@
Firefly III
Vorig jaar februari heb ik geprobeerd Firefly III werkend te krijgen in docker, hier destijds ook nog wat berichten geplaatst, en uiteindelijk is dat gelukt.
Vervolgens liep ik tegen het probleem van cronjobs aan... ik kreeg het niet werkend, en was het zat om er tijd in energie in te stoppen.
Dit jaar dacht ik, laat ik het nogmaals proberen, en met wat gedoe is het gelukt, cronjob draait op de vm waar de dockercontainer op draait.
En ik moet zeggen, het ziet er allemaal erg goed en mooi uit! complimenten!
Dus ik alles keurig inrichten, alle contracten erin, budgets erin... en vervolgens maar zoeken naar de knop hoe ik kan zien wat mijn status zal zijn over X maanden.
Omdat ik dat niet kon vinden toch maar eens de site gecheckt...:
Prediction, forecasting, future gazing
Firefly III won't support the ability to predict expenses, give you a look into the future or do financial planning. The present is hard enough to manage at the moment.
Laat dat nou precies de reden zijn waarom ik het graag zou willen gebruiken....
Tot nu gebruikte ik een excel, met daarin de vaste kosten en inkomsten gedefinieerd, en per maand, als eventuele extra uitgaven... dus eigenlijk de contracten en de budgetten als in Firefly.
Het lijkt mij dan ook relatief eenvoudig om een optie te maken in Firefly om inzichtelijk te maken wat de toekomst ongeveer gaat brengen. Voorwaarde is dat je je inkomsten en uitgaven hebt gedefinieerd in contracten/budgetten en dat alle overige zaken in budgetten zit.
Dus om uit te rekenen waar ik in 1 mei zit, is huidig: + verwachte inkomsten - verwachte uitgaven van restant feb + maart en april.
(dus stel, 1 feb 10.000 op de rekening, vast inkomsten is 4.000, vaste uitgeven zijn 2.500, overig uit budget verschilt per maand, maakt: 10.000 + 4.000 - 2.500 - 500 + 4.000 - 2.500 - 100 + 4.000 - 2.500 - 900 =13.000)
Of denk ik er nu net iets te makkelijk over?
Dit systeem is natuurlijk niet 100% waterdicht, immers, hierin wordt geen rekening gehouden met onverwachte uitgaven... maar in mijn excel had ik daar gewoon een budget van elke maand 200 euro voor, dus doorgerekend over 3 maanden was dat - 600 wat er misschien wel helemaal niet af was gegaan, of andersom, er dik overheen....
Ik gebruik dat dan ook als +/- verwachting, ipv "ik weet zeker dat ik zoveel geld heb op datum X".
ik hoor graag van je.