SinergyX schreef op maandag 23 september 2019 @ 20:45:
[...]
En bouwen heeft geen uitsloot? Of die paar miljoen dat de F1 gaat kosten gaat werkelijk de woningmarkt oplossen? Als je met een paar miljard komt, dan wordt het misschien interessant, maar dan zelfs nog ben je 80% afhankelijk van externe factoren.
Juist het principe dat ze de hele zone rondom Zandvoort auto vrij willen hebben is al bijna het maximale haalbaar, geen idee wat de uitstoot van hele F1 zooitje zal zijn, maar kan aannemen dat het totaal van de gecombineerde auto's die richting zandvoort zouden gaan toch iets groter zou zijn geweest.
Mijn opmerking (en volgens mij ook die van de minister en Segers) gaan om de uitstoot van broeikasgassen, niet om geld.
De NOS heeft volgens mij
een redelijk uitleg maar die gaat natuurlijk niet helemaal de diepte in. Punt is dat er een limiet zit aan hoeveel stikstof, ammonia en andere gassen uitgestoten mag worden. En deze gassen kun je, net als geld, maar 1 keer uitstoten/geven.
Door een fout in de Nederlandse rekenmethode tov de Europese, werd er bij vergunningverlening van lagere waardes uitgegaan. Daarom word deze rekenmethode nu (als het goed is) aangepast om in lijn te liggen met Europese uitspraken en moeten veel vergunning uitgegeven onder deze rekenmethode opnieuw bekeken worden. En omdat ze opnieuw bekeken worden kan het zijn dat ze ingetrokken worden.
Deze stoffen waar het nu om gaat komen vooral vrij bij verkeer, industrie en landbouw maar dus ook bij het bouwen van huizen (plus dat huizen een bepaald standaard verbruik hebben). En de F1 is geen schone sport. Ik kan niet zo makkelijk iets vinden van een betrouwbare bron, maar hier zijn
er twee. Een F1 stoot dus schijnbaar 3 normale auto's aan jaaruitstoot uit. Nu zijn het er maar 20, dus dat is niet zo zeer de belasting.
Wat wel erg belastend is, is het vervoer van alle teams (hoewel dat voornamelijk hoog in de lucht word uitgestoten). Plus dat er natuurlijk enorm veel mensen op af komen, wat ook weer allemaal uitstoot produceert in het relatief kwetsbare duingebied. Het zou mij niets verbazen als dit wel word meegenomen in de berekeningen voor de vergunning. En je hebt gelijk, dat valt voor een deel op te vangen door beter OV, maar er blijft een verhoogde uitstoot.
Ik kan dus niet inschatten wat de extra uitstoot in het gebied zal zijn door de race, maar het is waarschijnlijk niet zo insignificant. Net zoals dat bouw ook niet insignificant is. Doordat er een limiet is aan uitstoot zullen ze dus, waarschijnlijk, concurreren om uitstootrechten via het vergunningverlening systeem