Zoals beloofd een kleine review van de Hyper USB-C hub van mijn post hierboven.
Aansluitmogelijkheden:
Met deze hub beschik je over zes poorten:
- USB-A
- USB-C
- SD-kaart slot
- Micro-SD-kaart slot
- HDMI
- 3,5 mm audio
Hiermee beschik je over (bijna) alle mogelijke poorten die je nodig kunt hebben. Eigenlijk ontbreken alleen VGA en ethernet, maar deze zouden toch ook niet passen in de kleine behuizing. Overigens is er wel een mogelijkheid voor ethernet via de USB poort, maar dit heb ik niet getest.
De poorten heb ik stuk voor stuk getest. Ik heb wat opmerkingen over deze USB hub, maar ik heb ook wel wat opmerkingen op Apple.
(Micro)-SD + USB-A
Laten we beginnen met het laatste. Beide SD kaart sloten kunnen alleen gebruikt worden om foto’s en video’s te importeren. Hetzelfde geldt voor de USB-A poort. Bij het aansluiten verschijnt het foto import scherm indien er foto’s op de SD kaart staan. Andere bestanden zijn niet toegankelijk.
De USB-A poort kan ook nog voor andere apparatuur gebruikt worden. Zelf heb ik een USB toetsenbord aangesloten. Deze werkt prima, maar deze kan niet tegelijk functioneren met het smart keyboard. Slechts één van de twee is actief en wil je wisselen, dan moet je het toetsenbord welke je niet wilt gebruikten, eerst afkoppelen. Verder schijn je ook audio en MIDI apparatuur aan te kunnen sluiten, of USB naar ethernet converters, maar aangezien ik niet over dergelijke apparatuur beschik, kan ik dit niet testen.
HDMI
HDMI werkt prima, zowel beeld als geluid. Ook de nieuwe functies in iOS 12, waarbij sommige apps iets anders op het scherm kunnen laten zien die functioneren. Zo kun je bijvoorbeeld in iMovie op het externe scherm de video afspelen, terwijl je op het scherm van de iPad de video bewerkt.
Wat ook goed werkt is pre-cueing in djay 2. Hierbij kun je met een aangesloten hoofdtelefoon voorbeluisteren, terwijl je normale audio via de HDMI uitgang wordt aangestuurd. Dit werkte al met de Apple HDMI dongle, maar met de Hyper USB-C hub werkt het dus ook.
Hier ben ik overigens wel blij mee. Ik heb een Philips M1X-DJ welke compatible is met de djay app. Omdat deze een lightning aansluiting heeft, kan ik deze niet gebruiken met de nieuwe iPad pro. Nu kan ik het wel op deze manier oplossen eventueel.
De HDMI uitgang zelf heb ik getest op een full HD scherm. Hoewel de hub 4K ondersteunt, is het niet mogelijk om 4K uit de iPad te krijgen met deze hub (en ook niet met andere, waaronder de HDMI dongle van Apple).
Waarom dit is, is een heel technisch verhaal, wat in de FAQ van deze hub netjes wordt uitgelegd. Zie deze link:
https://www.kickstarter.c...ub-for-ipad-pro-2018/faqs
3,5 mm audio
Dan blijft nog over de 3,5 mm audio connector. Hier heb ik ook wat opmerkingen over.
Het geluid wat hier uit komt is vrij hard. Harder dan met de 3,5 mm dongle van Apple zelf.
Ik heb het idee dat deze hub een eigen DAC + versterker heeft.
Verder werken niet alle knoppen op de afstandsbediening. Play en pauze werkt. De volumeknoppen echter niet en Siri oproepen door langdurig de play/pauze knop indrukken werkt ook niet. Uiteraard werken deze knoppen wel met de dongle van Apple.
De microfoon werkt overigens wel.
USB-C en opladen
En dan komen we nu bij de grootste
probleem uitdaging: de stroomvoorziening.
Deze hub is een echte stroomvreter. Ik heb de originele 18W lader aangesloten op de USB-C poort en in het aller gunstigste geval, wanneer je de iPad niet gebruikt, het scherm uitgeschakeld is en verder niks aangesloten is, wordt de batterij zeer traag opgeladen.
Tijdens het typen van deze post heb ik een externe monitor en een extern toetsenbord aangesloten. De oplader is ingeplugt, maar de batterij daalt wel.
Waarschijnlijk is het geen defect, want op kickstarter klagen meer mensen hier over. Naar verluid zou de hub iets van 7,5 Watt aan vermogen nodig hebben. Dat geloof ik best, want tijdens gebruik wordt hij wel een beetje warm.
Er wordt geadviseerd om een sterkere 30W lader te gebruiken. Deze heb ik niet zelf, maar wat ik op internet lees, is dat het hiermee beter gaat, maar indien de iPad zwaar wordt belast is dit nog steeds niet voldoende.
Persoonlijk vindt ik dit wel jammer. Eén van de redenen om deze hub aan te schaffen, is om te kunnen gamen met een hoofdtelefoon op, waarbij de iPad door de oplader van voeding wordt voorzien. Sommige spellen zijn nou eenmaal een aanslag op de batterij, waardoor deze na een paar uur behoorlijk leeg begint te raken.
Omdat voorgaande generaties van de iPad een losse hoofdtelefoonaansluiting hadden, was dit geen probleem, maar nu moet ik kiezen tussen een goede (bedrade) hoofdtelefoon en niet opladen, of wel opladen en genoegen nemen met bluetooth speakers of dopjes of de interne speakers.
UPDATE: Inmiddels heb ik een zwaardere 87W voeding gekocht. Met deze voeding werkt het opladen prima, ook tijdens zware belading van de iPad. De fabrikant verklaart inmiddels ook dat minimaal een 30W voeding is benodigd om de iPad op te kunnen laden terwijl de hub in gebruik is. Diverse andere kopers melden inmiddels ook dat ze goede resultaten hebben geboekt met een 30W voeding.
Conclusie
Na het oplossen van het voedingsprobleem ben ik erg blij met deze hub, aangezien ik hem nu kan gebruiken voor het doel waarvoor ik hem heb aangeschaft.
Enige minpuntje is dat het geluid via de 3,5 mm aansluiting erg hard is. Zelfs met één streepje volume.
Tijdens het spelen van spellen is dit geen probleem. Niet alleen is het geluid in spellen vaak zachter, maar vaak is het volume in het spel ook nog apart in te stellen.
Voor muziek luisteren blijf ik echter gewoon de USB-C naar 3,5mm dongle van Apple gebruiken.
Verder hoop ik dat Apple in een volgende iOS versie het bestandssysteem verder open gaat gooien, zodat alle bestanden op een SD kaart of USB stick toegankelijk zijn.
Om een voorbeeld te geven: ik heb een navigatiesysteem voor op de motor. Hoe mooi zou het zijn als ik tijdens vakanties op de iPad een route kan maken en deze op een SD kaart kan zetten voor gebruik in mijn navigatiesysteem? Of dat ik na afloop van de rit een backup kan de gereden route kan maken op mijn iPad?
Hiervoor is volledige toegang tot de SD kaart vereist.
Apple presenteert de iPad pro als laptopvervanger, maar dan hoort een goed bestandsbeheersysteem er ook bij
Plus en minpunten:
+ Sluit mooi aan op de iPad zodat het één geheel is.
+ Verkrijgbaar in space-gray en silver, dezelfde kleuren als de iPad.
+ Beschikt over bijna alle poorten die je nodig kunt hebben.
+ Stevige metalen behuizing.
+ Voorzieningen meegeleverd om hem ook op een iPad met glasprotector of een ander USB-C apparaat kunnen aansluiten.
- Hoog stroomverbruik waardoor de meegeleverde 18W lader van Apple niet voldoet.
- Geluid uit de 3,5 mm aansluiting is erg luid.
- Volumeknoppen afstandsbediening in hoofdtelefoon werken niet met deze hub.
Getest met:- iPad Pro 11" 512 GB Wi-Fi + 4G
- Apple 18W USB-C voeding (standaard oplader iPad)
- Apple 87W USB-C voeding
- Logitech G110 keyboard
- IIyama ProLite B2712HDS
- Sennheiser Momentum
- Canon PowerShot A720 voor het maken van de foto's op een SD kaart en voor uitlezen via de USB-A poort
- Kingston 8GB micro SD kaart met micro SD naar SD adaptor
[
Voor 16% gewijzigd door
Jeroen O op 03-03-2019 09:40
. Reden: Update n.a.v. de aanschaf van een sterkere voeding. ]
Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.