'Autobranche: rekeningrijden is onvermijdelijk'

Pagina: 1 ... 38 ... 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:44
Wailing_Banshee schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:51:
[...]

180 euro om even bij m'n broer op bezoek te gaan, 180 euro om bij m'n andere broer op bezoek te gaan...

Nee, ik houd van m'n broers, maar dat wordt wel een heel duur geintje (want het is ook nog een tank bezine die erin gaat).
Je hebt een heel jaar om dit te compenseren door op andere momenten minder te rijden. Uiteindelijk moet je het niet per rit bekijken maar per jaar. Want ook de huidige wegenbelasting tikt aan op jaarbasis, of je nu rijdt of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:43

Stoney3K

Flatsehats!

Midas.e schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:07:
Sowieso is dit hele idee enorm kansloos. Mensen vanaf de wadden betalen tussen de 80 en 100 euro alleen al om de auto mee te kunnen nemen naar de vaste wal. Totaal gestoord wat sommige mensen hier als goed idee opperen.
Dat is ook nog wel een dingetje met GPS kastjes. Als je je auto op een boot of achterop een aanhanger gooit dan worden die kilometers wel als 'gereden' geregistreerd terwijl het ding met de deuren op slot ergens geparkeerd staat. Lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.

Daarnaast wijkt de kilometerstand op de auto dan af ten opzichte van de afgelegde afstand volgens de GPS, waardoor het weer als 'fraude' kan worden gevlagd. Dat gaat dus false positives veroorzaken.

[ Voor 14% gewijzigd door Stoney3K op 28-06-2023 12:11 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoSugar
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-07-2023
FRANQ schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:04:
[...]

Die mensen die 2ct boven het minimumloon "verdienen", zijn nou juist de mensen die die 30ct per km niet kunnen betalen en dan voortaan vakantie vieren op hun eigen balkon.
Die kluister je aan huis, en dat gebeurt waarschijnlijk met die 7ct al.

Denk daar maar eens over na.
Precies

Die minimumloonmensen betalen met 7cent van Alkmaar naar Haarlem elke dag 4,48. Dus 22,40 per week. Als ze daarnaast 1 zaterdag naar Amsterdam gaan vanuit Alkmaar zitten ze op 28,28 die week aan kilometerheffing.

Diezelfde mensen zouden met 30ct per vrijetijdsrit dan was Alkmaar-Haarlem heffingsvrij geweest en betaalde ze alleen Alkmaar-Amsterdam. Wat ze die week 25.20 gekost had.

Ze gaan er juist op vooruit. Ondanks het hogere tarief waar iedereen meteen bij roept dat het onbetaalbaar wordt tegenover 7ct per gewerkte kilometer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

eric.1 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:09:
[...]

Je hebt een heel jaar om dit te compenseren door op andere momenten minder te rijden. Uiteindelijk moet je het niet per rit bekijken maar per jaar. Want ook de huidige wegenbelasting tikt aan op jaarbasis, of je nu rijdt of niet.
1x naar m'n broers (en dan dus beide broers op dezelfde dag bezoeken!) gaan is al net zoveel als 6 maanden wegenbelastig voor 1 auto... Dus dat die wegenbelastig aan zou tikken klopt niet. Dat hangt echt af van de grootte van je auto.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:13
Het rekeningrijden wordt dus alleen ingevoerd omdat de overheid inkomsten misloopt door de grote hoeveelheid EV rijders. En het was de overheid die wilde dat men EV ging rijden door er korting op te geven. En nu worden we met z'n allen bestraft omdat een te grote groep zich daartoe heeft laten verleiden. Ik had het al niet zo op EV's, het wordt er niet beter op zo.

Drie keer raden wat er gebeurt als er straks door de hoge prijs minder wordt gereden en de overheid weer zijn inkomsten ziet teruglopen?

Ik heb het gevoel dat zoiets niet voor het eerst is. Iets met de woorden "zonnepanelen" en "salderen"?

Eigenlijk zou je hetgeen wat de overheid graag wil dat je doet door je financieel voordeel bij te geven, juist niet moeten doen. Want als er maar genoeg erin meegaan, wordt er vanzelf weer iets duurder.

Ik denk zelfs dat dat met boetes net zo werkt. Als vanaf morgen nooit meer iemand te hard zou rijden, zou er iets anders in het leven onbetaalbaar worden.

De burgers mogen minder te besteden hebben, maar de overheid mag dat niet... die pakt dan gewoon wat meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoSugar
Josefien schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:21:

De burgers mogen minder te besteden hebben, maar de overheid mag dat niet... die pakt dan gewoon wat meer.
Net zoals de moesten accepteren dat we allemaal ietsje armer werden.

We kunnen ook accepteren dat de wegen iets slechter worden… we hebben de beste wegen van Europa. Waarom moeten we op plek 1 blijven staan? Duitsland en België scoren beiden lager. Dat merk je; maar de wegen werken gewoon. We betalen zoveel omdat we bovenaan willen staan, niet omdat het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Josefien schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:21:

Waar heb je het over? Minder overheidsfinanciën gaan we ook gewoon allemaal direct en keihard merken. Het is niet alsof de inkomsten linea recta in de zakken van de bewindvoerders terecht komt oid.

Een samenleving kost geld. Als er door x minder binnen komt maar de uitstroom niet inkrimpt dan zal je inderdaad dit elders vandaan moeten halen.
Wailing_Banshee schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:19:
[...]

1x naar m'n broers (en dan dus beide broers op dezelfde dag bezoeken!) gaan is al net zoveel als 6 maanden wegenbelastig voor 1 auto... Dus dat die wegenbelastig aan zou tikken klopt niet. Dat hangt echt af van de grootte van je auto.
Je hebt nog 7 jaar de tijd om een auto te kopen (of te sparen voor..) met het meest gunstige tarief.

[ Voor 29% gewijzigd door eric.1 op 28-06-2023 12:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

NoSugar schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:26:
[...]

Net zoals 'we moesten accepteren dat we allemaal ietsje armer werden.'
Behalve als je in Wassenaar of Bloemendaal woont.

Privatize the gains, socialize the losses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

eric.1 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:29:
[...]
Je hebt nog 7 jaar de tijd om een auto te kopen (of te sparen voor..) met het meest gunstige tarief.
Moeten ze die eerst nog ontwikkelen...

Hoeveel 2-persoons auto's zijn er in dat gunstige tarief? Voor een prijs die je kunt betalen met een modaal inkomen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:30

Dennis1812

Amateur prutser

NoSugar schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:43:
[...]

Is je familie geen 2 euro waard?

Ik betaal liever elke week 2 euro voor eenfamilierit.
Dan 5x per week 9ct, omdat ik 15km van m'n werk woon. Want dat zou uiteindelijk richting de 7 euro gaan.

Daarom wordt het land ook zo slecht bestuurd: mensen roepen direct zonder na te denken wat het voor ze betekend en neigen dan eerder naar maatregelen die slechter voor ze uitpakken, maar simpeler te begrijpen zijn.
2 euro is 3,25km rijden voor je familie. Helaas ben ik er dan bij lange na nog niet.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

eric.1 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:29:
[...]
Knappe jongen als jij in 7 jaar even 30.000 euro bij elkaar spaart voor een EV. Als je dat geld kan missen om te sparen, dan rij je al lang een EV in de private lease.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
Wailing_Banshee schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:39:
[...]

Moeten ze die eerst nog ontwikkelen...

Hoeveel 2-persoons auto's zijn er in dat gunstige tarief? Voor een prijs die je kunt betalen met een modaal inkomen.
Geen idee, maar als ik me niet vergis staan ook de tarieven nog niet gebeiteld in steen?
Stoney3K schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:42:
[...]

Knappe jongen als jij in 7 jaar even 30.000 euro bij elkaar spaart voor een EV. Als je dat geld kan missen om te sparen, dan rij je al lang een EV in de private lease.
350 euro pm opzij leggen is wel te doen ja. En zo'n knappe jongen ben ik echt niet.

[ Voor 33% gewijzigd door eric.1 op 28-06-2023 12:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

eric.1 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:42:
[...]

Geen idee, maar als ik me niet vergis staan ook de tarieven nog niet gebeiteld in steen?

[...]

350 euro pm opzij leggen is wel te doen ja. En zo'n knappe jongen ben ik echt niet.
Knapper dan ik in elk geval.

In die jaren moet er vast nog iets aan mijn huis gebeuren en een wasmachine vervangen worden.
Ik ben blij dat ik rond kan komen elke maand.

En als ik weet dat er een grotere uitgave komt is het meer nachten en weekenden werken of extra diensten tegen een hoger ORT percentage. Om die maand ook de rest te betalen.

Soms zitten zaken in het leven tegen. Niet iedereen kan in 7 jaar 30k opzij leggen om maar even een EV te kopen.
En dan nog de laad problemen en de capaciteits problemen op het net..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Nee, er is niets gebeiteld in steen. Het ging erom dat er een opmerking werd gemaakt met WW-verkeer gratis en prive kilometers 30ct per km.
Helaas heb je niet zo heel veel 2-persoons auto's voor 30K... De enige die ik ken is de Smart Fortwo. En die heeft nauwelijks een actieradius... In ieder geval niet genoeg om even bij m'n broers op bezoek te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

diondokter schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:40:
Bestaat er eigenlijk iets anders waarbij het gebruik van je eigendom belast wordt? En dan bedoel ik niet btw of accijnzen want dat is belasting op het kopen van iets. De huidige MRB is een soort licentie om met je auto van het wegennet gebruik te mogen maken.

Maar volgens mij moet je straks ook gaan betalen om met je eigen auto over je eigen land te rijden. Nou zal dat qua geld natuurlijk niet veel zijn tenzij je een crossbaan in je tuin hebt (al hebben sommigen wel een eigen oprit van een kilometer, dus simpelweg naar de weg heengaan en weer terug kost elke keer dan 12 cent over je eigen weg! Elke dag naar werk met de auto is in een jaar dan ~€26 puur voor de privilege om met je eigen auto over je eigen weg te rijden).

Maar dit soort dingen (waar buitenlandse kilometers ook onder vallen) stoten mij toch behoorlijk. Voor binnenland op publieke wegen, nou ja, dan zie ik de voordelen wel.
WOZ is een belasting op bezit net als de vermogensrendementsheffing (box 3).

De MRB is geen belasting op bezit want je kan je auto laten schorsen en dan betaal je niets terwijl je bezit hetzelfde is.

De MRB moet je dan ook gewoon zien als een all-you-can-eat abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Dennis1812 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:49:
[...]

Knapper dan ik in elk geval.

In die jaren moet er vast nog iets aan mijn huis gebeuren en een wasmachine vervangen worden.
Ik ben blij dat ik rond kan komen elke maand.

En als ik weet dat er een grotere uitgave komt is het meer nachten en weekenden werken of extra diensten tegen een hoger ORT percentage. Om die maand ook de rest te betalen.

Soms zitten zaken in het leven tegen. Niet iedereen kan in 7 jaar 30k opzij leggen om maar even een EV te kopen.
En dan nog de laad problemen en de capaciteits problemen op het net..
Dan koop je geen EV over 7 jaar maar pak je tegen die tijd de trein voor flinke afstanden.
Wailing_Banshee schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:52:
[...]

Nee, er is niets gebeiteld in steen. Het ging erom dat er een opmerking werd gemaakt met WW-verkeer gratis en prive kilometers 30ct per km.

[...]

Helaas heb je niet zo heel veel 2-persoons auto's voor 30K... De enige die ik ken is de Smart Fortwo. En die heeft nauwelijks een actieradius... In ieder geval niet genoeg om even bij m'n broers op bezoek te gaan.
Ook dat kan over 7 jaar best anders zijn. De EV en hybrids zijn de afgelopen jaar of 10 toch significant toegankelijker geworden. Ik zou niet weten waarom we daarom moeten meten met de huidige standen voor een verandering over 7 jaar.

[ Voor 32% gewijzigd door eric.1 op 28-06-2023 12:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NoSugar

[...]

Als je denkt dat je een gemiddelde Nederlander bent wanneer je 350 euro pm kan sparen voor een elektrische auto dan leef je echt in een bubbel.

Maar vergeet bij die 350 euro niet ook nog:
- 200 euro per maand te sparen voor het energieneutraal maken van je woning.
- 300 euro per maand te sparen als aanvulling op je pensioen
- 150 euro per maand te sparen voor onverwachte uitgaven
- 100 euro per maand te sparen om de 10.000 euro buffer te halen ingeval van ontslag (bedrag volgens Nibud)
- 100 euro per maand te sparen voor onderhoud aan je woning

Sommigen doen alsof een auto je enige uitgave is naast huur-eten-kleding. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoSugar
eric.1 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:54:
[...]

Dan koop je geen EV over 7 jaar maar pak je tegen die tijd de trein voor flinke afstanden.
Dus naast die 350 euro voor een EV moet die persoon ook nog eens een NS trajectkaart Amsterdam-DenHaag kopen voor 320 euro per maand? |:( En kom nu niet met verhuizen: want de mensen die geen EV kunnen betalen, kunnen al helemaal niet verhuizen binnen de randstad met een woningtekort. Laat staan als ze ook nog voor die verhuizing moeten sparen bovenop die 350 EV spaarport + 320 trajectkaart.

Wellicht is het goed om even met beide benen op de grond te gaan staan.

[ Voor 23% gewijzigd door NoSugar op 28-06-2023 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diondokter
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 13:21

diondokter

Dum spiro, spero

emnich schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:54:
[...]

WOZ is een belasting op bezit net als de vermogensrendementsheffing (box 3).

De MRB is geen belasting op bezit want je kan je auto laten schorsen en dan betaal je niets terwijl je bezit hetzelfde is.

De MRB moet je dan ook gewoon zien als een all-you-can-eat abonnement.
WOZ komt een beetje in de buurt van wat ik bedoel. Maar dat is zoals je al zegt belasting op vermogen. Ik kan mijn huis wel of niet gebruiken en de belasting blijft hetzelfde. Het is niet zo dat ik voor elke nacht dat ik in mijn huis slaap een euro moet betalen (oftwel een gebruiksbelasting)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

[...]

Ook dat kan over 7 jaar best anders zijn. De EV en hybrids zijn de afgelopen jaar of 10 toch significant toegankelijker geworden. Ik zou niet weten waarom we daarom moeten meten met de huidige standen voor een verandering over 7 jaar.
Regel jij een treinstation voor mij of een goede busverbinding die op mijn werktijden rijdt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

[...]

Over 7 (of zelfs 10) jaar komen er geen betaalbare EV occasions op de markt voor de prijzen waar je nu een brandstof-occasion voor koopt als 'gewone man', dus in het prijsbereik 5-10k euro.

Simpelweg omdat het vervangen van de batterij dan al het dubbele kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
NoSugar schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:00:
[...]

Dus naast die 350 euro voor een EV moet die persoon ook nog eens een NS trajectkaart Amsterdam-DenHaag kopen voor 320 euro per maand? |:(
Nee, die 30k hoef je dan niet te sparen en dan kan je gewoon een willekeurige auto gebruiken uiteraard voor de kleinere afstanden...dus ook geen NS traject kaart.
Wellicht is het goed om even met beide benen op de grond te gaan staan.
Als je gewoon leest en terugleest dan zijn zulke directe opmerking niet nodig...
Dennis1812 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:07:
[...]

Regel jij een treinstation voor mij of een goede busverbinding die op mijn werktijden rijdt?
Is woon-werkverkeer een flinke afstand dan? Als in 180 euro equivalent?

Juist met een kilometerheffing kan het lonen om je auto te laten staan en alternatieven vervoeropties te kiezen wanneer het uitkomt.

[ Voor 43% gewijzigd door eric.1 op 28-06-2023 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:34
Stoney3K schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:09:
[...]

Over 7 (of zelfs 10) jaar komen er geen betaalbare EV occasions op de markt voor de prijzen waar je nu een brandstof-occasion voor koopt als 'gewone man', dus in het prijsbereik 5-10k euro.

Aangezien dit al geroepen wordt sinds de introductie van de eerste Prius, inmiddels 25 jaar oud, zal het allemaal wel meevallen.

Er is wel wat verval van actieradius, maar het zijn geen iPhone 4's.

https://www.autoweek.com/...batteries-lose-over-time/

Tesla claimt een verval van 10% over 200.000 miles. De getallen verschilllen, maar dat ze in 7 of 10 jaar vervangen zouden moeten worden is FUD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Stoney3K schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:09:
[...]

De "gewone man" geeft al wel iets meer uit waarschijnlijk aan een occasion.

https://www.autoweek.nl/a...ment-bereid-is-te-betalen

En er is al een keur aan renault ZOE's beschikbaar onder de 10K inmiddels

https://www.autoweek.nl/o...oplopend&sorterenop=prijs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:19

Onbekend

...

Ik vraag mij eigenlijk af waarom juiste "alle" auto's mee moeten werken met het rekeningrijden.
Het idee is bedacht om elektrische (en ook waterstof) auto's op een andere manier belasting te laten betalen, terwijl brandstofauto's dat nu al doen d.m.v. het tanken van brandstof.

Waarom niet alleen de elektrische en waterstof auto's voorzien van de mogelijkheid voor kilometerheffing, en de brandstofauto's te laten zoals het is?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Onbekend schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:20:
Ik vraag mij eigenlijk af waarom juiste "alle" auto's mee moeten werken met het rekeningrijden.
Het idee is bedacht om elektrische (en ook waterstof) auto's op een andere manier belasting te laten betalen, terwijl brandstofauto's dat nu al doen d.m.v. het tanken van brandstof.

Waarom niet alleen de elektrische en waterstof auto's voorzien van de mogelijkheid voor kilometerheffing, en de brandstofauto's te laten zoals het is?
Omdat je daarmee een omgekeerde prikkel hebt en juist veelrijders stimuleert géén EV te rijden. Dat zou nogal inconsequent zijn met milieubeleid. Zakelijk zou men dan weer overstappen op benzine / diesel, wat het tweedehandsaanbod van EV's, voor degenen die wel graag per kilometer willen betalen, onderuit haalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Cid Highwind schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:23:
[...]

Omdat je daarmee een omgekeerde prikkel hebt en juist veelrijders stimuleert géén EV te rijden. Dat zou nogal inconsequent zijn met milieubeleid. Zakelijk zou men dan weer overstappen op benzine / diesel, wat het tweedehandsaanbod van EV's, voor degenen die wel graag per kilometer willen betalen, onderuit haalt.
Veelrijders op de EV zetten heeft een ander probleem, namelijk een te grote belasting van het elektriciteitsnet. Dat moet opgewaardeerd worden, en daar moet ook het geld voor ergens vandaan komen. De veelrijders blijven voorlopig toch op brandstof rijden, want de actieradius van een EV is vaak te klein.

Een veel effectievere oplossing is inzetten op duurzame brandstoffen zoals HVO of XTL als overgangsoplossing tot het elektriciteitsnet geschikt is, maar op dit moment worden die brandstoffen alles behalve gesubsidiëerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoney3K op 28-06-2023 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 17:34
Ik zie dat men het ook over GPS heeft maar het is natuurlijk heel makkelijk te verstoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

[...]

Bedragen zijn aan te passen. Nu is de MRB bijvoorbeeld nog laag of niets, maar dat kan natuurlijk ook met de kilometerheffing.
Stel dat je langzaam begint en 0,2 cent per kilometer heft, dan heeft iemand die 60k per jaar rijdt 120 euro aan extra belastingen. Op deze manier kan je nog steeds elektrisch rijden stimuleren, terwijl je op de normale brandstoffen een hogere accijns heft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:52
[...]

Omdat je daarmee een omgekeerde prikkel hebt
Als jij moet sparen om een EV aan te schaffen betekent het dat die extra belastingen niet naar je spaarrekening gaan. Nou zal dat voor rijkere mensen minder impact hebben, maar verdien jij maar €2200,- per maand dan blijft er weinig ruimte over. Je ziet exact hetzelfde bij andere zaken waarvan de overheid graag wil dat je het anders gaat doen. Omgekeerde prikkel, financieel afstraffen is een betere term, werkt maar vanaf een bepaald inkomen. Daaronder werkt het juist averechts en dat is precies waarom ik geen voorstander van die methodiek ben, maar in Den Haag zweren ze erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 22:30
NoSugar schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:13:
[...]

Precies

Die minimumloonmensen betalen met 7cent van Alkmaar naar Haarlem elke dag 4,48. Dus 22,40 per week. Als ze daarnaast 1 zaterdag naar Amsterdam gaan vanuit Alkmaar zitten ze op 28,28 die week aan kilometerheffing.

Diezelfde mensen zouden met 30ct per vrijetijdsrit dan was Alkmaar-Haarlem heffingsvrij geweest en betaalde ze alleen Alkmaar-Amsterdam. Wat ze die week 25.20 gekost had.

Ze gaan er juist op vooruit. Ondanks het hogere tarief waar iedereen meteen bij roept dat het onbetaalbaar wordt tegenover 7ct per gewerkte kilometer.
Echt je lijkt jetten wel.

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Roenie schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:57:
[...]

[...]
Net als vroeger auto huren om met maten een weekje op stap te gaan en dan de kabel van de kilometerteller loshalen. Maar goed, dat is tegenwoordig met boordcomputers en dergelijke lastiger/onmogelijk.

[...]
Op zich is dat nog best mogelijk bij moderne auto's, maar je hebt kans dat je ABS en ESP dan ook niets meer doen. Uiteindelijk is het principe nog steeds hetzelfde, alleen tegenwoordig wordt het aantal omwentelingen van het wiel elektronisch gemeten i.p.v. mechanisch, en zijn andere systemen daar soms ook afhankelijk van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoSugar
Skywalker27 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:30:
Ik zie dat men het ook over GPS heeft maar het is natuurlijk heel makkelijk te verstoren.
Toch heb ik liever GPS dan betalen over de grens.
Want what is next?
Gaan we alle pintransacties in het buitenland voorzien van een naheffing met buitenland-BTW? :')

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

NoSugar schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:27:
[...]

Jij ziet niet het risico van scope creep als er van die GPS kastjes komen? Nu zijn ze voor rekeningrijden, maar het is wel heel erg makkelijk om dat op te waarderen naar extra functies: Automatisch snelheidsovertredingen doorgeven, dynamische begrenzer bij files.

Bovendien is het niet alleen fraudegevoelig, maar ook technische problemen kunnen heel makkelijk (onterecht) worden gezien als fraude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
  • Laatst online: 20:59
NoSugar schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:27:
[...]

Want what is next?
Gaan we alle pintransacties in het buitenland voorzien van een naheffing met buitenland-BTW? :')
sstt breng ze niet op ideeën. oOo Digitale euro is al onderweg dus wie weet :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diondokter

diondokter

Dum spiro, spero

Stoney3K schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:34:
[...]

Jij ziet niet het risico van scope creep als er van die GPS kastjes komen? Nu zijn ze voor rekeningrijden, maar het is wel heel erg makkelijk om dat op te waarderen naar extra functies: Automatisch snelheidsovertredingen doorgeven, dynamische begrenzer bij files.

Bovendien is het niet alleen fraudegevoelig, maar ook technische problemen kunnen heel makkelijk (onterecht) worden gezien als fraude.
Had al het idee dat die kastjes twee modi zouden kunnen hebben.

1. GPS is niet actief. Er wordt puur geteld op basis van teller data van de auto
2. GPS is wel actief. Er wordt nog steeds geteld op basis van teller data van de auto tenzij de GPS detecteert dan de auto zich in het buitenland bevindt.

Hierbij zou je dan kunnen switchen en heb je alleen GPS geactiveerd nodig als je wil bewijzen dat je in het buitenland zit. Maak het spul hierbij ook mooi open source zodat er bewezen kan worden dat de GPS data nooit wordt opgeslagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:55
stylezzz schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:19:
[...]

De "gewone man" geeft al wel iets meer uit waarschijnlijk aan een occasion.

https://www.autoweek.nl/a...ment-bereid-is-te-betalen

En er is al een keur aan renault ZOE's beschikbaar onder de 10K inmiddels

https://www.autoweek.nl/o...oplopend&sorterenop=prijs
tja die ZOE's moet je de accu nog huren 8)7 dan ligt de prijs dus niet écht onder de 10K.

De enige die onder de 10K zitten zijn de Renault Ion. Met een werkelijke range van 80-100km hier helaas geen optie. En dat is exclusief slijtage accu's.

Dat gezegd hebbende: slijtage líjkt best mee te vallen. Ik zou eigenlijk wel een standaard accu willen zien voor auto's. Een standaard die doorontwikkeld kan worden. Die Ion's zijn 10+ jaar oud nu. Als je daar de huidige accutechniek in kon plaatsen zat je waarschijnlijk op 2x de range en dán zou zo'n auto wel interessant worden voor woon-werkverkeer voor mij.

maar 80km kan ik wel heen (45km) maar niet gegarandeerd terug. En daar zit de crux. Daarom komt hier dus een 2e LPG auto ipv een goedkope all-electric.

Idem met Hybride. Als een hybride daadwerkelijk electrisch heen en terug zou kunnen met benzine als back-up had ik al lang hybride. Maar bij snelweg is het vaak al niet meer elektrisch, laat staan dat ik 90km red.

Andere optie is verhuizen, maar als dat de oplossing is zou alles naar de randstad trekken (welke huizen?) of zou de GGZ die daar zit alle werknemers kwijt raken omdat partners (zoals ik) 45km verderop gaan wonen... Krijg je wel mooi grote GGZ-instellingen in locaties waar veel (tech)industrie te vinden is O-)

Ik zou best te porren zijn voor dit plan, mits OV voldoende zou zijn hier. Maar nu mag ik waarschijnlijk de hoofdprijs betalen (plus dat we kwa opcenten al de hoofdprijs betalen zo'n beetje met het minste verkeer én het slechts onderhouden wegen waar we hier nu op 3 locaties tegelijk de vruchten van plukken door te laat onderhoud) en reken er maar niet op dat het opgehaalde geld naar beter OV gaat. Hell, een deel van de treinen rijd hier nog op diesel ipv elektrisch 8)7 stop dat geld in elecrtificatie en meer spoor _/-\o_ als ik met de trein naar mijn werk kon zou ik morgen 1 auto inleveren O-)
Stoney3K schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:27:
[...]

Veelrijders op de EV zetten heeft een ander probleem, namelijk een te grote belasting van het elektriciteitsnet. Dat moet opgewaardeerd worden, en daar moet ook het geld voor ergens vandaan komen. De veelrijders blijven voorlopig toch op brandstof rijden, want de actieradius van een EV is vaak te klein.

Een veel effectievere oplossing is inzetten op duurzame brandstoffen zoals HVO of XTL als overgangsoplossing tot het elektriciteitsnet geschikt is, maar op dit moment worden die brandstoffen alles behalve gesubsidiëerd.
Of je laat EV-rijders opladen op momenten dat er geen overbelasting van het electriciteitsnetwerk is... zoals s'nachts. :+ De meeste EV's zullen het dan op 99% van de dagen prima redden met enkel snachts langzaam laden.

[ Voor 15% gewijzigd door Waah op 28-06-2023 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

diondokter schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:38:
[...]

Had al het idee dat die kastjes twee modi zouden kunnen hebben.

1. GPS is niet actief. Er wordt puur geteld op basis van teller data van de auto
2. GPS is wel actief. Er wordt nog steeds geteld op basis van teller data van de auto tenzij de GPS detecteert dan de auto zich in het buitenland bevindt.
En wat als de GPS wel actief is maar het GPS signaal wordt verstoord, of het kastje valt uit door een technische storing?

Worden er maatregelen getroffen bij het vermoeden van sabotage? Of gaat het dan default terug naar de tellerstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diondokter

diondokter

Dum spiro, spero

Stoney3K schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:40:
[...]

En wat als de GPS wel actief is maar het GPS signaal wordt verstoord, of het kastje valt uit door een technische storing?

Worden er maatregelen getroffen bij het vermoeden van sabotage? Of gaat het dan default terug naar de tellerstand?
Nou ja er is veel te verzinnen. Hij zou natuurlijk ook kunnen bijhouden hoeveel er in het buitenland gereden is.
Binnenland + buitenland zou dan gelijk moeten zijn aan de auto teller. Is in ieder geval weer iets extra's.

Maar punt is wel dat hoe waterdichter je het wil hebben, hoe meer zo'n kastje zou moeten opslaan en registreren.
Wil je kunnen bewijzen dat de GPS verstoord was? Je zou alle GPS data (inclusief per satelliet readings) bij kunnen houden met timestamps. Op die manier valt er meer te bewijzen en uit te sluiten, maar ga je er in privacy weer op achter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

diondokter schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:44:
[...]

Nou ja er is veel te verzinnen. Hij zou natuurlijk ook kunnen bijhouden hoeveel er in het buitenland gereden is.
Binnenland + buitenland zou dan gelijk moeten zijn aan de auto teller. Is in ieder geval weer iets extra's.

Maar punt is wel dat hoe waterdichter je het wil hebben, hoe meer zo'n kastje zou moeten opslaan en registreren.
Wil je kunnen bewijzen dat de GPS verstoord was? Je zou alle GPS data (inclusief per satelliet readings) bij kunnen houden met timestamps. Op die manier valt er meer te bewijzen en uit te sluiten, maar ga je er in privacy weer op achter uit.
Daar maak ik me dus zorgen om: We hebben het wel over een overheid die aan de ene kant als de dood is voor fraude, ook als het om een paar euro's gaat, en aan de andere kant denkt dat een technische oplossing het beste is sinds gesneden brood.

En uit het verleden is ook al gebleken dat de overheid niet vies is van scope creep, dus van verplichte kastjes in de auto krijg ik kriebels op de verkeerde manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Waah schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:39:
[...]

tja die ZOE's moet je de accu nog huren 8)7 dan ligt de prijs dus niet écht onder de 10K.
Sommigen wel sommigen niet, tijdje terug kwam er iemand hier inderdaad mee aan. En die had er een met koop-accu voor dat bedrag. Overigens is die huur-accu niet slecht, mocht er iets mee aan de hand zijn dan zal ie zonder problemen vervangen worden. Scheelt je misschien een goede nachtrust.... Aan de andere kant, het zijn geen samsung of apple iphone accu's die na 2 jaar de helft van de capaciteit kwijt zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diondokter

diondokter

Dum spiro, spero

Stoney3K schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:46:
[...]

Daar maak ik me dus zorgen om: We hebben het wel over een overheid die aan de ene kant als de dood is voor fraude, ook als het om een paar euro's gaat, en aan de andere kant denkt dat een technische oplossing het beste is sinds gesneden brood.

En uit het verleden is ook al gebleken dat de overheid niet vies is van scope creep, dus van verplichte kastjes in de auto krijg ik kriebels op de verkeerde manier.
Ik werk zelf bij een bedrijf dat veel met security en privacy doet. Ik denk dat er veel mogelijk is waarbij privacy wordt gemaximaliseerd, fraude wordt geminimaliseerd en er ook met daadwerkelijke storingen rekening gehouden kan worden.

Maar die laatste is eigenlijk het moeilijkst. Hoe maak je onderscheid tussen storing en fraude?
Ik denk dat dat kan door storingen te minimaliseren (dùh) en door wel dingen te loggen die alleen door de overheid ingezien kunnen worden als de automobilist toestemming geeft (wat kan met encryptie).
Als de overheid je dan van fraude verdenkt, kun je je logs openstellen om te bewijzen dat het een storing was. Je hebt dus de keuze een stukje van je privacy op te geven om je gelijk te halen.

Nou is dit wel de omgekeerde wereld natuurlijk. Immers hoor je onschuldig te zijn tot het tegendeel bewezen is. Dus het blijft wel aan de overheid om niet iedereen altijd te betichten van fraude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Dat buitenland-verhaal is toch niet zo interessant? Uiteindelijk willen ze een gat dichten. Tellen die kilometers niet mee, dan gaat het tarief gewoon met 15% omhoog (ongeveer de hoeveelheid kilometers die we in het buitenland afleggen). Een ingewikkeld systeem met GPS is gewoon volstrekt overbodig. Hou het simpel.

Tevens is onderzocht dat voornamelijk de tweeverdieners met een hoog inkomen meer gaan betalen, dat lijkt me niet onredelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

diondokter schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:56:
[...]

Ik werk zelf bij een bedrijf dat veel met security en privacy doet. Ik denk dat er veel mogelijk is waarbij privacy wordt gemaximaliseerd, fraude wordt geminimaliseerd en er ook met daadwerkelijke storingen rekening gehouden kan worden.
Waar vooral tegen gewaarborgd moet worden is dat het kastje of de gegevens niet in de toekomst nog voor iets anders kan worden gebruikt.

Bijvoorbeeld de gelogde GPS data achteraf nog gebruiken voor het uitschrijven van snelheidsboetes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:44
Mr. Detonator schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:57:
[...]

Ik heb het over particuliere autobezitters die de standaard 21 cent kilometervergoeding krijgen, en geen lease-auto hebben of prive km's,, gewoon een simpele auto van een paar duizend euro
Een hoop mensen krijgen niet eens de "standaard" kilometervergoeding:
Voor veel mensen zijn de vergoedingen veel lager dan 19 cent. 'Dan gaat het om grote cao's zoals de ziekenhuizen, technische groothandels en de levensmiddelensector. Daar wordt niets betaald of maar tot 8 cent per kilometer. In de kinderopvang is dat 11 cent.' Het kabinet heeft besloten de belastingvrije kilometervergoeding te verhogen tot 21 cent per 2023 en 23 cent vanaf 2024, maar dat helpt niks zolang veel werknemers niet eens 19 cent halen, is de vrees bij FNV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
diondokter schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:44:
[...]

Gps en auto teller gaat nooit gelijk zijn.
De teller geeft zomaar 10% teveel aan, waardoor die sneller oploopt dan de gps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diondokter

diondokter

Dum spiro, spero

Stoney3K schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:58:
[...]

Waar vooral tegen gewaarborgd moet worden is dat het kastje of de gegevens niet in de toekomst nog voor iets anders kan worden gebruikt.

Bijvoorbeeld de gelogde GPS data achteraf nog gebruiken voor het uitschrijven van snelheidsboetes.
Door de data te encrypten op een manier dat de overheid er alleen bij kan met toestemming van de eigenaar kan dat. Nou ken ik de nederlandse wet niet goed genoeg om te kunnen stellen dat je jezelf niet kan incrimineren als je de data vrij geeft voor iets anders.

Maar omdat je niet hoeft mee te werken aan je eigen veroordeling, zouden ze in principe niet van je mogen verlangen om de data vrij te geven om als bewijs tegen je te gebruiken.
Daarbij kun je de tellerdata summier houden zonder timestamps en alleen gps data bij houden wanneer de gps aan staat.

[ Voor 19% gewijzigd door diondokter op 28-06-2023 15:05 . Reden: Extra uitleg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diondokter

diondokter

Dum spiro, spero

FRANQ schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:59:
[...]

Klopt, daarom moet de gps alleen gebruikt worden voor geofencing en niet voor de daadwerkelijk gemeten afstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Marrtijn schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:59:
[...]

Een hoop mensen krijgen niet eens de "standaard" kilometervergoeding:

[...]
Bij ons is de regeling juist beter geworden. Men vergoedde hier max 25km, en vanaf 5km dacht ik. Daaronder niets vergoed, daarboven ook niet. Je kon wel bruto-netto inwisselen maar dat is deels eigen geld.

Nu wordt alles vergoed, en voor die maximale hoogte.
FRANQ schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:59:
[...]

Dat soort verschillen zijn wel constant. Dus als je GPS uit valt, en na een week aan gaat en het verschil is opeens niet tussen de 5-15% maar 50% valt dat op :+

100% uitsluiten lukt nooit, ook niet met de huidige km-check bij APK. Maar als je slechts 10% kan terugdraaien zonder de kans op gezeik is dat voor 99% niet interessant.

[ Voor 9% gewijzigd door Waah op 28-06-2023 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

diondokter schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:03:
[...]

Klopt, daarom moet de gps alleen gebruikt worden voor geofencing en niet voor de daadwerkelijk gemeten afstand
Dan zou je de software in het kastje compleet moeten open-sourcen om ook te kunnen verifiëren dat de gemeten afstand niet stiekem tóch in het kastje wordt opgeslagen.

En wanneer het opslaan van de afstand straks alsnog wettelijk wordt afgedwongen ben je nog altijd de sjaak. Daarom is de beste oplossing nog altijd geen kastjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:48
Ben een beetje laat in de verhaallijn, maar die ANPR kastjes die hier vanaf de hoek van de straat al staan, is dat geen oplossing? Er zijn er inmiddels zoveel, lijkt mij niet een enorm complexe opgave om alles buiten de woonwijken op die manier te monitoren en maandelijks te factureren.

Ik ben in ieder geval niet voor de kastjes en snap dat sjoemelen met kilometerstanden een eitje is - dus er zal iets tussenin gevonden moeten worden.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
Stoney3K schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:11:
[...]

Dan zou je de software in het kastje compleet moeten open-sourcen om ook te kunnen verifiëren dat de gemeten afstand niet stiekem tóch in het kastje wordt opgeslagen.

En wanneer het opslaan van de afstand straks alsnog wettelijk wordt afgedwongen ben je nog altijd de sjaak. Daarom is de beste oplossing nog altijd geen kastjes.
De beste oplossing is een kastje welke gewoon op een batterij werkt aan een houdertje achter je voorruit hangt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eL1OFKj0RF-1T9ZN696KIcCpR-Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/k8MBKiZ4CkYKi8CizeBuf5Iu.png?f=user_large

Bij alle ANPR camers's of andere portalen over de weg de antennes hangen, en gewoon factureren als iemand langsrijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forzav
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
eric.1 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:58:

Tevens is onderzocht dat voornamelijk de tweeverdieners met een hoog inkomen meer gaan betalen, dat lijkt me niet onredelijk.
Waarom is dit niet onredelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoSugar
Stoney3K schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:34:
[...]

Natuurlijk wel.
Maar het alternatief is helemaal geen auto meer kunnen rijden omdat het onbetaalbaar wordt.

Als dit kabinet iets geleerd heeft van Corona is hoe het 2 gedrochten op tafel kan leggen om mensen erna vrijwillig het mist erge gedrocht te laten kiezen. Vrijwillig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:48
@FRANQ 'gewoon' een beproefd tolsysteem dus? :)

Zou wat zijn, als we een beproefde oplossing zouden gebruiken :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diondokter

diondokter

Dum spiro, spero

Stoney3K schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:11:
[...]

Ja, ik ben een fan van open source! Dus ja graag. En de overheid doet het ook al steeds vaker.

Het opslaan van de afstand is uiteraard verplicht. Dat is het hele doel van zo'n kastje. Maar dat betekent niet dat die van de GPS moet komen, dat kan ook vanaf de teller die je auto al heeft. Dat wordt namelijk al verplicht geregistreerd wanneer je auto naar de APK/garage gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

FRANQ schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:15:
[...]
Bij alle ANPR camers's of andere portalen over de weg de antennes hangen, en gewoon factureren als iemand langsrijd.
Er zijn genoeg grensovergangen zonder portaal natuurlijk, anders was dat een prima oplossing (ook voor buitenlanders die in NL rond rijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
NiGeLaToR schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:16:
@FRANQ 'gewoon' een beproefd tolsysteem dus? :)

Zou wat zijn, als we een beproefde oplossing zouden gebruiken :)
Ja het liefst een systeem wat al uitgerold is in europa.
Zoals bip&go, heb je hetzelfde kastje voor nederland italie frankrijk en spanje.
Dat ding hangt er bij een gedeelte van de frankrijk gangers toch al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forzav
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
FRANQ schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:20:
[...]

Ja het liefst een systeem wat al uitgerold is in europa.
Zoals bip&go, heb je hetzelfde kastje voor nederland italie frankrijk en spanje.
Dat ding hangt er bij een gedeelte van de frankrijk gangers toch al.
Inderdaad, dat zou de beste methode zijn plus dat je ook voor buitenlanders kan gaan heffen. Grootste probleem is dat je hiervoor toch tolpoortjes nodig gaat hebben en die ruimte bestaat in NL vrijwel niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Stoney3K schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:17:
[...]

Er zijn genoeg grensovergangen zonder portaal natuurlijk, anders was dat een prima oplossing (ook voor buitenlanders die in NL rond rijden).
Hoeft ook niet, je hoeft niet elke km te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
forzav schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:21:
[...]

Inderdaad, dat zou de beste methode zijn plus dat je ook voor buitenlanders kan gaan heffen. Grootste probleem is dat je hiervoor toch tolpoortjes nodig gaat hebben en die ruimte bestaat in NL vrijwel niet
Je hebt geen poortjes nodig, alleen antennes aan een portaal.
De poortjes in frankrijk gaan ook weg uiteindelijk, die zijn nu alleen nog nodig voor contant of met pas betalen.
(eigenlijk voor de buitenlanders dus)

Zie hier de eerste franse tolweg zonder poortjes.
https://www.anwb.nl/vakan...op-a4-en-a79-in-frankrijk

[ Voor 12% gewijzigd door FRANQ op 28-06-2023 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

FRANQ schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:24:
[...]

Hoeft ook niet, je hoeft niet elke km te weten.
Dat weet jij, dat weet ik, maar de overheid springt dan gelijk weer naar 'Ja maar fraude!'

Case in point: Het toeslagenschandaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Stoney3K schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:27:
[...]

Dat weet jij, dat weet ik, maar de overheid springt dan gelijk weer naar 'Ja maar fraude!'

Case in point: Het toeslagenschandaal.
nu introduceren ze een fraude gevoelig systeem.
Maar als ze tol zouden heffen dan is dat niet te omzijlen.

Hang onder de trajectcontrole of anpr camera's een antenne, en factureer een x bedrag omdat je op die weg rijd.

Bij de A2 zijn er veel portalen met camera's en op de a4 op delen ook.

Belast gewoon stukken rijksweg met tol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Laatst online: 18-09 12:53

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Ik zit net even stom te rekenen, gezien mijn privé kilometers aanzienlijk zijn gedaald in de afgelopen jaren.

Mogelijke kosten per kilometer = 7 ~ 8 cent per gereden kilometer

Voorheen (pre-2015) reed ik gemiddeld 35.000km / jaar, dat zou uitgaande van 8 cent uitkomen op 2.800 EUR per jaar aan "belasting". Ook wel 234 EUR per maand.

Na 2015 zijn mijn kilometers drastisch veranderd, van 35.000km/jr naar 10.000km/jr, kosten per jaar komen dan uit op 800 EUR, ook wel 67 EUR per maand.

Mijn huidige auto kost aan MRB een kleine 76 EUR per maand, 912 EUR per jaar....

Het rekeningrijden scheelt mij dus 112 EUR op jaarbasis...

Moet ik er wel bij zeggen dat de auto van mijn vrouw aan MRB nu slechts 45 EUR per maand kost en zij ongeveer 28.000km per jaar rijd...zij gaat dus niet blij worden :+

Waar ik wel benieuwd naar ben is welk systeem ze hiervoor gaan aanschaffen, wat dit moet gaan kosten en of dit weer eens massaal omzeilt gaat worden, maarja...

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoSugar
KatirZan schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:32:

Het rekeningrijden scheelt mij dus 112 EUR op jaarbasis...
Oftwel +- 9 euro per maand.

Voor die 9 euro per maand ga je dan wel héél veel risico lopen.

Een Toyota Aygo is +- 16 euro belasting per maand.
Met 8 cent kan je daar 200km voor rijden.
Dat is iets meer dan 3km per dag enkel reis. 8)7
Maar nog steeds geloven veel mensen dat ze er op vooruit gaan.

Ik denk dat vooral de mensen met zware grote autos (VVD-stemmers) er op vooruit gaan. Niet de armere burger die een lichte auto rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
forzav schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:16:
[...]

Waarom is dit niet onredelijk?
Omdat we allereerst niet de rekening bij de mensen willen leggen die het al niet breed hebben aangezien die eigenlijk geen keuze hebben, die groep kan iets voordeliger uit zijn en dat lijkt me prima.

Daarnaast zijn de dubbel-verdieners met een hoog inkomen de groep met (geregeld) meer dan een enkele auto die daar bovenop ook nog veel kilometers maken. Dat lijkt me bij uitstek de groep die je wil sturen richting meer duurzame voertuigen, minder voertuigen of minder reisbewegingen.
KatirZan schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:32:
Waar ik wel benieuwd naar ben is welk systeem ze hiervoor gaan aanschaffen, wat dit moet gaan kosten en of dit weer eens massaal omzeilt gaat worden, maarja...
Even jaarlijks langs een gecertificeerd punt om je KM-stand uit te laten lezen? Zo moeilijk is dat allemaal ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

eric.1 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:35:
[...]
Daarnaast zijn de dubbel-verdieners met een hoog inkomen de groep met (geregeld) meer dan een enkele auto die daar bovenop ook nog veel kilometers maken. Dat lijkt me bij uitstek de groep die je wil sturen richting meer duurzame voertuigen, minder voertuigen of minder reisbewegingen.
Maar bereken het tarief dan ook op "duurzaamheid", met andere woorden, de emissieklasse en CO2 uitstoot per gereden kilometer.

Het is een beetje absurd dat mijn 1.6 spaardieseltje die minder dan 99 gram CO2 per kilometer uitstoot, straks meer aan kilometerheffing moet betalen dan de dikke V6 benzine SUV van mijn collega, die bijna 4 keer zo veel uitstoot.

Ook al rijdt het ding op diesel, hij is over het gemiddelde genomen schoner, daarom heeft ie een Euro-5 label. Maar het enige criterium is 'diesel, dus meer betalen'. En het tanken van duurzame brandstoffen zou eigenlijk een korting moeten opleveren op de kilometerheffing.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoney3K op 28-06-2023 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:07
Even jaarlijks langs een gecertificeerd punt om je KM-stand uit te laten lezen? Zo moeilijk is dat allemaal ook weer niet.
En tijdens overschrijven moet de Jumbo medewerker even meelopen naar je auto om de km-stand te noteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Stoney3K schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:42:
[...]

Maar bereken het tarief dan ook op "duurzaamheid", met andere woorden, de emissieklasse en CO2 uitstoot per gereden kilometer.

Het is een beetje absurd dat mijn 1.6 spaardieseltje die minder dan 99 gram CO2 per kilometer uitstoot, straks meer aan kilometerheffing moet betalen dan de dikke V6 benzine SUV van mijn collega, die bijna 4 keer zo veel uitstoot.

Ook al rijdt het ding op diesel, hij is over het gemiddelde genomen schoner, daarom heeft ie een Euro-5 label. Maar het enige criterium is 'diesel, dus meer betalen'. En het tanken van duurzame brandstoffen zou eigenlijk een korting moeten opleveren op de kilometerheffing.
Fossiele brandstoffen zijn niet duurzaam. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Stoney3K schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:42:
[...]

Zijn de exacte tarieven en criteria al vastgesteld?
mitsumark schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:42:
[...]

En tijdens overschrijven moet de Jumbo medewerker even meelopen naar je auto om de km-stand te noteren?
Ik heb oprecht geen idee wat je hiermee wilt zeggen.

[ Voor 14% gewijzigd door eric.1 op 28-06-2023 15:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:46:
[...]

Fossiele brandstoffen zijn niet duurzaam. 8)7
Er zijn tegenwoordig genoeg brandstoffen die níet uit fossiele bron komen. HVO100 is daar een voorbeeld van, dat is biodiesel, dus korte cyclus CO2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Stoney3K schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:47:
[...]

Er zijn tegenwoordig genoeg brandstoffen die níet uit fossiele bron komen. HVO100 is daar een voorbeeld van, dat is biodiesel, dus korte cyclus CO2.
Bij mijn weten niet bij de shell om de hoek verkrijgbaar. Correct me if i'm wrong... kom er al een aantal jaar niet meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:49:
[...]

Bij mijn weten niet bij de shell om de hoek verkrijgbaar. Correct me if i'm wrong... kom er al een aantal jaar niet meer ;)
Het worden er gelukkig steeds meer.

Het spul is nog wel bijna 2 euro de liter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:07
eric.1 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:47:
Ik heb oprecht geen idee wat je hiermee wilt zeggen.
Als je de auto verkoopt, en iemand anders wordt verantwoordelijk voor de km heffing, hoe leg je dat punt exact vast?
Hier kun je kenteken overschrijven bij het PostNL punt in de Jumbo, met Jumbo personeel, die moeten dan dus meer naar je auto?

PS: online overschrijven kan ook tegenwoordig zie ik, wie komt dan de kmstand opschrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
mitsumark schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:56:
[...]

Als je de auto verkoopt, en iemand anders wordt verantwoordelijk voor de km heffing, hoe leg je dat punt exact vast?
Hier kun je kenteken overschrijven bij het PostNL punt in de Jumbo, met Jumbo personeel, die moeten dan dus meer naar je auto?

PS: online overschrijven kan ook tegenwoordig zie ik, wie komt dan de kmstand opschrijven?
Sjah, hier zal wat op verzonnen moeten worden indien dit nog niet gedaan is. 2x foto maken van beide auto's en meesturen met de overige papieren? Dezelfde week, in een grace period, even langs een meetpunt? Er zijn talloze opties mogelijk. Ik neem aan dat dit gewoon wordt meegenomen in het uitwerken van het vastleggen van de kilometerstanden (geloof dat dit het sowieso wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

eric.1 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:59:
[...]

Sjah, hier zal wat op verzonnen moeten worden indien dit nog niet gedaan is. 2x foto maken van beide auto's en meesturen met de overige papieren? Dezelfde week, in een grace period, even langs een meetpunt? Er zijn talloze opties mogelijk. Ik neem aan dat dit gewoon wordt meegenomen in het uitwerken van het vastleggen van de kilometerstanden (geloof dat dit het sowieso wordt).
Dit kan natuurlijk het zelfde werken als hoe je de stand van de watermeter opschrijft op het moment dat je een huis koopt/verkoopt. Bij de leverancier moet je dan je meterstanden doorgeven, en dat kan met een kilometerstand precies het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Lol... ik zit het nu een beetje door te lezen ja. Het word CO2 neutraal omdat de plantjes waarvan het gemaakt is ooit CO2 hebben opgenomen. Kortom, je auto zelf braakt nog net zoveel CO2 uit als ervoor.... _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05:56

Spotmatic

Ken sent me

Hoe meer je erover nadenkt, hoe logischer het wordt om maar gewoon tol te heffen op de wegen. Niks GPS in de auto, niks kilometerregistratie via APK (gebeurt natuurlijk wel, maar niet met bedoeling de kilometers te factureren), niks kilometerregistratie bij verkoop. Dus ook geen extra kosten in Nederland voor rijden in het buitenland. En... ook tol heffen op secundaire wegen. Buitenlanders betalen netjes mee.

De tol kan perfect worden afgerekend naar de kenmerken van de auto (elektrisch of fossiele brandstof) en zelfs per dag en per tijdvak. Rijd je in de nacht? Dan is het goedkoper. Heb je een aanhanger dan kan het zelfs duurder zijn (dat kan niet als je puur naar de verreden kilometers kijkt) omdat je de weg zwaarder belast.

Waarom het wiel opnieuw uitvinden...

[ Voor 7% gewijzigd door Spotmatic op 28-06-2023 16:19 ]

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
[...]

Omdat we allereerst niet de rekening bij de mensen willen leggen die het al niet breed hebben aangezien die eigenlijk geen keuze hebben, die groep kan iets voordeliger uit zijn en dat lijkt me prima.

Met het risico van die tweeverdieners een eenverdiener plus huisvrouw(m/v/d) te maken, omdat het niet meer rendabel is voor één van de twee dergelijk hoge kosten te maken. Zeker niet omdat het systeem al zo is ingericht dat je bij minder werken relatief gezien weinig in hoeft te leveren.

Dan kost de invoering van rekeningrijden onder de streep ineens een stuk meer: Een auto minder op de weg, minder inkomstenbelasting, hogere heffingskortingen en meer toeslagen om uit te keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:07:
[...]

Lol... ik zit het nu een beetje door te lezen ja. Het word CO2 neutraal omdat de plantjes waarvan het gemaakt is ooit CO2 hebben opgenomen. Kortom, je auto zelf braakt nog net zoveel CO2 uit als ervoor.... _/-\o_
Dat is natuurlijk met een EV niet anders, tenzij je kan garanderen dat die van 100% wind of solar is opgeladen.

En die CO2-opnemende plantjes kun je weer terug planten. Dat wordt met tot moes verpulverde dinosaurussen van 100 miljoen jaar terug toch wat moeilijker. ;)

Daarom is het 'CO2 neutraal' want de CO2 cyclus is een korte cyclus.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoney3K op 28-06-2023 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
knip, oud

[ Voor 98% gewijzigd door Deveon op 28-06-2023 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Stoney3K schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:17:
[...]

Dat is natuurlijk met een EV niet anders, tenzij je kan garanderen dat die van 100% wind of solar is opgeladen.

En die CO2-opnemende plantjes kun je weer terug planten. Dat wordt met tot moes verpulverde dinosaurussen van 100 miljoen jaar terug toch wat moeilijker. ;)

Daarom is het 'CO2 neutraal' want de CO2 cyclus is een korte cyclus.
Het zal ongetwijfeld beter zijn voor het milieu als het oppompen van dinosaurus resten. Maar met het label CO2 neutraal lijkt het net alsof het ei van columbus is uitgevonden. Dat is het dus zeker niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 12:08
Spotmatic schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:11:
Hoe meer je erover nadenkt, hoe logischer het wordt om maar gewoon tol te heffen op de wegen. Niks GPS in de auto, niks kilometerregistratie via APK (gebeurt natuurlijk wel, maar niet met bedoeling de kilometers te factureren), niks kilometerregistratie bij verkoop. Dus ook geen extra kosten in Nederland voor rijden in het buitenland. En... ook tol heffen op secundaire wegen. Buitenlanders betalen netjes mee.

De tol kan perfect worden afgerekend naar de kenmerken van de auto (elektrisch of fossiele brandstof) en zelfs per dag en per tijdvak. Rijd je in de nacht? Dan is het goedkoper. Heb je een aanhanger dan kan het zelfs duurder zijn (dat kan niet als je puur naar de verreden kilometers kijkt) omdat je de weg zwaarder belast.

Tol werkt goed als het lange trajecten zijn met weinig alternatieven. Maar nu zou je dus bij elke op en afrit van een rijksweg een camera moeten ophangen in jouw scenario? Dat worden nogal wat camera's, met name in stedelijke omgevingen. En er moet wat bedacht worden om tolmijden, het nemen van de parallele gratis route, te ontmoedigen.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:31
Oef dat rekeningrijden gaat ons hier een hoop geld kosten. Mijn partner rijdt veel voor haar werk, wat amper vergoed wordt (sociaal werk). We betalen nu 21 euro per maand omdat het een kleine auto is.

Anderzijds kan ik nu nog even sparen en een tweede auto kopen. Als er toch geen rekening wordt gehouden met het gewicht kan ik de huidige lekker goedkoop als boodschappenauto gebruiken. De rest van de tijd kan hij een parkeerplaats bezet houden. Of was dat dan weer niet de bedoeling :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Cid Highwind schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:14:
[...]

Met het risico van die tweeverdieners een eenverdiener plus huisvrouw(m/v/d) te maken, omdat het niet meer rendabel is voor één van de twee dergelijk hoge kosten te maken. Zeker niet omdat het systeem al zo is ingericht dat je bij minder werken relatief gezien weinig in hoeft te leveren.

Dan kost de invoering van rekeningrijden onder de streep ineens een stuk meer: Een auto minder op de weg, minder inkomstenbelasting, hogere heffingskortingen en meer toeslagen om uit te keren.
Goed, op deze fiets kan je letterlijk alle ideeën afschieten zonder de achterliggende argumentatie te veranderen. Erg zinvol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-09 17:03
fonsoy schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:12:
[...]

Tol werkt goed als het lange trajecten zijn met weinig alternatieven. Maar nu zou je dus bij elke op en afrit van een rijksweg een camera moeten ophangen in jouw scenario? Dat worden nogal wat camera's, met name in stedelijke omgevingen. En er moet wat bedacht worden om tolmijden, het nemen van de parallele gratis route, te ontmoedigen.
Nu met zaken als trajectcontrole moet ook bij elke op en afrit een camera gehangen worden, dus zie daar het probleem niet echt van. De sluiproutes zijn idd wel een ding, maar ook daar is wel iets op te bedenken. Het lijkt mij wel de meest praktische oplossing als we dan toch zo nodig moeten rekeningrijden.

Wat rekeningrijden betreft. Persoonlijk ben ik op zich niet tegen het belasten van gebruik ipv bezit. Het enige wat me tegenstaat is dat je nu al weet dat je uiteindelijk gewoon weer veel duurder uit gaat zijn dan nu, tenzij je een oma bent die 2x per jaar rijdt. Autorijden is al gigantisch duur in Nederland. En telkens blijven ze het maar nog duurder maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 18-09 16:31
Vorige maand een keer hvo100 getankt. €2,29 per liter. d:)b op de prijs na is het wel fijn spul. Je ruikt het niet, is een stuk schoner. Maar twee euro negenentwintig.. Freaking h*ll zeg.

Hvo is echt wel bij een stel stations te krijgen hoor.

[ Voor 4% gewijzigd door Dacuuu op 28-06-2023 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Waah schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:04:

[...]

Dat soort verschillen zijn wel constant. Dus als je GPS uit valt, en na een week aan gaat en het verschil is opeens niet tussen de 5-15% maar 50% valt dat op :+

100% uitsluiten lukt nooit, ook niet met de huidige km-check bij APK. Maar als je slechts 10% kan terugdraaien zonder de kans op gezeik is dat voor 99% niet interessant.
Dat verschil is niet constant, het verandert bij nieuwe banden en je kunt het beinvloeden met een andere bandenmaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
eric.1 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:18:
[...]

Goed, op deze fiets kan je letterlijk alle ideeën afschieten zonder de achterliggende argumentatie te veranderen. Erg zinvol.
Als dat nodig is om de huidige vorm van rekeningrijden af te schieten, graag gedaan ;)

Nederland is naast koning parttime ook reeds koning nivelleren, tenminste alles wat het modale maaiveld poogt te ontstijgen. Daar is al genoeg over geschreven in het middeninkomenstopic, maar ook gewoon in de vele bladen en nieuwssites die Nederland rijk is. Dan kan je twee dingen doen: Of je gaat volledig voorbij aan de mogelijke bredere gevolgen van een nieuwe regeling, of je voert het in zoals het concept het voorstelt en vraagt je een paar jaar later af waarom de arbeidsparticipatie is gedaald en de beoogde inkomsten alsnog niet worden gehaald.

Dat laatste is natuurlijk gewoon op te lossen door het kilometertarief wat te verhogen. :X

Sterkste schouders, zwaarste lasten. Maar als beide partners moeten werken voor de kost en samen net aan 50k binnenhalen op jaarbasis, is het wat mij betreft de vraag of hun schouders wel zo sterk zijn. Om nog een verdere nivellerende maatregel te kunnen dragen.

Toegegeven, het milieu zal er wel baat bij hebben. Maar als het hoofddoel is overheidsinkomsten te garanderen, zijn dergelijke averechtse gevolgen mee te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Cid Highwind schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:33:

Nederland is naast koning parttime ook reeds koning nivelleren, tenminste alles wat het modale maaiveld poogt te ontstijgen.
helaas vooral nivelleren op basis van loon, zeker niet vermogen.
En als ze dat proberen, doen ze het verkeerd waardoor er eigenlijk juist meer verschil ontstaat :+ (iets met finctieve rendementen

Toch blijft ik hardstikke links (vooral omdat ze al decennia niet echt hebben geregeerd) en ben ik nog altijd voorstander van iets van nivellering. Ja werk moet lonen, en hard werk mag beloond. Maar dan vooral in effort en minder in de set hersens/omstandigheden waarin je geboren bent.)
Cid Highwind schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:14:

Geen kinderopvangtoeslag (want huisvrouw werkt niet dus dat krijg je niet), geen inkomensafhankelijke combinatiekorting (want toeslagpartner werkt niet). Geen geschuif tussen toeslagpartners voor gunstigere belastingteruggave.... En zo zijn er dacht ik meer voordeeltjes voor tweeverdieners.

Kan vast niet uit, maar ik verwacht dat veel mensen gewoon blijven werken. Als ik mensen vraag of ze weten wat hun auto daadwerkelijk kost (wegenbelasting/verzekering/afschrijving/bezineverbruik) hebben mensen nog altijd geen idee. Toen de benzineprijs zo enorm hoog was begon men zich pas af te vragen wat hun auto kostte, maar eigenlijk enkel de benzine. Niet de totale kosten per maand.

En ik weet het ook niet, alleen dat de kilometervergoeding het hier ruimschoots dekt, exclusief afschrijving. Die rekensom heb ik nog niet gemaakt en is lastig omdat ik de auto's altijd "op" rijd en dat weet je vooraf slecht :X

[ Voor 17% gewijzigd door Waah op 28-06-2023 18:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:09
Spotmatic schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:11:

Dat heet "rekeningrijden", en is zoals ik al opmerkte is dat door de Nederlandse ambtenaren in 1998 al voorgesteld. Mogelijk al eerder. Wat nu wordt ingevoerd is kilometerheffing.

Helaas verzanden discussies over het onderwerp telkens in (misschien begrijpelijk) gezeur over de gewone man die moet rondkomen, en de overheid die alles afneemt. Terwijl ik nergens eigenlijk helder krijg waarom de overheid voor een relatief duur en ongedifferentieerd systeem kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
@Waah Kinderopvang is voor dinky's natuurlijk niet van toepassing. Maar je hebt gelijk, ook dát mes snijdt evengoed aan twee kanten.

Dat men niet alle kosten meerekent in de calculatie heeft er overigens voor een groot gedeelte mee te maken dat het niet inzichtelijk is, of men gewoon niet de moeite neemt zaken als afschrijving, belastingen en onderhoud uit te smeren over het gereden aantal kilometers. Laat de kilometerheffing daarin nu net een stuk concreter zijn. Het zou daardoor wel meer mensen aan het denken en rekenen kunnen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:12:
[...]

Dat heet "rekeningrijden", en is zoals ik al opmerkte is dat door de Nederlandse ambtenaren in 1998 al voorgesteld. Mogelijk al eerder. Wat nu wordt ingevoerd is kilometerheffing.

Helaas verzanden discussies over het onderwerp telkens in (misschien begrijpelijk) gezeur over de gewone man die moet rondkomen, en de overheid die alles afneemt. Terwijl ik nergens eigenlijk helder krijg waarom de overheid voor een relatief duur en ongedifferentieerd systeem kiest.
Er werd in 1991 al over het 'spitsvignet' gesproken: https://www.ensie.nl/betekenis/spitsvignet. In 1993 verplaatste de discussie van een heffing tijdens de spits naar een meer algemene kilometerheffing: Wikipedia: Kilometerheffing (Nederland)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Cid Highwind schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:12:
@Waah Kinderopvang is voor dinky's natuurlijk niet van toepassing. Maar je hebt gelijk, ook dát mes snijdt evengoed aan twee kanten.

Dat men niet alle kosten meerekent in de calculatie heeft er overigens voor een groot gedeelte mee te maken dat het niet inzichtelijk is, of men gewoon niet de moeite neemt zaken als afschrijving, belastingen en onderhoud uit te smeren over het gereden aantal kilometers. Laat de kilometerheffing daarin nu net een stuk concreter zijn. Het zou daardoor wel meer mensen aan het denken en rekenen kunnen zetten.
Op dat punt ben ik het wel met je eens. Het is vrij lastig om dat allemaal bij te houden en uit te rekenen.
En inderdaad: een kilometerheffing zou dat inzichtelijker maken. Al had ik voor effectiviteit dan de accijns op brandstof er af gehaald en dit in de kilometerheffing gestopt. Dan kan je nog meerdere heffingen maken op basis van type brandstof en uitstoot als je het om milieu gaat. Maar dan is ook veel duidelijker wat het echt kost.

En op zich, als je die kilometerheffing elke maand moet betalen, plus verzekering/belasting dan is het voor mensen al een stuk helderder wat de auto kost enkel aan vaste lasten en het rijden er van. Nu zijn de kosten van "meer rijden" verstopt in de brandstofprijs en voelt dat niet als heffing of kosten. Plus dat je mag gaan omrekenen afhankelijk van hoe zuinig je auto is (en zuinigheid en uitstoot zijn niet hetzelfde).

Als je een kilometerheffing inclusief accijns zou hebben, weet je dat een ritje van 20km je bijvoorbeeld 5 euro kost, exclusief brandstof. Die brandstofcomponent is dan ook een stuk lager. Maar 10 euro voor retour, maar exclusief 1,5-3 euro benzine want verbruik.... klinkt toch duurder en is duidelijker dan "40 euro per maand, en een paar liter benzine".

iedereen kende de "19 cent per kilometer" vergoedingsstandaard wel. Een "20 cent per kilometer" kostenpost zal net zo goed te onthouden zijn. Een stuk makkelijker dan uitrekenen hoeveel benzine een ritje je kost.

[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 28-06-2023 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:41
[...]

Sterkste schouders, zwaarste lasten. Maar als beide partners moeten werken voor de kost en samen net aan 50k binnenhalen op jaarbasis, is het wat mij betreft de vraag of hun schouders wel zo sterk zijn. Om nog een verdere nivellerende maatregel te kunnen dragen.
50k op jaarbasis is tegenwoordig (nouja, vanaf zaterdag) minder dan 2x het wettelijk minimumloon. WML is bijna 26k

En juist als je een dergelijk inkomen met z'n tweeën verdient, ongeacht het aantal uren wat je daarvoor werkt, (en dus twee keer de algemene heffingskorting, arbeidskorting etc vrijwel maximaal mee pakt) is het netto inkomen niet zo gek veel lager dan bruto en kun je er goed van leven.

De alleenverdiener met hetzelfde inkomen heeft netto duizenden euro's minder te besteden op jaarbasis.
Bij twee personen die elk €2000 bruto per maand verdienen, gaat er pp ongeveer 100 euro belastingen vanaf, dus €200 per maand.
Bij één persoon die €4000 per maand verdient, gaat er bijna €1000 euro belastingen vanaf. Overige aftrekposten daargelaten levert dat een verschil van bijna 10.000 euro op!

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
[...]

Als dat nodig is om de huidige vorm van rekeningrijden af te schieten, graag gedaan ;)
Welke huidige vorm? Dat moet toch nog worden ingevuld? En welke vorm is dan wel acceptabel?

[ Voor 6% gewijzigd door eric.1 op 28-06-2023 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik las vandaag de verwachting dat 12,5% gaat frauderen met de kilometerstand om rekeningrijden te omzeilen. Dat gaat dus ook leiden tot meer fraude bij verkoop van de auto, opeens hebben de kilometervreters weer een hele lage stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

RemcoDelft schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:54:
Ik las vandaag de verwachting dat 12,5% gaat frauderen met de kilometerstand om rekeningrijden te omzeilen. Dat gaat dus ook leiden tot meer fraude bij verkoop van de auto, opeens hebben de kilometervreters weer een hele lage stand.
Bij verkoop van een auto wordt de kilometertellerstand ook geregistreerd. En op basis van die tellerstand wordt een eindfactuur voor het rekeningrijden opgemaakt.
Als er een enorm verschil is, dan krijg je gewoon een hoge eindfactuur. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:00
Roenie schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:23:
[...]
Niet met een diesel neem ik aan ;)
Rode Diesel rijdt ie ook op… :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:39
Onbekend schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 19:28:
Bij verkoop van een auto wordt de kilometertellerstand ook geregistreerd. En op basis van die tellerstand wordt een eindfactuur voor het rekeningrijden opgemaakt.
Als er een enorm verschil is, dan krijg je gewoon een hoge eindfactuur. :+
Je bent natuurlijk ook wel erg dom als je de teller terugzet op de originele waarde. :+
Pagina: 1 ... 38 ... 41 Laatste