stylezzz schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:27:
[...]
Ze zou het zelfs kunnen fietsen. Maar goed, haar werkdagen beginnen af en toe rond 4am geloof ik, dus dat ze op dat tijdstip liever niet moederziel alleen door de polder gaat snap ik ook wel.
Dus we volgen jouw verhaal: Ze zal die auto moeten inleveren.
Dan moet je werkgever voor die dingen maar een andere oplossing verzinnen. Jij moet die auto gewoon inleveren, want met een kantoorbaan die prima vanuit huis kan is een auto NIET noodzakelijk. Ik volg gewoon je eigen verhaal... Ik hoop dat het kwartje dan ook valt[...]
Helaas, niet elke kantoorbaan houd in dat je die ook net zo goed vanuit huis kan doen. Ik kan ook wel wat thuis doen, maar sommige dingen moeten op kantoor.
Die oudere diesel wordt al langzaam weggepest ja, maar dat gaat op stadscentra (ik mag straks ook het stadscentrum van mijn woonplaats niet meer in met mijn bedrijfsauto op diesel. Pak ik echter de euro5 diesel stationwagen van een vriend van me, dan mag ik gewoon het centrum in rijden. Een bedrijfsauto moet vanaf 2025 echter elektrisch zijn om nog binnen te mogen. Ik kwam toch al bijna nooit meer in het centrum, dat zal straks helemaal nooit meer zijn. Jammer voor de ondernemers aldaar...). Daar heeft Jan Pet dus niet heel veel last van.[...]
Word jan pet met zijn 20 jaar oude diesel al niet langzaam weggepest? Hele binnensteden mag hij immers al niet meer in.... drama, maar ik begrijp ook wel dat de mensen die daar wonen liever gezond oud worden. Overigens... jan diederik mocht de afgelopen jaren al vrolijk het volle pond afdragen aan bijtelling als hij een range rover heeft gekozen ipv een ev?
Jan Pet heeft echter wel last van een overheid met een eindeloze honger naar geld, die een nieuwe manier heeft gevonden om de laagste inkomens het hardste te naaien waardoor Jan Pet het straks niet meer kan betalen om naar zijn werk te rijden, met alle ellende die daarbij hoort. Te beginnen met ontslag en bijstand...
En daarom heb ik in dit topic al diverse malen geroepen dat de rekening van het rekeningrijden naar de werkgevers moet. NIET naar de werknemers. In jouw voorbeeld zou de rekening ook naar de werkgever gaan, en eigenlijk moeten werkgevers in dit soort situaties ook gewoon verplicht worden zijn personeel een toeslag op het salaris te geven, en uiteraard moet de reistijd dan ook gewoon werktijd zijn.[...]
Goed bekeken, en die rolluiken toko doet ook gewoon hun best. Al zie ik de monteurs deze week wel met wallen onder hun ogen aankomen omdat ze midden in de nacht moesten vertrekken. Het punt is echter dat het aandeel van de mobiliteitskosten een dermate klein component in de offerte is dat men ook op die afstand gewoon de beste offerte kon overhandigen. Daar is winst te behalen.... laat die toko in leeuwarden lekker in noord nederland hun werk doen, en een andere aanbieder regio brabant. Scheelt massas verkeer/uitstoot/ongevallen/files etc etc.
Maar deze problemen ga je dus niet oplossen door Jan Pet te confronteren met een aanzienlijke lastenverzwaring.
@_JGC_ Ik snap het principe erachter wel, maar infeite betaal je als ZZP'er dus gewoon dubbelop. Als je in loondienst bent kun je nog aanvoeren dat de auto je verder niets kost (want dat betaald je werkgever allemaal), maar als ZZP'er zie je toch echt gewoon de MRB, verzekering, brandstof etc gewoon van je rekening verdwijnen. Van de zakelijke dan wel, maar het is toch gewoon geld waar je voor gewerkt hebt.
Als ik nu iemand in dienst zou nemen en die persoon een bedrijfsauto geef, en hij of zij wil dat ding prive gaan gebruiken, dan zou ik zeggen: Ja, jij moet bijtelling gaan betalen. Maar dat jij of ik moeten betalen is eigenlijk te debiel voor woorden.
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
De kans dat de Titanic aan elkaar groeit, uit zichzelf naar boven komt en zonder bemanning na 111 jaar alsnog de tocht naar New York af maakt is vele malen groter dan de kans dat ik ooit VVD zou stemmen. Of dat Mark Rutte eens niet met een smoesje over z'n geheugen aan komt, als weer eens blijkt dat onder zijn bewind e.e.a fout is gegaan...pingkiller schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:45:
Mooi om te zien dat er zoveel mensen in dit topic zich druk maken over het lot van de Nederlanders waar het economisch niet zo goed mee gaat. Maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dezelfde groep straks gewoon weer VVD aankruist in het stemhokje. Dat opkomen voor de armen vind ik dan wel erg opportunistisch.
Wat mij betreft moeten de huidige coalitiepartijen voorlopig uitgesloten worden van deelname aan de verkiezingen vanwege alle ellende (toeslagenschandaal e.d) die men veroorzaakt heeft danwel eindeloos laat door etteren. We hebben politici a la Omtzigt en Leijten nodig, maar da's hier offtopic.
[ Voor 16% gewijzigd door Destruction op 26-06-2023 22:48 ]
Ik kruis de laatste tig jaar al elke keer een hokje van een linkse partij aan, maar als die hun zin krijgen mag ik straks helemaal geen auto meer rijden, ook niet als ik ervoor betaal.pingkiller schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:45:
Mooi om te zien dat er zoveel mensen in dit topic zich druk maken over het lot van de Nederlanders waar het economisch niet zo goed mee gaat. Maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dezelfde groep straks gewoon weer VVD aankruist in het stemhokje. Dat opkomen voor de armen vind ik dan wel erg opportunistisch.
@Destruction Wat die bijtelling betreft, het is gewoon een rekensommetje. Ik heb jaarlijks zo'n 3500 euro autokosten excl BTW. Over dat bedrag betaal ik geen stuiver belasting. BTW is zo'n 500 euro. Ik rijd 2/3 prive en 1/3 zakelijk. De bijtelling is 35% van 580 euro en prive betaal ik 1,5% van 21800 euro BTW. Dat is 200 euro bijtelling en 300 euro BTW... Die auto is gewoon een afrekpost van 3300 euro op de inkomstenbelasting.
[ Voor 26% gewijzigd door _JGC_ op 26-06-2023 22:56 ]
Maar dit is toch gewoon exact het hele probleem? Je kan dus prima met alternatieven zoals het OV of de fiets (ik geef toe ~25km met de fiets is wat aan de verre kant, maar kan elektrisch zeker), maar gaat niet omdat je representatief moet zijn. Dan houdt het toch gewoon op?stylezzz schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:13:
[...]
Helaas, verkeerde kant op gegokt. (Tilburg) 32 minuten is mij nog nooit gelukt met het ov dat ik het geprobeerd heb. 15 minuten fietsen naar het station, dan 20 minuten trein en dan nog 15 minuten fietsen naar kantoor. En dat in pak met de temperaturen van de afgelopen weken? Ik denk niet dat mijn werkgever erg vrolijk word als ik in een plas zweet mijn werk moet gaan doen. Qua tijd zou het me niet eens zoveel boeien overigens.... ik word echter wel geacht representatief te zijn.
Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com
Nee hoor, sommige dingen moet ik gewoon in persoon doen. Iets met een stukje beveiliging. Het liefst zou mijn werkgever alle remote acces morgen afsluiten i.v.m. alle ransomware hacks van de afgelopen tijd. Maar dat geeft weer hele andere problemen.... soms moet ik op zaterdagavond om 22h toch nog even wat doen. Ach... hoort bij de functie. Je claim dat ik alles vanuit huis moet doen kan regelrecht de prullenbak in.....Destruction schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:45:
[...]
Dan moet je werkgever voor die dingen maar een andere oplossing verzinnen. Jij moet die auto gewoon inleveren, want met een kantoorbaan die prima vanuit huis kan is een auto NIET noodzakelijk. Ik volg gewoon je eigen verhaal... Ik hoop dat het kwartje dan ook valt
Zijn we het toch nog ergens eens danDie oudere diesel wordt al langzaam weggepest ja, maar dat gaat op stadscentra (ik mag straks ook het stadscentrum van mijn woonplaats niet meer in met mijn bedrijfsauto op diesel. Pak ik echter de euro5 diesel stationwagen van een vriend van me, dan mag ik gewoon het centrum in rijden. Een bedrijfsauto moet vanaf 2025 echter elektrisch zijn om nog binnen te mogen. Ik kwam toch al bijna nooit meer in het centrum, dat zal straks helemaal nooit meer zijn. Jammer voor de ondernemers aldaar...). Daar heeft Jan Pet dus niet heel veel last van.
Jan Pet heeft echter wel last van een overheid met een eindeloze honger naar geld, die een nieuwe manier heeft gevonden om de laagste inkomens het hardste te naaien waardoor Jan Pet het straks niet meer kan betalen om naar zijn werk te rijden, met alle ellende die daarbij hoort. Te beginnen met ontslag en bijstand...
[...]
En daarom heb ik in dit topic al diverse malen geroepen dat de rekening van het rekeningrijden naar de werkgevers moet. NIET naar de werknemers. In jouw voorbeeld zou de rekening ook naar de werkgever gaan, en eigenlijk moeten werkgevers in dit soort situaties ook gewoon verplicht worden zijn personeel een toeslag op het salaris te geven, en uiteraard moet de reistijd dan ook gewoon werktijd zijn.
Maar deze problemen ga je dus niet oplossen door Jan Pet te confronteren met een aanzienlijke lastenverzwaring.
[ Voor 3% gewijzigd door stylezzz op 26-06-2023 23:08 ]
Yep... daarom sta ik ook vrolijk in de dagelijkse files tussen tilburg en breda. Ohja... a58 verbreden omdat we langs het hele traject de afgelopen decennia warehouses hebben gebouwd is afgeblazen wegens stikstof. Dus we nemen de extra co2 uitstoot maar voor lief de komende jaren met de filesDetmer schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:57:
[...]
Maar dit is toch gewoon exact het hele probleem? Je kan dus prima met alternatieven zoals het OV of de fiets (ik geef toe ~25km met de fiets is wat aan de verre kant, maar kan elektrisch zeker), maar gaat niet omdat je representatief moet zijn. Dan houdt het toch gewoon op?
Mochten de plannen voor rekeningrijden zoals dat nu geschetst word doorgang vinden is het voor mij ook geen reden om mijn auto de deur uit te doen overigens. Gezien het beperkte aantal woon-werk km's wat ik rij zal me dat echt niet de kop kosten.....
[ Voor 15% gewijzigd door stylezzz op 26-06-2023 23:12 ]
Dat is vreemd. Want bij andere voorbeelden die je aangedragen worden, roep je wel dat mensen maar wat moeten regelen... Jij hoeft kennelijk niets te regelen?stylezzz schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:03:
[...]
Nee hoor, sommige dingen moet ik gewoon in persoon doen. Iets met een stukje beveiliging. Het liefst zou mijn werkgever alle remote acces morgen afsluiten i.v.m. alle ransomware hacks van de afgelopen tijd. Maar dat geeft weer hele andere problemen.... soms moet ik op zaterdagavond om 22h toch nog even wat doen. Ach... hoort bij de functie. Je claim dat ik alles vanuit huis moet doen kan regelrecht de prullenbak in.....
Ik heb je enkel steeds de spiegel voor gehouden. Jij hebt een kantoorbaan, die kan gewoon vanuit huis. En voor werk dat je prima thuis kunt doen is geen auto nodig. Dat je werkgever haar zaken kennelijk niet goed op orde heeft is iets anders, maar geen reden waarom iemand met een kantoorbaan een leaseauto moet hebben.
Ik vraag me dus af in hoeverre dat het goed recht van de werkgever is. Als je het de VVD vraagt zullen zij zeggen dat het inderdaad het goed recht van de werkgever is, en de werknemer niet mag zeuren. Vraag het aan de SP en zij zullen zeggen dat die werkgever een aso is die geen rekening houdt met zijn personeel. Ik ben iets meer geneigd de SP kant van het verhaal te kiezen. Zoals ik al zei, in die sector krijg je (als je in loondienst bent) alleen betaald voor de werk uren, dus vanaf het moment dat de klus op locatie start tot het moment dat de klus klaar is danwel het tijd wordt om terug te rijden. De uren in de werkbus zijn onbetaald. Op dat vlak moet de politiek inderdaad ingrijpen, maar dat dan niet dmv rekeningrijden maar het hard aanpakken van een werkgever die deze manier van omgaan met personeel acceptabel vindt.[...]
Zijn we het toch nog ergens eens dandat een werkgever besluit om zijn werknemers het halve (of hele) land door te sturen is zijn goed recht, maar er zal zeker een incentive moeten komen om het lokaler te houden. Net zoals jij het niet in je hoofd zou halen om vanuit overijssel naar brabant te rijden voor een klus (want : tijd, moeite , kosten etc) zou dit ook voor de rolluiken toko moeten gelden. Nu zijn die manuren/vervoerskosten een te klein aandeel in de totale offerte.
Ik wordt regelmatig ingehuurd door bedrijven die met een groot personeelstekort kampen. Ik kan het nooit laten om dan te vragen hoeveel het werk normaal betaald en wat dan de voorwaarden zijn. Als ik dan hoor wat die mensen aan salaris krijgen en dat ze reistijd niet betaald krijgen, dan snap ik wel dat ze een tekort hebben
Ik kom wel eens in Brabant overigens, afgelopen week nog. Dat was wel een zakelijke rit, maar niet voor een klus. Zoals ik al schreef, 8 uur werken en dan nog minstens 5 uur in de bus? Ik kan me niet voorstellen dat ik dat zou doen voor minder dan 5k per werkdag. Nu heb ik voor een klant dingen opgehaald en dat gecombineerd met een bezoek aan een kennis die daar in de omgeving woont. Dat wil ik dan nog wel doen, mits ik de spits kan vermijden. En dat kon.
[ Voor 8% gewijzigd door Destruction op 26-06-2023 23:19 ]
Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU
VVD zal de werkgever het liefst geen strobreed in de weg leggen inderdaad. SP zal er heel wat anders van vinden, al waren die niet overal tegen?Destruction schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:15:
[...]
Ik vraag me dus af in hoeverre dat het goed recht van de werkgever is. Als je het de VVD vraagt zullen zij zeggen dat het inderdaad het goed recht van de werkgever is, en de werknemer niet mag zeuren. Vraag het aan de SP en zij zullen zeggen dat die werkgever een aso is die geen rekening houdt met zijn personeel. Ik ben iets meer geneigd de SP kant van het verhaal te kiezen. Zoals ik al zei, in die sector krijg je (als je in loondienst bent) alleen betaald voor de werk uren, dus vanaf het moment dat de klus op locatie start tot het moment dat de klus klaar is danwel het tijd wordt om terug te rijden. De uren in de werkbus zijn onbetaald. Op dat vlak moet de politiek inderdaad ingrijpen, maar dat dan niet dmv rekeningrijden maar het hard aanpakken van een werkgever die deze manier van omgaan met personeel acceptabel vindt.
Ik wordt regelmatig ingehuurd door bedrijven die met een groot personeelstekort kampen. Ik kan het nooit laten om dan te vragen hoeveel het werk normaal betaald en wat dan de voorwaarden zijn. Als ik dan hoor wat die mensen aan salaris krijgen en dat ze reistijd niet betaald krijgen, dan snap ik wel dat ze een tekort hebbenVan mij krijgt zo'n bedrijf gewoon een factuur met daarop alle uren die ik niet thuis was, met aftrek van 1 uur pauze. En als hij geen incasso traject op z'n nek wil moet-ie dat gewoon betalen.
Ik kom wel eens in Brabant overigens, afgelopen week nog. Dat was wel een zakelijke rit, maar niet voor een klus. Zoals ik al schreef, 8 uur werken en dan nog minstens 5 uur in de bus? Ik kan me niet voorstellen dat ik dat zou doen voor minder dan 5k per werkdag. Nu heb ik voor een klant dingen opgehaald en dat gecombineerd met een bezoek aan een kennis die daar in de omgeving woont. Dat wil ik dan nog wel doen, mits ik de spits kan vermijden. En dat kon.
Inderdaad dit dus.pingkiller schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:45:
Alleen al op het Tweakers forum:
Het grote spoorwegentopic - deel 24 Sinds sep 2019 - 576k views
Het grote BMW-topic #14 sinds sep 2018 - 1369k views.
Oftewel 1 bepaald automerk is al ruim 2x zo populair dan het gehele spoor... En dan zijn er nog tig merken met een eigen topic die extreem populair zijn.
Misschien is er over die automerken meer te bespreken dan over het OV? Ik weet het ook niet. Ik weet wel dat er treinliefhebbers bestaan die uren kunnen praten (typen) over een bepaald type treinstel etc. maar wellicht hangen die niet hier op GoT rond.Djarune schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:47:
[...]
Inderdaad dit dus.
Oftewel 1 bepaald automerk is al ruim 2x zo populair dan het gehele spoor... En dan zijn er nog tig merken met een eigen topic die extreem populair zijn.
Maar om hierop te baseren dat de Tweaker VVD stemmer moet zijn vind ik erg vergezocht. Ik quote mezelf maar even ter verduideljking:
Destruction schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:47:
[...]
De kans dat de Titanic aan elkaar groeit, uit zichzelf naar boven komt en zonder bemanning na 111 jaar alsnog de tocht naar New York af maakt is vele malen groter dan de kans dat ik ooit VVD zou stemmen. Of dat Mark Rutte eens niet met een smoesje over z'n geheugen aan komt, als weer eens blijkt dat onder zijn bewind e.e.a fout is gegaan...
Wat mij betreft moeten de huidige coalitiepartijen voorlopig uitgesloten worden van deelname aan de verkiezingen vanwege alle ellende (toeslagenschandaal e.d) die men veroorzaakt heeft danwel eindeloos laat door etteren. We hebben politici a la Omtzigt en Leijten nodig, maar da's hier offtopic.
Nee dit is slechts een voorbeeld. Ik denk wel dat de meeste Tweakers liberaal zijn en dus VVD, D66 en misschien GL stemmen. Dit is echter moeilijk te meten. Je kunt het bijvoorbeeld niet in het politiek subforum gaan onderzoeken, want daar is maar een klein deel actief.Destruction schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:56:
Maar om hierop te baseren dat de Tweaker VVD stemmer moet zijn vind ik erg vergezocht.
Dat zegt veel ja...Djarune schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:47:
[...]
Inderdaad dit dus.
"Ik heb een nieuwe i3 besteld, wordt volgend jaar december geleverd"
"oh, de mijne is net uitgesteld naar maart 2024"
"ik heb vandaag bericht van de dealer gehad dat ik over 2 maand mijn nieuwe i3 kan ophalen"
vs
"Er is een Lelylijn beloofd zodat het noorden ooit in de verre toekomst niet meer afhankelijk hoeft te zijn van de verbinding met Zwolle, maar geen idee wanneer en of die er komt".
Niet dat BMW me wat boeit, maar bovenstaande is wat ik de laatste 2 jaar vnml zie in het Peugeot topic. Het gaat helemaal niet meer over de auto's, maar is gewoon slowchat over wanneer iemand z'n auto verwacht te krijgen.
Is niet alleen VVD, maar onder alle lagen van de bevolking. Alleen op basis van bezoek of post statistieken in zo'n topic kan je niets opmaken.Djarune schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 00:16:
@_JGC_ je hebt gelijk hoor. Wil ik wel toevoegen dat auto’s in het algemeen zeer populair zijn op tweakers. Ook op de frontpage. Auto’s en praten over auto’s is zeer populair onder de liberaal conservatieven oftewel VVD.
Mij boeit een auto niks. 4 wielen en een stuur, droog zitten en een beetje ruimte om wat mee te nemen, meer eisen stel ik niet. Daarom rijd ik een Peugeot 206SW die ik zelf kan onderhouden en niet een dikke pooierbak die laat zien hoeveel geld ik (niet meer) heb. Zo nu en dan een keer door de wasstraat, dan glimt ie weer als een malle en vallen de deukjes niet meer zo erg op, lijkt al heel wat.
Mensen willen graag showen met wat ze kopen. Een leuke auto op je oprit is iets wat je graag wilt laten zien. Bij treinen heb je dat niet, want dat is iets waar je zelf geen controle over hebt en is ook altijd iets wat op de lange termijn pas gaat gebeuren (of niet, want de Lelylijn die ik hierboven noem is al eens eerder afgeschoten).
De gemiddelde Tweaker is nu eenmaal ook wat beter verdienend en je zult hier ook een hoger aandeel zakelijk rijders vinden dan op Nujij, om maar een ander platform te noemen. Ergo, mensen die best wel geld hebben voor een auto en due waarschijnlijk ook best wel relatief zwaar getroffen gaan worden door rekeningrijden.Djarune schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 00:16:
@_JGC_ je hebt gelijk hoor. Wil ik wel toevoegen dat auto’s in het algemeen zeer populair zijn op tweakers. Ook op de frontpage. Auto’s en praten over auto’s is zeer populair onder de liberaal conservatieven oftewel VVD.
Je hoeft geen vvd stemmer te zijn om te zien dat het huidige concept de oorspronkelijke ideeën van het vermijden van de spits al vaarwel heeft gezegd en het enige bestaansrecht nog is zodat men knoppen krijgt om aan te draaien. Omhoog draaien welteverstaan, want hoe kan je dit niet willen? Wil je geen beter milieu?
Toegegeven, mobiliteit is nu eenmaal een relatief zwaar vervuilend proces. Maar het is wel wrang te moeten zien dat er, zoals het er nu uit ziet, alternatiefloos een zware lastenverzwaring uitgerold gaat worden over dat deel van de bevolking wat de economie nog enigszins draaiende houdt. In dat licht zou ik toch wel verwachten dat de sp en de vvd het principieel eens zouden kunnen zijn.
De belastingdruk voor midden en bovenmodale inkomens in nu al torenhoog, ondanks midden/rechts beleid. Met een meer linkse signatuur zal de belastingdruk eerder hoger worden dan omlaag gaan.stylezzz schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:30:
Doordat we al decennia lang een midden/rechts stemgedrag laten zien met een dito kabinet, is dit wellicht het gevolg....
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Ik vind treinen heerlijk. Dat vind ik het enige nadeel van m'n huidige woonlocatie. Dat ik niet meer met de trein naar m'n werk kan. Maar dat wil niet zeggen dat ik die MX5 van ons ook niet gaaf vind. Daar kan ik ook uren over praten. Het een sluit het andere zeker niet uit!Destruction schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:56:
[...]
Misschien is er over die automerken meer te bespreken dan over het OV? Ik weet het ook niet. Ik weet wel dat er treinliefhebbers bestaan die uren kunnen praten (typen) over een bepaald type treinstel etc. maar wellicht hangen die niet hier op GoT rond.
Dan is voor haar die betalen naar gebruik juist heel gunstig. Een auto werkeloos voor de deur laten staan kost dan "niets' (behalve de dingen die je altijd al betaald, of je nu rijdt of niet zoals verzkeringen enzo). Dus dan heeft ze die auto als ze hem nodig heeft en kan ze geld besparen door te fietsen als dat kan. Het is juist anders voor mensen die echt niet zonder die auto kunnen omdat ze anders letterlijk nergens heen kunnen.stylezzz schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:27:
[...]
Ze zou het zelfs kunnen fietsen. Maar goed, haar werkdagen beginnen af en toe rond 4am geloof ik, dus dat ze op dat tijdstip liever niet moederziel alleen door de polder gaat snap ik ook wel.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.