(Nagenoeg) Gratis OV hebben we een mooi effect van gezien in Duitsland: Bussen en treinen overvol van mensen die toch al met het OV gaan en het gratis rijden nu als reden hebben meer en meer uitstapjes te maken. Terwijl degenen die niet met het OV gingen alsnog niet met het OV gaan, want de bereikbaarheid is onveranderd en het is nog onverdraaglijk drukker dan voorheen.
Niet alles valt met prijs te sturen. Sterker nog, als gratis OV betekent dat er werkelijk minder mensen de weg op gaan, is dat reden om bij de auto te blijven omdat ik daarmee nu dus nog sneller en nog comfortabeler op mijn bestemming aankom
Iets wat gratis is, wordt niet op waarde geschat. En mobiliteit mag best wat kosten om verkwisting te voorkomen. Ik zie wat dat betreft wel meer in de koppeling van MRB en en OV. Of de parkeervergunning, indien men in de stad woont. Als je dan toch al een dusdanig zware flatfee betaalt voor het bezit of neer mogen zetten van je auto, waarom kan daar geen incentive voor tegenoverstaan de auto ook daadwerkelijk niét te gebruiken?
Nu is het zo dat je, omdat de vaste lasten toch reeds bestaan, de variable kosten van het OV simpelweg te hoog zijn in vergelijk tot de variable kosten van de auto. En hoe de huidige OV plannen zijn versus het rekeningrijden, zie ik deze balans ook niet zo snel verschuiven. De auto mág immers in variabele kosten ook duurder zijn, simpelweg vanwege het comfort. En zodra het over meerdere personen gaat, is de balans natuurlijk sowieso zoek.
En ja, als daarmee het autorijden ook duurder wordt, kan dat geld weldegelijk naar het OV vloeien zodat het minder een straf wordt dit ook daadwerkelijk te gebruiken. Ik vind het jammer dat een dergelijke optie niet is overwogen.
Edit: Eerste resultaten van Bayern, betreffende het 49-Euro ticket.
https://www.br.de/nachric...verkerhsverbuende,TfwBOVf
Kort gezegd: Ondanks dat het niet meer nagenoeg gratis is (9 euro voorheen, nu 49 euro), heeft men een toename van het aantal reizigers met 10% vastgesteld. Dat geldt dan echter vooral voor de grote steden, waar het OV toch al zwaar belast was. In landelijke gebieden is geen verandering waargenomen.
De verkoop van reguliere bustickets is in sommige gebieden met 90% gedaald, wat dus ook aangeeft dat het vooral mensen die reeds van het OV gebruik maakten, van deze aanbieding gebruik maken.
Verder is het nog afwachten hoe het verder loopt. OV maatschappijen schrijven dieprode getallen, en je moet in het hoofd houden dan van mei tot september de vakantieperiodes zijn waarin het natuurlijk aantrekkelijk is daagjes en lange weekenden te treinen. Ik ben persoonlijk dus erg benieuwd in hoeverre het aantal abonnees keldert in September / Oktober.
[
Voor 20% gewijzigd door
Cid Highwind op 04-07-2023 11:03
]