Verstedelijking is iets wat al decennia aan de gang is volgens mij (ook buiten NL). In nederland hebben we echter zwaar te lijden onder een woningtekort wat de huizenprijzen in buiten de steden in zekere zin 'gered' heeft. Wie kent de verhalen nog over de leegloop van zuid-limburg etc. etc. 20-25 jaar geleden was de leegstand fors en was je wel gek als je daar een huis zo kopen. Nu hoor je daar niemand meer over.....dr.lowtune schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:02:
[...]
Verhuizen naar de stad klinkt dan logisch, maar veel meer mensen zullen dat dan overwegen, dus wat gaan de huizen in de stad doen?........juist...... waarschijnlijk gaan de huizen buiten de stad minder waard worden. Ik verwacht dat verstedelijking een vlucht gaat nemen.
Wees blij, ov is naast stinkende mensen zitten.Destruction schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:37:
[...]
Jij kunt het in ieder geval gebruiken. Dat is het punt. Jij hebt dus een alternatief. Heel veel mensen hebben geen alternatief omdat het OV simpelweg afwezig is.
Stoelen met kauwgom of andere etensresten (of zelfs poep van onder schoenen)
Te laat komen op je afspraak.
en bovenal heel erg duur.
Omdat je appels met appels moet vergelijken.[...]
Voor die 2 a 3 weken per jaar kun je gewoon een auto huren.
[...]
Ik herhaal: Hij kan voor de vakantie gewoon een auto huren.
En ik weet dat je me nu als elitair monster gaat zien.
Maar ik heb gewoon een 2e handsje, had voor hetzelfde geld ook een ford focus kunnen kopen.
Ik rij in een V90 uit 2017
Motorrijtuigenbelasting per tijdvak van 3 maanden: € 263.
Ik betaal 65,93 per maand aan all-risk verzekering.
Per jaar kost me dat 1843 euro en een 16 cent.
Gekocht voor 23K, over tien jaar vast nog wel 10k waard, dus 1300 euro per jaar afschrijving.
Stop ik er nog zo'n 750 euro aan onderhoud in, naja laten we zeggen 1000 want er zit wel eens wat tegen.
Totaal 4143,16
Heb ik het hele jaar een auto staan die ons van hot naar her kan rijden.
Wintersport, weekendjes weg, zomervakantie.
Bouwmarkt ritjes, boodschappen, en werk.
Nooit hoef ik een auto te huren of te lenen.
Huren kost gewoon 4500 euro voor 4 weken vakantie

/f/image/xYHkV3brzUAQornve6QsyQId.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb niet 4 weken een auto nodig.
Maar ook elke keer als ik aan het verbouwen ben of bij anderen aan het verbouwen ben.
Ook gaan we toch zeker 4-6x per jaar een weekend weg.
En dan hebben we (heel elitair) wintersport nog, met 2 kinderen ondertussen ook een dure hobby. (gelukkig hoef ik dat maar voor 50%zelf te betalen van mijn schoonvader)
Naja je zegt het zelf al[...]
Als ik dan OV gebruik met de taxi moet combineren kwam ik op 10.000 euro vervoerskosten per jaar ipv de 3200 euro die 't me toen kostte met de auto (all-in, ja). Als je voor 3200 euro een auto kunt rijden...
[ Voor 56% gewijzigd door FRANQ op 27-06-2023 13:21 ]
Die leegloop is nu grotendeels gestopt doordat we mobieler zijn geworden. Mensen kunnen zich nu makkelijk verplaatsen en het is betaalbaar. Juist dit wil de overheid de nek omdraaien.stylezzz schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:12:
[...]
Verstedelijking is iets wat al decennia aan de gang is volgens mij (ook buiten NL). In nederland hebben we echter zwaar te lijden onder een woningtekort wat de huizenprijzen in buiten de steden in zekere zin 'gered' heeft. Wie kent de verhalen nog over de leegloop van zuid-limburg etc. etc. 20-25 jaar geleden was de leegstand fors en was je wel gek als je daar een huis zo kopen. Nu hoor je daar niemand meer over.....
En als 3,5 miljoen Nederlanders in precies dezelfde periode hetzelfde willen? Volgens jou kunnen die dan "gewoon" een auto huren?Destruction schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:37:
[...]
[...]
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Als de kilometerheffing er komt en de motorrijtuigenbelasting wordt afgeschaft dan is er ook geen enkele prikkel meer om te kiezen voor lichte auto’s die de weg minder belasten?
Klopt. Je zal ze de kost moeten geven die dus in die tijd in limburg zijn gaan wonen en de reistijd naar een utrecht/amsterdam voor lief nemen.... Maar goed, daar mag je niks van vinden volgens sommigenNoSugar schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:18:
[...]
Die leegloop is nu grotendeels gestopt doordat we mobieler zijn geworden. Mensen kunnen zich nu makkelijk verplaatsen en het is betaalbaar. Juist dit wil de overheid de nek omdraaien.
Daarom hoop ik dat het gewicht van je auto en de brandstof straks de prijs per km bepaalt. Kun je precies uitrekenen waar je aan toe bent.NoSugar schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:20:
Als de kilometerheffing er komt en de motorrijtuigenbelasting wordt afgeschaft dan is er ook geen enkele prikkel meer om te kiezen voor lichte auto’s die de weg minder belasten?
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Lol, een 16 jaar oude V90 nog 10k waard, eerder de helft.FRANQ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:17:
[...]
Wees blij, ov is naast stinkende mensen zitten.
en bovenal heel erg duur.
[...]
Omdat je appels met appels moet vergelijken.
Maar ik heb gewoon een 2e handsje, had voor hetzelfde geld ook een ford focus kunnen kopen.
Gekocht voor 23K, over tien jaar vast nog wel 10k waard, dus 1300 euro per jaar afschrijving.
Stop ik er nog zo'n 750 euro aan onderhoud in, naja laten we zeggen 1000 want er zit wel eens wat tegen.
Totaal 4143,16
Weet de km's per jaar / km-stand niet, maar onderhoud (incl banden/remmen/etc) zit ook hoger lijkt me, of je rijdt echt amper.
Ik wil slechts de "mensen moeten hun auto maar inleveren" groep een spiegel voorhouden.Spotmatic schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:19:
[...]
En als 3,5 miljoen Nederlanders in precies dezelfde periode hetzelfde willen? Volgens jou kunnen die dan "gewoon" een auto huren?
Natuurlijk is dat niet realistisch. Netzoals even verhuizen of een andere baan zoeken niet realistisch is. Want als mensen de keuze hebben, dan zullen ze absoluut niet in de file aansluiten.
Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
In principe doet dat het al, en loont het nu zelfs dubbel om een lichte/zuinige bak te hebben. Je betaalt zowel minder wegenbelasting, als minder voor de brandstof.Spotmatic schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:26:
[...]
Daarom hoop ik dat het gewicht van je auto en de brandstof straks de prijs per km bepaalt. Kun je precies uitrekenen waar je aan toe bent.
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Ja, precies.. Dus da's voor jou te min, maar iemand anders moet dat maar gewoon doen. En als er geen OV is gaan ze maar lopen. Toch?FRANQ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:17:
[...]
Wees blij, ov is naast stinkende mensen zitten.
Die V90 gebruikt geen brandstof zo te zien? Die 10k schat je ook te rooskleurig in trouwens..[...]
Omdat je appels met appels moet vergelijken.
Totaal 4143,16
Ik zeg dat het geen realistisch alternatief is omdat OV hier zeer slecht is georganiseerd en op veel plaatsen helemaal afwezig is. Voor mij is OV dus geen alternatief, zoals het voor veel mensen geen alternatief is.[...]
Naja je zegt het zelf al
Maar die mensen moeten van sommigen in dit topic dus wél hun auto inleveren.
Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Waarom is er de voorkeur voor een ingewikkeld systeem als ze gewoon de belasting op brandstof en elektrisch laden kunnen verhogen? Dat is toch veel makkelijker te implementeren en raakt iedereen op de juiste manier, vervuilende auto's zijn dan duurder, mensen die veel rijden betalen meer etc. etc.
Ook thuislaadpalen zijn gewoon te belasting op die manier, dan heb je toch gewoon een eerlijk systeem? Wegenbelasting weg, extra heffing op alle soorten brandstof.
Ook thuislaadpalen zijn gewoon te belasting op die manier, dan heb je toch gewoon een eerlijk systeem? Wegenbelasting weg, extra heffing op alle soorten brandstof.
Denk dat het meevalt voor me, maar laat hij 0 euro opbrengen, dan is huren alsnog duurder.mitsumark schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:27:
[...]
Lol, een 16 jaar oude V90 nog 10k waard, eerder de helft.
ik geef al jaren maar tussen de 500 en 750 aan onderhoud per jaar uit.Weet de km's per jaar / km-stand niet, maar onderhoud (incl banden/remmen/etc) zit ook hoger lijkt me, of je rijdt echt amper.
heb al 3 volvo's op rij met als laatste een ford ertussen gehad.
Banden tel ik niet mee met onderhoud, dat zijn de uitschieters.
Maar dan heb je het vaak ook maar over 2 stuks, en dan ben je met vredestein met 450 euro ook wel klaar.
Met een kleine beurt blijf je alsnog onder de 1000 euro.
Ik rij 15000km per jaar in de V90.
En minder dan 5000km in een peugeot 107, die van mijn vrouw niet weg mag.
Ik raak langzamerhand moe van het leven in Nederland. Elk jaar is er weer iets nieuws waardoor we ons moeten aanpassen. Rekeningrijden wordt uiteindelijk onbetaalbaar voor de meeste Nederlanders. Het is een illusie dat het goedkoper wordt voor mensen die een bepaald aantal kilometers per jaar rijden. Uiteindelijk ben ik er zeker van dat de kilometerprijs na een paar jaar enorm zal stijgen onder het mom van "inflatie".
Er zijn waarschijnlijk betere manieren om elektrische auto's te belasten, maar dat is niet waar het kabinet zich op richt. Ze willen gewoon meer belastingen, en dat is het enige waar het om draait.
En buitenlandse kilometers mee rekenen slaat helemaal nergens op.
Er zijn waarschijnlijk betere manieren om elektrische auto's te belasten, maar dat is niet waar het kabinet zich op richt. Ze willen gewoon meer belastingen, en dat is het enige waar het om draait.
En buitenlandse kilometers mee rekenen slaat helemaal nergens op.

[ Voor 6% gewijzigd door sanane op 27-06-2023 13:47 ]
Het OV is voor mij ZEKER te min voor het bedrag dat er nu voor gevraagd word.Destruction schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:41:
[...]
Ja, precies.. Dus da's voor jou te min, maar iemand anders moet dat maar gewoon doen. En als er geen OV is gaan ze maar lopen. Toch?
Maak het gratis, en ik ga erover nadenken.
Maar dan nog zal ik gaan fietsen omdat dat een UUR sneller is.
Voor slecht weer pak ik de auto wel.
Het OV kost me teveel prive tijd, dat is me veel meer waard.
Niemand hoeft met het OV.
Fietsen scooter taxi trekker buurtbus of gewoon een auto.
Koop een willekeurige sedan van pakweg 15 jaar oud en je rijd praktisch voor niks vergeleken met het OV
Iedereen die het ov kan betalen, kan ook een auto betalen.
Misschien niet die BMW die ze willen, maar een susuki swift uit 1993 rijd ook.
Die huurauto zit ook geen brandstof bij heDestruction schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:41:
[...]
Die V90 gebruikt geen brandstof zo te zien? Die 10k schat je ook te rooskleurig in trouwens..
[ Voor 72% gewijzigd door FRANQ op 27-06-2023 13:59 ]
Simpelweg omdat een nieuw systeem meer geld opbrengt. Iedereen wordt nu warmgemaakt voor kilometerheffing.Homeland schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:42:
Waarom is er de voorkeur voor een ingewikkeld systeem als ze gewoon de belasting op brandstof en elektrisch laden kunnen verhogen? Dat is toch veel makkelijker te implementeren en raakt iedereen op de juiste manier, vervuilende auto's zijn dan duurder, mensen die veel rijden betalen meer etc. etc.
Tegen de tijd dat het 2030 is wordt besloten dat de wegenbelasting toch niet helemaal verdwijnt en dat de accijns op brandstof ook nog blijven.
Maar dan zijn we al gewend geraakt aan het idee van een kilometerheffing.
Maar het brengt nog meer geld op door gewoon 10cent bij elke liter brandstof op te tellen, bespaart namelijk ook het inbrengen van een nieuw systeem en dit in stand houden, ze gaan echt zo waanzinnig veel geld over de balk smijten hiermee terwijl het zo simpel op te lossen is. Want je belast dan ook meteen mensen uit het buitenland die hier tanken. En je belast mensen niet voor het rijden/tanken in het buitenland, wat een bizar idee is.NoSugar schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:46:
[...]
Simpelweg omdat een nieuw systeem meer geld opbrengt. Iedereen wordt nu warmgemaakt voor kilometerheffing.
Tegen de tijd dat het 2030 is wordt besloten dat de wegenbelasting toch niet helemaal verdwijnt en dat de accijns op brandstof ook nog blijven.
Maar dan zijn we al gewend geraakt aan het idee van een kilometerheffing.
Thuisladen kunnen ze geen ander tarief op gooien, want het zit gewoon op je huisaansluiting.Homeland schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:42:
Of het de warmtepomp of de auto is die stroom vraagt weten ze niet.
Ik zou het liefst gewoon tol betalen op rijkswegen.
Maar dan wel voor iedereen, ook buitenlanders.
Dit is eenvoudig te implementeren met bip&go en eventueel kentekenherkenning.
In ieder geval vooral met een systeem dat al in europa bestaat (zoals dus bip&go)
Slagbomen zijn dan totaal onnodig, niemand hoeft af te remmen.
[ Voor 18% gewijzigd door FRANQ op 27-06-2023 13:51 ]
Maar het zal makkelijker zijn om de thuisladers aan te passen/apart te berekenen dan een geheel nieuw systeem op te zetten. Laat de energiemaatschappijen het maar inregelen als een aparte aansluiting, dat zal echt makkelijker zijn dan een geheel nieuw systeem.FRANQ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:48:
[...]
Thuisladen kunnen ze geen ander tarief op gooien, want het zit gewoon op je huisaansluiting.
Nog meer belasting op het toch al grote merendeel aan accijns en belasting gooien laat de deur open tot brandstoftoerisme. Per 1 juli gaan genoeg inwoners rond de grensstreek NL - BE of NL - DE met hetzelfde gemak de tank volgooien elders. Het kon voor mij al uit en ik had 100km te rijden. Maar dan combineer ik het ook met boodschappen halen, drogisterij etc stuk voor stuk voordeliger en mijn familiebezoek.Homeland schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:47:
[...]
Maar het brengt nog meer geld op door gewoon 10cent bij elke liter brandstof op te tellen, bespaart namelijk ook het inbrengen van een nieuw systeem en dit in stand houden, ze gaan echt zo waanzinnig veel geld over de balk smijten hiermee terwijl het zo simpel op te lossen is. Want je belast dan ook meteen mensen uit het buitenland die hier tanken. En je belast mensen niet voor het rijden/tanken in het buitenland, wat een bizar idee is.
Het zou het geheel wel eenvoudiger maken. Dat wel. Maar de incentive om een dagje te shoppen in BE/DE is voor meer Nederlanders dan het overwegen waard.
Ja dan moet je dus verplichten dat thuisladers een eigen aansluiting hebben (wat kan)Homeland schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:49:
[...]
Maar het zal makkelijker zijn om de thuisladers aan te passen/apart te berekenen dan een geheel nieuw systeem op te zetten. Laat de energiemaatschappijen het maar inregelen als een aparte aansluiting, dat zal echt makkelijker zijn dan een geheel nieuw systeem.
Maar de granny lader kan je in een willekeurig stopcontact stoppen, en je hebt 12 uur om te laden dus met 3kw per uur kan je alsnog 36kw laden.
Maar als percentage van aantal tankbeurten zal het echt minimaal zijn, mogelijk minder dan de fraude van garages die verkeerde KM standen gaan rapporteren of de teller terug gaan draaien voor hun klanten.Joosie200 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:52:
[...]
Nog meer belasting op het toch al grote merendeel aan accijns en belasting gooien laat de deur open tot brandstoftoerisme. Per 1 juli gaan genoeg inwoners rond de grensstreek NL - BE of NL - DE met hetzelfde gemak de tank volgooien elders. Het kon voor mij al uit en ik had 100km te rijden. Maar dan combineer ik het ook met boodschappen halen, drogisterij etc stuk voor stuk voordeliger en mijn familiebezoek.
Het zou het geheel wel eenvoudiger maken. Dat wel. Maar de incentive om een dagje te shoppen in BE/DE is voor meer Nederlanders dan het overwegen waard.
Ik vraag me af wat de prijs nou zou worden als je de wegenbelasting verhoogd op wat ongeveer binnen zou komen met rekeningrijden en dan de kosten van dat hele systeem eraf trekken?
Het invoeren van zo'n systeem, onderhoud en handhaving is zo ontzettend duur en dat moet ook terugverdiend worden op het rekeningrijden.
Het invoeren van zo'n systeem, onderhoud en handhaving is zo ontzettend duur en dat moet ook terugverdiend worden op het rekeningrijden.
Het lastige is dat je de grootverbruikers meer wilt belasten, dat kan met de huidige wegenbelasting niet.Nutral schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:54:
Ik vraag me af wat de prijs nou zou worden als je de wegenbelasting verhoogd op wat ongeveer binnen zou komen met rekeningrijden en dan de kosten van dat hele systeem eraf trekken?
Maar het huidige systeem van BTW en accijns op de brandstof doen dat perfect. Wie meer rijdt moet vaker tanken en draagt dus meer af aan de Staatskas dan tante Truus die 3.000km rijdt in haar Aygo'tje. Ik sta 2 keer per maand mijn bus vol te tanken en draag daarmee meer af dan mijn ouders die 1 keer per 2 maanden tanken. Terecht, want zij rijden veel minder dan ik. Maar dit systeem hebben we dus al, daar hoeven we geen extra flauwekul voor in te voeren.Homeland schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:56:
[...]
Het lastige is dat je de grootverbruikers meer wilt belasten, dat kan met de huidige wegenbelasting niet.
We hebben dus allang een eerlijk systeem. Daarnaast blijkt voorlopig nog nergens uit dat het goedkoper zal worden voor mensen die weinig rijden.
[ Voor 18% gewijzigd door Destruction op 27-06-2023 14:00 ]
Als het zo simpel was, zou het verhogen van de brandstofprijzen inderdaad perfect zijn, echter is dat het niet. Getankte liters over de grens ziet onze overheid niks van terug.Destruction schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:58:
Maar het huidige systeem van BTW en accijns op de brandstof doen dat perfect. Wie meer rijdt moet vaker tanken en draagt dus meer af aan de Staatskas dan tante Truus die 3.000km rijdt in haar Aygo'tje.
Sterker nog; Dat jaagt zelfs onnodige kilometers aan. Hoe hoger de prijs hier word t.o.v. onze ooster- en zuiderburen, hoe groter de afstand tot de grens waarop het loont om in het buitenland te gaan tanken.

[ Voor 17% gewijzigd door D4NG3R op 27-06-2023 14:02 ]
Dat is het idee ja, maar als iedereen meer gaat betalen omdat we miljoenen uitgeven om grootverbruikers meer te laten betalen. Kunnen we het niet gewoon achterwege laten?Homeland schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:56:
[...]
Het lastige is dat je de grootverbruikers meer wilt belasten, dat kan met de huidige wegenbelasting niet.
Ik rijd niet veel dus ik zou er van moeten profiteren, maar iets zegt me dat ik achter de streep meer betaal vanwege al de extra administratie. Is er al een rekensom gemaakt van hoeveel het gaat kosten en wat de prijs per km gaat zijn?
Het heeft vooral te maken met electrisch rijden, de meeste mensen die veel rijden zullen ook onderweg laden en daar kan extra belasting op zitten? In combinatie met het daadwerkelijk heffen van wegenbelasting voor electrische auto's.
We willen naar een volledig elektrische samenleving. Dan zou het toch niet uitmaken waar je die stroom voor gebruikt? Als ik die stroom gebruik om bitcoins te minen, een elektrische auto te rijden, mijn jacuzzi te verwarmen, etc. Het blijft dezelfde stroom.FRANQ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:48:
[...]
Thuisladen kunnen ze geen ander tarief op gooien, want het zit gewoon op je huisaansluiting.
Ik zou het liefst gewoon tol betalen op rijkswegen.
Maar dan wel voor iedereen, ook buitenlanders.
Dit is eenvoudig te implementeren met bip&go en eventueel kentekenherkenning.
In ieder geval vooral met een systeem dat al in europa bestaat (zoals dus bip&go)
Slagbomen zijn dan totaal onnodig, niemand hoeft af te remmen.
De overheid is nu echter bezig om te bepalen dat de stroom voor een elektrische auto anders is dan de stroom voor een jacuzzi.
Als we een volledige elektrische samenleving willen dan zou je de kilometerheffing kunnen afschaffen en het tarief van stroom iets omhoog gooien. Het voordeel hierbij is dat je het uitsmeert over het gehele verbruik en daardoor minder zwaar op de portemonnee drukt voor veel huishoudens.
Uiteindelijk gaat toch iedereen over naar elektrisch.
Behalve dat je dus in het buitenland kan tanken, en dat willen ze nu dus afdekken.Destruction schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:58:
[...]
Maar het huidige systeem van BTW en accijns op de brandstof doen dat perfect. Wie meer rijdt moet vaker tanken en draagt dus meer af aan de Staatskas dan tante Truus die 3.000km rijdt in haar Aygo'tje. Ik sta 2 keer per maand mijn bus vol te tanken en draag daarmee meer af dan mijn ouders die 1 keer per 2 maanden tanken. Terecht, want zij rijden veel minder dan ik. Maar dit systeem hebben we dus al, daar hoeven we geen extra flauwekul voor in te voeren.
De peugeot 107 van mijn vrouw kost 79 euro aan wegenbelasting per 3 maanden, dus 316 euro per jaar.We hebben dus allang een eerlijk systeem. Daarnaast blijkt voorlopig nog nergens uit dat het goedkoper zal worden voor mensen die weinig rijden.
5000km rijden we ongeveer per jaar met dat ding, resulteert in 400 euro kilometerheffing.
Het zou niet duurder worden voor de gewone rijder (dat is dus pakweg 15000km) maar het is met 5000km al duurder.
Gas voor je huis is ook goedkoper dan gas voor je auto.NoSugar schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:02:
[...]
We willen naar een volledig elektrische samenleving. Dan zou het toch niet uitmaken waar je die stroom voor gebruikt? Als ik die stroom gebruik om bitcoins te minen, een elektrische auto te rijden, mijn jacuzzi te verwarmen, etc. Het blijft dezelfde stroom.
De overheid is nu echter bezig om te bepalen dat de stroom voor een elektrische auto anders is dan de stroom voor een jacuzzi.
Als we een volledige elektrische samenleving willen dan zou je de kilometerheffing kunnen afschaffen en het tarief van stroom iets omhoog gooien. Het voordeel hierbij is dat je het uitsmeert over het gehele verbruik en daardoor minder zwaar op de portemonnee drukt voor veel huishoudens.
Uiteindelijk gaat toch iedereen over naar elektrisch.
Er is altijd al een ander belastingtarief geweest voor mobiliteit.
Daarom heb je ook rode diesel.
Huis van mijn vrouw's oma word warm gestookt op diesel, en die diesel is goedkoper dan de diesel aan de pomp.
De groep die nu over de grens tankt, blijft dat gewoon doen. Dat ga je niet tegenhouden.D4NG3R schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:01:
[...]
Als het zo simpel was, zou het verhogen van de brandstofprijzen inderdaad perfect zijn, echter is dat het niet. Getankte liters over de grens ziet onze overheid niks van terug.
Sterker nog; Dat jaagt zelfs onnodige kilometers aan. Hoe hoger de prijs hier word t.o.v. onze ooster- en zuiderburen, hoe groter de afstand tot de grens waarop het loont om in het buitenland te gaan tanken.
Maar als de grens 150km bij jou vandaan is laat je dat wel uit je hoofd. Je gaat niet 300km rijden om een paar centen uit te sparen.. Want je netto besparing is gewoon 0.
Omdat we mobiliteit zien als luxe i.p.v. eerste levensbehoefte.FRANQ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:06:
[...]
Gas voor je huis is ook goedkoper dan gas voor je auto.
Er is altijd al een ander belastingtarief geweest voor mobiliteit.
Daarom heb je ook rode diesel.
Huis van mijn vrouw's oma word warm gestookt op diesel, en die diesel is goedkoper dan de diesel aan de pomp.
De eerste levensbehoeftes zijn al jaren niet meer veranderd in ze ogen van de overheid.
Zoals internet en mobiliteit: beide worden nog steeds als luxe gezien.
Eens.Homeland schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:53:
[...]
Maar als percentage van aantal tankbeurten zal het echt minimaal zijn, mogelijk minder dan de fraude van garages die verkeerde KM standen gaan rapporteren of de teller terug gaan draaien voor hun klanten.
In Frankrijk zit ook van alles verwerkt in de literprijs. Geen opcenten, geen wegenbelasting behalve wat betaalde tolwegen. Wie hard/vaak rijdt staat vaker bij de pomp. En zelfs dan nog is het inclusief alles goedkoper dan NL. Dus het kan wel.
Enige reden waarom men nu weer warmloopt voor het uit de mottenballen halen van rekeningrijden komt door de EV opmars. Men wil de totaal opbrengst van diesel/benzine /lpg niet kwijtraken. Terwijl verhoudingsgewijs er net zoveel belachelijk veel belasting verwerkt zit in de kWh tarieven. Kale levertarief kan dan wel negatief zijn op zonnige zomerse dagen bij een dynamisch contract, van die 5 cent die je terugkrijgt tellen ze zo 25 cent aan belasting bovenop.
Verder staat menig forens in de file omdat het moet, niet omdat het kan. De reden waarom ik geen eigen auto meer heb is omdat de trein door de file sneller is en 100% vergoed wordt, terwijl de automobilist op het werk een miezere 19 cent de km krijgt. En dat ik 25 euro per parkeerkaart moet betalen voor 1x per week naar kantoor. 100 euro per maand extra kwijt zijn terwijl de auto niet sneller is. Denk het niet.
Verder heb ik de luxe dat ik met 5min loopafstand boodschappen kan doen en bij het station ben. De auto die ik had sinds covid / lock down stond dan ook 6/7 dagen stil. Vooral handig voor de uitjes en verre familiebezoek. Wat mij betreft kan NL prima kijken hoe Dld of Frankrijk het geregeld heeft. Maar de NLse politiek is graag bezig om het wiel opnieuw uit te vinden. Want alsof NL als enige land te maken heeft met een transitie van fossiele brandstoffen naar ev/waterstof en wat niet meer.
Er zijn bedragen genoemd van 8ct per km heffing. Eerdere berekeningen hebben laten zien dat vooral de groep in kleine auto's flink duurder uit zal zijn.Nutral schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:02:
[...]
Ik rijd niet veel dus ik zou er van moeten profiteren, maar iets zegt me dat ik achter de streep meer betaal vanwege al de extra administratie. Is er al een rekensom gemaakt van hoeveel het gaat kosten en wat de prijs per km gaat zijn?
Mijn ouders hebben een Panda (2008) en rijden daarmee ongeveer 4k km per jaar. Dat ding kost 200 euro jaarlijks aan MRB. Dat zou met rekeningrijden 320 euro worden.
Hoezo, wie weinig rijdt betaald minder
De auto als luxeproduct. Was dat nog maar zo... Helaas gaat die vlieger allang niet meer op. Dat kreng is gewoon nodig. O.a omdat OV steeds verder verschraald terwijl het ook steeds duurder wordt.NoSugar schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:08:
[...]
Omdat we mobiliteit zien als luxe i.p.v. eerste levensbehoefte.
De eerste levensbehoeftes zijn al jaren niet meer veranderd in ze ogen van de overheid.
Zoals internet en mobiliteit: beide worden nog steeds als luxe gezien.
[ Voor 27% gewijzigd door Destruction op 27-06-2023 14:10 ]
Vorig jaar toen de brandstof heel snel duurder werd had je dikke files aan de grenspompen. 4 weken later waren die alweer weg.... Mensen schrikken even van de prijs, maar denken even later 'het zal wel, ik ga er niet voor omrijden'Destruction schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:06:
[...]
De groep die nu over de grens tankt, blijft dat gewoon doen. Dat ga je niet tegenhouden.
Maar als de grens 150km bij jou vandaan is laat je dat wel uit je hoofd. Je gaat niet 300km rijden om een paar centen uit te sparen.. Want je netto besparing is gewoon 0.
Ik zou het zelf ook niet heel snel doen (al is de grens hier niet heel ver vandaan), tenzij ik toch al in de buurt ben voor iets anders. En daarom denk ik ook dat het wel mee valt met het hier zo gevrezen brandstof toerisme. Dat gaat echt niet iedereen doen. De groep die het nu al doet zal het inderdaad gewoon blijven doen.stylezzz schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:09:
[...]
Vorig jaar toen de brandstof heel snel duurder werd had je dikke files aan de grenspompen. 4 weken later waren die alweer weg.... Mensen schrikken even van de prijs, maar denken even later 'het zal wel, ik ga er niet voor omrijden'
Wellicht 0 op brandstof, maar als je terugkeert met de achterbak vol met boodschappen en voordeligere drogisterij en drank loont het nog steeds. Combineer het met familiebezoek en je gaat dan toch al die kant op tja: zo reed ik tussen 2019-2022 2x per maand heen en weer naar mijn ouders. Kon euro 98 tanken ipv e10 hier en besparen op mijn boodschappen. En dat terwijl ik gemiddeld wat 8000km per jaar reed.Destruction schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:06:
[...]
Door het vrij verkeer van goederen, diensten, kapitaal en mensen kun je het niet tegenhouden nee. En terecht. Sowieso een dingetje als ze met de km heffing dus ook je buitenlandse km meenemen. Gaat even duren maar er komen vast wel wat rechtszaken van.
Ik kom geregeld over de grens, en ik moet zeggen toen ik eerder nog fossiel reed ik geregeld aldaar tankte. Maar goed, dan kwam ik er toch langs..... En met mij meer mensen. Het zal na 1 Juli wel weer even wat drukker worden doordat mensen schrikken, en het natuurlijk veel in het nieuws zal komen.....Destruction schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:12:
[...]
Ik zou het zelf ook niet heel snel doen (al is de grens hier niet heel ver vandaan), tenzij ik toch al in de buurt ben voor iets anders. En daarom denk ik ook dat het wel mee valt met het hier zo gevrezen brandstof toerisme. Dat gaat echt niet iedereen doen. De groep die het nu al doet zal het inderdaad gewoon blijven doen.
Haha, wat ook voorkomt.... Mijn vader ging vroeger vaak speciaal omrijden om in België te tanken. Totale besparing een paar euro per tankbeurt. Reed ie daarna door naar zijn favoriete frituur, om daar het dubbele achter te laten....Joosie200 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:15:
[...]
Wellicht 0 op brandstof, maar als je terugkeert met de achterbak vol met boodschappen en voordeligere drogisterij en drank loont het nog steeds. Combineer het met familiebezoek en je gaat dan toch al die kant op tja: zo reed ik tussen 2019-2022 2x per maand heen en weer naar mijn ouders. Kon euro 98 tanken ipv e10 hier en besparen op mijn boodschappen. En dat terwijl ik gemiddeld wat 8000km per jaar reed.
Door het vrij verkeer van goederen, diensten, kapitaal en mensen kun je het niet tegenhouden nee. En terecht. Sowieso een dingetje als ze met de km heffing dus ook je buitenlandse km meenemen. Gaat even duren maar er komen vast wel wat rechtszaken van.
Het punt is dus dat je wil voorkomen dat die groep groter word, laat staan van verder weg komt. Als overheid haal je immers 0 extra inkomen uit die groep, maar wel een hoop extra belasting op de infra en natuur.Destruction schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:06:
[...]
De groep die nu over de grens tankt, blijft dat gewoon doen. Dat ga je niet tegenhouden.
[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 27-06-2023 14:30 ]
Ik zie die groep niet veel groter worden. Het prijsverschil moet toch wel behoorlijk groot zijn voor iemand vanuit Amsterdam naar Oberhausen gaat rijden om daar te tanken. Het is ook niet dat het eerste tankstation over de grens al flink goedkoper is...D4NG3R schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:29:
[...]
Het punt is dus dat je wil voorkomen dat die groep groter word, laat staan van verder weg komt.
Dit wordt toch opgevangen met kilometerheffing? Dan kan de overheid inkomsten genereren tot ver in Spanje en weer terug.D4NG3R schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:29:
[...]
Het punt is dus dat je wil voorkomen dat die groep groter word, laat staan van verder weg komt. Als overheid haal je immers 0 extra inkomen uit die groep, maar wel een hoop extra belasting op de infra en natuur.
Uiteraard komt 5 jaar later verontwaardiging als blijkt dat Poolse zzp’ers met hun Poolse busjes hier jaren rondrijden zonder kilometerheffing te betalen. Want dat zag niemand aankomen.
Minder kijken naar mensen die letterlijk op de maximale afstand tot de grens wonen, en meer kijken naar de gigantische groep mensen in het midden van het land voor wie het nu niet of nauwelijks waard is om een uurtje te toeren, maar dat bij een absurd hoge prijs (denk vorig jaar) wel doen.
@NoSugar even de convo teruglezen, ik haal juist aan waarom het geen zin heeft om grootverbruikers te belasten en autogebruik te ontmoedigen door de brandstofprijzen te verhogen. Tenzij het doel is om de hele Randstad autovrij te krijgen door het onbetaalbaar te maken terwijl wij hier langs de grens spotgoedkoop tanken.
Hogere brandstofprijzen jaagt meer en meer mensen de grens over, zeker als we die X aantal centen per kilometers blijven doordauwen gebaseerd op het gemiddelde brandstofverbruik van een wagen. Een litertje E10 zou dan namelijk een dikke euro duurder worden uitgaande van 1:15.
ZZP'en met een buitenlandse bus kan je proberen, maar hoe lang je daar mee wegkomt? Heb niet het idee dat dat super veel uitgehaald word terwijl dat zelf nu al zou lonen.
Nee ik denk persoonlijk dat de kilometerstand controleren de enige reële optie is, ik vind het echter niet de meest eerlijke met veel te veel kanttekeningen. Maar dat laatste vind ik ook van de huidige situatie.
@NoSugar even de convo teruglezen, ik haal juist aan waarom het geen zin heeft om grootverbruikers te belasten en autogebruik te ontmoedigen door de brandstofprijzen te verhogen. Tenzij het doel is om de hele Randstad autovrij te krijgen door het onbetaalbaar te maken terwijl wij hier langs de grens spotgoedkoop tanken.

Hogere brandstofprijzen jaagt meer en meer mensen de grens over, zeker als we die X aantal centen per kilometers blijven doordauwen gebaseerd op het gemiddelde brandstofverbruik van een wagen. Een litertje E10 zou dan namelijk een dikke euro duurder worden uitgaande van 1:15.
ZZP'en met een buitenlandse bus kan je proberen, maar hoe lang je daar mee wegkomt? Heb niet het idee dat dat super veel uitgehaald word terwijl dat zelf nu al zou lonen.
Nee ik denk persoonlijk dat de kilometerstand controleren de enige reële optie is, ik vind het echter niet de meest eerlijke met veel te veel kanttekeningen. Maar dat laatste vind ik ook van de huidige situatie.
[ Voor 72% gewijzigd door D4NG3R op 27-06-2023 15:19 ]
Je bedoelt die Poolse busjes en auto's die nu natuurlijk allemaal netjes hun wegenbelasting betalen?NoSugar schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:32:
[...]
Uiteraard komt 5 jaar later verontwaardiging als blijkt dat Poolse zzp’ers met hun Poolse busjes hier jaren rondrijden zonder kilometerheffing te betalen. Want dat zag niemand aankomen.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Het hele idee is juist om geen auto's meer te huren/kopen. Het doel is gewoon op vakantie te gaan in een dorp verderop. Dat is het beste voor de natuur. De rest is irrelevant bij deze ingrepen. Er gaat geen oplossing komen vanuit de overheid voor mensen die op vakantie willen. Dit zal onbetaalbaar worden voor de meesten, as per design.Destruction schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:37:
[...]
Jij kunt het in ieder geval gebruiken. Dat is het punt. Jij hebt dus een alternatief. Heel veel mensen hebben geen alternatief omdat het OV simpelweg afwezig is.
[...]
[...]
Toch knap hoe snel ze kunnen optreden tegen belastingontwijking door Jan met de pet.FRANQ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:04:
[...]
Behalve dat je dus in het buitenland kan tanken, en dat willen ze nu dus afdekken.
Ik kan me overigens niet meer herinneren wanneer ik voor de laatste keer in Nederland getankt heb. Ben heel snel in Duitsland en combineer dat vaak even met boodschappen doen.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Net als dat er geen oplossing komt om op je werk te komen.Wimo. schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:44:
[...]
Het hele idee is juist om geen auto's meer te huren/kopen. Het doel is gewoon op vakantie te gaan in een dorp verderop. Dat is het beste voor de natuur. De rest is irrelevant bij deze ingrepen. Er gaat geen oplossing komen vanuit de overheid voor mensen die op vakantie willen. Dit zal onbetaalbaar worden voor de meesten, as per design.
Simpel gezegd, personeelstekorten gaan in sectoren als zorg en onderwijs alleen maar gigantisch veel groter worden dan ze nu al zijn. Die 100k verpleegkundigen te kort. Zie ik wel minstens 150k worden als je er uiteindelijk geen cent aan overhoud omdat je je loon kwijt bent aan reiskosten
Er wordt met een tunnelvisie gekeken naar hoe ze geld kunnen harken. Maar vergeten de domino effecten die ermee gemoeid zullen gaan. Omdat ze zich niet kunnen verplaatsen in iemand die niet thuis kan werken of een 3x modaal salaris krijgt voor op kantoor rond te hangen.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ze zouden natuurlijk de volgende 2 dingen kunnen doen, maar die gaan ze nooit doen want ja het doel is de belastingcenten op peil te houden.
1. tot 15000 km per jaar bij benzine een lager tarief hanteren bijvoorbeeld 4cent per km gemiddeld.
Daar boven het naar 10-12 cent per km doen.
2. je 10-15procent korting op je km per jaar geven als compensatie voor buitenland km, wat natuurlijk niet eerlijk want ja sommige rijden 0 in he buitenland en iemand die net over de grens woont misschien wel 40 procent of meer.
1. tot 15000 km per jaar bij benzine een lager tarief hanteren bijvoorbeeld 4cent per km gemiddeld.
2. je 10-15procent korting op je km per jaar geven als compensatie voor buitenland km, wat natuurlijk niet eerlijk want ja sommige rijden 0 in he buitenland en iemand die net over de grens woont misschien wel 40 procent of meer.
Dit is ook wel een beetje wat er gebeurd als je mensen die 10K per maand krijgen laat beslissen over mensen die het met ~1800 euro per maand (of minder) moeten doen. *knip* offtopic en vooral ononderbouwde aannamesDennis1812 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:00:
[...]
Net als dat er geen oplossing komt om op je werk te komen.
Simpel gezegd, personeelstekorten gaan in sectoren als zorg en onderwijs alleen maar gigantisch veel groter worden dan ze nu al zijn. Die 100k verpleegkundigen te kort. Zie ik wel minstens 150k worden als je er uiteindelijk geen cent aan overhoud omdat je je loon kwijt bent aan reiskosten
Er wordt met een tunnelvisie gekeken naar hoe ze geld kunnen harken. Maar vergeten de domino effecten die ermee gemoeid zullen gaan. Omdat ze zich niet kunnen verplaatsen in iemand die niet thuis kan werken of een 3x modaal salaris krijgt voor op kantoor rond te hangen.
[ Voor 16% gewijzigd door polthemol op 27-06-2023 15:07 ]
Tja, hij ging waarschijnlijk voor de goede frieten, en tankte even terug de auto vol.stylezzz schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:18:
[...]
Haha, wat ook voorkomt.... Mijn vader ging vroeger vaak speciaal omrijden om in België te tanken. Totale besparing een paar euro per tankbeurt. Reed ie daarna door naar zijn favoriete frituur, om daar het dubbele achter te laten....
Sony A7 iv en wat recycled glas
Mijn ouders tankten ook best vaak in Belgie. Meestal op zondag, want dan konden we gelijk boodschappen doen. In die tijd waren de winkels in Nederland op zondag gewoon nog helemaal dicht!stylezzz schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:18:
[...]
Haha, wat ook voorkomt.... Mijn vader ging vroeger vaak speciaal omrijden om in België te tanken. Totale besparing een paar euro per tankbeurt. Reed ie daarna door naar zijn favoriete frituur, om daar het dubbele achter te laten....
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Helemaal mee eens.Destruction schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:05:
[...]
Dit is ook wel een beetje wat er gebeurd als je mensen die 10K per maand krijgen laat beslissen over mensen die het met ~1800 euro per maand (of minder) moeten doen. [mbr]*knip* offtopic en vooral ononderbouwde aannames[/mbr]
Veel kabinetsleden willen vooral een stempel achterlaten in de hoop de geschiedenisboeken in te gaan.
Het probleem is ook dat zij nooit de gevolgen zullen ondervinden. Het inkomen is hoog genoeg om geen last te hebben van tekorten.
Als het mis gaat dan lag het aan de onderzoekers die onderzoek uitvoerde in hun voordeel, maar nooit aan hunzelf.
Kijk ook even hoeveel politici naar de tweede kamer gaan per taxi...
Wat nog wel een (niet) grappig effect is van rekening rijden wat ik nog niet heb gehoord is dat zuinige auto's meer gaan betalen, een voorbeeld
Stel benzine prijs is 2 euro (pet 1 juli). Als ik het goed heb is daarvan dan € 0,79 accijns, met BTW is dat € 0,96
Ik rijd een Mazda 3 uit 2015, 1 op13. Mijn broer rijd een Mazda 3 uit 2019, 1 op 20, beide benzine
Onder het nieuwe regime van € 0,07 per kilometer komt voor mij 13 kilometer rijden met 1 liter benzine op €1,95 echter mijn broer rijd 20Km op 1 liter benzine en dat kost hem € 2,44
Stel benzine prijs is 2 euro (pet 1 juli). Als ik het goed heb is daarvan dan € 0,79 accijns, met BTW is dat € 0,96
Ik rijd een Mazda 3 uit 2015, 1 op13. Mijn broer rijd een Mazda 3 uit 2019, 1 op 20, beide benzine
Onder het nieuwe regime van € 0,07 per kilometer komt voor mij 13 kilometer rijden met 1 liter benzine op €1,95 echter mijn broer rijd 20Km op 1 liter benzine en dat kost hem € 2,44
Everything is better with Bluetooth
Volgens mij is dat nooit gezegd. Het uitgangspunt van het kabinet is, bij mijn weten, altijd geweest dat de verloren inkomsten gedekt moeten worden inclusief kosten van het nieuwe systeem en implementatie.FRANQ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:04:
Het zou niet duurder worden voor de gewone rijder (dat is dus pakweg 15000km) maar het is met 5000km al duurder.
En waarom zou je dan alleen benzine een lager tarief geven?Vrietje schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:04:
Ze zouden natuurlijk de volgende 2 dingen kunnen doen, maar die gaan ze nooit doen want ja het doel is de belastingcenten op peil te houden.
Mijn nieuwe diesel is schoner en zuiniger dan menig oude benzine.
En dat het geen EV is ligt echt aan de gemeente. Die geven geen vergunning om van de voortuin een parkeerplaats te maken zodat ik kan laden.
Publieke laadpaal is vooral een bureaucratische rondslomp die resulteert in een weigering of een paal 5km verderop. En die rondslomp mag je pas starten nadat je die auto hebt gekocht. Dus tot die paal er eindelijk is kan je de auto niet laden.
Wordt het dan niet eens tijd dat gemeentes dit beleid heroverwegen
Wanneer jullie een wedstrijdje tank leegrijden doen, zal dat inderdaad het geval zijn. Je zou heb natuurlijk kunnen vragen in z'n 3 te blijven rijden terwijl je je eigen auto in z'n 6 zet, ter compensatie.jeanj schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:10:
Wat nog wel een (niet) grappig effect is van rekening rijden wat ik nog niet heb gehoord is dat zuinige auto's meer gaan betalen, een voorbeeld
Voor de rest van Nederland is het verbruiken van brandstof vooral een neveneffect van het willen komen van A naar B.
Die is wat te makkelijk. De reden dat het tijdelijk was had verschillende oorzaken. De stijging van de prijs ging niet in elk land even snel en de actie vanuit de overheid ging ook in elk land in een ander tempo. Er waren momenten dat in Nederland de benzine zo'n 50ct/l duurder was. Dat kwam omdat België en Duitsland sneller waren met de korting en dan wil je voor 60 liter best een stukje omrijden.stylezzz schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:09:
Vorig jaar toen de brandstof heel snel duurder werd had je dikke files aan de grenspompen. 4 weken later waren die alweer weg.... Mensen schrikken even van de prijs, maar denken even later 'het zal wel, ik ga er niet voor omrijden'
oh was alleen een voorbeeld voor het gemak.Dennis1812 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:14:
[...]
En waarom zou je dan alleen benzine een lager tarief geven?
Mijn nieuwe diesel is schoner en zuiniger dan menig oude benzine.
En dat het geen EV is ligt echt aan de gemeente. Die geven geen vergunning om van de voortuin een parkeerplaats te maken zodat ik kan laden.
Publieke laadpaal is vooral een bureaucratische rondslomp die resulteert in een weigering of een paal 5km verderop. En die rondslomp mag je pas starten nadat je die auto hebt gekocht. Dus tot die paal er eindelijk is kan je de auto niet laden.
Wordt het dan niet eens tijd dat gemeentes dit beleid heroverwegen
Maar zou ook bij diesel kunnen natuurlijk. ik noemde alleen bezine erbij omdat de gemiddelde km bij diesel anders is.
Idee is iig lager tarief als je gemiddeld of minder als gemiddeld rij. Flinke opslag als je daar overheen gaat. dan pak je toch vooral de groot gebruikers.
[ Voor 3% gewijzigd door Vrietje op 27-06-2023 15:20 ]
Maar ik ga er vanuit dat je niet kijkt naar een bestemming op X-aantal liters van je vandaan?jeanj schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:10:
Als tussen A en B 100km zit.
Situatie A: 1:13, 100km/13 = 7.7L benodigd, is 7.7*2eur + 100*0,07 eur = 22,4eur
Situatie B: 1:20, 100km/20 = 5L benodigd, is 5*2eur, + 100*0,07 = 17eur
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Wat weer een extra reden is voor politici (en ambtenaren) om vooral niet te voorzichtig te zijn... *knip* sneren mag je achterwege latenNoSugar schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:10:
[...]
Helemaal mee eens.
Veel kabinetsleden willen vooral een stempel achterlaten in de hoop de geschiedenisboeken in te gaan.
Het probleem is ook dat zij nooit de gevolgen zullen ondervinden. Het inkomen is hoog genoeg om geen last te hebben van tekorten.
Als het mis gaat dan lag het aan de onderzoekers die onderzoek uitvoerde in hun voordeel, maar nooit aan hunzelf.
Nee, die gaan per BMW 7-serie. Uiteraard door de staat betaald. Ik zeg, weg met die auto's. En ook het regeringsvliegtuig kan de verkoop in. Er zijn prima alternatieven.Kijk ook even hoeveel politici naar de tweede kamer gaan per taxi...
"My laws are for thee, not for me" kan de prullenbak in. Practice what you preach. Als D66 van mening is dat wij niet meer moeten vliegen of autorijden, zullen ze zelf ook moeten gaan lopen.
Maargoed, laat ik van semi-offtopic weer naar 100% ontopic gaan.
Nee hoor, in tegendeel. Van mij mag iedereen autorijden. Maar een aantal mensen roepen in dit topic heel hard dat sommige mensen hun auto zullen moeten inleveren, waaronder Jan Pet. En dan zeg ik: Lever dan eerst zelf je auto maar in.stylezzz schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:35:
[...]
Ik geloof dat alleen jan met de pet van jou nog in een auto mag rijden?
[ Voor 22% gewijzigd door polthemol op 27-06-2023 15:36 ]
Op het moment dat er 10 duizenden of 100 duizenden mensen tegelijk (of in ieder geval in korte tijd) hun ontslag indienen bij hun werkgever omdat het niet meer lonend is om op hun werk te verschijnen dan word er echt wel iemand wakker. Zeker als dat vitale sectoren als de zorg of onderwijs zijn.....Dennis1812 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:00:
[...]
Net als dat er geen oplossing komt om op je werk te komen.
Ik geloof dat alleen jan met de pet van jou nog in een auto mag rijden?Destruction schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:22:
[...]
Wat weer een extra reden is voor politici (en ambtenaren) om vooral niet te voorzichtig te zijn...*knip*
[...]
Nee, die gaan per BMW 7-serie. Uiteraard door de staat betaald. Ik zeg, weg met die auto's. En ook het regeringsvliegtuig kan de verkoop in. Er zijn prima alternatieven.
"My laws are for thee, not for me" kan de prullenbak in. Practice what you preach. Als D66 van mening is dat wij niet meer moeten vliegen of autorijden, zullen ze zelf ook moeten gaan lopen.
[ Voor 13% gewijzigd door polthemol op 27-06-2023 15:37 ]
Verwijderd
Aan de ene kant is het zo dat als ze nu opbrengst neutraal de wegenbelasting in een kilometerheffing stoppen ik er hard op vooruit ga omdat ik onder gemiddelde afstand rijdt en vrijwel alleen nog maar buiten de spits. De meeste plannen pakken dan positief uit voor mij.
Toch ben ik principieel tegen de plannen die ik nu hoor, omdat ik bijna 2/3 van mijn kilometers in een jaar in het buitenland maak, alwaar ik deels vignetten moet kopen en men in Den Haag het normaal lijkt te vinden om kilometers in het buitenland mee te tellen in de belasting.
Via de benzine alleen is geen optie vanwege de grensstreek en vanuit privacy oogpunt ben ik tegen een gps in de auto om de kilometers in Nederland of het spits gebruik te tracken.
In dit geval betaal ik liever wat meer dan dat ik om financiele redenen asociale privacy schendende wetgeving steun.
Toch ben ik principieel tegen de plannen die ik nu hoor, omdat ik bijna 2/3 van mijn kilometers in een jaar in het buitenland maak, alwaar ik deels vignetten moet kopen en men in Den Haag het normaal lijkt te vinden om kilometers in het buitenland mee te tellen in de belasting.
Via de benzine alleen is geen optie vanwege de grensstreek en vanuit privacy oogpunt ben ik tegen een gps in de auto om de kilometers in Nederland of het spits gebruik te tracken.
In dit geval betaal ik liever wat meer dan dat ik om financiele redenen asociale privacy schendende wetgeving steun.
An sich maakt het aantal kilometers niet uit, ik en mijn broer rijden wat we rijden, dat kost Y respectievelijk Z liters en zijn liters worden 22% duurder en die van mij 2,5% goedkoper.ThunderNet schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:21:
[...]
Maar ik ga er vanuit dat je niet kijkt naar een bestemming op X-aantal liters van je vandaan?
Als tussen A en B 100km zit.
Situatie A: 1:13, 100km/13 = 7.7L benodigd, is 7.7*2eur + 100*0,07 eur = 22,4eur
Situatie B: 1:20, 100km/20 = 5L benodigd, is 5*2eur, + 100*0,07 = 17eur
Maar de juiste berekening is dan (aanname benzine €2 per liter, €0,79 accijns, incl btw is accijns €0,96)
Zonder rekening rijden
Situatie A: 1:13, 100km/13 = 7.7L benodigd, is 7.7*2eur = 15,38
Situatie B: 1:20, 100km/20 = 5L benodigd, is 5*2eur = 10
NB geen rekening gehouden met Motorrijtuigenbelasting en BPM
Met rekening rijden
Situatie A: 1:13, 100km/13 = 7.7L benodigd, is 7.7*1,95 = 15,03 2,3% goedkoper
Situatie B: 1:20, 100km/20 = 5L benodigd, is 5*2,44 euro = 12,22, 22% duurder
Natuurlijk is zijn auto ( B ) zuiniger dan die van mij (A), echter daar gaat het niet om het gaat er om wat de impact is van rekening rijden op de kosten. (aanname zijn dat accijns naar 0 gaan, maar dat moet ik nog zien)
Conclusie is dat auto (A) iets minder hoeft te betalen voor 1 liter en wat hij daarmee aflegt qua afstand, en Auto B, de zuinigste veel meer
Ja en dat wordt voor zuiniger auto's dus duurder, zie boven voor het voorbeeld van 100KMCid Highwind schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:19:
[...]
Voor de rest van Nederland is het verbruiken van brandstof vooral een neveneffect van het willen komen van A naar B.
[ Voor 25% gewijzigd door jeanj op 27-06-2023 15:46 ]
Op basis van de laatste stemwijzer voor de Tweede kamer gaat het er nu echt komen. Met uitzondering van 1 of 2 kleine partijen waren alle politieke partijen voor. Zij het met nuances als alleen voor elektrische auto's
Zelf ben ik allang blij dat ze vooral kijken naar het model zoals we ook met ons gas en elektra verbruik hebben. Meterstand doorgeven en betalen van je verbruik. Geen privacy schending door het volgen van je verkeersbewegingen. Geen duur systeem boven de weg met digitale tolpoortjes. (het zoveelste ICT project wat financieel kan ontsporen)
Het idee van spits mijden door financiële prikkel zie ik niet gebeuren. Als een file je al niet vrijwillig voor of na de spits zal laten rijden gaat een financiële prikkel dat al helemaal niet doen. Daar komt bij dat een deel van het wegverkeer sowieso niet zelf betaald dus die zal het een zorg zijn. Tijd en wegtype gebonden prijzen gaan enkel leiden tot overlast en of extra kosten.
Houdt het rekening rijden gewoon simpel dan zijn de kosten ook beperkt. Door wat extra controles en steekproeven in om de terugdraaiende tellers te pakken. Bij elke staande houding ook kilometer registratie door agent laten vast leggen. Ik noem maar wat. Steekproeven die de belastingdienst bijvoorbeeld doet om prive gebruik bedrijfsauto te controleren kunnen prima uitgevoerd worden op elke weggebruiker.
Zelf als BEV rijder heb ik geen bezwaar tegen een dergelijk systeem. Lekker betalen na verbruik ipv het bezit. Op de brandstof drukken houdt bij BEV's al op aangezien de stroom uit het stopcontact nou eenmaal niet anders belast kan worden. Met een goede differentiatie tussen efficiënte en verbruik van een auto ongeacht de brandstof kan prima onderscheid gemaakt worden voor verschillende staffels.
De huidige wegenbelasting met in de basis en gewicht variabele slaat in ieder geval nergens op. De weg voelt geen verschil tussen 1000 of 3000 kilo gewicht. Ik heb overigens de BPM nog niet gehoord. Die mag er dan wat mij betreft ook wel af. Iemand met een auto van 60k belast de weg /systeem niet anders dan iemand die een auto van 20k koopt. Het aantal kilometers die er mee gereden wordt wel.
Zelf ben ik allang blij dat ze vooral kijken naar het model zoals we ook met ons gas en elektra verbruik hebben. Meterstand doorgeven en betalen van je verbruik. Geen privacy schending door het volgen van je verkeersbewegingen. Geen duur systeem boven de weg met digitale tolpoortjes. (het zoveelste ICT project wat financieel kan ontsporen)
Het idee van spits mijden door financiële prikkel zie ik niet gebeuren. Als een file je al niet vrijwillig voor of na de spits zal laten rijden gaat een financiële prikkel dat al helemaal niet doen. Daar komt bij dat een deel van het wegverkeer sowieso niet zelf betaald dus die zal het een zorg zijn. Tijd en wegtype gebonden prijzen gaan enkel leiden tot overlast en of extra kosten.
Houdt het rekening rijden gewoon simpel dan zijn de kosten ook beperkt. Door wat extra controles en steekproeven in om de terugdraaiende tellers te pakken. Bij elke staande houding ook kilometer registratie door agent laten vast leggen. Ik noem maar wat. Steekproeven die de belastingdienst bijvoorbeeld doet om prive gebruik bedrijfsauto te controleren kunnen prima uitgevoerd worden op elke weggebruiker.
Zelf als BEV rijder heb ik geen bezwaar tegen een dergelijk systeem. Lekker betalen na verbruik ipv het bezit. Op de brandstof drukken houdt bij BEV's al op aangezien de stroom uit het stopcontact nou eenmaal niet anders belast kan worden. Met een goede differentiatie tussen efficiënte en verbruik van een auto ongeacht de brandstof kan prima onderscheid gemaakt worden voor verschillende staffels.
De huidige wegenbelasting met in de basis en gewicht variabele slaat in ieder geval nergens op. De weg voelt geen verschil tussen 1000 of 3000 kilo gewicht. Ik heb overigens de BPM nog niet gehoord. Die mag er dan wat mij betreft ook wel af. Iemand met een auto van 60k belast de weg /systeem niet anders dan iemand die een auto van 20k koopt. Het aantal kilometers die er mee gereden wordt wel.
En waarom pas op op dat moment?stylezzz schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:34:
[...]
Op het moment dat er 10 duizenden of 100 duizenden mensen tegelijk (of in ieder geval in korte tijd) hun ontslag indienen bij hun werkgever omdat het niet meer lonend is om op hun werk te verschijnen dan word er echt wel iemand wakker. Zeker als dat vitale sectoren als de zorg of onderwijs zijn.....
Waarom eerder? ik denk namelijk niet dat het gaat gebeuren.
Precies, men kan voorkomen dat men zo'n ramp invoert en doet dat niet. We kennen het bandje wel... Dit plan gaat hele grote problemen veroorzaken. En als die problemen er zijn is Kaag verbaasd, kan Rutte zich niets herinneren, snapt Harbers er ook niets van. Als je mazzel hebt dienen ze hun ontslag in en dat was het dan. Ramp veroorzaakt, ongestraft weggekomen. Nederland zit met de ellende*.
Ik denk inderdaad dat de gemiddelde "Kmteller dokter" zeer goede zaken zal gaan doen als dit systeem er komt. Je rijdt 30.000km en voordat je naar de garage gaat voor onderhoud of APK laat je deze dokter even de helft (of meer?) terugdraaien. Et voila, flinke korting. En niemand die erachter komt want de NAP uitdraai zal gewoon kloppen.
Omdat dat wel gaat gebeuren als werken niet meer lonend is.stylezzz schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:47:
[...]
Waarom eerder? ik denk namelijk niet dat het gaat gebeuren.
Immers voor een km vergoeding van 8 cent. Zeg tegen die tijd 12ct o.i.d ga je er enorm hard op achteruit.
Ik houd net zo veel over als ik vakken ga vullen bij de lokale supermarkt tegenover mijn vak als ambulance zorg professional.
Mij niet gezien, ik ga echt niet debiel veel geld wegleggen omdat de regering wil centraliseren en daarna uitknijpen.
En met mij genoeg collega's.
De wachttijd bij 112 gaat in elk geval oplopen. Die belofte doe ik vast
Verwijderd
Mooie voordelen en kunnen ze in mijn geval gaan cashen voor voornamelijk kilometers die in het buitenland zijn gereden en waar ze geen enkele prestatie voor leveren.Sr_Ogel schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:39:
Maar ja dat zou niet voor het eerst zijn. Nederland is goed in klagen als Duitsland tol wil vragen aan Nederlanders die door Duitsland rijden. Maar zelf belasting heffen over kilometers in Duitsland

Maar accijns gaat niet naar 0, de kilometerheffing komt er niet in plaats van de accijns.jeanj schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:37:
(aanname zijn dat accijns naar 0 gaan, maar dat moet ik nog zien)
Ik weet niet wat je doet met de prijzen.jeanj schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:37:
[...]
An sich maakt het aantal kilometers niet uit, ik en mijn broer rijden wat we rijden, dat kost Y respectievelijk Z liters en zijn liters worden 22% duurder en die van mij 2,5% goedkoper.
Maar de juiste berekening is dan (aanname benzine €2 per liter, €0,79 accijns, incl btw is accijns €0,96)
Zonder rekening rijden
Situatie A: 1:13, 100km/13 = 7.7L benodigd, is 7.7*2eur = 15,38
Situatie B: 1:20, 100km/20 = 5L benodigd, is 5*2eur = 10
Met rekening rijden
Situatie A: 1:13, 100km/13 = 7.7L benodigd, is 7.7*1,95 = 15,03 2,3% goedkoper
Situatie B: 1:20, 100km/20 = 5L benodigd, is 5*2,44 euro = 12,22, 22% duurder
Natuurlijk is zijn auto ( B ) zuiniger dan die van mij (A), echter daar gaat het niet om het gaat er om wat de impact is van rekening rijden op de kosten. (aanname zijn dat accijns naar 0 gaan, maar dat moet ik nog zien)
Conclusie is dat auto (A) iets minder hoeft te betalen voor 1 liter en wat hij daarmee aflegt qua afstand, en Auto B, de zuinigste veel meer
[...]
Ja en dat wordt voor zuiniger auto's dus duurder, zie boven voor het voorbeeld van 100KM
Maar ik denk dat je de accijns eraf haalt.
Dat gaat nooit gebeuren.
Maar ik hoop met je mee, mijn rechtervoet presteert het om 10,5-12L per 100km weg te rijden.
Ben ik misschien nog wel goedkoper uit dan nu.
Volgens mij zijn de plannen nog niet klaar maar het idee was toch om de MRB, BPM en accijns op brandstof te vervangen door een kilometer heffing, zodat we alleen (belasting)betalen naar gebruik?TheBrut3 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:02:
[...]
Maar accijns gaat niet naar 0, de kilometerheffing komt er niet in plaats van de accijns.
Dan kunnen de grens pompstations eindelijk eens geld gaan verdienen.....
Als dat niet het geval is dan wordt auto rijden alleen maar fors duurder. Voor bestaande auto's is het dan alleen de MRB, en die is voor mij 750 euro, dus bij 7 cent de kilometer, ligt het omslag punt bij 10.000 kilometer. Aangezien het gemiddelde aantal km in Nederland op 14.000 ligt, is het voor de meesten een achteruit gang, want de meeste lease rijders zitten wel (ruim) boven die 14.000, en hoeven het niet zelf te betalen.... Dus wordt het afgewenteld op particulieren die onder die 14K zitten......
Even iets heel anders: https://europadecentraal....h-in-strijd-met-eu-recht/
De EU heeft Duitsland destijds teruggefloten, omdat buitenlandse auto's tol moesten betalen, terwijl Duitsers dat zelf niet hoefde in Duitsland.
Deze uitspraak kan toch ook omgedraaid worden? Dat binnenlandse auto's kilometerheffing betalen, terwijl Duitsers dat niet hoeven? Kilometerheffing is eigenlijk tol, maar dan onder een andere naam.
Volgens de EU druiste dat in tegen de gelijke behandeling van EU-burgers. Wanneer Duitsers hier met hun vaak zware auto's kunnen rijden terwijl de Nederlander extra betaald over diezelfde kilometer dan is er toch ook geen gelijke behandeling?
Ik zie dit kilometerplan nog wel eens veel geld gaan kosten om daarna te sneuvelen door ongelijke behandeling.
De EU heeft Duitsland destijds teruggefloten, omdat buitenlandse auto's tol moesten betalen, terwijl Duitsers dat zelf niet hoefde in Duitsland.
Deze uitspraak kan toch ook omgedraaid worden? Dat binnenlandse auto's kilometerheffing betalen, terwijl Duitsers dat niet hoeven? Kilometerheffing is eigenlijk tol, maar dan onder een andere naam.
Volgens de EU druiste dat in tegen de gelijke behandeling van EU-burgers. Wanneer Duitsers hier met hun vaak zware auto's kunnen rijden terwijl de Nederlander extra betaald over diezelfde kilometer dan is er toch ook geen gelijke behandeling?
Ik zie dit kilometerplan nog wel eens veel geld gaan kosten om daarna te sneuvelen door ongelijke behandeling.
[ Voor 4% gewijzigd door NoSugar op 27-06-2023 16:20 ]
Dit argument slaat nergens op. Een financiële prikkel werkt juist extreem goed. Men is sinds de stijging van de gasprijs enorm aan het isoleren en lager gaan stoken bijvoorbeeld. Ook door de hogere benzineprijs werd er minder gereden.Sr_Ogel schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:39:
In Stockholm werkt men al jaren met een spits-zone. Je betaald tijdens de spits meer geld om deze zone te betreden. En dat werkt uitstekend.
Wat tot nu toe is gecommuniceerd enkel MRB weg..jeanj schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:17:
[...]
Volgens mij zijn de plannen nog niet klaar maar het idee was toch om de MRB, BPM en accijns op brandstof te vervangen door een kilometer heffing, zodat we alleen (belasting)betalen naar gebruik?
Dan kunnen de grens pompstations eindelijk eens geld gaan verdienen.....
Als dat niet het geval is dan wordt auto rijden alleen maar fors duurder. Voor bestaande auto's is het dan alleen de MRB, en die is voor mij 750 euro, dus bij 7 cent de kilometer, ligt het omslag punt bij 10.000 kilometer. Aangezien het gemiddelde aantal km in Nederland op 14.000 ligt, is het voor de meesten een achteruit gang, want de meeste lease rijders zitten wel (ruim) boven die 14.000, en hoeven het niet zelf te betalen.... Dus wordt het afgewenteld op particulieren die onder die 14K zitten......
Dat is werkelijk appels met peren vergelijken. Duitsland wilde een vignet / belastingregeling invoeren voor het gebruik van snelwegen, waarbij het auto's op Duits kenteken een mindering van hun houderschapsbelasting wilde toekennen, ter hoogte van het vignet.NoSugar schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:19:
Even iets heel anders: https://europadecentraal....h-in-strijd-met-eu-recht/
Nederland wil een nieuwe belastingsvorm invoeren voor het gebruik van auto's. Er is dus helemaal geen sprake van rechtsongelijkheid of discriminatie. Wanneer een Duits staatsburger een auto op Nederlands kenteken gaat rijden, zal deze namelijk ook gewoon kilometerheffing moeten betalen.
Buitenlandse kentekens belasten zal pas lukken als het een tolweg- of vignettesysteem betreft. Be careful what you wish for, want voor je het weet voert men dat nog eens bovenop het rekeningrijden in. En dan komt wél het Duitse precedent om de hoek kijken: Die kosten mag men Nederlanders niet in mindering brengen.
Maar in welk scenario wordt de literprijs van brandstof aangepast met rekeningrijden? Daar is helemaal geen sprake van. Degene met de zuinigere auto zal dus alsnog goedkoper rijden, simpelweg omdat de kilometerprijs (bij auto uit gelijk segment) identiek is, maar het aantal Euro's aan brandstof geringer.jeanj schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:37:
[...]
[...]
[...]
Ja en dat wordt voor zuiniger auto's dus duurder, zie boven voor het voorbeeld van 100KM
Wat dan wel weer discutabel zal zijn is tot welk segment een bepaalde auto behoort. Vroeger was het simpel: Polo-Golf-Passat-(E Klasse - S Klasse)
Tegenwoordig heb je een hele zwik tussenmodellen, zoals de Skoda Scala en Mitsubishi Space Star. Maar bovendien ook SUV-achtigen, die het gewicht en het verbruik van een klasse hoger hebben, maar niet de afwerking en de lengte. Kijkt men hier puur naar de lengte van de auto, of de wielbasis?
Dat is juist een systeem wat je off-the-shelf kunt kopen. Andere landen hebben dit al jaren, daarvoor hoeft het wiel niet opnieuw te worden uitgevonden. Misschien dat we juist daarom naar een ander, veel bureaucratischer systeem gaan: weer een potentieel miljoenenproject waar Cap Gemini, Ordina, en de andere leveranciers van "warm vlees" aan kunnen verdienen.Sr_Ogel schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:39:
Geen privacy schending door het volgen van je verkeersbewegingen. Geen duur systeem boven de weg met digitale tolpoortjes. (het zoveelste ICT project wat financieel kan ontsporen)
Ik geloof zeker dat er mensen zijn die de file vervelend vinden. Maar ik vermoed dat er veel mensen zijn die het helemaal niet erg vinden. Lekker rustig rijden in je stalen cocon, met je eigen muziek erbij, in je luie stoel, airco aan ...Sr_Ogel schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:39:
Het idee van spits mijden door financiële prikkel zie ik niet gebeuren. Als een file je al niet vrijwillig voor of na de spits zal laten rijden gaat een financiële prikkel dat al helemaal niet doen.
En dan nog afgezien van het feit dat men in de regel geen keuze heeft. De werkdag is immers ingericht naar de schooltijden.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 17:05:
[...]
Ik geloof zeker dat er mensen zijn die de file vervelend vinden. Maar ik vermoed dat er veel mensen zijn die het helemaal niet erg vinden. Lekker rustig rijden in je stalen cocon, met je eigen muziek erbij, in je luie stoel, airco aan ...
De vraag is dus vooral of een spitsheffing het je waard is om in de file te kunnen zitten in je eigen muziek, in plaats van te mogen staan in die van een ander.
Bijkomend nadeel is dat als een eventuele spitsheffing te succesvol is, het OV dusdanig overbelast zal raken dat er alsnog geen alternatief is anders dan fietsen. Je trekt niet zomaar een blik buschauffeurs open en conducteurs schijnen ook schaars te zijn. Bij een hogere vraag kan men hen natuurlijk betere voorwaarden bieden zodat er opgeschaald kan worden, maar dat zal niet van de één op de andere dag zijn. De baten zullen hier de kosten vooruit moeten gaan, want geprivatiseerd zonder garanties, wat het gehele proces dus ook verder vertraagt.
Niet alleen de MRB, maar ook de BPM. Je weet wel, die belasting die nu op benzine en diesel geheven wordt bij aanschaf. Bij een EV is de BPM 0 euro, dus voordat alles EV is moet die belasting vervangen worden door wat anders.Dennis1812 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:38:
[...]
Wat tot nu toe is gecommuniceerd enkel MRB weg..
Hoe mooi is het dan om benzine en dieselauto's waar al eens BPM voor is betaald nogmaals te naaien met een kilometerheffing die de afgeschafte BPM op nieuwe benzine en dieselauto's moet compenseren (die in 2035 sowieso niet meer verkocht worden).
Zolang dat mijn baas zegt dat ik van 0800-1700uur werk, dan werk ik van 0800-1700uur.japie06 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:28:
[...]
Dit argument slaat nergens op. Een financiële prikkel werkt juist extreem goed. Men is sinds de stijging van de gasprijs enorm aan het isoleren en lager gaan stoken bijvoorbeeld. Ook door de hogere benzineprijs werd er minder gereden.
In Stockholm werkt men al jaren met een spits-zone. Je betaald tijdens de spits meer geld om deze zone te betreden. En dat werkt uitstekend.
Met mij velen zoniet de meerderheid van de beroepsbevolking.
Thuiswerken zou het nieuwe normaal worden, ik hoor niet anders dan mensen die weer naar kantoor moeten.
De werkgevers zitten er echt niet op te wachten dat de een om 0700uur begint en de ander om 0930uur
Dan heb je 2,5-3 uur inloop en dat smiddags ook met uitloop weer.
Daarnaast verwacht het bedrijfsleven dat leveranciers gewoon bereikbaar zijn tussen 0800 en 1700 uur.
Flexwerken (qua tijd) wordt al jaren geprobeerd, en het komt nooit echt van de grond.
Bij DAF was het altijd prima. Zelfs al voor corona mocht je zelf bepalen wanneer je begon. Als je maar tussen 10 en 15 op kantoor bent.FRANQ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:11:
[...]
Zolang dat mijn baas zegt dat ik van 0800-1700uur werk, dan werk ik van 0800-1700uur.
Met mij velen zoniet de meerderheid van de beroepsbevolking.
Thuiswerken zou het nieuwe normaal worden, ik hoor niet anders dan mensen die weer naar kantoor moeten.
De werkgevers zitten er echt niet op te wachten dat de een om 0700uur begint en de ander om 0930uur
Dan heb je 2,5-3 uur inloop en dat smiddags ook met uitloop weer.
Daarnaast verwacht het bedrijfsleven dat leveranciers gewoon bereikbaar zijn tussen 0800 en 1700 uur.
Flexwerken (qua tijd) wordt al jaren geprobeerd, en het komt nooit echt van de grond.
Mijn collega wil wel graag afgelost worden.. dus ik zit echt vast aan de tijden die er zijn.
Daar is geen schuiven in mogelijk. Tenzij mijn collega fors langer gaat blijven.
En daar gaan er weinig mee akkoord gok ik.
Daar is geen schuiven in mogelijk. Tenzij mijn collega fors langer gaat blijven.
En daar gaan er weinig mee akkoord gok ik.
Dat valt allemaal best mee. Ik woon in een Mra-gebied waar de gemeente meer dan welwillend is om dit te faciliteren. Of is jouw ervaring anders?Dennis1812 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:14:
[...]
Publieke laadpaal is vooral een bureaucratische rondslomp die resulteert in een weigering of een paal 5km verderop.
Dat is helemaal niet waar. Ik heb zo’n paal aangevraagd en kon in de tussentijd prima elders laden. In de wijk, op het werk in de buurt. Waar baseer je dit allemaal op?Dus tot die paal er eindelijk is kan je de auto niet laden.
En dat is geen N=1 ervaring; We zijn in Nederland gezegend met een meer dan goede publieke laadinfra.
[ Voor 25% gewijzigd door Gunner op 27-06-2023 18:37 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Mijn ervaring is indertijd anders.Gunner schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:30:
[...]
Dat valt allemaal best mee. Ik woon in een Mra-gebied waar de gemeente meer dan welwillend is om dit te faciliteren. Of is jouw ervaring anders?
[...]
Dat is helemaal niet waar. Ik heb zo’n paal aangevraagd en kon in de tussentijd prima elders laden. In de wijk, op het werk in de buurt. Waar baseer je dit allemaal op?
En dat is geen N=1 ervaring; We zijn in Nederland gezegend met een meer dan goede publieke laadinfra.
Sterker nog, in mijn gemeente is afgelopen jaar nog een grote parkeerplaats vlak achter mijn huis van ~100 parkeerplaatsen vernieuwd. Bestrating en beplanting en lantaarnpalen.
0,0 laadpaal neergezet.
En de aanvraag mag echt pas na aanschaf zonder enkele garantie
Vergunning zoals gezegd geweigerd om het aan huis te kunnen organiseren.
In de wijk laden zal ik moeten gaan smeken bij mensen die iets aan huis hebben. Er zijn verdomd weinig openbare laadplekken hier.
Op het werk is 1 paar voor 2 auto's. Dus ook dat is geluk hebben.
Mijn gemeente is momenteel nogal anti EV. Of dat stralen ze uit.
Maar met ploegendienst ben je sowieso niet aan kantooruren gebonden. Dus als je een dienst hebt van 12u-20u, eentje 20u-04u, en eentje 04u-12u (ik noem maar iets) heb je het ook afgedekt, zonder dat iemand in de spits (of de file) hoeft te staan. En nee, nachtdiensten zijn niet prettig, maar die heb je ook als één van de shifts precies met kantooruren overlapt.Dennis1812 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:26:
Mijn collega wil wel graag afgelost worden.. dus ik zit echt vast aan de tijden die er zijn.
Ik doe natuurlijk jouw baan niet, dus corrigeer me gerust als ik er niets van snap, maar bij de diensten met 24u beschikbaarheid zie ik eigenlijk de kleinste obstakels.
Maar zoals @FRANQ zegt, de bedrijven zonder ploegendienst, die er nu vanuit kunnen gaan dat het "venster" van 09-17u beschikbaar is voor vergaderingen, dat emails binnen dat venster binnen dezelfde dag beantwoord worden, en dat de telefoon wordt opgenomen bij andere bedrijven. Die gaan tegensputteren.
Om 4u beginnen? Dan zijn er 2 diensten kut.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:16:
[...]
Maar met ploegendienst ben je sowieso niet aan kantooruren gebonden. Dus als je een dienst hebt van 12u-20u, eentje 20u-04u, en eentje 04u-12u (ik noem maar iets) heb je het ook afgedekt, zonder dat iemand in de spits (of de file) hoeft te staan. En nee, nachtdiensten zijn niet prettig, maar die heb je ook als één van de shifts precies met kantooruren overlapt.
Ik doe natuurlijk jouw baan niet, dus corrigeer me gerust als ik er niets van snap, maar bij de diensten met 24u beschikbaarheid zie ik eigenlijk de kleinste obstakels.
Maar zoals @FRANQ zegt, de bedrijven zonder ploegendienst, die er nu vanuit kunnen gaan dat het "venster" van 09-17u beschikbaar is voor vergaderingen, dat emails binnen dat venster binnen dezelfde dag beantwoord worden, en dat de telefoon wordt opgenomen bij andere bedrijven. Die gaan tegensputteren.
Nu beginnen we 6.45/14.45/22.45
In de ochtend zit je in de drukte en in de middag ook beginnende drukte. Geen echte spits spits.
Het echte flex werken wat hier populair is is simpelweg onmogelijk met ploegen.
Dan zit je wmb. al buiten de echte 'spits'. Als meer kantoorprinsjes om 6u45 zouden beginnen / om 14u45 zouden eindigen zou de drukte er al heel anders uitzien.Dennis1812 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:18:
Nu beginnen we 6.45/14.45/22.45
In de ochtend zit je in de drukte en in de middag ook beginnende drukte. Geen echte spits spits.
Het echte flex werken wat hier populair is is simpelweg onmogelijk met ploegen.
Dit kan de gemeente niet weigeren, aangezien er niet eens een vergunning voor nodig is. Dit in mijn eigen gemeente besproken met de verantwoordelijk ambtenaren, tijdens meetings rondom de enegrie transitie.Dennis1812 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:16:
[...]
Mijn ervaring is indertijd anders.
Sterker nog, in mijn gemeente is afgelopen jaar nog een grote parkeerplaats vlak achter mijn huis van ~100 parkeerplaatsen vernieuwd. Bestrating en beplanting en lantaarnpalen.
0,0 laadpaal neergezet.
En de aanvraag mag echt pas na aanschaf zonder enkele garantie
Vergunning zoals gezegd geweigerd om het aan huis te kunnen organiseren.
In de wijk laden zal ik moeten gaan smeken bij mensen die iets aan huis hebben. Er zijn verdomd weinig openbare laadplekken hier.
Op het werk is 1 paar voor 2 auto's. Dus ook dat is geluk hebben.
Mijn gemeente is momenteel nogal anti EV. Of dat stralen ze uit.
Ik heb geen eigen oprit, maar woon in een 30Km zone, dat betekend dat ik overal aan de weg mag parkeren. Ik mag zelf een laadpunt aan mijn voorgevel hangen en de auto voor mijn huis op straat parkeren om via mijn zonnepanelen de auto op te laden. Dit is mede mogelijk omdat ik geen stoep voor het huis heb, mijn tuin grenst direct aan de openbareweg. Men was niet enthausiast over mijn situatie schets, maar er was niets dat dit in de weg zou kunnen liggen aan regelgeving.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Ik moet mijn voortuin veranderen in een oprit en dat is wel degelijk vergunningsplichtig._Dune_ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:32:
[...]
Dit kan de gemeente niet weigeren, aangezien er niet eens een vergunning voor nodig is. Dit in mijn eigen gemeente besproken met de verantwoordelijk ambtenaren, tijdens meetings rondom de enegrie transitie.
Ik heb geen eigen oprit, maar woon in een 30Km zone, dat betekend dat ik overal aan de weg mag parkeren. Ik mag zelf een laadpunt aan mijn voorgevel hangen en de auto voor mijn huis op straat parkeren om via mijn zonnepanelen de auto op te laden. Dit is mede mogelijk omdat ik geen stoep voor het huis heb, mijn tuin grenst direct aan de openbareweg. Men was niet enthausiast over mijn situatie schets, maar er was niets dat dit in de weg zou kunnen liggen aan regelgeving.
Ik beweer niet dat de paal vergunningen vereist.
Wel de oprit.
Jij woont niet in een 30Km zone en tuin grenst niet aan de straat? Aangezien tegenwoordig veel 30Km zone is. Het enige probleem zou zijn dat er een stoep loopt, daar mag je dan weer geen kabel overheen leggen, daar begon men gelijk over toen ik mijn situatie begon te schetsen.Dennis1812 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:33:
[...]
Ik moet mijn voortuin veranderen in een oprit en dat is wel degelijk vergunningsplichtig.
Ik beweer niet dat de paal vergunningen vereist.
Wel de oprit.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Tuin grenst aan een stoep, overkant van de straat zijn de parkeerplaatsen._Dune_ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:35:
[...]
Jij woont niet in een 30Km zone en tuin grenst niet aan de straat? Aangezien tegenwoordig veel 30Km zone is. Het enige probleem zou zijn dat er een stoep loopt, daar mag je dan weer geen kabel overheen leggen, daar begon men gelijk over toen ik mijn situatie begon te schetsen.
Als ik de auto naast de tuin op de stoep zet blokkeer ik de weg.
Voortuin is groot zat voor parkeerplaats + stukje groen. Maar dan moet ik dus een oprit creëeren. Dat stukje mag niet van de gemeente.
Daar geloof ik weinig van. Filerijden is mentaal veel intensiever dan 'gewoon' rijden. Je moet voortdurend opletten, afremmen, optrekken, etc.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 17:05:
[...]
Ik geloof zeker dat er mensen zijn die de file vervelend vinden. Maar ik vermoed dat er veel mensen zijn die het helemaal niet erg vinden. Lekker rustig rijden in je stalen cocon, met je eigen muziek erbij, in je luie stoel, airco aan ...
Dat wat je beschrijft als 'lekker rustig rijden' is de situatie als je door kan rijden met niet teveel andere verkeer om je heen.
Ik geloof er ook weinig van de men het niet erg vindt om in de file te staan, veel is het een moeten, omdat men verplicht wordt op een bepaald tijdstip ergens te zijn. Eerst maar eens zorgen dat managers/werkgevers deze verplichting laten varen, er zijn er al die dit goed hebben begrepen, maar helaas nog te weing.
Op kantoor wellicht, maar op de werkvloer is dat toch een stuk lastiger.japie06 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:18:
[...]
Bij DAF was het altijd prima. Zelfs al voor corona mocht je zelf bepalen wanneer je begon. Als je maar tussen 10 en 15 op kantoor bent.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Nog simpeler: gewoon uitstoot absoluut belasten. Wat maakt het mijn longen uit in welk segment een auto valt? EV's zijn prima om te rekenen naar uitstoot door de gemiddelde energiemix te nemen. Dan beloon je daadwerkelijk zuinige auto's, en niet zuinige auto's in hun klasse.Cid Highwind schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:38:
Maar in welk scenario wordt de literprijs van brandstof aangepast met rekeningrijden? Daar is helemaal geen sprake van. Degene met de zuinigere auto zal dus alsnog goedkoper rijden, simpelweg omdat de kilometerprijs (bij auto uit gelijk segment) identiek is, maar het aantal Euro's aan brandstof geringer.
Wat dan wel weer discutabel zal zijn is tot welk segment een bepaalde auto behoort. Vroeger was het simpel: Polo-Golf-Passat-(E Klasse - S Klasse)
Tegenwoordig heb je een hele zwik tussenmodellen, zoals de Skoda Scala en Mitsubishi Space Star. Maar bovendien ook SUV-achtigen, die het gewicht en het verbruik van een klasse hoger hebben, maar niet de afwerking en de lengte. Kijkt men hier puur naar de lengte van de auto, of de wielbasis?
Dus geen geneuzel dat een X5 PHEV in zijn klasse relatief zuinig is, maar gewoon Picanto vs X5 en dan dokken per gram CO2/km.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Ik rij zo'n 6000-8000km per jaar de laatste paar jaar.
Dan zou ik er op vooruit moeten gaan met rekening rijden?
lijkt me sterk eerlijk gezegd, de overheid kennende zal er wel zoiets komen waarbij iédereen meer gaat betalen
en hoe gaan die kilometers uberhaupt geregistreerd/gecontroleerd worden ?
Dan zou ik er op vooruit moeten gaan met rekening rijden?
lijkt me sterk eerlijk gezegd, de overheid kennende zal er wel zoiets komen waarbij iédereen meer gaat betalen
en hoe gaan die kilometers uberhaupt geregistreerd/gecontroleerd worden ?
[ Voor 14% gewijzigd door Mr. Detonator op 27-06-2023 20:16 ]
.
[ Voor 99% gewijzigd door fps op 28-06-2023 20:33 ]