'Autobranche: rekeningrijden is onvermijdelijk'

Pagina: 1 ... 39 ... 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Flozem schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 19:39:
[...]

Rode Diesel rijdt ie ook op… :p
Uiteraard, diesel is diesel. Alleen wel zorgen dat je niet gecontroleerd wordt. Het geeft wel aan dat belastingontwijking en -ontduiking zo oud is als dat er belastingen bestaan.
TheBrut3 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 19:49:
[...]

Je bent natuurlijk ook wel erg dom als je de teller terugzet op de originele waarde. :+
Inderdaad. Frauderen moet je subtieler doen. Zolang dat beperkt blijft is het hetzelfde als het BUZ systeem bij de groenteafdeling van de supermarkt. Een bepaald gering percentage wordt ingecalculeerd. Alleen als een aanzienlijk deel van de belastingplichtigen het gaan doen dat wordt het een probleem. Niet alleen vanwege de gemiste belastinginkomsten, maar ook door de dalende belastingmoraal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-09 16:20
NoSugar schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:48:
[...]

Alleen vrije-tijds ritten he.
Het grootste deel is werk-verkeer. Die zouden dan volledig onbelast zijn.

Dan valt 30ct heel erg mee hoor.

Naar Zuid-Frankrijk zou je dat +- 300 euro enkele reis kosten.Maar dat doe je niet dagelijks.
Wat neer komt op 75 euro pp er vanuitgaande dat je met een 4-persoons gezin reist.
Nog steeds goedkoper dan het vliegtuig.

Een rit Amsterdam > Rotterdam zou je +- 20 euro kosten.
Voor alleen-reizigers wordt het OV dan opeens aantrekkelijk.
Voor meer-persoons-reizen blijft de auto nog aantrekkelijk.

Een rit Haarlem <> Zandvoort: 3.60 euro

Uiteindelijk zou dat voor veel mensen goedkoper zijn dan 8ct per kilometer waarbij woon-werk-verkeer ook belast wordt. Maar straf je geen werkende burgers die een steentje bijdragen aan de economie.
Die 75 euro pp gaat natuurlijk niet op voor gezin van 4, uitgaande van dat 2 van de 4 gezinsleden kinderen zijn onder de 18 en dus niet meebetalen aan de reiskosten. Effectief betaal je dan nog steeds zelf, dus hooguit kan je door 2 delen.

Maar sowieso een raar plan. Kennelijk vinden hoop mensen hier het prima om alleen maar voor werk te rijden en niet prive. Stel je voor dat je nog wat recreatie hebt, kan natuurlijk niet de bedoeling zijn…. Anders gezegd, als dit soort plannen in NL ingevoerd worden, voor mij reden om ergens anders heen te verhuizen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:26

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Tomcatter_31 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 20:17:
[...]
Die 75 euro pp gaat natuurlijk niet op voor gezin van 4, uitgaande van dat 2 van de 4 gezinsleden kinderen zijn onder de 18 en dus niet meebetalen aan de reiskosten. Effectief betaal je dan nog steeds zelf, dus hooguit kan je door 2 delen.

Maar sowieso een raar plan. Kennelijk vinden hoop mensen hier het prima om alleen maar voor werk te rijden en niet prive. Stel je voor dat je nog wat recreatie hebt, kan natuurlijk niet de bedoeling zijn…. Anders gezegd, als dit soort plannen in NL ingevoerd worden, voor mij reden om ergens anders heen te verhuizen…
Typisch deze hoor ik steeds vaker voorbij komen... :/

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:22

Destruction

(ex-)Automonteur

Stoney3K schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:54:
[...]

Sterker nog, die betalen ook geen accijns over de diesel die ze verstoken.

Krijgen we straks industrieterreinen aan het kanaal met een eigen aanlegkade? :Y)
Een vriend van me heeft een voormalig binnenvaartschip waarop hij woont, maar waarmee hij ook (zoals nu) vaart. Het is een ding van uit mijn hoofd 30M lang en 7M breed, 100 jaar oud. Voorzien van de juiste keuringen en ook hij zelf heeft de juiste papieren, maar terzijde.

Als ik hoor wat hij soms moet betalen als hij gaat tanken met dat apparaat... Je kunt inderdaad veel beter met jerrycans bij de benzinepomp aankomen en die dan in de tank van je schip over pompen.. Mind you, als de tank van zijn schip leeg raakt moet er een ruime 1200 liter in om de tank weer te vullen. En dan hebben we het alleen nog over de tank van de hoofdmotor, niet over die van de generator, want die komt daar natuurlijk nog bij.

En geen accijns? Hoe kom je daarbij? Klinkt alsof je beweert dat men rode diesel tankt in schepen. Nou... Doe dat maar gewoon niet. Want ook schepen worden gecontroleerd en de boetes zijn bepaald niet mals.

Ik lees hier ook wat dingen over tellerstanden terugzetten e.d... Ik ken helaas een handelaar (ik moet zeggen, voormalig handelaar) die met zijn vrachtwagentje 40.000km per jaar reed en telkens voordat het vrachtwagentje naar de garage moest werd er 30.000km afgehaald. Na 10 jaar stond dat vrachtwagentje dus op 100.000km en alle papieren die je kunt opvragen geven netjes aan dat het klopt. Dat het ding in werkelijkheid 4 keer zoveel kilometers ervaring heeft, haal je daar niet uit. Dan hoef je alleen nog maar te zorgen dat je auto in nette staat blijft zodat de tellerstand icm staat van het voertuig geloofwaardig is, en klaar ben je als je kwaad wil.

Als zoiemand dus een KMheffing moet betalen dan wordt dat 10.000km x ~8 cent, ipv 40.000. En zoals @Dennis1812 voorspelt dat de wachttijden bij 112 flink zullen oplopen durf ik wel te voorspellen dat de zgn. Kilometerteller-Dokters gouden tijden tegemoet zullen gaan. Voordeel is wel dat die mensen dan geen tijd meer hebben om import auto's van 500.000 naar 58.000 te zetten :+

[ Voor 37% gewijzigd door Destruction op 28-06-2023 21:59 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Destruction schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:27:
En geen accijns? Hoe kom je daarbij? Klinkt alsof je beweert dat men rode diesel tankt in schepen. Nou... Doe dat maar gewoon niet. Want ook schepen worden gecontroleerd en de boetes zijn bepaald niet mals.
Commerciële scheepvaart en bijbehorende machinerie is vrijgesteld van accijns op brandstof en mag nog altijd rode diesel gebruiken.

https://www.belastingdien...formatie_over_rode_diesel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:22

Destruction

(ex-)Automonteur

jadjong schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:09:
[...]

Commerciële scheepvaart en bijbehorende machinerie is vrijgesteld van accijns op brandstof en mag nog altijd rode diesel gebruiken.

https://www.belastingdien...formatie_over_rode_diesel
Commerciele schepen... Het punt was dat mensen met pleziervaartuigen geen accijns en BTW betalen. En dat punt is dus invalide.

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:55

Onbekend

...

Destruction schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:24:
[...]

Commerciele schepen... Het punt was dat mensen met pleziervaartuigen geen accijns en BTW betalen. En dat punt is dus invalide.
Klopt. :)
Vrijstelling van accijns kan worden verleend voor minerale oliën die worden gebruikt voor de aandrijving van schepen of als scheepsbehoeften aan boord van schepen anders dan pleziervaartuigen (WA, artikel 66).
Bij het tanken van brandstof zonder accijns moet de leverancier en ontvanger dat in een logboek bijhouden, en bij controle kunnen overhandigen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:12
NoSugar schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:48:
[...]

Alleen vrije-tijds ritten he.
Het grootste deel is werk-verkeer. Die zouden dan volledig onbelast zijn.

Dan valt 30ct heel erg mee hoor.

Naar Zuid-Frankrijk zou je dat +- 300 euro enkele reis kosten.Maar dat doe je niet dagelijks.
Wat neer komt op 75 euro pp er vanuitgaande dat je met een 4-persoons gezin reist.
Nog steeds goedkoper dan het vliegtuig.

Een rit Amsterdam > Rotterdam zou je +- 20 euro kosten.
Voor alleen-reizigers wordt het OV dan opeens aantrekkelijk.
Voor meer-persoons-reizen blijft de auto nog aantrekkelijk.

Een rit Haarlem <> Zandvoort: 3.60 euro

Uiteindelijk zou dat voor veel mensen goedkoper zijn dan 8ct per kilometer waarbij woon-werk-verkeer ook belast wordt. Maar straf je geen werkende burgers die een steentje bijdragen aan de economie.
Je vergeet nog eea in je rekensom.

Die 300 euro naar Zuid Frankrijk die je noemt...
Is enkele reis
Is zonder tol kosten in Frankrijk (€100,- enkele reis)
En is zonder brandstofkosten a minstens €100,- enkele reis met de gezins station of SUV.

Kom je op €1000 voor een retourtje 'zuid' Frankrijk, waarbij je vanaf Utrecht geteld toch nog minstens 200 kilometer verwijderd bent van de Middellandse Zee.
Afhankelijk van wanneer je op vakantie gaat, wordt vliegen dan wel héél aantrekkelijk. Een stel zonder (schoolgaande) kinderen boekt voor dat bedrag onderhand een volledige vakantie (vlucht, hotel/appartement, ontbijt).

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoSugar
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-07-2023
Ivow85 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:56:
[...]

Je vergeet nog eea in je rekensom.

Die 300 euro naar Zuid Frankrijk die je noemt...
Is enkele reis
Is zonder tol kosten in Frankrijk (€100,- enkele reis)
En is zonder brandstofkosten a minstens €100,- enkele reis met de gezins station of SUV.

Kom je op €1000 voor een retourtje 'zuid' Frankrijk, waarbij je vanaf Utrecht geteld toch nog minstens 200 kilometer verwijderd bent van de Middellandse Zee.
Afhankelijk van wanneer je op vakantie gaat, wordt vliegen dan wel héél aantrekkelijk. Een stel zonder (schoolgaande) kinderen boekt voor dat bedrag onderhand een volledige vakantie (vlucht, hotel/appartement, ontbijt).
*knip* dergelijk grote claims behoeven onderbouwing en hebben geen relatie met dit topic

[ Voor 16% gewijzigd door polthemol op 29-06-2023 09:03 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
_Dune_ schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 20:37:
[...]

Typisch deze hoor ik steeds vaker voorbij komen... :/
En terecht, steeds meer mensen met een flinke pot geld door de verkoop van hun huis. Er zijn meer dan genoeg landen waar ze dit soort idioterie nog niet hebben.

Dit systeem is totale nonsens. In de basis klap je gewoon nog eens een kwartje op de brandstofprijzen en dan heb je een extra kmheffing. Iemand die veel onderweg is tankt ook veel meer en draagt ook nu al veel meer bij.

Maar nee, deze overheid zonder visie en met de transparantie van een spiegelruit kiest voor een bizar systeem waar je uiteindelijk vast weer mee kunt frauderen. E zullen vast uitwegen worden gevonden en ook daar mag de middenmoot weer voor opdraaien.

Of het nou om huizen gaat, een slecht OV, onbetaalbae auto's of een klimaatbeleid wat gewoon nergens op slaat, deze oveheid grossiert in fouten en niet doordachte handelingen. Opstappen, wegwezen en ruimte maken voor een nieuwe club die zaken helder voor de geest halen en de uitgaven eens wat in lijn houden met wat de burger wil. Deze overheid doet vooral precies wat je niet wilt.

Het lijkt wel op vroeger, ik had toen een roosteraar en die gaf me precies niet de dag vrij die ik wel graag wilde. Vroeg ik kerst vrij en oud en nieuw werken dan was het, jawel, andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Inevitable schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 01:25:
[...]
Opstappen, wegwezen en ruimte maken voor een nieuwe club die zaken helder voor de geest halen en de uitgaven eens wat in lijn houden met wat de burger wil. Deze overheid doet vooral precies wat je niet wilt.
Dan heb ik nieuws voor je….de volgende kabinetsperiode zie ik wel weer een gelijksoortige coalitie de macht hebben, want we stemmen hier gewoon en-masse op partijen die ons het leven zuur maken (ook al hebben we dat niet direct door en geven ze dat tijdens de campagne niet toe, je zou eigenlijk net als bij internetaankopen retourrecht moeten hebben op je stem als je niet krijgt geleverd wat is beloofd :+ ). Daar komt door de fragmentatie ook nog eens bij dat er zeer waarschijnlijk weer een coalitie met 3+ partijen komt en dat betekent: compromissen.

En dat betekent dat van plannen eigenlijk altijd de slechtste optie gekozen wordt, want iedereen wil z’n plasje doen, ook al betekent dat dat van het oorspronkelijke doel van een plan weinig overblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 11:14

Wailing_Banshee

You're Next

Waah schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:01:
[...]
Kan vast niet uit, maar ik verwacht dat veel mensen gewoon blijven werken. Als ik mensen vraag of ze weten wat hun auto daadwerkelijk kost (wegenbelasting/verzekering/afschrijving/bezineverbruik) hebben mensen nog altijd geen idee. Toen de benzineprijs zo enorm hoog was begon men zich pas af te vragen wat hun auto kostte, maar eigenlijk enkel de benzine. Niet de totale kosten per maand.

En ik weet het ook niet, alleen dat de kilometervergoeding het hier ruimschoots dekt, exclusief afschrijving. Die rekensom heb ik nog niet gemaakt en is lastig omdat ik de auto's altijd "op" rijd en dat weet je vooraf slecht :X
Onze huidige auto (Toyota C-HR uit 2017, gekocht in januari 2020) zit nu op 23ct per kilometer (28K kilometer gereden), afschrijving niet meegenomen. Dat is namelijk erg lastig om te bepalen omdat wij ook lang doen met auto's. Deze auto is nu relatief duur per kilometer omdat we niet meer 5 dagen in de week naar kantoor gaan, maar 2. En we de afgelopen 3 jaar ook niet echt op vakantie zijn geweest. En de belasting hoger is omdat het een hybride (en dus zwaarder) is.
Wat dat betreft, als die belasting wegvalt en we per kilometers gaan betalen zou het theoretisch voor ons gunstiger moeten zijn. Ik ben gewoon tegen de oneerlijkheid. Het dubbel naaien van de overheid wat er nu gebeurt. Eerst alles weghalen en dus mensen forceren langere afstanden te rijden en dan gaan zeggen dat je extra mag gaan betalen per kilometer.

*knip*offtopic discussie

[ Voor 22% gewijzigd door polthemol op 29-06-2023 09:06 ]

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05:18

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:Discussie over vliegen vs autorijden verwijderd: dit heeft geen relatie met dit topic: 'autobranche: rekeningrijden is onvermijdelijk'

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
dr.lowtune schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 07:45:
[...]

Dan heb ik nieuws voor je….de volgende kabinetsperiode zie ik wel weer een gelijksoortige coalitie de macht hebben, want we stemmen hier gewoon en-masse op partijen die ons het leven zuur maken
Je leeft teveel in je eigen bubbel en denkt dat iedereen die anders denkt dan jij het niet snapt. Het is nooit in je op gekomen dat een grote groep mensen het misschien wel eens prima zou kunnen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Inevitable schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 01:25:
[...]
Deze overheid doet vooral precies wat je niet wilt.
Het wordt inderdaad wel tijd voor een overheid die knopen door gaat hakken. Rekeningrijden is een goede eerste stap, maar ook andere zaken modderen veel te lang door. De stikstofdiscussie loopt al 30 haar, De regering moet nu gewoon een keer de wet volgen en flink ingrijpen bij de veroorzakers. Er is een meerderheid in de eerste kamer dus niets staat de regering in de weg om flink te gaan saneren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:07
@Frame164 volgens mij is je 2e punt precies wat dr.lowtune bedoeld met "het leven zuur maken".

De (centrum)rechtse regeringen hebben gewoon al decennia de macht, waarbij er heel veel vooruit geschoven wordt. De grootste partij heeft ook elke periode de meeste ministers die al dan niet gedwongen aftreden door misstanden. Maar men blijft trouw stemmen op basis van beloften ipv resultaten. Als mensen VVD stemmen, en tegelijk klagen over de onbetrouwbaarheid van politiek pak ik er een spiegel bij :+

Volgens mij vinden veel mensen het niet prima, of ze hebben niet door wat er daadwerkelijk van hun gekozen acties worden uitgevoerd. Maar men blijft dit kiezen. Als je kijkt naar het daadwerkelijke beleid waar lastenverzwaring vallen, en waar juist lastenverlichting wordt doorgevoerd kán een regering niet zoveel mensen hebben die ze steunt. Want de mensen die baat hebben hierbij zijn zwaar in de minderheid.

Rekeningrijden is ook zo'n topic. Als we de historie volgen bij dit soort beleid zal het enkel méér gaan kosten en gebruikt worden als melkkoe om méér belastinggeld op te halen. De impact en het officiële doel zal niet behaald worden maar het indirecte doel (meer geld voor de staatskas, waarbij de kosten voor iedereen in principe gelijk zijn maar in verhouding tot het loon scheef zijn en kwa mogelijkheden voor de lagere klassen om te kiezen NOG veel schever) zal wel behaald worden.

Dit was zo bij het invoeren van het nieuwe zorgstelsel: Modaal klasse betaald nu véél meer dan voorheen, hogere klasse veel minder. Waarbij hogere klasse het risico van hoger eigen risico simpel kunnen dragen en dus goedkoper uit kunnen zijn wat het NOG schever maakt

je ziet het bij subsidies voor verduurzaming:
van zelf installeren mag en maakt het goedkoop, tot alles moet via bedrijven waarbij de subsidie vooral in de zakken van de ondernemers verdwijnt. Perfecte voorbeeld is warmtepompboilers waar het eerst zelf mocht en je voor 300 euro klaar was tot zelfs gratis, nu moet het via bedrijven en naast dat er weinig zijn die het uberhaupt installeren betaal je nu gewoon 3000 euro na subsidie.... En installeren van warmtepompboiler is relatief eenvoudig.

Daarnaast zijn veel duurzame oplossingen vooral betaalbaar en haalbaar voor de hogere klasse waardoor zij nóg goedkoper uit zijn en worden lagere klasse/oudere huizen gestraft met verhogingen van gaslasten terwijl ze door de leeftijd van het huis al hogere kosten hebben.

of subsidies op elektrische auto's: vooral betaalbaar voor de hogere klasse/ondernemers en dan ook nog subsidie geven voor auto's die nooit doorstromen naar de lagere klassen zoals Tesla's.

Ik zie bij rekeningrijden exact hetzelfde ontstaan: Alle auto's even zwaar belasten, van de kleine zuinige schone hybride A-klasse benzine-auto die 1:25 rijd, terwijl de Hummer ernaast 2:1 rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Frame164 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:53:
[...]

Je leeft teveel in je eigen bubbel en denkt dat iedereen die anders denkt dan jij het niet snapt. Het is nooit in je op gekomen dat een grote groep mensen het misschien wel eens prima zou kunnen vinden?
Mooie persoonlijke aanval met selectieve quote. Ik leg, nota bene, in de bijzin er na uit waarom ik denk dat dit gebeurd en ja, ik ben er zelf ook in getrapt en zou nu totaal geen idee meer hebben waar ik op moet stemmen als ik goed, duidelijk en eerlijk mobiliteitsbeleid wil hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 15:50

The Zep Man

🏴‍☠️

Waah schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:20:
of subsidies op elektrische auto's: vooral betaalbaar voor de hogere klasse/ondernemers en dan ook nog subsidie geven voor auto's die nooit doorstromen naar de lagere klassen zoals Tesla's.
En het toestaan dat elektrische auto's met subsidie na een paar jaar kosteloos geëxporteerd mogen worden, waardoor je geen sterke tweedehandsmarkt krijgt. Exporteren zou alleen maar toegestaan moeten worden als de subsidies met correcties volledig worden terugbetaald.

[ Voor 11% gewijzigd door The Zep Man op 29-06-2023 14:08 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoSugar
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-07-2023
Waah schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:20:
@Frame164 volgens mij is je 2e punt precies wat dr.lowtune bedoeld met "het leven zuur maken".

Ik zie bij rekeningrijden exact hetzelfde ontstaan: Alle auto's even zwaar belasten, van de kleine zuinige schone hybride A-klasse benzine-auto die 1:25 rijd, terwijl de Hummer ernaast 2:1 rijd.
En dat is precies te reden waarom accijns en wegenbelasting weer terugkomen of helemaal niet zullen verdwijnen met dit systeem.

Eerst proberen ze iedereen over te halen door het gunstig voor te spiegelen, dan kunnen ze zodra iedereen gewend is aan het idee alsnog de accijns en belasting laten bestaan.

Want iedereen ziet aankomen dat 7ct elektrisch en 8ct benzine geen prikkel is om over te stappen.

Zie ook alle rekenfouten die onze overheid maakt met begrotingen. De werkelijke kosten vallen altijd hoger uit. Waarom zou het nu opeens wel goed berekend zijn? Omdat een paar onderzoekers een onderzoek uitvoeren waarbij de uitkomst al vast stond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
Tomcatter_31 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 20:17:
[...]Kennelijk vinden hoop mensen hier het prima om alleen maar voor werk te rijden en niet prive. Stel je voor dat je nog wat recreatie hebt, kan natuurlijk niet de bedoeling zijn…. Anders gezegd, als dit soort plannen in NL ingevoerd worden, voor mij reden om ergens anders heen te verhuizen…
Sinds wanneer is recreatie uitsluitend mogelijk wanneer je in het bezit van een auto bent?
Op de fiets kun je uitstekend recreëren, gevuld picknickmandje mee, dekentje en gaan.
Dan ook geen last van volle parkeerplaatsen bij recreatiegebieden. En buiten die 'officiële" recreatiegebieden zijn er nog heel veel andere mooie plekjes in Nederland die voor het overgrote deel van alle inwoners binnen fietsafstand liggen.
Je kunt natuurlijk ook verhuizen naar bijvoorbeeld een Scandinavisch land. Alleen zijn de autokosten daar een stuk hoger dan hier......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
The Zep Man schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:07:
[...]En het toestaan dat elektrische auto's met subsidie na een paar jaar kosteloos geëxporteerd mogen worden, waardoor je geen sterke tweedehandsmarkt krijgt. Exporteren zou alleen maar toegestaan moeten worden als de subsidies met correcties volledig worden terugbetaald.
Het kabinet probeert dat tegen te gaan met subsidies op de aankoop van tweedehands elektrische auto's.
Bron:

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:48
[...]

En het toestaan dat elektrische auto's met subsidie na een paar jaar kosteloos geëxporteerd mogen worden, waardoor je geen sterke tweedehandsmarkt krijgt. Exporteren zou alleen maar toegestaan moeten worden als de subsidies met correcties volledig worden terugbetaald.
De vraag naar 2e hands EV's in het buitenland is misschien nog wel groter als in nederland zelf......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Yaksa schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:17:
[...]

Sinds wanneer is recreatie uitsluitend mogelijk wanneer je in het bezit van een auto bent?
Op de fiets kun je uitstekend recreëren, gevuld picknickmandje mee, dekentje en gaan.
Dan ook geen last van volle parkeerplaatsen bij recreatiegebieden. En buiten die 'officiële" recreatiegebieden zijn er nog heel veel andere mooie plekjes in Nederland die voor het overgrote deel van alle inwoners binnen fietsafstand liggen...
iedereen recreëert op een andere manier uiteraard. Voor de één is dat picknicken in het gemeentepark, voor een ander is dat allerlei feestjes door heel het land af gaan of regelmatig naar vrienden en familie die aan de andere kant van het land wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-09 16:20
Yaksa schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:17:
[...]

Dan ook geen last van volle parkeerplaatsen bij recreatiegebieden. En buiten die 'officiële" recreatiegebieden zijn er nog heel veel andere mooie plekjes in Nederland die voor het overgrote deel van alle inwoners binnen fietsafstand liggen.
Je kunt natuurlijk ook verhuizen naar bijvoorbeeld een Scandinavisch land. Alleen zijn de autokosten daar een stuk hoger dan hier......
Ik zeg toch niet dat recreatie uitsluitend met auto mogelijk is? Niks mis met recreatie met de fiets. Heb ik niks op tegen. Ik reageerde alleen op het voorstel om werk kilometers belastingvrij te maken en dan vervolgens prive kilometers te belasten met 30 cent per kilometer. Niet voor iedereen is een auto uitsluitend een middel om alleen maar naar werk mee te rijden. Is een grote groep mensen die bijvoorbeeld petrolhead zijn en de auto hun hobby is. Als je 30 cent per km gaat rekenen, wordt bijvoorbeeld even de scenic route naar huis nemen wel erg vervelend. En ja, niks mis met fietsen, maar als ik vanuit de randstad bijvoorbeeld de Veluwe wil bezoeken, wordt dat wel een heel eind fietsen. Sommige mensen gebruiken de auto misschien grotendeels alleen voor werkverkeer, maar veel mensen gebruiken de auto ook voor prive doeleinden. Recreatie, familiebezoek, vakantie enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diondokter
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:08

diondokter

Dum spiro, spero

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zObLn4FkUTl-F9iL6ckMe8C3dBI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xyCto0vFWZQ0lDsX77Ca8re1.png?f=user_large

Mja... Ik woon niet dicht genoeg bij Walibi om met de fiets te gaan.

Dit is wel een uitzondering, maar ook veel andere attractie plekken zijn voor mij met het OV veel slechter bereikbaar dan met de auto en dan woon ik nog in een plaats met een treinstation.
Praktisch alle plaatsen zijn 30-60mins sneller te bereiken met en auto.

Daarbij is de auto ook nog eens ongeveer even duur als het OV als ik alleen rij. En dus maar een kwart van het geld als ik met een groep van 4 ga.
Een paar cent de kilometer gaat deze berekening niet eens zoveel aanpassen behalve dat de solo rit ietsjes duurder wordt dan OV (maar nog steeds sneller).

Dus de kilometer heffing is niks anders dan een ordinaire lastenverzwaring.
- Het heeft geen impact op mijn reisstijl, OV zal nog steeds onaantrekkelijk zijn en ik denk dat dat voor velen geldt
- Degenen die wel anders moeten gaan rijzen zijn de mensen die al op de centen moeten letten en slecht rondkomen. Hierdoor pak je een stukje mobiliteit af waardoor ze weer verder achter gaan lopen op andere mensen.
- Het werkt fraude in hand
- Het kilometer heffingssysteem zal ook niet gratis zijn. Tel alle ambtenaar uren bij elkaar op voor onderzoeken en administratie. Zou me niet verbazen dat als je echt alles bij elkaar op telt je over de 100 miljoen aan introductie kosten gaat en dan zijn er elk jaar ook weer terugkerende administratie kosten.

Dus als je meer geld binnen wil halen als overheid, belast de lonen dan meer. Dan betalen de rijken automatisch ook gelijk meer en het systeem bestaat al waardoor het niks extra's kost.

Als je mensen uit de auto wil, maar het OV dan beter en goedkoper zodat het daadwerkelijk goed concurreert met de auto.

Deze kilometerheffing is echt onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

stylezzz schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:30:
[...]

De vraag naar 2e hands EV's in het buitenland is misschien nog wel groter als in nederland zelf......
Wat de reden is waarom ze geëxporteerd worden. Ik zie alleen niet in waarom de Nederlandse belastingbetaler hieraan moet bijdragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
The Zep Man schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:47:
[...]

Wat de reden is waarom ze geëxporteerd worden. Ik zie alleen niet in waarom de Nederlandse belastingbetaler hieraan moet bijdragen.
Net zoals de Nederlandse belastingbetaler de grootste sponsor is van EV-fabrikanten in het buitenland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
The Zep Man schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:47:
[...]

Wat mij betreft blokkeren we vanaf morgen de export van EV's compleet. Maar ik vrees dat de EU daar weer wat van vind ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

stylezzz schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:52:
Wat mij betreft blokkeren we vanaf morgen de export van EV's compleet.
Hoeft niet geblokkeerd te worden. Wel de subsidies terugbetalen (met correcties).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:07
Ik zou dat nog wel stelliger maken. Er komt ook een boete bij van wegenbelasting met terugwerkende kracht en 22% bijtelling met terugwerkende kracht. Ik vind het overigens moeilijk om op internet te vinden hoeveel EV's er zijn geëxporteerd in 2022.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:38
Ook de trein wordt vanaf 2026 flink duurder omdat ze tijdens spitstijden overvol zitten. Met de auto kan je er niet meer komen want rekeningrijden en te duur, met de trein kan je er niet komen want spitsheffing en te duur. Wie kan het binnenkort nog betalen om te gaan werken?

https://www.volkskrant.nl...t-anders-te-vol~b799cfc2/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:22
aljooge schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 08:14:
Ook de trein wordt vanaf 2026 flink duurder omdat ze tijdens spitstijden overvol zitten. Met de auto kan je er niet meer komen want rekeningrijden en te duur, met de trein kan je er niet komen want spitsheffing en te duur. Wie kan het binnenkort nog betalen om te gaan werken?

https://www.volkskrant.nl...t-anders-te-vol~b799cfc2/
Ook de files nemen enorm toe...

We staan weer meer in de file dan voor coronajaren

15% meer files in vergelijking tot pré-coronojaar 2019. Is ook niet zo gek, het aantal inwoners is sindsdien met ruim 400.000 toegenomen terwijl - door de stikstofproblematiek - de wegenbouw volledig stil is komen te liggen. Een kind kan je nog uitleggen dat dit dan het gevolg is.

Als er nu ook nog eens een spitsheffing voor het OV aan komt (want dat kampt met hetzelfde probleem) vraag ik me af of de hele onderbouwing van het rekeningrijden (ontmoedigen van autorijden) nog wel standhoudt.

Want wat moet je dan?

En nee, het antwoord is niet 'allemaal thuiswerken'. Dat is slechts voor een zeer beperkte groep mogelijk en zal de files zeker niet oplossen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

alexbl69 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:25:
[...]

15% meer files in vergelijking tot pré-coronojaar 2019. Is ook niet zo gek, het aantal inwoners is sindsdien met ruim 400.000 toegenomen terwijl - door de stikstofproblematiek - de wegenbouw volledig stil is komen te liggen. Een kind kan je nog uitleggen dat dit dan het gevolg is.

Als er nu ook nog eens een spitsheffing voor het OV aan komt (want dat kampt met hetzelfde probleem) vraag ik me af of de hele onderbouwing van het rekeningrijden (ontmoedigen van autorijden) nog wel standhoudt.

Want wat moet je dan?

En nee, het antwoord is niet 'allemaal thuiswerken'. Dat is slechts voor een zeer beperkte groep mogelijk en zal de files zeker niet oplossen.
U vraagt, wij draaien
https://www.ad.nl/binnenl...n-duurder-maken~afb6153c/

je zou bijna denken dat de overheid forensen bewust op kosten wil jagen……

Edit: had even over het eerder geposte artikel heen gelezen……

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04:57

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Want wat moet je dan?

Die files waren tijdens covid wel opgelost. En toen kon men wel thuiswerken.

Echter nu wil iedereen weer 1, 2 of zelfs 3 dagen naar kantoor.
Gauw naar huis met die mensen.

En alles waarvoor je naar die "klanten of afspraken" toe gaat Teams gebruiken.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:01
[...]

Want wat moet je dan?

Aanpassen? Ook dit is niet zo zwart-wit.

Niet iedere dag om 08:30 beginnen.
Een paar dagen thuis werken.
Meer remote voor klanten doen ipv voor 100km in de auto te stappen.
Bepaalde colleges, welke het toelaten, remote doen.
...

Je kan het zo gek niet verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

eric.1 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:53:
[...]

...

Maar niet iedereen heeft die mogelijkheid. Natuurlijk, voor veel kantoorpersoneel zou dit kunnen en moet thuiswerken de norm zijn (dit dwingt de overheid echter niet af!), maar voor heel veel mensen is die optie er niet, denk alleen al aan iedereen die in de zorg werkt….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

.

[ Voor 99% gewijzigd door dr.lowtune op 01-07-2023 10:59 . Reden: Dubbel ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
De vraag is bij welk percentage thuiswerken (of andere tijden zoals @eric.1 oppert) de files verdwenen zijn. Als degene die dat kan regelen dat regelmatig doet dan hoeven anderen zich niet in bochten te wringen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:54
Dennis1812 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:36:
[...]

Echter nu wil iedereen weer 1, 2 of zelfs 3 dagen naar kantoor.
Gauw naar huis met die mensen.

En alles waarvoor je naar die "klanten of afspraken" toe gaat Teams gebruiken.
Verander graag dat wil in MOET!
Er zijn zoveel werkgevers die de werknemers verplicht meerdere dagen op kantoor te komen.

(Mijne heeft 50% afgerond naar boven ... en dan gaan wij zelfs verhuizen naar een groter pand zodat er ruimte is voor iedereen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
dr.lowtune schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:58:
[...]

Maar niet iedereen heeft die mogelijkheid. Natuurlijk, voor veel kantoorpersoneel zou dit kunnen en moet thuiswerken de norm zijn (dit dwingt de overheid echter niet af!), maar voor heel veel mensen is die optie er niet, denk alleen al aan iedereen die in de zorg werkt….
Klopt, zorg is en blijft een punt in dit opzicht. Maar, een flink deel begint voor een ochtenddienst voor de spits. Dus die hebben daar weinig last van. Thuiszor, om maar wat te noemen, is een verhaal apart en daar zal dan een sluitende vergoeding voor moeten komen.

Maar goed, de strekking was meer dat iedereen die zich aan kan passen, dit dan eigenlijk wel moet doen tot op zekere hoogte. Al is het maar een dag.

[ Voor 5% gewijzigd door eric.1 op 01-07-2023 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Ryur schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:59:
[...]

Verander graag dat wil in MOET!
Er zijn zoveel werkgevers die de werknemers verplicht meerdere dagen op kantoor te komen.

(Mijne heeft 50% afgerond naar boven ... en dan gaan wij zelfs verhuizen naar een groter pand zodat er ruimte is voor iedereen)
Ik vind dit gewoon de schuld van de werknemers. Ze hebben in de afgelopen 2 jaar niet aan kunnen tonen dat het bedrijf even goed presteert bij thuiswerken als dat ze op kantoor doen. Natuurlijk zijn er mensen bij die thuis meer kunnen doen dan op kantoor doordat ze niet werden gestoord door hun collega's. Maar aan de andere kant waren die collega's dan weer minder effectief.

Dat is ook meteen de reden dat we een ochtendspits en avondspits hebben. Je hebt elkaar vaak nodig en daarom gaan we tegelijkertijd naar ons werk en tegelijkertijd terug. Of je bent fysiek werk aan het doen wat niet op afstand kan.
Ik verwacht daarom niet dat met rekeningrijden mensen minder vaak met de auto op pad gaan. Nu al zie je mensen in de file staan, en blijkbaar is een alternatief (OV gebruiken, andere tijdstippen werken, of deels op afstand) niet goed genoeg om de mensen op dat moment niet de weg op te laten gaan. Rekeningrijden gaat daar nauwelijks verandering in brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
eric.1 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:53:
[...]

...

Heb in deze post een maand geleden een overzicht gepost van de meest voorkomende beroepen in Nederland.

Veel succes om die mensen met teams vanuit huis te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
alexbl69 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:49:
[...]

Heb in deze post een maand geleden een overzicht gepost van de meest voorkomende beroepen in Nederland.

Veel succes om die mensen met teams vanuit huis te laten werken.
Welke van die beroepen moeten perse iedere dag in de spits rijden, als in er is geen enkel alternatief mogelijk? Ik kom uit bij 5 en 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Ryur schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:59:
[...]
Mijn (praktijk-) ervaring is dat er meer druk vanuit werknemers dan vanuit werkgevers komt om op locatie te blijven werken.

Voor de beroepen waarbij het mogelijk is hebben werkgevers al lang uitgerekend dat thuiswerken voor hun veel goedkoper is. Een thuiswerkvergoeding is maar een fractie van de kosten van inrichten en onderhouden van een werkplek op locatie.

Maar het zijn juist de (meerderheid van de) werknemers die er waarde aan hecht om werken en wonen gescheiden te houden.

Ken een bedrijf dat al haar verkoop binnendienst medewerkers sinds Corona thuis wilde laten werken. Dikke ellende. En de dienstverlening werd ook niet bepaald beter om het mild uit te drukken. Gevolg: iedereen werkt weer naar volle tevredenheid op de 'oude' werkplek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
eric.1 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:51:
[...]

Welke van die beroepen moeten perse iedere dag in de spits rijden, als in er is geen enkel alternatief mogelijk? Ik kom uit bij 5 en 6.
En het winkelpersoneel, de docenten en crècheleidsters dan (to name a few). Sorry kinderen, vanaf vandaag zijn de schooltijden gewijzigd van 13u tot 20u?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
alexbl69 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:55:
[...]

En het winkelpersoneel, de docenten en crècheleidsters dan (to name a few). Sorry kinderen, vanaf vandaag zijn de schooltijden gewijzigd van 13u tot 20u?
Je laat duidelijk zien waar het probleem zit; je beperkt wat aangepast kan worden tot hoe het nu is.

Winkels (buiten supers) gaan op maandagen al later open, waarom moeten die 9-17/20 open zijn? Crèches en docenten, schooltijden zijn aanpasbaar. Waarom is er ooit voor 08:45 gekozen? Zal ongetwijfeld met de 9-17 mentaliteit te maken hebben gehad.

Open blik, dat is alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
eric.1 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:51:
[...]

alexbl69 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:36:

Hier een lijst van de meest voorkomende beroepen in Nederland (bron):
  1. Winkelbediende, markt-, straatverkoper
  2. Docent basisonderwijs
  3. Administratief medewerker middelbaar
  4. Glazenwasser, interieurverzorger, keukenknecht, medewerker huishoudelijke dienst
  5. Vrachtwagenchauffeur
  6. Lader, losser, pakhuis- of magazijnmedewerker, verhuizer
  7. Crècheleidster, bejaarden- of zwakzinnigenverzorgende
  8. Informatie- of systeemanalist, systeemontwerper, programmeur
  9. Assistent-boekhouder, boekhouder, bedrijfskassier, loonadministrateur
  10. Detailhandelaar
1; reist tussen 07:00 & 10:00 afhankelijk van openingstijd.
2: reist tussen 07:00&08:00
3: kan vanaf huis, anders zie (2)
4: te breed om er iets van te maken
5: reist de hele dag
6: reist tussen 07:00&09:00
7: reist tussen 06:00&09:00 afhankelijk van ploegendienst
8: doet maar wat :P
9: reist tussen 07:00&09:00
10: zie 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
jadjong schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:00:
[...]

[...]

1; reist tussen 07:00 & 10:00 afhankelijk van openingstijd.
2: reist tussen 07:00&08:00
3: kan vanaf huis, anders zie (2)
4: te breed om er iets van te maken
5: reist de hele dag
6: reist tussen 07:00&09:00
7: reist tussen 06:00&09:00 afhankelijk van ploegendienst
8: doet maar wat :P
9: reist tussen 07:00&09:00
10: zie 1
Dat is hoe het nu is ja. Er is niets mogelijk om hier enige verandering in aan te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
eric.1 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:03:
[...]

Dat is hoe het nu is ja. Er is niets mogelijk om hier enige verandering in aan te brengen?
Dat heb ik al eens eerder geopperd, maar de bereidheid om 11:00-20:00 te gaan werken was niet heel hoog. Iets met kinderen, school, sport en andere dingen in het dagelijks leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:38
eric.1 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:59:
[...]

Crèches en docenten, schooltijden zijn aanpasbaar.
Wil jij de kinderen een paar uur alleen laten en naar school/creche laten gaan als papa en mama aan het werk zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:16

crisp

Devver

Pixelated

Files oplossen is volgens mij helemaal niet zo moeilijk, genoeg mogelijkheden die tesamen een behoorlijke invloed kunnen hebben op verkeersdrukte:

- meer inzetten op thuiswerken/hybride werken (bv 10:00-15:00 op kantoor, en daarvoor/na nog een paar uurtjes thuis)
- waar mogelijk ook meer spreiding in werktijden
- alternatief vervoer voor kortere afstanden stimuleren (fiets, electrische fiets/scooter)
- recreatieverkeer tijdens spitstijden ontmoedigen

En op langere termijn:

- betere spreiding werkgelegenheid
- verbeteringen in de woningmarkt en huursector
- ov verbeteren ipv afbreken

Een afname van zo'n 10-20% lost de fileproblemen over het algemeen al grotendeels op. Het grootste probleem is echter het ontbreken van de politieke wil om hier meer regie in te nemen. Het neoliberale laissez-faire-denken zit hier gigantisch in de weg, en mensen zijn zelf gewoontedieren die vanuit zichzelf niet snel zullen veranderen zonder aansporing. We doen het onszelf aan.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:26

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wat betreft de opmerking dat een "zeer klein deel" kan thuiswerken is onzin. Heel veel mensen hebben een kantoorbaan, zogauw je een kantoorbaan hebt kun je technisch gezien gewoon thuiswerken. Zelfs als dit een high-secure omgeving betreft. Overigens het is wel goed om één of twee dagen per week wel op kantoor te zijn, je hebt dan een heel andere dynamiek met jouw collega's dan dat je tegen elkaar op een schermpje aan het praten bent. Echter dat hoeft dus niet van 8:30 tot 17:00 te zijn.

Wat betreft klant of client gesprekken, nee ook deze kun je niet altijd via Teams voeren. Er zijn gesprekken die moet je echt face-to-face voeren. Je mist bij een Teams meeting gewoon te veel de non-verbale communicatie, zoals lichaam houding. Daarnaast zijn er gewoon gesprekken die jij niet via Teams doet ook omdat er emotie bij komt kijken. Een voorbeeld is een gesprek over letselschade.

Dat gezegd hebbende, ikzelf werk voor een partij die tijdens Corona het kantoorpand drastisch heeft vergroot, dit was voor corona al gepland en al zover in de planning dat dit niet meer gestopt kon worden. Er hadden een aanzienlijk aantal werkplekken extra gecreerd kunnen worden, uiteindelijk zijn het er drie geworden. Men heeft ervoor gekozen een 40-40-20 verhouding aan te gaan houden. Dat betekend daagelijks 40% op kantoor zit, 40% thuis werkt en 20% roaming. Dit nadat er een aantal maal een enquete is gehouden waaruit voort is gekomen dat de meeste collega's het liefst 2 tot 3 dagen per week thuis werken.

Het kantoorpand is nu meer in gericht als een werkplek waar iedereen elkaar ontmoet. Daar waar eerst op dezelfde ruimte 6 personen zaten zijn dit er nu 4. Er is om de x-aantal bureaueilanden ruimte gemaakt voor een loungehoek. Er zijn meer (creatieve)vergaderruimten gekomen. Naast de loungehoeken, is er ruimte gemaakt wat meer een huiskamer idee heeft waar je met collega's kunt zitten sparren, overleggen noem maar op.

Technisch wordt het thuiswerken ook ondersteund. Naast een volledige thuiswerkplek waarbij twee 22" schermen, toetsenbord, muis en een device om verbinding te maken met het bedrijfsnetwerk, wordt ook gezorgd voor een appart device puur voor vergaderen of éé-op-één gesprekken te kunnen voeren via Teams. Teams wordt dus niet direct gebruikt op het device waar je op aan het werk bent.

Als ik thuis aan het werk ben en een collega waarmee ik op dat moment iets samen moet doen dan hebben wij gewoon contineu een Teams sessie open staan op dit extra device, wat uitstekend werkt. Mijn standaard week is 2 dagen op kantoor en 3 dagen thuis. Tenzij ik een afspraak heb die fysiek moet gebeuren, maar dit zal altijd gepland zijn zodat ik niet tijdens spitstijden hoef te rijden.

Dit is een zeer fijne mix gebleken, getuigen de teverdenheidsonderzoeken binnen de organisatie. Dit alles is dan ook mogelijk omdat de werkgever dit volledig omarmd en ondersteund.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Waarom nu alles of niets? Niet iedereen hoeft thuis te werken? Iedereen past aan wat kan en wat hij-zij wil en de files nemen al een stuk af.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

crisp schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:44:
- meer inzetten op thuiswerken/hybride werken (bv 10:00-15:00 op kantoor, en daarvoor/na nog een paar uurtjes thuis)
- alternatief vervoer voor kortere afstanden stimuleren (fiets, electrische fiets/scooter)
- recreatieverkeer tijdens spitstijden ontmoedigen

En op langere termijn:

- betere spreiding werkgelegenheid
- verbeteringen in de woningmarkt en huursector
- ov verbeteren ipv afbreken
Een maatregel die niet genoemd wordt:
Reken de tijd van woon-werkverkeer en straks de kosten van het rekeningrijden voor de werkgever, niet de -nemer. Laat het belasten van de werknemer diens tijd, van publieke infrastructuur en van het milieu deels vallen op bedrijven. Met andere woorden, maak het voor bedrijven minder aantrekkelijk om mensen naar kantoor te krijgen als dat niet nodig is. Dan komen de innovatieve oplossingen vanzelf.

[ Voor 8% gewijzigd door The Zep Man op 01-07-2023 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garathane
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:18

garathane

l'enfer, c'est les Autres

eric.1 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:59:
[...]

Je laat duidelijk zien waar het probleem zit; je beperkt wat aangepast kan worden tot hoe het nu is.

Winkels (buiten supers) gaan op maandagen al later open, waarom moeten die 9-17/20 open zijn? Crèches en docenten, schooltijden zijn aanpasbaar. Waarom is er ooit voor 08:45 gekozen? Zal ongetwijfeld met de 9-17 mentaliteit te maken hebben gehad.

Open blik, dat is alles.
Ik werk in he PO. dus reis tussen 7.00 uur en 8.00 uur en tussen 17.00 uur en 18.30 uur, spitstijd.
Schooltijd aanpassen voor het PO is beperkt mogelijk. Weinig ouders zullen het waarderen als hun kind in de 10- leeftijd tot 20.00 uur naar school moet. Daarnaast zijn er allerlei andere redenen om PO-schooltijden tussen circa 8.30 uur en 15.30 uur (plus/min een half uur ergens) te houden.
Ik ben voor creatief denken en open blikken, maar hier kan ik niet veel in aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:24
garathane schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:41:
[...]

Ik werk in he PO. dus reis tussen 7.00 uur en 8.00 uur en tussen 17.00 uur en 18.30 uur, spitstijd.
Schooltijd aanpassen voor het PO is beperkt mogelijk. Weinig ouders zullen het waarderen als hun kind in de 10- leeftijd tot 20.00 uur naar school moet. Daarnaast zijn er allerlei andere redenen om PO-schooltijden tussen circa 8.30 uur en 15.30 uur (plus/min een half uur ergens) te houden.
Ik ben voor creatief denken en open blikken, maar hier kan ik niet veel in aanpassen.
PO kan toch flexibeler ingericht worden, 1 kind komt van 8 tot 3, een ander van 10 tot 5, een ander van 12 tot 7.
Mijn werkgever is flexibel, maar omdat mijn kind om half 9 op school moet zijn, kan ik eigenlijk alleen maar in de spits doorrijden naar werk. Ik kan beter 15 minuten in de file staan dan terug naar huis...
En als scholen zelf langer open zijn, is het gelijk handiger dat kinderen geen naschoolse opvang nodig hebben maar gewoon 9-10 uur op school zijn. Dat betekent niet dat ze ook daadwerkelijk zo lang les nodig hebben.
Denk vooral in het belang van je "klant" en de maatschappij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
The Zep Man schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:14:
[...]

Reken de tijd van woon-werkverkeer en straks de kosten van het rekeningrijden voor de werkgever, niet de -nemer. Laat het belasten van de werknemer diens tijd, van publieke infrastructuur en van het milieu deels vallen op bedrijven. Met andere woorden, maak het voor bedrijven minder aantrekkelijk om mensen naar kantoor te krijgen als dat niet nodig is. Dan komen de innovatieve oplossingen vanzelf.
Oplossing 3.291.192 die helemaal prima is voor de paar mensen die uitstekend thuis kunnen werken en dit af kunnen dwingen bij hun werkgever (en welke op dit forum ruim bovengemiddeld vertegenwoordigd zijn). Maar voor de grootste groep werknemers - de groep die fysiek de handjes uit de mouwen steekt - heeft er helemaal niks aan, en dat gaat hun werkgever ook nooit betalen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alexbl69
mitsumark schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:52:
[...]

PO kan toch flexibeler ingericht worden, 1 kind komt van 8 tot 3, een ander van 10 tot 5, een ander van 12 tot 7.
Mijn werkgever is flexibel, maar omdat mijn kind om half 9 op school moet zijn, kan ik eigenlijk alleen maar in de spits doorrijden naar werk. Ik kan beter 15 minuten in de file staan dan terug naar huis...
En als scholen zelf langer open zijn, is het gelijk handiger dat kinderen geen naschoolse opvang nodig hebben maar gewoon 9-10 uur op school zijn. Dat betekent niet dat ze ook daadwerkelijk zo lang les nodig hebben.
Die kinderen zijn niet alleen aanwezig hé, er moet ook nog les worden gegeven. Hoe wil je dat doen als iedereen maar binnen komt waaien en wegloopt op tijden die pappie en mammie goed uitkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

alexbl69 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:03:
[...]

Oplossing 3.291.192 die helemaal prima is voor de paar mensen die uitstekend thuis kunnen werken en dit af kunnen dwingen bij hun werkgever (en welke op dit forum ruim bovengemiddeld vertegenwoordigd zijn). Maar voor de grootste groep werknemers - de groep die fysiek de handjes uit de mouwen steekt - heeft er helemaal niks aan, en dat gaat hun werkgever ook nooit betalen.
Als het wettelijk verplicht is, dan is het wettelijk verplicht. Deal with it. B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

The Zep Man schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:14:
[...]

Ik denk niet dat dat echt voordelig voor een werknemer gaat uitpakken.
Voor werkgevers met een vaste werklocatie gaan ze sollicitanten die ver weg wonen gewoon een lager salaris aanbieden t.o. mensen die dichterbij wonen.
Bij werkgevers met een variabele werklocatie (zoals in de bouw waarbij je regelmatig een andere reistijd krijgt) verwacht ik in de toekomst wel dat de dagelijkse voorrijkosten in de projectkosten doorberekend zijn.

(Persoonlijk reken ik die reistijdkosten al mee met salarisvergelijking:
Hoeveel uur ben ik maandelijks van huis om een x salaris per maand te kunnen ontvangen?
Bij een andere werkgever die 200 euro meer biedt, maar waarbij ik een dagelijks een uur langer op de weg zit is dat gewoon een achteruitgang. :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Onbekend schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:06:
[...]

Ik denk niet dat dat echt voordelig voor een werknemer gaat uitpakken.
De discussie ging niet over of het voordelig voor de werknemer was, maar over het minder belasten van het wegennet. Het ontmoedigen van onnodig reizen is een goede manier om dat te doen. Organisaties zijn gevoeliger voor onnodig stijgende kosten dan individuele werkers, en hebben ook meer mogelijkheden om dat te mitigeren.
Voor werkgevers met een vaste werklocatie gaan ze sollicitanten die ver weg wonen gewoon een lager salaris aanbieden t.o. mensen die dichterbij wonen.
Dat is discriminatie en dat mag niet. :) Verder smachten werkgevers nu naar werkers, ondanks dat ze het niet durven toe te geven. Je beperken tot werkers in de regio is voor veel werk niet te doen, want je krijgt dan niemand meer.

Men zou nog een onderscheid kunnen maken tussen werk waarbij fysieke aanwezigheid noodzaak is en waarbij dat niet zo is, maar dan moet wel gecontroleerd op misbruik, en bedrijven meer dan enkel een tik op de vingers geven.

[ Voor 33% gewijzigd door The Zep Man op 01-07-2023 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Een belangrijk aspect van primair onderwijs zit hem juist in het klassikaal lesgeven en de groepsdynamiek. Zoals jij het voorstelt zou je eigenlijk van de hele lesdag alleen tussen 12 en 3 (wanneer er eigenlijk ook een middagpauze moet zitten) stof klassikaal kunnen behandelen als alle kinderen er zijn. Dat zie ik echt niet werken eerlijk gezegd. Daarbij verwacht je dan ook dat de leerkrachten zo lang op school zijn? Of dat ze in shifts gaan werken? Volgens mij hebben we daar sowieso de leerkrachten al niet voor en als je ze verplicht om van 8 tot 19 op school te zijn denk ik dat er nog veel meer het onderwijs uit stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:54
The Zep Man schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:09:
[...]
Dat is discriminatie en dat mag niet. :)
Naast dat het geen discriminatie is, waarom zou het niet mogen?
Collega X verdiend 100 EUR meer dan Collega Y omdat X beter kan onderhandelen. Dat mag gewoon.

Zelfs als je een loonbedrijf hebt mag het, dan zit X een 1-2 tredes hoger dan Y.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Ryur schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:14:
[...]

Naast dat het geen discriminatie is, waarom zou het niet mogen?
Collega X verdiend 100 EUR meer dan Collega Y omdat X beter kan onderhandelen. Dat mag gewoon.
Onderhandelen is iets wat je doet, niet wat je bent of waar je vandaan komt. Met jouw logica zou je ook geen zwangere vrouw aannemen omdat dat voor hogere kosten zal zorgen. Zo werkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
dr.lowtune schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:11:
[...]

Een belangrijk aspect van primair onderwijs zit hem juist in het klassikaal lesgeven en de groepsdynamiek. Zoals jij het voorstelt zou je eigenlijk van de hele lesdag alleen tussen 12 en 3 (wanneer er eigenlijk ook een middagpauze moet zitten) stof klassikaal kunnen behandelen als alle kinderen er zijn. Dat zie ik echt niet werken eerlijk gezegd. Daarbij verwacht je dan ook dat de leerkrachten zo lang op school zijn? Of dat ze in shifts gaan werken? Volgens mij hebben we daar sowieso de leerkrachten al niet voor en als je ze verplicht om van 8 tot 19 op school te zijn denk ik dat er nog veel meer het onderwijs uit stappen.
Onder andere Montessori, Jenaplan en Dalton scholen denken daar anders over.
Ik zeg niet dat dat beter is, ik werk er niet en kijn kind gaat er niet naartoe, maar het zijn wel methodes waarbij flexibele tijden prima mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
_Dune_ schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:54:
zogauw je een kantoorbaan hebt kun je technisch gezien gewoon thuiswerken. Zelfs als dit een high-secure omgeving betreft.
Want jouw huis wordt elk half jaar gesweeped?
_Dune_ schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:54:
Men heeft ervoor gekozen een 40-40-20 verhouding aan te gaan houden. Dat betekend daagelijks 40% op kantoor zit, 40% thuis werkt en 20% roaming.
Dan heb je alsnog alle reisbewegingen. Als het 40-40-20 over de week is, dan zijn er maar 2 kantoordagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Waarom denkt de gemiddelde kantoormiep ook dat er maar 5 dagen in een week zitten?

Op zaterdag of zondag kan ik altijd zo doorrijden richting het werk en heb ik nauwelijks file.
Als dat eens losgelaten wordt en wat mensen van dinsdag of donderdag in het weekend gaan werken scheelt ook al een bak voor de files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Dennis1812 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:04:
Waarom denkt de gemiddelde kantoormiep ook dat er maar 5 dagen in een week zitten?

Op zaterdag of zondag kan ik altijd zo doorrijden richting het werk en heb ik nauwelijks file.
Als dat eens losgelaten wordt en wat mensen van dinsdag of donderdag in het weekend gaan werken scheelt ook al een bak voor de files.
Daar zouden heel veel werkgevers erg blij mee zijn! Hoeven ze geen weekend toeslag meer uit te keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

TheBrut3 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:29:
[...]

Daar zouden heel veel werkgevers erg blij mee zijn! Hoeven ze geen weekend toeslag meer uit te keren.
Als het volledig genormaliseerd is en niet meer bijzonder om dan te werken omdat het normale dagen zijn is dat inderdaad niet meer nodig.

Nu heeft je sociale leven er nog flink last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

TheBrut3 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:29:
[...]

Hoho.
Zondag is 200%, dus dan hoef je zowel de dinsdag als de donderdag niet te werken uiteraard O-)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
PO kan toch flexibeler ingericht worden, 1 kind komt van 8 tot 3, een ander van 10 tot 5
Als je zeker wilt weten dat er letterlijk niemand meer in het onderwijs wil werken, sure!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:15

Stoney3K

Flatsehats!

Dennis1812 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:04:

Je kan op dezelfde manier de vraag stellen, waarom is een kantoordag maar van 09:00 tot 17:00 en niet vanaf eerder of tot later? Want daarmee sla je twee vliegen in één klap, je verspreidt het aantal reisbewegingen waardoor je minder spitsuren krijgt, en je biedt mensen die een avond- of een ochtendritme hebben de ruimte om het meeste produktief te kunnen zijn.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Wilke schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:25:
[...]

Als je zeker wilt weten dat er letterlijk niemand meer in het onderwijs wil werken, sure!
Ik neem aan dat je zelf liever niet de ene keer van half 8 tot half 4 werkt, en de andere dag van half 12 tot half 8?
Spreek je dan voor iedereen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
e.e.a.is ook voornl. bedoeld om grote verschuivingen in de maatscahppij teweeg te brengen, t.a.v. mobiliteit, gerelateerde woongelegenheid, spreiding van welvaart, etc.; als je maar vasthoudt aan je eigen statusquo dan gaan we er niet komen

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

YakuzA schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:39:
[...]

Hoho.
Zondag is 200%, dus dan hoef je zowel de dinsdag als de donderdag niet te werken uiteraard O-)
Is dat nog ergens dan?
Zorg is allang terug naar 160% op zondag.
137% in de nacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

CynicRelief schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:29:
e.e.a.is ook voornl. bedoeld om grote verschuivingen in de maatscahppij teweeg te brengen, t.a.v. mobiliteit, gerelateerde woongelegenheid, spreiding van welvaart, etc.; als je maar vasthoudt aan je eigen statusquo dan gaan we er niet komen
Een probleem van het verschuiven van de status quo is dat telkens wanneer die verschuift de kloof tussen arm en rijk groter wordt, met als gevolg dat middeninkomens steeds meer onder druk komen te staan (en in de kloof vallen). Rekeningrijden draagt hier ook aan bij.

• Mobiliteit? Waar moet het heen verschuiven? Het OV?
• Gerelateerde woongelegenheid? Ga eens bouwen.
• Spreiding van welvaart? Telkens wanneer dit genoemd wordt, bedoeld men dat de welvaart naar boven gespreid wordt.

De status quo moet zeker doorbroken worden, maar niet op de manier zoals het de afgelopen zoveel decennia is gegaan.

[ Voor 23% gewijzigd door The Zep Man op 02-07-2023 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Dennis1812 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 23:26:
[...]

Is dat nog ergens dan?
Zorg is allang terug naar 160% op zondag.
137% in de nacht.
In de horeca is het 100%.

Ik snap nog (niet meer) het verschil tussen zaterdag en zondag.
Hier kiest iedereen voor zondag omdat dat meer oplevert.
Zaterdag? Nee, dan kan ik niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
CynicRelief schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:29:
Waar gaan we wel komen als we dat loslaten dan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• garathane

garathane

[...]

Ik begrijp dat jij verwacht dat ik dan van 8.00 uur tot 19.00 uur aan het werk moet zijn ?? 8)7
Ik neem aan dat je weet dat er mega-tekorten zijn in het onderwijs, dus dat er niet in twee-ploegen dienst gewerkt kan worden ? Los van het feit of dat wenselijk is.
Er zijn meer argumenten tegen, maar die ga ik hier niet benoemen, omdat ik eerst wil horen hoe jij bovenstaande probleem opgelost wil zien

.
mitsumark schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:30:
[...]

Onder andere Montessori, Jenaplan en Dalton scholen denken daar anders over.
Ik zeg niet dat dat beter is, ik werk er niet en kijn kind gaat er niet naartoe, maar het zijn wel methodes waarbij flexibele tijden prima mogelijk zijn.
Ik ken geen enkele school die op die manier werkt. De genoemde onderwijsvormen hebben een andere onderwijsvisie, maar die is niet gebaseerd op wisselende openingstijden. ik ben heel benieuwd naar een school die dat wél doet.

[ Voor 20% gewijzigd door garathane op 02-07-2023 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
garathane schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:44:
[...]

Ik begrijp dat jij verwacht dat ik dan van 8.00 uur tot 19.00 uur aan het werk moet zijn ?? 8)7
Ik neem aan dat je weet dat er mega-tekorten zijn in het onderwijs, dus dat er niet in twee-ploegen dienst gewerkt kan worden ? Los van het feit of dat wenselijk is.
Er zijn meer argumenten tegen, maar die ga ik hier niet benoemen, omdat ik eerst wil horen hoe jij bovenstaande probleem opgelost wil zien

.
[...]

Ik ken geen enkele school die op die manier werkt. De genoemde onderwijsvormen hebben een andere onderwijsvisie, maar die is niet gebaseerd op wisselende openingstijden. ik ben heel benieuwd naar een school die dat wél doet.
De genoemde scholen werken niet met vaste tijdblokken voor iedereen voor een bepaald vak.
Als niet iedereen tegelijkertijd met hetzelfde, in hetzelfde tempo, bezig is / hoeft te zijn, kun je verschillende groepen bij elkaar zetten.
Stel je hebt 3 standaard groepen, dan kun je die ipv op leeftijd indelen op tijd.
1 docent begint om 8 uur (tot 4), 1 om 10 uur (tot 6), 1 om 12 uur (tot 8 ) (afstemmen met het aantal kinderen wanneer).
Heel vroeg is 1 docent genoeg, heel laat ook, tijdens de piek van 12 tot 4 (alle kindjes binnen) zijn ze er alle drie, van 10 tot 12 en van 4 tot 6 zijn er twee docenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
[...]

Als de SAP-consultant (ik noem maar iets) straks niet meer 123km per dag naar het werk kan rijden wordt lokaal onderwijzer worden misschien een betere optie. Goed, misschien wat ver gezocht :+ maar het gemis aan gemotoriseerd vervoer zal ongetwijfeld wat verschuiving op de arbeidsmarkt veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garathane

garathane

mitsumark schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:59:
[...]
De genoemde scholen werken niet met vaste tijdblokken voor iedereen voor een bepaald vak.
Als niet iedereen tegelijkertijd met hetzelfde, in hetzelfde tempo, bezig is / hoeft te zijn, kun je verschillende groepen bij elkaar zetten.
Stel je hebt 3 standaard groepen, dan kun je die ipv op leeftijd indelen op tijd.
1 docent begint om 8 uur (tot 4), 1 om 10 uur (tot 6), 1 om 12 uur (tot 8 ) (afstemmen met het aantal kinderen wanneer).
Heel vroeg is 1 docent genoeg, heel laat ook, tijdens de piek van 12 tot 4 (alle kindjes binnen) zijn ze er alle drie, van 10 tot 12 en van 4 tot 6 zijn er twee docenten.
Mijn school heeft steeds twee parallel groepen van samen 50 tot 55 kinderen. Wij werken volgens het leerstof-jaarklasse systeem, dus de groep bestaat uit kinderen van dezelfde leeftijd. Wij zijn een 'Dalton'- achtige school ( dus enigszins werkend met een systeem dat jij noemt.). Die vijftig kinderen zitten in twee groepen met twee leerkrachten ( die nu ieder tegelijk aanwezig om les te geven).
Helaas hebben op dit moment 5 (!) FTE tekort, dat betekent dat er vijf fulltime banen onbemensd zijn. Die derde leerkracht is dus helaas niet aanwezig....
Volgens jouw idee betekent dat de ene leerkracht van 8.00 uur tot 14.00 uur een lesgebonden taak heeft ( een kind heeft circa 5 1/2 uur lestijd per dag, en de andere van 14.00 tot 20.00 uur. De kinderen hebben namelijk ook pauzes nodig en kunnen niet de hele tijd binnen zitten.
ik denk niet dat er heel veel ouders zijn die het een prima idee vinden dat hun kind zo laat thuis is, hoe gelukkig zij ook zijn met hun flexibele schooltijden.

Daarnaast hebben kinderen allerlei activiteiten (sport, muziek etc.) en die zijn na schooltijd, Die kinderen komen dus allemaal op dezelfde schooltijden, zodat ze tijdig naar hun activiteit kunnen.
Zodra de kinderen weg gaan ( Op mijn school is dat 14.30 uur) ga ik met niet-lesgebonden taken aan de gang: : correctie, voorbereiding, administratie, vergaderingen, MDO's (= Multi disciplinair overleg over kinderen, m et externen en ouders), parallel-overleg, enzovoorts. Daar vul ik de rest van mijn tijd mee. Tussen 17.00 uur en 18.00 uur ga ik naar huis.

Nu kan je opmerken dat je een deel van die taken op een ander moment kan doen. Stel dat je eindshift hebt, zou je 's morgens aan de gang kunnen met voorbereiden en correctie. Besprekingen echter zijn nu na schooltijden gepland omdat dat de tijd is waarop de meeste ex- en internen dat kunnen doen. Met al die flexibele tijden word t overleg erg moeilijk gemaakt.

Natuurlijk is er van alles mogelijk, maar zoals jij het stelt is de ouder de 'klant' en moet het onderwijs zich daarnaar richten en de noden van de kinderen niet meerekenen. Een mens werkt het beste 's ochtends, en dat geldt zéker voor kinderen. De effectiviteit van de middag les zal absoluut minder zijn dan van de ochtend les.. Jammer voor de kinderen die door hun ouders van 12.00 tot 17.30 uur naar school worden gestuurd.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• garathane

garathane

jadjong schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:59:
[...]

Als de SAP-consultant (ik noem maar iets) straks niet meer 123km per dag naar het werk kan rijden wordt lokaal onderwijzer worden misschien een betere optie. Goed, misschien wat ver gezocht :+ maar het gemis aan gemotoriseerd vervoer zal ongetwijfeld wat verschuiving op de arbeidsmarkt veroorzaken.
Ik zou zeggen: kom erbij !! Het is een omscholingstraject van 2 jaar (als je een Hbo-opleiding afgerond hebt en aan de geschiktheidstoets voldoet). We kunnen je gebruiken !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mitsumark
garathane schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:33:
Natuurlijk is er van alles mogelijk, maar zoals jij het stelt is de ouder de 'klant' en moet het onderwijs zich daarnaar richten en de noden van de kinderen niet meerekenen. Een mens werkt het beste 's ochtends, en dat geldt zéker voor kinderen. De effectiviteit van de middag les zal absoluut minder zijn dan van de ochtend les.. Jammer voor de kinderen die door hun ouders van 12.00 tot 17.30 uur naar school worden gestuurd.....
Ik vind het een behoorlijke stelling dat de noden van het kind dan niet mee worden genomen.
Heb je daar bronnen bij?
Ik was als scholier voor 12 niet vooruit te branden, en nu nog niet...
Ook veel van mijn collega's werken liever 10 tot 18, dan 7 tot 3 (max flexibiliteit van de werkgever).
Sterker nog, ik denk juist dat "avondmensen" met het huidige systeem tekort worden gedaan.

Effectiviteit van de middagles is nu wellicht minder effectief, maar ze zijn dan ook al een paar uur bezig..

Daarnaast zoeken we niet alleen oplossingen voor de schoolbrengende ouders omdat die simpelweg flexibiliteit willen, we willen als maatschappij minder mensen tegelijkertijd op de weg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• garathane

garathane

mitsumark schreef op zondag 2 juli 2023 @ 23:18:
[...]
Ik vind het een behoorlijke stelling dat de noden van het kind dan niet mee worden genomen.
Heb je daar bronnen bij?
Ik reageer op jouw mededeling dat de schooltijden heel goed kunnen worden aangepast. Jouw argumentatie gaat uit van het spreiden van schooltijden, zodat de files zouden kunnen verminderen. Daar heb ik geen bron bij nodig.
Overigens hebben we het niet over pubers, die inderdaad beter later op de dag schijnen te kunnen werken, maar over kinderen in de basisschool leeftijd. Daar geldt dat in veel mindere mate voor.

Heb je ook een oplossing voor de clubjes, trainingen en andere activiteiten die nu 's middags plaatsvinden, waardoor de meerderheid van de kinderen na 15.00 uur niet meer naar school kunnen ?
(Bron: 40 jaar onderwijservaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 11:14

Wailing_Banshee

You're Next

crisp schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:44:
Files oplossen is volgens mij helemaal niet zo moeilijk, genoeg mogelijkheden die tesamen een behoorlijke invloed kunnen hebben op verkeersdrukte:

- recreatieverkeer tijdens spitstijden ontmoedigen=
Deels thuis/deels op kantoor werken zie ik echt niet zitten. Dat zou mij zoveel energie kosten dat ik net zo goed halve dagen zou kunnen gaan werken...

Spreiding in werktijden, dan zou je moeten zeggen dat bedrijf A van 8 tot 4 werkt, bedrijf B van 9 tot 5, bedrijf C van 10 tot 6, bedrijf D van 11 tot 7? Dan heb je dus maar een paar uur per dag dat mensen van die bedrijven met elkaar kunnen werken. Want spreiding in werktijden op 1 bedrijf schiet niet op, aangezien het fetid dat iedereen op kantoor is vaak de reden is dat iedereen op kantoor is.

Alternatief vervoer: daar zou zeker ook gewoon goed OV bij moeten horen. Mogelijk in combinatie in goede voorzieningen om een deel met ander alternatief vervoer te kunnen combineren (zo is mijn dichtsbijzijnde bushalte 2km verderop, maar kan ik daar niet met de fiets heen omdat ik mijn fiets daar nergens kan stallen)

En waarom zou ik perse op het heetst van de dag op stap kunnen om te kunnen recreeeren? Ik ben een ochtendmens, ook op mijn vrije dagen. Het liefst ga ik om 7 uur 's morgens weg als ik ergens heen ga.
alexbl69 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:03:
[...]

Iedereen die voor z'n werkgever op de weg zit heeft daar wat aan. En die werkgever heeft dat te betalen als hij dat moet betalen van de overheid.
Dennis1812 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:42:
[...]

Als het volledig genormaliseerd is en niet meer bijzonder om dan te werken omdat het normale dagen zijn is dat inderdaad niet meer nodig.

Nu heeft je sociale leven er nog flink last van.
Zelfs als dat genormaliseerd zou zijn, zou je sociale leven er last van kunnen hebben. Stel, ik werk van maandag t/m vrijdag, mijn partner van dinsdag t/m zaterdag, hebben we nog maar 1 dag in de week dat we samen iets kunnen doen...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:30
Omdat de discussie hier toch vooral gaat over alternatieven voor de auto in de vorm van het ov, of spitsheffing.

https://nos.nl/l/2481341

Zo ga je helemaal niemand de auto uit krijgen, maar wel de auto in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
FRANQ schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 06:53:
Omdat de discussie hier toch vooral gaat over alternatieven voor de auto in de vorm van het ov, of spitsheffing.

Het is wel te merken dat ze een politicus hebben aangesteld daar als directeur. Meteen een extra heffing willen introduceren, terwijl de echte oplossing het inzetten van extra materieel en personeel is.

Mooi ook hoe dat hij verwacht dat het dan rustiger word in de trein, maar dat die verdwenen reizigers absoluut niet in de auto zullen stappen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:06
FRANQ schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 06:53:

Veel kouwe drukte natuurlijk. Die spitsheffing is er al lang; de NS moedigt je aan om een kortingkaart te nemen. De korting die je krijgt als je één keer per jaar tegen daltarief reist betaalt meestal die hele kortingskaart al terug.

Veel van de drukte in de treinen wordt veroorzaakt door te korte treinstellen, en natuurlijk de aanwezigheid van studenten, die die prijsprikkel niet gaan voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 07:46:
[...]

Veel kouwe drukte natuurlijk. Die spitsheffing is er al lang; de NS moedigt je aan om een kortingkaart te nemen. De korting die je krijgt als je één keer per jaar tegen daltarief reist betaalt meestal die hele kortingskaart al terug.

Veel van de drukte in de treinen wordt veroorzaakt door te korte treinstellen, en natuurlijk de aanwezigheid van studenten, die die prijsprikkel niet gaan voelen.
Tenzij ze het als een soort upgrade op de studenten OV maken.
Je mag met studenten OV kaart ook niet eerste klas reizen.
Wellicht wordt spits geexcludeerd behalve als je X per maand betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:06
Dennis1812 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:06:
Tenzij ze het als een soort upgrade op de studenten OV maken.
Je mag met studenten OV kaart ook niet eerste klas reizen.
Wellicht wordt spits geexcludeerd behalve als je X per maand betaald.
Als je toch een digitale rittenadministratie hebt zou ik een toeslag per rit in de spits doen.

En vervolgens merken de universiteiten op dat studenten alleen nog tussen 11 en 15u in de collegezalen te zien zijn. Want op kamers gaan (wat trouwens nooit makkelijk of goedkoop was) is nu echt wel een gepasseerd station voor de meeste studenten.

Het belachelijke is dat we verwachten dat de spoorwegen rendabel zijn (in 2019 maakten ze ongeveer evenveel winst als ze nu verlies maken) zonder de maatschappelijke en economische baten in te calculeren.

Aan Rijkswaterstaat vragen we ook niet "hoeveel winst maken jullie op de verbreding van de A27?" Er wordt meestal vanuitgegaan dat de maatschappelijke baten opwegen tegen de kosten. En ja, automobilisten betalen ook een hoop belasting en heffingen. Maar net zoals de inkomsten in een grote pot gaan, komen de uitgaven uit diezelfde pot.

Politici (ook de huidige rechtse kliek) hebben meestal de mond vol van het belang van het OV, dat het aangemoedigd en gestimuleerd moet worden, enz. enz. Maar uiteindelijk wordt er van de OV-bedrijven een sluitende rekening verwacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:30
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 07:46:
[...]

Die studenten zijn denk ik in veel gevallen MBO scholieren.
(zoals ik vroeger)

Die kunnen echt niet te laat komen in de klas, dan mogen ze er niet meer in.
En als je te vaak te laat komt dan mag je er het hele jaar niet meer in, en kan je je diploma wel vergeten.

Toen ik nog op het MBO zat, ben ik vanaf mijn 18e met de auto gegaan, omdat ik te vaak te laat was met de trein.
Treinen die vol zaten en mensen achter lieten op het perron.
Of aansluitingen die elkaar missen terwijl er 10 minuten overstaptijd was.

Een Leraar op het MBO zegt dan gewoon, dan moet je een trein eerder nemen.
Maar als hij gewoon op tijd rijd, zit je al 10 minuten in je overstap trein, en ben je 20 minuten te vroeg op school.
Bij een trein eerder ben je 50 minuten eerder op school, vond toen al belangrijker om thuis gewoon met mijn ouders mee te eten aan het ontbijt.

Zelf zie ik in dat bericht wat ik linkte vooral het falen van het ov systeem.

Ik zie 2 opties:
Opdoeken die handel, en asfalteren.
Of maak er als politiek eens echt werk van, nationaliseer het weer (in de zin dat het niet winstgevend hoeft te zijn) en maak OV GRATIS.

[ Voor 5% gewijzigd door FRANQ op 04-07-2023 08:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:17
FRANQ schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:40:
[...]
[...]
Of maak er als politiek eens echt werk van, nationaliseer het weer (in de zin dat het niet winstgevend hoeft te zijn) en maak OV GRATIS.
(Nagenoeg) Gratis OV hebben we een mooi effect van gezien in Duitsland: Bussen en treinen overvol van mensen die toch al met het OV gaan en het gratis rijden nu als reden hebben meer en meer uitstapjes te maken. Terwijl degenen die niet met het OV gingen alsnog niet met het OV gaan, want de bereikbaarheid is onveranderd en het is nog onverdraaglijk drukker dan voorheen.

Niet alles valt met prijs te sturen. Sterker nog, als gratis OV betekent dat er werkelijk minder mensen de weg op gaan, is dat reden om bij de auto te blijven omdat ik daarmee nu dus nog sneller en nog comfortabeler op mijn bestemming aankom ;)

Iets wat gratis is, wordt niet op waarde geschat. En mobiliteit mag best wat kosten om verkwisting te voorkomen. Ik zie wat dat betreft wel meer in de koppeling van MRB en en OV. Of de parkeervergunning, indien men in de stad woont. Als je dan toch al een dusdanig zware flatfee betaalt voor het bezit of neer mogen zetten van je auto, waarom kan daar geen incentive voor tegenoverstaan de auto ook daadwerkelijk niét te gebruiken?

Nu is het zo dat je, omdat de vaste lasten toch reeds bestaan, de variable kosten van het OV simpelweg te hoog zijn in vergelijk tot de variable kosten van de auto. En hoe de huidige OV plannen zijn versus het rekeningrijden, zie ik deze balans ook niet zo snel verschuiven. De auto mág immers in variabele kosten ook duurder zijn, simpelweg vanwege het comfort. En zodra het over meerdere personen gaat, is de balans natuurlijk sowieso zoek.

En ja, als daarmee het autorijden ook duurder wordt, kan dat geld weldegelijk naar het OV vloeien zodat het minder een straf wordt dit ook daadwerkelijk te gebruiken. Ik vind het jammer dat een dergelijke optie niet is overwogen.

Edit: Eerste resultaten van Bayern, betreffende het 49-Euro ticket.
https://www.br.de/nachric...verkerhsverbuende,TfwBOVf

Kort gezegd: Ondanks dat het niet meer nagenoeg gratis is (9 euro voorheen, nu 49 euro), heeft men een toename van het aantal reizigers met 10% vastgesteld. Dat geldt dan echter vooral voor de grote steden, waar het OV toch al zwaar belast was. In landelijke gebieden is geen verandering waargenomen.

De verkoop van reguliere bustickets is in sommige gebieden met 90% gedaald, wat dus ook aangeeft dat het vooral mensen die reeds van het OV gebruik maakten, van deze aanbieding gebruik maken.

Verder is het nog afwachten hoe het verder loopt. OV maatschappijen schrijven dieprode getallen, en je moet in het hoofd houden dan van mei tot september de vakantieperiodes zijn waarin het natuurlijk aantrekkelijk is daagjes en lange weekenden te treinen. Ik ben persoonlijk dus erg benieuwd in hoeverre het aantal abonnees keldert in September / Oktober.

[ Voor 20% gewijzigd door Cid Highwind op 04-07-2023 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 20:21

hneel

denkt er het zijne van

Cid Highwind schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:54:
[...]

(Nagenoeg) Gratis OV hebben we een mooi effect van gezien in Duitsland: Bussen en treinen overvol van mensen die toch al met het OV gaan en het gratis rijden nu als reden hebben meer en meer uitstapjes te maken. Terwijl degenen die niet met het OV gingen alsnog niet met het OV gaan, want de bereikbaarheid is onveranderd en het is nog onverdraaglijk drukker dan voorheen.
Dan misschien toch beter de eerste optie die hij noemde: opdoeken en de boel asfalteren. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 17:28
[...]

Sowieso hilarisch dat hij het Jenaplanonderwijs noemt. Ik heb er op gezeten en als er nu een onderwijsvorm gebruikt maakt van vrijwilligswerk van deeltijdmoeders, is het het Jenaplan wel. Die zien je aankomen met je wisselende uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik ben benieuwd wat de val van het kabinet voor betekenis gaat hebben met het rekeningrijden. Kan mij indenken dat het een groot punt is met verkiezingen. Immers gaat het een enorme invloed hebben op de portemonnee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 13:14
Ik verwacht dat de val van het kabinet geen noemenswaardig invloed gaat hebben op rekeningrijden, dat we gaan rekeningrijden is praktisch een feit, de overheid is nu eenmaal verslaafd aan zijn inkomsten van de melkkoe die de automobilist heet. Als de belastingvoordelen van de elektrische auto worden teruggedraaid stapt iedereen weer in een auto met ICE, het kabinet heeft zich doelbewust in een spagaat gewerkt en er is maar een weg uit en dat is rekeningrijden. Vasthouden aan het huidige systeem betekent dat de overheid vroeg of laat te veel inkomsten gaat mislopen.

Krijgen we wederom een rechts georienteerd kabinet dan praat je algauw over de VVD en ik verwacht niet dat deze partij spontaan een 180 graden draai gaat maken, dus de automobilist gaat gewoon rekeningrijden. Krijgen we een links georienteerd kabinet dan mag de automobilist een beetje extra bloeden om de linkse plannen te betalen. Of er moet een politieke aardverschuiving plaatsvinden, maar de kans daarop is nihil.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Er is natuurlijk nog een heel verschil tussen vasthouden aan dit systeem of rekeningrijden. Er zijn nog tientallen opties die ertussen zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennis1812 op 08-07-2023 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Dennis1812 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:44:
Er is natuurlijk nog een heel verschil tussen vasthouden aan dit systeem of rekeningrijden. Er zijn nog tientallen opties die ertussen zitten.
Zeker, maar zoals het er nu uitziet (zag?) leek het erop dat men het in den haag zo simpel mogelijk wil houden. Het gaat wel interessant worden wat de verschillende partijen hierover gaan zeggen tijdens de komende campagnes.....
Pagina: 1 ... 39 ... 41 Laatste