'Autobranche: rekeningrijden is onvermijdelijk'

Pagina: 1 ... 37 ... 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
fps schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:18:
[...]

Overigens ben ik persoonlijk voorstander van het rekeningrijden en zie het liever nog vandaag ingevoerd worden dan morgen. Gewoon een vlak bedrag ongeacht wanneer je rijdt dus gemakkelijk uit te lezen tijdens de apk. Betalen naar gebruik is in mijn optiek niets mis mee.
als er jaarlijks na iedere apk keuring nog een aparte rekening binnenkomt waar je kilometerstand opstaat en een x bedrag, word jaarlijks de kilometerstanden terugdraaien (analoog of digitaal) natuurlijk ook meteen 100x aantrekkelijker voor héél veel mensen :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:16:
[...]
Dus als je een dienst hebt van 12u-20u, eentje 20u-04u, en eentje 04u-12u (ik noem maar iets) heb je het ook afgedekt, zonder dat iemand in de spits (of de file) hoeft te staan. En nee, nachtdiensten zijn niet prettig, maar die heb je ook als één van de shifts precies met kantooruren overlapt.
Dus jouw oplossing is werktijden waarmee iemand in ploegendienst geen sociaal leven kan hebben, ongeacht welke dienst hij draait? Het is leuk je blind te staren op de spits, maar mensen werken om te leven, ze leven niet om te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fps
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 30-06-2023

fps

.

[ Voor 99% gewijzigd door fps op 28-06-2023 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:17
hneel schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:46:
[...]

Daar geloof ik weinig van. Filerijden is mentaal veel intensiever dan 'gewoon' rijden. Je moet voortdurend opletten, afremmen, optrekken, etc.

Dat wat je beschrijft als 'lekker rustig rijden' is de situatie als je door kan rijden met niet teveel andere verkeer om je heen.
Schakelbak < automaat < adaptive cruise < autosteer < autonoom.

Er is natuurlijk ook een verschil tussen "constant" 50 ipv 100, of 0-80-40-0-60-100-40-80... Heb je deels zelf in de hand ook.

Ik vind zelf file rijden, met adaptive cruise, niet zo'n ramp, al heeft mn horloge daar een andere mening over :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:14

Dennis1812

Amateur prutser

fps schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:32:
[...]

Tja, dat kan je doen, maar je hebt daar uiteindelijk ook jezelf mee. Als de opbrengsten te laag zijn, kunnen ze altijd nog een andere belasting verhogen om dezelfde inkomsten te genereren. Of gaan die mensen dan ook weer zeuren dat de btw omhooggaat?
Ja.

Uiteindelijk zijn de fossiele auto's nu niet het probleem. Dat zijn de EVs. Maar hierom moeten wel de fossiele rijders gaan bloeden.
Voelt niet geheel fair.

En als de BTW omhoog gaat omdat er te weinig geld binnenkomt door de EV vind ik dat ook niet fair.
Alle EV subsidie eraf. De rijken kopen hem toch wel. Dat scheelt al een bak geld.

En zoek een manier om de EVs te belasten.
Immers. Als er geen fossiel meer verkocht mag worden krijg je de EV toch wel verkocht. Dus waarom nog subsidiëren?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:57

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mitsumark schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:33:
[...]

Er is natuurlijk ook een verschil tussen "constant" 50 ipv 100, of 0-80-40-0-60-100-40-80... Heb je deels zelf in de hand ook.

Ik vind zelf file rijden, met adaptive cruise, niet zo'n ramp, al heeft mn horloge daar een andere mening over :+
Jij denkt dat iedereen een auto bezit met dat rijtje aan opties? :) Meer niet dan wel... ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:56
Jeroenneman schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:11:
[...]

Nog simpeler: gewoon uitstoot absoluut belasten. Wat maakt het mijn longen uit in welk segment een auto valt? EV's zijn prima om te rekenen naar uitstoot door de gemiddelde energiemix te nemen. Dan beloon je daadwerkelijk zuinige auto's, en niet zuinige auto's in hun klasse.

Dus geen geneuzel dat een X5 PHEV in zijn klasse relatief zuinig is, maar gewoon Picanto vs X5 en dan dokken per gram CO2/km.
Dat is natuurlijk ook gewoon een goede optie, wat reeds via de accijnzen wordt meegepakt. Iemand met een X5 zal dus meer betalen dan degene met de Picanto.

Wat dat betreft is het extra laten betalen per kilometer, naar gelang de autoklasse, dus dubbelop. Mijn punt is, als het dan toch dubbelop is, dan het autosegment zoals in de huidige scenario's opgenomen, een verslechtering ten opzichte van hoe de MRB-tarieven gesegmenteerd zijn. Het getuigt naar mijn mening sterk van het geen weet hebben van wat er de afgelopen 10 jaar in het autolandschap allemaal is veranderd en hoezeer de klassieke segmenten minder relevant zijn geworden.

Volgens de officiële segmentatie is er namelijk slechts één SUV segment (J), maar sommige auto's vallen weer onder "Multi Purpose" (M). Voor sportwagens is er ook maar één segment. Maar waarom zou men een Fiat 124 Abarth met 1.4'tje hetzelfde belasten als een Mercedes AMG Coupé met V8? En waarom zou die Mercedes AMG Coupé anders belast worden als een C63 AMG met exact dezelfde motor?

Erg arbitrair allemaal dus vanuit milieutechnisch perspectief en een erg vreemde differtiatiefactor. Dan is gewicht, zoals nu, nog een betere optie. Zwaardere motoren qua verbruik zijn in de regel immers ook zwaarder qua gewicht.

Misschien dat het fabrikanten wel zou motiveren om hier die verlengde Chinese modellen op de markt te brengen, om rekeningrijdencenten te kunnen vermijden. Dan pak je geen 5 Serie, maar de verlengde 3-Serie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dennis1812 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:34:
[...]

Ja.

Uiteindelijk zijn de fossiele auto's nu niet het probleem. Dat zijn de EVs. Maar hierom moeten wel de fossiele rijders gaan bloeden.
Voelt niet geheel fair.

En als de BTW omhoog gaat omdat er te weinig geld binnenkomt door de EV vind ik dat ook niet fair.
Alle EV subsidie eraf. De rijken kopen hem toch wel. Dat scheelt al een bak geld.

En zoek een manier om de EVs te belasten.
Immers. Als er geen fossiel meer verkocht mag worden krijg je de EV toch wel verkocht. Dus waarom nog subsidiëren?
Klopt die paar duizend euro aan subsidie stelt ook weinig voor, iemand die een EV kan betalen en wil kopen koopt hem toch wel. Die paar duizend euro is een extra optie pakket erbij, maar zal niet het punt zijn om iemand over de streept te trekken, lijkt mij. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
_Dune_ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:35:
[...]

Jij denkt dat iedereen een auto bezit met dat rijtje aan opties? :) Meer niet dan wel... ;)
Ligt eraan over welke optie het hebt.
Ik denk dat iedereen die "veel" rijdt budget heeft voor een automaat, en velen ook adaptive cruise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
fps schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:32:
[...]

Tja, dat kan je doen, maar je hebt daar uiteindelijk ook jezelf mee. Als de opbrengsten te laag zijn, kunnen ze altijd nog een andere belasting verhogen om dezelfde inkomsten te genereren. Of gaan die mensen dan ook weer zeuren dat de btw omhooggaat?
maakt niet uit...als je 30,000 per jaar rijd x 0.07 euro is 2100 euro ''winst''....de btw gaat niet alleen omhoog voor mensen die hun km-stand terugdraaien, dus dat voordeel blijft hetzelfde

[edit] is natuurlijk iets minder winst..stel je rijd 30.000 en bij de apk komt 10.000 boven water, dat scheelt dan 1400 euro

daar gaan veel fabrieks-arbeiders die dagelijks van de ene naar de andere stad rijden hun km-stand echt wel voor terugdraaien hoor !

[ Voor 19% gewijzigd door Mr. Detonator op 27-06-2023 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:14
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:28:
Dus jouw oplossing is werktijden waarmee iemand in ploegendienst geen sociaal leven kan hebben, ongeacht welke dienst hij draait? Het is leuk je blind te staren op de spits, maar mensen werken om te leven, ze leven niet om te werken.
Rustig maar. Zoals ik al opmerkte, de huidige werktijden vallen al buiten de spits. Verder is het ook niet zo alsof de files veroorzaakt worden door al die mensen in 24u ploegendienst. Het is toch in grote meerderheid de kudde kantoorpikken die elke dag in de file staat om werk te doen wat ze prima thuis hadden kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
_Dune_ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:37:
Klopt die paar duizend euro aan subsidie stelt ook weinig voor, iemand die een EV kan betalen en wil kopen koopt hem toch wel. Die paar duizend euro is een extra optie pakket erbij, maar zal niet het punt zijn om iemand over de streept te trekken, lijkt mij. :)
Die paar duizend euro subsidie krijg je natuurlijk ook op een tweedehands Citroen C-zero van 8000 euro ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:44:
[...]

Die paar duizend euro subsidie krijg je natuurlijk ook op een tweedehands Citroen C-zero van 8000 euro ...
Is dat veranderd dan?
Laatste keer dat ik mij erin verdiepte was de subsidie op 2e hands maar de helft van op nieuw.

Wat best raar is als je wil dat iedereen overstapt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fps

fps

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mitsumark schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:33:
[...]

Ik heb een schakelbak en daar rijd ik een stuk zuiniger mee als het verder geheel gelijke model met automaat ook aan verbruik mag hopen halen. Daarnaast heb ik nog steeds de rijstijl van toen ik nog een BEV had, dus veel anticiperen, nauwelijks de rem gebruiken en rustig optrekken.

Als het rustig genoeg dat ik constant kan rijden (en dat is het vrijwel altijd, ik rijd praktisch nooit in de spits) dan rijd ik 1:20 en als het 80km wegen zijn 1:21 met een Mazda 3 E-Skyactive-X. Ik moet het de meeste mensen mij nog zien nadoen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:28
Laten we eerlijk wezen de meeste rijden in oude autos.
Electrisch is leuk maar je zou ook gewoon wegenbelasting voor nu kunnen laten betalen.

Volgens mij pakken de meeste de auto omdat het effectiever is in meerdere opzichten.
Offtopic
Ik ben benieuwd wat leuk dat elektrificatie maar zal interessant worden als dadelijk 40% van het gas af is.
Waar gaan ze die accijnzen dan halen?

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Mr. Detonator schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:42:
[...]

maakt niet uit...als je 30,000 per jaar rijd x 0.07 euro is 2100 euro ''winst''....de btw gaat niet alleen omhoog voor mensen die hun km-stand terugdraaien, dus dat voordeel blijft hetzelfde

[edit] is natuurlijk iets minder winst..stel je rijd 30.000 en bij de apk komt 10.000 boven water, dat scheelt dan 1400 euro

daar gaan veel fabrieks-arbeiders die dagelijks van de ene naar de andere stad rijden hun km-stand echt wel voor terugdraaien hoor !
Die 7 cent is voor EV's volgens mij, ik heb voor een diesel in ieder geval ook 28 cent p/km voorbij zien komen. Daar zal benzine dan ook wel rond zitten. Dat is bij 30.000km €8400 per jaar aan wegenbelasting.

Bij de genoemde 6000km ook al €1680.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Detonator
fps schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:05:
[...]

Dat is fraude en straks wellicht belastingontduiking als het rekeningrijden erdoor komt? Het valt best op wanneer je minimaal voor het rekeningrijden betaalt, maar wel regelmatig bij het tankstation je auto voltankt.
hoe dan ? individueel mensen gaan volgen met camera beelden en/of bankafschriften... 8)7

de pakkans blijft hetzelfde, hoe je het ook noemt, vrijwel 0,0%
Brazos schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:28:
[...]

Die 7 cent is voor EV's volgens mij, ik heb voor een diesel in ieder geval ook 28 cent p/km voorbij zien komen. Daar zal benzine dan ook wel rond zitten. Dat is bij 30.000km €8400 per jaar aan wegenbelasting.

Bij de genoemde 6000km ook al €1680.
dat bedoel ik dus...ik betaal nou 724 per jaar aan wegenbelasting en dan dus 1680

30.000km/8400 euro gaat hem niet worden, dan komen veel mensen in de problemen

dan zou je met een kleine zuinige auto en behoorlijk wat km's al 10x meer gaan betalen dan nu

[ Voor 43% gewijzigd door Mr. Detonator op 27-06-2023 22:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:44:
[...]

Op een Citroën c-zero krijg je geen subsidie, aangezien die niet aan de voorwaarden voldoet (>120km bereik).

Was het daarnaast ook niet zo dat die potjes telkens op waren? (Gek genoeg alleen voor particulieren, zakelijk zijn de potjes vaak oneindig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
Mr. Detonator schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:35:
[...]

hoe dan ? individueel mensen gaan volgen met camera beelden en/of bankafschriften... 8)7

fraude met vrijwel 0,0% pakkans tenzij op heterdaad

[...]

dat bedoel ik dus...ik betaal nou 724 per jaar aan wegenbelasting en dan dus 1680
Ik verwacht niet anders dan dat we meer gaan betalen voor minder. De één nog wat meer dan de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Brazos schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:42:
[...]

Ik verwacht niet anders dan dat we meer gaan betalen voor minder. De één nog wat meer dan de ander.
De zakelijk rijder zal er niks van merken

Mensen waarbij iedere liter benzine van hun loon afgaat is een ander verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
Mr. Detonator schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:46:
[...]

De zakelijk rijder zal er niks van merken

Mensen waarbij iedere liter benzine van hun loon afgaat is een ander verhaal
De werkgever zal voor hen ook extra moeten betalen en dat indirect ook wel door gaan rekenen in een hogere eigen bijdrage, lager leasebudget of beperking op privé km's.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Brazos schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:42:
[...]

Dat is een beetje het mantra met alles sinds neoliberaal beleid: meer betalen voor minder, totdat je effectief alles kwijt bent voor niks. En toch blijft Nederland er op stemmen. De zelfkastijding is nog steeds niet uit ons collectieve systeem …

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Brazos schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:49:
[...]

De werkgever zal voor hen ook extra moeten betalen en dat indirect ook wel door gaan rekenen in een hogere eigen bijdrage, lager leasebudget of beperking op privé km's.
Ik heb het over particuliere autobezitters die de standaard 21 cent kilometervergoeding krijgen, en geen lease-auto hebben of prive km's,, gewoon een simpele auto van een paar duizend euro

Daar komt echt geen extra loon voor of hogere kilometervergoeding 8)7

en los van dit hele verhaal...de wereldwijde toenemende welvaart zorgt er ook voor dat autobezit alleen maar meer word, maar dan in landen waar ze nog nooit van APK hebben gehoord, in de orde van miljoenen/tientallen miljoenen ? auto's\
Er zijn nou ca 1.5 miljard auto's op aarde, en in 2010 was dit nog 1 miljard, zouden die allemaal een katalysator hebben denk je die half miljard die erbij zijn gekomen :+

maar we doen het allemaal voor die 0.000036 graad natuurlijk

[ Voor 36% gewijzigd door Mr. Detonator op 27-06-2023 22:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Mr. Detonator schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:24:
[...]

als er jaarlijks na iedere apk keuring nog een aparte rekening binnenkomt waar je kilometerstand opstaat en een x bedrag, word jaarlijks de kilometerstanden terugdraaien (analoog of digitaal) natuurlijk ook meteen 100x aantrekkelijker voor héél veel mensen :X
Terug draaien is niet eens nodig, teller stil zetten is al voldoende. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
PP_Sound schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:03:
[...]

Je werkgever geeft voor je zakelijke/w-w ritjes netjes je km's door aan de belastingdienst. Denk dat je wel iets gerichter aan de slag moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fps

fps

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
fps schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:13:
[...]

Geen idee hoe, maar er zijn vast dingen mogelijk. Als je al gebruikmaakt van een kilometervergoeding via de werkgever is dat in ieder geval geregistreerd. Als je 20.000 autokilometers declareert, maar 10.000 geregistreerd staat, kan je dat nader onderzoeken.
tegen die tijd zullen daar wel wat handige trucjes voor zijn :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14:17
Als dit doorgaat dan moet een lease auto voor het werk of een hoge kilometervergoeding wel normaler worden. Mijn werkgever (overheid) geeft een schamele kilometervergoeding voor het gebruik van de privé auto. Op werk zijn er maar een paar deelauto's die altijd bezet zijn. Hoe moet je dan nog op locatie komen (niet kantoor) zonder er enorm veel geld op in te leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Brazos schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:12:
[...]

Je werkgever geeft voor je zakelijke/w-w ritjes netjes je km's door aan de belastingdienst. Denk dat je wel iets gerichter aan de slag moet.
rekensommetje...wat levert meer op...kilometervergoeding, of voor 10,000 betalen en 20.000 terugdraaien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoSugar
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-07-2023
noslen schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:15:
Als dit doorgaat dan moet een lease auto voor het werk of een hoge kilometervergoeding wel normaler worden. Mijn werkgever (overheid) geeft een schamele kilometervergoeding voor het gebruik van de privé auto. Op werk zijn er maar een paar deelauto's die altijd bezet zijn. Hoe moet je dan nog op locatie komen (niet kantoor) zonder er enorm veel geld op in te leveren?
Sterker nog: maak woon-werkverkeer aftrekbaar bij de belastingdienst. Dan zou de kilometerheffing naar 30ct per km kunnen voor vrijetijdsreizen. Waardoor het in de buurt komt van OV-prijzen, terwijl de werkende Nederlander niet gestraft wordt voor het werken.

Maar dat zal de partij van ‘werken moet lonen’ niet gauw doen denk ik; ze nemen met deze maatregel eerder de stap ‘niet werken loont meer’.

We zitten massaal te zoeken hoe we mensen aan het werk krijgen. Zelfs gratis kinderopvang zodat ouders allebei kunnen werken. Maar vervolgens gaan we het wel moeilijk maken om op het werk te komen.

[ Voor 10% gewijzigd door NoSugar op 27-06-2023 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14:17
NoSugar schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:21:
[...]

We zitten massaal te zoeken hoe we mensen aan het werk krijgen. Zelfs gratis kinderopvang zodat ouders allebei kunnen werken. Maar vervolgens gaan we het wel moeilijk maken om op het werk te komen.
Ja, het is al moeilijk genoeg om mensen te vinden die locatie werk willen doen. Tegenwoordig wil iedereen thuiswerken achter zijn/haar bureau. Met rekeningrijden wordt dit alleen maar meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:39

Destruction

(ex-)Automonteur

noslen schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:15:
Als ik ooit weer in loondienst aan het werk moet en dit plan van KMheffing gaat daadwerkelijk door, dan zal de werkgever mij een auto moeten geven voor woon-werk en werk-werk. De privé auto is dan privé en blijft privé en daar is dan niet meer over te onderhandelen, of hij moet meer dan 5 euro per km willen betalen ofzo... Maar dan kan hij me beter een bedrijfsauto meegeven, dat kost minder ;) En dat is wmb zeker niet per definitie een leaseauto, dat mag ook gewoon de werkbus zijn waar ik overdag in moet rijden bijvoorbeeld.

Anderen zou ik dit ook aanraden. Kan dat niet of wil men dat niet? Tsja, next! Met de VVD aan de macht heeft het bedrijfsleven het voor het zeggen. Dat ze dat niet doen betekent niet dat ik of een andere werknemer de rekening maar moet betalen.

[ Voor 12% gewijzigd door Destruction op 27-06-2023 22:31 ]

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

noslen schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:28:
[...]
Ja, het is al moeilijk genoeg om mensen te vinden die locatie werk willen doen. Tegenwoordig wil iedereen thuiswerken achter zijn/haar bureau. Met rekeningrijden wordt dit alleen maar meer.
We hebben gewoon met een overheid te maken die alles heeft lopen uitstellen geen beslissingen hebben willen maken, wat het resultaat is dat men nu drakonische beslissingen gaat maken... totdat het volk het echt zat is en er meer tegenstemmen gaan komen. Misschien wel wat meer opstand dan een aantal trekkers/traktoren op de weg. Ik kan niet geloven dat de burger dit over zich heen laat blijven gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:29
_Dune_ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:34:
[...]

We hebben gewoon met een overheid te maken die alles heeft lopen uitstellen geen beslissingen hebben willen maken, wat het resultaat is dat men nu drakonische beslissingen gaat maken... totdat het volk het echt zat is en er meer tegenstemmen gaan komen. Misschien wel wat meer opstand dan een aantal trekkers/traktoren op de weg. Ik kan niet geloven dat de burger dit over zich heen laat blijven gaan...
Hoe kan dat eigenlijk? De overgrote meerderheid is tegen deze kilometerheffing. Alle politieke partijen zijn voor. Waarom is er dan geen partij die denkt, laat ik eens tegen de kilometerheffing zijn en de verkiezingen winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aljooge schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:43:
[...]

Hoe kan dat eigenlijk? De overgrote meerderheid is tegen deze kilometerheffing. Alle politieke partijen zijn voor. Waarom is er dan geen partij die denkt, laat ik eens tegen de kilometerheffing zijn en de verkiezingen winnen.
Ik moet wel lachen om de kritiek op neoliberaal beleid, voornamelijk in dit topic. VVD is alleen als compromis akkoord gegaan met rekening rijden in het regeer akkoord. De meeste andere partijen zijn voorstander.

Als je rekening rijden zo beperkt mogelijk wil houden moeten we massaal VVD stemmen, net nu ik besloten heb een keer niet VVD te gaan stemmen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online

Spotmatic

Ken sent me

[...]

Ik zie de BBB er wel voor aan. ;)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:47:
[...]

Ik moet wel lachen om de kritiek op neoliberaal beleid, voornamelijk in dit topic. VVD is alleen als compromis akkoord gegaan met rekening rijden in het regeer akkoord. De meeste andere partijen zijn voorstander.

Als je rekening rijden zo beperkt mogelijk wil houden moeten we massaal VVD stemmen, net nu ik besloten heb een keer niet VVD te gaan stemmen :X
Je spreekt jezelf nu toch enorm tegen? De VVD is voor, want dat hebben ze als compromis gesloten, maar als je tegen bent moet je vooral VVD stemmen? Ze zijn toch al voor? Ze hebben dit toch laten gebeuren? En als er weer een coalitie komt met VVD, dan blijft dit toch gewoon op tafel want ze hebben al ja gezegd? Of zeg je dat de VVD nog onbetrouwbaarder gaat zijn dan ze al zijn en hun steun intrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
_Dune_ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:34:
[...]

Welkom in een democratie, het systeem met de "ultieme" compromissen.
Wat verwacht je van andere 4-5-6 partij coalities, ook helemaal niks toch als je eerlijk bent?

Of er moet weer een partij dusdanig groot worden dat ze maar 1 of max 2 andere nodig hebben om tot akkoorden te komen. Zolang de grootste partij onder de 30 zetels zit en de grootste 3 onder de 75 gaan we helemaal nergens naartoe met dit land. In ieder geval geen grote ommezwaai.

Ik vind het zo zwak om Rutte/VVD/het huidige kabinet te schuld te geven van alles waar geen of weinig beweging in zit, wat een logisch gevolg is van het systeem en het stemgedrag van de kiezer.
Wat had Rutte moeten doen dan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:39

Destruction

(ex-)Automonteur

mitsumark schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:53:
[...]

Wat had Rutte moeten doen dan?
Niet zo'n leugenachtige faalbaas zijn?
Ingrijpen als hij merkt/hoort/ziet dat er zaken fout gaan (toeslagenschandaal bijvoorbeeld)?

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Debatten blokkeren waar zaken juist behandeld moeten worden is ook niet iets dat de coalitie overkomt maar wat zij zelf doen. Daar kun je het Kabinet dus gewoon op aankijken.

De VVD is aan de macht en de VVD is akkoord gegaan met een invoering van kilometerheffing. De VVD wil dus een KMheffing.
mitsumark schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:56:
[...]

Omdat de klimaat/natuur gered moet worden en daar is geld voor nodig.
Laat dat nou totaal niet de reden zijn waarom men KMheffing wil invoeren. Het gaat puur om het veilig stellen van inkomsten voor de Staatskas. Verder niets.

[ Voor 52% gewijzigd door Destruction op 27-06-2023 22:57 ]

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dr.lowtune schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:52:
[...]

Je spreekt jezelf nu toch enorm tegen? De VVD is voor, want dat hebben ze als compromis gesloten, maar als je tegen bent moet je vooral VVD stemmen? Ze zijn toch al voor? Ze hebben dit toch laten gebeuren? En als er weer een coalitie komt met VVD, dan blijft dit toch gewoon op tafel want ze hebben al ja gezegd? Of zeg je dat de VVD nog onbetrouwbaarder gaat zijn dan ze al zijn en hun steun intrekken?
VVD is tegen, maar de coalitie partijen hebben dit als harde eis neer gelegd. Een grotere VVD maakt het moeilijker om eisen te stellen. Stem van VVD naar een kleine partij die tegen is schiet niet op. Dan moeten de stemmers van D66 en CDA hun stem switchen naar een partij die tegen is.
Destruction schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:55:
[...]

Niet zo'n leugenachtige faalbaas zijn?
Ingrijpen als hij merkt/hoort/ziet dat er zaken fout gaan (toeslagenschandaal bijvoorbeeld)?

En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
De reden dat ik niet op VVD stem volgende verkiezingen, ondanks dat ik nog steeds zou willen stemmen op wat ze op papier zeggen, maar dan moet je het wel uitvoeren en ook fatsoenlijk zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2023 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
[...]

Omdat klimaat/natuur gered moet worden en daar is geld voor nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mitsumark schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:56:
[...]

Omdat klimaat/natuur gered moet worden en daar is geld voor nodig.
Het onderwerp van dit topic heeft al hele maal niets meer te maken met natuur of klimaat. Het gaat hier puur en alleen maar om een staatskas te spekken, maar niet ten bate van de gemiddelde (modale) Nederlander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:55:

De reden dat ik niet op VVD stem volgende verkiezingen, ondanks dat ik nog steeds zou willen stemmen op wat ze op papier zeggen, maar dan moet je het wel uitvoeren en ook fatsoenlijk zijn.
VVD is te klein geworden om dingen uit te voeren, klinkt onlogisch om dan ook nog eens averechts te gaan stemmen.
_Dune_ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 23:06:
Het onderwerp van dit topic heeft al hele maal niets meer te maken met natuurlijk of klimaat.
Je begon zelf over "alles", dus daar reageer ik op.
Als dat niet in dit topic hoort moeten onze reacties geknipt worden.
Het gaat hier puur en alleen maar om een staatskas te spekken, maar niet ten bate van de gemiddelde (modale) Nederlander.
Och ja, de staatskas spekken is een doel op zich, waarvoor moet die gespekt worden dan?
Destruction schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:55:

De VVD is aan de macht en de VVD is akkoord gegaan met een invoering van kilometerheffing. De VVD wil dus een KMheffing.
De VVD is slechts 1/3e van de coalitie, en slechts 1/5de van de 2e kamer en de KMheffing is slechts 1 van de onderwerpen.
Je conclusie dat de VVD KM-heffing wíl is dus niet volledig juist.
VVD was ook tegen 100kmpu op de snelweg, toch is dat er nu...
Laat dat nou totaal niet de reden zijn waarom men KMheffing wil invoeren. Het gaat puur om het veilig stellen van inkomsten voor de Staatskas. Verder niets.
En die staatskas moet gevuld worden omdat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mitsumark schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 23:18:
[...]
En die staatskas moet gevuld worden omdat?
Om het falen van dit/deze kabinet(ten) van de afgelopen 10-12 jaar te kunnen bekostigen? Heel veel kan en had zoveel goedkoper gekund. Als men wat daadkrachtiger waren opgetreden en niet alleen maar loze beloften doen.

[ Voor 18% gewijzigd door _Dune_ op 27-06-2023 23:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

mitsumark schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 23:18:
[...]

VVD is te klein geworden om dingen uit te voeren, klinkt onlogisch om dan ook nog eens averechts te gaan stemmen.
Eens, maar als ik geen consequenties trek uit de leugens en asociale crap van VVD ben ik mede schuldig. Ergens moet ik ze daar verantwoordelijk voor houden op de enige manier die mij beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
[...]

Inderdaad, als ze gewoon je afstand gaan bekijken op de teller dan wens ik ze veel sterkte. Je hebt gewoon kastjes die de (digitale) teller helemaal niet laten lopen of bijvoorbeeld slechts met 20%. Ik kan het gelukkig wel betalen, maar dit gaat echt een booming business worden, waar uiteindelijk de mensen die het netjes spelen extra voor zullen opdraaien. Maar het laat nog maar eens zien hoe naïef velen in Den Haag in het leven staan.

[ Voor 23% gewijzigd door NotSoSteady op 27-06-2023 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Registratie van de kilometers is opzich niet moeilijk. Veel auto's zijn in principe al uitgerust met de bendogide apparatuur. Voor nieuwe auto's kan men het gewoon verplichten. Oudere auto's kan het (verplicht) worden ingebouwd. Veel modernere auto's zijn voorzien van een SOS-systeem, deze auto's kunnen op elke moment zijn positie uitzenden.

[ Voor 20% gewijzigd door _Dune_ op 27-06-2023 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Ik kan nu al voorspellen dat er een duur controlesysteem opgetuigd gaat worden waarvan de kosten gigantisch uit de bocht gaan vliegen.
Daarnaast gaat het erg druk worden met alternatieve voertuigen op doorgaande regionale wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

PP_Sound schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 23:38:
Ik kan nu al voorspellen dat er een duur controlesysteem opgetuigd gaat worden waarvan de kosten gigantisch uit de bocht gaan vliegen.
Daarnaast gaat het erg druk worden met alternatieve voertuigen op doorgaande regionale wegen.
Dat valt reuze mee. Als ik naar mijn huidige auto kijk, deze is uitgerust met wat Peugeot SOS noemt. De auto heeft een GPD tracker aanbord welke op elk moment dat men zou willen zijn positie weergeeft. Dit kun je ook gebruiken om een auto permanent te volgen. Privacy goes out the window, maar dat is toch al het geval. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:48

Wimo.

Shake and Bake!

Vergeet niet de kabinetsleden die hard lobbyen voor leverancier x,y of z en daar later toevallig financieel zeer gunstig terechtkomen. Er moet iets nieuws worden bedacht, bestaande oplossingen zijn natuurlijk niet betrouwbaar.

Je wilt dit soort gevoelige data niet bij alle fabrikanten opvragen. Nee, nee, er moet een smart blockchain opslag met dure externe integratie komen voor iedere auto. Laten we eerst eens 100 miljoen reserveren voor wat doordachte planningen en gesprekken met bewezen en betrouwbare IT partijen. Dit gaat uiteraard nooit van de grond komen...

[ Voor 68% gewijzigd door Wimo. op 27-06-2023 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
_Dune_ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 23:22:
Om het falen van dit/deze kabinet(ten) van de afgelopen 10-12 jaar te kunnen bekostigen? Heel veel kan en had zoveel goedkoper gekund. Als men wat daadkrachtiger waren opgetreden en niet alleen maar loze beloften doen.
Er zijn heel wat makkelijker manieren om de staatskas te spekken. BTW omhoog, een paar procent bij de schijven van de inkomstenbelasting.

De overheid loopt nu BPM en MRB mis op electrische auto's, maar dat is simpel terug te draaien. De bijtellingskorting ook. De gederfde inkomsten vanwege 'zonnepaneel-tankers' (die dus geen accijns of energiebelasting betalen) is tot nu toe maximaal een half miljard per jaar. Dat is een hoop geld, maar voor de overheid een bedrag dat je met een klein beetje kaasschaaf makkelijk ergens anders kunt terugkrijgen.

De keuzes van de overheid in dit dossier zijn raadselachtig. Waarom wordt er bijvoorbeeld voor een kilometerheffing gekozen, als ambtenaren vijfentwintig jaar geleden al de voorkeur gaven aan rekeningrijden (spitsheffing)?

De ambtenaren willen dit niet. Vanuit milieu-oogpunt is een platte kilometerheffing ook niet ideaal. Er bestaat grote weerstand onder de bevolking. Privacy problemen. Financieel levert het maar weinig op. En toch zijn de politieke partijen vóór.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Met rekening rijden heeft de politiek een extra knop om aan te draaien, het provinciale opcenten deel van de wegenbelasting zal wel blijven en uiteraard steeds hoger worden omdat ...(vul maar in)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:44
[...]

Dat is fraude en straks wellicht belastingontduiking als het rekeningrijden erdoor komt? Het valt best op wanneer je minimaal voor het rekeningrijden betaalt, maar wel regelmatig bij het tankstation je auto voltankt.
In het buitenland tanken… liefst contant betalen. :>

Als het de spuigaten uit loopt, ga ik 100% zeker die km stand manipuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

Dennis1812 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:43:
[...]

Tuin grenst aan een stoep, overkant van de straat zijn de parkeerplaatsen.

Als ik de auto naast de tuin op de stoep zet blokkeer ik de weg.
Voortuin is groot zat voor parkeerplaats + stukje groen. Maar dan moet ik dus een oprit creëeren. Dat stukje mag niet van de gemeente.
Grasstenen. "hoezo oprit? ik parkeer mijn auto gewoo op mijn grasveld!" Je moet bij ons goed kijken om te zien dat onze oprit geen grasveld maar een oprit is...
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:42:
[...]
Het is toch in grote meerderheid de kudde kantoorpikken die elke dag in de file staat om werk te doen wat ze prima thuis hadden kunnen doen.
Ik vind wel dat hier heel vaak de indruk wordt gewekt dat de kantoormedewerker voor z'n plezier in die file staat. Ik zou graag 5 dagen in de week thuis willen werken, maar het bedrijf waar ik gedetacheerd ben wil dat ik 2 dagen in de week naar kantoor ga.
[...]
Mijn werkgever heeft geen idee hoeveel kilometer ik met de auto ga. Ik krijg reiskostenvergoeding. Maar mijn werkgever zegt niet dat ik met de auto moet omdat ik kilometervergoeding krijg voor het aantal wegkilometers tussen mijn huis en het kantoor. Ik kan thuiswerken, ik kan (theoretisch) met het OV gaan, ik kan (theoretisch) op de fiets gaan, of ik carpoolen (wat ik 99% van de tijd doe).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 23:05
De reden achter rekeningrijden ben ik het 100% mee eens: minder mensen de auto in krijgen. Maar de manier waarop werkt gewoon averechts.

Iemand die een uur moet rijden voor zijn werk gaat echt niet ineens de auto laten staan. Als ik puur naar mezelf kijk: af en toe moet ik met de auto naar een klant, wat een uur rijden is.

Ga ik in plaats daarvan met het OV kost het me 2,5 uur en 25 euro, beide wat mij betreft niet acceptabel.

Ik denk dat er best een grote groep mensen is die best bereid is om met het OV te gaan, maar dit gewoon totaal niet efficiënt en/of te duur is. Ze kunnen beter het OV goedkoper maken en het aantal trajecten (flink!) verbeteren, dan dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 14:27
Sito schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 07:44:
Ik denk dat er best een grote groep mensen is die best bereid is om met het OV te gaan, maar dit gewoon totaal niet efficiënt en/of te duur is. Ze kunnen beter het OV goedkoper maken en het aantal trajecten (flink!) verbeteren, dan dit.
Ik denk dat ze sowieso eerst een oplossing aan moeten dragen als regering/kabinet zijnde. Dat doen ze hiermee gewoonweg niet.

Fix eerst de problemen met het OV en huisvesting, anders wordt dit beleid alleen maar een enorme verkapte belastingspost (niet dat kabinet/regering dit erg vind).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:32

hneel

denkt er het zijne van

Sito schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 07:44:
De reden achter rekeningrijden ben ik het 100% mee eens: minder mensen de auto in krijgen.
Maar dit is helemaal niet het doel.
Wat er ook vroeger allemaal over gezegd is, files, millieu, stikstof, co2, noem maar op, daar gaat het niet meer om. Nu gaat het alleen maar om misgelopen inkomsten veilig te stellen.
Het kabinet wil dus helemaal niet dat we minder gaan rijden. Doen we dat wel, dan hebben ze een probleem. Dan zal het tarief weer omhoog moeten o.i.d.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NoSugar
hneel schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:11:
[...]

Maar dit is helemaal niet het doel.
Wat er ook vroeger allemaal over gezegd is, files, millieu, stikstof, co2, noem maar op, daar gaat het niet meer om. Nu gaat het alleen maar om misgelopen inkomsten veilig te stellen.
Het kabinet wil dus helemaal niet dat we minder gaan rijden. Doen we dat wel, dan hebben ze een probleem. Dan zal het tarief weer omhoog moeten o.i.d.
Precies. En dit is ook de reden waarom deze wet zo makkelijk ingevoerd kan worden. Er worden zoveel dingen door elkaar gehaald, waardoor partijen niet meer weten waar ze voor stemmen.

- Partijen die denken dat het doel minder autorijden is
- Partijen die denken dat het doel spitsmijden/wernemerpesten is.
- Partijen die denken dat het goedkoper wordt.

Etc.

Het enige doel is het veiligstellen van inkomsten nadat ons kabinet een miljardentekort heeft gegeneerd. Met dat doel in oog is het ook heel naïef om te denken dat mensen er op vooruit gaan. Uiteraard gaan er groepen op vooruit, maar dat zal de oma zijn die met haar 45-km auto naar de bingo gaat, niet de verpleegster die naar haar werk gaat.

Wellicht het eerste jaar; daarna worden de tarieven jaarlijks verhoogd en komen er allemaal constructies bij, omdat een partij denkt dat het een goed idee is.

Dit wordt gewoon een onbetaalbaar gedrocht dat enkel goed gevonden wordt door:
- Mensen die in de stad wonen
- Mensen die op loop/fietsafstand van hun werk wonen
- Mensen met een hoger inkomen en bereid zijn om iets meer te betalen en de boodschap dus niet begrepen hebben: meer betalen maakt het niet goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
[...]

Is dat zo en heb je daarvoor eventueel een link naar een onderzoek? Ik ben daar wel benieuwd naar namelijk.

Mijn gevoel, mogelijk ook niet de best gekalibreerde bron, het moet maar, zegt namelijk dat er best een kentering in de maatschappij kan zijn. De generatie die veel op de weg zat en wekelijks “de heilige koe” keek, is immers massaal met pensioen aan het gaan. Ergo, ze rijden inmiddels flink minder kilometers en dan wordt “betalen naar gebruik” ineens wel interessant. Want geen zakelijke EV en die caravan vereist toch echt een MRB-kostende hoogzitter.

Ondertussen is er aan de andere kant een flinke electorale aanwas die toch echt heel anders tegen de auto aankijkt dan voorgaande generaties.

Ondanks dat we hier kritisch zijn, is dit natuurlijk ook een bubbel waarin werkenden met auto zijn oververtegenwoordigd. Evenals dat we hier toch net iets verder nadenken over gevolgen dan dat we de dooddoener “betalen naar gebruik is eerlijker” voor zoete koek slikken, zonder het bredere perspectief te willen bekijken of het weldegelijk eerlijker is dit systeem daadwerkelijk zo wordt uitgerold, wars van praktische bezwaren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Wimo. schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 23:42:
Je wilt dit soort gevoelige data niet bij alle fabrikanten opvragen. Nee, nee, er moet een smart blockchain opslag met dure externe integratie komen voor iedere auto. Laten we eerst eens 100 miljoen reserveren voor wat doordachte planningen en gesprekken met bewezen en betrouwbare IT partijen. Dit gaat uiteraard nooit van de grond komen...
Gevoelige data, veiligheid, blockchain... Ik zeg; Rian van Rijbroek!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
_JGC_ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 17:30:
[...]

Niet alleen de MRB, maar ook de BPM. Je weet wel, die belasting die nu op benzine en diesel geheven wordt bij aanschaf. Bij een EV is de BPM 0 euro, dus voordat alles EV is moet die belasting vervangen worden door wat anders.
Hoe mooi is het dan om benzine en dieselauto's waar al eens BPM voor is betaald nogmaals te naaien met een kilometerheffing die de afgeschafte BPM op nieuwe benzine en dieselauto's moet compenseren (die in 2035 sowieso niet meer verkocht worden).
Indien de BPM ook afgeschaft wordt zou je dus verwachten dat je een deel daarvan terugkrijgt of dat die auto's vrijgesteld zijn van (een deel van) de kilometerheffing.

Overigens, rekeningrijden werd 30 jaar geleden vooral genoemd om files te bestrijden. Maar dat aspect is naar de achtergrond gedrongen. Een algemene heffing op basis van kilometers lijkt in dat opzicht dan ook niet geschikt en dan ga je al snel naar tolpoortjes.
Mr. Detonator schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:42:
[...]...daar gaan veel fabrieks-arbeiders die dagelijks van de ene naar de andere stad rijden hun km-stand echt wel voor terugdraaien hoor !
Niet alleen fabrieksarbeiders ;)
[...]

Cash is king ;) Maar goed, er komt een tijd dat cash verboden wordt of het tankstation kentekens en aantal aangeschafte liters moet doorsturen naar de belastingdienst.

Maar goed, het hoge verbruik kan ook zijn omdat je een zware rechtervoet hebt natuurlijk. Of dat regelmatig voor anderen betaalt.
[...]

Net als vroeger auto huren om met maten een weekje op stap te gaan en dan de kabel van de kilometerteller loshalen. Maar goed, dat is tegenwoordig met boordcomputers en dergelijke lastiger/onmogelijk.
[...]Je werkgever geeft voor je zakelijke/w-w ritjes netjes je km's door aan de belastingdienst. Denk dat je wel iets gerichter aan de slag moet.
Zolang je dus dat verkeer als minimaal aanhoud met wat marge zit je goed. Velen hebben het hier over woon-werkverkeer, maar dat is uiteraard persoonlijk. Ik rij een kwart van mijn 40k voor het werk. Dus als ik mijjn teller de helft 'terugschroef' dan ziet het er op papier nog steeds normaal uit, maar ontduik ik wel 50%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
NoSugar schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:23:
Het enige doel is het veiligstellen van inkomsten nadat ons kabinet een miljardentekort heeft gegeneerd.
Dat is niet uit te sluiten, maar rekeningrijden is daarvoor een onhandig middel. De overheid heeft allerlei simpele manieren om haar inkomsten te verhogen die snel meer geld opleveren.

De milieuverklaring klopt niet. De fileverklaring klopt niet. Maar de kostenverklaring klopt ook niet.
Cid Highwind schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:44:
Mijn gevoel, mogelijk ook niet de best gekalibreerde bron, het moet maar, zegt namelijk dat er best een kentering in de maatschappij kan zijn. De generatie die veel op de weg zat en wekelijks “de heilige koe” keek, is immers massaal met pensioen aan het gaan. Ergo, ze rijden inmiddels flink minder kilometers en dan wordt “betalen naar gebruik” ineens wel interessant. Want geen zakelijke EV en die caravan vereist toch echt een MRB-kostende hoogzitter.

Ondertussen is er aan de andere kant een flinke electorale aanwas die toch echt heel anders tegen de auto aankijkt dan voorgaande generaties.
Om je vermoeden te staven: van de autobezitters is ongeveer 10% jonger dan 30, en 58% ouder dan 50. Bezit van een privé-auto is iets dat nauwelijks meer speelt voor de jongere generatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:09

The Zep Man

🏴‍☠️

CVTTPD2DQ schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:05:
Om je vermoeden te staven: van de [url=https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/10/autopark-groeit-sterker-dan-bevolking]autobezitters is ongeveer 10% jonger dan 30, en 58% ouder dan 50. Bezit van een privé-auto is iets dat nauwelijks meer speelt voor de jongere generatie.
Autobezit wellicht minder, maar dat zegt niet veel over of autorijden onder jongeren minder is geworden. Jongeren wonen steeds langer thuis, en de auto van pap of mam kan geleend worden. Dat bespaart ook veel geld, wat weer nodig is om ooit nog een kans te krijgen om een huis te kopen. Een (eigen) dak boven je hoofd is immers gewenster dan slapen in een (eigen) auto. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door The Zep Man op 28-06-2023 09:13 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
Roenie schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:57:
[...]
Indien de BPM ook afgeschaft wordt zou je dus verwachten dat je een deel daarvan terugkrijgt of dat die auto's vrijgesteld zijn van (een deel van) de kilometerheffing.
In het document wat op het moment leidend is, is geen sprake van afschaffing van BPM: https://open.overheid.nl/...ea-90f7-d1c7537218d4/file

BPM inkomsten zullen dalen, omdat men verwacht dat er meer EV gaat worden gereden. Je kan natuurlijk op je vingers nalopen dat een afschaffing van de BPM er namelijk ook alleen voor zal zorgen dat de EV de nieuwe diesel wordt. Een benzine of diesel zonder BPM zal qua aanschafprijs namelijk significant goedkoper zijn en enkel vanaf een hoog omslagpunt wordt een EV dan pas interessant. Dan stapt dus iedereen en z'n moeder over op benzine / diesel, met hooguit een paar kilometervreters als uitzondering. Zeker omdat er dus ook geen MRB meer betaald hoeft te worden.
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:05:
[...]

Om je vermoeden te staven: van de [url=https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/10/autopark-groeit-sterker-dan-bevolking]autobezitters is ongeveer 10% jonger dan 30, en 58% ouder dan 50. Bezit van een privé-auto is iets dat nauwelijks meer speelt voor de jongere generatie.
Dank voor de link. Ik zou het niet als bewijs voor m'n stelling willen nemen, maar het bevestigt wel dat het niet per definitie politieke zelfmoord hoeft te zijn om dit in te willen voeren. De vijver is groot genoeg. Tegelijkertijd, alleen de VVD en BBB tegen zijn, hebben zij dus wel een significante vijver om uit te vissen. Fijn altijd dat er dergelijke polariserende, maar weinig bijdragende, hete hangijzers in de lucht hangen, wanneer er eigenlijk grotere problemen spelen in de maatschappij.

[ Voor 30% gewijzigd door Cid Highwind op 28-06-2023 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Cid Highwind schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:11:
[...]

In het document wat op het moment leidend is, is geen sprake van afschaffing van BPM: https://open.overheid.nl/...ea-90f7-d1c7537218d4/file

BPM inkomsten zullen dalen, omdat men verwacht dat er meer EV gaat worden gereden. Je kan natuurlijk op je vingers nalopen dat een afschaffing van de BPM er namelijk ook alleen voor zal zorgen dat de EV de nieuwe diesel wordt. Een benzine of diesel zonder BPM zal qua aanschafprijs namelijk significant goedkoper zijn en enkel vanaf een hoog omslagpunt wordt een EV dan pas interessant. Dan stapt dus iedereen en z'n moeder over op benzine / diesel, met hooguit een paar kilometervreters als uitzondering. Zeker omdat er dus ook geen MRB meer betaald hoeft te worden...
Daarom schreef ik ook 'indien' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Roenie schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:57:
[...]

[...]
Cash is king ;) Maar goed, er komt een tijd dat cash verboden wordt of het tankstation kentekens en aantal aangeschafte liters moet doorsturen naar de belastingdienst.
Dat word leuk dan in de grensregio, want ik ga vrijwel altijd tanken bij Grenspoal :9

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Eigenlijk kunnen we gewoon samenvattend zeggen dat de overheid een structureel probleem heeft met te veel geld uitgeven, daar niet in kan/wil snijden en daarom via allerlei ondoorzichtige ideeën nog meer geld op wil halen bij de burger .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Mr. Detonator schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:18:
[...]

Dat word leuk dan in de grensregio, want ik ga vrijwel altijd tanken bij Grenspoal :9
Niet met een diesel neem ik aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Roenie schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:23:
[...]
Niet met een diesel neem ik aan ;)
uiteraard niet nee

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:37
dr.lowtune schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:21:
Eigenlijk kunnen we gewoon samenvattend zeggen dat de overheid een structureel probleem heeft met te veel geld uitgeven, daar niet in kan/wil snijden en daarom via allerlei ondoorzichtige ideeën nog meer geld op wil halen bij de burger .
De regering geeft structureel het geld verkeerd uit. Multinationals faciliteren op alle mogelijke manieren, maar wel bezuinigen op gezondheidszorg, jeugdzorg, GGZ, onderwijs, etc.

Ik ben het met je eens dat ze de gaten die er zijn bij de burger op willen halen. Dat is mijns inziens de verkeerde plek. Haal het geld op de plekken waar het meeste geld verdiend wordt.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:38
NoSugar schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:21:
[...]

Sterker nog: maak woon-werkverkeer aftrekbaar bij de belastingdienst. Dan zou de kilometerheffing naar 30ct per km kunnen voor vrijetijdsreizen. Waardoor het in de buurt komt van OV-prijzen, terwijl de werkende Nederlander niet gestraft wordt voor het werken.
Heb je koorts? :o

met 30ct de km kan niemand nog autorijden of op vakantie.
Behalve de rijke elite die toch al overal maling aan hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sanane
  • Laatst online: 19-09 17:12
dr.lowtune schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:21:
Inderdaad, daarom ben ik ook fel tegen dit plan. We betalen al genoeg belasting in dit land en mijn koopkracht gaat elk jaar achteruit. Binnenkort moeten we zelfs opletten met elke kilometer die we rijden. Waar gaat het naartoe met dit land? Ik snap er niets meer van.

Wat mij opvalt is dat de mensen die met deze ideeën ( rekeningrijden) komen in Den haag zelf vervoerd worden in een BMW 745. :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NoSugar
Joris748 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:35:
[...]

De regering geeft structureel het geld verkeerd uit. Multinationals faciliteren op alle mogelijke manieren, maar wel bezuinigen op gezondheidszorg, jeugdzorg, GGZ, onderwijs, etc.

Ik ben het met je eens dat ze de gaten die er zijn bij de burger op willen halen. Dat is mijns inziens de verkeerde plek. Haal het geld op de plekken waar het meeste geld verdiend wordt.
We kiezen er zelf voor...

We zijn allemaal bereid er op achteruit te gaan, bang dat iemand anders iets meer krijgt dan wijzelf.

Massaal rechts stemmen, omdat we geloven dat anderen meer geld ontvangen door minder te werken dan wijzelf. Vervolgens lost rechts het probleem niet op; maar maakt het probleem erger (wat zogenaamd de schuld van links is), zodat je de volgende keer weer rechts stemt. En mensen blijven het geloven.

Zie ook slogans zoals 'werken moet lonen'. Wat eigenlijk vooral moet lonen voor de multinational.
Of 'asielzoekers nemen onze huizen in'. Wat eigenlijk betekent: we hebben een woningcrisis die al 10-20 jaar niet aangepakt wordt.
Of 'er wordt te veel autogereden'. Wat eigenlijk betekent: we versoberen het OV, zodat we meer accijnsopbrengsten krijgen.

Etc.

Problemen worden niet opgelost => problemen worden groter gemaakt => want die problemen zijn de basis van hun stemmen. Zonder problemen zijn ze niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoSugar
FRANQ schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:40:
[...]

Heb je koorts? :o

met 30ct de km kan niemand nog autorijden of op vakantie.
Behalve de rijke elite die toch al overal maling aan hebben.
Alleen vrije-tijds ritten he.
Het grootste deel is werk-verkeer. Die zouden dan volledig onbelast zijn.

Dan valt 30ct heel erg mee hoor.

Naar Zuid-Frankrijk zou je dat +- 300 euro enkele reis kosten.Maar dat doe je niet dagelijks.
Wat neer komt op 75 euro pp er vanuitgaande dat je met een 4-persoons gezin reist.
Nog steeds goedkoper dan het vliegtuig.

Een rit Amsterdam > Rotterdam zou je +- 20 euro kosten.
Voor alleen-reizigers wordt het OV dan opeens aantrekkelijk.
Voor meer-persoons-reizen blijft de auto nog aantrekkelijk.

Een rit Haarlem <> Zandvoort: 3.60 euro

Uiteindelijk zou dat voor veel mensen goedkoper zijn dan 8ct per kilometer waarbij woon-werk-verkeer ook belast wordt. Maar straf je geen werkende burgers die een steentje bijdragen aan de economie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
NoSugar schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:42:
[...]

Ik voel me niet aangesproken: stem al zeker 10 jaar niet meer op neoliberale partijen. Nou vooruit: heb vroeger wel op de partijen gestemd die er zo'n puinhoop van hebben gemaakt. Dus ergens heb ik er wel voor gekozen.
We zijn allemaal bereid er op achteruit te gaan, bang dat iemand anders iets meer krijgt dan wijzelf.

Massaal rechts stemmen, omdat we geloven dat anderen meer geld ontvangen door minder te werken dan wijzelf. Vervolgens lost rechts het probleem niet op; maar maakt het probleem erger (wat zogenaamd de schuld van links is), zodat je de volgende keer weer rechts stemt. En mensen blijven het geloven.

Zie ook slogans zoals 'werken moet lonen'. Wat eigenlijk vooral moet lonen voor de multinational.
Of 'asielzoekers nemen onze huizen in'. Wat eigenlijk betekent: we hebben een woningcrisis die al 10-20 jaar niet aangepakt wordt.
Of 'er wordt te veel autogereden'. Wat eigenlijk betekent: we versoberen het OV, zodat we meer accijnsopbrengsten krijgen.

Etc.

Problemen worden niet opgelost => problemen worden groter gemaakt => want die problemen zijn de basis van hun stemmen. Zonder problemen zijn ze niet nodig.
Treffende analyse. Probleem is al regelmatig en uitvoerig in vele maatschappijkritische topics op Tweakers besproken.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
NoSugar schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:42:
[...]

Etc.

Nee we kiezen er niet voor.

We kiezen wel, maar partijen op rechts worden uitgesloten, waardoor er door de enige rechtse partijen die wel samen willen werken een grote minderheid is.

Daardoor moet er met grote partijen op links samengewerkt worden, en dan krijg je dit soort idiote belastingmaatregelen. Jette zit lekker met zijn pieletje te spelen nu dit er doorheen gedrukt word.

Als ze nou eens de PVV niet uitsluiten of alle PPV stemmers eens op de VVD/CDA gaan stemmen dan kan je een rechtse regering vormen. Maar ze stemmen bewust op een partij die uitgesloten word, en daarmee vergooien ze hun stem. En dat zijn niet weinig stemmen...

Ben van mening dat dit uitsluiten verboden moet worden.
NoSugar schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:48:
[...]

Naar Zuid-Frankrijk zou je dat +- 300 euro enkele reis kosten.Maar dat doe je niet dagelijks.
Wat neer komt op 75 euro pp er vanuitgaande dat je met een 4-persoons gezin reist.

Een rit Amsterdam > Rotterdam zou je +- 20 euro kosten.
Voor alleen-reizigers wordt het OV dan opeens aantrekkelijk.
Voor meer-persoons-reizen blijft de auto nog aantrekkelijk.

Een rit Haarlem <> Zandvoort: 3.60 euro

Uiteindelijk zou dat voor veel mensen goedkoper zijn dan 8ct per kilometer waarbij woon-werk-verkeer ook belast wordt. Maar straf je geen werkende burgers die een steentje bijdragen aan de economie.
Woon-werk gaat gewoon in de reiskostenvergoeding.
Dat kan je gewoon zelf met je werkgever regelen als dat niet in de cao gedaan word.
En anders zeg je dat je thuis gat werken.

Juist de prive ritten zijn nu al duur zat.
Ik heb het niet slecht, maar auto/brandstofkosten zijn nu al een groot deel van mijn maandelijkse uitgaven.
Na mijn hypotheek de grootste kostenpost.

Een rit naar de middelandse zee is 1390km, *0.08 = 111 euro.
En met jouw tarief zou dat 417 euro zijn.
Dan rij je daar nog 500km weg naar de supermarkt, dorpjes, kanotocht.
En je moet weer terug.

met 8ct is dat 262.4 euro
met 30ct is dat 984 euro

Mijn vakantie budget voor het onderkomen is vaak maar max 1000 euro.
Dus bijna 1000 euro extra is een verdubbeling van mijn vakantie kosten.

ANWB gaat uit van 179,46 euro aan benzine
En 83.80 euro aan tol

Met 8ct de km komt het al aardig in de buurt van het verdubbelen van de brandstofkosten.
Met 13ct per km is zijn de brandstofkosten verdubbeld.

Jouw plan om 30ct per km te invoeren is idioot.
Je geeft als argument dat het dan even duur is als het OV

Maar hiermee bewijs je gewoon dat het OV veel en veel te duur is.
OV zou goedkoper moeten zijn, je vervoert immers ruim 50 mensen in een voertuig.

OV goedkoper maken, en dan bedoel ik minimaal 75% van de prijs af, dat moet er gebeuren.

[ Voor 38% gewijzigd door FRANQ op 28-06-2023 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

[...]

Ja, lekker de CDA gedachte uitdragen dat iedereen maar een happy 4 persoons gezinnetje moet zijn. 8)7

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoSugar
Metalfreak schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:12:
[...]

Ja, lekker de CDA gedachte uitdragen dat iedereen maar een happy 4 persoons gezinnetje moet zijn. 8)7
Dat zeg ik toch niet?
Zoals een paar berichten terug is aangedragen met het voorbeeld van Barcelona: wanneer je met minder dan 3 personen gaat, dan is het vliegtuig milieubewuster... Dus dan kan je beter het vliegtuig pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:09

The Zep Man

🏴‍☠️

Dus 600 EUR extra belasting betalen om op vakantie te gaan met een eigen auto?

Nee. Wat je dan doet is tot net over de grens rijden en daar een auto huren. Voldoende mogelijkheden om daarmee qua huurkosten onder de 500 EUR te blijven. :P

[ Voor 9% gewijzigd door The Zep Man op 28-06-2023 11:21 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
FRANQ schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:08:
[...]

Nee we kiezen er niet voor.

We kiezen wel, maar partijen op rechts worden uitgesloten, waardoor er door de enige rechtse partijen die wel samen willen werken een grote minderheid is.

Daardoor moet er met grote partijen op links samengewerkt worden, en dan krijg je dit soort idiote belastingmaatregelen. Jette zit lekker met zijn pieletje te spelen nu dit er doorheen gedrukt word.

Als ze nou eens de PVV niet uitsluiten of alle PPV stemmers eens op de VVD/CDA gaan stemmen dan kan je een rechtse regering vormen. Maar ze stemmen bewust op een partij die uitgesloten word, en daarmee vergooien ze hun stem. En dat zijn niet weinig stemmen...

Ben van mening dat dit uitsluiten verboden moet worden.
Aderlaten werkt niet, nog meer aderlaten!

VVD/CDA zijn het probleem. Dit zijn de partijen die verantwoordelijk zijn voor de doorgeslagen marktwerking en pijnlijke dossiers als de gaswinning, stikstofcrisis, woningnood, toeslagenouders, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Niet iedereen heeft een gezin met 2 kinderen... Voor ons zou het dan steeds aantrekkelijker worden om maar met het vliegtuig te gaan.

3000km heen en weer (Hongarije, familiebezoek), met 30ct per kilometer is 900 euro. Dus 450 euro per persoon. Plus nog de benzine voor die 3000km, kom je op zo'n 600 tot 700 euro per persoon alleen voor de reis uit. Van die 3000km is 50km binnen Nederland.

Vliegen is z'n 200 euro per persoon, enkele reis (inclusief reis naar het vliegveld, en als ik nu boek voor volgende maand). Dus 400 euro per persoon voor een retourtje. Scheelt me dan toch even 200 tot 300 euro per persoon! plus een heleboel files in Duitsland... Voor 400 tot 600 euro kunnen we zelfs een auto huren ter plekke...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Joris748 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:25:
[...]

Aderlaten werkt niet, nog meer aderlaten!

VVD/CDA zijn het probleem. Dit zijn de partijen die verantwoordelijk zijn voor de doorgeslagen marktwerking en pijnlijke dossiers als de gaswinning, stikstofcrisis, woningnood, toeslagenouders, etc.
Daar ging het niet om.
Hij zei dat rechts die dingen invoert, maar dat zijn compromissen omdat ze moeten onderhandelen met linkse partijen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

30ct voor elke niet werk rit..
Werken zul je tot de dood en vooral geen plezier maken?

Hoe krijgen mensen het verzonnen.
Vrijwilligerswerk maken we ook maar dood. Als dat je 30ct per km moet kosten. Of wordt dat alvast uitzondering 1?

Familie bezoek alleen via VR? Want anders onbetaalbaar?
Lijkt bijna op een post van laatst hier van iemand die vond dat een bezoek aan pretpark handiger via VR was ivm uitstoot en verbruik van achtbanen.
Op de zolderkamer blijven dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Wailing_Banshee schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:27:
[...]

Niet iedereen heeft een gezin met 2 kinderen... Voor ons zou het dan steeds aantrekkelijker worden om maar met het vliegtuig te gaan.

3000km heen en weer (Hongarije, familiebezoek), met 30ct per kilometer is 900 euro. Dus 450 euro per persoon. Plus nog de benzine voor die 3000km, kom je op zo'n 600 tot 700 euro per persoon alleen voor de reis uit. Van die 3000km is 50km binnen Nederland.

Vliegen is z'n 200 euro per persoon, enkele reis (inclusief reis naar het vliegveld, en als ik nu boek voor volgende maand). Dus 400 euro per persoon voor een retourtje. Scheelt me dan toch even 200 tot 300 euro per persoon! plus een heleboel files in Duitsland... Voor 400 tot 600 euro kunnen we zelfs een auto huren ter plekke...
Sterker nog, ik met 2 kinderen zou dan ook het vliegtuig in gejaagd worden.
3 uur reizen in plaats van 15 uur is ook heel wat waard.

En dan kun je naar plekken waar je met de auto niet naartoe rijd.
Zoals Griekenland of de Canarische eilanden.
(al denk ik dat dat voor mij teveel massa-tourisme is)

Denk dat de kans groter is dat ik een unimog koop en die ombouw tot offroadcamper met 2 daktenten en lekker 6 weken door Scandinavië ga rijden. 8) lekker met trekkerplaten.

[ Voor 7% gewijzigd door FRANQ op 28-06-2023 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 22:11

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Vroeger had je voor dat soort ritjes de autoslaaptrein vanuit Den Bosch. Het zou bijna rendabel worden om die weer te laten rijden.

Kunnen de EV's zelfs onderweg opladen :+

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Stoney3K schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:36:
[...]

Vroeger had je voor dat soort ritjes de autoslaaptrein vanuit Den Bosch. Het zou bijna rendabel worden om die weer te laten rijden.
Ik zou voorop staan om daar mee te gaan! Als ik de Duitse autosnelwegen zou kunnen overslaan, doe ik dat gelijk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoSugar
[...]

Vliegen is vaak milieubewuster als je met minder dan 3 personen gaat...
Het is daarom ook heel zwart-wit om te zeggen dat vliegen slecht voor het milieu is en scoort vooral makkelijk mij klimaatdeugers. Het is een makkelijke pispaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diondokter
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:50

diondokter

Dum spiro, spero

Bestaat er eigenlijk iets anders waarbij het gebruik van je eigendom belast wordt? En dan bedoel ik niet btw of accijnzen want dat is belasting op het kopen van iets. De huidige MRB is een soort licentie om met je auto van het wegennet gebruik te mogen maken.

Maar volgens mij moet je straks ook gaan betalen om met je eigen auto over je eigen land te rijden. Nou zal dat qua geld natuurlijk niet veel zijn tenzij je een crossbaan in je tuin hebt (al hebben sommigen wel een eigen oprit van een kilometer, dus simpelweg naar de weg heengaan en weer terug kost elke keer dan 12 cent over je eigen weg! Elke dag naar werk met de auto is in een jaar dan ~€26 puur voor de privilege om met je eigen auto over je eigen weg te rijden).

Maar dit soort dingen (waar buitenlandse kilometers ook onder vallen) stoten mij toch behoorlijk. Voor binnenland op publieke wegen, nou ja, dan zie ik de voordelen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoSugar
Dennis1812 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:32:
30ct voor elke niet werk rit..
Werken zul je tot de dood en vooral geen plezier maken?

Hoe krijgen mensen het verzonnen.
Vrijwilligerswerk maken we ook maar dood. Als dat je 30ct per km moet kosten. Of wordt dat alvast uitzondering 1?

Familie bezoek alleen via VR? Want anders onbetaalbaar?
Lijkt bijna op een post van laatst hier van iemand die vond dat een bezoek aan pretpark handiger via VR was ivm uitstoot en verbruik van achtbanen.
Op de zolderkamer blijven dus.
Is je familie geen 2 euro waard?

Ik betaal liever elke week 2 euro voor eenfamilierit.
Dan 5x per week 9ct, omdat ik 15km van m'n werk woon. Want dat zou uiteindelijk richting de 7 euro gaan.

Daarom wordt het land ook zo slecht bestuurd: mensen roepen direct zonder na te denken wat het voor ze betekend en neigen dan eerder naar maatregelen die slechter voor ze uitpakken, maar simpeler te begrijpen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoSugar
FRANQ schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:08:
[...]

Woon-werk gaat gewoon in de reiskostenvergoeding.
Dat kan je gewoon zelf met je werkgever regelen als dat niet in de cao gedaan word.
En anders zeg je dat je thuis gat werken.
Waarschijnlijk heb je het heel erg goed dan in Nederland.

Reiskostenvergoeding is namelijk niet verplicht. En juist de lager betaalde banen krijgen vaak geen reiskostenvergoeding.

En niet iedereen heeft de positie om überhaupt iets te eisen bij zijn werkgever. Een groot deel van Nederland mag blij zijn dat ze 2ct boven het minimumloon krijgen.

Ik zie de ober op het terras niet gauw zeggen dat hij thuiswerkt, omdat hij geen reiskosten krijgt.

We leven in een rechts land waarbij het liefst zoveel mogelijk aan de markt wordt overgelaten. Dat betekend dat veel mensen afhankelijk zijn van de markt met winstoptimalisatie en dus geen kilometervergoeding krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online

Spotmatic

Ken sent me

diondokter schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:40:
Bestaat er eigenlijk iets anders waarbij het gebruik van je eigendom belast wordt? En dan bedoel ik niet btw of accijnzen want dat is belasting op het kopen van iets. De huidige MRB is een soort licentie om met je auto van het wegennet gebruik te mogen maken.
Je kunt je inderdaad afvragen waarom pleziervaartuigen geen belasting hoeven te betalen. Denk daar maar eens over na als je weer eens voor een openstaande brug staat waar een klein jachtje door vaart. ;)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoSugar
diondokter schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:40:

Maar dit soort dingen (waar buitenlandse kilometers ook onder vallen) stoten mij toch behoorlijk. Voor binnenland op publieke wegen, nou ja, dan zie ik de voordelen wel.
Precies: dan kan je altijd nog van Maastricht naar Groningen over de Duitse snelweg.
Of van Weert naar Rotterdam via de Belgische snelweg.

Onze buurlanden zullen ons dankbaar zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

NoSugar schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:43:
[...]

Is je familie geen 2 euro waard?
180 euro om even bij m'n broer op bezoek te gaan, 180 euro om bij m'n andere broer op bezoek te gaan...

Nee, ik houd van m'n broers, maar dat wordt wel een heel duur geintje (want het is ook nog een tank bezine die erin gaat).

Weer zo'n leuke aanname: iedereen woont dicht bij z'n familie!
NoSugar schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:39:
[...]
Vliegen is vaak milieubewuster als je met minder dan 3 personen gaat...
Het is daarom ook heel zwart-wit om te zeggen dat vliegen slecht voor het milieu is en scoort vooral makkelijk mij klimaatdeugers. Het is een makkelijke pispaal.
Is wel off-topic, maar dat hangt wel een beetje af van je auto. Als ik het bereken, kom ik er echt wel op uit dat de auto milieubewuster is, omdat er dan minder kilometers afgelegd hoeven te worden en we maar een klein autootje hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 22:11

Stoney3K

Flatsehats!

Spotmatic schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:47:
[...]

Je kunt je inderdaad afvragen waarom pleziervaartuigen geen belasting hoeven te betalen. Denk daar maar eens over na als je weer eens voor een openstaande brug staat waar een klein jachtje door vaart. ;)
Sterker nog, die betalen ook geen accijns over de diesel die ze verstoken.

Krijgen we straks industrieterreinen aan het kanaal met een eigen aanlegkade? :Y)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:33
Stoney3K schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:54:
[...]

Sterker nog, die betalen ook geen accijns over de diesel die ze verstoken.

Krijgen we straks industrieterreinen aan het kanaal met een eigen aanlegkade? :Y)
Grote tankers misschien.... maar heb je wel eens bij de gemiddelde pomp voor pleziervaartuigen gekeken naar de prijzen? Sommigen laden hun auto vol met jerrycans om dat prijsverschil te coveren... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:38

Onbekend

...

Spotmatic schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:47:
[...]

Pleziervaartuigen betalen liggeld, havengeld of watertoeristenbelasting. Dat is vergelijkbaar met een parkeerbelasting voor auto's.
En voor bepaalde waterwegen of sluizen met je per doorvaart ook nog iets betalen. (Vergelijk dit met een tolweg.)
Veel oppervlaktewateren vergen verder geen onderhoud wat bestemt voor vaartuigen, terwijl wegen wel onderhouden moeten worden. (Natuurlijk moeten de walkanten worden onderhouden, maar dat is onafhankelijk van de scheepvaart.)

Daarnaast betalen ze evengoed accijns op brandstof, net zoals auto's nu. :)

Maar met het rekeningrijden in 2030 ga ik er nog steeds vanuit dat als je met een benzine-auto rijdt, de totale belasting wat je betaalt (dus bedrag per kilometer + bedrag per liter brandstof) vergelijkbaar is met dat van 2029 + inflatiecorrectie.
Er zal geen enorme trede omhoog zijn waardoor je vanaf 2030 ineens 100 euro per maand extra kwijt bent aan belastingen. Dan snijdt de overheid zichzelf in de vingers waardoor bepaalde bevolkingsgroepen weer voor gecompenseerd moeten worden.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
NoSugar schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:47:
[...]

Waarschijnlijk heb je het heel erg goed dan in Nederland.

Reiskostenvergoeding is namelijk niet verplicht. En juist de lager betaalde banen krijgen vaak geen reiskostenvergoeding.

En niet iedereen heeft de positie om überhaupt iets te eisen bij zijn werkgever. Een groot deel van Nederland mag blij zijn dat ze 2ct boven het minimumloon krijgen.

Ik zie de ober op het terras niet gauw zeggen dat hij thuiswerkt, omdat hij geen reiskosten krijgt.

We leven in een rechts land waarbij het liefst zoveel mogelijk aan de markt wordt overgelaten. Dat betekend dat veel mensen afhankelijk zijn van de markt met winstoptimalisatie en dus geen kilometervergoeding krijgen.
Die mensen die 2ct boven het minimumloon "verdienen", zijn nou juist de mensen die die 30ct per km niet kunnen betalen en dan voortaan vakantie vieren op hun eigen balkon.
Die kluister je aan huis, en dat gebeurt waarschijnlijk met die 7ct al.

Denk daar maar eens over na.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-09 19:08

Midas.e

Is handig met dinges

Sowieso is dit hele idee enorm kansloos. Mensen vanaf de wadden betalen tussen de 80 en 100 euro alleen al om de auto mee te kunnen nemen naar de vaste wal. Totaal gestoord wat sommige mensen hier als goed idee opperen.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• forzav
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Onbekend schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:01:
[...]
......
Maar met het rekeningrijden in 2030 ga ik er nog steeds vanuit dat als je met een benzine-auto rijdt, de totale belasting wat je betaalt (dus bedrag per kilometer + bedrag per liter brandstof) vergelijkbaar is met dat van 2029 + inflatiecorrectie.
Er zal geen enorme trede omhoog zijn waardoor je vanaf 2030 ineens 100 euro per maand extra kwijt bent aan belastingen. Dan snijdt de overheid zichzelf in de vingers waardoor bepaalde bevolkingsgroepen weer voor gecompenseerd moeten worden.
En ik denk dat dat straks juist weer gaat gebeuren, een nieuwe toeslag om te compenseren en de middeninkomens zijn wederom het bokje.

Wat mij altijd verbaasd is, hoe mensen zogenaamd voorstander zijn van rekeningrijden als niet eens bekend is hoe dit eruit komt te zien? Omdat het in principe wel 'aardig' klinkt? Juist in dit geval ligt het helemaal in de manier waarop dit ingevoerd word, op detail niveau.
Pagina: 1 ... 37 ... 41 Laatste